3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nesledujeme při nákupu spotřebního zboží a drobného hmotného majetku vliv na UR.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
nemá zvládnuté předpisy nakupování v duchu UR. .
Energetickou efektivnost zatím nesleduje.
Doporučuji zpracovat a schválit předpis s pravidly pro nakupování.
V tomto předpisu bude vhodné se zaměřit na významné zdroje spotřeby energií a začít
hledat úspory.
Obecně by
bylo vhodné, aby při nákupech byly zvýhodňovány výrobky s ekoznačením.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Kroměříž v této chvíli nemá
žádný vnitřní předpis, který by upravoval a stanovoval pravidla pro nakupování
s kritérii energetické
efektivnosti. Nicméně v praxi je zohledňováno např. při
pořízení IT techniky, elektrospotřebičů (rychlovarná konvice, lednice),
při výměně stávajícího osvětlení
v kancelářích MěÚ a na
chodbách za LED osvětlení. Postupně jsou vyřazovány starší elektrospotřebiče, které jsou nahrazovány novými a úspornými spotřebiči.
Byla zavedena elektronizace při zpracování materiálů
k projednání v Radě
města Kroměříže a Zastupitelstva města Kroměříže. Dále bylo zavedeno
elektronické schvalování faktur a zaveden modul EPK
v rámci účetního systému
GINIS.
|
Byl zaveden elektronický
systém spisové služby od společnosti Geovap spol s r.o. sloužící pro výkon spisové služby, tedy zajištění odborné
správy dokumentů vzniklých z činnosti úřadu, popřípadě z činnosti jeho právních
předchůdců,
zahrnující jejich řádný příjem, označování, evidenci, rozdělování, oběh,
vyřizování, vyhotovování, podepisování, opatřování razítkem, odesílání,
ukládání, zapůjčování a vyřazování ve skartačním řízení, a to včetně kontroly
těchto činností.
Třídění odpadů
je samozřejmostí. Byly pořízeny
nádoby na tříděný odpad, které jsou
situovány na vytipovaných
místech zejm. kuchyňkách a chodbách.
|
Recyklovaný papír není v rámci činnosti MěÚ využíván
s ohledem na doporučení výrobků
tiskáren a kopírovacích strojů
tak, aby nedošlo
k poškození uvedeného zařízení a snížení životnosti Nesledujeme při nákupu spotřebního zboží a drobného hmotného majetku vliv na UR.
|
-
popis níže
Město Kroměříž
v této chvíli nemá žádný vnitřní předpis, který by upravoval a stanovoval pravidla pro nakupování.
-
popis níže
Město nenakupuje zboží s ekoznačkou
-
popis níže
Recyklovaný
papír není v rámci činnosti MěÚ využíván
s ohledem na doporučení výrobků
tiskáren a kopírovacích strojů
tak, aby nedošlo
k poškození uvedeného zařízení a snížení životnosti.
-
popis níže
Podíl elektrospotřebičů v nejvyšší en. třídě na úřadě a v p.o. města se nesleduje.
-
popis níže
Město tento podíl nesleduje.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Kroměříž
v této chvíli nemá žádný vnitřní předpis, který by upravoval a stanovoval pravidla pro nakupování.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá
žádný vnitřní předpis pro nakupování, které by vedlo k UR. Při
nákupu nejsou zohledněny výrobky s ekoznačkou. Není využíván recyklovaný
papír (škodí počítačovým tiskárnám). Recyklovaný papír se ale dá využívat i
v jiných oblastech. Např. při tisku informačních letáků atd. Problém je, že díky nesledování těchto oblastí nejsou
zavedeny žádné indikátory, které
umožňují problematiku kvantifikovat.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nutnost provádět kontroly zejména provozoven
živnostníků, jak nakládají s odpady a zda-li nezneužívání obecní systém
nakládání s odpady
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město v rámci OH separuje odpady na běžné složky. Díky
vhodné vzdálenosti a dostatku kontejnerů se občané zapojují do třídění odpadů.
Problémem zůstává směsný odpad, který každý rok roste. Aby se
tento trend zastavil, je nutné rozklíčovat , jak OH
ovlivňují místní průmyslové
podniky a drobní živnostníci.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě je umístěno několik
kontejnerů na oblečení, použitou elektroniku,na sběr kovových obalů, papír,
plast, sklo, bioodpad. Město v minulosti pořídilo z dotačních prostředků cca 3000 kompostérů do domácností. Ve vybraných částech je zaveden svoz bio odpadu. Ostatní občané odevzdávají bio odpad na sběrném dvoře kompostérů do domácností.
Kov, textil a drobné elektro.
Město Kroměříž má zpracovaný Plán odpadového hospodářství.
Kov, textil a drobné elektro, dále je rozmístěno hlavně u rodinných domů
cca 3000 nádob na bio odpad, stavební odpad. Z dotací bylo pořízeno
dalších cca 3000 kompostérů.
|
|
-
popis níže
papír a lepenka
- sklo
- plasty
- objemný odpad
- směsný odpad
- nebezpečný odpad
- kovy železné
- kovy neželezné
- stavební odpad (kódy 170101,
170102, 170103, 170107)
- elektroodpad
- dřevěný odpad
- bioodpad
- pneumatiky
- textilní odpad
- odpad z tržišť
- nepotřebná léčiva
- elektroodpad
|
-
zářivky a výbojky
|
-
popis níže
Tabulka Seznam a množství odpadů za rok 2019 je v příloze.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dobrý dostupnost kontejnerů na tříděný odpad. Umístění do 100m od vchodu domu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město třídí obvyklé kategorie
odpadních surovin. Navíc separuje oblečení a použitou elektroniku. Město
zakoupilo 3000 kompostérů, které využívají zainteresovaní obyvatelé. V přiložené
tabulce jsou k dispozici hmotnostní
údaje podle jednotlivých druhů odpadů. Díky těmto údajům se dají
v budoucnu sledovat trendy
v odpadovém hospodářství města a usilovat
o snižování odpadů. Podle těchto hodnot
se dá určit, jestli jsou v této oblasti naplňované cíle UR. Dobrá je dostupnost
kontejnerů na různé druhy odpadů, což motivuje občany ke třídění odpadů.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nenavýšením poplatku za svoz odpadu. Ročenka o odpadech.
|
-
popis níže
Hodnota
na osobu netříděného odpadu 154,52 t/rok 2019
-
popis níže
v příloze je tabulka - Seznam a množství odpadů za rok 2019
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město kromě toho, že nenavyšuje poplatek za svoz odpadu, nijak občany a firmy k třídění odpadů nemotivuje. Do budoucna se počítá s případnými akcemi ohledně osvěty odpadového hospodářství. Komunální odpad stále narůstá i při narůstajícím podílu vytříděného odpadu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město jako
motivaci občanů pro pečlivé třídění uvádí fakt, že nezvyšuje poplatky za svoz odpadků. Tento způsob motivace však
nebude fungovat, pokud občané nebudou upozorněni, že náklady na sběr odpadů neustále rostou, ale
město přesto nezvyšuje ceny. To je možné, jestliže se trend pečlivého třídění udrží a prohloubí. Chybí osvěta a cílené kampaně. Nejlepší je ekonomické vyjádření nákladů na třídění a výnosy z prodeje tříděného
odpadu. Výhodou je dostupnost kontejnerů na třídění odpadů cca 100 m od
vchodu obytných jednotek.
Celkově
město své občany nedostatečně motivuje
ke snižování odpadů.
Hodnota
cca 155 t/osobu/rok směsného odpadu je vysoká a každý rok roste. Pro město by
bylo jistě vhodné, kdyby zjistilo, jak dalece do této statistiky zasahují
průmyslové podniky a živnostníci na
území města. Aby se tento trend růstu
odpadů zastavil, je nutné uspořádat osvětové kampaně a pravidelně v místním
tisku a médiích prezentovat statistiky odpadů. Pomocí reportáží ukazoval
trendy. V rámci toho je nutné hledat i vhodné pozitivní příklady . …………………..
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobilním svozem, který zajišťuje svozová firma.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnotíme velmi kladně. Možnost občanů několikrát ročně odložit odpady do přistavených kontejnerů poblíž jejich bydliště.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Svozová firma
několikrát do roka přistavuje
kontejnery a sváží nebezpečné odpady. Vedle stacionárního sběru tedy
funguje i mobilní svoz.
Chybí však
údaje o množství sebraného
nebezpečného odpadu a jak je s ním po sběru nakládáno a jak
je zneškodněn.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Kroměříž nemá vytvořen systém energetického managementu
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Kroměříž nemá vytvořen
systém energetického managementu
a nemá dostatečný přehled o množství spotřebovaných energií.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Kroměříž nemá vytvořen
systém energetického
managementu na veškerém majetku města
včetně zajištění personálního
zajištění kapacit pro energetické
řízení.
|
Nicméně
efektivnější hospodaření s energiemi je prioritou vedení města. Městské budovy,
budovy ZŠ a MŠ jsou postupně
zateplovány. Proběhly elektronické aukce
na dodavatele elektrické energie
pro příspěvkové organizace města
Kroměříže
|
-
popis níže
Město Kroměříž nemá vytvořen tento systém.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vytvořen takovýto systém.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá
vytvořený systém energetického
managementu ani nemá k dispozici pracovníka, který by se touto
problematikou zabýval. Pozitivní je fakt, že se město snaží své objekty
zateplovat a tím snižovat energetickou spotřebu.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba
PHM je sledována odborem kancelář
úřadu na úrovni služebních
vozidel určených pro výkon
činnosti MěÚ.
Za rok
2019 je spotřeba PHM u MěÚ: benzin
9.336,92 l, nafta 1.657,21 l.
|
|
-
popis níže
Spotřeba energie celkem za rok 2019 - 21 632,991 MWh Podíl obnovitelné energie - 470,437 MWh
-
popis níže
spotřeba elektřiny za rok 2019 - neobnovitelné zdroje - 3 040,262 MWh
-
popis níže
Spotřeba elektřiny za rok 2019 - obnovitelné zdroje - 470,437 MWh
-
popis níže
Spotřeba zemního plynu za rok 2019 - 17 659,515 MWh
-
popis níže
Spotřeba tepla z CZT za rok 2019 - 1 666 GJ
-
popis níže
Spotřeba PHM je sledována odborem kancelář úřadu na úrovni služebních vozidel určených pro výkon činnosti MěÚ. Za rok 2019 je spotřeba PHM u MěÚ: benzin 9.336,92 l, nafta 1.657,21 l.
-
popis nížé
energetická třída C - 2 budovy energetická třída D - 5 budov energetická třída E - 2 budovy
-
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Se získanými daty není nijak nakládáno a nejsou využívány pro snižování en náročnosti v praxi.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spotřeba
energie je vyjádřena ve vhodných indikátorech (MWh,GJ). V kolonce je
místo dvou údajů uveden pouze jeden – pravděpodobně OZE v celkové hodnotě 510,699 MWh, ale
chybí celková spotřeba energie.
Prezentovaná
data nejsou využívána ke snižování spotřeby energie.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Předpisy, které upravují parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb - rekonstrukcí neexistují.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Předpisy, které upravují parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb - rekonstrukcí neexistují.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Předpisy, které upravují parametry investičních akcí u nové
výstavby a rekonstrukcí, neexistují. I v této oblasti je nutné vytvořit
tyto předpisy a využívat je při dalších investičních akcích.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Data o spotřebě energie a vody v měsíční periodě nejsou k dispozici.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data o spotřebě energie a vody v měsíční periodě nejsou k dispozici.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Protože
nejsou k dispozici pravidelná data
( např. v měsíční periodě) o spotřebě energie a vody, není možné na jejich
základě zjišťovat trendy a využívat je
ke snižování spotřeby. Tuto skutečnost je nutné napravit. Současně bude nutné stanovit vhodné indikátory
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není známo, že by město mělo schválený vnitřní předpis kterým se hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
nemá schválené předpisy, kterými by se
hlásilo k principům udržitelného stavebnictví. Není známo, jestli ve městě jsou postavené nebo
ve výstavbě nízkoenergetické, pasivní
nebo nulové domy. Některé budovy ve vlastnictví města byly zatepleny, ale
nejsou známé hodnoty úspor energií, které byly realizovány na základě zateplení. Tato významná oblast
není dostatečně podchycena
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Není známo, že by město
mělo schválený vnitřní předpis kterým se hlásí k principům udržitelného
stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce.
|
-
popis níže
Vnitřní předpis Město Kroměříž nemá.
-
popis níže
podíl certifikovaných staveb - zelené certifikáty typu LEEDS, BREEM, VZBtool se ve Městě Kroměříž neevidují.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Kroměříž nemá žádný takový předpis
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem
k tomu, že město nemá schválené žádné předpisy , které by vedly
k udržitelnému stavebnictví, nemá ani
zavedené vhodné indikátory.
Stejně tak
město nemá na svém území certifikované budovy typu LEEDS, BREEM atd. Město tyto údaje
nesleduje a nevede tedy stavebníky, aby výstavbu budov ve městě realizovali v módu UR a certifikovali je.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Indikátory v této oblasti se ve městě Kroměříž nesledují.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátory v této oblasti se ve městě Kroměříž nesledují.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem
k tomu, že město nesleduje principy UR
ve stavebnictví a certifikaci budov, nemá tudíž zavedené žádné indikátory.
Doporučuji
vyhodnocovat vydaná stavební povolení a s nimi související projektovou dokumentaci
v rámci stavebního řízení.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor investic nepracuje, s
žádnou statistikou programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty
realizované na území města. Není správcem majetku a budov.
Odbor investic realizoval
v letech 2015 – 2017 tyto akce:
Výše uvedené výměry
nedokážeme procentuálně doplnit do tabulek, neboť neznáme celkové plochy
zateplených budov ve městě Kroměříž
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Výměry nedokážeme procentuálně doplnit do tabulek, neboť neznáme celkové plochy zateplených budov ve městě Kroměříž
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem
k tomu, že město nemá přehled
o obytné podlahové ploše zateplených
budov, nedokáže ani na základě kvalifikovaných odhadů určit úspory energie a tomu odpovídající úspory emisí. Žádné indikátory nejsou k dispozici.
|