4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město průběžně pracuje na rozšiřování infrastruktury pro všechny módy dopravy v souladu s principy dobré praxe. Vzhledem k tomu, že ve městě není provozována vlastní MHD (druhé největší město ČR bez vlastního provozu), jsou možnosti města ovlivnit provoz veřejné dopravy značně omezené a jejich nastavení závisí zejména na kraji, resp. krajském koordinátoru VHD.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na webové
stránce http://www.strategieroznov.cz/ jsou přehled všech investičních akcí. Z tohoto je
zřejmé, které akce v rámci nejen dopravy jsou již ukončené, které jsou
právě dělány a které město do budoucna připravuje.
Infrastruktura
pro pěší:
Město při stavbách
nových chodníků a při rekonstrukcích stávajících dbá na to, aby tyto byly
bezbariérové, aby byla realizována všechna opatření zvyšující bezpečnost chodců
a osob se sníženou schopností pohybu a orientace (varovné pásy, snížené
obruby). Taktéž při stavbě a opravách přechodů pro chodce se tyto staví
bezbariérově a s ochrannými, bezpečnostními prvky. Některé z nich jsou
osvětleny. Park je dostupný i pro handicapované občany. Bezbariérovost
chodníků, přechodů pro chodce a jejich osvětlení evidováno není. Postupně jsou
nově budovány chodníky v lokalitách, ve kterých chybí.
Parkoviště
pro postižené:
Na všech veřejných parkovištích jsou zřizovány vyhrazené parkovací místa pro osoby s postižením. Občané mají možnost požádat
o zřízení vyhrazeného stání pro osoby těžce zdravotně postižené.
Cyklistická doprava:
Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy
a cyklostezky, navazující na cyklostezky vedoucí do okolních obcí. Celková délka cyklostezek na území města je 4 467
m. V roce 2019 byl vybudovaný pruh pro cyklisty na ulici Palackého ve
směru na Masarykovo náměstí a vybudován podjezd pro cyklisty pod silnici III. třídy na
ulici Palackého – horní most. Jednosměrná ulice Nerudova je pro cyklisty průjezdná
v obou směrech. Po celé délce ulice Bayerova, Maria Kotrby, Pletařská a na ulici 1. máje, která vede do průmyslového
areálu Tesly jsou umístěny piktogramy, které upozorňují řidiče motorových vozidel na to, že na silnici
nejsou sami a musí vytvořit místo také pro cyklisty: https://www.roznov.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=14293&id=21983&n=piktogramy%2Dpredchazi%2Dcyklopruhum%2D231%2D2018
Plánuje se pruh pro cyklisty z ulice Hradišťko ve směru ke světelné
křižovatce U Janíka. Další investice týkající se cyklodopravy ve městě vyjde z připravovaného
Plánu udržitelné mobility města. Ve městě jsou zřízeny 2 odpočinková místa u cyklostezky,
a to u Eroplánu a u Bučiského mostu. Stojany na kola jsou u všech budov v majetku
města, vč. škol a školek. Na základě požadavků se průběžně doplňují.
Turistické informační centrum Rožnov pod Radhoštěm nabízí v
době hlavní turistické sezóny (od 1.5. do 30.9.) možnost zapůjčení 5 jízdních
kol, 2 elektrokol a 2 koloběžek.
http://www.visitroznov.cz/1-pujcovna-kol/os-1108
https://www.roznov.cz/v-roznovskem-icku-vam-pujci-kola-kolobezky-a-nove-i-elektrokola-80-2020/d-27590 Významnou měrou přispěla ke zlepšení "dopravy v klidu" byla také celková rekonstrukce silnice I. třídy č. 35 na vjezdu do Rožnova ze směru od obce Zubří, která byla ukončena v roce 2016 a která poskytuje větší bezpečnost nejen chodcům, ale také cyklistům. Některé investiční akce vznikají na základě podnětů zastupitelstva, některé
na základě podnětů občanů, které vznesou při jednáních s vedením města (např.
při veřejné interpelace, které pravidelně pořádá vedení města), příp. na podnět
pracovníků Městského úřadu.
|
-
40
Město při rekonstrukcích a výstavbě chodníků, přechodů pro
chodce dbá na to, aby tyto byly tvořeny bezbariérově s ochrannými
bezpečnostními prvky. Město má zpracovaný pasport komunikací, avšak tento je
nutno aktualizovat, pasport chodníků, přechodů pro chodce, ať již osvětlených
nebo neosvětlených k dispozici nemá. Na území města se nachází 51,5 km
místních komunikací IV. třídy – chodníků. Odhadem lze stanovit cca 40 %
chodníků bezbariérových.
-
30
Délka
místních komunikací III. třídy na území města je 88,50 km.
Délka
cyklostezek na území města je 4,46 km.
Město
Rožnov pod Radhoštěm nesleduje poměr cykostezek (dělených, společných, cyklopruhů)
k délce komunikací na území města. Tento poměr se průběžně mění, avšak poměr délky cyklostezek a cyklopruhů má stoupající tendeci vůči dělce místních komunikací města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město postupně řádně v souladu s běžnými principy. Infrastruktura vzniká postupně v závislosti na rekonstrukcí jednotlivých veřejných prostranství.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město aktivně podporuje
budování doprovodné infrastruktury ať se to týká stojanů na kola v rámci města,
nebo také laviček k odpočinku. Doplňuje a obměňuje stojany na kola,
lavičky a odpadkové koše dle požadavků veřejnosti, škol a úřadů.
U
všech tří budov Městského úřadu se nacházejí stojany na kola. Taktéž u všech
škol a školek, kina, knihovny a bytových domů jsou stojany umístěny, tyto jsou
v režii správců budov. Do budoucna (2021) se počítá s vybudováním cyklostojanů
u Valašského muzea v přírodě v prostoru tenisové stěny společně s dobíječkou
elektrokol a kompresorem na dofukování jízdních kol. Uzamykatelné klece pro
veřejnost na území města instalovány nejsou. Ve městě je umístěno dopravní značení
vyznačující cyklostrasy.
Při
rekonstrukci chodníků a veřejných prostor je dbáno na to, aby tyto byly budovány
bezbariérově. Veřejné prostory (v městských objektech) jsou zcela nebo částečně
přístupné bezbariérově (pro osoby hendikepované, osoby se sníženou pohyblivostí,
pro rodiče s kočárky apod.) Tam, kde bezbariérový přístup není je tato
skutečnost řešena náhradním způsobem, např. zvonkem přivolávajícím pomoc. Občané
mají možnost požádat o zřízení vyhrazeného stání pro osoby těžce zdravotně
postižené.
|
-
50
Budovy
v majetku města jsou vybaveny cyklistickou infrastrukturou. Průběžně
dochází k doplňování a opravám doprovodné infrastruktury pro pěší a cyklisty
ve městě, jakož k rozšiřování bezbariérových přístupů při rekonstrukcích chodníků,
prostranství a budov. Pro pěší turisty je instalováno dostatečné množství
laviček k odpočinku, a to především v parku, který navazuje na Valašské
muzeum v přírodě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Postupně dochází k budování potřebné infrastruktury v rozsahu dobré praxe.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Rožnově pod Radhoštěm
městská hromadná doprava zavedena není. Některé autobusové linky plní charakter
MHD, tyto linky začínají a končí na autobusovém nádraží, které je v těsném
kontaktu s železniční stanicí. Jedná se o lokalitu Dolní Paseky – 7 zastávek
na území města, Koryčanské Paseky – 5 zastávek na území města a Horní Paseky –
7 zastávek na území města. Autobusové linky provozuje společnost ČSAD Vsetín,
a. s. Autobusové zastávky jsou průběžně rekonstruovány.
Významnou službou v rámci dopravy je tzv. „Senior taxi“, která je u osob
starších 65 let téměř na 100 % využívána.
Podpora multimodality v dopravě:
dobře jsou propojeny autobusové a vlakové linky dopravou pěší. Z areálu autobusového
a vlakového nádraží vedou chodníky, jak ve směru k centru města, tak ve
směru k nákupnímu centru a okolním sídlištím. V roce 2016 byla provedena
rekonstrukce silnice I/35, která sousedí s autobusovým a vlakovým nádražím,
čímž došlo k větší bezpečnosti chodců v přilehlé lokalitě.
|
-
20%
Vzhledem k tomu, že město
MHD neprovozuje, nemůže přímo ovlivnit nízkopodlažní vozidla ve veřejné dopravě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vlastní MHD, ta je suplována provozem příměstských linek, jejichž objednávku může město ovlivnit pouze částečně, jen část infrastruktury je městská, terminály (vlakové nádraží, autobusové nádraží jsou situovány blízko sebe, avšak částečně mimo centrum, kam je nutné dojí pěší dopravou - docházková vzdálenost cca 10-12 min). Samotný provoz je zajišťován převážně dopravcem ČSAD Vsetín, provozovna Valašské Meziříčí, kde jsou deponována vozidla o průměrném stáří bezmála 13 let. V souvislosti s nástupem nového dopravce od 12/2020 vzešlým z krajského výběrového řízení lze očekávat významný kvalitativní skok.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pěší
zóny ve městě Rožnov pod Radhoštěm nejsou.
Na
území města se nachází parkoviště, některá z nich, především v centru
města jsou zpoplatněna, vybavená parkovacími automaty (8ks – z toho 5 ks
umožňuje platbu prostřednictvím karty nebo sms, zbývající budou vyměněny). Velká
parkoviště se nachází v blízkosti Valašského muzea v přírodě, u
městského koupaliště a u městské polikliniky. Tato jsou zpoplatněná.
https://www.roznov.cz/1-2015-narizeni-c-1-2015-o-vymezeni-nekterych-mistnich-komunikaci-nebo-jejich-useku-ke-stani-silnicnich-motorovych-vozidel-za-sjednanou-cenu/d-8454/p1=11041
Vzhledem
k akcím ve Valašském muzeu v přírodě s očekávaným větším nájezdem
návštěvníků jsou v případě potřeby organizována dočasná parkoviště
v ulicích města.
Je
nachystán projekt Městský elektronický informační systém – parkoviště, kdy na 18 světelných
tabulích bude pro řidiče motorových vozidel informace ohledně umístění a
obsazenosti parkovišť.
http://www.strategieroznov.cz/webfiles/fotogalerieprojekty/1547478356/before/umisteni_panelu.jpg
Problémem
zůstává parkování na sídlištích, které se průběžně řeší vybudováním nových
parkovacích stání (ulice Horská – nová parkovací místa v roce 2019, ulice
Vítězná – nová parkovací místa v roce 2020). Na ulici Kulturní jsou
postaveny dvoupatrové garáže, kdy poptávka převyšuje nabídku.
Na
webové stránce http://www.strategieroznov.cz/
jsou přehled všech investičních akcí. Z tohoto je zřejmé, které akce v rámci
nejen dopravy jsou již ukončené, které jsou právě dělány a které město do
budoucna připravuje.
U
všech tří budov Městského úřadu se nacházejí stojany na kola. Taktéž u všech
škol a školek, kina, knihovny a bytových domů jsou stojany umístěny, tyto jsou
v režii správců budov.
Do
budoucna (2021) se počítá s vybudováním cyklostojanů u Valašského muzea v přírodě
v prostoru tenisové stěny společně s dobíječkou elektrokol a
kompresorem na dofukování jízdních kol.
P
and R: v blízkosti autobusového a vlakového nádraží jsou pouze malá
parkoviště, tato jsou neplacená, do areálu autobusového a vlakového nádraží je
vjezd povolen, omezený počet stání.
K and
R do areálu autobusového a vlakového nádraží je povolen vjezd, místo na vystoupení
a nastoupení osob je omezeno.
B
and R zřízeno není, ale v areálu autobusového a vlakového nádraží jsou
zřízeny stojany pro kola, opět omezeně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město řeší parkování v rámci běžné praxe pro obdobná místa, výzvou je existence významného turistického cíle (skanzen), zejména v případě větších akcí. Nedostatky v parkování město správně identifikovalo na sídlištích. A zdůraznil bych nedostatky v zóně okolo vlakového a autobusového nádraží.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vlastní MHD, nemůže tedy zásadně ovlivňovat obslužnost, pouze přes jednání s krajem, resp. jeho koordinátorem VHD. Byla však započata činnost na Plánu udržitelné mobility, který by měl odpovědět na otázky jakým způsobem se bude dále systém dopravy ve městě rozvíjet.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm
neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu. Některé autobusové linky však plní
charakter MHD (Dolní Paseky – 7 zastávek na území města, Koryčanské paseky – 5 zastávek
na území města, Horní Paseky – 7 zastávek na území města). Tyto linky vždy
začínají a končí na autobusovém nádraží, které je v těsném kontaktu s železniční
stanicí. Část zastávek je po rekonstrukci.
Občané starší 65 let, na
základě karty vydané Městským úřadem, mohou v pracovní dny využívat tzv. „Senior
taxi“ na území města Rožnova k cestám k lékařům, na hřbitovní místa,
pošty, nádraží, do prodejen, do míst poskytování nezbytné péče a na městský
úřad města za symbolickou cenu 20 Kč. Tato služba je téměř na 100 % využívaná.
|
-
0
V Rožnově MHD
zavedena není. MHD suplují 3 linkové spoje, které začínají a končí na
autobusovém nádraží, které však není v úplné blízkosti centra, resp.
náměstí, ale je v blízkosti nákupního centra (Billa, Lidl, FastMall).
-
0
Z Rožnova odjíždí
19 autobusových spojů a 1 vlakový spoj do okolních obcí s frekvencí několikrát
denně. Vícečetné odjezdy jsou především s konečnou zastávkou do okolních obcí
– Velké Karlovice, Horní Bečva, Valašské Meziříčí aj. Některé linky mají též rekreační
charakter (Bumbálka, Pustevny, Soláň).
-
0
Město v rámci
přípravy Plánu udržitelné mobility města bude hledat nový, vhodný systém
veřejné dopravy ve městě. Bude zkoumat požadavky občanů na hromadnou dopravu a
její vhodnost v určitých městských lokalitách. Osvědčila se služba „Senior
taxi“ pro osoby starší 65 let. Průzkum o počtu cest na 1 obyvatele "příměstskými" linkami proveden nebyl, tento bude pravděpodobně proveden v rámci přípravy
PUMM.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město neprovozuje MHD, využilo proto možnosti kvalitativního popisu. Úprava systému veřejné dopravy je očekávána v návaznosti na připravovaný PUMM.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
0
Poplatek za parkování je zaveden především na parkovištích v okolí centra města, na parkovišti u polikliniky a u Valašského muzea v přírodě, tedy v místech s velkou koncentrací osob. Parkovné je příjmem města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město řeší parkování v souladu si běžnou praxí pro obce obdobné velikosti.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
0
V závěru roku 2019 se začalo s přípravou Plánu udržitelné
mobility města s termínem dokončení na konci roku 2020.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má základní strategické dokumenty, zpracovalo bezbariérové trasy a je i platný generel dopravy. Připravuje Plán udržitelné mobility.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vlastní MHD, ta je suplována provozem regionální linkové dopravy a tak může jen obtížně ovlivňovat kvalitu vozového parku na svém území, ten je oblivněn zejména objednávkou kraje. K dispozici je plnička CNG, připravují se nabíjecí místa pro elektromobily Nově přibyla ve vozovém parku MP také vozidla na CNG.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm neprovozuje MHD, ani jinou
veřejnou dopravu, proto není schopno přímo ovlivnit podíl vozidel EEV ve
veřejné dopravě. Autobusy, které zajišťují linkovou dopravu v obci (Dolní
Paseky, Koryčanské Paseky a Horní Paseky) nejsou poháněny alternativními
pohony.
|
-
0
MHD
v Rožnově pod Radhoštěm zavedena není. Vozidla dopravce, který zajišťuje
provoz autobusových linek také v obci nejsou environmentálně šetrná.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vlastní MHD, ta je suplována provozem regionální linkové dopravy a tak může jen obtížně ovlivňovat kvalitu vozového parku na svém území. Avšak, provoz je zajišťován převážně dopravcem ČSAD Vsetín, provozovna Valašské Meziříčí, kde jsou deponována vozidla v drtivé většině vyrobená v roce 2009 a dříve, tedy plnící emisní normu pouze Euro IV nebo dokonce i nižší. Jen několik vozů má Euro V a již 6 let platná norma Euro VI zastoupena ve vozovém parku není vůbec. V blízkém budoucnu lze očekávat skokové zlepšení stavu po nástupu nového dopravce vzešlého z krajského výběrového řízení.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Referentská, resp. služební
vozidla v majetku města jsou převážně na benzinový pohon. Městská policie
používá vozidla na smíšený pohon benzin/LPG. V roce 2019 byla pořízena 2
vozidla s CNG pohonem. Plánuje se nákup vozidla s elektrickým
pohonem. Motorová vozidla, která provozuje Město Rožnov pod Radhoštěm
procházejí pravidelnou technickou kontrolou a měřením emisí. Město sleduje
ujeté kilometry svých vozidel a spotřebu pohonných hmot.
|
-
20
Stav
vozového parku je dobrý, vozidla jsou pravidelně servisována. Město se snaží
obnovovat vozový park ekologičtějšími vozidly – 2 nově pořízená vozidla
s CNG pohonem, plánuje se koupě elektromobilu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Stav je docela pozitivní díky postupnému zařazování vozidel na CNG.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města jsou 3 tradiční čerpací stanice, na jedné z nich
je možno načerpat CNG (stlačený zemní plyn), dále jedna čerpací stanice s LPG.
Město bylo osloveno společností ČEZ, a. s. s nabídkou vybudování 2
dobíjecích stanic pro elektromobily, v současné době se tipuje vhodné místo. Na ulici Sluneční nabízí soukromá osoba bezplatné nabíjení elektromobilů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě je možnost natankovat CNG. Soukromá osoba nabízí bezplatné nabíjení elektromobilů na ul. Sluneční a připravuje se výstavba klasických veřejných nabíjecích stanic ve spolupráci se soukromými subjekty.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při výběrových řízeních na zajištění služeb pro své činnosti Město Rožnov pod Radhoštěm v současné době nevypisuje ukazatel využívání environmentálně šetrného vozového parku.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se průběžně problematice věnuje na adekvátní úrovni a v souladu s běžnou praxí měst obdobné velikosti. Chybí sledování statistik o nehodovosti.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zklidňující opatření na infrastruktuře jsou
realizována postupně a průběžně, při rekonstrukcích komunikací a ulic je brán
zřetel na zajištění všech účastníků silničního provozu, především chodců a
cyklistů. V minulosti došlo k vybudování tzv.
jihozápadního obchvatu centra města ve směru k obcím Vigantice, Hutisko –
Solanec a Velké Karlovice. Tento obchvat významně odlehčil dopravě na Masarykově
náměstí a v jeho okolí.
V roce 2016 byla ukončena
celková rekonstrukce silnice I/35 na vjezdu do Rožnova pod Radhoštěm ve směru
od obce Zubří. Tato silnice je čtyřproudová, osazená několika světelnými
semafory, s osvětlenými přechody pro chodce a s dělícími ochrannými
ostrůvky. Jedná se o velmi frekventovanou silnici, u které se nachází vjezd do průmyslového areálu Tesla, obchodní centra, autobusové a vlakové nádraží a sídliště Jižní
město. Od srpna 2019 je zde také umístěný automatický radar měření rychlosti. Tato
opatření přispěla ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců. Na silnici
I/35 je dalším frekventovaným přechodem přechod u městské knihovny, který je
taktéž osvětlený a se středovým ostrůvkem. Městem dále prochází silnice I/58,
na které se nachází také osvětlený přechod pro chodce a od srpna 2019 také automatický
radar měření rychlosti. Na ulici 1. máje a na ulici 5. května se nacházejí
„retardéry“ pro snížení rychlosti na daných komunikacích.
Na konci roku 2019 došlo ke změně dopravního značení v ulicích v okolí Masarykova náměstí s cílem zajistit bezpečnější a plynulejší provoz v centru města, jakož také ke snížení četnosti průjezdů vozidel Masarykovým náměstím. Uzavřena byla ulice vedoucí z Náměstí míru a došlo ke změně směru jízdy v ulici Nerudova, pro cyklisty je však tato ulice průjezdná v obou směrech.
Na ulici 1. máje a na ulici Kulturní je stanovena zóna
„30“.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na zlepšení situace v oblasti bezpečnosti provozu se postupně ve městě pracuje. Do budoucna doporučuji sledovat statistiku (např. na základě odkazovaného webu) pro jednodušší analýzu trendů, která bude potřebná od příštího auditu.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dopravní výchova pro děti patří dlouhodobě mezi klíčové
aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Dopravní výchova
probíhá v mateřských, základních i středních školách. V rámci
základní výuky mají žáci 4. tříd dopravní výchovu povinnou. Tuto zajišťuje
externí instruktor dopravní výchovy. V průběhu měsíce března a dubna
probíhá teoretická výuka ve škole a v průběhu měsíce května a června
praktická výuka na dopravním hřišti. Dopravní hřiště ustoupilo rekonstrukci
sportoviště u ZŠ Pod Skalkou, tudíž je využíváno mobilní dopravní hřiště, které
má Město zapůjčeno od Ministerstva dopravy. Toto je umístěno v hale
zimního stadionu. Výhledově se plánuje
vybudování stálého dopravního hřiště a v současně době se vyhledává
adekvátní místo, pozemek tak aby mohlo být využíváno nejen k zajištění
povinné dopravní výchovy pro žáky 4. tříd, ale také pro děti mateřských škol a
žáky 1. stupně základních škol, ale aby bylo využíváno také jako volnočasová
aktivita pro rodiče s dětmi. Některé školy dojíždějí na stálé dopravní
hřiště ve Valašském Meziříčí.
Akce pro mateřské a základní školy jsou Městskou policií
připravovány v průběhu celého roku, na webových stránkách MP jsou
uveřejněny programy, které si mohou mateřské a základní školy objednat. V rámci
prevence jsou v průběhu roku rozdávány do škol reflexní doplňky, do školek
reflexní vesty. Součástí Závodu všestrannosti mládeže jsou také úkoly z BESIP
– jízda zručnosti na kole, testy.
Strážníci Městské policie v Rožnově pod Radhoštěm již
mnoho let zajišťují v ranních hodinách před začátkem vyučování u frekventovaných
přechodů a škol dozor, čímž pozitivně působí ve vztahu k prevenci a
dopravní výchově. Pomáhají dětem při přecházení. V roce 2019 byl na tuto
činnost přijat externí pracovník, a v roce 2020 ještě jeden.
V rámci
„Evropského týdne mobility“ v měsíci září mohou děti využít aktivit stánku
krajského koordinátora Besipu, kde si mohou např. vyzkoušet jízdu na kole a být při tom
změřeny radarem.
V roce
2020 byla vyhlášena výtvarná soutěž „Bezpečně na silnicích“ pro děti
z mateřských škol a pro děti 1. až 4. tříd základních škol ve správním
obvodu ORP Rožnov pod Radhoštěm.
|
-
40
Děti I. stupně základních škol jsou významnou skupinou
pro preventivní programy bezpečnosti dopravy. V rámci základní výuky mají
žáci 4. tříd dopravní výchovu povinnou, kdy tato je zajišťována externím
instruktorem. Absolvují teoretickou i praktickou část. Praktická část je
prováděna na mobilním dopravním hřišti, příp. na stálém hřišti ve Valašském
Meziříčí. Městská policie, Policie České republiky a krajský koordinátor BESIPu
pořádají preventivní programy na základě zájmu jednotlivých škol dle potřeby a
zájmu dětí. Odbor dopravy Městského úřadu v minulosti pořádal pro děti mateřských škol a I. stupně základních škol výtvarnou soutěž Bezpečně na silnicích, v letošním roce se k tomuto vrátil.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se průběžně problematice věnuje na adekvátní úrovni.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pasport
problémových míst město Rožnov pod Radhoštěm v současné době zpracovaný
nemá. Informace o dopravních nehodách,
nahlášených Policii České republiky lze dohledat na společném serveru Centra dopravního výzkumu a Policie České republiky, a to za období od 1.1.2007 do
současné doby.
Od
roku 2016 je nárůst dopravních nehod téměř dvojnásobný, avšak dle statistik se
jedná o dopravní nehody bez zranění, vzrostl počet nehod, spáchaných na
parkovištích, kdy řidič z místa nehody ujel. K objasnění těchto nehod
pak pomáhají kamery umístěné na parkovištích.
Od
roku 2015 do roku 2019 bylo spácháno 566 dopravních nehod, při kterých zemřelo
7 osob, těžce zraněných 16 a lehce zraněných 180 osob.
Policií
ČR jsou sledovány dopravní nehody se smrtelnými a těžkými zraněním. Následně
jsou místa dopravních nehod posuzována dopravním inženýrem a ve spolupráci s
odborem dopravy, silničním správním úřadem a odborem správy majetku navrhována
bezpečnější řešení. Pracovníci odboru dopravy a Městské policie se pravidelně
účastní Dopravní konference s BESIPEM, na které se mimo jiné projednávají
místa dopravních nehod v rámci kraje a jejich bezpečnější řešení.
Město
Rožnov pod Radhoštěm ve spolupráci s Krajským úřadem Zlínského kraje
plánuje vybudování kruhového objezdu, příp. světelné křižovatky na křižovatce
ulic Videčská, Pionýrská a Nádražní.
V roce
2019 byla zprovozněna aplikace Mobilní rozhlas, kam mohou občané města podávat
podněty týkající se života ve městě, tudíž i podněty v oblasti dopravy.
Podněty jsou následně řešeny.
|
-
0
Pasport problémových míst město v současné době zpracovaný nemá. Taktéž se ve městě nevyskytuje místo tzv. častých dopravních nehod, místo, kde by docházelo k vážným dopravním nehodám opakovaně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá zpracovaný pasport, nicméně situace v oblasti nehodovosti je průběžně sledována.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vhodné dokumenty doposud zpracovány, ale jejich příprava právě probíhá. Tyto dokumenty by měly také nastavit systém sledování dopadů dopravy na ŽP vč. návrhu indikátorů, metodiky sledování a nastavení cílových hodnot.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Rožnov pod Radhoštěm nemá v současné době zpracovaný strategický plán
dopravy. Na podzim roku 2019 však byla vyhlášena zakázka na vypracování Plánu
udržitelné mobility města (PUMM), kdy byla vybrána společnost, která se na tuto
oblast specializuje. Cílem tohoto dokumentu je za pomocí občanů, místních,
regionálních a státních orgánů hledat a najít možnosti udržitelné městské
dopravní obsluhy území. Je předpoklad, že tento dokument bude komplexně řešit dopravní dostupnost, která bude k dispozici všem, zlepší
účinnost a hospodárnost systému, zvýší bezpečnost v dopravě a sníží negativní
vlivy dopravy na životní prostředí, což povede ke zvýšení atraktivnosti a
kvality městského prostředí. PUMM by měl být zpracován do konce roku 2020.
|
-
0
Plán udržitelné mobility město nemá, je ve
stavu rozpracovanosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá odpovídající dokument, ale podniká kroky k jeho zpracování.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nejsou prováděna speciální měření pro
oblast dopravy a jejího vlivu na životní prostředí, nejsou tedy ani
vyhodnocována.
V roce 2020 byla vyhlášena veřejná
zakázka na monitorovací stanici kvality ovzduší.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zátěž doposud nesleduje. Lze však doporučit, aby návrh vhodných indikátorů pro oblast environmentálních vlivů dopravy, metodika sledování a nastavení jejich cílových hodnot byl součástí připravovaného PUMM.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
0
Oblasti dopravy je ze strany města
věnována velká pozornost také s ohledem na to, že se jedná o turisticky zajímavou
lokalitu. Na zpracování Plánu udržitelé
mobility města je kladen důraz s tím, že je nutné vytvořit analýzu
největších dopravních problémů města (např. parkování jak „domácích“ tak turistů).
Chystaný nový územní plán města se bude také
zabývat řešením a optimalizací dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V současnosti jsou zpracovávány zásadní dokumenty, které by měly dopravní problémy identifikovat a nastavit horizont pro jejich řešení.
|