3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm takovýto předpis nemá. V současné době
je v připomínkovacím procesu interní směrnice energetického managementu,
která se zabývá i touto oblastí a určuje mimo jiné základní obecná pravidla pro
nakupování s ohledem na energetickou náročnost. Nyní se ku příkladu u PC techniky zohledňuje celková udržitelnost, kdy notebooky sice mají nižší energetickou
náročnost než stolní počítač, jsou ale podstatně hůře opravitelné, tedy je
nutná jejich častější obměna. Z tohoto důvodu jsou proto stále
upřednostňovány stolní počítače. Energetická úspora zde nevynahradí (nejen
finančně) podstatně kratší životnost přístroje. Podobných příkladů bychom našli více.
|
-
Neexistuje
částečně bude tuto problematiku řešit v současné době připravovaná interní směrnice energetického managementu
-
-
0%
nakupujeme
jeden typ papíru pro celý úřad s FSC certifikátem a EU ekoznačkou (Green
star system ****)
-
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá v současné době nastavena žádná interní pravidla s kritérii energetické efektivnosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vítám, že je připravována směrnice pro nakupování, ve které se dle sebehodnocení municipality budou zohleňovat jak obecná kriteria ohledně energetické efektivnosti, tak podpora nákupů zboží s ekoznačením. Doporučuji zavést systém sledování, evidence a vyhodnocování těchto nákupů.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se snaží neustále zlepšovat odpadové hopodářství. V roce 2016 vybudovalo nový sběrný dvůr, kromě dříve občanům poskytnutých kompostérů rozšířilo možnosti likvidace bioodpadu o svoz bioodpadu z rodinné zástavby (biopopelnice) i bytové zástavby (biokontejnery). Pravidelně pořádá osvětové akce věnující se této tématice - Den Země, Ukliďmě česko apod.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zpracován a vyhodnocován Plán odpadového hospodářství. Vývoj v produkci odpadů je průběžně sledován. Upozorňuji, že odděleně sbírané komodity musí být od 1.1.20 rozšířeny také o jedlé oleje a tuky. Doporučuji se zaměřit na zapojení firem, živnostníků, do městského systému nakládání s komunálními odpady. V rámci sebehodnocení municipality jsem k této oblasti neměl dostatek informací a prosím o jejich doplnění.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm má
zaveden systém třídění využitelných složek komunálního odpadu. Konkrétně třídí
složky: papír, plasty, nápojový karton, sklo, kovy, textil, dále pak objemný
odpad, nebezpečné složky komunálního odpadu, biologicky rozložitelný odpad a
elektroodpad.
Město umožňuje fyzickým osobám podnikajícím a podnikatelským
subjektům zapojit se do systému nakládání s odpady města a to na základě
smluvního vztahu. Zejména se jedná o svoz směsného komunálního odpadu a
odděleně sbíraných složek komunálního odpadu tedy papíru, plastů, skla a
kompozitních obalů.
Směsný komunální odpad je ve městě shromažďován do nádob o objemech 110,120,
240 a 1100 litrů. Vývoz zajišťuje smluvní partner v pravidelných frekvencích.
Svozy jsou prováděny dvakrát týdně, jednou týdně a jednou za dva týdny.
Vyhodnocení Plánu odpadového hospodářství MĚSTA ROŽNOV POD RADHOŠTĚM za rok
2017
termínech v
rámci tzv. jarních a podzimních úklidů. Celoročně mohou občané využít i sběrný
dvůr.
Pro sběr drobného směsného komunálního odpadu na veřejných
prostranstvích slouží odpadkové koše.
Tříděné složky
papír, plasty, nápojový karton, sklo, drobné elektro, textil mají občané
možnost odložit do barevně odlišených kontejnerů, které jsou v pravidelných
frekvencích vyváženy. Sběr plastů a nápojového kartonu je v lokalitách s
individuální zástavbou doplněn pytlovým sběrem. Četnost svozů je stanovena dle
lokality dvakrát týdně nebo jednou týdně. Svoz pytlů je prováděn jednou za 14
dnů.
Nebezpečný
odpad a objemný odpad mohou
občané s trvalým pobytem nebo majitelé nemovitosti na území města bezplatně
odložit ve sběrném dvoře na ulici Zuberská.
Biologicky
rozložitelný odpad vznikající
při údržbě zahrad a dalších ploch rodinných domů by měl být prioritně využit
kompostováním na vlastních pozemcích. Město proto pořídilo kompostéry, které
byly bezplatně zapůjčeny majitelům nemovitostí. Na sídlištích jsou pro
biologicky rozložitelné odpady rozmístěny speciální hnědé nádoby o objemu 770
l. V individuální zástavbě jsou na základě požadavku majitelů nemovitostí
bezplatně zapůjčeny 240l popelnice na BRO, které jsou v pravidelných
frekvencích vyváženy. Město organizuje svoz BRO velkoobjemovými kontejnery v
předem stanovených termínech.
Elektroodpad
(drobné elektro) je
možné odkládat do speciálních nádob umístěných na veřejných prostranstvích,
svoz těchto nádob zajišťují smluvní partneři společnosti ASEKOL a.s. a
ELEKTROWIN a.s., nebo je možné jej celoročně odkládat na sběrných dvorech.
Kovové
odpady a textil mohou
občané odkládat na sběrném dvoře. Na kovy jsou na 13 sběrných místech umístěny
240 l nádoby. Na textil jsou ve městě rozmístěny speciální modré kontejnery,
které jsou umístěny obvykle na místech shodných se stanovišti na tříděné sběry
ostatních využitelných složek komunálního odpadu.
Stavební odpady
mohou občané
celoročně odkládat ve sběrném dvoře.
Mimo výše uvedené je prováděn např. sběr papíru a plastů ve
školách. Sběr vyřazených léčiv je zajišťován lékárnami na území města v souladu
se zákonem o léčivech.
|
-
8
papír, plast, sklo, nápojový karton, textil, elektroodpad a baterie, kovy, bioodpad
-
156,5 kg/os
z toho 99,6kg/os BRKO BRKO = nádobový svoz bioodpadu + sběrný dvůr + kontejnerový svoz + bioodpad z údržby zeleně celého města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji rozšířit sbírané komodity také o potravinové oleje. Ke zvážení doporučuji také zvážit sběr objemného odpadu pomocí pravidelně rozmisťovaných velkoobjemových kontejnerů a zavedení mobilního sběru nebezpečných odpadů od občanů.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Osvětě občanů je pravidelně
využíván měsíčník Spektrum Rožnovska a zejména webové stránky města Rožnov pod
Radhoštěm. Zde jsou zveřejňovány informace týkající se svozu odpadů cen za
svoz, otevírací doba sběrného dvora, rozmístění hnízd na tříděný odpad, ale
také jsou zde zveřejňovány informace o možnostech třídění odpadů a jejich
odložení na místa k tomu určená. Další akce jsou spojeny se Dnem země –
zapojení všech škol, Ukliďme Česko apod.
Všechny rožnovské školy (MŠ,
základní i střední) jsou zapojeny do systému města ve svozu tříděného odpadu.
To znamená, že město ve všechny školy vybavilo na své náklady barevnými
kontejnery a zajišťuje a financuje svoz těchto nádob.
Jednotlivé školy si pak samy
organizují další sběry, jako papír, vysloužilé elektrospotřebiče apod. To je už
ale v režii škol.
Dále na počátku roku 2019
město nabídlo všem školským zařízením pod hlavičkou města možnost zapojit se do
environmentálního vzdělávání na školách projektem „Předcházení vzniku odpadů“,
kdy tento projekt město podpořilo finančně a to částkou 15.000,- Kč pro každé zařízení, které se
zapojí. V roce 2019 to bylo 11 zařízení. Projekt pokračuje i v letošním roce.
Každá škola si pak dle svých
možností a potřeb zajišťuje separaci v jednotlivých třídách, chodbách apod.
Dále město umožnilo školám
svoz bioodpadu přímo od zařízení. Dodání nádob i svoz hradí město.
Od roku 2018 mají občané
možnost třídit bioodpad v rodinné i panelákové zástavbě. Opakovaně město
rozdává tašky na tříděný odpad. Občané v okrajových lokalitách mají možnost
třídit odpad do barevných pytlů, které si mohou zdarma vyzvednout na radnici.
Místní sběrný dvůr je
otevřen 6 dní v týdnu od 8-17:00 hodin. Zde mohou občané odkládat veškerý
odpad, včetně bioodpadu, jedlých olejů, nebezpečný odpad atd. Město umožňuje fyzickým osobám podnikajícím a podnikatelským
subjektům zapojit se do systému nakládání s odpady města a to na základě
smluvního vztahu. Zejména se jedná o svoz směsného komunálního odpadu a
odděleně sbíraných složek komunálního odpadu tedy papíru, plastů, skla a
kompozitních obalů. Přímo je však k tomuto nemotivuje.
|
-
-
Nápojové kartony <1%
Papír a lepenka 14%
Sklo 9%
Oděvy 1%
Plasty 9%
Kovy 3%
Bioodpad 62%
Elektroodpad 3%
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kromě osvěty ve sdělovacích prostředcích a ve školských zařízeních se snaží jít příkladem i městský úřad, kde mají úředníci možnost vytřídit nejen papír, plasty a sklo, ale i nápojové kartony, vysloužilé baterie a bioodpad do nádob umístěných na chodbách či kancelářích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji více motivovat a zapojit firmy a živnosti k zapojení do městského systému nakládání s odpady, tak aby nebyli "černými pasažéry" systému. V tomto ohledu doporučuji také zajistit kontrolu.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z hlediska nakládání s nebezpečnými odpady město nabízí možnost je kdykoliv v průběhu roku odložit ve sběrném dvoře. V této oblasti je nutné zapracovat na informovanosti obyvatel o této problematice. Občané by si měli uvědomit nejen, co je nebezpečný odpad a kam patří, ale i to, že není nutné vždy používat výrobky, jejichž složení je po ukončení životnosti předurčuje k tomu, stát se nebezpečným odpadem. Mezi nebezpečnými odpady se nevyskytují vyřazené elektrospotřebiče, které jsou předávány v režimu zpětného odběru ve spolupráci s kolektivními systémy ASEKOL a.s. a ELEKTROWIN a.s. Největší podíl nebezpečných odpadů tvoří stavební odpady obsahující azbest. Skladba až na tyto výše uvedené odpady je typická pro obce a města. Vyjma citovaných stavebních odpadů mají největší podíl zbytky barev a obaly těmito zbytky znečištěné.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kromě sběrného dvoru jsou ve měste rozmístěny červené kontejnery na vysloužilé baterie, žárovky a drobné elektrospotřebiče.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz výše, doporučuji zvážit zavedení mobilního sběru nebezpečných odpadů
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se oblasti hospodaření energií dlouhodobě věnuje. Má zateplenou většinu budov ve svém majetku, zřídilo pozici energetika města jenž zavádí energetický management, průběžně realizuje a plánuje další energetická opatření - ve veřejném osvětlení, regulace vytápění, atd. Město má nyní veškeré připravované novostavby v pasivním standardu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v roce 2017 zřídilo funkci energetika
města, jehož náplní práce je energetický management a pořídilo elektronický
nástroj pro evidenci, sledování a vyhodnocování spotřeb a nákladů za energie.
Od roku 2017 je energetický management ve městě veden, nezahrnuje však veškerý
majetek, ale jen významná užití energie, tedy všechny budovy úřadu,
veřejné osvětlení, budovy příspěvkových organizací i komerčních organizací s výjimkou bytových domů. Součástí energetického managementu nejsou ani menší zařízení jako např. semafory,
veřejné záchody apod. Sledované jsou spotřeby elektrické energie, tepla, plynu
a vody. V tomto systému není prozatím sledována spotřeba pohonných hmot
vozového parku. Systém zahrnuje minimálně fakturační měřidla, postupně jsou
doplňována existující podružná měřidla.
|
-
3
Energetický management je zaváděn v souladu s normou ISO 50001, avšak pouze na podstatné části majetku a systém energetického managementu doposud nebyl ověřen interním auditem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Data o spotřebách objektů zahrnutých do energetického managementu jsou evidována centrálně v elektronickém nástroji, který spravuje energetik města. Data jsou využita jednak ke sledování spotřeby, respektive odchylek od běžné spotřeby s cílem odhalovat a následně eliminovat nadspotřeby. Dále slouží ke sledování a vyhodnocování efektivnosti provedených úsporných opatření. Rovněž je prováděno porovnávání budov mezi sebou pro stanovení velikosti potenciálu úspor. Systém rovněž umožňuje zaznamenávat události mající vliv na spotřebu, tedy jak energetická opatření (výměna osvětlení,vyměněný spotřebič, zateplení, perlátory, přenastavení režimu vytápění či ekvitermu,atd.), tak i zvýšení spotřeby (havárie, nový spotřebič, nárůst počtu osob, atd.) Většina odchylek od běžné spotřeby takto může být přímo popsána a evidována.

|
-
8 905 MWh
154 kWh/m2
OZE <1%
údaj z EnMS, tedy bez bytového sektoru a
menších odběrů
-
2 728 MWh
údaj z EnMS, tedy bez bytového sektoru a
menších odběrů
-
0
elektřina z obnovitelných zdroju je pouze na dvou objektech základních škol, kde jsou na každé umístěny dva fotovoltaické panely pro edukativní účely. Tato výroba elektřiny není v rámci energetického managementu sledována, jelikož její podíl na celkové spotřebě jednotlivé budovy je zanedbatelný (<1%)
-
5 261 MWh
údaj z EnMS, tedy bez bytového sektoru a menších
odběrů Zahrnuje spotřebu plynu pro vytápění, ohřev teplé vody, vaření a provoz kogenerační jednotky
krytého bazénu
-
839 MWh
údaj z EnMS, tedy bez bytového sektoru
-
Benzín: celkem 8 311 litrů, průměrná spotřeba 6,7 l/ 100 km
Nafta: celkem 5 314 litrů, průměrná spotřeba 11,6 l/ 100 km
spotřeby vozového parku městského úřadu
-
50% (45% v C, 10% v B)
zbylých 50% je třídy D jedná se o údaje týkající se budov zahrnutých do EnMS
-
291 670 MWh
zdroj: Územní energetická koncepce zlínského kraje, údaj za rok 2012
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. Město má svého architekta
města, který stanovuje tyto parametry u nových budov. Energetik města je
postupně zapojován do procesu tvorby zadání u zmíněných akcí. Vedení města u
připravovaných novostaveb požaduje pasivní standard (Kulturní centrum,
přístavba městské knihovny, dům s pečovatelskou službou).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá předpis upravující parametry, nicméně vedení města vyžaduje u novostaveb pasivní standard
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Objekty
zahrnuté do systému energetického managementu mají spotřeby sledovány a
zaznamenávány do systému s měsíční periodicitou. Navíc jeden objekt má
odečty týdenní. Na dalším objektu je zřízen dálkový odečet energií s intervalem
15 minut. Připravuje se rozšíření dálkových odečtů na vybrané vodoměry.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Měsíční odečty energií jsou zavedeny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nejsou poskytnuty žádné informace, např. o využívání recyklovaných stavebních materiálů, apod. Prosím o doplnění.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má svého architekta města,
který stanovuje tyto parametry u nových budov. Vedení města u
připravovaných novostaveb požaduje pasivní standard (Kulturní centrum,
přístavba městské knihovny, dům s pečovatelskými byty). Dále se k
připravovaným investicím vyjadřují interní pracovní skupina a poradní
orgán rady města - stavební komise.
Odbor správy majetku při obnovách povrchů využívá
asfaltový recyklát vzniklý frézováním. Recyklát je využíván k opravám krajnic,
popř. výtluků v komunikacích s nezpevněným povrchem.
Proces probíhá tak, že již při tvorbě zadávací PD je
v soupisu prací zohledněna skutečnost, že zfrezky (recyklát) nebudou
likvidovány formou odvozu na placenou skládku, ale budou přemístěny do depozitu
města, odkud jsou průběžně odebírány pro opravy. Odbor investic řeší využití recyklovaného materiálu vždy individuálně u každého projektu. Vhodnost použití reyklovaného materiálu je posuzováno z legislativního hlediska, tedy zda je možné recyklát pro daný účel použít, z kvalitativního hlediska (materiál musí být vyhovující pro daný způsob použití - musí splňovat normové požadavky) a dále je posuzováno ekonomické hledisko - použití recyklátu musí být ekonomicky výhodnější. Pokud jsou tyto 3 základní podmínky splněny, už v projektové fázi se počítá s maxmálním možným využitím recyklátu. Obecně však pro tuto oblast není zpracována žádná závazná interní směrnice. Město se v této oblasti řídí především ekonomickou stránkou věci, tedy, v případě, kdy je to ekonomicky výhodné(zároveň splní kvalitu a legislativu), se snaží maximalizovat použití recyklátu.
|
-
-
0
z dostupných zdrojů se nepodařilo dohledat informaci o budově s "zeleným" certifikátem na území města. Stavební úřad takovou evidenci nevede a ani se s takovou budovou prozatím nesetkal
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V případě zavedení určitého systematického přístupu a zapojení stavebního úřadu by bylo zřejmě možné indikátory sledovat. Obecně vzato ale město nemá konkrétní představu, co vše a jak by mělo být v oblasti udržitelné výstavby sledováno - certifikovaných budov je v rámci celé ČR velmi málo, tedy když už se nějaké na území města vyskytnou, bude se jednat o jednotky budov.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zavést interní předpis, kterým budou řešeny investiční stavební akce na majetku města, ve kterém bude akcentováno použití recyklovaných materiálů, provádění recyklace v rámci demoličních akcí, obecně budou stanovena pravidla pro nakládání se stavebními a demoličními odpady. Zároveň bude také stanoven požadavek na postupy přípravy stavebních a demoličních akcí v rámci udržitelné výstavby. Tyto postupy mohou být zároveň doporučující také pro ostatní stavebníky a zároveň by je město mělo vyžadovat v rámci připomínek uplatňovaných při stavebních řízeních.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pokud
jde o statistiky budov ve vlastnictví města (budovy zahrnuté do EnMS, tedy mimo budovy bytových domů), pak
zateplené budovy tvoří cca 85 % podlahové plochy.
Zbylých 15% zahrnuje mimo jiné budovy pod majetkovým sporem a budovy v ochranném
pásmu kulturní památky, případně o historické budovy, jejichž zateplení je v současné
době technicky velmi obtížné či neúměrně nákladné. Na realizaci čeká projekt na zateplení poslední nezateplené budovy městského úřadu, bytové domy jsou zateplovány postupně, většina však již je zateplených. Lze vyhodnotit úspory na budovách školských zařízení, které se pohybují kolem 40% (5 500 GJ tepla ročně). Těchto čísel bylo dosaženo srovnáním průměrných spotřeb tepla v letech 2004-2006 s průměrnými spotřebami v letech 2017-2019.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|