4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Statutární město Jihlava dlouhodobě pracuje
na snižování nutnosti používat IAD a podporuje všechny módy udržitelné
mobility. Postupně jsou odstraňovány bariéry pro osoby s omezenou schopností
pohybu a orientace na komunikacích pro pěší a zastávkách MHD. Rozšiřuje se sít
cyklistických komunikací. Dosud chybí další prvky cyklistické infrastruktury
(více stojanů). Celý vozový
park MHD je nízkopodlažní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocené město vykazuje pozitivní přístup k řešené problematice. Rezervy vidím zatím v doplňování městského mobiliáře ve veřejných prostorech a vůbec celkově bych doporučil více "odvahy" při jejich řešení a posílení důrazu na městotvorné prvky veřejných prostranství. Jako inspirace může sloužit např. nový web https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vyhrazené jízdní pruhy V letech 2017 -2019 vzniklo v Jihlavě 7 úseků vyhrazených jízdních pruhů pro veřejnou
dopravu. V roce 2019 byla dokončena finančně náročná stavba prozatím posledního
vyhrazeného jízdního pruhu MHD v ulici Hradební mezi křižovatkami s ulicí
Kosovská a Znojemská, která je hlavní spojnicí mezi centrem města a největším
sídlištěm (ulice Březinova, Na Kopci, Demlova s počtem obyvatel více než 10
000) v Jihlavě. Celkově se podařilo v Jihlavě v letech 2015 - 2019 zřídit 9
úseků BUS pruhů v souhrnné délce 2 080 m. Připočteme-li k tomu systém
preference MHD na SSZ s legislativní preferenci může být Jihlava smělým
příkladem i pro mnohá podstatně větší města. Příloha 1: Mapa bus pruhů Cyklistická doprava Statutární město Jihlava kontinuálně pokračuje v budování
cyklistických stezek, tras, cyklistické infrastruktury a dalších opatřeních pro
cyklisty v souladu s Generelem cyklistické dopravy města Jihlavy.
V roce 2019 byla s podporou Kraje Vysočina realizována oprava
cyklotrasy B06 – Reindlerův dvůr, na kterou navazuje v témže roce dokončená
cyklistická stezka R08 Jihlava – Pávov (průmyslová zóna – sever) spojující část
města Bedřichov s průmyslovou zónou. Délka realizované cyklistické stezky
je 3,122 km. V rámci stezky byly osazeny 2 stoly s lavicemi,
odpadkový koš a 10 dvoumístných stojanů pro jízdní kola. V témže roce byl
v rámci projektu Zvýšení bezpečnosti dopravy v průmyslovém parku,
Jihlava, dokončen 80 m propojovací úsek cyklostezek v této lokalitě, na
který navazuje v současnosti dokončovaná cyklistická stezka a smíšená
stezka pro chodce a cyklisty v průmyslovém parku v Hruškových
Dvorech. Nově vybudované úseky navazují na stávající obousměrnou cyklostezku
s označením R09 a která vede souběžně s komunikací v ulici Průmyslová.
Dále se napojuje na cyklotrasu B12 a prostor v blízkosti hlavního vlakového
nádraží ČD. Délka této trasy činí 0,961 km. Tři výše uvedené projekty jsou
spolufinancovány z Integrovaného regionálního operačního programu
prostřednictvím Integrovaného plánu rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace.
Detailní informace o projektech jsou zveřejněny na webových stránkách města pod
odkazy https://www.jihlava.cz/cyklostezka-r08-jihlava-pavov-prumyslova-zona-sever/d-529071/p1=103674,
https://www.jihlava.cz/smisena-stezka-pro-pesi-a-cyklisty-a-cyklostezka-prumyslovy-park-jihlava/d-529529/p1=103674
a https://www.jihlava.cz/zvyseni-bezpecnosti-dopravy-v-prumyslovem-parku-jihlava/d-529072/p1=103674.
V roce 2020 dojde k realizaci dalších úseků
cyklistických stezek na území města Jihlavy. V rámci projektu Cyklostezka
G01 – úsek od odbočky na Hosov po kaštanovou alej, Jihlava, bude vybudován
další úsek cyklostezky spojující Jihlavu s částí města Hosov
s návazností na plánovanou cyklotrasu na ulici Telečská. Dalším
realizovaným projektem je Cyklostezka G02 – ul. U Rybníčků – Křižíkova, Jihlava,
která spojuje dopravní hřiště s dalšími cyklistickými úseky ulice U
Koželuhů a Cyklostezka G04 ul. Mlýnská – Helenínská, Jihlava, s přímým
napojením na mezinárodní cyklotrasu Jihlava – Třebíč – Raabs. Vývoj délky
cyklostezek v letech 2017-2019
Rok
|
Délka nových cyklostezek v m
|
2017
|
985
|
2018
|
Nebyl žádný úsek vybudován
|
2019
|
3122
|
Celkem
|
4107
|
Příloha 2: Mapa
cyklistických opatření Výstavba nových chodníků nebo jejich rekonstrukce
včetně bezbariérových úprav jsou každoročně řešeny v rámci rozpočtu města.
V letech 2017-2019 došlo k vybudování nových chodníků v ulicích Smrčenská
– U Boroviny, Školní, Pošumavská, Brtnická u DPMJ, Březinova, průmyslový park
Hruškové Dvory, Wolkerova, Kollárova u základní školy, Telečská, Hradební,
Úprkova. Další projekty v oblasti budování nových chodníků a
bezbariérových úprav jsou uvedeny v bodě 4.4.1.
|
-
pěší komunikace bezbariérově upravená/ celková délka pěších komunikací
Délka souvislých
bezbariérových komunikací není evidována. Údaj
o poměru délky bezbariérových komunikací v poměru k délce komunikací není správcem
místních komunikací evidován.
-
délka bezpečných komunikací pro cyklisty/ ku celkové délce komunikací v obci
Rok/délka cyklostezek v m/celková délka komunikací v m/% podíl
cyklostezek
2017/11983/452129/2,65% 2018/11983/454599/2,63%
2019/15105/459921/3,28%
|
Statutární město Jihlava dlouhodobě
podporuje preferenci MHD ve všech 3 jejich formách (legislativní, stavební, na
křižovatkách pomocí SSZ). Díky aplikaci všech 3 forem preference se podařilo z
velké míry eliminovat zpožďování spojů MHD
a navíc došlo od roku 2016 ke
zvýšení cestovní rychlosti páteřních linek
MHD, které v Jihlavě reprezentují všechny trolejbusové linky. V otázce cyklistické infrastruktury
probíhá výstavba cyklostezek a aplikace dalších procyklistických opatření.
Každoročně dochází k rekonstrukci
chodníků a křižovatek v souladu s cílem odstranit bariéry pro osoby s
omezenou schopností pohybu a orientace. Vzhledem k tomu, že jihlavská MHD je
100 % bezbariérová je cílem vytvářet lokální bezbariérové suboblasti navázané na zastávky MHD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora plynulosti jízdy MHD a vyhrazení pruhů tam, kde to bylo možné se v uplynulých letech hodně posunula kupředu. Průběžně se daří dopňovat i síť cyklistických komunikací.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktivity k podpoře
doprovodné infrastruktury jsou součástí jednotlivých projektů budovaných
cyklistických tras a stezek (viz výše). Stojany na kola a mobiliář pro cyklisty
byly umístěny na cyklostezce R08 vedoucí do průmyslové zóny, uzamykatelné
boxy pro kola byly vybudovány v rámci dopravního terminálu v ulici Na
Dolech. V roce 2018 došlo
k dokončení tří zásadních projektů města v oblasti sociálních služeb a bezbariérových
úprav s cílem zvýšení komfortu pro osoby se zdravotním postižením. Byla
dokončena rekonstrukce objektu Integrovaného centra sociálních služeb
v ulici Žižkova 106, kde došlo ke kompletnímu bezbariérovému zpřístupnění
objektu včetně vybudování výtahu. Dále byla zrealizována přístavba objektu
Denního a týdenního stacionáře Jihlava včetně vybudování bezbariérového WC.
Součástí projektu byla výstavba multifunkčního hřiště s umělým povrchem se
zajištěním bezbariérového přístupu. Dalším projektem bylo vybudování dvou bytů
chráněného bydlení pro osoby se zdravotním postižením, z nichž jeden
v ulici Matky Boží 36 je zcela bezbariérový. V období let 2017-2019
pokračovaly bezbariérové úpravy k vybudování bezbariérových zastávek MHD
v ulicích Brtnická, Telečská, Hradební a části města Popice. Na zvýšení
bezpečnosti dopravy ve městě jsou zaměřeny další projekty města, které byly
spolufinancovány z Integrovaného regionálního operačního programu
prostřednictvím Integrovaného plánu rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace.
Konkrétně se jednalo o projekty Zvýšení bezpečnosti dopravy na přechodech pro
chodce (došlo k realizaci bezbariérových úprav na chodnících a zastávkách
MHD a nasvětlení přechodů pro chodce v 10 lokalitách ve městě), Zvýšení bezpečnosti
dopravy v průmyslovém parku Jihlava (došlo k realizaci bezbariérových
úprav na chodnících a zastávkách MHD a nasvětlení přechodů pro chodce
v průmyslové zóně v Hruškových Dvorech), Zvýšení bezpečnosti dopravy
v Jihlavě (došlo k vybudování nového chodníku s bezbariérovými
úpravami v průmyslové zóně v Hruškových Dvorech, vybudování nového
chodníku s bezbariérovými úpravami a nasvětlení přechodu pro chodce
v lokalitě ul. Sokolovská – Kollárova, bezbariérové úpravy chodníku a
zastávky MHD včetně nasvětlení přechodu v lokalitě Hruškové Dvory – MOKOV
a ulice S. K. Neumanna – Za Poštou) – viz výše. Dále došlo k nasvětlení přechodu v roce 2018 na
ul. Havlíčkova v rámci akce „Rekonstrukce zastávky MHD Jiřího z Poděbrad“
a roce 2019 na ul. Helenínská v rámci akce „Rekonstrukce zastávky MHD Na
Helenínské“
Bezbariérové úpravy byly dále
provedeny v rámci vybudování nového dopravního terminálu v ulici Na
Dolech a vybudování chodníků P+R v ulici Žižkova.
V letech 2017 – 2019 byly, odborem dopravy, provedeny rekonstrukce
chodníků, jejichž součástí je vždy zhotovení bezbariérového přístupu a osazení
prvky pro nevidomé a slabozraké.
Většina hlavních a
vytížených zastávek je bezbariérová. Všechna vozidla MHD jsou vybavena komunikačním
zařízením pro nevidomé. V letech
2017-2019 bylo odborem rozvoje města a odborem dopravy bezbariérově upraveno
celkem 45 zastávek MHD.
V roce
2017 bylo upraveno celkem 8 zastávek Smrčenská
DC, Dopravní podnik -2x, Rantířovská DC, Poliklinika DC, U Hřbitova ZC,
Masarykovo náměstí horní (před radnicí), Královský Vršek ZC V roce
2018 bylo provedeno celkem 23 bezbariérových úprav zastávek MHD Za
Prachárnou – 2x, Brtnická DC, Kronospan DC, U Rybníka-2x, Ke Skalce-2x, Žižkova
ZC, Jiřího z Poděbrad -2x, Masonite-2x, Obalovna-2x, Swoboda CZ 2x,
Enviropol-2x, Swoboda-Stamping -2x, Na Vyhlídce -2x Na
Vyhlídce -2x V roce 2019 se jednalo celkem o 14
zastávek Horní
Kosov – 3 x, Na Dolech výstupní ve smyčce, Moravské Kovárny-2x, Staré Hory
z centra, Na Brněnském mostě ve směru do centra,
Kosovská, Popice, Bosch Diesel, odb. ve směru do centra, Gorkého, Na Člunku ve
směru do centra, Na Helenínské ve směru k hl. nádraží
Příloha 3: Mapa města
s vyznačením bezbariérových zastávek
|
-
20% podíl budov v majetku města a jím zřízených organizací vybavených infrastrukturou pro cyklisty
Některé budovy magistrátu města
Jihlavy jsou vybaveny stojany na kola
(budova odboru dopravy, hlavní budova na Masarykově náměstí), budovy ZŠ a MŠ až na výjimky stojany na kola vybaveny
nejsou.
|
V Jihlavě se postupně rozšiřuje
počet stojanů pro cyklisty u veřejných budov a vznikají místa s uzamykatelnými
cykloboxy. I přes tuto snahu je
ve městě stále řada míst, která touto infrastrukturou pro cyklisty nedisponují.
Přeprava cestujících v
MHD je zajišťována 100% bezbariérovými vozy a každoročně roste počet
bezbariérově upravených zastávek MHD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Postupně jsou realizovány určité aktivity za účelem zlepšení situace. Povedlo se zrealizovat nasvětlení všech významných přechodů, rozšiřuje se počet bezbariérových úprav. V některých případech chybí více kreativní práce s veřejným prostorem a větší odvaha pro jeho radikálnější proměny. Některé prostory (nejen) v historickém centru by mohly být více pojaty podle principů "sdíleného prostoru".
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora veřejné dopravy je v současné
době řešena prostřednictvím projektů statutárního města Jihlavy a Dopravního
podniku města Jihlava. V období let 2017-2020 jsou realizovány následující
projekty spolufinancované z Integrovaného regionálního operačního programu
prostřednictvím Integrovaného plánu rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace: Dopravní terminál – ul. Na Dolech, Jihlava (Statutární město Jihlava). Stavba obsahuje
vybudování dopravního terminálu v lokalitě u vlakové zastávky Jihlava ‑ Staré
Hory, který umožní cestujícím efektivní přestupy mezi osobní vlakovou, veřejnou
linkovou a městskou hromadnou dopravou při zajištění návaznosti
na cyklistickou a pěší dopravu. V rámci projektu byl vybudován objekt
dopravního terminálu s uzavřenou čekárnou a sociálním zařízením, venkovním
krytým prostorem s mobiliářem pro cestující. Nově byla vybudována
bezbariérová výstupní zastávka MHD a dvě stávající zastávky pro linkové
autobusy byly doplněny o přístřešky pro cestující. Součástí projektu bylo vybudování
4 cykloboxů a 5 stojanů pro kola a doplnění navazujících chodníků.
Informace o projektu jsou uvedeny na webových
stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/dopravni-terminal-ul-na-dolech-jihlava/d-529074/p1=103674. Statutární město Jihlava v současné době
připravuje další projekty podporující veřejnou dopravu, a to rozšíření
trolejbusové dopravy Jihlava – sever s cílem napojení průmyslové zóny na
stávající trolejbusovou trať a vybudování tří nových dopravních terminálů.
Jedná se o centrální dopravní terminál v lokalitě městského nádraží ČD a
dvou menších s cílem zvýšení komfortu cestujících v ulici Havlíčkova
a u nádraží ČD, Rozšíření trolejové dopravy v Jihlavě (Dopravní podnik města Jihlavy), které řeší zavedení
nového trakčního trolejového vedení do ulice Vrchlického a současně bylo
modernizováno trakční trolejové vedení v ulicích U Cvičiště, S. K. Neumanna,
Jiráskova a Na Dolech v Jihlavě. Celková délka řešeného trolejového vedení je
2,1 km. Nová trolejová trať umožňuje napojení výše uvedených sídlišť přes
nemocnici a polikliniku s centrem města. Zároveň dochází k přímé návaznosti na železniční
dopravu (zastávka Jihlava – Staré Hory na trati Jihlava – Veselí nad Lužnicí).
Informace o projektu jsou uvedeny na webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/rozsireni-trolejove-dopravy-v-jihlave/d-534173/p1=103674.
Inteligentní zastávky v Jihlavě (Dopravní podnik města Jihlavy), který řeší zavedení
inteligentního informačního systému na zastávkách MHD s největším obratem cestujících. Elektronické
panely jsou umístěny na zastávkách Masarykovo náměstí horní (v obou směrech),
Masarykovo náměstí dolní (pro trolejbusy v obou směrech, pro autobusy směrem na
jih), Masarykovo náměstí (pro autobusy směrem na sever), Březinova, konečná (ve
směru do centra), Hlavní nádraží ČD (ve směru do centra), Březinova (ve směru
do centra), Demlova (ve směru do centra), Brněnský kopec (ve směru do centra),
Chlumova (v obou směrech), Kaufland (v obou směrech), S. K. Neumanna (v obou
směrech), Dům zdraví (ve směru do centra), Poliklinika (ve směru do centra) a
Dům kultury (ve směru z centra). Informace o projektu jsou uvedeny na webových stránkách města
pod odkazem https://www.jihlava.cz/inteligentni-zastavky-v-jihlave/d-534174/p1=103674. Většina hlavních a vytížených zastávek je bezbariérová. Všechna vozidla MHD jsou vybavena komunikačním zařízením pro nevidomé. Vývoj počtu nízkopodlažních vozidle je uveden v tabulce níže. Vývoj počtu bezbariérových vozidel zajišťujících MHD v letech 2017-2019 Rok | Počet nízkopodlažních trolejbusů | Počet všech trolejbusů | Podíl nízkopodlažních trolejbusů | Počet nízkopodlažních autobusů | Počet všech autobusů | Podíl nízkopodlažních autobusů | Podíl nízkopodlažních vozidel | 2017 | 29 | 29 | 100% | 27 | 31 | 87% | 93% | 2018 | 29 | 29 | 100% | 36 | 40 | 90%* | 94% | 2019 | 29 | 29 | 100% | 36 | 40 | 90%* | 94% |
*ve vozovém parku DPMJ zůstávají poslední 4 vysoko podlažní autobusy. Tyto autobusy nejsou nasazovány na běžné linky a tvoří pouze provozní zálohu. Uvedená procenta bezbariérovosti vozidel MHD vychází z absolutního počtu vozidel v majetku DPMJ, avšak vzhledem k faktu, že se jedná pouze o záložní vozidla, je možno uvažovat o takřka 100% bezbariérové dopravě.
Zdroj dat: http://www.dpmj.cz/www/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=254&Itemid=65
|
-
Podíl bezbariérových trolejbusů 100 %
Podíl bezbariérových autobusů 100 %
Podíl bezbariérových vozidel celkem 100 %
|
Jihlava byla v roce
2011 prvním českým městem,
které mělo 100 % bezbariérový vozový park trolejbusů. V autobusové trakci
slouží poslední 4 vysokopodlažní vozidla
pouze jako záloha.
Jihlava aktivně pracuje na přípravě stavby nového
Centrálního dopravního terminálu s nadregionálním
významem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vozový park MHD je kvalitní, prakticky všechny vozy jsou nízkopodlažní s výjimkou několika záložních autobusů. Park trolejbusů byl komplexně obnoven v letech 2009 až 2011, postupně tak začnou vozy během několika let dosahovat konce své standardní životnosti. Připravuje se rozšíření provozu o nové parciální trolejbusy, z nichž část nahradí autobusy. Klimatizace provozu pro cestující se vyskytuje pouze u nejnovější série CNG autobusů. Nedostatečně je třeba hodnotit provázanost jednotlivých subysystémů veřejné dopravy, i když zde hlavní roli sehrává přístup Kraje Vysočina a město má jen velmi omezené možnosti situaci změnit. Jediná návaznost páteřní MHD na vlaky je na konečné linek A a D na Hlavním nádraží, v zast. Staré hory je vazba na linku autobusů, městské nádraží není obsluhováno MHD vůbec, ačkoliv zastávku má vybudovánu. Vybudování centrálního terminálu VHD je ve fázi projektu.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období došlo k vybudování parkovišť
v ulici Zimní s kapacitou 46 osobních vozidel, ulici Hálkova v části
města Helenín s kapacitou 12 stání a ulici Březinova s 6 podélnými
stáními. Pro příležitostné parkování dále může sloužit manipulační plocha
v ulici Telečská v lokalitě Skalka.
Součástí vybudovaných parkovišť jsou vždy vyhrazená stání pro osoby těžce
tělesně postižené. Dále došlo k vybudování parkovacího pruhu v ulici
Wolkerova a Úprkova.
V roce 2019 město
dokončilo projekt Vybudování parkoviště P+R, ul. Žižkova, Jihlava, Kapacita
parkoviště činí 110 parkovacích míst, která poskytnou uživatelům přímou možnost
přestupu na spoje MHD. Součástí tohoto projektu vybudování příjezdové
komunikace k parkovišti, přístupových chodníků, dvou autobusových zastávek MHD
včetně komunikace pro pěší s přechodem pro chodce veřejného osvětlení a
informačního systému pro parkování. Informace o projektu jsou uvedeny na
webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/vybudovani-parkoviste-p-r-ul-zizkova-jihlava/d-528704/p1=103674
|
|
V posledních letech se realizovala řada
investičních akcí, v jejichž rámci došlo k výraznému nárůstu počtu parkovacích
míst. V současné době je vybudováno první parkoviště P + R.
Již od roku 1993 funguje ve
velké části historického centra pěší zóna, přičemž vjezd do části této zóny je
v daných časových intervalech omezen i pomocí fyzických zábran.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsou činěny postupné kroky k rozšíření nabídky parkovacích míst, zlepšení je možné v koncepci P+R, která by měla být cenově výhodnější než parkování přímo v centru nebo jeho těsné blízkosti. Nicméně, vzhledem ke kompaktním rozměrům centra města je možno v něm uvažovat i s koncepcí parkování Park and Go za současného "vymístění" parkujících vozidel z historických ulic centra.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Počet cestujících v MHD neustále mírně
narůstá, cena jízdného se také neměnila. Síť MHD obsluhuje rovnoměrně celé městské
území po všechny dny v týdnu. Nyní se projektuje rozšíření
trolejového vedení na Bedřichov. Zde je počítáno s nasazením tzv.
parciálních trolejbusů, které budou obsluhovat místní část Pávov.
Město má zavedený fungující systém
rezidentského parkovacího stání a nyní pracuje na jeho rozšíření. V červnu
loňského roku byl dokončen SUMP.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systém MHD ve městě je kvalitní, v rámci možností probíhá zlepšování podmínek i pro ostatní druhy dopravy. Dlouhodobou bolestí je chybějící prostorová a tarifní integrace systémů veřejné dopravy, což je však primárně odpovědnost kraje, nikoliv města.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
4.2.1. JAK JE REALIZOVÁNA PODPORA ZVÝŠENÍ VÝKONŮ MHD (POČET PŘEPRAVENÝCH, POČET PŘEPRAVENÝCH / OBYVATELE)? Vozový park Jihlavské MHD je kompletně bezbariérový, čímž je MHD přístupná pro všechny obyvatele města. Ve městě byly v roce 2014 až 2019 zavedeny preferenční opatření (preference na světelně řízených křižovatkách, vyhrazené jízdní pruhy v souhrnné délce více než 2 km), která výrazně přispěla k eliminaci zpoždění. V letech 2016 a 2019 byly zavedeny 4 přímé expresní autobusové linky, které spojují největší jihlavská sídliště s průmyslovými zónami. Od roku 2010 nedošlo k úpravě cen MHD, které je v Jihlavě ve srovnání s obdobně velkými městy na nízké úrovni. Vývoj ceny plnocenného jízdního v jihlavské MHD je uveden v tabulce: Rok | Nepřestupní jízdenka | Přestupní 60 min., papírová | 30 dní | 365 dní | papírová *) | elektronická **) | 2017 | 10 Kč/16 Kč | 8 Kč/12 Kč/14 Kč | 20 Kč | 390 Kč | 3750 Kč | 2018 | 10 Kč/16 Kč | 8 Kč/12 Kč/14 Kč | 20 Kč | 390 Kč | 3750 Kč | 2019 | 10 Kč/16 Kč | 8 Kč/12 Kč/14 Kč | 20 Kč | 390 Kč | 3750 Kč | 2020 | 10 Kč/16 Kč | 8 Kč/12 Kč/14 Kč | 20 Kč | 390 Kč | 3750 Kč |
*) cena za 4 zastavkové úseky/cena za více než 4 zastávkové úseky **) cena za 4 zastávkové úseky/cena za 8 zastávkových úseků/cena za více než 8 zastávkových úseků; při přestupu do 30 min. cena za další jízdu 30 % z plné ceny;
Počet cestujících v jednotlivých letech, počet
ujetých km, počet cest na obyvatele a dotaci z rozpočtu města viz tabulka
níže (zdroj dat http://www.sdp-cr.cz/o-nas/vyrocni-zpravy/,
rok 2019 DPMJ, a.s.).
Rok
|
Počet cestujících
|
Počet cest na
obyvatele *)
|
Objem vozokm
|
Dotace na provoz MHD
z rozpočtu města
|
2017
|
14 206 tis.
|
279
|
2 909 tis
|
68 mil. Kč
|
2018
|
15 466 tis
|
303
|
3 059 tis.
|
74 mil. Kč
|
2019
|
16 047 tis
|
315
|
3 023 tis
|
83 mil. Kč
|
*) počet obyvatel se mezi lety 2017-2019
byl uvažován 51 tis
|
-
2017 – 279
2018 – 303
2019 – 315
-
řádově tisíce spojů MHD, VLD, vlak
-
25,55%, IAD 29,4%, motocykl 0,7%, kolo 5,8%, chůze 38,6%
2017 – 14 206 tis.
2018 – 15 466 tis.
2019 – 16 047 tis
|
Navzdory nízkým dotacím ze
strany města počet cestujících každoročně
roste. V roce 2019 došlo k nárustu počtu cestujících v MHD oproti
roku 2018 o 4%. Každoročně se zavádí nové
preferenční bus pruhy a v roce 2019 došlo k zavedení dalších
expresních linek do průmyslové zóny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Místní MHD je na velmi dobré úrovni. Povedlo se výrazně zlepšit obsluhu průmyslových zón za městem. Obecně však vidím jako mírný nedostatek, že obsluha rozvojových oblastí (ať už průmyslových nebo rezidentních) se řeší nikoliv hned během jejich výstavby, ale až s určitým zpožděním.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V centru města fungují placená parkoviště,
která provozuje firma Služby města Jihlavy, s.r.o. http://smj.cz/parkoviste/os-1018.
Je vydáno Nařízení města Jihlava č.
2/2017 o placeném stání silničních motorových vozidel na místních komunikacích
ve vymezených oblastech města, které vymezují 2 oblasti placených stání v
centru města a nejbližším okolí.
Od května 2017 jsou uvedené zóny sloučeny do oblastí 1
a 2. Mapa parkování v centru města
https://www.jihlava.cz/parkovani-v-centru-mesta/d-526275/p1=120701
Finanční prostředky získané regulací parkování jsou běžným příjmem v rozpočtu města Jihlavy.
|
-
Statutární město Jihlava reguluje parkování v centru města prostřednictvím nařízení o placeném stání. Tato vyhláška je průběžně novelizována.
|
Oblast placeného stání
se od roku 2016 nezměnila. V budoucím období bude třeba reagovat na narůstající
počet vozidel v ulicích města důslednější regulací prostřednictvím rozšiřování
zón placeného stání a rezidentního parkování a omezování vjezdu vozidel do
centra města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má vybudovaný systém parkování s regulací. Peníze vybrané v systému zpoplatněného parkování nejsou využívány pro další rozvoj dopravního systému, ale stávají se součástí běžného rozpočtu města.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Statutární město Jihlava má zpracovaný Plán udržitelné městské mobility Jihlavy
|
Statutární město Jihlava se dlouhodobě zabývá
plánováním v oblasti dopravy s důrazem na trvale udržitelný rozvoj.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má zpracovaný a schválený Plán udržitelné městské mobility. Město má i koncepci bezbariérových tras. V minulosti byl zpracován také cyklogenerel, u nějž se uvažuje s aktualizací.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vozový park MHD je na výborné úrovni, připravuje se jeho další obnova. K dispozici je i základní infrastruktura pro alternativní pohony.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská hromadná doprava MHD v Jihlavě je zajišťována trolejbusy a autobusy. Trolejbusy se řadí do kategorie bezemisních vozidel. Podíl ujetých km autobusů a trolejbusů v letech 2017 - 2019 je uveden v tabulce. Do výkonů autobusové trakce jsou započítány i výkony mimo území statutárního města Jihlavy. Čistě na území st. města Jihlavy je poměr ujetých km trolejbusy vyšší než u autobusů. rok | ujeté vozokm | podíl trolejbusů | trolejbusy | autobusy | 2017 | 1 379 tis. | 1 530 tis. | 47 % | 2018 | 1 483 tis. | 1 575 tis. | 49 % | 2019 | 1 345 tis. | 1 678 tis | 45 % |
V autobusové trakci byly první CNG autobusy, které je možné zařadit do kategorie nízkoemisních vozidel, pořízeny v roce 2011. Vývoj počtu autobusů plnících emisní normy Euro je uveden v tabulce. DP Jihlava, a.s. neeviduje podíl výkonů vozidel dle emisních norem. Platí pravidlo, že novější autobusy (které plní vyšší normy EURO) jsou nasazovány na kurzy, které mají největší denní kilometrické proběhy. Starší autobusy jsou naopak nasazovány na krátké posilové kurzy, popř. tvoří zálohu. rok | počet autobusů | bez normy EURO | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EEV* (CNG) | 2017 | 0 | 0 | 16 | 2 | 13 | 2018 | 0 | 0 | 16 | 2 | 22 | 2019 | 0 | 0 | 16 | 2 | 22 |
*Enhanced Environmentally Friendly Vehicle
|
-
85%
Statutární město
Jihlava objednává MHD u DP Jihlava. V běžném roce je v průměru
50 % výkonů zajišťováno
bezemisními vozidly (trolejbusy) a veškeré výkony v autobusové
trakci jsou zajištěny nízkoemisními vozidly
(CNG autobusy)
|
Podíl trolejbusů se na
výkonech MHD pohybuje okolo 50 %. Ve sledovaném
období došlo k nárůstu podílu autobusů na CNG a postupně byla vyřazena
vozidla, která plnila emisní normu EURO
2 a nižší.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má dlouholeté zkušenosti s provozem bezemisních vozidel MHD v podobě trolejbusů (a před tím i tramvaje). Vozový park MHD je kvalitní, prakticky všechny vozy jsou nízkopodlažní s výjimkou několika záložních autobusů. Již významná část vozového parku autobusů je provozována na CNG, starší vozy budou v nejbližších letech nahrazeny parciálními trolejbusy.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město plánuje v letošním roce pořídit 2 nová vozidla s alternativním pohonem CNG pro potřeby zaměstnanců Magistrátu města Jihlavy. Autobusy s pohonem na CNG v Jihlavě (Dopravní podnik města Jihlavy), kde v rámci projektu bylo pořízeno 9 nových ekologických autobusů MHD v nízkopodlažním provedení. Informace o projektu jsou uvedeny na webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/autobusy-s-pohonem-na-cng-v-jihlave/d-533203/p1=103674. Dopravní podnik města Jihlavy bude i v následujícím období pokračovat v nákupu ekologických vozidel, v roce 2020 je plánován nákup 7 a v roce 2021 6 parciálních trolejbusů.
|
-
25
V majetku města je 25% vozidel EEV
|
Statutární město Jihlava nyní
disponuje několika služebními vozidly z kategorie EEV.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
DP Jihlava s ekologicky příznivým vozovým parkem ať už vozidel MHD, tak i služebními vozy, "vylepšuje" statistiku. Samotný magistrát v rámci svého vozového parku doposud provozuje jen konvenční vozy, avšak alespoň část s vyšší emisní třídou.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území statutárního města Jihlavy je v provozu jedna veřejná čerpací stanice CNG (od roku 2011), kterou provozuje Dopravní podnik města Jihlavy, a.s. (provozovatel 27 vozidel na CNG, 22 x autobus, 1x vysokozdvižná pracovní plošina, 4x služební osobní automobil). Denně obslouží 50-60 externích zákazníků. Nabíjecí stanice pro elektromobily se v Jihlavě nacházejí dvě provozované soukromým subjektem.
|
|
Ve městě funguje čerpací stanice na
CNG, kterou provozuje obchodní společnost města (dopravní podnik města Jihlavy,
a.s.) a je využívána i externími zákazníky, dále dvě nabíjecí stanice pro
elektromobily.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Základní infrastruktura je ve městě k dispozici, ať už díky veřejnému (Dopravní podnik), tak soukromým subjektům (nabíjecí stanice).
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Použití enviromentálně šetrných vozidel není součástí podmínek u výběrových řízení na zajišťování služeb pro město. Použitím enviromentálně šetrných vozidel se zabývá pouze dopravní podnik města Jihlavy.
|
|
Statutární město
Jihlava ve výběrových řízeních tuto oblast nezohledňuje a řídí se pouze platnou
legislativou pro výběrová řízení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V běžných poptávkách není zohledňováno. Dopravní služby jsou zajištěny vlastním subjektem, který má vozový park příznivý.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Statutární město Jihlava v minulých letech odstranilo většinu
nehodových míst a nasvětlilo velké množství přechodů pro chodce. Městská policie zajišťuje preventivní programy, do
nichž jsou zapojeni žáci ZŠ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město již odstranilo kritická místa, v minulých letech bylo dobře hodnoceno z pohledu bezpečnosti i v rámci republiky. Spolupráce s MP na prevenci funguje dobře.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2018-2020 město řešilo projekty
v oblasti zvýšení bezpečnosti dopravy: Zvýšení bezpečnosti dopravy v Jihlavě, jehož předmětem je vybudování nových nebo
modernizace stávajících chodníků včetně bezbariérových úprav, budování zastávek
MHD a linkových spojů, nasvětlení stávajících či výstavba nových
nasvětlených přechodů pro chodce, budování veřejného osvětlení, související
vegetační úpravy v lokalitách průmyslového parku Jihlava, ul. Sokolovská –
Kollárova, Hruškové Dvory – Moravské kovárny, ul. S. K. Neumann – Za Poštou. Bezpečnost dopravy na přechodech pro chodce, Jihlava, který řeší vybudování komplexních dopravně bezpečnostních
opatření na frekventovaných komunikacích v Jihlavě. V rámci
projektu byly vybudovány nové bezbariérové chodníky a upraveny nevyhovující
části stávajících chodníků, upraveny stávající a vybudovány nové zastávky
městské hromadné dopravy a linkových spojů, nasvětleny stávající a vybudovány
nové nasvětlené přechody pro chodce v lokalitách ul. Brtnická – ul. Tylova,
ul. Březinova – Heulos, ul. E. Rošického – ZŠ Rošického, ul. Havlíčkova – ul.
Kollárova – ul. Na Vyhlídce, Pávov – dětské hřiště, ul. Pávovská – Kronospan, ul.
Pávovská – ul. U Rybníka, ul. Rantířovská - ul. Za Prachárnou, ul.
Sokolovská – ul. Resslova a ul. Sokolovská – ul. Stamicova. Zvýšení bezpečnosti dopravy
v průmyslovém parku, Jihlava, kde došlo k vybudování nových
bezbariérových chodníků podél komunikace v průmyslovém parku a mezi
průmyslovými areály odklánějící chodce z této frekventované komunikace,
dále byly upraveny či vybudovány nové zastávky MHD, nové veřejné osvětlení
podél komunikace v průmyslovém parku a byly zřízeny nové přechody pro chodce
včetně jejich nasvětlení. Tyto projekty jsou spolufinancovány
z Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím
Integrovaného plánu rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace. Detailní
informace o projektech jsou zveřejněny na webových stránkách města pod odkazy
https://www.jihlava.cz/zvyseni-bezpecnosti-dopravy-v-jihlave/d-529530/p1=103674,
https://www.jihlava.cz/bezpecnost-dopravy-na-prechodech-pro-chodce-jihlava/d-529073/p1=103674,
https://www.jihlava.cz/zvyseni-bezpecnosti-dopravy-v-prumyslovem-parku-jihlava/d-529072/p1=103674. Dále v roce
2018 došlo k nasvětlení přechodu na
ul. Havlíčkova v rámci akce „Rekonstrukce zastávky MHD Jiřího
z Poděbrad“ a roce 2019 na ul. Helenínská v rámci akce „Rekonstrukce
zastávky MHD Na Helenínské“
Příloha 4: Zákres
nasvětlených přechodů v mapě s barevným rozlišením dle roku realizace
Byla provedena úprava dopravního režimu na
frekventované křižovatce ul. Znojemská a Brtnická včetně nutných stavebních úprav
– vybudování ostrůvku a osvětleného přechodu pro chodce a s tím
související úpravy dopravního režimu v okolních ulicích. Dále byla
provedena úprava dopravního režimu v ulici Mlýnská. Bylo vybudováno
světelné signalizační zařízení na okružní křižovatce II/352 a ul. Pávovská za
účelem zvýšení kapacity křižovatky.
|
-
0,2
Osob usmrcených/těžce zraněným/lehce
zraněných při nehodách; počet srážek s chodcem: Rok 2017 - 1/1/56; 16 Rok 2018 - 1/2/62; 16
Rok 2019 - 2/6/55; 13
|
V Jihlavě se dle sdělení DI Policie
ČR nenachází v současné
době žádná nehodová lokalita.
Statutární město Jihlava každoročně
díky nasvětlení přechodů pro chodce
zvyšuje bezpečnost na přechodech. Stejně tak se při kompletních rekonstrukcích a
v rámci
novostaveb komunikací aplikují prvky zklidňující dopravu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nehodové lokality byly již vyřešeny, všechny významné přechody jsou nasvětleny. Jihlava je dlouhodobě hodnocena jako město s nízkou nehodovostí.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
policie Jihlava (MP Jihlava) organizuje pro žáky ZŠ a MŠ preventivní programy
v rámci koncepce prevence MP Jihlava, která bylo zpracována v roce
2012. Jedním z témat je i
bezpečnost silničního provozu. Na začátku
září jsou žáci I. tříd MP Jihlava poučeni o bezpečnosti silničního provozu. Ve
druhém pololetí I. ročníku ZŠ MP Jihlava pořádá pro žáky I. tříd ZŠ praktické
ukázky bezpečného dopravního chování v terénu (na frekventovaném přechodu
poblíž dotčené ZŠ) v délce jedné vyučovací hodiny v rozsahu jedné
vyučovací hodiny. MP Jihlava
dále zajišťuje v ranních hodinách před začátkem vyučování u
frekventovaných přechodů dozor a v rámci tohoto dozoru působí pozitivně ve
vztahu k prevenci a dopravní výchově, kdy pomáhá dětem při přeházení. Od roku 2012
je MP Jihlava každoročně pořádána akce „Bezpečně na cyklostezce“. Cílem této akce je zvýšit bezpečnost na cyklostezkách,
zvláště pak v místech, kde se mohou pohybovat také chodci. Zářiová
akce je věnována apelu použití reflexních prvků v době snížené
viditelnosti. Plakáty
na akci “Bezpečně na cyklostezce” z let 2017-2019 https://www.jihlava.cz/bezpecne-na-cyklostezce/a-1977/p1=103871 https://www.jihlava.cz/bezpecne-na-cyklostezce/a-3891/p1=103871 https://www.jihlava.cz/bezpecne-na-cyklostezce/a-5373/p1=103871 Dětské dopravní
hřiště, které se nachází v údolí řeky Jihlávky poblíž centra města je nyní
rekonstruováno a modernizováno, tak, aby odpovídalo současným požadavkům a
nárokům na dopravní výchovu. Stavební práce probíhají dle harmonogramu jejich
ukončení je 31. 8. 2020, tak, aby zde v září 2020 mohla být zahájena výuka. Nyní dopravní hřiště
organizačně spadá pod ZŠ a MŠ Nad Plovárnou, která zajišťuje jeho provoz.
V letošním roce byl navýšen rozpočet městské policii, která bude
zajišťovat provoz dětského dopravního hřiště po jeho rekonstrukci. Každoročně
jsou zde mimo hodin dopravní výchovy pořádány soutěže ve spolupráci
s organizací BESIP, na jejichž pořádání se spolupodílí úhradou nákladů na
cestovné, občerstvení a ceny pro vítěze, popř. drobné dárky pro všechny
zúčastněné Odbor dopravy Magistrátu města Jihlavy. Výše příspěvku činila
v roce 2017 – 24000,-Kč, 2018 – 21000,-Kč, 2019 – 19500,- Kč V rámci
Evropského týdne mobility byla v letech 2017 -2019 pořádána ZŠ a MŠ Nad
Plovárnou ve spolupráci se statutárním městem Jihlavou na Dopravním hřišti
soutěž pro žáky 2. – 3. tříd ZŠ soutěž „DO PŘÍRODY KOLO-PĚŠKY“. Na okraji
města se dále od roku 2011 nachází soukromé dopravní hřiště, které mohou po
předchozí domluvě bezplatně využívat ZŠ a MŠ.
|
|
V
Jihlavě jsou všichni
žáci zapojení do
preventivních programů MP Jihlava a současně MP Jihlava pořádá každoročně řadu
preventivně - bezpečnostních akcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spolupráce s Městskou policií funguje dobře, díky čemuž je bohatá nabídka různých aktivit.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problémová (nehodová) místa se řeší ve spolupráci s DI Policie ČR a s Městskou policií. Statutární město Jihlava nemá zpracovaný vlastní pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře. Statutární město k posuzování problémových míst využívá aplikaci Geografický informační systém Ministerstva dopravy – Jenotnou dopravní vektorovu mapu http://www.jdvm.cz/. Řada problémových míst byla odstraněna díky nasvětlení přechodů pro chodce (viz. výše). Díky těmto opatřením se v Jihlavě nenachází žádné výrazně nebezpečné místo, kde by docházelo opakovaně k dopravním nehodám s vážnými osobními následky. Díky pravidelným průzkumům máme zaznamenána problémová místa (od veřejnosti). Jde o chybějící přechody pro chodce, osvětlené křižovatky, chybějící chodníky, rušné křižovatky apod. Tato data jsou poté vyhodnocena v pracovní skupině, kde jsou zástupci Odboru dopravy, Městské policie a Police ČR. Vznikne tak soubor míst, která se pak postupně napravují. V současné době je již většina rizikových míst odstraněna. Zjištěné požadavky občanů na krizová místa jsou vyřešena. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy. Policií ČR jsou sledovány dopravní nehody, kde došlo k usmrcení. Následně dopravní inženýr posuzuje místo dopravní nehody a případně navrhne opatření ke zlepšení BESIPU a to předává vlastníku pozemní komunikace.
|
-
100
V Jihlavě se nenachází žádné výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo k vážným nehodám s osobními následky. Všechna riziková a nehodová místa byla odstraněna již v minulosti.
|
V Jihlavě se nenachází žádné výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo
k vážným nehodám s osobními následky. Všechna riziková a nehodová místa byla odstraněna již v minulosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Identifikovaná riziková místa již byla vyřešena.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Statutární město
Jihlava se zabývá problematikou vlivu dopravy na životní prostředí a podporuje
myšlenky udržitelných forem dopravy, což je deklarováno ve strategických
dokumentech města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má platný PUMM, který byl schválen v polovině roku 2019. Návrhová část však postrádá měřitelné cíle, ke kterým by měl PUMM směřovat.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Jihlava má nyní zpracovaný SUMP, který byl podroben hodnocení SEA a schválen zastupitelstvem 6/2019. Informace o plánu udržitelné mobility města Jihlavy jsou uvedeny na webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/ke-stazeni/ds-56492/p1=111599
|
|
Statutární
město Jihlava v uplynulém období zpracovalo
plán udržitelné mobility města Jihlavy s hodnocením vlivu na životní prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město přijalo Plán mobility a ten byl vyhodnocen v rámci procesu SEA.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Jihlava vyhodnocuje zatížení dopravou pomocí dopravního modelu, který má zpracovaný. V rámci realizace každé větší dopravní stavby jsou na základě požadavků KHS Kraje Vysočina hodnoceny dopady stavby na hlukovou zátěž obyvatel. V návrhu dokumentu PUMM jsou zahrnuty indikátory vlivu dopravy na životní prostředí, které budou pravidelně vyhodnocovány. Tyto nejsou stanoveny, jakožto ověřitelné hodnoty. K jejich stanovení dojde v rámci aktualizace Akčního plánu.
|
|
Statutární město Jihlava v rámci
chystaných investičních akcí v oblasti dopravy
přihlíží i k hodnocení jejich vlivu na životní
prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Plán mobility navrhuje indikátory pro sledování, avšak již nespecifikoval způsob (a frekvenci monitoringu), ani cílové hodnoty, ke kterým by se měl systém mobility ve městě přibližovat.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
SUMP návrhová část je zpracovaná do roku 2030. Akční plán pokrývá období do roku 2023. Do té doby je totiž možné čerpat finanční podporu z fondů EU v rámci aktuálního plánovacího období Evropské unie. O období platnosti dalších akčních plánů do roku 2030 bude rozhodnuto až na základě zkušeností s realizací prvního Akčního plánu.
|
|
Statutární město Jihlava pravidelně
aktualizuje strategické dokumenty.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
PUMM je doplněn o akční plán do roku 2023, který pak bude aktualizován a doplněn.
|