3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město i jeho příspěvkové organizace při nákupu a obnově elektrospotřebičů pořizuje takové, které mají nízkou spotřebu. Povinnost nákupu energeticky úsporných spotřebičů je stanovena ve vnitřních předpisech a je sledována a vyhodnocována.
|
Je zaveden proces, který vede k pořizování energeticky úsporných spotřebičů, je vedena evidence spotřebičů, jak v rámci úřadu, organizačních složek a příspěvkových organizací města a postupně dochází k obměně starých, energeticky méně efektivních spotřebičů s ohledem na ukončování jejich životnosti.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má dva takové předpisy, kterými v této oblasti ukládá povinnost nakupovat spotřebiče v nejvyšší dostupné energetické třídě. To je sledováno v energetickém sw Energy broker, kde organizace města musí každý rok aktualizovat seznam spotřebičů s energetickými třídami. Z toho pak vyplývá, zda organizace při koupi nového spotřebiče, či obměně stávajícího, plní povinnost uloženou zřizovatelem (městem), učinit tak v nejvyšší dostupné energetické třídě spotřebiče dostupné na trhu. Za nevedení této evidence, či neplnění této povinnosti, jsou ředitelé organizací města sankcionováni. Vedení evidence spotřebičů je pracné a vymáhání naplňování této povinnosti je u organizací města, které provozují budovy v majetku města, dost náročné. Více je k tomuto tématu uvedeno v 3.1.D. 22/2017 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací 11/2018 Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice
|
-
dle odpovědi na návodnou otázku
-
-
Nezjištěno
Město nesleduje podíl využívání recyklovaného papíru. Se snaží snižovat celkovou spotřebu kancelářského papíru elektronizací procesů a zasíláním dokumentů v elektronické podobě.
-
2
Město má dva takové předpisy, kterými v této oblasti ukládá povinnost nakupovat spotřebiče v nejvyšší dostupné energetické třídě. To je sledováno v energetickém sw Energy broker, kde organizace města musí každý rok aktualizovat seznam spotřebičů s energetickými třídami. Z toho pak vyplývá, zda organizace při koupi nového spotřebiče, či obměně stávajícího, plní povinnost uloženou zřizovatelem (městem), učinit tak v nejvyšší dostupné energetické třídě spotřebiče dostupné na trhu. Za nevedení této evidence, či neplnění této povinnosti, jsou ředitelé organizací města sankcionováni. Sledovat povinnost umožňuje nový energetický sw Energy broker, kde se u každé budovy ukládá seznam spotřebičů. Ten je každý rok aktualizován. Obsahuje název spotřebiče, evidenční číslo spotřebiče, datum pořízení, energetickou třídu spotřebiče. Stav je takový, že u spotřebičů před rokem 2018 energetické třídy spotřebičů nejsou známy. Pokud dojde k nákupu nového spotřebiče, je nutno již zaznamenat do seznamu všechna požadovaná data. v budovách jež provozují organizace města není nákup či náhrada stávajících spotřebičů nikterak vysoká. Je předpoklad, že se podaří seznam se spotřebiči, u kterých budou známy všechny požadované údaje, podaří dosáhnout za cca 10 let, až dožijí všechny spotřebiče nakoupené před rokem 2018. V příloze jako příklad dávám seznam spotřebičů u organizace Středisko soc. služeb za rok 20xx až rok 2020, kde je zřejmý posun ve vývoji nákupu spotřebičů. Z praktického hlediska tu nelze uvést všechny seznamy spotřebičů všech budov v majetku města. 22/017 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací 11/2018 Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice
-
|
Povinnost nakupovat energeticky úsporná zařízení je stanovena ve vnitřních předpisech: 22/2017 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací 11/2018 Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice Zatím ne každá organizace města je ochotna tyto povinnosti plnit a některé plní nedbale.
|
Jsou zavedeny předpisy / postupy, které upravují pravidla pro nakupování spotřebičů s kriterii energetické efektivnosti platné jak pro město a jeho organizační složky, tak pro příspěvkové organizace zřizované městem. V rámci těchto předpisů jsou zavedeny také sankce v případě jejich nedodržování. Zároveň v rámci SW Broker je vedena evidence elektrospotřebičů a jejich energetických tříd. Dochází k postupné obměně za energeticky úspornější. Kladně hodnotím snahu, kdy je snaha k zavedení elektronizace interních procesů s cílem zrychlení a minimalizace spotřeby papíru.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Systém v oblasti nakládání s odpady na území města je na dobré úrovni, celkové množství odpadů produkovaných na území města se pohybuje na přibližně stejné hodnotě. Daří se zvyšovat množství tříděných odpadů a naopak snižovat množství směsných odpadů, které jsou ukládány na skládku. V oblasti předcházení vzniku odpadů již ve městě funguje od r. 2018 bezobalový obchod, dále jsou organizovány různé bazary -Bleší trh (jaro, podzim), Hudební bazárek apod.
|
Systém odpadového hospodářství města je funkčně nastaven. Z informací od města v rámci sebehodnocení vyplývá, že je průběžně vylepšován a zároveň dochází k montoringu a vyhodnocování jeho efektivity. V rámci tohoto sledování došlo ke zrušení ambulantního svozu nebezpečných odpadů bez významného dopadu na statistiky sběru nebezpečných odpadů. Naopak došlo k navýšení počtu sběrných míst odpadů.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V průběhu let 2017 a 2018 byl rozšířen počet míst pro sběr tříděných složek komunálního odpadu o 33 stanovišť - celkem je zrealizováno 145 stanovišť na území Kopřivnice a místních částí. Rovněž byly navýšeny počty kontejnerů - konkrétně o 29 kontejnerů na sběr plastů, o 47 kontejnerů na sběr papíru a o 6 kontejnerů na sběr skla. Také byl posílen sběr textilu přidáním 2 kusů kontejnerů od společnosti Textil Eco, a. s. V r. 2018 byl zaveden individuální svoz objemného odpadu přímo od domu. Občané platí paušální částku za odvoz odpadu 100 Kč v případě vozidla do 5 m3 a 200 Kč za odvoz vozidlem do 7 m3. Rovněž byl zrušen mobilní svoz objemného odpadu z předem určených stanovišť. Od r. 2018 je zajištěno v rámci sběrného dvora třídění dřevěného odpadu z objemného odpadu. Dřevěný odpad je následně předáván k dalšímu využití. Za r. 2018 tak 269,98 tun dřevěného odpadu nebylo uloženo na skládce komunálních odpadů, ale bylo předáno zpracovateli dřevěného odpadu firmě Kronospan, spol. s r. o. Jako opatření pro předcházení vzniku odpadu bylo v r. 2018 vytvořeno na sběrném dvoře na ul. Pánská sběrné místo pro sběr jízdních kol v rámci sbírky "Kola pro Afriku".
|
-
r. 2017 - 8
r. 2018 - 10
Od r. 2018 je zajištěn také sběr jedlých tuků a olejů a sběr kovů na sběrném dvoře na ulici Pánská.
-
r. 2017 - 109,2 kg
r. 2018 - 130,2 kg
Hodnota za roky 2017 a 2018 je včetně vytříděného BRKO (rostlinného původu) a kovů. BRKO bylo v r. 2017 sbíráno prostřednictvím velkoobjemových van v místních částech Lubina, Vlčovice a Mniší v intervalu 1 x 3 týdny v období od dubna do listopadu a dále ve stejném období (duben - listopad) prostřednictvím kompostejnerů o objemu 140 nebo 240 litrů v intervalu 1 x 14 dní od rodinných domů na území města Kopřivnice. Od r. 2018 je sběr BRKO sjednocen a je sbírán prostřednictvím kompostejnerů na celém území Kopřivnice. Koncem r. 2018 je také zaveden zkušební sběr BRKO ze sídlištní zástavby prostřednictvím kontejnerů o objemu 770 litrů.
|
V rámci systému nakládání s odpady byl navýšen počet složek, které jsou tříděny ze směsného komunálního odpadu. Množství tříděného odpadu se daří každoročně navyšovat, čímž naplňujeme cíle POH.
|
Ve městě je zaveden funkční systém nakládání s komunálními odpady, který prostřednictvím sběrných míst a sběrného dvora zajišťuje oddělené soustřeďování komunálních odpadů od občanů a firem. Pozitivně hodnotím, že v rámci systému je zajišťován individuální sběr velkoobjemových odpadů, resp. stavebních a demoličních přímo od dveří u občana prostřednictvím velkoobjemových kontejnerů. Městu to přináší větší kontrolu nad těmito druhy odpadů a následné nakládání s nimi, což přispívá ke snižování tvorby "černých" skládek odpadů. Velmi zajímavý je také počin ve zřízení místa pro sběr starých jízdních kol, u které jsou následně předávány do sbírky "kola pro Afriku".
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V průběhu let 2017 a 2018 jsme informovali občany o nakládání s odpady kromě standartních komunikačních kanálů také nově přes sociální sítě (facebook, instagram apod.) V r. 2018 jsme realizovali kampaň na podporu třídění "Třídím dobře, třídím rád!", která byla finančně podpořena z rozpočtu Moravskoslezského kraje. Hlavní aktivitou této kampaně byla roadshow s názvem "Tref si svůj barevný kontejner". Tato aktivita představovala roadshow putující po sběrných místech s barevnými kontejnery, před které byl umístěn půlkruh (podobně jako před basketbalovým košem) a občané se z vyznačených kruhů trefovali s přineseným odpadem do barevných kontejnerů. Na tuto aktivitu navazovala fotosoutěž, jejíž cílem bylo umístit na Facebook či Instagram fotografii, jak třídí odpady v Kopřivnici. Autor fotografie s největším hodnocením "To se mi líbí" získal chytrý telefon.
|
-
r. 2017 - 158,1 kg
r. 2018 - 163,3 kg
I přes rostoucí množství tříděného odpadu, roste množství netříděného odpadu.
-
Rok 2017:
papír = 11,8 %, nápojový karton = 0,07%, plast = 7,03 %, sklo = 6,53 %, kovy = 11,92 %, BRKO = 31,66 %, textil = 2,5 %, elektro = 3,2 %
Rok 2018:
papír = 12,2 %, nápojový karton = 0,08 %, plast = 7,1 %, sklo = 6,6 %, kovy = 12,9 %, BRKO = 40,8 %, textil = 2,3 %, elektro = 3,4 %
|
Motivace a informovanost občanů funguje dobře, svědčí o tom i nadále se zvyšující množství tříděných složek komunálního odpadu. Osvětu a motivaci našich občanů provádíme formou různých kampaní a osvětových akcí, dále jsou občanům zdarma rozdávány sady tašek na třídění odpadů, obyvatelům bydlícím v rodinných domech jsou pak rozdávány zdarma žluté pytle na sběr plastů přímo od rodinných domů. Každoročně jsou budována nová stanoviště, snižuje se docházková vzdálenost ke kontejnerům na tříděný odpad apod.
|
Komunikace a motivace občanů a firem k třídění je funkčně nastavena. Doporučuji se také zaměřit na firmy, resp. drobné živnostníky (prodejny, restaurace, apod.), aby se zapojily do městského systému nakládání s odpady, tak aby se nestaly pouze "černými" pasažéry, kteří využívají separační místa a systém, ale do jeho provozu nikterak nepřispívají, často pouze z neznalosti.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od r. 2018 je zrušen mobilní svoz nebezpečného odpadu a je sbírán na sběrném dvoře 6 dní v týdnu. Produkce nebezpečného odpadu mírně klesá - r. 2017 - 20,228 t, r. 2018 - 19,971 t.
|
|
I přes zrušení mobilního svozu nebezpečných odpadů se daří udržet velmi dobrý trend třídění tohoto odpadu.
|
Na základě vyhodnocení systému došlo ke zrušení ambulantních sběrů odpadů kategorie nebezpečný. Ke sběru NO slouží sběrný dvůr, který je otevřen 6 dní v týdnu, přičemž nedošlo k významnému poklesu množství sebraného nebezpečného odpadu.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Město realizuje svou energetickou politiku v souladu se schválenými koncepčními dokumenty. V roce 2018 dokončilo za účasti významných podnikatelských subjektů Územní energetickou koncepci města Kopřivnice vč. místních částí 2017 - 2042. Na svých objektech realizuje energetická opatření, především komplexní zateplení obvodových plášťů a výměny výplní oken a dveří. Dílčí opatření ke snižování energetické náročnosti jsou rovněž realizovány prostřednictvím modelu EPC. Energetik města průběžně sleduje a vyhodnocuje data o spotřebě energií (od roku 2017 v novém SW nástroji), u příspěvkových organizací provádí školení pro zaměstnance k tématu úsporného hospodaření s energiemi. Dodržování zásad energetického managementu je jedním z kritérií, které jsou posuzovány při stanovování odměn ředitelů příspěvkových organizací.
Město si uvědomuje svůj nedostatek v nerealizaci technologie OZE. Při přípravě rekonstrukcí některých objektů si nechalo zpracovat posouzení možné instalace fotovoltaických článků na střechách, toto však nebylo statiky doporučeno. Teplárna zásobující město využívá jako jedno z paliv dřevní biomasu.
|
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má vytvořen systém. Je to systém energetické managementu dle zásad popsaných v ČSN- EN- ISO 50001. Sytém je ukotven vnitroorganizačními směrnicemi a strategickými dokumenty. 8/2015 Pravidla systému energetického managementu města Kopřivnice, vykonávaného v souladu s ISO 50001 22/2017 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací 11/2018 Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice V případě potřeby oponentovi zašleme. Energetický plán města 2010 až 2022, viz http://www.koprivnice.cz/index.php?id=dokumenty-koprivnice Územní energetická koncepce města Kopřivnice včetně místních částí viz dtto Město má vytvořenu 11. rokem funkci energetika. Tomu bylo městem umožněno se věnovat oblasti hospodaření s energiemi na majetku města na plný úvazek. Spolu s energetikem se problematice hospodaření s energiemi věnují částečně desítky zaměstnanců města Kopřivnice a organizací města, kteří jsou zapojeni v energetickém managementu města. Plní role správců budov a zařízení, osob zodpovědných za spotřeby v dané organizaci, role investorů, atd. Město má určeného i představitele vedení města pro energetický management, tím je v současnosti starosta města. Veškerá energetická data a dokumenty jsou centralizovaně již třetím rokem ukládána do městského energetického sw Energy broker. Předchůdcem byl městský energetický informační systém, který fungoval asi 5 let a byl nahrazen sw Energy broker. Veškerá data a dokumenty uložené v sw Energy broker jsou přístupné i energetickému managementu. Systém energetického managementu měl v roce 2019 následující rozsah: 1) odběrná místa elektřiny - 234 ks,2) odběrná místa zemního plynu - 46 ks, 3) Odběrná místa z CZT - 55 s, 4) Odběrná místa vody - 173 ks. Energetický management probíhá na 103 ks budov v majetk města, či organizací města a na 56 linkách veřejného osvětlení.
|
-
2
Energetický management na veškerém majetku města existuje. Zásada je, že se město snaží sledovat všechny energie na majetku, kde se dostane k naměřeným spotřebám, třeba i dílčím. Město si je vědomo, že bez vzájemné součinnosti vlastníka budov s uživatelem budov se můžou realizovat energeticky úsporná opatření jen těžko. Má zásadu, co je měřitelné a sledovatelné, byť se jedná jen o dílčí spotřebu části budovy ( např. elektřina společných prostor bytových domů v majetku města), je i ovlivnitelné. Problematické je sledování spotřeby u nájemců bytových domů a nebytových domů. U bytových domů tak může sledovat a ovlivňovat pouze spotřebu tepla měřenou na patních měřidlech, spotřebu vody měřenou na patních měřidlech a spotřebu elektřiny pro společné prostory domu a společné výtahy, vzduchotechniku. U nebytových domů pouze tam, kde smluvní vztah na odběr energie a vody není mezi dodavatelem a nájemcem. Je počáteční snaha města v těchto případech dát nájemci povinnost hlásit stavy energetických měřidel městu do energetického sw Energy broker. to se podařilo při pronájmu rekonstruovaných terapeutických dílen, které byly pronajat Slezské diakonie, za účelem sociálních služeb. Důkazy o výše uvedeném, je možno najít v internetové aplikaci Energybroker .cz, která však není zpřístupněna veřejnosti a e třeba mít patřičné oprávnění pro vstup či provádění úkonů.
Energetik má kompetence pouze doporučující. Do některých proces stále ještě není vždy optimálně zapojen, např. investiční záměry rekonstrukcí budov. Je to dáno zřejmě systémem řízení na MU, kdy řízení po linii vedoucích a odborů, hospodaření s energiemi by potřebovalo pro zlepšení funkčnosti spíše procesní řízení.
|
Město se o to již 11 let snaží. Nicméně už definice energetického managementu na veškerém majetku města, je velice nejasná. Město má celkem rozsáhlý majetek, odebírající energii a vodu, jak budovy tak samostatně stojící technická zařízení, jako např. veřejné osvětlení. Častým jevem je, že z velké části tohoto majetku město samo tyto budovy a zařízení neprovozuje. Energetické povinnosti poskytovat energetická data na majetku města jsou dobře vymahatelná u příspěvkových organizací města, hůře u obchodních společností města a organizačních složek města. Nevymahatelná jsou prakticky u nájemců, kteří jsou samostatnými subjekty bez jakéhokoliv vztahu k městu. Jedná se někdy o celé budovy, jindy o části budov. K této problematice by bylo třeba zpracovat pro města nějakou právní metodiku, jak mají města postupovat a jaké mají možnost, aby mohli sledovat spotřebu energie a vody opravdu na veškerém svém majetku.
|
Systém energetického managementu je nastaven. Ve městě je již 11 let zřízena funkce energetika. Spotřeby energiií jak v rámci města, jeho organizačních složek a příspěvkových organizací jsou průběžně sledovány a vyhodnocovány. Návrhy městského energetika jsou pouze doporučující a nejsou závazné.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano jsou. v energetickém sw Energy broker je pro každý objekt na příslušný kalendářní rok naplánováno množství energie. Buď na základě energetického posudku vypracovaného energetickým specialistou, nebo na základě historické spotřeby let minulých. Pokud se podařilo historicky dosáhnout snížení spotřeby než v předešlých letech, je za normu spotřeby pro budovu brána tato nová nižší spotřeba Teplo na vytápění je pak přepočítáváno na dlouhodobé klimatické podmínky a norma spotřeby tepla pro vytápění rovněž. Spotřeba se sleduje a porovnává měsíčně a ročně. Je dána tolerance spotřeby + 5 % oproti plánu. Pokud je spotřeba mimo toleranci, hledají se příčiny, do energetického sw se píše zdůvodnění a realizují se nápravy. Pokud příspěvková organizace ve spotřebě tepla na vytápění nesplní hodnotu ročního plánu, přepočítaného na dlouhodobou spotřebu, je řediteli organizace krácen na roční odměně. Dlouhodobým nedostatkem města je, že se podle energetických dat ( výše energetické náročnosti na m2 energeticky vztažné plochy) neplánuje realizace energeticky úsporných opatření na budovách (výběr budovy pro realizaci), byť se k němu při rozhodování mezi dvěma budovami přihlíží. Převládá výběr dle užití budovy, kde se preferuje zateplení bytových domů, budov škol a mateřských škol, před jiným typem budov. Dalším hlediskem při realizaci energeticky úsporných opatření je i možnost získání dotace. Postup jak vyhodnotit významné energetické aspekty k jejich zařazení do akčního plánu je zpracován ve vnitroorganizační směrnici 8/2015 Pravidla energetického managementu. Je i excelovský nástroj, který umí budovy v mjetku města takt vyhodnotit. V minulosti scházeli vstupní data, nyní od roku 2018 je to s daty lepší a je třeba nastavit proces jak se zjištěnými výsledky dál nakládat, směrem k akčním plánům energeticky úsporných opatření. Podle získaných dat v energetickém sw, se kontroluje správnost faktur od dodavatelů energií a vody, správnost dimenze hlavních jističů, rezervovaných kapacit, úniku vody či energie vinou poruchy, sestavují se finanční rozpočty na energie a vodu pro jednotlivé organizace města a finanční vypořádání těchto rozpočtů. Energetické údaje v energetickém sw slouží i jako podklady pro zadávací dokumentaci při výběru dodavatele energie, pro vytvoření podkladů pro energetické studie, energetické posudky, energetické audity, atd.
|
-
2
Celková Spotřeba energií meziročně klesá zejména díky tzv. realizaci energetických opatření na jednotlivých budovách. Každý rok město uskuteční jeden až tři takové projekty a k tomu řadu drobnějších jako např. rekonstrukci osvětlení v tělocvičně zimního stadionu. Energetický sw Energy broker byl pořízen na sklonku roku 2017. Organizace města měli za úkol do sw zadat data spotřeb i za rok 2017, ale některé tak neučinili. Proto vychází spotřeba roku 2017 nižší než spotřeba roku 2018, 2019. V roce 2017: 1) Dům dětí a mládeže Kopřivnice 2) MŠ Francouzská 3) MŠ Jeřabinka V roce 2018: 1) V bytovém domě s pečovatelskou službou se sídlem Střediska sociálních služeb města Kopřivnice na ulici Česká V roce 2019: 1) Rekonstrukce budovy na Komunitní centrum 2) Rekonstrukce budovy na Terapeutické dílny 3) Zateplení a výměna zdrojů tepla - bytové domy Horní 4) výměna oken za energeticky úsporná - osvětová beseda Mniší
U některých budov, zejména u škol, kde proběhla realizace energeticky úsporných opatření před třemi a více lety spotřeba od této realizace stoupá, zejména spotřeba v elektrické energii a to díky rozšíření moderních technologií jako jsou počítače, interatkívní tabule, dataprojektoy, kuchyně školních jídelen, atd. Celková spotřeba energie 2019 = 17 547 MWh/r Celková spotřeba energie 2018 = 17 900 MWh/r Celková spotřeba energie 2017 = 16 816 MWh/r - neúplná data o spotřebách od organizací města
-
2
Jedná se o veškerou evidovanou spotřebu elektřiny, včetně společných prostor, výtahů, společné VZT bytových domů. Spotřeba je meziročně mírně klesající. Děje se tak postupným náhradou zářivkového osvětlení LED osvětlením v budovách. Naproti tomu spotřeba elektřiny roste v některých budovách zaváděním moderních technologií, zejména ve školních budovách, často a pomocí dotací. Např. PC do škol, interaktivní tabule, dataprojektory, doplnění vybavení kuchyní v školních jídelnách ( mrazáky).
Spotřeba 2019 =4 029 MWh Spotřeba 2018 = 4012 MWh Spotřeba 2017 = 3433 MWh - neúplná data
-
0
Město nemá na majetku vybudovány obnovitelné zdroje energie z důvodu legislativních překážek, které omezují výkon FVE na střeše objektu. Dalším důvodem je, že realizace FVE na budovách které nejsou celoročně využívány ( školy, školky, zimní stadion, krytý bazén, atd.) ekonomicky nevyplatí, protože v době největšího slunečního svitu budova elektřinu neodebírá. Výkup takto vyrobené elektřiny do distribuční sítě není dostatečně podporován. Existuje ještě jeden důvod, mnohde na budovách v majetku města střechy nejsou v takovém technickém stavu, aby na ně šlo fotovoltaické elektrárny montovat ( např. administrativní budova MU - negativní posudek statika). Město s výstavbou OZE - FVE čeká na nezbytnou změnu legislativy ( energetického zákona ), který by nově neměl FVE výkonově omezovat hdnotou10 kWp, což u velkých budov nedává smysl Obnovitelná elektřina se do budov a zařízení v majetku města dostane jen v rámci dodávky elektřiny od dodavatele elektřiny. Dodavatel elektrické energie není vybírán podle množství obnovitelné energie. Množství elektřiny z OZE je stanoveno dle % uvedených na dodavatele faktuře za elektrickou energii.
Spotřeba elektřiny z OZE v 2019 = 453 MWh ( 10,11% z celkové spotřeby elektřiny ) Spotřeba elektřiny z OZE v 2018 = 451 MWh ( 10,11% z celkové spotřeby elektřiny ) Spotřeba elektřiny z OZE v 2017 = 458 MWh ( 11,77% z celkové spotřeby elektřiny)
-
2
Spotřeba zemního plynu se používá na budovách v majetku města na vytápění a ohřev vody v těch částech města, kde není z ekonomického důvodu dovedeno CZT. Rovněž se používá ve školách jídelnách k přípravě obědů. spotřeba je přibližně každý rok stejná. Odchylky mohou být způsobeny i neúplností dat v roce 2017, kdy se s začalo s novým energetickým sw. Město realizovalo energeticky úsporná opatření spíše na budovách vytápěných z CZT. U budov s vytápěním zemním plynem ( bytové domy Horní. Osvětová beseda Mniší) byla realizace dokončena až v 2. polovině roku 2019, v druhém případě na závěr roku 2019 a tudíž se úspory v hodnocení ještě číselně neprojevily. Spotřeba zemního plynu 2019 = 3 285 MWh Spotřeba zemního plynu 2018 = 3208 MWh Spotřeba zemního plynu 2017 = 3 177 MWh - neúplná data
-
2
Teplo z CZT slouží zejména k vytápění budov jak bytových, tak nebytových. V menší míře i k ohřevu teplé vody. Spotřeba tepla zejména na vytápění meziročně klesá a to díky projektům města, které mají v názvu energeticky úsporná opatření. Součástí těchto projektů jsou vždy zateplení budov + nějaké další energetické opatření jako např. vzduchotechnika s rekuperací, výměna tepelného zdroje, rekonstrukce osvětlení na LED, atd. Naopak spotřeba tepla na ohřev vody stoupá, protože došlo ke zvýšení počtu budov s centrálním ohřevem vody z CZT. Síť CZT byla v roce 2014 modernizována. modernizace spočívá v položení nových rozvodů tepla s předizolovaným potrubím, ve zrušení venkovních okrskových výměníkových stanic a jejich náhradou objektových předávacích stanic, uzavřením dlouhodobé smlouvy s výrobcem tepla na 13 let s pevným cenovým vzorcem. Těmito opatřeními došlo k výraznému snížení ceny tepla ve městě a jeji stabilizace na dobu 13 let. Zdroj tepla pro CZT má v sestavě kotlů i kotel OZE na biomasu., ten se podílel v roce 2017 na celkové výrobě tepla z CZT 22 % a v roce 2018 dokonce 31 %. Údaje za rok 2019 výrobce přes urgence města zatím nesdělil. Z výše uvedených důvodů je dodávka tepla s CZT v Kopřivnici preferována, pokud to ekonomicky dává smysl.
Rok 2019: UT = 9671 MWh, UT = 109MWh Rok 2018: UT = 10 160 MWh, UT = 70 MWh Rok 2017 UT= 9748 MWh - neúplná data
-
1
Data o spotřebě PHM jsou dostupná pouze u
flotily aut MU Kopřivnice, jsou provozována a sledovány oddělením
vnitřní správy MU Kopřivnice v tabulkách excelu, data jsou sdílena na
počítačové síti MU. Měrná spotřeba je cca za tři hodnocené roky obdobná. Z
ekologických a provozně ekonomických důvodů jsou postupně některá
benzínová auta nahrazována auty na CNG. Z toho důvodu byla spotřeba
PHM přepočtena na energii v kWh, tak aby byla roční měrná energetická
náročnost flotily aut MU vyhodnotitelná a meziročně
srovnatelná. spotřeby PHM u organizací města se zatím nesledují, k tomu by bylo
třeba doplnit stávající internetový energetický sw Energy broker o modul
autodoprava. Jeho pořízení je finančně náročné. ˇUdaje viz připojený
sešit strana PHM – MU.
-
1
Město Kopřivnice má 47,38% budov ze všech budov v majetku města
v energetických třídách B, C.
V energetické třídě A není žádná budova. V
dokumentu energetická politika města, je cíl, realizovat všechny význačné
rekonstrukce budov v energetické třídě B. Tento záměr se nedaří, ne vždy
je to stavebně či ekonomicky možné. Význačné energeticky úsporné opatření za
období 2017 až 2019 a jejich vliv na energetickou třidu vyjadřuje stránka Realizace
úspor – vliv na PENB v připojeném sešitu excelu.
-
2
Město Kopřivnice sleduje spotřebu energií
na území města pravidelně v rámci výpočtu podrobné ekologické stopy
území města již od roku 2010. Spotřeba energií se sleduje poptávkou dat o
spotřebě energie u jednotlivých distribučních společností a u výrobce tepla. V
roce 2018 byla pro město vypracována vypracována Územní energetická
koncepce. Bohužel město má trvalé problém získávat data o spotřebě energie na
území města. Bylo by třeba v tom směru posílit legislativu.
Co se týká výroby a spotřeby energie z OZE na území města, jsou
tato data těžko dostupná.
UEK uvádí za rok 2017:
Teplo z biomasy na teplárně = 103 981 GJ
Elektřina z biomasy na teplárně = 1 156 MWh
Na území je evidováno 21 licencovaných fotovoltaických
elektráren s el. výkonem 275 kWp, množství výrobené elektřiny se neuvádí.
Město Kopřivnice sleduje spotřebu energií na území města pravidelně v rámci
výpočtu podrobné ekologické stopy území města již od roku 2010. Spotřeba
energií se sleduje poptávkou dat o spotřebě energie u jednotlivých
distribučních společností a u výrobce tepla. V roce 2018 byla pro město
vypracována vypracována Územní energetická koncepce. Bohužel město má trvalé
problém získávat data o spotřebě energie na území města. Bylo by třeba v tom
směru posílit legislativu. Město Kopřivnice sleduje spotřebu energií na území
města pravidelně v rámci výpočtu podrobné ekologické stopy území města již od
roku 2010. Spotřeba energií se sleduje poptávkou dat o spotřebě energie u
jednotlivých distribučních společností a u výrobce tepla. V roce 2018 byla pro
město vypracována vypracována Územní energetická koncepce. Bohužel město má
trvalé problém získávat data o spotřebě energie na území města. Bylo by třeba v
tom směru posílit legislativu.
|
Velké zlepšení nastalo zejména z důvodu pořízení kvalitního městského mětského energetického sw Energy broer. a finanční motivací příspěvkových organizací města, z pohledu plnění energetických povinností. - v měsíční periodě se vyhodnocují spotřeby energií a vody jednotlivých budova v případě zvýšené spotřeby proti plnu, se hledají příčiny provádějí opatření ke snížení spotřeby - data rovněž slouží jako podklady pro vypracování energetických posudků, energetických štítků budov, průkazů energetické náročnsti budov - data slouží pro rozbory hospodaření jednotlivých příspěvkových organizací města. -data slouží pro zadávací dokumentaci společného, centralizovaného nákupu elektřiny a plynu pro město a jeho organizace - nedostatkem je, že se nepodařilo dle dat zavést plánování energeticky úsporných opatření dle jeho přínosu a závažnosti energetické spotřeby.
- data slouží pro plánování spotřeb energie a vody a následně pro stanovení rozpočtů na tyto komodity na příští rok
|
Data o spotřebě energií jsou vyhodnocována, je stanovována energetická náročnost budov a na základě vyhodnocení jsou přijímána opatření a jejich prioritizace pro realizaci a získání finančních prostředků na jejich provedení. Významným nástrojem, který proces hodnocení usnadňuje je SW Energy broker.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, existuje. Je to dokument - Energetická politika města Kopřivnice z 9.2.2016. Na nové volební období 2019 až 2022 se zatím nepodařilo tento dokument aktualizovat. Platí stávající z minulého období. V tomto dokumentu se město zavázalo realizovat novou výstavbu v energetické třídě ,,A" a rekonstrukce stávajících budov čí části budov v energetické třídě ,,B". S tímto předpisem je seznámeno i oddělení investic města Kopřivnice. Plnění je kontrolováno po předání projektové dokumentace zhotovitelem, jmenovitě v PENB - nový stav po rekonstrukci. Cílový energetický parametr je definován v investičním záměru.Cílový energetický parametr je definován v investičním záměru.
|
|
Dokument existuje, nepodařilo se jej aktualizovat pro nové volební období 2019až 2022. U některých budov se v minulosti nepodařilo rekonstrukci v energetické třídě ,,B" realizovat, pouze v ,,C".
|
Předpisy upravující parametry investičních akcí a u nových a rekonstrukcí starých staveb jsou zpracovány. Nedaří se ale jjeich aktualizace.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, data jsou k dispozici v měsíční periodě u všech budov, kde je uzavřen odběratelský smluvní vztah mezi dodavatelem energie, vody s městem, nebo příspěvkovou organizací města, obchodní organizací města, organizační složkou města. U některých budov v majetku města, kde je provozovatel budovy nájemce, se podařilo přes nájemní smlouvu nájemci uložit povinnost sdělovat měsíčně spotřeby budovy. Data jsou evidována v energetickém sw města Kopřivnice, v současnosti jím je sw Energy broker. Stávající energetický sw město pořídilo až v prosinci 2017, z toho důvodu jsou evidována data za rok 2017 ( zpětně), 2018, 2019, 2020. Ze samoodečtu měřidel energií a vody jsou data vesměs evidována v měsíční periodě. Měsíční periodu se nedaří dodržet pouze u bytových domů v majetku města ( časová náročnost samoodečtů), kde jsou samoodečty čtvrtletní a u části nebytových nájemních domů ( z důvodu přístupu do prostor nájemce), kde jsou samoodečty v roční periodě. Ze samoodečtů a ceníků jsou vypočítávány v energetickém sw i náklady na energie. tzv. dohadné položky. Ve frekvenci sjednané fakturace se do energetického sw vkládají data o spotřebě i nákladech z faktur. To se daří u všech organizací města, kromě oddělení správy budov, jenž se stará o budovy v pronájmu a budovy které využívají organizační složky města. Do energetického sw se vkládají v pdf faktury za energii, vodu, energetické audity, energetické posudky, energetické štítky, průkazy energetické náročnosti budov, různé energetické studie, smlouvy na dodávky energií a vody. Tímto jsou všechny údaje centrálně uloženy v jednom sw.
|
|
Některé složky města stále neposkytují, nebo poskytují nepravidelně, či s chybami. Motivovány a ročně hodnoceny jsou jen příspěvkové organizace města, u ostatních tipů organizací se nepodařilo motivaci nastavit, včetně odborů a oddělení MU.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Ve sledovaném období realizovalo město několik opatření dle principů udržitelného rozvoje, zejména při znovu využívání odtěženého materiálu při rekonstrukci staveb. Výstavba a rekonstrukce parkovacích ploch probíhá v souladu s vnitřním předpisem, který je zaměřen na zadržování dešťové vody. Realizovalo stavby, v rámci kterých byly použity technologie jako jsou zasakovací boxy, akumulační a retenční nádrže, propustné a polopropustné zpevněné plochy. Pokračuje v postupném snižování energetické náročnosti budov a to jak formou zateplování, tak opatřeními řešící provozní náklady - jako je regulace otopných soustav, výměna osvětlení za úsporná, instalace perlátorů do vodovodních kohoutků apod. Část těchto opatření je realizováno metodou EPC.
|
Postupně jsou aplikovány principy udržitelného stavebnictví.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V dokumentu Energetická politika města jsou definovány požadavky na výslednou energetickou třídu dle klasifikace energetických tříd PENB při komplexní rekonstrukci budovy, případně novostavbě budovy, viz Energetická politika města v příloze. V roce 2017 byl vydán příkaz tajemník a 16/2017 Zásady a limity pro budování nových a rekonstrukci stávajících parkovišť - zeleň, propustnost povrchů, definující požadavky na realizaci opatření vedoucích k zadržování, vsakování, popř. další užití dešťových. Město realizovalo několik projektů dle tohoto předpisu, např. výstavbu parkoviště na sídliti Sever, v rámci kterého byly pod zpevněnou plochu instalovány zasakovací koše https://dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/koprivnice-5. Při rekonstrukci objektu zázemí sportovního areálu ve Vlčovicích v roce 2018, byla instalována akumulační nádoba na dešťovou vodu, která následně používána při zavlažování fotbalového trávníku. Při přípravě a realizaci stavebních akcí částečně využívá recyklované materiály, především pro podkladové vrstvy některých zpevněných ploch. V současné době připravuje dva významné projekty (revitalizace centra města a výstavba zpevněných ploch u nového muzea Tatra) v rámci kterých bude minimálně 50 % podkladů zpevněných ploch z recyklovaného materiálu, který bude odtěžen při likvidaci stávajících povrchů a přímo na místě zpracován pro další použití. Při rekonstrukci ulice Štramberská, která probíhala ve dvou etapách a byla ukončena v roce 2017 byly pro další použití vytěženy a uskladněny obruby chodníků a žulové dlažební kostky. Tyto byly následně použity buď přímo v této stavbě nebo při dalších opravách komunikací a zpevněných ploch ve městě. Část tohoto materiálu byla prodána. Pro opravu vybraných komunikací využívá město asfaltového recyklátu, který získává při rekonstrukcích svých komunikací.
|
-
Ano
Město má vnitřní předpisy řešící dílčí oblasti udržitelného stavebnictví - požadavky na energetickou náročnost budov a zásady a limity pro budování a rekonstrukci stávajících parkovišť.
-
Ne
Město nemá certifikované stavby.
|
Kromě energetiky město řeší vnitřním předpisem problematiku zadržování dešťové vody při výstavbě a rekonstrukcí parkovišť. Město realizuje opatření na snižování energetické náročnosti budov i projekty, jejichž součástí je zadržování a znovupoužití dešťové vody. V rámci rekonstrukcí se snaží recyklovat a zpětně využívat odtěžený materiál.
|
Samostatný dokument vypracován není, principy jsou ale obsaženy v jiných strategických dokumentech, např. Energetická politika, Zásady a limity pro budování nových a rekonstrukce stávajících parkovišť. Kromě technického řešení doporučuji zohlednit také kriterium materiálového využití stavebních a demoličních odpadů, resp. předcházení jejich vzniku .
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Situace od minulého období zůstává nezměněna.
|
|
|
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podíl (%) podlahové plochy lze odhadnout u budov v majetku města či organizací města, pomocí údajů v energetickém sw Energy broker. kde se u každé budovy eviduje tzv. energeticky vztažná plocha a dále se evidují u každé budovy realizovaná energetická opatření, mezi nimi i zteplení. V Kopřivnici probíhá zateplování již druhou dekádu a proto je třeba si uvědomit, že za tu dobu se odborný pohled na zateplení značně změnil a ta počáteční zateplení se kvalitou a hlavně tloušťkou zateplení nedají srovnat se zateplením prováděným v posledních letech, což je i do značné míry záležitostí vývoje podmínek dotací užívaných na podporu zateplení. Je zřejmé, že některé budovy z počátku zateplování budou muset být v budoucnu dozatepleny. Stávající stav je, že z budov kde známe energeticky vztažné plojhy, je zatepleno u 77 % energeticky vztažných ploch a u 23 % není zatepleno. Pokud bychom měli tento indikátor sledovat důsledně, je třeba u všech budov určit energeticky vztažnou plochu.
|
|
Díky zavádění používání nového SW nástroje může město sledovat a průběžně vyhodnocovat energetickou náročnost svých budov a stanovit podíl celkové zateplené plochy.
|
Informace jsou známy, je využívám SW Energy broker, do kterého jsou potřebná data vkládána.
|