1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Město se rozvíjí v souladu s územním plánem. Snaží se přednostně využívat zastavěné území města a minimalizovat zábory ZPF. V novém územním plánu z roku 2019 došlo k výrazné redukci nového zastavitelného území mimo stávající zastavěné území města. V zastavitelném území je zachována rezerva pro připravovaný obchvat Vlčovic - silnice I/58.
|
V územně plánovací dokumentaci je jasně popsaná vize rozvoje. Město se rozvíjí s důrazem na intenzifikaci zástavby společně s rozvojem místních hodnot.Území je v rámci měřítka dostatečně diferencované a nabízí slušnou dostupnost veřejných zařízení.S tímto přístupem je respektován demografický vývoj města. S ohledem na změny oproti předešlému územnímu plánu, který byl zaměřen na rozrůstání zástavby města uděluji hodnocení 1 a zlepšující se trend.
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Umísťování nových staveb se řídí Územním plánem Kopřivnice, který je účinný od 9.7.2019. http://www.koprivnice.cz/index.php?id=uzemni-plan-koprivnice&up=koprivnice#kop Nové zastavitelné plochy byly v porovnání s předchozím
územním plánem významně redukovány. Pro bytovou výstavbu je vymezeno 71 ha (pokles o 57 ha v porovnání s
předchozím územním plánem) a pro průmysl 31 ha (pokles o 11 ha). Můžeme konstatovat, že podíl povolených rodinných domů v
zastavěném území a v nových zastavitelných plochách je za poslední tři roky
zhruba 1 : 1 (32:37). Tímto je prokázáno, že stávající městská zástavba ještě
poskytuje prostor pro zahuštění zástavby. Stavebníci tyto pozemky využívají
právě z důvodu přístupnosti veřejné infrastruktury (dopravní, technické
infrastruktury, občanského vybavení a veřejných prostranství). Využití
vymezených nových zastavitelných ploch je komplikované, neboť se ve většině případů
jedná o území, které přímo navazuje na stávající zástavbu, ale které není vybaveno
odpovídající dopravní a technickou infrastrukturou.
Správní území města je tvořeno městskou a kompaktní
zástavbou v Kopřivnici, venkovskou a opět kompaktní zástavbou v místních
částech Lubina, Vlčovice a Mniší a několika lokalitami s rozptýlenou zástavbou, která je historickou
záležitostí a na kterou s malými výjimkami nenavazují územním plánem vymezené
nové zastavitelné pozemky. V územním plánu byla nově zanesena do ploch BI podmínka minimálního pozemku 500 m2 vč. pozemků pro řadové domy. Tento krok je odůvodněn v ÚP – text projektant, str. 140: „Stanovení rozmezí výměry stavebních pozemků směřuje k podpoře
zachování dosavadní struktury zástavby i pro novou zástavbu ať už v zastavitelných
plochách či v nově oddělovaných stavebních pozemcích v ZÚ. Vychází ze
současného stavu zjištěného průzkumem a srovnáním údajů dle KN. Toto rozmezí je
stanoveno pouze pro plochy způsobu využití BI a SV, protože pro plochy
ostatních způsobů využití se jeví bezpředmětné.“
Uvedený limit vychází z
historické zástavby rodinnými domy ve městě, přičemž potřeba stanovení rozmezí
výměry pozemků vyplynula ze zkušeností s výstavbou v posledních letech, kdy lze
pozorovat snahy o co nejvyšší vytěžení pozemků bez ohledu na historickou
strukturu zástavby či kvalitu prostředí stávajících či nových obyvatel území. Podle
„Územní studie krajiny správního obvodu ORP Kopřivnice“ je část k.ú. Kopřivnice
s bytovou zástavbou zařazena do okrsku s označením F-01-03-04-M Kopřivnice –
Štramberk. Pro zajištění ochrany potenciálu tohoto krajinného okrsku je
stanoveno „podporovat tradiční užívání
zahrad – pěstování ovocných dřevin. Pro optimalizaci hospodaření s vodou v
krajině podporovat likvidaci srážkových vod zasakováním do horninového
prostředí.“ Těmto potřebám území odpovídají i navržené podmínky
prostorového uspořádání pro plochu „bydlení – v rodinných domech – městské
a příměstské“ (BI). (Viz odůvodnění rozhodnutí o námitkách N24 a N32) V ÚP je vyčleněna trasa budoucí přeložky silnice I/58 v ploše Z15Vč. Město Kopřivnice se pravidelně účastní jednání, pořádaných ŘSD ČR,
Správa Ostrava. V březnu 2020 byla dokončena a schválena studie
proveditelnosti a účelnosti „I/58 Frenštát pod Radhoštěm – Vlčovice“. Je
předpoklad, že i příprava dokumentace stavby bude s městem
konzultována. Cílem vybudování obchvatu je eliminace dopravní zátěže na obyvatele místní části Vlčovice a zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Za účelem snížení dopravní zátěže na obytnou část Vlčovic vymezuje územní plán mezi plochou
Z15Vč a zastavitelnou plochou Z5Vč (plocha smíšená obytná – venkovská (SV))
plochu Z24Vč (plocha zeleně – soukromá a vyhrazená (ZS)). Str. 44 odůvodnění ÚP
– text projektant: „Plocha Z5Vč (SV) je
vymezena v dostatečném odstupu od plochy Z15Vč (DS). Ve vzniklém prostoru
je vymezena plocha Z24Vč (ZS) s funkcí ochrannou a izolační.“ Dle
studie proveditelnosti povede v daném úseku přeložka v zářezu, tudíž bude,
v kombinaci s vloženou plochou Z24Vč, zajištěna kvalita bydlení v ploše
Z5Vč. Přeložka silnice I/58 bude v dalším úseku přecházet přes zastavěné
území obce estakádou. V této části stavby bude ochrana před externalitami
dopravy předmětem podrobnější dokumentace. Po realizaci přeložky bude stávající
silnice I. třídy převedena do nižší kategorie, pravděpodobně do ktg. silnic
III. třídy. Tranzit nebude mít důvod zajíždět do intravilánu a bude využívat
rychlejší a pohodlnější přeložku. Tím se podstatně sníží dopravní zátěž uvnitř
zastavěného území místní části Vlčovice.
|
-
obvod všech domů vůči obvodu zastavěného území - 273,05 %
- obvod
budov 234 830 m - obvod zastavěného území 86 002 m
|
Novým územním plánem z roku 2019 byly významně redukovány nové zastavitelné plochy. Došlo k celkovém u poklesu oproti přecházejícímu ÚP o 68 ha, tj. o 40 %.
|
Hodnocení souhlasí s městem. Kladně je hodnoceno doplnění indikátoru oproti předchozímu auditu.
Tip: Pro přehledné a zjednodušené porovnání trendu prosím udržet sledování indikátoru.
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město při svém rozvoji vychází z územního plánu, kde je
stanovena urbanistická koncepce i koncepce krajiny. Historicky vzniklá sídelní struktura města, tvořená poměrně kompaktně zastavěnými
jednotlivými částmi s řadou izolovaných ZÚ, a urbanistická kompozice jeho jednotlivých částí
je v ÚP zachována a dále rozvíjena zejména funkcemi bydlení, rekreace, občanského
vybavení, výroby, dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství. ÚP stanovuje
tento cílový charakter a strukturu zástavby vymezených sedmi prostorových celků sídelních:
II. – sídlištní celky s volnou až blokovou středně až vysokopodlažní zástavbou obytnými
budovami s areály občanského vybavení,
III. – vnější městský prstenec s plošnou či sevřenou až volnou řadovou nízko až
středněpodlažní zástavbou převážně rodinnými domy s areály drobné výroby,
služeb a občanského vybavení,
IV. – soustředěné areály občanského vybavení s rozvolněnou středněpodlažní
zástavbou převážně solitérními budovami a s rozsáhlými sportovními plochami,
V. – soustředěné areály průmyslové výroby s intenzivní převážně středněpodlažní
zástavbou výrobními budovami s administrativním, technickým a dopravním
zázemím,
VI. – příměstský celek s rozvolněnou či volnou až jednotnou řadovou nízko až
středněpodlažní zástavbou převážně rodinnými domy s areály drobné výroby,
služeb a občanského vybavení,
VII. – venkovské celky s rozvolněnou či volnou řadovou nízkopodlažní zástavbou
převážně rodinnými domy s areály drobné a zemědělské výroby, služeb
a občanského vybavení,
a tří prostorových celků krajinných:
VIII. – leso-luční – vertikálně výrazně členitá krajina s vysokým podílem lesa a lučních
porostů s ojedinělými solitérními stavbami a s enklávou rozptýlené zástavby;
k hospodářskému i rekreačnímu využití,
IX. – zemědělský harmonický – vertikálně středně členitá krajina s mírnou převahou
zemědělských kultur s relativně vyrovnaným podílem polních kultur, lučních porostů
a lesů s ojedinělými solitérními stavbami a enklávou rozptýlené zástavby; převážně
k hospodářskému využití,
X. – leso-luční sídelní – vertikálně výrazně členitá krajina se zalesněnou vrcholovou partií
a s převahou lučních porostů a intenzivních oplocených zahrad; převážně
k rekreačnímu využití.
Východiskem pro toto rozdělení byla dokončena Územní studie
krajiny správního obvodu ORP Kopřivnice http://www.koprivnice.cz/index.php?id=uzemni-plan-koprivnice&up=uzemni-studie-krajiny#usk. Ta zohlednila všechny hodnoty území a
současně upozornila na limity využití území a možná rizika spojena s rozvojem
zástavby.
|
-
Počet bytů celkem: 9 437, z toho:
- bytů v rodinných domech je 2 266, tj. 24,0 %,
- bytů v bytových domech je 7 135, tj. 75,6 %,
- bytů v ostatních budovách je 36, tj. 0,4 %.
Pro výpočet indikátoru byly použity výsledky ze SLDB 2011, které byly upraveny o data o nové výstavbě od r. 2011 do současnosti.
-
Dostupnost do 300 metrů:
- stanovišť kontejnerů - 94,89 % obyvatel
- zastávek a nádraží VHD -73,52 % obyvatel
- školských zařízení - 61,61 % obyvatel
- sportovišť a hřišť - 85,11 % obyvatel
- veřejných parků a rekreační krajiny - 35,91 % obyvatel
Kopřivnice měla k 31.12.2019 21.765 obyvatel, z toho cca 15 % žije ve třech místních částech (Vlčovice, Mniší, Lubina), které jsou venkovského charakteru. Pro výpočet dostupnosti veřejné infrastruktury jsme vycházeli z celkového počtu obyvatel. Z toho důvodu se může jevit dostupnost veřejných parků a rekreační krajiny relativně nízká, ale v lokalitách s individuální bytovou výstavbou obvykle nejsou veřejné parky, neboť jejich rekreační účel je nahrazen zahradami u rodinných domů.
|
Intenzivní růst města v 70. a 80. létech 20. století se ve městě stále projevuje vysokým procentem bytů v bytových domech. Změnou životního stylu obyvatel oproti minulému období mírně (cca o 2 %) vzrostl počet bytů v rodinných domech. Tato změna nemá zásadní vliv na fungování města. Ve městě nevznikají odloučené satelity. Dostupnost veřejné infrastruktury (parků, hřišť, škol a školek) i provozoven obchodů a služeb je pro většinu obyvatel v docházkové vzdálenosti do 300 metrů od bydlení.
|
Hodnocení souhlasí s městem. Kladně je hodnocen detailněji zpracovaný indikátor 1.5.D. oproti předchozímu auditu, který přináší ucelenější přehled dostupnosti.
Tip: Pro možnost průběžného porovnávání vývoje doporučuji udržet indikátor 1.5.D. ve stejné podobě. Případně pokud se změní znění indikátoru, tak udržet jeden z důležitějších faktorů, který bude srovnatelný.
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vize rozvoje města je definována ÚPD. Nový Územní plán Kopřivnice byl pořizován
v letech 2017 - 2019 a
byl schválen zastupitelstvem města v červnu 2019 . http://koprivnice.cz/index.php?id=uzemni-plan-koprivnice&up=koprivnice#kop Oproti předchozímu
územnímu plánu došlo ke snížení vymezených zastavitelných ploch celkem o 68 ha.
Nabídka ploch pro bytovou výstavbu je dostatečná, s rezervou
do roku 2030. Očekávaný rozvoj občanského vybavení bude řešen v rámci ploch
obytných či smíšených. Pro rozvojové lokality má město zpracovány územní studie
http://koprivnice.cz/index.php?id=uzemni-studie-koprivnice
V územním plánu jsou vymezeny plochy pro rozvoj průmyslové výroby a pro
přeložku komunikace I. třídy v úseku Kopřivnice, místní část Lubina -
Lichnov a dále na Frenštát pod Radhoštěm.
|
-
a) nově zastavitelné plochy MIMO/zastavěné území - 142/941
b) nově zastavitelné plochy MIMO/UVNITŘ - 142/37
* Nově navrhované zastavitelné plochy - 179 ha - z toho: - zastavitelné plochy mimo zastavěné území - 142 ha, - zastavitelné plochy v zastavěném území - 32 ha, - plochy přestavby - 5 ha, * Zastavěné území - 941 ha; Výpočet indikátoru: a) poměr nově zastavitelných ploch mimo zastavěné území k zastavěnému území = 142/941 = 0,15; poměr v % z celkové plochy: (142+941)=1 083 ha, tj. 100 %, a z toho nová zastavitelná plocha 142 ha představuje 13,1 % z celkové zastavěné a zastavitelné plochy města. b) poměr nově zastavitelných ploch mimo zastavěné území k zastavitelným a přestavbovým plochám uvnitř zastavěného území = 142/37 = 3,84; poměr v % z celkových nově zastavitelných a přestavbových ploch: (142+37)=179 ha, tj. 100 %, a z toho nová zastavitelná plocha mimo město 142 ha představuje 79,3 %, a nová zastavitelná plocha uvnitř města 37 ha činí 20,7 %.
|
Město má jasnou vizi dalšího rozvoje definovanou v územním plánu. V novém územní plánu došlo k redukci navrhovaných nově zastavitelných ploch. Významný podíl na nově zastavitelných plochách už dlouhodobě má plánovaná přeložka silnice I/58 řešící obchvat Vlčovic, jejíž projektová příprava je aktuálně zajišťována ŘSD.
|
Základní koncepce rozvoje města obsažená v ÚPD změnila směr ze soustředění na nabídku nových ploch pro zástavbu na ochranu místních a krajinných hodnot, která bude v souladu s industriálním charakterem města.
Tato vize rozvoje se dále projevuje pozitivně i v dalších indikátorech bloku otázek 1.5.
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Město má nastavenou systematickou a dlouhodobou spolupráci s odborníky v oblasti architektury. Ve sledovaném období realizovalo i stavbu oceněnou v regionální soutěži Stavba roku MSK.
|
Spolupráce s externími odborníky a vysokými školami sice byla oproti předchozímu auditu utlumena, ale za to byl vytvořen nový útvar oddělení architektury, který udržuje odborníky v rámci městského úřadu. V rámci zadávání zakázek město tvoří priority, kde bude dán důraz na kvalitu. Je důležité však upozornit, že pořád převažuje kritérium hodnoty zakázky. S ohledem na posun v některých aspektech, při zachování předchozích kvalit dávám hodnocení 0 se zlepšujícím se trendem.
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období nebyly vyhlášeny žádné architektonické
soutěže. V časovém horizontu 2-3 let město nepředpokládá vyhlášení urbanistické či architektonické soutěže, neboť neplánuje projekt, který by koncepčně řešil významnou část území či výstavbu nového nebo zásadní rekonstrukci stávajícího objektu veřejné infrastruktury. V létech 2021-22 předpokládáme tvorbu nového strategického plánu pro období 2023+, na základě kterého mohou vyplynou nové podněty na projekty, které budou připravovány s využitím architektonické soutěže.
|
|
Ve sledovaném období nebyla vypsána žádná architektonická soutěž. Ve městě pracovala Komise pro architekturu a urbanismus, která byla oficiálně jmenována radou města a byla jejím poradním orgánem ve věcech architektury a urbanismu. V roce 2019 vzniklo ve struktuře úřadu nové samostatné oddělení architektury. (Do té doby byl architekt součástí odboru rozvoje města.) Toto oddělení rovněž rozvíjí spolupráci se studenty architektury VUT Brno, a navazuje tak na aktivity, které se studenty ve městě realizuje Doc. Ing. arch. Kamil Mrva, Ph.D.
|
S ohledem na rozpracované investiční akce Města je zřejmé, že Město Kopřivnice podporuje kvalitní architekturu i jinými postupy než-li vyhlášením architektonické, krajinářské či urbanistické soutěže.
Oproti předchozímu auditu však ve sledovaném období je spolupráce s externí odbornou veřejností k získání různorodých ideí utlumena. Spolupráce s vysokou školou je méně konkrétní a viditelná. Viz. Letní škola architektury a spolupráce s diplomanty VUT v roce 2014 a soutěž o návrh a realizaci dětského hřiště v Lubině v roce 2014. A jiná spolupráce s externími odborníky uvedena není.
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má dlouhodobě stálého architekta v pracovním
poměru. Do poloviny roku 2019 byl zařazen do odboru rozvoje města jako
architekt a zároveň vedoucí oddělení rozvoje území a byl jím Ing. arch. Milan
Šmíd. V roce 2019 proběhla organizační změna, na základě které bylo
vytvořeno nové samostatné oddělení architektury. Po provedeném výběrovém řízení
se novým architektem města stal ing. arch. Václav Kocián (Tisková zpráva http://koprivnice.cz/index.php?tema=radnice-ma-vlastni-oddeleni-architektury&id=tiskove-zpravy-koprivnice&tz=1927) Rada města rovněž zřídila Komisi pro architekturu a urbanismus http://koprivnice.cz/index.php?id=komise-rady-mesta-koprivnice#kau.
Její členové jsou kopřivničtí architekti, popř. odborní pracovníci profesně se
zabývající architekturou a stavitelstvím. Komise se schází cca 4x ročně a
vyjadřuje se k projektům majících vliv na vzhled města, zejména úpravy veřejných prostranství, fasády městem zateplovaných objektů, interiérové úpravy v kulturním domě či radnici. Oddělení architektury se podílí na přípravě projektů města, zpracovává vlastní návrhy studií řešení některých projektů, popř. spolupracuje s externími dodavateli těchto prací. Je s ním konzultováno např. barevné a materiálové řešení herních prvků na nových dětských hřištích, připravují studii využití budov bývalé ZŠ Náměstí (stará budova - pro potřeby knihovny, nová přístavba - možnost rekonstrukce na byty), zpracovali studii rekonstrukce foyeru Radnice, zajišťují studii nového využití veřejných prostor před Technickým muzeem, po přemístění exponátu Slovenské strely, ... Pracovníci oddělení se rovněž zabývají osvětovou činností v oblasti architektury, urbanismu a veřejného prostoru. V této souvislosti uspořádali panelovou diskusi Revize města, komentovanou procházku Kopr potmě a další akce připravují. V červnu 2020 by měly být dokončeny práce na manuálu "Estetika Kopřivnice", který by měl pomoci městu eliminovat vizuální smog ve veřejném prostoru. V rámci jeho přípravy bylo ve spolupráci s Dětským zastupitelstvem provedeno mapování aktuální situace, která bude zveřejněna na speciálním webu www.vizualnismog.cz
|
-
Ano
Rada města zřídila Komisi pro architekturu a urbanismus. Jejími členy jsou autorizovaní architekti např. Doc. Ing. arch. Kamil Mrva, PhD. (02992), Ing. arch. Václav Kocián (04782), či Ing. arch Marika Jančová (02952)
|
V roce 2019 bylo ve struktuře úřadu vytvořeno samostatné oddělení architektury vedené městským architektem v stálém pracovním poměru. Kromě běžné činnosti v rámci projektové přípravy akcí města se toto oddělení snaží i o medializaci témat vztahujících se ke vzhledu města jako je vizuální či světelný smog.
|
V rámci sledovaného období lze považovat spolupráci s architektem města a prací s Komisí pro architekturu a urbanismus jako stabilní.
Kladně je hodnoceno rozšíření v rámci organizační struktury o nové oddělení architektury, které do budoucna umožňuje vytvořit prostor řešení městských témat v rámci úřadu.
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nerealizovalo architektonickou soutěž. V rámci
realizace investičních projektů uplatňuje zásadu, že autor projektu provádí
autorský dozor až do ukončení stavby.
|
|
Město dlouhodobě uplatňuje zásadu, že při realizaci investičních akcí provádí autorský dozor autor projektu.
|
S ohledem na nerealizovanou soutěž je hodnocení v bodu 0 stejné jako u otázky 1.6.1. i přes respektování spolupráce s autorem projektu až do finálních prací.
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při výběru dodavatele projekčních prací v režimu
zakázek malého rozsahu (většina zadávaných projekčních prací) město obvykle
hodnotí nabídkovou cenu (jedné hodnotící kritérium se 100 % váhou), nicméně v rámci kvalifikačních požadavků definuje
kvalitativní kritéria, které musí uchazeč doložit. Těmito kritérii jsou obvykle dříve realizované referenční zakázky. Zakázky na projekční práce s předpokládanou hodnotou plnění do 200 tis. bez DPH jsou zadávány v souladu s vnitřní směrnicí přímo dodavateli, o kterém je zadavateli známo, že je schopen tuto zakázku plnit a jeho nabídková cena odpovídá ceně obvyklé. U projektové přípravy stavebně nejvýznamnější akce současnosti Revitalizace centra města (předpokládaná hodnota zakázky 2,7 mil. Kč bez DPH) byly kromě ceny (váha 60%) hodnotícím kritériem i Zkušenosti zpracovatele PD s váhou 40 %. Předmětem hodnocení tohoto kritéria byly zkušenosti hlavního inženýra projektu, prostřednictvím kterého uchazeč prokazoval splnění požadované kvalifikace. Toto hodnotící kritérium bylo rozděleno na dvě podkritéria - Zkušenosti s projektováním dopravních staveb - váha 40 %, Zkušenosti s projektováním staveb - revitalizace náměstí a veřejných prostranství - váha 60 %. Do hodnocení podkritérií vstupovaly referenční stavby, na kterých se hlavní inženýr podílel, které byly bodově ohodnoceny dle investičních nákladů těchto referenčních zakázek. Podrobné podmínky hodnocení jsou součástí zadávací dokumentace uvedené v odkazu. https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/revitalizace-centra-mesta-koprivnice-projektova-dokumentace-ii
|
|
Při výběru dodavatelů jak projekčních tak stavebních prací se město snaží získat co nejkvalitnější dodavatele. Využívá k tomu možnosti dané zákonem o zadávání veřejných zakázek, především vyváženou definicí kvalifikačních kritérií, tak aby nedocházelo k diskriminaci uchazečů a zároveň aby tito prokázali své zkušenosti na základě dříve realizovaných zakázek. U vybraných zakázek jsou kromě ceny využívána ji jiná hodnotící kritéria nabídek uchazečů.
|
Zadávání veřejných zakázek se silnějším kvalitativním hodnocením je vyhlášeno především u významnějších projekčních prací. To dokazuje určitou tvorbu priorit. V závěrečném hodnocení má však cena stále nejsilnější váhu u veškerých veřejných zakázek.
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město organizuje veřejná projednání jak při přípravě
koncepčních problémů, tak při přípravě investičních projektů. Ve sledovaném období proběhlo zpracování nového územního plánu města. Dále byla zpracována Územní
studie krajiny ORP Kopřivnice. Dalším koncepčním dokumentem zpracovaným ve sledovaném
období byla Územní energetická koncepce.
S ohledem na odbornost dokumentu byl připravován především se zástupci
významných odběratelů energie, jako jsou výrobní firmy či bytová družstva.
Konečná podoba koncepce byla projednána na veřejně přístupném jednání
7.listopadu 2018 (Tisková
zpráva
http://koprivnice.cz/index.php?tema=verejne-projednani-predstavi-uzemni-energetickou-koncepci&id=tiskove-zpravy-koprivnice&tz=1847) Veřejnost byla zapojena rovněž do přípravy dvou
strategických dokumentů v oblasti dopravy a to Plánu udržitelné městské mobility a Koncepce statické dopravy.
Problematiky dopravy se rovněž týkalo veřejné projednání
návrhů na zklidnění dopravy v lokalitě
ulic Sportovní, Pionýrská, Školní a Pod Bílou horou, které se uskutečnilo
14. října 2019 (Článek v KN http://www.koprivnice.cz/index.php?id=koprivnicke-noviny-koprivnice&tema=na-jednani-byly-predstaveny-navrhy-na-zklidneni-dopravy&clanek=26177)
V roce 2018 zapojilo město veřejnost do výběru herních dětských prvků pro 4
lokality. Tyto lokality byly vytipovány na základě požadavků evidovaných
z jednání s veřejností v rámci proběhlých Fór Zdravého města.
Obyvatelé těchto lokalit byli pozváni na prezentaci návrhů řešení, která
proběhla přímo na místě ( Tisková zpráva http://koprivnice.cz/index.php?tema=verejnost-vybere-nove-detske-prvky-na-ctyrech-hristich&id=tiskove-zpravy-koprivnice&tz=1794)
Ve sledovaném období probíhala projektová příprava významné
investiční akce – Revitalizace centra
města. Veřejné projednání architektonického řešení, které bylo
rozpracováváno do dalších stupňů projektové dokumentace, proběhlo již
v roce 2016.
V lednu 2019 byla ve vestibulu radnice instalována
tématická výstava věnována tomuto projektu (Tisková zpráva http://koprivnice.cz/index.php?tema=zmeny-v-centru-mesta-priblizi-nova-vystava&id=tiskove-zpravy-koprivnice&tz=1875).
Za účelem prezentace projektu byly vytvořeny webové stránky projektu https://www.koprstavi.cz/projekty/revitalizace-centra-mesta-koprivnice/
a na 3D vytištěn model budoucího vzhledu centra města. Tento model byl vystaven
např. na Kopřivnických dnech techniky, ve vestibulu městského úřadu či při akci
Kopr staví anebo Město je naše společné hřiště, v rámci které byly
představeny připravované projekty města dle priorit strategického plánu a
samostatný prostor byl věnován rovněž projektu revitalizace centra města
(Článek v KN http://www.koprivnice.cz/index.php?tema=akce-kopr-stavi-predstavila-lidem-projekty-i-pobavila&id=koprivnicke-noviny-koprivnice&clanek=26007)
|
-
Ano
Ve sledovaném období byly veřejně projednávány projednávány především strategické dokumenty. A zároveň probíhala medializace přípravy a realizace akcí projednávaných v minulém období a realizovaných v tomto.
|
Město dlouhodobě uplatňuje principy zapojování veřejnosti do přípravy koncepčních dokumentů a investičních záměrů.
|
Město dlouhodobě komunikuje (nejen) stavební záměry směrem k veřejnosti. Ve formě komunikace převládá sběr dat a podnětů z veřejnosti (ankety, průzkumy) společně s prezentacemi, kdy některé jsou otevřené k následnému připomínkování. Jako nadstandartní prezentaci vnímám informační portál www.koprstavi.cz, který přehledně zveřejňuje investiční akce města v jednom (webovém) prostoru.
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Na území města se nenachází výrobní areál typu brownfield, Město i soukromí investoři postupně obnovují nevyužívané objekty a nacházejí pro ně nový účel - např. z bývalých objektů výměníkových stanic vznikají garáže, podnikatelské provozovny či objekty pro nové sociální služby. V současné době probíhá rozsáhlý projekt výstavby nového muzea Tatry ve spolupráci města, Moravskoslezského kraje a společnosti Tatra Trucks, a.s.
|
Město spravuje svůj industriální majetek kvalitně. Plochy brownfield v územně plánovací dokumentaci nejsou zaznamenány a při osobní návštěvě Kopřivnice je zřejmé, že průmyslové areály jsou aktivní. Možné brownfields jsou kontrolovány skrze databázi agentury Czechinvest, která však není z její strany aktivně spravována a je nutné objekty a areály do webové databáze zadat. Jakou formou se průběžně tato data do databáze zadávají není v auditu zmíněno a město samo ji nevytváří a nespravuje. Oficiální forma komunikace se správci a majiteli aktivních průmyslových areálů v auditu není zmíněna. I přes aktivní správu majetku města uděluji hodnocení 0.
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Po modernizaci sítě CZT, která byla ukončena v roce
2014 zůstalo ve městě několik objektů výměníkových
stanic, které ztratily své původní určení. Město posoudilo jejich stav a
navrhlo způsob jejich nového využití. Část objektů byla prodána soukromým
subjektům jako skladové či podnikatelské prostory, část město rekonstruovalo na
garáže, které dále pronajímá. Z výměníkové stanice na ul. Školní vzniklo
díky projektu Vznik sociálně terapeutických dílen v Kopřivnici zázemí pro
tuto novou sociální službu. Objekt byl za téměř 10 milionu zrekonstruován a
vybaven a od května 2019 zprovozněn http://koprivnice.cz/index.php?tema=socialne-terapeuticke-dilny-budou-slavnostne-otevreny-v-pondeli&id=tiskove-zpravy-koprivnice&tz=1916 V létech 2017-2018 realizovalo město rozsáhlou
rekonstrukci Ringofferovy vily,
která je situovaná v centrální zóně města a byla více než 10 let bez
využití uzavřena. Město realizovalo projekt cca za 34 milionů korun, díky
kterému tento jeden z posledních historických objektů ve městě zachránilo
a dalo mu nové využití. Ve vile vznikly reprezentativní prostory pro
organizování svateb či jiných společenských a kulturních událostí. Stavba byla
rovněž oceněna v soutěži Stavba roku MSK 2018, kdy ve své kategorii získala
hlavní cenu. http://koprivnice.cz/index.php?id=koprivnicke-noviny-koprivnice&tema=rekonstrukce-ringhofferovy-vily-ziskala-hlavni-cenu-v-soutezi&clanek=25747 V současné době probíhá ve městě rozsáhlý projekt, pro
který společnost Tatra poskytla nevyužívané prostory na okraji svého výrobního
areálu, který bezprostředně sousedí s obytnou zónu. V partnerství
Moravskoslezského kraje, společnosti Tatry Trucks a města Kopřivnice vzniká za
přispění evropských dotací nové Muzeum
Tatry. Moravskoslezskému kraji se podařila získat dotace ve výši 111 mil. korun na
rekonstrukci bývalé výrobní haly v areálu společnosti Tatra za účelem
vzniku nového Muzea Tatra, které bude zaměřené především na historii nákladních
automobilů Tatra https://www.msk.cz/cz/dotace_eu/muzeum-automobilu-tatra-90992/.
Celkové investiční náklady této akce převýší 172 mil. korun. Společnost Tatra Truck věnovala na realizaci nově
vznikajícího muzea potřebné nemovitosti a zapůjčí svou sbírku historických
nákladních vozidel. Zároveň se jí podařilo získat osmdesátimilionovou dotaci na
rekonstrukci národní kulturní památky Slovenská strela.
V rámci tohoto projektu dojde ke kompletní rekonstrukci a znovu
zprovoznění tohoto železničního motorového vozidla a také k výstavbě
nového depozitáře, který stavebně naváže na krajem rekonstruovaný objekt nového
Muzea Tatry https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/rekonstrukce-slovenske-strely-je-v-polovine-stavba-depozitare-zacne-zacatkem-rijna-1/ Celkové
náklady tohoto projektu činí 118
mil. korun. Na podporu realizace těchto projektů vzalo město na sebe
závazek úpravy veřejných prostor, přístupových komunikací a parkovišť
souvisejících s těmito projekty. Na realizaci první etapy tohoto projektu,
vydá město ze svého rozpočtu 30 milionů korun a dalšími 11 miliony se bude
podílet kraj a Tatra.
Areál nového Muzea Tatry vč. expozice Slovenské strely bude
veřejnosti otevřen počátkem roku 2021.
|
-
Ano.
Jde o jednotlivé objekty nikoliv významné areály. Město nemá vlastní databázi opuštěných či nevyužívaných objektů a lokalit, nicméně ze znalosti území má o nich přehled. Spolupracuje s agenturou CzechInvest, která spravuje vlastní databázi brownfieldů. Lokality, které nechalo ve spolupráci se společností Tatra do této databáze zapsat (bývalá hluková dráha Tatry, budova 290 v areálu Tatry či areál nákladového nádraží) již našly nového vlastníka a nové využití.
-
V územním plánu jsou vyčleněny 4 plochy přestavby v celkové výměře cca 5 ha.
|
Město hledá nová využití pro opuštěné objekty a území, které má ve vlastnictví a zároveň spolupracuje se soukromými investory v obdobných aktivitách. Díky tomu není ve městě významný nevyužívaný areál, ale jen několik samostatných objektů či menších území. Regenerace těchto objektů přispěla k rozšíření služeb, vzniku nových turistických atrakcí či rozvoji technické infrastruktury pro obyvatele i návštěvníky města. V neposlední řadě přispívá ke zlepšování vzhledu města a prevenci kriminality.
|
V rámci majetku města jsou bývalé průmyslové objekty spravovány, opravovány, revitalizovány. S ohledem na rozsah spravování je tato otázka hodnocena kladně. Průmyslové areály a stavby soukromých správců a majitelů monitorovány přímo městem nejsou - zde je využita externí služba.
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přestože v devadesátých létech dvacátého století došlo
k útlumu výroby ve společnosti Tatra, která má ve městě rozsáhlý výrobní
areál, není ve městě potenciálně rozvojová lokalita typu brownfield.
Společnosti Tatra se podařily jí nevyužívané prostory prodat či pronajmout. Ve městě se nachází několik málo volných objektů
v soukromém vlastnictví i ve vlastnictví města, které lez za brownfield
označit.
Nejvýznamnějším městským brownfieldem je objekt bývalé
Základní školy Náměstí, který je opuštěný od roku 2008. V současné době
město prověřuje možnosti rekonstrukce historické části objektu pro potřeby
knihovny a dostavby ze 70. let dvacátého století na byty.
|
-
nesledováno měřitelným indikátorem
Ve městě není brownfields areál, ve kterém by bylo možno realizovat novou výstavbu. Je zde několik samostatných objektů, které postupně nacházejí nové užití a jsou za tímto účelem rekonstruovány.
|
|
Vzhledem ke stabilnímu přístupu města k spravování informací o průmyslových areálech a objektech uděluji hodnocení 0.
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že na území obce se nenacházejí areály brownfields, nemělo město potřebu připravit podpůrný program k jejich využívání.
|
|
|
Bez připomínek vzhledem k předchozím odpovědím.
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Město provádí obnovu a rozvoj infrastruktury a bytového fondu v souladu se schválenými strategickými dokumenty. K financování jednotlivých akcí kromě vlastních zdrojů aktivně využívá evropských i národních fondů.
|
Město systematicky a aktivně spravuje svůj majetek. S ohledem na množství akcí realizovaných za sledované období uděluji hodnocení 2.
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Opravy a modernizaci
bytového fondu financuje město z Fondu oprav. Z tohoto fondu
město v létech 2017-2018
použilo 18,5 mil. korun na provedení běžných oprav, ale
také na zateplení obvodového pláště a nátěr střech v bytových domech na
ul. Obránců míru – č. p. 703-706, 707-710, 711-714 a 785-786. Nad rámec
tohoto byly v roce 2018 realizovány energetické úspory v bytovém domě
na ul. Česká, ve kterém jsou byty zvláštního určení pro seniory. V rámci
tohoto projektu byly vyměněna okna, zateplen obvodový plášť a vyregulovaná
otopná soustava. Celkové náklady projektu dosáhly 18 mil. korun. Za dalších 6 mil. korun byla provedena
komplexní rekonstrukce střešního pláště v bytovém domě Masarykovo nám.
650, který je rovněž určen pro bydlení seniorů. V roce 2019
byla z Fondu oprav ve výši 22 mil. korun financována rekonstrukce TZB
v bytových domech na Obránců míru č.p. 874-876 a 1307, sanace suterénu
v BD 398-403 a
zateplení obvodového pláště v BD ul. Horní 1111-1113. Pro rok 2021 město připravuje zateplení a rekonstrukci TZB v BD
Masarykovo náměstí 650 v nákladech cca 32 mil. Kč. Tento dům je posledním bytovým domem ve vlastnictví města, u kterého neproběhlo zateplení obvodového pláště za účelem snížení jeho energetické náročnosti. Byla pouze provedena rekonstrukce střešního pláště, v rámci které byla střecha i zateplena. Město vlastní bytové domy s cca 800 bytovými jednotkami. Tyto byly postupně přibližně od roku 2008 zateplovány. K realizaci těchto projektů využilo město jak vlastních finančních zdrojů, tak zdrojů z evropských či národních fondů (Integrovaný operační program, Zelená úsporám, Integrovaný regionální operační program). Město rovněž provádí projekty dílčích či komplexních energetických opatření na veřejných budovách, která má v majetku. Postupně byly zatepleny všechny základní školy, dochází k zateplování mateřských škol, objektů sloužící pro sociální služby či volnočasové aktivity. Mezi nejvýznamnější projekty obnovy občanské vybavenosti ve
sledovaném období patří:
- rekonstrukce školního sportovního
hřiště při ZŠ 17. listopadu – rok 2017 – náklady 11 mil. korun. Hřiště
po rekonstrukci slouží nejen škole, ale i široké veřejnosti. Nabízí zázemí
pro různé druhy sportů, jeho součástí je i venkovní posilovna a dětské
hřiště.
- rekonstrukce zázemí sportovního areálu
v Lubině – rok 2017 – náklady 5,8 mil. korun. Předmětem projektu byla
dostavba a rekonstrukce objektu šaten a sociálního zařízení ve sportovním
areálu v jedné z místních částí Kopřivnice
- rekonstrukce Ringhofferovy vily
v Sadu dr. E. Beneše – rok 2017-2018 – náklady 34 mil. Kč.
V rámci projektu vznikly nové reprezentativní prostory města užívané
k organizaci svateb, společenských a kulturních akcí
- rekonstrukce objektu komunitního
centra PětKa na ul. Francouzská – rok 2018-2019 – náklady 37 mil. korun.
V nově zrekonstruovaném objektu působí pobočka městské knihovny,
mateřské centrum Klokan, nízkoprahové centrum pro děti a mládež Kamarád a
denní stacionář pro dospělé osoby s handicapem Kopretina. Pracovníci
města zde rovněž jedenkrát týdně poskytují poradenství v oblasti
sociálních služeb.
- vybudování prostor pro sociálně
terapeutické dílny z původního výměníku tepla – rok 2018-2019 – 10 mil. korun.
Rekonstruované prostory slouží nové sociální službě, která do roku 2019 ve
městě nebyla a klienti za ní museli dojíždět do Nového Jičína.
- rekonstrukce zázemí sportovního areálu
ve Vlčovicích – rok 2018 – náklady 9,5 mil. korun.
Předmětem projektu byla demolice původního objektu a výstavba nového
objektu šaten, sociálního zařízení a společenských prostor ve sportovním
areálu v jedné z místních částí Kopřivnice
- rekonstrukce chodníků na městském
hřbitově a obnova zeleně – rok 2019 – 2020 – náklady 6,5 mil. korun.
Realizací projektu došlo ke zlepšení stavu chodníků, vykácení poškozených
stromů a výsadbě nové zeleně.
- v roce
2020 by měla být zahájena
rekonstrukce centra města za 140 mil. Kč
- od
roku 2020 se město rozhodlo informovat o probíhajících akcích
prostřednictvím speciální webové stránky https://www.koprstavi.cz/
Při realizaci projektů regenerace obecního majetku vyhodnocuje město také opatření týkající se zadržování dešťových vod a využívání obnovitelných zdrojů energie. Opatření týkající se zadržování dešťových vod jsou realizována především při realizaci projektů obnovy veřejných prostranství a parkovacích ploch, kdy je použita taková povrchová úprava, která umožňuje mělký vsak (dlažba s velkými spárami, zatravňovací dlaždice, mlat, ...) a jsou instalovány podzemní vsakovací koše či retenční nádrže zpomalující odtok vody do jednotné kanalizace. Při rekonstrukci zázemí ve sportovním areálu ve Vlčovicích byla instalována akumulační nádrž na dešťovou vodu, která je následně využívána na zalévání fotbalového trávníku, podobné opatření je připravováno v rámci probíhající rekonstrukce letního stadionu a připravované rekonstrukce centra města. Zatím nebyla v rámci žádného projektu realizována zelená střecha. U objektů, u kterých jsme toto opatření zvažovali, nebylo toto doporučeno statickým posudkem. V roce 2020 byla zahájena výstavba splaškové kanalizace, na které budou napojeny nemovitosti v místních částech Vlčovice a Mniší. Město podporuje obyvatele v tom, aby stávající jímky či žumpy po vybudování přípojky na novou splaškovou kanalizaci využili pro zadržování dešťové vody a její další využití pro potřeby domácnosti. Jisté rezervy má město ve využívání obnovitelných zdrojů energie. Nejvýznamnější aktivita v této oblasti souvisí s modernizací rozvodů centrálního zásobování teplem, která byla realizována v roce 2014, a v rámci které bylo zrekonstruováno a vybudováno 14 km nových tepelných rozvodů 178 nových kompaktních předávacích stanic a bylo připojeno dalších 26 nových odběrných míst. Tento systém je napojen na kotelnu společnosti Konterm, využívající k výrobě tepla kotel na biomasu. http://www.tscr.cz/?pg=0315&x=2014 Projekt byl oceněn jako modelový příklad spolupráce soukromého a veřejného sektoru.
|
-
Ve sledovaném období bylo regenerováno 39 % bytů ve vlastnictví města.
Město vlastní 912 bytů, z toho 124 jsou byty zvláštního určení. Prostřednictvím uvedených investičních akcí bylo ve sledovaném období revitalizováno 359 bytů.
|
Město zajišťuje řádnou správu a údržbu svého bytového fondu a městské občanské vybavenosti.
|
Město zvládá spravovat majetek v jak v krátkodobém tak střednědobém výhledu a diverzifikuje projekty. Oproti předchozímu období bylo regenerováno o 40% méně bytů, ovšem lze předpokládat určitý časový interval, než bude nutné toto množství dále spravovat.
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obnova a rozvoj technického vybavení města probíhá
v souladu se strategickým plánem, který je realizován prostřednictvím
každoročně aktualizovaných akčních plánů. Tyto akční plány jsou tvořeny zároveň
s rozpočtem města pro daný rok, tak aby byly co nejvíce reálné a na
plánované akce byly vyčleněny dostupné finanční prostředky. Odbor majetku města eviduje zásobník akcí, který je
vyhodnocován dle aktuálního stavu dotčené infrastruktury a možnosti zajištění
financování externího financování pro komplexnější rekonstrukce či vlastního
financování prioritních oprav a investic. Stavebně nejvýznamnější akcí byla Rekonstrukce povrchu ulice Štramberská, II. etapa, realizovaná v
létech 2016 – 2017 v celkových náklade 40 mil. korun, z toho 12 mil. korun dotace z IROP.
Předmětem projektu byla rekonstrukce páteřní městské komunikace v délce
cca 1,5 km
a k tomu přiléhajících chodníků v délce cca 1,4 km, přechodů pro chodce,
autobusových zálivů a parkovacích ploch. V roce 2017 proběhla rekonstrukce lávky přes železniční trať
za 2,6 mil.
Kč, v roce 2018 bylo vybudováno nové
parkoviště u Komerční banky za 2,6 mil. korun a parkoviště na sídlišti Sever
za 5,2 mil.
korun. Ve stejném roce byl rekonstruován
most M06 v Lubině za 4
mil. korun. Nad rámec jmenovitých akcí je v ročně
v rozpočtu vyčleněna částka 2-3 mil. korun na opravu chodníků a 3-4 mil. korun na opravu
komunikací. V rámci těchto finančních limitů jsou vytipovány úseky
chodníků a komunikací dle aktuálního stavu a je realizována jejich oprava. V roce 2019 proběhlo výběrové řízení na dodavatele
stavby Odkanalizování místních částí
Vlčovice a Mniší, která bude probíhat v létech 2020 – 2021
s podporou OPŽP. V rámci tohoto projektu v hodnotě 155 mil. korun bude vybudováno více než 12 km stokové sítě napojené
na centrální ČOV v Kopřivnici s předpokladem napojení 1320
ekvivalentních obyvatel. Město se snaží při obnově technické infrastruktury
koordinovat aktivity také se soukromými subjekty, které vlastní technickou
infrastrukturu (plynovody, elektrické vedení, vodovody a další.) Při
rekonstrukci plynovodu, které v roce 2019 realizovala firma Innogy
poskytlo město zámkovou dlažbu a obrubníky na obnovu chodníků v celé
šířce, ne jen v úsecích zasažených touto stavbou. (Článek v KN http://www.koprivnice.cz/index.php?id=koprivnicke-noviny-koprivnice&tema=firma-ktera-meni-plynovod-vydlazdi-pro-mesto-chodniky&clanek=26076) Souběžně s plánovanou výstavbou splaškové kanalizace
v místní části Mniší proběhne v koordinaci se SMVaK rekonstrukce
části vodovodního potrubí.
Město je vlastníkem společnosti Kabelová televize Kopřivnice,
s.r.o., která ve městě postupně buduje digitální
optickou síť. K ukládání chrániček pro tuto síť využívá rovněž
investičních akcí města, kdy dochází k výkopovým pracím pro liniové
stavby.
|
-
Chodníky 5,4/80,5, tj 6,7 %
V létech 2017 - 2019 bylo rekonstruováno a nově vybudováno cca 5,4 km chodníků z celkové délky 80,5 km chodníků v Kopřivnici a v místních částech Lubina, Vlčovice a Mniší.
|
Město se podařilo dokončit rekonstrukci páteřní komunikace (ul. Štramberská), zahajuje projekt vybudování splaškové kanalizace pro místní části Vlčovice a Mniší. Realizuje obnovu a doplnění chodníků a silniční sítě. Podporuje svoji obchodní společnost v rozvoji digitální optické sítě.
|
Město přistupuje ke správě systematicky a uceleně. Kombinace zásobníku strategií, snaha koordinace soukromých vlastníků technické infrastruktury a zrealizované projekty nastartovaly kvalitní správu technické infrastruktury města.
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
Město aktivně reaguje na probíhající změnu klimatu a realizuje opatření k zadržování a dalšímu využívání dešťové vody či k ochraně obyvatel a majetku před povodněmi.
|
Bez připomínek. Hodnocení souhlasí se sebehodnocením města.
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Kopřivnice bývá ohrožována především náhlými přívalovými dešti v jejichž důsledku dochází k zaplavování sklepních prostor a akumulaci vody na zpevněných plochách. Největší povodňové riziko je v místních částech Vlčovice a Lubina, kterými protéká řeka Lubina, která může obyvatele a majetek ohrozit i při déle trvajících srážkách. V Lubině je lokalita na Holotě, která bývá zaplavována při intenzivních přívalových srážkách vodou stékající z přilehlých ploch obhospodařovaných zemědělským podnikem. V reakci na povodně v roce 2010 vznikla při odboru
životního prostředí pracovní skupina
protipovodňové prevence, která připravila zásobník potřebných povodňových
opatření. Na základě tohoto zásobníku byly postupně realizovány opravy a úpravy
infrastruktury, tak aby při vydatných deštích nedocházelo k poškozování
majetku či ohrožování lidských životů. V listopadu 2018 byla usnesením č.
70/27.11.2018 rada města seznámena s vyhodnocením plnění realizace
povodňových opatření a zároveň uložila pracovní skupině zpracovat priority pro
další období dle seznamu problematických míst, tento seznam byl projednán
v dubnu usnesením č. 352/23.4.2019. Na jeho základě byla zahájena
projektová příprava a realizace dílčích opatření. Mezi tato opatření patří rekonstrukce mostních těles. V roce
2018 byl za 4 mil.
korun rekonstruován most M06 v místní části Lubina. V roce 2019
probíhala projektová příprava rekonstrukcí mostu M01 v Lubině, M01
v Mniší a M06 na ul. Severní. Stavebně tyto akce v předpokládané
hodnotě téměř 13 mil.
korun proběhnou v roce 2020. Ve stejném roce bude zahájena rekonstrukce
centra města, jehož součástí je komplexní obnova 140 metrů dlouhého
přemostění vodního toku Kopřivnička. Stávající železobetonová mostní konstrukce
bude nahrazena ocelovým tubusiderem. Dále město realizovalo opravy dešťové kanalizace vč. odlehčení výustních objektů. Nejvýznamnější akcí, která je v souvislosti
s protipovodňovou ochranou projektově připravována je realizace suchého
poldru, který zabrání zaplavování pozemků a rodinných domků v místní části
Lubina v lokalitě Na Holotě. Od roku 2013 je v rámci protipovodňových opatření
realizován projekt nového varovného a
monitorovacího protipovodňového systému, jehož součástí je výměna původního
analogického obecního rozhlasu za digitální bezdrátový a instalace čidel na
vodním toku Lubina ke snímání stavu hladiny. V první etapě v roce
2014 bylo instalováno 292 bezdrátových hlásičů rozhlasu, ty byly v roce
2018 doplněny o dalších 69 hlásičů.
Součástí těchto projektů bylo i zpracování digitálních
povodňových plánů. V roce 2015 město nechalo zpracovat DPP pro území ORP a
v roce 2018 byl zpracován Digitální povodňový plán města Kopřivnice http://dpporp.hzsmsk.cz/dpp/koprivnice/
|
-
Realizovaná opatření
Město ve sledovaném období realizovalo tato opatření: * rekonstrukce mostů mostů (zlepšení průtočnosti) * opravy dešťové kanalizace * příprava projektu vybudování suchého poldru * doplnění varovného a monitorovacího systému
|
Město realizovalo, popř. připravuje opatření ke zlepšení průtočnosti vodních doků, dešťové kanalizace a také k ochraně majetku a obyvatel výstavbou suchého poldru. Kromě toho investuje do obnovy a doplňování techniky požárních sborů a to jak vlastní jednotky JPO II, která drží stálou pohotovost tak jednotek sboru dobrovolných hasičů JPO V v místních částech.
|
Město průběžně spravuje objekty a projekty s protipovodňovou ochranou. Vzhledem k dataci jednotlivých akcí (počátek projektu varovného monitorovacího systému v roce 2013) a postupné realizaci identifikovaných projektů je trend spíše stabilní .
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V červnu 2017 schválilo zastupitelstvo města usnesením
č. 419/22.6.2017 Adaptační strategii na změnu klimatu pro město Kopřivnice. http://koprivnice.cz/urad/dokumenty/adaptacni_strategie_klima_koprivnice.pdf V návaznosti na realizaci opatření této strategie vydal
tajemník města příkaz č. 16/2017 Zásady
a limity pro budování nových a rekonstrukci stávajících parkovišť – zeleň,
propustnost povrchů. Tyto zásady se promítají do připravovaných investičních akcí
města. V roce 2018 realizovalo město výstavbu nového parkoviště na
sídlišti Sever za použití technologií umožňující postupné vsakování dešťové
vody https://dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/koprivnice-5
Pod parkoviště bylo umístěno 768 plastových vsakovacích akumulačních boxů. Dlažba s velkými spárami či plastové zatravňovací
dlaždice byly požity i při výstavbě a rekonstrukci dalších parkovacích ploch
např. u Komerční banky, kulturního domu ve Vlčovicích či za městským úřadem. V roce
2020 v rámci připravované úpravy a doplnění parkovacích ploch na ul.
Družební bude dnes asfaltový povrch částečně nahrazen propustnou dlažbou a na
před připojením lokality na jednotnou kanalizaci budou instalovány zpomalovací
zasakovací koše. V roce 2018 byla dokončena rekonstrukce zázemí
sportovního areálu ve Vlčovicích, v rámci kterého byla instalována
akumulační nádrž na dešťovou vodu, která je dále používána na zálivku fotbalového
hřiště.
V roce 2020 bude zahájena rekonstrukce centra města.
Dešťová voda z této plochy bude odváděna jak do akumulační nádrže
umožňující její další použití při zalévání zeleně v centru města, tak do
zpomalovacích vsakovacích nádrží. V rámci správy a údržby veřejné zeleně vytipovalo město vhodné lokality, ve kterých byla snížena frekvence sečení trávy. V městské zeleni jsou více užívány trvalkové záhony a květnaté louky. V roce 2018 realizovalo město ve spolupráci s CI2, o.p.s. sérii aktivit v rámci osvětové kampaně Klima se mění, změň se i Ty!. V rámci této kampaně vyšla v Kopřivnických novinách série článků, která se týkala problematiky lokálních topenišť, prevenci vzniku a třídění odpadů, zadržování a znovu využívání dešťové vody apod. Rovněž se na toto téma uskutečnily přednášky pro veřejnost, v rámci kterých byly i představeny programy Nová Zelená úsporám, Kotlíkové dotace a Dešťovka. Také Územní plán Kopřivnice
v maximální možné míře přebral z návrhové části Adaptační strategie
na změnu klimatu pro město Kopřivnice ta opatření, jež jsou v gesci odboru
SÚP, který je pořizovatelem Územního plánu Kopřivnice: T5 Zaměřit se při povolování a tvorbě nových rozvojových ploch (v
rámci územního plánu) na včlenění adaptačních prvků, například: více ploch
zeleně se vzrostlými stromy, vodních prvků atd. Tento požadavek se vztahuje k oblasti „Ekonomika a rozvoj“ a
směřuje vůči ochraně zaměstnanců (zlepšení pracovních podmínek). Územní plán
vymezuje dva typy ploch výroby a skladování: „drobná a řemeslná výroba“ (VD) a
„těžký průmysl a energetika“ (VT). V těchto plochách jsou sídelní zeleň
(ochranná a izolační), stejně jako vodohospodářské využití, resp. technická
infrastruktura, vyjmenovány mezi přípustným využitím. Intenzita zeleně je
stanovena pro plochy VD na min. 20 %, pro plochy VT min. 10 %. Co se týká bydlení (ačkoli cíl T5
na něj přímo neodkazuje), územní plán respektuje požadavek § 7 vyhlášky č. 501/2006
Sb. a na každé 2 ha
zastavitelných ploch bydlení, rekreace, občanského vybavení anebo smíšených
obytných vymezuje s touto zastavitelnou plochou související plochu
veřejného prostranství o výměře nejméně 1000 m2. Dále též podmínka
prostorového uspořádání, stanovená pro plochy BI a SV – rozmezí výměry, má za
cíl, mimo jiné, zajistit dostatek ploch kvalitní zeleně v zahradách u
rodinných domů, která má pozitivní vliv na mikroklima lokality. Pro plochy
bydlení BI, SV a SM je dále stanovena intenzita zeleně min. 50 %. Vodohospodářské
využití (vodní toky, vodní plochy) jsou ve všech plochách bydlení přípustné. M1 Podpořit vznik retenčních nádrží v městské zástavbě a průmyslové
zóně. Retenční nádrže by měly být u všech budov nebo komplexů budov o rozloze
větší než 1000 m2.
Za retence lze považovat rovněž vnitřní objem kanalizace o větší dimenzi s
koncovým škrcením. Je vhodné do budoucna uvažovat s nádržemi, které budou mít
dostatečně velký retenční objem pro případ zadržení srážek a zároveň budou
sloužit jako zásobárna vody např. pro zalévání vegetace, popř. zelených střech
a fasád. Retenční nádrže, jako zařízení
technické infrastruktury, patří dle územního plánu k využití přípustnému ve
všech plochách, ve kterých je umožňována výstavba. Povinnost zadržování
srážkových vod (není-li možné vsakování) pak vyplývá přímo z vyhlášky č.
501/2006 Sb. M3 Zamezit umisťování jakýchkoliv aktivit v korytě vodního toku a
jeho bezprostředním okolí (mosty, techn. infrastruktura, ad.). Území kolem
vodních toků, kde se dosud nenachází zástavba, ponechat k bezeškodnému
rozlivu velkých vod (např. pravobřežní inundace za „myší dírou“ v ul. Dolní).
Lze ošetřit v územním plánu, případně v obecních vyhláškách. Územní plán Kopřivnice nevymezuje
zastavitelné plochy v záplavovém území (se dvěma výjimkami – viz níže).
Konkrétně zmiňované území pravobřežní inundace za „myší dírou“ je vymezeno jako
plochy „veřejných prostranství – veřejná zeleň“ (ZV), které svým charakterem
umožní bezeškodný rozliv. Důsledně dodržovat opatření v novém ÚP – nevymezovat žádné
zastavitelné plochy v záplavovém území, zařadit postižené plochy, kde
stojí voda, v ÚP jako nezastavitelné. „Nový“ ÚP nevymezuje zastavitelné
plochy v záplavovém území (s výjimkou výše zmiňovaných ploch ZV, které
však umožní bezeškodný rozliv - nemohou zde být umísťovány budovy, a plochy pro
přeložku silnice I/58, kde dochází k překročení řeky Lubiny estakádou).
Postižené plochy, na kterých stává při dlouhotrvajících deštích a při jarním
tání voda, a které byly ve „starém“ územním plánu vymezeny jako zastavitelné,
nejsou již v „novém“ ÚP vymezeny. U jedné plochy je stanovena podmínka využití
– stavby pro bydlení je zde možné povolit až poté, co bude prokazatelně
zajištěna komplexní ochrana lokality před dešťovými vodami z přilehlých
zemědělských pozemků způsobem, kterým nebudou ohroženy jiné pozemky. Z3 Zajistit důslednou ochranu pozemků určených k plnění funkcí lesa
(PUPFL) – zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a omezit jejich odnímání za
účelem jiného využití. Celkový zábor PUPFL je 1,53 ha. Jedná se o pozemky
ležící v ploše určené pro realizaci veřejně prospěšné stavby přeložky
I/58, a dále o plochy PUPFL malých rozměrů, které v současné době neslouží
funkci lesa a bez jejich vymezení by záměr nebyl možný. Z4
Omezovat rozšiřování nové zástavby na zemědělské půdě, často na kvalitních
půdách, preferovat výstavbu v intravilánu města.
ÚP urbanistickou koncepcí
navazuje na dosavadní účelné využívání území a zastavitelné plochy vymezuje v
přímé vazbě na zastavěné území. Oproti „starému“ územnímu plánu byla snížena výměra
zastavitelných ploch o 68 ha.
Územní plán výslovně vylučuje umísťování staveb pro zemědělství
(s výjimkou ohrazení pastvin), hygienických zařízení, ekologických a
informačních center a zařízení pro reklamu v nezastavěném území, a to
z důvodu převažujícího veřejného zájmu na ochraně zemědělského půdního
fondu a významných krajinotvorných prvků.
|
-
Realizovaná opatření
Město realizovalo tato opatření * Instalace akumulačních a retenčních nádrží * Zpevněné plochy z propustných a polopropustných povrchů * Květnaté louky * Snížení frekvence sečení * Osvětové akce pro veřejnost v rámci kampaně Klima se mění, změň se i Ty!
|
Město realizovalo a připravuje k realizaci opatření k zadržování a znovupoužití dešťové vody. Provádí osvětové akce pro veřejnost k tomuto tématu.
|
Město má opatřený adaptační plán na změnu klimatu a postupně jej realizuje. Díky koordinaci s nově vytvořeným územním plánem jsou v územním plánu zaneseny teze podporující tento plán.
|