6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kroměříž je
situována do regionu, který má silnou zemědělskou tradici. V zemědělství má
dominantní postavení rostlinná výroba, především obilnářství. Tradiční plodinou pěstovanou na území okresu Kroměříž je sladovnický ječmen.
Kroměřížsko
patří také k tradičním řepařským oblastem, i když plodinová struktura se
v posledních letech mění v závislosti na poptávce trhu. Ve městě má
dlouholetou tradici výzkumný ústav zabývající se šlechtěním polních plodin. Oblast Hané
nemá dostatek nerostných surovin, na území se těží pouze písek, cihlářské hlíny
a štěrkopísek.
Kroměříž má
několik desítek firem, zaměstnávajících více jak 50 zaměstnanců. Zaměření firem
je velmi různorodé – strojírenská a plastikářská výroba, elektronika,
automobilový průmysl, nábytkářství, stavebnictví apod. V sekundárním sektoru má
významné postavení i průmysl potravinářský, neboť v Kroměříži sídlí několik
potravinářských závodů. V posledních desetiletích se město výrazně
orientuje na sektor poskytování služeb, zejména pak v oblasti cestovního
ruchu (a to i prostřednictvím mikroregionální spolupráce).
V současné
době dochází, díky zřízení Grémia podnikatelů, k navázání úzké spolupráce
samosprávy a podnikatelského sektoru.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celkové trendy v oblasti podnikání, místní ekonomiky a trhu práce mají dobrou tendenci. Nicméně z dílčích sebehodnocení není zřejmé, do jaké míry se jedná o vliv celkově pozitivní situace (konjunktury) v Česku a do jaké míry město svými aktivními kroky a podpůrnými nástroji k těmto trendům přispívá. Pro budoucí hodnocení doporučuji se více zaměřit na "evidence based" přístup, tj. vyhodnocovat si aktivity města tak, aby byla jednotlivá tvrzení podložená.
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncepce
podpory podnikání
Město Kroměříž nemá zpracovanou koncepci podpory
podnikání. V minulosti byly hledány formální i neformální formy spolupráce
s podnikatelskými subjekty. Ať již to byla setkávání u kulatého stolu,
spoluúčast při projednávání územního a strategického plánu či zásadních
městských investic, spolupodílení se společenských či kulturních akcích města
apod. Většina nabídek neměla dostatečný ohlas. Přesto ve Strategickém plánu
města Kroměříže na léta 2013 – 2023, v kapitole Priorita 1. 5. Rozvoj podnikání a zaměstnanosti
je navržena řada opatření, jejichž cílem je podpora zaměstnanosti, vzniku
nových firem i podpora rozšíření rádiusu firem stávajících.
2. Území
města a podnikatelské aktivity Město nedisponuje průmyslovou zónou. Lze hovořit pouze o
průmyslové části (východní část města), která je však již z velké části zaplněna
a z hlediska rozšiřování je limitována řadou faktorů. Tím nejvýznamnějším
je skutečnost, že oblast leží v záplavové zóně, která nedovoluje
bezproblémovou výstavbu dalších průmyslových objektů. Dalším významně
omezujícím aspektem jsou rozsáhlá prameniště podzemních vod v západní
části katastru města a samozřejmě kvalitní zemědělská půda. Tyto faktory budou
bezesporu ovlivňovat strukturu rozvojových podnikatelských aktivit i
v dalších desetiletích.
V současné době je zpracováván nový územní plán města. Vzhledem k výše uvedenému se do budoucna počítá spíše s integrací malých a středních firem do okrajových částí zón určených pro bytovou zástavbu, a to zejména v oblasti poskytování služeb.
3. Vlastní
nástroje města pro zaměstnanost a podporu podnikání Město disponuje řadou nemovitostí, které pronajímá
k podnikatelským účelům. Charakter podnikání v těchto nemovitostech
není zásadním způsobem limitován, je však brán zřetel na to, aby podnikatelská
činnost nenarušovala podmínky dobrého občanského soužití např. hlukem,
exhalacemi či nadměrným provozem. Samotné město je významným zaměstnavatelem. Městský úřad
má více jak 200 zaměstnanců. Významný podíl na zaměstnanosti představují i
příspěvkové organizace zřízené městem. Další pracovní místa jsou vytvořena v obchodních
společnostech, ve kterých má město majetkovou účast (správa majetku a technický
chod města, úklid veřejného prostranství, nakládání s odpady apod.).
4. Podnikatelský
inkubátor Město již v počátku nové éry zřídilo podnikatelský
inkubátor, kde byl poskytován jak odborný, tak i poradenský servis pro
vznikající podnikatele. Poté, co toto zařízení přešlo pod soukromý subjekt, byl
zaznamenán určitý ústup od počátečního záměru. V současné době se podnikatelský
inkubátor orientuje zejména na pronájem kancelářských prostor, poskytování
virtuálních sídel a přednáškovou činnost.
5. Město
a odborné střední školství Ve městě je řada středních škol. Městský úřad,
prostřednictvím odboru školství, ve spolupráci s Okresní hospodářskou
komorou Kroměříž již řadu let zajišťuje propagaci místních firem pro umísťování
absolventů. Součástí této propagace jsou návštěvy studentů v místních
podnicích spojené s ukázkami a nabídkou pracovních míst. Některé
školy mají s místními firmami uzavřené dohody a vychovávají studenty přímo
pro následný nástup do zdejších podniků. Je tak do jisté míry zamezeno odlivu
čerstvých absolventů škol z města.
|
-
Ano
Město nemá
zpracovanou koncepci podpory podnikání. Nicméně spolupráce s místními firmami se
začala velmi dobře rozvíjet zejména se vznikem Grémia podnikatelů. Významná je
i podpora spolupráce místních učňovských a středních škol s velkými
zaměstnavateli regionu (vše pod záštitou města a OHK). Tato strategie cílí na
snížení míry nezaměstnanosti ve městě a okolí a současně i na rozšíření spektra
služeb zajišťovaných v rámci podnikání.
-
-
Ano
Město dlouhodobě pronajímá za výhodných podmínek vlastní majetek pro
podnikatelské aktivity a zabezpečení služeb pro občany. Úzce spolupracuje
s největšími podniky ve městě z pohledu jejich potřeb i tvorby nových
pracovních míst. Kulturní a společenské akce pod záštitou města vytvářejí
podmínky pro zapojení místních drobných a malých živnostníků (např. relaxační
zóna na Velkém náměstí)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
Kroměříž zásadním způsobem vylepšilo komunikaci s místními firmami i
živnostníky. Kromě běžné komunikace se město zajímá o dlouhodobé plány podniků
jak z pohledu jejich rozvojových potřeb, tak i z pohledu potřeb
jejich zaměstnanců. Jsou řešeny otázky dopravní obslužnosti, územního plánu
apod. Významným impulzem k rozvoji spolupráce bylo zřízení Grémia
podnikatelů. Město Kroměříž umožňuje pronájem vlastních nemovitostí pro široké
spektrum podnikatelských aktivit živnostníků tak, aby bylo v maximální míře
zajištěno potřebné spektrum služeb pro občany.
Velmi
prospěšné je pořádání návštěvních dnů firem pro studenty místních škol. Tato
akce pod záštitou města a OHK směřuje k udržení mladých lidí ve městě díky
nabídce kvalifikovaných pracovních pozic.
DOPLNĚNÍ K OPONENTUŘE:
- Realizované aktivity či projekty navázané na
opatření k podpoře podnikání uvedené ve strategii rozvoje 2013 -
2023, průběžné vyhodnocení strategie: Aktivity a cíle
k podpoře rozvoje ekonomiky a podnikání jsou ve strategii rozvoje 2013 –
2023 formulovány značně obecně. V současné době se hovoří o nutnosti revize
celého dokumentu. Garantem cílů je odbor rozvoje města. Významným aspektem pro
rozvoj a podporu podnikatelské sféry se stal v posledních letech zejména
cestovní ruch, který v rámci konkrétních akcí pořádaných městem (Vybarvený
běh, Festival živých soch, Den uniformovaných sborů, krajské dožínky atd.)
přináší zisky podnikatelským subjektům. Stejně tak nově vzniklé Grémium
podnikatelů snaží naplňovat cíle strategického rozvoje v oblasti formální
spolupráce místních firem se samosprávou. - "Nová éra", podnikatelský inkubátor: Termínem
„nová éra“ je myšleno období po roce 1989, kdy došlo k uvolnění soukromého
podnikání. Původně zřízený podnikatelský inkubátor (PINK) přestal svoji
prioritní funkci (tj. široká podpora začínajících drobných podnikatelů) plnit,
když byl převeden pod soukromý subjekt. Ten svoji činnost v prostorách
začal orientovat zejména komerčně, mimo vliv představitelů města. Podpora
nových podnikatelů FO není vyloučena, avšak orientuje se zejména na pronájem
kancelářských prostor či poskytování virtuálních sídel. Hlavní podpora je
věnována nově vznikajícím obchodním korporacím (kancelářské i technologické
zázemí, poradenství apod.). - odliv čerstvých absolventů: Statistika odlivu
čerstvých absolventů není vedena. Tuto evidenci není možné zpracovat a to i
v souvislosti s GDPR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze doložit
nějaké realizované aktivity či projekty navázané na opatření k podpoře
podnikání uvedené ve strategii rozvoje 2013 - 2023? Dochází k průběžnému vyhodnocení této strategie? Co znamená "nové éry"? (viz bod 4) Proč již nejsou v podnikatelském inkubátoru podporováni noví podnikatelé? Lze empiricky (na datech) doložit, že nedochází k odlivu čerstvých absolventů? (viz bod 5)
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve správním obvodu Městského úřadu Kroměříž dochází každoročně
k navýšení podnikatelských subjektů. Přímo ve
městě (sídlo či bydliště) je registrováno 5766 podnikatelů dle
živnostenského zákona, z toho 4612 je aktivních.
V celém správním obvodu je registrováno
12170 subjektů, z toho je 9433 aktivních. I u mimo kroměřížských
podnikatelů se jejich činnost promítá do chodu města, neboť mají
v Kroměříži provozovny a zaměstnávají místní občany.
Evidovaní podnikatelé jsou držiteli celkem
18782 živnostenských oprávnění, z toho 14805 oprávnění vlastní podnikající
fyzické osoby, 220 oprávnění je registrováno u zahraničních fyzických osob,
3738 oprávnění mají tuzemské právnické osoby a 18 oprávnění patří zahraničním
právnickým osobám.
Živnostenský úřad eviduje i podnikatele v zemědělství. Těch bylo k
počátku roku 2019 evidováno celkem 373, z toho je 304 fyzických a 69
právnických osob. Vzhledem ke specifickým podmínkám podnikání v zemědělství je
tento stav již několik let téměř stabilní a meziročně se liší jen v jednotkách
případů (přírůstky).
Počet
evidovaných živností k 1.1.2019 (zdroj: Obecní živnostenský úřad Kroměříž)
Celkem
|
Fyzické osoby
|
Zahraniční fyzické osoby
|
Právnické osoby
|
Zahraniční právnické osoby
|
18782
|
14805
|
220
|
3739
|
18
|
Z toho
|
Živnost
volná
|
|
9898
|
7953
|
140
|
1797
|
8
|
Živnost
řemeslná
|
|
5903
|
4816
|
51
|
1031
|
5
|
Živnost
vázaná
|
|
1549
|
1089
|
6
|
449
|
5
|
Živnost
koncesovaná
|
|
1432
|
947
|
23
|
462
|
0
|
Podnikatelské subjekty podle
převažující činnosti (zdroj Český statistický úřad)
|
|
|
|
Registrované
podniky
|
Podniky se
zjištěnou aktivitou
|
Celkem
|
6 924
|
3 599
|
A
Zemědělství, lesnictví, rybářství
|
177
|
107
|
B-E
Průmysl celkem
|
764
|
477
|
F
Stavebnictví
|
673
|
374
|
G
Velkoobchod a maloobchod;
opravy a údržba
motorových vozidel
|
1 574
|
734
|
H Doprava
a skladování
|
172
|
113
|
I
Ubytování, stravování
a pohostinství
|
336
|
158
|
J
Informační a komunikační činnosti
|
151
|
97
|
K
Peněžnictví a pojišťovnictví
|
227
|
48
|
L Činnosti
v oblasti nemovitostí
|
416
|
118
|
M
Profesní, vědecké
a technické činnosti
|
948
|
595
|
N
Administrativní a
podpůrné činnosti
|
122
|
68
|
O Veřejná
správa
a obrana;
povinné sociální zabezpečení
|
10
|
9
|
P
Vzdělávání
|
139
|
94
|
Q
Zdravotní a sociální péče
|
176
|
148
|
R
Kulturní, zábavní
a rekreační činnosti
|
216
|
102
|
S Ostatní
činnosti
|
672
|
331
|
X nezařazeno
|
.
|
.
|
Jak již
bylo uvedeno výše, Obecní živnostenský úřad Kroměříž zaznamenává každoroční
nárůst počtu podnikatelských subjektů. Jsou sledovány i zcela noví
podnikatelé vstupující do režimu živnostenského podnikání (viz tabulka níže):
Rok
|
Počet nově vzniklých subjektů
|
2014
|
323
|
2015
|
296
|
2016
|
271
|
2017
|
330
|
2018
|
346
|
¼ 2019
|
55
|
Současný
vývoj lze považovat za uspokojivý.
|
|
-
12 153
Obecní
živnostenský úřad eviduje více jak 12 000 podnikatelských subjektů, kteří jsou
držiteli téměř 19 000 živnostenských oprávnění. V tomto počtu je
zastoupeno přibližně 1800 právnických osob, zbytek tvoří osoby fyzické. Počty
podnikatelů se v posledních letech průběžně zvyšují.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ačkoliv je
Kroměříž a okolí historicky situováno do regionů se zaměřením na zemědělskou
výrobu, je neustále zaznamenáván nárůst subjektů v živnostenské sféře. Přibývá
živnostníků orientovaných na řemeslnou výrobu a služby s vazbou na tvorbu
nových pracovních míst. Stejně tak přibývá subjektů orientovaných na cestovní
ruch.
Od počátku evidence podnikatelů
v zemědělství byl zaznamenáván postupný nárůst. V posledních letech
jsou počty zemědělských podnikatelů již stabilní a to zejména s ohledem na
specifické podmínky tohoto druhu podnikání (pronájmy zemědělské půdy či
hospodářských objektů pro živočišnou výrobu). DOPLNĚNÍ K OPONENTUŘE:
- doplnění zdroje dat, zánik firem - kolik
fyzických a právnických osob ukončilo činnost ve sledovaných letech a jaké jsou
tedy reálné přírůstky podnikatelských subjektů.
Zdrojem dat poslední tabulky je oficiální statistika
zpracovaná Obecním živnostenským úřadem. Tabulka zahrnuje pouze nové přírůstky
fyzických osob, přičemž zhruba 99% tvoří tuzemské fyzické osoby, zbytek
představují zahraniční fyzické osoby.
Srovnávací statistika charakteru „úbytky x přírůstky“
není úřadem vedena. Pro doplnění dat uvádím alespoň přehled stavu právnických
osob s platným živnostenským oprávněním v průběhu posledních tří let ve
správním obvodu ŽÚ Kroměříž:
Rok (stav k 1.1.)
|
2017
|
2018
|
2019
|
Počet PO s platným živn. oprávněním
|
1713 (z toho 9 ZPO)
|
1802 (z toho 9 ZPO)
|
1836 (z toho 10 ZPO)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je možné doplnit zdroj dat u poslední tabulky vyjadřující vývoj počtu podnikatelských subjektů? (RES??) Z této tabulky není zřejmé, jak velkou část z přírůstku tvoří právnické (např. s.r.o.) osoby a jak velkou fyzické osoby. Vzhledem k tomu, že každý rok dochází ve všech obcích a regionech také k zániku firem, bylo by přínosné ukázat, kolik fyzických a právnických osob ukončilo činnost ve sledovaných letech a jaké jsou tedy reálné přírůstky podnikatelských subjektů. Dle metodického doporučení u indikátoru počet podnikatelských subjektů je vhodné/doporučované tyto ukazatele relativizovat, tj. přepočítat na počet ekonomicky aktivních obyvatel - viz metodický komentář k indikátoru.
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kroměřížský okres
patří v rámci Zlínského kraje dlouhodobě k regionu s nejvyšší
nezaměstnaností. Důvodem je historická absence velkých průmyslových podniků ve
městě, které by vytvářely dostatek pracovních míst. Rovněž geografické podmínky
nedávají prostor pro rozsáhlou realizaci velkých investičních podnikatelských záměrů
(kvalitní orná půda, zdroje podzemních vod apod.). Obyvatelé proto za prací
z části dojíždějí do okolních měst (Hulín, Chropyně, Holešov, Brno,…). Nicméně
vývoj posledních let ukazuje na snižující se míru nezaměstnanosti (vit tabulka
níže):
Vývoj průměrné míry
nezaměstnanosti v Kroměříži (zdroj
Úřad práce)
Rok
|
Podíl
nezaměstnaných osob v % (průměr)
|
2011
|
10,8
|
2012
|
10,5
|
2013
|
8,7
|
2014
|
8,6
|
2015
|
7,4
|
2016
|
6,2
|
2017
|
4,5
|
Struktura obyvatel v Kroměříži (zdroj Český statistický úřad)
|
|
Celkem
|
Muži
|
Ženy
|
Počet
obyvatel
|
28 897
|
13 725
|
15 172
|
v tom ve věku (let)
|
0-14
|
4 238
|
2 196
|
2 042
|
15-64
|
18 517
|
9 137
|
9 380
|
65 a více
|
6 142
|
2 392
|
3 750
|
Průměrný
věk (let)
|
43,7
|
41,5
|
45,7
|
Míra nezaměstnanosti ve městě i celém regionu kolísá
v závislosti na ročním období. Počátkem zimy nezaměstnanost stoupá. Jedná
se o důsledek omezování sezónních prací místních firem i živnostníků. Ti si
živnost na několik měsíců přerušují a registrují se na Úřadu práce.
S příchodem jara své živnosti opět aktivují, což se následně projeví i ve
statistikách Úřadu práce.
Míra nezaměstnanosti v posledních letech klesá díky
rozvojovým programům místních firem. Rozbíhá se výzkum a rozvoj nových
výrobních programů s následným uvedením do praxe, což sebou přináší vznik
nových pracovních pozic. Část občanů, která podnikala při zaměstnání, přechází
do režimu OSVČ. Jedná se především o oblast obchodu a služeb.
|
-
3,22%
Kroměřížský
region patří dlouhodobě k části Zlínského kraje s nejvyšší mírou
nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti ve městě však každoročně klesá
v důsledku nových rozvojových a výzkumných programů místních firem.
https://portal.mpsv.cz/upcr/kp/zlk/statistika/rok_2019/info_o_tp_-_unor19.pdf DOPLNĚNÍ K OPONENTUŘE:
Vývoj průměrné míry nezaměstnanosti
v Kroměříži (zdroj Úřad práce)
Rok
|
Podíl nezaměstnaných osob v % (průměr)
|
2011
|
10,8
|
2012
|
10,5
|
2013
|
8,7
|
2014
|
8,6
|
2015
|
7,4
|
2016
|
6,2
|
2017
|
4,5
|
2018
|
3,1
|
Struktura obyvatel
v Kroměříži (zdroj Český statistický úřad)
|
|
Celkem
|
Muži
|
Ženy
|
Počet
obyvatel
|
28 816
|
13 682
|
15 134
|
V tom ve věku (let)
|
0-14
|
4 301
|
2 227
|
2 074
|
15-64
|
18 279
|
9 016
|
9 263
|
65 a více
|
6 236
|
2 439
|
3 797
|
Průměrný
věk (let)
|
43,9
|
41,6
|
45,9
|
Kód:
PU-MOSZV-DEMSTAV/1
- Tabulka je aktualizovaná k datu
31.12 2018, správná hodnota k tomuto datu je 3,1%.
- Trend snižující se nezaměstnanosti je zapříčiněn
zejména zlepšující se makroekonomickou situací. Lze očekávat, že
s rozšířením spolupráce města s místními firmami prostřednictvím Grémia
podnikatelů bude docházet i touto formou k tvorbě a nabídce nových
pracovních míst pro obyvatele města.
- V rámci Grémia podnikatelů byly s místními firmami řešeny otázky
oprav či úprav příjezdových komunikací do areálů firem. Je diskutována otázka
optimalizace městské hromadné dopravy a v některých případech i linkové
autobusové dopravy tak, aby byla více v souladu s pracovní dobou
zaměstnanců firem. Snahou města je i dobudování cyklostezek v oblastech,
kde zaměstnanci firem využívají pro dopravu do zaměstnání kola (cílem je zvýšit
bezpečnost cyklistů i optimalizace tras k firmám). - V rámci Grémia podnikatelů bylo
dohodnuto, že pro spolupráci se osloví 16 největších podniků (dle počtu
zaměstnanců): Fremach Morava, s.r.o., PLASTIKA a.s., ROSA market s.r.o.,
MAGNETON, a.s., KMOTR – Masna Kroměříž a.s., SAKER spol. s r.o., KRODOS BUS
a.s., HANÁK NÁBYTEK, a.s., SPD Kroměříž a.s., HYSTER CZ, PHARMIX, s.r.o., AVOS
a.s., Správa a údržba silnic Kroměřížska, s.r.o., KRUŽÍK s.r.o., BIOPAS, spol.
s r.o., AEV spol. s r.o. Z výše uvedených oslovených firem se
Grémia podnikatelů pravidelně účastní 14 podniků. SPD Kroměříž a.s. a Správa a
údržba silnic Kroměřížska, s.r.o. se Grémia podnikatelů neúčastní. Na Grémiu podnikatelů se
dohodlo, že se pro případnou spolupráci osloví také Psychiatrická nemocnice
v Kroměříži a Kroměřížská nemocnice a.s.
Kromě
již existujícího Grémia podnikatelů byla stanovena nová priorita města, a to
pravidelná setkávání představitelů města s drobnými živnostníky a
podnikateli, neboť na této úrovni žádná systematická komunikace neprobíhala.
Předpokládá se, že tato aktivita bude realizována ještě v tomto
kalendářním roce. -
Anketa MĚSTO PRO BYZNYS není vlastní aktivitou města
Kroměříže. Jedná se o srovnávací výzkum, do kterého se jednotlivá města
nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení zařazena automaticky.O počtu oslovených respondentů nemá tedy město
Kroměříž informace. Sledovaná kritéria lze nalézt na adrese http://www.mestoprobyznys.cz/kriteria_hodnoceni
.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma
možnosti malého a středního podnikání ze strany samospráv. Organizátoři a
partneři výzkumu si jsou velmi dobře vědomi, že úkolem samosprávy je vytvářet
co nejlepší životní podmínky pro všechny, proto chtějí zprostředkovat
jednotlivým radnicím dobré zkušenosti a nápady z ostatních regionů.
Pro pracovníky městských úřadů, podnikatele ale i
veřejnost je sestaven unikátní žebříček nejlepších měst s největším
podnikatelským potenciálem v ČR. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité
informace a statistická data, která rozvinou důstojnou diskuzi o vývoji
podnikatelského prostředí v ČR.
Podstatou výzkumu je komplexnost a ojedinělost
průzkumu. Dosavadní projekty přinášely důležité informace, avšak pro určení
nejlepšího podnikatelského prostředí mají jen dílčí vypovídající hodnotu –
informují podnikatele o rozvoji informačních služeb v regionu, aktivizují
obyvatele, nebo se zaměřují pouze na velká města.
Srovnávací výzkum Město pro byznys se od
ostatních projektů odlišuje nejen rozsahem, ale i množstvím sledovaných
kritérií. Do výzkumu je automaticky zapojeno 205 měst s rozšířenou působností a
22 městských částí města Prahy. Město pro byznys zahrnuje všechny oblasti,
které mají pro podnikatele a firmy strategický význam.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
Kroměříž se dlouhodobě zajímá o vývoj nezaměstnanosti v regionu. Dochází
k přerodu od historicky převažující zemědělské výroby do podoby rozvoje malých
a středních průmyslových podniků v oblasti stavebnictví, elektroniky,
plastikářství, automobilismu apod.
Rozvíjí se oblast služeb v rámci cestovního ruchu. V regionu
zanikají dříve tradiční řemesla, jako např. košíkářství. Naproti tomu vznikají
nové firmy zaměřující se na průmyslovou výrobu a strojírenství. Střední
školy připravují své žáky cíleně pro zaměstnavatele Kroměříže a nejbližšího okolí.
Vedení města se zajímá o problémy podnikatelské sféry v regionu a
v rámci možností jsou hledána společně prospěšná řešení v oblasti
rozvoje firem. Tento aspekt výrazně přispívá ke snížení nezaměstnanosti ve městě.
Vzhledem k tomu, že i samotné Město Kroměříž a
jeho příspěvkové či obchodní společnosti jsou významnými zaměstnavateli, lze
vývoj hodnotit jako perspektivní. Je však nutné přiznat i značné rezervy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnota indikátoru 3,22 % neodpovídá hodnotám v tabulce /Vývoj průměrné nezaměstnanosti". Je možné aktualizovat tabulku? K jakému datu se vztahuje hodnota 3,22 %? V rámci interpretace doporučuji uvést poznámku, do jaké míry jsou trendy snižující se nezaměstnanosti zapříčiněny obecně se zlepšující makroekonomickou situací a do jaké míry se jedná o důsledek aktivit města případně firem? Je možné nějak doložit uvedené tvrzení a podpořit to konkrétními aktivitami/daty? "Vedení města se zajímá o problémy podnikatelské sféry v regionu a
v rámci možností jsou hledána společně prospěšná řešení v oblasti
rozvoje firem. Tento aspekt výrazně přispívá ke snížení nezaměstnanosti ve městě."
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spolupráce
s místními podniky a firmami je do jisté míry ve zrodu. Dříve se jednalo o
nahodilé řešení problémů subjektů, které se na vedení města obracely.
V současné době se oboustranná spolupráce začala odehrávat i na formální
úrovni, což bezesporu prospívá všem zúčastněným stranám.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jak zástupci města uvádějí, pokusy o koordinaci spolupráce s podniky je zatím na počátku. Níže popsané aktivity (např. Grémium podnikatelů) se jeví jako velmi nadějné a prospěšné. Nicméně není možné zatím doložit konkrétní výsledky těchto aktivit (resp. nebyly explicitně uvedeny/doloženy) Zejména v případě budoucího hodnocení doporučuji se na konkrétní výsledky zaměřit.
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jak již bylo uvedeno výše, byly v minulosti hledány
formální i neformální podoby spolupráce s podnikatelskými subjekty.
Nejčastěji se jednalo o setkávání u kulatého stolu, nabídka spoluúčasti při
projednávání územního a strategického plánu či zásadních městských investic,
nabídka spolupodílení se společenských či kulturních akcích města apod. Ve
většině případů podnikatelé neprojevovali o spolupráci dostatečný zájem.
Grémium
podnikatelů
Od roku 2015 začala jednání představitelů města, Úřadu práce
a Okresní hospodářské komory o nalezení oficiální formální spolupráce
s místními podnikateli, a to i ve spojení s problematikou snížení
míry nezaměstnanosti ve městě a okolí. Následně bylo dohodnuto a Radou města
Kroměříže schváleno zřízení Grémia podnikatelů. Členy grémia se staly jak výše
uvedené instituce, tak představitelé největších zaměstnavatelů ve městě a
nejbližším okolí. Grémium se schází
minimálně 2x ročně. Jsou řešeny jak otázky zaměstnanosti ve městě, tak i
problémy tížící místní podnikatelský sektor a samosprávu. Shoda je nalézána
v otázkách politiky tvorby nových pracovních míst, územního plánu města,
cyklodopravy, dopravní obslužnosti apod. Součástí jednání je i vystoupení
pracovníků městského úřadu s informacemi, které se podnikatelské sféry ve
městě dotýkají. Každého jednání
(včetně přípravných) se účastní i regionální manažer Svazu průmyslu a dopravy
ČR, který seznamuje členy grémia v projednávané oblasti s příklady
dobré praxe z jiných regionů. Grémium podnikatelů se stalo prvním
oficiálním rámcem, který nastartoval úspěšnou komunikaci mezi místní
samosprávou a podnikateli.
2. Řešení
problémů soužití Nelze popřít, že občas nastávají situace, které
vyvolávají negativní ohlasy občanů ve vazbě na podnikatelské aktivity. Ve
většině případů se jedná o stížnosti občanů bydlící v zóně přilehající
k průmyslové části města. Mnohdy se však jedná o bezdůvodné podněty
chronických stěžovatelů. Přesto se každým podaným podnětem zabývá příslušné
pracoviště městského úřadu. V průmyslové části města působí několik firem,
jejichž provoz někdy oprávněně vyvolá nespokojenost obyvatel (prašnost při
sezónních pracích, zápach, nadměrná doprava, hluk apod.). Je nutné zdůraznit,
že všechny firmy se snaží s příslušnými orgány města v takovýchto
případech komunikovat a hledat nápravná opatření.
Zcela bezproblémová je otázka zneškodňování odpadů. Místní firmy
mají smluvní vztah s firmou Biopas s.r.o. (50% obchodní podíl města),
která pro místní firmy tuto službu zajišťuje.
3. Podnikatelé
a státní správa V minulém období se podnikatelská veřejnost nestavěla
k činnosti místní státní správy příliš pochvalně. V posledních letech
se však názor podnikatelů na výkon státní správy ve městě výrazně mění
k lepšímu. Svědčí o tom výsledky ankety Město pro byznys, která každoročně
prezentuje názory podnikatelské sféry na výkon státní správy
v jednotlivých krajích. Připojená tabulka zachycuje vývoj názorů
podnikatelů na činnost Městského úřadu Kroměříž v porovnání
s ostatními úřady s rozšířenou působností Zlínského kraje (1 –
nejlepší, 13 – nejhorší):
Rok
|
Hodnocení výkonu VS v Kroměříži
|
2010
|
13
|
2011
|
7
|
2012
|
10
|
2013
|
5
|
2014
|
4
|
2015
|
1
|
2016
|
1
|
2017
|
2
|
Trend vyplývající z tabulky lze hodnotit jako velmi
pozitivní, přestože jsou podnikatelé s některými agendami státní správy
nespokojení. V těchto případech se však jedná o potíže celostátně
problematické a kritizované (zejména v oblasti stavebního zákona a státní
památkové péče).
|
-
Ano
Po neúspěších v předchozích letech se spolupráce s místními
firmami začala velmi dobře rozvíjet. Aktivity města přinášejí nové pracovní i
podnikatelské příležitosti v oblasti obchodu a služeb, stejně tak i
v oblasti snižování míry nezaměstnanosti je zaznamenáván pokrok.
-
ano
Významným a místními podniky ceněným krokem bylo zřízení Grémia
podnikatelů, které slouží k vzájemné informovanosti všech zúčastněných
stran.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Společné
aktivity Města Kroměříž, Úřadu práce a Okresní hospodářské komory vůči
podnikatelské sféře odrážejí vyšší snahy o rozvoj podnikání ve městě a okolí.
Hledají se společná řešení v oblasti dopravní infrastruktury, rozvoje
území, snížení nezaměstnanosti apod. Rovněž přístup veřejné správy
v Kroměříži je podnikatelskou sférou hodnocen v rámci regionu
nadstandardně.
Město
aktivně vstupuje jako prostředník i do problémů soužití v případě
podnikatelských aktivit vyvolávajících nespokojenost občanů.
Komunikace města probíhá jak formální cestou (např.
prostřednictvím Grémia podnikatelů), tak i neformálně při osobních kontaktech
vedení města a vedoucích odborů města s místními podnikateli.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V případě hodnocení 6.2.A je dvakrát nakopírované stejná věta. Velmi oceňuji zřízení Gremia podnikatelů. Výsledky ankety "Město pro byznys" se jeví jako pozitivní, nicméně není zřejmé, kolik podnikatelů bylo osloveno, jaká byla návratnost a do jaké míry jsou výsledky reprezentativní. Prosím doplnit. Avšak velmi oceňuji pokus o vyhodnocení aktivit města!
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Kroměříž je od nepaměti spjata s úrodnou hanáckou krajinou a mocí olomouckých biskupů. Město nabízí skvosty světového umění a architektury, kulturní i přírodní památky a unikátní sbírky. Historický odkaz se snoubí s nabídkou malebných hotelů a penzionů, kulturního, sportovního i turistického vyžití, což také dokazuje vzrůstající počet návštěvníků města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má vynikající předpoklady pro realizaci cestovního ruchu na svém území a pro maximalizaci přínosů z cestovního ruchu a je velmi aktivní v podpoře různorodých akcí podporujících další rozvoj cestovního ruchu. Nicméně se nedaří dlouhodobě zvyšovat počet přenocování a vzhledem k počtu návštěvníků je počet přenocování spíše nižší. Město si zatím nezpracovalo žádnou evaluaci či hodnocení cestovního ruchu z pohledu firem, občanů a dalších aktérů ve městě.
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, město koordinuje rozvoj cestovního ruchu prostřednictvím odboru kultury a cestovního ruchu. Je také členem občanského sdružení - Kroměřížsko - sdružení pro cestovní ruch, kde koordinuje cestovní ruch ve spolupráci a ostatními členskými městy.
|
-
ano
Ve městě se pořádá spousta akcí na podporu cestovního ruchu: - Komentované prohlídky kostelů - Vybarvený běh - Chřibská padesátka - Dožínky Zlínského kraje - Den uniformovaných sborů
Kroměříž se pyšní řadou unikátních památek: - Muzeum Kroměřížska - Expozice Karla Kryla - Lunety Maxe Švabinského - Arcibiskupský zámek - Zámecká věž - Podzámecká zahrada - Květná zahrada V Kroměříži je i dostatek sportovního vyžití: - hanácká rovina je rájem pro pěší, cyklisty i in -line bruslaře - městem prochází Moravská dálková cyklotrasa č. 47 - lákadlem jsou i nedaleké Chřiby a Hostýnské vrchy - výlety lze doplnit o plavání, volejbal, tenis, bruslení, atd.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město oblast cestovního ruchu koordinuje ve spolupráci s místními podniky. Velmi intenzivně se podílí na pozitivním posilování cestovního ruchu s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Míra aktivit v oblasti cestovního ruchu je velká - velmi oceňuji!
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Do města v roce 2018 zavítalo 509.640 návštěvníků. Z toho 54.954 zahraničních. V porovnání s předešlým rokem loni sice přijelo do Kroměříže téměř o 25.000 návštěvníků více, snížil se však počet přenocování.
Z celkového počtu návštěvníků v Kroměříži přenocovalo 89.349.
|
-
89.349
V roce 2018 zavítalo do Kroměříže 509.640 návštěvníků. Z celkového počtu jich v Kroměříži přenocovalo 89.349.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K navýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních nedošlo, přestože vzrostl počet návštěvníků o 25. 000.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, naznačená čísla indikují, že ačkoliv je Kroměříž atraktivní v oblasti cestovního ruchu a celkový počet turistů narůstá, tak počet přenocování klesá. Ve výsledku tak město a místní podnikatelé nemohou maximalizovat přínosy z návštěvníků a je nezbytné hledat cesty, jak eliminovat jednodenní pobyty a zvýšit počet přenocování.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město podporuje specifika místních výrobků. Město pořádá: - farmářské trhy - Jablečný den - Dožínky Zlínského kraje - Masopust - Hanácký den - Advent na radnici - Vynášení moreny a vítání jara - Velikonoční jarmark - Festival vojenských hudeb - Chřibská 50 - Svatováclavské slavnosti - Den uniformovaných sborů
- Dobývání Kroměříže Švédy
|
-
ano
Město v oblasti turistiky z hlediska specifik místních výrobků a pravidelnosti organizuje velké množství tradičních akcích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město velmi podporuje a dbá na tradice, podporu místních výrobků, festivalů a jarmarků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město si nechalo zpracovat studii, kde jsou uvedené přesné informace nejen o návštěvnosti města. Město se setkává s místními podnikateli, které cestovní ruch ovlivňuje. Občané mají možnost se kdykoliv vyjádřit k akcím ve městě a 1x za rok pořádá Fórum k celkovému rozvoji města, kde jsou kultura a cestovní ruch také zastoupeny. Dále má město vyhlášku o pořádání venkovních akcí, která jasně definuje pravidla, za jakých podmínek je možné akci uspořádat, aby nebyli místní obyvatelé obtěžování negativními vlivy (hluk, rušení nočního klidu, atd.)
|
-
ne
město dotazníkový průzkum na tuto oblast nerealizovalo
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se snaží uspokojit nabídkou akcí turisty zahraniční i místní. Snaží se svými akcemi podporovat místní podnikatele v oblasti cestovního ruchu. Na zřeteli má ale také fakt, že město má téměř 30.000 obyvatel, kteří nemusí příliv cestovního ruchu vždy kvitovat. Šetření, ale na toto téma ve městě nebylo uskutečněno.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|