1A – Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nově zpracované 3 strategické dokumenty
byly tvořeny ve stejný čas ve vzájemné provázanosti a v souladu
s územním plánem. Filozoficko-architektonická koncepce dává jiný pohled na
veřejná prostranství bez ohledu na majetkové poměry a svým vizionářským
přístupem nabízí potenciál na změny ÚP s ohledem na širší využití daného
území, návaznost na další lokality a cíle strategického plánu rozvoje města.
Se strategickými dokumenty byly také
schváleny metodické postupy implementace strategického řízení v rámci městského
úřadu. Cílem je nyní naučit se tyto postupy dodržovat a uvádět do praxe.
V roce 2019 bude detailněji nastaveno procesní řízení ve spolupráci
s NSZM, které bude striktně navázáno na strategie, jejich plnění,
vyhodnocování a aktualizace. Rozpočet města je připraven na akce, které jsou
obsaženy ve schválených strategických dokumentech a akčních plánech. Organizační
a personální zázemí je zajištěno odborem projektového řízení, komisí pro rozvoj
města a komisí pro zdravé město a místní Agendu 21.
|
|
1.1.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Týnec
nad Sázavou v roce 2018 zpracovalo pomocí komunitní i expertní metody nově
tři strategické dokumenty – Strategický plán rozvoje města, Plán prevence
kriminality a Filozoficko-architektonickou koncepci. Do roku 2018 nebyly
k dispozici žádné strategické dokumenty, kromě Územního plánu a Plánu
odpadového hospodářství. ·
Strategický plán rozvoje města Týnec nad Sázavou
do roku 2028 (SPRM), schválen zastupitelstvem města dne 17.9.2018 ·
Plán prevence kriminality města Týnec nad
Sázavou na období 2018-2028 (PPK), schválen zastupitelstvem města dne 17.9.2018 ·
Filozoficko-architektonická koncepce města Týnec
nad Sázavou (FAK), schválena zastupitelstvem města dne 17.9.2018 Dokumenty jsou
zveřejněny na webových stránkách města: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/dokumenty-rozvoje-mesta Zpracováním
těchto dokumentů byl učiněn první krok k zavedení strategického řízení na
místní úrovni. Jedná se však o dlouhodobou a systematickou práci, která přináší
nové zkušenosti, postupy a principy postupně zaváděné do místní praxe. SPRM a PPP
jsou standardně tvořeny analytickou částí, návrhovou částí a implementační
částí. SPRM a PPK mají zpracovány karty indikátorů, které jsou navázány na
jednotlivé prioritní oblasti a cíle. Je nastaven optimální směr indikátoru,
počáteční stav a konečný stav v roce 2028. Sleduje se průběžný stav a
hodnotí se průběžné plnění. Součástí SPRM je také pravidelné vyhotovování,
vyhodnocování a aktualizace akčního plánu pro aktuální rok. Aktuálně
máme za sebou zpracování akčního plánu pro rok 2019, do kterého byl zahrnut i sběr
projektů od občanů. Akční plán byl podkladem pro sestavení městského rozpočtu
na investiční i neinvestiční akce pro rok 2019. V průběhu
roku 2019 bude probíhat sledování plnění indikátorů dle jednotlivých oblastí a
cílů. Je nastaven systém a harmonogram vyhodnocování. První hodnocení proběhne
v roce 2020. Filozoficko-architektonická koncepce slouží jako strategický, doprovodný a podkladový
dokument pro budoucí směřování města a dokument jdoucí ruku v ruce s
územním a strategickým plánem. Jedná se o dokument, který popisuje území obce v
souvislostech. Zabývá se drobnějším měřítkem a nuancemi ve městě, které není
schopen pojmout územní plán. Jedná se o dokument, který je mezi obecným územním
plánem a podrobnou územní studií. Další strategické dokumenty ·
Plán odpadového hospodářství na období
2017-2021, schváleno Krajským úřadem Středočeského kraje,
odborem Životního prostředí a zemědělství dne 6. 2. 2017 V současné
době pracujeme na jeho provázanosti do všech strategických dokumentů, dosud byl plán odpadového hospodářství samostatný dokument bez vazby na ostatní dokumenty. Nyní hledáme cestu jak
integrovat do strategického řízení a hledáme zodpovědnou osobu, která se tématu
odpadového hospodářství bude aktivně věnovat. Připravujeme mapu procesů a
přiřazení odpovědnosti. ·
Územní plán Poslední aktualizace
proběhla v září 2018. Při rozvoji
města je striktně využíván územní plán. Pravidelně
se aktualizuje každé volební období a průběžně se sbírají žádosti o změny. Koordinaci
změny zajišťuje městský architekt. Mostem mezi strategickým a územním plánem je
filozoficko-architektonická koncepce. Je
zpracování Regulační plán pro centrum občanské vybavenosti. Lokality
v územním plánu s možnou výstavbou o větších rozlohách jsou řešeny
územní studií. ·
Manuál
povrchů a mobiliáře – upřesňuje vzhled a provedení např. chodníků ve spolupráci
s městským architektem. Existuje provazba ÚP, FAK a manuálu
povrchů a mobiliáře. Dokumenty
jsou veřejně dostupné na webových stránkách města: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty V roce 2018 byl zřízen odbor
projektového řízení, který pracuje dle schválených strategií a nastavuje
strategické a projektové řízení v souladu s principy udržitelného rozvoje.
Ve spolupráci Národní sítě
zdravých měst (NSZM) a pracovníků městského úřadu Týnec nad Sázavou vzniklo
metodické doporučení pro strategické řízení a tvorbu akčního plánu. Dokument
vychází z nejlepších praxí členských měst NSZM. Byl vypracován
v rámci projektu s názvem „Spolupráce obcí ke zvýšení kvality veřejné
správy za pomoci MA21“ a jeho sub-aktivity PORTFOLIO.
Cílem dokumentu je předložit
vedení města návod na uspořádání strategického řízení města ve vztahu
k řízení udržitelného rozvoje města i k transparentnímu rozhodování o
strategických aktivitách města a jejich financování.
|
-
ANO
Existují schválené strategické dokumenty provázané na územní plán, jsou zpracovány karty indikátorů podle který jednou ročně probíhá vyhodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategické řízení bylo v popisovaném rozsahu zavedeno v letech 2017 a 2018, byl zřízen odbor projektového řízení, který dohlíží na plnění a vyhodnocování strategií, byl nastaven procesní model odpovědností vůči
procesním krokům.
|
Základní nastavení procesů strategického řízení, se kterým město Týnec teprve začíná, hodnotím jako nadprůměrné.
|
1.1.2. Vybírá a prosazuje (schvaluje) město nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
ANO
Plánování a realizace investic, aktivit a rozvoje města i veřejné správy je provázáno se strategickými dokumenty. Strategické dokumenty zohledňují témata udržitelného rozvoje a jejich dopad je sledován v zásobníku projektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dopad realizovaných aktivit na témata udržitelného rozvoje je sledován nově od tohoto roku. Výsledky bude nutné průběžně vyhodnocovat a dále rozvíjet a zapracovávat do dalších strategií i celkového fungování města i úřadu.
|
|
1.1.3. Existuje provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategické a územní plánování se vzájemně doplňuje a
první dokument musí reagovat na změny druhého a naopak. Strategické cíle musí
být v souladu s územním plánem a případně, že se objeví cíl
v rozporu s územním plánem, je třeba řešit změnu a dosáhnout
koncensu. Provázanost jednotlivých strategických dokumentů bude zajištěno
odborem projektového řízení (OPŘ). V rámci organizační struktury městského
úřadu byl nově zřízen OPŘ, který zajišťuje veškeré procesy související se
strategickým řízením a plánováním. Jako poradní orgán rady města dále funguje
komise pro rozvoj města a komise pro zdravé město a místní Agendu 21. Náplní
práce komise pro rozvoj města je převod majetku, územní plán, rozvojové
projekty a strategie. Náplní práce komise pro ZM a MA21 je realizace projektu
Zdravé město Týnec nad Sázavou, příprava strategických rozvojových dokumentů a
plnění kritérií Místní Agendy 21.
|
-
ANO
Strategické dokumenty jsou zpracovány s provazbou na územní plán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategické a územní plánování se vzájemně doplňuje a první dokument
reaguje na změny druhého a naopak. Tento proces se postupně uvádí do praxe prostřednictvím procesního řízení a implementace strategických dokumentů do každodenní praxe.
|
|
1.1.4. Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti municipality efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Každá nová koncepce či
strategie bude zpracována tak, aby navazovala na ostatní dokumenty a byl zajištěn
jejich vzájemný soulad. Každý nový dokument by
měl ve svém úvodu obsahovat informaci o návaznosti na ostatní a informaci jaký
dokument je nadřazen. Toto bude
zajištěno seznamem strategií, jejich rozčleněním na nadřazené a podřazené a
přehledným krycím listem strategií v rámci nastavení procesního řízení a
práce se strategiemi v systému ATTIS.
Všechny dokumenty budou průběžně aktualizovány ve
spolupráci s veřejností i odborníky. Do aktualizací budou zahrnuty aktuální
požadavky a reakce na mimořádné situace. Např. v rámci zavedení
energetického managementu (v roce 2018) a jeho dalšího rozvoje budou do
aktualizace strategického plánu rozvoje zařazeny požadavky a nové projekty dle
zjištění a doporučení energetického manažera.
|
-
ANO
Strategické dokumenty obsahují cíle na období 5 až 10 let a reflektují také možný vývoj v jednotlivých oblastech s ohledem např. na klimatické změny či demografický vývoj.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Provázanost bude zajištěna seznamem strategií, jejich rozčleněním na nadřazené
a podřazené a přehledným krycím listem strategií v rámci nastavení
procesního řízení a práce se strategiemi. Aktuálně probíhá celý proces nastavování a uvádění do praxe. Každá nová strategie bude již zpracována s důrazem na provazbu na ostatní dokumenty v souladu s metodikou strategického řízení.
|
|
1.1.5. Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školství Město Týnec nad Sázavou má zpracovanou
demografickou studii z roku 2015. Studie
porovnává demografický vývoj obcí ve školském obvodu ZŠ Týnec nad Sázavou za
posledních 10 let (2005 až 2014) a na základě těchto dat prezentuje predikci
vývoje počtu obyvatelstva v území a poptávky po školských zařízeních na 10 let
dopředu (tj. do roku 2025). Na základě
této studie byla v roce 2018 dokončena přístavba ZŠ za účelem zvýšení
kapacity. Kapacita mateřské školy byla navýšena v roce 2011 přístavbou
jednoho pavilonu (dvě třídy) a od té doby je kapacita vyhovující. Ve strategickém plánu rozvoje města je
věnována jedna z prioritních oblastí školství s názvem „Zajistit
dostupnost předškolního i základního vzdělávání a rozvíjet vzdělávací
aktivity“. Je definováno 5 hlavních opatření a k nim odpovídající
indikátory sledující kapacitu MŠ a ZŠ, počet nepřijatých dětí do MŠ, počet
mimoškolních aktivit při ZŠ a MŠ a počet dětí je navštěvujících. Město Týnec nad Sázavou je aktivně
zapojeno v projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II v ORP
Benešov, který v území realizuje Posázaví o.p.s. V rámci projektu
fungují pracovní skupiny, v nichž jsou zástupci týnecké ZŠ, MŠ a úřadu. Společně řešíme témata rozvoje
čtenářské a matematické gramotnosti, rovné příležitosti a financování. Ředitelky ZŠ a MŠ pravidelně podávají
zprávy radě města – předložení ekonomických
údajů o prokázání dodržování závazných ukazatelů v rozpočtu příspěvkové
organizace. Město pravidelně sleduje provozní náklady a hledá úspory pro
dosažení efektivního hospodaření města a to je přenášeno i na příspěvkové organizace
– např. servisní smlouvy, optimalizace provozních nákladů, centralizace nákupů.
Aktivně funguje SRPDŠ které se snaží o
propojení všech zainteresovaných stran – rodičů, žáků, učitelů a města.
Pravidelně jsou organizována setkání všech stran s cílem zajistit rozvoj
školství a mimoškolních aktivit, získání financí a prohloubení vzájemné
spolupráce a informovanosti. Sociální
služby V území ORP Benešov existuje
Komunitní plán sociálních služeb a katalog poskytovatelů sociálních služeb se
kterým operuje i Město Týnec nad Sázavou. Město Týnec nad Sázavou provozuje dva
domy s pečovatelskou službou a spolupracuje s poskytovateli sociální
služeb v území. V roce 2019 bude zahájena realizace
projektu Terénní sociální práce na malých obcích. Město Týnec nad Sázavou je
partnerem projektu a poskytne zázemí pro terénního sociálního pracovníka pro
oblast Týnecka. Metodické vedení a supervizi sociálního pracovníka zajistí
nositel projektu RUAH o.p.s. Cílem projektu je mapování sociální situace
v dané oblasti, zajištění terénní práce, která tu doposud nebyla a
provázanost na poskytovatele sociálních služeb. Technické
služby Město Týnec nad Sázavou je 100%
vlastníkem společnosti Technické služby Týnec s.r.o. Společnost byla založena
v roce 2013 a tato právní forma se v praxi velmi osvědčila a funguje
na základě smlouvy o poskytování služeb. Společnost pro města zajišťuje svoz
odpadu, údržbu veřejné zeleně (sekání trávy, péče o záhony), úklid města (letní
údržba, zimní údržba), údržbu hřbitovů a další údržbové práce dle požadavků
(péče o hřiště, mobiliář, veřejné WC aj.). Pravidelně se konají kontrolní dny
s ředitelem společnosti a vedením města kde se řeší provozní Kontrolním
orgánem je dozorčí rada, která kontroluje činnost společnosti, schází se jednou
za dva měsíce. Vodovody
a kanalizace Město Týnec nad Sázavou je 100%
vlastníkem společnosti Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. Společnost byla
založena v roce 2013 a tato právní forma se v praxi velmi osvědčila
stejně jako Technické služby. Společnost zajišťuje provoz vodovodů a
kanalizací pro veřejnou potřebu v Týnci nad Sázavou obci Bukovany. Pravidelně se konají kontrolní dny
s ředitelem společnosti a vedením města kde se řeší provozní záležitosti a
požadavky města. Kontrolním orgánem je dozorčí rada, která
kontroluje činnost společnosti, schází se jednou za dva měsíce.
Je zpracovaný strategický dokument Plán obnovy vodohospodářské infrastruktury. Ve strategickém plánu rozvoje města je věnována vodovodům a kanalizacím jedna z prioritních oblastí s názvem "Infrastruktura a životní prostředí".
Veřejná
správa V roce 2015 byl realizován projekt Digitalizace
dokumentů Městského úřadu Týnec nad Sázavou. Hlavním cílem projektu bylo
kvalitativní povýšení úřadu na moderní a efektivní úřad schopný plné elektronické komunikace odpovídající dnešní době. V rámci
projektu došlo ke konsolidaci struktury HW/SW včetně virtualizace, k elektronizaci
procesů a digitalizaci dat, byla pořízena automatická digitalizační linky,
server, rozšířila se počítačová síť a byly pořízeny nové moduly a agendy pro
jednotlivé odbory MěÚ. Projekt splnil očekávání, avšak doba a technologie stále
pokračují rychle vpřed. Na tento rozvoj je třeba dále reagovat a přizpůsobovat
se. V oblasti ICT je stále co zlepšovat a rozvíjet. V roce 2018 byl s ohledem na
rozvoj investičních projektů a dotačních příležitostí zřízen nový odbor
projektového řízení.
V roce 2019 se postupně zavádí proces řízení v oblasti strategického a projektového řízení,
tvoří se procesní mapa, stanovují se náplně práce a odpovědnosti, budou popsány
kroky a procesy projektového řízení navázány na strategie a jejich indikátory.
Jedná se o první krok k zavedení procesního řízení, které se do budoucna
předpokládá rozšířit i na další odbory městského úřadu.
|
-
ANO
Pravidelně dochází k monitorování a optimalizování veřejných služeb, průběžně se sleduje trend, organizují se různá tématická setkání s cílem rozvíjet služby a hledat nové možnosti rozvoje a zdroje financování.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblasti rozvoje veřejných služeb jsou definovány ve strategickém plánu rozvoje města. Jsou nastaveny procesy a mechanizmy na sledování postupu (karty indikátorů), jsou organizována pravidelná setkávání místních aktérů, monitoruje se stav, hledají se optimální řešení a cesty, je využívána provazba s různými sdruženími a spolky (SRPDŠ, RUAH o.p.s, Posázaví o.p.s, pečovatelská služba) a to zejména s cílem získat zpětnou vazbu a náměty na zlepšení či změnu.
|
Výchozí stav a nastavení procesů strategického řízení hodnotím jako nadprůměrné.
|
1.1.6. Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro úspěšné
naplňování strategického plánu město trvale vede a průběžně aktualizuje
zásobník projektových záměrů. Výběrem relevantních záměrů ze zásobníku a sběru
nových podnětů ze strany jednotlivých odborů MěÚ, pracovní skupiny a veřejnosti
vytváří každoročně akční plán. Strategický
plán rozvoje města Týnec nad Sázavou je naplňován prostřednictvím akčního
plánu, který představuje soubor projektů a aktivit, které vedou k naplnění
strategických cílů uvedených ve strategickém plánu v následujícím kalendářním roce. Zdrojem pro
sestavování akčního plánu je zásobník projektových záměrů - strukturovaný přehled nápadů, projektových
záměrů, zamýšlených aktivit či podnětů širokého okruhu aktérů vč. veřejnosti. Zásobník
projektů sestavuje, vede a průběžně aktualizuje manažer strategie. Do rozpočtu města jsou zahrnuty projekty
vycházející z akčního plánu na daný rok.
Pravidelně
jsou jednou týdně organizovány porady vedoucích odborů a vedení města a porady
projektových týmů, kde se dále rozpracovávají jednotlivé projekty do fáze
realizace, nastavují se odpovědnosti a komunikace, hledají si optimální řešení,
kontroluje se plnění rozpočtu, podmínky dotace (pokud je projekt financován
z dotace) atd.
|
-
ANO
Investice do rozpočtu města jsou plánovány na základě akčního plánu pro daný rok.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Proces provázanosti investic se schválenými rozvojovými dokumenty byl nově nastaven v loňském roce. Jsou popsány postupy naplňování, vyhodnocování a aktualizování strategických dokumentů. Jsme si vědomi toho, že se jedná se o dlouhodobou a systematickou práci, kterou je nutné neustále sledovat a vylepšovat.
|
Úvodní nastavení hodnotím jako dobré.
|
1.1.7. Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při sestavování návrhu rozpočtu
Města Týnec nad Sázavou se pověření pracovníci řídí vnitřní směrnicí.
Strategický plán rozvoje města byl nově zpracován a schválen v roce 2018.
Nyní probíhá první rok nastavování procesů strategického řízení v souladu
s implementační částí SPRM. Podkladem pro tvorbu rozpočtu je mimo
jiné také schválený investiční plán obce na další období = akční plán
Tvorbu rozpočtu
zastřešuje starosta a vedoucí finančního odboru. Při tvorbě rozpočtu se řídíme
směrnicí, držíme se priorit stanovených v akčním plánu a dalších
strategických dokumentech. Týká se to výhledu i rozpočtu. Rozpočtový výhled se
vždy tvoří s rozpočtem a vstupem je akční plán. Akční plán a
rozpočet je oboustranně provázaný. Dvakrát ročně
probíhá vyhodnocení souladu akčního plánu a alokace peněz v rozpočtu
v souladu se skutečností. (vyhodnotí se, jak se na projektech
v akčním plánu pracuje, v jakém je stavu, je dostatek peněz
v rozpočtu?)
Realizace
akčního plánu je závislá na plnění rozpočtu města a plnění rozpočtu města se
vyhodnocuje pravidelně 5x za rok a je o tom vždy podávána zpráva na
zastupitelstvu.
|
-
ANO
Existuje provázanost investic, rozpočtu a rozpočtového výhledu na strategické dokumenty.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsme na začátku nastavování procesů strategického řízení. V letošním roce bylo provedeno navázání rozpočtu na strategické dokumenty zpracované v roce 2018. Systém provazby rozpočtu a strategických dokumentů bude postupně optimalizován a vylepšován dle aktuálních zkušeností.
|
Nastavení procesů hodnotím jako dobré.
|
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celkové řízení při správě a rozvoji města je nastaveno účelně a efektivně. Dokladem toho je strategické
plánování a řízení prostřednictvím odboru projektového řízení. Finanční řízení a řídící procesu úřadu jsou také vhodně nastaveny a fungují. Komunikace města a úřadu navenek je otevřená a plně transparentní. V rámci rozvoje metody kvality MA21 je samozřejmě nutné všechny procesy zautomatizovat a postupně rozvíjet a upravovat dle aktuální situace. Rozjíždí se energetický management, který plnohodnotně pokryje požadavky na zacházení se zdroji směrem k udržitelné spotřebě. Kapacitně jsme připraveni reagovat na změny, využíváme různé nástroje (např. síťová spolupráce v rámci regionu i republiky - NSZM) a zdroje (např. dotace) a jsme si vědomi toho, že každý proces je třeba neustále sledovat, vylepšovat a zdokonalovat.
|
|
1.2.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu města k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategické
plánování a řízení Je využíváno jako jeden z důležitých nástrojů
pro efektivní, hospodárné, účelné a transparentní vynakládání veřejných
prostředků. Existuje provázanost strategických dokumentů na rozpočet města. Odbor projektového řízení sleduje dotační příležitosti (národní i evropské) a na naplánované projekty se přednostně snažíme získat dotace. Z evidence podaných žádostí o
dotaci na projekty města Týnec nad Sázavou, místních sborů dobrovolných hasičů
a spolků za roky 2011–2015 je patrná značná dotační aktivita města Za celé
sledované období podalo město celkem 62 žádostí o dotaci, z toho bylo
podpořeno celkem 24 projektů, tj. celková úspěšnost 38,3 %. Nejvyšší úspěšnost
nastala v roce 2014, kdy město získalo dotaci na 11 projektů z 15
podaných žádostí (cca 73 % úspěšnost). Mezi nejčastěji podpořenými projekty
byly projekty z oblasti dopravy, životního prostředí a oprav majetku
města. Údaje byly zanalyzovány ve Strategickém plánu rozvoje města.
Finanční řízení Finanční řízení a kontrola probíhá v souladu
s vyhláškou Ministerstva financí ČR. Město, jeho orgány a organizace se dále řídí
vnitřními směrnicemi. Existuje Směrnice na oběh účetních dokladů (nastavuje
proces kdo schvaluje objednávku, fakturu, příkaz k úhradě) a Směrnice na
zdávání veřejných zakázek malého rozsahu. 4x ročně probíhá průběžná kontrola prostřednictvím
externího auditora. 1x měsíčně je realizována kontrola plnění rozpočtu
ze strany finančního výboru. V registru dokumentů jsou nad rámec zákonné
povinnosti zveřejňovány veškeré smlouvy a objednávky. http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833 Rozklikávací rozpočet na webu města poskytuje
veřejně informace o finančních tocích až do podrobnosti jednotlivých faktur. http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833 Vzhledem k čerpání úvěrů probíhá monitoring
banky nad čerpáním rozpočtu. Hospodaření měst je monitorováno Ministerstvem
financí, sleduje se 5 parametrů čerpání rozpočtu, všechny parametry byly
vyhodnoceny v pořádku – viz aplikace Monitor – na webu města http://monitor.statnipokladna.cz/2017/obce/detail/00232904 Řídící procesy
úřadu Existují vnitřní směrnice na provozní záležitosti
fungování úřadu a jeho organizací, pracujeme na efektivním nastavení procesního
řízení a stanovení odpovědností v rámci úřadu. Kvalita ve veřejné
správě Využíváme metodu kvality MA21. Systém kontrol Kontrola výkonu státní správy (přestupky, matrika,
stavební úřad) je zajištěna ze strany Krajského úřadu Středočeského kraje,
probíhá pravidelně. Směrnice Kontrola plnění mandátních, nájemních a
ostatních smluv, kterými se zajišťuje správa a údržba majetku Města Týnec nad
Sázavou – nastavuje postup pravidelné kontroly hospodaření s majetkem ve
vlastnictví města. Energetický management Město si uvědomuje důležitost hospodaření s energií v rámci
udržitelného rozvoje a rovněž zde spatřuje prostor pro potenciální úspory finančních
prostředků, proto se rozhodlo vedení města zřídit energetický management (v
roce 218), který bude v rámci města zastřešovat energetický manažer. Cílem
je systematické hospodaření s energií v rámci majetku města, monitorování
spotřeb energií a trendů a možností úspor. Pro zavedení energetického managementu jsme
využili naše členství v Národní síti Zdravých měst ČR a získali potřebné
kontakty a zkušenosti. Pro účely energetického managementu je také využíván
systém DataPlán (provozovaný Národní sítí zdravých měst ČR) a v něm pasport
budov. Systém řízení organizací zřizovaných a zakládaných městem Město má 3 příspěvkové
organizace 3 (Základní škola, Mateřská škola, Školní jídelna) a 2 společnosti s ručením
omezeným se 100 % vlastnictvím (Vodovody a kanalizace, Technické služby). Zřizování, řízení a kontrola je
nastavena v souladu s legislativou. Pro kontrolu fungování
příspěvkových organizací a obchodních společností je využíván systém pravidelných
kontrolních dnů (3-10 za rok) – kontrolují se provozní věcí, investice, rozpočet
a nastavuje se jejich další rozvoj. Je nastavena vzájemná
spolupráce (např. při organizaci veřejných aktivit, veřejná projednávání), komunikace
a informovanost směrem dovnitř i ven, tiskové zprávy ve zpravodaji města atd. Město pravidelně sleduje provozní náklady
a hledá úspory pro dosažení efektivního hospodaření a to je přenášeno i na
příspěvkové organizace či obchodní společnosti – např. servisní smlouvy,
optimalizace provozních nákladů, centralizace nákupů. Systémové řešení
správy zeleně Existuje pasport zeleně, připravuje se jeho
rozšíření a zpracování do mapové aplikace GIS, průběžně probíhá jeho aktualizace,
plánování zásahů, příprava nových ploch, racionalizace nákladů ve spolupráci
s Technickými službami Týnec s.r.o. na základě smlouvy o poskytování
služeb. Otevřenost a
transparentnost Probíhá zveřejňování smluv a objednávek, rozpočtu
města a jeho čerpání, zápisů z rady, zastupitelstva, veškeré údaje a
dokumenty jsou dostupné na webových stránkách města Informovanost Informovanost občanů je zajištěna PR pracovníkem,
pravidelně se vydávají tiskové zprávy. Je vydáván informační zpravodaj Týnecké
listy (dvouměsíčník doručován přímo do schránek všem obyvatelům) Informační zdroje jsou dále - web města, Facebook,
úřední deska, plakátovací a vývěsní plochy, sms info kanál, místní kabelová televize, setkávání
s osadními výbory, veřejná projednávání, tiskové a propagační materiály.
Důvěryhodnost
Výkon státní správy - Úřad na jedné straně plní všechny nároky, které klade
legislativa, na druhé straně je otevřený občanům a vychází vstříc jejich
potřebám. Denně pracuje s nástroji eGovernmentu – datové schránky, Czech
POINT, základní registry. Zaměstnanci úřadu pravidelně absolvují školení a
semináře dle své odbornosti, rozvíjí své znalosti i dovednosti také v oblasti
komunikace a náročného jednání.
|
-
ANO
Hospodaření měst je monitorováno Ministerstvem
financí, sleduje se 5 parametrů čerpání rozpočtu, všechny parametry byly
vyhodnoceny v pořádku – viz aplikace Monitor – na webu města http://monitor.statnipokladna.cz/2017/obce/detail/00232904
Vzhledem k čerpání úvěrů probíhá monitoring
banky nad čerpáním rozpočtu. Zdravé financování je zajištěno v souladu s vnitřními směrnicemi a finanční řízení je aplikováno dle legislativy Ministerstva financí ČR. V souladu se Zákonem č. 420/2004 Sb. je každoročně
prováděno přezkoumaní hospodaření města ze strany externího auditora. Zpráva o
přezkumu hospodaření města bez zjištěných chyb a nedostatků dokládá
dodržování všech předpisů týkající se účetnictví a finančního řízení,
hospodaření s majetkem ve vlastnictví města, majetkoprávních úkonů,
zadávání veřejných zakázek atd.
-
ANO
Veškeré
údaje o městském úřadě a jeho fungování jsou dostupné na webových stránkách
města www.mestotynec.cz
Webové stránky jsou pravidelně aktualizovány, doplňovány, v současné době
se připravuje nová struktura webových stránek s ohledem na vývoj
technologií. Úřad a jeho zaměstnanci se vždy plně orientují na občana při vyřizování
úředních záležitostí, úředníci pravidelně plní plán vzdělávání, zvyšují si a prohlubují kvalifikaci nejen v oblastech svých odborností, ale i v komunikaci a dalších měkkých dovednostech.
Ke komunikaci s občany a informování o dění ve městě jsou využívány veškeré dostupné informační kanály a pravidelně poskytujeme informační servis občanům.
-
ANO
Je nastaveno třídění odpadu na úřadě, v příspěvkových organizacích
města a jsou realizována opatření na snížení spotřeby energií (výměna světel za
LED, zateplení budov), postupně se zavádí energetický management v budovách v majetku
města, objekty v majetku města jsou zatepleny, v běžném chodu úřadu se snažíme všemi dostupnými způsoby regulovat spotřeby.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je nastaven systém vnitřní kontroly, strategické plánování, finanční řízení, získávání dotací. Pracovní tým úřadu je sehraný, procesy jsou zautomatizované, pravidelné porady řeší flexibilně aktuální situace, požadavky na změny a vzájemnou provázanost činností.
|
|
1.2.2. Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování města a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidla pro zdravé financování a míry
zadlužování stanovují interní předpisy pro orgány města a usnesení orgánů. Úvěry
čerpáme pouze ne velké investiční akce typu stavba kanalizace, školy, které se
realizují cca 1x za pět let. Schvalovací proces je v pravomoci
zastupitelstva. Malé úvěry na provozní nebo malé akce nejsou čerpány. Na většinu
investičních akce se přednostně vždy snažíme získat dotaci z národních nebo
evropských zdrojů.
|
-
ANO
Pravidla jsou nastaveny, úvěry čerpáme výjimečně pokud na akci nelze získat dotaci. Dotační aktivita města je prokazatelná, přednostně se na investiční akce snažíme získat dotace z národních i evropských zdrojů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K zadlužování města dochází výjimečně na velké investiční akce typu plynofikace, celková rekonstrukce budovy úřadu a polikliniky, vodovod. Na veškeré investiční akce se vždy přednostně snažíme získat dotaci z národních či evropských zdrojů. Pro sledování možností dotací, podávání žádostí o dotace a jejich administrace byl zřízen odbor projektového řízení.
|
|
1.2.3. Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškeré údaje o městském úřadě a jeho fungování jsou dostupné na
webových stránkách města www.mestotynec.cz Webové stránky
jsou pravidelně aktualizovány, doplňovány, v současné době se připravuje
nová struktura webových stránek s ohledem na vývoj technologií a
zobrazování údajů na různých mobilních zařízeních. Městský úřad Týnec nad Sázavou má tyto odbory:
Kancelář starosty Kancelář tajemníka – matrika a evidence obyvatel, podatelna Odbor výstavby Odbor majetku Odbor finanční Odbor projektového řízení Kultura a PR Městská knihovna Městská policie Organizační schéma: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/mestsky-urad/organizacni-schema
Orientace na občana při vyřizování
úředních záležitostí Otvírací doba http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/mestsky-urad
Městský úřad sídlí v jedné budově, plně bezbariérové
s výtahem. Budova úřadu leží na bezbariérové trase vedoucí z centra
města a z autobusového a vlakového nádraží. Úřední deska Bezplatná poradna – právní,
sociální, psychologická Finanční úřad – spolupráce
s finančním úřadem, poradenství na úřadě v Týnci Czech POINT Podatelna Komunikace
s občany a informování o dění ve městě Facebook, webové
stránky, Týnecké listy, pravidelné spoty v kabelové televizi,
v regionálních zpravodajích a rádiích Tiskové zprávy, informační
a propagační materiály SMS info kanál bezplatné
využívání internetu vývěsky a
plakátovací plochy otevřený úřad pro
občany - MA21 – projednávání záměrů s veřejností, komunitní plánování Setkávání s osadní
výbory – požadavky obyvatel místních částí
Jsme si vědomi toho, že systematická, srozumitelná a cílená
komunikace s veřejností je důležitým krokem k získání důvěry občanů,
jejich zapojování do plánování rozvoje města, k navázání spolupráce a místních
partnerstvích a zvýšení transparentnosti veřejné správy. V této oblasti se
postupně snažíme nacházet nové možnosti k efektivní komunikaci s občany.
Připravujeme Mobilní rozhlas, směrnici pro komunikaci s veřejností a
komunikační kanály, participativní rozpočet. Vedení města i zaměstnanci se
pravidelně účastní školení na téma komunikace. Máme popsán přehled zainteresovaných stran v rámci procesu strategického řízení. Cílem procesu je
pravidelně vyhodnocovat strukturu zainteresovaných stran a sledovat jejich
očekávání a oprávněné požadavky. Výsledky přezkoumání jsou zapracovány do
dokumentu požadavky zainteresovaných
stran.
|
-
ANO
Veškeré údaje o městském úřadě a jeho fungování jsou dostupné na webových stránkách města www.mestotynec.cz Webové stránky jsou pravidelně aktualizovány, doplňovány, v současné době se připravuje nová struktura webových stránek s ohledem na vývoj technologií. Úřad a jeho zaměstnanci se vždy plně orientují na občana při vyřizování úředních záležitostí, úředníci pravidelně plní plán vzdělávání, zvyšují si a prohlubují kvalifikaci nejen v oblastech svých odborností, ale i v komunikaci a dalších měkkých dovednostech.
Ke komunikaci s občany a informování o dění ve městě jsou využívány veškeré dostupné informační kanály a pravidelně poskytujeme informační servis občanům.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úřad je otevřený, dostupný všem občanům a transparentní. Ve všech směrech se snažíme orientovat na občana a vyjít mu vstříc (telefonické konzultace, e-mailová komunikace, úřední deska, webové stránky, elektronické formuláře, tiskový mluvčí, poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., setkávání s osadními výbory, vzdělávání úředníků atd.) V postupech dodržujeme právní předpisy, zaměstnanci úřadu si průběžně zvyšují svou kvalifikaci dle plánu vzdělávání nejen v oblasti jejich odbornosti, ale i v komunikačních dovednostech. Jsme si vědomi toho, že systematická, srozumitelná a cílená
komunikace s veřejností je důležitým krokem k získání důvěry občanů,
jejich zapojování do plánování rozvoje města, k navázání spolupráce a místních
partnerstvích a zvýšení transparentnosti veřejné správy. V této oblasti se
postupně snažíme nacházet nové možnosti k efektivní komunikaci s občany.
Připravujeme Mobilní rozhlas, směrnici pro komunikaci s veřejností a
komunikační kanály, participativní rozpočet. Vedení města i zaměstnanci se
pravidelně účastní školení na téma komunikace.
|
|
1.2.4. Prokazuje městský úřad a klíčové organizace města při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MA 21 – v roce 2017 byla zahájena realizace projektu Zdravé město a
plnění místní Agendy 21. Do současné doby je znát zlepšující se trend
v oblasti výkonu a kvality veřejné správy i samosprávy. Pravidelně
jsou realizovány vzdělávací programy a školení, které přispívají ke zkvalitnění
rozvoje lidských zdrojů – zaměstnanců městského úřadu. Je zpracován Plán
vzdělávání úředníků Městského úřadu v Týnci nad Sázavou, podle kterého
zaměstnanci plní požadavky na kvalifikační rozvoj. Postupné nastavování
procesů strategického řízení v posledních dvou letech má pozitivní dopad
na rozvoj a zlepšení řízení kvality a managementu rozvoje města a dále na
zvýšení transparentnosti veřejné správy.
Standardizovaná metoda
na základě výkonnostních a kvalitativních parametrů nebyla dosud používána. Zatím
hledáme vhodné a efektivní řešení pro úřad naší velikosti, abychom byly schopni
získat relevantní a srovnatelné údaje a využít je pro monitorování zlepšování.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Standardizovaná metoda
na základě výkonnostních a kvalitativních parametrů nebyla dosud používána. Zatím
hledáme vhodné a efektivní řešení pro úřad naší velikosti, abychom byly schopni
získat relevantní a srovnatelné údaje a využít je pro monitorování zlepšování.
|
|
1.2.5. Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komunikace je také
důležitá pro efektivní fungování strategického řízení a informovanost zástupců
města, jak zastupitelů, tak i zaměstnanců úřadu. Využíváme elektronickou
komunikaci formou e-mailů, spisové služby, máme sdílené úložiště, veřejný registr
smluv a objednávek. Je zaveden systém
pravidelných porad – každý pátek porada vedení města a projektových týmů.
Příspěvkové organizace a obchodní společnosti vlastněné městem pravidelně
podávají report v rámci kontrolních dnů (min. 3x do roka).
K aktuálním tématům se konají tematické mini porady.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má zavedené postupy komunikace v rámci samosprávy, úřadu i organizací řízených městem. Efektivnost postupů je však třeba průběžně ověřovat a vyhodnocovat, případně hledat jiné. Nemáme vypracován systém na zpětnou vazbu a vyhodnocování komunikace.
|
|
1.2.6. Chová se úřad a organizace města ekologicky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je nastaveno třídění odpadu na úřadě, v příspěvkových
organizacích města a jsou realizována opatření na snížení spotřeby energií
(výměna světel za LED, zateplení budov), energetický management v budovách
v majetku města, objekty v majetku města jsou zatepleny. U nových
objektů je v plánu hospodaření s dešťovou vodou. U veřejného osvětlení je nastaveno
regulace intenzity světla, časový spínač s denním programem dle východu a
západu slunce, výměna za LED světla. Máme energetického manažera, který hlídá spotřeby v budovách v majetku města a hledá řešení pro úspory. Interní předpis pro ekologické chování
zpracovaný nemáme, ale postupně se v běžném chodu úřadu snažíme regulovat
spotřeby. Nevyužíváme jednorázová balení např. vody, cukru, mléka do kávy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Základní ekologické přístupy úřad a jeho organizace dodržuje. Úřad nemá odbor životního prostředí, který by se mohl tématu ekologie více věnovat i s dopadem na celé město a působící organizace. Město se nachází uprostřed zeleně, lesů, netrápí nás žádná dopravní zátěž ani znečištěný vzduch. Pravidelně pořádáme osvětové akce na téma ekologie a třídění odpadu v rámci oslav Dne Země. Mateřská a základní škola má nastaveny environmentální vzdělávací plány.
|
|
1.2.7. Přijímá úřad a organizace města opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zatím nemáme zakotveno ve vnitřních předpisech. Řídíme se platnou
legislativou. Dále také využíváme dobrou praxi a zkušenosti s cílem snížit
náklady a zajistit optimalizaci služeb. Důraz aktuálně klademe na energetický
management, ze kterého určitě vzejdou aktivity nutné k realizaci pro
efektivní zacházení se zdroji. Budovy ve vlastnictví města jsou nově zatepleny,
nyní probíhá energetické vyhodnocení úspor vzešlých zateplením a z výměny
otvorových výplní. Provozní část rozpočtu řeší ve větší míře centralizované
nákupy, v provozu hledáme cesty jak procesy zjednodušit a zlevnit, např. centralizace
tisku, využívání rámcových smluv s dodavateli, využívání datových
schránek. Úspory hledáme na základě zkušeností našich i inspirací z jiných
úřadů. Pravidelně sledujeme cenové hladiny elektřiny, plynu, telefonů, paliva (na
paliva máme zákaznickou kartu = sleva, platba na fakturu) a poradenských služeb
(pravidelně probíhá optimalizace všech služeb). Přednostně využíváme místní
dodavatele, vyjednávám slevy, platby na fakturu. Evidujeme a sledujeme spotřeby,
soutěžíme dodavatele kancelářských potřeb.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prvním důležitým krokem bylo zavedení energetického managementu, který postupně rozvíjíme a aplikujeme na všechny budovy v majetku města. Dále
také využíváme dobrou praxi a zkušenosti s cílem snížit náklady a zajistit
optimalizaci služeb. V této oblasti budeme nadále sbírat zkušenosti a uplatňovat a rozvíjet je v místních podmínkách.
|
|
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast komunikace a partnerství je v místních podmínkách úřadu i města na dobré úrovni. Snažíme se využívat veškeré dostupné nástroje komunikace a získávat vhodná partnerství. Klademe důraz na veřejná projednávání a zapojování veřejnosti. Spolupráce a komunikace probíhá také na úrovni regionu.
|
|
1.3.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ (viz obrázek)z hlediska správné komunikace? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejná projednávání a dotazníkové
šetření http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=1750 http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=1657 http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=1677 http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=1628 Pravidelné setkávání s osadní
výbory Osvětové akce se zapojením tří sektorů
– Den Země, Den pohybu a zdraví, Bezpečnost seniorů Jednání komisí města se zapojením
zájmových skupin Pravidelná setkávání a spolupráce
místních aktérů v oblasti školství a vzdělávání, cestovního ruchu a
podnikatelů, volnočasových aktivit a kultury. Transparentnost města a úřadu lze
doložit: -
úřední deskou http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/uredni-deska -
webovými stránkami, Facebookem -
registrem smluv a objednávek, rozklikávacím
rozpočtem http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833 -
Vnitřní směrnice pro zadávání zakázek malého
rozsahu, výzvy k podání cenové nabídky zveřejňovány na úřední desce, -
Veřejné zakázky jsou zveřejňovány na webu města http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/uredni-deska/verejne-zakazky -
veřejná jednání zastupitelstva, zveřejňování
usnesení rady a zastupitelstva na úřední desce Partnerství a synergie Ve městě funguje síť spolkové
činnosti, město vyhlašuje grantový a dotační program pro neziskové organizace.
Koordinuje kulturní a společenský život ve městě prostřednictvím svých
zaměstnanců – kastelánky hradu a organizátorky kulturních a společenských akcí.
Většina aktivit funguje ve vzájemné provázanosti a spolupráci tří sektorů
(město, spolky, podnikatelé). Zástupci města se účastní různých tematických
setkání v rámci regionu Posázaví – město je členem místní akční skupiny Posázaví,
se kterou aktivně spolupracuje na rozvoji města i v kontextu celého
regionu. Společně řešíme oblast cestovního ruchu a destinačního managementu,
propagaci regionu, vydávání propagačních materiálů, spolupráci při získávání
financí z různých dotačních zdrojů (národních i evropských), sdílení dobré
praxe a zkušeností. Při realizaci projektů zaměřených na cestovní ruch či
životní prostředí funguje partnerství i v užší spolupráci na základě
partnerských smluv (MAS Posázaví, Základní škola, svazek obcí Týnecko). Pro
tvorbu místních strategií je také využívána i zastřešující strategie regionu
Posázaví, k dispozici jsou různé statistiky zpracované společností
Posázaví o.p.s. (např. návštěvnost památek, návštěvnosti informačních center, vývoj
počtu obyvatel, hustota osídlení, demografické studie atd.) datové a mapové
podklady, katalog projektů, partnerské projekty, sdílení dobré praxe atd. http://leader.posazavi.com/cz/Population.aspx http://leader.posazavi.com/cz/welcomeMAS.aspx Obce v okolí Týnce nad Sázavou
sdružuje svazek obcí Týnecko, který aktivně řeší aktivity s přesahem na
mikroregion, např. značení cyklotras v celém mikroregionu. Na úrovni spolupráce se Středočeským
krajem funguje i předávání informací z místní znalosti a tipy na projekty,
město zpracuje studii a předá k řešení a realizaci na kraj (např.
realizované projekty - zbudování kruhového objezdu v Týnci nad Sázavou,
vybudování přemostění řeky Sázavy pro pěší a cyklisty a cyklostezky podél řeky
Sázavy, cyklostezky podél krajských komunikací).
V rámci pořádání osvětových akcí
funguje místní partnerství, akce jsou pořádány ve spolupráci tří sektorů –
město, spolky, podnikatelé.
|
-
ANO
Veřejná projednávání aktuálních témat/projektů jsou pravidelně organizována dvakrát ročně.
-
ANO
Jsou nastavena a rozvíjena vhodná partnerství a synergie. Aktivity města se vždy snažíme propojit s místními aktéry případně s partnery/městy v rámci regionu Posázaví prostřednictvím členství v místní akční skupině Posázaví.
-
-
-
ANO
Úřad plní veškeré požadavky na transparentnost - tiskové zprávy, veřejná projednávání, veřejné zakázky, zveřejňování smluv a objednávek na portálu veřejné správy, zveřejňování usnesení rady, zastupitelstva.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Komunikace funguje na více úrovních - úřad, organizace města, svazek obcí, regionální komunikace v rámci MAS Posázaví. Způsoby komunikace a postupy nejsou popsány, vycházíme ze zkušeností a dobré praxe.
|
|
1.3.2. Provádí úřad a organizace města veřejná projednávání (či obdobné formy) při všech |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, důležitá témata rozvoje města a jeho organizací jsou veřejně projednávána. Ptáme se občanů a místních aktérů na jejich názor a potřeby. Strategické dokumenty města jsou zpracovány komunitní formou ve spolupráci s veřejností.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nastavujeme systém strategického řízení ve spolupráci s veřejností. Hledáme optimální řešení a využívání metody komunitního plánování dle principů místní Agendy 21 a metodické podpory Národní sítě zdravých měst a místní akční skupiny Posázaví s dopadem na spolupráci v rámci celého regionu.
|
|
1.3.3. Zveřejňuje město a jeho organizace pravidelně výroční zprávu (nebo obdobnou zprávu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výroční zprávy město ani jeho organizace nemají ze zákona povinné, nevypracováváme. Snažíme se veškeré informace o dění ve městě, na úřadě a v organizacích města dávat na vědomí široké veřejnosti. Využíváme k tomu různé způsoby formou tiskových zpráv, sdílení dobré praxe, osobní prezentace aktivit na místních i regionálních akcích, publikace, informační a propagační materiály.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.3.4. Existuje analýza stížností nebo podnětů od občanů, jsou přijímána opatření k jejich řešení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Analýzu stížností nebo podnětů od
občanů vzhledem k malé četnosti neprovádíme. Podněty a stížnosti od občanů
chodí přes web, kde je k dispozici elektronický formulář a dále případně
fyzicky dopisem. Vše řešíme okamžitě. Dle
evidence chodí stížnosti nebo podněty přes elektronický formulář průměrně 3x
měsíčně, dopis průměrně 1x měsíčně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Analýza stížností a podnětů vzhledem k malé četnosti není třeba. Opatření jsou přijímána operativně ke každému podnětu zvlášť.
|
|
1.3.5. Lze o úřadu a organizacích města říci, že jsou transparentní a informace jsou dostupné? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, veškeré informace
o činnosti a chodu města a úřadu jsou k dispozici na webových stránkách
města, na facebooku, na úřední desce a na městských vývěsních tabulích, ve městském zpravodaji, pravidelné spoty v kabelové televizi. Občané jsou pravidelně o všem informováni dle nastaveného systému (tiskového zprávy ke všem aktualitám). Pro komunikaci s občany a informování o dění ve městě jsou pravidelně využívány tyto kanály: Facebook, webové stránky, Týnecké listy, pravidelné spoty v kabelové televizi, v regionálních zpravodajích a rádiích Tiskové zprávy, informační a propagační materiály SMS info kanál vývěsky a plakátovací plochy otevřený úřad pro občany - MA21 – projednávání záměrů s veřejností, komunitní plánování Setkávání s osadní výbory – požadavky obyvatel místních částí
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.3.6. Přijímá úřad a jeho organizace opatření pro snížení rizik korupce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejné zakázky jsou zadávány v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek v platném znění. Město
vyhlašuje na všechny zakázky výběrová řízení a nebo průzkum trhu. Pro zadávání zakázek malého rozsahu mimo režim zákona č. 134/2016 Sb. je zpracovaná vnitřní směrnice.
Město Týnec nad Sázavou využívá profil zadavatele v Národním elektronickém nástroji (NEN). Zde najdete výzvy a podklady pro vyhlášené i uzavřené veřejné zakázky. Veškeré zakázky malého rozsahu včetně zadávací dokumentace a výsledků výběrového řízení jsou zveřejňovány na webových stránkách http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/uredni-deska/verejne-zakazky
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.3.7. Jsou popsány a optimalizovány komunikační kanály s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má v organizační struktuře zřízenu funkci tiské mluvčí a PR. Tisková mluvčí má na starosti vztahy s veřejností, a to konkrétně: - Propagace města, mediální kampaně
- Šéfredaktorka Týneckých listů
- Shromažďování podkladů a zajištění přípravy Týneckých listů ve spolupráci s redakční radou
- Odpovědi na základě zákona 106
- Kronika města
- Tvorba foto a videodokumentace města
- Správa webových prezentací a sociálních sítí
Pro komunikaci s občany a informování o dění ve městě jsou využívány tyto kanály: Facebook, webové stránky, Týnecké listy, pravidelné spoty v kabelové televizi, v regionálních zpravodajích a rádiích Tiskové zprávy, informační a propagační materiály SMS info kanál vývěsky a plakátovací plochy otevřený úřad pro občany - MA21 – projednávání záměrů s veřejností, komunitní plánování Setkávání s osadní výbory – požadavky obyvatel místních částí
Vnitřní pravidla pro komunikaci s veřejností nejsou zpracována. Vycházíme ze zkušeností a dobré praxe.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.3.8. Jsou vytvářena vhodná partnerství? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. Budování
partnerství a hledání nových v rámci regionu Týnecko a Posázaví funguje na
dobré úrovni. Spojením sil vznikají nejrůznější projekty s přínosem pro celý
region – např. v oblasti cestovního ruchu (značení cyklotras), životního
prostředí (studie odtokových poměrů, Čistá řeka Sázava), vzdělávání (Místní
akční plán pro ORP Benešov), doprava (vybudování dopravních terminálů v Týnci nad
Sázavou, v Sázavě, Benešově) aj.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.3.9. Lze na konkrétních případech prokázat synergické efekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Členství města v Místní akční
skupině Posázaví. Pro tvorbu místních strategií je také využívána i
zastřešující strategie regionu Posázaví, k dispozici jsou různé statistiky
zpracované společností Posázaví o.p.s. (např. návštěvnost památek, návštěvnosti
informačních center, vývoj počtu obyvatel, hustota osídlení, demografické
studie atd.) datové a mapové podklady, katalog projektů, partnerské projekty,
sdílení dobré praxe atd. http://leader.posazavi.com/cz/Population.aspx http://leader.posazavi.com/cz/welcomeMAS.aspx Prezentace města ve
spolupráci s Posázavím o.p.s a jeho destinačním management na veletrhu
cestovního ruchu http://tourist.posazavi.com/cz/Article.aspx?ArticleId=5711 Setkávání místních
aktérů v cestovním ruchu http://tourist.posazavi.com/cz/Article.aspx?ArticleId=5704 Projekt studie
odtokových poměrů v reginu Posázaví http://www.rekasazava.cz/Rubrika/Studie-odtokovych-pomeru-1.aspx Projekt Čistá řeka
Sázava http://www.cistarekasazava.cz/Clanek/859-O-projektu.aspx Projekt značení
mikroregionu Týnecko, realizace červen 2018, realizátorem projektu byl Svazek
obcí Týnecko. Propagaci cyklotras zajišťuje Informační centrum Týnec a Posázaví
o.p.s v rámci destinačního managementu regionu Posázaví. http://tourist.posazavi.com/cz/Article.aspx?ArticleId=5517 Město Týnec nad Sázavou je aktivně zapojeno
v projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II v ORP Benešov,
který v území realizuje Posázaví o.p.s. V rámci projektu fungují
pracovní skupiny, v nichž jsou zástupci týnecké ZŠ, MŠ a úřadu. Společně řešíme témata rozvoje
čtenářské a matematické gramotnosti, rovné příležitosti a financování. http://leader.posazavi.com/cz/Area.aspx?AreaId=124
Aktivně funguje SRPDŠ které se snaží o
propojení všech zainteresovaných stran – rodičů, žáků, učitelů a města.
Pravidelně jsou organizována setkání všech stran s cílem zajistit rozvoj
školství a mimoškolních aktivit, získání financí a prohloubení vzájemné
spolupráce a informovanosti.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.4.1. Existuje metodika šetření spokojenosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel. Jednotlivé oblasti spokojenosti jsou nyní ověřovány v rámci tvorby a aktualizace strategického plánu rozvoje města případně dalších dílčích strategií, např. formou dotazníkového šetření nebo na veřejných setkáních ke tvorbě strategického dokumentu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel. Při pořizování a aktualizaci strategických dokumentů se šetří spokojenost obyvatel v rámci témat řešených ve strategickém dokumentu.
|
|
1.4.2. Jsou s výsledky seznamováni zastupitelé a veřejnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.4.3. Lze doložit trend v hodnocení spokojenosti případně srovnání s jinými městy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.4.4. Je provedena analýza výsledků, a to zejména v případě negativního trendu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.4.5. Přijímají se opatření na základě provedení šetření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|