3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se drobnými kroky posouvá k ekologičtějšímu fungování. Vhodné bude tyto kroky systematicky vést a vyhodnocovat, což se zatím neděje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době nemá město Břeclav žádný závazný vnitřní předpis, který by toto upravoval. Nicméně v praxi je toto hledisko zohledňováno. Např. výběrová řízení na techniku (IT) již obsahují požadavky na maximální energetickou náročnost elektroniky. Také drobné nákupy elektro se řídí kritériem spotřeby pořizovaného spotřebiče, případně se některé elektro vyřazuje (např. omezování počtu rychlovarných konvic v organizaci, místo toho město pořídilo několik centrálních ohřívačů vody v budově městského úřadu, které jsou energeticky méně náročné). Postupně vyřazujeme starší elektrospotřebiče (ledničky) a nahrazujeme je novými, úspornými spotřebiči.
Dalším krokem je postupná elektronizace materiálů pro představitele města. Dnes už materiály k rozhodování v orgánech města nedostávají radní a zastupitelé v papírové podobě, ale jen v digitální. Jen v ojedinělých případech je materiál předložen k papírové podobě. Velký krokem byl nový elektronický systém na městském úřadu. Díky elektronizaci jsou veškeré objednávky z úřadu generovány do centrálního systému a netisknou se zbytečné papíry. Elektronické zpracování je jednoduše dohledatelné, napárovatelné po potřeby dalšího účtování a nutnou a zákonnou archivaci. Dalším novým modulem je elektronické podávání zakázek do potencionálních dodavatelů. Vše se děje za účelem odstranění zbytečné spotřeby papíru na úřadu. Podobný přístup mají i příspěvkové organizace města, které postupnou elektronizací, tříděním odpadů a úsporám ve spotřebě přispívají ke zmenšení ekologické stopy. Drobných energetických úspor dosahujeme např. na toaletách pro personál, kde byly při rekonstrukcích pořízeny úsporné splachovače a elektrické vysoušeče nahradily papírové útěrky. Třídění odpadů je samozřejmostí na to byly pořízeny nádoby na tříděný odpad na každé patro městského úřadu. Město vlastní i několik služebních kol, které pracovníci využívají pro práci v terénu, aby nemuseli používat osobní automobil, atd..
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město již podniklo řadu drobných kroků k tomu, aby se chovalo ekologičtěji než doposud. Možností k dalšímu zlepšení je však celá řada. Neexistuje koncepční (závazný) dokument, který by ekologické chování směřoval.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji v prvé řadě zpracovat a následně projednat a schválit předpis s pravidly pro nakupování. V tomto předpisu bude vhodné se zaměřit na významné zdroje spotřeby energií a na jejich náhradě a úsporách začít dále pracovat (vytápění, osvětlení, chlazení, technika). Obecně by bylo vhodné, aby při nákupech byly zvýhodňovány výrobky s ekoznačením.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Třídění odpadu ve městě se neustále zlepšuje, zlepšují se i podmínky pro třídění. Město má řadu plánů na budoucnost a pojetí sběru a třídění odpadů, neexistuje však zatím shoda, jak dále postupovat. https://breclav.eu/aktuality/sberna-mista-trideneho-odpadu-v-breclavi-na-374-mistech?highlightWords=odpad
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivně hodnotím zpracování Studie optimalizace sběru KO ve městě. Doporučuji postupovat podle ní. Chybí zavedení sběru odpadů kategorie nebezpečný a velkoobjemových odpadů.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě je umístěno několik kontejnerů na oblečení, použitou elektroniku, oleje z domácností. Město v minulosti pořídilo z dotačních prostředků cca 800 kompostéru do domácností, které byly do několika málo dnů rozebrány. V minulém roce jsme pro jednu městskou část pořídili nádoby na bioodpad a tento projekt letos ještě testujeme, ale dle zájmu od občanů jej budeme z největší pravděpodobností rozšiřovat. Sběrné dobry nabízí další možností třídění stavebního materiálu, starého nábytku, aj.
Městská policie řeší odstranění autovraků po městě. Aktivně se zapojujeme do akce Ukliďme Česko.
|
-
3
Ve sběrných hnízdech se jedná zpravidla o 3 složky (papír, plasty, sklo). Na sběrném dvoře jsou tříděné složky uvedeny v přiloženém souboru "odpad - sběrný dvůr".
-
2015 - 45,38 kg
2016 - 53,11 kg
2017 - 57,83 kg
2018 - 62,95 kg
množství separovaného KO/obyvatele
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zpracována studie na optimalizaci sběrné sítě separačních míst ve městě. Doporučuji postupovat podle této studie. Zároveň doporučuji průběžný dohled nad zaplněností sběrných nádob v jednotlivých separačních místech a na základě průběžného sledování upravovat množství nádob, případně četnost svozu. Dále doporučuji provést informační kampaň a následně kontroly živnostenských provozů za účelem zajištění zapojení těchto provozů do systému města, případně pro ověření, že mají svoz produkovaných odpadů zajištěný vlastními prostředky.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
2015 - 177,81 kg
2016 - 184,30 kg
2017 - 199,68 kg
2018 - 179,25 kg
směsný komunální odpad na obyvatele
-
Separace po složkách odpadů viz přiložený soubor.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Informace o stavu odpadového hospodářství byly předloženy. Doporučuji průběžně vyhodnocovat zaplněnost nádob a podle tohoto vyhodnocení upravovat množství nádob, resp. četnost svozů.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zahájit pravidelný mobilní sběr nebezpečných odpadů od občanů doplněný o sběr odpadů kategorie nebezpečný od občanů ve sběrných dvorech.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Efektivnější hospodaření s energiemi je velké téma a priorita města. Městské budovy jsou systematicky zateplovány, sleduje se spotřeba energií a začínají se analyzovat další možné úspory. Trend je jednoznačně pozitiivní
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsou realizována postupná technická opatření směřující k lepšímu hospodaření s energiemi. Doporučuji zpracování koncepce a zejména provedení analýzy srovnávající energetickou náročnost jednotlivých zdrojů a následně provedení prioritizace pro provádění dalších opatření.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav nemá v současné době ucelenou energetickou koncepci, nemá ani zřízenu pozici energetického manažera. Shromažďuje však data o spotřebě médií v budovách v majetku města a počítá s postupným využitím dat, právě v souvislosti s tvorbou nové energetické koncepce a systémového snižování spotřeby energií.
|
-
systém není zaveden, město však již uceleně měří energetickou náročnost budov v jeho vlastnictví
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
je velkým zájmem města zavést jednotný systém energetického managementu, v současné době k tomu shromažďujeme podklady.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se připravuje na zavedení energetického managementu.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době data sbíráme k dalším analýzám. Atuálně město zadalo k vypracování EPC analýzu, ze které vyplynou další možné kroky k úsporám.
|
-
spotřeba elektrické energie za rok 2018 celkem 1185 MWh
-
za budovy vlastněné městem 100%
-
za budovy vlastněné městem 0%
-
za sledované objekty ve vlastnictví mkěsta za rok 2018 celkově 2 777 725 m3
-
sledovaných 30 odběrných míst mělo spotřebu 15286 GJ
-
údaj máme pouze za subjekt Město Břeclav, rok 2018 nafta 12762 l, benzín 7355 l
-
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsme na začátku, máme již k dispozici relevantní data a začínáme se interně bavit o nastavení systému energetického managementu, který zatím zavedený nemáme.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Probíhá sběr dat a jejich vyhodnocování. Je zpracovávána EPC analýza. Předpokládá se následná realizace opatření směřujících k energetickým úsporám.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne takový předpis neexistuje. Při plánování a projektování oprav a investic se však hledisko spotřeby zvažuje a projekt, či oprava jsou připravovány se zohledněním kritéria snižování spotřeby.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přestože nejsou zpracované předpisy upravující parametry investičních akcí zohledňující budoucí spotřebu energie, hledisko spotřeby je zvažováno a zohledňováno.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, data jsou dostupná. Město využívá pro sledování spotřeby médií v budovách města SW produkt Energy broker, kde je pravidelně zaznamenávána spotřeba vody, elektřiny a tepla.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
v současné době má město aktuální přehled o spotřebě, vody elektřiny a plynu (tepla) ve vlastněných budovách
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data o spotřebě energií a vody jsou získávána a vyhodnocována prostřednictvím SW nástroje Energy broker.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přístupy k udržitelné výstavbě (stavebnictví) jsou průběžně připravována. Chybí stanovení koncepce a příslušných předpisů.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vycházíme se schváleného akčního plánu města. Tato koncepce chybí a chybí k kvalitní zásobník projektů, který by byl naplněn projekty s hotovými projektovými dokumentacemi, stavebním povolením a rozpočtem. Chybí koncepce oprav ve městě a celková kooperace a spolupráce s poskytovateli sítí -RWE, EON, aj. Jde vždy o nahodilé akce bez jasné vize.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zpracování předpisu k principům udržitelného stavitelství, které bude obsahovat kromě jiného např. informace, jak jsou řešeny stavební a demoliční odpady.
Zda-li při zadávání zakázek je preferována recyklace demoličních odpadů a jejich
opětovné použití v místě stavby, apod.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Za předpokladu ochoty subjektů ve městě ke spolupráci, podpořené chytrými měřícími technologiemi. Za současného stavu vidíme objektivní sledování těchto indikátorů jako velmi problematické.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
v současné době nemáme zavedený ani vymyšlený systém, ani kapacity pro takto obsáhlá sledování
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji vyhodnocovat vydaná stavební povolení a s nimi související projektovou dokumentaci v rámci stavebního řízení.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkem bylo zatepleno deset veřejných objektů v celkové ploše cca 23 732 m2. Šlo o městský úřad, domov seniorů, několik školek a škol, které nejsou památkově chráněné. Ale i těch jsme se snažili snížit energetickou náročnost objektů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Probíhá realizace opatření k energetickým úsporám v městských budovách.
|