9 – Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec tíží vysoký počet osob ohrožených sociálním vyloučením, předlužených osob a osob v prekérní bytové situaci. Působením sociálních pracovníků obce stejně jako pracovníků organizací poskytující sociální služby usiluje o řešení jejich nepříznivé situace.
|
9.1.1 Vytváří obec ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle
zákona č. 240/2000 Sb., o
krizovém řízení a o změně některých zákonů, vyplývají
dvě povinné rezervy, které má obec zahrnuty v rozpočtu na běžný rozpočtový
rok. Jedná se o rezervu k zajištění přípravy na krizová opatření a rezervu
na řešení krizových situací. Rezerva na řešení krizových situací je v rozpočtu města každoročně stanovena ve výši 300 000 Kč. Rozpočet města je ale koncipován tak, že je schopen případné nepředvidatelné krizové situace absorbovat až do výše 10 mil. Kč. V rámci rozpočtu na rok 2023 odboru sociálních věcí je na krizovou pomoc vyčleněno 35 000 Kč.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Finanční rezervy města odpovídají právně stanoveným požadavkům, rozpočet obce je však sestaven tak, aby bylo možné uvolnit více financí pro krizové situace.
|
9.1.2 Má obec v rámci jí spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (občanské sdružení, NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oblastní charita Břeclav ve městě poskytuje pobytovou sociální službu - azylový dům. Domov sv. Agáty pomáhá dospělým těhotným ženám (od 7. měsíce těhotenství), dospělým ženám nebo mužům s nezaopatřenými dětmi, kteří nemají vhodné podmínky pro péči a výchovu dětí nebo ztratili bydlení a nemohou nastalou situaci řešit vlastními silami nebo s podporou rodiny. Kapacita azylového domu je 13 bytových jednotek/40 lůžek a je postačující pro obyvatelé Břeclavi. Poptávka je pokryta. V zimním období při mrazivém počasí je pro lidi bez přístřeší k dispozici i noční pobyt ("teplá židle") v nízkoprahovém denním centru Břeclav, s jehož provozovatelem, kterým je Oblastní charita Břeclav, uzavírá město smlouvu o vzájemné spolupráci na období prosinec - březen. Kapacita pro Břeclav "teplá židle" je 10 a počet je dostačující.
|
-
1
Obec disponuje jedním krizovým bytem.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Krizové bydlení zajišťují azylové domy, obec dále disponuje jedním krizovým bytem. Dle zpracovatelů auditu je tato kapacita dostačující.
|
9.1.3 Došlo k vývoji/změně v počtu sociálně potřebných domácností v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2019 můžeme pozorovat zvýšení počtu uchazečů o
zaměstnání, kteří jsou evidováni na ÚP. V roce 2019 bylo evidováno 1329
uchazečů, v roce 2020 jich bylo evidováno 1620. V roce 2021 počet
uchazečů sice mírně klesl, avšak je stále vyšší, než v roce 2019. Dalším ukazatelem sociálního vyloučení a zvýšení počtu
sociálně potřebných domácností lze odvozovat od Indexu sociálního vyloučení.
Ten v roce 2019 činil 8 bodů, v roce 2020 se zvýšil na 10. Při
stanovení bodového ohodnocení indexu sociálního vyloučení, jsou brány
v úvahu počty příjemců příspěvku na živobytí, příjemci příspěvku na
bydlení, osoby v exekuci, dlouhodobě nezaměstnané osoby a předčasné ze systému
vzdělávání. Ze dvou výše
popsaných dat, lze usuzovat, že se počet domácností, které potřebují nějakou
míru podpory, zvýšil. K této
skutečnosti přispívá i fakt, že domácnosti se musejí potýkat s vysokými
cenami energií, zdražováním a vysokou inflací.
Občané města Břeclav se v závěru roku 2022 potýkali s neúměrným navýšením cen energie, což mělo za následek zvýšení počtu zájemců o dávky v hmotné nouzi, zejména příspěvek na bydlení a mimořádnou okamžitou pomoc. Zejména v prvních měsících roku 2023 sociální pracovníci OSV pomáhali občanům - hlavně seniorům, s vyplněním žádosti o příspěvky a s doložením potřebných dokladů pro jeho výplatu. Počet domácností závislých na příspěvcích států se tak proti předcházejícím období výrazně zvýšil, což je zapříčiněno celospolečenskou situací v důsledku války na Ukrajině. Přehled
o vývoji průměrného měsíčního počtu příjemců příspěvku na bydlení, příspěvku na živobytí, doplatku na bydlení a
mimořádné okamžité pomoci v Břeclavi v letech 2016 – 2020.
Rok
|
Doplatek na bydlení
|
Příspěvek na živobytí
|
Příspěvek na bydlení
|
Mimořádná okamžitá pomoc
|
Měsíční průměr
|
Podíl
v průměrném měsíci
|
Měsíční průměr
|
Podíl
v průměrném měsíci
|
Měsíční průměr
|
Podíl
v průměrném měsíci
|
Měsíční průměr
|
2016
|
124
|
0,58
|
275
|
1,29
|
423
|
1,98
|
13
|
2017
|
113
|
0,53
|
230
|
1,08
|
389
|
1,83
|
12
|
2018
|
90
|
0,43
|
178
|
0,84
|
347
|
1,64
|
9
|
2019
|
84
|
0,40
|
147
|
0,69
|
302
|
1,43
|
8
|
2020
|
85
|
0,41
|
150
|
0,72
|
285
|
1,36
|
7
|
|
-
1500
Indikátor podpořených klientů v rámci sociální práce na obci za rok 2022. Počet klientů se meziročně nezvyšuje, ale zvyšuje se počet intervencí u jednoho klienta - opakovaná podpora.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Počet sociálně potřebných domácností v obci roste, míra nezaměstnanosti stoupá, obec tíží i relativně vysoký počet příjemců dávek hmotné nouze, předlužených osob a osob ohožených ztrátou bydlení. Růst cen energií vedl celkově ke zhoršení této situace.
|
9.1.4 Disponuje obec byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktuálně obec připravuje projekt, jehož cílem je pořízení nových kapacit dlouhodobého nájemního bydlení splňujícího
parametry sociálního bydlení. Projekt počítá s výstavbou celkem 28 bytů,
přičemž 16 z nich bude splňovat parametry sociálního bydlení. V rámci stavby
budou vybudovány dva bytové jednopodlažní samostatně stojící domy. Každý dům
bude mít čtyři bytové jednotky o velikosti 1+KK. Dále bude realizována výstavba
dvou třípodlažních bytových domů, které budou řešeny jako modulární ocelové
stavby s plochou střechou. V každém bytovém domě bude vybudováno 10 bytových
jednotek o velikosti max. 67 m². Stavby budou napojeny na technickou a dopravní
infrastrukturu, doplněna bude zeleň včetně stromů. Navržené objekty budou mít
bezbariérový přístup.
Město
tak získá především komplexní nástroj, jak uchopit problémy lidí ohrožených
ztrátou bydlení a jak řešit nelehké životní situace klientů napříč sociálního
spektra. Na projekt bude navazovat systematická a cílená sociální práce s
klientem na bázi dobrovolnosti. Bude pracovat jak s bytovým fondem města, ale i
komerčním bydlením, tak aby se klienti nestávali na sociálním bydlení závislí,
ale dokázali svou ekonomickou situaci uchopit do vlastních rukou a opustit
sociální systém jako takový. Počet bytů ve městě: 9721
Počet městských bytů: 213 (125 nájemních, 4 služební, 81 bytů pro seniory a 3 zdravotně postižené) Počet osob dle ETHOS: Bez střechy 25, Bez bytu 56, v nestabilním/nevyhovujícím bydlení 200 Počet osob s trvalým pobytem na ohlašovně MěÚ: 1514 (z toho 224 mladších 18 let) Domácnosti s příspěvkem na bydlení: 269
Domácnosti s doplatkem na bydlení: 85
|
-
0
V roce 2023 podaná žádost o dotaci na výstavbu sociálních bytů, realizace do 2026. V průběhu výstavby se aktuálně zmapuje počet osob, které potřebují sociální bydlení a vytvoří de pravidla pro obsazování.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec v rámci své bytové politiky usiluje o zvyšování kapacit sociálního bydlení pro osoby v obtížené životní situaci.
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení) ? Existuje podpora obce nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pokud jde o
trend v počtu předlužených osob, resp. o jeho vývoj, pak je potřeba
problematiku rozdělit nejméně na dvě části.
Tou první
jsou osoby, které dlouhodobě dluží a mají vícečetné exekuce. Pokud se tyto
osoby snaží svou situaci řešit, je jejich jediným východiskem oddlužení.
Překážkou využití dané možnosti se stále více stává valorizace nezabavitelné
částky, což z pohledu daných osob znamená příjmové přilepšení a zároveň
nemožnost provádění srážek v dostatečné výši. Stejný efekt má růst cen a inflace,
neboť řešená skupina stále častěji preferuje dále žíti s dluhy resp. exekucemi,
oproti snížení reálného příjmu, které představuje srážka prováděná v
insolvenci. Druhou
skupinou je minorita, které se podařilo využít institutů, jakým byla tzv.
Milostivá léta a zastavování bagatelních a nebagatelních exekucí. Zcela samostatnou otázkou pak bude zcela jistě
nárůst zadlužení způsobený cenami energií. Zde se však plný dopad ještě
neprojevil. Ve městě fungovaly a stále fungují společnosti, které se zadlužením a
finančními tématy zabývají, avšak jedná se o komerční služby, tzn. obyvatelé za
ně musí platit. Což je u většiny předlužených lidí problém.
Podíl osob v exekuci se postupně snižuje. K 30.1.2023 byl v Břeclavi podíl osob v exekuci 6,38 % ( v roce 2019 byl tento podíl 8,47 %). V letech 2018 - 2021 byly na území města dvě bezplatné dluhové poradny (NNO, město), následně po ukončení dotačního titulu na tuto aktivitu poskytovala v omezené míře bezplatné dluhové poradenství organizace IQ Roma servis, z.s. a základní poradenství v této oblasti poskytoval i pracovník města Břeclav odboru soc. věcí. Poradny vznikly jako reakce na velké množství zadlužených obyvatel.
Vysoká míra zadlužení mezi obyvateli města Břeclavi, je jedním ze základních projevů
i faktorů soc. vyloučení. Dle údajů Exekutorské komory ČR se k 12/2017
nacházelo v Břeclavi 1970 osob postižených soudní exekucí, (tj. 9,21 % obyv.
města, což představuje meziroční nárůst o 3,4 %!). 55 % z tohoto počtu mělo 3 a
více exekucí, byla tedy předlužených. Celkový počet aktivních exekucí činil
8709, tj. 4,4 exekucí na osobu (zdroj: mapaexekuci.cz).
Od 1.3.2023 organizace IQ Roma servis, z.s. obnovuje provoz Dluhové
poradny, v prostorách kanceláří v Domě školství. Provoz poradny bude
hrazen z OPZ+, ve spolupráci s MAS LVA. Zároveň má stejná organizace
z OPZ + požádáno i o další projekt dluhového poradenství (aktualizace: projekt byl podpořen - IQ Roma servis má dvě dluhové poradny v Břeclavi). Město Břeclav bylo zapojené do Milostivého léta, zapojilo se 13 lidí a byl odpuštěn dluh ve výši 70 100 Kč - na místních poplatcích 9 400 Kč, na pokutách 60 700 Kč. Kapacity dluhového poradenství v obci jsou dostačující, na pracovníka obce se obrací v průměru 8 klientů měsíčně. Podstatní část dluhového poradenství ale vykonávají zmiňované poradny (využívání podpořených služeb 100/rok).
|
-
3
2 dluhové poradny + dluhový poradce na MěÚ
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec se potýká s významným počtem předlužených obyvatel, jejich počet však klesá. Dluhové poradenství v obci poskytuje nezisková organizace stejně jako pracovník sociálního odboru města.
|
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec disponuje dobrým standardem služeb pro rodinu a děti a osoby v nepříznivé sociální situaci.
|
9.2.1 Podporuje obec vznik a fungování mateřských center, která umožňují matkám snazší návrat do zaměstnání nebo zvyšování jejich kvalifikace v období čerpání rodičovské dovolené? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V městské budově působí organizace Klubík pro hlídání
dětí a pro podporu matek. Klubík Břeclav je rodinné a mateřské centrum
otevřené všem maminkám, ženám, dívkám a paním a také celým rodinám s
dětmi. Nebrání se ani návštěvy z široké veřejnosti. Hlavním cílem
Klubíku, rodinného centra, je dobrý základ pro soudržnost dětí a rodičů. Je
členem celorepublikové Sítě pro rodinu z. s., s více jak 25ti letou tradicí. V
rámci projektu IQ Roma servis je Klubík zapojen do projektu Komplexní práce s
ohroženou rodinou v Břeclavi. Připravuje akce pravidelné i jednorázové nejen
pro rodiny s dětmi. Poskytuje laktační poradenství, přípravu na rodičovství,
porod s akreditovanou porodní asistentkou a laktační poradkyní. Má velmi dobře
nastavenou spolupráci s místní Nemocnicí Břeclav. Klubík tak chce rodinám ukázat, že každá minuta
věnovaná dětem je nenahraditelná. Aktivity Klubíku jsou velmi široké. Kromě
volnočasových kroužků a cvičení pro těhotné, organizuje také přednášky pro
širokou veřejnost na různá témata - zdravotnictví, stravování, příroda,
mateřství, výchova dětí a jiné. Na svou činnost žádá o dotace (v průměru 60 000 Kč ročně,počet dětí 20) a aktivně pracuje
s celým dotčeným územím.
Dále jsou z dotačních titulů z rozpočtu města
poskytovány finance na činnost a podporu aktivit organizacím, u kterých je
hlavní činností podpora rodiny - Royal Rangers při Apoštolské církvi,
Diakonie Apoštolské církve, IQ Roma servis Břeclav, Modrá
Vážka, Máte na víc - centrum pro rodinu. Podporu matkám v některých oblastech
přináší i Dobrovolnické centrum ADRA, otevřené v Břeclavi v dubnu 2019. Dotace města na každou organizaci se pohybují do 50 000 Kč ročně.
Ve městě se také nachází mini-školka Aperta pro děti od 2 let, Jesle U Babičky, mini-školka Smolíček, lesní školka Veverka, firemní školka Fosfa, Little family Břeclav. Jsou to komerční poskytovatelé, kteří podporují rodiče při návratu do zaměstnání, bez finanční podpory města, velikost skupin do 20 dětí.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě působí několik poskytovatelů, které nabízí rodinná centra a komunitní služby pro ohrožené rodiny. K brzkému návratu matek do zaměstnání přispívají zejména soukromí poskytovatelé péče pro děti mladší 3 let.
|
9.2.2 Monitoruje obec rovný přístup obyvatel ke vzdělávání minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav takový monitoring neprovádí. Každá
břeclavská základní škola nabízí dětem, které jsou ohroženy neúspěchem,
doučování. Školy využívají možnost zapojení do operačního programu Šablony,
které vyhlašuje MŠMT a které umožňuje čerpat finanční prostředky na doučování.
V době on-line vyučování, z důvodu karantény v době pandemie
covid 19, umožnily školy žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí zapůjčení a
využití IC techniky z majetku školy. Základní školy i mateřské školy jsou zapojeny do
projektu Jihomoravského kraje „Obědy do škol“, který umožňuje poskytnutí jídla
dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dále školy spolupracují
s obecně prospěšnou společností WOMEN FOR WOMEN, která také umožňuje
financování jídla (v případě ZŠ obědu) dětem ze sociálně znevýhodněného
prostředí.
V Břeclavi působí nezisková společnost IQ Roma,
která se zaměřuje na doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
V
Břeclavských školách se vzdělává 201 dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
(z toho 20 v MŠ, 181 v ZŠ) a působí v nich 51 asistentů pedagoga
(z toho 14 v MŠ, 37 v ZŠ).
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V obecních školách jsou integrovány děti se speciálními vzdělávacími potřebami, působí v nich asistenti. Rovný přístup ke vzdělávání podporují programy na doučování či úhradu obědů pro děti ze sociálně slabých rodin.
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v obci? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti/stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Většina veřejnosti přístupných budov ve vlastnictví města je řešena bezbariérově (alespoň částečně). Jedná se o kombinaci výtahu, přístupových ramp nebo schodolezů. Vždy zaleží na konkrétní budově a prostorových možnostech. V roce 2021 byla nově zajištěna bezbariérovost na ZŠ Komenského, konkrétně vybudováním výtahu. Na ZŠ Kpt. Nálepky v Charvátské Nove Vsi byly pořízeny dva nové schodolezy. U základní školy Slovácká se počítá s vybudováním nového výtahu, projekt je stavebně povolen a připravuje se jeho realizace. Rekonstrukcí by měla projít budova „starého“ městského úřadu, který je částečně užíván i pro komerční účely. Nicméně se v objektu nachází několik kanceláří spadající pod městský úřad a také obřadní síň. Bezbariérovost se zde momentálně řeší schodolezem, v rámci rekonstrukce se zvažuje vybudování výtahu (pokud to prostorové možnosti budovy umožní). Město pokračuje také v realizaci bezbariérových tras pro pěší. V roce 2021 byla zrekonstruována autobusová zastávka na ulici Lednická, ta je nově řešena jako bezbariérová. Momentálně probíhá rekonstrukce Komenského nábřeží, kde bude mimo jiné opraven chodník pro pěší, který bude splňovat podmínky bezbariérovosti. Město Břeclav má zpracován generel bezbariérovosti, podle kterého plánujeme nové bezbariérové trasy (rekonstrukce stávajících chodníků). Na jejich realizaci se snažíme získávat dotace (např. ze SFDI). Všechny veřejné budovy (úřady, soud, policie, hlavní pošta, hlavní nádraží) jsou bezbariérové, disponují výtahem, nebo plošinou. MHD - vybrané spoje jsou bezbariérové.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Většina veřejných budov je bezbariérová, roste počet veřejných prvků a služeb bez bariér (chodníky, zastávky, veřejná doprava), na odstraňování bariér je brán zřetel při rekonstrukcích.
|
9.2.4 Zajišťuje obec nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na specifické skupiny (senioři, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav má zpracovaný Komunitní plán soc. služeb pro ORP
Břeclav pro období 2023 - 2027 ve kterém jsem řešeny potřeby pro cílové skupiny: - rodina, děti a mládež - senioři a osoby se zdravotním postižením - sociálně vyloučení
Na realizaci plánu se pro jednotlivé cílové skupiny podílí
pracovní skupiny komunitního plánování, jejichž členové jsou zástupci jednotlivých
skupin, např. seniorů, neslyšících, nevidomých, romské menšiny, oblastní
charity apod.
V závěru roku 2022 byla při OSV zřízena telefonická krizová linka,
jejímž účelem je poradenství v oblasti řešení nepříznivé životní situace v
souvislosti s energetickou krizí.
Právní poradenství seniorům poskytuje břeclavská pobočka Senior
pointu.
K podpoře seniorů slouží i možnost bezplatného získání SOS
hodinek s tísňovým tlačítkem napojeným na městskou polici.
Základní poradenství v nepříznivé životní situaci poskytují i
sociální pracovníci města Břeclav - odboru sociálních věcí. Nezisková organizace IQ Roma servis, z.s. poskytuje bezplatné
dluhové poradenství. Dlouhodobá péče - podpora života závislých osob v domácím prostředí je realizována formou pečovatelské služby Remedie plus, z.ú. (125 klietů) a charitativní pečovatelskou službou Diecézní charity Brno, Oblastní charita Břeclav (99 klientů).
O možnostech podpory jsou občané informování prostřednictvím
elektronických kanálů města i spolupracujících neziskových organizací a popř. v
tištěném měsíčníku RADNICE.
Město poskytuje dotace v sociální oblasti, které se každoročně zvyšují. Za rok 2022 byla poskytnuta částka 3 876 039 Kč. Na pobytové služby jsou pořadníky i přes podporu terénních služeb.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Břeclav má na základě informací od zpracovatele standartní procesy a síť sociálních služeb pro lidi ohrožené nepříznivou situací. Probíhá komunitní plánování, do nějž jsou zapojeni i uživatelé. V obci působí poskytovatelé služeb, kteří nabízí různý druh podpory různým cílovým skupinám. Informace o nabídce pomoci jsou distribuovány různými kanály. Dotace na služby se každoročně zvyšuje, přesto zůstává kapacita některých služeb nedostatečná (např. pobytové služby pro seniory).
|
9.2.5 Podporuje obec nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Břeclavi působí několik
soukromých subjektů, které poskytují služby typu jeslí, dětských skupin i
soukromých mateřských škol. Město Břeclav má
v mateřských školách dostatečnou kapacitu, aby mohla přijímat
k předškolnímu vzdělávání děti ve věku 3 – 6 let, v souladu s
ustanovením školského zákona. V současné
době jsou 2leté děti přijímány do MŠ, kde to umožňuje kapacita (např. MŠ Na
Valtické). Město Břeclav neplánuje zvyšovat kapacity MŠ pro přijímání 2letých
dětí.
Město Břeclav zřizuje 6
kvalitních základních škol. Jejich kapacita a rozmístění je vzhledem
k počtu obyvatel Břeclavi dostačující. Základní školy nabízí služby školní
družiny (pro děti na 1. stupni, většinou do 3. třídy), některé základní školy
nabízí služby školního klubu. V základních školách nabízí pestrou nabídku
zájmových kroužků. Město Břeclav zřizuje základní uměleckou školu
s širokou nabídkou oborů zájmového vzdělávání (obory – hudební, výtvarný,
taneční, literárně-dramatický). Kromě toho v Břeclavi
působí různé spolky či kluby, které také dětem nabízejí možnost využití volného
času, a to jak v oblasti kultury, tak i sportu. Kultura: Dětský národopisný soubor
Břeclavánek Slovácký krúžek „Charvatčané“ –
dětský soubor Charvatčánek Slovácký krúžek Poštorná –
Koňaré – dětský soubor Koňárci Actiwity DC (taneční studio) Taneční studio N.C.O.D. Sport: GUNNERS Břeclav HC Lvi Břeclav IMPROVE YOURSELF Klub sportovního plavání Delfín Kraso Břeclav MSK Břeclav - oddíl kopané MSK Břeclav - stolní tenis TJ Lokomotiva Břeclav –
atletika, softball, badminton, basketbal, volejbal Slovácký tenisový klub Slovácký veslařský klub SPORTCOMLEX Sportovní klub moderní
gymnastiky TC BORS TJ Sokol Břeclav TJ Sokol Charv. Nová Ves Soukromá škola bojových umění „Morava“-taneční studio Město Břeclav uvedené aktivity
podporuje formou dotací – v oblasti kultury cca 500.000 Kč, v oblasti
sportu cca 12.500.000 Kč.
V roce 2022 byla zpracována Koncepce rodinné politiky pro období 2022 - 2026 jejíž součástí je seznam hlavních aktérů rodinné politiky - škol, školek, dětských skupin, organizací pracujících s dětmi a mládeží a pomáhajících organizací.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Břeclav má standardní nabídku služeb pro rodinu s dětmi: MŠ s dostatečnou kapacitou pro děti od 3 let, soukromé subjekty, které nabízí péči o mladší děti, síť základích škol se školní družinou a široké spektrum nabídky volnočasových aktivit všeho druhu. Rozšiřování veřejných předškolních kapacit pro děti mladší 3 let obec neplánuje. Obec má zpracovanou koncepci rodinné politiky, na služby pro rodinu směruje dotace.
|
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Napříč městem žijí osoby ohrožené sociálním vyloučením, dvě lokality naplňují prvky vyloučené, rizikovým faktorem je prekarita bydlení. Nejnižší míra spokojenosti mezi občany je spojena s dopravní situací a pak několika lokalitami, kde se necítí bezpečně. Obec Břeclav je rozdělena na 3 části, kde se odehrává hlavní část komunitního a společenského života. Zájem občanů a město jako celek je nižší.
|
9.3.1 Existují v obci sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problematika
sociálního vyloučení v Břeclavi nemá jednoznačné prostorové ohraničení a
netýká se ani žádné konkrétní etnické skupiny. Jinými slovy, s největšími
sociálními problémy v Břeclavi se v tuto chvíli nepotýkají obyvatelé
nějaké specifické vyloučené lokality, ale vyloučené populace žijící napříč
celým městem, přičemž romská etnicita je v tomto ohledu jen jednou
z mnoha dalších okolností. Doposud tomu při identifikaci problému bývalo
jinak, a v minulosti zpracované studie věnující se této problematice se
zabývaly převážně romskou minoritou a lokalitami její koncentrace.
V posledních letech se však proměnila jak situace v Břeclavi, tak i
priority práce se sociálně vyloučenými skupinami, a s tím spojené hledisko
hodnocení. Do pasti sociálního vyloučení v posledních letech upadá stále
více příslušníků majority. Výsledky výzkumů ukazují, že nejzávažnější sociální
problémy se napříč etnickými skupinami týkají lidí ohrožených ztrátou bydlení,
kteří žijí v neustálém provizoriu, jsou nuceni střídat místa pobytu a
jejich situace se tak vymyká jasnému prostorovému vymezení. Kromě sociálně vyloučených
lokalit nebo lokalit vyloučením ohrožených jsme se proto při mapování situace
primárně zaměřili také na sociálně vyloučené jedince a rodiny žijící i mimo
tyto lokality,
na mechanismy, které je do tohoto stavu přivedly, a bariéry, které brání jejich
zpětné integraci.
|
-
2
V Břeclavi definujeme 2 větší lokality s vyšším počtem lidí ohrožených sociálním vyloučením. Primárně se jedná o lokalitu Na Zahradách, Riegrova, Krátká - blok pěti městských a dvou
soukromých bytových domů, kde žije přibližně 260 obyvatel. Asi 1/3 z těchto
obyvatel vykazuje znaky sociálního vyloučení. Za
vyloučenou lokalitu je označován také komplex bytových domů sídliště Na
Valtické. Dle dostupných statistik se zde v 2020 průměrně nacházelo celkem 2451
domácností příjemců dávky hmotné nouze - příspěvek na živobytí - s počtem 64
společně posuzovaných osob (2 % obyvatel sídliště) a 13 domácností příjemců
dávek na bydlení (34 SPO). Procentuální podíl sociálně znevýhodněných osob na
celkové populaci sídliště tedy sice není příliš vysoký a odpovídá celkovému
podílu příjemců PnŽ ve městě, nicméně pro celkový počet těchto lidí je zde
patrně asi nejvyšší koncentrace ve městě.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě jsou dvě vyloučené lokality, osoby ohrožené vyloučením však žijí napříč městem. Dříve bylo vyloučení více spojené s romským etnikem, v současnosti je klíčovým problémem ohrožených osob nejisté bydlení a špatná finanční situace.
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel obce s místem, ve kterém žijí? – sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí (čistota, zeleň, graffiti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Proběhl monitoring pocitu bezpečí, dále průzkumy v rámci aktivit ZDRAVÉ MĚSTO BŘECLAV. Lidé jednoznačně určili problémové
lokality a město s tímto podkladem pracuje a připravuje řadu opatření. Největší počet záznamů se v mapě objevuje
v souvislosti s komplikovanou dopravní situací, o něco
méně záznamů se objevuje v rámci tzv. „míst strachu“, spojovaných občany
s pocity diskomfortu nebo ohrožení (v souvislosti s
výskytem jiných lidí). V těchto případech se nejvíce záznamů objevuje
ve vybraných lokalitách v centru města, konkrétně u prostranství uvnitř i před nákupní centrem Břeclove (lidově nazývané
„šoping“), okolí parku na ul. Sady 28. Října a rovněž prostor před budovou
Nádraží ČD. V menší míře se potom objevuje Riegrova ulice, okolí tzv.
Vránova mlýnu, okolí synagogy, Smetanovo nábřeží nebo sídliště Na Valtické. V rámci prevence kriminality se osvědčili Asistenti prevence
kriminality a Domovníci - preventisté. První projekt je zaměřen na podporu APK, na zvýšení jejich kompetencí,
rozvoj měkkých dovedností, podpoří přípravu na trh práce, přispívá k jejich
sociálnímu začleňování. Realizace projektu přispívá ke zvýšení pocitu bezpečí v lokalitách s vyšším počet lidí ohrožených sociálním vyloučením i v celém městě, k eliminaci rizikových jevů a
sociálního napětí. Projekt je součástí komplexu opatření města Břeclav
sepsaných v Plánu sociálního začleňování i v Koncepci prevence kriminality a ověřeným nástrojem,
který v Břeclavi funguje již od roku 2011. Druhý projekt je zaměřen na podporu činnosti DP, na zvýšení jejich kompetencí a jejich podpora na pracovním trhu. Realizace projektu přispěje ke zvyšování pocitu bezpečí na území lokality s vyšším počtem osob ohrožených sociálním vyloučením (Riegrova - Krátká - Na Zahradách), předchází vzniku sociálního napětí a eliminaci rizikových jevů.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se zabývá zjišťováním informací od občanů, realizuje různé průzkumy. Občané nejsou spokojeni s dopravní situací a bezpečností ve vybraných lokalitách, na což obec reaguje posílením prevence.
|
9.3.3 Mají obyvatelé obce zájem podílet se na veřejném dění obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spíše ne, jde jen o nahodilé aktivity jako jsou kampaně
Veletrh sociálních služeb (účast 300 osob), Veřejné fórum Zdravého města Břeclav (50 osob), besedy
představitelů obce s veřejností (jednotlivé městské části, účast kolem 50 lidí na každé besedě). Celkově město vytvoří minimálně 6 setkání s veřejností za rok. Občané mají možnost se zúčastňovat také veřejných jednání Zastupitelstva města, v průměru se ho zúčastní kolem 20 lidí. Počet se odvíjí od témat, které rezonují ve společnosti (při řešení energetické krize a společnosti Teplo a.s. se Zastupitelstva města zúčastnilo kolem 150 lidí). Vyšší aktivitu občané města vyvíjí při elektronických anketách města zveřejněných na fb stránkách Město Břeclav, či na fb stránkách Zdravé město Břeclav. Kulturních a společenských akcí se ve městě pořádá velká spousta. Každá městská část má svůj kulturní dům, sportoviště, veřejné prostranství. Tím, že jde o spojení tří obcí, hledá město svoji vlastní tvář. Lokální svébytnost je velká, ale chybí celkový duch města. Břeclav spojují problémy s dopravou, ale chybí společný zájem o město a jeho rozvoj. Důkazem je velmi malá účast na veřejných fórech a veřejných projednání. Programy v Městské knihovně Břeclav, veřejná setkání představitelů obce s veřejností, workshopy dopomáhají lidi k tématu přivádět.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec vytváří příležitosti pro zapojení občanů na veřejném dění, zájem obyvatel však není velký, roste, je-li řešeno akutní palčivé téma. Více obyvatelé participují na veřejném dění v rámci 3 městských částí.
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika obce k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město je zapojeno ve dvou projektech: Odstraňování bariér na trhu práce resp. podpora zaměstnanosti znevýhodněných osob v Břeclavi - realizací projektu chce město Břeclav podpořit osoby nejvíce ohrožené na trhu práce, tedy osoby s kumulací více bariér, které jim ztěžují vstup a následně udržení se na volném trhu práce. Podpora bude zaměřena na získání kompetencí, pracovních návyků a na individuální podporu při řešení osobní situace osob dlouhodobě nezaměstnaných nebo nezaměstnaností ohrožených. S každým účastníkem projektu je vytvořen individuální plán, cílem projektu je nejen pomoc při získání zaměstnání, ale také zařazení účastníků projektu do běžného života v rámci komunit v Břeclavi. Integrace cizinců ve městě Břeclavi - cílem projektu je pokračovat (projekt se realizuje již třetím rokem) v nenásilné integraci nejen držitelů dočasné ochrany žijících na území města Břeclav. Podpora integrace a organizace akcí, kterých se zúčastní jak občané majority, tak občané minorit bude působit i jako prevence xenofobních nálad a sociálního vyloučení zejména držitelů dočasné ochrany, k nimž jsou všechny aktivity směřovány. Jednotlivé aktivity byly vytvořeny tak, aby se do nich mohli zapojit děti, ženy i muži a to všech věkových kategorií. Rovněž medializace jednotlivých aktivit může přispět k pozitivnímu pohledu na komunity cizinců žijících ať už krátkodobě nebo trvale na území města Břeclav. Projekt tvoří následující aktivity: výuka českého jazyka, integrace dětí v rámci mezinárodního dne dětí a příměstských táborů, ochutnávka mezinárodních kuchyní, integrace v oblasti sportu - Mezinárodní fotbalový Amatér Cup. V rámci projektu působí na obci i interkulturní pracovník a obec spolupracuje s Centrem pro cizince se sídlem v Brně.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město je zapojeno do realizace projektu na podporu integrace cizinců, v rámci nějž jsou organizovány různé aktivity, vč. akcí, které jsou cíleny na širokou veřejnost a dochází k propojování různých skupin lidí v komunitě.
|
9.3.5 Došlo v obci ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, graffiti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oficiální stížnosti v dané oblasti město Břeclav nemá v evidenci. Nicméně jsou známy části města s vyšším výskytem sociálně patologických jevů, na které je zaměřena pozornost strážníků městské policie a asistentů prevence kriminality.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V obci jsou lokality s vyšším výskytem sociálně patologických jevů, na které se zaměřuje městská policie.
|
9.3.6 Existují v obci dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě působí Dobrovolnické centrum ADRA Břeclav, které propojuje lidi ochotné pomáhat s těmi, kteří pomoc potřebují. Je součástí humanitární organizace ADRA. V Břeclavi a okolí spolupracují s domovy pro seniory, nemocnicemi i ostatními neziskovými organizacemi. Dobrovolníci pomáhají ve třech zařízení a dochází i do domácností. ADRA provozuje i charitativní obchod a věnuje se firemnímu dobrovolnictví.
|
-
1
Dobrovolnické centrum ADRA - 5 zaměstnanců, 30 dobrovolníků, cca 60 klientů, dobrovolníci odpracovali 646 hodin(rok 2022), trend je mírně rostoucí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dobrovolnictví v obci zaštiťuje centrum ADRA, dobrovolníci působí v zařízeních zdravotní a sociální péče stejně jako v potřebných domácnostech.
|
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Míra kriminality v obci Břaclav se blíží celorepublikovému průměru, na území jsou lokality, kde se občané necítí bezpečně. V obci probíhají preventivní projekty a programy. Obec má funkční systém řešení krizových situací, ať už u přírodních katastrof a havárií, tak pro případy krizí rodinných, jako je domácí násilí.
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území obce (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Břeclav nedošlo v
průběhu roku 2022 ke změně v nápadu trestných činů. Došlo k poklesu násilné
kriminality a naopak k nárůstu kriminality mravnostní a majetkové. Současně je
nutno zdůraznit, že celkový nápad trestné činnosti zahrnuje rovněž trestné činy
v dopravě. Z uvedeného srovnání je rovněž patrné, že majetková kriminalita
představuje přibližně polovinu celkového nápadu TČ na území města. Porovnáním
indexu trestné činnosti na území města Břeclav (128,64), je tento výrazně nad
indexem OOP Břeclav (97,23), přičemž převyšuje také index KŘP JmK (118,25) a
dosahuje téměř indexu ČR (132,85).
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Míra kriminality v obci téměř dosahuje republikového průměru a převyšuje průměr v kraji. Obec reportuje, že celkově je trend stabilní, pozitivní je pokles násilné kriminality.
|
9.4.2 Dovede obec rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K řešení přírodních katastrof a průmyslových havárií
jsou zákonem primárně určeny složky Integrovaného záchranného systému, které
provádějí záchranné a likvidační práce podle havarijního plánu kraje, orgány
obce se podílejí na provádění těchto prací – zajišťují varování, evakuaci a
ukrytí osob před hrozícím nebezpečím, podílejí se na zajištění nouzového
přežití. Starosta obce je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby
k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Město využívá mobilní aplikaci Mobilní rozhlas, FB
profil, webovou stránku a místní rozhlas na okamžité předání informací,
taktéž je napojeno na portál KRIZPORT, což je veřejným portálem krizového
řízení v Jihomoravském kraji, jehož cílem je přinášet veřejnosti i odborníkům
věrohodné a aktuální informace z oblasti přípravy a řešení mimořádných událostí
a krizových situací v kraji. Portál provozuje Hasičský záchranný sbor
Jihomoravského kraje.
To, že spolupráce funguje, se prokázalo v praxi v roce
2021 při ničivém tornádu na jihu Moravy v oblasti Břeclavska a Hodonínska.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má nastavení robustní systém pro řešení přírodních a průmyslových krizových situacích, jeho funkčnost byla prověřena tornádem.
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel obce z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V minulých letech bylo vnímání pocitu bezpečí mezi veřejností v Břeclavi opakovaně vyhodnocováno v různých výzkumech a anketách. Ty však neměly jednotnou metodiku sběru dat, a proto dle nich není možné provést odpovídající srovnání a vyhodnocení vývoje pocitu bezpečí v čase. Celkové množství provedených šetření ukazuje, že se město o názory svých občanů zajímá. Podle výsledků v některých případech nastavuje i dílčí parametry preventivní politiky. Podrobnější popis i s konkrétními opatřeními se nachází ve schválené Koncepci prevence kriminality 2023 - 2026 města Břeclavi. Na území města Břeclav nedošlo v průběhu roku 2022 ke změně v nápadu trestných činů. Došlo k poklesu násilné kriminality a naopak k nárůstu kriminality mravnostní a majetkové. Současně je nutno zdůraznit, že celkový nápad trestné činnosti zahrnuje rovněž trestné činy v dopravě. Z uvedeného srovnání je rovněž patrné, že majetková kriminalita představuje přibližně polovinu celkového nápadu TČ na území města.Porovnáním indexu trestné činnosti na území města Břeclav (128,64), je tento výrazně nad indexem OOP Břeclav (97,23), přičemž převyšuje také index KŘP JmK (118,25) a dosahuje téměř indexu ČR (132,85). V rámci města Břeclav je patrné, že největší podíl přestupků tvoří přestupky proti veřejnému pořádku a proti majetku. Počet trestných činů celkem 316, majetkových 144, násilných 43, mravnostních 8 Počet přestupků proti veřejnému pořádku 309, občanskému soužití 177, majetku 280, na úseku ochrany před alkoholismem a toxikomanií 77 a proti obecně závazným vyhláškám 83 Počet strážníků MP: 35 Počet Asistentů prevence kriminality: 6 Jako absolutně nejrizikovější
místo je podle občanů považován prostor před nádražím ČD a přilehlý park
Sady 28. Října, na
druhém místě figuruje potom křižovatka v Poštorné ( Třída 1. Máje - ve své většině souvisí s dopravní
situací). Třetí nejrizikovější místo je
potom dle občanů označeno místo před i uvnitř
nákupního centra Břeclove (případně za ním). Z hlediska interpretace toho, proč jsou vybraná
místa považován občany za riziková vyplývá,
že spíše než popis konkrétních rizik či zkušeností s trestnou,
přestupkovou činností se ve
většině případů jedná o nepříjemné
pocity občanů ve spojitosti s přítomností určitých skupin osob na veřejných místech,
případně s jejich způsoby projevu či komunikace. Jedná se tedy o
projevy, které jsou spíše než s reálnou kriminalitou spojovány
s obecně sdílenými představami o překračování norem veřejného pořádku.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji městu, aby si vybralo jednotnou metodiku pro sledování spokojenosti občanů a jejich obav a potřeb a podle ní dlouhodobě realizovalo šetření, které by lépe vypovídalo o trendech v oblasti subjektivního vnímání bezpečnosti obyvatel. Míru kriminality v obci v porovnání s JMK a republikovým průměrem nelze hodnotit zcela pozitivně, v obci jsou lokality, které občané vnímají problematicky.
|
9.4.4 Jak je v obci řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rodinu jako celek řeší OSPOD – oddělení sociálně právní ochrany dětí. Na tomto oddělení pracuje sedm sociálních pracovnic a jeden sociální pracovník, které mají na starosti oblast výchovy a výživy dětí a tři kurátoři pro mládež. V případě oznámení PČR, školy, lékaře, anonymního oznamovatele, či samotných obětí domácího násilí v rodinách s nezletilými dětmi, má OSPOD povinnost rodinu neprodleně navštívit a poskytnout poradenství týkající se této problematiky. Zprostředkovává kontakt s intervenčním centrem. Spolupracuje s různými institucemi a organizacemi (policie PČR i MP, státní zastupitelství, soud, lékaři, intervenčním centrum, škola). V rámci obce také působí různé neziskové organizace SPONDEA, Linka bezpečí, IN IUSTITIA ap.
Klienti kurátora pro děti a mládež: 155 Týrané, zneužívané a zanedbávané děti: 19 Počet případů domácího násilí, kterému jsou přítomny nezletilé děti (řešeno OSPOD): 4 Počet případů domácího násilí, které řešila PČR / MP: 4
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V obci jsou mechanismy pro řešení problematiky domácího násilí, obec disponuje daty o tomto jevu. Na území působí také další organizace, které se zaměřují na pomoc a řešení těchto patologických situací v rodinách.
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město se od roku 2008 aktivně zapojuje do Programu
prevence kriminality na místní úrovni v rámci Ministerstva vnitra a od roku
2015 do Programu pro oblast prevence kriminality Jihomoravského kraje. Od
roku 2018 resp. 2020 se tři projekty z oblasti prevence kriminality - Asistenti
prevence kriminality, Domovník - Preventista a Odstraňování bariér na trhu
práce financují z Evropské unie, prostřednictvím Operačního programu
Zaměstnanost a Operačního programu Zaměstnanost +. Město se úspěšně podílí na
projektech: Forenzní identifikační značení, Pagery pro seniory, Senior akademie
bezpečí, TagBust - analytický systém na graffiti.
Ve vlastnictví města se nachází i dětské dopravní
hřiště, kde pod odborným dohledem lektora z řad městské policie pravidelně
probíhají vzdělávací akce v oblasti bezpečnosti v dopravě. Pořádají se besedy
na školách, seniorských klubech i pro širokou veřejnost. Účast od 30 - 300
lidí, pravidelnost besed je zhruba jednou za měsíc.
|
-
12
Počet setkání se seniory, dětmi, studenty, širokou veřejností
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec je zapojena do rozlišných preventivních projektů, občanům (zejm. dětem, seniorům, ale i šoroké veřejnosti) nabízí relevantní preventivní programy.
|