4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Pracujeme na vybudování alternativních možností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav, je díky své poloze a množství památek v okolí, hojně navštěvováno cykloturisty. Pro ně a samozřejmě pro zdejší cyklisty, buduje město další a další cyklostezky a upravuje stávající síť cyklotras. Rada města vytvořila komisi cyklodopravy jako svůj poradní orgán, jehož náplní je vyhledávání možných nových tras pro cyklostezky, dále odstraňování barier na trasách současných. Město úzce spolupracuje s krajským cyklokoordinátorem tak, aby místní cyklostezky a cyklotrasy byly smysluplné i v krajské úrovni. Abychom doplňovali trasy vyššího významu. Konkrétní opatření: - městem prochází silnice I/55, I/40 a II/425 jako silnice vyššího dopravního významu. Podél silnice I/55 je v převážné většině vybudován vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. V některých místech je vyhrazený jízdní pruh veden po komunikaci, oddělen vodorovným dopravním značením. V místech, kde to stavebně technické řešení umožňuje, jsou cyklisté vedeni mimo těleso komunikace. Totéž platí u silnice II/425. U silnice I/40 máme prozatím největší dluh vůči cyklistům, nicméně snaha města je převést cyklodopravu z velmi frekventované silnice na nově vybudovanou cyklostezku. - v současné době preferuje město budování společného prostoru pro chodce a cyklisty ve městě. Tam, kde je to z hlediska bezpečnosti možné, umožňujeme pomocí dopravního značení jízdu cyklistů po chodníku. Toto opatření se nám velmi osvědčilo. K incidentům mezi chodci a cyklisty nedochází. Město pravidelně informuje o tom, jak se v tomto prostoru chovat, o potřebě ohleduplnosti a tolerance vůči všem účastníkům silničního provozu - v hodnoceném období došlo k realizaci další etapy smíšené stezky pro chodce a cyklisty na ulici Bratislavská, podél frekventované silnice II/425. Tato etapa umožňuje cyklistům a chodcům bezpečný pohyb podél areálu společnosti Gumotex. Stezka je využívána jak pro místní obyvatele, tak pro dojíždějící. Na tuto etapu bude v dalším období navazovat sdružený přechod pro chodce a cyklisty, který umožní účastníkům silničního provozu přesun od autobusové zastávky na straně Gumotex do areálu společnosti Alca. Po tomto bezpečném dopravním spojení volají jak cyklisté tak pěší. Město v tomto místě sice nevlastní pozemky, nicméně díky dobrým vztahům s vlastníky by mělo k realizaci v brzké době dojít. Projektová dokumentace je již zpracována. - dále došlo v hodnoceném období k realizaci první fáze cyklostezky z městské části Poštorná po odlehčovací rameno Dyje, tato stezka bude dále pokračovat lávkou přes odlehčovací rameno a bude ústit do ulice Pod Zámkem. Tato stezka je již nyní hojně využívána neboť odvádí cyklisty od frekventované silnice I/55.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Břeclav vždy patřilo k městům, kde se cyklistická doprava uplatňovala. Proto se snaží také dlouhodobě situaci pro cyklisty zlepšovat a realizovat spoustu opatření.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě je od roku 2016 vybudována cyklověž v bezprostřední blízkosti nádraží. Cyklisté si postupně na její využívání zvykli, nyní je s oblibou využívána. Dále jsou ve městě budovány servisní body, kde mohou cyklisté dofoukat či seřídit svá jízdní kola. Stojany na kola jsou po městě rozmísťovány dle potřebnosti. U úřadů, obchodů, nádraží, škol a školek. Všechny nově budované investiční akce města jsou povinně přizpůsobeny pro přístup hendikepovaných osob. U v minulosti realizovaných staveb dbá město na co největší ulehčení přístupu hendikepovaných osob do budov. Autobusové zastávky město postupně rekonstruuje, upravuje pro lepší bezbariérovou dostupnost.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tím, že je cyklistika v Břeclavi dlouhodobě populárním způsobem dopravy, je jí přizpůsobovaná také infrastruktura. Cyklověž u vlakového nádraží je pěkným příkladem toho jak propojit tyto dva druhy dopravy mezi sebou.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má od roku 2021 novou smlouvu, která na dobu 10 let zajišťuje vysokou míru komfortu pro cestující. Používána jsou nízkopodlažní vozidla s pohonem CNG. Pravidelně jsou upravovány jízdní řády tak, aby byla zajištěna co možná nejvyšší návaznost na linky regionální a vlakové linky IDS JmK. Město je plně vědomo svého zapojení do systému IDS. V rámci MHD mohou občané využívat i regionální autobusy. Platba v MHD je možná platební kartou. Tento způsob platby je zvýhodněn oproti klasické jízdence. Cestujícím odpadá nutnost hledání adekvátní finanční částky. Mohou platit bezhotovostně. U terminálu je vybudována cyklověž, do které cyklisté umístí svá kola a následně mohou využít MHD. Nově od 1.3.2023 zavádíme přestupní jízdenku, která opět poskytne cestujícím větší variabilitu. Během hodnoceného období došlo v MHD i k mírnému zdražení jízdních dokladů, kdy město pro udržení principů integrace zvýšilo cenu v souladu se zvýšením cen v celé IDS Jmk.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vozový park MHD je nadstandardně kvalitní, využívající alternativní pohon. Provoz je řádně integrován do IDS JmK, funkční je i terminál VHD v sousedství vlakového nádraží.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město zavádí zóny s dopravním omezením, ať už se jedná o zóny 30 či obytné zóny. Ke zklidnění dopravy mimo průjezdní úseky, pomáhají křižovatky, kde není přednost upravena dopravním značením. Zavádíme zóny rezidentního parkování, neboť zejména v okolí nádraží je velký tlak na počet parkovacích míst. Město zpracovalo projekt parkovacího domu v blízkosti nádraží, avšak vzhledem k vysoké finanční nákladnosti, čeká na vhodný dotační titul. V roce 2024 by měl být realizován projekt revitalizace prostoru přednádraží, kde budou parkovací místa nahrazena především místy K-R. Většina prostoru bude sloužit jako klidová zóna. P-R je ve městě nyní využíváno v prostoru bývalého autobusového nádraží, kde je celodenní parkování vozidel možné za částku 50 Kč. Držitelé neomezené karty na všechna parkoviště v majetku města, zde parkují v přepočtu za částku 11 Kč/den. Toto parkoviště je primárně určeno jako parkoviště pro občany dojíždějící za prací vlakem či regionálními autobusy. Pěší zóny jsou ve městě často řešeny jako společný prostor pro cyklisty a chodce, přičemž je dbáno na ohleduplnost a toleranci účastníků provozu. V hodnoceném období započaly práce na zónách s dopravním omezením v ulicích J. Fučíka, v oblastech okolo nádraží, realizováno bylo rozšíření zóny v okolí ulic Březinova a Lanžhotská.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zrealizovalo spoustu akcí na zlepšení situace v oblasti dopravy v klidu. Další projekty jsou připravoány k realizaci.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav v rámci cíle přepravit vyšší počet cestujících než v minulých letech, zavedlo přestupní jízdenku, která zvyšuje atraktivitu cestování v MHD. V roce 2022 navýšilo počet spojů o 22, čímž došlo k lepší návaznosti na vlaky IDS a také se zlepšilo taktování jednotlivých spojů. V letošním roce zadalo město zpracování Plánu udržitelné městské mobility, v rámci kterého má dojít k posouzení vytíženosti jednotlivých spojů a dojde k jejich optimalizaci. Město přepravuje seniory nad 65 let zdarma. Autobusy jsou na velmi vysoké úrovni, dbáme na komfort cestování, čistotu a bezpečnost. Porovnání počtu přepravených osob je v současné době obtížně vyjádřitelné. V minulých letech jsme zažili zkreslení dat kvůli Covid 19, dále kvůli podpoře občanů Ukrajiny. Reálná data budou věříme až v roce 2023 a ta budou zapracována do PUMM. Vnímáme potřebnost dopravy dětí do škol, školek, dospělých a seniorů do nemocnice, na přestupní terminál, do zaměstnání. Všechna tato hlediska jsou v rámci tvorby jízdních řádů zohledňována.
|
-
50
Vzhledem k dopravním podmínkám ve městě se nedaří dlouhodobě přesunout cestující z osobních vozidel do MHD. Poloha města vybízí spíše k využívání jízdních kol.
-
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci možností zrealizovalo město možná opatření pro zvýšení atraktivity systému MHD. Vzhledem k příhodné orografii a rozloze města je hodně preferována jízda na kole před použitím MHD.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Břeclavi je provozován pokročilý systém parkování. Platby lze realizovat prostřednictvím mobilní aplikace. Centrum města je rozděleno do zón. Na parkovištích je režim půl hodiny s parkovacím kotoučem zdarma, což motivuje řidiče k rychlému vyřízení záležitostí a opuštění zpoplatněného parkoviště. Město ustoupilo od vyhrazování parkovacích míst, nově umožňuje parkování po omezenou dobu s parkovacím kotoučem. Déle možného parkování závisí na místě a provozovně (gastronomie, poštovní služby apod. - doba dle délky času potřebné k pohodlnému vyřízení). Na dodržování rychlosti dohlíží ve městě úsekové měření rychlosti i okamžitý snímač. Prostředky generované těmito nástroji se snaží město investovat do infrastruktury (zóny s dopravním omezením, oprava povrchů, dětské dopravní hřiště). Již několik let se nám úspěšně daří čerpat finanční prostředky z fondu BESIP JmK, kdy při spolufinancování města vytváříme zázemí dětského dopravního hřiště. Za sledované období byly pořízeny skladové prostory v hodnotě 500 000 Kč bez DPH., dále regály pro uložení koloběžek, odrážedel a překážek pro dopravní soutěže mladých cyklistů, jízdní kola, židle a stoly. Město dává každoročně 100 000 Kč na aktivity BESIP do rozpočtu odboru správních činností. V roce 2023 již 125 000 Kč, na rok 2024 bude položka navýšena po dohodě s vedením města na 150 000 Kč. V roce 2022 započaly přípravy na rozšíření DDH a vytvoření plochy pro jízdu zručnosti. V roce 2023 město obdrželo dotaci na realizaci rozšíření v částce 1 000 000 Kč, město se zavázalo přidat dalších necelých 600 000 Kč jako spolufinancování, přičemž poskytne i lukrativní pozemky v centru města. Již od roku 2021 pořádá město výtvarnou soutěž s dopravní tématikou pro žáky 1.-3. tříd břeclavských základních škol, kdy město přispívá nad rámec částky určené na aktivity BESIP 10 000 Kč na odměnu pro nejlépe hodnocené práce. Ty následně jsou následně umístěny v budově městského úřadu, kde vytváří příjemné, rodinné prostředí. Další finance město poskytuje na PUMM, projekty cyklostezek, cyklotras, změny dopravního značení ve prospěch cyklistů, budování parkovišť (nám. Petra Bezruče, gen. Šimka), opravy chodníků (Hraniční), budování přechodů pro chodce (Nádražní), míst pro přecházení (Na Zahradách, Lanžhotská), atp. Město nemá konkrétní fond mobility, nicméně vedení města vnímá potřebu investic do dopravní infrastruktury i osvětových akcí pro stávající i budoucí účastníky silničního provozu a velkoryse tuto oblast podporuje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má nastavený systém parkování. Situace odpovídá městu dané velikosti.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2022 (prosinec) bylo zadáno zpracování Plánu udržitelné městské mobility. Tento strategický dokument není povinný pro města velikosti Břeclavi, nicméně vnímáme potřebu důkladné analýzy dopravního prostoru. Vzhledem k tomu, že Břeclav je důležitým dopravním uzlem a mnoho cestujících ji využívá k přestupu z individuální na hromadnou dopravu, řešíme stále častěji problémy se statickou dopravou. Další problémy přináší vedení linek a taktování spojů a vytíženost městské hromadné dopravy. Tyto a další oblasti budou PUMM řešeny a město věří ve vytvoření materiálu, který dá plánování dopravy jasná pravidla, mantinely a posune jej kupředu. Doba na zpracování dokumentu činí 18 měsíců. Město vysoutěžilo zpracování dokumentu za cca 2 250 000 Kč bez DPH. Schválení dokumentu zastupitelstvem předpokládáme na prvním zasedání zastupitelstva v druhé polovině roku 2024. Zadání PUMM předcházelo několik jednání v rámci celé politické reprezentace města tak, aby na plánu byla shoda a jeho výsledky a doporučení byly následně uvedeny do praxe s podporou všech politických stran a hnutí.
|
-
75
Město zadalo zpracování PUMM. Věříme, že bude pilířem i pro nadcházející vedení města a budou se jím dále řídit.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město si uvědomuje důležitost existence dokumentu jako je PUMM. Ten je v současnosti zpracováván.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rok 2021 odstartoval v Břeclavi novou etapu MHD. Na základě nové smlouvy tvoří vozový park MHD 15 nízkopodlažních, klimatizovaných vozů s pohonem na CNG. Město při obměně těchto vozidel nikterak nepočítá s návratem k méně šetrným vozům. Cílem je udržet minimálně stejný standard i nadále.
|
-
100
Všechny vozy MHD pohání CNG.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Břeclav disponuje vysoce nadstandardním vozovým parkem MHD, obzvláště na město takové velikosti. Všechny vozy využívají alternativní pohon na CNG.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav hodlá postupně zavádět nízkoemisní vozidla ve zřizovaných organizacích. V této chvíli kromě plně nízkoemisního MHD, má město k dispozici dvě elektrovozidla a dvě elektrokola. Všechny tyto dopravní prostředky jsou zařazeny v Technických službách města Břeclavi. Jsou využívány při údržbě zeleně, při osazování dopravního značení. K přesunu na místa výkonu práce. Spokojenost s tímto druhem pohonu je vysoká. Vozidla nenajíždí denně velké vzdálenosti i proto je možné říci, že se osvědčila a město bude do budoucna s tímto typem pohonu dále kalkulovat a pořizovat další stroje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město začíná uplatňovat bezemisní vozidla i ve vozovém parku svých organizací a plánuje jejich další rozvoj.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav má plně rozvinutou síť čerpacích stanic. Umožnují jak čerpání CNG, který pohání i autobusy MHD, tak dobíjení elektrovozidel, či tankování LPG. Na katastru města je celkem osm čerpacích stanic, z nichž dvě nabízí možnost tankovat CNG, tři LPG, jedna dobíjení elektrovozidel. Dobíjecí stanice elektrovozidel postupně vznikají i na parkovištích u obchodních domů (Billa, Penny). Město v rámci projektu parkovacího domu taktéž počítá s vybudováním nabíjecích stanic pro elektrovozidla.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě je dostupná základní infrastruktura pro všechny alternativní druhy pohonu.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2021 je vozový park MHD tvořen 15 nízkopodlažními, klimatizovanými vozy s pohonem na CNG. Při obměně těchto vozidel se nepočítá s návratem k méně šetrným vozům. Postupně chceme zavádět nízkoemisní vozidla ve zřizovaných organizacích. Technické služby – organizační složka města Břeclav, mají k dispozici dvě elektrovozidla a dvě elektrokola. Tyto dopravní prostředky jsou využívány při údržbě zeleně, při osazování dopravního značení a k přesunu na místa výkonu práce. Při výběrových řízeních město Břeclav v současné době nevypisuje kritérium využívání environmentálně šetrných vozidel.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Požadavek na environmentálně šetrné vozy byl uplatněn specificky u výběrového řízení na MHD. U obecných VŘ tento požadavek uplatňován není.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav zavádí zóny s dopravním omezením - zejména Zóny 30. Na vjezdech do tohoto typu zóny je vždy svislé dopravní značení doplněno vodorovným. Město instalovalo dva měřiče rychlosti. Jeden pro úsekové měření, druhý pro okamžité měření, čímž došlo k poměrně výraznému zklidnění dopravy na příjezdu do města. Vzhledem k tomu, že městem prochází silnice I. a II. třídy, je město pouze partnerem Ředitelství silnic a dálnic a Správy a údržby silnic. Nemůže tedy přímo zasahovat do tvorby zklidňujících prvků na průtazích, nicméně spolu s dopravní policií se podílí na tvorbě projektových dokumentací. Město disponuje dopravní komisí a pracovní skupinou pro dopravu v rámci ORP. Snahou je neřešit pouze město Břeclav, ale zapojit do zklidňování dopravy také obce ORP. Jednotně nastavovat zónová opatření atp. Bezpečné přechody pro chodce s osvětlením jsou základním prvkem bezpečného vedení chodců. Pravidelně v měsíčníku Radnice umísťujeme články o bezpečném chování na přechodech, místech pro přecházení, sdružených přechodech.
|
-
75
Aplikace zón s dopravním omezením. Budování přechodů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se snaží problémová místa řešit. A to nejen pro svůj katastr, ale i okolní obce s rámci SO ORP.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav disponuje čtyřmi zkušebními komisaři řidičů. Ti se podílí na dopravní výchově na dětském dopravním hřišti i na soutěžích pořádaných pod záštitou BESIP. Město má dále pět akreditovaných lektorů dopravní výchovy. Pořádá přednášky pro seniory i pro malé děti. Každoročně investuje do zázemí dětského dopravního hřiště. V roce 2021 byly zakoupeny skladové prostory, v roce 2022 stoly, židle, počítač. V roce 2023 je plánováno rozšíření DDH a vytvoření plochy pro disciplínu Jízda zručnosti. Město počítá na letošní rok spoluúčast ve výši 500 000 Kč a poskytne pozemky pro rozšíření. Zbytek finančních prostředků je požadováno po Jihomoravském kraji jako dotace z fondu BESIP. Dále město pořádá výtvarnou soutěž s dopravní tématikou i akce v rámci Evropského týdne mobility.
|
-
100
Probíhají besedy, město se věnuje dopravní výchově, rozšiřuje zázemí dětského dopravního hřiště.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Probíhá spousta akcí, je snaha investovat prostředky i do zázemí pro BESIP.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Existuje mobilní aplikace, kterou spravují Technické služby města Břeclavi, do které občané mohou vkládat poznatky o poškození dopravní infrastruktury, či dopravního značení. V aplikaci je zobrazován stav řešení požadavku na opravu či komentář ke konkrétní věci. Technické služby dále spolupracují se všemi dotčenými odbory městského úřadu tak, aby byla věc odpovídajícím způsobem vyřešena.
|
-
75
Aplikace TS, které reagují na podněty občanů i PČR. Vždy řešeno formou závada - následně určen řešitel, dále nový (opravený) stav.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podněty od občanů jsou průběžně řešeny.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav zadalo zpracování Plánu udržitelné městské mobility. V současné době je zpracováván. Město Břeclav nemá pro svou velikost povinnost tento plán mít, nicméně vnímá zvyšující se počet podnětů zejména na statickou dopravu, vedení linek MHD a taktování spojů. Proto se město rozhodlo tento strategický dokument vlastnit a dále se řídit doporučeními, které z něj vzejdou.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se rozhodlo přistoupit ke zpracování PUMM, byť ten není pro města této velikosti úplně běžným dokumentem.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město již několik desítek let usiluje o obchvat. Byla uskutečněna veškerá kompenzační opatření. Nyní čekáme na Ředitelství silnic a dálnic, kdy obchvat města bude realizován. Město je neúměrně zatěžováno tranzitní dopravou. Vnímáme hluk i emise. Pravidelně vedení města komunikuje s ŘSD a apeluje na nutnost postavení obchvatu. Vyhodnocování zatížení životního prostředí jako takové není nutné, neboť vozidla na průtahu městem tvoří ve špičkách jednu nepohybující se kolonu. Bohužel se jedná o silnice I. třídy, kde má město velmi omezené možnosti zásahu.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá stále dobudovaný obchvat páteřních silnic, což je však v primární gesci ŘSD a město má velmi limitované možnosti toto řešit.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán udržitelné mobility města bude zpracován v horizontu 18 měsíců, poté dojde ze strany města k aplikaci navržených řešení.
|
-
75
Čekáme na zpracování PUMM.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město začalo připravovat PUMM, dokončen by měl být v roce 2024.
|