3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
|
Město řeší udržitelnou spotřebu zejména ve vztahu
k energii a zohledňuje relevantní parametry při výběrových řízeních na
investiční i další zakázky. Za tímto účelem je zřízena Pracovní skupina pro
energetický managment. Dalším řešeným tématem je elektronizace, a to jak uvnitř
úřadu (spisová služba), tak vně (portál občana).
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá žádný závazný předpis, který upravuje nakupování s výjimkou veřejného osvětlení. Tady je předpisem schválen standard VO včetně všech parametrů, životnost, svítivost dle vyhlášek, spotřeba, "chytré" řízení, dálkové sledování a ovládání cyklu svícení, postupného útlumu atd. Město zřídilo pracovní skupinu pro energetický management, který řeší zásadní investiční i běžné výdaje. Zejména jde o systematizaci energetických parametrů pro rekonstrukce, výstavbu nemovitostí či pořizování movitých věcí vyšších hodnot (pořízení elektroaut atd.). U dalších movitých věcí se energetická efektivnost zoohledňuje při přípravě veřejných zakázek. Všeobecně je prosazován princip úspory počtu zařízení (multifunkční tiskárny, ledničky, konvice, kávovary, IT technika na úkor kvality a energetické šetrnosti), tisky se nahrazují elektronickými spisy, rozjíždí se portál občana pro možnost úplného elektronického podání, tak aby občané komunikovali jen elektronicky, dotační management probíhá elektronicky prostřednictvím datových schránek od podání žádosti po podpis smlouvy s elektronickým podpisem. Elektronický oběh účetních dokladů je samozřejmostí. Před spuštěním je elektronická úřední deska, která opětovně sníží počet tisku. Veřejné zakázky jsou realizovány prostřednictvím elektronického nástroje EZAK, který bude postupně rozšířen i na příspěvkové organizace.
|
|
|
S výjimkou úpravy oblasti veřejného osvětlení takový
předpis neexistuje.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
|
V uplynulých letech město výrazně rozvinulo svůj systém
nakládání s odpady – a to jak pokud jde o systém svozu, tak o oblast
třídění i předcházení vzniku odpadu (kompostéry, re-use centrum). Na svoz
bioodpadu je navázána městská kompostárna.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
POH ve Městě
Břeclavi V roce 2020 ve městě Břeclavi byla zavedena kombinace
donáškového a odvozného systému nakládání s odpady. - - Směsný komunální odpad od domu s
týdenní frekvencí - - Separovaný odpad v letech 2020-2021
systémem MESOH + hnízda nádob na separovaný odpad - - Separovaný odpad od 2022 pouze hnízda
v počtu 415 s nádobami na papír, plasty, sklo a vybraná hnízda s nádobami
na kov, textil, jedlý olej a tuk - - Sběrný dvůr na nebezpečné odpady a Sběrná místa na
ostatní pro občany - - Biologicky rozložitelný odpad - svoz biopopelnic
od domu, možnost zapůjčení kompostérů
Předcházení vzniku odpadů
Město Břeclav provozuje pro občany RE-USE centrum, kde
nepotřebné se stává potřebným. Veškerou produkci biologicky rozložitelného odpadu zpracovává město provozem kompostárny na organické hnojivo – kompost.
|
-
20
papír, plasty, sklo, BRKO, oděvy, kov, suť, dřevo, elektroodpad, baterie, žárovky, NO tetrapacky sbírány spolu s plastem a jsou dotříďovány na třídící lince
-
|
Papír, plasty, sklo 1x 7 dnů BRKO - od domu 1x za 14 dnů. Kovy - 1 x měsíc Velmi pozitivně lze hodnotit poskytnutí nádob 240 l a kompostérů na BIO odpady pro občany, dále umožnění uložení textilu k další recyklaci, stejně tak jedlý olej a tuk a v roce 2021 vznik Sběrného místa, kde občané mohou ukládat odpady kategorie "O". Město Břeclav zvažuje optimalizaci počtu a rozmístění nádob na separovaný odpad, počet a objem nádob na papír, plasty a sklo není úplně optimální.
|
Město postupně rozšiřuje počet a vybavení sběrných hnízd na
separovaný odpad. Jsou sbírány i komodity jako textil, jedlé tuky a oleje,
kovy. Zaměření je také na bioodpad – sběrný dvůr, biopopelnice, kompostéry.
Cílem je systém ještě rozšířit.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město motivuje občany k separaci odpadu periodickými články v městských novinách, dále na FB stránkách a rovněž prezentuje oblast odpadového hospodářství na každoroční akci s názvem Břeclav dětem.
|
-
20
Město Břeclav sváží směsný komunální odpad od občanů týdně, zavedením svozu biopopelníc spolu s výhledově plánovanou celkovou optimalizací počtu a objemu nádob se uvažuje do budoucna se snížením četnosti svozu SKO.
-
|
Komunikace na FB, kterou kvitují zejména mladší občané, se jeví jako velmi přínosná s ohledem na okamžitou zpětnou vazbu.
|
Město vhodně využívá různé informační kanály k oslovení
širokého spektra občanů (městské noviny/dospělá populace, Facebook/mládež,
místní akce/děti).
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
NE
Město Břeclav má k uložení NO pouze jeden stacionární Sběrný dvůr, což je momentálně ke stávající produkci nebezpečných odpadů dostačující.
|
|
|
Sběr nebezpečného odpadu prostřednictvím sběrného dvora se
jeví dostatečný.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Za poslední dobu došlo k výraznému progresu v hospodaření s energiemi jak ve sledování, dohledu, řízení, tak v oblasti investic. Což podporují i ocenění - Nejlepší připravovaný EPC projekt roku 2021 v ČR od MPO, tak Certifikát kvality v soutěži Chytrých měst za komplexní a aktivní způsob řešení energetické náročnosti budov města.
|
Město zaznamenalo v hodnoceném období velký posun
v této oblasti, a to jak pokud jde o nastavení systému (data, sledování,
hodnocení, řízení), tak v oblasti realizace konkrétních projektů.
K energetice město přistupuje velmi progresivně a hledí do budoucna. Je
zaveden energetický management, realizovány projekty EPC, probíhá dálkové
sledování spotřeb, jsou uvažovány různé OZE, uvažuje se o zavedení komunitní
energetiky.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má vytvořen systém energetického managementu. Obdrželi jsme i certifikát kvality SMART City za Komplexní a aktivní způsob řešení energetické náročnosti budov města, dále první místo za nejlepší připravovaný EPC projekt roku 2021 v celé ČR od ministra průmyslu a obchodu. Personálně je zajištěno pracovní skupinou en. managementu, kterou řídí vedoucí odboru ekonomického, spolupracuje ředitel příspěvkové organizace, jednatel městské společnosti Teplo Břeclav s.r.o. a v roli odborného poradce vystupuje externí společnost Amper Savings, a.s. Samotná pozice energetického managera zřízena není. V současné době probíhá veřejná zakázka na energetické audity pro všechny budovy v majetku města s cílem zajistit zásobník projektů s cílem úspory energií a snižování uhlíkové stopy. Na konci roku bude vypsána veřejná zakázka na aktualizaci územní energetické koncepce. Dále se město zabývá alternativními zdroji energie - geotermální vrty (přeshraniční spolupráce s Rakouskem), bioplynová stanice, svoz gastroodpadu, větrné parky a další.
|
-
Ano
Systém energetického managementu je zaveden, personálně zajišťuje vedoucí odboru ekonomického, ředitel příspěvkové organizace a externí energetický manager.
|
Energetický management funguje, má hmatatelné výsledky, prokazatelné úspory, ocenění. Sdílí také dobrou praxi pro jiné subjekty veřejné správy.
|
Město má zaveden systém energetického managementu. Není
zřízena přímo pozice energetika, ale byla vytvořena Pracovní skupina
energetického managementu a město spolupracuje s externí odbornou firmou.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Byla provedena analýza spotřeby energií u vybraných 26 objektů z nichž 8 bylo zahrnuto do EPC projektu, který bude dokončen do 30. 6. 2023. Na dalších objektech je projektována FVE, nakládání se srážkovými vodami. Při rekonstrukci VO pracujeme se schválenými standardy. Je budován dohledový systém pro on-line sledování a dálkové řízení spotřeby. U každého nového projektu posuzujeme už v rámci projektové přípravy energetickou oblast, klademe důraz na soběstačnost a obnovitelné zdroje. Data jsou jako zdroj pro optimalizaci jističů, sazeb a také pro soutěž na komoditní burze. Připravujeme dle podkladových dat možné vytvoření komunitní/komunální energetiky.
|
-
Ne
Podíl obnovitelné energie na dodávkách energií nesledujeme mimo vlastní výrobu z FVE.
-
-
-
-
nesleduje
Sledováno v rámci rozpočtu jednotlivých ORJ a organizačních složek
-
nesleduje
Řešeno pouze v celkových hodnotách (v Kč) v rámci přípravy rozpočtu dle jednotlivých ORJ.
-
nesleduje
Tento indikátor bude sledován po zpracování energetických auditů v roce 2024
-
|
|
Město pravidelně sleduje (na některých objektech online)
spotřeby energie a data vyhodnocuje. Na jejich základě jsou plánovány konkrétní
aktivity a investice, včetně projektů EPC. U 26 objektů byly provedeny podrobnější
analýzy spotřeb, u všech objektů budou provedeny energetické audity
s cílem vytvořit zásobník budoucích projektů.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Závazný předpis existuje jen u veřejného osvětlení. U ostatních investičních akcí je u projekční přípravy jako stálý člen výrobního výboru externí energetický manager, který postupuje dle principů energetického managementu, při přípravě architektonických soutěží je energetik součástí poroty a energetika součástí zadání.
|
|
Výsledky jsou patrné u projektu rekonstrukce městského koupaliště a krytého bazénu, rekonstrukce Domova seniorů, přípravě projektu sociálního bydlení, rekonstrukce VO atd.
|
Příslušný předpis existuje pouze pro oblast veřejného
osvětlení. Při přípravě projektů/investic jsou však energetické parametry
zohledňovány. S jejich stanovení pomáhá městu externí expert.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na významných budovách jsou data on-line (nástroj SCADA Mervis), u dalších jsou pravidelné měsíční odečty.
|
|
|
Data
jsou k dispozici minimálně na měsíční bázi, na některých objektech probíhá
sledování online.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
|
Město se snaží zohledňovat parametry související
s energetickou účinností či OZE, další aspekty (např. odpady, voda) jsou
zohledňovány méně.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce jsou dány platným zněním stavebního zákona a jeho prováděcích vyhlášek. Dále je nová výstavba závislá na platné územně plánovací dokumentaci a s tím spojeným prostorovým rozdělením funkčních ploch (včetně jejich limitů). Dále má město Břeclav zpracovány nové strategické dokumenty, včetně Strategického plánu rozvoje města Břeclav pro období 2022-2030. Nejedná se o předpis, nicméně Strategický plán rozvoje města Břeclav je jedním ze základních rozvojových dokumentů města, který určuje, jak by se mělo město rozvíjet v následujících letech. Oproti předchozím rokům se ve městě zlepšila spolupráce a kooperace s vlastníky a správci inženýrských sítí. Dochází k lepšímu a efektivnímu plánování investičních akcí. Příkladem může být momentálně probíhající rekonstrukce Komenského nábřeží, kde se několik investičních akcí spojilo do jednoho celku (stavba protipovodňové zídky – investor Povodí Moravy, sp., rekonstrukce vodovodu a kanalizace – investor Vodovody a kanalizace Břeclav, a.s., oprava povrchu komunikace a chodníku pro pěší – investor město Břeclav). Při zadávání nových stavebních zakázek vychází město z platných právních předpisů včetně územně plánovací dokumentace a zpracovaných a Zastupitelstvem města schválených strategií. Předpis, který by stanovil a řešil principy udržitelného stavitelství, město Břeclav zpracovaný nemá.
|
-
0
Město Břeclav vnitřní předpis zpracovaný nemá.
-
|
|
Takový předpis neexistuje. Město vychází ze zákonných
požadavků a strategických rozvojových dokumentů. Je patrná snaha o spolupráci
se soukromými investory (např. vlastníky/správci inženýrských sítí).
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Indikátory v této oblasti se ve městě Břeclav nesledují a za současného stavu vidíme objektivní sledování těchto indikátorů jako velmi problematické.
|
|
|
V rámci pravomocí města je toto obtížné.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Většina veřejných objektů ve vlastnictví města prošla alespoň částečnou rekonstrukcí a tyto objekty jsou zatepleny a mají vyměněna okna. Jedná se o budovy škol a školek, Domova seniorů, Domu školství, kulturních domů v jednotlivých městských částech a samotnou budovu městského úřadu. Jedná se o objekty o celkové ploše cca 23 732 m2. Některé objekty jsou památkově chráněny a jejich zateplení není možné. Nově se plánuje rekonstrukce budovy „starého“ městského úřadu, který je částečně užíván i pro komerční účely. Nicméně se v objektu nachází několik kanceláří spadající pod městský úřad a také obřadní síň. Budova by měla projít rekonstrukcí včetně zajištění bezbariérového přístupu. Momentálně se připravuje zadání pro projektovou dokumentaci. V současnosti probíhá v budově městského úřadu realizace EPC projektu, jehož součástí je také instalace fotovoltaických panelů na střechu objektu. FVE panely budou postupně instalovány na střechy dalších městských budov (projektové dokumentace se dokončují).
|
|
|
Alespoň částečnou rekonstrukcí prošla většina městských
budov. Díky kvalitnímu sledování dat má město v tomto směru dobrý přehled.
|