Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Olomouc - 2023

Kategorie : C
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Jiřina Vargová
Konzultant Nejsou zadáni žádní konzultanti ...
Koordinátor Radek Hloch Olomouc
Oponentura je povinná pouze pro kategorie A a B

AUDIT

10 – Globální odpovědnost

Hodnocení oblasti

10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

U municipalit kategorii C MA21, se předpokládá existence fungující organizační struktury potřebné k realizaci aktivit pomáhajících k implementaci principů UR do denního života v daném území. V Olomouci, v této kapitole 10.1. GO, lze tento stav, a to i v porovnání s jinými městy této kategorie, považovat za uspokojivý. Nicméně, z hlediska celkové 10. oblasti UR, tj. globální odpovědnosti, se jedná o nejslabší část tohoto nyní předloženého auditu. Z uvedených informací, spadajících do hlavních indikátorů UR (využívání FT produktů, výrobků a aktivit, potažmo získání statusu „Fairtradového města“, zapojování příspěvkových i nevládních organizací či jiných aktérů na území města do projektů rozvojové spolupráce a humanitární pomoci), má Olomouc, i vzhledem k tomu, že se jedná o páté nejlidnatější město ČR, velké rezervy. Jejich existující „podhoubí“ lze posilovat kvantitativně i kvalitativně systematicko koncepční podporou, vč. uskutečňování akcí, a to jak z hlediska vedení samosprávy města, tak z hlediska jejich rozšiřování v rámci místní spektrálně různorodé komunity.

U dalších indikátorů UR v rámci kapitoly 10.1. doplňkových, je nutno pozitivně vyzdvihnout, že olomoucká municipalita i komunita je občanskou společností s humanitárním cítěním a že municipalita již delší dobu aktivně spolupracuje se 3. mezinár. organizacemi zabývajícími se UR, vč. přejímání dobrých praxí z nich. Obojí je uspokojivým potenciálem pro systematické kvantitativní a kvalitativní realizace aktivit rozšiřujících spektrum aktivního přístupu ke globální odpovědnosti.

10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
Oblast 10.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Z ověřených informací v této kapitole GO uvedených, lze vyhodnotit stávající stav spolupráce samosprávy SMOl s místními subjekty (převážně školství, NNO) i veřejností, a to z hlediska rozsahu osvěty a vzdělávání jak v environmentálních tématech, tak o udržitelném rozvoji, za dobrý potenciál ke zvyšování povědomí místní komunity o globálních souvislostech. Rezervy ke zlepšování, je možné spatřovat nejen v rozšíření této spolupráce ještě s místními subjekty podnikatelského sektoru, ale i v systematickém monitoringu dopadů široké a pestré škály nabízených aktivit na místní komunitu, vč. vyhodnocování jejich efektivity pomocí zpětné vazby.

10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
Oblast 10.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Do velmi pozitivního přístupu SMOl k řešení klimatických změn náleží jak zavedení základních pilířů energetického managementu města, jehož nedílnou součástí je i vytvoření a obsazení pozice energetického manažera, certifikace všech objektů v majetku města dle normy ČSN EN ISO 50001:2019 či připojení se k Paktu starostů a primátorů v oblasti Klimatu a Energetiky. Náleží sem také zpracování a schválení Adaptační a mitigační strategie města Olomouce, vč. Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima, následně i studie Hospodaření se srážkovými vodami, nevyjímaje přijetí městských standardů objektů hospodaření s dešťovou vodou a opatření modrozelené infrastruktury na veřejných prostranstvích. SMOl má také schválený Plán udržitelné městské mobility. Všechny tyto dokumenty slouží mj. i coby podklad při následné realizaci konkrétních projektů s mitigačními či adaptačními opatřeními na změny klimatu.

SMOl se snaží sledovat vývoj emisí CO2 z bilančních údajů spotřeb paliv a energií u sektorů, které může město svými aktivitami ovlivnit. K dispozici jsou nyní data z r. 2010 a 2019, se snižujícím se trendem emisí tohoto skleníkového plynu.

Nutno však apelovat i na potřebu sledování stopy ekologické (hlavní indikátor MA21), a to z důvodů zjišťování nejen efektivity realizovaných opatření na území města vůči globální odpovědnosti, ale i z hlediska jejích vývojových trendů v tomto území. V současné době je však toto sledování svízelné díky celorepublikové absenci kalkulátora jejího výpočtu. Neexistuje solidní organizace, která by byla schopna/ochotna ekologickou stopu pro města a obce ČR počítat. Vysokoškolské pracoviště olomoucké university by mohlo být dalším dobrým „podhoubím“ pro vyřešení tohoto problému. Sledování jak ekologické, tak uhlíkové stopy není nutné provádět každoročně, stačí v časových periodách 5 či 10 let.

Oponentura je povinná pouze pro kategorie A a B

OPONENTURA

10 – Globální odpovědnost

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Text u hlavního indikátoru MA21 10.3.1. Ekologická stopa náleží k doplňkovému indikátoru 10.3.3. uhlíková stopa.


Ekologická stopa města, ani pro žádný objekt v majetku města, vyhodnocována dosud nebyla.

Z bodového sebehodnocení (stav špatný -1) u tohoto indikátoru vyplývá, že si je SMOl tohoto stavu vědomo. Těžké je z naší pozice hodnotitelů 10. oblasti UR Globální odpovědnost, s vědomím stávající absence kalkulátora ekologických stop na celorepublikové úrovni, municipalitám vyhodnocovat u tohoto indikátoru stav špatný či velmi špatný.

Při hodnocení Olomouce mě v této souvislosti tudíž napadlo, zda by s řešením tohoto problému mohla pomoci Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého.

Uvádím tento komentář coby podnět k zamyšlení všech zainteresovaných stran nad pomocí řešit tento problém.

Předem děkuji za čas věnovaný jak k zamyšlení, tak k řešení.

Pro případ zpětné reakce mě prosím kontaktujte na e-mail jirina.vargova@seznam.cz.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

U municipalit kategorii C MA21, se předpokládá existence fungující organizační struktury potřebné k realizaci aktivit pomáhajících k implementaci principů UR do denního života v daném území. V Olomouci, v této kapitole 10.1. GO, lze tento stav, a to i v porovnání s jinými městy této kategorie, považovat za uspokojivý. Nicméně, z hlediska celkové 10. oblasti UR, tj. globální odpovědnosti, se jedná o nejslabší část tohoto nyní předloženého auditu. Z uvedených informací, spadajících do hlavních indikátorů UR (využívání FT produktů, výrobků a aktivit, potažmo získání statusu „Fairtradového města“, zapojování příspěvkových i nevládních organizací či jiných aktérů na území města do projektů rozvojové spolupráce a humanitární pomoci), má Olomouc, i vzhledem k tomu, že se jedná o páté nejlidnatější město ČR, velké rezervy. Jejich existující „podhoubí“ lze posilovat kvantitativně i kvalitativně systematicko koncepční podporou, vč. uskutečňování akcí, a to jak z hlediska vedení samosprávy města, tak z hlediska jejich rozšiřování v rámci místní spektrálně různorodé komunity.

U dalších indikátorů UR v rámci kapitoly 10.1. doplňkových, je nutno pozitivně vyzdvihnout, že olomoucká municipalita i komunita je občanskou společností s humanitárním cítěním a že municipalita již delší dobu aktivně spolupracuje se 3. mezinár. organizacemi zabývajícími se UR, vč. přejímání dobrých praxí z nich. Obojí je uspokojivým potenciálem pro systematické kvantitativní a kvalitativní realizace aktivit rozšiřujících spektrum aktivního přístupu ke globální odpovědnosti.

Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
Oblast 10.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Z ověřených informací v této kapitole GO uvedených, lze vyhodnotit stávající stav spolupráce samosprávy SMOl s místními subjekty (převážně školství, NNO) i veřejností, a to z hlediska rozsahu osvěty a vzdělávání jak v environmentálních tématech, tak o udržitelném rozvoji, za dobrý potenciál ke zvyšování povědomí místní komunity o globálních souvislostech. Rezervy ke zlepšování, je možné spatřovat nejen v rozšíření této spolupráce ještě s místními subjekty podnikatelského sektoru, ale i v systematickém monitoringu dopadů široké a pestré škály nabízených aktivit na místní komunitu, vč. vyhodnocování jejich efektivity pomocí zpětné vazby.

Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
Oblast 10.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 10.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Do velmi pozitivního přístupu SMOl k řešení klimatických změn náleží jak zavedení základních pilířů energetického managementu města, jehož nedílnou součástí je i vytvoření a obsazení pozice energetického manažera, certifikace všech objektů v majetku města dle normy ČSN EN ISO 50001:2019 či připojení se k Paktu starostů a primátorů v oblasti Klimatu a Energetiky. Náleží sem také zpracování a schválení Adaptační a mitigační strategie města Olomouce, vč. Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima, následně i studie Hospodaření se srážkovými vodami, nevyjímaje přijetí městských standardů objektů hospodaření s dešťovou vodou a opatření modrozelené infrastruktury na veřejných prostranstvích. SMOl má také schválený Plán udržitelné městské mobility. Všechny tyto dokumenty slouží mj. i coby podklad při následné realizaci konkrétních projektů s mitigačními či adaptačními opatřeními na změny klimatu.

SMOl se snaží sledovat vývoj emisí CO2 z bilančních údajů spotřeb paliv a energií u sektorů, které může město svými aktivitami ovlivnit. K dispozici jsou nyní data z r. 2010 a 2019, se snižujícím se trendem emisí tohoto skleníkového plynu.

Nutno však apelovat i na potřebu sledování stopy ekologické (hlavní indikátor MA21), a to z důvodů zjišťování nejen efektivity realizovaných opatření na území města vůči globální odpovědnosti, ale i z hlediska jejích vývojových trendů v tomto území. V současné době je však toto sledování svízelné díky celorepublikové absenci kalkulátora jejího výpočtu. Neexistuje solidní organizace, která by byla schopna/ochotna ekologickou stopu pro města a obce ČR počítat. Vysokoškolské pracoviště olomoucké university by mohlo být dalším dobrým „podhoubím“ pro vyřešení tohoto problému. Sledování jak ekologické, tak uhlíkové stopy není nutné provádět každoročně, stačí v časových periodách 5 či 10 let.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky
VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky
VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti
VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:
Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek