Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Olomouc - 2023

Kategorie : C
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Zatím nehodnoceno
Oponent Kateřina Janovská
Konzultant Nejsou zadáni žádní konzultanti ...
Koordinátor Radek Hloch Olomouc
Oponentura je povinná pouze pro kategorie A a B

AUDIT

5 – Zdraví

Hodnocení oblasti

5.1 Integrace zdravotních hledisek do plánování a rozhodování

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
5.1 Integrace zdravotních hledisek do plánování a rozhodování
Oblast 5.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Ve městě Olomouci nedochází k systematickému plánování zdravotních služeb, přesto je téma ochrany či podpory veřejného zdraví a zdravých životních podmínek součástí strategického plánování – je obsaženo jak ve Strategickém plánu rozvoje města Olomouce na období 2018–2025, tak i v některých sektorových koncepčních dokumentech. K plánování zdravotních a souvisejících služeb dochází také během komunitního plánování sociálních služeb. Magistrát města Olomouce nemá v současné době zajištěnu personální odbornost pro oblast podpory a ochrany zdraví obyvatel (neexistuje odbor, oddělení nebo pracovní skupina), nemá ani zpracovanou analýzu zdravotního stavu či Zdravotní plán města. Na druhou stranu SMOl každoročně podporuje aktivity, které přispívají k ochraně a podpoře veřejného zdraví či vedou ke zdravému životnímu stylu obyvatel, a to možností čerpání finančních prostředků z dotačních programů města. 

Oblast 5.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Oceňuji reálné, srozumitelné a přehledně zpracované odpovědi. 

Z části 5.1 vyplývá, že město disponuje řadou koncepčních rozvojových materiálů, které se zdravím souvisí, ale postrádá samostatnou koncepci nebo konkrétní plán pro podporu zdraví obyvatel a pro vytváření podmínek pro zdraví ve městě. Olomouc nemá zpracovanou analýzu zdravotního stavu obyvatel (základní podkladový materiál), což je pro město velikosti Olomouce značný handicap. Nejsou stanovené priority v této oblasti, spolupráce s odborníky není systematická, zřejmě neexistuje pracovní skupina nebo komise, která by se touto problematikou zabývala. 

Jako pozitivní hodnotím, že město si tyto nedostatky uvědomuje. 

5.2 Podpora zdraví a prevence nemocí

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
5.2 Podpora zdraví a prevence nemocí
Oblast 5.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Statutární město Olomouc aktivně spolupracuje s vládními i nevládními organizacemi, které přispívají k ochraně a podpoře veřejného zdraví či vedou ke zdravému životnímu stylu obyvatel, a to nejčastěji formou jejich zapojení do činností pracovních skupin (např. v rámci strategického plánování či komunitního plánování sociálních služeb) a ustanovených odborných komisí RMO, pořádáním preventivních, osvětových či sportovních akcí a aktivit souvisejících s podporou zdraví (jedná se jak o akce pořádané SMOl a jeho městskými organizacemi pro různé cílové skupiny – seniory, dětí a mládež, rodiny s dětmi, atd., tak i partnerskými subjekty) či finanční podporou prostřednictvím městských dotačních programů. Město se dále připojuje k různým regionálním, národním či evropským iniciativám a kampaním, je vlastníkem a správcem bezplatně a volně přístupných 20 smíšených hřišť, většiny sportovišť a herních hřišť, ve svém majetku má také sportovní zařízení nadregionálního významu, moderní dopravní hřiště, bike park Olomouc či několik workoutových hřišť, stejně tak dlouhodobě podporuje zapojení areálů ZŠ do nabídky volnočasových aktivit široké veřejnosti.

V letech 2020 a 2021 bylo konání veřejných aktivit a akcí ovlivněno celosvětovou pandemií Covid-19 a na ně navazujícími vládními opatřeními. V prvním roce pandemie docházelo nejčastěji k rušení akcí bez náhrady, ve druhém roce, a to zejména díky zkušenostem z předchozího roku, docházelo mj. i k přesunu akcí do „teplých měsíců“, kdy nebyla vládní opatření tak přísná a konání veřejných akcí zakázáno, popřípadě do on-line prostředí (např. veřejná projednávání, apod.).

Oblast 5.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Audit části 5.2 obsahuje rozsáhlý, přesto srozumitelný a přehledný i zdravě kritický, výčet aktivit vztahujících se k podpoře zdraví a životní pohodě obyvatel města Olomouce. Olomouc čerpá také z odborného zázemí FNOL a FTK UPOL, jejichž aktivity představují vynikající vzory praktické realizace podpory zdraví veřejnosti všech věkových skupin. I v této oblasti je zřetelné, že by Olomouci prospěla koordinace všech aktivit ze strany města.  


5.3 Zdraví obyvatel

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
5.3 Zdraví obyvatel
Oblast 5.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 5.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Část 5.3 je zpracována s dostatečnou kvalitou a vypovídací hodnotou, je vidět, že autoři využili spolupráci s odborníky. Hodnocené ukazatele zdravotního stavu jsou v Olomouci (resp. SO ORP Olomouc) na dobré úrovni, většinou nad průměrem kraje i České republiky. V hodnocení ze strany autorů chybí zhodnocení dopadu pandemie Covid 19 v letech 2021 a 2021 (částečně i 2022) na ukazatele zdravotního stavu obyvatel Olomouce. 

V oponentuře zohledňuji skutečnost, že k některým ukazatelům chybí ve veřejných zdrojích Ústavu zdravotnických informací a statistiky aktuální data (incidence nádorů, prevalence alergií, astmatu, hospitalizovanost...) a tyto ukazatele nebudu hodnotit. V některých případech by chybějící standardizované údaje šly částečně nahradit dostupnými absolutními počty z různých zdrojů (KHS, ČSÚ...), tuto možnost autoři nevyužili. 

  

Oponentura je povinná pouze pro kategorie A a B

OPONENTURA

5 – Zdraví

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
5.1 Integrace zdravotních hledisek do plánování a rozhodování
Oblast 5.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Ve městě Olomouci nedochází k systematickému plánování zdravotních služeb, přesto je téma ochrany či podpory veřejného zdraví a zdravých životních podmínek součástí strategického plánování – je obsaženo jak ve Strategickém plánu rozvoje města Olomouce na období 2018–2025, tak i v některých sektorových koncepčních dokumentech. K plánování zdravotních a souvisejících služeb dochází také během komunitního plánování sociálních služeb. Magistrát města Olomouce nemá v současné době zajištěnu personální odbornost pro oblast podpory a ochrany zdraví obyvatel (neexistuje odbor, oddělení nebo pracovní skupina), nemá ani zpracovanou analýzu zdravotního stavu či Zdravotní plán města. Na druhou stranu SMOl každoročně podporuje aktivity, které přispívají k ochraně a podpoře veřejného zdraví či vedou ke zdravému životnímu stylu obyvatel, a to možností čerpání finančních prostředků z dotačních programů města. 

Oblast 5.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Oceňuji reálné, srozumitelné a přehledně zpracované odpovědi. 

Z části 5.1 vyplývá, že město disponuje řadou koncepčních rozvojových materiálů, které se zdravím souvisí, ale postrádá samostatnou koncepci nebo konkrétní plán pro podporu zdraví obyvatel a pro vytváření podmínek pro zdraví ve městě. Olomouc nemá zpracovanou analýzu zdravotního stavu obyvatel (základní podkladový materiál), což je pro město velikosti Olomouce značný handicap. Nejsou stanovené priority v této oblasti, spolupráce s odborníky není systematická, zřejmě neexistuje pracovní skupina nebo komise, která by se touto problematikou zabývala. 

Jako pozitivní hodnotím, že město si tyto nedostatky uvědomuje. 

Celkové hodnoceni oblasti:
5.2 Podpora zdraví a prevence nemocí
Oblast 5.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Statutární město Olomouc aktivně spolupracuje s vládními i nevládními organizacemi, které přispívají k ochraně a podpoře veřejného zdraví či vedou ke zdravému životnímu stylu obyvatel, a to nejčastěji formou jejich zapojení do činností pracovních skupin (např. v rámci strategického plánování či komunitního plánování sociálních služeb) a ustanovených odborných komisí RMO, pořádáním preventivních, osvětových či sportovních akcí a aktivit souvisejících s podporou zdraví (jedná se jak o akce pořádané SMOl a jeho městskými organizacemi pro různé cílové skupiny – seniory, dětí a mládež, rodiny s dětmi, atd., tak i partnerskými subjekty) či finanční podporou prostřednictvím městských dotačních programů. Město se dále připojuje k různým regionálním, národním či evropským iniciativám a kampaním, je vlastníkem a správcem bezplatně a volně přístupných 20 smíšených hřišť, většiny sportovišť a herních hřišť, ve svém majetku má také sportovní zařízení nadregionálního významu, moderní dopravní hřiště, bike park Olomouc či několik workoutových hřišť, stejně tak dlouhodobě podporuje zapojení areálů ZŠ do nabídky volnočasových aktivit široké veřejnosti.

V letech 2020 a 2021 bylo konání veřejných aktivit a akcí ovlivněno celosvětovou pandemií Covid-19 a na ně navazujícími vládními opatřeními. V prvním roce pandemie docházelo nejčastěji k rušení akcí bez náhrady, ve druhém roce, a to zejména díky zkušenostem z předchozího roku, docházelo mj. i k přesunu akcí do „teplých měsíců“, kdy nebyla vládní opatření tak přísná a konání veřejných akcí zakázáno, popřípadě do on-line prostředí (např. veřejná projednávání, apod.).

Oblast 5.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Audit části 5.2 obsahuje rozsáhlý, přesto srozumitelný a přehledný i zdravě kritický, výčet aktivit vztahujících se k podpoře zdraví a životní pohodě obyvatel města Olomouce. Olomouc čerpá také z odborného zázemí FNOL a FTK UPOL, jejichž aktivity představují vynikající vzory praktické realizace podpory zdraví veřejnosti všech věkových skupin. I v této oblasti je zřetelné, že by Olomouci prospěla koordinace všech aktivit ze strany města.  


Celkové hodnoceni oblasti:
5.3 Zdraví obyvatel
Oblast 5.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast 5.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Část 5.3 je zpracována s dostatečnou kvalitou a vypovídací hodnotou, je vidět, že autoři využili spolupráci s odborníky. Hodnocené ukazatele zdravotního stavu jsou v Olomouci (resp. SO ORP Olomouc) na dobré úrovni, většinou nad průměrem kraje i České republiky. V hodnocení ze strany autorů chybí zhodnocení dopadu pandemie Covid 19 v letech 2021 a 2021 (částečně i 2022) na ukazatele zdravotního stavu obyvatel Olomouce. 

V oponentuře zohledňuji skutečnost, že k některým ukazatelům chybí ve veřejných zdrojích Ústavu zdravotnických informací a statistiky aktuální data (incidence nádorů, prevalence alergií, astmatu, hospitalizovanost...) a tyto ukazatele nebudu hodnotit. V některých případech by chybějící standardizované údaje šly částečně nahradit dostupnými absolutními počty z různých zdrojů (KHS, ČSÚ...), tuto možnost autoři nevyužili. 

  

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky
VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky
VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti
VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:
Stav hodnocení:
Zatím nehodnoceno