Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Jihlava - 2023

Kategorie : A
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Svatava Janoušková
Konzultant Jitka Burianová
Josef Herink
Koordinátor Jarmila Jakoubková Jihlava

OPONENTURA

7 – Vzdělávání a výchova

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
Oblast 7.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava je zřizovatel 15 škol a školských zařízení (dále PO), kterým poskytuje stabilní příspěvek na provoz. Tento slouží PO i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení školy. Pravidelně hodnotí činnost PO a sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy.  Každoročně dochází ke zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, třídění odpadu apod.). U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou realizována opatření  snižující se spotřebu energií. Školy jsou svým zřizovatelem metodicky vedeny u VUR. Město poskytlo svým PO metodiku na snížení spotřeby nákladů na provoz. 


Oblast 7.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava prokazuje, že školy se zaměřují na rozvoj žákovských znalostí, ale také dovedností a na rozvoj hodnot a postojů v oblasti udržitelného rozvoje. Oproti poslednímu auditu, kde byla akcentována zejména témata environmentální došlo na školách k posunu a postupně se začínají prosazovat rovněž témata udržitelnosti z oblasti sociální. Pozitivně lze hodnotit postupné doplňování pomůcek pro školy, tentokrát se jedná o badatelské sady využitelné ve výuce přírodopisu a zeměpisu. Hodnocení VUR na školách probíhá pomocí výročních zpráv. Jihlava však nechala zpracovat také analýzu základních škol zřizovaných městem a na ni navázala analýza v rámci MAP III a analýza pro tvorbu strategických plánů města. Z pohledu rozvoje kvalitního vzdělávání je toto velmi pozitivní krok. Absentuje nicméně vnější pohled (např. rodičů), protože bylo zastaveno šetření spokojenosti, které tyto sice subjektivní, ale cenné informace přinášelo. Pozitivně hodnotíme monitoring spotřeby energií na školách, stejně jako opatření pro nakládání s odpady, které reflektuje hierarchii v nakládání s odpady. To nejen přispívá k dosažení cílů udržitelného rozvoje, ale také informální cestou a velmi přirozeně vzdělává žáky na školách. Zdůraznit chceme, že aktivita škol i města ve směru VUR probíhala i v době pandemie Covid 19. 

Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
Oblast 7.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města, případně zřizované krajem. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR nebo jinou nefinanční formou (reklama v radničních tiskovinách nebo na webu města). V rámci aktivit Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty navzájem.


Oblast 7.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Počet organizací, které se zabývají neformálním vzděláváním v oblasti UR je stabilní a programy, které jsou realizovány mají charakter programů dobře reflektující potřeby škol, dalších cílových skupin obyvatel města. Programy organizací přispívají k rozšíření znalostí o tématech UR. Podobně jako v oblasti formálního vzdělávání i zde narušila činnost pandemie Covid 19. Navzdory této skutečnosti se podařilo organizacím čerpat prostředky z dotačních titulů města a některé programy obyvatelům zprostředkovat. Město disponuje výčtem organizací, které se mj. věnují neformálnímu vzdělávání v oblasti UR. Žádná analýza programů těchto organizací nebyla městem realizována, existuje tedy jen výčet organizací, které působí v rámci města. Do budoucna by analýza jejich programů mohla přinést městu cenné informace. Na to mj. upozorňuje SWOT analýza ke strategickému plánu, která upozorňuje, že „Chybí koordinace aktivit sektorových oblastí neformálního vzdělávání, některé se duplikují, jiných se nedostává“ (viz Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy na roky 2023-2032, Analytická a prognostická část, str. 9).

Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
Oblast 7.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město od roku 2019 vyhlášuje programy pro poskytování dotací, jejichž cílem je podpořit zkvalitnění výuky, podpořit efektivní zavádění inovací ve formálním vzdělávání a podpořit informovanost a odbornou debatu napříč širokým spektrem společnosti. Pro rok 2023 navrhujeme alokovanou částku 300 tis.Kč poskytnout přímo školám, aby si mohly programy objednávat napřímo.









Oblast 7.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava disponuje novým strategickým plánem. Díky zapojení města Jihlava do sítě URBACT III, která se snaží o přenos Cílů UR OSN na místní úroveň je strategický plán orientován na udržitelnost, což se týká i oblasti vzdělávání. Analýza a prognóza zpracovaná jako východisko pro tvorbu strategického plánu poukazuje v oblasti vzdělávání na některé příležitosti, které mohou být napříště řešeny. Město ve spolupráci s dalšími subjekty organizuje řadu osvětových akcí a kampaní souvisejících s udržitelností, řada z nich je již tradiční. Příležitost k osvětě mají všechny cílové skupiny ve městě. Oceňujeme aktivity směřující k udržitelnosti a zdraví realizované i v době pandemie Covid 19 online. Město se snaží akce vyhodnocovat a získávat zpětnou vazbu u nových akcí. Tím mohou akce držet stále dobrou kvalitu. Město již vyřešilo situaci s obsazením místa koordinátora/koordinátorky MA21, které/mu bude poskytnuta příležitost pro vzdělávání v problematice UR i MA21.

Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
Oblast 7.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se
Město Jihlava vytváří podmínky pro volnočasové aktivity s ohledem na udržitelný rozvoj. Ve městě je dostatečný počet „komunitních center“ pro různé cílové skupiny obyvatel. Počet těchto center je stabilizovaný a v uplynulých letech nedošlo k jejich poklesu ani nárůstu. Každoročně se zvyšuje počet občanů využívajících služeb, které tato centra nabízejí a poskytují. Město činnost těchto „komunitních center“ pravidelně a systematicky finančně podporuje. Ve městě je udržována a budována řada sportovišť, které je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity všech věkových kategorií. Vznikají nová sportoviště.

Oblast 7.4
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město disponuje dostatečným množstvím komunitních center, která mohou využívat všechny cílové skupiny obyvatel v obci. Tradičně velmi silné zázemí je ve městě pro realizaci jak letních, tak zimních sportovních aktivit. Statutární město Jihlava se snaží budovat stále nová sportoviště, cyklotrasy, ad. a podporovat tím pohybovou činnost obyvatel. Ta je mj. podporována různými kampaněmi, např. Jihlava v kondici. Město se dále finančně spolupodílí každoročně na mnoha sportovních akcích jako např. Jihlavský půlmaraton nebo Noční běh pro Světlušku. Z diskuze mezi zpracovatel auditu a hodnotiteli vyplynulo, že sportovní aktivity se město snaží organizovat tak, aby dopady na ŽP byly limitovány.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

Stejně jako v minulém auditu lze konstatovat, že město prokazuje stabilně dobrý přístup k VUR ve školách a školských zařízeních, která zřizuje. Škála nabízených aktivit je v rámci škol je pestrá a široká a pokrývá jak environmentální, tak sociální pilíř udržitelnosti. Také síťování v rámci škol je na dobré úrovni a přetrvává vazba škol na místní podniky. Pomůcky nabízené školám se rozšířily o badatelské sady, které umožňují u dětí rozvíjet vědecké myšlení, zároveň však díky orientaci na místní „bádání“ přibližují dětem prostředí, ve kterém žijí a umožňují jim poznat také mikrosvět.

Město tradičně monitoruje spotřebu energií na školách. Intenzivní pozornost je věnována nakládání s odpady. Nejen, že mají školy k dispozici nádoby na sběr tříděného odpadu a mohou separovat také bioodpad, navíc město na školách podpořilo vznik re-use míst, což žákům přibližuje dobře princip hierarchii nakládání s odpady.

Oceňujeme poměrně rozsáhlé analýzy týkající se vzdělávání, mj. město nechalo zpracovat analýzu základních škol zřizovaných městem a na ni navázala analýza v rámci MAP III a analýza pro tvorbu strategických plánů města. Analýza a prognózy, které k formálnímu i neformálnímu existují jsou velmi zajímavé, upozorňují na silné stránky města ve vzdělávání, ale také na slabé stránky/příležitosti, což umožňuje městu se dále zlepšovat.

Neformální i informální vzdělávání ve městě je na dobré úrovni. Město disponuje řadou organizací pro zájmovou činnost obyvatel, z nichž se řada orientuje na UR. K dispozici je řada komunitních center. V rámci města existuje velké množství sportovišť, cyklostezek ad. pro realizaci sportovních volnočasových aktivit. Město aktivně podporuje zdravý životní styl obyvatel mj. kampaněmi Do práce na kole nebo Jihlava v kondici. Město ve spolupracuje s dalšími subjekty na pořádní tradičních i nových akcí, které souvisí s udržitelným rozvojem (Např. Den Země).

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

Zatímco ve formálním vzdělávání u škol, které město zřizuje, získává město informace o VUR, v oblasti neformálního vzdělávání tomu tak není. K dispozici má seznam organizací, které v oblasti neformálního vzdělávání působí, ale nemá ucelenou představu o jejich programu. I když v zásadě nějakou informaci získáváme ze SWOT analýzy ke strategickému plánu, která upozorňuje, že „Chybí koordinace aktivit sektorových oblastí neformálního vzdělávání, některé se duplikují, jiných se nedostává“ (viz Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy na roky 2023-2032, Analytická a prognostická část, str. 9). Pozornost ve systémovém vyhodnocování činnosti organizací působících v neformálním vzdělávání může město rozhodnout např. o cílené grantové podpoře konkrétních aktivit.

Do nedávna se statutární město Jihlava potýkalo se střídáním pracovníků na pozici koordinátora/koordinátorky MA21. To samozřejmě ztížilo možnost optimálně zapojit tohoto/tuto zaměstnance/zaměstnankyni v do školení k MA21. Podstatné je že nově nastoupivší pracovní/pracovnice příležitost pro školení dostanou. Výzvou pro město je, aby tato pozice byla obsazena dlouhodobě.

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

Zdá se, že pro VUR bude ze strany ČR i EU neustálá podpora, která umožní čerpat nějaké dotační tituly, které se k VUR vztahují. Rovněž Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ upozorňuje na nutnost posílení gramotností a kompetencí žáků v různých směrech, mj. ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti, kompetenci digitální, ad. Je proto velmi dobře, že strategické dokumenty Jihlavy pracují např. s koncepty digitální čí klimatické gramotnosti. Další výzvou, která před společností stojí, je umělá inteligence (AI). Ačkoli, nebo právě proto, že nemáme ucelenou představu, kam se schopnosti AI budou vyvíjet, klade to na oblast vzdělávání nesmírný tlak. I když se téma diskutuje zatím velmi opatrně a s ohledem na vzdělávání zejména z pohledu možností využití v různých typech závěrečných prací, esejí, či referátů, dopady budou významnější a je potřeba být připraven na zásadní změny v oblasti trhu práce a následně vzdělávání. AI, ale může představovat nejen hrozbu, ale i příležitost pro učení.

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

Skepticismus společnosti, zejména v oblasti klimatické změny, se postupně proměňuje, jak máme příležitost zakoušet přímo dopady změny klimatu na naše životy. Přesto je v době nejistoty, recese a vysoké inflace, která v ČR už několik let přetrvává, těžké udržet zájem lidí o témata udržitelnosti. Je velkou úlohou měst pomoci vysvětlit nutnost smysluplných proměn našich životů tak, abychom na klima a další životadárné systémy krajiny nevratně nepoškodili. Jihlava se svou Strategií adaptace na změnu klimatu, i celým strategickým plánem, který významně ovlivnily Cíle udržitelného rozvoje OSN, si tuto skutečnost dobře uvědomuje.

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Na základě Auditu i diskuze mezi hodnotiteli a zpracovateli auditu lze konstatovat, že město Jihlava přistupuje ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj v rámci města zodpovědně a snaží se jak o podporu škol a školských zařízení, které zřizuje v rámci formálního vzdělávání, tak o podporu dalších subjektů v obci, které napomáhají systém formálního i neformálního vzdělávání v rámci VUR dále rozvíjet a formovat. V rámci auditu byly komentovány jednotlivé návodné otázky, ve kterých lze zaznamenat dílčí hodnocení expertního týmu, na nichž jsou postavena hodnocení uvedená hodnotícím Oponentním stanovisku k Auditu UR. Vybrané pozitivní aspekty přístupu města k VUR i potenciál k dalšímu rozvoji (doporučení) byly blíže specifikovány v oddíle Slabé stránky (příležitosti pro další rozvoj). 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:
Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

7 – Vzdělávání a výchova

Hodnocení oblasti

7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
Oblast 7.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava je zřizovatel 15 škol a školských zařízení (dále PO), kterým poskytuje stabilní příspěvek na provoz. Tento slouží PO i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení školy. Pravidelně hodnotí činnost PO a sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy.  Každoročně dochází ke zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, třídění odpadu apod.). U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou realizována opatření  snižující se spotřebu energií. Školy jsou svým zřizovatelem metodicky vedeny u VUR. Město poskytlo svým PO metodiku na snížení spotřeby nákladů na provoz. 


Oblast 7.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava prokazuje, že školy se zaměřují na rozvoj žákovských znalostí, ale také dovedností a na rozvoj hodnot a postojů v oblasti udržitelného rozvoje. Oproti poslednímu auditu, kde byla akcentována zejména témata environmentální došlo na školách k posunu a postupně se začínají prosazovat rovněž témata udržitelnosti z oblasti sociální. Pozitivně lze hodnotit postupné doplňování pomůcek pro školy, tentokrát se jedná o badatelské sady využitelné ve výuce přírodopisu a zeměpisu. Hodnocení VUR na školách probíhá pomocí výročních zpráv. Jihlava však nechala zpracovat také analýzu základních škol zřizovaných městem a na ni navázala analýza v rámci MAP III a analýza pro tvorbu strategických plánů města. Z pohledu rozvoje kvalitního vzdělávání je toto velmi pozitivní krok. Absentuje nicméně vnější pohled (např. rodičů), protože bylo zastaveno šetření spokojenosti, které tyto sice subjektivní, ale cenné informace přinášelo. Pozitivně hodnotíme monitoring spotřeby energií na školách, stejně jako opatření pro nakládání s odpady, které reflektuje hierarchii v nakládání s odpady. To nejen přispívá k dosažení cílů udržitelného rozvoje, ale také informální cestou a velmi přirozeně vzdělává žáky na školách. Zdůraznit chceme, že aktivita škol i města ve směru VUR probíhala i v době pandemie Covid 19. 

7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
Oblast 7.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města, případně zřizované krajem. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR nebo jinou nefinanční formou (reklama v radničních tiskovinách nebo na webu města). V rámci aktivit Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty navzájem.


Oblast 7.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Počet organizací, které se zabývají neformálním vzděláváním v oblasti UR je stabilní a programy, které jsou realizovány mají charakter programů dobře reflektující potřeby škol, dalších cílových skupin obyvatel města. Programy organizací přispívají k rozšíření znalostí o tématech UR. Podobně jako v oblasti formálního vzdělávání i zde narušila činnost pandemie Covid 19. Navzdory této skutečnosti se podařilo organizacím čerpat prostředky z dotačních titulů města a některé programy obyvatelům zprostředkovat. Město disponuje výčtem organizací, které se mj. věnují neformálnímu vzdělávání v oblasti UR. Žádná analýza programů těchto organizací nebyla městem realizována, existuje tedy jen výčet organizací, které působí v rámci města. Do budoucna by analýza jejich programů mohla přinést městu cenné informace. Na to mj. upozorňuje SWOT analýza ke strategickému plánu, která upozorňuje, že „Chybí koordinace aktivit sektorových oblastí neformálního vzdělávání, některé se duplikují, jiných se nedostává“ (viz Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy na roky 2023-2032, Analytická a prognostická část, str. 9).

7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
Oblast 7.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město od roku 2019 vyhlášuje programy pro poskytování dotací, jejichž cílem je podpořit zkvalitnění výuky, podpořit efektivní zavádění inovací ve formálním vzdělávání a podpořit informovanost a odbornou debatu napříč širokým spektrem společnosti. Pro rok 2023 navrhujeme alokovanou částku 300 tis.Kč poskytnout přímo školám, aby si mohly programy objednávat napřímo.









Oblast 7.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava disponuje novým strategickým plánem. Díky zapojení města Jihlava do sítě URBACT III, která se snaží o přenos Cílů UR OSN na místní úroveň je strategický plán orientován na udržitelnost, což se týká i oblasti vzdělávání. Analýza a prognóza zpracovaná jako východisko pro tvorbu strategického plánu poukazuje v oblasti vzdělávání na některé příležitosti, které mohou být napříště řešeny. Město ve spolupráci s dalšími subjekty organizuje řadu osvětových akcí a kampaní souvisejících s udržitelností, řada z nich je již tradiční. Příležitost k osvětě mají všechny cílové skupiny ve městě. Oceňujeme aktivity směřující k udržitelnosti a zdraví realizované i v době pandemie Covid 19 online. Město se snaží akce vyhodnocovat a získávat zpětnou vazbu u nových akcí. Tím mohou akce držet stále dobrou kvalitu. Město již vyřešilo situaci s obsazením místa koordinátora/koordinátorky MA21, které/mu bude poskytnuta příležitost pro vzdělávání v problematice UR i MA21.

7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
Oblast 7.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se
Město Jihlava vytváří podmínky pro volnočasové aktivity s ohledem na udržitelný rozvoj. Ve městě je dostatečný počet „komunitních center“ pro různé cílové skupiny obyvatel. Počet těchto center je stabilizovaný a v uplynulých letech nedošlo k jejich poklesu ani nárůstu. Každoročně se zvyšuje počet občanů využívajících služeb, které tato centra nabízejí a poskytují. Město činnost těchto „komunitních center“ pravidelně a systematicky finančně podporuje. Ve městě je udržována a budována řada sportovišť, které je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity všech věkových kategorií. Vznikají nová sportoviště.

Oblast 7.4
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město disponuje dostatečným množstvím komunitních center, která mohou využívat všechny cílové skupiny obyvatel v obci. Tradičně velmi silné zázemí je ve městě pro realizaci jak letních, tak zimních sportovních aktivit. Statutární město Jihlava se snaží budovat stále nová sportoviště, cyklotrasy, ad. a podporovat tím pohybovou činnost obyvatel. Ta je mj. podporována různými kampaněmi, např. Jihlava v kondici. Město se dále finančně spolupodílí každoročně na mnoha sportovních akcích jako např. Jihlavský půlmaraton nebo Noční běh pro Světlušku. Z diskuze mezi zpracovatel auditu a hodnotiteli vyplynulo, že sportovní aktivity se město snaží organizovat tak, aby dopady na ŽP byly limitovány.