Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Jihlava - 2023

Kategorie : A
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Martin Pělucha
Konzultant Petr Fanta
Viktor Květoň
Koordinátor Jarmila Jakoubková Jihlava

OPONENTURA

6 – Místní ekonomika a podnikání

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Sestavený audit UR města Jihlavy je sestaven přehledně a srozumitelně. Nemám k tomuto kritériu žádné výhrady.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit UR je kompletní a poskytuje velmi dobrý základ pro hodnocení stavu a trendů v oblasti místní ekonomiky, zaměstnanosti, podnikání, komunikace s podnikateli a také cestovního ruchu.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

V auditu UR jsou využity a přehledně prezentovány všechny povinné indikátory. Dále jsou také prezentovány 2 příklady dobré praxe v části 6.1.D., 6.2.B a 6.3.D.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
Oblast 6.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

 Do dílčích oblastí podnikání významně zasáhla pandemie COVIDu.

V rámci tvorby nového strategického plánu byla zpracována velmi kvalitní Socioekonomická analýza pro Jihlavu (2021) https://www.econ.muni.cz/vyzkum/resene-projekty/60547  , která byla doplněna i hloubkovými rozhovory se vzorkem firem. Návrhová část strategie Jihlava 2032 tak reaguje na slabé stránky a potencuje příležitosti s tím, že návrh se opírá v českém prostředí ne příliš zaužívanou metodu Future Foresight (scénáře budoucnosti) ve spolupráci s Technologickým centrem Akademie věd ČR, která do zvažování rozvoje města zohlednila i sadu megatrendů, kterým se jako město nevyhneme, ale můžeme z nich to dobré pro Jihlavu vytěžit (https://storymaps.arcgis.com/stories/0b60a255fb9343e6a15c238aa28c9c2b).

Obecně je slabinou Jihlavy, že je "montovnou" a nepodporuje inovace. Oslabený je sektor služeb a roste zde nezaměstnanost mladých. Stabilitu zaměstnanosti tu během pandemie a aktuálně v době dopadů ruské agrese na Ukrajině tu kromě montoven zajišťuje veřejný sektor (nemocnice, úřady).

Vývoj počtu registrovaných i aktivních ekonomických subjektů v Jihlavě setrvale slabě stoupá.

2019201920222022
Registrované
podniky
Podniky se
zjištěnou aktivitou
Registrované
podniky
Podniky se
zjištěnou aktivitou
Celkem12 7886 80913 1927 148
Fyzické osoby9 3814 6179 5284 776
Fyzické osoby
podnikající dle
živnostenského zákona
8 7744 1528 9364 331
Fyzické osoby
podnikající dle jiného
než živnostenského zákona
417357400333
Zemědělští podnikatelé63416338
Právnické osoby3 4072 1923 6642 372
Obchodní společnosti1 8061 5082 0391 706
akciové společnosti54485146
Družstva514245

35

Oblast 6.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Jihlava disponuje spíše běžnými nástroji pro strategické plánování ve vazbě na místní ekonomiku a trh práce. Základem jsou Strategický plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 a předchozí plán rozvoje na období 2014-2020. Oba plány však postrádají větší důraz na monitoring, vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Město Jihlava dále uplatňuje podporu podnikání a místní ekonomiky skrze klíčové investice, jakými jsou např. budování či rozšíření parkovišť, cyklostezek aj., které však v auditu nejsou detailněji popsány ve vazbě na ekonomiku či podnikání. Lze ocenit evidentní snahu města podpořit podnikání v době pandemie Covid-19, např. vzdání se práva na úhrady nájemného v souvislosti s dopady koronakrize na nájemce.

Z hlediska základních statistik vývoje počtu podnikatelských subjektů ve městě je situace v porovnání let 2019 a 2022 příznivá a s evidentním nárůstem nejen celkového počtu, ale i aktivních podnikatelů. Na druhou stranu je určitým rizikem vývoj ve struktuře podnikatelského sektoru. Jedná se zejména o vývoj mikropodniků (tj. FO podnikající dle jiného než živnostenského zákona a zemědělští podnikatelé), jejichž počet ve sledovaném období klesl. Druhým rizikem je zaměření větších firem, které plní spíše podpůrnou a sub-dodavatelskou roli v průmyslu, přičemž výrazněji chybí inovativně zaměřené firmy. Je tudíž vhodné, aby se město v následujícím období zaměřilo ve svých dílčích analýzách na situaci malých podniků a mikropodniků. Město by se rovněž mělo zaměřovat i na podporu prorůstově zaměřených firem (např. start-up), např. z hlediska poskytnutí základní infrastruktury a zázemí pro jejich fungování. 

Trh práce je i se zřetelem na turbulentní vývoj v posledních letech mimořádně stabilní a to s hodnotami míry nezaměstnanosti, které jsou spíše mírně pod průměrem České republiky. Hlavním důvodem je významné zastoupení firem zaměřujících se na podpůrné aktivity pro strojírenský průmysl. Situace je tak na trhu práce v posledních letech velmi stabilní a držící se na velmi dobré úrovni. Trochu zarážející je fakt, že většina volných pracovních míst požaduje pouze základní stupeň vzdělání (80%), přičemž většinou jde o neatraktivní a špatně placené pozice. Tento stav naznačuje slabý potenciál trhu práce do dalších let z hlediska posilování místní znalostní ekonomiky. 

Celkové hodnoceni oblasti:
6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
Oblast 6.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město Jihlava posiluje spolupráci s podnikatelským sektorem viz příklady dobré praxe. Stále však chybí nalezení vhodné formy spolupráce s malými a mikro podniky. 

Zástupci OHK jsou členy komisí Rady města Jihlavy, účastní se jako členové komisí zadávání veřejných zakázek.

Město Jihlava poskytuje podnikatelským subjektům dotace, zejména v kultuře a volném času.

Podnikatelské subjekty byly jednou z významných skupin partnerů, které se budou podílet na participačním vzniku strategie. Se vzorkem z nich jsme provedli hloubkové rozhovory a situaci v ekonomice jsme si nechaly vyhodnotit v roce 2021 i kvalitním týmem zpracovanou Socioekonomickou analýzou pro Jihlavu. 

V návrhové části strategie (https://jihlava.cz/dokumenty/ds-58185/p1=162893)  je několik aktivit, které by měly do budoucna pomoci více zapojit soukromý sektor do komunikace, spolupráce a synergii na investičních projektech, ale ani ze strany vedení, ani ze strany úřadu není ambice pilotovat v jiných městech již vyzkoušení formáty jako inovační fond, hub, fyzické inovační centrum nebo krátkodobé programy pro začínající podnikatele jako je například Podnikni to!. 

Oblast 6.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava bylo v posledních letech velmi aktivní z hlediska míry komunikace s podnikatelskou sférou a vytvářelo k tomu i zajímavé nástroje, které se již dnes prezentují jako přiklady dobré praxe, zejména s ohledem na principy lokálního udržitelného rozvoje. V tomto smyslu lze uvést zejména příklad "Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář", který představuje nový způsob pro regulaci vstupu developerů do svého území a zároveň vytváří transparentní podmínky a předvídatelné prostředí pro nové investory. Město má rovněž zřízeny standardní komise pro dílčí témata, ve kterých se průběžně projednávají mj. i témata ve vazbě na podnikání, což lze doložit i ze zápisů z daných jednání. Město má rovněž i vytvořený systém menších dotací pro podnikatele ve vazbě na podporu kulturní činnosti ve městě. S ohledem na vývoj pandemické situace v posledních letech je evidentní, že nebyla konána větší setkání a společenské akce s místní podnikatelskou sférou (např. podnikatelská fóra), což lze pro následující období doporučit s ohledem na to, že obecně je komunikace zejména s menšími podnikateli spíše omezená.

Celkové hodnoceni oblasti:
6.3 Udržitelný místní cestovní ruch
Oblast 6.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
-1
Zhoršující se

Během posledních let dochází k rozvoji především v oblasti nabídky volnočasových aktivit, zvyšuje a zkvalitňuje se počet akcí, které jsou propojovány se stávající infrastrukturou CR, v důsledku čehož se zvyšuje návštěvnost objektů CR.

Pro větší profesionalizaci cestovního ruchu a pořádání kulturních oblastí je od roku 2021 v provozu příspěvkové organizace Brána Jihlavy (koncepce rozvoje v příloze).  Radikální proměna turismu byla způsobena pandemií. Nicméně návštěvnost například ZOO se již v roce 2021 vrátila na úroveň roku 2019. 

Téma cestovního udržitelného cestovního ruchu je i jedním ze specifických cílů aktuálně schválené strategie Jihlava 2032 (opatření C1.3.O1 Podpora udržitelného rozvoje cestovního ruchu).



Oblast 6.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava začalo v posledních letech systematicky pracovat na rozvoji cestovního ruchu nejen s ohledem na možnosti využití vnitřního socioekonomického potenciálu svého území, ale také s ohledem na životní prostředí. Lze velmi ocenit vytvořenou "Strategii pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", která je v auditu prezentována i skrze konkrétní příklady řešení možností rozvoje cestovního ruchu. V následujícím období (zejména v roce 2025) lze doporučit si zpracovat nezávislé ex-post hodnocení implementace této strategie. Zřízení příspěvkové organizace Brána Jihlavy je rovněž dobrým příkladem pro koncepčnější rozvoj cestovního ruchu nejen v rámci města, ale i širšího okolí.

Pandemie Covidu dramaticky ovlivnila podmínky rozvoje cestovního ruchu nejen v České republice, ale všude ve světě. Město Jihlava se tak muselo v předchozích letech rovněž potýkat s dramatickým poklesem návštěvnosti a počtu ubytovaných hostů v kapacitách hotelových zařízení, nicméně vývoj v posledních dvou letech již naznačuje obrat a postupné zlepšení situace. Město Jihlava je velmi aktivní v pořádání tradičních slavností, jarmarků, festivalů a obecně v podpoře místních tradic. Lze vyzdvihnout bohatou historií  a také obnovu česko-německých vztahů. Mezi nejvýraznější tradiční akce lze uvést Jihlavské kulturní léto, Jihlavské jarmarky, akce navazující na "havířskou" činnost (např. Havíření 2021, jihlavský havířský průvod), apod. Všechny tyto akce jsou posilovány v posledních dvou letech zejména po pandemické krizi. 

Ačkoliv město Jihlava nepatří mezi tradiční destinace cestovního ruchu, tak přesto má ambici vyhodnocovat situaci v cestovním ruchu. V tomto smyslu   doporučujeme, aby indikátory cestovního ruchu byly komplexně vyhodnococeny v průběhu roku 2025 i v rámci končící "Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024".

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

- velmi dobrá dopravní dostupnost města

- pozitivní vývoj v počtu aktivních podnikatelských subjektů v letech 2019 - 2022

- nízká míra nezaměstnanosti

- široké spektrum nástrojů pro podporu podnikání i zaměstnanosti ve městě

- velmi dobrá úroveň komunikace zástupců města s podnikatelskou sférou i s vazbou na udržitelný rozvoj (např. Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář)

- široké spektrum aktivit města podporující udržitelný cestovní ruch a tradiční akce

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

- přetrvávající slabá úroveň komunikace města Jihlavy se zástupci malých a mikro podnikatelů

- snižující se počet malých a mikro podnikatelů ve městě

- chybějící podnikatelský inkubátor pro začínající podnikatele

- slabá úroveň podpory rozvoje znalostní základny města s reflexí klíčových firemních investic do VaV

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

- možnosti financování podmínek podporující udržitelné podnikání ve městě v rámci integrovaných teritoriálních investic v programovém období 2021 – 2027 (zejména v tématech Moderní, integrovaná a ekologická mobilita; Ekonomicky silná a vzdělaná aglomerace; Sociálně stabilní aglomerace; Kvalitní životní prostředí a atraktivní veřejný prostor)

- rozvoj znalostní a VaV základny ve městě v návaznosti na prvky průmyslu 4.0 (např. formou start-up)

- realizace širších diskusních platforem se zahrnutím zástupců města a klíčových stakeholderů ovlivňujících podnikání a zaměstnanost, a také se zástupci malých a mikro-podnikatelů

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

- negativní dopady nestabilní geopolitické situace v Evropě na ekonomiku státu a zejména exportně zaměřené obory, které jsou ve městě Jihlava typické

- negativní dopady klesajícího trendu v počtu malých podniků a mikropodnikatelůna ekonomickou strukturu a typy činnosti ve městě (včetně změny dynamiky v rozvoji podnikatelské sféry)

 - odliv kvalifikované pracovní síly do větších krajských měst v ČR, zejména Brna či Prahy.

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Město Jihlava disponuje spíše běžnými nástroji pro strategické plánování ve vazbě na místní ekonomiku a trh práce. 

Klíčové strategické dokumenty jsou dobře sestavené z hlediska svého zaměření, nicméně jim chybí větší důraz na monitoring a evaluace, vč.vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Město Jihlava dále uplatňuje podporu podnikání a místní ekonomiky skrze klíčové investice. Stále lze vytknout absenci podpory pro začínající podnikatele nebo obecně pro malé a mikropodnikatele ve městě, jejichž počet se v posledních letech ve statistikách snižuje. Vhodnou formou jsou např.podnikatelské inkubátory a obecně podpora start-up ve vazbě na inovativní přístupy. V celkových statistikách však město dosahuje velmi solidních výsledků v oblasti vývoje v počtu všech aktivních podnikatelských subjektů a také trhu práce. Rizikem je ovšem zaměření ekonomické struktury města, která představuje spíše aktivity zaměřené na subdodavatelskou roli podniků v průmyslu.

Město Jihlava bylo v posledních letech velmi aktivní z hlediska míry komunikace s podnikatelskou sférou a vytvářelo k tomu i zajímavé nástroje, které se již dnes prezentují jako přiklady dobré praxe, zejména s ohledem na principy lokálního udržitelného rozvoje. V tomto smyslu lze uvést zejména příklad "Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář", který představuje nový způsob pro regulaci vstupu developerů do svého území a zároveň vytváří transparentní podmínky a předvídatelné prostředí pro nové investory. V dalším období by se město Jihlava mělo více zaměřit na zlepšení intenzity komunikace zejména s menšími podnikateli.

V případě rozvoje cestovního ruchu pracuje město Jihlava systematicky ve vazbě na udržitelný rozvoj. Lze velmi ocenit vytvořenou "Strategii pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", která je v auditu prezentována i skrze konkrétní příklady řešení možností rozvoje cestovního ruchu. Z hlediska počtu turistů v ukazatelích ubytovaných hostů zaznamenalo město dramatický pokles v souvislosti s pandemií Covid, situace se však již zlepšuje. Město Jihlava je velmi aktivní v pořádání tradičních slavností, jarmarků, festivalů a obecně v podpoře místních tradic. Lze vyzdvihnout bohatou historií  a také obnovu česko-německých vztahů. 

Město Jihlava by se v následujícím období mělo zaměřit na řešení některých prvků, které mají buď velký potenciál pro další rozvoj podnikání či trhu práce, nebo nesou v sobě určité riziko, které může negativně ovlivnit situaci ve městě. Jedná se o následující okruhy doporučení v sekci místní ekonomika a podnikání:

==============================

- více se zaměřit na podporu pro začínající podnikatele (např. formou podnikatelských inkubátorů, podpora star-up), malé a mikropodnikatele, což ve městě stále chybí (např. z hlediska poskytnutí základní infrastruktury a zázemí pro jejich fungování);

- obnovit pořádání větších setkání se zástupci podnikatelské sféry, vč. malých a mikropodniků - s ohledem na vývoj pandemické situace v posledních letech je evidentní, že nebyla konána větší setkání a společenské akce s místní podnikatelskou sférou (např. podnikatelská fóra), což lze pro následující období doporučit s ohledem na to, že obecně je komunikace zejména s menšími podnikateli spíše omezená.

- posílit monitoring a evaluace ve stávajících strategiích města - základem jsou Strategický plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 a předchozí plán rozvoje na období 2014-2020. Oba plány však postrádají větší důraz na monitoring, vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Toto se rovněž týká i strategie v oblasti cestovního ruchu (tj. Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024).

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Město Jihlava se i přes nepřízeň v období pandemie Covid-19 zabývalo možnostmi rozvoje místní ekonomiky a podnikání. Disponuje standardními nástroji pro rozvoj této tématiky, přičemž má ambici je i vyhodnocovat. Existují dílčí slabiny v nastaveném systému monitoringu a evaluací, což je dáno v tomto auditu zatím jako doporučení, nikoliv podmínka audit. Lze však předpokládat, že pokud by město více nezapracovalo na systému zpětného hodnocení těchto podpor, tak v dalším auditu by to bylo stanovena jako podmínka nutná. Situace ve městě je z hlediska celkového vývoje v počtu podnikatelských subjektů i míry nezaměstnanosti uspokojivá. Existují však dílčí rizika ve struktuře těchto ukazatelů, tj. jak ve struktuře podniků ve městě (tj. málo inovativních podniků, zmenšující se segment malých a mikropodniků), tak i ve struktuře zaměstnanosti (z hlediska kvalifikačních požadavků na trhu práce). Celkově je komunikace s podnikateli spíše dobrá (opět vyjma malých a mikropodnikatelů). Velmi pozitivně lze hodnotit situaci v oblasti cestovního ruchu a to i přes negativní dopady pandemie.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

6 – Místní ekonomika a podnikání

Hodnocení oblasti

6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
Oblast 6.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

 Do dílčích oblastí podnikání významně zasáhla pandemie COVIDu.

V rámci tvorby nového strategického plánu byla zpracována velmi kvalitní Socioekonomická analýza pro Jihlavu (2021) https://www.econ.muni.cz/vyzkum/resene-projekty/60547  , která byla doplněna i hloubkovými rozhovory se vzorkem firem. Návrhová část strategie Jihlava 2032 tak reaguje na slabé stránky a potencuje příležitosti s tím, že návrh se opírá v českém prostředí ne příliš zaužívanou metodu Future Foresight (scénáře budoucnosti) ve spolupráci s Technologickým centrem Akademie věd ČR, která do zvažování rozvoje města zohlednila i sadu megatrendů, kterým se jako město nevyhneme, ale můžeme z nich to dobré pro Jihlavu vytěžit (https://storymaps.arcgis.com/stories/0b60a255fb9343e6a15c238aa28c9c2b).

Obecně je slabinou Jihlavy, že je "montovnou" a nepodporuje inovace. Oslabený je sektor služeb a roste zde nezaměstnanost mladých. Stabilitu zaměstnanosti tu během pandemie a aktuálně v době dopadů ruské agrese na Ukrajině tu kromě montoven zajišťuje veřejný sektor (nemocnice, úřady).

Vývoj počtu registrovaných i aktivních ekonomických subjektů v Jihlavě setrvale slabě stoupá.

2019201920222022
Registrované
podniky
Podniky se
zjištěnou aktivitou
Registrované
podniky
Podniky se
zjištěnou aktivitou
Celkem12 7886 80913 1927 148
Fyzické osoby9 3814 6179 5284 776
Fyzické osoby
podnikající dle
živnostenského zákona
8 7744 1528 9364 331
Fyzické osoby
podnikající dle jiného
než živnostenského zákona
417357400333
Zemědělští podnikatelé63416338
Právnické osoby3 4072 1923 6642 372
Obchodní společnosti1 8061 5082 0391 706
akciové společnosti54485146
Družstva514245

35

Oblast 6.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Jihlava disponuje spíše běžnými nástroji pro strategické plánování ve vazbě na místní ekonomiku a trh práce. Základem jsou Strategický plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 a předchozí plán rozvoje na období 2014-2020. Oba plány však postrádají větší důraz na monitoring, vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Město Jihlava dále uplatňuje podporu podnikání a místní ekonomiky skrze klíčové investice, jakými jsou např. budování či rozšíření parkovišť, cyklostezek aj., které však v auditu nejsou detailněji popsány ve vazbě na ekonomiku či podnikání. Lze ocenit evidentní snahu města podpořit podnikání v době pandemie Covid-19, např. vzdání se práva na úhrady nájemného v souvislosti s dopady koronakrize na nájemce.

Z hlediska základních statistik vývoje počtu podnikatelských subjektů ve městě je situace v porovnání let 2019 a 2022 příznivá a s evidentním nárůstem nejen celkového počtu, ale i aktivních podnikatelů. Na druhou stranu je určitým rizikem vývoj ve struktuře podnikatelského sektoru. Jedná se zejména o vývoj mikropodniků (tj. FO podnikající dle jiného než živnostenského zákona a zemědělští podnikatelé), jejichž počet ve sledovaném období klesl. Druhým rizikem je zaměření větších firem, které plní spíše podpůrnou a sub-dodavatelskou roli v průmyslu, přičemž výrazněji chybí inovativně zaměřené firmy. Je tudíž vhodné, aby se město v následujícím období zaměřilo ve svých dílčích analýzách na situaci malých podniků a mikropodniků. Město by se rovněž mělo zaměřovat i na podporu prorůstově zaměřených firem (např. start-up), např. z hlediska poskytnutí základní infrastruktury a zázemí pro jejich fungování. 

Trh práce je i se zřetelem na turbulentní vývoj v posledních letech mimořádně stabilní a to s hodnotami míry nezaměstnanosti, které jsou spíše mírně pod průměrem České republiky. Hlavním důvodem je významné zastoupení firem zaměřujících se na podpůrné aktivity pro strojírenský průmysl. Situace je tak na trhu práce v posledních letech velmi stabilní a držící se na velmi dobré úrovni. Trochu zarážející je fakt, že většina volných pracovních míst požaduje pouze základní stupeň vzdělání (80%), přičemž většinou jde o neatraktivní a špatně placené pozice. Tento stav naznačuje slabý potenciál trhu práce do dalších let z hlediska posilování místní znalostní ekonomiky. 

6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.1.C Podíl nezaměstnaných osob (v %).;
    cca 3 %

    Vývoj počtu nezaměstnaných je velmi pozitivní a už od roku 2012 vykazuje trvalý pokles k 2,7 - 3 %. 

    Tento trend s sebou nese i negativní dopady v tom smyslu, že si subjekty velmi konkurují při získávání pracovních sil a na trhu práce je v současné době bohužel také  nedostatek nekvalifikovaných pracovních sil, což přispívá přílivu zahraničních pracovních sil. Neviditelný je na první trend rostoucí nezaměstnanosti absolventů středního stupně vzdělávání.

    Dle informací Úřadu práce v Jihlavě se podařilo v maximální možné míře zapojit do pracovního trhu vlnu příchozích z Ukrajiny, ačkoliv situaci komplikuje nelegální zaměstnávání a zneužívání zejména mladých v této oblasti.

    Nezaměstnanost v Jihlavě
    Obec Uchazeči o zaměstnání v evidenci
    úřadu práce - dosažitelní
    Podíl nezaměstnaných
    osob (v %) 
    Pracovní místa v evidenci
    úřadu práce
    celkem celkem
    k 31. 12. 2014 2 417 7,11 297
    k 31. 12. 2015 1 992 5,94 422
    k 31. 12. 2016 1 534 4,62 1 042
    k 31. 12. 2017 1 172 3,57 1 080
    k 31. 12. 2018 1 085 3,33 1 486
    k 31. 12. 2019 910 2,80 1 428
    k 31. 1. 2020 940 2,89 1 513
    k 31.12.2021 968 2,70 1 648
    k 31.12.2022 957 3,05 1 397

6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
Oblast 6.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město Jihlava posiluje spolupráci s podnikatelským sektorem viz příklady dobré praxe. Stále však chybí nalezení vhodné formy spolupráce s malými a mikro podniky. 

Zástupci OHK jsou členy komisí Rady města Jihlavy, účastní se jako členové komisí zadávání veřejných zakázek.

Město Jihlava poskytuje podnikatelským subjektům dotace, zejména v kultuře a volném času.

Podnikatelské subjekty byly jednou z významných skupin partnerů, které se budou podílet na participačním vzniku strategie. Se vzorkem z nich jsme provedli hloubkové rozhovory a situaci v ekonomice jsme si nechaly vyhodnotit v roce 2021 i kvalitním týmem zpracovanou Socioekonomickou analýzou pro Jihlavu. 

V návrhové části strategie (https://jihlava.cz/dokumenty/ds-58185/p1=162893)  je několik aktivit, které by měly do budoucna pomoci více zapojit soukromý sektor do komunikace, spolupráce a synergii na investičních projektech, ale ani ze strany vedení, ani ze strany úřadu není ambice pilotovat v jiných městech již vyzkoušení formáty jako inovační fond, hub, fyzické inovační centrum nebo krátkodobé programy pro začínající podnikatele jako je například Podnikni to!. 

Oblast 6.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava bylo v posledních letech velmi aktivní z hlediska míry komunikace s podnikatelskou sférou a vytvářelo k tomu i zajímavé nástroje, které se již dnes prezentují jako přiklady dobré praxe, zejména s ohledem na principy lokálního udržitelného rozvoje. V tomto smyslu lze uvést zejména příklad "Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář", který představuje nový způsob pro regulaci vstupu developerů do svého území a zároveň vytváří transparentní podmínky a předvídatelné prostředí pro nové investory. Město má rovněž zřízeny standardní komise pro dílčí témata, ve kterých se průběžně projednávají mj. i témata ve vazbě na podnikání, což lze doložit i ze zápisů z daných jednání. Město má rovněž i vytvořený systém menších dotací pro podnikatele ve vazbě na podporu kulturní činnosti ve městě. S ohledem na vývoj pandemické situace v posledních letech je evidentní, že nebyla konána větší setkání a společenské akce s místní podnikatelskou sférou (např. podnikatelská fóra), což lze pro následující období doporučit s ohledem na to, že obecně je komunikace zejména s menšími podnikateli spíše omezená.

6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)?

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.2.A Spolupráce s místními podniky.;
    ANO

    Testují se na prvních projektech nová pravidla pro investory a smlouvy s developery. Město chce postupovat v souladu se Politikou architektury a stavební kultury v ČR. Developeři budou do rozpočtu města odvádět finanční prostředky z m2 podlahové plochy (jiná sazba bydlení, jiná sazba podnikání). 

    https://dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/jihlava-zasady-pro-spolupraci-s-investory-prakticky-argumentar



  • 6.2.B Příklad dobré praxe. (spolupráce s místními podniky).;

6.3 Udržitelný místní cestovní ruch

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3 Udržitelný místní cestovní ruch
Oblast 6.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
-1
Zhoršující se

Během posledních let dochází k rozvoji především v oblasti nabídky volnočasových aktivit, zvyšuje a zkvalitňuje se počet akcí, které jsou propojovány se stávající infrastrukturou CR, v důsledku čehož se zvyšuje návštěvnost objektů CR.

Pro větší profesionalizaci cestovního ruchu a pořádání kulturních oblastí je od roku 2021 v provozu příspěvkové organizace Brána Jihlavy (koncepce rozvoje v příloze).  Radikální proměna turismu byla způsobena pandemií. Nicméně návštěvnost například ZOO se již v roce 2021 vrátila na úroveň roku 2019. 

Téma cestovního udržitelného cestovního ruchu je i jedním ze specifických cílů aktuálně schválené strategie Jihlava 2032 (opatření C1.3.O1 Podpora udržitelného rozvoje cestovního ruchu).



Oblast 6.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Jihlava začalo v posledních letech systematicky pracovat na rozvoji cestovního ruchu nejen s ohledem na možnosti využití vnitřního socioekonomického potenciálu svého území, ale také s ohledem na životní prostředí. Lze velmi ocenit vytvořenou "Strategii pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", která je v auditu prezentována i skrze konkrétní příklady řešení možností rozvoje cestovního ruchu. V následujícím období (zejména v roce 2025) lze doporučit si zpracovat nezávislé ex-post hodnocení implementace této strategie. Zřízení příspěvkové organizace Brána Jihlavy je rovněž dobrým příkladem pro koncepčnější rozvoj cestovního ruchu nejen v rámci města, ale i širšího okolí.

Pandemie Covidu dramaticky ovlivnila podmínky rozvoje cestovního ruchu nejen v České republice, ale všude ve světě. Město Jihlava se tak muselo v předchozích letech rovněž potýkat s dramatickým poklesem návštěvnosti a počtu ubytovaných hostů v kapacitách hotelových zařízení, nicméně vývoj v posledních dvou letech již naznačuje obrat a postupné zlepšení situace. Město Jihlava je velmi aktivní v pořádání tradičních slavností, jarmarků, festivalů a obecně v podpoře místních tradic. Lze vyzdvihnout bohatou historií  a také obnovu česko-německých vztahů. Mezi nejvýraznější tradiční akce lze uvést Jihlavské kulturní léto, Jihlavské jarmarky, akce navazující na "havířskou" činnost (např. Havíření 2021, jihlavský havířský průvod), apod. Všechny tyto akce jsou posilovány v posledních dvou letech zejména po pandemické krizi. 

Ačkoliv město Jihlava nepatří mezi tradiční destinace cestovního ruchu, tak přesto má ambici vyhodnocovat situaci v cestovním ruchu. V tomto smyslu   doporučujeme, aby indikátory cestovního ruchu byly komplexně vyhodnococeny v průběhu roku 2025 i v rámci končící "Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024".

6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví?

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.3.A Hlavní oblasti podpory místní turistiky, včetně pořádání mimořádných sportovních akcí nadmístního/regionálního významu podporujících místní ekonomiku obcí. Podpora cestovního ruchu ve vazbě na vnitřní potenciál obce, životní prostředí a veřejné zdraví (např. cykloturistika, hippoturistika, tradiční slavnosti).;
    ANO

    V Jihlavě se koná každoročně velká škála tradičních kulturních i sportovních akcí, z nich některé mají regionální, resp. mezinárodní charakter. S ohledem na historická specifika se město Jihlava dlouhodobě věnuje připomínání své "stříbrné" historie a také obnově česko-německých vztahů, zejména ve spolupráci s partnerským městem Heidenheim an der Brenz a spolkem Gemeinschft Iglauer Sprachinsel.


  • 6.3.D Příklad dobré praxe. (podpory cestovního ruchu a místní ekonomiky).;
    ANO


    Níže nejvýznamnější nebo nejzajímavější příklady dobré praxe:

    Iglauer Heimattage / Jihlavské dny 

    http://iglau.de/index_.htm


    Otevření expozice jihlavského podzemí Okruh Alfa - kryt CO

    https://www.jihlava.cz/jihlava-otevre-novou-expozici-v-podzemi-kryt-civilni-obrany/d-525239

    Nová prohlídková trasa zpřístupňující další část jihlavského podzemí, expozice je rozšířena o reálné dobové exponáty, podzemní ošetřovna, dobová spojovací technika, filtry vzduchu, měřáky radiace, Expozice je atraktivní pro všechny věkové kategorie.


    Havíření 2021

    https://www.jihlava.cz/havireni/index.asp

    Havíření, velká oslava bohaté stříbrné historie královského města Jihlavy.


    Konference Iglavia historica - exempla trahunt

    https://www.jihlava.cz/iglavia-historica/gs-5948

    Jednodenní konference jejímž účelem je připomenout význam města Jihlavy a jeho bohatou historii.I glavia historica se měla od roku 2020 konat každý rok, v minulém roce to však pandemická opatření nedovolila. Zdá se, že dvouletý cyklus je však pro přípravu celé akce optimální, proto se dá předpokládat vznik nové tradice jednou za dva roky uspořádat konferenci.


    Léto s gustem

    https://www.jihlava.cz/leto-s-gustem/gs-5811

    Léto s gustem v roce 2021 nabídlo pestrý program zahrnující jak sport (Tělo-cvičný týden), tak kulturu (Mahlerovský týden, koncerty moderní i dechové hudby), literaturu i gastro. 

    Jihlavské kulturní léto

    https://www.novinykraje.cz/blog/2022/06/06/jihlavske-kulturni-leto-zahajeno-letos-nabidne-pres-200-akci

    Se vznikem příspěvkové organizace Brána Jihlavy došlo změn v programu na letní měsíce, nicméně nabídka pestrého programu zůstala, festivaly, koncerty, výstavy a divadla, ale i tvůrčí dílny nebo turistické procházky. Masarykovo náměstí obohatili živé stromy a nové kavárenské sezení a vytváří uživatelsky příjemný veřejný prostor.

    Jihlavské jarmarky

    https://jihlava.cz/jihlavske-jarmarky/ms-153886/p1=153886

    Jarmarky jsou pořádány příspěvkovou organizací města Brána Jihlavy, která se zaměřuje na podporu lokálních producentů a produktů. Propojují Jihlavany s farmáři a podnikavci z regionu Vysočina. 

    Street art, brownfields

    Město v roce 2019 nechalo zpracovat studii dočasného využití areálu Modeta pro účely kulturních akcí a rozvoje cestovního ruchu, na základě ověření dočasným provozem bude formulována náplň investičně náročné kompletní rehabilitace areálu.

    Nejvýznamnější akcí v areálu Modety byl v roce 2022 Kutil fest /viz předchozí otázky/.

    Nově byl v roce 2022 realizován projekt Východ z nouze, podpořený dotací města, který „objevil“ prostory dříve využívané společností Motorpal - https://www.facebook.com/events/311346971149130

    Dále město umožňuje pořadatelům kulturních akcí využití skladových hal u městského nádraží, výhodně tak využívá dočasně prázdné prostory před výstavbou Centrálního dopravního terminálu.

    Kulturní dění v budovách skladu u nádraží rozpohybovalo sdružení mladých umělců z Jihlavy pořádáním festivalu současného umění Nultá generace. Proběhly tři ročníky výtvarných výstav doplněných bohatým doprovodným programem v podobě workshopů a hudebních produkcí. Od roku 2019 si skladové haly vedle městského vlakového nádraží pronajal oddíl skateboardingu při SK Jihlava. Na vyznavače skateboardingu je navázána speciální kultura, a tak během závodů skateboardisté obvykle uspořádají multižánrový festival s hudbou (hip hop, rokenrol, taneční hudba). Zároveň oddíl při závodech pořádá výtvarné výstavy.

    Ve sledovaném období byly i výše popsané aktivity částečně utlumeny z důvodu covid, takže další ročníky festivalu Nultá generace se již nekonaly a i aktivity skateboardingu vůči veřejnosti byly spíše výjimečné.

    Plášť budovy skladových hal při městském vlakovém nádraží slouží jako legální graffiti plocha. Město jednou ročně nechá zdi natřít jednotnou barvou a dál slouží pro street artovou komunitu. 



















6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce?

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.3.B Počet ubytovaných hostů (rezidenti a nerezidenti).;
    ANO

    Vývoj parametrů v cestovním ruchu:

    Situace se razantně propadla během pandemie, nicméně z propadu začínají nabírat vybrané ukazatele vzrůstající trend: 
    Území:  Jihlava (okres Jihlava)
      Hosté celkem v tom Přenocování
    celkem
    v tom Průměrný počet
    přenocování (noci)
    rezidenti nerezidenti rezidenti nerezidenti
    2012 31 317 21 815 9 502 61 558 43 935 17 623 2,0
    2013 31 678 22 911 8 767 62 406 46 100 16 306 2,0
    2014 29 286 20 458 8 828 53 904 37 790 16 114 1,8
    2015 29 204 20 559 8 645 58 367 41 758 16 609 2,0
    2016 32 009 22 283 9 726 61 923 45 097 16 826 1,9
    2017 34 133 22 439 11 694 63 728 43 760 19 968 1,9
    2018 35 662 23 873 11 789 68 041 45 921 22 120 1,9
    2019 36 466 24 932 11 534 70 598 48 708 21 890 1,9
    2020 19 165 15 451 3 714 40 341 33 057 7 284 2,1
    2021 20 888 16 725 4 163 43 953 35 374 8 579 2,1

6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky?

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.3.C Podpora turistiky z hlediska specifik místních výrobků a pravidelnosti tradičních akcí v obci.;
    ANO

    Jihlava jako město s bohatou historií  dlouhodobě nejen organizuje ale podporuje tradiční akce a v posledních letech se intenzivně věnuje obnově česko-německých vztahů. 

    Pokud jde o tradiční akce, pak nejnavštěvovanější bezpochyby jsou MFDF Ji.hlava, jihlavský havířský průvod a každoroční akce - novoroční svařák, velikonoce, zaplétání májky,dny evropského dědictví, sv. Martin, Peklo v podzemí a Vánoce.

6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUINDIKATORYSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Indikátory
  • 6.3.E Realizované průzkumy či dotazníková šetření v obci (včetně jejich vyhodnocení a reflexe v praxi).;
    Zjišťováno právě v letech 2022/2023 Vysokou školou polytechnickou.

    Zjišťováno právě v letech 2022/2023 Vysokou školou polytechnickou.