6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Do dílčích oblastí podnikání významně zasáhla pandemie COVIDu. V rámci tvorby nového strategického plánu byla zpracována velmi kvalitní Socioekonomická analýza pro Jihlavu (2021) https://www.econ.muni.cz/vyzkum/resene-projekty/60547 , která byla doplněna i hloubkovými rozhovory se vzorkem firem. Návrhová část strategie Jihlava 2032 tak reaguje na slabé stránky a potencuje příležitosti s tím, že návrh se opírá v českém prostředí ne příliš zaužívanou metodu Future Foresight (scénáře budoucnosti) ve spolupráci s Technologickým centrem Akademie věd ČR, která do zvažování rozvoje města zohlednila i sadu megatrendů, kterým se jako město nevyhneme, ale můžeme z nich to dobré pro Jihlavu vytěžit (https://storymaps.arcgis.com/stories/0b60a255fb9343e6a15c238aa28c9c2b). Obecně je slabinou Jihlavy, že je "montovnou" a nepodporuje inovace. Oslabený je sektor služeb a roste zde nezaměstnanost mladých. Stabilitu zaměstnanosti tu během pandemie a aktuálně v době dopadů ruské agrese na Ukrajině tu kromě montoven zajišťuje veřejný sektor (nemocnice, úřady). Vývoj počtu registrovaných i aktivních ekonomických subjektů v Jihlavě setrvale slabě stoupá.
| 2019 | 2019 | 2022 | 2022 | | Registrované podniky | Podniky se zjištěnou aktivitou | Registrované podniky | Podniky se zjištěnou aktivitou | Celkem | 12 788 | 6 809 | 13 192 | 7 148 | Fyzické osoby | 9 381 | 4 617 | 9 528 | 4 776 | Fyzické osoby podnikající dle živnostenského zákona | 8 774 | 4 152 | 8 936 | 4 331 | Fyzické osoby podnikající dle jiného než živnostenského zákona | 417 | 357 | 400 | 333 | Zemědělští podnikatelé | 63 | 41 | 63 | 38 | Právnické osoby | 3 407 | 2 192 | 3 664 | 2 372 | Obchodní společnosti | 1 806 | 1 508 | 2 039 | 1 706 | akciové společnosti | 54 | 48 | 51 | 46 | Družstva | 51 | 42 | 45 | 35 |
|
Město Jihlava disponuje spíše běžnými nástroji pro strategické plánování ve vazbě na místní ekonomiku a trh práce. Základem jsou Strategický plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 a předchozí plán rozvoje na období 2014-2020. Oba plány však postrádají větší důraz na monitoring, vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Město Jihlava dále uplatňuje podporu podnikání a místní ekonomiky skrze klíčové investice, jakými jsou např. budování či rozšíření parkovišť, cyklostezek aj., které však v auditu nejsou detailněji popsány ve vazbě na ekonomiku či podnikání. Lze ocenit evidentní snahu města podpořit podnikání v době pandemie Covid-19, např. vzdání se práva na úhrady nájemného v souvislosti s dopady koronakrize na nájemce. Z hlediska základních statistik vývoje počtu podnikatelských subjektů ve městě je situace v porovnání let 2019 a 2022 příznivá a s evidentním nárůstem nejen celkového počtu, ale i aktivních podnikatelů. Na druhou stranu je určitým rizikem vývoj ve struktuře podnikatelského sektoru. Jedná se zejména o vývoj mikropodniků (tj. FO podnikající dle jiného než živnostenského zákona a zemědělští podnikatelé), jejichž počet ve sledovaném období klesl. Druhým rizikem je zaměření větších firem, které plní spíše podpůrnou a sub-dodavatelskou roli v průmyslu, přičemž výrazněji chybí inovativně zaměřené firmy. Je tudíž vhodné, aby se město v následujícím období zaměřilo ve svých dílčích analýzách na situaci malých podniků a mikropodniků. Město by se rovněž mělo zaměřovat i na podporu prorůstově zaměřených firem (např. start-up), např. z hlediska poskytnutí základní infrastruktury a zázemí pro jejich fungování.
Trh práce je i se zřetelem na turbulentní vývoj v posledních letech mimořádně stabilní a to s hodnotami míry nezaměstnanosti, které jsou spíše mírně pod průměrem České republiky. Hlavním důvodem je významné zastoupení firem zaměřujících se na podpůrné aktivity pro strojírenský průmysl. Situace je tak na trhu práce v posledních letech velmi stabilní a držící se na velmi dobré úrovni. Trochu zarážející je fakt, že většina volných pracovních míst požaduje pouze základní stupeň vzdělání (80%), přičemž většinou jde o neatraktivní a špatně placené pozice. Tento stav naznačuje slabý potenciál trhu práce do dalších let z hlediska posilování místní znalostní ekonomiky.
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
A/ Strategické dokumenty města B/ Útvar městského architekta C/ Statutární město Jihlava podporuje zaměstnanost D/ Atraktivita města a investice přispívající k růstu
životní úrovně E/ Podpora během pandemie A/Strategické dokumenty města a) Strategický
plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 https://jihlava.cz/strategie-jihlava-2032/ms-162891/p1=162891 Základní
strategický střednědobý dokument města (období 2023-2032; schválen 14.2.2023
usnesením 154/23 -
ZM https://jihlava.cz/usneseni-zm-4-2023/d-557908/p1=105896), který
představuje strategickou vizi a určuje cíle a opatření. Prioritní oblasti 1)
Odolná Jihlava (ekonomicky a environmentálně) 2) Jihlava centrem Vysočiny
(posilování krajské role) 3) Naše Jihlava (identita, komunita, bydlení a
veřejný prostor) 4) Digitální a moderní Jihlava (digitalizace a zavádění
nových pracovních modelů do fungování úřadu). Navázal
na vyhodnocený předchozí strategický plán (https://jihlava.cz/plneni-strategie/d-505415/p1=103685),
ale i na řadu analytických (Jihlava očima dětí, Finanční analýza,
Pohyby a pochyby Jihlavy - rozhovory s aktéry, Jihlava očima veřejnosti) a
prognostických studií (demografická prognóza, finanční prognóza, scénáře
budoucnosti).
Na
přímou i nepřímou podporu zaměstnanosti a vzniku nových podnikatelských
subjektů jsou zaměřena opatření: V rámci
strategického cíle C.2 Ekonomicky silné a vzdělané centrum kraje: C2.1.O1
Podpora podnikání a inovací C2.2.O1
Rozvoj kompetencí s důrazem na digitální gramotnost a udržitelnost C2.2.O2
Rozvoj podpůrných sítí v oblasti vzdělávání s primárním zaměřením na snižování
nerovnosti ve vzdělávání
v
rámci strategického cíle N.1 Atraktivní centrum a živé město N1.1.O1
Naplňování konceptu rozvoje MPR a revitalizace centra N1.1.O2
Oživení centra lákající k pobytu i k bydlení V rámci
strategického cíle N.2 Kvalitní a různorodé bydlení N2.1.O1
Rozvoj bytového fondu města N2.1.O2
Zajištění podpory bydlení pro specifické skupiny obyvatel
v rámci
strategického cíle N.3 Silná identita a soudržné komunity opatření N3.1.O3 Propojení komunitního života s místními službami,
obchody a historií, uměním v rámci strategického cíle D.3. Moderně vedený
úřad opatření D3.2.O1 Zavádění nových pracovních modelů a zvyšování kvalifikace zaměstnanců a konečně v rámci strategického
cíle D.2.
Otevřená data pro efektivní rozvoj města opatření D2.1.O1
Vznik a rozšíření datového portálu a podpora otevřených dat D2.2.O1
Sběr a využití celoplošných dat Naplňování
stanovených opatření je vyhodnocováno prostřednictvím tří druhů hodnocení -
každoročního hodnocení akčního plánu, jednou za 3 roky hodnotící zprávou
propojenou na Voluntary Local Review (hodnotící zprávy pro města pod OSN -
vyhodnocení dle SDG) a konečně závěrečnou zprávou k plnění strategie. Tříleté
hodnotící zprávy mohou pomoci zavčasu identifikovat nutnost aktualizace či
revize specifických cílů či opatření. (viz implementační plán https://jihlava.cz/dokumenty/ds-58185/p1=162893 ). K
hodnocení plnění bude využitá indikátorová sada, která vznikla lokalizací
indikátorových soustav SDG, auditu udržitelného rozvoje, sady The European
Framework for Sustainable Cities a Smart City Compass - Základní
indikátorová sada udržitelných chytrých měst (Ministerstvo regionálního
rozvoje).
b) Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy
na roky 2014 – 2020 https://jihlava.cz/strategicky-plan-rozvoje-mesta/ms-103678/p1=103678 V rámci
tvorby navazující strategie bylo zpracováno hodnocení plnění tohoto
strategického dokumentu a podpory vzdělávání a podnikání jsou tam věnovány
zejména opatření v oblasti A2 a A3 (https://jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=557847). Aktivity
ve strategickém cili A2 se zaměřily na posilování udržitelné řízení a rozvoje
škol v rámci projektů MAP, dále posilováním kapacity předškolních zařízení,
zvyšování kvality a kapacity učeben základních škol. V rámci strategického cíle
A3 byla rozvíjena spolupráce s vysokou školou (jak podpora personálních
kapacity, tak stáže studentů, spolupráce na veletrzích pracovních
nabídek). Další
oblastí, v které řešila strategie v prioritní oblasti C pro podnikání, je
vytváření podmínek pro bytovou výstavbu a rozvoj průmyslových zón (zavádění
trolejbusových linek, zvyšování bezpečnosti na trasách zatížených pohybem
zaměstnanců a zaměstnankyň apod). Dopady aktivit a opatření nelze dostatečně evaluovat. Při tvorbě strategie nebyl dostatečně nastaven systém sběru dat, vyhodnocování a aktualizací, z nichž by bylo možno přínosy konkrétněji specifikovat.
c) Sektorové dokumenty Vazbu
na soukromý sektor a zaměstnanost mají dílčí dokumenty města jako je Koncepce
rozvoje, Brána Jihlavy na roky 2021 - 2025, jejímž cílem je rozvoje cestovního
ruchu, tak například koncepce rozvoje IT nebo Adaptační strategie
statutárního města Jihlavy na změnu klimatu. V rámci analytických prací byl
sestaven celkový přehled sektorových dokumentů včetně posouzení z hlediska
udržitelnosti ( SDG, Green Deal a Doughnut Economy) ve studii (Ne)udržitelná
Jihlava. Specifickým
dokumentem pro Jihlavskou aglomeraci je nedávno schválení Integrovaná
teritoriální investice. ITI JA je strategie pro programové období 2021 –
2027, díky které bude umožněno realizování zejména řešení nejvýznamnějších
rozvojových projektů s prokazatelným dopadem do území. Prostřednictvím nástroje
ITI JA bude možné financovat tematicky zaměřené integrované projekty
z jednotlivých operačních programů (OP). Je zaměřena na 4 strategické cíle
na roky 2021 - 2027 (https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=555172): Moderní,
integrovaná a ekologická mobilita Ekonomicky
silná a vzdělaná aglomerace Sociálně
stabilní aglomerace Kvalitní
životní prostředí a atraktivní veřejný prostor Prostřednictvím
ITI jsou realizovány projekty, jejich dopady by měly podporovat výše uvedené
cíle. Ke konci února 2023 bylo vyhlášeno celkem 10 výzev na tyto projekty
(https://www.jihlava.cz/vyzvy/ds-58011/p1=154457 ). Programové rámce pro ITI jsou IROP, OPD, OPJAK (https://www.jihlava.cz/akcni-plan-iti-ja-programove-ramce/d-558952/p1=146703). Současné Akční plány nezahrnují projekty podporující podnikání a podnikavost v regionu. Jeden z projektů je zaměřen na začleňování znevýhodněných osob na trhu práce. K úspěšné implementaci strategie ITI bylo vytvořeno oddělení jehož činnost je financována z technické
pomoci pro operační programy (https://www.jihlava.cz/projekt-optp-rizeni-strategie-iti/d-557410/p1=162062 ). Evaluace strategie pracuje se sledováním a vyhodnocováním projektů nikoliv dopadů. Nemá nastavená smart cíle, na jejichž základě by bylo možno specifikovat konkrétní dopady.
Strategický
plán rozvoje města, i ITI Jihlavské sídelní aglomerace jsou provázány s Územním
plánem města Jihlavy. Akční plán je provázaný s každoroční přípravou
rozpočtu města. (více k provázanosti mezi rozpočtem a strategickými dokumenty
viz TÉMA 1 - Správa věcí veřejných a územní rozvoj). d) Územní plán města Jihlavy https://www.jihlava.cz/uzemni-plan-jihlavy/d-489250 Dokument,
který v souladu se základní urbanistickou koncepcí města, systémem dopravy,
technické infrastruktury a ekologické stability reaguje na
společensko-ekonomické podmínky, vlastnické vztahy a další faktory. Platný
územní plán města Jihlavy byl vydán Zastupitelstvem města Jihlavy dne 26. 9.
2017 usnesením č. 260/17-ZM. Formou změn Územního plánu města Jihlavy se tento
dokument v nepravidelném cyklu aktualizuje. Usnesením č. 48/18-ZM ze dne 10.
12. 2018 vydalo Zastupitelstvo města Jihlavy Změnu č. 1 územního plánu Jihlavy.
Ve sledovaném období byly řešení změny č. 2 a změny č. 3, zahájeny jsou
projednávání změn č.4. a 5. Nově má gesci změn územního plánu na starosti Útvar
městského architekta. Obsahem
souborů změn jsou dílčí změny na základě podnětu vlastníků pozemků
(podnikatelů, obyvatel) nebo Statutárního města Jihlava nebo Magistrátu města
Jihlavy. Standardní postup je, že žadatel požádá o změnu ÚP, žádost následně
posoudí Komise pro územní plánování a vyjádří se k ní dotčené odbory,
následně se ke všem žádostem o změnu vyjádří dotčené orgány státní správy. Na
základě tohoto kompletního posouzení rozhoduje Zastupitelstvo Jihlavy o zadání/pořízení
změny ÚP a následně postupujeme standardním postupem dle Stavebního zákona.
V odůvodněných případech může žadatel žádat o změnu zkráceným postupem,
pokud prokáže vyjádřením Krajského úřadu, že není třeba posuzovat vliv dílčí
změny ÚP na životní prostředí, Zastupitelstvu města je (po předjednání)
předložen návrh na pořízení změny ÚP zkráceným postupem. V
průběhu zpracovávání ÚP byla vytvořena elektronická podoba připomínkování ÚP
tzv. PUP - https://www.jihlava.cz/pripominkovani/d-489726,
kde se k návrhu ÚP mohla vyjadřovat veřejnost. Na zmíněném odkazu lze najít
informaci o aktuálních a plánovaných připomínkováním.
K podpoře podnikatelské sféry v rámci územního plánování přispíváme v mnoha ohledech např. vytipováním městských pozemků vhodných k prodeji a výstavbě, zpracováním studií, které přináší prostředky s novou výstavbou. Byly vytvořeny zásady pro spolupráci s investory, které zavádějí transparentní pravidla pro investory a jejich podíl na rozvoji města.
Současně
byly vymezeny plochy a koridory, ve kterých je rozhodování o změnách v území
podmíněno zpracováním územní studie, viz https://www.jihlava.cz/jihlava/ds-56634/archiv=0. Pasporty
v GIS: 1. komunikací 2. veřejného osvětlení 3. vodovodů a kanalizací 4. zeleně a inventarizace zeleně 5. spravovaných objektů (lavičky, dětská
hřiště, sportoviště, drobné nemovité památky, vitríny)
B/
Útvar městského architekta K
mezioborovému a koordinovanému přístup k území by měl přispět i nedávno (2019)
vzniklý útvar městského architekta ( agenda jeho činnosti https://www.jihlava.cz/utvar-mestskeho-architekta/os-44085 ).
Jeho přínosem by do budoucna mělo být mimo jiné vyhnutí se omylům jako je
Aventin nebo Prior. Realizace projektu Aventin je problematická z mnoha důvodů: monofunkční obchodní centrum způsobující snížení obchodů v centru města, dopravní obslužnost pouze automobilová, vyvolávání nátlaku na další zástavbu v okolí, zhoršování hospodaření s děšťovou vodou a zvyšování rizika záplav. Realizací Aventinu došlo k záboru enormní plochy půdního zemědělského fondu. U Prioru se jedná o špatné usazení v terénu a nenapojení na městský parter. Tým ÚMA by měl díky svému multioborovému přístupu
vytvářet kvalitní městské podmínky jak pro obyvatele, tak podnikání
(https://jihlavsky.denik.cz/zpravy_region/prior-a-aventin-byly-dva-velke-omyly-mini-mestsky-architekt-ales-stuchlik-202109.html
). Díky multikritériální analýze, která je v českých městech unikátním
nástrojem, jak kvalifikovaně rozhodovat o využití území s ohledem mmj. na
výdaje samosprávy do péče o infrastukturu a zajištění služeb v dané lokalitě
(https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/50825/2/Sbornik_ISAF_GvP_Plan4all-2022-11.pdf
). C/ Statutární město Jihlava podporuje zaměstnanost pr
a) počet studentů jak středních, tak vysokých škol
jsme v uvedeném období: Rok 2020 = 16 Rok 2021 = 18 Rok 2022 = 24 studentů b) vývoj počtu
zaměstnanců/kyň Magistrátu města Jihlavy:
Kategorie zaměstnanců
|
12/20
|
12/21
|
12/22
|
Správní pracovníci
|
367
|
370
|
373
|
Administrativní pracovníci
|
9
|
4
|
5
|
Pomocný a obsluž. prac.
|
25
|
25
|
25
|
MP - strážníci vč. ved.
zaměst.
|
70
|
68
|
70
|
Útulek pro opuštěná
zvířata
|
7
|
6
|
6
|
Počet zaměst. v evid.
stavu
|
479
|
474
|
479
|
Počet zaměst. v prac.
poměru
|
507
|
509
|
514
|
z toho MD a RD, uvolnění, dlouhodobě nepl. volno
|
28
|
35
|
35
|
Počty zaměstnanců
obchodních společností, ve kterých má podíl statutární město Jihlava
|
2020
|
2021
|
2022
|
Služby města Jihlavy,
s.r.o.
|
176
|
231
|
247
|
Správa městských lesů
Jihlava, s.r.o.
|
98
|
97
|
98
|
Prádelna a čistírna
Jihlava, s.r.o.
|
76
|
60
|
65
|
Dopravní podnik města
Jihlavy, a.s.
|
176
|
169
|
162
|
HC Dukla Jihlava, s.r.o.
|
12
|
11
|
9
|
Jihlavské kotelny s.r.o.
|
32
|
33
|
33
|
Teniscentrum Jihlava, a.s.
|
6
|
5
|
7
|
D/ Atraktivita města a investice přispívající
k růstu životní úrovně
V rámci
analytický prací na strategii Jihlava 2032 bylo zjištěno, že město nemá web
cizojazyčné mutace zaměřené na různé cílové skupiny (krom turistů). Proto je
nyní v testování web radnice, kde ještě sekce bude rozcestníkem právě pro
firmy: https://jihlava.cz/en/ . Z rozcestníku se
dostanou jak na obecné informace o městě, tak na Zásady pro investory, mapu
pozemků - https://sgis.jihlava-city.cz/web/EB/MPI/?page=page_0,
veřejné zakázky nebo zákonné povinnosti související s odpady nebo územním
plánováním. Ačkoliv jsou navazující stránky v češtině, je součástí webu
upozornění na možnost překladu webu přes google translator.
Klíčové investice statutárního města Jihlavy
přispívající k růstu životní úrovně v letech 2020 - 2022 Dokončené projekty 2020 (https://jihlava.cz/2020/ds-57735/archiv=0&p1=103690) § Dopravní hřiště, Jihlava § Parkoviště u Mateřské školy, ul. Nad Plovárnou,
Jihlava § Rekonstrukce veřejného osvětlení - ul. U Hlavního
nádraží , Jihlava § Parkoviště při ul. Halasova, Ortenova § Parkoviště ul. Hálkova, Helenín § Bezbariérová úprava zastávek MHD ul. Telečská, Jihlava § Zastávka MHD Popice § Chodník a parkoviště ul. Březinova, Jihlava § Výměna svítidel veřejného osvětlení v Jihlavě - ul.
Dvořákova, Hradební, Brněnská, Veřejné osvětlení, Pávov § Rozšíření komunikace ul. Mlýnská, Jihlava § Rozšíření parkoviště ul. Zimní § Cyklostezka G01 - úsek od odbočky na Hosov -
po kaštanovou alej, Jihlava Dokončené projekty 2021 (https://jihlava.cz/2021/ds-57994/archiv=0&p1=103690 ) § Oprava části cyklotrasy č. 26, Jihlava § Veřejné osvětlení Český mlýn, Jihlava § Pumptrack Český mlýn, Jihlava § Heroltice - oprava stávající kanalizace § Veřejné osvětlení ul. Rantířovská § Regenerace veřejných prostranství v části města
Jihlava-Zborná - 1.část § Veřejné osvětlení Zborná Rekonstrukce kanalizace a vodovodu Mlýnská, Jihlava § Cyklostezka G02 – ul. U Rybníčků – ul. Křižíkova,
Jihlava § Parkoviště u Mateřské školy, ul. Nad Plovárnou,
Jihlava § Cyklotrasa G01 – Kaštanová alej § Zvýšení bezpečnosti dopravy v Jihlavě-II. etapa Dokončené projekty 2022 (https://jihlava.cz/2022/ds-58178/archiv=0&p1=103690 ) · Cyklostezka G04 - ul. Mlýnská - Helenínská · Úprava prostranství při ulici Brněnská v Jihlavě · Zvýšení bezpečnosti dopravy v Jihlavě-III. etapa · Dopravní terminál - ul. Havlíčkova, Jihlava Rozšíření trolejbusové dopravy, Jihlava - sever
Projekty v realizaci (https://jihlava.cz/projekty-v-realizaci/ds-55402/p1=103689) Aktuálně
jsou v realizaci nejen investiční projekty zaměřené na zvyšování bezpečnosti,
cyklostezky, centrální dopravní terminál, ale i na rozvoj podpůrné sítě
ve vzdělávání či zapojování aktérů to plánování a rozhodování ve městě.
Připravované projekty Horácká
multifunkční aréna https://jihlava.cz/arena/
Revitalizace Masarykova náměstí https://jihlava.cz/namesti/ Ideová studie Stříbrné údolí Centrální dopravní terminál Jihlava Cílem
projektu je výstavba nového moderního dopravního terminálu, který vytvoří
podmínky pro zvýšení podílu udržitelných forem dopravy a který obyvatelům
krajského města Jihlavy a všem ostatním cestujícím usnadní využití a vzájemné
přestupy mezi vlakovou dopravou, linkovou autobusovou dopravou a městskou
hromadnou dopravou (MHD).
E/ Pomoc v době koronaviru: Vzdání se práva na úhrady nájemného
v souvislosti s dopady koronakrize na nájemce Vzhledem
k citelným, zejména ekonomickým, dopadům opatření vlády proti epidemii
SARS-CoV-2 bylo Radou města Jihlavy a Zastupitelstvem města Jihlavy schváleno
„odpuštění“ nájemného za měsíce březen a duben 2020 u pronájmů nebytových
prostorů (zároveň rada města zrušila své usnesení týkající se posunutí termínů
hrazení nájemného u pronájmů nebytových prostorů ve vlastnictví města za měsíce
duben a květen 2020 do 30. 6. 2020). Schválením návrhů byla prominuta částka
cca 2,7 mil. Kč. Následně rada města a zastupitelstvo města schválily
vzdání se práva na úhrady nájemného za měsíce březen a duben 2020 za pronájmy
celých nemovitostí (kino Dukla, areál MODETA Březinovy sady, pronájem posilovny
Jiráskova 6). Schválením návrhů byla prominuta částka cca 255 tis. Kč. Vzdání se práva na valorizaci nájemného
pro rok 2020 o roční míru inflace za pronájmy bytů V únoru
rada města schválila valorizaci nájemného pro rok 2020 o roční míru inflace
2,8% u pronájmů bytů ve vlastnictví statutárního města Jihlavy. Opatření
přijatá v souvislosti s koronavirem dopadla, jak na osoby
podnikající, tak i na obyvatele. Zastupitelstvo města Jihlavy schválilo
vzdání se práva na valorizaci nájemného pro rok 2020 o roční míru inflace
u pronájmu bytů ve vlastnictví statutárního města Jihlavy. Nenavyšování
nájemného pro nájemce městských bytů přispělo ke zmírnění dopadů krizových a
mimořádných opatření, které mají bránit šíření onemocnění COVID-19.
|
-
ANO, částečně
Město Jihlava se dlouhodobě zabývá podporou a budováním cyklostezek do firem, v minulosti již přizpůsobilo speciální linky MHD tak, aby navazovali na počátky a konce pracovní doby. v roce 2023 byla otevřena nová linka trolejbusu do severní oblasti města, kde sídlí "montovny". Funguje mateřská škola internátního typu pro rodiče, kteří pracují na směny. Jde o projekt předškolního vzdělávání, projekt společný s největším zaměstnavatelem v Jihlavě a také projekt umožňující sladění pracovního a osobního života. S ohledem na pandemii a dopady ruské agrese město spíše podporuje udržení stávajících podnikatelských aktivity (úlevy z nájmů, plateb za zahrádky). Aktivně vznik nových firem nepodporuje. Nicméně strategický plán Jihlava 2032 definuje opatření, která by měla podpořit rozjezd inovačních aktivit, posílit vzdělávání v oblasti témat digitálních technologií a udržitelnosti a podpořit zejména centrum města v oživení nejen bydlením, ale právě i navýšením počtu podnikajících subjektů ve službách. To, co by stávající firmy ocenily, je součástí analytické zprávy Mapování podnikatelského prostředí v Jihlavě (2021) v příloze.
-
7 408
Výše uvedené číslo reprezentuje počet aktivních podnikatelských subjektů, z celkového počtu 13 192 / 7 148 (přepočteno na skupinu 15-64 let) registrovaných. Počet podnikatelských subjektů je stabilní, vykazuje v letech 2019 - 2022 velmi mírný leč setrvalý nárůst.
-
|
Město Jihlava disponuje všemi tradičními nástroji na podporu místní ekonomiky a podnikání. Během tvorby strategie Jihlava 2032 byly identifikovány slabiny ve vzdělávání k podnikavosti, a proto návrh strategie v několika opatřeních cílí na posilování kompetencí (digitalizace, udržitelnost, oslabování nerovností, podpora inovací) a zlepšování podmínek zejména pro mládež.
|
Město Jihlava disponuje spíše běžnými nástroji pro strategické plánování ve vazbě na místní ekonomiku a trh práce. Základem jsou Strategický plán statutárního města Jihlavy do roku 2032 a předchozí plán rozvoje na období 2014-2020. Oba plány však postrádají větší důraz na monitoring, vymezení klíčových milníků nebo indikátorů, jejichž prostřednictvím by bylo možné lépe hodnotit plnění strategických cílů. Město Jihlava dále uplatňuje podporu podnikání a místní ekonomiky skrze klíčové investice, jakými jsou např. budování či rozšíření parkovišť, cyklostezek aj., které však v auditu nejsou detailněji popsány ve vazbě na ekonomiku či podnikání. Lze ocenit evidentní snahu města podpořit podnikání v době pandemie Covid-19, např. vzdání se práva na úhrady nájemného v souvislosti s dopady koronakrize na nájemce. Z uváděných příkladů dobré praxe lze vyzdvihnout zejména "2020 - Spolupráce se společností CZ LOKO v oblasti profesionálního sportu" a dále "Dokončení projektu Rozšíření trolejové dopravy Jihlava - sever", která slouží primárně k zlepšení dopravní obslužnosti průmyslové zóny.
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přehled 15 největších zaměstnavatelů
v Jihlavě v roce 2019 shrnuje tabulka. Jde celkem o 11 soukromých firem, které doplňují
4 subjekty veřejného sektoru (dva z odvětví zdravotnictví a dva z odvětví veřejné
správy). Uvedeny jsou všechny subjekty, které překonaly hranici 300 zaměstnanců.
U firem, které mají pobočky i mimo Jihlavu – Motorpal, Sapeli, Jipocar, je uváděn
celkový počet zaměstnanců. Nejvýznamnější odchylka je u Motorpalu, který má
mimo Jihlavu cca 1/3 zaměstnanců. Obec Střítež, která leží v sousedství průmyslové
zóny v Pávově, je v tomto případě považována za součást Jihlavy. Fakticky jsou
to také největší zaměstnavatelé v Jihlavské aglomeraci se zřejmě jedinou výjimkou,
kterou jsou Kostelecké uzeniny (Kostelec) s 1300 zaměstnanci.
Největší zaměstnavatelé v
Jihlavě v roce 2019
Název subjektu
|
IČO
|
NACE - sekce
|
Hlavní NACE
|
Původ
|
Počet zaměstnanců
|
BOSCH DIESEL s.r.o.
|
46995129
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba ostatních dílů a příslušenství pro
motorová vozidla
|
NIZ/NĚM
|
4 011
|
Marelli Automotive Lighting Jihlava (Czech
Republic) s.r.o.
|
25133152
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba elektrických osvětlovacích zařízení
|
NĚM/JAP
|
2 209
|
Nemocnice Jihlava, příspěvková organizace
|
00090638
|
Zdravotní a sociální péče
|
Ústavní zdravotní péče
|
ČR
|
1 358
|
MOTORPAL, a.s.
|
27622819
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba ostatních čerpadel a kompresorů
|
ČR
|
1 127
|
JIPOCAR Logistic, s.r.o.
|
26959224
|
Doprava a skladování
|
Skladování
|
ČR
|
773
|
ICOM transport a.s.
|
46346040
|
Doprava a skladování
|
Silniční nákladní doprava
|
ČR
|
723
|
Swoboda CZ s.r.o.
|
49448811
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba elektroinstalačních zařízení
|
NĚM
|
597
|
Moravské kovárny, a.s.
|
46346694
|
Zpracovatelský průmysl
|
Kování, lisování, ražení, válcování a protlačování
kovů, prášková metalurgie
|
RAK
|
596
|
Psychiatrická nemocnice Jihlava
|
00600601
|
Zdravotní a sociální péče
|
Ústavní zdravotní péče
|
ČR
|
511
|
Krajský úřad Kraje Vysočina
|
70890749
|
Veřejná správa a obrana, povinné soc. zabezpečení
|
Všeobecné činnosti veřejné správy
|
ČR
|
472
|
Statutární město Jihlava
|
00286010
|
Veřejná správa a obrana, povinné soc. zabezpečení
|
Všeobecné činnosti veřejné správy
|
ČR
|
462
|
SAPELI, a.s.
|
46982086
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba ostatních výrobků stavebního truhlářství
a tesařství
|
ČR
|
375
|
KRONOSPAN CR,spol. s r.o.
|
62417690
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba dýh a desek na bázi dřeva
|
KYP/RAK
|
363
|
Kolektor Tesla Jihlava s.r.o.
|
24140635
|
Zpracovatelský průmysl
|
Povrchová úprava a zušlechťování kovů
|
SLO
|
324
|
Swoboda - Stamping, s.r.o.
|
26922843
|
Zpracovatelský průmysl
|
Výroba elektrických rozvodných a kontrolních zařízení
|
NĚM
|
312
|
Kromě čtyř zmíněných institucí veřejného sektoru se mezi významné zaměstnavatele dostaly ještě dvě dopravní/logistické firmy, zbytek je z oblasti zpracovatelského průmyslu, což potvrzuje roli Jihlavy jako významného průmyslového centra.
Pokud jde o počet
aktivních ekonomických subjektů, tady je trend v posledních letech mírně zvyšuje, nicméně v detailnějším měřítku klesá počet středních firem a mikropodniků. Kraj Vysočina a jím zřizované organizace a město Jihlava jsou významnými zaměstnavateli.
|
-
7 408
|
2019 |
2019 |
2022 |
2022 |
|
Registrované
podniky |
Podniky se
zjištěnou aktivitou |
Registrované
podniky |
Podniky se
zjištěnou aktivitou |
Celkem |
12 788 |
6 809 |
13 192 |
7 148
| | |
|
2019
|
2019
|
2022
|
2022
|
|
Registrované
podniky
|
Podniky se
zjištěnou aktivitou
|
Registrované
podniky
|
Podniky se
zjištěnou aktivitou
|
Celkem
|
12 788
|
6 809
|
13 192
|
7 148
|
Fyzické osoby
|
9 381
|
4 617
|
9 528
|
4 776
|
Fyzické osoby
podnikající dle
živnostenského zákona
|
8 774
|
4 152
|
8 936
|
4 331
|
Fyzické osoby
podnikající dle jiného
než živnostenského zákona
|
417
|
357
|
400
|
333
|
Zemědělští podnikatelé
|
63
|
41
|
63
|
38
|
Právnické osoby
|
3 407
|
2 192
|
3 664
|
2 372
|
Obchodní společnosti
|
1 806
|
1 508
|
2 039
|
1 706
|
akciové společnosti
|
54
|
48
|
51
|
46
|
Družstva
|
51
|
42
|
45
|
35
|
|
Počet ekonomických subjektů vykazuje velmi mírný, přesto setrvalý nárůst. Počet aktivních podnikatelských subjektů se mezi lety 2019 - 2022 zvýšil z 13% na 13,6%. Město Jihlava je sídlem ekonomicky silných společností a to jak s ohledem na počet zaměstnanců, tak s ohledem na jejich roční obrat. Zranitelnost spočívá v tom, že mateřská sídla "montoven" jsou mimo ČR a v souvislosti s automatizací, robotizací a digitalizací hrozí přesun snižování počtu zaměstnanců, nedostatek kvalifikovaných pracovníků/ic a přesun linek do zemí s nižšími náklady na mzdy. Bývalé vedení města mělo v plánu rozšiřovat vztahy a dialog mezi podnikatelskými subjekty působícími v Jihlavě, nicméně s nástupem nového vedení po volbách na podzim roku 2022 se přístup změnil. Současné vedení stále udržuje dialog s významnými firmami v Jihlavě, nicméně konkrétní podoba tohoto dialogu není komunikována. Jeden z největších zaměstnavatelů, firma Bosch, se rozhodla pro rozšíření o další halu, kde se budou vyrábět komponenty pro elektromobilitu. Město zastoupené vedením a Útvarem městského architekta spolupracuje na přípravě územní studie tak, aby odpovídala danému prostředí.
|
V poskytnutých tabulkách jsou co se týká počtu podnikatelských subjektů v obci dostupné pouze absolutní údaje. Přepočtené hodnoty jsou uváděny až v samotném hodnocení ze strany města. Celkové přehlednosti by prospělo, pokud by dané údaje byly zakomponovány v tabulkách. Každopádně i celkových absolutních hodnot porovnávajících situaci v roce 2019 (tj. před Covidem) a v roce 2022 (tj. již téměř po klíčových pandemických restrikcí, tak je zřejmé, že počet podnikatelů celkový i počet aktivních podnikatelů se zvýšil. V tomto smyslu lze hodnotit trend za velmi pozitivní (silně se zlepšující) při zohlednění pandemického období, protože v tomto období bylo velmi obtížné se zaměřovat na udržení podnikatelské činnosti. Na druhou stranu existují dvě rizika pro další vývoj ve struktuře podnikatelského sektoru. Jedná se zejména o vývoj mikropodniků (tj. FO podnikající dle jiného než živnostenského zákona a zemědělští podnikatelé), jejichž počet ve sledovaném období klesl. V celkových relacích byl tento pokles kompenzován výrazným nárůstem počtu FO podnikajících dle živnostenského zákona. Je tudíž vhodné, aby se město v následujícím období zaměřilo ve svých dílčích analýzách na situaci malých podniků a mikropodniků. Druhým rizikem je zaměření větších firem, které plní spíše podpůrnou a sub-dodavatelskou roli v průmyslu, přičemž výrazněji chybí inovativně zaměřené firmy. Město by se tudíž mělo zaměřovat i na podporu tohoto segmentu prorůstově zaměřených firem (např. start-up), např. z hlediska poskytnutí základní infrastruktury a zázemí pro jejich fungování.
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nezaměstnanost v se až do
roku 2008 držela na relativně nízké úrovni, ovšem v roce 2009 došlo s příchodem
ekonomicko-hospodářské krize ke zlomu a nezaměstnanost prudce vzrostla až na
cca 10,2 %v roce 2009. Poté začala nezaměstnanost mírně klesat. K opačnému zlomu, tedy k
výraznějšímu poklesu nezaměstnanosti došlo až v průběhu roku 2015. Nicméně
úrovně nezaměstnanosti z roku 2008 ještě dosaženo nebylo. Hospodářský růst a
konjunktura zapříčinily setrvalý pokles nezaměstnanosti až na nejnižší úroveň v roce
2019 a to 2,8 %. Současně stoupá počet
pracovních míst v evidenci. V současné době je na trhu práce převis pracovních
míst nad poptávkou.
Velcí zaměstnavatelé jsou
nuceni najímat zahraniční pracovní síly a současně zvyšovat mzdy pro udržení stávajících
zaměstnanců. V roce 2019 bylo velmi problematické získat na trhu práce i
nekvalifikovanou pracovní sílu.
Tabulka 3.3.1 kromě tohoto ukazatele zahrnuje ještě
specifickou míru nezaměstnanosti žen, která může být v některých oblastech,
případně v některých obdobích, odlišná od té celkové a dále počet uchazečů na
jedno volné pracovní místo. Tento podílový ukazatel symbolizuje charakter
nezaměstnanosti. Obecně totiž platí, že pokud je jeho hodnota nižší než 1, tak
na jedno volné pracovní místo připadá méně než jeden uchazeč. Jde tedy o
strukturální nerovnováhu, která nebývá považována za zásadní problém. Tabulka ukazuje podíl dosažitelných nezaměstnaných osob
(PN), podíl nezaměstnaných žen (PNZ) a počet uchazečů na volné pracovní místo
(UC/VPM) (2017-2020)
|
PN (v %)
|
PNZ (v %)
|
UC/VPM
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Jihlava
|
3,6
|
3,3
|
2,8
|
3,3
|
3,5
|
3,2
|
2,8
|
3,4
|
1,2
|
0,8
|
0,7
|
0,9
|
ITI
Jihlava
|
3,3
|
2,9
|
2,6
|
3,0
|
3,2
|
2,8
|
2,5
|
3,1
|
1,4
|
1,0
|
0,8
|
1,0
|
Okres
Jihlava
|
3,5
|
3,1
|
2,8
|
3,3
|
3,3
|
2,9
|
2,6
|
3,3
|
1,5
|
1,0
|
0,8
|
1,0
|
Havlíčkův
Brod
|
2,6
|
1,8
|
1,9
|
2,2
|
2,4
|
1,6
|
1,8
|
2,2
|
0,5
|
0,4
|
0,5
|
0,7
|
Pelhřimov
|
1,6
|
1,3
|
1,2
|
1,7
|
1,5
|
1,1
|
1,2
|
1,8
|
0,4
|
0,2
|
0,1
|
0,2
|
Třebíč
|
5,4
|
4,0
|
3,7
|
4,6
|
5,6
|
4,0
|
3,7
|
4,7
|
2,8
|
1,8
|
1,7
|
2,1
|
Žďár
nad Sázavou
|
3,4
|
2,6
|
2,5
|
3,4
|
3,0
|
2,4
|
2,1
|
2,9
|
1,0
|
0,5
|
0,6
|
0,9
|
Zdroj: vlastní
zpracování dle Úřad práce ČR (2021)
Míra nezaměstnanosti reprezentovaná podílem
nezaměstnaných osob je ve sledovaném období velmi nízká, a to jak
v Jihlavě, Jihlavské aglomeraci, tak i v jednotlivých okresních
městech. Výjimku představuje město Třebíč, kde jsou hodnoty ve srovnání
s ostatními vyšší. Naopak v Pelhřimově jsou evidována naprostá
minima. Zajímavá data jsou patrná z ukazatele podíl nezaměstnaných žen
na konci roku 2020. V Jihlavě i dalších územních jednotkách, s
výjimkou Žďáru nad Sázavou, je patrný sice mírně, ale přesto vyšší nárůst
podílu nezaměstnaných žen, jejichž míra nezaměstnanosti byla na rozdíl od
předchozích sledovaných období poprvé vyšší než celkový podíl nezaměstnaných
osob. Počet uchazečů na volné pracovní místo se v Jihlavě i Jihlavské
aglomeraci pohyboval v letech 2018-2020 na hodnotě rovné nebo nižší než 1,
což platí v tomto období i pro další území s výjimkou Třebíče. Vývoj ekonomické situace v roce 2020 s sebou
přinesl výrazný nárůst podílu dlouhodobě nezaměstnaných evidovaných nad 12 měsíců
v porovnání s rokem 2019 (v Jihlavě hodnota zatím stagnuje a pouze v
Pelhřimově se trend nezměnil). Přitom dopady opatření (zaváděna od března 2020)
souvisejících s pandemií nemoci covid-19 se logicky ještě zcela nepromítly do
počtu nezaměstnaných evidovaných nad 12 měsíců. Zhoršující trend je pak dobře
patrný z podílu nezaměstnaných evidovaných nad 6 měsíců. Hodnota tohoto
ukazatele již v Jihlavě dosáhla hodnoty roku 2018, v Jihlavské
aglomeraci, jakož i dalších jednotkách, ji dokonce překročila. Zatímco pro nejmladší uchazeče o zaměstnání může být určitým
hendikepem jejich nezkušenost, v případě osob starších 55 let vychází
jejich znevýhodnění spíše ze subjektivního pohledu zaměstnavatelů. Jednak se
obávají jejich špatných pracovních návyků, neschopnosti nebo neochoty učit se
novým věcem, ale také malé perspektivy jejich působení v podniku v kontrastu
s náklady spojenými s jejich zaškolením a zapracováním. Právě věková skupina uchazečů mezi 55-59 lety představuje
významný podíl nezaměstnaných, jak je patrné z tabulky 3.4.2.
V Jihlavě, podobně jako v ostatních sledovaných územních jednotkách,
ji tvoří přibližně 15 % ze všech uchazečů. Jejich absolutní počet se po poklesu
v roce 2019 v roce 2020 vrátil na hodnoty roku 2018, například
v Pelhřimově a Havlíčkově Brodu se dokonce blíží hodnotám roku 2017.
Při porovnání struktury volných pracovních míst a uchazečů
je však zřejmé, že zde existuje významná nerovnováha. V nabídce volných míst výrazně převažují místa požadující jen
základní vzdělání. Naopak na trhu chybí dostatečná nabídka míst pro uchazeče
s výučním listem a maturitou. T se to jak města
Jihlav\, tak ještě výrazněji Jihlavské aglomerace. Velmi podobná je však situace
také ve Žďáru nad Sázavou. Ø
V Jihlavě existuje nadprůměrné zastoupení
zaměstnanců s 85,6 % mezi pracujícími, naopak je zde nízký podíl zaměstnavatelů a osob
pracujících na vlastní účet 3,5 % a 10,4 %.
Ø
Vysoký počet pracovních míst v Jihlavě, převážně
specializovaných na průmysl tvoří 34 %.
Ø
Jihlava je dominantním dojížďkovým centrem
v regionu.
Ø
Obecně lze považovat nezaměstnanost na počátku
roku 2021 za jev, který v danou chvíli nepředstavuje plošný problém (3.3%).
Ø
Město Jihlava patří dlouhodobě k sídlům,
kde se daří držet míru nezaměstnanosti na dobrých hodnotách, ohrožení pro trh
práce představují zaměstnavatelé v odvětvích, která prudce reagují na
změny v globální ekonomice (v posledních letech– 2,7% - 3%).
Ø
Většina volných pracovních míst požaduje pouze
základní stupeň vzdělání (80%), většinou jde o neatraktivní a špatně placené
pozice.
Ø
V celém sledovaném období docházelo
k poklesu počtu dlouhodobě nezaměstnaných ve skupině evidovaných nad 24
měsíců (27% v roce 2017 na 20% v roce 2020. Ze souvisejících údajů roku 2022 se však zdá, že tento trend
nebude dále pokračovat.
Ø
Znepokojující je vývoj nezaměstnanosti mladých
lidí do 20-24 let, jejichž podíl na celkovém počtu evidovaných uchazečů se i v období
růstu zvyšoval (z 8,8% v roce 2017 na 10,6 % v roce 2020). V roce 2020 pak i v absolutní hodnotě, přičemž tento
trend by mohl pokračovat, jednak jako důsledek opatření souvisejících
s pandemií nemoci covid-19, ale také ve světle problematického průběhu
výuky na středních školách v tomto období.
Ø
Z hlediska dosaženého stupně vzdělání jsou
evidovaní uchazeči rozdělení takřka rovnoměrně do tří skupin s přibližně
30% podílem: se základním, středním - vyučen a středním - s maturitou,
z čehož by se mohlo zdát, že je pro všechny stejně obtížné najít uplatnění.
Nicméně je zřejmé, že vyšší stupeň vzdělání představuje vyšší flexibilitu a tím
lepší šanci najít dobré pracovní místo.
|
-
cca 3 %
Vývoj počtu nezaměstnaných je velmi pozitivní a už od roku 2012 vykazuje trvalý pokles k 2,7 - 3 %. Tento trend s sebou nese i negativní dopady v tom smyslu, že si subjekty velmi konkurují při získávání pracovních sil a na trhu práce je v současné době bohužel také nedostatek nekvalifikovaných pracovních sil, což přispívá přílivu zahraničních pracovních sil. Neviditelný je na první trend rostoucí nezaměstnanosti absolventů středního stupně vzdělávání. Dle informací Úřadu práce v Jihlavě se podařilo v maximální možné míře zapojit do pracovního trhu vlnu příchozích z Ukrajiny, ačkoliv situaci komplikuje nelegální zaměstnávání a zneužívání zejména mladých v této oblasti.
Nezaměstnanost v Jihlavě |
|
|
Obec |
Uchazeči o zaměstnání v evidenci
úřadu práce - dosažitelní |
Podíl nezaměstnaných
osob (v %) |
Pracovní místa v evidenci
úřadu práce |
celkem |
celkem |
k 31. 12. 2014 |
2
417 |
7,11 |
297 |
k 31. 12. 2015 |
1
992 |
5,94 |
422 |
k 31. 12. 2016 |
1
534 |
4,62 |
1
042 |
k 31. 12. 2017 |
1
172 |
3,57 |
1
080 |
k 31. 12. 2018 |
1
085 |
3,33 |
1
486 |
k 31. 12. 2019 |
910 |
2,80 |
1
428 |
k 31. 1. 2020 |
940 |
2,89 |
1
513 |
k 31.12.2021 |
968 |
2,70 |
1
648 |
k 31.12.2022 |
957 |
3,05 |
1
397 |
|
Po odeznění ekonomické krize v letech 2009-2012, kdy se nezaměstnanost pohybovala od 10,2 do 9,1 %, nastal velmi příznivý trend setrvalého a mezi lety rychlého poklesu nezaměstnanosti. Nezaměstnanost se snižuje až na úroveň 2,5 - 3% s tím, že nově začínají být ohrožení mladí absolventi středního vzdělávání. Problém s dostatkem pracovních sil je patrný zejména v u subjektů zapojených do automobilového průmyslu - poptávají vysokoškolsky vzdělané a tento trend bude s transformací průmyslu na průmysl 4.0 narůstat. Situaci na pracovním trhu ovlivnili i příchozí z Ukrajiny v reakci na ruskou agresi.
|
Trh práce je i se zřetelem na turbulentní vývoj v posledních letech mimořádně stabilní a to s hodnotami míry nezaměstnanosti, které jsou spíše mírně pod průměrem České republiky. Hlavním důvodem je významné zastoupení firem zaměřujících se na podpůrné aktivity pro strojírenský průmysl. Situace je tak na trhu práce v posledních letech velmi stabilní a držící se na velmi dobré úrovni. Trochu zarážející je fakt, že většina volných pracovních míst požaduje pouze základní stupeň vzdělání (80%), přičemž většinou jde o neatraktivní a špatně placené pozice. Přitom nabídka pracovních sil na trhu práce disponuje zejména pracovní silou v rozdělení na třetinové podíly, tj. se základním, středním - vyučen, středním - s maturitou.
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Město Jihlava posiluje spolupráci s podnikatelským sektorem viz příklady dobré praxe. Stále však chybí nalezení vhodné formy spolupráce s malými a mikro podniky. Zástupci OHK jsou členy komisí Rady města Jihlavy, účastní se jako členové komisí zadávání veřejných zakázek. Město Jihlava poskytuje podnikatelským subjektům dotace, zejména v kultuře a volném času. Podnikatelské subjekty byly jednou z významných skupin partnerů, které se budou podílet na participačním vzniku strategie. Se vzorkem z nich jsme provedli hloubkové rozhovory a situaci v ekonomice jsme si nechaly vyhodnotit v roce 2021 i kvalitním týmem zpracovanou Socioekonomickou analýzou pro Jihlavu. V návrhové části strategie (https://jihlava.cz/dokumenty/ds-58185/p1=162893) je několik aktivit, které by měly do budoucna pomoci více zapojit soukromý sektor do komunikace, spolupráce a synergii na investičních projektech, ale ani ze strany vedení, ani ze strany úřadu není ambice pilotovat v jiných městech již vyzkoušení formáty jako inovační fond, hub, fyzické inovační centrum nebo krátkodobé programy pro začínající podnikatele jako je například Podnikni to!.
|
Město Jihlava bylo v posledních letech velmi aktivní z hlediska míry komunikace s podnikatelskou sférou a vytvářelo k tomu i zajímavé nástroje, které se již dnes prezentují jako přiklady dobré praxe, zejména s ohledem na principy lokálního udržitelného rozvoje. V tomto smyslu lze uvést zejména příklad "Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář", který představuje nový způsob pro regulaci vstupu developerů do svého území a zároveň vytváří transparentní podmínky a předvídatelné prostředí pro nové investory. Město má rovněž zřízeny standardní komise pro dílčí témata, ve kterých se průběžně projednávají mj. i témata ve vazbě na podnikání, což lze doložit i ze zápisů z daných jednání. Město má rovněž i vytvořený systém menších dotací pro podnikatele ve vazbě na podporu kulturní činnosti ve městě. S ohledem na vývoj pandemické situace v posledních letech je evidentní, že nebyla konána větší setkání a společenské akce s místní podnikatelskou sférou (např. podnikatelská fóra), což lze pro následující období doporučit s ohledem na to, že obecně je komunikace zejména s menšími podnikateli spíše omezená.
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Jihlava má na svých webových stránkách konkrétní odkaz PODNIKÁNÍ, kde
podnikatelé najdou základní informace (jedná se o rádce pro podnikatele a
podporu pro spotřebitele) https://jihlava.cz/podnikani/ms-103369/p1=103369 V testovací verze je anglická verze webu nejen
pro soukromý sektor, který doposud chyběl https://jihlava.cz/en/ Spolupráci s investory
upravuje mmj. dokument Zásady pro investory: https://dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/jihlava-zasady-pro-spolupraci-s-investory-prakticky-argumentar nebo mapa pro investory https://sgis.jihlava-city.cz/web/EB/MPI/?page=page_0 . Další informace na stránkách
obecního živnostenského úřadu. https://jihlava.cz/obecni-zivnostensky-urad/ms-103420/p1=103420 Zástupci
Hospodářské komory jsou zapojeni ve všech komisích Rady města, kde můžou
aktivně pracovat na řešení problémů podnikatelské sféry a dávat prostřednictvím
výstupů z komisí podněty Radě města Jihlavy. Majetková komise: Ing. František Bláha Majetková komise projednává a vydává doporučení zejména k záležitostem týkající se prodeje pozemků na základě individuálních žádosti, výkupy pozemků či pronájmy městských prostor. V posledních dvou letech bez vazby na podporu podnikání či vzdělání.
Komise pro kulturu: Ing. Ladislav Král Komise pro sport a tělovýchovu: Bc. Karel Löffler Komise pro neziskovou a sociální oblast: Bc. Mojmír
Kolář, MBA Komise pro územní plánování: Ing. arch. Jiří Vohralík Za nejzásadnější body lze považovat vytvoření Zásad pro práci s investory, pořízení změn územního plánu č. 5, návrhy a zadání na zpracování studií rozvojových území ÚS41 průmyslová zóna Hruškové Dvory nebo ÚS03 Buková. Byla zpracována územní studie krajiny, z které byla čerpána data při tvorbě nového strategického plánu Jihlava 2032.
Komise pro dopravu a městskou mobilitu: Dr. Ing. arch. Jaroslav
Huňáček Komise pro životní prostředí: Ing. Jaromír Rejthárek Dávají podněty k tomu, jakým způsobem by mělo město řešit dostatečné množství odpadkových košů, trendy v odpadovém hospodářství či stížnosti na firmu Kronospan, která podléhá dlouhodobému monitoringu.
Komise pro výchovu a vzdělávání: Ing. Luboš
Kameník Komise projektu Zdravé město: Ing. Luboš Kameník Komise pro bezpečnost a prevenci kriminality: JUDr. Tomáš Marek
Pozvánky a zápisy z jednání v komisích jsou zveřejněny zde: https://www.jihlava.cz/komise-rady/ms- 103439/p1=103439 Pozvánky a zápisy z
jednání v komisích jsou zveřejněny zde: https://www.jihlava.cz/komise-rady/ms-103439/p1=103439 Příklady spolupráce: MŠ
Bystrouška - mateřská škola s internátním provozem https://jihlava.cz/materska-skola-ul-na-dolech-jihlava/d-529070/p1=103690 Cyklostezka R08 Jihlava - Pávov (průmyslová zóna - sever) https://jihlava.cz/cyklostezka-r08-jihlava-pavov-prumyslova-zona-sever/d-529071/p1=103689 Spolupráce se
společností BOSCH Společnost BOSCH od roku 2017 participuje s městem na
kulturním dění v Jihlavě. Příkladem může být akce Bosch Svařák, kterou pořádá firma za podpory města. Firma podporuje další akce města, nicméně si nepřeje být jmenována ve veřejném prostoru ani materiálech. Město Jihlava
také poskytuje podnikatelským subjektům dotace, zejména v oblasti kultury: Město každoročně vypisuje dotační programy pro pořadatele
kulturních akcí, a to jak pro větší podniky, tak i pro drobné komunitní a
spolkové aktivity. VYHLÁŠENÉ PROGRAMY-
Program je určen na podporu kulturních projektů přispívajících
k rozšíření a obohacení kulturního života ve městě Jihlavě.
Cílem je podpořit a zachovat kulturní akce a aktivity
s rozmanitými žánry realizované na území města Jihlavy.
- Dotace od 30. 000 Kč do maximální výše 200.000 Kč (do maximální
výše 70 % celkových způsobilých nákladů projektu).
PODPORA
MALÝCH KULTURNÍCH PROJEKTŮ -
Program je určen na podporu kulturních akcí a aktivit přispívajících
k rozšíření a obohacení kulturního života ve městě Jihlavě.
Cílem je podpořit na jedné straně začínající pořadatele nebo kulturní
aktéry a na druhé straně stávající komunitní uskupení a spolky, které
se chtějí veřejně prezentovat. Může být podpořen i cyklus několika
akcí, které jsou vymezeny žánrem, tématem, cílovou skupinou, atd.
- Dotace do maximální výše 30.000 Kč.
- program je vyhlašován 2x, aby dostali šanci i pořadatelé, kteří v lednu,
kdy bývá uzávěrka prvního kola měli možnost v květnu/červnu požádat na své
akce a to případně i zpětně (při splnění všech podmínek programu) PODPORA
KULTURNÍ ČINNOSTI -Program
je určen na podporu soustavné a dlouhodobé kulturní
a společenské aktivity přispívající k rozvoji kulturního prostředí
nebo k udržování kulturních tradic. Účelem programu je podpora činnosti
kulturních organizací, spolků, zájmových souborů, kroužků, sdružení, apod.
na území města Jihlavy během stanoveného období, ve kterém budou
vyvíjet pravidelnou činnost nejméně 10 měsíců.
- Dotace do výše 70% z celkových způsobilých nákladů
na stanovený účel maximálně však do výše 100.000 Kč.
Mimo
vyhlašované programy jsou individuální žádosti o dotace posuzovány dle definice
Jihlavského rodinného stříbra, probíhá s organizátory častější komunikace
k projektům a připravuje se i společné PR. https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=535521 Dotační
programy jsou v souladu se zákonem uveřejňovány a vyhodnocování doručených
žádostí probíhá transparentně komisí, která je složená jak ze členů Komise pro
kulturu Rady města Jihlavy, případně přizvaných odborníků. Doporučení
komise poté schvalují příslušné orgány města (rada nebo zastupitelstvo). Výše dotací poskytnutých městem v oblasti kultury: Roky
2020 a 2021 bylo velice specifické období pro konání kulturních akcí. Omezení
v důsledku pandemie Covid-19 zapříčinila buď zrušení pořádání akcí ze
strany organizátorů, nebo přesunutí některých projektů v oblasti kultury
samotnou realizací do roku 2021 (přesun realizace byl na podkladě žádostí
příjemců dotací u podpořených projektů roku 2020 do roku 2021 Radou města
Jihlavy – u dotací do 50 000 Kč - a Zastupitelstvem města Jihlavy – u
dotací nad 50 000 Kč - umožněn).
Výše vyplacené dotace
|
r. 2022 – 10 740 000 Kč
|
r. 2021 – 8 700 000 Kč
|
r. 2020 – 10 500 000
Kč
|
r. 2019 – 10 740 800
Kč
|
r. 2018 – 10 138 700
Kč
|
r. 2017 – 10 680 910
Kč
|
r. 2016 - 8.782.353 Kč
|
r. 2015 – 8.400.659 Kč
|
r. 2014 – 8.710.935 Kč
|
r. 2013 – 8.761.660 Kč
|
r. 2012 – 7.500.292 Kč
|
r. 2011 – 8.070. 232 Kč
|
|
-
ANO
Testují se na prvních projektech nová pravidla pro investory a smlouvy s developery. Město chce postupovat v souladu se Politikou architektury a stavební kultury v ČR. Developeři budou do rozpočtu města odvádět finanční prostředky z m2 podlahové plochy (jiná sazba bydlení, jiná sazba podnikání). https://dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/jihlava-zasady-pro-spolupraci-s-investory-prakticky-argumentar
-
|
Město Jihlava posiluje spolupráci s podnikatelským sektorem viz příklady dobré praxe. Stále však chybí nalezení vhodné formy spolupráce s malými a mikro podniky. Situace se vyvíjela v návaznosti na změnu příchodu covidové krize a ustanovení nového vedení na podzim 2022. Bývalé vedení mělo zájem na rozvíjení spolupráce s firmami. Za limit lze považovat covidovou situaci, která omezila zdroje podpory a jednání. Oddělení strategického plánování podílející se na společném cíli nemělo dostatek personálních kapacit k definování bariér a příležitostí v oblasti spolupráce s místními podniky a firmami. V současné době se organizují pravidelná setkání s podnikateli v centru, kde se řeší převážně dopravní problematika, čistota města, soužití obyvatel v centru a dopad na místní podnikatelé.
Zástupci OHK jsou členy komisí Rady města Jihlavy, účastní se jako členové komisí zadávání veřejných zakázek. Město Jihlava poskytuje podnikatelským subjektům dotace, zejména v kultuře a volném času. Během analytických a prognostických prací byl hloubkovými rozhovory zpracován pohled na Jihlavu vzorkem zástupců a zástupkyň podnikatelského sektoru. Pro více efektivních investic do území složí nové nástroje - zásady pro investory a mapa pozemků.
|
Město Jihlava bylo v posledních letech velmi aktivní z hlediska míry komunikace s podnikatelskou sférou a vytvářelo k tomu i zajímavé nástroje, které se již dnes prezentují jako přiklady dobré praxe, zejména s ohledem na principy lokálního udržitelného rozvoje. V tomto smyslu lze uvést zejména příklad "Zásady pro spolupráci s investory - praktický argumentář", který představuje nový způsob pro regulaci vstupu developerů do svého území a zároveň vytváří transparentní podmínky a předvídatelné prostředí pro nové investory. Město má rovněž zřízeny standardní komise pro dílčí témata, ve kterých se průběžně projednávají mj. i témata ve vazbě na podnikání, což lze doložit i ze zápisů z daných jednání. Město má rovněž i vytvořený systém menších dotací pro podnikatele ve vazbě na podporu kulturní činnosti ve městě. S ohledem na vývoj pandemické situace v posledních letech je evidentní, že nebyly konány větši setkání a společenské akce s místní podnikatelskou sférou (např. podnikatelská fóra), což lze pro následující období doporučit s ohledem na to, že obecně je komunikace zejména s menšími podnikateli spíše omezená.
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Během posledních let dochází k rozvoji především v oblasti nabídky volnočasových aktivit, zvyšuje a zkvalitňuje se počet akcí, které jsou propojovány se stávající infrastrukturou CR, v důsledku čehož se zvyšuje návštěvnost objektů CR. Pro větší profesionalizaci cestovního ruchu a pořádání kulturních oblastí je od roku 2021 v provozu příspěvkové organizace Brána Jihlavy (koncepce rozvoje v příloze). Radikální proměna turismu byla způsobena pandemií. Nicméně návštěvnost například ZOO se již v roce 2021 vrátila na úroveň roku 2019. Téma cestovního udržitelného cestovního ruchu je i jedním ze specifických cílů aktuálně schválené strategie Jihlava 2032 (opatření C1.3.O1 Podpora udržitelného rozvoje cestovního ruchu).
|
Město Jihlava začalo v posledních letech systematicky pracovat na rozvoji cestovního ruchu nejen s ohledem na možnosti využití vnitřního socioekonomického potenciálu svého území, ale také s ohledem na životní prostředí. Lze velmi ocenit vytvořenou "Strategii pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", která je v auditu prezentována i skrze konkrétní příklady řešení možností rozvoje cestovního ruchu. V následujícím období (zejména v roce 2025) lze doporučit si zpracovat nezávislé ex-post hodnocení implementace této strategie. Zřízení příspěvkové organizace Brána Jihlavy je rovněž dobrým příkladem pro koncepčnější rozvoj cestovního ruchu nejen v rámci města, ale i širšího okolí. Pandemie Covidu dramaticky ovlivnila podmínky rozvoje cestovního ruchu nejen v České republice, ale všude ve světě. Město Jihlava se tak muselo v předchozích letech rovněž potýkat s dramatickým poklesem návštěvnosti a počtu ubytovaných hostů v kapacitách hotelových zařízení, nicméně vývoj v posledních dvou letech již naznačuje obrat a postupné zlepšení situace. Město Jihlava je velmi aktivní v pořádání tradičních slavností, jarmarků, festivalů a obecně v podpoře místních tradic. Lze vyzdvihnout bohatou historií a také obnovu česko-německých vztahů. Mezi nejvýraznější tradiční akce lze uvést Jihlavské kulturní léto, Jihlavské jarmarky, akce navazující na "havířskou" činnost (např. Havíření 2021, jihlavský havířský průvod), apod. Všechny tyto akce jsou posilovány v posledních dvou letech zejména po pandemické krizi.
Ačkoliv město Jihlava nepatří mezi tradiční destinace cestovního ruchu, tak přesto má ambici vyhodnocovat situaci v cestovním ruchu. V tomto smyslu doporučujeme, aby indikátory cestovního ruchu byly komplexně vyhodnococeny v průběhu roku 2025 i v rámci končící "Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024".
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cestovní
ruch je koordinován obcí s maximálním ohledem na únosnost území a zamezení
negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví. Projekty, které
souvisí a podporují rozvoj cestovního ruchu viz níže, přispívají jak k rozvoji
cestovního ruchu, ale také k rozvoji městského prostředí a nalézání nových
způsobů jeho využití. Jihlava
si je vědoma jednak své bohaté historie, strategické polohy uprostřed České
republiky, ale i dalšího potenciálu, který vede k jejímu dalšímu rozvoji.
Hlavní směry týkající se cestovního ruchu jsou stanoveny v:
Strategii
pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024 https://www.jihlava.cz/strategie-pro-kulturu-volny-cas-a-cestovni-ruch-ve-meste-jihlave-2017-2024/d-517032 Dočasné využití areálu továrny MODETA Od roku
2016 patří měst areál továrny MODETA. Ještě v současné době v její
části pokračuje textilní výroba. Část prostor už je vyklizených, část využívá
sousední zoologická zahrada. Město v roce 2019 nechalo zpracovat studii
dočasného využití areálu Modeta pro účely kulturních akcí a rozvoje cestovního
ruchu, na základě ověření dočasným provozem bude formulována náplň investičně
náročné kompletní rehabilitace areálu. Nejvýznamnější akcí v areálu Modety
byl v roce 2022 Kutil fest. Stříbrné údolí Záměr
rozvoje Stříbrné údolí je veden snahou zúročit “rodinné stříbro” Jihlavy.
Nejedná se jen o “stříbrnou” historii města, ale o fyzický fenomén – město
protíná údolí řeky Jihlavy a Jihlávky a vytváří území s unikátní kvalitou. Tyto
kvality byly v minulosti na některých místech degradovány výstavbou, na některých
místech naopak kultivovány a podpořeny. V posledních zhruba 10 letech město v území
investovalo velké množství veřejných prostředků do rozvoje sportovní, kulturní
a volnočasové infrastruktury v území. Studie
proto vzniká s respektem k této již vynaložené práci a veřejným investicím v
území. Aby bylo možné dále chránit a rozvíjet hodnoty území, je však třeba
stanovit jednoznačné priority rozvoje a dlouhodobě je naplňovat. Jedním z
pilířů kvalitního územního rozvoje je schopnost koordinovat vlastní investice v
území tak, aby se vzájemně podporovaly a vytvářely synergie a současně
motivovat další aktéry, aby sdíleli stejné cíle rozvoje dotčeného území. Jedině
díky dlouhodobému údolí a udržení dlouhodobého směru se Stříbrné údolí může
stát opravdovým klenotem, na které budou Jihlavané pyšní a stane se i cílem
návštěvy Jihlavy. Záměr se dotýká široké škály skupin obyvatel Jihlavy (od dětí
až po seniory) a snaží se oslovit a přilákat návštěvníky města (turisty) ve
větší míře, než se dosud daří. Cílem
studie bylo od počátku propojit dostupné informace o území a vytvořit společnou
bázi pro další diskusi a rozhodnutí vedoucí k rozvoji území. V jádru záměru
byla od počátku obsažena otázka, čím chce Jihlava do budoucna být, čím chce být
unikátní, jaký komfort a zázemí chce nabízet svým obyvatelům a i návštěvníků.
Studii je proto vhodné vnímat jako podnět k diskusi o těchto důležitých
otázkách rozvoje naší krajské metropole.
Zřízení příspěvkové organizace Brána Jihlavy Možnost zřídit příspěvkovou organizaci (dále jen PO) se na úrovni
samosprávy diskutuje již dlouhá léta (návrhy byly připravovány v roce 2008, kdy
byl materiál na zřízení PO Infocentrum Jihlava připraven k předložení do
ZM včetně návrhu zřizovací listiny a v roce 2012, kdy zůstalo pouze u
záměru zřídit PO Kulturní a informační centrum). Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch ve městě Jihlavě
2017-2024 (dále jen Strategie) z roku 2016 jasně stanovila potřebu řešení
nedostatečných kapacit pro řízení kultury a cestovního ruchu (dále jen CR). Zřízení samostatné organizace pro kulturu a cestovní ruch má přímou
návaznost na cíle vytyčené v roce 2016 ve Strategii (viz https://www.jihlava.cz/strategie-pro-kulturu-volny-cas-a-cestovni-ruch-ve-meste-jihlave-2017-2024/d-517032) a
Prioritu D Strategického plánu rozvoje města Jihlavy, resp. jeho aktualizaci
z roku 2018, která do sebe cíle rozvoje kultury a cestovního ruchu
integrovala (schválena ZMJ dne 17. 4. 2018 usnesením č. 149/18-ZM): Vybrané cíle „Strategie pro kulturu a cestovní ruch“ : CÍL 3.1 rozvoj cestovního ruchu je efektivně koordinován a jsou vytvořené
základní podmínky pro spolupráci s dalšími partnery a aktéry cestovního
ruchu CÍL 3.2 Jihlava je aktivně propagovaná destinace s důrazem na
nabídku pro prioritní cílové skupiny CÍL 3.3 nabídka volnočasových a kulturních aktivit pro místní i
návštěvníky je celoroční a funguje i o prázdninách a víkendech (je sezónní i
mimosezónní) a obsahuje i akce rozvíjející klíčová témata města CÍL 3.5 v Jihlavě je dostatečná nabídka ubytování a stravování a
doplňkové služby cestovního ruchu pro prioritní cílové skupiny S odstupem 3 let od vzniku „Strategie pro kulturu a cestovní ruch“
je nutné konstatovat, že velmi malý posun v naplňování výše uvedených cílů
je dán právě neexistencí dostatečného aparátu na straně města, který by byl
hybatelem rozvoje. Vzhledem k rozsahu činností a cílům stanoveným ve Strategii jsou aktuální
kapacity úřadu i struktura výkonu a řízení kultury a CR nedostatečné
(zejména s ohledem na skutečnost, že hlavní poslání úřadu spočívá
v poskytování kvalitních služeb ve veřejné správě) a zásadně limitují další
rozvoj v daných oblastech. Vynakládané prostředky z rozpočtu statutárního
města Jihlavy (dále jen město), přehled viz níže, tak městu nepřinášejí všechny
pozitivní dopady, které by mohly. Povaha a rozsah činností je již natolik specifická a obsáhlá, že vyžaduje
robustní manažerský aparát a precizní koordinaci jak uvnitř úřadu, tak mezi
dalšími aktéry mimo „město“ (další organizátoři kultury, podnikatelé v CR),
kterou aktuální struktura úřadu nemůže zajistit.
Brána Jihlavy má za sebou téměř dvouletou zkušenost a rozvoj aktivit je nasměrován díky schválené Koncepce rozvoje Brány Jihlavy, 2021 - 2025 (https://drive.google.com/file/d/1ucEaAeq-gxHhLYQt3twt1B73HXOG0Z7J/view?usp=sharing ).
|
-
ANO
V Jihlavě se koná každoročně velká škála tradičních kulturních i sportovních akcí, z nich některé mají regionální, resp. mezinárodní charakter. S ohledem na historická specifika se město Jihlava dlouhodobě věnuje připomínání své "stříbrné" historie a také obnově česko-německých vztahů, zejména ve spolupráci s partnerským městem Heidenheim an der Brenz a spolkem Gemeinschft Iglauer Sprachinsel.
-
ANO
Níže nejvýznamnější nebo nejzajímavější příklady dobré praxe: Iglauer Heimattage / Jihlavské dny http://iglau.de/index_.htm
Otevření expozice jihlavského podzemí Okruh Alfa - kryt CO
https://www.jihlava.cz/jihlava-otevre-novou-expozici-v-podzemi-kryt-civilni-obrany/d-525239 Nová prohlídková trasa zpřístupňující další část jihlavského podzemí, expozice je rozšířena o reálné dobové exponáty, podzemní ošetřovna, dobová spojovací technika, filtry vzduchu, měřáky radiace, Expozice je atraktivní pro všechny věkové kategorie.
Havíření 2021 https://www.jihlava.cz/havireni/index.asp Havíření, velká oslava bohaté stříbrné historie královského města Jihlavy.
Konference Iglavia historica - exempla trahunt
https://www.jihlava.cz/iglavia-historica/gs-5948
Jednodenní konference jejímž účelem je připomenout význam města Jihlavy a jeho bohatou historii.I glavia historica se měla od roku 2020 konat každý rok, v minulém roce to však pandemická opatření nedovolila. Zdá se, že dvouletý cyklus je však pro přípravu celé akce optimální, proto se dá předpokládat vznik nové tradice jednou za dva roky uspořádat konferenci.
Léto s gustem https://www.jihlava.cz/leto-s-gustem/gs-5811 Léto s gustem v roce 2021 nabídlo pestrý program zahrnující jak sport (Tělo-cvičný týden), tak kulturu (Mahlerovský týden, koncerty moderní i dechové hudby), literaturu i gastro.
Jihlavské kulturní léto https://www.novinykraje.cz/blog/2022/06/06/jihlavske-kulturni-leto-zahajeno-letos-nabidne-pres-200-akci Se vznikem příspěvkové organizace Brána Jihlavy došlo změn v programu na letní měsíce, nicméně nabídka pestrého programu zůstala, festivaly, koncerty, výstavy a divadla, ale i tvůrčí dílny nebo turistické procházky. Masarykovo náměstí obohatili živé stromy a nové kavárenské sezení a vytváří uživatelsky příjemný veřejný prostor.
Jihlavské jarmarky https://jihlava.cz/jihlavske-jarmarky/ms-153886/p1=153886
Jarmarky jsou pořádány příspěvkovou organizací města Brána Jihlavy, která se zaměřuje na podporu lokálních producentů a produktů. Propojují Jihlavany s farmáři a podnikavci z regionu Vysočina. Street art, brownfields Město v roce 2019 nechalo zpracovat studii
dočasného využití areálu Modeta pro účely kulturních akcí a rozvoje cestovního
ruchu, na základě ověření dočasným provozem bude formulována náplň investičně
náročné kompletní rehabilitace areálu. Nejvýznamnější akcí v areálu Modety
byl v roce 2022 Kutil fest /viz předchozí otázky/. Nově byl v roce 2022 realizován
projekt Východ z nouze, podpořený dotací města, který „objevil“ prostory
dříve využívané společností Motorpal - https://www.facebook.com/events/311346971149130 Dále město umožňuje pořadatelům kulturních
akcí využití skladových hal u městského nádraží, výhodně tak využívá dočasně
prázdné prostory před výstavbou Centrálního dopravního terminálu. Kulturní dění v budovách skladu u
nádraží rozpohybovalo sdružení mladých umělců z Jihlavy pořádáním
festivalu současného umění Nultá generace. Proběhly tři ročníky výtvarných
výstav doplněných bohatým doprovodným programem v podobě workshopů a
hudebních produkcí. Od roku 2019 si skladové haly vedle městského vlakového
nádraží pronajal oddíl skateboardingu při SK Jihlava. Na vyznavače
skateboardingu je navázána speciální kultura, a tak během závodů skateboardisté
obvykle uspořádají multižánrový festival s hudbou (hip hop, rokenrol, taneční
hudba). Zároveň oddíl při závodech pořádá výtvarné výstavy. Ve sledovaném období byly i výše popsané
aktivity částečně utlumeny z důvodu covid, takže další ročníky festivalu
Nultá generace se již nekonaly a i aktivity skateboardingu vůči veřejnosti byly
spíše výjimečné.
Plášť budovy skladových hal při městském
vlakovém nádraží slouží jako legální graffiti plocha. Město jednou ročně nechá
zdi natřít jednotnou barvou a dál slouží pro street artovou komunitu.
|
Cestovní ruch se dostává do popředí zájmu a zásadní pro jeho rozvoj bude schválení zřízení příspěvkové organizace. Projekty, které přispívají k rozvoji CR, jsou realizovány s ohledem na zamezení negativních vlivů na životní prostředí (např. na všech městských slavnostech jsou využívány vratné nápojové kelímky) a veřejné zdraví, a jsou navázány na rozvojové dokumenty města a nasedají vždy na zásadní témata daného období. Z uvedeného v oddílu 6.3.1. je patrné, že město Jihlava se navzdory pandemii snaží znovu koncepčně a systematicky pracovat na atraktivitě města pro cestovní ruch.
|
Město Jihlava začalo v posledních letech systematicky pracovat na rozvoji cestovního ruchu nejen s ohledem na možnosti využití vnitřního socioekonomického potenciálu svého území, ale také s ohledem na životní prostředí. Lze velmi ocenit vytvořenou "Strategii pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", která je v auditu prezentována i skrze konkrétní příklady řešení možností rozvoje cestovního ruchu. V následujícím období (zejména v roce 2025) lze doporučit si zpracovat nezávislé ex-post hodnocení implementace této strategie. Zřízení příspěvkové organizace Brána Jihlavy je rovněž dobrým příkladem pro koncepčnější rozvoj cestovního ruchu nejen v rámci města, ale i širšího okolí.
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údaje za správní území obce
a ubytování zařízení shromažďuje Český statistický úřad. Údaje jsou sledovány
za hromadná ubytovací zařízení, sledují se také počty přenocování, počet hostů
a přenocování se dále ještě dělí na tuzemské a zahraniční hosty. Počet hostů v ubytovacích
zařízeních procházel v letech 2012-2018 zajímavým vývojem, od cca 31.300
ubytovaných hostů v roce 2012, přes propad, a to cca 29.200 ubytovaných
hostů v letech 2014-2015, až po cca 35.600 ubytovaných hostů v roce 2018. Propad až na 60% byl způsoben restriktivními opatřeními souvisejícími s pandemií, nicméně v letech 2021 - 2022 je u všech sledovaných parametrů znatelný nárůst.
Pokud jde o počet přenocování,
kopíruje prakticky trend v počtu hostů, od cca 61.500 přenocování v roce
2012, přes propad, a to cca 53.900 přenocování v roce 2014, až po cca 68.000 přenocování
v roce 2018. Na propadu mezi lety
2013-2014 se výrazně podíleli zejména rezidenti, na nárůstu od roku 2014 se naopak
výrazněji podílejí nerezidenti. Minimum bylo v roce 2020 - cca 40 tis přenocování.
|
-
ANO
Vývoj parametrů v cestovním ruchu:
Situace se razantně propadla během pandemie, nicméně z propadu začínají nabírat vybrané ukazatele vzrůstající trend: | | | | | | |
|
|
|
|
|
Území: |
Jihlava (okres Jihlava) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hosté celkem |
v tom |
Přenocování
celkem |
v tom |
Průměrný počet
přenocování (noci) |
rezidenti |
nerezidenti |
rezidenti |
nerezidenti |
2012 |
31 317 |
21
815 |
9
502 |
61 558 |
43
935 |
17
623 |
2,0 |
2013 |
31
678 |
22
911 |
8
767 |
62
406 |
46
100 |
16
306 |
2,0 |
2014 |
29
286 |
20
458 |
8
828 |
53
904 |
37
790 |
16
114 |
1,8 |
2015 |
29
204 |
20
559 |
8
645 |
58
367 |
41
758 |
16
609 |
2,0 |
2016 |
32
009 |
22
283 |
9
726 |
61
923 |
45
097 |
16
826 |
1,9 |
2017 |
34
133 |
22
439 |
11
694 |
63
728 |
43
760 |
19
968 |
1,9 |
2018 |
35
662 |
23
873 |
11
789 |
68
041 |
45
921 |
22
120 |
1,9 |
2019 |
36
466 |
24
932 |
11
534 |
70
598 |
48
708 |
21
890 |
1,9 |
2020 |
19
165 |
15
451 |
3
714 |
40
341 |
33
057 |
7
284 |
2,1 |
2021 |
20
888 |
16
725 |
4
163 |
43
953 |
35
374 |
8
579 |
2,1 |
|
Počet hostů se dostal téměř na polovinu vůči roku 2019 a předchozím - kvůli pandemii.
|
Pandemie Covidu dramaticky ovlivnila podmínky rozvoje cestovního ruchu nejen v České republice, ale všude ve světě. Město Jihlava se tak muselo v předchozích letech rovněž potýkat s dramatickým poklesem návštěvnosti a počtu ubytovaných hostů v kapacitách hotelových zařízení, nicméně vývoj v posledních dvou letech již naznačuje obrat a postupné zlepšení situace, i když stále nebylo dosaženo "před-pandemické" situace v příslušných statistikách.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jihlava jako nejstarší
královské horní město je městem, které se soustředí na svou bohatou historii jako
centra dolování stříbra, ražby mince řemesel a obchodu, současně ale propaguje
významné osobnosti, které v Jihlavě žily a uvědomuje si také současné moderní
trendy a rozvoj. K tradičním slavnostem
a akcím, které jsou v Jihlavě pořádány, patří: Jihlavský havířský
průvod http://www.havirskypruvod.cz/ Festival Mahler
Jihlava - Hudba tisíců https://www.mahler2000.cz/cz/festival/2020/novinky/ Mezinárodní festival
dokumentárních filmů https://www.ji-hlava.cz/ Tradiční akce v
Jihlavě! https://www.jihlava.cz/tradicni-akce-v-jihlave/ds-56220/p1=103884 Město ve sledovaném období založilo
příspěvkovou organizaci Brána Jihlavy a od roku 2021 provozuje městské objekty
cestovní ruchu a od roku 2022 pořádá kulturní akce dle strategického plánu
rozvoje organizace - https://www.dojihlavy.cz/.
Město
do roku 2021 pořádalo tematické jarmarky, jejichž tradici převzala od roku 2022
Brána Jihlavy. https://www.branajihlavy.cz/stankari
Strategie Jihlava 2032 zohledňuje význam podpory jak výrobků tak aktivit vopatřen ích návrhové části https://jihlava.cz/dokumenty/ds-58185/p1=162893:
a dále v rámci specifického cíle zaměřeného na centrum města:
|
-
ANO
Jihlava jako město s bohatou historií dlouhodobě nejen organizuje ale podporuje tradiční akce a v posledních letech se intenzivně věnuje obnově česko-německých vztahů. Pokud jde o tradiční akce, pak nejnavštěvovanější bezpochyby jsou MFDF Ji.hlava, jihlavský havířský průvod a každoroční akce - novoroční svařák, velikonoce, zaplétání májky,dny evropského dědictví, sv. Martin, Peklo v podzemí a Vánoce.
|
Tradiční akce jsou dlouhodobě podporovány městem a jejich úroveň roste. V mnoha případech se dnes už nejedná o akce lokálního, ale nadregionálního a mezinárodního charakteru. Z výčtu akcí a aktivit je patrné, že město pořádá případně podporuje akce pro širokou škálu publika, od rodin s dětmi, až po milovníky vážné hudby nebo dokumentárního filmu.
Zvyšování návštěvnosti i širší nabídka lákadel je v poslání již dva roky působící organizace Brána Jihlavy.
|
Město Jihlava je velmi aktivní v pořádání tradičních slavností, jarmarků, festivalů a obecně v podpoře místních tradic. Lze vyzdvihnout bohatou historií a také obnovu česko-německých vztahů. Mezi nejvýraznější tradiční akce lze uvést Jihlavské kulturní léto, Jihlavské jarmarky, akce navazující na "havířskou" činnost (např. Havíření 2021, jihlavský havířský průvod), apod. Všechny tyto akce jsou posilovány v posledních dvou letech zejména po pandemické krizi.
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ačkoliv je to pro Jihlavu nerelevantní - ve vazbě na strategický cíl Plnohodnotné centrum kraje ve strategickém plánu Jihlava 2032 je v navazujících úrovních sada indikátorů, kterým chceme sledovat plnění specifického cíle C.1.3:
Rozvoj infrastruktury a služeb cestovního ruchu: indikátor AUR
- Počet ubytovaných v ubytovacích zařízeních Interní indikátor - Průměrná délka přenocování Interní indikátor - Ve městě se realizují nové soukromé investice v cestovním
ruchu ubytování, zajímavosti/atrakce. Počet
nových investic a objem investic (pouze ty nad 3 miliony Kč). Interní indikátor - Intenzita místního cestovního ruchu - poměr počtu nocí
strávených v ubytovacích zařízeních k počtu trvale bydlících ve městě indikátor AUR -Vnímání rozvoje turistiky místními obyvateli a podnikateli
Interní indikátor - Spokojenost návštěvníků Jihlavy s místním turistickým
vyžitím
Zároveň je oddělení strategického plánování propojeno s destinační manažerku Brány Jihlavy tak, že budeme sdílet výkonnostní data cestovního ruchu, která si bude zjišťovat tato nově vzniklá organizace zjišťovat pro vyhodnocování svých cílů a marketingových kampaní.
|
-
Zjišťováno právě v letech 2022/2023 Vysokou školou polytechnickou.
Zjišťováno právě v letech 2022/2023 Vysokou školou polytechnickou.
|
Město Jihlava si tyto parametry chce začít monitorovat nejen daty ke zjišťování výkonnosti cestovního ruchu, ale i formou anketních šetření mezi obyvateli v rámci hodnocení indikátorů specifického cíle strategie Jihlava 2032.
|
Ačkoliv město Jihlava nepatří mezi tradiční destinace cestovního ruchu, tak přesto má ambici vyhodnocovat situaci v cestovním ruchu formou specificky vymezených indikátorů, které jsou uvedeny ve ve strategickém plánu Jihlava 2032. Toto lze velmi ocenit. V tomto smyslu doporučujeme, aby tyto indikátory byly komplexně vyhodnocovány i v rámci končící "Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch 2017 - 2024", a byly zahrnuty do ex-post evaluace této strategie v roce 2025.
|