Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Jihlava - 2023

Kategorie : A
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami
Oponent Ivo Dostál
Konzultant Hana Brůhová-Foltýnová
Jiří Jedlička
Koordinátor Jarmila Jakoubková Jihlava

OPONENTURA

4 – Doprava

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Všechny připomínky k původní verzi auditu město zapracovalo, případně vysvětlilo.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava dlouhodobě pracuje na snižování nutnosti používat IAD a podporuje všechny módy udržitelné mobility. Postupně jsou odstraňovány bariéry pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace na komunikacích pro pěší a zastávkách MHD. Rozšiřuje se síť cyklistických komunikací. Dosud chybí další prvky cyklistické infrastruktury (více stojanů). Celý vozový park MHD je nízkopodlažní.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Hodnocené město vykazuje pozitivní přístup k řešené problematice. Postupná zlepšení formou dílčích kroků. V uplynulém období se hodně zapracovalo na rozšiřování bezemisní MHD (nové trolejbusové tratě, parciální trolejbusy pro elektrizaci autobusových linek). Určité rezervy vidím zatím v tvorbě veřejných prostorů a realizaci městského mobiliáře.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Počet cestujících v MHD neustále mírně narůstá. Síť MHD obsluhuje rovnoměrně celé městské území po všechny dny v  týdnu.Došlo k rozšíření trolejového vedení na Bedřichov a nasazením tzv. parciálních trolejbusů, které obsluhují místní část Pávov.

Město má zavedený fungující systém rezidentského parkovacího stání a nyní pracuje na jeho rozšíření. V roce 2019 byl dokončen SUMP.

Oblast 4.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Systém MHD ve městě je kvalitní, v posledním období došlo k jeho dalšímu zlepšování rozvojem trolejbusové trakce. Počty cestujících po COVIDovém propadu již také rostou. Rozvíjeny jsou i ostatní druhy dopravy. Dlouhodobou bolestí je chybějící prostorová a tarifní integrace systémů veřejné dopravy - kraj sice zavedl integraci linkových autobusů a regionálních vlaků, avšak MHD v Jihlavě, ani v jiném městě kraje, do systému zahrnuta nebyla, což jde proti všem principům plánování IDS.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se
Oblast 4.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Vozový park MHD je na výborné úrovni, zejména v oblasti trolejbusů. Starší autobusy (EURO 3) dosáhly limitu své životnosti a budou muset být nahrazeny, část směrem k bezemisním vozidlům, část směrem k vozidlům na CNG.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava v minulých letech odstranilo většinu nehodových míst a nasvětlilo velké množství přechodů pro chodce. Městská policie zajišťuje preventivní programy, do nichž  jsou zapojeni žáci ZŠ.

Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

V oblasti bezpečnosti dopravy pracuje město na dobré úrovni. Stavební akce an kritických místech byly již provedeny, funguje i spolupráce s policií.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Oblast 4.5
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava se zabývá problematikou vlivu dopravy na životní prostředí a podporuje myšlenky udržitelných forem dopravy, což je deklarováno ve strategických dokumentech města.

Oblast 4.5
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město má PUMM, provedlo dílčí aktualizaci jeho "Akčního plánu", ale stále nebyly stanoveny cílové hodnoty pro indikátory jeho dopadu. V současnosti se totiž Jihlava soustředila na nadřazený "Strategický plán", jehož aktualizace byla prioritou určující další směřování všech dílčích strategií města.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

- kvalitní systém MHD

- existuje obchvat silnice I/38, díky čemuž je vymístěná tranzitní doprava ve směru na Znojmo a Wien

- odstranění kritických míst z pohledu nehodovosti

- zpracovaný a schválený plán udržitelné mobility

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

- členitý terén odděluje některé části města, je náročnější pro pěší a cyklisty

- chybějící integrace mezi systémem MHD a dalšími druhy veřejné dopravy

- místy nedostatečný inventář ve veřejných prostorech

- málo záchytných parkovišť

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

- využití parciálních trolejbusů na obsluhu autobusových linek

- vyšší kreativita a odvaha při práci s veřejným prostorem, zavádění sdílených prostorů, zrovnoprávnění všech druhů

dopravy

- výstavba centrálního terminálu VHD

- integrace dlouhodobých jízdenek MHD s prvky individuální mobility na principech MaaS

- zřízení "fondu mobility" (plněného financemi vybranými na parkovném a z pokut udělených MP) ze kterého budou

financovány vybrané akce pro zlepšení stávajícího stavu dopravního systému nebo úpravy veřejných prostor

- řešit dopravní obslužnost rozvojových oblastí v předstihu během výstavby a nikoliv až se zpožděním

- napojení města na připravovaný systém VRT

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

- pomalý a nekoncepční postup kraje ve věci integrace veřejné dopravy mimo jím objednávané spoje

- nedostatek financí na obnovu a rozvoj vozového parku MHD

- omezování dopravní obslužnosti, zdražování jízdného MHD

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Jihlava v mnoha dílčích oblastech dopravy a mobility patří k příkladným městům ČR. Dlouhodobě se pohybuje na špičce z pohledu nehodovosti nebo historicky jako první v zemi měla plně nízkopodlažní vozový park trolejbusů. Počet cestujících MHD každoročně pomalu narůstá, překonal dokonce již propad kvůli COVIDu. Stále se však v některých oblastech nacházejí rezervy (viz SWOT analýza), byť ne všechny lze ovlivnit přímo v pozice města.

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Stav tématu můžeme celkově hodnotit jako dobrý, jsou však dílčí oblasti ve kterých jsou rezervy. Zejména jde o oblast integrace systémů veřejné dopravy, kde však hlavní roli musí sehrát kraj a město má jen velmi omezené možnosti, jak stávající stav zlepšit.

Plán udržitelné mobility nemá stanovené měřitelné cílové hodnoty, kterých chce dosáhnout, byť jsou definovány indikátory, pomocí kterých se toto má sledovat. Prováděná dílčí aktualizace Akčního plánu pro období do roku 2023 neumožnila stanovení cílových hodnot, ke kterým by se měl systém mobility přibližovat. Statutární město Jihlava  v uplynulém období připravovalo Strategický plán,  dokument je nadřazený ostatním dílčím dokumentům. Z výše uvedeného důvodu bylo stanovení hodnot indikátorů odloženo, tak aby dokumenty byly provázané a v souladu. Proto zůstává podmínka: stanovit cílové hodnoty indikátorů PUMM v rámci jeho nového Akčního plánu určeného pro období po roce 2023.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami

AUDIT

4 – Doprava

Hodnocení oblasti

4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava dlouhodobě pracuje na snižování nutnosti používat IAD a podporuje všechny módy udržitelné mobility. Postupně jsou odstraňovány bariéry pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace na komunikacích pro pěší a zastávkách MHD. Rozšiřuje se síť cyklistických komunikací. Dosud chybí další prvky cyklistické infrastruktury (více stojanů). Celý vozový park MHD je nízkopodlažní.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Hodnocené město vykazuje pozitivní přístup k řešené problematice. Postupná zlepšení formou dílčích kroků. V uplynulém období se hodně zapracovalo na rozšiřování bezemisní MHD (nové trolejbusové tratě, parciální trolejbusy pro elektrizaci autobusových linek). Určité rezervy vidím zatím v tvorbě veřejných prostorů a realizaci městského mobiliáře.

4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Počet cestujících v MHD neustále mírně narůstá. Síť MHD obsluhuje rovnoměrně celé městské území po všechny dny v  týdnu.Došlo k rozšíření trolejového vedení na Bedřichov a nasazením tzv. parciálních trolejbusů, které obsluhují místní část Pávov.

Město má zavedený fungující systém rezidentského parkovacího stání a nyní pracuje na jeho rozšíření. V roce 2019 byl dokončen SUMP.

Oblast 4.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Systém MHD ve městě je kvalitní, v posledním období došlo k jeho dalšímu zlepšování rozvojem trolejbusové trakce. Počty cestujících po COVIDovém propadu již také rostou. Rozvíjeny jsou i ostatní druhy dopravy. Dlouhodobou bolestí je chybějící prostorová a tarifní integrace systémů veřejné dopravy - kraj sice zavedl integraci linkových autobusů a regionálních vlaků, avšak MHD v Jihlavě, ani v jiném městě kraje, do systému zahrnuta nebyla, což jde proti všem principům plánování IDS.

4.3 Nízkoemisní vozidla

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se
Oblast 4.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Vozový park MHD je na výborné úrovni, zejména v oblasti trolejbusů. Starší autobusy (EURO 3) dosáhly limitu své životnosti a budou muset být nahrazeny, část směrem k bezemisním vozidlům, část směrem k vozidlům na CNG.

4.4 Bezpečnost silničního provozu

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava v minulých letech odstranilo většinu nehodových míst a nasvětlilo velké množství přechodů pro chodce. Městská policie zajišťuje preventivní programy, do nichž  jsou zapojeni žáci ZŠ.

Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

V oblasti bezpečnosti dopravy pracuje město na dobré úrovni. Stavební akce an kritických místech byly již provedeny, funguje i spolupráce s policií.

4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Oblast 4.5
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Statutární město Jihlava se zabývá problematikou vlivu dopravy na životní prostředí a podporuje myšlenky udržitelných forem dopravy, což je deklarováno ve strategických dokumentech města.

Oblast 4.5
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město má PUMM, provedlo dílčí aktualizaci jeho "Akčního plánu", ale stále nebyly stanoveny cílové hodnoty pro indikátory jeho dopadu. V současnosti se totiž Jihlava soustředila na nadřazený "Strategický plán", jehož aktualizace byla prioritou určující další směřování všech dílčích strategií města.