4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Statutární město Jihlava dlouhodobě pracuje
na snižování nutnosti používat IAD a podporuje všechny módy udržitelné
mobility. Postupně jsou odstraňovány bariéry pro osoby s omezenou schopností
pohybu a orientace na komunikacích pro pěší a zastávkách MHD. Rozšiřuje se síť cyklistických komunikací. Dosud chybí další prvky cyklistické infrastruktury
(více stojanů). Celý vozový
park MHD je nízkopodlažní.
|
Hodnocené město vykazuje pozitivní přístup k řešené problematice. Postupná zlepšení formou dílčích kroků. V uplynulém období se hodně zapracovalo na rozšiřování bezemisní MHD (nové trolejbusové tratě, parciální trolejbusy pro elektrizaci autobusových linek). Určité rezervy vidím zatím v tvorbě veřejných prostorů a realizaci městského mobiliáře.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vyhrazené jízdní pruhy V roce roce 2022 byl vyznačen
vyhrazený jízdní pruh na ul. Romana Havelky v délce 130m.
Cyklistická doprava Statutární
město Jihlava kontinuálně pokračuje v budování cyklistických stezek, tras,
cyklistické infrastruktury a dalších opatřeních pro cyklisty v souladu
s Generelem cyklistické dopravy města Jihlavy. V roce 2020 byly
vybudovány dva úseky cyklostezek spolufinancovány z Integrovaného regionálního
operačního programu prostřednictvím rozvoje páteřních cyklostezek
a cyklotras a podpory cyklodojížďky. V případě
cyklostezky G02 se jedná se o dva úseky samostatné cyklostezky s mostkem přes
řeku Jihlávku o celkové délce 0,39 km. Dále se jedná o cyklostezku G01 vybudovanou v úseku od odbočky na Hosov
po kaštanovou alej v délce 0,38 km. Navazujícím úsekem je cyklostezka kaštanová
alej v délce 0,26 km a samostatný úsek Cyklotrasa v údolí
Koželužského potoka v délce 626 m realizovány s podporou Kraje Vysočina.
V témže roce byla v rámci projektu Zvýšení bezpečnosti dopravy
v průmyslovém parku, Jihlava - II, dokončena Smíšená stezka pro pěší
a cyklisty a cyklostezka – průmyslový park, Jihlava 314 m trasy B13 navazující na cyklostezku R09, která
byla prodloužena o délku 647 m taktéž spolufinancováno z IROP. V roce 2021 byla s podporou Kraje
Vysočina realizována oprava cyklotrasy č. 26, jež je součástí mezinárodní
cyklotrasy Jihlava – Třebíč – Raabs. V roce
2022 došlo k vybudování dvou úseků cyklostezek spolufinancovaných
z Integrovaného regionálního operačního programu. Jedná se o cyklostezku G04 ul. Mlýnská – Helenínská,
Jihlava v délce 893 m s přímým napojením na mezinárodní cyklotrasu
Jihlava – Třebíč – Raabs a cyklostezku G01 ul. U Koželuhů, Jihlava v délce
445 m. V roce 2022 byly vyznačeny vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty na
ul. Brněnská od Tesco po Psychiatrickou nemocnici a dále ochranné cyklistické
pruhy na ul. Tolstého, nám. Svobody a v části ul. Havlíčkova. Detailní informace o projektech jsou zveřejněny na webových
stránkách města pod odkazy https://www.jihlava.cz/cyklostezka-g02-ul-u-rybnicku-ul-krizikova-jihlava/d-541796,
https://www.jihlava.cz/cyklostezka-g01-usek-od-odbocky-na-hosov-po-kastanovou-alej-jihlava/d-540610 https://www.jihlava.cz/smisena-stezka-pro-pesi-a-cyklisty-a-cyklostezka-prumyslovy-park-jihlava/d-529529 https://www.jihlava.cz/cyklostezka-g04-ul-mlynska-heleninska-jihlava/d-555322/p1=106485 https://www.jihlava.cz/cyklostezka-g01-u-kozeluhu-jihlava/d-552236 Vývoj délky cyklostezek
v letech 2020-2022
Rok
|
Délka nových cyklostezek v m
|
2020
|
1991
|
2021
|
Nebyl žádný úsek vybudován
|
2022
|
1338
|
Celkem
|
3329
|
V roce 2023 dojde k dokončení úseku Cyklostezky G01 od
kaštanové aleje po ul. Telečská a v roce 2024/25 k realizaci Propojení
cyklostezek na ul. Romana Havelky. Mapa cyklostezek je zveřejněna na webových stránkách pod
odkazem:
https://gis.jihlava-city.cz/portal/apps/MapSeries/index.html?appid=dcf57a9f86a542b9a6bdcb1a9fc27e34&entry=2
Výstavba nových chodníků nebo jejich rekonstrukce
včetně bezbariérových úprav jsou každoročně řešeny v rámci rozpočtu města.
V letech 2020-2022 došlo k vybudování nových chodníků v Heleníně,
Antonínově Dole, průmyslovém parku Hruškové Dvory, ul. Pod Příkopem, ul.
Kosovská a zastávky 5. května. Další projekty v oblasti budování nových
chodníků a bezbariérových úprav jsou uvedeny v bodě 4.4.1.
|
-
pěší komunikace bezbariérově upravená/ celková délka pěších komunikací
Délka souvislých
bezbariérových komunikací není evidována. Údaj
o poměru délky bezbariérových komunikací v poměru k délce komunikací není správcem
místních komunikací evidován.
-
délka bezpečných komunikací pro cyklisty/ ku celkové délce komunikací v obci
Rok/délka cyklostezek v m/celková délka komunikací v m/% podíl
cyklostezek
2020/16306/461442/3,53% 2021/16306/461982/3,52%
2022/17768/465263/3,81%
|
Statutární město Jihlava dlouhodobě
podporuje preferenci MHD ve všech 3 jejich formách (legislativní, stavební, na
křižovatkách pomocí SSZ). Díky aplikaci všech 3 forem preference se podařilo z
velké míry eliminovat zpožďování spojů MHD
a navíc došlo ke
zvýšení cestovní rychlosti páteřních linek
MHD, které v Jihlavě reprezentují všechny trolejbusové linky. Zpoždění spojů MHD je analyzováno prostřednictvím nástrojů
GIS, přičemž data jsou sbírána z aplikace „On-line mapa MHD“, kterou
vytvořil Odbor informatiky.
V otázce cyklistické infrastruktury
probíhá výstavba cyklostezek a aplikace dalších procyklistických opatření.
Každoročně dochází k rekonstrukci
chodníků a křižovatek v souladu s cílem odstranit bariéry pro osoby s
omezenou schopností pohybu a orientace. Vzhledem k tomu, že jihlavská MHD je
100 % bezbariérová je cílem vytvářet lokální bezbariérové suboblasti navázané na zastávky MHD.
|
Spousta opatření již byla realizována v minulých obdobích, průběžně jsou realizována další.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktivity k podpoře doprovodné
infrastruktury jsou součástí jednotlivých projektů budovaných cyklistických
tras a stezek (viz výše). V roce 2020 byly vyznačeny tři městské
cyklistické okruhy, s názvem „městem s ježkem“, v odlišných délkách a náročnostech. Orientační
tabule městem s ježkem byly instalovány v r. 2021. V r. 2021 byla dokončena rekonstrukce
objektu pro administrativní účely na adrese Jihlava, U Mincovny 6 a 8, a dále
objekt hasičské zbrojnice ve Zborné, které byly provedeny v souladu
s příslušnými předpisy. V r. 2022 byl k domu
s pečovatelskou službou v ul. Fritzova 2429/32 v Jihlavě přistavěn
výtah včetně vybudování přístupového chodníku za účelem umožnění bezbariérového
přístupu do budovy.
V období let 2020-2022 pokračovaly
bezbariérové úpravy zastávek MHD v ulicích Pávovská,
Vrchlického Na zvýšení bezpečnosti dopravy ve městě jsou zaměřeny
další projekty města, které jsou spolufinancovány z Integrovaného
regionálního operačního programu prostřednictvím Integrovaného plánu rozvoje
území Jihlavské sídelní aglomerace. Konkrétně se jedná o projekty Zvýšení
bezpečnosti dopravy v Jihlavě – III. a IV. etapa, kde byly resp. jsou
realizovány bezbariérové úpravy na chodnících a zastávkách MHD a nasvětlení přechodů
pro chodce. Bezbariérové úpravy byly resp. jsou dále prováděny v rámci
akcí „Dopravní terminál –nádraží ČD – ul. Havlíčkova, Jihlava“ a „Dopravní
terminál – ul. Havlíčkova, Jihlava“.
Příloha 3: Mapa města
s vyznačením bezbariérových zastávek
|
-
20% podíl budov v majetku města a jím zřízených organizací vybavených infrastrukturou pro cyklisty
Některé budovy magistrátu města
Jihlavy jsou vybaveny stojany na kola
(budova odboru dopravy, hlavní budova na Masarykově náměstí), budovy ZŠ a MŠ až na výjimky stojany na kola vybaveny
nejsou.
|
V Jihlavě se postupně rozšiřuje
počet stojanů pro cyklisty u veřejných budov a vznikají místa s uzamykatelnými
cykloboxy. I přes tuto snahu je
ve městě stále řada míst, která touto infrastrukturou pro cyklisty nedisponují.
Přeprava cestujících v
MHD je zajišťována 100% bezbariérovými vozy a každoročně roste počet
bezbariérově upravených zastávek MHD.
|
Průběžně jsou realizovány aktivity s cílem zlepšení stavu. Rád bych viděl kreativnější práci s veřejným prostorem a větší odvahu pro jeho radikálnější proměny. Některé prostory (nejen) v historickém centru by mohly být lépe pojaty podle principů "sdíleného prostoru".
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora veřejné dopravy je v současné
době řešena prostřednictvím projektů statutárního města Jihlavy a Dopravního
podniku města Jihlava. V období let 2020-2022 jsou realizovány následující
projekty spolufinancované z Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím
Integrovaného plánu rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace:
V roce 2022 bylo dokončeno rozšíření trolejbusové dopravy Jihlava –
sever s cílem napojení průmyslové zóny na stávající trolejbusovou trať.
Dále byla realizována revitalizace (rekonstrukce) Zastávek MHD Chlumova a nyní
probíhá úprava dopravního terminálu v ul. Havlíčkova u hlavního nádraží. Informace
o projektu rozšíření trolejbusové dopravy Jihlava - sever jsou uvedeny na
webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/trolejbusova-trat-na-bedrichov-je-ve-zkusebnim-provozu/d-557329
|
-
Podíl bezbariérových trolejbusů 100 %
Podíl bezbariérových autobusů 100 %
Podíl bezbariérových vozidel celkem 100 %
|
Jihlava byla v roce
2011 prvním českým městem,
které mělo 100 % bezbariérový vozový park trolejbusů. V autobusové trakci
slouží poslední vysokopodlažní vozidlo, které je využito v autoškole.
Jihlava aktivně pracuje na přípravě stavby nového
Centrálního dopravního terminálu s nadregionálním
významem.
|
Jihlava udržuje dlouhodobě kvalitní vozový park MHD. Ten je plně nízkopodlažní, od r. 2020 začala postupná obnova trolejbusů, neboť vozidla 24Tr již dosáhla konce životnosti. Nově nakupované vozy jsou již vybaveny klimatizací salónu pro cestující. Pro postupnou náhradu vybraných autobusových linek provozem trolejbusů byly uvedeny do provozu parciální trolejbusy umožňující částečný provoz na baterii. Jako jednoznačně nedostatečnou hodnotím provázanost jednotlivých subysystémů veřejné dopravy, i když zde v hlavní roli hraje přístup Kraje Vysočina a město má jen velmi omezené možnosti situaci změnit. Vedle chybějící tarifní integrace a optimalizace JŘ není dostatečné provázání i po stránce prostorové - jediná návaznost páteřní MHD na vlaky je na konečné linek A a D na Hlavním nádraží a v zast. Jihlava-Staré hory (linka B), městské nádraží není obsluhováno MHD vůbec, ačkoliv zastávku má vybudovánu. K vybudování centrálního terminálu VHD stále nedošlo.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období došlo k vybudování parkovišť
v ulici Nad Plovárnou s kapacitou 32 stání pro osobní vozidla. Dále bylo vodorovným dopravním značením vytvořeno
necelých 30 parkovacích míst v ul. Žižkova. Na ul. Havlíčkova před ZŠ
Havlíčkova vzniklo parkoviště K+R s počtem parkovacích míst 17 a dále toto parkoviště (K+R) vzniklo na nám. Svobody s počtem 4 parkovací místa. V uplynulém období se připravovala nová
koncepce parkování.
|
|
V posledních letech se realizovala řada
investičních akcí, v jejichž rámci došlo k výraznému nárůstu počtu parkovacích
míst.
Již od roku 1993 funguje ve
velké části historického centra pěší zóna, přičemž vjezd do části této zóny je
v daných časových intervalech omezen i pomocí fyzických zábran.
|
Jsou činěny postupné kroky k rozšíření nabídky parkovacích míst. V přípravě je celá nová parkovací strategie, na základě které bude možné realizovat další kroky.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Počet cestujících v MHD neustále mírně
narůstá. Síť MHD obsluhuje rovnoměrně celé městské
území po všechny dny v týdnu.Došlo k rozšíření
trolejového vedení na Bedřichov a nasazením tzv.
parciálních trolejbusů, které obsluhují místní část Pávov.
Město má zavedený fungující systém
rezidentského parkovacího stání a nyní pracuje na jeho rozšíření. V roce 2019 byl dokončen SUMP.
|
Systém MHD ve městě je kvalitní, v posledním období došlo k jeho dalšímu zlepšování rozvojem trolejbusové trakce. Počty cestujících po COVIDovém propadu již také rostou. Rozvíjeny jsou i ostatní druhy dopravy. Dlouhodobou bolestí je chybějící prostorová a tarifní integrace systémů veřejné dopravy - kraj sice zavedl integraci linkových autobusů a regionálních vlaků, avšak MHD v Jihlavě, ani v jiném městě kraje, do systému zahrnuta nebyla, což jde proti všem principům plánování IDS.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
4.2.1. JAK JE REALIZOVÁNA PODPORA ZVÝŠENÍ VÝKONŮ MHD (POČET PŘEPRAVENÝCH, POČET PŘEPRAVENÝCH / OBYVATELE)?
Vozový park Jihlavské MHD je kompletně
bezbariérový, čímž je MHD přístupná pro všechny obyvatele města. V letech
2020-21 v době pandemie COVID-19 došlo k úbytku počtu cestujících v MHD.
V roce 2022 se počet cestujících vrátil na úroveň roku 2018. V roce
2021 došlo ke zlevnění jízdného pro děti v kategorii 6-15 et u časových
jízdenek. Naproti tomu došlo ke zdražení jízdného v MHD pro ostatní
kategorie v roce 2022. Počet cestujících v jednotlivých
letech, počet ujetých km, počet cest na obyvatele a dotaci z rozpočtu
města viz tabulka níže (zdroj dat http://www.sdp-cr.cz/o-nas/vyrocni-zpravy/, DPMJ, a.s.).
|
|
|
|
|
Rok
|
Počet cestujících
|
Počet cest na
obyvatele *)
|
Objem vozokm
|
Dotace na provoz MHD
z rozpočtu města
|
2020
|
13 294 tis.
|
261
|
2 811 tis
|
68 mil. Kč
|
2021
|
14 071 tis
|
276
|
2 799 tis.
|
98,4 mil. Kč
|
2022
|
15 766 tis
|
309 | 2 778 tis |
121 mil. Kč
|
*) počet obyvatel se mezi lety 2020-2022
byl uvažován 51 tis
|
-
2020 – 260,7
2021 – 276,5
2022 –
-
řádově tisíce spojů MHD, VLD, vlak
-
VHD 25,55%, IAD 29,4%, motocykl 0,7%, kolo 5,8%, chůze 38,6%
2020 – 13 294 tis.
2021 – 14 071 tis.
2022 – 15 766 tis
Modal split byl vyhotoven v roce 2017, od té doby nebyl aktualizován.
|
Navzdory pandemii COVID-19 počet
cestujících v MHD zůstává stabilní. Každoročně se zavádí nové preferenční
bus pruhy.
|
Místní MHD je na nadstandardní úrovni ve srovnání s městy téže velikosti. Rychle se povedlo dostat počty cestujících na předCOVIDovou úroveň. Pro rok 2023 zůstává otázkou, zda-li se na jejich počtech projeví výrazné zdražení provedené v průběhu roku 2022.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Probíhá příprava nové parkovací koncepce, jejíž
spuštění je předpokládáno 1. 5. 2023. Parkovací koncepce bude upravovat
parkovací režim pro rezidenty i návštěvníky a postupně bude rozšířena na území
celého města Jihlavy. V květnu letošního roku vstoupí v platnost
nová parkovací koncepce dle nařízení č. 7/2022 https://www.jihlava.cz/narizeni-c-7-2022/d-555388/p1=103392
Finanční prostředky získané regulací parkování jsou běžným příjmem v rozpočtu města Jihlavy.
|
-
Statutární město Jihlava reguluje parkování v centru města prostřednictvím nařízení o placeném stání. Tato vyhláška je průběžně novelizována.
|
Oblast placeného stání
se od roku 2016 nezměnila. V květnu dojde k rozšíření zón placeného stání a rezidentního parkování.
|
Koncept parkování je ve městě dlouhodobě stabilní. Jeho nová koncepce se připravuje k realizaci a spuštění v roce 2023.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Statutární město Jihlava má zpracovaný Plán udržitelné městské mobility Jihlavy
|
Statutární město Jihlava se dlouhodobě zabývá
plánováním v oblasti dopravy s důrazem na trvale udržitelný rozvoj.
|
Město má funkční Plán udržitelné mobility. K němu byl vypracován Akční plán, který je průběžně aktualizován.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
|
Vozový park MHD je na výborné úrovni, zejména v oblasti trolejbusů. Starší autobusy (EURO 3) dosáhly limitu své životnosti a budou muset být nahrazeny, část směrem k bezemisním vozidlům, část směrem k vozidlům na CNG.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská hromadná
doprava MHD v Jihlavě je zajišťována trolejbusy a autobusy.
Trolejbusy se řadí do kategorie bezemisních vozidel. Podíl ujetých km autobusů
a trolejbusů v letech 2020-2022 je uveden v tabulce. Do výkonů autobusové
trakce jsou započítány i výkony mimo území statutárního města Jihlavy.
rok
|
ujeté vozokm
|
podíl trolejbusů
|
trolejbusy
|
autobusy
|
2020
|
1 294 tis.
|
1 517 tis.
|
46 %
|
2021
|
1 154 tis.
|
1 645 tis.
|
41 %
|
2022
|
data
nejsou zatím k dispozici
|
data
nejsou zatím k dispozici
|
data
nejsou zatím k dispozici
|
*) pokles podílu ujetých vozokm u trolejbusů byl
způsoben omezením dopravy v době pandemie COVID – 19 a rozsáhlou výlukou
trolejbusů v létě 2021. V autobusové
trakci byly první CNG autobusy, které je možné zařadit do kategorie
nízkoemisních vozidel, pořízeny v roce 2011. Vývoj počtu autobusů plnících
emisní normy Euro je uveden v tabulce. DP Jihlava, a.s. neeviduje podíl
výkonů vozidel dle emisních norem. Platí pravidlo, že novější autobusy (které
plní vyšší normy EURO) jsou nasazovány na kurzy, které mají největší denní
kilometrické proběhy. Starší autobusy jsou naopak nasazovány na krátké posilové
kurzy, popř. tvoří zálohu.
rok
|
počet autobusů
|
|
|
EURO 3
|
EURO 4
|
EEV* (CNG)
|
2020
|
|
|
11
|
2
|
27
|
2021
|
|
|
11
|
2
|
27
|
2022
|
|
|
11
|
2
|
27
|
*Enhanced Environmentally Friendly Vehicle
|
-
95%
Statutární město
Jihlava objednává MHD u DP Jihlava. V běžném roce je v průměru
50 % výkonů zajišťováno
bezemisními vozidly (trolejbusy) a veškeré výkony v autobusové
trakci jsou zajištěny nízkoemisními vozidly
(CNG autobusy)
|
Podíl trolejbusů se na
výkonech MHD pohybuje okolo 50 %.
|
Město má dlouholeté zkušenosti s provozem bezemisních vozidel MHD v podobě trolejbusů (a před tím i tramvaje). Vozový park MHD je poměrně kvalitní, všechny vozy jsou nízkopodlažní. Vzrostl podíl autobusů provozovaných na CNG, starší vozy (EURO 3) dosáhly limitu své životnosti a budou muset být nahrazeny, část s využitím parciálních trolejbusů.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská policie pořídila v roce
2022 dvě vozidla s hybridním pohonem.
V roce 2020 DP Jihlava pořídil 5 CNG
autobusů, 3 standartní trolejbusy a 7 parciálních trolejbusů
s alternativním bateriovým pohonem. V roce 2022 byl zakoupen jeden
standartní trolejbus. V roce 2023 se očekává dodávka 6 ks parciálních
trolejbusů.
|
-
25
V majetku města je 25% vozidel EEV
|
Statutární město Jihlava nyní
disponuje několika služebními vozidly z kategorie EEV.
|
DP Jihlava s ekologicky příznivým vozovým parkem ať už vozidel MHD, tak i služebními vozy, "vylepšuje" statistiku. Ostatní organizace, vč. samotného Magistrátu mají podíl EEV nižší.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území statutárního města Jihlavy jsou v provozu tři
veřejné čerpací stanice CNG (z čehož jedna je v současné době dočasně
mimo provoz. V Jihlavě se nachází 9
soukromých nabíjecích míst pro elektromobily.
|
|
Ve městě fungují 3 čerpací stanice na
CNG a devět nabíjecích stanic pro
elektromobily.
|
Základní infrastruktura je ve městě k dispozici, ať už díky veřejným, tak soukromým subjektům.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Použítí enviromentálně šetrných vozidlel není,
s výjimkou zajištění provozu MHD, součástí podmínek u výběrových řízení na
zajišťování služeb pro město.
|
|
Statutární město
Jihlava ve výběrových řízeních tuto oblast nezohledňuje a řídí se pouze platnou
legislativou pro výběrová řízení.
|
V běžných poptávkách není zohledňováno. Dopravní služby v MHD jsou zajištěny vlastním subjektem, který má vozový park příznivý.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Statutární město Jihlava v minulých letech odstranilo většinu
nehodových míst a nasvětlilo velké množství přechodů pro chodce. Městská policie zajišťuje preventivní programy, do
nichž jsou zapojeni žáci ZŠ.
|
V oblasti bezpečnosti dopravy pracuje město na dobré úrovni. Stavební akce an kritických místech byly již provedeny, funguje i spolupráce s policií.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2020-2022 město řešilo
projekty v oblasti zvýšení bezpečnosti dopravy: Zvýšení bezpečnosti dopravy v Jihlavě, jehož předmětem je vybudování nových nebo
modernizace stávajících chodníků včetně bezbariérových úprav, budování zastávek
MHD a linkových spojů, nasvětlení stávajících či výstavba nových
nasvětlených přechodů pro chodce, budování veřejného osvětlení, související
vegetační úpravy v lokalitách. Helenín,
A, Důl, průmyslový park Hruškové Dvory, ul. Pod Příkopem, ul. Kosovská a
zastávky 5. května a v. Antonínově Dole. Bezpečnost
dopravy na přechodech pro chodce, Jihlava,
který řeší vybudování komplexních dopravně bezpečnostních opatření na frekventovaných
komunikacích v Jihlavě. V rámci projektu byly vybudovány nové
bezbariérové chodníky a upraveny nevyhovující části stávajících chodníků,
upraveny stávající a vybudovány nové zastávky městské hromadné dopravy a
linkových spojů, stavebně upraveny v , nasvětleny stávající, vybudovány
nové nasvětlené přechody pro chodce v lokalitách ul. Hany Kvapilové,
Helenín, ul. Vrchlického, ul. Žižkova, ul. Fibichova Zvýšení
bezpečnosti dopravy v Jihlavě – III. a IV. etapa, kde byly resp. jsou
realizovány bezbariérové úpravy na chodnících a zastávkách MHD a nasvětlení
přechodů pro chodce. Bezbariérové úpravy byly resp. jsou dále prováděny
v rámci akcí „Dopravní terminál –nádraží ČD – ul. Havlíčkova, Jihlava“ a
„Dopravní terminál – ul. Havlíčkova, Jihlava“.
Nové veřejné osvětlení bylo v r. 2020
vybudované v Hosově, v r. 2021 v rámci akce: Stezka Buková - Za
Poštou, Jihlava a v r.2022v Herolticích a v ul. Rantířovská.
|
-
0,2
Osob usmrcených/těžce zraněným/lehce
zraněných při nehodách; počet srážek s chodcem: rok 2020 – 2/2/71; 11 rok 2021 – 1/8/108; 21
rok 2022 – 1/11/109; 15
|
V Jihlavě se dle sdělení DI Policie
ČR nenachází v současné
době žádná nehodová lokalita.
Statutární město Jihlava každoročně
díky nasvětlení přechodů pro chodce
zvyšuje bezpečnost na přechodech. Stejně tak se při kompletních rekonstrukcích a
v rámci
novostaveb komunikací aplikují prvky zklidňující dopravu.
|
Nehodové lokality byly již vyřešeny, PČR žádnou takovou v Jihlavě nedeklaruje. Všechny významné přechody jsou nasvětleny. Jihlava je dlouhodobě hodnocena jako město s nízkou nehodovostí.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská policie Jihlava (dále MP) organizuje pro děti
v MŠ a ZŠ preventivní programy, které oddělení prevence kriminality MP
zpracovalo v roce 2012 jako systém, který neustále doplňuje. Jedním
z preventivních témat je i bezpečnost v silničním provozu. Problematiku dopravy přednášejí strážníci interaktivně
již dětem v mateřských školách. Další cílovou skupinou, které se MP
věnuje, jsou žáci I.tříd. Začátkem školního roku jsou děti poučeny o zásadách,
jak se bezpečně pohybovat v dopravě. Ve druhém pololetí školního roku
realizuje MP výuku pro I. ročníky ZŠ v terénu (na frekventovaném přechodu
poblíž dotčené ZŠ). Přednáška je uskutečněna v délce jedné vyučovací
hodiny. Bezpečnosti na pozemní komunikace se dále pravidelně strážníci věnují
ve třetích třídách a na programech určených pro širokou veřejnost. Dopravní
výchovu rovněž vyučují na akcích určených pro žáky čtvrtých tříd, které pořádá
ČČK. Další rizikovou skupinou v dopravě, kterou MP věnuje
zvýšenou pozornost, jsou senioři. V nepravidelných intervalech přednáší
strážníci z oddělení prevence pro různé organizace. MP Jihlava dále zajišťuje v ranních hodinách před
začátkem vyučování u vytipovaných přechodů dozor a pomáhá dětem při bezpečném
přecházení vozovky k základní škole. V rámci tohoto dohledu působí
pozitivně ve vztahu k prevenci a dopravní výchově. Od roku 2012 pořádá MP Jihlava každoročně akce
„Bezpečně na cyklostezce“. (vyjma roku 2020-2022. Důvodem byla COVID-19
pandemie). Cílem těchto akcí je zvýšit bezpečnost na
cyklostezkách, zvláště pak v místech, kde se mohou pohybovat chodci.
Podzimní akce je věnována apelu na použití reflexních prvků za snížené
viditelnosti. Dětské
dopravní hřiště je od září 2020 zrekonstruováno a zmodernizováno tak, aby
odpovídalo současným požadavkům a nárokům na dopravní výchovu. V září 2020
zahájil Dům dětí a mládeže Jihlava, p. o. pravidelnou výuku dopravní výchovy
pro žáky 3. – 5. tříd základní školy podle tematického plánu BESIP. V září
2021 připadlo do správy DDM Jihlava i venkovní prostranství hřiště včetně
budovy.
https://www.jihlava.cz/video-pozvanka-na-nove-dopravni-hriste/d-541289
Každoročně
jsou zde mimo hodin dopravní výchovy pořádány soutěže ve spolupráci
s organizací BESIP, například Dopravní soutěž mladých cyklistů, a to jak
na okresní, tak od roku 2022 i na krajské úrovni. Od roku 2023 se na pořádání
spolupodílí úhradou nákladů na cestovné, občerstvení a ceny pro vítěze, popř.
drobné dárky pro všechny zúčastněné Odbor dopravy Magistrátu města Jihlavy. V rámci
Evropského týdne mobility byla v letech 2020 - 2021 pořádána Domem dětí a
mládeže ve spolupráci se statutárním městem Jihlavou na dopravním hřišti soutěž
pro žáky 2. – 3. tříd ZŠ soutěž „DO PŘÍRODY KOLO-PĚŠKY“. V roce 2022 se
tato soutěž z důvodu nepřízně počasí neuskutečnila.
https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=496757 Provoz
a údržbu hřiště finančně zajišťuje Dům dětí a mládeže Jihlava, p. o. Na
okraji města se dále od roku 2011 nachází soukromé dopravní hřiště, které mohou
po předchozí domluvě bezplatně využívat ZŠ a MŠ.
|
|
V
Jihlavě jsou všichni
žáci zapojení do
preventivních programů MP Jihlava a současně MP Jihlava pořádá každoročně řadu
preventivně - bezpečnostních akcí
|
Spolupráce s Městskou policií funguje dobře, díky čemuž je bohatá nabídka různých aktivit.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problémová (nehodová) místa se řeší ve spolupráci s DI
Policie ČR a s Městskou policií. Statutární město Jihlava nemá zpracovaný vlastní pasport
problémových míst na dopravní infrastruktuře. Nyní existuje aplikace: dopravní nehody v ČR Nehody
v ČR | Statistiky (cdv.cz) Řada problémových míst byla odstraněna díky nasvětlení
přechodů pro chodce (viz. výše). Díky těmto opatřením se v Jihlavě nenachází žádné
výrazně nebezpečné místo, kde by docházelo opakovaně k dopravním nehodám
s vážnými osobními následky. Díky pravidelným
průzkumům máme zaznamenána problémová místa (od veřejnosti). Tato jsou hlášena na webových stránkách města Jihlavy prostřednictvím aplikace "Hlášení závad". Jedná se o chybějící
přechody pro chodce, osvětlené křižovatky, chybějící chodníky, rušné křižovatky
apod. Tato data jsou poté vyhodnocena v pracovní skupině, kde jsou zástupci
Odboru dopravy, Městské policie a Police ČR. Vzniká tak soubor míst, která se
pak postupně napravují. V současné době je většina rizikových míst odstraněna.
Zjištěné požadavky občanů na krizová místa jsou vyřešena. U dalších míst
dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy.
Policií ČR jsou sledovány dopravní nehody, kde došlo k
usmrcení. Následně dopravní inženýr posuzuje místo dopravní nehody a případně
navrhne opatření ke zlepšení BESIPU a to předává vlastníku pozemní komunikace
|
-
100
V Jihlavě se nenachází žádné výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo k vážným nehodám s osobními následky. Všechna riziková a nehodová místa byla odstraněna již v minulosti.
|
V Jihlavě se nenachází žádné výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo
k vážným nehodám s osobními následky. Všechna riziková a nehodová místa byla odstraněna již v minulosti.
|
Dříve identifikovaná místa již byla vyřešena v minulosti. Vývoj situace v oblasti BESIP je průběžně monitorován.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Statutární město
Jihlava se zabývá problematikou vlivu dopravy na životní prostředí a podporuje
myšlenky udržitelných forem dopravy, což je deklarováno ve strategických
dokumentech města.
|
Město má PUMM, provedlo dílčí aktualizaci jeho "Akčního plánu", ale stále nebyly stanoveny cílové hodnoty pro indikátory jeho dopadu. V současnosti se totiž Jihlava soustředila na nadřazený "Strategický plán", jehož aktualizace byla prioritou určující další směřování všech dílčích strategií města.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Jihlava má nyní zpracovaný SUMP, který byl podroben hodnocení SEA a schválen zastupitelstvem 6/2019. Informace o plánu udržitelné mobility města Jihlavy jsou uvedeny na webových stránkách města pod odkazem https://www.jihlava.cz/ke-stazeni/ds-56492/p1=111599
|
|
Statutární
město Jihlava má zpracovaný plán udržitelné mobility města Jihlavy s hodnocením vlivu na životní prostředí.
|
Město přijalo v minulém období PUMM, který je stále platný a byl podroben vyhodnocení SEA.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Jihlava vyhodnocuje zatížení dopravou pomocí dopravního modelu, který má zpracovaný. V rámci realizace každé větší dopravní stavby jsou na základě požadavků KHS Kraje Vysočina hodnoceny dopady stavby na hlukovou zátěž obyvatel. . Měření hluku provádí externí firma na
základě výběrového řízení. Za uplynulé období bylo provedeno měření hluku
v pěti lokalitách.
|
|
Statutární město Jihlava v rámci
chystaných investičních akcí v oblasti dopravy
přihlíží i k hodnocení jejich vlivu na životní
prostředí.
|
Město průběžně vyhodnocuje environmentální dopady vybraných investičních akcí. Zatím není znám dopad PUMM, pro který v roce 2023 skončí období platnost prvního "Akčního plánu" (průběžně aktualizovaného). PUMM má navrženy indikátory pro sledování, avšak jeho zpracovatel již nespecifikoval způsob (a frekvenci) monitoringu, ani cílové hodnoty, ke kterým by se měl systém mobility ve městě přibližovat.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
SUMP návrhová část je
zpracovaná do roku 2030. Akční plán pokrývá období do roku 2023. Do té doby je
totiž možné čerpat finanční podporu z fondů EU v rámci aktuálního
plánovacího období Evropské unie.
V září 2022 Rada města Jihlavy
schválila upřesnění charakteristiky vybraných opatření Akčního plánu
"Plánu udržitelné městské mobility Jihlavy". Prováděná dílčí
aktualizace Akčního plánu neumožnila stanovení cílových hodnot, ke kterým by se
měl systém mobility přibližovat. Statutární město Jihlava v uplynulém období připravovalo Strategický
plán, dokument je nadřazený ostatním
dílčím dokumentům. Z výše uvedeného důvodu bylo stanovení hodnot
indikátoru odloženo, tak aby dokumenty byly provázané a v souladu.
|
|
Statutární město Jihlava pravidelně
aktualizuje strategické dokumenty.
|
Akční plán k PUMM je průběžně aktualizovaný. Jeho aktuální platnost je do roku 2023 v souladu s plánovacím obdobím EU. Akční plán pro následné období by měl vzniknout na základě nového Strategického plánu.
|