Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Jihlava - 2023

Kategorie : A
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Pavel Růžička
Konzultant Jiří Pálka
Tereza Votočková
Koordinátor Jarmila Jakoubková Jihlava

OPONENTURA

3 – Udržitelná spotřeba a výroba

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města.
Oblast 3.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město se v poslední době snaží o úspory energií a tepla jak z důvodů ekologických, tak i ekonomických. Vnitřními předpisy tato oblast upravena není. Nakupování je upraveno pouze pokynem primátora. 3E.  

Oblast 3.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Nákupy jsou realizovány podle Opatření primátorky „3E“. To sice environmentální parametry nákupů nezohledňuje, tyto jsou však při různých typech nákupů uplatňovány neformálně. Úřad se řídí Pokynem tajemníka, který řeší energeticky efektivní provoz úřadu (např. vytápění, osvětlení apod.).

Dle Pokynu jsou nakupovány elektrospotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Probíhá průběžná revize elektrospotřebičů, staré jsou vyřazovány a nahrazovány. Recyklovaný papír není používán na tisk, je však využíván u jiných kancelářských či hygienických potřeb a na propagační materiály města.

Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
Oblast 3.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace v odpadovém hospodářství je stabilní, negativně se do ní však promítla epidemie covid 19 i nárůst produkce odpadu v souvislosti s péčí o uprchlíky z Ukrajiny. .  Dle dat ČSU žilo v Jihlavě ke dni 31. 12. 2021 50.092 obyvatel, na jednoho obyvatele tedy bylo vyprodukováno celkem 148 kg SKO ročně, Dle evidence města samotného (data o počtu obyvatel v jednotlivých nemovitostech aktualizována denně v 22:00)  však v Jihlavě včetně cizinců žije aktuálně trvale cca 54 556 obyvatel, což by produkci SKO na obyvatele výrazným způsobem snižovalo na 135,89 kg/osobu/rok. Pro výpočet indikátorů však byl využit oficiální počet obyvatel dle posledních dostupných dat z ČSÚ.

 

Oblast 3.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město má zaveden kvalitní systém třídění odpadu, úřad jde v této oblasti příkladem. Velké úsilí věnuje město aktivitám v oblasti předcházení vzniku odpadu a jeho propagaci. Je zřízeno re-use centrum a re-use budka. V hodnoceném období se město hodně zaměřovalo na řešení problematiky bioodpadu, je zaveden plošný svoz, občané mohou využívat dotované kompostéry. V tomto směru je dobrá zkušenost i ze sídlištní zástavby. S cílem minimalizace skládkování uvažuje město o odklonu zbytkového odpadu do ZEVO SAKO Brno. Je zaveden informační systém na sběr a řešení podnětů od občanů.

Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
Oblast 3.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní
Oblast 3.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město má zpracované příslušné strategické dokumenty včetně ÚEK a Adaptační strategie. Jejich praktické naplňování však probíhá velmi pozvolna, jelikož se nedaří mít stabilně obsazenou funkci energetika, který by téma rozvíjel. V hodnoceném období byly zahájeny přípravné kroky k zavádění ISO 50001 a předpřipraveny projekty FVE na školách. Prioritně však bylo potřeba řešit akutní situace v souvislosti s krachem Bohemia Energy a energetickou krizí.

Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
Oblast 3.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní
Oblast 3.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město zřídilo Pracovní skupinu pro výstavbu se zahrnutím zástupců všech dotčených odborů. U některých investičních akcí jsou zohledňovány environmentální aspekty, avšak tento postup není nijak formalizován. Byl vytvořen Manuál pro investory; tito jsou městem pozitivně finančně motivováni k realizaci adaptačních či mitigačních opatření.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

Kvalitní systém odpadového hospodářství města - separace i prevence

Aktivní komunikace odpadové problematiky směrem k občanům, osvěta

Existence strategických dokumentů v oblasti energie a klimatu

Podpora Fair Trade (přesah do tématu Globální odpovědnost)

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

Nedostatečné personální pokrytí tématu energie

Udržitelné nakupování není řešeno systémově

Neexistují formalizovaná pravidla pro zohledňování environmentálních/energetických aspektů u investic a veřejných zakázek

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

Zavedení systému energetického managementu a aktivní využívání dat, která poskytuje

Realizace dalších aktivit v oblastech energetických úspor, OZE a předcházení vzniku odpadu

Využívání metodických vodítek v oblasti udržitelných veřejných zakázek

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

Měnící se a nově přicházející legislativa (např. odpady)

Energetická náročnost města tažená spotřebou energie v soukromých budovách

Omezené pravomoci ve vztahu k soukromým investorům

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Stav tématu Udržitelná spotřeba a výroba hodnotím celkově lze celkově jako dobrý. V něklterých oblastech město vyniká a může sloužit jako vzor ostatním, v jiných oblastech naopak existují rezervy.

Nejlépe je řešena oblast odpadového hospodářství, zejména jasný důraz na předcházení vniku odpadu a realizace konkrétních aktivit v tomto směru. V oblasti energie má město zpracované příslušné strategické dokumenty a zahájilo kroky k zavedení energetického managementu. Praktické realizaci však brání personálně nestabilní situace na pozici energetika. Také v oblasti udržitelného nakupování a veřejných zakázek existuje prostor pro rozvoj a zavedení oficiálních interních pravidel.

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Město splňuje podmínky pro udělení kategorie A v rámci oblasti Udržitelná spotřeba a výroba.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

3 – Udržitelná spotřeba a výroba

Hodnocení oblasti

3.1 Udržitelná spotřeba města.

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města.
Oblast 3.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město se v poslední době snaží o úspory energií a tepla jak z důvodů ekologických, tak i ekonomických. Vnitřními předpisy tato oblast upravena není. Nakupování je upraveno pouze pokynem primátora. 3E.  

Oblast 3.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Nákupy jsou realizovány podle Opatření primátorky „3E“. To sice environmentální parametry nákupů nezohledňuje, tyto jsou však při různých typech nákupů uplatňovány neformálně. Úřad se řídí Pokynem tajemníka, který řeší energeticky efektivní provoz úřadu (např. vytápění, osvětlení apod.).

Dle Pokynu jsou nakupovány elektrospotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Probíhá průběžná revize elektrospotřebičů, staré jsou vyřazovány a nahrazovány. Recyklovaný papír není používán na tisk, je však využíván u jiných kancelářských či hygienických potřeb a na propagační materiály města.

3.2 Odpadové hospodářství (OH)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
Oblast 3.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace v odpadovém hospodářství je stabilní, negativně se do ní však promítla epidemie covid 19 i nárůst produkce odpadu v souvislosti s péčí o uprchlíky z Ukrajiny. .  Dle dat ČSU žilo v Jihlavě ke dni 31. 12. 2021 50.092 obyvatel, na jednoho obyvatele tedy bylo vyprodukováno celkem 148 kg SKO ročně, Dle evidence města samotného (data o počtu obyvatel v jednotlivých nemovitostech aktualizována denně v 22:00)  však v Jihlavě včetně cizinců žije aktuálně trvale cca 54 556 obyvatel, což by produkci SKO na obyvatele výrazným způsobem snižovalo na 135,89 kg/osobu/rok. Pro výpočet indikátorů však byl využit oficiální počet obyvatel dle posledních dostupných dat z ČSÚ.

 

Oblast 3.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město má zaveden kvalitní systém třídění odpadu, úřad jde v této oblasti příkladem. Velké úsilí věnuje město aktivitám v oblasti předcházení vzniku odpadu a jeho propagaci. Je zřízeno re-use centrum a re-use budka. V hodnoceném období se město hodně zaměřovalo na řešení problematiky bioodpadu, je zaveden plošný svoz, občané mohou využívat dotované kompostéry. V tomto směru je dobrá zkušenost i ze sídlištní zástavby. S cílem minimalizace skládkování uvažuje město o odklonu zbytkového odpadu do ZEVO SAKO Brno. Je zaveden informační systém na sběr a řešení podnětů od občanů.

3.3 Hospodaření s energií

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
Oblast 3.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní
Oblast 3.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město má zpracované příslušné strategické dokumenty včetně ÚEK a Adaptační strategie. Jejich praktické naplňování však probíhá velmi pozvolna, jelikož se nedaří mít stabilně obsazenou funkci energetika, který by téma rozvíjel. V hodnoceném období byly zahájeny přípravné kroky k zavádění ISO 50001 a předpřipraveny projekty FVE na školách. Prioritně však bylo potřeba řešit akutní situace v souvislosti s krachem Bohemia Energy a energetickou krizí.

3.4 Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
Oblast 3.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní
Oblast 3.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město zřídilo Pracovní skupinu pro výstavbu se zahrnutím zástupců všech dotčených odborů. U některých investičních akcí jsou zohledňovány environmentální aspekty, avšak tento postup není nijak formalizován. Byl vytvořen Manuál pro investory; tito jsou městem pozitivně finančně motivováni k realizaci adaptačních či mitigačních opatření.