3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město se v poslední době snaží o úspory energií a tepla
jak z důvodů ekologických, tak i ekonomických. Vnitřními předpisy tato
oblast upravena není. Nakupování je upraveno pouze pokynem primátora. 3E.
|
Nákupy jsou realizovány podle Opatření primátorky „3E“. To
sice environmentální parametry nákupů nezohledňuje, tyto jsou však při různých
typech nákupů uplatňovány neformálně. Úřad se řídí Pokynem tajemníka, který
řeší energeticky efektivní provoz úřadu (např. vytápění, osvětlení apod.).
Dle Pokynu jsou nakupovány
elektrospotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Probíhá průběžná revize
elektrospotřebičů, staré jsou vyřazovány a nahrazovány. Recyklovaný papír není
používán na tisk, je však využíván u jiných kancelářských či hygienických
potřeb a na propagační materiály města.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město postupuje podle
opatření primátora 3E, dle kterého probíhají nákupy komodit. Opatření primátora
bylo aktualizováno. Předpis sice přímo neupravuje udržitelné nakupování, ale
veřejné zakázky jsou vypisovány tak, aby bylo udržitelné nakupování přímo
zohledněno v zadávacích podmínkách, samotná zakázka se pak již soutěží na cenu.
Město se řídí
vnitřním předpisem upravujícím zadávání veřejných zakázek. Tento předpis je v
příloze. Město má
zavedeno interní checklist pro zohlednění environmentálních a sociálních
kritérií, který se využívá ne jen u velkých zakázek, ale i u zakázek malého
rozsahu. Město rovněž využívá platformu OVZ. V případě, že
dochází k opravám či rekonstrukcím v budovách, jsou již používány prvky vyšší
třídy. V posledních dvou letech (tedy ve sledovaném období) byla zprovozněna
nová budova MMJ – U mincovny 6 a 8 a zde již ve všech případech byla použita
ekologičtější a úspornější zařízení. I když podíl
spotřebičů s ekoznačkou není sledován, je při nákupech tento faktor
zohledňován. Město samo při
svých akcích používá fair trade výrobky (káva, čokoláda), organizuje výstavy s
touto tématikou a současně ve svých informačních materiálech propaguje
provozovny, kde je fairtadové zboží prodáváno. Stejně tak jsou
propagovány prodejny se zbožím místních farmářů, podporovány jsou farmářské
trhy, prodej farmářských bedýnek jak se zeleninou, tak i s mléčnými výrobky.
Více o těchto věcech lze najít v oblasti 2 Životní prostředí či 10. Globální
odpovědnost.
|
-
vnitřní předpis existuje, byť neřeší přímo udržitelné nakupování.
Vnitřní předpis existuje, byť
neřeší přímo udržitelné nakupování.
Vnitřní předpis Opatření primátora 3E upravuje
nakupování úřadu. Zohledňuje sice jen ekonomickou stránku věci, součástí
doporučení je ale i sledování ostatních parametrů výrobků s ohledem na ekologii
(energetická náročnost, vliv na životní prostředí a pod.).
-
není sledován
Podíl zboží s ekoznačkou není sledován, při nákupech se však pracovníci řídí pokyny vedoucích odborů, které zohledňují ostatní dopady výrobku. Proto se zohledňuje i energetická třída spotřebičů.
-
není sledován
Recyklovaný papír není nakupován, protože jeho
používání se ukázalo jako neekonomické a neekoloigické ve vztahu k životnosti
tiskáren. Je však používán například při tvorbě propagačních materiálů města. Recyklovaný papír je upřednostňován v dalších oblastech nákupu, zejména u hygienických potřeb - toaletního papíru či papírových ručníků (nelze-li je nahradit v interním prostředí ručníky látkovými).
-
není sledován
Spotřebiče jsou při nákupu posuzovány i z
hlediska ekotřídy a pokud je to možné z důvodu ekonomických a případného
souladu s výše uvedenou směrnicí (tedy z hlediska ekonomického), jsou
nakupovány spotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Jejich podíl však není
sledován. Stejný princip je uplatňován i při nákupu spotřebního zboží s
pozitivním vlivem na udržitelný rozvoj.
-
Není sledován
Není sledován Tento ukazatel
je používán při nákupech a za předpokladu respektování výše uvedené směrnice
zohledněn, podíl takto pořizovaného majetku však není sledován. Využívá se
zejména v oblastech, které jsou svěřeny do kompetencí vedoucích odborů, takže
lze výběr přizpůsobit potřebám konkrétních pracovníků.
Při vypisování
výběrového řízení na dodavatele spotřebního materiálu byly již v zadání
zohledněny tyto požadavky (například dodávka šanonů a dalších výrobků z
recyklovaného papíru).
|
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energií, i když tyto činnosti nejsou sledovány či důsledně upravovány vnitřními předpisy.
|
Předpis, který by výslovně řešil environmentální či
energetické parametry nákupů, zaveden není. Parametry konkrétních nákupů však
relevantní kritéria zohledňují v zadávacích podmínkách; poté se soutěží na
cenu.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Situace v odpadovém hospodářství je stabilní, negativně se do ní však
promítla epidemie covid 19 i nárůst produkce odpadu v souvislosti s péčí o
uprchlíky z Ukrajiny. . Dle dat ČSU žilo
v Jihlavě ke dni 31. 12. 2021 50.092
obyvatel, na jednoho obyvatele tedy bylo vyprodukováno celkem 148 kg SKO ročně,
Dle evidence města samotného (data o
počtu obyvatel v jednotlivých nemovitostech aktualizována denně v 22:00) však v Jihlavě včetně cizinců žije aktuálně
trvale cca 54 556 obyvatel, což by produkci SKO na obyvatele výrazným způsobem
snižovalo na 135,89 kg/osobu/rok. Pro výpočet indikátorů však byl využit
oficiální počet obyvatel dle posledních dostupných dat z ČSÚ.
|
Město má zaveden kvalitní systém třídění odpadu, úřad jde
v této oblasti příkladem. Velké úsilí věnuje město aktivitám
v oblasti předcházení vzniku odpadu a jeho propagaci. Je zřízeno re-use
centrum a re-use budka. V hodnoceném období se město hodně zaměřovalo na
řešení problematiky bioodpadu, je zaveden plošný svoz, občané mohou využívat
dotované kompostéry. V tomto směru je dobrá zkušenost i ze sídlištní
zástavby. S cílem minimalizace skládkování uvažuje město o odklonu
zbytkového odpadu do ZEVO SAKO Brno. Je zaveden informační systém na sběr a
řešení podnětů od občanů.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je nutné rozdělit odpad z úřadu a odpad od
obyvatel. Na úřadě třídíme: papír, plasty, sklo, biologicky
rozložitelný odpad, nebezpečný odpad, objemný odpad, kovy (železo, hliník,…),
dřevo, za jednotlivé odbory pak další specifické druhy odpadu. Vše je řešeno vnitřní
směrnicí. Město má zaveden systém nádobového sběru
papíru, plastu (směsný plast včetně nápojových kartonů a kovů ze žlutých nádob
je dotřiďovaný na třídící lince), bílé sklo a barevné sklo. Množství sebraného
separovaného odpadu ve svozové oblasti Jihlavy rovněž pořád roste. Dále pak formou nádobového sběru i na
sběrných dvorech sbíráme jedné tuky a oleje. V rámci předcházení vzniku odpadů mají
obyvatelé možnost nádobového sběru textilu (29 malých a 3 velké kontejnery +
místo, kam se dá textil odevzdávat přímo), červené kontejnery na zpětný odběr
elektrozařízení (celkem 34 ks + 4 e-boxy ve vnitřních prostorách). Kontejnery
na textil jsou rovněž umístěny na všech třech sběrných dvorech. Minimálně
jednou, většinou ale 2x ročně spolupracujeme s Diakonií Broumov na sběru
textilu, bot, hraček, domácích potřeb a podobně. Tato akce se koná formou
přistaveného vagonu a jednoho stacionárního kontejneru, za roky 2020 – 2022
bylo takto ve spolupráci s Diakonií Broumov vybráno: 2020 cca 48,2t 2021 cca 50,1t 2022 cca 32,6t, celkem tedy 130,9 t materiálu, který by
jinak zřejmě skončil v odpadu. Množství vytříděných složek meziročně narůstá
a klesá v korelaci s množstvím produkce
SKO na obyvatele. (viz příloha) Pokud mají obyvatelé Jihlavy zájem, mohou
si na radnici zakoupit dotovaný kompostér a kompostováním na vlastním pozemku
předcházet vzniku odpadů. Dále pak jsou obyvatelům k dispozici tři
sběrné dvory, kde lze bezplatně 6 dnů v týdnu odevzdat kromě využitelných
složek (papír, plast, sklo) objemný odpad, nebezpečné odpady, kovy, biologicky
rozložitelný odpad, jedlý olej a tuk, textil i další odpady. Všechny sběrné
dvory fungují jako místo zpětného odběru a elektrozařízení. Od 1. 3. 2016 byl zahájen plošný svoz
biologicky rozložitelného odpadu rostlinného původu. Majitelé rodinných domů si
mohou požádat o přidělení nádoby o objemu 240 l nebo 120 l (tzv.
kompostejneru), které se vyváží 1x za 14 dní během sezóny a v období prosinec –
únor ve frekvenci svozu 1x měsíčně. K 31. 12. 2022 bylo rozmístěno 3017
nádob (tedy o 414 více, než při minulém auditu). Současně byly rozmístěny
veřejně přístupné kontejneru na objemu 1100 l na kontejnerová stání s
kontejnery na separovaný odpad. Tyto kontejnery se vyvážejí v sezóně ve
frekvenci 1x týdně a v období prosinec – únor 1x za 14 dní. Rozmístěno bylo
celkem 281 kontejnerů. Větší množství biologicky rozložitelného odpadu mohou
obyvatelé odevzdat na kompostárně v Henčově. Všechny informace o odpadech pro obyvatele,
podnikatele i další subjekty lze najít na jednom místě zde: http://jihlava.cz/odpady/ Podíl SKO na celkovém množství komunálního
odpadu je v Jihlavě 48,46 %. Papír a plasty (tedy celý obsah žlutých
nádob, kam třídíme směsné plasty, ale i tetrapackové obaly a kovy) předáváme na
třídící linku, která po vytřídění s odpadem dále obchoduje. Složky, které
nejsou vhodné k recyklaci, případně o ně není zájem (není je tedy možné využít
materiálově), končí jako palivo v cementárnách, jsou tedy v souladu s
hierarchií využívány energeticky. Sklo je odváženo na střepiště v areálu
skládky v Henčově a dále s ním pak obchoduje společnost Služby města Jihlavy,
s.r.o. Bioodpad je zpracováván na kompostárně v Henčově. Všechen směsný komunální odpad, který není
vytříděn a není možné ho materiálově využít v současnosti skládkujeme na
vlastní skládce. Objemný odpad je pak dle možností odvážen do zařízení na
energetické využití odpadu SAKO Brno.
|
-
12
Třídíme všechny dostupné složky (viz zadání) včetně jedlých tuků.
-
132,25 kg/osoba/rok
celkem 6624,8 t separovaného odpadu, tedy 132,25 kg separovaného odpadu na obyvatele. Do tohoto množství není započítavaný textil, vysloužilá elektrozařízení, ani bioodpad, který lidé kompostují ve vlastních, či městem poskytovaných dotovaných kompostérech. Tento materiál je v režimu předcházení vzniku odpadů.
|
Separace odpadu zůstává stabilní, nyní se město zaměřuje na předcházení vzniku odpadu.
|
Město separuje i další složky odpadu a spolupracuje se
zpracovateli či dalšími externími subjekty – např. textil/Diakonie,
dřevo/Kronospan, SDO od občanů je využíván jako technické zabezpečení skládky.
Sběr gastroodpadu zatím není systémově řešen.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro obyvatele jsou prováděny pravidelné a
trvalé informační kampaně na webu, v Ježkových očích, přímými besedami,
osobními dopisy do schránek (i když tuto formu již omezujeme z důvodu
předcházení vzniku odpadu, ve specifických případech je využívána), či přímým
kontaktem např. při akcích na náměstí či jiných veřejných projednáních. Stejně
tak se snažíme vzdělávat prostřednictvím besed s pracovníky radnice, nebo žáky
základních a studenty středních škol. (https://www.jihlava.cz/jde-jihlava-s-trendy/d-555579/p1=106485
) Od poloviny roku 2014 se mohou obyvatelé
zapojit do Programu zodpovědného nakládání s odpady, jehož prostřednictvím lze
dosáhnout na slevu z poplatku za komunální odpad. Podrobnosti zde: https://www.jihlava.cz/chci-platit-mene-za-odpad/d-528991/p1=107462
Ke dni 1. 1. 2023 je do motivačního
programu: zapojeno 24 082 osob. Z toho
je 5822 „domácností“ zapojeno tím, že odevzdává odpad na sběrných dvorech a
4770 domů je zapojených formou snížené frekvence svozu SKO Na sběrných dvorech bylo za rok 2022
zaznamenáno 13 148 návštěv. Všechny podrobnosti k programu lze najít na
výše uvedené webové adrese. Přínosem programu mělo být ne jen snížení množství
směsného komunálního odpadu ukládaného na skládku dosažené snížením frekvence
vývozu nádob na komunální odpad a tím zvýšením nutnosti tříděn, zvýšení množství
separovaných odpadů, ale i výchova ke správnému nakládání s nebezpečnými
odpady, objemným odpadem, jedlými tuky, kovy a dalšími druhy odpadu, které
mnohdy končily v SKO. Díky motivaci k návštěvě sběrných dvorů se i tato oblast
postupně zlepšuje, o čemž svědčí rostoucí množství návštěv sběrných dvorů. Prostředkem, kterým jsme se snažili
obyvatele zainteresovat na stavu životního prostředí je i možnost hlásit výskyt
černých skládek prostřednictvím webové aplikace: https://gis.jihlava-city.cz/portal/apps/experiencebuilder/experience/?id=d1fba580210a4211b6d47e37cf8a3e15
Po zadání e-mailové adresy je občan
operativně informován, jak je s jeho podnětem naloženo, kdy bude skládka
odstraněna. Aplikace funguje pro občany od začátku roku 2014, je využívána,
pořád vylepšována a od doby vzniku (kdy sloužila pouze pro černé skládky) se
její působnost rozšířila i na ostatní oblasti činnosti - zeleň, komunikace,
správu dětských hřišť a dalších nemovitostí v majetku a správě města. Velmi důležitým prvkem motivace je i to, že
přibližujeme občanům možnosti třídění. Probíhá průběžné budování kontejnerových
stání na separovaných odpad. Cílem je zkrácení docházkové vzdálenosti, pokrytí
města dostatečně hustou sítí míst pro separovaný odpad, a tím motivace občanů
třídit odpad. Pokrytí sítí kontejnery na separ má zajistit, aby žádný z občanů
neměl k nejbližšímu kontejnerovému stání docházkovou vzdálenost delší, než 110
m. Celkem již máme 354 standardních hnízd na separovaný odpad. V místech, kde je problematické najít místo
pro kontejnerové stání (zejména městská památková rezervace) řešíme problém s
docházkovou vzdáleností buď budováním podzemních kontejnerových stání (v
Jihlavě máme v MPR celkem tři), nebo tím, že jsou na základě žádosti obyvatelům
přímo do domu poskytovány popelnice na
papír a plasty. V současnosti je
takto přiděleno 174 nádob na papír, 193 nádob na plast a 23 nádob na sklo. O úspěšnosti všech realizovaných kroků
svědčí i fakt, že praxi v odpadovém hospodářství ocenila i organizace
Arnika: https://arnika.org/odpady/nase-temata/pro-obce/priklady-dobre-praxe/mesto-jihlava
V současnosti ale většinu našich aktivit
směřujeme k předcházení vzniku odpadu v rámci kampaně Zero waste. Kampaň se
snažíme šířit všemi dostupnými kanály a kombinovat ji s praktickými kroky,
které děláme. Pracovníci odboru životního prostředí postupně uspořádali besedy
s kolegy z ostatních odborů a i besedy mimo magistrát. Uspořádali jsme besedy pro školy, spolupracujeme
i s učiteli na základních školách, kteří mají v kompetenci ekologickou výchovu
a osvětu. Další z cest, kterou kampaň děláme, jsou
spoty v rádiu. Lze je najít i tady: https://jihlava.cz/spoty/d-534717/p1=132947
Protože se snažíme o to, aby vizuálně lidé
tuto problematiku vnímali co nejčastěji, dávali jsme pravidelně plakáty i do Ježkových
očí, jejich podobu lze najít v záložce Galerie. Velkoplošné fotografie byly umístěny i na
trolejbusy MHD a jsou tedy mobilním poutačem na kampaň. https://www.jihlava.cz/trolejbusy-a-radio-v-kampani-jihlava-bez-odpadu/d-534065
Velkoplošné plakáty a další artefakty pak
byly vystavovány na výstavě v Městské knihovně v Jihlavě. Všechny informace se opět snažíme mít
pohromadě na jednom místě na webu, lze je najít zde: https://jihlava.cz/bezodpadu/ Sledovanost stránek sice není přesně
sledována, ale z reakcí lidí po zveřejnění nových příspěvků je zřejmé, že je o
stránky zájem. V roce 2020 udělal v oblasti odpadového
hospodářství velký škrt COVID19 a s ním spojená opatření, která měla za
následek nárazově zvýšenou produkci odpadů z jednorázových pomůcek (roušky,
rukavice, obaly od jídla a podobně). Přesto se snažíme v kampani pokračovat. Je
nemožné měřit něco, co nevzniklo, těžko tedy lze za stávající mimořádné situace
vyhodnotit, nakolik je kampaň úspěšná. Jak však bylo patrné při kampaních v
minulém období, kterými jsme provázeli zavedení motivačního programu, plošné
třídění bioodpadu či zavedení 14tidenního svozu, efekt kampaní nastupuje
postupně, mají však neoddiskutovatelný smysl. Odpad z nádob na separ (papír a plast) je
dále tříděn na třídící lince firmy ASMJ (společný podnik městské společnosti
Služby města Jihlavy a firmy FCC - dříve ASA). Tato společnost pak vytříděný
odpad dále obchoduje, včetně materiálově nevyužitelného podílu výmětu, který je
využíván energeticky. Díky třídící lince je možné do žlutých kontejnerů třídit
plasty, tetrapackové obaly i kovy současně. Gastroodpad a kuchyňský odpad z domácností
v tuto chvíli není řešen žádnou separací a dalším zpracováním, neboť tento
postup by si vyžádal náklady na úpravu systému z důvodu hygienizace odpadu. V souvislosti
se zavedením principů cirkulární ekonomiky ale chceme v budoucnu i této
oblasti věnovat pozornost. Město uvažovalo i o možnosti zapojení
živnostníků do systému nakládání s odpady města a přípravy na toto zapojení v
minulých letech probíhali. Mělo to být řešeno postupně, v první etapě mělo
dojít k zapojení drobných živnostníků bez významné produkce odpadu (advokáti,
jazykové školy, překladatelé, projektanti a podobně). Přípravy na zapojení ale
byly zastaveny, protože by zapojení živnostníků do systému přineslo více
problémů, než pozitiv. Probíhají však intenzivní kontroly podnikatelů, u nichž
je podezření, že zneužívají systém města. Protože jsme si vědomi nutnosti neustálého
zlepšování situace v odpadovém hospodářství, probíhá nyní výběr lokality pro
čtvrtý sběrný dvůr. Součástí tohoto zařízení by mělo být i re-use centrum,
které by bylo součástí probíhajícího programu zero waste. Zatím však nebyl
vytipován žádný nový pozemek ani objekt, re-use centrum tedy vzniklo
v jednom ze stávajících sběrných dvorů https://www.jihlava.cz/v-jihlave-je-otevreno-prvni-re-use-centrum/d-545056
a na největším jihlavském sídlišti vznikla re-use skříň, která je sama o sobě
příkladem cirkulární ekonomiky, neb je vyrobena z textilního kompozitu. https://www.facebook.com/watch/?v=640368857674554
https://www.jihlava.cz/nova-re-use-skrin-na-brezinkach/d-556449
|
-
148
Toto číslo nezohledňuje skutečnost, že se v Jihlavě vyskytuje cca hodně lidí mimo režim trvalého pobytu (např. agenturních pracovníků, nebo obyvatel, kteří zde trvale žijí ať už ve vlastních nebo v pronajatých nemovitostech, trvalé bydliště však z různých důvodů mají jinde), kteří jsou výraznými producenty netříděného komunálního odpadu a po jejich odečtení by mohlo být ještě výrazně menší. Stejně tak číslo zkreslují lidé, kteří v Jihlavě našli azyl po anexi Ukrajiny.
-
Podíl SKO na celkové produkci KO je 48,46 %
Podíl separovaného odpadu skokově narostl se zavedením plošného třídění bioodpadu do nádob a současně se zavedením 14tidenní frekvence svozu SKO od rodinných domů. Od té doby se toto číslo příliš nemění. Cílem města je však celkové snížení množství odpadu tím, že se bude předcházet jeho vzniku.
|
Zájem o motivační program mezi obyvateli je poměrně velký, což prokazují počty zapojených osob. Zapojení do motivačního programu vedlo k tomu, že lidé začali více přemýšlet o nakládání s odpady, o své zodpovědnosti v této oblasti a mění se postupně i přístup obyvatel k nakládání s odpadem.
|
Město věnuje velké úsilí osvětě v oblasti odpadů, a to
nejen pokud jde o třídění, ale také v oblasti předcházení vzniku odpadu.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nebezpečné odpady jsou odebírány ve třech
sběrných dvorech, V minulosti byly tyto složky sbírány i při mobilních svozech
1 - 2x ročně, po zavedení motivačního programu ale veřejnost začala sběrné
dvory využívat průběžně, při mobilních
sběrech již tyto složky nebyly odevzdávány a tato forma sběru byla tudíž
neefektivní a zbytečná. Jako město se nepřihlašujeme k jednorázovým
akcím ve sběru baterií či jiných zařízení, protože tyto akce pouze nabourávají
zavedené a dlouho a systematicky budované systémy, kterými se snažíme lidi vést
k zodpovědnému nakládání s odpady. Jednorázové akce jsou výkyvem z těchto
systémů a odkloní část odpadů z jeho přirozené cesty. Když pak skončí, odpad se
často stává součástí SKO. To, že je náš postup správný, dokazují o ceny za
největší množství vytříděných elektrozařízení z posledních tří let.
Produkce nebezpečného odpadu postupně v
letech roste, což ale není dáno tím, že by se jeho množství opravdu zvyšovalo,
ale spíš díky tomu, že lepší osvětou dosahujeme vyššího podílu vytřídění NO z
SKO. K tomuto výrazně přispělo i zavedení motivačního programu, v rámci něhož
na sběrné dvory lidé odevzdávají právě i nebezpečný odpad.
|
|
|
Sběr nebezpečného odpadu prostřednictvím sběrných dvorů se
jeví dostačující.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
|
Město má zpracované příslušné strategické dokumenty včetně
ÚEK a Adaptační strategie. Jejich praktické naplňování však probíhá velmi
pozvolna, jelikož se nedaří mít stabilně obsazenou funkci energetika, který by
téma rozvíjel. V hodnoceném období byly zahájeny přípravné kroky
k zavádění ISO 50001 a předpřipraveny projekty FVE na školách. Prioritně
však bylo potřeba řešit akutní situace v souvislosti s krachem
Bohemia Energy a energetickou krizí.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v současné
době nemá vytvořen systém energetického managementu. V roce 2019 byla dokončena
Aktualizace územní energetické koncepce města Jihlavy, kde pro oblast
energetických úspor je jedním z nástrojů pro jejich dosažení zavedení systému
energetického managementu dle ČSN EN ISO 50001. Dalším používaným nástrojem v
oblasti hospodaření s energiemi je implementace Koncepce energetických úspor. Kontinuálně
jsou prováděny přípravné práce pro zavedení a certifikaci energetického
managementu. Probíhá postupná pasportizace objektů plánovaných do začlenění do
energetického managementu. V letošním roce předpokládáme zpracování a schválení
základních dokumentů pro zavádění energetického managementu. Některé činnosti
předpokládané zavedeným energetickým managementem podle ISO 50001 (plánování,
realizace, kontrola) jsou prováděny v rámci výkonu činností energetika města.
Postupy ale nejsou ale formalizovány příslušnými vnitřními předpisy a
certifikovány. Město má
vytvořeny vzorové smlouvy, v nichž jsou již obsaženy některé důležité
podmínky, zejména recyklaci části stavebního odpadu, zohlednění vlivu na klima
i zásadu DNSH. Tento princip je uplatňován ne jen u smluv vázaných na dotace,
ale i ostatních.
Pozice energetika
města byla zařazena pod odbor rozvoje města, nyní je po organizační změně
zařazena pod Kancelář tajemníka. Pozice energetika byla až do letošního března
obsazena a v této oblasti byl patrný systematický posun, nyní je po
odchodu pracovníka vypsáno nové VŘ. Specializované požadavky (energetické
posudky, PENB apod.) jsou řešeny pomocí rámcové smlouvy o zajištění služeb v
oblasti energetiky uzavřené s odbornou společností – Energetickou agenturou
Vysočiny. Energetičtí manažeři v jednotlivých příspěvkových organizacích a
útvarech města podle požadavků ISO 50001 nejsou stanoveni.
|
-
ne
· Město v současné době nemá vytvořen systém energetického managementu
podle ČSN EN ISO 50001. Kontinuálně jsou prováděny přípravné práce pro zavedení
a certifikaci energetického managementu. Probíhá postupná pasportizace a v
letošním roce předpokládáme zpracování a schválení základních dokumentů pro
zavádění energetického managementu. Některé činnosti předpokládané zavedeným
EnMS jsou prováděny v rámci výkonu činností energetika města. Pozice energetika
města je zařazena pod odbor Kanceláře tajemníka. Energetičtí manažeři v
jednotlivých příspěvkových organizacích a útvarech města podle požadavků EnMS
nejsou stanoveni. Personální kapacity pro zavedení a provoz EnMS nejsou
dostatečně zajištěny z důvodu nízkého zájmu o tyto pozice při výběrových
řízeních
|
|
Zavedení energetického managementu je plánováno. Pozice
energetika byla obsazena po dobu 2 let, momentálně je však pracovní místo
neobsazené. Průběžně probíhá externí spolupráce s Energetickou agenturou
Vysočina.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Probíhá
postupná pasportizace objektů ve vlastnictví města, v rámci které jsou sbírána
data o stavu objektů a spotřebě elektřiny, plynu a tepla. V rámci zavedení
systému energetického managementu se počítá s řešením pravidelného odečtu
spotřeby energií s cílem realizace energeticky úsporných opatření. Data z
pasportizace slouží k vytipování potenciálních problémů porovnáním s podobnými
provozy a dlouhodobými průběhy spotřeb energií. Na základě údajů je možné
stanovit objekty s největším potenciálem energetických a finančních úspor a
řešit je prioritně. Zmapování
spotřeby energií pro celé území obce, tj. i mimo vlastnictví Statutárního města
Jihlavy, bylo provedeno k roku 2019 v rámci Aktualizované územní energetické
koncepce. Spotřeby
energií pro objekty ve vlastnictví města jsou také zachyceny v Koncepci
energetických úspor města Jihlavy z roku 2019, kde je zachycena spotřeba
energie a vody za období 2016-2018. Tato koncepce navrhuje konkrétní úsporná
opatření pro jednotlivé objekty města (zateplení obvodových stěn, zateplení
podlahy a původy nebo střechy, výměnu osvětlení, rekonstrukci a výměnu zdroje
vytápění, instalaci fotovoltaické elektrárny, instalaci spořičů vody) včetně
vyčíslení nákladů na jejich realizaci a hodnotu potenciálních úspor. V roce 2022
byla pro vybrané objekty ve vlastnictví města zpracována externí společností
Studie potenciálu využití obnovitelných zdrojů energie. Tato studie orientačně
mapuje v několika variantách provedení možnosti instalace fotovoltaických
výroben elektřiny, fototermických systémů a tepelných čerpadel.
Aktualizovaná územní energetická koncepce,
Koncepce energetických úspor a Studie potenciálu využití OZE slouží jako
podkladové dokumenty při plánování investičních akcí.
|
-
viz dále
Pro rok 2023 je předpokládána spotřeba energie v elektřině, plynu a v
dodaném teple ve výši cca 41,798 GWh pro objekty ve vlastnictví města. Nejedná
se o spotřeby ve všech nemovitostech ve vlastnictví města. Spotřeba energie za
objekty jako celek není z pohledu města sledována v domech, kde jsou bytové a
nebytové jednotky pronajaty soukromým subjektům. Spotřeba energie vyrobené z
obnovitelných zdrojů energie není v podmínkách provozu města a jeho organizací
samostatně měřitelná. Na základě palivového mixu výroby elektřiny v České
republice a palivového mixu Jihlavských kotelen lze uvést přibližný podíl
spotřebované energie vyrobené z OZE na 2,58 GWh, tj. cca 6,2 %.
-
ne, viz dále
Pro rok 2023 je předpokládána spotřeba elektřiny ve výši cca 13,25 GWh.
Spotřeba elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie není v podmínkách
provozu města a jeho organizací samostatně měřitelná. Na základě palivového
mixu výroby elektřiny v České republice lze uvést přibližný podíl spotřebované
energie vyrobené z OZE na 1,34 GWh, tj. cca 10,2 %.
-
ne
Spotřeba elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie není v
podmínkách provozu města a jeho organizací samostatně měřitelná.
-
viz příloha
Pro rok 2023 je předpokládána
spotřeba plynu ve výši cca 20,24 GWh.
-
8,31 GWh
Pro
rok 2023 je předpokládána spotřeba tepla dodaného SZTE ve výši cca 8,31 GWh.
-
viz příloha
Absolutní spotřeba PHM je sledována na úrovni magistrátu, příspěvkových
a dalších organizací, tj. vč. komunální techniky. Význam má sledovat spotřebu
PHM celkem a na ujetý km. Na magistrátu je spotřeba sledována u jednotlivých automobilů zvlášť. Za rok
2022 byla spotřeba benzínu 11 384,20 l, nafty 5 382,17l a CNG 1146,89
kg. Bližší údaje viz příloha
-
není sledován
Tento údaj nebude do
dokončení pasportizace objektů k dispozici.
-
není sledována
· Spotřebu energie na území města v členění na obnovitelnou a
neobnovitelnou nemá město k dispozici. Město nemá prostředky ani pravomoc tento
údaj sledovat.
|
Rekonstrukce objektů mají pozitivní dopad na tepelné úniky z budov a tím i na úspory energie, rovněž rekonstrukce domovních kotelen generují úspory energie.
|
Vzhledem k omezenému personálnímu obsazení probíhá
pouze základní práce s daty.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město
Jihlava dosud nedisponuje vlastním předpisem upravujícím parametry investičních
akcí u nové výstavby a rekonstrukcí objektů s ohledem na budoucí spotřebu
energie. Při zadávání projektových dokumentací nových staveb nebo rekonstrukcí
je postupováno vždy dle platných zákonů a norem. Je požadováno, aby jednotlivé
nové nebo měněné konstrukce splňovaly minimálně doporučenou hodnotu součinitele
prostupu tepla a průměrný součinitel prostupu tepla obálkou budovy byl menší
než doporučená hodnota. Pokud není možno při změně stavby splnit doporučenou
hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy, musí objekt po
změně dosáhnout alespoň požadované hodnoty. V oblasti
energetiky a hospodaření s energiemi je nehospodárnému zacházení se zdroji
předcházeno pomocí centralizovaného nákupu energií na komoditní burze,
koncepčním přístupem k obnově a rozvoji objektů ve vlastnictví města, osvětovou
a informační činností v rámci struktury magistrátu a organizací založených
městem. Byl realizován
nákup energie na komoditní burze - v rámci maximalizace úspor při nákupu
elektřiny a plynu statutární město Jihlava dlouhodobě realizuje nákupy na
komoditní burze pro vlastní spotřebu, příspěvkové organizace a některé obchodní
společnosti města. Při přípravě podkladů pro nákup je vždy prováděno podrobné
hodnocení všech odběrných míst s cílem dosažení nejvýhodnější podmínek a cen. V
rámci centralizovaného nákupu jsou z důvodu většího objemu poptávané energie a
optimalizace odběrového diagramu výsledné dosažené ceny zpravidla výhodnější,
než kdyby energie pořizovala každá organizace samostatně. Koncepčně
přistupujeme k obnově a rozvoji objektů - při rekonstrukcích, obnově nebo nové
výstavbě objektů užívaných statutárním městem Jihlava nebo jeho organizacemi je
vždy posuzováno několik možných variant provedení především ve vztahu k
instalaci obnovitelných zdrojů energie, napojení na systém zásobování tepelnou
energií (SZTE), instalací tepelného čerpadla nebo provedení dalších energeticky
úsporných opatření. Energetické posudky zpracované za tímto účelem externí
společností slouží jako podklad při rozhodování o zvolené variantě. Posuzována
je celková výše pořizovacích a provozních nákladů za dobu životnosti investice
a vliv jednotlivých variant na životní prostředí a uhlíkovou stopu města. V
letech 2020 a 2021 byly formou analýzy ceny tepelné energie zpracované
energetickým specialistou takto posouzeny objekty MŠ a ZŠ Seifertova a MŠ
Riegrova se závěry, je nejekonomičtějším a maximálně ekologickým řešením je
napojení objektů na SZTE. Obdobně došlo k vyhodnocení v případě ZŠ Jungmannova,
kde byla jako nejvýhodnější možnost identifikována rekonstrukce plynové
kotelny. V souvislosti s
energetickou krizí v roce 2022 byla přijata vnitřní směrnice Pokyn tajemníka
magistrátu o hospodárném využívání energie v podmínkách Magistrátu města
Jihlavy. Ze strany energetika města jsou vedeny průběžné konzultace s řediteli
příspěvkových organizací týkající se realizovaných a potenciálně možných úspor
energie. Je prováděn průběžný monitoring. U samostatně hospodařících obchodních
společností zřizovaných městem (Dopravní podnik města Jihlavy, Služby města
Jihlavy, Prádelna a čistírna, HC Dukla, Správa městských lesů) jsou
konzultovány jejich záměry o realizaci úsporných opatření a případně
koordinovány se záměry města. Při tvorbě
územních studií pro nové rozvojové záměry města jsou zvažována řešení pro
hospodárné využívání energie v lokalitě. Zejména je posuzována možnost napojení
zástavby na soustavu zásobování tepelnou energií provozovanou společností
Jihlavské kotelny, s.r.o. a možnosti aplikace obnovitelných zdrojů energie. Jedním z
dalších opatření, která město systematicky dlouhodobě realizuje je výměna
svítidel veřejného osvětlení (VO). V roce 2022 došlo k výměně celkem 250 ks
svítidel VO v ul. Znojemská, Brtnická, Kosovská, Seifertova, U Hřbitova,
Pražská a Průmyslová a dále k výměně 235 ks svítidel v ulicích Sokolovská a
Pávovská. Většina VO u páteřních komunikací, kde je největší spotřeba
elektřiny, je již modernizována na LED svítidla. Postupně je plánovaná obnova
na vedlejších komunikacích. Nově budované VO je vždy realizováno s úspornými
LED svítidly. Pokud je to při
realizaci staveb možné, snaží se město v maximální možné míře o recyklaci
odpadů. Při výstavbě a rekonstrukci objektů se město vždy snaží o zohlednění
energeticky úsporných aspektů a zvolené řešení vždy zohledňuje podmínky a
budoucí provoz daného objektu. Město má
vytvořeny vzorové smlouvy, v nichž jsou již obsaženy některé důležité podmínky,
zejména recyklaci části stavebního odpadu, zohlednění vlivu na klima i zásadu
DNSH. Tento princip je uplatňován ne jen u smluv vázaných na dotace, ale i
ostatních.
Ač město nemá
nastaven předpisem postup pro udržitelné stavitelství, jeho zásady jsou
zohledňovány při konkrétních výběrových řízeních u jednotlivých akcí.
|
|
|
Oficiální předpis neexistuje. Město zohledňuje jednak
zákonné povinnosti a jednak parametry DNSH (zásada významně nepoškozovat). Ty
jsou vyžadovány u dotačních projektů ze strany poskytovatelů finančních
prostředků, město je však zavedlo u všech (tj. i nedotačních) akcí. Byly
aktualizovány příslušné smlouvy.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
· Údaje o spotřebě
elektřiny, plynu a vody v budovách v majetku města s významnou spotřebou jsou k
dispozici v měsíční periodě u budov magistrátu města Jihlavy a v roční periodě
u škol a školek - viz přílohy.
|
|
|
Data jsou k dispozici na roční bázi u budov škol, zoo a
knihovny; ostatní objekty na bázi měsíční. Probíhá postupná pasportizace
objektů.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
|
Město zřídilo Pracovní skupinu pro výstavbu se zahrnutím
zástupců všech dotčených odborů. U některých investičních akcí jsou
zohledňovány environmentální aspekty, avšak tento postup není nijak
formalizován. Byl vytvořen Manuál pro investory; tito jsou městem pozitivně
finančně motivováni k realizaci adaptačních či mitigačních opatření.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne, daným
předpisem statutární město Jihlava nedisponuje. Při realizaci
jednotlivých stavebních záměrů se město vždy snaží zohledňovat zásady
udržitelného stavitelství, byť tyto nemá nijak formalizovány. V současnosti je
vedle energetických úspor kladen důraz zejména na decentralizované nakládání s
dešťovými vodami a realizaci modrozelené infrastruktury jako součásti adaptace
na klimatické změny. (více viz oblast 2. Životní prostředí) Při plánování
staveb je vždy zohledňován i jejich budoucí provoz tak, aby byly minimalizovány
nároky na spotřebu energií. Město má
vytvořeny vzorové smlouvy, v nichž jsou již obsaženy některé důležité podmínky,
zejména recyklaci části stavebního odpadu, zohlednění vlivu na klima i zásadu
DNSH. Tento princip je uplatňován ne jen u smluv vázaných na dotace, ale i
ostatních. Na magistrátě
systematicky pracuje Pracovní skupina pro výstavbu, která se zabývá
developerskými projekty, které mají být ve městě realizovány, ale koordinuje i
projekty města. Současně začala pracovat i Akční skupina udržitelnosti, jejíž
vznik souvisí jak s přijetím Strategického plánu, tak i schválením
Strategie adaptace na změnu klimatu. Město má schválená Pravidla pro investory,
které stanovují požadavky pro výstavbu ve městě, ale současně formou finančního
příspěvku motivují stavitele k tomu, aby objekty stavěli udržitelněji – za
realizaci adaptačních a mitigačních opatření lze získat slevu na povinném
příspěvku. Podrobnosti lze najít zde: https://www.jihlava.cz/pro-investory/d-542841
.
|
|
Stavební úpravy objektů vedou vždy i k úsporám energií.
|
Oficiální předpis neexistuje, environmentální aspekty jsou
však zohledňovány u jednotlivých investičních akcí (např. doprava – ustanovení
ohledně recyklace stavební ho materiálu ve výběrovém řízení, sečení trávy –
požadavek na využití na městské kompostárně). Město má zřízenou deponii
stavebního a demoličního odpadu.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledování
jakýchkoli indikátorů, ve kterých jsou zahrnuty i soukromé subjekty, je z
pohledu dostupných prostředků a pravomocí města problematické. Zcela spolehlivě
by bylo možné indikátory sledovat, pokud by existoval právní základ opravňující
město takové údaje žádat. Jinak je spolupráce možná pouze na dobrovolném
základě. Nutno podotknout, že tato aktivita by pravděpodobně vyžadovala
personální a finanční posílení.
Indikátory v
oblasti spotřeb energií bude možné lépe sledovat po zavedení systému energetického
managementu a zajištění pravidelných odečtů, ale pouze na objektech ve
vlastnictví města, nikoli na celé území města.
|
|
|
V rámci pravomocí města je toto obtížné. Město vyvíjí
snahy o spolupráci se soukromými investory (např. viz výše – Manuál pro
investory).
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
· Podíl celkové plochy
veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, je odhadnut na více než 90 %.
Roční úspora energie je vyčíslena na 21 816 GJ.
|
|
|
Zateplení bylo již realizováno na 90% budov (plochy);
zbývající objekty se nachází v památkové rezervaci.
|