1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Město využívá územních studií k rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území. Cílem je kompaktní město s vyšší hustotou zástavby a podporou nemotorové dopravy a MHD. Upřednostňujeme výstavbu bytových domů na úkor rodinných a omezujeme také rozvoj příměstských částí, které dosud nesrostly s hlavním sídlem. Zapsané studie se stávají podkladem pro změny územního plánu, tím se postupně daří přetvářet stávající územní plán, který byl schválen v roce 2017, tak aby byly sledovány stávající trendy trvale udržitelného rozvoje. Pořízení nového územního plánu v pravidlech současné legislativy není prioritou města.
|
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územním plánem jsou definovány podmínky zpracovaní územních studií ve významných rozvojových plochách. Při tvorbě územních studií od počátku klademe důraz na udržitelné formy dopravy – MHD, pěší, cyklisté, principy kompaktního města krátkých vzdáleností s vyšší hustotou zástavby. Tyto principy jsou zohledněny i při výpočtu investičního příspěvku dle Zásad pro spolupráci s investory, kdy investor může dosáhnout snížení výše investičního příspěvku za lokalitu v dobré dostupnosti MHD, při výstavbě dostatečného množství parkovacích ploch pro jízdní kola, za obchodní parter, vyšší hustotu obyvatel, vyšší podlažnost aj. U rozvojových lokalit pro průmysl a logistiku pak kromě udržitelných forem dopravy zohledňujeme i blízkost železnice, resp. vlečky, či překladiště a samozřejmě i možnost jednoduchého kapacitního dopravního napojení na silnici I/38 a dálnici D1. Vzhledem k promyšlené síti a dostatečné frekvenci spojů linek MHD lze ve většině lokalit při výpočtech počtů parkovacích stání dle ČSN 73 6110 uplatňovat součinitel redukce počtu stání kp dle příslušných kritérií, tedy redukci automobilové dopravy, a to právě díky dobré kvalitě dostupnosti území veřejnou dopravou, resp. lokálních služeb pěšky a na kole do 15 minut. Město současně od 2023 začne aplikovat po etapách novou koncepci parkování a výhledově plánuje vytvořit vlastní předpis pro stanovení počtu parkovacích míst v souladu s potřebami a možnostmi města zejména v okolí tzv. lokálních center u významných zastávek a přestupních uzlů MHD a meziměstské veřejné dopravy. Město zadává pravidelné aktualizace dopravního modelu i v návaznosti na zpracovávané územní studie, aby byl jasně popsán stav a byly stanoveny prognózy dopravní zátěže území. V rámci studií klademe vždy důraz na vznik nebo další rozvoj občanské vybavenosti, která není ve městě dostatečná a není ani optimálně rozmístěna. Cílem je snaha o vznik lokálních center.
|
-
4,55
- celkový obvod všech domů (dle RUIAN k 1.2.2023) = 696 km - celkový obvod zastavěného území obce (dle ÚP, včetně příměstských částí) = 153 km Hodnota indikátoru: 696/153=4,55 2019 - celkový obvod všech domů dle základní územní identifikace = 709,4 km - celkový obvod zastavěného území dle územního plánu = 143,6 km Hodnota indikátoru 2019: 709,4/143,6=4,94 2016 - celkový obvod všech domů dle základní územní identifikace = 676,9 km - celkový obvod zastavěného území dle územního plánu = 136,1 km Hodnota indikátoru 2016: 676,9/136,1=4,97
|
Z hlediska urbanistického jsou pro město hlavními nástroji udržitelného plánování územní studie a Zásady pro spolupráci s investory, v obou případech je zde kladen důraz na MHD a nemotorovou dopravu. V tomto ohledu je možné trend hodnotit jako zlepšující. Ve sledovaném období se podařilo zadat větší množství studií a zastupitelstvo schválilo Zásady pro spolupráci s investory.
|
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funkční diferenciace je nastavena platným územním plánem, přičemž územní plán podmiňuje významné rozvojové plochy zpracováním územních studií. V rámci územních studií se snažíme docílit optimální hustoty zástavby, na jednotlivých rozvojových plochách. Standardní cílovou minimální hustotou je 100 obyv./ha, to umožňuje vznik udržitelného města krátkých vzdáleností a efektivní správu
města. Funkčně cílíme na promísení bydlení, občanské vybavenosti, administrativy,
nerušících služeb, kultury a rekreace tak, aby vznikalo pestré a živé město. Funkčně oddělená je velká průmyslová zóna na severu města, která je vice
zatížena dopravou, hlukem a emisemi. Ve sledovaném období (2020-2022) byly zaevidovány následujíc územní studie: ÚS37 kampus VŠPJ (ÚS37 kampus VŠPJ: Jihlava) ÚS41 průmyslová zóna Hruškové Dvory (ÚS41 průmyslová zóna Hruškové Dvory: Jihlava) ÚS12 a ÚS30 Znojemská, jih I. (Znojemská – jih I Jihlava (ÚS 12 a ÚS 30): ÚS12 a ÚS30 Znojemská, jih I: Jihlava) ÚS80 lokální centrum Dolina ÚS35 Vysoká, východ (ÚS35 Vysoká, východ: Jihlava) a tyto studie jsou ve fázi rozpracovanosti (Evidované územní studie - pořizované: pořizované: Jihlava): ÚS02 Hruškovy Dvory ÚS06 okolí NC Aventin ÚS24 Handlovy Dvory ÚS01
Lesnov ÚS03
Buková ÚS04
Rantířovská I ÚS07
Henčov ÚS44
logistické centrum Antonínův Důl ÚS42
u hlavního nádraží ÚS46
Pančava I ÚS81
Kosov
|
-
26,95 % RD
70,79 % BD
Data ze Sčítání 2021: Počet bytových jednotek v RD: 6 876 Počet bytových jednotek v bytových domech: 18 062 Počet bytů v ostatních budovách: 576 Celkový počet bytových jednotek: 25 514
Pro srovnání: rok 2017: 24,65% RD / 74% BD
-
počet obyvatel celkem: dostupnost parků 58,7 %
počet obyvatel celkem: dostupnost služeb 96,7 %
počet obyvatel - nová výstavba: dostupnost parků 20,3 %
počet obyvatel - nová výstavba: dostupnost služeb 43,8%
dostupnost parků, tj. veřejný park v okruhu 300 m od bydliště:
- podíl obyvatel z celkového počtu obyvatel: 58,7 % - podíl obyvatel ze zástavby, která vznikla v letech 2019-2023: 20,3 %
dostupnost služeb, tj. ubytování, doprava, stravování, sport, instituce, památka, obchod, ZOO, knihovna v okruhu 300 m od bydliště: (indikátor dostupnost služeb je vyhodnocen na základě bodů zájmu-POI z Multikriteriální analýzy, výsledky nelze zcela porovnávat z indikátorem z předchozího auditu) - podíl obyvatel z celkového počtu obyvatel: 96,7 % - podíl obyvatel ze zástavby, která vznikla v letech 2019-2023: 43,8 %
|
Město ve sledovaném období nechalo zaevidovat nebo má v rozpracovanosti velkou část rozvojových ploch, které byly územním plánem v roce 2017 vymezeny. Územními studiemi se městu mnohdy daří nevhodně vymezené plochy usměrňovat. V některých lokalitách, kde už územní studie byly zpracovány a neodpovídaly principům polyfunkčního kompaktního města se povedlo s investory domluvit na zpracování nové územní studie (např. ÚS24 Handlovy Dvory nebo ÚS03 Buková.) Obecně klademe důraz na zachování hodnotné stávající zeleně, nová zeleň a veřejná prostranství jsou cíleně komponované, nikoliv zbytkovým prostorem, preferujeme kvalitu nad kvantitou. Zahušťování města jde na úkor zbytkových ploch, nikoli na úkor kvalitní zeleně.
|
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jihlava má platný územní plán z roku 2017, vzhledem k tomu, že jeho platnost není časově ohraničená a při stávající legislativě není prioritou nový územní plán pořizovat, je kvalita dalšího rozvoje města řešena zejména územními studiemi, které jsou pro stanovení kvality prostředí s ohledem na měřítko vhodnější. Na územní studie zpravidla navazuje v dané lokalitě změna územního plánu. V současné době pořizované Změny č. 5 a Změny č. 6 a pořizované studie jsou součástí Akčního plánu 2023-2024 ke Strategickému plánu (viz.Strategie Jihlava 2032: Jihlava). Nyní také připravujeme regulační plán pro centrum města.
|
-
únor 2023: a) 0,19; b) 3,19
pro srovnání 2020: a) 0,13; b) 3,28
pro srovnání 2017: a) 0,31; b) 4,11
- plocha zastavěného území obce: 1 924,3 ha - plocha přestavbových a návrhových ploch uvnitř zastavěného území: 119,7 ha - plocha zastavitelná mimo zastavěné území: 381,7 ha
a) 381,8 ha/1924,3 ha = 0,19 b) 281,8 ha/119,7 ha = 3,19
|
Město má jasnou vizi, cílem je kompaktní město krátkých vzdáleností a s vyšší hustotou zástavby. Hlavním nástrojem k jejímu naplnění byly ve sledovaném období územní studie a na ně zpravidla navazující změny územního plánu. Pro naplnění vize vidíme ještě potřebu zpracování Regulačního plánu historického jádra města Jihlavy, který je nyní ve fázi schváleného zadání a zpracování územní studie na rozvojové plochy okolo Městského nádraží.
|
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Architektonickou a
urbanistickou kvalitu stavebních záměrů na území Jihlavy má za úkol prosazovat od roku 2021 zejména Útvar
městského architekta (ÚMA).
Ve vztahu k investorům byly ve sledovaném období za účelem zajištění udržitelného projektování a výstavby schváleny zejména:
Zásady pro
spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního
města Jihlavy (odkaz), které nastavují transparentní pravidla pro jednání mezi městem a investory,
kteří na území města hodlají stavět. Je kladen důraz především na rozvoj veřejných
prostranství včetně veřejné zeleně, dopravní a technické infrastruktury a
občanské vybavenosti. Motivačním nástrojem je investiční příspěvek, který
vychází z hrubé podlažní plochy stavby. Hodnota příspěvku je stanovena s přihlédnutím k urbanistické
kvalitě stavby a míře použití tzv. klimatických
opatření. Zvýhodněny jsou stavby, kde např. uliční fasádu tvoří aktivní parter, parkování řeší za stavební čarou, je umístěn v proluce nebo např. využívá srážkovou vodu pro splachování nebo alespoň 30% plochy střechy je řešena jako vegetační nebo výsadby.
V rámci procesu
dle Zásad je také hodnocení souladu s Manuálem
pro výstavbu na území města Jihlavy (odkaz)
– dle Manuálu jsou posuzovány všechny investiční záměry, o jejichž plánování je
Útvar městského architekta informován od nabytí platnosti Zásad.
- Zároveň město disponuje tzv. Mapou
pozemků pro investory (odkaz). Jde o
přehlednou databázi pozemků ve vlastnictví města nabízených k prodeji.
Pozemky jsou zde charakterizovány přípustným využitím a limity zástavby. (Mapa
pozemků pro investory získala ocenění v soutěži Zlatý
erb 2021).
Pro zajištění kvality veřejných prostranství má město schválené dokumenty:
- Manuál designu
mobiliáře a povrchů (odkaz)
– manuál je koncipován jako vodítko pro postupnou kultivaci veřejných
prostranství. Předkládá jasné mantinely pro povrch a mobiliář s ohledem na
jejich užitnost a pobytovost a se zřetelem na jasné vnímání charakteru a
identitu daných oblastí Jihlavy.
- Manuál dobrých
restauračních zahrádek (odkaz)
– manuál obsahuje popis zahrádek, jejich ideální umístění i ohrazení, doporučený
vzhled mobiliáře, stínících prvků a reklam. Restauratéři, kteří se řídí
manuálem, dosáhnou na motivační slevy z místního poplatku za užívání veřejného
prostoru.
Pro zajištění
vysoce kvalitní architektury město pro významné stavby a veřejná prostranství vyhlašuje
architektonické soutěže o návrh (viz. 1.6.1.). Zpracování projektových
dokumentací zadává autorizovaným architektům. Zadání investičních projektů
město tvoří v mezioborové spolupráci. Velké investiční záměry město projednává s veřejností nad rámec zákonných podmínek, územní studie jsou projednávány již v průběhu tvorby zadání a podněty veřejnosti je tak možné do zadání promítnout (viz. 1.6.5.)
|
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA byly ve
sledovaném období vypsány dvě:
1. Revitalizace
náměstí Almy Rosé (Revitalizace náměstí Almy Rosé v Jihlavě),
(Revitalizace
náměstí Almy Rosé (před Dělnickým domem) v Jihlavě - ČKA), před Dělnickým domem
- předmětem soutěže bylo řešení revitalizace části ulice
Žižkova (před Dělnickým domem) pro vznik budoucího náměstí Almy Rosé. Cílem
soutěže je nalézt nejvhodnější koncepci a výraz veřejného prostoru pro obnovení
funkce náměstí a začlenění dopravního koridoru. Současně bylo úkolem nově
definovat náplň zklidněné části náměstí, které by rovněž mělo být
reprezentativním předpolím Dělnického domu, které by umožňovalo přirozenou expanzi
kultury do veřejného prostoru. Zpracovatel studie bude v navazujících fází řešit i
ulici Fibichova.
2. Táborová
základna hájenka Brtnice (Táborová základna Hájenka Brtnice: Jihlava)
- předmětem architektonické užší projektové soutěže
bylo získání koncepčního návrhu řešení revitalizace souboru objektů táborové
základny Hájenka Černé lesy v Brtnici.
V současné době připravuje město soutěže na prostor "Za snahou" (část ulice Palackého mezi křížení s ulicemi Matky Boží a ulicí Kosmákova) a soutěž na část ulice Hradební (mezi křižovatkami s ulicemi Matky Boží a ulicí Znojemskou). Město dále pokračuje na
přípravě záměrů, které byly v minulém sledovaném období řešeny soutěží ve
spolupráci s ČKA, a sice Revitalizace Masarykova náměstí v Jihlavě a
Horácká multifunkční aréna v Jihlavě.
|
-
ANO
Město na
jaře 2019 založilo Útvar městského architekta, který prosazuje architektonickou
a urbanistickou kvalitu stavebních záměrů na území Jihlavy: https://www.jihlava.cz/utvar-mestskeho-architekta/os-44085. Zároveň podle potřeby spolupracuje s
externími architekty. Expertní služby byly ve sledovaném období využity zejména na: - konzultační a právní služby, - architektonicko-urbanistická posouzení a jiná odborná posouzení soutěžních návrhů, - konzultační a poradenská činnost v oblasti zadávání architektonických soutěží a územních studií, - statický posudek. Město
spolupracuje s Fakultou architektury VUT v Brně:
- v letním semestru 2021/22 na
ateliérovém zadání dostavby budovy radnice (1 studentská práce) - v zimním semestru 2022/23 na
ateliérovém zadání Městská třída Brtnická (14 studentských prací) Pokračuje spolupráce s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou. Připravujeme spolupráci se Stavební fakultou VUT v Brně na urbanistických tématech.
S
ČKA město spolupracuje na zadání a soutěžních podmínkách architektonických
soutěží, zároveň se zaměstnanci Útvaru městského architekta účastní seminářů a
diskuzí ČKA k soutěžím.
|
Trend je víceméně stabilní, v minulém hodnoceném období bylo vypsáno celkem 5 soutěží na velmi významné prostory nebo stavby. Trend v tomto případě nelze hodnotit, co do počtu vypsaných soutěží, je nutné sledovat, že důležité veřejné prostory, jako je prostor před Dělnickým domem a významné stavby, kterým táborová základna ve vlastnictví města, jsou řešeny soutěží.
|
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má od
roku 2019 Útvar městského architekta (ÚMA), který prosazuje architektonickou a
urbanistickou kvalitu stavebních záměrů na území Jihlavy: https://www.jihlava.cz/utvar-mestskeho-architekta/os-44085.
Ke konci roku 2022 tvořilo kolektiv ÚMA 9 aktivních zaměstnanců, z toho 7
stálých a 2 na Dohodu o pracovní činnosti. Vedoucím útvaru je vzděláním i
předchozí praxí architekt, ostatní pozice jsou obsazeny následujícím způsobem:
3 architekt, 1 krajinářský architekt, 2 odborný referent, 1 designér prostředí,
1 ekolog. Všechny pozice jsou obsazeny lidmi s odpovídajícím vzděláním a
předchozí praxí mimo Magistrát města.
ÚMA úzce a
pravidelně spolupracuje s dalšími 3 externími architekty.
|
-
ANO
Indikátor uveden u předchozí návodné otázky.
|
Od založení Útvaru městského architekta v roce 2019, kdy byl Útvar tvořen třemi zaměstnanci, z toho dvěma architekty, počet zaměstnanců postupně rostl. Ke konci roku 2022 měl Útvar 9 stabilních zaměstnanců, zastoupeny byly i specializované profese designér prostředí, krajinářský architekt a ekolog.
|
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, tato zásada byla ve sledovaném období uplatněna. U zadání projektových prací na všechny městské zakázky je výkon autorského dozoru zpracovatele projektové dokumentace do dokončení realizace stavby běžnou smluvní podmínkou.
|
-
ANO
Indikátor uveden u předchozí návodné otázky 1.6.1.
|
Tato zásada byla ve sledovém období stejně jako v minulém sledovaném období uplatněna. Tento postup považujeme za standardní.
|
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U zakázek v režimu zákona o zadávání
veřejných zakázek na zpracování projektové dokumentace zadavatel hodnotí
nabídky podle jejich ekonomické výhodnosti, a to na základě nejvýhodnějšího
poměru nabídkové ceny a kvality. Jako kvalitativní kritérium zadavatel využívá
zejména hodnocení zkušeností realizačního týmu, kde jsou posouzeny zkušenosti
člena realizačního týmu k předmětu plnění veřejné zakázky a kvalita
nedávno poskytnutých plnění i u jiných investorů. Zhotovitel stavby je rovněž
soutěžen dle ekonomické výhodnosti, u běžných zakázek je nejčastěji používaným
kritériem cena, u speciálních zakázek je pak doplněna o kritérium kvality
(např. zkušenosti klíčového personálu s velkorozponovou střešní
konstrukcí, realizací ledové plochy nebo technologií jejího chlazení, realizací
povrchového (pohledového) vedení elektroinstalací a vzduchotechniky jako
záměrného estetického prvku ve vnitřních prostorách budovy, realizaci
pohledových monolitických betonových konstrukcí jako záměr estetického prvku ve
vnitřních prostorách budovy; zkušenosti s rekonstrukcí méně běžných
obloukových či klenbových mostů). Zadavatel také aktivně využívá zvláštních postupů upravených zákonem např. soutěží o návrh, kdy je zájem získat návrh, kterým je zejména plán nebo projekt v oblasti územního plánování nebo architektonických služeb, který zohledňuje kvalitativní kritérium ve vyšším zastoupení vůči nabídkové ceně. Takto jsou řešeny především Územní studie, kritérium kvality je zde posuzováno zejména portfoliem, profesním přístupem, případně oceněním v architektonických soutěžích ČKA. Kvalifikačním
předpokladem jsou adekvátní referenční zakázky. Tento postup je v souladu se
zákonem o zadávání veřejných zakázek a vnitřním předpisem Magistrátu města
Jihlavy Pravidla pro zadávání veřejných zakázek statutárního města Jihlavy.
V případě
předložení nabídky s mimořádně nízkou cenou je uchazeč vyzván k vysvětlení a
zdůvodnění výše nabídkové ceny. Uchazeč je vyloučen pouze v případě neuspokojivého
vysvětlení takovéto výše nabídkové ceny.
|
-
ANO
Viz. indikátor u návodné otázky 1.6.5.
|
Na speciální zakázky je uplatňována vyšší váha pro kritérium kvality. Zejména pro výběr zpracovatelů Územních studií se tak děje bez výjimky.
|
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární
město Jihlava se hlásí k Místní agendě 21, kde je zapojení veřejnosti do
plánování a rozhodování o rozvoji města jedním ze základních principů. Ke
zvyšování kvality participativních procesů bylo zřízeno oddělní strategického
plánování, které má v gesci metodickou podporu všem samosprávným odborům
úřadu, které mohou participativní prvek začleňovat do svých projednávání,
projektů, tvorby koncepcí atd. Pro zvyšování kvality participativních
procesů na úřadě byl v roce 2021 podán projekt s názvem Rozvoj
zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů a veřejných konzultací ve městě
Jihlava na Ministerstvo financí v rámci programu Řádná správa (Fondy EHP
2014 – 2021). Prostřednictvím tohoto projektu získala Jihlava 100% financování
aktivity zvyšujících kvalitu participace jako dovnitř úřadu, tak směrem ven do
dubna 2024 (odkaz).
Cílem projektu je posilování kompetencí zaměstnanců úřadu v dovednostech
plánování a vedení veřejných projednání, efektivnímu a transparentnímu
nakládání s podněty a komunikace výsledků a dopadů těchto podnětů, větší
zapojení veřejnosti do veřejných projednávání (ankety, rozhodování) a navázání
spolupráce s městem se zcela jinými zkušenostmi, rozvoj spolupráce s osadními
výbory. Cílovými skupinami projektu jsou zaměstnanci úřadu, politické vedení
města, široká veřejnost včetně specifických skupin, odborná veřejnost a osadní
výbory města. Zahraničním partnerem projektu je islandské město Reykjavík. V současné době je pro město zpracováván Manuál principů a praxe participace pro životaschopnou Jihlavu (viz. příloha) a zároveň se pracuje na vytvoření GIS aplikace, kde by bylo možné zaznamenávat online připomínky k jednotlivým plánovaným akcím.
|
-
ANO
Témata a místa veřejných projednání za roky 2020 – 2022 jsou v příloze. Mimo velké investiční záměry jsou participativně projednávány zejména Územní studie. Setkání s občany probíhají již v době tvorby zadání. Podněty občanů je tak možné zapracovat již do zadání. Vyhodnocené dotazy jsou následně rozesílány účastníkům mailem (pokud jej zanechali).
|
Město spolupracuje s veřejností ve větší míře. Zapojilo se do mezinárodního projektu na zvýšení kvalit participativních procesů (viz. návodná otázka). Zpracovává Manuál principů a praxe participace (viz. příloha Návodné otázky). Zvyšuje se množství veřejných projednání velkých záměrů s veřejností.
|
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Jihlava v územním rozvoji usiluje o přednostní využití urbanistických proluk, brownfieldů a dalších nevyužitých ploch v místech, kde existuje občanská vybavenost, dopravní a technická infrastruktur, včetně obsluhy MHD. Pro tyto účely byly schváleny Zásady pro spolupráci s investory a Manuál pro výstavbu. Zároveň město nechalo zpracovat tzv. Priority rozvoje bydlení, průmyslu a logistiky, jejichž cílem bylo vytipovat urbanistické proluky uvnitř zastavěného území a vyhodnotit jejich potenciál k zastavěnosti. Brownfields ve vlastnictví města jsou využívány plně nebo částečně a zároveň je připravována jejich rehabilitace. Ve sledovaném období město pokračovalo na realizaci projektů vedoucích k regeneraci Centrálního dopravního terminálu a spolupracovalo s investory např. na přípravě rehabilitace Kampusu VŠPJ.
|
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném
období došlo k regeneraci některých ploch vedených jako brownfield. Většina
brownfields na území Jihlavy je ve vlastnictví soukromých osob a jsou řešeny
individuálně soukromými investory. Z brownfields vlastněných městem byla
ve sledovaném období připravována rehabilitace areálu Modeta (viz. příloha) a přestavba
bývalých kasáren Pístov na výcvikové a vzdělávací centrum pro integrovaný
záchranný systém. Pokračuje realizace projektu Centrálního dopravního terminálu
v prostoru nevyužitých skladů u městského vlakového nádraží a stávající
nádražní budovy. Město také spolupracovalo na zpracování územní studie pro Kampus
VŠPJ v areálu staré nemocnice a v současné době je zpracovávána územnní studie na nevyužívaný areál v Henčově. Stávající brownfields ve vlastnictví města, tj. vojenský
areál v části města Pístov, kasárna Pístov a Modeta jsou částečně využívány. Ve vojenském areálu v Pístově funguje útulek pro opuštěná zvířata a
částečně je areál využit pro skladovací prostory městské společnosti Služby města Jihlavy. Některé prostory kasáren Pístov je pronajímáno soukromým společnostem. Areál Modeta byl ve sledovaném využit pro festival kutilství, inovací, podnikavosti, udržitelnosti a tvoření, tzv. Kutil fest. Samostatnou kapitolou je problematika garáží, město v rámci předkupního práva vykupuje garáže, které jsou nevhodně umístěné, nevyužívané nebo v kolizi se záměry města. Ve sledovaném období
byla realizována výstavba Krajského úřadu Kraje Vysočina v areálu bývalých
kasáren na Žižkově ulici. Soukromými investory byla realizována výstavba
bytových domů v areálu bývalých kasáren na ulici Vrchlického a dokončena
výstavba bytových domů místo bývalé továrny Alfatex. V současné době
soukromý investor připravuje výstavbu bytových domů a občanské vybavenosti v nevyužitém
areálu pro výrobu a skladování v ulici Srázná.
|
-
počet brownfields 24
brownfield 105,26 ha
rozvojové plochy 501,41 ha
podíl ploch brownfield a rozvojových ploch 105,26/501,41= cca 1/5
(data dle ÚAP únor 2023)
Přehled brownfield jsou evidovány a pravidelně aktualizovány v rámci územně analytických podkladů (ÚAP). V současné době ÚAP evidují 24 ploch brownfield, poslední aktualizace proběhla v roce 2022 a vznikla na základě Územní studie krajiny okolí Jihlavy, která vytipovala 8 nových ploch vhodných k zařazení mezi brownfields, včetně návrhu využití. Národní databáze společnosti CzechInvest eviduje na území Jihlavy 1 brownfield a Regionální rozvojová agentura Vysočina 4 brownfield.
-
5, 47 % (dle dat ÚAP k únor 2023)
Plocha brownfield na správním území Jihlavy (ořez ploch dle hranice správního území) = 105,26 ha Plocha zastavěné části Jihlavy: 1 924,28 ha Indikátor: 105,26 ha/1924,28 ha=0,0547
|
K regeneraci a znovu využití dochází. Převážná část ploch evidovaných v ÚAP jsou v soukromém vlastnictví. Vzhledem k tomu, že se na území města nenachází brownfield, který by způsoboval problémy, město významným způsobem neiniciuje revitalizaci těchto ploch. Brownfields ve vlastnictví města jsou ve většině případů využívány nebo pronajímány.
|
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má aktuální
přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých plochách v zastavěném území
obce. Ve sledovaném období byly zpracovány tzv. Priority rozvoje bydlení,
průmyslu a logistiky Statutárního města Jihlavy, jejichž cílem bylo vytipování
urbanistických proluk uvnitř zastavěného území a jejich vyhodnocení pomocí
multikriteriální analýzy. Na základě dostupných, zejména prostorových dat byly
stanoveny limity a potenciály jednotlivých proluk a stanovena míra vhodnosti k
zastavění. Jednotlivé rozvojové plochy jsou poměrně detailně popsány a případný
investor se může rozhodovat na základě, jak ekonomické výhodnosti, tak limitů
jednotlivých ploch. Zároveň město
disponuje tzv. mapou pozemků pro investory, která představuje veřejnosti
přehlednou databázi pozemků ve vlastnictví statutárního města Jihlavy
nabízených k prodeji. Každý pozemek je zde popsán ve formě přípustných využití
i limitů zástavby. https://sgis.jihlava-city.cz/web/EB/MPI/index.html Brownfields jsou evidovány v Územně analytických podkladech a ve sledovaném období byly aktualizovány.
|
-
0,20
Doplněno:
·
plochy nové výstavby na „brownfields“ / na plochách mimo ZÚM = 3,27/16,19 = 0,20 - plochy mimo ZÚM = 16,19 ha (výpočet: nové parcely od roku 2020 mimo ZÚM, druh pozemku: zastavěná plocha a nádvoří +zahrada + ostatní plocha/využití pozemku: silnice a ostatní komunikace) - plochy nové výstavby na „brownfields“ (dle znalosti stavu jednotlivých
ploch „brownfields“ dle ÚAP) = 3,27 ha - Jihlavské
Benátky v místě bývalé továrny Alfatex – 6000 m2, stavba v realizaci, dokončení
2021
- Rezidence
Vrchlického v místě bývalých kasáren – 4500 m2
- parkoviště
P+R u hřbitova na bývalé Havaji – 7 400 m2, stavba dokončena 2020
- soubor BD
v místě bývalého Zemědělského areálu Horní Kosov, Buková – 2020
započata 2. fáze (2 bytové domy), dále je plánováno dalších 9 bytových domů)
- Bytový dům na
jihlavských terasách – 1 300 m2
- Budova
krajského úřadu v prostoru kasáren na Žižkově – 13 500 m2
|
Město disponuje aktuálním přehledem o nevyužitých plochách v zastavěném území obce, zároveň má aktualizovaný seznam brownfields v Územních analytických podkladech.
|
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad spolupracuje
s investory na přípravě záměrů od samého počátku plánování záměru.
Kontaktní místo pro investory je Útvar městského architekta, který dále
koordinuje součinnost věcně příslušných odborů. Nejčastěji investoři potřebují
součinnost z hlediska přístupu k pozemkům a připojením na veřejnou
infrastrukturu. Investoři, kteří využívají brownfileds jsou zvýhodněni v rámci
procesu Zásad pro spolupráci s investory. Zvýhodnění probíhá formou nižší
hodnoty investičního příspěvku (viz. kap. 1.6.). Odstranění starých
ekologických zátěží standardně řeší investor bez spolupráce s městem.
|
|
Město nenabízí investorům nadstandartní služby, nicméně s investory spolupracuje od počátku záměru. Je prioritou města revitalizovat brownfield.
|
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Celková regenerace domů ve vlastnictví města je realizována výjimečně. Situace reflektuje finanční možnosti města. V rámci rekonstrukcí a obnov jsou vždy posuzovány možnosti instalace obnovitelných zdrojů energie, napojení na systém zásobování tepelnou energií, instalaci tepelného čerpadla a další energeticky úsporná opatření. Obnova a nová výstavba inženýrských sítí ve vlastnictví města probíhá průběžně v závislosti na finančních možnostech, technickém stavu sítí a havarijních situacích. Veřejná prostranství jsou regenerována postupně, také v závislosti na finanční situaci.
|
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celková regenerace domů je prováděna spíše výjimečně, převažuje realizace oprav a popř. dílčích rekonstrukcí domů. Celková regenerace bytů je opět prováděna spíše výjimečně, převažuje provádění běžných oprav a údržby. Záměr Multifunkční horácké arény byl zpracován metodou BIM a zároveň bylo požadováno nakládání s dešťovými vodami, upřednostňování materiálů s nízkou uhlíkovou stopou i princip cirkulární ekonomiky, nicméně většina těchto požadavků nebyla z finančních důvodů naplněna.
|
-
Podíl rekonstruovaných domů: 1,8%
Podíl rekonstruovaných bytových domů: 0,7%
Podíl regenerovaných objektů obč. vybavenosti: 3,9%
Podíl regenerovaných bytů: 1,2%
Doplnění indikátoru: Počet regenerovaných
domů, bytů a objektů občanské vybavenosti /počet ve vlastnictví obce - Celkový počet domů: 4/219=1,8% - Počet bytových domů: 1/143=0,7% (celková rekonstrukce bytového domu Husova 31, tj. 6 bytových jednotek) - Objekty obč. vybavenosti: 3/76=3,9% (MŠ Seifertova a ZŠ Seifertova napojení na centrální zásobování teplem, u MŠ Riegrova zateplení a napojení na centrální zásobováním teplem)
- Počet bytů: 9/739=1,2% (Husova 31-6 jednotek, Fritzova 15 - 2 jednotky, Úvoz 28 - 1 jednotka)
Pozn.: V domech s pečovatelskou službou byly rekonstruovány 2 bytové jednotky a opraveno 11 bytových jednotek. V současné době probíhá zadání projektové dokumentace na instalaci fotovoltaických elektráren pro MŠ Resslova a ZŠ speciální a byl zahájen proces optimalizace provozu energetických opatření na MŠ Na Dolech.
Při rekonstrukcích, obnově nebo nové výstavbě objektů užívaných
statutárním městem Jihlava nebo jeho organizacemi je vždy posuzováno několik
možných variant provedení především ve vztahu k instalaci obnovitelných zdrojů
energie, napojení na systém zásobování tepelnou energií (SZTE), instalací
tepelného čerpadla nebo provedení dalších energeticky úsporných opatření. Energetické
posudky zpracované za tímto účelem externí společností slouží jako podklad při
rozhodování o zvolené variantě. Posuzována je celková výše pořizovacích a
provozních nákladů za dobu životnosti investice a vliv jednotlivých variant na
životní prostředí a uhlíkovou stopu města. V letech 2020 a 2021 byly formou
analýzy ceny tepelné energie zpracované energetickým specialistou takto
posouzeny objekty MŠ a ZŠ Seifertova a MŠ Riegrova se závěry, je
nejekonomičtějším a maximálně ekologickým řešením je napojení objektů na SZTE.
Obdobně došlo k vyhodnocení v případě ZŠ Jungmannova, kde byla jako
nejvýhodnější možnost identifikována rekonstrukce plynové kotelny.
|
Situace je dobrá. Celkové rekonstrukce se dějí výjimečně, nicméně je kladen důraz na postupný přechod k ekologičtějšímu vytápění, ke snížení energetické náročnosti budov a příklon k obnovitelným zdrojům energie.
|
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komunikace: Běžnou údržbu a opravy místních komunikací (MK), účelových komunikací (ÚK) a veřejného osvětlení (VO) zajišťuje společnost Služby města Jihlavy, s.r.o. na základě
„Smlouvy
na komplexní
zajištění
veřejně prospěšných
služeb
pro statutární
město Jihlava“. Odbor dopravy má zpracován seznam úseků MK, ÚK
a VO, které
vyžadují
rekonstrukci a každoročně jsou na základě množství finančních prostředků vybrány k realizaci ty úseky, které jsou v nejhorším technickém
stavu. Při přípravě
a realizaci investičních akcí Odbor dopravy aktivně spolupracuje s ostatními
Odbory MMJ ve všech fázích příslušných
projektů. Vodohospodářská infrastruktura: Město má od roku 2021 ve vlastnictví kanalizaci v délce 222,8 km a vodovody v délce 202,4 km. Obnova je prováděna v souladu s Plánem obnovy, dle kritických míst a dle záměrů města. Opravy jsou řešeny komplexně v koordinaci s opravami komunikací. Město v 2020 vybudovalo především 2
130 m splaškové kanalizace v k.ú. Heroltice u Jihlavy. V období 2021 – 2022 proběhla
rekonstrukce v ul. Mlýnská (cca 115 m kanalizace a vodovodu), v ul.
Strojírenská výstavba (cca 400 m kanalizace a vodovodu), začalo se
s realizaci v ul. Smrčenská, ul. Seifertova a Bratří Čapků a
s výstavbou splaškové kanalizace v k.ú. Kosov. V tomto období
probíhala také projektová příprava na realizaci projektů na následujícím
období. Datové kabely:
V současné době neprobíhá obnova metropolitní sítě. Převážná část byla vybudována v letech 2015-2016, životnost kabelů je odhadována na 30 let a zatím nebyla potřeba obnova. Nově bylo vybudováno cca 8 000 m optického kabelu (viz. příloha). Kontejnerová stání na tříděný odpad: Z rozpočtu města jsou každý
rok vyčleněny finanční prostředky na budování
kontejnerových
státní
na tříděný
odpad.
|
|
Obnova komunikací i inženýrských sítí se děje průběžně, většinou jsou řešeny v souvislosti s haváriemi nebo špatným technickým stavem. Rekonstrukce komunikací i inženýrských sítí probíhají v koordinaci se správci zeleně, pravidla pro novou výstavbu jsou nastavena v Manuálu pro výstavbu na území města Jihlavy.
|
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
V červnu 2022
schválilo zastupitelstvo města Adaptační strategii statutárního města Jihlavy
na změny klimatu, tímto krokem zvýšilo připravenost města na důsledky
globálních změn klimatu. Strategie je navržena pro období 2022-2032 a v případě
jejího naplňování se bude město změnám klimatu přizpůsobovat a snižovat emise
skleníkových plynů. Udržitelné nakládání s dešťovou vodou je akcentováno v řadě dokumentů. Problematiku zajištění zásobování obyvatel pitnou vodou město aktivně řeší.
|
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro
ORP Jihlava je zpracován digitální povodňový plán (odkaz), který soustřeďuje informace
související s ochranou před povodněmi a plánováním pro případ povodňové
situace. V rámci Jihlavy je zde evidováno celkem 707 ohrožených
nemovitostí a 27 problematických míst. Povodňový plán také upozorňuje na
nebezpečná místa a místa omezující odtokové poměry a splachy (zatrubnění toku,
překážky na toku apod.). Řešení
problematických lokalit z pohledu protipovodňové ochrany je součástí i studií a
projektů pro širší území.
|
-
ANO
Příklady
opatření ze sledovaného období: - - Revitalizace
Koželužského potoka, jedna část – U Dvora již zrealizovaná, další část ve fázi
přípravy realizace - zadání
- - Rybník Lužný
(realizace rekonstrukce - zkapacitnění bezpečnostního přelivu, oprava hráze)
- - Rybník
Lukáš a Silniční (připravena dokumentace k rekonstrukci
- - Dokumentace
Posouzení kapacity koryta Koželužského potoka
|
Město postupně rekonstruuje a revitalizuje objekty, které jsou
významnou součástí protipovodňové ochrany, jako jsou např. Pístovské rybníky
(Lužný, Lukáš, Silniční atd.) a Koželužský potok. V záplavovém území Q100 se v Jihlavě nachází 1201 adresních
míst, na dotčených místech je přihlášených 796 obyvatel, tj. 1,6 % z celkového
počtu obyvatel Jihlavy. Podle údajů VÚV T.G.M. je celkově v ČR dotčeno
záplavovým územím 4,83 % (k roku 2016). Z toho lze vyvodit, že situace ve
správním obvodu Jihlavy je dobrá.
|
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přímo Plán opatření proti suchu
město zpracovaný nemá. Problematika sucha je řešena na různé úrovni následujícími dokumenty: Adaptační strategie statutárního
města Jihlavy na změnu klimatu (odkaz), která byla schválena
zastupitelstvem města v červnu 2022. Strategie řeší mimo jiné i vlivy
změny klimatu na vodní režim a vodní hospodářství a navrhuje odpovídající
opatření. Opatření jsou zaměřena na zastavěnou část obce, volnou krajinu, stav
inženýrských sítí i systémová řešení. Strategie je navržena na období 2022-2032,
součástí je i akční plán s časovým horizontem pro plnění jednotlivých
opatření. Strategie byla široce projednávána z laickou veřejností,
stakeholdry i napříč úřadem v analytické i návrhové části. Územní studie krajiny okolí Jihlavy
(odkaz), studie byla zpracována v letech
2021-2022. Jde o zaevidovanou studii a tedy o platný územně plánovací podklad. Studie
komplexně řeší problematiku krajiny správního území Jihlavy a navazujících
katastrálních území. V rámci návrhové části jsou mimo jiné také doporučena
opatření ke zlepšení vodního režimu krajiny, ke zvýšení retence v území a
ke zlepšení protipovodňové ochrany území. Problematiku sucha
v souvislosti se zajištěním dodávek pitné vody řeší každoročně
aktualizovaný Generel zásobování vodou. V roce 2020 bylo v rámci
Aktualizace potvrzena potřeba zajištění nového zdroje pitné vody pro Jihlavu.
Zároveň město srze Zásady pro
spolupráci s investory (odkaz)
motivuje investory k využívání tzv. klimatických opatření (odkaz),
kterými jsou např. využití šedých a srážkových vod v provozu nebo opatření
na pozemku, která sníží povrchový odtok z území. Obecná pravidla pro
spolupráci s investory jsou k nalezení ZDE. V rámci zadávání územních studií je vyžadován
návrh urbanistické koncepce v souladu s principy udržitelného rozvoje, mimo
jiné je vyžadována také adaptace na změny klimatu (např. decentralizované
nakládání s dešťovými vodami, zajištění vsakování dešťových vod). Ve sledovaném
období byly takto navrženy územní studie: okolí NC Aventin (navrženy přehrážky v údolní nivě potoka,
vsakovací průleh, suchá retenční dešťová nádrž); Hruškové
dvory (navrženy suché retenční nádrže, zasakovací průleh, retenční nádrž se
stálou hladinou, většina střech koncipována jako vegetační, povrchy parkovišť s umožněním
zasakování); ÚS 24 Handlovy
Dvory (navržena dešťová zahrada). Ve sledovaném období nebyla realizována opatření s primárně protierozní funkcí. V současnosti byly využity služby Nadace Partnerství, jejichž zástupci v rámci projektu Živá půda vyhodnotili způsob hospodaření na zemědělských pozemcích, k dalšímu dopracování a návrhu opatření z hlediska způsobu hospodaření a návrhu protierozních opatření byly vybrány k.ú. Vysoká a k.ú. Pístov, kde se vyskytují větší bloky zemědělské půdy ve vlastnictví města a zároveň jde o bloky, které jsou potenciálně nejvíce ohroženy erozí.
|
-
ANO
Příklady
opatření ze sledovaného období: - -
I.
etapa Revitalizace Masarykova náměstí: opatření pro vsak povrchové vody
s přepadem do akumulačních nádrží s možností zálivky (opatření je již
zrealizováno Video k výstavbě je možné nalézt na youtube.com pod názvem „Časosběrné
video: Výstavba pokojíčku v centru Jihlavy“)
- -
mokřady
U klíčů (připraven k realizaci)
- -
rybník
Luční (připraven projekt k rekonstrukci)
- -
převzetí
do majetku poldr v Pístově (provádění údržby)
- -
MVN
Bedřichov (připraven projekt k realizaci)
- -
Město
stanovilo podmínky pro akumulaci vody a zpomalení odtoku v rámci
komplexních pozemkových úprav. Plán společných zařízení, který tato opatření
obsahuje, byl schválen zastupitelstvem v květnu 2022 (Hlavní výkres)
|
Přijetím Adaptační strategie se město zavázalo k plnění řady opatření, která si kladou za cíl postupně připravovat město na důsledky změny klimatu a zároveň snižovat emise skleníkových plynů. Zástupci města jsou si vědomi rizik, která sucho přináší a zná nástroje, kterými je možné důsledkům sucha přecházet. Problematice sucha se zabývá řada dokumentů, je zde akcentován požadavek zasakování a zpomalení odtoku dešťových vod a je také kladen důraz na zeleň a kvalitní výsadbu dřevin.
|
|