Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Kopřivnice - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Excelentní stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje
Oponent Hana Geissler
Konzultant Olga Starostová
Koordinátor Ivana Holubová Kopřivnice
Lenka Šimečková Kopřivnice

OPONENTURA

9 – Sociální prostředí

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Audit je zpracován přehledně a srozumitelně.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Ano, audit je kompletní, nechybí žádná z informací důležitých pro zhodnocení jednotlivých oblastí.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Ano, zpracovatel auditu rozumí výborně metodickým pokynům pro zpracování auditu, práce s indikátory je bezchybná.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
Oblast 9.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace je stabilní a město je schopno reagovat na nenadále situace osob v tíživé životní situaci operativně. Město financuje činnost krizového koordinátora, každoročně vyčleňuje částku pro potřeby ochrany obyvatelstva a zajišťuje rezervu pro krizové řízení.

V oblasti zmírňování chudoby spolupracuje s řadou sociálních služeb a finančně je podporuje. Snaží se i o rozvoj sociálních služeb v návaznosti na změny potřeb občanů tak, aby odpovídaly nejnovějším trendům právě v oblasti sociálního bydlení, tzv. bydlení především. Ve městě či v okolí jsou poskytovány všechny důležité sociální služby, které poskytují nejen základní a odborné poradenství, ale také nouzové ubytování či pomoc při udržení si bydlení. Osvědčil se systém vícestupňového sociálního bydlení (noclehárna, azylové domy, městská ubytovna, sociální bydlení),  který spolu s projektem Prevence bezdomovectví v Kopřivnici zajišťuje možnost bydlení i v krizových situacích. Město poskytuje krom standardních nájemních bytů i byty zvl. určení pro seniory či osoby se zdravotním postižením.

Vzhledem k mimořádným událostem v posledním období – mj. energetická krize, vysoká inflace, došlo ke zvýšení počtu sociálně potřebných domácností. Zvýšení je však jen nepatrné, a to i díky snižující se míře nezaměstnanosti. Tyto mimořádné události byly zřejmě i následkem postupného zvyšování dluhů za nájemné vůči městu od roku 2021. Díky nastavené práci odboru majetku města s nájemci (dlužníky) se daří podchytit dlužníky bydlících v nájemních bytech města či na ubytovně od počátku, a v mnoha případech se je podaří v bydlení udržet.

I přesto, že došlo ke zlepšení dluhové situace, snížil se počet osob v exekuci a samotný počet exekucí, stále lze usuzovat z poradenské činnosti na vysokou zadluženost domácností, na kterou město dlouhodobě reaguje různými preventivními programy (Prevence bezdomovectví), finanční podporou města organizacím, poskytující služby sociální prevence a poskytovanou sociální práci na obci.

Oblast 9.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Kopřivnice má pevnou záchrannou sociální síť, kterou vyztužuje nad rámec zákonem stanovených povinnosti uložených samosprávě. Nastavené mechanismy umožňují efektivně pomoci lidem, kteří se dostali do krizové situace kvůli přírodnímu neštěstí či havárii, stejně jako občanům, jejich krize je způsobena nepříznivou sociální situací. Pozitivně lze hodnotit financování krizového koordinátora, angažovanost sociálních pracovníků obce stejně jako existující širokou paletu sociálních služeb poskytujících poradenství a prevenci. Stabilizovaným, ale nemalým problémem zůstává zadluženost občanů. Díky inflaci a zdražování cen se stále více občanů dostává do finanční tísně, rostoucí počet žadatelů o dávky hmotné nouze a poptávka po obecním bydlení jsou výzvou do budoucnosti.

Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
Oblast 9.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Ve městě je rozvinutá infrastruktura vzdělávacích institucí, co se týče základních škol, je kapacita dostatečná. Rozsáhlá je i nabídka kroužků a volnočasových klubů. Město však nebylo dostatečně rychle schopno zareagovat na poptávku na místa v mateřských školách. Projekt v této oblasti bude realizovat v letošním roce. Nabídka aktivit mateřských či rodinných center je pestrá, programy zaměřené prioritně na návrat matek do zaměstnání nejsou tolik žádané. Město v minulosti realizovalo spoustu opatření (bezbariérové budovy, školní psychologové, vzdělávání učitelů, rodičů atd.) k zajištění rovného přístupu ke vzdělávání a tím zajistilo vhodné podmínky pro integraci žáků. Město zvyšuje kapacitu sociálních služeb i jejich nabídku v návaznosti na zjišťované potřeby občanů. Sociální služby finančně podporuje a zároveň napomáhá informovanosti o nich. I nadále pokračuje město v zajištění bezbariérovosti ve městě.

 

Oblast 9.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice má za sebou veliký kus práce v zajišťování rovného přístupu k veřejným službám a při snižování sociálních nerovností. Vyzdvihnout lze napříč tématy prostupující koncepční přístup, angažovanost a profesionalitu pracovníků obecního úřadu a zejména rozvíjenou spolupráci rozdílných subjektů a organizací veřejného, soukromého i neziskového sektoru, které mohou přispět k úspěšnému řešení nepřízně jednotlivce.

I díky tomu v obci funguje dobrá síť sociálních a návazných služeb, mateřská a rodinná centra, paleta kulturních, sportovních a dalších spolků nabízejících volnočasové aktivity a školská zařízení řízena v souladu s inkluzivním přístupem. Obec se snaží předjímat bariéry a vytváří mechanismy, jak pružně řešit situaci lidí, kteří by systémem propadli (např. individuální dotace v sociálních službách, úhrada stravování dětí z finančně slabých rodin z příspěvků nadace, nabídka doučování dětí atp.). Na sociální potřeby umí dobře navázat i živá  komunita prostřednictvím zapojení dobrovolníků či darů.

Negativně lze hodnotit nedostatečné kapacity předškolních zařízení, zejména pak nabídku pro děti mladší 3 let. Tyto služby jsou klíčové pro úspěšný návrat rodičů po mateřské a rodičovské dovolené do pracovního procesu a sladění rodinného a pracovního života. Obec se snaží problém řešit různými kroky (viz dále). Zda byly uspěšné, je třeba posoudit v dalším auditu.

Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
Oblast 9.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Kopřivnice nemá sociálně vyloučené lokality. Ve městě jsou však objekty se zvýšeným výskytem nežádoucích jevů, zde dochází k monitoringu a poskytování podpory sociálními pracovníky.

Město pravidelně co 2 roky zjišťuje ne/spokojenost obyvatel v rámci průzkumu veřejného mínění. Spokojenost obyvatel s místem, kde žijí je dlouhodobě vysoká. Veřejnost vnímá problémy související s pohybem osob bez přístřeší či pod vlivem návykových látek. Jedná se o ojedinělé případy, které jsou však velmi intenzivní a toto jejich působení ovlivňuje veřejné mínění. Stížnosti na tuto problematiku jsou minimální. Přestupky proti veřejnému pořádku jak u Policie ČR, tak u Městské policie se snížily.

Klesající zájem občanů o veřejná projednávání a účast na veřejném projednání byl ovlivněn mimořádnou celosvětovou situací (Covid-19). Přesto se lidé zajímají o dění ve městě. Jejich zájem je  ovlivněn lokalitou, o které se jedná a také tématem. Z výsledků analýzy vyplývá, že ochota respondentů přijít na veřejné setkání (projednání) zabývající se tématem rozvoje města meziročně výrazně klesla. 

Občané preferují komunikaci prostřednictvím sociálních sítí. Radnice komunikuje se všemi skupinami obyvatel, prostřednictvím různých setkání a pracovních skupin v rámci plánování sociálních služeb, Zdravotního plánu, Plánu zdraví, apod., ale také prostřednictvím moderní komunikace - web, facebook, instagram apod.

Přestože v Kopřivnici není zřízeno dobrovolnické centrum, působí zde registrovaní i neregistrovaní dobrovolníci. Registrovaní se angažují zejména v sociálních a zdravotnických zařízeních, ostatní vyvíjejí řadu aktivit v neziskových organizacích a různých zájmových klubech. Město podporuje dobrovolnictví a snaží se jít příkladem.

Oblast 9.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Spokojenost obyvatel města Kopřivnice s místem, ve kterém žijí, je dlouhodobě vysoká. V obci je několik lokalit, kde žijí socialně vyloučené osoby a se kterými se pojí obavy očanů spojené s bezpečnosti. Město se snaží místní problémy působením sociálních pracovníků, policie a pracovníků služeb řešit.

Byť zájem občanů o zapojení do věcí veřejných spíše klesá, obec přistupuje k zapojení veřejnosti koncepčně a v souladu s participativním přístupem vytváří možnost pro zapojení občanů do rozlišných fór a skupin, snaží se oslovit různé skupiny nabídkou různých forem a možností aktivizace.

V obci je rozvinutá občanská společnost a komunitní život, ve městě působí mnoho spolků, organizací a iniciativ, které zapojují občany a dobrovolníky do nejrůznějších aktivit. V případě nouzových situací je místní komunita připravena pomoci a doplnit činnost obce a poskytovatelů služeb.

Celkové hodnoceni oblasti:
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
Oblast 9.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Dlouhodobě nízká kriminalita s vysokou mírou objasněnosti. Tento trend se projevil i ve spokojenosti občanů s prací Policie ČR.  Z průzkumu veřejného mínění vyplynulo, že vnímání pocitu bezpečí obyvateli  je více méně stabilní a občané nemají zvýšenou potřebu činit mimořádná opatření k zajištění svému majetku. V případě domácího násilí byl v roce 2022 vykázán nejnižší počet těchto případů. Město je schopno řešit problematiku domácího násilí, má nastavenou spolupráci s příslušnými organizacemi zabývajícími se domácím násilím, v případě potřeby je možné využít krizový byt Armády spásy.  I přes nízkou kriminalitu se město zabývá ve svých strategických materiálech prevencí kriminality a snaží se realizovat aktivity v této oblasti. Město je připraveno řešit mimořádné situace, a to jak lokálního charakteru (např. přívalové deště), tak celorepublikového charakteru. Komunikace mezi různými organizacemi a krizovým štábem byla ověřena jak při pandemii COVID_19, tak při příchodu uprchlíků z Ukrajiny do města. Vybudováním Integrovaného záchranné centra bude mít území Kopřivnice a okolí přijatelnou reakční dobu pro efektivní nasazení sil a prostředků základních složek IZS u mimořádných událostí.  

Oblast 9.4
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Objektivní míra kriminality v obci je nízká, subjektivní vnímání bezpečnosti občany je stabilní. Město k zajištění bezpečnosti v oblasti kriminality i krizových situací přistupuje strategicky, zodpovědně a pečlivě. V obci má také výborné výsledky a důvěru obyvatel policie. Oceněníhodná je i vzájemná spolupráce všech relevantních aktérů a zapojení rozličných subjektů do preventivních programů. 

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

- koncepční a strategický přístup k řešení sociálních témat, komunitní plánování služeb

- připravenost na krizové situace

- nastavená spolupráce s dalšími aktéry z veřejného a neziskového sektoru, kteří působí a ovlivňují sociální oblast

- vysoká úroveň a angažovanost sociální práce na obci, která se zaměřuje na potřebné oblasti a rozumí současným výzvám 

- dobrá síť sociálních a návazných služeb

- dobré sociální klima, absence sociálně-vyloučených lokalit, malý výskyt sociálně-patologických jevů, velká spokojenost občanů s místem, kde žijí

- rozvinutá spolková činnost a živá komunita, která sociální politiku města umí doplnit

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

- nedostatečné kapacity obecního/sociálního bydlení

- nedostatečné kapacity předškolního vzdělávání, nedostatek míst pro děti mladší 3 let

- klesající počet městských strážníků


VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

- spolupráce s dalšími obcemi a krajem, která umožní rozvíjet i podporu pro malé cílové skupiny a specifické situace

- čerpání prostředků z evropských fondů a národních a krajských dotačních titulů

- velcí zaměstnavatelé, kteří vytváří pracovní příležitosti a v obci odvádí daně

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

- další zhoršování finanční situace občanů díky inflaci a růstu cen energií a zboží

- růst cen bydlení v obci, zvyšující se počet občanů v prekérní bytové situaci

- růst zadluženosti občanů

- zvyšující se počet občanů ohrožených sociálním vyloučením a chudobou

- nejistota ve finančním a personálním zabezpečení potřebných sociálních a veřejných služeb

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Moc Vám držím palce, aby se obci nadále dařilo tvořit sociální politiku, která bude dobře sloužit svým občanům. 

Mohu-li doporučit: Snažte se udržet zdroje na sociální práci a sociální služby, zejména ty terénní/komunitní, stabilní, často nejde o výdaje politicky atraktivní (nestříhá se páska), pro podporu ohrožených a zranitelných skupin jsou ale klíčové.

Snažte se napnout více sil do řešení kapacit předškolní péče, ideálně i pro děti mladší 3 let, je to alfa-omega pro možnost návratu rodičů do zaměstnání a sladění rodinného a pracovního života. 

Neustávejte v úsilí zapojovat občany do věcí veřejných, i když se může zdát, že o participaci nejeví velký zájem. Jejich hlas Vám pomůže politiku lépe nastavit.

Opečovávejte sociální a další pracovníky svého úřadu, kteří pracují s klienty či jinak působí v sociální problematice. Jsou Vaše zlato! Jejich profesionalita a angažovanost je pro pomoci lidem v obtížných situacích klíčová.

 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Obec k řešení sociální oblasti přistupuje koncepčně, má výborně zmapovanou situaci a potřeby občanů, což je základní předpoklad pro správné nastavení sociální politiky. Důraz je kladen na prevenci společenských problémů a připravenost na nepříznivé situace. Síť sociálních a návazných služeb je dobře rozvinutá a slouží všem potřebným cílovým skupinám. Excelentní je také sociální práce na obci, která se angažuje v podpoře všech potřebných skupin a reaguje na aktuální potřeby (např. podporu pečujících osob). Vyloučené lokality, výskyt sociálně-patologických jevů a kriminalita se drží na nízké úrovni. Spokojenost občanů s životem v Kopřivnici je veliká. Žije se jim tam dobře. 

Stav hodnocení:
Excelentní stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje

AUDIT

9 – Sociální prostředí

Hodnocení oblasti

9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
Oblast 9.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace je stabilní a město je schopno reagovat na nenadále situace osob v tíživé životní situaci operativně. Město financuje činnost krizového koordinátora, každoročně vyčleňuje částku pro potřeby ochrany obyvatelstva a zajišťuje rezervu pro krizové řízení.

V oblasti zmírňování chudoby spolupracuje s řadou sociálních služeb a finančně je podporuje. Snaží se i o rozvoj sociálních služeb v návaznosti na změny potřeb občanů tak, aby odpovídaly nejnovějším trendům právě v oblasti sociálního bydlení, tzv. bydlení především. Ve městě či v okolí jsou poskytovány všechny důležité sociální služby, které poskytují nejen základní a odborné poradenství, ale také nouzové ubytování či pomoc při udržení si bydlení. Osvědčil se systém vícestupňového sociálního bydlení (noclehárna, azylové domy, městská ubytovna, sociální bydlení),  který spolu s projektem Prevence bezdomovectví v Kopřivnici zajišťuje možnost bydlení i v krizových situacích. Město poskytuje krom standardních nájemních bytů i byty zvl. určení pro seniory či osoby se zdravotním postižením.

Vzhledem k mimořádným událostem v posledním období – mj. energetická krize, vysoká inflace, došlo ke zvýšení počtu sociálně potřebných domácností. Zvýšení je však jen nepatrné, a to i díky snižující se míře nezaměstnanosti. Tyto mimořádné události byly zřejmě i následkem postupného zvyšování dluhů za nájemné vůči městu od roku 2021. Díky nastavené práci odboru majetku města s nájemci (dlužníky) se daří podchytit dlužníky bydlících v nájemních bytech města či na ubytovně od počátku, a v mnoha případech se je podaří v bydlení udržet.

I přesto, že došlo ke zlepšení dluhové situace, snížil se počet osob v exekuci a samotný počet exekucí, stále lze usuzovat z poradenské činnosti na vysokou zadluženost domácností, na kterou město dlouhodobě reaguje různými preventivními programy (Prevence bezdomovectví), finanční podporou města organizacím, poskytující služby sociální prevence a poskytovanou sociální práci na obci.

Oblast 9.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Kopřivnice má pevnou záchrannou sociální síť, kterou vyztužuje nad rámec zákonem stanovených povinnosti uložených samosprávě. Nastavené mechanismy umožňují efektivně pomoci lidem, kteří se dostali do krizové situace kvůli přírodnímu neštěstí či havárii, stejně jako občanům, jejich krize je způsobena nepříznivou sociální situací. Pozitivně lze hodnotit financování krizového koordinátora, angažovanost sociálních pracovníků obce stejně jako existující širokou paletu sociálních služeb poskytujících poradenství a prevenci. Stabilizovaným, ale nemalým problémem zůstává zadluženost občanů. Díky inflaci a zdražování cen se stále více občanů dostává do finanční tísně, rostoucí počet žadatelů o dávky hmotné nouze a poptávka po obecním bydlení jsou výzvou do budoucnosti.

9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
Oblast 9.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Ve městě je rozvinutá infrastruktura vzdělávacích institucí, co se týče základních škol, je kapacita dostatečná. Rozsáhlá je i nabídka kroužků a volnočasových klubů. Město však nebylo dostatečně rychle schopno zareagovat na poptávku na místa v mateřských školách. Projekt v této oblasti bude realizovat v letošním roce. Nabídka aktivit mateřských či rodinných center je pestrá, programy zaměřené prioritně na návrat matek do zaměstnání nejsou tolik žádané. Město v minulosti realizovalo spoustu opatření (bezbariérové budovy, školní psychologové, vzdělávání učitelů, rodičů atd.) k zajištění rovného přístupu ke vzdělávání a tím zajistilo vhodné podmínky pro integraci žáků. Město zvyšuje kapacitu sociálních služeb i jejich nabídku v návaznosti na zjišťované potřeby občanů. Sociální služby finančně podporuje a zároveň napomáhá informovanosti o nich. I nadále pokračuje město v zajištění bezbariérovosti ve městě.

 

Oblast 9.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice má za sebou veliký kus práce v zajišťování rovného přístupu k veřejným službám a při snižování sociálních nerovností. Vyzdvihnout lze napříč tématy prostupující koncepční přístup, angažovanost a profesionalitu pracovníků obecního úřadu a zejména rozvíjenou spolupráci rozdílných subjektů a organizací veřejného, soukromého i neziskového sektoru, které mohou přispět k úspěšnému řešení nepřízně jednotlivce.

I díky tomu v obci funguje dobrá síť sociálních a návazných služeb, mateřská a rodinná centra, paleta kulturních, sportovních a dalších spolků nabízejících volnočasové aktivity a školská zařízení řízena v souladu s inkluzivním přístupem. Obec se snaží předjímat bariéry a vytváří mechanismy, jak pružně řešit situaci lidí, kteří by systémem propadli (např. individuální dotace v sociálních službách, úhrada stravování dětí z finančně slabých rodin z příspěvků nadace, nabídka doučování dětí atp.). Na sociální potřeby umí dobře navázat i živá  komunita prostřednictvím zapojení dobrovolníků či darů.

Negativně lze hodnotit nedostatečné kapacity předškolních zařízení, zejména pak nabídku pro děti mladší 3 let. Tyto služby jsou klíčové pro úspěšný návrat rodičů po mateřské a rodičovské dovolené do pracovního procesu a sladění rodinného a pracovního života. Obec se snaží problém řešit různými kroky (viz dále). Zda byly uspěšné, je třeba posoudit v dalším auditu.

9.3 Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
Oblast 9.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní