Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Kopřivnice - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Tereza Raabová
Konzultant Pavla Lukešová
Koordinátor Ivana Holubová Kopřivnice
Lenka Šimečková Kopřivnice

OPONENTURA

8 – Kultura a volný čas

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Audit je zpracován přehledně a úplně.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit obsahuje odpovědi na všechny otázky.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Ano, audit obsahuje potřebné indikátory.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
Oblast 8.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Vztah města ke kultuře  je velmi dobrý. Město má pro poskytování kulturních služeb včetně služeb knihovny a poskytování služeb informačního centra zřízenou příspěvkovou organizaci Kulturní dům Kopřivnice, která zastřešuje provozování kulturního domu, kina, knihovny a informačního centra. Současně je město spoluzakladatelem obecně-prospěšné společnosti Regionální muzeum v Kopřivnici, o.p.s. V rámci této společnosti se podílí na provozu čtyř muzejních expozic, přičemž městské muzejní expozice každoročně významně dotuje z městského rozpočtu. Ve městě vznikají nové kulturní prostory. V roce 2021 bylo otevřeno nové muzeum nákladních automobilů značky Tatra. Nové muzeum je realizováno přímo v areálu Tatry. Investice ve výši 172 mil. Kč byla financována Moravskoslezským krajem, společností Tatra Trucks a městem Kopřivnice. V roce 2022 byla realizována nová muzejní expozice věnovaná manželům Zátopkovým. Projekt byl podpořen Ministerstvem pro místní rozvoj. V květnu 2022 byla otevřena nová pop-up galerie TOKIVO. Soukromá galerie má do budoucna ambice nebýt jen místem setkávání s výtvarným uměním, ale i multifunkčním kulturním prostorem, kde se budou konat workshopy, přednášky, besedy, autorská čtení, drobnější hudební produkce, fungovat by zde měl knižní klub, nebo půjde o netradiční místo pro lekce jógy a angličtiny. Ve městě je dokončována rekonstrukce centra, kde vznikají nové prostory pro kulturní využití. Vedle prezentačního pavilónu bude možné pro kulturní akce využít krytý prostor Lašské brány a dřevěná pódia.

Ve městě není identifikována absence kulturní služby pro žádnou z cílových skupin.

Výdaje města do oblasti kultury se meziročně zvyšují. Město realizuje, nebo spolupracuje na realizaci mnohé kulturní infrastruktury. Nárůst evidujeme také v objemu finanční podpory kulturních projektů v rámci dotačního programu na podporu kultury a osvětové činnosti. 

Oblast 8.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Úroveň kultury v Kopřivnici je velmi dobrá a v posledních letech probíhá úspěšný rozmach muzejní činnosti. Velmi kladně hodnotím nový strategický plán, který se věnuje kultuře do potřebné šíře i podrobnosti. Město navazuje spolupráce s mnoha jinými subjekty z Kopřivnice i jiných míst, napříč všemi sektory, což není v kulturní politice měst vždy obvyklé, je to však velmi žádoucí a užitečné. Město má navíc dobrý přehled nejen o svých organizacích, projektech a počinech, ale také o nezřizované scéně, komunitní a spolkové činnosti. V návaznosti na rostoucí cestovní ruch, a tím dostatečnou poptávku (potenciální publikum) minimálně během sezóny, je zde velký potenciál dále rozvíjet kulturu v celé své šíři a pestrosti.

Dlouhodobě však není řešen špatný stav kulturního domu, který je významným aktérem pro mnoho kulturních akcí i uměleckých oborů. Tím narůstá dluh vůči kulturní infrastruktuře a zhoršují se podmínky pro pořádání nejrůznějších akcí přímo v centru města. Do dalších let proto (již opakovaně) doporučuji řešit prioritně tuto situaci.   

Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město nemá mnoho historických památek, přístup města je adekvátní počtu těchto památek a jejich charakteru. Město má nadstandardní nástroje na zpřístupňování kulturního dědictví, tradic a odkazu slavných rodáků viz níže. Město se aktivně zapojuje do mezinárodních projektů na zpřístupňování kulturního dědictví.

Město má sice málo nemovitých historických památek, o to více však pečuje o zachování nehmotného kulturního dědictví. Město Kopřivnice si váží slavných rodáků Emila Zátopka, Zdeňka Buriana, Adolfa Rašky, Ignáce Rašky a dalších. Odkaz rodáků je zpřístupňován v expozicích městských muzeí – v Lašském muzeu vznikla v roce 2022 nová expozice manželů Dany a Emila Zátopkových. Projekt Muzejní expozice Dany a Emila Zátopkových byl realizován z rozpočtu města Kopřivnice za přispění prostředků státního rozpočtu České republiky z programu Ministerstva pro místní rozvoj viz příloha informace o projektu. V současné době se připravuje nová muzejní expozice kopřivnické keramiky.

Muzeum Fojtství je zaměřené na historii obce, národopis a zdejší výrobu kočárů. 

Na počest olympijského vítěze Emila Zátopka město již od roku 2001 v regionu spolupořádá Běh rodným krajem Emila Zátopka. Jedná se o běh z rodného města Emila Zátopka do místa jeho posledního odpočinku v Rožnově pod Radhoštěm.

Město společně s kurátory městských muzejních expozic připravují programy pro místní školy. V roce 2022, roce 100. výročí narození Emila Zátopka, město připravilo sérií soutěží pro žáky škol.

 

Emilu Zátopkovi byla odhalena bronzová socha v rekonstruovaném centru města.


Kurátoři města připravili akce věnované dalšímu významnému rodáku Ignáci Šustalovi. V Lašském muzeu se každoročně koná setkání příznivců Zdeňka Buriana.

Viz příloha Zátopek 100 akce  

Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Kopřivnice je skvělým příkladem, jak může město poměrně mladé a průmyslové dobře dbát o své kulturní dědictví. Kromě výrazného zaměření na nehmotné kulturní dědictí a slavné rodáky Kopřivnice velmi dobře pracuje i se značkami a produkty spojenými s městem. 

Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Prostřednictvím dotačních programů je zajištěno dofinancování široké škály kulturních aktivit a akcí. Meziročně objem finančních výdajů města na dotační programy roste. Město reaguje na potřeby občanů při realizaci akcí a reflektuje kulturní dědictví a historické události při plánování strategie v oblasti podpory a realizace kulturních akcí. Vznikají nové akce pro uchování tradic reagující na potřeby občanů – Pálení čarodějnic, Vánoční kinočka – zimní retro kino a další. 

Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má dobře nastavený, transparentní a otevřený grantový systém, počet žadatelů a výdaje na granty je stabilní. Předpokládám, že při tvorbě nové strategie města byla i tato oblast dostatečně diskutována s občany a vyhovuje pořadatelům akcí i občanům. Město samo také vyvíjí aktivity, aby byla v městě pestrá nabídka kultury včetně inovativních projektů.

Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice aplikuje městský marketing, reaguje na potřeby občanů. Město má ambici být atraktivním pro občana i turistu. V současnosti město realizuje nejvýznamnější investicí v jeho novodobé historii, probíhá rekonstrukce centra města. Ve městě vznikají nové produkty. 

Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má v nové strategii zakotvenou oblast atraktivity města, iniciuje projekty revitalizace veřejných prostranství i brownfields, zapojuje veřejnost do veřejných projednávání a plánování.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

Rozvoj muzejnictví

Velmi dobrá práce s nehmotných kulturním dědictvím (Zátopek, Tatra...)

Nový strategický plán města, který věnuje kultuře dostatečnou pozornost

Aktivní práce s obyvateli

Navazování spolupráce s dalšími subjekty napříč sektory

Získávání externích zdrojů z vládní a krajské úrovně

Velmi dobrá a jasná marketingová strategie a značky spojené s městem 

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

Chátrající kulturní dům vyžadující komplexní revitalizaci

Chybí střednědobé koncepce zřizovaných organizací


VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

Atraktivita značky Tatra a E. Zátopka, příp. dalších témat, která město dobře prezentuje

Rostoucí cestovní ruch - je potřeba jej řídit, usilovat o rozložení návštěvníků po celý rok a na více míst, vytvářet makretingové produkty cestovního ruchu, balíčky apod.

Dotační příležitosti využitelné pro revitalizaci kulturního domu (Národní plán obnovy, IROP, další fondy EU, soukromé nadace...)

Partnerství s dalšími městy, zapojování se do asociací a networků městi i kulturních organizací (muzeí apod,)

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

Změna chování společnosti - přechod k domácím formám zábavy (TV, VOD, videohry), méně formálním (např. festivaly, street art) a více interaktivním 

Ekonomická a energetická krize

Bezpečnost

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Kultura je v Kopřivnici na dobré úrovni a v posledních letech sledujeme rozmach muzejnictví. Velmi kladně v posledním období hodnotím nový strategický plán s dostatečný prostorem pro kulturu a volný čas, stejně tak množství spoluprací na nových expozicích a projektech, získávání financí z externích zdrojů ze státní a krajské úrovně. Město podporuje jak vlastní kulturní organizace, tak nezávislé subjekty formou stabilního transparentního dotačního programu. Výjimečná je péče o nehmotné kulturní dědictví, dobře prezentované značky a rodáci spojení s městem (Tatra, Zátopek...). To pomáhá utvářet dobře zapamatovatelný brand pro místní i pro návštěvníky.

Největší slabou stránkou je chátrající kulturní dům v centru města, na který bude potřeba sehnat větší finanční prostředky. Měla by to však být priorita pro nejbližší roky. Snahou by mělo být revitalizovat kulturní dům pro potřeby stávajících provozů, ale i moderních produkcí a nejrůznějších multidisciplinárních projektů, pro využití ze strany města i spolků a běžných občanů. 

Příležitostmi k podchycení a využití mohou být dotační programy na občanskou infrastrukturu i rostoucí cestovní ruch, stejně tak lze pokračovat v navázané spolupráci se všemi partnery (Tatra trucks, MMR, MSK...).

Držím Kopřivnici nadále palce při dalším rozvoji kultury. 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Dobrý stav bez připomínek.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

8 – Kultura a volný čas

Hodnocení oblasti

8.1 Vztah města ke kultuře

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
Oblast 8.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Vztah města ke kultuře  je velmi dobrý. Město má pro poskytování kulturních služeb včetně služeb knihovny a poskytování služeb informačního centra zřízenou příspěvkovou organizaci Kulturní dům Kopřivnice, která zastřešuje provozování kulturního domu, kina, knihovny a informačního centra. Současně je město spoluzakladatelem obecně-prospěšné společnosti Regionální muzeum v Kopřivnici, o.p.s. V rámci této společnosti se podílí na provozu čtyř muzejních expozic, přičemž městské muzejní expozice každoročně významně dotuje z městského rozpočtu. Ve městě vznikají nové kulturní prostory. V roce 2021 bylo otevřeno nové muzeum nákladních automobilů značky Tatra. Nové muzeum je realizováno přímo v areálu Tatry. Investice ve výši 172 mil. Kč byla financována Moravskoslezským krajem, společností Tatra Trucks a městem Kopřivnice. V roce 2022 byla realizována nová muzejní expozice věnovaná manželům Zátopkovým. Projekt byl podpořen Ministerstvem pro místní rozvoj. V květnu 2022 byla otevřena nová pop-up galerie TOKIVO. Soukromá galerie má do budoucna ambice nebýt jen místem setkávání s výtvarným uměním, ale i multifunkčním kulturním prostorem, kde se budou konat workshopy, přednášky, besedy, autorská čtení, drobnější hudební produkce, fungovat by zde měl knižní klub, nebo půjde o netradiční místo pro lekce jógy a angličtiny. Ve městě je dokončována rekonstrukce centra, kde vznikají nové prostory pro kulturní využití. Vedle prezentačního pavilónu bude možné pro kulturní akce využít krytý prostor Lašské brány a dřevěná pódia.

Ve městě není identifikována absence kulturní služby pro žádnou z cílových skupin.

Výdaje města do oblasti kultury se meziročně zvyšují. Město realizuje, nebo spolupracuje na realizaci mnohé kulturní infrastruktury. Nárůst evidujeme také v objemu finanční podpory kulturních projektů v rámci dotačního programu na podporu kultury a osvětové činnosti. 

Oblast 8.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Úroveň kultury v Kopřivnici je velmi dobrá a v posledních letech probíhá úspěšný rozmach muzejní činnosti. Velmi kladně hodnotím nový strategický plán, který se věnuje kultuře do potřebné šíře i podrobnosti. Město navazuje spolupráce s mnoha jinými subjekty z Kopřivnice i jiných míst, napříč všemi sektory, což není v kulturní politice měst vždy obvyklé, je to však velmi žádoucí a užitečné. Město má navíc dobrý přehled nejen o svých organizacích, projektech a počinech, ale také o nezřizované scéně, komunitní a spolkové činnosti. V návaznosti na rostoucí cestovní ruch, a tím dostatečnou poptávku (potenciální publikum) minimálně během sezóny, je zde velký potenciál dále rozvíjet kulturu v celé své šíři a pestrosti.

Dlouhodobě však není řešen špatný stav kulturního domu, který je významným aktérem pro mnoho kulturních akcí i uměleckých oborů. Tím narůstá dluh vůči kulturní infrastruktuře a zhoršují se podmínky pro pořádání nejrůznějších akcí přímo v centru města. Do dalších let proto (již opakovaně) doporučuji řešit prioritně tuto situaci.   

8.2 Vztah k historickému dědictví

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město nemá mnoho historických památek, přístup města je adekvátní počtu těchto památek a jejich charakteru. Město má nadstandardní nástroje na zpřístupňování kulturního dědictví, tradic a odkazu slavných rodáků viz níže. Město se aktivně zapojuje do mezinárodních projektů na zpřístupňování kulturního dědictví.

Město má sice málo nemovitých historických památek, o to více však pečuje o zachování nehmotného kulturního dědictví. Město Kopřivnice si váží slavných rodáků Emila Zátopka, Zdeňka Buriana, Adolfa Rašky, Ignáce Rašky a dalších. Odkaz rodáků je zpřístupňován v expozicích městských muzeí – v Lašském muzeu vznikla v roce 2022 nová expozice manželů Dany a Emila Zátopkových. Projekt Muzejní expozice Dany a Emila Zátopkových byl realizován z rozpočtu města Kopřivnice za přispění prostředků státního rozpočtu České republiky z programu Ministerstva pro místní rozvoj viz příloha informace o projektu. V současné době se připravuje nová muzejní expozice kopřivnické keramiky.

Muzeum Fojtství je zaměřené na historii obce, národopis a zdejší výrobu kočárů. 

Na počest olympijského vítěze Emila Zátopka město již od roku 2001 v regionu spolupořádá Běh rodným krajem Emila Zátopka. Jedná se o běh z rodného města Emila Zátopka do místa jeho posledního odpočinku v Rožnově pod Radhoštěm.

Město společně s kurátory městských muzejních expozic připravují programy pro místní školy. V roce 2022, roce 100. výročí narození Emila Zátopka, město připravilo sérií soutěží pro žáky škol.

 

Emilu Zátopkovi byla odhalena bronzová socha v rekonstruovaném centru města.


Kurátoři města připravili akce věnované dalšímu významnému rodáku Ignáci Šustalovi. V Lašském muzeu se každoročně koná setkání příznivců Zdeňka Buriana.

Viz příloha Zátopek 100 akce  

Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Kopřivnice je skvělým příkladem, jak může město poměrně mladé a průmyslové dobře dbát o své kulturní dědictví. Kromě výrazného zaměření na nehmotné kulturní dědictí a slavné rodáky Kopřivnice velmi dobře pracuje i se značkami a produkty spojenými s městem. 

8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Prostřednictvím dotačních programů je zajištěno dofinancování široké škály kulturních aktivit a akcí. Meziročně objem finančních výdajů města na dotační programy roste. Město reaguje na potřeby občanů při realizaci akcí a reflektuje kulturní dědictví a historické události při plánování strategie v oblasti podpory a realizace kulturních akcí. Vznikají nové akce pro uchování tradic reagující na potřeby občanů – Pálení čarodějnic, Vánoční kinočka – zimní retro kino a další. 

Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má dobře nastavený, transparentní a otevřený grantový systém, počet žadatelů a výdaje na granty je stabilní. Předpokládám, že při tvorbě nové strategie města byla i tato oblast dostatečně diskutována s občany a vyhovuje pořadatelům akcí i občanům. Město samo také vyvíjí aktivity, aby byla v městě pestrá nabídka kultury včetně inovativních projektů.

8.4 Atraktivita a vzhled města

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice aplikuje městský marketing, reaguje na potřeby občanů. Město má ambici být atraktivním pro občana i turistu. V současnosti město realizuje nejvýznamnější investicí v jeho novodobé historii, probíhá rekonstrukce centra města. Ve městě vznikají nové produkty. 

Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má v nové strategii zakotvenou oblast atraktivity města, iniciuje projekty revitalizace veřejných prostranství i brownfields, zapojuje veřejnost do veřejných projednávání a plánování.