7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Za poslední 3 roky můžeme konstatovat, že se
pokračuje v realizaci a implementaci vzdělávací politiky a strategie Vzdělávání
2030+, pokračuje se v nastavených aktivitách a přidávají se nové - v oblastech
participace, digitalizace, enviromentální výchovy, rozvoje kompetencí pro život
a prevence. Pokračuje sdílení know-how škol v rámci ORP v projektu MAP 3. Připravujeme
se na projekt MAP 4. Pokračuje se v zavedených trendech - Ekoškola, Skutečně
zdravá škola, Etická škola, Kultura do škol, důraz na sport (Kopřivnice - město
v pohybu). Město podporuje cílené směřování k rozvoji dětí
v širších oblastech - např. etiky, fair trade, globální výchovy, zapojení
do charitativní činnosti, a to i u škol, kde je jiný zřizovatel. Manažer
volnočasových aktivit, úsek Zdravého města, Odbor sociální a Kulturní dům
Kopřivnice podporují témata výchovných předmětů doprovodnými programy. Nad
obvyklý rámec máme 2x kroužek Veselé vědy a maximální neformální vzdělávání v
rámci kroužků v DDM Kopřivnice (více než 100 kroužků). Část aktivit byla přerušena
epidemickými omezeními, ale od roku 2022 se školství zase vrací k normálu.
|
Město podporuje školy
v oblastech vztahujících se k VUR finančně i organizačně. Významným
příspěvkem pro podporu VUR ve městě je projekt MAP ORP Kopřivnice III. Avizovaný
systém hodnocení VUR ve městě zatím zaveden nebyl. Město se velmi významně
zaměřilo na energetický management na školách – byl pořízen nový energetický
software, pokračuje školení ve využívání softwaru na školách a napříč městem,
školení ohledně úspory energií a vody, dochází k zateplování školních
budov a dalším energetickým opatřením. Školy třídí celou řadu odpadů a nově
také gastroodpad. Z pravidelného vyhodnocení je znatelný významný posun se
spokojeností obyvatel se vzdělávacími institucemi ve městě.
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
1. Finanční normativ na žáka – pokračují podpora v MŠ a
ZŠ na EVVO a to nejen školám zřizovaným městem, nově je podpora rozšířena na
všechny školy ve městě. Částka zůstává stejná, a to 50 Kč na žáka. V roce 2022 se ale zvyšoval obecný školský
normativ na žáka. 2. Spolufinancování projektů odborných učeben
na základních školách - v roce 2020 byly realizovány odborné učebny
na ZŠ projekty na 3 ZŠ v Kopřivnici - na ZŠ a MŠ 17. listopadu to byla
modernizace učebny přírodopisu, na ZŠ Lubina vytvoření přírodovědné učebny a na
ZŠ Emila Zátopka modernizace učebny fyziky. Realizace těchto
odborných učeben vede k těmto pozitivním změnám: zvýšení zájmu žáků o
studium přírodovědných předmětů v souvislosti s volbou budoucího
povolání, zlepšení dovedností při práci s moderními výukovými pomůckami,
rozvoj tvořivosti a samostatnosti žáků s využitím tradičních i
netradičních výukových metod, zlepšení podmínek pro práci s talentovanými
žáky, stabilizaci či zvýšení konkurenceschopnosti školy disponující lepším vybavením
a nabízející žáků příjemné moderní výukové prostory a lepší možnosti přípravy
na další vzdělávání i budoucí povolání. Zvýšila se také kvalita odborných
volnočasových aktivit – kroužků, školou pořádaných olympiád apod. V roce 2021
získaly všechny školy digitální pomůcky z projektu MAS Lašsko. Jsou zpracovány
studie na další modernizace učeben, nicméně dle výsledků ve výzvě 111. IROP –
Základní školy II. – SC 4.1 (MRR) skončily naše projekty pod čarou. Budeme tedy
zkoušet další výzvy (Konektivita do škol apod.).
3. Spolufinancování projektů přírodních zahrad u ZŠ (v roce
2021 realizována přírodní zahrada s prvky EVVO v ZŠ Lubina. 4. V návaznosti na projekt „Svět je velká zahrada“ město
podporuje využívání hřišť u ZŠ a zahrad při MŠ nejen pro výuku,
ale také v odpoledních hodinách pro veřejnost – město dává
příspěvek na správce hřišť a zahrad a na jejich údržbu. Rozšiřuje se počet
otevřených zahrad pro veřejnost v jednotlivé dny. Ve všední dny jsou vždy otevřeny 1-3 zahrady pro kopřivnickou veřejnost https://koprskolky.cz/media/wysiwyg/Otev%C3%ADrac%C3%AD%20doba%20zahrad%20v%20M%C5%A0%202023.docx . Příspěvek na správce zahrady je v rozpočtu dle požadavku ředitelky mateřských škol. Není to omezeno, ba naopak - snaha města je, aby otevřených dnů bylo více i za cenu vyššího příspěvku. Je však i omezený počet brigádníků ve městě pro tuto činnost. 5. Organizace soutěží a akcí pro žáky MŠ a ZŠ, informování o
celostátních soutěžích i akcích města, do kterých se mohou zapojit
(např. kampaň Den země - soutěže škol,
Ekovýstava, akce Pohádkový les apod.) http://zivotniprostredi.koprivnice.org/ Den bez úrazů – kampaň zaměřená na bezpečnost a poskytování
první pomoci Evropský týden mobility – udržitelná doprava (akce – př.
cyklohrátky), Mladý cyklista – akce ve spolupráci s BESIP Evropský den bez aut – upozornění na neudržitelný růst
individuální dopravy, snaha o podporu veřejné dopravy, stezky pro pěší,
cykloturistické trasy,...) Cyklohrátky Odborná pomoc města spočívá v koordinačním a metodickém
zastřešení akcí. Část akcí, seminářů a workshopů je realizována v rámci
projektu MAP ORP KOPŘIVNICE III a poskytována tak celému ORP (viz výše a další
odkazy). 6. Podpora města vzhledem k projektům neziskových organizací
zabývajících se mimo jiné vzděláváním k UR (dotace a dary) - dotační program Zdravé město - alokace 60 tis. Kč / rok (čerpají místní spolky - Junák Kopřivnice, Vlčovjané, Katolický dům Kopřivnice...)
7. Fungující dětské zastupitelstvo (dále jen DZ) a jeho
aktivní činnost (spolupráce na kampaních Zdravého města, zapojování mladých do
projektů města, iniciace vlastních podnětů vedení města, organizování akcí pro
seniory…). 8. Školy zakoupily v roce 2022 v rámci výzvy ŘO IROP: 68. – Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení – integrované projekty CLLD digitální pomůcky - interaktivní tabule, interaktivní panely, projektory, chromebooky. Pomůcky slouží k zatraktivnění vyučování a používání technologii 21. století v rámci všeobecně vzdělávacích předmětů. 9. Vyhodnocování VUR zatím probíhá pouze ve formě kontroly vyúčtování dokladů za aktivity a sledováním aktivit v rámci Výročních zpráv škol .Vzhledem k útlumu akcí během Covidu nebyla v tomto období srovnatelná data pro společně měření.
|
|
Standardní podpora (státní financování a RVP) je
posilována finančními podporami z města (přímá podpora) a pak koordinací a
vlastními aktivitami směrem z úřadu k lidem. OŽP, OŠKS, OSV, ORM –
odbory úřadu a příspěvkové organizace města podporují aktivity, kde je obsažena
tématika udržitelného rozvoje. Citelný je i rozvoj na školách, díky zapojení do projektů
MAP III, ŠABLONY, OKAP, Nadace partnerství, apod., které umožňují financovat
např. projektové vyučování, vzdělávání pedagogů, tandemovou výuku,
environmentální výchovu, polytechnickou dovednost dětí a žáků, rozšíření nabídky
aktivit na školách atd. Školy získávají za poslední roky také řadu ocenění a
zapojují se do různých iniciativ – viz aktualizovaný dokument "Statusy a
projekty škol ORP Kopřivnice". Rozvoj aktivit byl zbržděn COVIDEM a ředitelé škol musely řešit úplně jiné problémy.
|
Město podporuje školy finančně i organizačně. Pozitivně lze
hodnotit rozšíření podpory na EVVO na všechny školy ve městě a udržení finanční
podpory za žáka. Kvitujeme vytvoření a modernizaci odborných učeben
(přírodopisu, fyziky). Chválihodné je také spolufinancování přírodních zahrad s
prvky EVVO a otevírání školních zahrad při MŠ a ZŠ veřejnosti. Probíhá podpora
organizační ve formě soutěží a akcí vztahujících se k UR. Významným
příspěvkem pro podporu VUR je projekt MAP ORP Kopřivnice III. Ve městě je fungující
dětské zastupitelstvo. Probíhá podpora projektů NNO.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor školství, kultury a sportu sbírá data o využití finančních
prostředků určených na EVVO přímo od škol v rámci zpracovaných výročních
zpráv škol. Zjišťujeme typ akce či projektu, případně druh pomůcek/didaktických
materiálů, na který byly peníze využity a počet zapojených žáků školy. Zároveň
školy uvádí, které aktivity v oblasti VUR využívají a se kterými
organizacemi spolupracují. Další výkaznictví probíhá
prostřednictvím rozborů hospodaření a účetní evidence, kdy příspěvek na
VUR sledujeme odděleně pod speciálním účetním symbolem.
Další evidence neplánujeme – nechceme zvyšovat administrativní
zátěž na školách.
|
-
Ano
Formou výročních zpráv, viz návodná otázka 7.1.2
|
Základní
sběr informací probíhá dlouhodobě.
|
Město
sbírá informace VUR pouze ve formě kontroly vyúčtování dokladů za aktivity a
sledováním aktivit v rámci výročních zpráv. Avizovaný systém hodnocení VUR
zatím nebyl zaveden – město zmiňuje útlum aktivit během COVID-19 a nechce
zvyšovat administrativní zátěž na školách.
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školy využívají různé veřejně přístupné databáze elektronických
materiálů – např. materiály z projektu EduBase (http://www.edubase.cz/pro-skoly.php),
DUM RVP (https://dum.rvp.cz/index.html), (elektronické materiály
pro udržitelný rozvoj z projektu EU peníze školám). Některé
školy jsou členy sítě M.R.K.E.V (metodika a realizace komplexní
ekologické výchovy), 5x do roka obdrží písemné materiály (časopis Bedrník,
nabídky středisek ekologické výchov, informační materiály) využitelné ve výuce,
průběžně jsou z M.R.K.E.V. rozesílány elektronické nabídky výukových
programů pro žáky, nabídky seminářů pro učitele (https://www.e-bedrnik.cz/zakladni-a-stredni-skoly/co-je-program-mrkev/) Dále jsou školami využívány didaktické materiály volně dostupné – např. www.npi.cz, www.rvp.cz.
apod. Školy se také zapojují do různých programů, ve
kterých dosahují různých certifikátů - např. Ekoškola, Etická škola, Světová
škola, Zdravá škola, Rodiče vítáni, apod. Lídrem v této oblasti je
ZŠ Floriana Bayera, která má tituly Světová škola, Ekoškola, Etická škola a
zapojuje se do projektů jako je "Les ve škole", "Recyklohraní
aneb ukliďme si svět" atd. Dobrou praxi a zkušenosti předávají mj. v rámci
pracovní skupiny "Rovné příležitosti" fungující v projektu MAP ORP
KOPŘIVNICE III. Ostatní školy se tak v posledních letech také výrazněji
zapojují do těchto projektů a získávají ocenění.
ZŠ a MŠ 17. listopadu spolupracuje již třetím rokem se Světem vzdělávání
a zajišťuje výuku nadaných dětí v rámci přizpůsobeného ŠVP. Žáci se
zapojují do logických olympiád a dalších badatelských aktivit.
|
|
Školy využívají veřejně dostupné databáze a didaktické
materiály, které jsou volně k dispozici. Konstatují, že nabídka je dostačující.
Projekt MAP vytvořil nápadníček enviro-pomůcek pro výuku. Obec v tomto směru již
nevytváří další žádné nové databáze.
|
Pro školy je k dispozici dostatečné množství materiálů a
město si jich je vědomo. Vznikl také nový EVVO nápadník v roce 2019, který
je pro školy k dispozici a nabízí primárně přehled vzdělávacích center a
aktivit, které je zde možné realizovat.
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny budovy ZŠ a MŠ jsou zařazeny do systému energetického
managementu budov v majetku města Kopřivnice. Energetický management
je zde vykonáván na ose spolupráce mezi odpovědnými zaměstnanci škol,
energetikem města a odborem školství, kultury a sportu. Spotřeba energie a finanční náklady na energie jsou sledovány
speciálním energetickým sw Energy Broker https://www.energybroker.cz/,
ke kterému má přes internet přístup celý energetický management města, včetně
zaměstnanců školských zařízení odpovědných za hospodaření s energiemi,
energetika města, pracovníků odboru školství, kultury a sportu. Hospodaření s energiemi je samostatně zpracovaný proces MU.
Sledování spotřeby energií je prováděno v měsíční periodě s ručním odečtem
měřidel energie a vody. Zřizovatel zajistil vypracování energetických auditů
(energetických posudků), průkazů energetické náročnosti budov,v některých
případech i energetických štítků obálky budov , v rozsahu definovaném
platnou legislativou. Mnohá energeticky úsporná opatření doporučená z
energetických auditů či posudků již byla provedena, např. komplexní
zateplení – www.koprivnice.cz (RADNICE/PROJEKTY/
UKONČENÉ PROJEKTY). Na zateplení se částečně čerpaly peníze z dotací. Jiná
úsporná opatření teprve čekají na realizaci a hledají se finanční zdroje. Kromě
využití dotací se využila u investic do krátkodobě návratných
energetických opatření metoda EPC. Bylo přikročeno i k osvětě uživatelů škol. Osvěta k
udržitelné energetice a hospodaření s vodou všech zaměstnanců příspěvkových
organizací a organizačních složek spadajících pod odbor školství, kultury a
sportu je prováděna energetikem města 1 x ročně. V oblasti hospodaření s
energií a vodou je nastavena i motivace. Ředitelé jednotlivých příspěvkových
organizací jsou každoročně hodnoceni z hospodaření s energií a vodou, což má
zpětnou vazbu do jejich finančního odměňování. Další úsporná opatření jsou chystána v oblasti spotřeby elektrické
energie.
Aktualizace
2022
název
|
počet
kontejnerů
|
PLAST
|
PAPÍR
|
BÍLÉ SKLO
|
BIO
|
ZŠ 17. listopadu
|
1
|
1
|
1
|
0
|
ZŠ Alšova 1123
|
1
|
1
|
0
|
1
|
ZŠ E. Zátopka, Pionýrská 791
|
1
|
1
|
0
|
1
|
ZŠ M. Horákové, Obránců m. 369
|
1
|
1
|
0
|
0
|
ZŠ Lubina 60
|
1
|
1
|
0
|
1
|
ZŠ F. Bayera
|
1
|
1
|
0
|
0
|
ZŠ a MŠ Motýlek, Smetanova 1122
|
1
|
1
|
0
|
0
|
ZŠ Mniší *
|
-
|
-
|
-
|
-
|
MŠ Mniší
|
0
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Krátká
|
0
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Česká
|
0
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Francouzská
|
0
|
1
|
0
|
1
|
MŠ I. Šustaly
|
0
|
1
|
0
|
0
|
MŠ Jeřabinka
|
0
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Lubina
|
1
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Pionýrská
|
1
|
1
|
0
|
1
|
MŠ Záhumenní
|
1
|
1
|
0
|
1
|
* ZŠ Mniší poskytuje nádoby na tříděný odpad přímo
Slumeko, jedná se o nádoby o objemu 240l na plast (1ks) a na papír (1ks).
Dle sdělení kolegů z OŽP, OMM a ze škol nebyly zavedeny zatím systémově kompostéry. U školských objektů jsou "svépomocí" zbudována zařízení na zachytávání vody a kompost. Zahrádky jsou minimální, takže to na zálivku stačí sudy. Text tedy zůstává. Školská zařízení mají sjednanou ekologickou likvidaci odpadu z kuchyně. Kompostéry na ZŠ a MŠ, sběr a využití dešťové vody
MŠ Francouzská:
Na zahradě mají svůj kompost, který je z palet a je dvoukomorový. Dále využívají popelnici na bio odpad. Kompost budou na podzim využívat jako hnojivo do záhonů. Chtěly by dokoupit biopopelnice i do tříd. Seznamují děti s tím, jaký přínos má kompost pro naši zemi.
Mají koupený sud na dešťovou vodu. Řeší se odtoková roura z okapu, zatím je jen na sběr vody co naprší. Vodu využívají na nově vybudované záhony na školní zahradě. Učí děti šetřit vodou z vodovodu.
MŠ Lubina:
Vlastní kompostér zatím nevyužívají, ale chystají se zavést od nového školního roku. Zatím odpad ze zahrad a školní kuchyně dávají do BIO popelnice, kterou pak Slumeko sváží.
Zadržování dešťové vody - ano, z okapu do sudu - používají na zalévání a hry dětí.
MŠ Pionýrská:
Mají obojí. Chytají vodu i dělají kompost.
MŠ Zd.Buriana:
Mají svůj vlastní kompost a také zachytávají dešťovou vodu, kterou využívají ve své zahradě.
V ostatních MŠ zatím kompostér není a vodu nezachytávají.
U ZŠ, které mají školní zahrady, tak využívají kompostéry, zahradu nemá ZŠ M.Horákové, tak tam není. Dešťovku školy zatím nevyužívají.
Co se týče třídění, třídí se určitě více než v roce 2018. Přibyla smlouva na gastroodpady a třídí se gastroodpady.
|
|
|
V letech 2020 – 2022 pokračovala osvěta v rámci používání energetického programu
(Energybroker), který umožňuje jednak vkládání potřebných dat na jedno místo,
ale hlavně možnost nahlížení všech zúčastněných osob. Spolupráce se v tomto
velmi zlepšila, provoz je pravidelně sledován a výkyvy jsou konzultovány s
energetikem města. Jsou také nastavená pravidelná školení zaměstnanců ZŠ a MŠ
městským energetikem na všech školách a školkách zřizovaných městem (1 x
ročně). Pravidla energetického managementu byla rozvinuta v příkazu tajemníka
"Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací"- příloha č. 8
předpisu.
|
Město pořídilo nový energetický software, který umožňuje
nahlédnutí spotřeby energie ve městě všem zúčastněným a jejich další spolupráci
a koordinaci – pokračuje školení a využívání napříč městem a školami. Nově byla
pravidla energetického managementu rozvinuta v příkazu tajemníka "Zásady
vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací“. Chválihodné je každoroční
školení pro zaměstnance v oblasti spotřeby energie a nakládání s vodou.
Dochází také k postupnému zateplování budov a dalším energetickým
opatřením. Na školách se třídí velká část odpadů, jak město dokládá
v přehledné tabulce o recyklaci různých materiálů v MŠ a ZŠ. Některé školy
využívají také kompostéry, popelnice na bio odpad a využívají dešťovou vodu.
Nově se sváží také gastroodpad.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K největšímu síťování učitelů a vychovatelů dochází
v rámci projektu MAP ORP Kopřivnice, kde jsou mj. vytvořeny pracovní
skupiny zacílené na rozvoj gramotností (čtenářská, matematická), dále na
podporu rovných příležitostí ve vzdělání a pracovní skupina pro předškolní
vzdělávání. Pro práci pracovních skupin nabízí město k dispozici prostory
pro setkávání, je schopné nabídnout koordinátory pro diskuze a lektory
vzdělávání pro účastníky zdarma. V rámci budování znalostních kapacit byly
v MAP III plánovány a připravovány aktivity sdílení zkušeností a předávání
dobré praxe ředitelů, pedagogů (učitelů a vychovatelů) se zaměřením na
jednotlivé gramotnosti, moderní didaktiku, vzdělávání v oblasti etické
výchovy, komunikativních dovedností, socioklimatu ve třídách, práci
s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami atd. Část pracovních skupin a otevřeným kabinetů byla utlumena z důvodu snížení
prostředků v projektu MAP 3. Město také úzce spolupracuje s místními
organizacemi, nabízejícími vzdělávání v problematice UR, jednak
organizováním společných akcí a také předává jejich nabídky na ZŠ a MŠ (např.
Radamok, Hájenka z.s., atd.). Místní školy tyto aktivity využívají pro žáky i
učitele. Na půdě MÚ probíhají 4 x ročně pravidelná
setkávání zástupců firem, Úřadu práce, škol a zástupců města (vedení + vedoucí
odborů rozvoje města a školství) v rámci Rady pro rozvoj lidských zdrojů.
Prohloubila se tím spolupráce těchto organizací v aktuálních tématech
rezonujících ve městě, tj. zejména rozvoj, vzdělávání, podpora firem, atd. (viz
přiložená pozvánka na setkání v roce 2022)
Vedení škol a školských zařízení se setkávají na pravidelných poradách,
které pro ně pořádá Odbor školství, kultury a sportu 1x za 2-3 měsíce. Je zde
prostor pro sdílení nápadů a domlouvání spolupráce. V případě zájmu jsou zvány
a vítány i další organizace, které prezentují své nabídky a možnosti spolupráce
se školami. Zpravidla na každé poradě se takto objeví 1-3 hosté s různými
podněty (viz přiložená aktuální pozvánka na poradu s řediteli). Město
Kopřivnice podporuje a vytváří podmínky pro sdílení zkušeností a setkávání
s experty také v rámci MAP III, kde jsou aktivně vtaženi zástupci
škol na území ORP Kopřivnice a daří se evaluovat minulá období vzhledem
k místnímu akčnímu plánování. Navrhují se opatření vedoucí ke změnám a ta
vycházejí z reálných potřeb škol. Někteří ředitelé škol ve výročích zprávách uvedli, že školní koordinátoři EVVO prošli v roce 2022 specializačním studiem. Po dodatečném průzkumu jsme zjistili, že kurzem č. j. MSMT–7779/2020-1 (školní koordinátor pro udržitelný rozvoj...) neprošel v posledních třech letech žádný pedagog, ani na školách jiných zřizovatelů (kraj, církev).
|
-
Ano
Viz návodná otázka 7.1.5
|
Síťování
probíhá zejména díky projektu MAP, který působí v celém ORP - došlo k
většímu propojení a spolupráci nejen mezi jednotlivými školami, ale i mezi ZŠ a
MŠ a dalšími institucemi (knihovna, DDM, místní a okolní firmy a NNO).
|
Probíhá síťování a spolupráce v rámci projektu MAP III.
Dochází i nadále k pravidelným schůzkám zástupců města, firem, úřadu práce
a škol v rámci Rady pro rozvoj lidských zdrojů.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2021 proběhl další průzkum veřejného mínění
realizovaný společností Augur (probíhá jednou za 2 roky), jehož součástí bylo i
několik otázek týkajících se vzdělávání. U většiny otázek je srovnání s
předešlým šetřením v roce 2018. .Detaily viz: https://www.koprivnice.cz/assets/File.ashx?id_org=6939&id_dokumenty=5937 - str. 16-20. Z uvedeného vyplývá zejména: Spokojenost
s mateřskými školami ve městě Jak
vyplynulo z analýzy výsledků, více než sedm z deseti respondentů je spokojeno s
kvalitou práce s dětmi v mateřské škole (74,7 %). Téměř stejný počet
respondentů je spokojen s mateřskými školami obecně (72,9 %). Se spoluprací
školského zařízení a rodičů je spokojeno 71,6 % dotázaných a více než šest
respondentů z deseti je spokojeno s možností výběru mateřské školy (62,3 %).
Podrobně výsledky dokumentuje graf. Srovnávací analýzy s průzkumem z roku 2016
a 2018 jsou uvedeny v tabulce. Z výsledků je patrný nárůst spokojenosti se všemi
položkami z oblasti základního vzdělávání. Spokojenost
se základními školami ve městě
Se základními školami
jsou spokojeny téměř tři čtvrtiny dotázaných (74,7 %). Téměř stejný počet
respondentů vyjádřil spokojenost s nabídkou mimoškolních aktivit (školní
družina, klub, kroužky) (70,9 %) a s kvalitou práce s dětmi v základních
školách (68,6 %). Naproti tomu nejnižší míru spokojenosti vyjádřili respondenti
s kvalitou vzdělávání v oblasti praktických dovedností (54,5 %). Podrobně
výsledky dokumentuje graf. Srovnávací analýzy s průzkumem z roku 2016 a 2018
jsou uvedeny v následující tabulce. Z výsledků je patrný opětovný nárůst
spokojenosti se všemi položkami z oblasti základního vzdělávání.
|
-
Ano
Viz návodná otázka 7.1.6 a přiložený dokument
|
Oblast vzdělávání se zejména větším propojením
jednotlivých aktérů v území v rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE zlepšuje a
rozvíjí. Stále je na čem pracovat, nicméně spokojenost obyvatel se vzdělávacími
institucemi je dle uvedených průzkumů dobrá až velmi dobrá.
|
Město provádí pravidelný průzkum veřejného mínění každé dva
roky a součástí je i průzkum spokojenosti obyvatel se vzdělávacími institucemi.
Poslední průzkum proběhl v roce 2021 a byl porovnán s výsledky
z roku 2018 a 2016. Z výsledků vyplývá, že je více než 70% respondentů spokojených se
ZŠ i MŠ. Trend spokojenosti s MŠ i ZŠ od roku 2018 poměrně výrazně vzrostl
ve všech otázkách.
Velmi chválíme také zařazení otázky ohledně moderních směrů
výuky (Montessori, Scio-škola, atp.) do dotazníku. Z převažující odpovědi
„nevím“ (více než 60 procent) však vyplývá, že by bylo vhodné rodiče lépe
informovat o tom, co takové vzdělávací směry obnáší.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Město
má snahu podporovat NNO zajišťující neformální vzdělávání, spolupracovat s nimi
a nabízet dotační programy, které jsou pro ně dostupné. Většina NNO tu působí
dlouhodobě, částečný útlum nastal díky COVIDu, nyní se zase aktivity rozběhly. Město
nabízí podpory na nájmy, činnost, akce, případně individuální dotace. V rámci
dotačních programů se snažíme podpořit všechny žadatele, kteří splní kritéria
vyhlášeného programu, i když ne vždy v plné finanční výši, o jakou žádali. V roce 2022 došlo k navýšení
všech dotačních programů. Tím se výrazně zvýšila podpora zejména spolků
pracujících s dětmi a mládeží a většina z tohoto navýšení jde
přímo do činnosti klubů s dětmi a mládeží do 26 let.
|
Ve městě je řada organizací a NNO
zabývající se aspekty VUR. Od minulého auditu přibyla jedna organizace
(Harmonie pro všechny), kterou město podpořilo. Město finančně podporuje řadu
NNO a organizací, které se svými akcemi dotýkají (V)UR - podpora počtu žádostí
zůstává stabilní a celkové finanční prostředky se v čase mírně zvyšují. Město
má všeobecný přehled o činnosti NNO a dalších organizací dotýkajících se VUR,
nicméně podrobnější analýzu neformálního vzdělávání vzhledem k VUR zatím
neprovedlo. Město podporuje síťování různých aktérů ve vzdělávání.
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
rámci Kopřivnice evidujeme několik NNO, které se zabývají mj. vzděláváním pro
udržitelný rozvoj, ale zpravidla mají širší záběr aktivit. Částečně se touto
problematikou zabývají i některé příspěvkové organizace. Proti
minulému auditu máme od roku 2021 nový sociální podnik „Harmonie pro všechny (informace o společnosti v rámci bodu 7.4.1.),“, se kterou z pozice města spolupracujeme a jejíž činnost
podporujeme. Co se podpory města týká, některé organizace jsou
finančně podporovány příspěvkem z města (Městská knihovna +
Akademie III. věku patřící pod Kulturní dům Kopřivnice, p.o., Dům
dětí a mládeže, p.o. apod.), ostatní mají možnost žádat o dotaci např. na akce
(využívá např. Mandala, Junák, Pionýr), u řady spolků podporujeme také nájmy a
činnost směřovanou k dětem a mládeži do 26 let (např. Pionýr, Junák,
sportovní kluby a kulturní spolky), individuální dotaci dostalo Centrum
pro rodinu. Níže podávám stručný popis činnosti jednotlivých NNO a p.o.:
1. Centrum pro rodinu, z.s. – https://cprkoprivnice.webnode.cz/.
Posláním Centra pro rodinu je podporovat rodinu, manželství a mezilidské
vztahy. Pořádají řadu vzdělávacích kurzů a seminářů, aktuálně např. čtyřdílný
kurz „Cesta efektivní komunikace“, seminář pro rodiče „sourozenecké konstelace“
a řadu dalších. Pro ZŠ a SŠ nabízí preventivní školní program „Škola osobního
života“. Tato nezisková organizace vznikla a působí na území města od
září 2017. Cílem centra je přispívat k upevňování stability manželství, ke
zlepšování vztahů a prevenci vztahových dysfunkcí v rodině a
k trvalému posilování základních funkcí rodiny. Činnost, kterou organizace
a realizuje, spočívá v přípravě mladých lidí na manželství a rodičovství,
v pořádání vzdělávacích akcí (přednášek, besed a kurzů) pro veřejnost
s cílem podpořit a rozvíjet vztahové, rodičovské a rodinné kompetence
účastníků a také v poskytování podpory rodinám zatíženým vztahovými a
výchovnými problémy. Tato podpora je uskutečňována nabídkou individuálních
konzultací, rodinných mediací a rodinných terapií v rozsahu dle potřeb
klientů. Organizace se zapojila do procesu komunitního plánování sociálních
služeb a je uvedena ve III. střednědobém plánu sociálních služeb na území města
Kopřivnice v Příloze č. 4 „Síť souvisejících aktivit“ jako organizace,
která svými aktivitami vhodně doplňuje síť sociálních služeb (více viz bod
9.2.1 auditu). Organizace každoročně pořádá rodinný festival, poradnu pro snoubence - příprava na manželství, mediaci, manželskou poradnu a koučingy. https://cprkoprivnice.webnode.cz/
2. Hájenka, o.s. - provoz střediska
ekologické výchovy (programy pro MŠ a ZŠ) – zabezpečují činnost ekologické
poradny pro občany Kopřivnice a okolí. Připravují programy ekologické výchovy,
besedy, přednášky, výstavy, semináře, terénní exkurze, soutěže a další
aktivity. S městem spolupracují na některých větších akcích – např. Den
země. http://www.ekocentra.cz/moravskoslezsky-kraj/144-278-obcanske-sdruzeni-hajenka.htm 3. Junák – český skaut, středisko Kopřivnice z.s. - www.vanaivan.cz – provozovatel
Skautského centra Vanaivan, kde probíhá řada aktivit pro školy, ale i širokou
veřejnost – z aktuálních např. orientační závod Kimegal, závod
Kopřivnický chyták, Seniorkomp (v rámci cyklu Aktivní senior) atd.
Posláním skautského centra je posílit a podpořit rozvoj volnočasových a
vzdělávacích aktivit nejen skautů, ale i dalších neziskových organizací
v regionu a občanů města. Úzce spolupracují s městem na organizování
některých akcí pro veřejnost (seniory, rodiny s dětmi) - např. Pochod
všech generací, Sportovní seniorské odpoledne apod. Co se týká témat
udržitelného rozvoje, je Vanaivan jedním ze středisek, kde školy docházejí na enviromentální aktivity. 4. Pionýr, z.s. - https://koprivnice.pionyr.cz Pionýr nabízí aktivní činnost nejen svým členům, ale i
široké veřejnosti. Vede k rozvoji člověka a podílí se na prevenci sociálně
patologických jevů. Dětem nabízí různorodé využití jejich volného času:
kultura, sport, soutěže, turnaje, výlety, výtvarné činnosti, talentová činnost,
aktivity v přírodě,… 5. Jóga v denním životě, o.s. http://www.joga.cz -
Jógacentrum Kopřivnice – nabízí kurzy pro začátečníky i pokročilé, cvičení pro
seniory, kurzy prevence civilizačních onemocnění, cvičení pro mladší a starší
děti. Pořádají víkendové kurzy zaměřené např. na jógové techniky, filozofii,
vegetariánské vaření apod. Spolupracují s městem např. na akci Férová
snídaně. 6. Akademie třetího věku při Městské knihovně Kopřivnice www.kdk.cz
. Akademie je pořádána jako zájmové semestrální studium určené pro posluchače
starší 55 let. Témata se mění. Z oblasti zdraví - viz níže: Zdravý životní styl Lektoři: PhDr. Stanislava Podžorná, Ing. Babeta Linhartová, MVDr. Hana Chocholatá Vždy ve středu v 16:00 hodin v Akademické posluchárně Kulturního domu Kopřivnice. Termíny přednášek: 23. února – PhDr. Stanislava Podžorná (psychologie) 9. března – PhDr. Stanislava Podžorná 23. března – Ing. Babeta Linhartová (výživové poradenství) 6. dubna – Ing. Babeta Linhartová 27. dubna – MVDr. Hana Chocholatá (homeopatie) 4. května – MVDr. Hana Chocholatá 7. Živá mandala - https://cs-cz.facebook.com/pg/MANDALA.koprivnice -
jak sami píší: „MANDALA je
zhmotněnou podobou spolupráce a komunikace lidí, kteří se chtěli, chtějí nebo
teprve budou chtít podílet a podělit“. Pořádají řadu kulturních akcí, seminářů,
happeningů, osvětových akcí. Pro rok 2023 je naplánováno 12 kulturně osvětových akcí,. 8. RADAMOK – Rada dětí a mládeže
Moravskoslezského kraje - http://www.radamok.cz/. Jedná
se o dobrovolný spolek, jehož posláním je podporovat v duchu „Úmluvy o
právech dítěte“ oprávněné zájmy dětí a mládeže, ve snaze napomáhat všestrannému
rozvoji mladých lidí. Spolek provozuje objekt Hájenky u Kopřivnice. Objekt slouží dětem a mládeži k víkendovým
pobytům, ale i jako školící a vzdělávací středisko pro dobrovolníky. Radamok
spolupracuje s městem na akcích jako je Den země nebo Festival volnočasových
aktivit. 9. Armáda spásy - provozuje Klub Kamarád (nízkoprahové zařízení
pro děti a mládež) http://armadaspasy.cz/pobocky/koprivnice/nzdm-koprivnice/.
Klub nabízí socioterapeutické činnosti, volný i řízený program. Pracovníci
poskytují uživatelům intervence v problémových a rizikových tématech.
Služba je poskytována anonymně. Posláním této služby je zlepšit kvalitu života
dětí a mládeže ohrožených společensky nežádoucími jevy. Poskytnutím bezpečného
prostoru, pomoci, podpory a informací se snaží napomáhat předcházet sociálnímu
vyloučení a všestranně rozvíjet osobnost klientů. Spolupráce města
s Armádou spásy je nejen v provozu Klubu Kamarád, ale také
v oblasti udržitelného rozvoje ve shromažďování a sběru starého šatstva a
obuvi, pro které jsou ve městě instalovány kontejnery. 10.
Příspěvkové organizace města se problematikou udržitelného rozvoje také
zabývají – MŠ a ZŠ, DDM Kopřivnice (MC Klokan), již zmiňovaný KDK
(Městská knihovna). O nich píšeme v jiných kapitolách. 11.
Co se týká organizací, které poskytují poradenské, vzdělávací a sociální služby
ohroženým a znevýhodněným skupinám obyvatel, obec podporuje formou dotací
Občanskou poradnu, která má kontaktní místo v Kopřivnici, zřizovatelem je
Centrum pro zdravotně postižené Moravskoslezského kraje o. p. s., Bieblova 3, Ostrava.
Občanská poradna poskytuje poradenství v oblasti sociálních dávek,
pracovněprávních vztahů a nezaměstnanosti, bydlení, rodiny a mezilidských
vztahů, majetkoprávních vztahů a také v oblasti dluhové problematiky
(řešeno nejčastěji), kde pomáhá při vyjednávání s věřiteli
a exekutory a pomáhá při sepisování návrhu na insolvenci. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví –
poskytuje sociální práci a sociálně právní poradenství.
Pravidelně každoročně organizuje Dny sociálních služeb, aby občany
informovalo o možnostech péče ve městě. Odbor v oblasti péče o
nejstarší generaci každoročně spolupracuje na organizaci 4
společensko-kulturních akcí pro seniory v Kopřivnici a místních částech Mniší a
Vlčovice, provádí návštěvy seniorů z Kopřivnice v domovech pro seniory v okrese
Nový Jičín – každoročně je předáno celkem cca 40 dárkových balíčků k Vánocům s
individuálních přáním každému z nich. Dále odbor zrealizuje cyklozájezdy pro
seniory. .V rámci odboru je zajišťován provoz 2 Klubů seniorů a částečná úhrada
aktivit členů klubů v Kopřivnici a společného klubu Mniší – Vlčovice.
Členové obou klubů vyvíjejí vlastní klubovou činnost – setkávání se při
společenských hrách, procházkách v blízkém okolí, organizují poznávací či
turistické zájezdy. Vedení obou klubů aktivně spolupracuje s odborem – provádí
hodnocení aktivit, podávají náměty, připomínky, pracovníci odboru se účastní na
některých jejich akcích apod. Od roku 2012 odbor organizuje celoroční
aktivizační programu pro seniorskou veřejnost – „Aktivní senior“. Tento program
obsahuje vzdělávací aktivity (Akademie třetího věku, trénování paměti,
seniorcomp), jednorázové besedy, přednášky, výstavky, sportovní aktivity a
společensko-kulturní akce. Město
je zřizovatelem organizace, která poskytuje sociální služby a podporuje další
organizace jak na území města, tak mimo něj, pokud poskytují služby občanům
města a to prostřednictvím dotačního programu. Středisko sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.
– zřizováno městem Kopřivnice; zastřešuje poskytování sociálních služeb na
území města Kopřivnice; provozuje pečovatelskou službu, domácí zdravotní péči,
odlehčovací služby, rehabilitace, stravovnu, azylový dům s noclehárnou a
denní stacionář pro dospělé občany se zdravotním a mentálním postižením http://www.sssmk.cz/ Centrum pro zdravotně postižené Moravskoslezského kraje, o.p.s. poskytuje
na území města od roku 2009 služby odborného sociálního poradenství
- Občanskou poradnu, která poskytuje široké sociálně právní
poradenství. V r. 2013 rozšířena činnost o 1 den na základě zvýšené
poptávky po službě. Dále organizace poskytuje od roku 2011 službu
Osobní asistence pro osoby se zdravotním postižením. Služba vznikla na základě
potřeby vyjádřené v prvním kom. plánu sociálních služeb. Z. s.“ Máš čas?“ – provozuje nízkoprahové denní
centrum Racek pro osoby bez přístřeší. Usilují o sociální začlenění a pozitivní
změnu v životech osob bez přístřeší v Kopřivnici. Služba vznikla
v roce 2010. Cíle: Zdravotní a sociální rizika spojena s životem na ulici
jsou minimalizována prostřednictvím služby; uživatelé služby aktivně řeší
svou situaci; uživatelé získávají ekonomickou nezávislost; situace osob bez
přístřeší v Kopřivnici je mapována. Zařízení je nízkoprahové, usilujeme o
minimalizaci bariér, které by bránily potencionálním uživatelům službu využít.
Pomoc je realizována přímo nebo zprostředkovaně. Kontakt pracovníků s klienty
je postaven na svobodném a dobrovolném rozhodnutí ze strany klienta vstoupit do
interakce s pracovníkem. http://www.mascas.cz/Racek/o_sluzbe.htm
Renarkon, o.p.s . – poskytuje soc. službu terénní program pro osoby závislé na návykových
látkách, nově od r.2017 i pro osoby závislé na alkoholu a gamblerství.
V roce 2013 rozšířila organizace svou činnost i o
poradenství pro rodinné příslušníky, známe atd.
Cíleně
činnost těchto organizací jako obec nevyhodnocujeme, ale přehled o jejich
činnosti v rámci působnosti jednotlivých odborů máme.
|
|
Ve městě se nachází řada NNO, z
nichž větší část se alespoň částečně zabývá některými tématy UR.
Podrobněji viz výčet a stručný popis.
Obec cíleně
nevyhodnocuje jejich činnost, nicméně má přehled o jejich činnosti v rámci
jednotlivých oblastí.
|
Ve městě je řada organizací a NNO, které se zabývají aspekty
VUR (např. centra podporující rodiny, volnočasové aktivity v přírodě,
akademii třetího věku, zdravý životní styl, atp.). Nově ve městě působí
sociální podnik „Harmonie pro všechny“ a další město podporuje finančně,
dotacemi, prostory, atp.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
DDM
Kopřivnice poskytuje zázemí pro většinu kroužků a volnočasových aktivit na
pobočkách ve Štramberku, v Mateřském centru Klokan Kopřivnice, na turistické
základně Kletné a v dětském koutku Žirafka na MÚ Kopřivnice. Školní
rok 2020/21 byl poznamenán epidemií covid-19, přesto se podařilo v letních
měsících uskutečnit 16 pobytových táborů, které absolvovalo 576 dětí. V návaznosti na přípravu podkladů pro rozpočet města
2021 odbor připravil rozpočty k programovým dotacím z oblasti sportu,
individuálním dotacím, provozu sportu a dalším plánovaným akcím z oblasti
sportu (Běh rodným krajem E. Zátopka, Sportovec města). Odbor nachystal
podklady ke schválení dotací z oblasti sportu na rok 2021, administrativně
zpracoval žádosti o dotace všech kol dotačních řízení, žádosti předložené mimo
termín pro podání žádosti o dotace a žádost o výjimku z dotačního programu.
Dále zpracoval dotační smlouvy k programovým dotacím, individuálním dotacím,
darovací smlouvy a ostatní smlouvy (o zajištění služeb a smlouvy o reklamě).
Odbor provedl administrativní kontroly Vyúčtování dotací za rok 2020. V závěru
roku 2021 bylo oddělení kontroly shledáno porušení rozpočtové kázně, odbor
předal podnět pro vydání rozhodnutí za porušení rozpočtové kázně a připravil
podklady k rozhodnutí orgánům města k prominutí odvodu za porušení
rozpočtové kázně (do konce roku 2021 nebylo rozhodnuto). V průběhu roku
2021 odbor předložil radě města ke schválení několik dodatků ke zřizovací
listině příspěvkové organizace města Správa sportovišť Kopřivnice (SpSK),
výroční zprávu o činnosti SpSK za rok 2020 včetně plánu činností na rok 2022 i
rozpočtová opatření k navýšení účelového příspěvku na provoz SpSK. V období
08/2021 odbor zpracoval a předložil ke schválení radě města Výroční zprávu o
stavu sportu za rok 2020. Nejvýznamnější akcí roku 2021 byl 19. ročník závodu
Běh rodným krajem E. Zátopka, jehož přípravy a organizaci zajišťoval v průběhu
období
02–09/2021. Další plánovaná akce Sportovec města byla s ohledem na pandemickou
situaci vedením města zrušena. Odbor v 09/2021 připravil podklady k programovým
dotacím z oblasti sportu na rok 2022. V závěru roku 2021 odbor zpracoval a
předložil ke schválení orgánům města dotační smlouvy a individuální dotace na
rok 2022. V
oblasti kultury odbor vypracoval rozbory hospodaření, připravil podklady pro
zpracování rozpočtu, administrativně kontroloval vyúčtování dotací za rok 2020, zpracoval žádosti
o dotaci z Dotačního programu na podporu kultury a osvětové činnosti a
individuální dotace z oblasti kultury pro rok 2021. Z plánovaných
29 akcí se podařilo uskutečnit pouze 20 akcí, a to některé z nich byly
realizovány v menším provedení. Rok 2021
byl v oblasti kultury ovlivněn pandemií covid-19 a s ní souvisejícími
protiepidemickými opatřeními. I tak se podařilo zrealizovat akce v letních měsících včetně
tradiční pouti. Aktivity v oblasti
mezinárodních vztahů byly vzhledem k pandemii utlumeny. I aktivity, o kterých
se jednalo, se z důvodu pandemie nekonaly. Jednání
komise pro mezinárodní vztahy se vzhledem k situaci konala pouze 2×. Počet uskutečněných akcí
v rámci mezinárodních vztahů
Rok
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
Počet
akcí
|
12
|
10
|
8
|
0
|
0
|
Dotace z programu na podporu kultury a osvětové činnosti
Dotační program na podporu kultury a osvětové činnosti
|
Poskytnuté finanční prostředky
|
Počet podpořených projektů
|
Počet příjemců dotace
|
2017
|
658 578 Kč
|
39
|
19
|
2018
|
716 880 Kč
|
43
|
23
|
2019
|
686 700 Kč
|
34
|
15
|
2020
|
736 100 Kč
|
37
|
24
|
2021
|
791 800 Kč
|
37
|
20
|
Individuální dotace z oblasti kultury a osvětové činnosti
Individuální dotace v oblasti kultury a osvětové činnosti
|
Poskytnuté finanční prostředky
|
Počet podpořených projektů
|
Počet příjemců dotace
|
2018
|
57 000 Kč
|
2
|
2
|
2019
|
50 000 Kč
|
1
|
1
|
2020
|
50 000 Kč
|
1
|
1
|
2021
|
45 000 Kč
|
1
|
1
|
Individuální dotace z oblasti mezinárodních vztahů
Dotační program na podporu aktivit v oblasti mezinárodních vztahů
|
Poskytnuté finanční prostředky
|
Počet podpořených projektů
|
Počet příjemců dotace
|
2017
|
50 918 Kč
|
3
|
3
|
2018
|
52 623 Kč
|
4
|
3
|
2019
|
71 000 Kč
|
2
|
2
|
2020
|
0 Kč
|
0
|
0
|
2021
|
0 Kč
|
0
|
0
|
V oblasti
kultury a volného času odbor spolupracoval na projektech příspěvkové organizace
Kulturní dům Kopřivnice, realizoval 7. ročník projektu pro mladé o prázdninách
– Někdo ven??? Největší akcí, jež odbor koordinoval, byla tradiční pouť, kterou
se vzhledem k termínu a tehdejší situaci v souvislosti
s proticovidovými opatřeními podařilo zrealizovat bez omezení. Akce
v rámci pouťového víkendu navštívilo několik tisíc lidí. Na podzim se
podařilo uskutečnit i část aktivit Zdravotního plánu města Kopřivnice. Jednalo
se především o programy, které probíhaly venku. V oblasti
cestovního ruchu byla nejdůležitější aktivitou příprava nové expozice Dany a
Emila Zátopkových v Šustalově vile. V listopadu mohli zájemci naposledy
navštívit expozici kopřivnické keramiky, která uvolní místo připravované
expozici Zátopků. V rámci spolupráce obcí Lašské brány Beskyd hledali
turisté a obyvatelé Lašské brány Lašský poklad. Půlroční turistickou hru si
zahrálo až několik tisíc účastníků. Pracovní skupina zástupců Lašské brány Beskyd
řešila na čtyřech jednáních další aktivity spolupráce v oblasti cestovního
ruchu a propagace miniregionu včetně spolupráce s Destinačním managementem
turistické oblasti Beskydy-Valašsko, o. p. s. Při kopřivnické pouti se
uskutečnily každoroční projížďky veteránů. Odbor spolupracoval s Regionálním
muzeem v Kopřivnici, o. p. s., a to v souvislosti s naplňováním smlouvy o
poskytnutí dotace z rozpočtu města na rok 2021 a členstvím zástupce odboru
v dozorčí radě společnosti. V roce 2021 byla návazně realizována spolupráce
mezi subjekty ovlivňujícími vzdělávání dětí a žáků do 15 let v celém ORP
Kopřivnice, a to do konce období realizace projektu, tj. do 30.06.2021. Toto
období bylo velmi ovlivněno covidovými opatřeními jak ve školách, tak při
realizaci samotného MAPu. Nicméně se podařilo zorganizovat více jak 20
vzdělávacích akcí, kterých se účastnilo přes 1 000 účastníků. Vzdělávací akce
byly pořádány pro všechny cílové skupiny – děti MŠ, žáky ZŠ, pedagogy i rodiče.
Akce probíhaly osobní nebo on-line formou, dle koronavirové situace. I v náročném anti-covidovém prostředí a
podmínkách ve školách se podařilo zrealizovat aktivity spolupráce napříč
školami, a to formou na dálku. Prioritně jsme podpořili rozvoj čtenářské gramotnosti
akcí „Příběhy nás baví“ a matematickou gramotnost soutěží „Nebojte se
matematiky“, která obsahovala matematické výzvy jak ve třídě, tak venku v okolí
školy. Akce měly pozitivní ohlasy od učitelů i od samotných dětí a žáků. Projekt MAP II byl zakončen společnou
minikonferencí venku – v Piaristických zahradách v Příboře, kde se
vyhodnotily přínosy projektu a podněty z oblasti školství a vzdělávání také do
budoucna. Součástí venkovní minikonference bylo inspirativní fyzikální
představení ÚDIF pro všechny zapojené platformy. Veškerá činnost v projektu a jeho výstupy jsou
zveřejňovány prostřednictvím webových stránek města Kopřivnice – http://www.koprivnice.cz/mistniakcniplan. Od 1. 7. 2021 byla zahájena
realizace projektu MAP ORP Kopřivnice III s celkovým rozpočtem
3 355 444,96 Kč.
I přes pandemii byl
rok 2021 pracovně velmi intenzivní. Podařilo se připravit a zrealizovat řadu
tradičních akcí a zpracovat poměrně obsáhlé dokumenty jako např. Zpráva o stavu
školství v Kopřivnici, Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací,
Zpráva o stavu sportu. Drobné úpravy zaznamenal také dotační program
1/OŠKS/Program na podporu mládeže, tělovýchovy, volnočasových aktivit a sportu.
Nejen nad těmito materiály probíhala intenzivní spolupráce odboru s ustavenou
Komisí sportu a volnočasových aktivit. Pokračovali jsme také v síťování a
vzdělávání pedagogů, žáků i rodičů v rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II, kde
se nám daří rozvíjet oblast vzdělávání se zaměřením na nové výukové metody,
moderní didaktiku v MŠ a ZŠ, podporu klimatu školy a třídy, inkluzi,
problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných atd.
Dotace z programu na
podporu mládeže, tělovýchovy a sportu
Dotační program – mládež, tělovýchova a sport
|
Výše rozpočtu v Kč
|
Podpořené projekty
|
Příjemce dotace
|
2017
|
8 413 605
|
120
|
30
|
2018
|
8 100 000
|
99
|
28
|
2019
|
8 500 000
|
113
|
29
|
2020
|
10 050 000
|
114
|
32
|
2021
|
9 005 607
|
95
|
27
|
Individuální dotace v roce 2021
Subjekt
|
Účel dotace
|
Částka
|
Klub házené Kopřivnice
|
na extraligu
|
1 434 000 Kč
|
HC Kopřivnice
|
na II. ligu
|
956 000 Kč
|
Atletický klub Emila Zátopka Kopřivnice
|
nájem letního stadionu (projekt rekonstrukce LS)
|
296 052 Kč
|
FC Vlčovice-Mniší
|
provoz a údržba minihřiště s umělým povrchem v
Mniší
|
76 000 Kč
|
FC Kopřivnice
|
mimořádná dotace FC
|
941 730 Kč
|
Alokace (Kč) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Dotační program kultura | 700 000 | 700 000 | 800 000 | 700 000 | 800 000 | Dotační program sport | 8 500 000 | 10 050 000 | 10 100 000 | 10 986 000 | 10 995 000
|
|
|
Ano, město nabízí několik typů dotačních programů, ve kterých mohou NNO žádat zejména na nájmy, činnost a akce. V roce 2022-2023 v obou dotačních programech došlo k výraznému navýšení. Prostředky rostou, jak jde inflace, a aby taky podpora TOP akcí byla určitým způsobem důstojná. Máme vyzkoušeno, že pokud se objeví na městě nápad a žádost na dobrý projekt, podpora se vždycky najde.
|
Město finančně podporuje řadu NNO a organizací, které se
svými akcemi dotýkají (V)UR – jedná se o dotační program Zdravého města
Kopřivnice a dále programy na podporu kultury a osvětové činnosti či aktivit
sportovních a mládeže. Podporu získává zhruba stejný počet žádostí každý rok, a
celkové finanční prostředky se v čase mírně zvyšují.
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město podporuje organizace zaměřené na udržitelný rozvoj.
V současné době vnímáme, že rozsah NNO ve městě je dostačující, řada z nich
se alespoň částečně problematikou UR zabývá.
Existující
organizace pokrývají svou nabídkou veškeré věkové skupiny obyvatel (od
předškolních dětí až po seniory).
|
|
|
|