4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje s
jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem integrovaného
dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v oblasti příměstské
autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti dostatečného počtu linek k
zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem městě a bezprostředním okolí. Všechny
příměstské linkové autobusy obsluhující město jsou nízkopodlažní, 30% z nich
jezdí na CNG a zbývajících 70% jezdí na naftu, zde je ovšem důležité
podotknout, že splňují normu Euro 6, jsou tedy všechny nízkoemisní (EEV). Kompletní
vozový park dopravce byl obnoven na konci roku 2018. Jednání vede město také v
oblasti úprav výpravních budov, a to hlavně pro zlepšení užívání osobami se
sníženou schopností pohybu a orientace. I přesto, že město nemá přímou možnost
ovlivnit vozový park dopravců a úpravy budov v jejich vlastnictví, je aktivní v
jednáních směřujících ke zlepšení v této problematice.
Cyklostezky, cyklotrasy, chodníky i přechody se
dlouhodobě staví nebo rekonstruují jako samostatné akce nebo jako součást
jiných (větších) projektů, kterých město každoročně realizuje několik. Prioritně
jsou upravovány chodníky v havarijním stavu, další projekty jsou závislé
na výši uvolněných prostředků v daném roce (důležitým měřítkem je také
možnost dotace z externích zdrojů). Město klade velký důraz na
bezbariérovost komunikací pro pěší a budov občanské vybavenosti ve svém
vlastnictví. Město disponuje jak stezkami s odděleným provozem pěších
a cyklistů, tak i stezkami společnými či samostatnými. Ve městě je i několik
značených cyklotras.
Jednotlivé akce se připravují v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy
na dva roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro období
2007-2022 (nový Strategický plán rozvoje
města pro období 2023 – 2038 bude zastupitelstvo města schvalovat 9.
března 2023) a také z Plánu udržitelné městské mobility schváleném
zastupitelstvem města v červnu 2020, který se zabývá problematikou individuální
automobilové dopravy, veřejné dopravy, cyklistické dopravy, pěší dopravy a
v neposlední řadě také dopravy statické. Do tohoto strategického dokumentu
byly zapracovány všechny aktuální strategické dokumenty zabývající se dopravou.
U těchto dokumentů byl také posuzován vliv na životní prostředí (proces
SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokumenty nemají významný vliv na
životní prostředí a nebudou se dále posuzovat.
|
Město má zpracované příslušné strategické dokumenty, které
průběžně vyhodnocuje a aktualizuje. Akční plán k Plánu udržitelné mobility je
navázán na finanční zdroje města a je také průběžně monitorován a aktualizován.
Město věnuje velké úsilí k vytvoření bezbariérovosti veřejných prostranství a
budov ve vlastnictví města. Cyklistická i pěší doprava je taktéž velmi podporována,
a to jak v oblasti budování infrastruktury, tak doprovodných zařízení. I
přesto, že město nemá vlastní MHD, vynakládá velké úsilí v rámci vyjednávání s přepravci,
k zajištění dopravní obslužnosti města. Toto se daří, a to jak v počtu spojů,
tak v jejich vybavení. Tato část auditu je zpracována velmi dobře, jsou zde
uvedeny příslušné indikátory, které ukazují zlepšující se trend.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Infrastruktura pro pěší:
Nové nebo rekonstruované
komunikace pro pěší a přechody pro chodce resp. místa pro přecházení jsou
prováděny tak, aby byly dodrženy všechny obecně závazné technické požadavky
zabezpečující jejich bezbariérové užívání. Přechody pro chodce jsou postupně
nasvětlovány bezpečnostními svítidly.
Chodníky i
přechody se staví (rekonstruují) jako samostatné akce nebo jako součást jiných
(velkých) projektů, kterých město každoročně realizuje několik.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 - 2022 (nový Strategický plán pro roky 2023 – 2038 bude zastupitelstvo
města schvalovat 9. března 2023 – u tohoto dokumentu byl posuzován jeho vliv na
životní prostředí (proces SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokument
nemá významný vliv na životní prostředí a nebude dále posuzován.
Problematikou
bezbariérovosti se také velmi podrobně zabývá Plán udržitelné městské mobility, jehož
součástí je i Analýza bezbariérových vybraných tras a objektů, která popisuje
stávající stav a navrhuje jednotlivá řešení pro odstraňování kritických míst
pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Jedná se o analýzu čtyř
základních tras v délce cca 16 km, které propojují více než 40 budov občanské
vybavenosti ve městě (nejen ve vlastnictví města), jedná se jak o úřady, tak i
sportoviště či kulturní zařízení, další chodníky byly posouzeny v rámci
zpracování Plánu udržitelné městské mobility, zásadním strategickém dokumentu
města, zabývajícím se environmentálně šetrnými druhy dopravy. K roku 2022 je
hotová první trasa a část trasy druhé a třetí, která propojuje MÚ Kopřivnice,
Radnici, Úřad práce, Poštu, Finanční úřad, dvě ZŠ, ZUŠ, Dům s pečovatelskou
službou, Kulturní dům Kopřivnice, Technické muzeum Kopřivnice a několik dalších
budov občasné vybavenosti, a to i s napojením na bytové domy, součástí úprav
byly stávající chodníky a rekonstrukce stávajících a zřízení nových přechodů
pro chodce na těchto trasách. Město také postupně upravuje budovy ve svém
vlastnictví pro pohyb osob s pohybovým omezením.
Město Kopřivnice postupně
odstraňuje lokalizované závady. V období let 2020 – 2022 zrealizovalo mnoho akcí
ve prospěch zlepšení podmínek pro osoby s omezenou schopností pohybu a
orientace.
V roce 2021-22 byly
dokončeny úpravy přístupových komunikací k nově zřízenému muzeu nákladních
vozidel Tatra Truck a.s. Úprava veřejných prostranství byla zaměřena na
zavedení společného prostoru pro chodce, cyklisty a mobilní návštěvníky muzea.
Byly vytvořeny pouze plochy pro separátní pohyb chodců vymezený fyzickými
zábranami (sloupky), plocha společného pohybu vozidel a chodců, definována
dopravním značením jako pěší zóna, ze které byly vyloučeny chodníky se
zvýšenou obrubou a specifická plocha pro odstavování vozidel návštěvníků a
dopravní obsluhy muzea. Z celého konceptu dopravy byla vyloučena průjezdná doprava
zaměstnanců TATRY TRUCKS a. s. a přilehlých výrobních podniků, tak aby pěší
návštěvníci areálu nebyli nad nezbytnou míru ohrožováni dopravou, a to
prostřednictvím vymezených parkovacích kapacit v okrajových částech areálu
(veřejné parkování na ploše 510 m2 - 35 míst, zásobování objektu muzea a
restaurace 13 míst, odstavování 42 vozidel zaměstnanců - a směrovou úpravou přístupových komunikací,
která eliminuje průjezd majitelů přilehlých garáží a zaměstnanců přes
nejexponovanější část veřejného prostranství, určeného návštěvníkům muzea. Pěší
zóna upřednostňuje pohyb pěších návštěvníků a cyklistů jak Muzea nákladních
vozidel, tak přičleněného restauračního komplexu Restaurace Tatrovka.
V roce 2022 následovala
demolice 195 m betonového oplocení, která významně oživila a zatraktivnila toto
veřejné prostranství a místo betonových plotových dílců, oddělujících areál od
trati ČD byla vysazena parterová zeleň a významně upravena přilehlá pláň a
neurovnaný terén veřejného prostranství.
Město Kopřivnice započalo v
lednu 2021 realizovat stavební úpravy centrálního veřejného prostranství ve
městě – jedna z největších investičních akcí za několik posledních desetiletí. Za cíl si dalo
důslednou separaci dopravní obsluhy komerčních objektů, návštěvníků centra
města a samotný pohyb chodců a cyklistů. Samotné náměstí pak bude umožňovat
vjezd dopravní obsluhy jen ve vymezených časových intervalech (2 hodiny ráno a
2 hodiny v podvečer). Ostatní plochy jsou považovány za společný prostor pro
pohyb chodců a cyklistů, v jejichž prospěch jsou navrženy
materiály chodníků, teras a pochozích přechodných ploch mezi zelení a pěšími
tahy. Smlouva s dodavatelskou firmou hovoří o dokončení v termínu 05/2023, ale
v důsledku covidové krize a inflace, která se významně promítla do cen
stavebních materiálů bude mít dokončení stavby asi 6 měsíční zpoždění.
Rok 2021 byl věnován
především výměně a obnově podzemního řečiště Kopřivničky (prostřednictvím
tubosiderů), rok 2022 především přeložkám technické infrastruktury a budování
nových kapacit sítí a pokládce nosných vrstev komunikací z recyklovaných
materiálů a rok 2023 bude věnován povrchovým stavbám, zeleni a mobiliáři.
Celé centrum bude mít
inteligentně a dálkově řízený způsob veřejného osvětlení, kompletní
bezbariérové úpravy na komunikacích, materiálové sjednocení povrchů způsobem,
který řeší zachytávání dešťových vod do retenčních nádrží, zcela nově vysazenou
zeleň s automatickým zavlažováním prostřednictvím recyklace zachycených
dešťových vod, novou parkovací kapacitu pro návštěvníky centra města či nově i
vybudovaná stání pro dobíjení elektrovozidel.
Při realizaci centra města
se radnice ve spolupráci s dodavatelskou firmou snaží významnou měrou o
navrácení recyklovatelného materiálu zpět do stavby. Jednalo se například o
recyklaci stávajících betonových povrchů prostřednictvím drcení betonu a
pokládky recyklátu do nosných vrstev komunikací namísto nového kameniva,
navrácení vytěžené zeminy pro modelaci terénu, použití žulových kostek z
demolice komunikací v jiné části města na úpravu komunikací nebo opakované
použití mobiliáře z centra v dalších částech města.
- počet bezbariérových přechodů pro chodce (úprava stávajících
resp. zřízení nových):
2020 - 0
2021 - 3
2022 - 5
- počet bezbariérových míst pro přecházení (úprava stávajících resp. zřízení
nových)
2020 - 1
2021 - 3
2022 - 4
- počet bezbariérových autobusových zastávek (úprava stávajících resp.
zřízení nových)
2020 - 0
2021 - 1
2022 - 2
- počet upravených nebo zřízených parkovacích míst pro ZTP včetně
bezbariérových úprav (pouze městská parkoviště - bez obchodních domů)
2020 - 7
2021 - 4
2022 - 8
Infrastruktura pro cyklisty:
Město disponuje jak stezkami
s odděleným provozem pěších a cyklistů, tak i stezkami společnými či
samostatnými. Ve městě je i několik značených cyklotras. O dopravní značení
cyklotras se stará ČKT.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 -2022 (nový pro roky 2023 – 2038 se bude schvalovat 9. března
2023). Problematikou infrastruktury se taktéž ve velmi podrobné míře také
zabývá Plán
udržitelné městské mobility, do kterého byl asimilován Generel
cyklistické dopravy města Kopřivnice z roku 2016:
Celková délka jednotlivých
druhů komunikací k 31.12.2022:
• komunikaci na území města (MK,silnice I.až III.tř.) - 95,35km
- z toho
místní komunikace ve vlastnictví města – 78,77 km
- a sil. I.
až III. tříd ve vlastnictví MSK a státu – 16,58 km
• cyklotras na území města - cca 23,2 km
• třech kondičních okruhů ve městě - 13,9km
• cyklostezek (společných, dělených i samostatných,
cyklopruhů, cykloobousměrek) - 11,55
km
• chodníků – 201
491 m2)
V roku 2021 bylo zrealizovalo
propojení Kopřivnice s vedlejší obcí Závišice. V rámci projektu bylo
nově vybudováno 140 m cyklostezky, byly opraveny místní komunikace, které byly
ve velmi špatném stavu, a na celé trase bylo doplněno dopravní značení pro
cyklisty. V roce 2022 byla také zřízená cykloobousměrka na ulici
Komenského.
V rámci
města se postupně instalují stojany pro kola, a to na základě jednotlivých
požadavků do vyčerpání každoročně alokovaných finančních prostředků na podporu
cyklodopravy (realizace cyklostojanů, cykloznačení apod.).
Město také začalo
zpracovávat v roce 2019 dokumentaci na cyklistické propojení Kopřivnice – Frenštát pod
Radhoštěm, která musela být ovšem z důvodu nedohodnutí se na
majetkoprávním vyrovnání se soukromým vlastníkem pozemku přerušena –
v roce 2023 se město opět pokusí zahájit projektové práce na této akci.
V roce 2022 byla
zpracována studie na přeložku stávající cyklostezky z průmyslového parku
do místní části Lubina a Vlčovice z důvodu chystaného obchvatu Vlčovic,
při kterém dojde k přerušení této hlavní cyklistické tepny mezi místními
částmi a městem. Možnosti bude město konzultovat s Ředitelstvím silnic a dálnic v roce 2023.
Město bude i nadále postupně
upravovat a rozšiřovat síť komunikací pro cyklisty, a to také včetně potřebné
infrastruktury, jako jsou cyklostojany, mapy, odpočívky atd.
V červnu 2019 byla
zprovozněná první nabíjecí stanice pro elektrokola, a to u Informačního centra
Kulturního domu v Kopřivnice.
V roce 2022 město
zrealizovalo solární dobíjecí stanici u Větřkovické přehrady (místní část
Lubina) pro dobíjení elektrokol a také instalovalo 4 elektronické cykloboxy pro
úschovu 8 kol u městského úřadu.
Průběžně se také obnovuje a
doplňuje dopravní značení.
- nové resp. rekonstruované cyklostezky na k.ú. Kopřivnice a místních
částí (společné, dělené a samostatné vč. cyklopruhů)
2020 - 0
2021 - 0,14 km (cyklostezka směr Závišice)
2022 - 0,17 km (cykloobousměrka ul. Komenského)
- počet nových cyklostojanů - bez OD (počet míst pro odstavení kol)
2020 - 18
2021 - 5
2022 - 27 (4 x
cyklonabíječka, 4 x cyklobox pro 2 kola)
Město Kopřivnice neprovozuje
MHD. Kopřivnice zajišťuje dopravní obslužnost města na základě Smlouvy
o zajištění dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje veřejnou
linkovou dopravou – oblast Novojičínsko východ s účinnosti od prosince
2018, a to pro následujících 10 let. Smlouva procentuálně upravuje spoluúčast
jednotlivých dotčených měst a obcí.
|
-
2020 - 241 m2 (0,12%)
2021 - 1 921 m2 (0,95%)
2022 - 1 740 m2 (0,86%)
Veřejné prostranství a parkoviště u nového muzea, ul.
Husova - 2409 m2 komunikací pěší zóny, není započítáno do nových chodníků viz
příloha Seznam akcí 2020 - 2022 a výhled 2023 - 2024.
Město Kopřivnice sleduje podíl plochy nových nebo
rekonstruovaných chodníků ve prospěch osob s omezenou schopností pohybu a orientace,
a to bez realizovaných chodníků u obchodních domů (jiný investor) a bodových
oprav (bezbariérových). Stávající plocha chodníku je 201 491m2.
-
2020 - 11,24 km (11,8 %)
2021 - 11,38 km (11,9 %)
2022 - 11,55 km (12,1 %)
Město Kopřivnice sleduje poměr cyklostezek (dělených,
společných a cyklopruhů) k délce komunikací na území města (95,35km) –
délka komunikací i cyklostezek jsou variabilní hodnoty, které se v čase
mění. Komunikace
umožňující pohyb cyklistů v okolí nového muzea vybudované v rámci veřejného
prostranství v letech 2021-2022 nejsou započítány do statistik (komunikace jsou
v pasportu města vedeny jako účelové komunikace, nikoli jako místní komunikace
IV. třídy).
|
Při všech úpravách i nových stavbách je na
bezbariérovost brán zvláštní zřetel. Město Kopřivnice vnímá důležitost alternativních
druhů dopravy. V červnu roku 2020 byl zastupitelstvem města schválen Plán udržitelné městské mobility, který
se detailně zabývá problematikou alternativních druhů dopravy a jejich
podporou. Tento dokument se zabývá problematikou individuální automobilové
dopravy, veřejné dopravy, cyklistické dopravy, pěší dopravy a v neposlední
řadě také dopravy statické. Do tohoto strategického dokumentu byly zapracovány
všechny aktuální a platné strategické dokumenty zabývající se dopravou.
Ve městě nejsou vyhrazené
jízdní pruhy ani není preferována autobusová doprava na světelných křižovatkách
(Kopřivnice nemá žádnou světelnou křižovatku).
V této podoblasti pracuje město
Kopřivnice velmi dobře.
|
Budování infrastruktury je řešeno v rámci samostatných
projektů, rekonstrukce jsou většinou součástí dalších souvisejících projektů.
Akce jsou vybírány podle Akčního plánu, který je průběžně monitorován,
vyhodnocován a je finančně navázaný na rozpočet města. Město věnuje velké úsilí
na vytvoření kompletní bezbariérovosti města. Trend aktivit je vzrůstající, což
dokládají indikátory, které jsou zpracovány velmi precizně.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obecně lze říci, že stávající počet a umístění
laviček, košů a cyklostojanů je dostačující. Město doplňuje stojany dle
požadavků veřejnosti, škol či úřadů. V červnu 2019 byla
zprovozněná první nabíjecí stanice pro elektrokola, a to u Informačního centra
Kulturního domu v Kopřivnice.
V roce 2022 město
zrealizovalo solární dobíjecí stanici u Větřkovické přehrady pro dobíjení
elektrokol a také instalovalo 4 elektronické cykloboxy pro úschovu 8 kol u
městského úřadu.
Veškerý mobiliář je postupně obnovován a doplňován,
k tomu mimo jiné také slouží nová aplikace
města pro hlášení závad, kterou lze najít na webových stránkách města,
odkaz do aplikace je https://hlaseni.tmapy.cz/#599565.
V roce 2023 bude aktualizován pasport mobiliáře,
kdy k roku 2022 evidovalo město 503 laviček a 413 košů.
- počet nových cyklostojanů - bez OD (počet míst pro odstavení kol)
2020 -18
2021 - 5
2022 - 27 (4 x cyklonabíječka, 4 x cyklobox pro 2
kola)
Město postupně upravuje
veřejný prostor pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Pozadu
nezaostáváme ani při infrastruktuře pro cyklisty, výčet aktivit a realizovaných
projektů za poslední 3 roky jsou zpracovány v příslušných aktivitách a
v tabulce, která je přílohou bodu 4.1.1. Zásadní
projekty jsou projednávány s veřejností.
|
-
73,8%
zlepšení od minulého období o 23,8%
V rámci tohoto indikátoru posuzujeme 42 budov
vlastněných městem a jim zřizovaných příspěvkových organizací.
1 x Městský úřad, jehož součástí je mimo jiné také
Pošta, Úřad práce atd.: 100% (procento budov vybavených parkovací
infrastrukturou pro cyklisty)
8 x Správa sportovišť Kopřivnice: 75%
3 x Středisko sociálních služeb Kopřivnice, jedná se o
dva domy s byty zvláštního určení a jeden azylový dům: 33,3%
3 x Kulturní domy (Kopřivnice, Mniší, Vlčovice): 100%
8 x Základní a Základní umělecké školy (6+2): 62,5%
9 x Mateřské školy: 77,8%
1 x Dům dětí a mládeže: 100%
Další budovy ve vlastnictví města:
9 x (3 budovy Muzea, Komunitní centrum PětKa, Sociálně
terapeutické dílny, Kabelová televize Kopřivnice, Dům podnikatelů,
Ringhofferova vila, hřbitov Kopřivnice): 66,7%
|
Město Kopřivnice v posledních letech postupně
obnovuje a doplňuje infrastrukturu pro pěší a cyklisty, a to jak z vlastní
iniciativy, tak i na podněty občanů, kteří mimo standardních metod, jako je
písemný či osobní podnět, začali také hojně využívat aplikaci města pro hlášení
závad. V této podoblasti byl zaznamenán pozitivní vývoj.
|
Doprovodná infrastruktura je velmi důležitým aspektem pro podporu nemotorové
dopravy. Město Kopřivnice si je toho velmi dobře vědomo a snaží se velmi
aktivně přistoupit k jeho budování. Indikátory jsou zpracovány přehledně a dokládají
pozitivní růst v této oblasti.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje
s jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem
integrovaného dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v
oblasti příměstské autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti
dostatečného počtu linek k zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem
městě a bezprostředním okolí. Všechny příměstské linkové autobusy obsluhující
město jsou nízkopodlažní a nízkoemisní (EEV). Kompletní vozový park dopravce
byl obnoven na konci roku 2018. Všechny vozidla mají USB sloty a Wi-fi. Jednání
vede město také v oblasti úprav výpravních budov, a to hlavně pro zlepšení
užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace.
V Kopřivnici jsou dva hlavní
dopravní uzly:
·
první
je v úseku ulic Štefánikova - Nádražní, jedná se o propojení autobusového
nádraží a vlakové zastávky, tento uzel je bezbariérově napojen projektem
Bezbariérové město a vede zde i cyklostezka,
·
druhý
uzel se nachází částečně na ulici Štefánikova u Polikliniky a částečně na ulici
Hanse Ledwinky, opět se jedná o propojení vlakové a autobusové dopravy
s napojením dopravy pěší ovšem bez komunikací pro cyklisty, tento uzel je
bariérový, v roce 2012 proběhla celková rekonstrukce autobusových zastávek na
ulici Štefánikova včetně okolních chodníků a veřejného prostranství, i když
došlo k výraznému zlepšení pro osoby s omezenou schopností pohybu a
orientace, stále chybí úprava budovy Správy železnic, která je stále bariérová a město
nemůže přímo ovlivnit úpravu této budovy, jelikož není v jeho majetku. Správa železnic připravuje realizaci
přestavby budovy vlakového nádraží. Realizací projektu dojde k vytvoření
podmínek pro přístup osob s omezenou schopností pohybu a orientace, které
jsou nyní nenoremní a velmi obtížné.
|
|
I když město nemůže přímo ovlivnit vozový park
dopravce, úzce s ním i s Koordinátorem IDS (Kopřivnice je zaintegrována do
Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje – IDS MSK)
spolupracuje. Postupně jsou realizovány a opravovány přístupové chodníky k
autobusovým zastávkám v Kopřivnici vč. místních částí pro pohyb osob
s omezenou schopností pohybu a orientace, a to i včetně autobusových
zastávek a přechodů pro chodce viz bod 4.1.1. a jeho příloha. Oba výše uvedené
přestupní uzly jsou doplněny informačními tabulemi pro autobusy a zároveň
vlaky, a to včetně aktuálního zpoždění. Město každoročně podporuje zvyšování
komfortu veřejné hromadné dopravy, a to zásadním způsobem.
|
Město neprovozuje MHD, ale je velmi aktivní v zajištění dopravní
obslužnosti. Je zaintegrováno do systému Moravskoslezského kraje a velmi
aktivně komunikuje s dopravci. Zajištěné spoje jsou moderní, část vozového
parku jezdí na CNG a zbytek vozidle splňuje normu EURO6.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době je veškeré parkování a
odstavování vozidel realizováno na povrchu, a to buď jako parkoviště nebo
parkovací pruhy na komunikacích. Stávající stav je podrobně popsán v Plánu
udržitelné městské mobility a Koncepci statické dopravy města Kopřivnice. Aktuální
verze obou dokumentů je k nahlédnutí na webových stránkách https://www.koprivnice.cz/dalsi%2Dkoncepcni%2Ddokumenty/ds-1146/archiv=0&p1=4848.
V rámci strategických dokumentů, které se týkají
dopravy je popsána stávající situace a navržená možná řešení. Nejnovějším z těchto dokumentů je
Koncepce statické dopravy města Kopřivnice, která byla dokončena
v prosinci roku 2019 a červnu roku 2020 byla schválená zastupitelstvem
města. V rámci této koncepce byl realizován dopravní průzkum, a to jak
odstavovaných vozidel, tak i dopravního chování obyvatel (vzorek 300
domácností). Je zde vyhodnocen stávající stav a navržena možná řešení jak
v rozvoji parkovacích ploch, tak i v regulaci parkování v centrální
části města i na sídlištích.
Jako první krok bylo v roce 2013 zavedeno časově
omezené stání v centru města a dále v roce 2014 regulace parkování pomocí
rezidentních a abonentních karet. Regulace pomocí parkovacích automatů a
zpoplatněním parkovacích míst v centru města byla spuštěna v červenci
2021. Dále se předpokládá rozšíření rezidentního a abonentního stání
v navazujících lokalitách. V celém městě je dále zakázáno stání nákladních
vozidel nad 3,5 tuny mimo parkoviště tomu vyhrazené. Na největších sídlištích
ve městě bylo regulováno také odstavování dodávek, které zde způsobovaly problémy
v průjezdnosti komunikací, a to hlavně pro vozidla svozu odpadu a integrovaného
záchranného systému.
V roce 2021-22 byly
dokončeny úpravy přístupových komunikací k nově zřízenému muzeu nákladních
vozidel Tatra Truck a.s. (podrobně popsáno v bodě 4.1.1.).
|
|
Město postupnými kroky zavádí regulaci parkování v
centrální části města. Do budoucna bude nutné zásadním způsobem řešit regulaci
parkování také v sídlištích. Město připravuje několik projektů na realizaci
odstavných parkovišť. V blízké budoucnosti lze předpokládat realizaci
vícepodlažního parkování (etážové stání). V této podoblasti je město velmi
aktivní a lze ji hodnotit pozitivně.
|
Doprava v klidu je obecně ve městě Kopřivnice dlouhodobě
problematická. Město si nechalo zpracovat strategický dokument, pomocí něhož by
mělo v budoucnu tento problém vyřešit. V současnosti se připravují aktivit v
oblasti parkování na místních sídlištích. Parkování v centru města je
dlouhodobě regulováno, ale město by mělo věnovat větší pozornost vybudování
odstavných parkovacích kapacit.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Město může z důvodu absence MHD ovlivnit snížení
IAD pouze v doplňování infrastruktury pro alternativní druhy dopravy
(cyklisté a chodci). Veřejnou dopravu podporuje hlavně realizací bezbariérových
chodníků, přepravních uzlů, autobusových zastávek atd.
Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje s
jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem integrovaného
dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v oblasti příměstské
autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti dostatečného počtu linek k
zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem městě a bezprostředním okolí.
Další možností je regulace parkování motorových
vozidel v nejvíce exponovaných částech města, jednou z nich je
bezpochyby centrum. Zde má město ještě rezervy, i když za posledních několik
let došlo alespoň k částečné regulaci právě v centru města. Město má
zpracováno několik strategických dokumentu zabývajících se dopravou, hlavním
je Plán udržitelné městské mobility a Koncepce statické dopravy města,
která navrhuje mimo jiné i systém regulace parkování.
Kopřivnice realizuje každé dva roky průzkum veřejného
mínění mezi obyvateli města Kopřivnice v kombinaci s vyhodnocením společného
Evropského indikátoru ECI 1. V roce 2013, 2015, 2017, 2019 a 2021 proběhlo také
dotazníkové šetření v rámci výpočtu indikátoru ECI A.3: Mobilita a přeprava
místních obyvatel. Město má za cíl snižovat podíl IAD ve prospěch používání
alternativních druhů dopravy, toto je také obsaženo ve vizi PUMM města, a to Kopřivnice - nejen město automobilů.
Město Kopřivnice provozuje ve spolupráci s Novým Jičínem,
Příborem, Frenštátem p.R. a Rožnovem p.R. cyklobus Beskydy.
Trasa cyklobusu - Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice -
Frenštát pod Radhoštěm - Trojanovice – Rožnov pod Radhoštěm – Dolní Bečva –
Prostřední Bečva – Horní Bečva - Bílá
Ve spolupráci s městem Nový Jičín a Příbor
provozuje město Kopřivnice skibus Beskydy, a to ve stejné trase jako cyklobus.
Jako celek lze i tuto oblast hodnotit pozitivně.
|
Město má pro tuto oblast zpracováno řadu strategických a koncepčních materiálů,
které se snaží pomocí Akčních plánů naplňovat. Toto se daří částečně – velmi
dobré výsledky jsou v oblasti budování infrastruktury a bezbariérovosti, o
poznání horší situace je v řízení dopravy v klidu (parkování). I v oblasti
parkování došlo k určitým pozitivům, nicméně systematické a dlouhodobě
udržitelné řešení je teprve ve výhledu. I přesto je nutné město pochválit za
strategický a koncepční přístup.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě Kopřivnice není MHD. Komplexní dopravní studie města z roku 2009
i Plán udržitelné městské mobility z roku 2019 se možností zavedení MHD zabývaly. Zavedení systému MHD je podmíněno doplněním infrastruktury (autobusové
zastávky včetně doprovodné infrastruktury). Problematikou možného zavedení MHD se město pravidelně zabývá a vyhodnocuje možnost jejího zavedení.
Kopřivnice zajišťuje dopravní obslužnost
města na základě Smlouvy o zajištění
dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje veřejnou linkovou
dopravou – oblast Novojičínsko východ s účinnosti od prosince 2018, a
to pro následujících 10 let. Smlouva procentuálně upravuje spoluúčast
jednotlivých dotčených měst a obcí.
Veškeré autobusové a vlakové spoje
nasmlouvané Moravskoslezským krajem jsou zaintegrovány do IDS MSK. Při použití
elektronických karet je finančně zvýhodněno jízdné a navíc je možno mezi
jednotlivými spoji přestupovat do 45min. bez opětovného zaplacení základní
sazby.
Přestupní uzly jsou doplněny elektronickými
informačními tabulemi pro autobusy a zároveň vlaky, a to včetně aktuálního
zpoždění.
Město postupně upravuje stávající autobusové zastávky
pro užívání osob se sníženou schopnosti pohybu a orientace, a to včetně
navazující infrastruktury.
|
-
Obrat cestujících na zastávkách na území města Kopřivnice
2020 - 1 037 610,
2021 - 1 178 316,
2022 - 1 352 079,
v rámci města
2020 - 168 352,
2021 - 198 913,
2022 - 219 570.
Město Kopřivnice neprovozuje MHD, tato je v dostatečné
míře pokryta příměstskou veřejnou hromadnou dopravou, a to z důvodu polohy
města Kopřivnice a jeho roli jako města z rozšířenou působnosti (ORP).
V indikátoru uvádíme roční proběh cestujících v
Kopřivnických zastávkách.
Uvádíme obrat cestujících, kteří nastoupili nebo
vystoupili na všech zastávkách na území města Kopřivnice. Další údaj s
označením počet cestujících v rámci města udává cestující, kteří realizovali
nástup i výstup na území města Kopřivnice. Je zde vidět nárůst cestujících,
který byl v předchozích letech způsobem pandemií COVID 19.
Data jsou získána z transakcí realizovaných na
odbavovacích zařízení ve vozidlech.
-
Počet spojů VHD rok 2019:
pracovní den: 392
sobota: 134
neděle+svátek: 131
Dopravní prostředek / den
|
Pracovní den
|
Sobota
|
Neděle + svátek
|
Autobus
|
349
|
97
|
95
|
Vlak
|
43
|
37
|
36
|
CELKEM
|
392
|
134
|
131
|
Město Kopřivnice neprovozuje MHD, tato je v dostatečné
míře pokryta příměstskou veřejnou dopravou, a to z důvodu polohy města
Kopřivnice a jeho roli jako město ORP.
V indikátoru uvádíme počty spojů u 22 linek
příměstské autobusové dopravy a spoje vlakové dopravy na trati 325 Studénky –
Kopřivnice – Štramberk – Veřovice. Od minulého období došlo k mírnému snížení počtu spojů, a to hlavně s ohledem na rostoucí cenu paliv.
-
Pro obsáhlost dat jsou výsledky nahrány jako příloha tohoto bodu (ECI_A.3_2013-2021.pdf) a pro příklad dáváme do indikátoru porovnání dělby přepravní práce, z které je zřejmé, že se zvyšuje podíl udržitelné dopravy na úkor dopravy neudržitelné.
Pro obsáhlost dat jsou výsledky nahrány jako příloha
tohoto bodu a pro příklad dáváme do indikátoru porovnání dělby přepravní práce,
z které je zřejmé, že se zvyšuje podíl udržitelné dopravy na úkor dopravy
neudržitelné. U roku 2021 lze předpokládat zásadní ovlivnění indikátoru v té
době probíhající pandemií COVID 19.
Město v roce 2019 v rámci Plánu udržitelné
městské mobility a Koncepce statické dopravy města Kopřivnice nechalo zpracovat
dotazníkový průzkum, který byl zaměřen na dopravní chování respondentů. Jednalo
se o počty každodenních cest, druhy používaných doprav, vzdálenosti atd.
Kopřivnice také realizuje každé dva roky průzkum
veřejného mínění mezi obyvateli města Kopřivnice v kombinaci s vyhodnocením
společného Evropského indikátoru ECI 1. V rámci tohoto velkého sociologického průzkumu,
jehož výsledky jsou zveřejněny na webu města, jsou obyvatele dotazování na
intenzita využívání jednotlivých způsobů přepravy při pohybu po městě.
V roce 2013 až 2021 proběhlo dotazníkové šetření v
rámci výpočtu indikátoru ECI A.3: Mobilita a přeprava místních obyvatel, kde
jsou zpracovány veškeré výsledky pro tento indikátor.
Rok / druh dopravy
|
Neudržitelná doprava (ND) %
|
Udržitelná doprava (UD) %
|
ND %
|
UD %
|
Moto
|
Auto
|
Taxi
|
Pěšky
|
Kolo
|
BUS
|
Vlak
|
2013
|
0,9
|
43,1
|
1,1
|
38,3
|
5,5
|
10,2
|
0,9
|
45,0
|
55,0
|
2015
|
0,5
|
38,6
|
0,1
|
43,3
|
5,0
|
11,9
|
0,6
|
39,2
|
60,8
|
2017
|
0,6
|
33,8
|
1,3
|
45,0
|
3,8
|
13,7
|
1,9
|
35,7
|
64,3
|
2019
|
1,0
|
35,4
|
1,6
|
40,6
|
6,2
|
13,2
|
2,1
|
38,0
|
62,0
|
2021
|
1,1
|
44,2
|
0,6
|
33,8
|
6,3
|
10,4
|
3,6
|
45,9
|
54,1
|
|
V této podoblasti pracuje město Kopřivnice dobře a lze
ho hodnotit velmi pozitivně. Postupně doplňuje bezbariérovou infrastrukturu
potřebnou k obsluze zastávek veřejné dopravy a spolupracuje na úpravách
jednotlivých přepravních uzlů. Dále spolupracuje s dopravci na optimalizaci
počtů spojů na jednotlivých linkách dle požadavků cestujících.
Město vyhodnocuje indikátor ECI A.3: Mobilita a
přeprava místních obyvatel v rámci Místních indikátoru udržitelného rozvoje
v dvouletém cyklu. Výsledné hodnoty ukazují, že výše uvedenými opatřeními
se městu daří snižovat počet cest automobilem po městě na úkor udržitelné
dopravy. U roku 2021 lze předpokládat zásadní ovlivnění indikátoru v té době
probíhající pandemií COVID 19.
|
Město Kopřivnice neprovozuje vlastní MHD, nicméně velmi úzce spolupracuje s
přepravci a je plně zaintegrováno do systému KODIS. V rámci svých aktivit
monitoruje vytíženost spojů a sleduje indikátor mobilita obyvatel. Městem
zpracované indikátory dokládají v oblasti přepravy cestujících MHD mírný nárůst
po odeznění pandemie COVID-19, přesto je zde ještě významný prostor pro zlepšení.
Co se týče indikátoru mobility, i přes podporu nemotorové dopravy se toto
neprojevuje v dělbě přepravní práce, tak jak je uvedeno v indikátoru ECI A.3: Mobilita a přeprava místních obyvatel.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci strategických dokumentů, které se týkají
dopravy je popsána stávající situace a navržená možná řešení. Nejnovějším z těchto dokumentů je
Koncepce statické dopravy města Kopřivnice, která byla dokončena
v prosinci roku 2019. Zastupitelstvem města byla schválena v červnu
2020. V rámci této koncepce byl realizován dopravní průzkum, a to jak
odstavovaných vozidel, tak i dopravního chování obyvatel (vzorek 300
domácností). Je zde vyhodnocen stávající stav a navrženy možné řešení jak
v rozvoji parkovacích ploch, tak i v regulaci parkování v centrální
části města i na sídlištích.
Technologická zařízení jsou v oblasti parkování
realizována na parkovišti SLUMEKO, s.r.o., kde je instalován závorový systém a
pokladna. Technologie je z roku 2017. Parkoviště je hlídáno kamerovým systémem.
Na tomto parkovišti je parkování 30 minut zdarma a
poplatek za každou další půlhodinu je ve výši 7 Kč. Po dobu stání vozidla nad 4
hodiny je užita zvýhodněná sazba 56 Kč za den. Zpoplatnění je užito v pracovní
dny v době 7 - 17 hodin. Na parkoviště je možné zakoupit parkovací kartu s
cenou 500 Kč za měsíc. Na parkovišti se předpokládá pouze 10 míst pro parkování
s parkovací čipovou kartou. Parkovací karta je vydávána zdarma v případě ztráty
je vystavení nové karty je zpoplatněno 150 Kč.
Zpoplatnění je provedeno závorovým systémem a pokladnou. Platbu je možné
provést hotově i platební kartou. Parkoviště se nachází v blízkosti nádraží
Kopřivnice a polikliniky.
Od července roku 2021 začal platit v centru Kopřivnice
nový systém regulace parkování. Poplatek se začal vybírat za odstavení vozu na
parkovišti u supermarketu Albert, kde byly instalovány 3 parkovací automaty.
Zpoplatněny byly rovněž všechny rezidentní a abonentní karty opravňující k
dlouhodobému parkování na ulicích Sokolovská, Dukelská a Kpt. Nálepky a také na
parkovišti u Alberta v návaznosti na zóny aktivované v roce 2014.
Řidiči bez těchto karet mohou na těchto ulicích
parkovat maximálně 60 minut, a to na parkovací kotouč, na parkovišti u Alberta
v době od 7 hod. do 17 hod. pouze po zakoupení parkovacího lístku.
Vydání karty je zpoplatněno. Obyvatele dotčených ulic
zaplatí za první kartu stokorunu, karta pro druhé a každé další auto je přijde
na dva tisíce. Vyšší částku zaplatí abonenti, tedy majitelé a zaměstnanci
zdejších provozoven, a to dva tisíce.
Koncepce statické dopravy je jako všechny strategické
dokumenty k nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/dalsi%2Dkoncepcni%2Ddokumenty/ds-1146/archiv=0&p1=4848.
|
-
Částečně
V roce 2013 zavedeno časově omezené stání v centru
města a dále v roce 2014 regulace parkování pomocí rezidentních a abonentních
karet na ul. Kpt. Nálepky, Sokolovská, Dukelská a na parkovišti u OD Albert.
V roce 2017 první zpoplatněné parkoviště na ulici Husova, a to pomocí
závorového systému.
Od července roku 2021 začal platit v centru Kopřivnice
nový systém regulace parkování. Poplatek se začal vybírat za odstavení vozu na
parkovišti u supermarketu Albert, kde byly instalovány 3 parkovací automaty.
Zpoplatněny byly rovněž všechny rezidentní a abonentní karty opravňující k dlouhodobému
parkování na ulicích Sokolovská, Dukelská a Kpt. Nálepky v návaznosti na
zóny aktivované v roce 2014.
Řidiči bez těchto karet mohou na těchto ulicích
parkovat maximálně 60 minut, a to na parkovací kotouč, na parkovišti u Alberta
v době od 7 hod. do 17 hod. pouze po zakoupení parkovacího lístku.
Vydání karty je zpoplatněno. Obyvatele dotčených ulic
zaplatí za první kartu stokorunu, karta pro druhé a každé další auto je přijde
na dva tisíce. Vyšší částku zaplatí abonenti, tedy majitelé a zaměstnanci
zdejších provozoven, a to dva tisíce.
NAŘÍZENÍ MĚSTA KOPŘIVNICE č. 1/2021, kterým se
vymezují oblasti města Kopřivnice, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich
určené úseky užít k stání silničního motorového vozidla jen za sjednanou cenu
je k nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/parkovaci%2Dkarty/ds-1203/p1=4540.
O dalším možném zpoplatnění a regulaci bude rozhodnuto
orgány města.
|
Město postupnými kroky zavádí regulaci parkování v
centrální části města. Do budoucna bude nutné zásadním způsobem řešit regulaci
parkování jak v centru, tak také v sídlištích. Město připravuje několik
projektů na realizaci odstavných parkovišť, což by mohl být jeden z impulsů
k zpoplatnění parkování nejen v centru města. V blízké
budoucnosti lze předpokládat realizaci vícepodlažního parkování (etážové
stání). Prakticky každý rok město realizuje stavbu nového parkoviště. Při
stávajícím vývoji lze tuto oblast hodnotit pozitivně se zlepšujícím trendem.
Odstranění problému ve statické dopravě patří k prioritám města.
|
Město zavedlo regulaci parkování a vyhláškou zpoplatnilo stání na
komunikacích města. Nicméně je potřeba v této oblasti pokračovat, a to v
koordinaci s nabídkou infrastruktury. Veškeré aktivit vychází ze strategického
dokumentu Koncepce statické dopravy, který pracuje s názory občanů. I přesto si myslím,
že dokument by měl být více ambiciózní ve vztahu k zlepšení parkování a podpoře
nemotorové dopravy.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy
k integrovanému plánování dopravy a mobility?
Město má zpracovány následující
strategické dokumenty, které se týkají dopravy:
·
Územní
plán Kopřivnice (2019)
·
Strategický
plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2007-2022 (nový pro
roky 2023 – 2038 se bude schvalovat 9. března 2023)
·
Akční
plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2021-2022
·
Plán udržitelné městské mobility
města Kopřivnice (schválen ZM 06/2020)
·
Koncepce statické dopravy (schválen ZM
06/2020)
·
Komplexní
dopravní studie města Kopřivnice (2009) - součástí studie byla také Rozptylová
a Hluková studie
·
Generel
cyklistické dopravy města Kopřivnice (2016)
·
Strategie
rozvoje cyklistické dopravy města Kopřivnice pro léta 2015-2020, Kopřivnice na
kolečkách
·
Analýza
bezbariérovosti vybraných tras a objektů v Kopřivnici k roku 2018
Další strategické dokumenty, kterých se také okrajově
zabývají dopravou, jsou k nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/dokumenty/ds-1144/p1=4848,
jedná se o dokumenty zaměřené na životní prostředí či energetiku.
|
-
ANO
V roce 2019 město dokončilo Plán udržitelné
městské mobility jeho nedílnou soužití je také Koncepce statické dopravy. Dokumenty
byly schváleny zastupitelstvem města v červenu 2020. Do těchto dokumentů
byly zapracovány všechny aktuální strategické dokumenty zabývající se dopravou.
U Plánu udržitelné městské mobility byl posuzován vliv na
životní prostředí (proces SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokument
nemá významný vliv na životní prostředí a nebude dále posuzován.
|
V této podoblasti
pracuje město Kopřivnice výtečně. Město má zpracováno několik strategických
dokumentů zabývajících se dopravou, a to včetně Plánu udržitelné městské
mobility a Koncepce statické dopravy
|
Město má zpracovánu řadu strategických dokumentů, které jsou navzájem
provázány. Jsou zároveň zpracovány Akční plány, které jsou průběžně co 2 roky vyhodnocovány
a aktualizovány. V této oblasti je město velmi dobře vybaveno.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Město Kopřivnice neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou
dopravu, proto není schopno přímo ovlivnit podíl nízkoemisních vozidel ve
veřejné dopravě.
Kopřivnice zajišťuje dopravní obslužnost města na
základě Smlouvy zajištění dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje
veřejnou linkovou dopravou – oblast Novojičínsko východ s účinnosti od prosince
2018, a to pro následujících 10 let. Smlouva procentuálně upravuje spoluúčast
jednotlivých dotčených měst a obcí. Všechny autobusy, které zajišťují dopravní
obslužnost na základě této smlouvy v Kopřivnici jsou nízkoemisní (EEV).
V posledních letech je také potřeba
zmínit pozitivní vývoj v oblasti snižování vlivu dopravy na životní
prostředí, a to jak vlivem dopravních staveb, tak i postupných zaváděním
vozidel EEV, a to hlavně díky vzniku čerpací stanice na CNG v areálu
správce komunikací ve městě, kterou je Slumeko s.r.o. V roce 2019 vznikla čerpací stanice CNG pro autobusy obsluhující oblast
Kopřivnicka na ulici Dělnická, která se stala také první veřejnou stanicí v
Kopřivnici. Město
nemůže z důvodu absence vlastní MHD ovlivnit počty vozidel EEV ve veřejné
dopravě, je však nutné podotknout, že ve výběrovém řízení na nového autobusového
dopravce v našem regionu, Moravskoslezský kraj požadoval určitá procenta
vozidel na CNG.
Město zohledňuje nákup nových EEV
vozidel, v minulých letech hlavně na CNG, v letošním roce chystá
město nákup elektromobilu, po jeho pořízení bude do neveřejných garáží města
nainstalován Vallbox.
V současné době se ve městě nachází
také stanice na LPG a jedna nabíječka pro elektromobily.
Tato problematika je mimo jiné také řešena v Územní
energetické koncepci města Kopřivnice včetně místních částí, která je k
nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/energetika/ds-2225/archiv=0&p1=4848.
|
Problematika podpory nízkoemisních a bezemisních vozidel je pro město
Kopřivnice důležité. U VHD se snaží s dopravci dlouhodobě vyjednávat
zajištění dopravní obslužnosti environmentálně šetrnými vozidly, což se daří. V
rámci městského vozového parku je situace uspokojivá, o něco horší je u
příspěvkových organizací. Zde je potřeba zavést systém podpory výběru EEV
vozidel. Oblast, které není úplně uspokojivá je podpora infrastruktury pro nízkoemisní
vozidla, i přes vybudovanou čerpací stanice na CNG a elektronabíječky, je do
budoucna zvážit strategii podpory města v této oblasti.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny příměstské linkové autobusy obsluhující město
jsou nízkopodlažní, 30% z nich jezdí na CNG a zbývajících 70% jezdí na naftu,
zde je ovšem důležité podotknout, že splňují normu Euro 6, jsou tedy všechny
nízkoemisní (EEV).
|
|
I když město nemůže přímo ovlivnit vozový park
dopravce (ten byl dán výběrovým řízením, které vypsal Moravskoslezský kraj,
jako objednatel dopravní obslužnosti)., úzce s ním i s Koordinátorem IDS
(Kopřivnice je zaintegrována do IDS MSK) spolupracuje. Stav této podoblasti lze
hodnotit pozitivně, a to i přesto že město nemá možnost vozový park dopravce
zajišťujícího v Kopřivnici příměstskou autobusovou dopravu přímo ovlivnit.
|
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Kopřivnice a jeho příspěvkové
organizace postupně obnovují vozový park. Při tomto dochází ke zvyšování podílu
EEV vozidel. Městem i organizacemi je sledován počet ujetých kilometrů a
spotřeba.
Vozidla s pohonem na CNG:
- 2 x Město
Kopřivnice (pořízeno 04/2018 a 10/2019)
- 4 x Slumeko s.r.o., správce komunikací města
Kopřivnice (není započítáno – je to společnost ve 100% vlastnictví města, ale
není příspěvkovou organizací)
Elektromobily:
- 1 x Slumeko
- město Kopřivnice bude v letošním roce žádat o dotaci
na pořízení prvního elektromobilu
- město podalo žádost o dotaci na pořízení
elektromobilu pro potřeby pečovatelské služby Střediska sociálních služeb
Zaměstnanci městského úřadu mají také k dispozici
služební kola, které používají pro pohyb hlavně po městě, a to včetně místních
částí.
|
-
Městský úřad:
2020 - 67,4%
2021 - 74,3%
2022 - 83,9%,
Městská policie Kopřivnice:
2020 - 95,9%
2021 - 92,6%
2022 - 92,6%,
Kulturní dům Kopřivnice
2020 - 46,2%
2021 - 100%
2022 - 100%,
Správa sportovišť Kopřivnice
2020 - 39,6%
2021 - 42,0%
2022 - 44,1%,
Středisko sociálních služeb města Kopřivnice
2020 - 59,8%
2021 - 69,3%
2022 - 69,0%,
CELKEM
2020 - 71,2%
2021 - 75,6%
2022 - 77,5%
|
|
Počet najetých km
|
|
Počet vozidel
2022
|
2020
|
2021
|
2022
|
Městský úřad Kopřivnice
|
9
|
56 430
|
24 266
|
66 081
|
Městská policie Kopřivnice
|
3
|
60 848
|
63 142
|
53 967
|
Kulturní dům Kopřivnice, p.o.
|
2
|
6 098
|
8 533
|
6 677
|
Správa sportovišť Kopřivnice, p.o.
|
6
|
23 207
|
30 537
|
30 368
|
Středisko sociálních služeb města
Kopřivnice, p.o.
|
6
|
35 738
|
35 376
|
43 955
|
Celkem
|
26
|
182 321
|
161 854
|
201 048
|
Z toho EEV
|
|
129 804
|
122 389
|
155 811
|
Podíl výkonů vozidel EEV na
celkovém množství dopravního výkonu
|
|
71,2%
|
75,6%
|
77,5%
|
Mezi EEV vozidla jsou počítány pouze
vozidla, která splňují normu Euro 5 a vyšší.
|
Město v této oblasti vykazuje zlepšení. Do
budoucna je potřeba se zaměřit hlavně na vozidla příspěvkových organizací, a to
Správy sportovišť a Střediska sociálních služeb. K jednání je také možnost
zavést pravidla pro nákup EEV.
|
Samo město je v této oblasti aktivní a zohledňuje při pořizování vozidel
principy EEV. O něco horší situace je u příspěvkových organizací, kde je
potřeba se do budoucna zaměřit na podporu EVV vozidel při jejich obměně.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Kopřivnice vznikla v roce 2016
čerpacích stanice na CNG – jde o neveřejnou čerpací stanice v areálu správce
komunikací ve městě, kterou je Slumeko s.r.o. V roce 2019 vznikla čerpací
stanice CNG pro autobusy obsluhující oblast Kopřivnicka na ulici Dělnická,
která se stala také první veřejnou stanicí v Kopřivnici.
V současné době se ve městě nachází také čerpací stanice
na LPG a jedna nabíječka pro elektromobily.
V červnu 2019 byla zprovozněná první nabíjecí stanice
pro elektrokola, a to u Informačního centra Kulturního domu v Kopřivnice. V roce
2022 město zrealizovalo solární dobíjecí stanici u Větřkovické přehrady pro
dobíjení elektrokol.
V současné době se ve městě nachází
také stanice na LPG a jedna nabíječka pro elektromobily.
Tato problematika je mimo jiné také řešena v Územní
energetické koncepci města Kopřivnice včetně místních částí, která je k
nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/energetika/ds-2225/archiv=0&p1=4848.
|
|
Město v této oblasti stagnuje, bere
ovšem na vědomí nutnost postupného zvětšování podílu provozu vozidel na
alternativní pohony, a proto taká vnímá potřebu zvyšování počtu čerpacích
stanic či nabíječek pro elektromobily ve městě.
|
Město v této oblasti nevyvíjí dostatečné aktivity, což je škoda. Nicméně na
území města se nachází stanice na CNG a elektrodobíječka. Bylo by vhodné v
návaznosti na Plán udržitelné mobility zaměřit pozornost na podporu infrastruktury,
a to jak pro vozidla, tak pro cyklisty.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Kopřivnice začalo roce 2018
zohledňovat při výběrových řízeních nákup nových vozidel, které budou využívat
enviromentálně šetrného pohonu (CNG).
Příspěvkové organizace při obměně vozidel nemají za povinnost
zohledňovat nákup EEV vozidel, i když při nákupu nových vozidel se již o EEV
vozidla jedná, a to z důvodu, že většina nových vozů již splňuje normu
Euro 5 nebo Euro 6. Město Kopřivnice bude v letošním žádat o dotaci na pořízení
prvního elektromobilu pro úředníky a také město podalo žádost o dotaci na
pořízení elektromobilu pro potřeby pečovatelské služby Střediska sociálních
služeb
|
|
Město v této oblasti vykazuje mírné zlepšení.
Do budoucna je potřeba se zaměřit hlavně na vozidla příspěvkových organizací.
K jednání bude možnost zavést pravidla pro nákup EEV.
|
Město při nákupu vozidel zohledňuje vozidla EEV, samo pořídilo vozidla na
CNG a chystá pořízení elektromobilu. Do budoucna je potřeba se zaměřit na
obnovu vozového parku příspěvkových organizací.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Město Kopřivnice se aktivně zabývá Bezpečností
silničního provozu (BESIP). V této oblasti zajišťuje město prostřednictvím
lektora dopravní výchovy a koordinátora dopravního hřiště výuku všech žáků I.
stupně ZŠ v Kopřivnici a blízkém okolí. Výuka dopravní výchovy probíhá za
podpory Městské policie Kopřivnice na dětském dopravním hřišti v rámci
praktické výuky, ve třídách se učí teorie. V rámci aktivit BESIP jsou děti
odměňovány, a to převážně reflexními prvky. Reflexní prvky jsou při různých
městských akcích také rozdávány ostatním občanům včetně seniorů.
Kopřivnice monitoruje místa se zvýšenou nehodovostí a na základě doporučení
Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně, podnětů obyvatel či
správce komunikací postupně tato místa upravuje.
V rámci každoročního projektu „Aktivní senior“ se
konají přednášky s odborným lektorem na téma novinky v silničním
provozu. V roce 2021 se uskutečnila jedna hraná přednáška v rámci
celostátního projektu „Senior bez nehod“. V roce 2021 se také uskutečnily dvě
besedy Senior v dopravě aneb školení řidičů i neřidičů.
Na základě strategických dokumentů, aktuálních
připomínek Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně, odborných
pracovníků města či jeho obyvatel dochází k postupnému odstraňování
problémových míst na komunikacích. Stávající dopravní problémy jsou definovány
v těchto dokumentech. Pravidelně se také schází pracovní skupina, která se
zabývá touto problematikou a hledá řešení, která pomáhají ke zvýšení
bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
V příloze tohoto bodu jsou uvedeny některé z projektů
pro zvýšení bezpečnosti realizované městem v letech 2020 až 2022.
|
Bezpečnost silničního provozu je pro město Kopřivnice velmi důležitá oblast,
pro kterou má zpracovány strategické dokumenty a pro naplňování Akčních plánů
jsou uvolňovány nemalé finanční prostředky. Pozitivní trendy v
dopravně-bezpečnostních statistikách ukazují, že vynaložené finanční prostředky
jsou využívány účelně. V oblasti vzdělávání je město Kopřivnice dlouhodobě
velmi aktivní což dokládá řada zorganizovaných přednášek a bezpečnostních akcí.
Město udělalo od posledního auditu významný pokrok v této oblasti.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zklidňující opatření pro zvýšení bezpečnosti chodců a
cyklistů jsou podrobně popsány v bodu 4.1.1. V roce 2018 instalovalo
město na ulici Záhumenní stacionární radar, který zasílá data o překročení
rychlosti přímo na městský úřad. V roce 2020 pak další dvě místa, a to na sil.
II třídy ul. Obránců míru a sil. I. třídy v místní části Lubina. Městská
police a město disponuje i dalšími informačními radary, které upozorňují řidiče
o překročení rychlosti a jsou dle potřeby přemísťovány. Dále město v roce 2021
pořídilo statistické zařízení pro měření rychlostí, které je instalováno na
vybrané lokality ke nezjišťování rychlosti. V příloze bodu 4.1.1. je
seznam jmenovitých akcí realizovaných městem v letech 2020 až 2022 včetně
výhledu na rok 2023, kde většina těchto akcí vede ke zvýšení bezpečnosti a
plynulosti silničního provozu. Pro zklidnění dopravy jsou také zaváděny „Zóny
30“.
- podíl komunikací „zóna 30“ k délce komunikací na
území města (95,35 km) – délka komunikací „zón 30“ jsou variabilní hodnoty,
které se v čase mění
2020 –
39,4%
2021 –
39,4%
2022 –
41,9%
Budeme-li počítat poměr zón 30 pouze vůči místním
komunikacím, kde může toto zavedení realizovat, je poměr dokonce 50,7%. U
silnic, které nejsou v majetku města (jedná se o 16,58 km silnic I. až
III. tříd, což je 17,4% ze všech sledovaných komunikací na území Kopřivnice a
jeho místních částí)
Město sleduje vývoj nehodovosti jednotlivých účastníků
silničního provozu na svém území. Jednotlivá problémová místa (místa s vyšším
počtem dopravních nehod) jsou postupně odstraňovány viz bod 4.4.3 a 4.4.C.
|
-
oproti předchozímu období – zlepšení
Počet
dopravních nehod na území města Kopřivnice vč. místních částí, zdroj: https://nehody.policie.cz/ Rok
| Počet dopravních nehod
| Usmrceno
| Těžké zranění
| Lehké zranění
| 2020
| 116
| 0
| 2
| 26
| 2021
| 112
| 0
| 1
| 20
| 2022
| 85
| 0
| 1
| 24
|
Společnost UDIMO, která zpracovávala Plán udržitelné
městské mobility pro město Kopřivnici a několik dalších měst v letošním roce
zpracovala srovnání nehodovosti s chodci. Indikátor je počet nehod za 5
let na 1000 obyvatel, kde naše město vyšlo mezi posuzovanými městy nejlépe.
|
|
Absolutní počet nehod s chodci 2018 -
2022
|
Relativní nehodovost s chodci za 5 let
na 1000 obyvatel
|
Město
|
Počet obyvatel
|
Smrt
|
Těžké
|
Lehké
|
Celkem
|
Smrt + těžké zranění
|
Celkem
|
Kopřivnice
|
21395
|
1
|
3
|
23
|
32
|
0,19
|
1,5
|
Havířov
|
69084
|
2
|
16
|
69
|
111
|
0,26
|
1,61
|
Přerov
|
43358
|
4
|
15
|
56
|
80
|
0,44
|
1,85
|
Hodonín
|
23828
|
0
|
2
|
41
|
44
|
0,08
|
1,85
|
Ostrava
|
279791
|
23
|
52
|
377
|
522
|
0,27
|
1,87
|
Kladno
|
66903
|
3
|
26
|
87
|
126
|
0,43
|
1,88
|
Otrokovice
|
17183
|
1
|
4
|
29
|
34
|
0,29
|
1,98
|
Opava
|
54840
|
0
|
16
|
89
|
116
|
0,29
|
2,12
|
Kroměříž
|
27838
|
1
|
9
|
52
|
62
|
0,36
|
2,23
|
Uherské Hradiště
|
24430
|
1
|
8
|
53
|
66
|
0,37
|
2,7
|
|
Kopřivnice monitoruje místa se zvýšenou nehodovostí a
na základě doporučení Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně,
podnětů obyvatel či správce komunikací postupně tato místa upravuje. K této
problematice byla zřízena Pracovní skupina pro dopravu a dopravní značení,
která se zabývá jednotlivými podněty.
Zajištění meziročního snižování počtu nehod není
bohužel jen v moci města a nelze ho garantovat ani při maximální možné míře
odstraňování jednotlivých problémových míst na silniční síti.
Odstraňování problémových míst tomu bezpochyby
napomáhá, ale je potřeba poznamenat, že většina dopravních nehod vzniká z
jiných příčin, než jsou závady na pozemních komunikacích. Jedná se hlavně o
nesprávné otáčení nebo couvání, plně se nevěnování řízení vozidla, nedání
přednosti v jízdě, nedodržení bezpečného odstupu, nedodržení rychlosti,
nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, řízení pod vlivem alkoholu či jiné omamné
látky atd.
|
Město velmi aktivně spolupracuje s PČR i obyvateli města na zajištění silniční
bezpečnosti, a to především v identifikaci problémových a kritických míst.
Následně jsou na těchto místech realizována opatření přispívající k zlepšení
bezpečnosti dopravy. Pozitivní trend je dokladován dopravně-bezpečnostními
statistikami, které mají pozitivní trend snižování závažných dopadů dopravních
nehod. V této oblasti město vynakládá nemalé finanční prostředky, které mají
pozitivní vliv na snižování nehodovosti a zvýšení bezpečnosti účastníků
silničního provozu.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Kopřivnice pořádá každoročně akce zaměřené na
podporu udržitelné městské mobility:
• týden
mobility
• 10
000 kroků
• do
práce na kole
Akce v rámci dětského dopravního hřiště:
• výuka
žáků ZŠ provoz cyklistů a chodců včetně testů za spolupráce a dozoru Městské
policie (řidičské průkazy na kola – pro žáky ZŠ)
• BESIP
Besedy s městskou policií v základních školách
nejsou pořádány, ale MP pořádá exkurze pro děti přímo na služebně včetně výkladu
k dopravní problematice atd.
V rámci týdne mobility je to mimo další akce zářiová
výzva pro děti z mateřinek "Do školičky pěšky, na koloběžce či na kole …
na čerstvém vzduchu bude vesele"
|
-
100%
• počet
přednášek (hodin) – v rámci výuky
• počet
proškolených – 100% žáků I. stupně ZŠ
• dětské
dopravní hřiště - cyklo a pěší výuka ZŠ
• exkurze
na služebně - několikrát za rok
|
V Kopřivnici je výuka zajištěna pomocí lektora
dopravní výchovy a koordinátora dopravního
hřiště. Jednou ročně je realizována Dopravní soutěž mladý cyklista za aktivní
účasti krajského koordinátora BESIP, Městské policie Kopřivnice a záchranné
služby. Tuto podoblast lze hodnotit pozitivně.
|
Aktivity města v oblasti prevence bezpečnosti v dopravě je dlouhodobě
aktivní. Pořádá a spolupořádá řadu akci, které jsou zmíněny v auditu. Jako velmi pozitivní hodnotím přístup města k zaměření pozornosti na vzdělávání seniorů.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problémová místa jsou definována níže uvedenými
strategickými dokumenty. Na základě těchto dokumentů, aktuálních připomínek
Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně, odborných pracovníků města
či jeho obyvatel dochází k postupnému odstraňování problémových (krizových)
míst na komunikacích. Každoročně se také zvyšuje poměr komunikací „zóna 30“ k
celkové délce komunikací ve městě viz bod 4.4.1.
Strategické dopravní dokumenty zpracované městem, kde
jsou specifikovány jak drobné závady na komunikační síti, tak i problémová
místa, v současné době neevidujeme žádné kritické místo z pohledu
dopravy:
•
Komplexní
dopravní studie města Kopřivnice (2009)
•
Generel
cyklistické dopravy města Kopřivnice (2016)
•
Analýza
bezbariérovosti vybraných tras a objektů v Kopřivnici k roku 2018
•
Plán udržitelné městské mobility
města Kopřivnice (2019)
•
Koncepce
statické dopravy města Kopřivnice (2019)
|
-
ANO
Na základě
strategických dokumentů, aktuálních připomínek Dopravního inspektorátu Policie
ČR v Novém Jičíně, odborných pracovníků města či jeho obyvatel dochází k
postupnému odstraňování problémových míst na komunikacích. Stávající dopravní
problémy jsou definovány v těchto dokumentech. Dle potřeby se schází
pracovní skupina, která se zabývá touto problematikou, kde členy jsou
pracovníci odboru rozvoje a majetku města, zástupce vedení města, městské
policie, správce komunikací, zástupce správního dopravního úřadu, a v případě
potřeby i zástupce dalších odborů či Dopravního inspektorátu PČR Nový Jičín.
Tato skupina se mimo jiné také zabývá různými podněty a připomínkami navrhuje
řešení a schvaluje odstraňování drobných závad. Na činnost této skupiny jsou
uvolňovány každoročně finanční prostředky pro odstraňování problémových míst.
Problémová místa se také opravují či odstraňují na základě větších či velkých
akcí města.
|
V této podoblasti pracuje město
Kopřivnice velmi dobře. Město investuje každoročně nemalé finanční prostředky
na odstraňování problémových míst, a to buď jednotlivými investičními akcemi
nebo jako součást větších oprav či projektů.
|
Město má zpracován pasport problémových míst, který každoročně aktualizuje
ve spolupráci s PČR a obyvateli města. Zároveň vynakládá nemalé finanční
prostředky na jejich odstranění. Město je v této oblasti velmi aktivní.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Město Kopřivnice realizuje opatření ke snížení zátěže
z dopravy na životní prostředí v závislosti na strategických dokumentech
postupnými realizacemi akcí, které jsou jmenovány v těchto dokumentech. Jedná
se hlavně o realizaci opatření snižující poptávku po individuální automobilové
dopravě, jako je doplnění infrastruktury pro alternativní druhy dopravy
(cyklostezky, cyklopruhy, bezbariérové komunikace, atd.). Úpravy pro podporu
veřejné hromadné dopravy (zastávky hromadné dopravy, integrace dopravy,
přestupní uzly, regulace parkování) a v neposlední řadě taky dalšími doprovodnými
prvky.
|
Město Kopřivnice realizuje opatření na snižování vlivu dopravy na životní
prostředí a zdraví obyvatel. Má zpracováno řadu strategických dokumentů, které
se snaží naplňovat. Při vyhodnocování Akčních plánů pracuje s názory obyvatel,
které se snaží pravidelně získávat. Nicméně jsou oblasti, jako samotný
monitoring kvality ovzduší (případně hlukové zátěže), které by mělo město
uchopit systematicky a zlepšit tuto činnost.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má zpracovány následující
strategické dokumenty, které se týkají dopravy a byl posouzen vliv na životní
prostředí (SEA):
·
Územní
plán Kopřivnice (2019)
·
Strategický
plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2007-2022.
·
Nový Strategický plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2023 - 2038
bude schvalovat zastupitelstvo města 9. března 2023).
·
Plán udržitelné městské mobility
města Kopřivnice (2019)
Další strategické dokumenty, kterých se také zabývají
dopravou, jsou k nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/dokumenty/ds-1144/p1=4848,
jedná se také o dokumenty zaměřené na životní prostředí či energetiku.
|
-
ANO
U zásadních
strategických dokumentů je posuzován vliv na životní prostředí (proces SEA).
|
|