Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Kopřivnice - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Jiří Jedlička
Konzultant Vojtěch Máca
Koordinátor Ivana Holubová Kopřivnice
Lenka Šimečková Kopřivnice

OPONENTURA

4 – Doprava

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Audit se zpracován přehledně a srozumitelně.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Jsou zodpovězeny všechny otázky.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Jsou využity povinné indikátory.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje s jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem integrovaného dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v oblasti příměstské autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti dostatečného počtu linek k zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem městě a bezprostředním okolí. Všechny příměstské linkové autobusy obsluhující město jsou nízkopodlažní, 30% z nich jezdí na CNG a zbývajících 70% jezdí na naftu, zde je ovšem důležité podotknout, že splňují normu Euro 6, jsou tedy všechny nízkoemisní (EEV). Kompletní vozový park dopravce byl obnoven na konci roku 2018. Jednání vede město také v oblasti úprav výpravních budov, a to hlavně pro zlepšení užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace. I přesto, že město nemá přímou možnost ovlivnit vozový park dopravců a úpravy budov v jejich vlastnictví, je aktivní v jednáních směřujících ke zlepšení v této problematice.

Cyklostezky, cyklotrasy, chodníky i přechody se dlouhodobě staví nebo rekonstruují jako samostatné akce nebo jako součást jiných (větších) projektů, kterých město každoročně realizuje několik. Prioritně jsou upravovány chodníky v havarijním stavu, další projekty jsou závislé na výši uvolněných prostředků v daném roce (důležitým měřítkem je také možnost dotace z externích zdrojů). Město klade velký důraz na bezbariérovost komunikací pro pěší a budov občanské vybavenosti ve svém vlastnictví. Město disponuje jak stezkami s odděleným provozem pěších a cyklistů, tak i stezkami společnými či samostatnými. Ve městě je i několik značených cyklotras.

Jednotlivé akce se připravují v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro období 2007-2022 (nový Strategický plán rozvoje města pro období 2023 – 2038 bude zastupitelstvo města schvalovat 9. března 2023) a také z Plánu udržitelné městské mobility schváleném zastupitelstvem města v červnu 2020, který se zabývá problematikou individuální automobilové dopravy, veřejné dopravy, cyklistické dopravy, pěší dopravy a v neposlední řadě také dopravy statické. Do tohoto strategického dokumentu byly zapracovány všechny aktuální strategické dokumenty zabývající se dopravou. U těchto dokumentů byl také posuzován vliv na životní prostředí (proces SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokumenty nemají významný vliv na životní prostředí a nebudou se dále posuzovat.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má zpracované příslušné strategické dokumenty, které průběžně vyhodnocuje a aktualizuje. Akční plán k Plánu udržitelné mobility je navázán na finanční zdroje města a je také průběžně monitorován a aktualizován. Město věnuje velké úsilí k vytvoření bezbariérovosti veřejných prostranství a budov ve vlastnictví města. Cyklistická i pěší doprava je taktéž velmi podporována, a to jak v oblasti budování infrastruktury, tak doprovodných zařízení. I přesto, že město nemá vlastní MHD, vynakládá velké úsilí v rámci vyjednávání s přepravci, k zajištění dopravní obslužnosti města. Toto se daří, a to jak v počtu spojů, tak v jejich vybavení. Tato část auditu je zpracována velmi dobře, jsou zde uvedeny příslušné indikátory, které ukazují zlepšující se trend.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město může z důvodu absence MHD ovlivnit snížení IAD pouze v doplňování infrastruktury pro alternativní druhy dopravy (cyklisté a chodci). Veřejnou dopravu podporuje hlavně realizací bezbariérových chodníků, přepravních uzlů, autobusových zastávek atd.

Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje s jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem integrovaného dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v oblasti příměstské autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti dostatečného počtu linek k zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem městě a bezprostředním okolí.

Další možností je regulace parkování motorových vozidel v nejvíce exponovaných částech města, jednou z nich je bezpochyby centrum. Zde má město ještě rezervy, i když za posledních několik let došlo alespoň k částečné regulaci právě v centru města. Město má zpracováno několik strategických dokumentu zabývajících se dopravou, hlavním je  Plán udržitelné městské mobility a Koncepce statické dopravy města, která navrhuje mimo jiné i systém regulace parkování.

Kopřivnice realizuje každé dva roky průzkum veřejného mínění mezi obyvateli města Kopřivnice v kombinaci s vyhodnocením společného Evropského indikátoru ECI 1. V roce 2013, 2015, 2017, 2019 a 2021 proběhlo také dotazníkové šetření v rámci výpočtu indikátoru ECI A.3: Mobilita a přeprava místních obyvatel. Město má za cíl snižovat podíl IAD ve prospěch používání alternativních druhů dopravy, toto je také obsaženo ve vizi PUMM města, a to Kopřivnice - nejen město automobilů.

Město Kopřivnice provozuje ve spolupráci s Novým Jičínem, Příborem, Frenštátem p.R. a Rožnovem p.R. cyklobus Beskydy.

Trasa cyklobusu - Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Frenštát pod Radhoštěm - Trojanovice – Rožnov pod Radhoštěm – Dolní Bečva – Prostřední Bečva – Horní Bečva - Bílá

Ve spolupráci s městem Nový Jičín a Příbor provozuje město Kopřivnice skibus Beskydy, a to ve stejné trase jako cyklobus.

Jako celek lze i tuto oblast hodnotit pozitivně.

Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má pro tuto oblast zpracováno řadu strategických a koncepčních materiálů, které se snaží pomocí Akčních plánů naplňovat. Toto se daří částečně – velmi dobré výsledky jsou v oblasti budování infrastruktury a bezbariérovosti, o poznání horší situace je v řízení dopravy v klidu (parkování). I v oblasti parkování došlo k určitým pozitivům, nicméně systematické a dlouhodobě udržitelné řešení je teprve ve výhledu. I přesto je nutné město pochválit za strategický a koncepční přístup.

 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu, proto není schopno přímo ovlivnit podíl nízkoemisních vozidel ve veřejné dopravě.

Kopřivnice zajišťuje dopravní obslužnost města na základě Smlouvy zajištění dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje veřejnou linkovou dopravou – oblast Novojičínsko východ s účinnosti od prosince 2018, a to pro následujících 10 let. Smlouva procentuálně upravuje spoluúčast jednotlivých dotčených měst a obcí. Všechny autobusy, které zajišťují dopravní obslužnost na základě této smlouvy v Kopřivnici jsou nízkoemisní (EEV).

V posledních letech je také potřeba zmínit pozitivní vývoj v oblasti snižování vlivu dopravy na životní prostředí, a to jak vlivem dopravních staveb, tak i postupných zaváděním vozidel EEV, a to hlavně díky vzniku čerpací stanice na CNG v areálu správce komunikací ve městě, kterou je Slumeko s.r.o. V roce 2019 vznikla čerpací stanice CNG pro autobusy obsluhující oblast Kopřivnicka na ulici Dělnická, která se stala také první veřejnou stanicí v Kopřivnici. Město nemůže z důvodu absence vlastní MHD ovlivnit počty vozidel EEV ve veřejné dopravě, je však nutné podotknout, že ve výběrovém řízení na nového autobusového dopravce v našem regionu, Moravskoslezský kraj požadoval určitá procenta vozidel na CNG.  

Město zohledňuje nákup nových EEV vozidel, v minulých letech hlavně na CNG, v letošním roce chystá město nákup elektromobilu, po jeho pořízení bude do neveřejných garáží města nainstalován Vallbox.

V současné době se ve městě nachází také stanice na LPG a jedna nabíječka pro elektromobily.

Tato problematika je mimo jiné také řešena v Územní energetické koncepci města Kopřivnice včetně místních částí, která je k nahlédnutí na webových stránkách města https://www.koprivnice.cz/energetika/ds-2225/archiv=0&p1=4848.


Oblast 4.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Problematika podpory nízkoemisních a bezemisních vozidel je pro město Kopřivnice důležité. U VHD  se snaží s dopravci dlouhodobě vyjednávat zajištění dopravní obslužnosti environmentálně šetrnými vozidly, což se daří. V rámci městského vozového parku je situace uspokojivá, o něco horší je u příspěvkových organizací. Zde je potřeba zavést systém podpory výběru EEV vozidel. Oblast, které není úplně uspokojivá je podpora infrastruktury pro nízkoemisní vozidla, i přes vybudovanou čerpací stanice na CNG a elektronabíječky, je do budoucna zvážit strategii podpory města v této oblasti.

 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice se aktivně zabývá Bezpečností silničního provozu (BESIP). V této oblasti zajišťuje město prostřednictvím lektora dopravní výchovy a koordinátora dopravního hřiště výuku všech žáků I. stupně ZŠ v Kopřivnici a blízkém okolí. Výuka dopravní výchovy probíhá za podpory Městské policie Kopřivnice na dětském dopravním hřišti v rámci praktické výuky, ve třídách se učí teorie. V rámci aktivit BESIP jsou děti odměňovány, a to převážně reflexními prvky. Reflexní prvky jsou při různých městských akcích také rozdávány ostatním občanům včetně seniorů.  Kopřivnice monitoruje místa se zvýšenou nehodovostí a na základě doporučení Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně, podnětů obyvatel či správce komunikací postupně tato místa upravuje.

V rámci každoročního projektu „Aktivní senior“ se konají přednášky s odborným lektorem na téma novinky v silničním provozu. V roce 2021 se uskutečnila jedna hraná přednáška v rámci celostátního projektu „Senior bez nehod“. V roce 2021 se také uskutečnily dvě besedy Senior v dopravě aneb školení řidičů i neřidičů.

Na základě strategických dokumentů, aktuálních připomínek Dopravního inspektorátu Policie ČR v Novém Jičíně, odborných pracovníků města či jeho obyvatel dochází k postupnému odstraňování problémových míst na komunikacích. Stávající dopravní problémy jsou definovány v těchto dokumentech. Pravidelně se také schází pracovní skupina, která se zabývá touto problematikou a hledá řešení, která pomáhají ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

V příloze tohoto bodu jsou uvedeny některé z projektů pro zvýšení bezpečnosti realizované městem v letech 2020 až 2022.

Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Bezpečnost silničního provozu je pro město Kopřivnice velmi důležitá oblast, pro kterou má zpracovány strategické dokumenty a pro naplňování Akčních plánů jsou uvolňovány nemalé finanční prostředky. Pozitivní trendy v dopravně-bezpečnostních statistikách ukazují, že vynaložené finanční prostředky jsou využívány účelně. V oblasti vzdělávání je město Kopřivnice dlouhodobě velmi aktivní což dokládá řada zorganizovaných přednášek a bezpečnostních akcí. Město udělalo od posledního auditu významný pokrok v této oblasti.

 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Oblast 4.5
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice realizuje opatření ke snížení zátěže z dopravy na životní prostředí v závislosti na strategických dokumentech postupnými realizacemi akcí, které jsou jmenovány v těchto dokumentech. Jedná se hlavně o realizaci opatření snižující poptávku po individuální automobilové dopravě, jako je doplnění infrastruktury pro alternativní druhy dopravy (cyklostezky, cyklopruhy, bezbariérové komunikace, atd.). Úpravy pro podporu veřejné hromadné dopravy (zastávky hromadné dopravy, integrace dopravy, přestupní uzly, regulace parkování) a v neposlední řadě taky dalšími doprovodnými prvky.

Oblast 4.5
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město Kopřivnice realizuje opatření na snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel. Má zpracováno řadu strategických dokumentů, které se snaží naplňovat. Při vyhodnocování Akčních plánů pracuje s názory obyvatel, které se snaží pravidelně získávat. Nicméně jsou oblasti, jako samotný monitoring kvality ovzduší (případně hlukové zátěže), které by mělo město uchopit systematicky a zlepšit tuto činnost.

 

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

Dlouhodobě zavedený systém MA 21,

Politická podpra MA21,

Zpracováné Strategické dokumenty a jejich průběžná aktualaizce,

Pozitivní přístup úředníků a pracovníků úřadu,

Město dbá na úpravy veřejných prostorů a jejich bezbariérovost,

Kompaktní struktura města s krátkými docházkovými vzdálenostmi.

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

Dopravní struktura města,

Nízká podpora alternativních pohonů a paliv.


VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

Zlepšená spolupráce s krajem a obcemi v okolí,

Prezentace Kopřivnice jako města s kvalitním veřejným prostorem a města přátelskému k chodcům a cyklistům,

Vybudovaní infrastruktury pro alternativní pohony,

Využití prostředků z fondů EU.

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

Postupný odklon cestujících od veřejné dopravy k IAD,

Plošné udělování výjimek po zavedení regulace parkování,

Suburbanizace, rozrůstání města do nezastavěné okolní krajiny,

Postupný vznik brownfields ve starých průmyslových areálech.

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Organizace a řízení aktivit spojených s MA21 pro téma doprava je na dobré úrovni. Jako příklad dobré praxe lze uvést intenzivní podporu pro pěší a cyklistickou dopravu, postupující revitaliazce veřejných prostor v centru města. Díky zpracování řady strategických dokumnetů jako Plán udržitelné mobility a jejich průběžného monitorování, je město připraveno koncepčně zabezpečit udržitelný rozvoj dopravy.

Mezi náměty pro zlepšení stávajícího stavu můžeme uvést např.:

1. Propagovat veřejnosti Kopřivnici jako město s kvalitním veřejným prostorem a lokalitu přátelskou k cyklistům a pěším.

2. Nadále sledovat vývoj poptávky po dopravě, např. formou periodických dotazníkových šetření (např. v rámci průzkumu spokojenosti obyvatel) a tyto výsledky pak zohlednit v činnosti veřejné správy.

3. I přes zpracovaný dokument Doprava v klidu nadále řešit tuto problematiku. Zavést funkční systém regulace parkování v centru města s minimem výjimek a všechny výnosy zpětně investovat do zkvalitnění parkování, případně na podporu veřejné dopravy či cyklodopravy.

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

V rámci auditu je možno konstatovat,  že město je dostatečně sebekritické a objektivní ve svém sebehodnocení a je si vědomo svých silných a zejména slabších stránek. Celkově lze hovořit o velkém zájmu města úspěšně realizovat projekt MA21.

Město dopracovalo komplexní strategický dokument pro oblast dopravy. Zároveň město začalo intenzivně podporovat nemotorové druhy dopravy.

I v oblasti bezpečnosti došlo k významanému pozitivnímu vývoji, který se projevil ve snížení nehodovosti a fatálních následků.

Město by se do budoucna mělo zaměřit na systematizaci podpory infrastruktury pro alternativní pohony.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

4 – Doprava

Hodnocení oblasti

4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Kopřivnice při absenci MHD spolupracuje s jednotlivými dopravci autobusové i vlakové dopravy, koordinátorem integrovaného dopravního systému (KODIS) na zapracování všech připomínek v oblasti příměstské autobusové a vlakové dopravy, a to hlavně v oblasti dostatečného počtu linek k zajištění bezproblémové veřejné dopravy v našem městě a bezprostředním okolí. Všechny příměstské linkové autobusy obsluhující město jsou nízkopodlažní, 30% z nich jezdí na CNG a zbývajících 70% jezdí na naftu, zde je ovšem důležité podotknout, že splňují normu Euro 6, jsou tedy všechny nízkoemisní (EEV). Kompletní vozový park dopravce byl obnoven na konci roku 2018. Jednání vede město také v oblasti úprav výpravních budov, a to hlavně pro zlepšení užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace. I přesto, že město nemá přímou možnost ovlivnit vozový park dopravců a úpravy budov v jejich vlastnictví, je aktivní v jednáních směřujících ke zlepšení v této problematice.

Cyklostezky, cyklotrasy, chodníky i přechody se dlouhodobě staví nebo rekonstruují jako samostatné akce nebo jako součást jiných (větších) projektů, kterých město každoročně realizuje několik. Prioritně jsou upravovány chodníky v havarijním stavu, další projekty jsou závislé na výši uvolněných prostředků v daném roce (důležitým měřítkem je také možnost dotace z externích zdrojů). Město klade velký důraz na bezbariérovost komunikací pro pěší a budov občanské vybavenosti ve svém vlastnictví. Město disponuje jak stezkami s odděleným provozem pěších a cyklistů, tak i stezkami společnými či samostatnými. Ve městě je i několik značených cyklotras.

Jednotlivé akce se připravují v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro období 2007-2022 (nový Strategický plán rozvoje města pro období 2023 – 2038 bude zastupitelstvo města schvalovat 9. března 2023) a také z Plánu udržitelné městské mobility schváleném zastupitelstvem města v červnu 2020, který se zabývá problematikou individuální automobilové dopravy, veřejné dopravy, cyklistické dopravy, pěší dopravy a v neposlední řadě také dopravy statické. Do tohoto strategického dokumentu byly zapracovány všechny aktuální strategické dokumenty zabývající se dopravou. U těchto dokumentů byl také posuzován vliv na životní prostředí (proces SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokumenty nemají významný vliv na životní prostředí a nebudou se dále posuzovat.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má zpracované příslušné strategické dokumenty, které průběžně vyhodnocuje a aktualizuje. Akční plán k Plánu udržitelné mobility je navázán na finanční zdroje města a je také průběžně monitorován a aktualizován. Město věnuje velké úsilí k vytvoření bezbariérovosti veřejných prostranství a budov ve vlastnictví města. Cyklistická i pěší doprava je taktéž velmi podporována, a to jak v oblasti budování infrastruktury, tak doprovodných zařízení. I přesto, že město nemá vlastní MHD, vynakládá velké úsilí v rámci vyjednávání s přepravci, k zajištění dopravní obslužnosti města. Toto se daří, a to jak v počtu spojů, tak v jejich vybavení. Tato část auditu je zpracována velmi dobře, jsou zde uvedeny příslušné indikátory, které ukazují zlepšující se trend.