Infrastruktura pro pěší:
Nové nebo rekonstruované
komunikace pro pěší a přechody pro chodce resp. místa pro přecházení jsou
prováděny tak, aby byly dodrženy všechny obecně závazné technické požadavky
zabezpečující jejich bezbariérové užívání. Přechody pro chodce jsou postupně
nasvětlovány bezpečnostními svítidly.
Chodníky i
přechody se staví (rekonstruují) jako samostatné akce nebo jako součást jiných
(velkých) projektů, kterých město každoročně realizuje několik.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 - 2022 (nový Strategický plán pro roky 2023 – 2038 bude zastupitelstvo
města schvalovat 9. března 2023 – u tohoto dokumentu byl posuzován jeho vliv na
životní prostředí (proces SEA). Závěrem zjišťovacího řízení bylo, že dokument
nemá významný vliv na životní prostředí a nebude dále posuzován.
Problematikou
bezbariérovosti se také velmi podrobně zabývá Plán udržitelné městské mobility, jehož
součástí je i Analýza bezbariérových vybraných tras a objektů, která popisuje
stávající stav a navrhuje jednotlivá řešení pro odstraňování kritických míst
pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Jedná se o analýzu čtyř
základních tras v délce cca 16 km, které propojují více než 40 budov občanské
vybavenosti ve městě (nejen ve vlastnictví města), jedná se jak o úřady, tak i
sportoviště či kulturní zařízení, další chodníky byly posouzeny v rámci
zpracování Plánu udržitelné městské mobility, zásadním strategickém dokumentu
města, zabývajícím se environmentálně šetrnými druhy dopravy. K roku 2022 je
hotová první trasa a část trasy druhé a třetí, která propojuje MÚ Kopřivnice,
Radnici, Úřad práce, Poštu, Finanční úřad, dvě ZŠ, ZUŠ, Dům s pečovatelskou
službou, Kulturní dům Kopřivnice, Technické muzeum Kopřivnice a několik dalších
budov občasné vybavenosti, a to i s napojením na bytové domy, součástí úprav
byly stávající chodníky a rekonstrukce stávajících a zřízení nových přechodů
pro chodce na těchto trasách. Město také postupně upravuje budovy ve svém
vlastnictví pro pohyb osob s pohybovým omezením.
Město Kopřivnice postupně
odstraňuje lokalizované závady. V období let 2020 – 2022 zrealizovalo mnoho akcí
ve prospěch zlepšení podmínek pro osoby s omezenou schopností pohybu a
orientace.
V roce 2021-22 byly
dokončeny úpravy přístupových komunikací k nově zřízenému muzeu nákladních
vozidel Tatra Truck a.s. Úprava veřejných prostranství byla zaměřena na
zavedení společného prostoru pro chodce, cyklisty a mobilní návštěvníky muzea.
Byly vytvořeny pouze plochy pro separátní pohyb chodců vymezený fyzickými
zábranami (sloupky), plocha společného pohybu vozidel a chodců, definována
dopravním značením jako pěší zóna, ze které byly vyloučeny chodníky se
zvýšenou obrubou a specifická plocha pro odstavování vozidel návštěvníků a
dopravní obsluhy muzea. Z celého konceptu dopravy byla vyloučena průjezdná doprava
zaměstnanců TATRY TRUCKS a. s. a přilehlých výrobních podniků, tak aby pěší
návštěvníci areálu nebyli nad nezbytnou míru ohrožováni dopravou, a to
prostřednictvím vymezených parkovacích kapacit v okrajových částech areálu
(veřejné parkování na ploše 510 m2 - 35 míst, zásobování objektu muzea a
restaurace 13 míst, odstavování 42 vozidel zaměstnanců - a směrovou úpravou přístupových komunikací,
která eliminuje průjezd majitelů přilehlých garáží a zaměstnanců přes
nejexponovanější část veřejného prostranství, určeného návštěvníkům muzea. Pěší
zóna upřednostňuje pohyb pěších návštěvníků a cyklistů jak Muzea nákladních
vozidel, tak přičleněného restauračního komplexu Restaurace Tatrovka.
V roce 2022 následovala
demolice 195 m betonového oplocení, která významně oživila a zatraktivnila toto
veřejné prostranství a místo betonových plotových dílců, oddělujících areál od
trati ČD byla vysazena parterová zeleň a významně upravena přilehlá pláň a
neurovnaný terén veřejného prostranství.
Město Kopřivnice započalo v
lednu 2021 realizovat stavební úpravy centrálního veřejného prostranství ve
městě – jedna z největších investičních akcí za několik posledních desetiletí. Za cíl si dalo
důslednou separaci dopravní obsluhy komerčních objektů, návštěvníků centra
města a samotný pohyb chodců a cyklistů. Samotné náměstí pak bude umožňovat
vjezd dopravní obsluhy jen ve vymezených časových intervalech (2 hodiny ráno a
2 hodiny v podvečer). Ostatní plochy jsou považovány za společný prostor pro
pohyb chodců a cyklistů, v jejichž prospěch jsou navrženy
materiály chodníků, teras a pochozích přechodných ploch mezi zelení a pěšími
tahy. Smlouva s dodavatelskou firmou hovoří o dokončení v termínu 05/2023, ale
v důsledku covidové krize a inflace, která se významně promítla do cen
stavebních materiálů bude mít dokončení stavby asi 6 měsíční zpoždění.
Rok 2021 byl věnován
především výměně a obnově podzemního řečiště Kopřivničky (prostřednictvím
tubosiderů), rok 2022 především přeložkám technické infrastruktury a budování
nových kapacit sítí a pokládce nosných vrstev komunikací z recyklovaných
materiálů a rok 2023 bude věnován povrchovým stavbám, zeleni a mobiliáři.
Celé centrum bude mít
inteligentně a dálkově řízený způsob veřejného osvětlení, kompletní
bezbariérové úpravy na komunikacích, materiálové sjednocení povrchů způsobem,
který řeší zachytávání dešťových vod do retenčních nádrží, zcela nově vysazenou
zeleň s automatickým zavlažováním prostřednictvím recyklace zachycených
dešťových vod, novou parkovací kapacitu pro návštěvníky centra města či nově i
vybudovaná stání pro dobíjení elektrovozidel.
Při realizaci centra města
se radnice ve spolupráci s dodavatelskou firmou snaží významnou měrou o
navrácení recyklovatelného materiálu zpět do stavby. Jednalo se například o
recyklaci stávajících betonových povrchů prostřednictvím drcení betonu a
pokládky recyklátu do nosných vrstev komunikací namísto nového kameniva,
navrácení vytěžené zeminy pro modelaci terénu, použití žulových kostek z
demolice komunikací v jiné části města na úpravu komunikací nebo opakované
použití mobiliáře z centra v dalších částech města.
- počet bezbariérových přechodů pro chodce (úprava stávajících
resp. zřízení nových):
2020 - 0
2021 - 3
2022 - 5
- počet bezbariérových míst pro přecházení (úprava stávajících resp. zřízení
nových)
2020 - 1
2021 - 3
2022 - 4
- počet bezbariérových autobusových zastávek (úprava stávajících resp.
zřízení nových)
2020 - 0
2021 - 1
2022 - 2
- počet upravených nebo zřízených parkovacích míst pro ZTP včetně
bezbariérových úprav (pouze městská parkoviště - bez obchodních domů)
2020 - 7
2021 - 4
2022 - 8
Infrastruktura pro cyklisty:
Město disponuje jak stezkami
s odděleným provozem pěších a cyklistů, tak i stezkami společnými či
samostatnými. Ve městě je i několik značených cyklotras. O dopravní značení
cyklotras se stará ČKT.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 -2022 (nový pro roky 2023 – 2038 se bude schvalovat 9. března
2023). Problematikou infrastruktury se taktéž ve velmi podrobné míře také
zabývá Plán
udržitelné městské mobility, do kterého byl asimilován Generel
cyklistické dopravy města Kopřivnice z roku 2016:
Celková délka jednotlivých
druhů komunikací k 31.12.2022:
• komunikaci na území města (MK,silnice I.až III.tř.) - 95,35km
- z toho
místní komunikace ve vlastnictví města – 78,77 km
- a sil. I.
až III. tříd ve vlastnictví MSK a státu – 16,58 km
• cyklotras na území města - cca 23,2 km
• třech kondičních okruhů ve městě - 13,9km
• cyklostezek (společných, dělených i samostatných,
cyklopruhů, cykloobousměrek) - 11,55
km
• chodníků – 201
491 m2)
V roku 2021 bylo zrealizovalo
propojení Kopřivnice s vedlejší obcí Závišice. V rámci projektu bylo
nově vybudováno 140 m cyklostezky, byly opraveny místní komunikace, které byly
ve velmi špatném stavu, a na celé trase bylo doplněno dopravní značení pro
cyklisty. V roce 2022 byla také zřízená cykloobousměrka na ulici
Komenského.