3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město i jeho příspěvkové organizace při nákupu a obnově elektrospotřebičů pořizuje takové, které mají nízkou spotřebu. Povinnost nákupu energeticky úsporných spotřebičů je stanovena ve vnitřních předpisech a je sledována a vyhodnocována.
|
Město nakupuje takové elektrospotřebiče, které jsou jsou v
nejvyšších kategoriích spotřeby. Tento trend je zakotven ve
vnitřních předpisech. Město nakupuje elektrospotřebiče s
nízkou spotřebou.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rada města Kopřivnice schválila dne 6.10.2015 Pravidla systému energetického managementu města Kopřivnice, která se stala závazná vydáním Příkazu tajemníka č. 8/2015. Na tento dokument následně navázaly dva předpisy (viz. seznam níže), kterými v této oblasti ukládá povinnost nakupovat spotřebiče v nejvyšší dostupné energetické třídě. To je sledováno v energetickém sw EnergyBroker, kde organizace města musí každý rok aktualizovat seznam spotřebičů s energetickými třídami. Z toho pak vyplývá, zda organizace při koupi nového spotřebiče, či obměně stávajícího, plní povinnost uloženou zřizovatelem (městem), učinit tak v nejvyšší dostupné energetické třídě spotřebiče dostupné na trhu. Nevedení této evidence, či neplnění této povinnosti je sankcionováno. Vedení evidence spotřebičů je pracné a vymáhání naplňování této povinnosti je u organizací města, které provozují budovy v majetku města, náročné. Více je k tomuto tématu uvedeno v 3.1.D. Příkaz tajemníka č. 22/2017 - Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací Vnitroorganizační směrnice č. 11/2018 - Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice
|
-
dle odpovědi na návodnou otázku
-
-
Nezjištěno
Město nesleduje podíl využívání recyklovaného papíru. Snaží se snižovat celkovou spotřebu kancelářského papíru elektronizací procesů a zasíláním dokumentů v elektronické podobě.
-
2
Město má dva takové předpisy, kterými v této oblasti ukládá povinnost nakupovat spotřebiče v nejvyšší dostupné energetické třídě. To je sledováno v energetickém sw EnergyBroker, kde organizace města musí každý rok aktualizovat seznam spotřebičů s energetickými třídami. Z toho pak vyplývá, zda organizace při koupi nového spotřebiče, či obměně stávajícího, plní povinnost uloženou zřizovatelem (městem), učinit tak v nejvyšší dostupné energetické třídě spotřebiče dostupné na trhu. Za nevedení této evidence, či neplnění této povinnosti, jsou ředitelé organizací města sankcionováni. Sledovat povinnost umožňuje nový energetický sw EnergyBroker, kde se u každé budovy ukládá seznam spotřebičů. Ten je každý rok aktualizován. Obsahuje název spotřebiče, evidenční číslo spotřebiče, datum pořízení, energetickou třídu spotřebiče. Stav je takový, že u spotřebičů před rokem 2018 energetické třídy spotřebičů nejsou známy. Pokud dojde k nákupu nového spotřebiče, je nutno již zaznamenat do seznamu všechna požadovaná data. v budovách jež provozují organizace města není nákup či náhrada stávajících spotřebičů nikterak vysoká. Je předpoklad, že se podaří seznam se spotřebiči, u kterých budou známy všechny požadované údaje, podaří dosáhnout za cca 10 let, až dožijí všechny spotřebiče nakoupené před rokem 2018. Z praktického hlediska tu nelze uvést všechny seznamy spotřebičů všech budov v majetku města. Příkaz tajemníka č. 22/2017 - Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací Vnitroorganizační směrnice č. 11/2018 - Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice
-
|
Povinnost nakupovat energeticky úsporná zařízení je stanovena ve vnitřních předpisech: Příkaz tajemníka č. 22/2017 - Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací Vnitroorganizační směrnice č. 11/2018 - Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice
|
Město má dva předpisy, který určuje nakupování
elektrospotřebičů v nejvyšší energetické třídě. Tuto
povinnost sleduje sw EnergyBroker. Při nákupu elektrospotřebičů
probíhá evidence . Pokud není respektována nejvyšší třída s
nejnižší spotřebou dochází k sancionování.
Podíl výrobků s ekoznačkou město nesleduje stejně jako
podíl recyklovaného papíru v celém úřadu. S recyklovanými
papíry jsou problémy nejčastěji v počítačových tiskárnách.
Kategorie 31.E je mlhavě definovaná v zadání, takže
praktické výstupy v praxi nejsou k dispozici. Tato část není
vyplněna.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Systém v oblasti nakládání s odpady na území města je na dobré úrovni, celkové množství odpadů produkovaných na území města se pohybuje na přibližně stejné hodnotě. Daří se zvyšovat množství tříděných odpadů a naopak snižovat množství směsných odpadů, které jsou ukládány na skládku. V oblasti předcházení vzniku odpadů již ve městě funguje od r. 2018 bezobalový obchod, dále jsou organizovány různé bazary -Bleší trh (jaro, podzim), Hudební bazárek apod. Od září r. 2022 funguje v rámci sběrného dvora re-use centrum, kde mohou občané města Kopřivnice nosit různé vybavení domácností (kromě čalouněných) nebo sportovní vybavení, knihy, hračky apod., které jsou nabídnuty k užívání někomu dalšímu.
|
Odpadové hospodářství je na dobré úrovni. Množství
produkovaných opadů se prakticky nezvyšuje, ačkoliv počet
tříděných složek odpadů roste. Roste množství tříděných
odpadů a omezuje množství směsných odpadů, které se ukládají
na skládku. V rámci sběrného dvora město město sbírá i
předměty, které jsou zpětně nabízené občanům k dalšímu
použití (např. knihy, hračky apod)
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V průběhu let 2019 až 2021 byly navýšeny počty kontejnerů na sběr tříděných složek komunálního odpadu - konkrétně o 23 kontejnerů na sběr plastů a kovů, o 27 kontejnerů na sběr papíru a nápojových kartonů a o 4 kontejnery na sběr skla. Celkem se třídí do 615 ks sběrných nádob o objemu 1100 litrů. Z důvodu nedostačující kapacity kontejnerů na sběr plastů a papíru a hlavně z důvodu nedostatku ploch pro rozšiřování stanovišť byla od r. 2020 navýšena četnost svozu plastů a papíru těchto komodit z 1 x týdně na 3x 14 dní. V r. 2019 byl rozšířen sběr biologicky rozložitelných odpadů do sídlištní zástavby, bylo rozmístěno celkem 68 ks sběrných nádob o objemu 770 l, pokračuje se v přidělování kompostejnerů o objemu 240 l k rodinným domům. V r. 2021 byl zaveden sběr a svoz jedlých tuků a olejů z domácností = ve městě rozmístěno 30 nádob.
Od. r. 2022 byl zahájen sběr plastů a kovů systémem "door-to-door", který tak nahradil pytlový sběr od rodinných domů = 1000 nádob u rodinných domů. V r. 2022 byl odstartován pilotní projekt na sběr gastroodpadů na sídlišti Sever v Kopřivnici.
|
-
r. 2019 - 10
r. 2020 - 10
r. 2021 - 10
r. 2022 - 11
Od r. 2020 je rozšířen sběr sběr kovů i o nádobový sběr (sbíráno ve směsi s plasty), od. r. 2021 se rovněž o nádobový sběr rozšířil sběr požitých jedlých olejů a tuků - rozmístěno celkem 30 ks nádob o objemu 240 l. Od r. 2022 je zaveden sběr kuchyňských odpadů v sídlištní zástavbě - rozmístěno 20 ks speciálních sběrných nádob o objemu 120 l.
-
r. 2019 - 127,9 kg
r. 2020 - 149,7 kg
r. 2021 - 144,6 kg
Hodnota za roky 2019 a 2021 je včetně vytříděného BRKO (rostlinného původu) a kovů.
|
V rámci systému nakládání s odpady byl navýšen počet složek, které jsou tříděny ze směsného komunálního odpadu. Množství tříděného odpadu se daří každoročně navyšovat, čímž naplňujeme cíle Evropské směrnice.
|
Stále se zvyšuje počet složek, které jsou tříděné. Jistě
je pozitivní , že se zvyšuje i počet kontejnerů ve městě, kam
občané tříděné odpady mohou odnášet. Na počty tříděných
odpadů jsou vhodně využívány číselné indikátory, které tato
tvrzení dokládají.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V průběhu let 2019 a 2021 jsme informovali občany o nakládání s odpady přes standartní komunikační prostředky (místní tisk, webové stránky, kabelová televize, sociální sítě, základní informace jsou uváděny i ve stolním kalendáři, který je každoročně rozdáván občanům města).
V r. 2020 jsme realizovali kampaň na správné nakládání o objemnými odpady s názvem "Stop brajglu". Tato kampaň spočívala v umístění bannerů s informacemi, jak nakládat s objemným odpadem a jaká jsou rizika při nesprávném nakládání s tímto odpadem. Bannery byli doplněny o tento druh odpadu, aby bylo zdůrazněno, na co je kampaň zaměřená (viz fotografie). V r. 2021 i přes covidová opatření byla provedena fyzická analýza komunálních odpadů, kdy byl svezen směsný komunální odpad ze sídlištní zástavby a od rodinných domů a vysypán na plochu sběrného dvoru, kde byl proveden podrobný rozbor obsahu nádob. Na základě výsledků jsou realizována další opatření ke snížení množství odpadů ukládaných na skládky. Na základě výsledků jsou realizována další opatření ke snížení množství odpadů ukládaných na skládky. Výsledky byly zveřejněny v místních médiích. Na základě výsledků byla a jsou realizována další opatření ke snížení množství odpadů ukládaných na skládky. Ukliďmě Česko - město informuje o možnosti zapojit se do celorepublikové akce Ukliďme Česko. Zájemcům o účast poskytuje pytle na sběr odpadků a následně zajišťuje jejich svoz z domluvených lokalit na vlastní náklady. V r. 2022 se v rámci dobrovolnictví zapojilo i cca 40 zaměstananců úřadu, kteří společně vysbírali přes 50 pytlů odpadů.
Motivační informační kampaň proběhla ke všem zaváděným "novinkám" = sběr jedlých tuků a olejů (2021), door-to-door systém (2021-2022), sběr gastroodpadů (2022) a otevření re-use centra (2022). Motivace ke třídění probíhá také v rámci oslav Dne Země, v rámci osvětového Globálního stanu na farmářských trzích či samostatných přednášek = v r. 2022 přednáška pro veřejnost Zero Waste aneb Jak na domácnost bez obalů?
V r. 2022 byla pracovníky odboru ŽP vytvořena putovní výstava "Životní prostředí a my", kdy problematice odpadového hospodářství se věnuje banner Odpady a banner Konzum.
|
-
r. 2019 - 154,9 kg
r. 2020 - 157,8 kg
r. 2021 - 157,6 kg
Množství SKO v přepočtu na obyvatele se drží kolem hodnoty 155 - 158 kg, čili se jedná spíše o stagnující hodnoty, nicméně množství tříděného odpadu v přepočtu na obyvatele roste.
-
Rok 2019:
papír = 13,2%, nápojový karton = 0,1%, plast = 8,3 %, sklo = 8,1 %, kovy = 12,6 %, BRKO = 40,3 %, textil = 3,2 %, elektro = 3,6 %, NO = 0,6%
Rok 2020:
papír = 15,1 %, nápojový karton = 0,13 %, plast = 9,1 %, sklo = 8,9 %, kovy = 12,1 %, BRKO = 49,5 %, textil = 2,5 %, elektro = 3,6 %, NO = 0,7%
Rok 2021:
papír = 15,3 %, nápojový karton = 0,13 %, plast = 9,4 %, sklo = 8,3 %, kovy = 10,4 %, BRKO = 48,2 %, textil = 2,3 %, elektro = 2,5 %, NO = 0,7%, jedlé oleje a tuky = 0,04%
|
Motivace a informovanost občanů funguje dobře, svědčí o tom i nadále se zvyšující množství tříděných složek komunálního odpadu. Osvětu a motivaci našich občanů provádíme formou různých kampaní a osvětových akcí, dále jsou občanům zdarma rozdávány sady tašek na třídění odpadů.
|
Občané jsou vhodně komunikačně motivování ke sběru odpadů.
Indikátory druhů odpadů jsou vhodně využívány. Motivace a
informovanost občanů o odpadech roste. Jsou na to využívány
obvyklé komunikační prostředky (místní tisk, webové stránky,
kabelová televize, sociální sítě atd.)
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od r. 2018 je zrušen mobilní svoz nebezpečného odpadu a je sbírán na sběrném dvoře 6 dní v týdnu. Produkce nebezpečného odpadu mírně stoupá - r. 2019 - 21,5218 t, r. 2020 - 24,103 t, r. 2021 - 22,775 t.
|
|
I přes zrušení mobilního svozu nebezpečných odpadů se daří udržet velmi dobrý trend třídění tohoto odpadu.
|
Došlo ke zrušení mobilního svozu nebezpečného odpadů, čímž
se snížil komfort občanů při nakládání s tímto specifickým
odpadem. Množství tohoto odpadu sice mírně roste , ale je jistě
lepší růst tohoto odpadu, než aby se dostával do volné krajiny.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Město realizuje svou energetickou politiku v souladu se schválenými koncepčními dokumenty. V roce 2018 dokončilo za účasti významných podnikatelských subjektů Územní energetickou koncepci města Kopřivnice včetně místních částí 2017 - 2042. Na svých objektech realizuje energetická opatření, především komplexní zateplení obvodových plášťů a výměny výplní oken a dveří. Dílčí opatření ke snižování energetické náročnosti jsou rovněž realizovány prostřednictvím modelu EPC. Energetik města průběžně sleduje a vyhodnocuje data o spotřebě energií (od roku 2017 v novém SW nástroji), u příspěvkových organizací se provádí školení zaměstnanců k tématu úsporného hospodaření s energiemi. Dodržování zásad energetického managementu je jedním z kritérií, které jsou posuzovány při stanovování odměn ředitelů příspěvkových organizací.
Město si uvědomuje své zpoždění v realizaci technologie OZE na vlastních objektech (mimo SLUMEKO). Při přípravě PD rekonstrukcí některých objektů v roce 2022 (Letní stadion, MŠ Pionýrská) je s nimi již počítáno a to využitím fototermických a fotovoltaických článků na střechách a tepelného čerpadla jako zdrojů pro vytápění a ohřev TUV. Teplárna zásobující město dnes využívá jako palivo ve značné míře dřevní biomasu.
|
Město má vlastní koncepci pro energetickou oblast. Důležité
je, že zvládá energetický mangment, o který se stará městský
energetik. S ním spolupracují další pracovníci, kteří se
podílejí na zajišťování této oblasti.
Snižování spotřeby energií a vody je z velké části dáno
městskými objekty, které se průběžně zateplují. Energetik
sleduje v měsíčních cyklech spotřebu energie a případné
zvýšení se snaží rozklíčovat a zasáhnout proti tomuto trendu.
Město má velké rezervy se zaváděním OZE do praxe. Je
využívána FTV a fototermické panely. K topení je využívána
biomasa. Z materiálu není jasné, jestli je také využívána
kogenerace (společná výroba elektřiny a tepla).
Město průběžně posilují veřejné osvětlení s úspornými
systémy (LED)
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má vytvořen systém EnMS. Je to systém energetické managementu dle zásad popsaných v ČSN- EN- ISO 50001. Sytém je ukotven vnitroorganizačními směrnicemi a íže uvedenými strategickými dokumenty: 8/2015 Pravidla systému energetického managementu města Kopřivnice, vykonávaného v souladu s ISO 50001 22/2017 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací 11/2018 Zásady vztahů zřizovatele a organizačních složek města Kopřivnice Energetický plán města 2010 až 2022 Územní energetická koncepce města Kopřivnice včetně místních částí 2017-2042 Město má 14. rokem vytvořenu funkci energetika města na plný úvazek. Jeho úkolem je se věnovat oblasti hospodaření s energiemi na majetku města. Spolu s energetikem se problematice hospodaření s energiemi věnují částečně desítky zaměstnanců města Kopřivnice a organizací města, kteří jsou zapojeni do systému energetického managementu města. Plní role správců budov a zařízení, osob zodpovědných za spotřeby v dané organizaci atd. Město má určeného i představitele vedení města pro energetický management. Veškerá energetická data a dokumenty jsou centralizovaně již šestým rokem ukládána do městského energetického sw EnergyBroker. Předchůdcem byl městský energetický informační systém (MEIS), který fungoval asi 5 let a byl nahrazen sw EnergyBroker. Veškerá data a dokumenty uložené v sw EnergyBroker jsou přístupné i energetickému managementu. Systém energetického managementu měl v roce 2022 následující rozsah: 1) Odběrná místa elektřiny - 235 ks 2) Odběrná místa zemního plynu - 46 ks 3) Odběrná místa z CZT - 54 ks 4) Odběrná místa vody - 182 ks Energetický management probíhá na 104 ks budov v majetku města, či organizací města a na 55 linkách veřejného osvětlení.
|
-
2
Energetický management na veškerém majetku města existuje. Zásada je, že se město snaží sledovat všechny energie na majetku, kde se dostane k naměřeným spotřebám, třeba i dílčím. Město si je vědomo, že bez vzájemné součinnosti vlastníka budov s uživatelem budov se můžou realizovat energeticky úsporná opatření jen těžko. Má zásadu, co je měřitelné a sledovatelné, byť se jedná jen o dílčí spotřebu části budovy ( např. elektřina společných prostor bytových domů v majetku města), je i ovlivnitelné. Problematické je sledování spotřeby u nájemců bytových domů a nebytových domů. U bytových domů tak může sledovat a ovlivňovat pouze spotřebu tepla měřenou na patních měřidlech, spotřebu vody měřenou na patních měřidlech a spotřebu elektřiny pro společné prostory domu a společné výtahy, vzduchotechniku. U nebytových domů pouze tam, kde smluvní vztah na odběr energie a vody není přímo mezi dodavatelem a nájemcem. Je snahou města i v těchto případech dát nájemci povinnost hlásit stavy energetických měřidel městu do energetického sw EnergyBroker.
Energetik je zapojen i do dalších procesů, kde může již v předstihu ovlivnit hospodaření s energiemi, např. při projednávání investičních záměrů při rekonstrukcích budov, opravách apod.
|
Město se o to snaží již 14 let. Město má celkem rozsáhlý majetek, odebírající energii a vodu, jak budovy tak samostatně stojící technická zařízení, jako např. veřejné osvětlení. Častým jevem je, že z velké části tohoto majetku město samo tyto budovy a zařízení neprovozuje. Energetické povinnosti poskytovat energetická data na majetku města jsou dobře vymahatelná u příspěvkových organizací města, hůře u obchodních společností města a organizačních složek města. Nevymahatelná jsou prakticky u nájemců, kteří jsou samostatnými subjekty bez jakéhokoliv vztahu k městu. Jedná se někdy o celé budovy, jindy o části budov. K této problematice by bylo třeba zpracovat pro města nějakou právní metodiku, jak mají města postupovat a jaké mají možnosti, aby mohli sledovat spotřebu energie a vody opravdu na veškerém svém majetku.
|
Energetik aktivně ovlivňuje výši spotřeby elektřiny. To se
daří ve vlastních městských objektech nebo těch, které město
pronajímá. Bohužel i Kopřivnice se potýká s problémem
subjektů , které nespadají pod město. Týká se to však i
drobných nájemců. Město pak hůře vymáhá přehledy spotřeby
elektřiny, plynu a vody. Samo město navrhuje, aby vznikl zákon
nebo právní metodika, která by města mohla využívat v tomto
směru. To je však pochopitelně požadavek přesahující možnosti
města.
Pozitivní je, že veškerá energetická data a dokumenty jsou
centralizovány a již 6 rokem jsou ukládány do městského sw
EnergyBroker.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V energetickém sw EnergyBroker je pro každý objekt vyhodnocováno a na následující kalendářní rok naplánováno množství energie predikcí, a to na základě historické spotřeby let minulých nebo v případě provedených změn na objektu na základě energetického posudku vypracovaného energetickým specialistou. Pokud je dosaženo objektivní snížení spotřeby oproti předešlým létům, je za normu spotřeby pro budovu brána tato nová nižší spotřeba. Teplo na vytápění je pak přepočítáváno na dlouhodobé klimatické podmínky a norma spotřeby tepla pro vytápění rovněž. Spotřeba se sleduje a porovnává měsíčně a ročně. Je dána tolerance spotřeby + 5 % oproti plánu. Pokud je spotřeba mimo toleranci, hledají se příčiny, do energetického sw se píše zdůvodnění a realizují se nápravy. Pokud příspěvková organizace ve spotřebě tepla na vytápění nesplní hodnotu ročního plánu, přepočítaného na dlouhodobou spotřebu, je to řešeno s vedoucím organizace. Vzato čistě z energetického hlediska, měl by být výběr budov pro realizace energeticky úsporných opatření prováděn podle energetických dat (výše energetické náročnosti na m2 energeticky vztažné plochy). A i když se k němu při rozhodování mezi budovami přihlíží, je nutno zvážit i jiná hlediska a převládá výběr podle stavu a užití budovy, kde se preferuje zateplení bytových domů, škol a mateřských škol, před jiným typem budov. Dalším hlediskem při realizaci energeticky úsporných opatření je i možnost získání dotace, která může přispět k urychlení realizace. Postup jak vyhodnotit významné energetické aspekty k jejich zařazení do akčního plánu je zpracován v Příkazu tajemníka č. 8/2015 - Pravidla energetického managementu. Je k dispozici i sw nástroj, který umí budovy v majetku města takto vyhodnotit. V minulosti scházely vstupní data, ale od roku 2018 je to s daty lepší a je třeba neustále zlepšovat proces, jak se zjištěnými výsledky dál nakládat, směrem k akčním plánům energeticky úsporných opatření. Podle získaných dat v energetickém sw, se kontroluje správnost faktur od dodavatelů energií a vody, správnost dimenze hlavních jističů, rezervovaných kapacit, úniku vody či energie vinou poruchy, sestavují se finanční rozpočty na energie a vodu pro jednotlivé organizace města a finanční vypořádání těchto rozpočtů. Energetické údaje v energetickém sw slouží i jako podklady pro zadávací dokumentaci při výběru dodavatele energie, pro vytvoření podkladů pro energetické studie, energetické posudky, energetické audity, atd.
|
-
2
Celková Spotřeba energií v průměru meziročně klesá a to i z důvodu postupné realizace energetických opatření na jednotlivých budovách. Každý rok město uskuteční několik takových projektů a k tomu řadu drobnějších jako např. úpravy systémů vytápění a ohřevu TUV, rekonstrukci osvětlení apod. Energetický sw EnergyBroker byl pořízen na sklonku roku 2017 a od té doby je využíván jako účinný nástroj pro hospodaření s energiemi a vodou. Příklady provedených opatření: V roce 2020 1) Dům dětí a mládeže Kopřivnice - rekonstrukce TZB, instalace rekuperace 2) Zateplení BD na ul. Horní č. 1111 - 1113 v Kopřivnici 3) Kulturní dům Kopřivnice - rekonstrukce sociálních zařízení V roce 2021 1) Objekt DPS, Masarykovo nám. 650 - zateplení fasády a střechy 2) SLUMEKO - OZE (FTV), 1. etapa V roce 2022: 1) SLUMEKO - OZE (FTV), 2. etapa 2) Letní stadion - celková rekonstrukce včetně OZE - postupně v několika etapách 3) Kulturní dům Kopřivnice - rekonstrukce střešních plášťů včetně zateplení 4) ZŠ E. Zátopka - tělocvična - rekonstrukce osvětlení, přechod na LED 5) ZŠ 17. listopadu - tělocvična - rekonstrukce osvětlení, přechod na LED 6) ZŠ Dr. M. Horákové - 2x tělocvična - rekonstrukce osvětlení, přechod na LED V plánu na rok 2023
1) Dokončení koncepce a příprava PD na rekonstrukci veřejného osvětlení - přechod na LED 2) Zimní stadion - příprava PD - rekonstrukce osvětlení - přechod na LED 3) Krytý bazén Kopřivnice - dokončení PD a rekonstrukce osvětlení - přechod na LED 4) Kulturní dům Mniší - rekonstrukce střešních plášťů včetně zateplení 5) Multifunkční objekt, Školní 890, Kopřivnice - zateplení fasády 6) MŠ Pionýrská - rekonstrukce a zateplení podlah, rekonstrukce TZB, následně OZE (FTV + tepelné čerpadlo) 6) Příprava koncepcí a PD pro využití OZE a komunitní energetiky na objektech města U některých budov, zejména u škol, mírně stoupá zejména spotřeba elektrické energie a to i přes realizaci energeticky úsporných opatření. Je to způsobeno díky rozšíření moderních technologií jako jsou počítače, interaktivní tabule, dataprojektory, elektrifikace kuchyní školních jídelen (místo ZP), apod. Celková spotřeba energie 2020 = 16 331 MWh Celková spotřeba energie 2021 = 17 539 MWh Celková spotřeba energie 2022 = 16 479 MWh
-
2
Jedná se o veškerou evidovanou spotřebu elektřiny, včetně společných prostor, výtahů, společné VZT bytových domů. Spotřeba je meziročně mírně klesající. Děje se tak postupným náhradou zářivkového osvětlení LED osvětlením v budovách. Naproti tomu spotřeba elektřiny roste v některých budovách zaváděním klimatizací a moderních technologií, zejména ve školních budovách, často za pomocí dotací. Např. PC do škol, interaktivní tabule, dataprojektory, doplnění vybavení kuchyní ve školních jídelnách ( elektrifikace, mrazáky apod.).
Spotřeba 2020 = 3 945 MWh Spotřeba 2021 = 4 013 MWh Spotřeba 2022 = 4 216 MWh
-
0
Město nemá doposud přímo na svém majetku vybudovány obnovitelné zdroje energie (mimo SLUMEKO, s.r.o., které je ale ve 100 % vlastnictví města). Důvodem je problematické využití FTV na technicky vhodných budovách, které ale nejsou celoročně využívány (školy, školky, zimní stadion, krytý bazén, atd.), protože v době největšího slunečního svitu budova elektřinu neodebírá. Jinde na budovách v majetku města nejsou střechy v takovém technickém stavu, aby na ně šlo fotovoltaické elektrárny přímo montovat (např. administrativní budova MU - negativní posudek statika). Dále pak z důvodu legislativních překážek, které omezují výkon FVE na střeše objektu na 10 kWp (vyřešeno až 2023) a redistribuce mezi objekty (tzv. komunitní energetika - doposud nevyřešeno). Obnovitelná elektřina se tak do budov a zařízení v majetku města dostane jen v rámci dodávky od dodavatele elektřiny. Dodavatel elektrické energie není vybírán podle množství obnovitelné energie, ale ceny silové složky. Množství elektřiny z OZE je stanoveno dle % uvedených na dodavatele faktuře za elektrickou energii - aktuálně všichni udávají na fakturách shodná data a to za rok 2020.
Spotřeba elektřiny z OZE v 2020 = SLUMEKO 0,00 MWh, dodavatel 266,30 MWh (6,75 % z celkové spotřeby elektřiny) Spotřeba elektřiny z OZE v 2021 = SLUMEKO 0,44 MWh, dodavatel 270,87 MWh (6,75 % z celkové spotřeby elektřiny) Spotřeba elektřiny z OZE v 2022 = SLUMEKO 18,22 MWh, dodavatel 284,55 MWh (6,75 % z celkové spotřeby elektřiny)
-
2
Spotřeba zemního plynu se používá na budovách v majetku města na vytápění a ohřev vody v těch částech města, kde není z ekonomického důvodu dovedeno CZT. Rovněž se používá ve školách jídelnách k přípravě obědů, ale v posledních létech je trend elektrifikace kuchyní. Spotřeba byla přibližně každý rok stejná, nyní s výměnou kotlů za kondenzační a elektrifikací kuchyní postupně klesá. Spotřeba zemního plynu 2020 = 2 802 MWh Spotřeba zemního plynu 2021 = 2 773 MWh Spotřeba zemního plynu 2022 = 2 704 MWh
-
2
Teplo z CZT slouží zejména k vytápění budov jak bytových, tak nebytových. V menší míře i k ohřevu teplé vody. Spotřeba tepla zejména na vytápění obecně meziročně klesá a to díky projektům města s realizací energeticky úsporných opatření. Součástí těchto projektů jsou vždy zateplení budov + nějaké další energetické opatření jako např. vzduchotechnika s rekuperací, výměna tepelného zdroje, rekonstrukce osvětlení na LED, atd. Naopak spotřeba tepla na ohřev vody stoupá, protože došlo ke zvýšení počtu budov s centrálním ohřevem vody z CZT. Síť CZT byla v roce 2014 modernizována. Modernizace spočívá v položení nových rozvodů tepla s předizolovaným potrubím, ve zrušení venkovních okrskových výměníkových stanic a jejich náhradou objektovými předávacími stanicemi, uzavřením dlouhodobé smlouvy s výrobcem tepla na 13 let s pevným cenovým vzorcem. Těmito opatřeními došlo k výraznému snížení ceny tepla ve městě a její stabilizaci. Zdroj tepla pro CZT má v sestavě kotlů i kotel na biomasu. Ten se podílel v roce 2020 na celkové výrobě tepla z CZT 22 % a v roce 2021 31 %. Údaje za rok 2022 výrobce zatím nesdělil. Z výše uvedených důvodů je dodávka tepla s CZT v Kopřivnici preferována všude, kde to ekonomicky dává smysl (nové napojení). Rok 2020: UT = 9 447 MWh, TV = 137 MWh Rok 2021: UT = 10 629 MWh, TV = 125 MWh (topná sezóna 2020/2021 byla o cca 15 % chladnější než několik předchozích) Rok 2022: UT = 9 413 MWh, TV = 148 MWh
-
1
Data o spotřebě PHM jsou dostupná pouze u
flotil aut provozovaných pod MÚ Kopřivnice (MÚ, Městská policie, Sbory dobrovolných hasičů). Měrná spotřeba je cca za tři hodnocené roky obdobná. Z
ekologických a provozně ekonomických důvodů byla postupně některá
benzínová auta nahrazována auty s kombinovaným provozem na benzín/CNG. Z toho důvodu byla spotřeba
PHM přepočtena na energii v kWh, tak aby byla roční měrná energetická
náročnost flotily aut MU vyhodnotitelná a meziročně
srovnatelná. Spotřeby PHM u organizací města se zatím nesledují, k tomu by bylo
třeba doplnit stávající internetový energetický sw EnergyBroker o modul
autodoprava. Jeho pořízení je ale finančně náročné a z praktického hlediska zatím nedává smysl. Na rok 2023 je naplánováno pořízení hybridního elektromobilu pro Správu sociálních služeb města Kopřivnice a elektromobilu pro MÚ Kopřivnice.
-
1
Město Kopřivnice má 49,32 % budov ze všech klasifikovaných budov v majetku města
v energetických třídách B, C.
V energetické třídě A není žádná budova. Je cílem, realizovat všechny význačné rekonstrukce budov v energetické třídě B. Tento záměr se zatím plně nedaří, ne vždy
je to stavebně či ekonomicky možné. Význačná energeticky úsporná opatření za
období let 2020 až 2022 jsou uvedena v bodě 3.3.B.
-
2
Co se týká výroby a spotřeby energie z OZE na celém území města, jsou aktuální data prakticky nedostupná.
Město Kopřivnice sleduje spotřebu energií na území města pravidelně v rámci
výpočtu podrobné ekologické stopy území města již od roku 2010. Spotřeba
energií se sleduje poptávkou dat o spotřebě energie u jednotlivých
distribučních společností a u výrobce tepla. V roce 2018 byla pro město
vypracována vypracována Územní energetická koncepce města Kopřivnice včetně místních částí 2017-2042 (ÚEK). Bohužel město má trvale problém získávat data o spotřebě energie na území celého města. Bylo by třeba v tom
směru posílit legislativu. Město Kopřivnice sleduje spotřebu energií na území
města pravidelně v rámci výpočtu podrobné ekologické stopy území města již od
roku 2010. Spotřeby energií lze sledovat pouze poptávkou dat o spotřebě energií u
jednotlivých distribučních společností a u výrobců tepla.
|
Velké zlepšení nastalo zejména z důvodu pořízení kvalitního energetického sw EnergyBroker a motivací příspěvkových organizací města, z pohledu plnění energetických povinností. - v měsíční periodě se vyhodnocují spotřeby energií a vody jednotlivých budova v případě zvýšené spotřeby proti plánu, se hledají příčiny a následně provádějí opatření ke snížení spotřeby - data rovněž slouží jako podklady pro vypracování energetických posudků, energetických štítků budov, průkazů energetické náročnosti budov apod. - data slouží pro rozbory hospodaření jednotlivých příspěvkových organizací města - data slouží pro zadávací dokumentaci společného, centralizovaného nákupu elektřiny a plynu pro město a jeho organizace - na základě dostupných dat je vhodné zavést plánování energeticky úsporných opatření podle jejich přínosu a závažnosti energetické spotřeby.
- data slouží pro plánování spotřeb energie a vody a následně pro stanovení rozpočtů na tyto komodity na následující období
|
Celková spotřeba energii meziročně klesá. To je dáno
především důsledným sledováním spotřeby energii, které jsou
výsledkem konkrétních opatření. Velký podíl na tom má sw
EnergyBroker. I v tomto případě se ukazuje, jak jsou důležitá
dostupná data, pomocí kterých se analyzuje spotřeba. Důležitý
je centrální nákup elektřiny a plynu, kdy se daří nakupovat
tyto komodity za nižší ceny. Data spotřeby energií a vody
umožňují přesnější plánování a stanovení rozpočtových
položek. Pečlivě jsou sledovány jednotlivé druhy energií
(elektřina, plyn, teplo a pohonné hmoty). Pohonné hmoty jsou
sledovány pouze pro flotilu městských automobilů.
Výroba energií z OZE je sledována složitě a přímá data
nejsou dosud dostupná.
Celkově přetrvává problém získávat aktuální data od
subjektů, které nespadají pod přímé řízení města a město
na ně nemá takový vliv, aby dodání těchto dat mohlo vynutit.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Platným předpisem je dokument Energetická politika města Kopřivnice z 9.2.2016. Na nové volební období je připravena aktualizace tohoto dokumentu. Do schválení platí stávající z předchozího období. V tomto dokumentu se město zavázalo realizovat novou výstavbu v energetické třídě ,,A" a rekonstrukce stávajících budov čí části budov v energetické třídě ,,B". S tímto předpisem je seznámeno i oddělení investic města Kopřivnice. Plnění je kontrolováno po předání projektové dokumentace zhotovitelem, jmenovitě v PENB - nový stav po rekonstrukci. Cílový energetický parametr je definován v investičním záměru.
|
|
Dokument existuje a v přípravě je jeho aktualizace pro nové volební období. U některých budov se v minulosti nepodařilo rekonstrukci realizovat v energetické třídě ,,B", ale pouze ve třídě ,,C".
|
Platným dokumentem je Energetická politika města Kopřivnice z
9.2. 2016. Z toho je patrné, že tyto materiály by se měly s
ohledem na vývoj situace s trhem energii aktualizovat a změnit. V
minulosti se stavěly budovy v nižší energetické třídě, než
by bylo třeba. Budoucí stavby a rekonstrukce by však měly být v
nejvyšších energetických třídách. Je jistě pozitivní, že v
Energetické politice města Kopřivnice bylo stanoveno, že nová
výstavba musí být realizována ve třídě A. Rekonstrukce se
mohou realizovat ve třídě B. Plnění je kontrolováno po předání
projektové dokumentace zhotovitelem a po dokončení stavby. Cílový
energetický parametr je definován v investičním záměru.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, data jsou k dispozici v měsíční periodě u všech budov, kde je uzavřen odběratelský smluvní vztah mezi dodavatelem energie, vody s městem, nebo příspěvkovou organizací města, obchodní organizací města, organizační složkou města apod. U některých budov v majetku města, kde je provozovatel budovy nájemce, se podařilo přes nájemní smlouvu nájemci uložit povinnost sdělovat měsíčně spotřeby budovy. Data jsou evidována v energetickém sw města Kopřivnice, v současnosti jím je sw EnergyBroker. Stávající energetický sw město pořídilo v prosinci 2017. Ze samoodečtu měřidel energií a vody jsou data vesměs evidována v měsíční periodě. Měsíční periodu se nedaří dodržet pouze u bytových domů v majetku města ( časová náročnost samoodečtů), kde jsou samoodečty čtvrtletní a u části nebytových nájemních domů ( z důvodu přístupu do prostor nájemce), kde jsou samoodečty v roční periodě. Nicméně i zde bude od 1.1.2024 v platnosti úprava, nařizující zpřístupnit koncovým odběratelům data o měsíční spotřebě energií. Ze samoodečtů a ceníků jsou vypočítávány v energetickém sw i náklady na energie. tzv. dohadné položky. Ve frekvenci sjednané fakturace se do energetického sw vkládají data o spotřebě i nákladech z faktur. To se daří u většiny subjektů. Do energetického sw se vkládají ve formátu PDF faktury za energii, vodu, energetické audity, energetické posudky, energetické štítky, průkazy energetické náročnosti budov, různé energetické studie, smlouvy na dodávky energií a vody. Tímto jsou všechny údaje centrálně uloženy v jednom sw.
|
|
Některé složky města stále neposkytují, nebo poskytují nepravidelně, či s chybami. Motivovány a ročně hodnoceny jsou jen příspěvkové organizace města, u ostatních tipů organizací se nepodařilo motivaci nastavit, včetně odborů a oddělení MU.
|
Data o spotřebě energií jsou k dispozici nejčastěji v
požadované měsíční periodě. V mnoha případech se však
nedaří tuto periodu dodržet. Rovněž dochází k samoodečtům,
které trpí velkou nepřesností. To je nutné napravit nebo
vymyslet jiný systém, aby k takové situaci nedocházelo. Měsíční
periodu se nedaří dodržet u nájemců, ale i u některých odborů
města.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Ve sledovaném období realizovalo město několik opatření dle principů udržitelného rozvoje, zejména při znovu využívání odtěženého materiálu při rekonstrukci staveb. Výstavba a rekonstrukce parkovacích ploch probíhá v souladu s vnitřním předpisem, který je zaměřen na zadržování dešťové vody. Realizovalo rovněž stavby, v rámci kterých byly použity technologie jako jsou zasakovací boxy, akumulační a retenční nádrže, propustné a polopropustné zpevněné plochy. Pokračuje v postupném snižování energetické náročnosti budov a to jak formou zateplování, tak opatřeními řešící provozní náklady - jako je regulace otopných soustav, výměna osvětlení za úsporná, instalace perlátorů do vodovodních kohoutků apod. Část těchto opatření je realizována metodou EPC.
|
Udržitelnost při stavebních akcích je především dodržována
při odtěžování materiálu a jeho recyklaci. Výrazně se v
rámci parkovacích ploch vychází ze zadržování dešťové vody.
Využívají se tzv. zasakovací technologie. Budují se retenční a
akumulační nádrže na dešťovou vodu.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V dokumentu Energetická politika města jsou definovány požadavky na výslednou energetickou třídu dle klasifikace energetických tříd PENB při komplexní rekonstrukci budovy, případně novostavbě budovy, viz Energetická politika města v příloze. V roce 2017 byl vydán příkaz tajemníka č. 16/2017 - Zásady a limity pro budování nových a rekonstrukci stávajících parkovišť - zeleň, propustnost povrchů, definující požadavky na realizaci opatření vedoucích k zadržování, vsakování, popř. další užití dešťových. Při přípravě a realizaci stavebních akcí částečně využívá recyklované materiály, především pro podkladové vrstvy některých zpevněných ploch. V současné době probíhá významný projekty (revitalizace centra města)) v rámci kterých bude minimálně 50 % podkladů zpevněných ploch z recyklovaného materiálu, který bude odtěžen při likvidaci stávajících povrchů a přímo na místě zpracován pro další použití. Součástí revitalizace centra města je také retenční nádrž pro dešťovou vodu, která bude použita pro úpravu zeleně v centru města. V roce 2021 byla doknčena výstavba zpevněných ploch u nového muzea Tatra, kde byly tyto principy také úspěšně uplatněny.
Pro opravu vybraných účelových komunikací využívá město asfaltového recyklátu, který získává při rekonstrukcích svých komunikací.
|
-
Ano
Město má vnitřní předpisy řešící dílčí oblasti udržitelného stavebnictví - požadavky na energetickou náročnost budov a zásady a limity pro budování a rekonstrukci stávajících parkovišť.
-
Ne
Město nemá certifikované stavby.
|
Kromě energetiky město řeší vnitřním předpisem problematiku zadržování dešťové vody při výstavbě a rekonstrukcí parkovišť. Město realizuje opatření na snižování energetické náročnosti budov i projekty, jejichž součástí je zadržování a znovupoužití dešťové vody. V rámci rekonstrukcí se snaží recyklovat a zpětně využívat odtěžený materiál.
|
V rámci veřejných staveb, především parkovišť se pracuje s
vyšším využíváním zeleně a především vsakovacách ploch,
které umožňují udržet dešťovou vodu v systému města, aby
rychle neodtekla.
Pochopitelně snižování energetické náročnosti budov je
dalším krokem k udržitelnosti. Nicméně předpis z roku 2016 je
zastaralý a měl by se revidovat.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Situace od minulého období zůstává nezměněna.
|
|
|
Situace se od minulého období se nezměnila. Zůstávají v
platnosti předpisy vycházející z dokumentu Energetická
politika města Kopřivnice. Aby bylo možné stanovit indikátory
pro celé město, bude nutné vybudovat nový systém, který bude
sledovat jednotlivé položky.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podíl (%) podlahové plochy lze odhadnout u budov v majetku města či organizací města, pomocí údajů v energetickém sw Energy broker. kde se u každé budovy eviduje tzv. energeticky vztažná plocha a dále se evidují u každé budovy realizovaná energetická opatření, mezi nimi i zteplení. V Kopřivnici probíhá zateplování již druhou dekádu a proto je třeba si uvědomit, že za tu dobu se odborný pohled na zateplení značně změnil a ta počáteční zateplení se kvalitou a hlavně tloušťkou zateplení nedají srovnat se zateplením prováděným v posledních letech, což je i do značné míry záležitostí vývoje podmínek dotací užívaných na podporu zateplení. Je zřejmé, že některé budovy z počátku zateplování budou muset být v budoucnu dozatepleny. Stávající stav je, že z budov kde známe energeticky vztažné plojhy, je zatepleno u 77 % energeticky vztažných ploch a u 23 % není zatepleno. Pokud bychom měli tento indikátor sledovat důsledně, je třeba u všech budov určit energeticky vztažnou plochu.
|
|
Díky zavádění používání nového SW nástroje může město sledovat a průběžně vyhodnocovat energetickou náročnost svých budov a stanovit podíl celkové zateplené plochy.
|
Zaváděním nových softvérových systémů se městu do
budoucna podaří zlepšit a přesněji definovat energetickou
náročnost vlastních budov a stanovit podíl celkových zateplených
ploch. Z tohoto výčtu pak bude možné stanovit úspory energie. Ze
znalosti těchto čísel pak bude možné stanovit indikátory.
|