1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Město se rozvíjí v souladu s
územním plánem. Snaží se přednostně využívat zastavěné území města a
minimalizovat zábory ZPF. V novém územním plánu z roku 2019 došlo k
výrazné redukci nového zastavitelného území mimo stávající zastavěné území
města. Územní plán nebyl dosud měněn, v roce 2023 bude projednána Zpráva o
uplatňování územního plánu, ve které budou, mimo jiné, prověřeny dosud obdržené
návrhy na změnu ÚP. Nová výstavba rodinných domů probíhá převážně
v zastavěném území. V zastavitelném území je zachována rezerva pro
připravovaný obchvat Vlčovic - silnice I/58.
|
Výstavba probíhá převážně v zastavěném území a nedochází k vymezování
nových zastavitelných ploch, tedy ani záborům ZPF. Oproti předchozímu hodnocení
nedošlo ve sledovaných indikátorech k významnějším změnám. Bytovou výstavbu se daří realizovat v blízkosti veřejné
vybavenosti. V následujícím
období doporučuji sledovat trend v poměru mezi výstavbou rodinných a bytových
domů.
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Umísťování
nových staveb se řídí Územním plánem Kopřivnice, který je účinný od 9.7.2019.
Územní plán je trvale přístupný na webových stránkách města jednak ve formě pdf
souborů, jednak prostřednictvím mapové aplikace, která je pro běžného uživatele
příjemnější (možnost vyhledávání podle parcel, střídání podkladových vrstev –
ortofoto, zabaged, historické mapy, práce s průhledností vrstev,
interaktivní dotazování do tématu atp.). Nové
zastavitelné plochy byly v porovnání s předchozím územním plánem významně
redukovány. Pro bytovou výstavbu je vymezeno 71 ha (pokles o 57
ha v porovnání s předchozím územním plánem) a pro průmysl 31
ha (pokles o 11 ha). Od doby
vydání Územního plánu Kopřivnice dosud bylo zastavěno 6,44 ha ploch pro
bydlení. Můžeme konstatovat, že podíl povolených rodinných domů v zastavěném
území a v nových zastavitelných plochách je za poslední tři roky zhruba 2:1 (31:15).
Tímto je prokázáno, že stávající městská zástavba ještě poskytuje prostor pro
zahuštění zástavby. Stavebníci tyto pozemky využívají právě z důvodu
přístupnosti veřejné infrastruktury (dopravní, technické infrastruktury,
občanského vybavení a veřejných prostranství). Využití vymezených nových
zastavitelných ploch může být komplikované, neboť se ve většině případů jedná o
území, které sice přímo navazuje na stávající zástavbu, ale které není vybaveno
odpovídající dopravní a technickou infrastrukturou. Správní
území města je tvořeno městskou a kompaktní zástavbou v Kopřivnici, venkovskou
a opět kompaktní zástavbou v místních částech Lubina, Vlčovice a Mniší a
několika lokalitami s rozptýlenou zástavbou, která je historickou záležitostí a
na kterou s malými výjimkami nenavazují územním plánem vymezené nové
zastavitelné pozemky. V územním
plánu je zanesena pro plochy „bydlení – v rodinných domech – městské a
příměstské“ (BI) podmínka rozmezí výměry pro umístění jednoho rodinného domu
700 až 2000 m2, u řadových domů minimální výměry pozemku 500 m2.
Pro plochy „smíšené obytné – venkovské“ (SV) je stanoveno rozmezí výměry 900 až
2000 m2. Tento krok je odůvodněn v ÚP – text projektant, str.
140: „Stanovení rozmezí výměry stavebních pozemků směřuje k podpoře
zachování dosavadní struktury zástavby i pro novou zástavbu ať už
v zastavitelných plochách či v nově oddělovaných stavebních pozemcích v
ZÚ. Vychází ze současného stavu zjištěného průzkumem a srovnáním údajů dle KN.
Toto rozmezí je stanoveno pouze pro plochy způsobu využití BI a SV, protože pro
plochy ostatních způsobů využití se jeví bezpředmětné.“ Uvedený
limit vychází z historické zástavby rodinnými domy ve městě a v místních
částech, přičemž potřeba stanovení rozmezí výměry pozemků vyplynula ze
zkušeností s výstavbou v letech předcházejících vydání nového územního
plánu, kdy bylo lze pozorovat snahy o co nejvyšší vytěžení pozemků bez ohledu
na historickou strukturu zástavby či kvalitu prostředí stávajících či nových
obyvatel území. Podle „Územní studie krajiny správního obvodu ORP Kopřivnice“
je část území Kopřivnice s bytovou zástavbou zařazena do okrsku s označením
F-01-03-04-M Kopřivnice – Štramberk. Pro zajištění ochrany potenciálu tohoto
krajinného okrsku je stanoveno „podporovat tradiční užívání
zahrad – pěstování ovocných dřevin. Pro optimalizaci hospodaření s vodou v
krajině podporovat likvidaci srážkových vod zasakováním do horninového
prostředí.“ Těmto potřebám území odpovídají i navržené podmínky
prostorového uspořádání. Stanovením minimální výměry pozemků pro stavbu
rodinných domů je zajištěno optimální zahušťování zástavby.
V ÚP je vyčleněna trasa budoucí přeložky silnice I/58
v ploše Z15Vč. Město Kopřivnice se pravidelně účastní jednání, pořádaných ŘSD
ČR, Správa Ostrava. V březnu 2020 byla dokončena a schválena studie
proveditelnosti a účelnosti „I/58 Frenštát pod Radhoštěm – Vlčovice“. ŘSD na YouTube zveřenilo vizualizaci řešení https://youtu.be/8HVnO-uzMm4. Město je
průběžně informováno o stavu projektových příprav a zapojuje se do jednání v souvislosti
s navazujícími investicemi, které bude realizovat (cyklistické napojení,
napojení průmyslové zóny). Cílem vybudování obchvatu je eliminace dopravní
zátěže na obyvatele místní části Vlčovice a zvýšení bezpečnosti a plynulosti
dopravy. Za účelem snížení dopravní zátěže na obytnou část Vlčovic vymezuje
územní plán mezi plochou Z15Vč a zastavitelnou plochou Z5Vč (plocha smíšená
obytná – venkovská (SV)) plochu Z24Vč (plocha zeleně – soukromá a vyhrazená
(ZS)). Str. 44 odůvodnění ÚP – text projektant: „Plocha
Z5Vč (SV) je vymezena v dostatečném odstupu od plochy Z15Vč (DS). Ve
vzniklém prostoru je vymezena plocha Z24Vč (ZS) s funkcí ochrannou a
izolační.“ Dle studie proveditelnosti povede v daném úseku
přeložka v zářezu, tudíž bude, v kombinaci s vloženou plochou Z24Vč,
zajištěna kvalita bydlení v ploše Z5Vč. Přeložka silnice I/58 bude
v dalším úseku přecházet přes zastavěné území obce estakádou. V této
části stavby bude ochrana před externalitami dopravy předmětem podrobnější
dokumentace. Po realizaci přeložky bude stávající silnice I. třídy převedena do
nižší kategorie, pravděpodobně do ktg. silnic III. třídy. Tranzit nebude mít
důvod zajíždět do intravilánu a bude využívat rychlejší a pohodlnější přeložku.
Tím se podstatně sníží dopravní zátěž uvnitř zastavěného území místní části
Vlčovice. V současné době probíhá k záměru řízení SEA https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2231. Vyhodnocení potřeby vymezení nových zastavitelných ploch podle § 55 odst. 4
stavebního zákona je provedeno v kapitole D. Zprávy o uplatňování územního
plánu. Zpráva se aktuálně připravuje, bude zveřejněna na webu města v sekci
Územní plány https://www.koprivnice.cz/uzemni-plany/ms-4510
a v zastupitelstvu
města bude projednávána v září 2023. Součástí kapitoly D. je vždy
vyhodnocení demografického vývoje, posouzení vývoje bytové výstavby,
vyhodnocení využití stávajících zastavitelných ploch a odborný odhad potřeby
nových zastavitelných ploch. Požadavky vyplývající ze strategického plánu jsou
pak součástí kapitoly B.3.2 Zprávy. Ve sledovaném
období nebyl povolen ani zkolaudován žádný bytový dům, pouze jeden polyfunkční
dům se 4 bytovými jednotkami. Tzn., že bytová výstavba se téměř výhradně
realizuje v rodinných domech. Některé rodinné domy mají „ducha“ bytových
domů, když se jedná o rodinné domy o třech bytech, kde každý vlastní jiná
rodina. Nicméně formálně se stále jedná o rodinné domy tak, jak jsou definovány
příslušnou vyhláškou.
|
-
obvod všech domů vůči obvodu zastavěného území - 2,79
- obvod
budov 240 230 m - obvod zastavěného území 86 002 m (stejný jako v minulém období) (V minulém období, tj. ke konci roku 2019, činil poměr obvodu všech domů vůči obvodu zastavěného území 2,73; Obvod budov 234.830 m, obvod zastavěného území 86.002 m). K doplňujícímu dotazu týkající se dostupnosti veřejných služeb u nové výstavby RD uvádíme, že 2/3 nových rodinných domů vzniká ve stávající městské zástavbě a dostupnost veřejných služeb je tedy stejná jako u ostatních obyvatel města. Zastavitelné plochy umožňující zvětšování zastavěného území města jsou v rámci územního plánu určeny tak, aby navázaly na stávající zástavbu a nevytvářely zbytečnou dopravní zátěž při zajišťování běžných služeb pro nové obyvatele těchto lokalit.
|
Novým územním plánem z roku
2019 byly významně redukovány nové zastavitelné plochy. Došlo k celkovém u
poklesu oproti přecházejícímu ÚP o 68 ha, tj. o 40 %. Územní
plán nebyl dosud měněn. Nová výstavba rodinných domů probíhá převážně uvnitř zastavěného
území. Podíl povolených rodinných
domů v zastavěném území a v nových zastavitelných plochách je za poslední tři
roky zhruba 2:1 (31:15). Tímto je prokázáno, že stávající městská zástavba
ještě poskytuje prostor pro zahuštění zástavby.“. Jedná se tedy o 67 %
v zastavěném území, 33 % v zastavitelných plochách (2020: 12/7, 2021:
11/3, 2022: 8/5)
|
Městu se daří stavět v blízkosti veřejné vybavenosti a výstavba probíhá převážně v zastavěném území a nedochází ke změnám územního plánu s cílem rozšiřovat počet nových zastavitelných ploch. Město sleduje nastavené indikátory z minulých let a doplnilo nová data - poměr výstavby v zastavěném území a zastavitelných plochách. Doporučuji zaměřit se v následujícím období na podíl nově postavených
rodinných a bytových domů a zvážit preferenci výstavby bytových domů.
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město při
svém rozvoji vychází z územního plánu, kde je stanovena urbanistická koncepce i
koncepce krajiny. Historicky
vzniklá sídelní struktura města, tvořená poměrně kompaktně zastavěnými
jednotlivými částmi s řadou izolovaných zastavěných území, a urbanistická
kompozice jeho jednotlivých částí je v ÚP zachována a dále rozvíjena zejména
funkcemi bydlení, rekreace, občanského vybavení, výroby, dopravní a technické
infrastruktury a veřejných prostranství. ÚP
stanovuje tento cílový charakter a strukturu zástavby vymezených sedmi prostorových celků sídelních: II. –
sídlištní celky s volnou až blokovou středně až vysokopodlažní zástavbou
obytnými budovami s areály občanského vybavení, III. –
vnější městský prstenec s plošnou či sevřenou až volnou řadovou nízko až
středněpodlažní zástavbou převážně rodinnými domy s areály drobné výroby,
služeb a občanského vybavení, IV. –
soustředěné areály občanského vybavení s rozvolněnou středněpodlažní zástavbou
převážně solitérními budovami a s rozsáhlými sportovními plochami, V. –
soustředěné areály průmyslové výroby s intenzivní převážně středněpodlažní
zástavbou výrobními budovami s administrativním, technickým a dopravním
zázemím, VI. –
příměstský celek s rozvolněnou či volnou až jednotnou řadovou nízko až
středněpodlažní zástavbou převážně rodinnými domy s areály drobné výroby,
služeb a občanského vybavení, VII. –
venkovské celky s rozvolněnou či volnou řadovou nízkopodlažní zástavbou
převážně rodinnými domy s areály drobné a zemědělské výroby, služeb a
občanského vybavení, a tří prostorových celků krajinných: VIII. –
leso-luční – vertikálně výrazně členitá krajina s vysokým podílem lesa a
lučních porostů s ojedinělými solitérními stavbami a s enklávou rozptýlené
zástavby; k hospodářskému i rekreačnímu využití, IX. –
zemědělský harmonický – vertikálně středně členitá krajina s mírnou převahou
zemědělských kultur s relativně vyrovnaným podílem polních kultur, lučních
porostů a lesů s ojedinělými solitérními stavbami a enklávou rozptýlené
zástavby; převážně k hospodářskému využití, X. –
leso-luční sídelní – vertikálně výrazně členitá krajina se zalesněnou
vrcholovou partií a s převahou lučních porostů a intenzivních oplocených
zahrad; převážně k rekreačnímu využití.
Východiskem pro toto rozdělení byla dokončena Územní
studie krajiny správního obvodu ORP Kopřivnice, která je trvale přístupná na
webových stránkách města. Ta zohlednila všechny hodnoty území a současně
upozornila na limity využití území a možná rizika spojena s rozvojem zástavby. V odpovědi na doplňující otázku týkající se víceúčelového využití průmyslové zóny, jako prevence vzniku brownfields uvádíme: Tato
otázka je v současné době bezpředmětná. Městu zbývá v této lokalitě k
nabídce pouze jeden cca hektarový pozemek. Nelze však říci, že všichni
investoři v průmyslové zóně jsou svázáni s jedním odvětvím - automobilovým průmyslem.
Tento jistě převažuje a vychází to z průmyslové tradice v regionu a
kvalifikace pracovní síly, kterou tito investoři v našem regionu hledali.
V průmyslové zóně je však i slévárna zaměřující se na přesné lití odlitků
z oceli Cirex CZ, kovoobráběcí firma zaměřující se na CNC soustružení a
frézování Kovoma Tech, výrobce vysoce kvalitní spotřebitelské elektroniky
Tymphany Acoustic Technology Europe, výrobce nádobí a pečících mís Remoska či
farmaceutická firma Hacvia.
|
-
Počet bytů celkem: 10 127, z toho:
- bytů v rodinných domech je 2 633, tj. 26,0 %,
- bytů v bytových domech je 7 297, tj. 72,1 %,
- bytů v ostatních budovách je 197, tj. 1,9 %.
Pro
výpočet indikátoru byly použity výsledky ze SLDB 2021.
-
Dostupnost do 300 metrů:
- stanovišť kontejnerů - 94,81 % obyvatel
- zastávek a nádraží VHD -71,73 % obyvatel
- školských zařízení - 60,51 % obyvatel
- sportovišť a hřišť - 84,5 % obyvatel
- veřejných parků a rekreační krajiny - 35,73 % obyvatel
Kopřivnice měla k 28.2.2023 22.390 obyvatel, z toho cca 14.6 % žije ve třech místních částech (Vlčovice, Mniší, Lubina), které jsou venkovského charakteru. Pro výpočet dostupnosti veřejné infrastruktury jsme vycházeli z celkového počtu obyvatel. Z toho důvodu se může jevit dostupnost veřejných parků a rekreační krajiny relativně nízká, ale v lokalitách s individuální bytovou výstavbou obvykle nejsou veřejné parky, neboť jejich rekreační účel je nahrazen zahradami u rodinných domů.
|
Intenzivní růst města v 70. a 80. létech 20. století se ve městě stále projevuje vysokým procentem bytů v bytových domech. Změnou životního stylu obyvatel mírně vzrostl počet bytů v rodinných domech. Tato změna nemá zásadní vliv na fungování města. Ve městě nevznikají odloučené satelity. Dostupnost veřejné infrastruktury (parků, hřišť, škol a školek) i provozoven obchodů a služeb je pro většinu obyvatel v docházkové vzdálenosti do 300 metrů od bydlení.
|
Město udržujte dostatečně kvalitní datový přehled potřebný k hodnocení indikátorů. Dostupnost veřejné vybavenosti se novou bytovou výstavbou nezhoršuje a celkově je na dobré úrovni.
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vize
rozvoje města je definována v ÚPD. Nový Územní plán Kopřivnice byl
pořizován v letech 2017 - 2019 a byl schválen zastupitelstvem města
v červnu 2019 . Oproti předchozímu územnímu plánu došlo ke
snížení vymezených zastavitelných ploch celkem o 68 ha. Nový územní plán
nebyl dosud měněn. V průběhu roku 2023 bude projednána Zpráva o
uplatňování územního plánu, ve které budou, mimo jiné, prověřeny dosud obdržené
návrhy na změnu ÚP.
Nabídka ploch pro bytovou výstavbu je dostatečná, s
rezervou do roku 2030. Očekávaný rozvoj občanského vybavení bude řešen v rámci
ploch obytných či smíšených. Pro rozvojové lokality má město zpracovány územní
studie, které jsou zapsány do evidence územně plánovací činnosti a jsou trvale
zpřístupněny na webových stránkách města. V územním plánu jsou vymezeny
plochy pro rozvoj průmyslové výroby a pro přeložku komunikace I. třídy v úseku
Kopřivnice, místní část Lubina - Lichnov a dále na Frenštát pod
Radhoštěm.
|
-
a) nově zastavitelné plochy MIMO/zastavěné území - 142/941
b) nově zastavitelné plochy MIMO/UVNITŘ - 142/37
* Nově navrhované zastavitelné plochy - 179 ha - z toho: - zastavitelné plochy mimo zastavěné území - 142 ha, - zastavitelné plochy v zastavěném území - 32 ha, - plochy přestavby - 5 ha, * Zastavěné území - 941 ha;
Výpočet indikátoru: a) poměr nově zastavitelných ploch mimo zastavěné území k zastavěnému území = 142/941 = 0,15; poměr v % z celkové plochy: (142+941)=1 083 ha, tj. 100 %, a z toho nová zastavitelná plocha 142 ha představuje 13,1 % z celkové zastavěné a zastavitelné plochy města.
b) poměr nově zastavitelných ploch mimo zastavěné území k zastavitelným a přestavbovým plochám uvnitř zastavěného území = 142/37 = 3,84; poměr v % z celkových nově zastavitelných a přestavbových ploch: (142+37)=179 ha, tj. 100 %, a z toho nová zastavitelná plocha mimo město 142 ha představuje 79,3 %, a nová zastavitelná plocha uvnitř města 37 ha činí 20,7 %.
|
Město má jasnou vizi dalšího rozvoje definovanou v územním plánu. V novém územní plánu došlo k redukci navrhovaných nově zastavitelných ploch. Významný podíl na nově zastavitelných plochách už dlouhodobě má plánovaná přeložka silnice I/58 řešící obchvat Vlčovic, jejíž projektová příprava je aktuálně zajišťována ŘSD.
|
Sledované hodnoty se od minulého auditu nezměnily. V případě územních studií ("Pro rozvojové lokality má město zpracovány územní
studie, které jsou zapsány do evidence územně plánovací činnosti a jsou trvale
zpřístupněny na webových stránkách města") doporučuji s ohledem na jejich stáří ověřit jejich relevantnost, např. v rámci aktualizace ÚAP.
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Město má nastavenou systematickou a dlouhodobou spolupráci s odborníky v oblasti architektury. Má zpracovaný metodický manuál pro označování podnikatelských provozoven a vizuální podobu veřejného prostoru. Městský architekt poskytuje poradenství i soukromým subjektům. Vytváří vzdělávací programy pro širokou veřejnost i děti (vycházky s architektem, program Architektura do školek).
|
Město aktivně zapojuje veřejnost do přípravy strategií a projektů, využívá přitom inovativní nástroje (pocitová mapa) a inspirativně využívá funkce externího hlavního architekta města (manuál pro regulaci reklamního smogu). V případě veřejných zakázek došlo nově k uplatnění zadávacích podmínek zaměřených na kvalitu řešení. Ke zlepšení však nedošlo v případě vyhlašování architektonických soutěží. Ve sledovaném období žádná soutěž vyhlášena nebyla a zatím nebylo rozhodnuto o tom, že některý z budoucích projektů půjde touto cestou.
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve
sledovaném období nebyly vyhlášeny žádné architektonické soutěže.
V časovém
horizontu 2-3 let město nepředpokládá vyhlášení urbanistické či architektonické
soutěže, neboť neplánuje projekt, který by koncepčně řešil významnou část území
či výstavbu nového nebo zásadní rekonstrukci stávajícího objektu veřejné
infrastruktury. Na základě doplňujícího dotazu uvádíme - V rámci přípravy nového strategického plánu byl vytvořen nový seznam
projektových záměrů, které by měly vést k jeho naplnění. V rámci
přípravy tohoto seznamu jsme se nezabývali otázkou, jakým způsobem by měla
probíhat jejich projektová příprava. Tato otázka bude předmětem jednání v rámci přípravy konkrétního projektu.
Město má svého městského architekta, který pro vybrané projekty zpracovává
studie řešení a v současné době není připravován projekt takového významu,
pro který by bylo vhodné realizovat architektonickou/urbanistickou soutěž.
Pro vybrané lokality zvažuje městský architekt spolupráci s vysokými
školami, kdy by variantní zpracování jejich řešení mohlo být zadáním pro
studenty.
|
-
Ano
Rada města zřizuje jako poradní a iniciativní orgány komise, které pracují v rámci
daného volebního období. Zanikají společně s radou města po konci
volebního období a nová rada jmenuje komise znovu. Mezi nejkonstantnější komise Rady města Kopřivnice patří Komise Projektu
Zdravé město a místní Agenda 21, která je radami města zřizována již od roku
2006. V rámci komise je vytvořeno místní partnerství veřejného, soukromého
a neziskového sektoru a jsou projednávány aktivity související s realizací
projektu Zdravé město a implementací místní Agendy 21. https://www.koprivnice.cz/komise-pro-projekt-zdrave-mesto-a-mistni-agenda-21-koprivnice/d-75144/p1=4497
Ve sledovaném období
(2020-2022) byla dále zřízena Komise pro architekturu a urbanismus, která se
skládala z odborných pracovníků úřadu a odborné veřejnosti (místní
architekti, projektanti, výtvarníci) - její činnost byla ukončena
k 12.5.2020 v souvislosti se vznikem samostatného oddělení
architektury ve struktuře MÚ. V 04/2021 byl zřízen majetkový výbor zastupitelstva
města složený ze zástupců politických stran a hnutí a odborné veřejnost - jeho
činnost byla ukončena 10/2022 s koncem volebního období a v aktuálním
volebním období nebyl tento výbor zřízen. Od 04/2023 byla zřízena Komise pro
rozvoj veřejného prostranství https://www.koprivnice.cz/komise-rady-mesta-koprivnice-pro-rozvoj-verejneho-prostranstvi/d-75142/p1=4497, jejími členy jsou odborní pracovníci úřadu,
zástupci politických stran a hnutí a odborná veřejnost (místní architekti a
výtvarníci)
|
Ve sledovaném období nebyla vypsána žádná architektonická soutěž. Menší architektonické studie byly zpracovávány oddělením architektury, od roku 2022 ve spolupráci s externím městským architektem.
|
Město na projekty revitalizace důležitých veřejných prostranství a realizace staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA nevyhlašuje. Vedení města konzultuje projekty s komisemi, které zřídila a kde jsou zastoupeni i externí odborníci. Tento postup je užitečný, ale nemůže nahradit architektonické soutěže. Doporučujeme pro příští projekty posílit kvalitativní kritéria při výběru projektanta, zejména v oblasti vytváření kvalitního architektonického, krajinářského a urbanistického prostředí.
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má
dlouhodobě stálého architekta v pracovním poměru. Do poloviny roku 2019
byl zařazen do odboru rozvoje města jako architekt a zároveň vedoucí oddělení
rozvoje území a byl jím Ing. arch. Milan Šmíd. V roce 2019 proběhla
organizační změna, na základě které bylo vytvořeno nové samostatné oddělení
architektury - architektem města stal ing. arch. Václav Kocián (do 08/2021). Organizační
změnou bylo od září 2021 toto samostatné oddělení zrušeno a pozice architekta
byla převedena zpět do odboru rozvoje města. Nad rámec interní pracovní
pozice byla v únoru 2022 vyhlášena veřejná zakázka na Služby externího
architekta https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_400.html Novým městským architektem se na základě tohoto
výběrového řízení stal Ing. arch Jan Kraut ze společnosti Atelier KK
Architekti, s.r.o. Rozsah činnosti je uveden ve smlouvě https://smlouvy.gov.cz/smlouva/20714811
V rámci struktury odboru rozvoje města je vytvořena stálá pracovní pozice
interního pracovníka pro architekturu, který je zástupcem městského architekta
v době jeho nepřítomnosti, připravuje podklady pro jednání a podílí se řešení
architektonické stránky projektů. Tímto pracovníkem je Ing. Lenka Krhovjáková. Cílem architekta města je pracovat na
estetizaci města a jeho zatraktivnění pro život a podnikání, a to jak
samostatně, tak v úzké spolupráci s ostatními odbory a odděleními městského
úřadu zejména odboru rozvoje města, odboru majetku města ale i dalšími odbory a
odděleními. Městský architekt rovněž poskytuje poradenství vlastníkům nemovitostí
ve městě, především podnikatelům či bytovým družstvům a SVJ. Oddělení
architektury, posléze městský architekt se podílelo na přípravě projektů města,
zpracovávalo vlastní návrhy studií řešení některých projektů, popř. spolupracovalo
s externími dodavateli projektových prací. Z iniciativy
oddělení architektury vznikl v roce 2020 manuál "Estetika
Kopřivnice", který se věnuje reklamě ve veřejném prostoru a také úpravě
veřejných prostranství a fasád domů. Manuál je v elektronické podobě k dispozici
i na webu https://www.estetikakoprivnice.cz/ Oddělení
architektury zorganizovalo i tři tematické vycházky po městě – jedna se
věnovala vizuálnímu smogu, další byla zaměřena na bezbariérovost a třetí dětská
hřiště (viz přiložené tiskové zprávy)
V roce 2022 Ing. Lenka Krhovjáková ve spolupráci
s kopřivnickou architektkou Ing. arch. Hanou Šrajerovou připravily pilotní
vzdělávací program pro děti z mateřských škol Architektura do školek.
Tento program byl pilotně ověřen v MŠ Francouzská a jeho pokračování v dalších
mateřských školách je plánováno pro další období. Bližší informace o programu https://vzdelavani.dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/koprivnice-architektura-do-skolek
|
|
Město má smluvně uzavřený vztah s externím architektem. Každou středu má "úřední den", kdy je na úřadě k dispozici i pro konzultace veřejnosti, jinak se účastní interních jednání města dle aktuální potřeby při řešení projektů. V době jeho nepřítomnosti zajišťuje konzultace a poradenství interní pracovník. Tento se rovněž podílí na edukačním programu pro děti z mateřských škol Architektura do školek - viz příloha.
|
Město posílilo pozornost věnovanou kvalitě územního rozvoje zajištěním externího městského architekta (od roku 2022). V jeho náplni práce je mj. aktivní komunikace s různými skupinami občanů, např. podnikateli a dětmi. Výstupy z této interakce pak mají konkrétní dopad na podobu města. Tento přístup považuji za velice prospěšný a inspirující pro další města.
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nerealizovalo architektonickou soutěž. V rámci
realizace investičních projektů uplatňuje zásadu, že autor projektu provádí
autorský dozor až do ukončení stavby. Při zadávání projekčních prací město postupuje v souladu se zákonem o
zadávání veřejných zakázek a vnitřní směrnicí o zadávání zakázek malého
rozsahu. Dle této směrnice může vedoucí odboru zadat zakázku bez soutěže do
hodnoty 200 tis. Kč vč., u zakázek s předpokládanou vyšší hodnotou jsou
projekční práce soutěženy, pokud rada města neschválí zdůvodněnou výjimku
z této směrnice. Zadávací řízení i zakázek malého rozsahu probíhají
prostřednictvím elektronického nástroje E-Zak, v tomto nástroji je zveřejňováno
i zadání zakázky malého rozsahu, na které byla uplatněna výjimka ze směrnice.
Všechny uzavřené smlouvy, jejichž hodnota plnění přesahuje 50 tis. Kč jsou
zveřejňovány v centrálním Registru smluv.
Projekční práce malého rozsahu, které jsou zadávány přímo (do 200 tis. Kč)
se týkají především přípravy PD pro drobné stavební práce, opravy či úpravy,
např. přechodů pro chodce, malá dětská hřiště, stavební úprava kontejnerových
stání, výstavba či rekonstrukce kratších úseků komunikací či parkovacích ploch
apod. Přesnou evidenci zakázek na projektové práce zadávaných bez soutěže město
nevede, přehled uzavřených smluv lze filtrovat ve veřejných datech
v Registru smluv.
Autorský dozor bývá sjednán buď již v rámci zadání projekčních prací,
popř. jsou smlouvy s autory projektu uzavírány samostatně před realizací
stavby. Město spolupracuje s projektanty, kteří se podíleli na zpracování
dokumentace i v realizační fázi, řeší s nimi případné změny a úpravy
projektů dle aktuální situace na stavbě.
|
|
Město dlouhodobě uplatňuje zásadu, že při realizaci investičních akcí provádí autorský dozor autor projektu.
|
Protože město nerealizuje projekty na základě architektonických soutěží, nelze plnění tohoto indikátoru hodnotit.
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při
výběru dodavatele projekčních prací v režimu zakázek malého rozsahu
(většina zadávaných projekčních prací) město obvykle hodnotí nabídkovou
cenu (jedné hodnotící kritérium se 100 % váhou), nicméně v rámci
kvalifikačních požadavků definuje kvalitativní kritéria, které musí uchazeč
doložit. Těmito kritérii jsou obvykle dříve realizované referenční
zakázky. Zakázky na projekční práce s předpokládanou hodnotou plnění do
200 tis. bez DPH jsou zadávány v souladu s vnitřní směrnicí přímo dodavateli, o
kterém je zadavateli známo, že je schopen tuto zakázku plnit a jeho nabídková
cena odpovídá ceně obvyklé.
Významnější zakázkou na projektové práce, která byla
soutěžena „dle zákona“ je zpracování PD Rekonstrukce přístavby ZŠ Náměstí na
byty. https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_473.html.
Zde kromě nabídkové ceny byla hodnocena i Kvalita (zkušenost) osoby na pozici
Vedoucí projektant s váhou kritéria 20 %. Jde o první zakázku na projekční
práce, jejíž výstupem bude zpracování PD pro zadání zakázky na stavební práce
na stavbu metodou Design & Build, tj. vč. zpracování požadavků na výkon
nebo funkci ve smyslu § 92 odst. 2 Zákona o zadávání veřejných zakázek (zejména
knihy standardů budovy, knihy standardů místností apod., ve kterých budou definovány
podrobné požadavky na účel, standardy a výkonová kritéria budovy a jednotlivých
místností a prostor z hlediska energetické náročnosti, kvality vnitřního
prostředí a rozsahu funkcí). Dále uvádíme výčet zakázek, kde bylo použité i jiné kritérium hodnocení nabídek než cena. Detaily jednotlivých zakázek jsou zveřejněny na profilu zadavatele. K jednotlivým zakázkám uvádíme konkrétní odkazy. 2022 - Veřejná zakázka – zjednodušené podlimitní řízení: Rekonstrukce
přístavby ZŠ Náměstí na byty - projektová dokumentace - III (detailní dokumentace k zakázce https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_473.html) Hodnotící kritéria: ·
Nabídková
cena bez DPH – váha 80 % ·
Kvalita
(zkušenost) osoby na pozici Vedoucí projektant – váha 20 % 2022 - Veřejná zakázka – malého rozsahu: Služby externího architekta (detailní dokumentace k zakázce https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_400.html) Hodnotící kritéria:
- Motivace, orientační znalost prostředí města Kopřivnice, vize
rozvoje města
- Odbornost
- Komunikační a prezentační dovednosti:
- Portfolio činností:
- Inovativní, sociálně odpovědný a environmentálně odpovědný přístup
2022 - Veřejná zakázka – malého rozsahu: Terénní nerezové skluzavky -
sídliště Sever – II (detailní dokumentace k zakázce https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_469.html – poznámka: zakázka
zrušena, zadavatel neobdržel žádnou nabídku splňující kritéria zakázky) Hodnotící kritéria: ·
Celková
nabídková cena vč. DPH – váha 10 % ·
Kvalita
nabízeného plnění – váha 90 % 2020 - Veřejná zakázka – malého rozsahu: Dětské hřiště Korej – Kopřivnice (detailní
dokumentace k zakázce https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_271.html) Hodnotící kritéria: ·
Celková
nabídková cena vč. DPH – váha 20 % ·
Technická
a vizuální úroveň řešení – váha 40 % - Hodnocení zástupců veřejnosti – váha 40 %
|
|
Při výběru dodavatelů jak projekčních tak stavebních prací se město snaží získat co nejkvalitnější dodavatele. Využívá k tomu možnosti dané zákonem o zadávání veřejných zakázek, především vyváženou definicí kvalifikačních kritérií, tak aby nedocházelo k diskriminaci uchazečů a zároveň aby tito prokázali své zkušenosti na základě dříve realizovaných zakázek. U vybraných zakázek jsou kromě ceny využívána ji jiná hodnotící kritéria nabídek uchazečů.
|
Zadavatel u některých zakázek upřednostnil kvalitativní kritéria hodnocení. Ačkoli jedna ze soutěží musela být pro nezájem ze strany dodavatelů zrušena, je vhodné tento přístup uplatňovat i v budoucnu.
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období byla významným omezujícím faktorem veřejných
projednání proticovidová opatření. Zároveň však město nezahájilo přípravu
žádného velkého záměru, přesunulo se spíše do fáze jejich realizace, a to jak
ve vztahu k probíhající rekonstrukci centra města, které bylo s veřejností
projednáváno v minulém období nebo ve vztahu k výstavbě splaškové
kanalizace, kde jde o výstavbu základní infrastruktury a obyvatelé byli k veřejnému
seznámeni s projektem sezváni před zahájením stavebních prací, aby byli seznámeni s jejich
průběhem. Přesto se město snažilo dát obyvatelům možnost zapojit se do
diskuse o rozvoji města v rámci těchto akcí: Strategický plán rozvoje města 2023-2038 *jeho příprava probíhala v roce 2022, kdy díky rozvolnění
proticovidových opatření mohlo ve větší míře docházet k osobnímu setkání *zastupitelstvo města jmenovalo 29 člennou Komisi pro strategický
rozvoj, složenou z místních politiků, podnikatelů, zástupců neziskových
organizací i aktivních občanů. Tato komise definovala rozvojovou vizi a prioritní
oblasti rozvoje. Do procesu tvorby strategických cílů a návrhu opatření se
mohli na veřejných jednáních zapojit i obyvatelé města. Šest veřejných jednání
se uskutečnilo v říjnu 2022. Výstupy z těchto jednání byly zpracovány
do návrhové části strategického plánu, která byla připomínkována členy komise a
po jejím schválení byl strategický plán předložen k posouzení z pohledu
jeho vlivu na životní prostředí. Závěr zjišťovacího řízení město obdrželo v únoru
2023 a dokument strategického plánu bude zastupitelstvu předložen ke schválení v březnu
2023. *v rámci analytické části procesu přípravy nového strategického plánu
proběhlo také šetření mezi obyvateli města formou pocitové mapy https://pocitovamapa.nszm.cz/koprivnice-2022/nahled
a proběhl také Průzkum podnikatelského prostředí. V roce 2021 byl
realizován pravidelný sociologický průzkum mezi obyvateli města, který je
zaměřený jednak na zjištění jejich spokojenosti s životem ve městě a také
na vnímání jednotlivých oblastí života ve městě a investičních preferencí. Návrhová
část strategického plánu reaguje také na tyto podněty, které vzešly z těchto
průzkumů.
Strategický plán rozvoje města pro období 2023 - 2038 je zveřejněn na webu města https://koprivnice.cz/strategicky-plan-rozvoje-mesta-koprivnice/d-74768/p1=9794 Tematické
procházky V létech
2020 a 2021 uspořádalo oddělení architektury tři tematické procházky s architektem
a dalším i odborníky po městě. Tématem byl vizuální smog, dětská hřiště a
bezbariérovost. V roce 2022 uspořádal podobnou tematickou procházku odbor
životního prostředí a to s arboristou, který přítomným vysvětlil význam
stromů, jak o ně pečovat, jak poznat nemocný strom apod. Setkání
vedení města s obyvateli místních částí Kopřivnice
má tři místní části venkovského charakteru. Každoročně se v každé z nich
pořádá setkání obyvatel s vedením města a zástupci odborných útvarů
městského úřadu a řediteli vybraných městských společností. Ve sledovaném
období byla hlavním tématem především v místních částech Mniší a Vlčovice výstavba
splaškové kanalizace, která v tomto území probíhala. Jednání se účastnil i
zástupce dodavatelské firmy, aby bylo možno na dotazy obyvatel reagovat přímo
na místě. Participativní
rozpočet KOPROJEKTY Město od
roku 2019 realizuje participativní rozpočet. Pro léta 2019 – 2021 s alokací
500 tis. Kč, v roce 2022 s alokací 600 tis. Kč. Obyvatelé mají
možnost navrhnout projekt, který by měl být v rámci participativního rozpočtu
realizován, po posouzení návrhů odbornými útvary úřadu je pak spuštěna anketa
přes mobilní aplikaci, do které se mohou zapojit všichni obyvatelé města.
Vítězný projekt je realizován ve spolupráci s jeho navrhovateli. V rámci
přípravy jeho realizace jsou navrhovatelé zváni k upřesnění návrhu, aby
realizace co nejvíce odpovídala jejich představám. Vítězné
projekty - 2019 –
dětské hřiště na ul. Javorová, realizováno 2020 - 2020 – obnova a znovuotevření skateparku,
realizováno 2021 - 2021 – instalace nerezových skluzavek na
sídlišti Sever, bude realizováno 2023 (v roce 2022 bylo dvakrát zrušeno
výběrové řízení na dodavatele)
- 2022 – dětské hřiště na ul Kadláčkova, bude realizováno 2023 K doplňující otázce vztahující se k případnému zpracování Manuálu participace popř. projednávání záměrů při omezeních podobných jako v době covidu uvádíme: Manuál participace v současné době neplánujeme zpracovávat.
S ohledem na velikost města a rozsah projektů či témat k diskusi se
domníváme, že participaci zvládáme i bez písemného dokumentu. Město disponuje moderní výpočetní technikou umožňující on-line přenosy,
vzdálený přístup či elektronické hlasování. Ve městě je budována optická
digitální síť, město využívá elektronického nástroje Munopolis, ve kterém lze
organizovat různé ankety. V případě potřeby jsme schopni projekty
projednávat a představovat veřejnosti i jinak než při osobních setkáních.
Toto se v současné
době děje například při představování projektů přihlášených do participativního
rozpočtu. Od roku 2020 jsou pro projekty, o kterých má být hlasováno,
připraveny videoklipy, které jsou přístupné na webu, facebooku a jsou vysílány
v místní kabelové televizi – například https://www.youtube.com/watch?v=epQqjzD-BRw&list=PLssw3xnJQiYrSAjIs11wisbixKbIuR0wH
|
-
Ano
Ve sledovaném období probíhala především realizace dříve projednaných projektů. Obyvatelé měli možnost zapojit se do diskuse o novém strategickém plánu či v rámci participativního rozpočtu navrhnout vlastní projekt k realizaci.
|
Město dlouhodobě uplatňuje principy zapojování veřejnosti do přípravy koncepčních dokumentů a investičních záměrů.
|
Město komunikuje s veřejností různými kanály (dotazníky, konzultační setkání, pocitové mapa) a k různým tématům. V hodnoceném období to byla především příprava strategického plánu a participativní rozpočet. K agendě participace přistupuje zodpovědně. Metody zapojení však nejsou nikde popsány, a mohou tak být pro občany obtížně předvídatelné. DOporučuji proto obsáhlé know-how, které radnice v oblasti participace má, ukotvit do veřejně přístupné metodiky.
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Na území města se nenachází výrobní areál typu brownfield, Město i soukromí investoři postupně obnovují nevyužívané objekty a nacházejí pro ně nový účel. V roce 2021 byl otevřen areál nového Muzea nákladních automobilů Tatra, jehož součástí je i Depozitář Slovenské strely, který získal ocenění v soutěži Stavba roku 2021.
|
Město kontinuálně a úspěšně obnovuje opuštěné objekty a podílí se i na revitalizaci objektů, které jsou v soukromém vlastnictví. Plochy, které by byly opuštěné a určené k revitalizaci, město na svém území nemá. Jako nevyužitá
příležitost se jeví fakt, že při záměrech na rekosntrukci opuštěných objektů není využívána forma
architektonických soutěží.
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Za velmi
pozitivní lze vnímat to, že se na území města nenachází žádný významný
průmyslový brownfield, o jehož revitalizaci by bylo nutno usilovat. I přes útlum
výroby v devadesátých létech dvacátého století v areálu společnosti
Tatra se postupně dařilo opouštěným objektům nalézt nové využití. Část objektů,
které společnost nevyužila pro svou potřebu, Tatra prodala či pronajala jiným
podnikatelským subjektům. S příchodem nových vlastníků společnosti, ve druhé dekádě
dvacátého století, se začala výroba v Tatře znovu rozvíjet a zbývající
nevyužívané prostory opět slouží průmyslové výrobě. Jen malá
část původního výrobního areálu, která bezprostředně navazovala na rezidenční
zónu, byla územním plánem vyčleněna k novým funkcím. Tato část byla v
létech 2020-2021 díky společnému úsilí Tatry Trucks a.s., Moravskoslezského
kraje a města Kopřivnice s přispěním evropských fondů revitalizována a
vznikl zde nový muzejní areál. Tento areál zahrnuje nové Muzeum nákladních
automobilů značky Tatra https://www.muzeumtatra.cz/, které je provozováno Moravskoslezským krajem, depozitář
národní kulturní památky Slovenská strela, který uspěl i v soutěži Stavba
MSK 2020 a Stavba roku 2021 https://tatramuseum.cz/expozice/depozitar-slovenske-strely.html, a ve kterém je umístěna tato zrekonstruovaná památka. V areálu,
kde revitalizaci veřejných ploch a výstavbu parkovišť zajistilo město
Kopřivnice, je také moderní restaurace Tatrovka, která vznikla rekonstrukcí jednoho
z bývalých průmyslových objektů.
V současné době připravuje město projekt
rekonstrukce budovy bývalé ZŠ Náměstí. Tento objekt není již cca 15 let
využíván ke svému původnímu účelu. Město chce v přístavbě ze sedmdesátých
let dvacátého století vybudovat byty a do historické části chce přemístit
městskou knihovnu a vytvořit zde prostory pro komunitní aktivity. V současné
době byla zahájena projektová příprava pro část bytů a připravuje se k rozhodnutí
orgánů města schválení studie řešení historické budovy. Tato studie byla vytvořena
městským oddělením architektury ve spolupráci s městskou knihovnou a byla konzultována
s metodickým centrem Moravské zemské knihovny v Brně. Město nemá a v současné
době neplánuje pořídit pasport industriálních objektů. S ohledem na
historický vývoj města je poměrně striktně oddělena jeho industriální část o
části bydlení a služeb. Industriální část je reprezentována areálem společnosti
Tatra Trucks, ve kterém sídlí i jiné firmy a Podnikatelským parkem Vlčovice,
který na areál Tatry navazuje. V místních částech je průmyslová výroba
zastoupena v menší míře. Jde především o využití objektů bývalého JZD.
Město nemá potřebu pasport industriálních objektu pořizovat.
|
-
Ano.
Jde o jednotlivé objekty nikoliv významné areály. Město nemá vlastní databázi opuštěných či nevyužívaných objektů a lokalit, nicméně ze znalosti území má o nich přehled. Spolupracuje s agenturou CzechInvest, která spravuje vlastní databázi brownfieldů. V této chvíli je v databázi CI zapsán pouze objekt bývalé ZŠ Náměstí, který je ve vlastnictví města a město již má záměr na jeho budoucí využití.
-
V územním plánu jsou vyčleněny 4 plochy přestavby v celkové výměře cca 5 ha.
P1Ko, 0,36 ha – plocha přestavby „bydlení – v bytových domech“ (BH).
Záměrem je přestavba stávajícího rodinného domu na dům bytový. P2Ko, 3,10 ha – plocha přestavby „smíšené obytné – v centrech měst“
(SC). Záměrem byla výstavba muzea na části území závodu Tatra (konkrétně se
jedná o přestavbu bývalé slévárny). Záměr je již zrealizován, Muzeum automobilů
Tatra bylo zkolaudováno v březnu 2021. P1Vč, 0,94 ha – plocha „výroby a skladování – drobná a řemeslná výroba“
(VD). Záměrem je využití areálu bývalé hlukové dráhy pro hospodářské aktivity –
nerušící drobnou výrobu a skladování. P3Ko, 0,61ha – plocha „technické infrastruktury – inženýrské sítě“ (TI).
Záměrem je možná výstavba nového energetického zdroje pro Kopřivnici.
Územní studie se nepřipravuje.
|
Ve městě není významný nevyužívaný areál. Město je součástí partnerství, díky kterému byla revitalizována bývalá část výrobního areálu společnosti Tatra.
|
Město kontinuálně a úspěšně obnovuje opuštěné objekty a plochy a má o brownfieldech dostatečný přehled. Podílí se na revitalizaci objektů/ploch, které jsou v soukromém vlastnictví. Jako nevyužitá příležitost se jeví fakt, že při záměrech není využívána forma architektonických soutěží.
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města se nenachází nevyužívaný průmyslový či zemědělský areál. Nejvýznamnějším městským brownfieldem je objekt bývalé
Základní školy Náměstí, který je opuštěný od roku 2008. Město zahájilo projektovou přípravu nového využití objektu.
|
-
nesledováno měřitelným indikátorem
Ve městě není brownfields areál, ve kterém by bylo možno realizovat novou výstavbu. Je zde několik samostatných objektů, které postupně nacházejí nové užití a jsou za tímto účelem rekonstruovány. Ve
sledovaném období přibylo 39404 m2 zastavěných stavebních pozemků
(definice dle § 2 odst. 1 písm. c) stavebního zákona) mimo zastavěné území,
z toho 16319 m2 pozemků rodinných domů, 21285 m2 pozemků
staveb pro výrobu a skladování a 1800m2 pozemku stavby pro
zemědělství.
|
|
Hodnocení u tohoto indikátoru je omezeno faktem, že "Ve
městě není brownfields areál, ve kterém by bylo možno realizovat novou
výstavbu. Je zde několik samostatných objektů, které postupně nacházejí
nové užití a jsou za tímto účelem rekonstruovány."
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že na území obce se nenacházejí areály brownfields, nemělo město potřebu připravit podpůrný program k jejich využívání.
|
|
|
S ohledem na místní podmínky nelze indikátor využít k hodnocení.
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Město provádí obnovu a rozvoj infrastruktury a bytového fondu v souladu se schválenými strategickými dokumenty. K financování jednotlivých akcí kromě vlastních zdrojů aktivně využívá evropských i národních fondů.
|
Město kontinuálně investuje do obnovy svého bytového fondu, objektů
veřejné vybavenosti a technické infrastruktury. Tempo obnovy v letech je
proměnlivé, ale celkově velmi dobré. Projekty přispívají ke snížení znečištění
povrchových vod, snížení energetické náročnosti budov a zlepšení bezpečnosti
chodců a cyklistů.
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Opravy
a modernizaci bytového fondu financuje
město z Fondu oprav. Z tohoto fondu město v létech 2020-2020 použilo 51,5 mil. korun na provedení běžných oprav, ale především
na realizaci energetických opatření a kompletní rekonstrukci vnitřních rozvodů
v bytovém domě Masarykovo náměstí 650, ve kterém jsou malometrážní byty
určené seniorům. Z fondu byly v roce 2022 také použity finance na
úpravu nebytových prostor v bytovém domě na ul. Francouzská 1197, ze kterých
byly vybudovány tři nové bytové jednotky. Město provádí
projekty dílčích či komplexních energetických opatření na veřejných budovách,
která má v majetku. Postupně byly zatepleny všechny základní školy, dochází k
zateplování mateřských škol, objektů sloužící pro sociální služby či
volnočasové aktivity. Mezi
nejvýznamnější projekty obnovy občanské vybavenosti a veřejných prostranství ve
sledovaném období patří: 2020 Veřejná
prostranství a parkoviště u nového muzea nákladních automobilů – 38 mil. Kč Rekonstrukce
vnitřních rozvodů v DDM Kopřivnice, rekonstrukce sociálních zařízení, instalace
schodišťové plošiny, vybavení odborných učeben – 12,5 mil. Kč Rekonstrukce
elektroinstalace v MŠ Česká – 2,4 mil. Kč Rekonstrukce
sociálních zařízení a šaten v kulturním domě – 16 mil. Kč 2021 Energetická
opatření MŠ Lubina – zateplení obvodového pláště, instalace rekuperace – 7 mil. Kč Nové
multifunkční hřiště ve sportovním areálu Lubina – 4 mil. Kč Rekonstrukce
elektroinstalace a šaten v ZŠ E. Zátopka – 2 mil. Kč Rekonstrukce
elektroinstalace a kuchyně v MŠ Mniší – 2,3 mil. Kč 2022 Rekonstrukce
koupelen bytů odlehčovací služby – 4,9 mil. Kč Rekonstrukce
šaten a sociálních zařízení na letním stadionu – I. etapa – 15 mil. Kč (bude
dokončeno 2023) Rekonstrukce
kuchyně vč. nové trafostanice ZŠ Alšova – 36,5 mil. Kč Výměna
střešní krytiny Lašské muzeum – 6,9 mil. Kč Nové
dětské hřiště na Větřkovické přehradě – 2,8 mil. Kč
V roce 2021 byla zahájena rozsáhlá stavební akce –
Rekonstrukce centra města. Tato stavba za 183 mil. Kč bude dokončena v roce
2023. Kromě opatření v oblasti hospodaření s dešťovou vodou, která jsou popsána v otázce 1.9.2 jsou součástí projektu tyto dále popsané aktivity. Rekonstruovaná centrální zóna města bude pěší zónou se společným prostorem
pro cyklisty a chodce. Zásobování prodejen motorovými vozidly bude umožněno
pouze ve vymezený čas. Na okraji centra na ul. Lidická je budováno nové
parkoviště, v rámci kterého vzniknou 4 parkovací místa pro nabíjení
elektromobilů. Instalace veřejné nabíjecí stanice není součástí projektu.
V rámci projektu je realizována pouze stavební příprava a jsou uloženy
chráničky pro instalaci těchto nabíjecích stanic. Město jedná s ČEZem,
který projevil zájem tyto nabíječky instalovat, s ohledem na kapacitu
elektrické sítě k tomu dojde nejdříve v roce 2024. Součástí mobiliáře
v centrální zóně je také mobiliář pro cyklisty – stojany na kola. Na
přilehlém objektu kulturního domu je veřejná dobíjecí stanice pro elektrokola
(bylo realizováno již dříve). Přikládáme osazovací plán, ze kterého je zřejmé, že centrum bude významně
doplněno o vzrostlé stromy a další veřejnou zeleň, která bude předcházet vzniku
tepelného ostrova. Část stromů v tzv. bílém háji (původně travnatá plocha)
bude osázena do velkoobjemových květináčů, aby s nimi mohlo být
manipulováno při případné instalaci mobilního podia a také z důvodu
existence sítí, které se v tomto místě nacházejí. Snížení teploty ve
veřejném prostranství přispěje také instalace vodního prvku ve formě vodních
trysek, které jsou umístěny ve zpevněné ploše ve spodní části centra před kulturním
domem. Nový expoziční/prodejní objekt, který bude v rámci projektu vybudován
bude mít zelenou extenzivní střechu.
Město zahájilo jednání s vlastníky a nájemci objektů, které
bezprostředně navazují na revitalizovanou plochu centra, za účelem zlepšení
jejich vzhledu, omezení vizuálního smogu, sjednocení užívaného mobiliáře.
|
-
Ve sledovaném období bylo regenerováno 3 % bytů ve vlastnictví města.
Město vlastní 912 bytů, z toho 124 jsou byty zvláštního určení. Prostřednictvím uvedených investičních akcí bylo ve sledovaném období revitalizováno 30 bytů.
|
Město zajišťuje řádnou správu a údržbu svého bytového fondu a městské občanské vybavenosti. Podíl rekonstruovaných bytů je výrazně nižší než v minulém období. Je to způsobeno především tím, že významné investice do bytového fondu byly realizovány v nedávné minuloti a nyní není potřeba dalších investic. V roce 2021 byla zahájena dlouhodobě požadovaná rekonstrukce centra města. Jde o projekt, který bude mít významný vliv na vzhled města. Studii řešení území zpracovala místní architektonická kancelář Kamil Mrva Architects, s.r.o.
|
Město kontinuálně investuje do obnovy svého bytového fondu a objektů veřejné vybavenosti/veřejných prostranství. jedním ze sledovaných cílů je snížení energetické náročnosti, lepší hospodaření s vodou a předcházení vzinku tepelných ostrovů,
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obnova a
rozvoj technického vybavení města probíhá v souladu se strategickým
plánem, který je realizován prostřednictvím každoročně aktualizovaných akčních
plánů. Tyto akční plány jsou tvořeny zároveň s rozpočtem města pro daný
rok, tak aby byly co nejvíce reálné a na plánované akce byly vyčleněny dostupné
finanční prostředky. Odbor
majetku města eviduje zásobník akcí, který je vyhodnocován dle aktuálního stavu
dotčené infrastruktury a možnosti zajištění financování externího financování
pro komplexnější rekonstrukce či vlastního financování prioritních oprav a
investic. V roce
2019 proběhlo výběrové řízení na dodavatele stavby Odkanalizování místních částí Vlčovice a Mniší. Stavební práce, které probíhaly v létech 2020 – 2022 zahrnovaly
vybudování stokové sítě v délce více než 12 km a následnou rekonstrukci
stavbou zasažených místních komunikací. Hodnota projektu přesáhla 155 mil. Kč,
na jeho realizaci město získalo dotaci z OPŽP ve výší 76 mil. Kč. Na novou
stokovou síť bylo připojeno 360 objektů určených k bydlení a dále objekty
veřejné i soukromé infrastruktury (škola, kulturní domy, obchody apod.) Díky
tomu projektu bylo ukončeno vypouštění splaškových odpadních vod do jednotné
kanalizace, která nebyla zaústěna na ČOV a tím se zlepšila kvalita vypouštěných
vod do vodního toku Lubina. Souběžně
s výstavbou splaškové kanalizace byly v místní části Mniší koordinovány rekonstrukční
práce na rozvodech vody, které realizovala společnost Severomoravské vodovody a
kanalizace, a.s. Stavební
činnosti v této oblasti využila rovněž Kabelová televize Kopřivnice,
s.r.o., která ve městě postupně buduje digitální optickou síť. Stejně jako u jiných projektů realizace liniových staveb využila stavebních výkopů k ukládání chrániček, prostřednictvím kterých
postupně rozšiřuje digitální optickou síť do okrajových částí města. V návaznosti
na dokončené stavení práce na kanalizaci byl v roce 2021 mezi Vlčovicemi a
Mniším vybudován propojovací chodník včetně dešťové kanalizace v délce
355 metrů, který přispěl ke zvýšení bezpečnosti provozu silnici II. třídy s vysokou
intenzitou dopravy. Na krytí celkových nákladů ve výši 10,5 mil. Kč získalo
město dotaci z IROP ve výši cca 2,3 mil. Kč. Mezi
realizované investice v oblasti technického vybavení města a inženýrských sítí
patří např.: 2020 –
Rozšíření parkovacích ploch na ul. Družební – 5,1 mil. Kč 2020 –
Přechod pro chodce a navazující chodník u firmy Erich Jaeger – 1,5 mil. Kč 2020 –
Rekonstrukce jednotné kanalizace Na Vápenkách – 2,4 mil. Kč 2020 –
Rekonstrukce mostu M 01 v Lubině za 2,3 mil. Kč a na ul. Severní za 6,7
mil. Kč 2021 –
Rekonstrukce zpevněných ploch a kontejnerového stání v Lubině u mostu – 1,2
mil. Kč 2021 –
Cyklostezka Kopřivnice – Závišice – 2,5 mil. Kč 2022 –
Nová komunikace – ul. Horečkova – 3,7 mil. Kč 2022 – Okružní
křižovatka Obránců míru- Francouzská – Školní – společná investice s MSK, podíl
města 3,5 mil. Kč 2022 – Nové
parkoviště na ul. Zd. Buriana – 6,5 mil. Kč
2022 – Rekonstrukce dešťové kanalizace ul. Záhumenní –
3,3 mil. Kč Jelikož si při rekonstrukci komunikací či výstavbě parkovacích míst správci
a majitelé technické infrastruktury obvykle vymiňují v rámci povolovacích
procesů realizaci přeložek jejich sítí, je tato koordinace zajištěna v rámci
konkrétní investiční akce - konkrétní projekt se přizpůsobuje požadavkům na
přeložku nebo modernizaci sítě. K rekonstrukcím sítí samotnými majiteli a
správci v posledních létech dochází nepravidelně - nejčastěji se jedná o výměnu
vysokonapěťových kabelů ČEZ a výměnu vodovodních řadů (SmVaK) a středotlakých
rozvodů plynu (Transgas). Správci - SmVak a Transgas - informují město Kopřivnice
o svých záměrech město Kopřivnici cca s 6 - 10 měsíčním předstihem před
samotnou realizací, ČEZ cca s 12 měsíčním předstihem. V rámci projektu odkanalizováni byla nad rámec přeložek realizovaných v
rámci projektu města realizována rekonstrukce vodovodního řadu, kterou provedl
jeho majitel SmVaK. Město Kopřivnice v rámci synergie výkopových prací a souhlasu se vstupem na
pozemek se snaží o zároveň o výměnu povrchů na pěších komunikacích nebo alespoň
o poskytnutí materiálů na předlažbu chodníků po výkopech. Při realizaci liniových staveb se město snaží své práce koordinovat se
záměrem na rozšiřování optické digitální sítě, kterou ve městě zajišťuje
městská obchodní společnost Kabelová televize Kopřivnice. V rámci těchto staveb
jsou do výkopů ukládány chráničky, které jsou následně pro optickou digitální
síť využívány. Koordinace rekonstrukce stávajících sítí s ohledem na záměry města např. s
rekonstrukcí silniční sítě, přestavby křižovatek není vždy optimální, protože
každý správce a majitel sítě má vlastní investiční plán, který schvaluje pouze
s jednoročním předstihem, a ještě každý v jinou dobu. Přesto se podařilo řadu
věcí zkoordinovat ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Výsadba zeleně v blízkosti sítí je obecně problémem. V případě, že dochází
ke kácení stromů z důvodu stavby, je ve městě složité určit plochy povinné
náhradní výsadby.
|
-
Chodníky 3.900 / 201.491 tj. 1,9 % plochy
V létech 2020 - 2022 bylo
rekonstruováno a nově vybudováno cca 3.900 m2 chodníků z celkové plochy 201 491
m2 chodníků v Kopřivnici a v místních částech Lubina, Vlčovice a Mniší. V této
ploše není započteno cca 2.400 m2 nově budovaných zpevněných ploch pro pěší před
novým muzeem nákladních automobilů Tatra, které jsou vedeny jako účelová
komunikace. Stejně jako v minulém sledovaném období byl do auditu doplněn poměrový
ukazatel vztahující se k výstavě a rekonstrukci chodníků. V minulém
období 6,7 % nyní 1,9 % z celkového objemu.
|
Město provádí obnovu a doplňování technického vybavení a inženýrských sítí. V roce 2022 se podařila dokončit splašková kanalizační sít v místních částech Mniší a Vlčovice. Této stavební akce bylo využito k vytvoření podmínek pro rozšiřování optické digitální sítě.
|
Obnova a rozvoj technického vybavení a inženýrských sítí je předvídatelná díky ročním akčním plánům, které vycházejí ze strategického plánu. Tempo obnovy v letech je proměnlivé, ale celkově velmi dobré. Projekty přispívají ke snížení znečištění povrchových vod a zlepšení bezpečnosti chodců a cyklistů.
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
Město aktivně reaguje na probíhající změnu klimatu a realizuje opatření k zadržování a dalšímu využívání dešťové vody či k ochraně obyvatel a majetku před povodněmi.
|
Město při revitalizace veřejně přístupných ploch a rekonstrukci technické a dopravní infrastruktury dbá na požadavky uvedené v Adaptační strategii (zejména podpora vsaku a a retence dešťové vody v intravilánu města coby prevence sucha). V případě zvažovaných protipovodních opatření by bylo vhodné aktualizovat údaje v zásobníku projektů a stanovit pořadí realizace s ohledme na rozpočtové možnosti města.
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část Kopřivnice bývá ohrožována především náhlými přívalovými dešti v jejichž
důsledku dochází k zaplavování sklepních prostor a akumulaci vody na zpevněných
plochách. Největší povodňové riziko je v místních částech Vlčovice a Lubina,
kterými protéká řeka Lubina, která může obyvatele a majetek ohrozit i při déle
trvajících srážkách. V Lubině je lokalita na Holotě, která bývá zaplavována při
intenzivních přívalových srážkách vodou stékající z přilehlých ploch
obhospodařovaných zemědělským podnikem. V roce 2023 bude v této lokalitě
realizována výstavba suchého poldru, který zabrání stékání dešťové vody k nemovitostem
a na komunikace a zpomalí její odtok z území. V reakci
na povodně v roce 2010 vznikla při odboru životního prostředí pracovní
skupina protipovodňové prevence, která připravila zásobník potřebných
povodňových opatření. Na základě tohoto zásobníku
byly postupně realizovány opravy a úpravy infrastruktury, tak aby při vydatných
deštích nedocházelo k poškozování majetku či ohrožování lidských životů.
V listopadu 2018 byla usnesením č. 70/27.11.2018 rada města seznámena
s vyhodnocením plnění realizace povodňových opatření a zároveň uložila
pracovní skupině zpracovat priority pro další období dle seznamu
problematických míst, tento seznam byl projednán v dubnu usnesením č.
352/23.4.2019. Na jeho základě byla zahájena projektová příprava a realizace
dílčích opatření.
Mezi tato opatření patří rekonstrukce mostních těles. V roce
2020 byla provedena kompletní rekonstrukce mostu M01 v Lubině za 2,2 mil.
Kč a mostu na ul. Severní za 6,7 mil. Kč, v létech 2021 a 2022 probíhala
projektová příprava rekonstrukce dalších mostů. V roce 2021 byl
zrekonstruován most M1 v Mniší za 2,1 mil. Kč, a pro rok 2023 je k realizaci
připravena rekonstrukce mostů M07 Hřbitovní za 4.5 mil. Kč, na ul. Kpt. Jaroše
za 6,5 mil. Kč, motu M 05 v Lubině za 1,3 mil. a M 02 Vlčovice za 1,1 mil.
Kč. Dále bude probíhat projektová příprava rekonstrukce mostů na ul. Husova a
Erbenova. Pracovní skupina protipovodňové prevence (PS PPP) byla jmenována tajemníkem
MÚ na poradě vedoucích odborů 7. 10. 2010 ve složení tajemník, krizový
koordinátor, vedoucí odborů životního prostředí, majetku města, rozvoje města,
stavebního úřadu, územního plánování a památkové péče a financí. Příčinou
vzniku této PS byly povodňové škody na majetku města a snaha jim předcházet,
případně je rychle odstraňovat. Při prvním jednání rozšířené PS PPJP bylo
dohodnuto, že se PS bude scházet pravidelně před přípravou rozpočtu, tzn.
v červnu (návrh rozpočtu na následující rok) a v prosinci (návrh 2.
části rozpočtu) a vždy po mimořádné události, která způsobí nějaké škody
(povodně, silný vítr, apod.). Při návrhu akcí do rozpočtu města bude PS
vycházet ze zásobníku akcí, který vznikl v roce 2010 a je průběžně
aktualizován podle potřeb.
Výstup z jednání v pracovní skupině je každoročně projednáván
radou města. V příloze přikládáme vyžádaný podkladový materiál k jednání
rady města 23.4.2019 a také k zatím poslednímu jednání k tomuto tématu dne
20.9.2022. Součástí tohoto podkladového materiálu je i popis jednotlivých
opatření.
|
-
Realizovaná opatření
Město ve sledovaném období realizovalo tato opatření: * rekonstrukce mostů (zlepšení průtočnosti) * opravy dešťové kanalizace * příprava projektu vybudování suchého poldru - realizace 2023
|
Město realizovalo, popř. připravuje opatření ke zlepšení průtočnosti vodních doků, dešťové kanalizace a také k ochraně majetku a obyvatel výstavbou suchého poldru.
|
Z podkladů nelze vyčíst, s výjimkou rekonstrukce mostů, jakých zlepšení město ve sledované oblasti dosáhlo. Existuje detailní zásobník protipovodňových projektů, z podkladů však není zřejmé, jaké projekty se podařilo dokončit či u nich zahájit fyzickou realizaci. Z dostupných podkladů se zdá, že jistá míra stagnace souvisí s komplikovanými majetkoprávními vztahy a komplikacemi při získávání dotací. Doporučuji proto přehledy aktualizovat a rozdělit na ty, kde fyzická realizace již probíhá, proběhla a kde začne.
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V červnu
2017 schválilo zastupitelstvo města usnesením č. 419/22.6.2017 Adaptační
strategii na změnu klimatu pro město Kopřivnice. V návaznosti
na realizaci opatření této strategie vydal tajemník města příkaz č.
16/2017 Zásady a limity pro budování nových a rekonstrukci stávajících
parkovišť – zeleň, propustnost povrchů. Tyto
zásady se promítají do připravovaných investičních akcí města. Ve sledovaném
období město navázalo na dříve realizované úpravy zpevněných ploch a výstavbu
nových parkovacích stání. V roce
2020 byly provedeny úpravy a doplnění parkovacích ploch na ul. Družební.
Původně asfaltový povrch byl částečně nahrazen propustnou dlažbou a byla zde
instalována retenční nádrž zpomalující odtok dešťové vody do jednotné
kanalizace. V roce
2020 byla zahájena rekonstrukce centra města. Dešťová voda ze zpevněných ploch
bude odváděna jak do akumulační nádrže umožňující její další použití při
zalévání zeleně v centru města, tak do zpomalovacích vsakovacích
nádrží. Rekonstrukce bude dokončena v roce 2023. V létech
2020-2022 byl realizován projekt Odkanalizování místních částí Vlčovice a
Mniší. V rámci tohoto projektu byla vybudovaná splašková kanalizační síť,
na kterou jsou napojeny především objekty rodinných domů v těchto dvou
částech města, které mají venkovský charakter. Téměř všichni obyvatelé následně
využijí původní nádrže na splašky (žumpy, septiky, DČOV) na zadržování dešťových
vod k jejich dalšímu využití na zahradách. V roce
2023 bude také zahájena stavba poldru v lokalitě Lubina Na Holotě. Tento
poldr bude vybudován jako opatření proti přívalovým dešťům, které trápí
obyvatelé této části Kopřivnice. V roce
2022 město dokončilo projektovou přípravu nového parkoviště na ulici Školní,
jejíž součástí je vybudování vsakovacího průlehu, který umožní pozvolné
zasakování srážkových vod. Realizace stavby by měla proběhnout v roce 2024. Město
rovněž dokončuje projektovou přípravu vybudování akumulačních nádrží na
srážkovou vodu v areálu letního stadionu. Tato srážková voda bude následně
využívána k zalévání travnatého hřiště a zkrápění ploché dráhy. V rámci
správy a údržby veřejné zeleně vytipovalo město vhodné lokality, ve kterých
byla snížena frekvence sečení trávy. V městské zeleni jsou více užívány
trvalkové záhony a květnaté louky. Také
Územní plán Kopřivnice v maximální možné míře přebral z návrhové
části Adaptační strategie na změnu klimatu pro město Kopřivnice ta opatření,
jež jsou v gesci odboru SÚP, který je pořizovatelem Územního plánu
Kopřivnice: T5
Zaměřit se při povolování a tvorbě nových rozvojových ploch (v rámci územního
plánu) na včlenění adaptačních prvků, například: více ploch zeleně se
vzrostlými stromy, vodních prvků atd. Tento
požadavek se vztahuje k oblasti „Ekonomika a rozvoj“ a směřuje vůči
ochraně zaměstnanců (zlepšení pracovních podmínek). Územní plán vymezuje dva
typy ploch výroby a skladování: „drobná a řemeslná výroba“ (VD) a „těžký
průmysl a energetika“ (VT). V těchto plochách jsou sídelní zeleň (ochranná
a izolační), stejně jako vodohospodářské využití, resp. technická
infrastruktura, vyjmenovány mezi přípustným využitím. Intenzita zeleně je
stanovena pro plochy VD na min. 20 %, pro plochy VT min. 10 %. Co se týká
bydlení (ačkoli cíl T5 na něj přímo neodkazuje), územní plán respektuje
požadavek § 7 vyhlášky č. 501/2006 Sb. a na každé 2 ha zastavitelných
ploch bydlení, rekreace, občanského vybavení anebo smíšených obytných vymezuje
s touto zastavitelnou plochou související plochu veřejného prostranství o
výměře nejméně 1000 m2. Dále též
podmínka prostorového uspořádání, stanovená pro plochy BI a SV – rozmezí
výměry, má za cíl, mimo jiné, zajistit dostatek ploch kvalitní zeleně
v zahradách u rodinných domů, která má pozitivní vliv na mikroklima
lokality. Pro plochy bydlení BI, SV a SM je dále stanovena intenzita zeleně
min. 50 %. Vodohospodářské využití (vodní toky, vodní plochy) jsou ve všech
plochách bydlení přípustné. M1
Podpořit vznik retenčních nádrží v městské zástavbě a průmyslové zóně. Retenční
nádrže by měly být u všech budov nebo komplexů budov o rozloze větší
než 1000 m2. Za retence lze považovat rovněž vnitřní objem
kanalizace o větší dimenzi s koncovým škrcením. Je vhodné do budoucna uvažovat
s nádržemi, které budou mít dostatečně velký retenční objem pro případ zadržení
srážek a zároveň budou sloužit jako zásobárna vody např. pro zalévání vegetace,
popř. zelených střech a fasád. Retenční
nádrže, jako zařízení technické infrastruktury, patří dle územního plánu
k využití přípustnému ve všech plochách, ve kterých je umožňována
výstavba. Povinnost zadržování srážkových vod (není-li možné vsakování) pak
vyplývá přímo z vyhlášky č. 501/2006 Sb. M3
Zamezit umisťování jakýchkoliv aktivit v korytě vodního toku a jeho
bezprostředním okolí (mosty, techn. infrastruktura, ad.). Území kolem vodních
toků, kde se dosud nenachází zástavba, ponechat k bezeškodnému rozlivu
velkých vod (např. pravobřežní inundace za „myší dírou“ v ul. Dolní). Lze
ošetřit v územním plánu, případně v obecních vyhláškách. Územní
plán Kopřivnice nevymezuje zastavitelné plochy v záplavovém území (se
dvěma výjimkami – viz níže). Konkrétně zmiňované území pravobřežní inundace za
„myší dírou“ je vymezeno jako plochy „veřejných prostranství – veřejná zeleň“
(ZV), které svým charakterem umožní bezeškodný rozliv. Důsledně
dodržovat opatření v novém ÚP – nevymezovat žádné zastavitelné plochy
v záplavovém území, zařadit postižené plochy, kde stojí voda, v ÚP jako
nezastavitelné. ÚP
nevymezuje zastavitelné plochy v záplavovém území (s výjimkou výše
zmiňovaných ploch ZV, které však umožní bezeškodný rozliv - nemohou zde být
umísťovány budovy, a plochy pro přeložku silnice I/58, kde dochází
k překročení řeky Lubiny estakádou). Postižené plochy, na kterých stává
při dlouhotrvajících deštích a při jarním tání voda, a které byly v předchozím
územním plánu vymezeny jako zastavitelné, nejsou již v ÚP vymezeny. U jedné
plochy je stanovena podmínka využití – stavby pro bydlení je zde možné povolit
až poté, co bude prokazatelně zajištěna komplexní ochrana lokality před dešťovými
vodami z přilehlých zemědělských pozemků způsobem, kterým nebudou ohroženy
jiné pozemky. Z3
Zajistit důslednou ochranu pozemků určených k plnění funkcí lesa (PUPFL) –
zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a omezit jejich odnímání za účelem
jiného využití. Celkový
zábor PUPFL je 1,53 ha. Jedná se o pozemky ležící v ploše určené pro
realizaci veřejně prospěšné stavby přeložky I/58, a dále o plochy PUPFL malých
rozměrů, které v současné době neslouží funkci lesa a bez jejich vymezení
by záměr nebyl možný. Z4
Omezovat rozšiřování nové zástavby na zemědělské půdě, často na kvalitních
půdách, preferovat výstavbu v intravilánu města.
ÚP urbanistickou koncepcí navazuje na dosavadní účelné
využívání území a zastavitelné plochy vymezuje v přímé vazbě na zastavěné
území. Oproti předchozímu územnímu plánu byla snížena výměra zastavitelných
ploch o 68 ha. Územní plán výslovně vylučuje umísťování staveb pro
zemědělství (s výjimkou ohrazení pastvin), hygienických zařízení,
ekologických a informačních center a zařízení pro reklamu v nezastavěném
území, a to z důvodu převažujícího veřejného zájmu na ochraně zemědělského
půdního fondu a významných krajinotvorných prvků. Město se snaží k hospodaření s dešťovou vodou motivovat i soukromé osoby. Prostřednictvím svých médií – Kopřivnické noviny, Kabelová televize
Kopřivnice – informuje město o dotačních možnostech v rámci národního
programu Dešťovka – např. v KN 22/2020 ze dne 4.6.2020 byla ¼ obsahu novin
věnována problematice sucha a hospodaření s dešťovými vodami https://www.koprivnice.cz/assets/File.ashx?id_org=6939&id_dokumenty=70590
V říjnu 2019
zorganizovalo město seminář k dotačním možnostem na realizace projektů
zadržování a využívání dešťové vody – viz reportáž https://www.youtube.com/watch?v=7Hf2DIoY1Ks
O možnostech dotační
podpory těchto projektů město pravidelně informuje při každoročních setkáních s veřejností
v místních částech (Vlčovice, Mniší, Lubina), které jsou převážně
venkovského charakteru a na rozdíl od městské části je zde větší zástavba
rodinných domů.
Zájemcům o toto téma jsou
informace předávány také prostřednictvím tzv. globálního osvětového stanu,
který město otvírá jedenkrát ročně jako doprovodný program farmářského trhu.
V rámci projektu
Odkanalizování místních částí Vlčovice a Mniší podpořilo město vlastníky
nemovitostí určených k bydlení dotací na vybudování soukromé části kanalizační
přípojky. Součástí dotační smlouvy je i ustanovení, že původní septik, žumpa či
domovní čistírna odpadních vod může být po vyčerpání obsahu a vyčištění využit
pro akumulaci dešťových vod.
|
-
Realizovaná opatření
Město realizovalo tato opatření * Instalace akumulačních a retenčních nádrží * Zpevněné plochy z propustných a polopropustných povrchů * Květnaté louky * Snížení frekvence sečení Stavby realizované v referenčním období 2020 – 2022 navázaly na dříve
realizované zpevněné/parkovací plochy s prvky na retenci a zpomalení
odtoku vody (parkoviště na Severu, u Komerční banky či a městským úřadem). Šlo především
o: Parkoviště
ul. Družební (realizováno
2020) – Na základě provedeného hydrogeologického posudku jsou dešťové vody z povrchu upravovaných původních
a nových parkovacích ploch řešeny primárně celoplošným vsakováním pomocí
vegetační dlažby tl. 80 mm s otevřenými spárami vyplněné drobným štěrkem. Pro
zamezení podmáčení podloží parkovacích ploch byly umístěny příčné drenáže (á=6
m), které jsou napojené na odvodnění zemní pláně a následně na přípojku
podélného žlabu (ÚSEK A) a do dvou retenčních nádrží (ÚSEK B) o celkovém
objemu 7,8 m3. Parkoviště ul.
Zdenka Buriana (realizováno
2022) – byl provedený hydrogeologický posudek vč. provedení geologického vrtu a vsakové
zkoušky. Z daného průzkumu vyplynulo velmi složitý způsob utrácení dešťových
vod vsakováním. Z toho důvodu byla sjednána dohoda se správcem kanalizační sítě
a dešťové vody jsou svedeny do stávající jednotné kanalizace prostřednictvím
nově vybudovaného retenčního zařízení o objemu cca 8,0 m3, přes kterou
voda odtéká max. rychlostí 3,0 l/s. Zpevněné plochy určené pro parkování
vozidel jsou zhotoveny ze zatravňovacích dlaždic umožňující částečný však.
V roce 2023 probíhá realizace: Parkoviště
ul. Obránců míru
(realizace 2023) - upravené plochy budou odvodněny příčným
a podélným sklonem do 3 nových uličních vpustí. Dle požadavku SmVaK a.s. bude
voda zachytávána do retenční nádrže a z ní regulovaným odvodem 1,0 l/s bude
voda svedena do stávajícího kanalizačního systému. Nově budované zpevněné
plochy určené pro parkování vozidel budou zhotoveny ze zatravňovacích dlaždic
(dlaždic s velkou spárou) umožňujících částečný vsak dešťových vod. Nové
komunikace budou doplněny o drenáže zajišťující odvodnění zemní pláně.
Rekonstruované chodníky budou převážně odvodněny do zatravněných ploch.
Největší vypočtený retenční objem retenční nádrže je 7,0 m3, doba prázdnění je
0,6 hod. Nádrž bude vybavena vírovým ventilem pro regulovaný odtok 3 l/s. Užitný
objem nádrže je 8,0 m3. Protipovodňová opatření v Lubině Na Holotě (realizace
2023) - Účelem
stavby je usměrnění, retence a bezpečné odvedení povodňových průtoků
z řešeného území (rozloha řešeného povodí je 0,56 km2) do Lubiny, mimo
zástavbu rodinných domů, které jsou téměř každoročně postihovány povrchovým
odtokem z přívalových dešťů. Průleh je zaústěn přes vtokový objekt do
zatrubnění, které odvádí povodňové průtoky do Lubiny. Při průtocích větších než
Q10 bude vlivem omezené kapacity zatrubnění docházet ke zpětnému vzdutí a
zvýšení hladiny v průlehu až na kótu 294,90 m n. m. (při Q100), což odpovídá
maximální hladině v zátopě poldru. Objem retenčního prostoru poldru je 10
750 m3 plocha zátopy při Q100 činí 33 200 m2. Revitalizace centra města (realizace 2020-2023) - Na
stoce A je osazena retenční nádrž RN- A, která je navržena na základě metodiky
povodí Odry o retenčním objemu 105, m3 a akumulačním objemu 65,0m3. Celkový
užitný objem nádrže je tak 170 m3 a skládá se ze 450 ks boxů, součástí nádrže
je havarijní přepad. Akumulační objem slouží pro potřeby zavlažování zelené
plochy na náměstí. V případě potřeby bude sekundárním zdrojem vody voda z
vodovodního řadu. - Zavlažovaná plocha 1598 m2 - Průměrná denní potřeba vody trávníku 21 mm/týden - Průměrná spotřeba vody při zavlažování 2 - 3 x týdně 33,6
m3/týden - Předpokládaná délka závlahy 18 týdnů - Průměrná roční spotřeba vody 604 m3/rok Pro
odvodnění k centru přilehlého parkoviště a komunikace je na stoce P je
osazena retenční nádrž RN- P, která je navržena na základě metodiky povodí Odry
o objemu 27,4m3. Retenční nádrž je provedena z 72 ks platových akumulačních
boxů seskládaných do požadovaného objemu, které jsou obaleny ochrannou
geotextilií. Součástí retenční nádrže je havarijní přepad. Za RN- P je osazen
odlučovač ropných látek pro regulovaný odtok 4,3 l/s.
Město má pro další
období projektově připraveny další investiční akce – např. parkoviště na ul.
Školní se zasakovacím průlehem či instalaci akumulačních nádrží pro zadržování dešťové
vody v areálu letního stadionu a její následné využití pro zavlažování
travnaté sportovní plochy.
|
Město realizovalo a připravuje k realizaci opatření k zadržování a znovupoužití dešťové vody.
|
Město realizuje řadu projektů s cílem zlepšit hospodaření s dešťovou vodou a předcházet suchu. Část opatření uvedených v Adaptační strategii se podařilo propsat do závazného ÚPD.
|