1A – Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Město má dlouhodobě nastaven fungující systém realizace strategického plánu a provázanosti připravovaných projektů jak se strategickým plánem, tak s dílčími koncepcemi. Investice jsou plánovány tak, aby prostřednictvím nich docházelo k plnění strategických cílů a opatření. O plnění strategického plánu i akčních plánů informuje město především prostřednictvím místního tisku, který je k dispozici i v elektronické podobě.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města. Přehledně
zpracovaná část auditu, která může být vzorovým příkladem pro ostatní
municipality. Velmi
kvalitní rozsah zásadních strategických dokumentů a zejména dílčích a oborových
koncepcí a indikátorů jejich plnění. Podoblast provázanosti investic se
schválenými rozvojovými dokumenty a tvorbou a plněním rozpočtu vykazuje
prvky excelence.
V porovnání
s předchozími audity UR a aktivitami města dochází k pozitivním
trendům, směřujícím město ke kategorii A místní Agendy 21.
|
1.1.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město dlouhodobě řídí svůj rozvoj v souladu se schváleným
strategickým plánem. Strategický plán pro období 2007 – 2022, který byl
aktualizován v roce 2014, byl implementován prostřednictvím dvouletých akčních
plánů. Tyto jsou připravovány každoročně, tak aby aktuální rok byl co nejvíce
provázán s rozpočtem města či očekávanými dotačními možnostmi a pro další
rok byly nastíněny další aktivity/projekty. Plnění akčních plánů je
vyhodnocováno každoročně a s jeho výsledky je seznamováno zastupitelstvo
města. V roce 2022 probíhala příprava nového strategického plánu pro
období 2023 – 2038. V rámci této přípravy byla zpracována komplexní socioekonomická
analýza, tzv. Profil města, který byl jedním ze vstupních dokumentů pro další
diskusi nad návrhem nového strategického plánu. Dokument přikládáme v příloze. Od roku 2014 sleduje město plnění strategických cílů
prostřednictvím Místně specifické sady indikátorů udržitelného rozvoje. Zatím poslední
vyhodnocení proběhlo v říjnu 2022. Výstup přikládáme v příloze. Strategický plán pro období 2023 - 2038 byl schválen zastupitelstvem města č. 55 dne 9.3.2023. Společně s prvním implementačním akčním plánem přístupný na webu města https://www.koprivnice.cz/strategicky-plan-rozvoje-mesta-koprivnice/d-74768/p1=9794 Pravidelné vyhodnocování plnění probíhá také u dílčích koncepcí, například
střednědobého plánu sociálních služeb, či zdravotního plánu. V roce 2023
by mělo být zpracováno komplexní vyhodnocení Energetického plánu města 2010 – 2022 a bude zpracována nová místní energetická
koncepce.
Pro
oblast sociálních služeb Kopřivnice ve spolupráci se Štramberkem, Závišicemi
a Ženklavou v partnerství s poskytovateli a uživateli sociálních
služeb připravován střednědobý plán sociálních služeb. V současné době je
v platnosti již IV. tento dokument. V rámci jeho přípravy probíhala
jednání pracovních skupin, která jsou zaměřeny dle cílové skupiny uživatelů
sociálních služeb. Tyto pracovní skupiny se scházejí i v průběhu platnosti
střednědobého plánu a jednají o dílčích problémech/aktivitách při realizaci
plánu. Aktuality z procesu komunitního plánování sociálních služeb, zápisy
z jednání a další informace jsou na webu města https://koprivnice.cz/komunitni-planovani-socialnich-sluzeb/ds-1317/p1=10074.
V rámci přípravy tohoto plánuje prováděno
mapování potřeb uživatelů sociálních služeb a popis stávající sítě
poskytovatelů. Všechny dokumenty jsou dostupné na webu města https://koprivnice.cz/dokumenty/d-7074/p1=10074.
Díky těmto dokumentům se městu podařilo realizovat, popř. prosadit realizaci modernizace
a rozšíření infrastruktury sociálních služeb a vznik nových sociálních služeb,
které jsou na území města a jeho okolí poptávány. V současné době (r. 2023) probíhá příprava 4. Zdravotního
plánu města. Tento je zpracováván členy pracovní skupiny, ve které jsou zastoupeny
jak odborné útvary úřadu, neziskové organizace zabývající se podporou zdraví obyvatel
a zástupci poskytovatelů zdravotnických služeb. Zdravotní plán je tvořen jako
tříletý. V roce 2022 byla platnost třetího dokumentu prodloužena do roku
2023, jelikož se řada plánovaných opatření nepodařila zrealizovat z důvodu
pandemických omezení. Zdravotní plán je schvalován v zastupitelstvu města.
Je stejně jako vyhodnocení předchozích zveřejněn na webu města. https://www.koprivnice.cz/dalsi-koncepcni-dokumenty/ds-1146/archiv=0. Pro oblast energetiky má město zpracován
Energetický plán města pro období 2010-2022 a Územní energetickou koncepci pro
období 2017 – 2042. Oba dokumenty jsou na webu města https://www.koprivnice.cz/energetika/ds-2225/archiv=0.
Pro vyhodnocení obou dokumentu a přípravu nového koncepčního dokumentu probíhá
v roce 2023 realizace zakázky Zpracování Místní energetické koncepce města
Kopřivnice. Zadávací řízení je zveřejněno na profilu města https://zakazky.koprivnice.cz/contract_display_527.html.
Kromě toho má město zpracován vnitřní předpis Příkaz tajemníka 8/2015 Pravidla
systému energetického managementu města Kopřivnice, vykonávaného v souladu s
ISO 50001. Tato pravidla byla zpracována v souladu s normou ISO,
město však neprošlo procesem certifikace. Nicméně pravidla stanovují systém
managementu hospodaření ve shodě s požadavky ISO 50001 na vybrané
energetické aspekty města Kopřivnice, příspěvkových organizací a organizačních
složek. Dalším
dílčím koncepčním dokumentem je Koncepce sportu a volnočasových aktivit,
která je uložena na webu města https://www.koprivnice.cz/sport/ds-2231/archiv=0
. Na uplatňování jejich cílů a priorit se podílí radou města jmenovaná sportovní
a volnočasová komise https://koprivnice.cz/sportovni-a-volnocasova-komise-rady-mesta-koprivnice/d-75146/p1=4497 Pro oblast dopravy má město zpracován Plán
udržitelné městské mobility a Koncepci statické dopravy https://www.koprivnice.cz/plan-udrzitelne-mestske-mobility-a-koncepce-staticke-dopravy-mesta-koprivnice/d-5913,
má zpracovanou analýzu bezbariérovosti vybraných tras a objektů https://www.koprivnice.cz/analyza-bezbarierovosti-vybranych-tras-a-objektu-v-koprivnici-k-roku-2018-graficka-priloha/d-5909,
ze které vychází při přípravě oprav a investic do infrastruktury pro pěší a cyklistická
doprava je plánována v souladu s generelem cyklistické dopravy https://www.koprivnice.cz/generel-cyklisticke-dopravy-mesta-koprivnice/d-5912. V oblasti školství je připravován čtvrtý
projekt pro tvorbu Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání v ORP Kopřivnice.
Díky třem na sebe navazujícím projektům se městu podařilo vytvořit partnerství se
školskými zařízeními nejen v Kopřivnici, ale v celém ORP a
spolupracuje s nimi na přípravě a realizaci konkrétních aktivit ke
zvyšování kvality školství. Informace o končícím třetím projektu MAP jsou na
webu města https://www.koprivnice.cz/mistni-akcni-plan/ds-1046/p1=4708.
Úspěšnost
měst v oblasti uplatňování strategií lze sledovat například prostřednictvím
vývoje počtu obyvatel. Kopřivnice je součástí Moravskoslezského kraje, který
patře mezi ztrátové regiony a také Kopřivnice
se potýká se snižováním počtu obyvatel. V tomto ohledu byl výjimkou rok
2022, kdy počet obyvatel mírně vzrostl, a to z důvodu zvýšení počtu cizinců
s trvalým či přechodným pobytem. Město poskytlo zázemí uprchlíkům
z Ukrajiny.
Počet
obyvatel v Kopřivnici se trvale snižuje v důsledku záporného migračního salda.
Stěhováním ztrácí Kopřivnice každoročně své obyvatele již od roku 1991. Na
rozdíl od samotného města v zázemí SO ORP Kopřivnice došlo v posledních dvaceti
letech k nárůstu počtu obyvatel o 442. Lze z toho usoudit, že část
obyvatel neodchází z regionu úplně, ale stěhuje se z města do okrajových
částí vesnického charakteru, které nabízí příležitosti pro individuální bytovou
výstavbu a Kopřivnici pak využívá k uspokojování potřeb v oblasti zaměstnání,
obchodů a služeb či vzdělávání.
Město se
na tento trend snaží reagovat zlepšením nabídky v oblasti bydlení. V červnu
2020 schválilo zastupitelstvo města Koncepci rozvoje bydlení https://www.koprivnice.cz/bydleni/ds-2223/archiv=0,
na jejímž základě byl vytvořen dotační program pro podporu individuální bytové
výstavby, byla zahájena projektová příprava rekonstrukce části bývalé dnes
nevyužívané ZŠ Náměstí a byla zahájena jednání s potenciálními investory v rozvojových
lokalitách určených územním plánem pro rozvoj bydlení.
Ke
snižování počtu obyvatel přispívá populační trend, kdy počet narozených dětí je
nižší než úmrtnost obyvatel.
Dalším
indikátorem je spokojenost obyvatel, kterou město pravidelně zjišťuje
prostřednictvím sociologického průzkumu. Závěrečná zpráva z průzkumu
z roku 2021 je na webu města https://www.koprivnice.cz/assets/File.ashx?id_org=6939&id_dokumenty=5937.
(podrobnější výsledky jsou v části 1.4. auditu) Mezi
šetřeními v roce 2018 a 2021 došlo asi k 3 % snížení míry
spokojenosti obyvatel. I přesto zůstává na vysoké míře 86,9 %. Ke snížení míry
spokojenosti mohlo dle sdělení zpracovatelů průzkumu dojít jednak statistickou
odchylkou, jednak mohla být ovlivněna celkovou náladou ve společnosti. Průzkum
byl prováděn v roce 2021, kdy doznívaly dopady koronavirových opatření,
která mohla ovlivnit postoje respondentů.
|
-
Ano.
Koncepční dokumenty zahrnují
investiční i neinvestiční opatření, prostřednictvím kterých by mělo být
dosaženo plánovaných cílů. U investičních opatření je posuzován soulad s územním plánem. Při přípravě územního plánu v roce 2019 byla provedena revize
požadavků města na územní plán, a tato revize bude v návaznosti na nový strategický plán znovu provedena i v rámci Zprávy
o uplatňování územního plánu, která by měla být projednávána zastupitelstvem
města v září 2023. V rámci přípravy nového strategického plánu vznikl
indikativní seznam projektů, které by měly vést k jeho naplnění. Jednotlivé
projektové listy, na kterých jsou projekty popsány se zabývají i souladem
projektu se schváleným územním plánem.
|
Město má nastavený systém plnění cílů a opatření strategického plánu rozvoje a pravidelně vyhodnocuje stanovené indikátory.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města. Pečlivě
a přehledně zpracovaná část auditu, která je vzorovým příkladem dobré praxe pro
ostatní municipality (nejen v ČR). Kromě
Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice (SPRM) má město dílčí koncepce
v nejrůznějších oblastech – sociální, zdravotní, energetické, udržitelné
mobility, bydlení, vzdělávání, sportu aj., které jsou vzájemně provázané.
Oceňujeme
dlouhodobou tradici naplňování strategických cílů a jejich pravidelné
vyhodnocování.
|
1.1.2. Vybírá a prosazuje (schvaluje) město nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Příprava projektů probíhá v souladu se schváleným akčním
plánem, který je připravován ve vazbě na rozpočet města. Do akčního plánu
vstupují projekty a aktivity, které vycházejí ze schváleného strategického
plánu a dílčích koncepcí. Při tvorbě akčního plánu vycházíme ze zásobníku projektů, kdy
projekty k přípravě a realizaci jsou vybírány dle jejich potřeby, připravenosti,
s ohledem na finanční možnosti města či možnosti získání externích zdrojů
spolufinancování. Pro nové projekty se jsou zpracovávány projektové listy,
popř. projektové fiše v souladu s aktualizovanou vnitřní směrnicí
8/2018 Pravidla projektového řízení. Do přípravy akčního plánu i rozpočtu
města pro daný rok se přihlíží také k požadavkům a podnětům od správců
městského majetku, příspěvkových organizací a také výborů pro místní části. Akční plán je sestavován
každoročně ve vazbě na rozpočet daného roku s výhledem plánovaných aktivit
na rok následující. V zastupitelstvu města je vždy projednáván souběžně s rozpočtovým opatřením, které řeší tzv. II. část rozpočtu. (První část rozpočtu - mandatorní výdaje a smluvně zajištěné akce přecházející realizačně do dalšího roku je schvalována obvykle v prosinci předchozího roku. Druhá část rozpočtu - nové akce, které se do rozpočtu zařazují dle výpočtu přecházejícího finančního zůstatku z roku minulého, který je upraven o predikci příjmové stránky rozpočtu - jsou projednávány a zastupitelstvu města překládány ke schválení ve vazbě na Akční plán rozvoje města.) Společně s novým akčním plánem je zastupitelstvu města předloženo vyhodnocení plnění předchozího akčního plánu. Toto vyhodnocení bylo zpracováno ve spolupráci
s odbornými útvary městského úřadu. Jednotlivé akce jsou hodnoceny stavy –
splněno, zahájeno, popř. v realizaci a nezahájeno, popř. pozastaveno. Toto
hodnocení je obvykle doplněno textovým komentářem. Nový akční plán je tvořen tak, že přebírá nezahájené akce z minulého akčního plánu a je doplněn o aktivity schválené v rozpočtu města v prosinci přechozího roku a aktivity, které jsou souběžně projednávány v rámci tzv. II. části rozpočtu.
U vybraných opatření jsou zahrnuty i nefinanční aktivity, především takové, kdy
je nutno přijmout určité rozhodnutí, než se bude pokračovat v další projektové
přípravě. Na webu města je zveřejněn aktuální akční plán pro období 2023 - 2024, který je vytvořen ve struktuře strategického plánu, který
byl v průběhu roku 2022 připraven pro následující patnáctileté období.https://koprivnice.cz/assets/File.ashx?id_org=6939&id_dokumenty=74770 U jednotlivých aktivit akčního plánu je uvedena odpovědnost odboru, který danou aktivitu realizuje a finanční potřebu na její realizaci. Tato finanční potřeba pro daný rok je buď krytá konkrétním jmenovitým ukazatelem v rozpočtu města, nebo jsou finance v obecné rezervě, která se využívá na spolufinancování dotačních projektů (u projektů, jejichž realizace je v daném roce podmíněna schválením dotace). Město bude na webu rovněž zveřejňovat vyhodnocení plnění tohoto akčního plánu, tak jak to činilo v minulosti. V roce 2023 v souvislosti s novými webovými stránkami a novým strategickým plánem bylo vyhodnocení dřívějších akčních plánů odstraněno. Vyhodnocení loňského akčního plánu přikládáme v příloze k návodné otázce. Město využívá elektronického nástroje Dataplán, Národní sítě
Zdravých měst – Projektový zásobník – pro posuzování projektu z pohledu
udržitelného rozvoje. (ukázka - printscreen v příloze indikátoru návodné otázky) Interní prostředí Dataplánu není veřejné, v souvislosti se schválením nového strategického plánu města však bude město postupně doplňovat veřejnou galerii projektů https://www.zdravamesta.cz/cz/koprivnice/galerie-projektu, prostřednictvím které bude představovat projekty vycházející ze strategického plánu rozvoje města, a bude průběžně informovat o jejich realizaci. Naplnění této databáze je však časově náročné a realizuje se postupně.
Od roku
2019 realizuje město participativní rozpočet pod názvem KO-projekty. V létech
2019 – 2021 veřejnost rozhodovala o použití 500 tis. korun, v roce 2022
600 tisíc korun. O výši participativního rozpočtu pro rok 2023 bude rozhodovat
zastupitelstvo města v 03/2023, je navrhováno navýšení na 1 mil. korun. Ve
všech minulých ročnících byly alokované finance vybrány na jeden projekt, který
získal v hlasování největší podporu. Participativní rozpočet však slouží i
jako sběr podnětů od občanů, a proto byly některé aktivity realizovány z rozpočtu
města nad rámec limitu určeného pro participativní rozpočet. Projekty, které veřejnost do participativního
rozpočtu navrhuje, jsou interně posuzovány pracovníky odborných útvarů s ohledem
na jejich realizovatelnost, kolizi s případnými záměry města či budoucí
provozní náklady. Dle výsledku tohoto posouzení jsou pak jednotlivé projekty
navrženy či nedoporučeny k hlasování. V roce 2023 se město po čase vrátilo k formě veřejné diskuse o rozvoji města na tzv. fóru Zdravého města. Původní záměr města byl kombinovat tuto formu s participativním rozpočtem tak, že jeden roku bude fórum a další participativní rozpočet. V roce 2020, kdy se mělo uskutečnit fórum Zdravého města, se však nebylo možné setkávat z důvodu covidových opatření a proto byl v létech 2020 - 2022 realizován pouze participativní rozpočet, aby obyvatelé města měli možnost rozhodnout o realizaci konkrétního projektu, který vzešel z jejich podnětu. V roce 2023 město realizuje jak Fórum Zdravého města, kterému přecházelo i Fórum mladých, ve kterém diskutovali zástupci jednotlivých úplných základních škol a také Školní Fóru ZŠ Alšova, tak participativní rozpočet. Do konce června proběhla anketa po fóru ověřovací anketa - pořadí prvních tří priorit je v tiskové zprávě https://koprivnice.cz/zname-vysledky-hlasovani-o-10-p/d-76015/p1=4488 , ke stejnému datu byl ukončen příjem návrhů projektů do participativního rozpočtu. V průběhu léta budou s jejich předkladateli natočeny prezentační klipy a na podzim bude veřejnost hlasovat o projektu, který by měl být realizován. Výstupy fóra budou zpracovány do Plánu zdraví a kvality života, který bude předložen k projednání zastupitelstvu města.
|
|
Systém přípravy a výběru investic zůstává nezměněn. Projekty jsou vyhodnocovány z pohledu udržitelného rozvoje a jsou provázány na cíle strategického plánu.
|
Hodnocení
trendu je o stupeň nižší oproti sebehodnocení města. Ke strategickým dokumentům jsou pravidelně přijímány akční plány,
tvořené souběžně s tvorbou rozpočtu či rozpočtovými opatřeními. Akční
plány jsou ve stanovené periodicitě vyhodnocovány a revidovány
v návaznosti na jejich předchozí plnění. Rezervy jsou v hodnocení plánovaných / dosažených cílů či
opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji (grafické prvky v externí
Galerii projektů jsou dílčím subjektivním posouzením bez objektivních faktorů).
Přiložený odkaz na printscreen zásobníku projektů v Dataplánu
NSZM ČR je bohužel nerelevantní - tento
systém není ani v základních informacích veřejně přístupný a není tak
možné tyto informace posoudit.
|
1.1.3. Existuje provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2017 – 2019 byl pořizován nový územní plán města, který
byl schválen zastupitelstvem města v červnu 2019. Odborné útvary úřadu se zapojily do přípravy tohoto dokumentu a
zajišťovaly, aby v něm byly zapracovány podmínky pro realizaci opatření
aktuálního strategického plánu rozvoje města a projektů z indikativního
seznamu, který byl vytvořen v rámci jeho aktualizace v roce 2014. Všechna
opatření strategického plánu jsou v souladu s územním
plánem. V roce 2022 byl zpracován nový strategický plán, který bude
orgánům města předložen ke schválení v 03/2023. Byl vytvořen i indikativní
seznam projektu, v rámci kterého byl posuzován i soulad projektu s ÚP.
Nový strategický plán byl rovněž předložen k posouzení vlivů na
životní prostředí dle zákona 100/2001 Sb. Závěr zjišťovacího řízení je, že nemá
významný vliv na životní prostředí a nebude dále posuzován.
|
|
Rozvojové dokumenty jsou v souladu s územním plánem.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města.
Tvorba,
resp. aktualizace a změny SPRM a ÚPD jsou vzájemně provázány a koordinovány.
Bez připomínek.
|
1.1.4. Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti municipality efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dílčí koncepce a rozvojové dokumenty vzešly z minulého strategického
plánu a jejich klíčová opatření přešla do nového strategického plánu. Ten se ve
své prioritní oblasti D. Sociální oblast plně opírá o střednědobý komunitní
plán sociálních služeb a zdravotní plán. V ostatní prioritní oblasti jsou
v souladu s dílčími koncepcemi jako je: - Plán
zlepšování kvality ovzduší, - Koncepce
podpory sportu a volnočasových aktivit města Kopřivnice 2020-2025, - III.
střednědobý plán sociálních služeb, - Plán
udržitelné městské mobility a Koncepce statické dopravy - Generel
cyklistické dopravy - Koncepce
rozvoje bydlení Všechny uvedené dokumenty jsou po projednání v orgánech města
zveřejňovány na webu města. Dokumenty jsou zveřejněny na webu města https://www.koprivnice.cz/dokumenty/ds-1144. Nový web byl zprovozněn v roce 2023 a stále dochází k dílčím úpravám. Pro oblast rozvoje školství zaštítilo město přípravu Místního
akčního plánu rozvoje vzdělávání a v rámci tří na sebe
navazujících projektů podpořených z OPVVV připravuje a koordinuje aktivity
jeho realizace.
Od roku 2017 má město zpracovanou Adaptační strategii na změnu
klimatu a realizuje její dílčí opatření, především v oblasti hospodaření s dešťovými vodami, ochrany před
přívalovými srážkami či správy a údržby veřejné zeleně.
Příprava dílčích koncepcí je zajišťována odbornými útvary městského
úřadu, které zároveň garantují realizaci opatření dle strategického plánu
rozvoje města (členové Týmu pro udržitelný rozvoj). Do dílčích
koncepcí se promítají priority a cíle strategického plánu rozvoje města. V roce 2023 bude věcně příslušný odbor připravovat Zprávu o uplatňování územního plánu. V rámci této zprávy budou posouzeny případné požadavky na úpravu územního plánu vycházející z dílčích koncepcí. Město každoročně provádí vyhodnocení plnění akčního plánu rozvoje města, zdravotního plánu, komunitního plánu sociálních služeb či Plánu zlepšování projektu Zdravé město a MA 21. S výsledky vyhodnocení je seznamováno zastupitelstvo města a dokumenty jsou obvykle zveřejňovány na webu města. S ohledem na spuštění nového webu nebyly ještě některé dokumenty na web uloženy. Uvádíme odkaz na vyhodnocení Plánu zlepšování projektu ZM a MA 21 https://www.koprivnice.cz/zdrave-mesto-a-mistni-agenda-21/ds-2224/archiv=0 . V rámci přípravy nové Místní energetické koncepce města Kopřivnice, která probíhá v roce 2023 proběhne i průběžné vyhodnocení Územní energetické koncepce pro období 2017 - 2042 a Energetického plánu města 2010-2022.
|
|
Některá dílčí opatření strategického plánu jsou podrobněji rozpracována prostřednictvím oborových koncepcí. Město má zpracovanou adaptační strategii a realizuje opatření, kterými ji naplňuje.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města. Město má nastaveno široké spektrum dílčích oborových koncepcí, které jsou
po vzájemné diskusi systémově zveřejněny na novém webu města. Doporučujeme však
odkaz na tyto Dokumenty města umístit na titulní stránce webu, nikoliv až na
čtvrté podúrovni, která není na první pohled zřetelná (následně by hodnocení
výsledku v této návodné otázce mohlo být ještě o stupeň vyšší).
Současně je nastaven systém pravidelného vyhodnocování těchto koncepcí a
akčních plánů.
|
1.1.5. Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město dbá na efektivitu a kvalitu poskytovaných služeb a realizuje
opatření jak u městského úřadu, tak u příspěvkových a obchodních organizací.
Prostřednictvím Benchmarkingové iniciativy 2005, jíž je město členem, se
srovnává o ostatními členskými městy v dílčích oblastech, které jsou
sledovány společnými indikátory. Tajemník úřadu každoročně předkládá radě města
podrobnou zprávu o činnosti úřadu, ve které jsou sledovány trendy
v jednotlivých oblastech činnosti úřadu. Stávající kapacita veřejných služeb (sociální služby, základní
školství) odpovídá potřebám obyvatel města a přirozené spádové oblasti. Nedostatečná
kapacita je aktuálně v oblasti předškolního vzdělávání. V roce 2022
bude město realizovat projekt, jehož cílem je rekonstrukce prostor MŠ při
základní škole 17. listopadu tak, že vznikne jedno oddělení navíc. ** Sociální služby jsou ve spolupráci s okolními obcemi plánovány
v rámci střednědobého plánu. IV. střednědobý plán byl schválen v roce
2022. https://koprivnice.cz/dokumenty/d-7074/p1=10074 * Na základě uzavřeného memoranda
o spolupráci města a Moravskoslezského kraje, se podařilo zajistit i dlouhodobě
požadovanou výstavbu domova pro seniory, která aktuálně ve městě probíhá. Město
na realizaci projektu poskytlo potřebné nemovitosti a bude se podílet na jeho
provozu. Kraj zajistil na realizaci projektu externí spolufinancování, je
investorem celého projektu a jeho příspěvková organizace bude zajišťovat jeho
provoz. * Sociální služby jsou ve městě poskytovány městskou
příspěvkovou organizací Střediskem sociálních služeb a dále NNO, které jsou
zařazeny v krajské síti sociálních služeb. Město přispívá na provoz těchto
služeb v rámci individuálních dotací pro jednotlivé sociální služby. * V roce 2022 realizovalo město s podporou
z IROP projekt Zlepšení podmínek pro klienty Střediska sociálních služeb, jehož
předmětem byla rekonstrukce sedmi bytů odlehčovací služby za účelem vybudování
bezbariérových koupelen a zřízení školící místnosti pro laické pečující. Potřeba
zřízení této místnosti vzešla z komunitního plánu sociálních služeb a
navázala na další aktivity, které město v oblasti podpory laických
pečujících realizuje. Ve školící místnosti bude těmto pečujícím poskytováno
poradenství a pomoc, tak aby zvládli péči o svého blízkého v domácím prostředí. ** Komunální služby jsou ve městě zajišťovány obchodní společností Slumeko,
s.r.o., která je vlastněna městem Kopřivnice. Slumeko má certifikovaný systém
managementu kvality dle ČSN EN ISO 9001:2016 a systém environmentálního
managementu dle normy ČSN EN ISO 14001:2016. * Tato společnost ve spolupráci
s městem optimalizuje svoje činnosti. Město Kopřivnice každoročně upravuje
počty nádob na separovaný odpad dle zaplněnosti, která je pravidelně sledována
pomocí čárových kódů umístěných na kontejnerech pro sběr tříděného odpadu. Také
je snahou města budovat nová stanoviště pro sběr separovaných odpadů, čímž se
snižuje docházková vzdálenost a zároveň zvyšuje výtěžnost jednotlivých komodit
tříděného odpadu. Postupně jsou také realizovány projekty na sběr dalších druhů odpadů –
jedlé oleje, bio odpad, gastro odpad, drobný kovový odpad. Před rozšířením sběru bioodpadu a gastro odpadu do sídlišť byla v roce 2021 provedena fyzická analýza směsného odpadu, ze které vyplynulo, že je v tomto odpadu velký podíl kompostovatelného či biologicky rozložitelného materiálu. Pro rok 2023 pánujeme tuto fyzickou analýzu zopakovat k ověření účinnosti přijatých opatření.
* Od počátku roku 2022 je zaveden
door – to – door sběr plastového a kovového odpadu od rodinných domů v Kopřivnici
a místních částech. Speciální popelnice nahradily dříve využívaný sběr do
plastových pytlů. Zvýšením kapacity sběrné nádoby se snížila četnost svozu ze
čtrnácti dnů na měsíc.
* Od září 2022 provozuje Slumeko v areálu sběrného dvora re-use
centrum.
* S činností společnosti Slumeko je každoročně seznamována rada
města, která má v této společnosti působnost valné hromady. Od schválení
výroční zprávy se odvíjí rovněž schválení roční odměny jednateli společnosti.
Kromě toho město zřídilo ve společnosti dozorčí radu, která dohlíží na její
aktivity v průběhu roku.
Hospodaření se svěřenými prostředky příspěvkovým organizacím a
s prostředky města je dvakrát ročně vyhodnocováno v rámci rozborů
hospodaření. Příspěvkové organizace radě města předkládají výroční zprávy a
jejich ředitelé jsou odměňováni za plnění mimořádných či zvlášť významných
úkolů dle vnitřní směrnice 1/2021 Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových
organizací. V této směrnici jsou určeny prioritní zájmy města, ke kterým
se při stanovení odměny přihlíží. Vnitřní směrnice je vložena jako příloha ke komentáři indikátoru 1.2.D. v návodné otázce 1.2.7.
|
-
Ano
Výroční zprávy a zprávy o činnosti jsou interními dokumenty. V příloze přikládáme výpisy z usnesení, které v rámci jejich projednávání přijímá rada města.
|
Veřejné služby jsou optimalizovány, jsou soustavně sledovány a vyhodnocovány. Město operativně reaguje na změny.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města.
Město
provádí poměrně rozsáhlou optimalizaci a zlepšování veřejných služeb a správy,
vycházející ze strategických a koncepčních dokumentů. Velký pokrok lze
spatřit v oblasti sociálních služeb, město sleduje potřeby obyvatel a adekvátně
na ně reaguje, obdobně rovněž mnohá zlepšení v oblasti komunálních služeb.
|
1.1.6. Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provázanost investic
města se schválenými rozvojovými dokumenty je zaručena pravidelnou aktualizací
akčního plánu rozvoje města, který je připravován zároveň s rozpočtem
města. Kromě projektů a aktivit z akčního plánu jsou v rozpočtu běžné
investiční akce související se správou a údržbou majetku, provozní a další
mandatorní výdaje. Aktuální akční plán, stejně jako vyhodnocení předchozích je zveřejněn na webu města . Aktuální akční plán je zveřejněn https://koprivnice.cz/strategicky-plan-rozvoje-mesta-koprivnice/d-74768/p1=9794 Jak jsme uvedli k návodné otázce 1.1.2 je akční plán připravován každoročně společně s tzv. II. části rozpočtu, v rámci které jsou schvalovány finance na nové investiční akce k přípravě a jejich realizaci. Při tvorbě rozpočtu se vychází z podkladů, které připravují odborné útvary. Podklady jsou předkládány na standardizovaném formuláři, ve kterém je u navrhovaného rozpočtového ukazatele doplňováno také zdůvodnění návrh jeho zařazení do rozpočtu, vazba na strategický plán či jiné rozvojové dokumenty, posouzení možnosti spolufinancování z ext. zdrojů a předpoklad realizace či dalších provozních výdajů. Například:
Nový strategický plán rozvoje města pro období 2023-2038 prošel zjišťovacím řízením dle zákona 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Závěr zjišťovacího řízení je, že koncepce nemá významný vliv na životní prostředí a nebude dále posuzována. U projektů, které se ucházejí o dotační zdroje je posuzován jejich vliv na horizontální principy a v novém programovacím období i plnění podmínek nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 - zásada významně nepoškozovat, tzn. podmínky DNSH. V souvislosti s doplněním projektů vycházejících z nového strategického plánu do databázového systému DATAPLÁN bude u projektu provedeno posouzení jejich vlivu na životní prostředí. Toto posouzení je pak v databázi zobrazeno v grafické podobě, např. :
Vnitřní předpisy stanovují požadavky na projektovou přípravu investičních akcí zejména v oblasti energetických úspor (Příkaz tajemníka 8/2015 Pravidla systému en. managementu města Kopřivnice), či zadržování a využívání srážkových vod (Příkaz tajemníka 16/2017 Zásady a limity pro budování nových a rekonstrukci stávajících parkovišť - zeleň, propustnost povrchů).
V projektové dokumentaci jsou pak provedeny výpočty předpokládaných úspor energií či snížení emisí a výpočty objemu zadržovaných, zpomalených či znovu využitých srážkových vod. Energetik města, stejně jako zástupci odboru životního prostředí jsou přizýváni k projektové přípravě a jsou s nimi konzultovány dílčí aspekty řešení projektů.
|
|
Investice jsou připravovány tak, aby jejich prostřednictvím docházelo k plnění opatření schválených rozvojových dokumentů.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města.
Provázanost
investic města se schválenými rozvojovými dokumenty je systémově zajištěna pravidelnou
aktualizací akčního plánu rozvoje města a tvorbou rozpočtu či rozpočtových
opatření města.
|
1.1.7. Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozpočet města je připravován v rámci diskuse politických
představitelů města a odborných útvarů, které jsou garanty realizace
jednotlivých opatření strategického plánu města. Kromě zajištění běžné obnovy a
údržby majetku města zohledňují garanti při návrhu rozpočtu úkoly, které mají
svěřené v rámci plnění strategického plánu. Tomu je uzpůsoben formulář pro
návrh rozpočtu za jednotlivé odbory, ve kterém je zapracovaná vazba na
strategický plán rozvoje města. Rozpočet města je tvořen strukturovaně dle
jednotlivých odborů a jsou v něm zahrnuty konkrétní jmenovité ukazatele,
které zpravidla odpovídají názvu projektu či jiné aktivity. Veškeré informace k rozpočtu města, vč.
rozpočtových opatření, účetních závěrek, rozklikávacího rozpočtu či přehledu
uskutečněných plateb jsou na webu města. S ohledem na připravovanou změnu webových stránek, ke které dojde v roce 2023 přikládáme printscreen původních stránek s odkazy na zveřejňované informace. Odkaz na veřejné informace o financích města na novém webu https://koprivnice.cz/finance/ms-4513/p1=4513.
|
|
Provozní rozpočet i rozpočtový výhled je provázán s opatřeními rozvojových dokumentů.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města.
Bez
připomínek.
|
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Město uplatňuje širokou škálu nástrojů k efektivnímu hospodaření s veřejnými prostředky, má nastaven systém vnitřní kontroly, transparentně zveřejňuje informace o svém hospodaření, sleduje svou výkonnost a vyhodnocuje kvalitu poskytovaných služeb.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města.
Podrobně
zpracovaná část auditu, ale zejména vlastní činnost města v dané
podoblasti.
Město
má zavedeno kvalitní finanční řízení a dlouhodobě hospodaří velmi zdravě
a zodpovědně, bez výraznějšího zadlužení.
Město vykazuje poměrně mnoho aktivit k
hospodárnému využití zdrojů.
|
1.2.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu města k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systematickou
přípravou projektů a průběžným vyhodnocováním dotačních možností se městu daří
získávat externí zdroje financování na realizaci konkrétních projektů. V tomto
programovacím období 2014 – 2021 zrealizovalo či právě realizuje 35 projektů
podpořených z různých operačních programů. Další projekty realizují městem
zřízené základní školy a obchodní organizace. Kromě evropských zdrojů využívá
město také národní dotace a na realizaci projektů spolupracuje také s dalšími
finančními i nefinančními partnery. Systém
finanční kontroly při finančních operacích je nastaven ve vnitroorganizační směrnici
6/2017 Oběh účetních dokladů (směrnice vložena v příloze). Finanční kontrola ve všech fázích je prováděna elektronicky
prostřednictvím systému GINIS. Kontrolu činnosti úřadu a příspěvkových
organizací zajišťuje interní auditor a oddělení kontroly. Krizový koordinátor
zajišťuje funkčnost nastaveného systém řízení rizik dle vnitřní směrnice
10/2014 (směrnice vložena v příloze). Úřad má zpracovanou mapu rizik a katalog rizik. Pro jednotlivá rizika
jsou zpracovány karty rizik. Vše je průběžně vyhodnocováno a
aktualizováno. (mapa rizik, katalog rizik, akceptace rizik a karta rizika s nejvyšším hodnocení jsou vloženy v příloze)
Město
zveřejňuje informace o svém hospodaření na svém webu. Kromě rozpočtu,
účetních závěrek, závěrečného účtu jsou zde zveřejněny i uskutečněné platby za
uzavřené čtvrtletí a také odkaz na rozklikávací rozpočet http://vpn.koprivnice.cz:8180/GReportViewer/ Odpovědné zadávání veřejných zakázek - Zásada odpovědného nakupování vychází
z legislativní úpravy zákona o zadávání veřejných zakázek, kterým se město
jako veřejný zadavatel řídí při obstarávání dodávek, služeb či stavebních
prací. U zakázek, u kterých je to vhodné a možné využívá město této zásady
zejména při vytváření zadávacích podmínek – stanovení obchodních podmínek či
zadávací dokumentace. Obvykle se jedná o způsob nakládání s odpady, jejich
recyklace, použití ekologicky šetrných materiálů, či energeticky úsporných
zařízení apod. Město nepromítá tuto zásadu do hodnotících kritérií. Při pořizování výrobků pro potřeby úřadu je
přihlíženo k jejich dopadu na životní prostředí. Při pořizování
elektrospotřebičů je přihlíženo k jejich energetické třídě. Povinnost
pořizovat energeticky úsporné spotřebiče
se vztahuje také na příspěvkové organizace a organizační složky města. Je to
zakotveno ve dvou interních předpisech. Pořizování nových předmětů je sledováno
v softwaru Energy broker, kde organizace města musí každý rok aktualizovat
seznam spotřebičů s energetickými třídami. Za nevedení této evidence, či
neplnění této povinnosti, jsou ředitelé organizací města sankcionováni. Hygienické potřeby a některé propagační
předměty jsou pořizovány z recyklovaných
materiálů. Při pořizování propagačních předmětů jsou upřednostňovány funkční vícenásobně použitelné předměty z přírodních či recyklovatelných materiálů. V rámci obnovy vozového parku pořizuje
město a městské organizace vozidla s alternativním pohonem. Městský
úřad má pro služební účely k dispozici dvě vozidle s pohonem CNG a
pro rok 2024 plánuje nákup elektromobilu. Elektromobily a vozidly
s pohonem CNG disponuje také městská společnost Slumeko, zajišťující
správu a údržbu vybraného městského majetku a svoz odpadu. V roce 2023
pořídí město automobil s hybridním pohonem také pro potřeby pečovatelek ze
Střediska sociálních služeb města Kopřivnice, p.o.
Město dlouhodobě
podporuje fairtradovou iniciativu a spolupracuje s neziskovou
organizací Fairtrade Česko a Slovensko. Nakupuje reklamní a dárkové předměty se
značkou Fair Trade a také drobné občerstvení (káva, čaj). Propaguje fair trade
v rámci osvětového stanu na farmářských trzích, formou organizace férové
snídaně či přednášek na téma spravedlivého obchodu. V červnu 2023
schválila rada města Deklaraci podpory fair trade města Kopřivnice. Připravenost na řešení krizových situací - Systém krizového řízení je popsán
v ročence města https://www.koprivnice.cz/assets/File.ashx?id_org=6939&id_dokumenty=75775
od str. 11. Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností Kopřivnice
(dále jen bezpečnostní rada) byla zřízena starostou města jako poradní orgán
pro přípravu na krizové situace v souladu se zákonem č. 240/2000 Sb., o
krizovém řízení a změně některých zákonů (krizový zákon). Pravidelné jednání
bezpečnostní rady se uskutečňuje alespoň dvakrát v roce. K řešení
krizových situací zřizuje starosta města Kopřivnice, jako svůj pracovní orgán, Krizový
štáb obce s rozšířenou působností Kopřivnice. Jeho členy jsou členové
Bezpečnostní rady obce, vybraní pracovníci městského úřadu a zástupci složek
IZS. Dle potřeby se schází povodňová komise, která řeší mimořádné
události v důsledku zvýšených srážek. Město je zřizovatelem jednotky požární
ochrany v kategorii JPO II/1, tzn., že zabezpečuje výjezd jednoho
družstva o zmenšeném početním stavu (1+3) do 5 minut od vyhlášení
poplachu. V rámci koncepce předurčenosti jednotek v územním odboru
Nový Jičín je jednotka předurčena k zásahům na nebezpečné látky a k
zásahům u dopravních nehod na silnicích 1/58 a 1/48. V místních částech Lubině, Vlčovicích a Mniší jsou zřízeny jednotky požární ochrany v kategorii JPO V s místní působností. Ty zasahují především při povodních, větrných smrštích, případně spolupracují s profesionálními jednotkami při větších požárech.
Za účelem zvýšení bezpečnosti
v oblasti požární ochrany podpořilo město vznik nového integrovaného
výjezdového centra, které staví Moravskoslezský kraj v blízkosti
kopřivnické průmyslové zóny. Město pro potřeby centra směnilo se státem vhodné
pozemky. Profesionální hasičskou jednotku, která primárně zasahuje v rámci výrobního areálu, má zřízenou také společnost Tatra Trucks, a.s.
Ve struktuře městského úřadu je zřízena pracovní pozice krizový koordinátor, který je řízen přímo starostou města. Dle organizačního řádu představuje pracoviště krizového řízení a plní jeho zákonem stanovené úkoly. Zajištuje především: - plnění úkolů souvisejících s připraveností správního obvodu obce
s rozšířenou působností na mimořádné události, prováděním záchranných
a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva, zejména dle zákona o integrovaném
záchranném systému, ve znění pozdějších předpisů, - plnění úkolů souvisejících s připraveností správního obvodu obce
s rozšířenou působností na řešení krizových situací (stavů), dle platných právních
předpisů, zejména zákona o krizovém řízení, ve znění pozdějších předpisů, - plní úkoly stanovené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností v oblasti
hospodářských opatření pro krizové stavy, - plní úkoly související se zajišťováním branné povinnosti, - plní úkoly související se zajišťováním obrany České republiky - koordinuje povodňová opatření při nebezpečí povodně a za povodně, spolupracuje na
protipovodňové prevenci a přípravě povodňových plánů, podílí se na práci povodňové
komise v době povodně, - zajišťuje nepřetržitou pohotovostní službu ve vodním hospodářství pro případ
mimořádných událostí, koordinuje řešení ekologických havárií, - zajišťuje údržbu a opravy varovného a monitorovacího protipovodňového systému
města Kopřivnice,
- a další související činnosti. K zajištění činností krizového koordinátora je v rozpočtu města vyčleněna samostatná výdajová část. V roce 2023 ve výši cca 1,2 mil. Kč, z toho 500 tis. Kč je obecná rezerva na krizová opatření, která by v průběhu roku bylo nutno řešit v území ORP.
V souvislosti s aktuální energetickou krizí město pokračuje v realizaci projektů ke snižování energetické náročnosti provozu budov a dalšího majetku. Má zaveden systém energetického managementu, v rámci kterého probíhá školení provozovatelů objektů. Přímou reakcí na energetickou krizi bylo snížení teploty na chodbách škol o 3 st. C a byla kontrolováno dodržování maximální teploty v kancelářích a učebnách. Těmito opatřeními se ušetřilo cca 5 - 10 % energie. Město urychlilo přípravu komplexní rekonstrukce veřejného osvětlení, kdy dojde k výměně výbojkových lamp za LED. K výměnám osvětlení za LED bylo pokračováno také v interiérech tělocvičen a dalších sportovních zařízení. V souvislosti s válkou na Ukrajině se město zapojilo do pomoci uprchlíkům a finančních a materiálních sbírek, které byly zasílány přímo na Ukrajinu. V městských bytech a ubytovacích zařízeních byly vyčleněny kapacity pro ubytování uprchlíků, v domě dětí a mládeže byla zřízena dětská skupina, která zajišťovala péči až o 15 ukrajinských předškoláků ve věku 3 a 6 let. Do pomoci zapojilo nejen město a jeho zaměstnanci, ale také neziskové organizace a firmy, které na území města působí. (viz článek KN 13/2022 ze dne 7.4.2022 https://www.koprivnice.cz/skola-ubytovaci-kapacity-obsadila-bezenci-z-ukrajiny/d-73044 ) Ohlédnutí za rok pomoci přinesl článek v KN 7/2023 ze dne 23.2.2023 https://www.koprivnice.cz/lide-z-ukrajiny-vyhledavaji-pomoc-mnohem-mene-casto/d-74356
|
-
Pravidla byla schválena v roce 2012 a jsou dodržována.
-
-
-
|
Město má zavedené postupy a procesy, které přispívají ke správnému hospodaření s veřejnými prostředky.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města. Město má
nastaven systém sociálně, environmentálně a inovačně odpovědného zadávání
veřejných zakázek. Systémově
je připraveno a reaguje na neočekávané události a krizové situace, nad rámec
zákonných povinností krizového řízení zejména v rámci adaptace na
klimatické změny, energetické krize či pomoci uprchlíkům z války na Ukrajině.
Oceňujeme
zveřejněný rozklikávací rozpočet.
|
1.2.2. Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování města a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidla pro přiměřené zadlužování města byla schválena usnesením
č. 1743/2012 a od té doby zůstávají nezměněna. Stanovují závazek maximálního
zadlužení ve výši 7 %. Ve sledovaném období se míra zadlužení snížila
z 2,82 % na 1,25 % (ke konci roku 2022). Úvěry a půjčky, které město
splácí, byly přijaty na krytí spolufinancování u projektů, které generují příjmy
nebo úspory a to na výstavbu splaškové kanalizace, kterou město pronajímá
provozovateli a na realizaci energetických opatření, které snižují provozní
náklady zateplených objektů.
S ohledem na vývoj sledovaného ukazatele nebyla zpracována pravidla
řešící případné překročení limitní hodnoty. Rozpočet města je plánován jako vyrovnaný. V rozpočtu města je vytvořena dostatečná rezerva ke krytí mimořádných výdajů či výpadku v inkasu rozpočtových příjmů. K 6/2023 je v rozpočtu obecná rezerva ve výši cca 30 mil. Kč a dalších 27 mil. Kč je vytvořeno jako rezerva na spoluúčast a návratnou finanční výpomoc v rámci realizace dotovaných projektů příspěvkových organizací města (škol). Další rezerva je každoročně vytvořena z nerozdělené části Fondu oprav a modernizace bytového fondu. Ke krytí mimořádných událostí, např. havarijních stavů na majetku je v rozpočtu tvořena mandatorní položka normativu oprav ve výši 6,1 mil. Kč. Hospodaření města na konci roku končí obvykle s přebytkem, který je způsoben
tím, že plánované, smluvně vázané investiční výdaje vybraných akcí přecházejí do roku
následujícího. Pro překonání krátkodobého finančního výpadku má město možnost čerpat kontokorentní úvěr ve výši 15 mil. Kč. K tomu však zatím nedošlo. V rámci Benchmarkingové iniciativy 2005 bylo město opakovaně oceněno za výbornou finanční kondici a získalo nejvyšší hodnocení v kategorii A (tiskové zprávy ze dne 23.1.2023 https://www.koprivnice.cz/koprivnice-ziskala-dalsi-acko-a-cestne-uznani/d-40620/p1=4488,
19.11.2021 https://www.koprivnice.cz/koprivnice-ziskala-dalsi-acko-za-financni-kondici/d-3928,
16.2.2021 https://www.koprivnice.cz/koprivnice-ziskala-oceneni-za-vybornou-financni-kondici/d-3778)
|
-
Pravidla byla schválena v roce 2012 a jsou dodržována.
|
Město se chová finančně zodpovědně, míra zadlužení je nižší než umožňují schválená pravidla.
|
Neshledán
rozdíl s hodnocením města. Město
má zavedeno kvalitní finanční řízení a hospodaří velmi zdravě a
zodpovědně, bez výraznějšího zadlužení. Stav aktivit města v rámci této oblasti byl
dobrý již v obdobích minulých auditů UR v roce 2017 a v roce
2020 a kontinuálně pokračuje.
Je
stanoven limit vnitřní dluhové služby (maximální procento zadlužení), který je
dodržován velmi nízkým procentem. Pozitivní skutečný stav - míra zadlužení města
se konstantně snižuje. Město má navíc finanční rezervy pro případ krytí
mimořádných situací, byť není uvedeno, jak město postupuje při prioritizaci akcí a
aktivit resp. úspor v návaznosti na ekonomické dopady těchto krizových
situací.
|
1.2.3. Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Technické a provozní podmínky pro poskytování služeb v budově
městského úřadu zůstávají oproti minulému období téměř neměnné. Všechny
činnosti úřadu jsou zajišťovány v rámci jednoho objektu, který je plně
bezbariérový, v jeho blízkosti se nachází parkoviště s dostatečnou
kapacitou, zastávky veřejné hromadné dopravy, u objektu
jsou stojany na kola, v závěru roku 2022 byly za objektem
městského úřadu instalovány uzamykatelné cykloboxy, kam je možno odložit kolo i
se zavazadly. V přízemí objektu je volně přístupný přebalovací
koutek. Od poloviny roku 2022 mohou lidé se sluchovým postižením využít online
tlumočení do znakového jazyka prostřednictvím Tiché linky. Viz přiložena tisková zpráva.
V budově úřadu se dále nachází městská policie, pobočka úřadu
práce, pobočka VZP, pedagogicko-psychologická poradna, Občanská poradna,
Senior Point a další organizace. Na vnější straně objektu je umístěn bankomat
České spořitelny a vedle něj informační obrazovka, na které jsou zobrazovány
aktuální informace o čistotě ovzduší a stavu hladiny řeky Lubina. Klienti úřadu mají v budově úřadu k dispozici nápojové
automaty a také barel s pitnou vodou zdarma. Na pokladně lze platit platební kartou, popř. mohou klienti
provést úhradu poplatků (za odpad či psa) bezhotovostní.
Otevírací doba Městského úřadu Kopřivnice |
---|
Pondělí | 8:00 - 11:30 | 12:30 - 17:00 | Úterý | 8:00 - 11:30 | 12:30 - 14:00 | Středa | 8:00 - 11:30 | 12:30 - 17:00 | Čtvrtek | 8:00 - 11:30 | 12:30 - 14:00 | Pátek | 8:00 - 11:30 | pouze informace, podatelna a Czech POINT | 8:00 - 10:00 | pokladna |
Na základě individuální domluvy je možno objednat se k vyřízení záležitosti i mimo úřední hodiny, především v pátek. Pro vybrané činnosti mohou klienti využít elektronického objednávacího systému či si na webu města mohou ověřit aktuální fronty a stav na jednotlivých přepážkách. Úřad má vyškolený tým pracovníků a potřebnou techniku pro podání žádosti o vydání občanského průkazu doma. Tato služba je k dispozici osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. Od ledna 2022 mají občané k dispozici nové elektronické
nástroje komunikace a to Portál občana města Kopřivnice https://portal.koprivnice.cz/portal/oportale.html
a platební portál https://portal.koprivnice.cz/zpo/platebni-brana.
Součástí Portálu občana je i elektronická úřední deska a objednávací systém k jednotlivým
přepážkám. Pro uživatele byly zpracovány videonávody, které je seznamují se
základní obsluhou. https://portal.koprivnice.cz/portal/navody.html.
|
|