Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Kopřivnice - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Ivo Bělonohý
Konzultant Jana Uchytilová
Koordinátor Ivana Holubová Kopřivnice
Lenka Šimečková Kopřivnice

OPONENTURA

1A – Správa věcí veřejných

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Město Kopřivnice pro Audit UR použilo předepsaný formulář. Audit je v oblasti 1.A Veřejná správa - oblasti 1.1. až 1.4. úplný, z velké části přehledný a srozumitelný. Bez připomínek, všechny otázky či připomínky byly vyřešeny při elektronické komunikaci, dále při hodnocení na místě a následně po něm.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit je v oblasti 1.A Veřejná správa - oblasti 1.1. až 1.4. úplný, všechny oblasti i návodné otázky jsou zodpovězeny popisem, indikátory včetně jejich hodnot, sebehodnocením známkou i stručným textem.

Město ve svém sebehodnocení využilo možnost použití odkazů na dokumenty města, přístupné jednoduchým prokliknutím, případně vložením do přílohy k auditu.

Podoblast č. 1.4. Spokojenost obyvatel s kvalitou života hodnotíme jako excelentní.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Ke všem (až na výjimky) jednotlivým indikátorům jsou uvedeny důkazy nebo odkazy (webové linky) na ně a hodnoty výstupů. Za podoblasti 1.1 až 1.4 bez připomínek.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má dlouhodobě nastaven fungující systém realizace strategického plánu a provázanosti připravovaných projektů jak se strategickým plánem, tak s dílčími koncepcemi. Investice jsou plánovány tak, aby prostřednictvím nich docházelo k plnění strategických cílů a opatření. O plnění strategického plánu i akčních plánů informuje město především prostřednictvím místního tisku, který je k dispozici i v elektronické podobě. 

Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Přehledně zpracovaná část auditu, která může být vzorovým příkladem pro ostatní municipality.

Velmi kvalitní rozsah zásadních strategických dokumentů a zejména dílčích a oborových koncepcí a indikátorů jejich plnění. Podoblast provázanosti investic se schválenými rozvojovými dokumenty a tvorbou a plněním rozpočtu vykazuje prvky excelence.

V porovnání s předchozími audity UR a aktivitami města dochází k pozitivním trendům, směřujícím město ke kategorii A místní Agendy 21.

Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město uplatňuje širokou škálu nástrojů k efektivnímu hospodaření s veřejnými prostředky, má nastaven systém vnitřní kontroly, transparentně zveřejňuje informace o svém hospodaření, sleduje svou výkonnost a vyhodnocuje kvalitu poskytovaných služeb.

Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Podrobně zpracovaná část auditu, ale zejména vlastní činnost města v dané podoblasti.

Město má zavedeno kvalitní finanční řízení a dlouhodobě hospodaří velmi zdravě  a zodpovědně, bez výraznějšího zadlužení.

Město vykazuje poměrně mnoho aktivit k hospodárnému využití zdrojů.

Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Ve sledovaném období město rozvíjelo informační a komunikační nástroje a reaguje na nové technologické výzvy. Transparentně informuje o svých aktivitách i aktivitách svých organizací. Dává prostor k veřejné diskusi nad připravovanými strategickými dokumenty a projekty a vytváří účelná partnerství, která mu pomáhají realizovat konkrétní aktivity a projekty.

Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Město rozvíjí informační a komunikační nástroje, provádí jejich vyhodnocování, analýzy a systémovou  optimalizaci díky Komunikačnímu/marketingovému plánu města. Dochází tak k vyšší transparentnosti i ocenění ze strany veřejnosti i odborných posouzení.

Uzavírá fungující partnerství, která přináší reálné výsledky v podobě projektů a synergických efektů, dlouhodobě stabilně tak pokračuje v trendu spolupráce a přínosů (nejen) pro město.

Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
Oblast 1.4
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město dlouhodobě sleduje spokojenost svých obyvatel prostřednictvím sociologických průzkumů, prostřednictvím kterých je zjišťována nejen celková spokojenost, ale také spokojenost v dílčích oblastech života ve městě a názor obyvatel na některé připravované a realizované aktivity. 

S výsledky průzkumů město pracuje při přípravě rozvojových dokumentů a také rozpočtu města. Výstupy z průzkumů jsou veřejně přístupné v elektronické podobě.

Oblast 1.4
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
0
Stabilní

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Pozitivně hodnotíme dlouhodobé periodické sledování spokojenosti obyvatel s životem ve městě, které má mnohaletou tradici. Město sleduje jak trend, tak také srovnání s jinými městy.

Dále také oceňujeme, že město konstruktivně reaguje na podněty/výsledky šetření, i když některá řešení jsou časově náročnější. V této oblasti má město velmi silnou stránku a je příkladem pro ostatní města a obce. Audit UR v této podoblast 1.4 hodnotíme jako excelentní. 

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

·      Město má výborně propracovaný systém strategií a plánování na strategické úrovni i na nižší úrovni koncepcí, který aktivně využívá, vyhodnocuje a aktualizuje.

·       Město dlouhodobě zkvalitňuje svoji výkonnost a kvalitu poskytovaných služeb, o čemž svědčí řada ocenění

·       Dlouhodobou prací a dosaženou úrovní v oblasti UR prokazuje stabilitu systému a dlouhodobé směřování

·       Integrací nástrojů řízení kvality a nástrojů UR dochází a maximálnímu vytěžení těchto nástrojů

·      Prověřený silný systém pro komunikaci a zapojování veřejnosti, využívání moderních IT pro komunikaci problémů a záměrů města  s veřejností

·       Předpoklady a výsledky v oblasti komunikace s občany a šetření spokojenosti občanů mohou posloužit jako příklady dobré praxe.

·       Politická podpora udržitelného chování

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

·     Ještě pokračující, byť již v menším rozsahu rezervy v oblasti energetického managementu města a jím zřízených a založených organizací

·      Drobné rezervy jsou nadále v oblasti vyhodnocování efektivnosti procesů města, oproti jiným progresivním městům chybí popisy procesů, jejich indikátorů a metodiky pro jejich vyhodnocování.

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

·       Podporovat zvyšování výkonnosti a kvality i u klíčových organizací města

·      Schopnost města získávat podporu z veřejných národních i evropských zdrojů na rozvojové aktivity – metodickou, konzultační i finanční na realizaci například adaptačních, příp. mitigačních opatření ke zmírnění dopadů klimatických změn a zlepšení kvality života

·       Vybudovaná a ověřená dlouhodobá schopnost města participovat s partnery a sdílet zkušenosti s dalšími municipalitami, zveřejňování vlastních příkladů dobré praxe

·       Vyšší zapojení podnikatelské sféry do strategického plánování a rozvoje města a zlepšování podmínek života ve městě, kde působí

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

·       Nadměrná regulace veřejného sektoru a správy ze strany zákonodárných a výkonných orgánů státu.

·      Pokračující nestabilita politického a ekonomického prostředí v ČR, nekoncepčnost vládnutí bez zohledňování zpětné vazby a zkušeností z praxe z území

·      Nárůst státního deficitu a opatření proti němu (např. konsolidační balíčky apod.) může negativně ovlivnit i finanční zdroje využitelné pro město.

·      Neočekávané události, mimořádné situace a krizové aspekty s dopadem na ekonomiku i další prvky rozvoje města – např. sociální problémy spojené např. s výraznější změnou zaměstnanosti, okamžité živelní pohromy a kalamity (povodně, sucho, kůrovcová kalamita apod.), energetická krize, inflační spirála, aktuální pandemie koronaviru, zhoršená bezpečnostní situace v mezinárodním kontextu či uprchlické vlny z Ukrajiny a jiných třetích zemí.

·       Vady současné právní úpravy pro zadávání veřejných zakázek

·       Případné zhoršení spolupráce s klíčovými aktéry k řešení problémů města mimo jeho kompetence

·      Nepochopení poměrně složitého systému ze strany případných nových zástupců politické reprezentace samosprávy a snaha o případné demonstrativní „odstraňování byrokracie“ (snižování počtu úředníků, rušení některých iniciativ a procesů apod.)

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Během auditu nebyly identifikovány problémy nebo připomínky (respektive byly vyřešeny či vyjasněny), které by bránily zachování v kategorii B.

 

Organizace v poměrně významné míře naplnila doporučení z oponentury předchozího Auditu UR z roku 2020 a zvýšila trend  naplňování principů udržitelného rozvoje.

 

 

Doporučení pro příští hodnocení:

·      Přetrvává obecné doporučení k vyplnění auditu UR - Existenci dokumentů (plány, hodnocení, zprávy…), uvedených v Auditu UR doložit - buď odkazem na jejich umístění na veřejně přístupných webových stránkách, případně formou přílohy v auditu, popř. u neveřejných dokumentů možnost do nich nahlédnout při hodnocení na místě.

·      Obecné doporučení k věcnému naplnění auditu UR - překontrolovat vyplnění jednotlivých indikátorů Auditu UR ve vztahu k metodice hodnocení udržitelného rozvoje - k doporučené metodě k jejich věcnému obsahu, zdrojům dat, frekvenci zjišťování a zejména k významu jednotlivých indikátorů ve vztahu k UR.

·      Doporučujeme odkaz na Dokumenty města (výčet strategických dokumentů, dílčích a oborových koncepcí apod.) umístit na titulní stránce webu, případně na „druhé kliknutí“, nikoliv až na čtvrté podúrovni, která není zcela transparentně viditelná bez většího vyhledávání.

·      Město má poměrně rozsáhlou databázi příkladů dobré praxe v řešené oblasti, doporučujeme je však zveřejnit nejen na webu dobrapraxe.cz, ale systematiky i na webu města a zejména uvádět u všech jednotlivých příkladů dobré praxe datum, resp. rok realizace jednotlivých cílů, aktivit či opatření a dále popis postupu, jak jich dosáhnout tak, aby byly tyto příklady přenositelné i do dalších municipalit a subjektů, což je uvedeno pouze u části (21 %) z nich na uvedeném webu dobrapraxe.cz.

 

 

Poznámky pro příští hodnocení:

·       Při příštím hodnocení budou posuzovány a hodnoceny potenciál a dopady poměrně velkého množství synergických efektů v rámci některých projektů (v tomto auditu by doloženy tři konkrétní příklady synergických efektů).

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Město Kopřivnice má Audit UR velmi kvalitně zpracovaný. Během auditu nebyly identifikovány zásadní problémy nebo připomínky (respektive byly vyřešeny či vyjasněny), které by bránily dosažení, resp. obhájení kategorie B.

V oblasti plánování je doložen systémový a strategický přístup k rozvoji i kvalitnímu řízení města včetně všech veřejných služeb. Tento přístup se projevuje i v oblasti realizační a přezkumné fáze, práci s veřejností a dalšími klienty. Město je díky tomu schopno i rychle a účinně reagovat na nejrůznější změny, např. aktuální pandemie, změny v samosprávě, v legislativě apod. a mj. tím i zajistit kontinuitu všech procesů v rámci naplňování MA21.

V porovnání s Auditem UR z roku 2020 došlo v Kopřivnici v oblasti 1A Správa věcí veřejných k velmi významnému pokroku.

Vzhledem k rozsáhlému strategickému plánování a faktické činnosti samosprávy i úřadu, spatřujeme ve městě velký potenciál pro další (udržitelný) rozvoj.

Přetrvává proto a možná ještě realističtěji doporučení z předchozího auditu UR - pokračovat v nastoupené cestě a usilovat o dosažení kategorie A v MA21.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

1A – Správa věcí veřejných

Hodnocení oblasti

1.1 Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město má dlouhodobě nastaven fungující systém realizace strategického plánu a provázanosti připravovaných projektů jak se strategickým plánem, tak s dílčími koncepcemi. Investice jsou plánovány tak, aby prostřednictvím nich docházelo k plnění strategických cílů a opatření. O plnění strategického plánu i akčních plánů informuje město především prostřednictvím místního tisku, který je k dispozici i v elektronické podobě. 

Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Přehledně zpracovaná část auditu, která může být vzorovým příkladem pro ostatní municipality.

Velmi kvalitní rozsah zásadních strategických dokumentů a zejména dílčích a oborových koncepcí a indikátorů jejich plnění. Podoblast provázanosti investic se schválenými rozvojovými dokumenty a tvorbou a plněním rozpočtu vykazuje prvky excelence.

V porovnání s předchozími audity UR a aktivitami města dochází k pozitivním trendům, směřujícím město ke kategorii A místní Agendy 21.

1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město uplatňuje širokou škálu nástrojů k efektivnímu hospodaření s veřejnými prostředky, má nastaven systém vnitřní kontroly, transparentně zveřejňuje informace o svém hospodaření, sleduje svou výkonnost a vyhodnocuje kvalitu poskytovaných služeb.

Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Neshledán rozdíl s hodnocením města.

Podrobně zpracovaná část auditu, ale zejména vlastní činnost města v dané podoblasti.

Město má zavedeno kvalitní finanční řízení a dlouhodobě hospodaří velmi zdravě  a zodpovědně, bez výraznějšího zadlužení.

Město vykazuje poměrně mnoho aktivit k hospodárnému využití zdrojů.