Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Velké Meziříčí - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Hana Brůhová-Foltýnová
Konzultant Ivo Dostál
Koordinátor Lucie Brožová Velké Meziříčí

OPONENTURA

4 – Doprava

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Město zpracovalo Audit dle metodiky, přehledně a srozumitelně. Na zaslané připomínky a žádost o doplnění město zareagovalo promptně a požadované doplnilo. Řada bodů auditu byla také probrána na osobní schůzce. 

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit je kompletní a jsou odpovězeny všechny návodné otázky.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Audit se vyjadřuje ke všem požadovaným indikátorům.

V Auditu jsou vhodně použity povinné i doporučené indikátory.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

V oblasti dopravy udělalo město Velké Meziříčí za období od roku 2020 další posun.  Byly zprovozněny nové  dopravní stavby přispívající  ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu - nová okružní křižovatka obchvatu silnice II/360 s místní komunikací Třebíčská (čímž bylo odstraněno nejvíce nehodové místo ve městě),  prodloužení chodníku pro pěší na ulici Vrchovecká až po konec obytné zástavby, včetně nového přechodu pro chodce přes silnici II/360, 

Připravena projekčně včetně vydaného společného povolení je .cyklostezka na ulici Karlov od okružní křižovatky u Kauflandu směrem na Brno v prudkém stoupání, kde za stávajícího stavu a intenzit provozu je jízda pro cyklisty po silnici II/602 velmi nebezpečná. 

V rámci Integrovaného plánu rozvoje města byl zpracován odbornou firmou v roce 2021 Plán udržitelné mobility města (PUMM) na období 2021-2028, který řeší všechny aspekty dopravy v rámci města. . Město Velké Meziříčí - Integrovaný plán rozvoje města (2021-2028) - hlavní strategický dokument města (velkemezirici.cz)

Pokračují projekční práce na cyklostezce D1 v úseku Měřín – Velké Meziříčí, kde byla aktualizována trasa cyklostezky s ohledem na reálné možnosti majetkového vypořádání pozemků a návaznost na plánované cyklotrasy ve městě.

V centru města (Náměstí a přilehlé ulice) je od roku 2021 zaveden systém placeného stání s parkovacími automaty, v rozsahu cca 200 parkovacích míst, rovněž je v této oblasti zakázáno parkování mimo vyznačená parkovací stání. Tím došlo k vymístění značeného počtu vozidel mimo centrum města na odstavnou plochu v bývalém areálu Svit, kde je takto využita část plochy po odstraněném výrobním areálu.

Pokud se týká MHD ve Velkém Meziříčí, zde průběžně dochází k aktualizaci jízdních řádů dle požadavků občanů a v návaznosti na změny ve veřejné autobusové dopravě zajišťované Krajem Vysočina. V rámci zpracování a schválení Integrovaného plánu rozvoje města Velké Meziříčí došlo i k vyhodnocení efektivity provozu MHD Velké Meziříčí odbornou firmou ve spolupráci s dopravcem a Městem. Na základě toho bylo k 1.1.2022 zrušeno 5 spojů MHD na linkách 1 a 3, které byly využívané minimálně. V provozu zůstala linka 2 MHD, která je páteřní linkou s nejvíce spoji (24 spojů denně v pracovní dny)

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace ve městě v oblasti 4.1 je s drobnými výhradami dobrá. Ve městě je zajištěna ve spolupráci s VDV linka MHD. Město nabídku MHD přizpůsobuje poptávce a dále ji koordinuje právě s krajským koordinátorem dopravy (snaha o využití meziměstských linek pro dopravu po městě). Město dále vyvíjí aktivity na zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu (připravují se infrastrukturní záměry pro cyklistickou i pěší dopravu) a řeší se místa, kde dochází k nehodám cyklistů a chodců. Rezervy jsou v tvorbě veřejných prostor, z tohoto pohledu bude zajímavé, jak město upraví Náměstí v centru v rámci jeho připravované přestavby. 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Problematika MHD je řešena v rámci možností na dobré úrovni. Jsou uspokojovány potřeby obyvatel, co se týče dostupnosti zastávek a počtu spojů, informačních tabulí.


Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Situace ve městě je v oblasti 4.2 uspokojivá. Město využívá nástroje řízení poptávky po dopravě pouze částečně. Je jím zpoplatnění parkování v centru, ale především zpracování Plánu udržitelné městské mobility (PUMM) z roku 2021, tedy hlavního dokumentu pro strategické řízení poptávky po dopravě.

Město má poměrně rozsáhlou nabídku spojů VHD (v pracovní dny 26 spojů vlakových a 150 autobusových) a linku MHD s 24 spoji denně. Data o přepravě osob v MHD však ukazují významný negativní dopad pandemie covid-19 na využívání MHD, velkým problémem je také nárůst počtu parkujících automobilů ve městě.   

Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

V posledních letech došlo k pozitivnímu vývoji v oblasti snižováni vlivu dopravy na životní prostředí. Ve městě došlo do roku 2021 ke  zřízení 2 čerpacích stanic CNG/LPG ( areál Horácké autodružstvo, čerpací stanice Slovnaft) a 4 dobíjecích stanic pro elektromobily, (Kaufland, areál  ZDAR a.s., čerpací stanice MOL a  čerpací stanice na dálnici D1) město pořídilo elektromobil a vozidlo na CNG/LPG pohon pro městkou policii. Tato vozidla se již objevují stále více i mezi občany města.

Od roku 2021 další čerpací stanice LPG/CNG a nabíjecí stanice nevznikly.


Oblast 4.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

V oblasti 4.3 město se město Velké Meziříčí posunulo směrem k větší podpoře elektromobility a CNG. Kromě čerpací stanice na CNG a dobíječky pro elektrovozidla disponuje také elektrovozidlem pro městský úřad a automobilem na CNG pro městskou policii. 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí se aktivně zabývá Bezpečností silničního provozu. Výuka dopravní výchovy probíhá vyškolenými lektory dopravní výchovy a za podpory MP na dětském dopravním hřišti v rámci praktické výuky, ve třídách se učí teorie. Děti dostávají reflexní prvky. https://dhvm.estranky.cz/

Město monitoruje místa se zvýšenou nehodovostí a kde je to možné, snaží se tato místa eliminovat stavebními úpravami komunikací či místní úpravou dopravního značení. Typicky ve městě vznikají okružní křižovatky na nejvíce vytížených komunikacích, což významně přispívá k bezpečnosti, ale i plynulosti provozu. Velice dobrá je spolupráce v této oblasti s Policií ČR.

Město nechalo zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu města - 4. etapa v hodnotě 2,1 mil. Kč a předalo Kraji jako investorovi. Vykoupilo pozemky pod budoucím obchvatem v částce 5,1 mil. Kč.

V roce 2022 proběhla dlouho plánovaná přestavba křižovatky silnic II/360, III/36054 a místní komunikace Třebíčská na okružní křižovatku. Tím došlo k eliminaci nejvíce nehodového místa v oblasti Velkého Meziříčí.

Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí přistupuje k problematice bezpečnosti silničního provozu velmi aktivně. Realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře, věnuje se aktivitám a kampaním v této oblasti, podporuje výuku dopravní výchovy na školách a provozuje dopravní hřiště (od roku 2010). Nebezpečná místa jsou evidována a řešena – město má zpracovanou Koncepci dopravy Velkého Meziříčí, kde jsou identifikována problémová místa na dopravní infrastruktuře a navržena opatření k řešení těchto problémů. 

Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Oblast 4.5
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí se v rámci vlastních investic i ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty, trvale snaží o zlepšování současné situace vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel.

Oblast 4.5
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Město vyvíjí aktivity především ve sledování a řešení problémů spojených s hlukem a emisemi, jejich hlavním zdrojem je blízká D1. Kromě monitoringu emisí a hluku připravuje obchvat města, který by měl příznivě ovlivnit situaci v této oblasti. 

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky
  • Zpracovávání Plánu udržitelné mobility na roky 2021 - 2028 
  •  Aktivní zapojení města v různých kampaních a pravidelných akcích k popularizaci problémů dopravy a dopravní bezpečnosti, podpora vzdělávání žáků v této oblasti 
  • Dlouhodobá práce na zlepšování dopravních podmínek pro osoby s omezenou mobilitou.
  • Plánované brzké dokončení obchvatu města 

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

  • Chybějící obchvat města 
  • Kopcovitý terén náročný pro chodce a cyklisty 
  • Nedostatečná regulace parkování ve městě
  • Klesající počet přepravených osob MHD 
  • Začínají nedostatek parkovacích míst zejména na sídlištích

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

  • Dobrá spolupráce s krajem a obcemi v okolí
  • Využití finanční podpory z národních zdrojů (SFDI) a ze strukturálních fondů EU pro připravované investiční projekty 
  • Možnost podpořit nemotorovou dopravu a e-služby, které povedou ke snížení nutnosti dopravy (jak osob, tak věcí a zboží) 
  • Podpora e-governmentu s cílem snížit nutnost cest na úřady
  • Zvyšování kvality veřejných prostranství 

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby
  • Přetrvání trendu snižování přepravených osob v hromadné dopravě 
  • Nedokončení obchvatu města 
  • Omezování podpory veřejné hromadné dopravy ze strany kraje či nezajištění nízkopodlažních a čistých vozidel MHD
  • Nedostatek financí na provoz MHD 

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Město Velké Meziříčí již dlouhodobě realizuje řadu kroků na podporu udržitelné mobility – včetně eliminace nehodových míst a vytváření bezbariérových komunikací. Má také Plán udržitelné městské mobility zpracovaný v rámci Integrovaného plánu rozvoje města na období 2021 - 2028, který městu umožňuje pokračovat v koncepčním řešení dopravních problémů. 

Město by mělo zvážit razantnější řešení dopravy v klidu především v centru - rozšíření parkovacích poplatků, omezení počtu parkovacích stání v centru města a další regulační opatření v oblasti parkování a kultivace parkovacích míst včetně vymísťování nákladní dopravy u přestupních uzlů (vlakové nádraží). V rámci připravované přestavby Náměstí bude příležitost výrazně zvýšit kvalitu veřejného prostoru v centru města, a to především pro pěší a cyklisty. Dále je důležité hledat cesty, jak dále posílit intermodalitu (např. aby cestující lehce přecházeli z auta na VHD nebo jízdní kolo). Využít data získaná monitorováním emisí a hluku a na základě jejich vyhodnocení zvolit další kroky. Naplňování Plánu udržitelné městské mobility monitorovat a pravidelně vyhodnocovat. 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Stav tématu Doprava hodnotím jako převážně dobrý a místy uspokojivý. Město je aktivitní ve většině oblastí udržitelné mobility a snaží se dopravní problémy řešit koncepčně a strategickyDo budoucna by mělo město hledat cesty pro další posilování udržitelné dopravy - podporu nemotorové dopravy či elektromobility a zavádění nástrojů regulace včetně regulace parkování.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

4 – Doprava

Hodnocení oblasti

4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

V oblasti dopravy udělalo město Velké Meziříčí za období od roku 2020 další posun.  Byly zprovozněny nové  dopravní stavby přispívající  ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu - nová okružní křižovatka obchvatu silnice II/360 s místní komunikací Třebíčská (čímž bylo odstraněno nejvíce nehodové místo ve městě),  prodloužení chodníku pro pěší na ulici Vrchovecká až po konec obytné zástavby, včetně nového přechodu pro chodce přes silnici II/360, 

Připravena projekčně včetně vydaného společného povolení je .cyklostezka na ulici Karlov od okružní křižovatky u Kauflandu směrem na Brno v prudkém stoupání, kde za stávajícího stavu a intenzit provozu je jízda pro cyklisty po silnici II/602 velmi nebezpečná. 

V rámci Integrovaného plánu rozvoje města byl zpracován odbornou firmou v roce 2021 Plán udržitelné mobility města (PUMM) na období 2021-2028, který řeší všechny aspekty dopravy v rámci města. . Město Velké Meziříčí - Integrovaný plán rozvoje města (2021-2028) - hlavní strategický dokument města (velkemezirici.cz)

Pokračují projekční práce na cyklostezce D1 v úseku Měřín – Velké Meziříčí, kde byla aktualizována trasa cyklostezky s ohledem na reálné možnosti majetkového vypořádání pozemků a návaznost na plánované cyklotrasy ve městě.

V centru města (Náměstí a přilehlé ulice) je od roku 2021 zaveden systém placeného stání s parkovacími automaty, v rozsahu cca 200 parkovacích míst, rovněž je v této oblasti zakázáno parkování mimo vyznačená parkovací stání. Tím došlo k vymístění značeného počtu vozidel mimo centrum města na odstavnou plochu v bývalém areálu Svit, kde je takto využita část plochy po odstraněném výrobním areálu.

Pokud se týká MHD ve Velkém Meziříčí, zde průběžně dochází k aktualizaci jízdních řádů dle požadavků občanů a v návaznosti na změny ve veřejné autobusové dopravě zajišťované Krajem Vysočina. V rámci zpracování a schválení Integrovaného plánu rozvoje města Velké Meziříčí došlo i k vyhodnocení efektivity provozu MHD Velké Meziříčí odbornou firmou ve spolupráci s dopravcem a Městem. Na základě toho bylo k 1.1.2022 zrušeno 5 spojů MHD na linkách 1 a 3, které byly využívané minimálně. V provozu zůstala linka 2 MHD, která je páteřní linkou s nejvíce spoji (24 spojů denně v pracovní dny)

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Situace ve městě v oblasti 4.1 je s drobnými výhradami dobrá. Ve městě je zajištěna ve spolupráci s VDV linka MHD. Město nabídku MHD přizpůsobuje poptávce a dále ji koordinuje právě s krajským koordinátorem dopravy (snaha o využití meziměstských linek pro dopravu po městě). Město dále vyvíjí aktivity na zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu (připravují se infrastrukturní záměry pro cyklistickou i pěší dopravu) a řeší se místa, kde dochází k nehodám cyklistů a chodců. Rezervy jsou v tvorbě veřejných prostor, z tohoto pohledu bude zajímavé, jak město upraví Náměstí v centru v rámci jeho připravované přestavby. 

4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Problematika MHD je řešena v rámci možností na dobré úrovni. Jsou uspokojovány potřeby obyvatel, co se týče dostupnosti zastávek a počtu spojů, informačních tabulí.


Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Situace ve městě je v oblasti 4.2 uspokojivá. Město využívá nástroje řízení poptávky po dopravě pouze částečně. Je jím zpoplatnění parkování v centru, ale především zpracování Plánu udržitelné městské mobility (PUMM) z roku 2021, tedy hlavního dokumentu pro strategické řízení poptávky po dopravě.

Město má poměrně rozsáhlou nabídku spojů VHD (v pracovní dny 26 spojů vlakových a 150 autobusových) a linku MHD s 24 spoji denně. Data o přepravě osob v MHD však ukazují významný negativní dopad pandemie covid-19 na využívání MHD, velkým problémem je také nárůst počtu parkujících automobilů ve městě.   

4.3 Nízkoemisní vozidla

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

V posledních letech došlo k pozitivnímu vývoji v oblasti snižováni vlivu dopravy na životní prostředí. Ve městě došlo do roku 2021 ke  zřízení 2 čerpacích stanic CNG/LPG ( areál Horácké autodružstvo, čerpací stanice Slovnaft) a 4 dobíjecích stanic pro elektromobily, (Kaufland, areál  ZDAR a.s., čerpací stanice MOL a  čerpací stanice na dálnici D1) město pořídilo elektromobil a vozidlo na CNG/LPG pohon pro městkou policii. Tato vozidla se již objevují stále více i mezi občany města.

Od roku 2021 další čerpací stanice LPG/CNG a nabíjecí stanice nevznikly.


Oblast 4.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

V oblasti 4.3 město se město Velké Meziříčí posunulo směrem k větší podpoře elektromobility a CNG. Kromě čerpací stanice na CNG a dobíječky pro elektrovozidla disponuje také elektrovozidlem pro městský úřad a automobilem na CNG pro městskou policii. 

4.4 Bezpečnost silničního provozu

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí se aktivně zabývá Bezpečností silničního provozu. Výuka dopravní výchovy probíhá vyškolenými lektory dopravní výchovy a za podpory MP na dětském dopravním hřišti v rámci praktické výuky, ve třídách se učí teorie. Děti dostávají reflexní prvky. https://dhvm.estranky.cz/

Město monitoruje místa se zvýšenou nehodovostí a kde je to možné, snaží se tato místa eliminovat stavebními úpravami komunikací či místní úpravou dopravního značení. Typicky ve městě vznikají okružní křižovatky na nejvíce vytížených komunikacích, což významně přispívá k bezpečnosti, ale i plynulosti provozu. Velice dobrá je spolupráce v této oblasti s Policií ČR.

Město nechalo zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu města - 4. etapa v hodnotě 2,1 mil. Kč a předalo Kraji jako investorovi. Vykoupilo pozemky pod budoucím obchvatem v částce 5,1 mil. Kč.

V roce 2022 proběhla dlouho plánovaná přestavba křižovatky silnic II/360, III/36054 a místní komunikace Třebíčská na okružní křižovatku. Tím došlo k eliminaci nejvíce nehodového místa v oblasti Velkého Meziříčí.

Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí přistupuje k problematice bezpečnosti silničního provozu velmi aktivně. Realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře, věnuje se aktivitám a kampaním v této oblasti, podporuje výuku dopravní výchovy na školách a provozuje dopravní hřiště (od roku 2010). Nebezpečná místa jsou evidována a řešena – město má zpracovanou Koncepci dopravy Velkého Meziříčí, kde jsou identifikována problémová místa na dopravní infrastruktuře a navržena opatření k řešení těchto problémů. 

4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Oblast 4.5
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Město Velké Meziříčí se v rámci vlastních investic i ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty, trvale snaží o zlepšování současné situace vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel.

Oblast 4.5
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Město vyvíjí aktivity především ve sledování a řešení problémů spojených s hlukem a emisemi, jejich hlavním zdrojem je blízká D1. Kromě monitoringu emisí a hluku připravuje obchvat města, který by měl příznivě ovlivnit situaci v této oblasti.