4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
V oblasti dopravy udělalo město Velké Meziříčí za období od roku 2020 další posun. Byly zprovozněny nové dopravní stavby přispívající ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti
provozu - nová okružní křižovatka obchvatu silnice II/360 s místní komunikací Třebíčská (čímž bylo odstraněno nejvíce nehodové místo ve městě), prodloužení chodníku pro pěší na ulici Vrchovecká až po konec obytné zástavby, včetně nového přechodu pro chodce přes silnici II/360, Připravena projekčně včetně vydaného společného povolení je .cyklostezka na ulici Karlov od okružní křižovatky u Kauflandu směrem na Brno v prudkém stoupání, kde za stávajícího stavu a intenzit provozu je jízda pro cyklisty po silnici II/602 velmi nebezpečná.
V rámci Integrovaného plánu rozvoje města byl zpracován odbornou firmou v roce 2021 Plán udržitelné mobility města (PUMM) na období 2021-2028, který řeší všechny aspekty dopravy v rámci města. . Město Velké Meziříčí - Integrovaný plán rozvoje města (2021-2028) - hlavní strategický dokument města (velkemezirici.cz)
Pokračují projekční práce na cyklostezce D1 v úseku Měřín – Velké Meziříčí, kde byla
aktualizována trasa cyklostezky s ohledem na reálné možnosti majetkového
vypořádání pozemků a návaznost na plánované cyklotrasy ve městě.
V centru města (Náměstí a přilehlé ulice) je od roku 2021 zaveden systém placeného stání s parkovacími automaty, v rozsahu cca 200 parkovacích míst, rovněž je v této oblasti zakázáno parkování mimo vyznačená parkovací stání. Tím došlo k vymístění značeného počtu vozidel mimo centrum města na odstavnou plochu v bývalém areálu Svit, kde je takto využita část plochy po odstraněném výrobním areálu.
Pokud se týká MHD ve
Velkém Meziříčí, zde průběžně dochází k aktualizaci jízdních
řádů dle požadavků občanů a
v návaznosti na změny ve veřejné autobusové dopravě zajišťované Krajem
Vysočina. V rámci zpracování a schválení Integrovaného plánu rozvoje města Velké Meziříčí došlo i k vyhodnocení efektivity provozu MHD Velké Meziříčí odbornou firmou ve spolupráci s dopravcem a Městem. Na základě toho bylo k 1.1.2022 zrušeno 5 spojů MHD na linkách 1 a 3, které byly využívané minimálně. V provozu zůstala linka 2 MHD, která je páteřní linkou s nejvíce spoji (24 spojů denně v pracovní dny)
|
Situace ve městě v oblasti 4.1 je s drobnými výhradami dobrá. Ve městě je zajištěna ve spolupráci s VDV linka MHD. Město nabídku MHD přizpůsobuje poptávce a dále ji koordinuje právě s krajským koordinátorem dopravy (snaha o využití meziměstských linek pro dopravu po městě). Město dále vyvíjí aktivity na zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu (připravují se infrastrukturní záměry pro cyklistickou i pěší dopravu) a řeší se místa, kde dochází k nehodám cyklistů a chodců. Rezervy jsou v tvorbě veřejných prostor, z tohoto pohledu bude zajímavé, jak město upraví Náměstí v centru v rámci jeho připravované přestavby.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bezbariérovost
komunikací
Při rekonstrukcích chodníků a nové výstavbě chodníků jsou orientační prvky pro osoby s omezenou schopností
pohybu a orientace samozřejmostí. Na parkovištích jsou při realizaci vyznačovaná
vyhrazená místa pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s
vyhláškou 398/2009 Sb. O technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové
užívání staveb.
Dle žádostí jsou průběžně zřizována parkovací místa pro tělesně postižené.
Zvláště před bytovými domy s osazenstvem starších občanů.
Město Velké Meziříčí má od roku 2008 zpracován dokument "General
bezbariérové dopravy a bezbariérových tras na území města Velké Meziříčí" https://www.velkemezirici.cz/o-meste/strategicke-dokumenty/11507-generel-bezbarierovych-tras-na-uzemi-mesta-velke-mezirici-aktualizace-2016.
Cílem tohoto dokumentu je vytvoření bezbariérových tras po městě a vytvoření a
trvalé udržení podmínek pro nezávislý pohyb občanů a návštěvníků města s
omezenou schopností pohybu a orientace ve městě. Tento dokument vyl jedním z podkladů pro zpracování IPRM města v roce 2021 jMěsto Velké Meziříčí - Integrovaný plán rozvoje města (2021-2028) - hlavní strategický dokument města (velkemezirici.cz).
Cyklistická doprava
Město se snaží i nadále rozvíjet doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její
dostupnost a bezbariérovost. V období od roku 2020 nedošlo k nárůstu vybudovaných cyklostezek, pozornost byla zaměřena více na projektovou přípravu - cyklostezka v ulici Karlov podél II/602, která je vyprojektována a je na ni vydáno společné povolení, ve fázi projektové přípravy je cyklostezka D1 v úseku Měřín - Velké Meziříčí..
Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy, cyklostezky, na cyklotrasách vedených po silnicích II. a III. tříd směr Nesměřské údolí a Balinské údolí jsou provedeny vodorovné dopravní značky V20 upozorňující na zvýšený pohyb cyklistů.
|
-
cca 18 km lze považovat za bezbariérové
Veškeré nové pěší komunikace ve městě se budují výhradně jako bezbariérové, rovněž při opravách stávajících komunikací se přihlíží k hledisku bezbariérovosti. Chodníků máme ve městě cca 26 km ve správě města, z toho cca 70%, tedy cca 18 km lze považovat za bezbariérové, u ostatních je často velký podélný sklon nad rámec vyhl. 398/2009 Sb.
-
cca 12 km ve městě
Jedná se o zklidněné místní komunikace v centru města, kde je nějakým způsobem omezen vjezd motorových vozidel, případně je zde omezena rychlost. Dále se jedná o nově budované chodníky, kde je umožněno dopravním značením využití těchto chodníků pro cyklisty. Plánuje se vybudování cyklopruhu podél silnice II/602 v ulici Karlov do kopce (směr Brno), na tuto akci je vydáno společné povolení. Celková délka takto zklidněných komunikací je cca 12 km z celkových cca 46 km komunikací.
TP 179 máme k dispozici, tento dokument neobsahuje definici bezpečné komunikace.
|
Při všech úpravách i nových stavbách je na bezbariérovost komunikací a instalaci orientačních prvků pro osoby ZTP brán zvláštní zřetel, Technická řešení jako vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, pro autobusy jsou s ohledem na stávající zástavbu podél komunikací a její šířkové uspořádání spíše nereálné, protože místa s největší koncentrací dopravy jsou situována v částech města, kde na tato opatření není prostor. .
|
Infrastruktura pro nemotorovou dopravu i její mobiliář jsou podporovány. Přestože ve sledovaném období nebyla vystavena nová cyklistická infrastruktura, další investiční projekty se připravují. Město klade velký důraz na bezbariérovost komunikací.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2020 je množství cyklostojanů ve městě na stejné úrovni. Přibývají stojany u obchodních domů, soukromých provozoven atd. Obecně lze
říci, že stávající počet a umístnění je nyní dostačující..
Ve městě je umístěno dopravní značení vyznačující cyklotrasy a komunikace
pro pěší, na něž je povolen vjezd cyklistů.
U stávajících stojanů se
nestává, že by byly plně obsazeny, vždy je v nich volné místo pro další
kolo. Rovněž neevidujeme poptávku občanů po zřizování dalších stojanů na kola. Je připravováno přesunutí městského informačního centra do jiného objektu na Náměstí, jehož součástí by měla být mimo jiné úschovna jízdních kol a nabíjecí stanice pro elektrokola a elektrokoloběžky. Realiace je plánována na období 2024-2025. Na toto období je plánována i přestavba Náměstí a přilehlých ulic, projektant v rámci přípravy dokumentace řeší i problematiku parkování jízdních kol v centru města.
|
-
cca 80% veřejných budov ve Velkém Meziříčí
Parkovací infrastrukturou pro cyklisty je vybaveno
asi 80 % veřejných budov ve Velkém Meziříčí (Radnice, Městská knihovna, školy, hřiště , Finanční úřad, obchodní domy, provozovny, firmy, u škol, na náměstí, atd.)
Tyto
počty jsou od roku 2020 bez větších změn..
|
V centru města je v rámci plánovaného přesunutí městského informačního centra plánováno zřízení úschovny jízdních kol a nabíjecí stanice pro elektrokola, plánovaná realizace 2024-2025..
|
Situace města Velké Meziříčí je také v podoblasti 4.1.2. dobrá. Stejně jako v minulém hodnoceném období je přibližně 80 % veřejných budov vybaveno parkovací infrastrukturou pro cyklisty - ve sledovaném období nebyly realizovány aktivity k dalšímu rozšíření doprovodné infrastruktury. V rámci připravovaného projektu přesunu městského informačního centra se plánuje úschovna jízdních kol a nabíjecí stanice pro elektrokola a elektrokoloběžky. Přístupnost pro hendikepované je systematicky řešena v rámci Generelu bezbariérové dopravy. Město připravuje také projekt přestavby Náměstí a přilehlých ulic, který bude příležitostí řešit i nový mobiliář pro pěší a cyklisty.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí neprovozuje
MHD, ani jinou veřejnou dopravu (je pouze objednatelem), proto není schopno
přímo ovlivnit podíl nízkopodlažních vozidel ve veřejné dopravě. MHD provozuje
společnost ZDAR, a.s.. V současné době je v provozu 1 linka MHD s 24ti spoji denně. Zrušeny byly linky 1 a 3, kde byla nízká až nulová obsazenost spojů (typicky 1 cestující v autobusu). Zastávky a
taktéž jízdní řád linky je neustále přizpůsobován aktuálním potřebám
obyvatel. Je zajištěna dostupnost MHD pro pěší po celém městě. Jako alternativa k MHD je možno zejména na trase silnice II/602 v průtahu městem využít spojů VDV, které zastavují na mnoha zastávkách ve městě.a nahradily i zrušené linky 1a 3 v podobných časových relacích spojů.
MHD ve městě je využívána jak pro
dopravu do škol, tak do zaměstnání. Jízdní řád i zastávky jsou přizpůsobeny dle
potřeb obyvatel. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MHD a vybudována BUS
zastávka, taktéž do nové obytné lokality Hliniště.
Vozový park je kvalitní, neboť jsou
využívána stejná vozidla jako na krajských linkách. Vzájemná vazba vlak x
linkové autobusy x MHD funguje dobře. Lze přestupovat v jednom místě nebo
s velmi krátkou docházkovou vzdáleností.
Nízkopodlažní
přeprava - přepravce disponuje cca 20 % nízkopodlažních přepravních
prostředků z celkového počtu přepravních prostředků MHD.
Přepravce dle aktuální situace k zajištění MHD přistavuje aktuálně volné
přepravní prostředky. Při konzultaci tvorby objednávky na další rok
přepravce sdělil, že vzhledem k situaci na trhu práce má především
problémy zajistit služby (řidiče). Pokud by město požadovalo
zajistit dopravní obslužnost nízkopodlažními přepravními prostředky, musí
si je pořídit z vlastního rozpočtu. Od 1.1.2021 je v Kraji Vysočina spuštěn nový integrovaný
systém dopravy cestujících ( „Veřejná
doprava Vysočiny“) a zde se již počítá s pořízením nových nízkopodlažních
vozidel. Zde vidíme posun do budoucna.
|
-
20% nízkopodlažních přepravních prostředků.
Město
je v této věci závislé na stávajícícm vozovém parku dopravce, pokud by si objednalo nový nízkopodlažní autobus pro MHD, zásadním způsobem se to promítne do ceny služby za 1 km, a tedy i do ceny jízdného.
|
Vozový park je kvalitní, vzájemná vazba vlak x linkové busy x MHD funguje. Značených zastávek je dostatek. Dostupnost MHD je po celém městě.
|
U zajišťování
provozu MHD je město Velké Meziříčí pouze objednatelem služeb, v případě zajištění bezbariérové MHD by došlo k neúnosnému finančnímu zatížení města. Pozitivní je výhled - plán VDV na pořízení nízkopodlažních autobusů. Město přizpůsobuje jízdní řád a trasy a zastávky linek potřebám obyvatel a linku MHD doplňuje spoji VDV, které projíždí po území města. Velké Meziříčí se snaží propojovat vlak - MHD - meziměstskou autobusovou dopravu.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Parkoviště B+R, K+R a
P+R ve Velkém Meziříčí oficiálně označena nejsou (Město Velké Meziříčí je malé
město a centrum se dá zdolat za 15 minut) . S ohledem na omezené plochy v centru města i v sídlištích se projevuje nedostatek parkovacích míst, což je způsobeno zejména trvalým nárůstem počtu vozidel na počet obyvatel.
Z hlavních směrů Třebíč,
Jihlava, Brno jsou vozidla odstavována na označených parkovištích (zdarma), tak
i podél komunikací . V některých lokalitách je parkování časově omezeno. Parkování na Náměstí a přilehlých ulicích je zpoplatněno prostřednictvím parkovacích automatů. Postupně dochází k rozšiřování počtů parkovacích
míst v jednotlivých lokalitách města (bývalý areál Svit, městský hřbitov,
sídliště atd.)
Ve městě jsou zóny s
označením "30" ke zklidnění provozu (včetně Náměstí a přilehlých ulic), kde v těchto zónách je také
upravováno odstavování vozidel.
U autobusového, vlakového nádraží, ale i na jiných místech ve
městě, jsou zřízeny stojany pro kola.
|
|
Město reguluje parkování prozatím hlavně v centrální části města prostřednictvím placeného stání vozidel. Ve městě jsou zóny "30" v lokalitě Čechovy Sady, Hliniště a na Náměstí a .v přilehlých ulicích. V lokalitě Nad Gymnáziem přibylo od roku 2020 cca 20 parkovacích míst v sídlišti, v lokalitě Svit je opravena parkovací plocha s kapacitou cca 250 vozidel, čímž došlo k zásadnímu odlehčení poptávky po parkování na Náměstí. Pokud potřebuje řidič v centru města zaparkovat, zde místo vždy najde.
|
Oblast dopravy v klidu je podoblastí, kde je situace ve městě Velké Meziříčí uspokojivá. Město se snaží rozšiřovat parkovací místa především mimo centrální Náměstí, což je pozitivní. Bohužel však nevyužívá více nástrojů managementu parkování (tedy regulace parkování a hospodaření s parkovacími místy). Zpoplatnění parkování je zavedeno pouze v centru města. Parkovací místa zvláště u vlakového nádraží by měla přednostně sloužit pro ty, co přesednou na vlak, je proto důležité dlouhodobě kultivovat tato místa a zabránit např. parkování dodávek a kamionů.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Problematika MHD
je řešena v rámci možností na dobré úrovni. Jsou uspokojovány potřeby obyvatel,
co se týče dostupnosti zastávek a počtu spojů, informačních tabulí.
|
Situace ve městě je v oblasti 4.2 uspokojivá. Město využívá nástroje řízení poptávky po dopravě pouze částečně. Je jím zpoplatnění parkování v centru, ale především zpracování Plánu udržitelné městské
mobility (PUMM) z roku 2021, tedy hlavního dokumentu pro strategické
řízení poptávky po dopravě.
Město má poměrně rozsáhlou nabídku spojů VHD (v pracovní dny 26 spojů vlakových a 150 autobusových) a linku MHD s 24 spoji denně. Data o
přepravě osob v MHD však ukazují významný negativní dopad pandemie covid-19 na využívání MHD, velkým
problémem je také nárůst počtu parkujících automobilů ve městě.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MHD ve městě
Velké Meziřičí provozuje společnost ZDAR, a.s. MHD trvale jezdí za výhodnější
ceny než krajské linky.
Je zavedena
bezplatná přeprava seniorů ve věku nad 65 let s trvalým pobytem na území města,
držitelů ZTP, ZTP-P, dětí do 6 let.
Děti do 15
let cestují se slevou a uvažuje se dokonce o bezplatné přepravě.
Schéma linek
se aktualizuje dle aktuálních požadavků občanů. V současné době je v provozu 1 linka, která vykrývá dopravu dětí do škol a ze škol, pracujících na ranní i
odpolední směny a také zpět.
V současné době je možné přestupovat mezi
železnicí, linkovou dopravou a MHD
v jednom místě nebo s velmi krátkou docházkovou vzdáleností. Připravuje se integrace MHD Velké Meziříčí s projektem VDV (Veřejná doprava Vysočiny).
Problémem pro zlepšení v této oblasti je zřejmě pohodlný životní styl, kdy mnoho občanů využívá individální automobilovou dopravu i pro krátké cesty ve městě (nákupy, návštěva lékaře apod.).
|
-
Ano
Ano - MHD
Rok
|
Počet osob
|
2010
|
146 345
|
2011
|
139 911
|
2012
|
117 899
|
2013
|
67 262
|
2014
|
112 601
|
2015
|
117 419
|
2016
|
111 298
|
2017
|
97 011
|
2018
|
84 695
|
2019
|
76 354
|
2020
|
46 015
|
2021
|
38 514
|
2022
|
60 120
|
|
|
Propady počtu cestujících v letech 2020 a 2021 jsou důsledkem
epidemie COVID 19 a přijatých opatření proti ní, jako roušky c autobusech a distanční výuka ve školách. V roce 2022 je již zřejmý trend opětovného nárůstu počtu cestujících.. Snížení počtu cestujících nelze přičítat zrušení linky 1 a 3, dle provedených průzkumů v rámci přípravy PUMM byly spoje těchto linek využívány naprostým minimem cestujících.
-
Ano
Ano - MHD, VLD, vlak
Co
se týče vlakových spojů ze zastávky Velké Meziříčí, jedná se o cca 26 spojů
v pracovní den a 18 spojů o víkendu.
U autobusových spojů všemi
směry projíždí nebo z Velkého Meziříčí vyjíždí v pracovní den cca 150
spojů, o víkendu je tento počet snížen zhruba na polovinu.
V rámci MHD Velké
Meziříčí v pracovní dny 24 spojů, o víkendech MHD nejezdí.
-
|
Město podporuje zajištění MHD. Finančně jsou zvýhodňováni vybraní uživatelé (děti, senioři,... - zdarma).
|
Situace ve městě
Velké Meziříčí je v oblasti podpory výkonů hromadné dopravy a MHD dobrá.
Ve městě je poměrně velký počet spojů železniční dopravy, meziměstské autobusové dopravy i MHD - obyvatelé
mohou využít desítky spojů veřejnou dopravou, a to i o víkendech. Bohužel se
však dlouhodobě nedaří udržet počet osob přepravených MHD – stabilně dochází k jejich poklesu, což pak bylo umocněno pandemií covid-19. I když se již cestující do MHD po pandemii vrací, stále nebylo dosaženo předpandemické úrovně. Město tak čelí výzvě, jak negativní trend zvrátit a podpořit návrat do hromadné dopravy (což pravděpodobně nepůjde bez regulace individuální automobilové dopravy).
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nařízením rady města v roce 2021 zpoplatnilo parkování na Náměstí a v přilehlých ulicích (Radnická, Kostelní, Komenského, K Haltýři a
Rozkoš).
Na náměstí a v jeho okolí je nyní celkem 210 vyznačených míst k parkování, včetně ZTP a vyhrazených stání.. V souvislosti s plánovanou celkovou opravou náměstí a přilehlých ulic dojde velmi pravděpodobně k zásadní změně v systému parkování v tomto prostoru, konkrétní řešení bude věcí zpracovatele projektu.
Město zavedením parkovacích automatů na náměstí a v přilehlých ulicích dosáhlo značeného snížení počtu současně parkujících vozidel v centru města, což přispělo k lepší využitelnosti tohoto prostoru pro obyvatele. Dostatečná parkovací kapacita pro odstavení vozidla zdarma je v bývalém areálu Svit, kde se nyní nachází brownfield..
Parkovací místa s omezenou dobou parkování zůstala v prostoru ulice Novosady a Sokolovská, jakož před budovou České pošty. ve stávajících počtech. Zatím není v plánu jejich změna na placená parkovací stání.
|
-
Ano
Parkování na náměstí a v přilehlých ulicích ulic je od roku 2021 zpoplatněno parkovacími automaty.
|
Město Velké Meziříčí má v centru města a přilehlých ulic zaveden parkovací systém s parkovacími automaty a existuje i velký počet míst s omezeným parkováním.
|
Ekonomické nástroje v
dopravě město Velké Meziříčí využívá v podobě zpoplatnění parkování v centru města. Zpoplatnění se týká přibližně 210 parkovacích míst, ostatní parkování zpoplatněno není.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán dopravní
obslužnosti Kraje Vysočina pro období 2017 - 2021
Město má zpracovány
následující strategické dokumenty, které se týkají dopravy:
Od roku 2021 je Krajem Vysočina spuštěn integrovaný plán veřejné dopravy (Veřejná doprava
Vysočiny), který se připravoval již několik let (jako jeden z posledních krajů
na území ČR).
|
-
Ano
Město má zpracovány strategické dokumenty zabívající se také dopravou.
|
Město Velké Meziříčí se plánování dopravy a mobility věnuje, strategické dokumenty jsou zpracovávány za aktivního zapojení veřejnosti.
|
Město se v oblasti
dopravy opírá o strategické dokumenty, především Integrovaný plán rozvoje města pro roky 2021–2028,
jehož součástí je i Plán udržitelné městské mobility (PUMM). Práci města Velké
Meziříčí v této podoblasti hodnotím jako dobrou.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
V posledních
letech došlo k pozitivnímu vývoji v oblasti snižováni vlivu dopravy na životní
prostředí. Ve městě došlo do roku 2021 ke zřízení 2 čerpacích stanic CNG/LPG ( areál Horácké autodružstvo, čerpací stanice Slovnaft) a 4 dobíjecích stanic pro elektromobily, (Kaufland, areál ZDAR a.s., čerpací stanice MOL a čerpací stanice na dálnici D1) město pořídilo elektromobil a vozidlo na CNG/LPG pohon pro městkou policii. Tato vozidla se již objevují stále více i mezi občany města. Od roku 2021 další čerpací stanice LPG/CNG a nabíjecí stanice nevznikly.
|
V oblasti 4.3
město se město Velké Meziříčí posunulo směrem k větší podpoře elektromobility a
CNG. Kromě čerpací stanice na CNG a dobíječky pro elektrovozidla disponuje také
elektrovozidlem pro městský úřad a automobilem na CNG pro městskou policii.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké
Meziříčí neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu, proto není schopno přímo
ovlivnit podíl vozidel EEV ve veřejné dopravě.
|
-
Ne
Podíl vozidel EEV celkovému počtu obsluhujících město Velké Meziříčí -
město nemůže přímo ovlivnit.
Vlaky:
trať Křižanov – Studenec, na níž leží Velké Meziříčí, není elektrifikována,
provoz zajišťují výhradně dieselové vozy.
Dle
informace od autobusových dopravců (a týká se to i MHD Velké Meziříčí),
aktuálně nepoužívají vozidla na elektrický pohon nebo na CNG, podíl těchto
vozidel na objemu objednávaných výkonů ve Velkém Meziříčí a okolí je tedy 0 %.
|
Město Velké Meziříčí nemůže přímo ovlivnit.
|
Podíl
environmentálně šetrných vozidel v MHD (a další veřejné dopravě, která
obsluhuje město Velké Meziříčí) je velmi nízký. Město však tento ukazatel
nemůže ovlivnit vzhledem k tomu, že není provozovatelem MHD.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
100% vozidel je environmentálně šetrných
Stav vozového parku MěÚ je dobrý.
Město
má v majetku osobní vozidla pro starostu, místostarostu a referentská
vozidla (z toho 1 elektromobil), dále vozidlo Městské policie Velké Meziříčí
(pohon na CNG). Všechna vozidla jsou poměrně nová, poháněná spalovacími motory
benzínovými nebo díeselovými, s funkčními katalyzátory a jsou udržována
v dobrém technickém stavu. Stará vozidla jsou průběžně vyřazována. Z celkem 12 vozidel provozovaných Městským úřadem je 1 elektromobil, jedno vozidlo LPG/CNG. Z těchto 12 vozidel jich 9 splňuje emisní normu EURO 6, 1 vozidlo EURO 5, 1 vozidlo EURO 4 a 1 vozidlo EURO 3, to je ale v technickém stavu, který vyžaduje jeho brzkou výměnu a je používáno spíše výjimečně, když je více požadavků na dopravu referentů. V současné době je tedy 17 % vozidel enviromentálně šetrných. Elektromobil, který město vlastní (E.Up) je spíše městské vozidlo, neschopné z hlediska dojezdu delších cest. K provozu po městě a do okolních obcí se ale hodí velice dobře.
|
V této oblasti se město Velké Meziříčí zlepšilo, dochází k navyšování počtu dobíjecích stanic. Město zakoupilo a provozuje první vozidlo na alternativní pohon pro potřeby MěÚ a vozidlo na CNG/LPG pro městskou policii.
|
Město se
problematikou kvality svého vozového parku a jeho dopady na životní prostředí
zabývá, což dokazuje i provoz elektromobilu pro městský úřad a
automobilu na CNG pro městskou policii. Od posledního auditu se však počet vozidel na alternativní paliva a pohony nezměnil.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města
Velké Meziříčí jsou v provozu 2 veřejné čerpací stanice CNG/LPG. Nabíjecí stanice
pro elektromobily byla zřízena v roce 2019 na frekventovaném místě u obchodního centra Kaufland. https://www.kurzy.cz/zpravy/522432-kaufland-ve-velkem-mezirici-nabizi-rychlodobijeci-stanici-pro-elektromobily/ Další nabíjecí stanice pro elektromobily byly zřízeny v letech 2020-2021 na 2 čerpacích stanicích MOL (Karlov a dálnice D1) a 1 dobíjecí stanice na ulici K Novému nádraží u čerpací stanice ZDAR a.s.. Celkem jsou nyní ve městě k dispozici 4 nabíjecí stanice pro elektromobily.
V roce 2020 se objevil zájemce, který plánuje výstavbu velké dobíjecí stanice pro elektromobily u silnice II/602 ve směru na Měřín, s využitím fotovoltaických článků pro výrobu elektrické energie. Tento záměr je ve fázi projektové přípravy.
|
|
Na území města jsou v provozu již 2 čerpací stanice CNG/LPG a 4 dobíjecí stanice pro elektromobily.
|
Město Velké
Meziříčí podniká kroky pro podporu alternativních paliv a pohonů vozidel, na
jeho území fungují 2 veřejné čerpací stanice CNG/LPG a 3 dobíjecí stanice pro elektromobily. Na území města se dále připravuje projekt na dobíjecí stanici s elektrickou energií z fotovoltaiky.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí průběžně zohledňuje při VŘ na nákup nových vozidel, která budou využívat
environmentálně šetrného pohonu (elektropohon, CNG, LPG).
|
|
V této oblasti se město Velké Meziříčí velmi zlepšilo. V roce 2019 byl pořízen první automobil na elektrický pohon. V roce 2020 byl dodán nový automobil na CNG/LPG městské policii.
|
Město Velké
Meziříčí začalo nově zohledňovat při nákupu nových vozidel požadavky na jejich
environmentální šetrnost. Ve sledovaném období nedošlo k dalšímu posunu, situace je dobrá a trend stabilní.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Město Velké
Meziříčí se aktivně zabývá Bezpečností silničního provozu. Výuka dopravní
výchovy probíhá vyškolenými lektory dopravní výchovy a za podpory MP na dětském
dopravním hřišti v rámci praktické výuky, ve třídách se učí teorie. Děti
dostávají reflexní prvky. https://dhvm.estranky.cz/
Město monitoruje
místa se zvýšenou nehodovostí a kde je to možné, snaží se tato místa eliminovat
stavebními úpravami komunikací či místní úpravou dopravního značení. Typicky ve
městě vznikají okružní křižovatky na nejvíce vytížených komunikacích, což
významně přispívá k bezpečnosti, ale i plynulosti provozu. Velice dobrá je
spolupráce v této oblasti s Policií ČR.
Město nechalo
zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu města - 4. etapa v hodnotě 2,1
mil. Kč a předalo Kraji jako investorovi. Vykoupilo pozemky pod budoucím
obchvatem v částce 5,1 mil. Kč. V roce 2022 proběhla dlouho plánovaná přestavba křižovatky silnic II/360, III/36054 a místní komunikace Třebíčská na okružní křižovatku. Tím došlo k eliminaci nejvíce nehodového místa v oblasti Velkého Meziříčí.
|
Město Velké
Meziříčí přistupuje k problematice bezpečnosti silničního provozu velmi
aktivně. Realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře,
věnuje se aktivitám a kampaním v této oblasti, podporuje výuku dopravní výchovy
na školách a provozuje dopravní hřiště (od roku 2010). Nebezpečná místa jsou
evidována a řešena – město má zpracovanou Koncepci dopravy Velkého Meziříčí,
kde jsou identifikována problémová místa na dopravní infrastruktuře a navržena
opatření k řešení těchto problémů.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při přípravě komplexních rekonstrukcí komunikací a ulic je brán zřetel na
zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu, především chodců a
cyklistů a jsou uplatňovány prvky zklidňující dopravu.
Na infrastruktuře města Velké Meziříčí jsou realizovány tyto zklidňující
opatření:
- realizace středových ostrůvků v rámci přechodů pro chodce
- bezpečnostní nasvětlení přechodů pro chodce
- realizace zón "30"
- realizace příčných prahů na místních komunikacích, pro snížení rychlosti
- instalace měřičů a ukazatelů rychlosti na příjezdových komunikacích do
města
- výhledově se uvažuje se zavedením úsekového měření rychlosti ve městě a
okolních obcích, náš úřad je k tomuto vybaven vhodným softwarem a má i
vyškolené pracovníky (úsekové měření probíhá na dálnici D1). V roce 2022 bylo úsekové měření rychlosti zahájeno v městysi Křižanov.
- dalším zklidňujícím opatřením je budování malých okružních křižovatek.
Na konci roku 2015 byl do běžného provozu
spuštěn pilotní projekt vysokorychlostní
vážení nákladních vozidel vjíždějících do města. Vzhledem k velmi vysokým
pokutám (9000,-kč za každou překročenou tunu maximální hmotnosti vozidla), tím došlo
k radikálnímu snížení průjezdu kamionů, které paralelní komunikaci II/602 přes
město využívaly jako levnou náhradu dopravy vůči dálnici (dálniční poplatky). Na rok 2023 připravuje Kraj Vysočina kompletní modernizaci tohoto místa pro vysokorychlostní vážení na silnici II/602 tak, aby bylo možno provádět vysokorychlostní vážení i u vozidel kategorie N1 a N2. https://www.velkemezirici.cz/prakticke-informace/vysokorychlostni-vazeni
Ve stejném roce 2015 byl stanoven zákaz tranzitu nákladních vozidel nad 12t
na silnici II/602 v průtahu městem Velké Meziříčí.
|
-
Ano
Město ve spolupráci s Policií ČR a Krajem Vysočina sleduje nehodovost na pozemních komunikacích a snaží se řešit nehodová místa buď úpravou stávajícícho dopravního značení (rychlostní omezení, úprava přednosti v jízdě, atd.), případně i stavebně-technickými úpravami komunikací (výstavba okružních křižovatek, zřizování nových přechodů pro chodce a zklidňujících opatření v nehodových místech). https://www.velkomeziricsko.cz/zpravy/7067-v-dubnu-probehne-dopravne-bezpecnostni-akce-speed-marathon-kdokoli-muze-oznacit-rizikove-misto
2022 - smrtelné 0, těžké 5, lehké 33 (do 31.10.2022)
2021 - smrtelné 0, těžké 1, lehké 12
2020 –
smrtelné 1, těžké 1, lehké 22
2019 – smrtelné 0, těžké 3,
lehké 19
2018 – smrtelné 0, těžké 2,
lehké 12
2017 – smrtelné 0, těžké 0,
lehké 16
K uvedenému bych pouze
doplnil, že se můžeme snažit o řešení nehodových míst ze všech sil, ale stále
je nejslabší článek systému mezi volantem a pedály jednotlivých vozidel. Bližší informace o počtu nehod zde: https://nehody.cdv.cz/,
|
Město Velké Meziříčí každoročně díky nasvětlení přechodů pro chodce zvyšuje bezpečnost na přechodech. Stejně tak se při kompletních rekonstrukcích a v rámci novostaveb komunikací aplikují prvky zklidňující dopravu. Spuštění projektu "vysokorychlostního vážení", zákaz tranzitu na silnici II/602 ve městě a z toho plynoucí omezení vjezdu kamionů do města.
|
Město
dlouhodobě realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře a nově zavádí i úsekové měření.
Celkově bezpečnost dopravy nepředstavuje ve Velkém Meziříčí vážný problém, což
dokazuje i statistika (za posledních několik let došlo pouze k jednomu smrtelnému zranění v důsledku dopravní nehody). Oceňuji také řešení
problémů s tranzitní nákladní dopravou pomocí vysokorychlostního vážení.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí vybudovalo dopravní hřiště. Správu hřiště zajišťuje příspěvková organizace města Sportoviště VM a dopravní výchovu zajišťují pracovníci organizace Dóza – středisko volného času Velké Meziříčí. https://dhvelkemezirici.webnode.cz/
https://www.sportovistevm.cz/mestska-sportoviste/dopravni-hriste
http://www.dozavm.cz/dopravni-vychova/ Besedy se strážníky MP jsou připravovány pravidelně v průběhu celého roku, jsou zaměřeny na základy bezpečného přecházení, na jízdu na kole a základní silniční předpisy. Dále jsou během roku po domluvě s vedoucím MP prováděny prohlídky služebny MP, služebního vozidla, a vybavení, které MP vlastní. Těchto prohlídek se účastní rovněž ZŠ, MŠ z celého ORP a v prázdninových měsících dětské tábory z okolí.
Problematika prevence úrazů obecně, tedy i prevenci úrazů dopravních, je součástí Dne záchranářů, který je pořádán každý rok. Dne 10.9.2020 proběhla ukázka resuscitace člověka, jak je náročné obléknout si ochranný oblek bránící před nákazou infekcí, v roce 2021 ukázka upozornila na důležitost chráničů a vhodného oblečení. Simulovaná dopravní nehoda motorkáře vedla k poranění jeho páteře. K zásahu se sjeli výjezdové skupiny složek Integrovaného záchranného systému Kraje Vysočina a společně tak ukázaly, jak funguje moderní setkávací systém tzv. rendez-vous a v roce 2022 ukázka upozornila na bezpečnost při jízdě na koloběžce. https://www.velkomeziricsko.cz/vsehochut/7771-zachranari-se-detem-predstavili-v-akci
https://www.velkomeziricsko.cz/kultura/8841-zachranari-predvedli-ukazky-zasahu
https://www.velkomeziricsko.cz/kultura/10338-zachrana-z-horici-radnice-prilakala-stovky-divaku
Úzce spolupracujeme s BESIPem. Každý rok Dóza – středisko volného času Velké Meziříčí pořádá ve spolupráci s BESIPem dopravní soutěž mladých cyklistů na dětském dopravním hřišti ve Velkém Meziříčí. Dopravní soutěž se v roce 2022 po dvouleté přestávce vynucené pandemií nemoci covid-19 znovu uskutečnila. Každoročně zde v rámci oblastního kola Dopravní soutěže mladých cyklistů strážníci MP působí společně s pracovníky odboru dopravy Městského úřadu, PČR a zástupci BESIPu jako rozhodčí v jedné z disciplín soutěže, kde mladí cyklisté v praktické části předvádí, jak zvládnou aplikovat své teoretické znalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích do praxe, v tomto případě do soutěžní jízdy po dopravním hřišti.
2022 https://www.velkomeziricsko.cz/sport/9861-nejlepsi-cykliste-prijeli-ze-skoly-v-osove-bitysce
2023 https://www.velkomeziricsko.cz/vsehochut/11381-mladi-cykliste-pomerili-sve-dovednosti
Dóza – středisko volného času Velké Meziříčí ve spolupráci s BESIPem a Městem Velké Meziříčí pořádá první školní den na dopravním hřišti akci Dětský den aneb bezpečně do školy.
https://www.velkomeziricsko.cz/detske-mezirici/10293-deti-po-skole-soutezily-na-dopravnim-hristi
https://www.velkomeziricsko.cz/detske-mezirici/8797-doza-zve-na-detsky-den-anebo-bezpecne-do-skoly
https://www.velkomeziricsko.cz/detske-mezirici/7712-uzijte-si-zacatek-skolniho-roku-s-dozou-na-dopravnim-hristi
Již třetím rokem Dóza – středisko volného času Velké Meziříčí zajišťuje Dopravní výchovu pro 4. třídy. Ta se skládá ze dvou částí. Teoretická část probíhá na podzim ve třídách, kde se děti seznamují s pravidly silniční dopravy a seznamují se s vybavením kola a jak správně nasadit cyklistickou helmu. Druhá PRAKTICKÁ ČÁST se koná na dopravním hřišti ve Velkém Meziříčí, kde si děti zopakují pravidla, napíší test a potom absolvují praktickou část, kdy pod dohledem městských policistů jezdí na kolech po dopravním hřišti. Policisti si zapisují chyby a dopravní přestupky, po ukončení jízdy je upozorní na chyby, které při jízdě udělali. Poté děti dostanou průkaz mladého cyklisty. V roce 2023 se tato dopravní výchova konala od 17.4. – 7.6.2023, kdy se dopravní výchovy účastnili žáci ZŠ Křižanov, ZŠ Oslavice, ZŠ Velká Bíteš, ZŠ Tasov, ZŠ Moravec, ZŠ Bory, ZŠ Měřín, ZŠ Lhotky, ZŠ Křoví, ZŠ Osová Bítýška, ZŠ Oslavická Velké Meziříčí, ZŠ Školní Velké Meziříčí, ZŠ Netín, ZŠ Sokolovská Velké Meziříčí, ZŠ Bohdalec, ZŠ Ruda, ZŠ Heřmanice, ZŠ Dobrá Voda, ZŠ Mostiště a ZŠ Lavičky. Výuky se celkem účastnilo více jak 460 žáků, kteří jezdili na jízdních kolech nebo koloběžkách po dopravním hřišti a strážníci MP je hodnotili trestními body. Žáci po vyhodnocení získali kartičky o tom, že výuku úspěšně zvládli. http://www.dozavm.cz/dopravni-vychova/
https://www.zsbory.cz/dopravni-vychova-4-rocnik/
Město Velké Meziříčí pořádá akce v rámci NSZM: EVROPSKÝTÝDENMOBILITY (ETM) je kampaň Evropské komise, která se každoročně koná v termínu 16.–22. září. Cílem je zvýšit povědomí občanů o udržitelné mobilitě, upozornit na problémy v dopravě a hledat řešení šetrná ke klimatu a životnímu prostředí. 2020 https://www.velkomeziricsko.cz/vsehochut/7883-cyklistika-beh-i-pohadka-takovy-byl-evropsky-tyden-mobility
2021 https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/12821-na-questovou-prochazku-mestem-muzete-vyrazit-do-konce-rijna
2022 https://www.velkomeziricsko.cz/vsehochut/10408-kombinuj-a-jed-tyden-mobility-zavrsi-quest
MP Velké Meziříčí dále zajišťuje v ranních hodinách před začátkem vyučování u frekventovaných přechodů dozor a v rámci tohoto dozoru působí pozitivně ve vztahu k prevenci a dopravní výchově, kdy pomáhá dětem při přecházení.
|
-
99%
Město Velké Meziříčí vybudovalo velmi
kvalitní dopravní hřiště s kvalitním zázemím, které je přístupné široké
veřejnosti.
Každoročně MP Velké Meziříčí pořádá pro
žáky škol poučení o bezpečnosti silničního provozu.
Dále MP Velké Meziříčí zajišťuje v ranních
hodinách před začátkem vyučování u frekventovaných přechodů dozor a v rámci
tohoto dozoru působí pozitivně ve vztahu k prevenci a dopravní výchově, kdy
pomáhá dětem při přecházení.
|
V této podoblasti pracuje město Velké Meziříčí velmi dobře. Ve Velkém Meziříčí jsou všichni žáci zapojení do preventivních programů MP Velké Meziříčí a současně MP Velké Meziříčí i město Velké Meziříčí pořádají řadu preventivně-bezpečnostních akcí. Jako bonus je nutno zmínit velmi kvalitní dopravní hřiště se zázemím na vysoké úrovni.
|
Město organizuje
řadu aktivit pro prevenci bezpečnosti v dopravě, spolupracuje s Besipem a
zapojuje se do národních i evropských kampaní. Téměř všechny školní děti jsou
do některé z těchto aktivit zapojeny. Město je v této oblasti dlouhodobě na dobré úrovni.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro tyto účely vznikla „Koncepce dopravy
Velkého Meziříčí“.
Jde o soupis hlavních dopravních problémů
města, návrhy na jejich řešení a zevrubný popis všech kroků, které by k tomuto
řešení měly vést, včetně popisu dosavadních prací.
Zde jsou uvedeny hlavní problémy dopravy
ve Velkém Meziříčí, návrhy možností jejich řešení a stanovení priorit. Jsou zde
uvedeny jak ty problémy, které je město Velké Meziříčí schopno řešit zcela nebo
z větší části vlastními silami a prostředky a dále jsou zde uvedeny takové
akce, při jejichž řešení je město Velké Meziříčí závislé na přístupu Kraje
Vysočina k těmto akcím.
Město Velké Meziříčí od roku 2010 usiluje
o dobudování obchvatu města - 4. etapa. Tato etapa je investičně nejnáročnější
a je odhadována na 500 mil. Kč (díky přemostění). Město Velké Meziříčí nechalo
zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu (2,1 mi. Kč) a předalo ji Kraji
Vysočina jako investorovi akce. Současně také vykoupilo téměř všechny dotčené
pozemky (5,1 mil. Kč), v současné době zbývá vykoupit poslední tři pozemky a 6
garáží. Na stavbu je vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby.
|
-
Ano
Vede se tzv. Koncepce dopravy Velkého
Meziříčí (v níž jsou hlavní problémy dopravy ve Velkém Meziříčí, návrhy
možností jejich řešení a stanovení priorit. https://www.velkomeziricsko.cz/zpravy/3443-besip-podporil-snahu-velkeho-mezirici-o-reseni-dopravnich-problemu
Ve Velkém Meziříčí se nenachází žádné
výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo k vážným nehodám
s osobními následky, kromě křižovatky silnice II/360 s MK Třebíčská a silnicí III/36054 u
Oslavice. V roce 2022 byla provedena přestavba této křižovatky na křižovatku okružní, čímž bylo toto nehodové místo eliminováno..
|
Postupně jsou identifikovaná kritická místa odstraňována. Občané mají sami možnost na problémová místa poukázat. Všechna problémová místa jsou zmapována a postupně řešena. Aktivně usilujeme o dobudování obchvatu města - 4. etapa.
|
Město aktivně
pracuje s Koncepcí dopravy Velkého Meziříčí, problémová místa na infrastruktuře
aktivně řeší a je velmi aktivní také v otázce
obchvatu města.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Město Velké Meziříčí se v rámci vlastních investic i ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty, trvale snaží o zlepšování současné situace vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel.
|
Město vyvíjí aktivity především ve sledování a řešení problémů spojených s hlukem a emisemi, jejich hlavním zdrojem je blízká D1. Kromě monitoringu emisí a hluku připravuje obchvat města, který by měl příznivě ovlivnit situaci v této oblasti.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Je zpracována tzv. Koncepce dopravy
Velkého Meziříčí, je zpracován „ Plán
udržitelné mobility Velkého Meziříčí“. v rámci IPRM
|
Město
Velké Meziříčí pracuje s Integrovaným plánem rozvoje města pro roky 2021–2028, jehož součástí je Plán udržitelné
městské mobility.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době je dokončena rekonstrukce a modernizace dálnice D1 v úseku
19 kolem Velkého Meziříčí, jejímž cílem byla oprava a zkapacitnění této hlavní
dopravní tepny, včetně úprav nejvyššího dálničního mostu v ČR – mostu
Vysočina, kde došlo k významnému snížení hluku z provozu na
něm. Dokončení opravy dálnice D1 přispělo ke snížení počtu tranzitujících vozidel na
souběžné komunikaci II/602, probíhající městem.
V současné době (2022) probíhá pravidelné měření kvality ovzduší 2x ročně po dobu cca 14 dnů, toto zajišťuje odbor životního prostředí Městského úřadu Velké Meziříčí. Podrobnosti k tématu: https://monitoringpau.cz/ Průměrné roční koncentrace znečišťujících látek viz. graf v příloze. Město
Velké Meziříčí se ve spolupráci s Krajem Vysočina zapojilo do projektu
Detailní monitoring polycyklických
aromatických uhlovodíků v návaznosti na zpřesnění Plánu zlepšení kvality
ovzduší zóny Jihovýchod CZ06Z 2020+ (PAUPZKO). Stěžejním obsahem projektu jsou 3 měření
koncentrací benzo(a)pyrenu vždy v průběhu 14 dnů během dvou zimních období
(topná sezona) a jednoho letního (netopná sezona).
V současné době jsou k dispozici data za
období zima 2022 a léto 2022. Měření v zimním období 2023 již také
proběhlo a data se nyní zpracovávají. Měřící stanice byla umístěna
v centru města v blízkosti náměstí (stejné místo jako
v předchozích měřících kampaních).
|
|
Město Velké Meziříčí v rámci chystaných investičních akcí v oblasti dopravy přihlíží i k hodnocení jejich vlivu na životní prostředí.
|
Město
monitoruje především dopady dopravy z hlediska hluku a emisí, které představují
na území města závažný problém, a dále statistiku dopravních intenzit. Hluk i
emise jsou spojeny především s blízkostí dálnice D1. Přibylo projektů monitoringu různých emisí ve spolupráci mj. s CDV a s Krajem Vysočina.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Město postupně realizuje a vyhodnocuje hlavní problémy dopravy.
|
Současně platný IPRM Velkého Meziříčí je platný do roku 2028. Město postupně realizuje a vyhodnocuje hlavní dopravní problémy.
|