3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi.
|
Postupy a principy zajištění udržitelné spotřeby jsou naplňovány. Velmi kladně hodnotím oblast odpadového hospodářství a spotřeby energií. Je zřetelný stále se zlepšující trend. Podrobnější hodnocení viz níže u jednotlivých parametrů.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti, ale při zpracovávání zadávacích dokumentaci se řídí metodikou odpovědného veřejného zadávání, zpracovanou MPSV. Odpovědné veřejné zadávání není v právní úpravě definováno, ale metodiku vnímáme jako proces odpovědného veřejného zadávání, při kterém nakupujeme produkty, služby a stavební práce, které potřebujeme, přičemž získáváme maximální hodnotu za peníze, vytvářením prospěchu pro společnost a ekonomiku a minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí. Tuto širokou definici odpovědného zadávání preferujeme proto, že propojuje ekonomické, sociální i environmentální aspekty a má blízko k tzv. principu 3E, který zahrnuje hospodárnost, účelnost a efektivnost. Jde o přístup, který se nesoustředí pouze na některé úzce vymezené společenské aspekty, ale jeho přesah je právě v komplexnosti jeho pojetí. V praxi je tato metodika uplatňována např. u výběrových řízení na techniku (IT), jež obsahují požadavky na maximální energetickou náročnost elektroniky. Také nákupy spotřebního materiálu, drobného dlouhodobého majetku i dlouhodobého hmotného majetku s hodnotou nad 40.000,- se řídí kritériem spotřeby pořizovaného spotřebiče. Opatření jako zavedení elektronizace materiálů pro představitele města, kdy materiály nedostávají v papírové ale pouze digitální podobě, nebo tzv. elektronické procesy sloužící pro veškerou elektronickou bezpapírovou komunikaci a schvalovací procesy (work flow) daňových dokladů, smluv atd. v rámci úřadu také snižují energetickou efektivnost úřadu. Je proveden pasport veřejného osvětlení, proběhla optimalizace odběrných míst a data slouží jako podklad k postupné rekonstrukci VO ve městě.
|
-
Ne
Při nakupování a při zpracovávání zadávací dokumentace se úřad řídí metodikou odpovědného veřejného zadávání zpracovanou MPSV. Činíme i další kroky týkající se bezpapírového work flow, ...
-
odhadem 40 %
Město a jeho organizace
provádějí pravidelné vyhodnocování technické úrovně spotřebičů i vozového parku
s vazbou na jejich vlastnosti v oblasti emisí znečišťujících látek,
možnosti recyklace nebo náhrady za ekologicky šetrnější alternativy. Opravy a
obnova těchto prostředků pak závisí na komplexním vyhodnocení nejen finančních
ale i ekologických souvislostí těchto opatření.
Při nákupu elektrospotřebičů je
přihlíženo k energetické třídě spotřebičů a jsou nakupovány takové, které
splňují kategorii A a vyšší.
-
10 %
Recyklovaný papír se používá pouze pro ruční psaní. Na Městském úřadě ve Velkém Meziříčí se recyklovaný papír do kopírek nepoužívá, jelikož prach z recyklovatelného papíru se usazuje ve strojích, což zvyšuje náklady na servis, opravy a profylaxi.
Používá se na ostatní činnosti (papírové utěrky na WC, volné listy, ...) Počty nakoupených papírů v čase klesá, hlavně díky elektronizaci. 2020 - počet nakoupených papírů A4 1.071.000 ks 2021 - počet nakoupených papírů A4 884.000 ks 2022- počet nakoupených papírů A4 624.000 ks
-
Ano
Město a jeho organizace
provádějí pravidelné vyhodnocování technické úrovně spotřebičů i vozového parku
s vazbou na jejich vlastnosti v oblasti emisí znečišťujících látek,
možnosti recyklace nebo náhrady za ekologicky šetrnější alternativy. Opravy a
obnova těchto prostředků pak závisí na komplexním vyhodnocení nejen finančních
ale i ekologických souvislostí těchto opatření. Při nákupu elektrospotřebičů je
přihlíženo k energetické třídě spotřebičů a jsou nakupovány takové, které
splňují kategorii A a vyšší.
-
odhadujeme na 40%
Recyklovaný papír do kopírek není nakupován,
protože jeho používání se ukázalo jako neekologické a neekonomické ve
vztahu k životnosti tiskáren. Používá se na ostatní činnosti (papírové utěrky
na WC, volné listy, ...) V jisté míře je i používán například při tvorbě
propagačních materiálů města. Spotřebiče jsou při nákupu posuzovány i z hlediska eko
třídy a jsou nakupovány spotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Stejný princip je uplatňován i při nákupu spotřebního
zboží s pozitivním vlivem na UR.
|
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi. Některé činnosti jsou sledovány částečně.
|
Ačkoli město nemá zpracované vnitřní předpisy pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti, postupuje jak město, tak jeho přímo řízené organizace podle metodiky odpovědného veřejného zadávání. V rámci sebehodnocení je zmiňována také snaha o elektronizaci rozhodovacích workflow a obecně přestupu k elektronickému zpracování dat , e-úřadu, což ukazuje i snížení spotřeby papíru z 1,047 tis. ks v roce 2020 na 624 tis. Kč. Trend hodnotím jako zlepšující. Doporučuji nadále upřednostňovat výběr výrobků s ekoznačkou a kladně hodnotím cca 40% zastoupení těchto výrobků v nákupech spotřebního materiálu.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Je zaveden celoplošný komplexní
systém třídění komunálního odpadu. Dochází k neustálému navyšování počtu sběrných hnízd i množství nádob na tříděné složky KO. V roce 2022 byl připraven projekt pro podání žádosti na OPŽP na zbudování RE-USE centra v areálu technických služeb. V areálu skládky odpadů bylo postaveno překladiště odpadů, tak aby se od roku 2023 (po dodání svozového vozidla) vozil směsný komunální odpad k energetickému využití do ZEVO - SAKO Brno. Osvěta a popularizace třídění odpadů probíhá v rámci kampaní (Den země, Ukliďme Česko - Čistá Vysočina). Informace jsou
umístěny na webových stránkách města a v tištěném měsíčníku, který
obdrží každá rodina do své schránky. Dobré výsledky v oblasti
s nakládáním s odpady byly potvrzeny i pravidelným umístěním města mezi nejlepšími v soutěži
"My třídíme nejlépe" v kategorii měst a obcí nad 5.000 obyvatel.
|
Systém odpadového hospodářství je nastaven na místní potřeby a je průběžně optimalizován. Podrobnější komentář u hodnocení podrobnějších parametrů této kapitoly. Upozorňuji na nutnost sledovat a systém maximálně přizpůsobit plnění Cílů OH stanovených zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Po městě je rozmístěno asi 140 stanovišť na tříděné
složky komunálního odpadu (došlo tedy k navýšení počtu sběrných hnízd). Krom papíru, plastů, nápojových kartonů a skla
(bílého a barevného zvlášť) jsou ve městě od roku 2009 rozmístěny i nádoby na
bioodpad (v zahrádkářských koloniích velkoobjemové kontejnery), od roku 2018 nádoby na kovy (30 stanovišť),
od roku 2015 nádoby na textil (12 stanovišť, které sváží společnost
TextilEco) a drobné elektro (8 stanovišť – od společnosti Asekol). Od roku 2019 postupně umisťujeme na vybraných stanovištích (v současnosti jich je 25) nádoby pro sběr jedlých tuků a olejů (sváží společnost Fritex) Množství některých vytříděných odpadů za
rok (tun)
Druh tříděného dopadu (v tunách)
|
2020
|
2021
|
2022
|
Papír a lepenka
|
330
|
344
|
314
|
Sklo
|
213
|
201
|
203
|
Plasty
|
299
|
294
|
285
|
Kovy
|
95
|
88
|
79
|
Dřevo
|
203
|
241
|
200
|
Bioodpad
|
1275
|
1249
|
1113
|
Jedlé tuky a oleje
|
3
|
4
|
3
|
Textil
|
50
|
35
|
35
|
|
-
Ano
Velkém Meziříčí je možnost třídit tyto druhy odpadů:
- papír a lepenka
- sklo
- plasty
- nebezpečný odpad
- kovy železné
- kovy neželezné
- stavební odpad (kódy 170101, 170102, 170103, 170107)
- elektroodpad
- dřevěný odpad
- bioodpad
- potravinové tuky a oleje
- textilní odpad
- elektroodpad - v rámci zpětného odběru
- zářivky a výbojky - v rámci zpětného odběru - pneumatiky - v rámci zpětného odběru
-
Ano
rok 2020: 230 kg/ob./rok rok 2021: 228 kg/ob./rok rok 2022: 200kg/ob./rok snížilo se zejména množství vytříděného BRO do nádob, textilu
|
Je zaveden celoplošný komplexní systém třídění komunálního odpadu.
|
V rámci systému nakládání s komunálními odpady jsou sbírány všechny druhy odpadů, které občanům mohou vzniknout. Kladně hodnotím zejména často opomíjený tok stavebních a demoličních odpadů. Zavedený systém ve městě je funkční a rozvinutý. Je však potřeba jej dále vyhodnocovat, sledovat a upravovat, aby se jeho potenciál i s ohledem na povinnost plnění Cílů OH dále rozvíjel.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obyvatelé města jsou pravidelně informováni na webu
města, v měsíčníku Velkomeziříčsko a na internetovém portále NovinyVM. Ve
městě funguje ekocentrum Chaloupky, které pořádá osvětové kampaně několikrát do
roka. Spolupracujeme se společností EKO-KOM, která zhruba 1x za tři roky
provede osvětovou kampaň na základních školách. Informace
jsou pravidelně zveřejňovány na webových stránkách města - www.velkemezirici.cz,
v rubrikách příslušných odborů či konkrétních aktivit. Např. oblast životního
prostředí viz https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/odbory/odbor-zivotniho-prostredi. Pozvánky, výstupy aktivit či
účast v soutěžích, jsou uveřejněny i v místním
zpravodaji Velkomeziříčsko, občané jsou tak informováni o všem novém, co se
udržitelného rozvoje týká. Město
Velké Meziříčí se pravidelně umisťuje v soutěži "My třídíme nejlépe",
kterou realizuje Kraj Vysočina ve spolupráci s kolektivními systémy EKO-KOM,
a.s., ASEKOL, a.s. a ELEKTROWIN, a.s. a to v hlavní soutěži, v kategorii nad 5.000
obyvatel. V
letech 2019 - 2021 se pokaždé umístilo na předních příčkách – 2x na druhém
místě, 1x na třetím místě v kategorii
obcí nad 5.000 obyvatel v rámci Kraje Vysočina https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11147-v-trideni-odpadu-jsme-opet-nejlepsi Obyvatelé
se rovněž zapojili do soutěže Baterkománie, jejímž cílem je podpořit třídění a
recyklaci baterií. Město
vytvořilo a zveřejnilo příručku Odpady v domácnosti a jak na ně 1. a 2. díl
- https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/odbory/odbor-zivotniho-prostredi/11021-odpady-v-domacnosti-a-jak-na-ne-2-dil.
Příručku obdrželi obyvatelé města a místních částí i do svých poštovních
schránek.
Během
roku probíhají debaty ohledně odpadů a udržitelného rozvoje, např.: https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11205-nejlepsi-je-vzniku-odpadu-predchazet-vyplynulo-z-debaty Místní spolky pořádají charitativní bazárky s oblečením, hračkami. Tyto akce jsou městem taktéž podporovány.
Motivací pro třídění je již několik let se nezvedající
místní poplatek za komunální odpad. Pro občany nabízíme sadu čtyř tašek na
třídění papíru, skla, plastů a kovů (zdarma).
Z posledních dvou dotací z OPŽP (rok 2015 a 2018) jsme rozdali 800
kusů kompostérů do pětileté výpůjčky a následného převodu do osobního
vlastnictví (tedy také zdarma). V roce 2023 bude požádáno o dotaci z OPŽP na nákup dalších kompostérů a na zbudování RE-USE centra v areálu sběrného dvora. Dále
v rámci motivace snižujeme docházkovou vzdálenost pro občany
k separačním hnízdům…. Z původních zhruba 60 stanovišť (v roce 2004)
jsme dosáhly za 20 let ztrojnásobení množství stanovišť, jejich rozšíření, zněkolikanásobení množství kontejnerů na tříděné složky komunálních odpadů, aby nedocházelo k přeplňování kontejnerů a aby tak na stanovištích nevznikaly "černé skládky" Všem ukrajinským rodinám, které se přihlásily k přechodnému pobytu ve městě byly doručeny letáky v ukrajinštině týkající se správného třídění odpadů.
Ve školách a školkách jsme se společností EKO-KOM rozmístili krabice a tašky na třídění odpadů na chodby, do vestibulu i vybraných tříd.
Firmy a drobní podnikatelé jsou taktéž informováni
prostřednictvím webových stránek města. Metodicky jsou vedeni na odboru
životního prostředí, ať už v rámci ohlašování odpadů přes webový portál
ISPOP, tak jsou jim poskytovány informace ohledně firemního odpadového
hospodářství.
|
-
Ano
V roce 2020 to bylo celkem 2.054.000 kg, tedy v přepočtu
181 kg na osobu a rok.
V roce 2021 bylo množství SKO 1.928.000 kg, tedy v přepočtu 170 kg na osobu a
rok.
V roce 2022 město naprodukovalo 1.873.000 kg SKO, tedy v přepočtu 165 kg na
osobu a rok.
V posledních třech letech dochází k postupnému snižování množství SKO na obyvatele a rok.
-
Ano
Rok 2020:
Podíl BRO ku SKO: 62%
Podíl
plastů k SKO: 16 %
Podíl skla k SKO: 10 %
Podíl papíru k SKO: 14 %
Rok 2021:
Podíl
BRO k SKO: 66 %
Podíl
plastů k SKO: 15 %
Podíl skla k SKO: 10%
Podíl papíru k SKO: 17 %
Rok 2022:
Podíl BRO ku SKO: 59 %
Podíl
plastů k SKO: 15%
Podíl skla k SKO: 11%
Podíl papíru k SKO: 17 %
Podíl biologicky rozložitelných
odpadů ke směsnému komunálnímu odpadu se pohybuje každoročně kolem 60%. S ostatními složkami KO (papír, plasty, sklo) je situace také neměnná, každoročně se poměr vytříděných složek KO vůči SKO nijak výrazně nemění. Město Velké Meziříčí se po dobu několika let umisťuje na předních
příčkách v krajské soutěži My třídíme nejlépe., pořádanou ve spolupráci s obalovou společností EKO-KOM.
S postupujícím
rozvojem města a stavbou nových sídelních útvarů rostou plochy veřejné zelně a
tím i produkce BRO, který vzniká při jejich údržbě.
|
Motivace a informovanost občanů je na dobré úrovni, svědčí o tom i množství vytříděných odpadů. Velké Meziříčí bylo v rámci Kraje Vysočina a obcí ORP v posledních třech letech vyhodnoceno 2x na prvním místě a jednou na místě třetím co se týká třídění odpadů.
|
Město v současné době provozuje 140 míst pro sběr tříděných složek komunálních odpadů včetně výrobků s ukončenou životností v rámci spolupráce s kolektivními systémy, čimž je možnost třídění přístupná všem obyvatelům. Kladně hodnotím rozsah druhů odpadů v systému třídění, kdy kromě povinných komodit stanovených zákonem je možné odevzdat také stavební odpady, apod. Je k dispozici příručka Odpady v domácnosti a jak na ně, která je průběžně aktualizovaná. Souhlasím s tvrzením uvedeným v sebehodnocení, že motivací je i nezvedající se místní poplatek za komunální odpady. Velmi dobrým krokem podporujícím třídění odpadů, bylo vytvoření návodu jak na odpady pro ukrajinské uprchlíky, kteří se přihlásili k pobytu ve městě. Správné fungování systému třídění komunálních odpadů lze ověřit postupným snižováním produkce směsných komunálních odpadů, kdy došlo k poklesu v absolutním čísle z 2.054 t v roce 2020 na 1.873 t v roce 2022. V přepočtené hodnotě na jednoho obyvatele je tento pokles ze 181 kg/obyv./rok v roce 2020 na 165 kg/obyv./rok v roce 2022. Celostátní průměr v ČR za rok 2021 (poslední dostupný) je 262,44 kg/obyv./rok 0
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí prostřednictvím Technických
služeb, které ze 100% vlastní,
provozuje sběrný dvůr, kde je možné odevzdávat nebezpečné odpady všeho druhu. V místních částech
probíhají 2x ročně svozy nebezpečných odpadů (na jaře a na podzim).Na vybraných
stanovištích jsou umístěny červené nádoby na drobné elektro, na městském úřadě (Nové budově a v budově bývalé Spořitelny) jsou umístěny nádoby na sběr monočlánků a baterií, na Nové budově úřadu, na odboru ŽP je dále umístěna nádoba na sběr drobného elektra, stejně tak probíhá zpětný
odběr elektrozařízení v prodejnách elektro, pneumatiky lze bezplatně odevzdat
při výměně v pneuservisech (zpětný odběr), od roku 2022 opět na sběrném dvoře, baterie a monočlánky lze taktéž
odevzdat v prodejnách. Město Velké Meziříčí spolupracuje s kolektivními systémy prostřednictvím veřejných sběrných míst (ASEKOL) a na sběrném dvoře (ASEKOL, Elektrowin, Ecobat, Ekolamp), pneumatiky jsou zpětně odebírané ve všech pneuservisech ve městě společností Eltma, nově i na sběrném dvoře. Vzhledem k nově vydané legislativě v oblasti odpadového hospodářství došlo k aktualizaci smluv s provozovateli kolektivních systémů.
Celkové množství nebezpečných odpadů za rok 2020: 51 tun (z toho 20 tun azbestu) 2021: 60 tun (z toho 30 tun azbestu) 2022: 60 tun (z toho 28 tun azbestu)
Celkově se množství nebezpečných odpadů (pokud
z nich vyjmeme nebezpečné odpady ze stavebnictví) snižuje, množství
nebezpečného stavebního odpadu je odvislé od množství staveb a rekonstrukcí
objektů soukromých osob na území města, v době pandemie se zřejmě lidé více věnovali opravám svých starších nemovitostí, případně úklidu v garážích, stodolách, chatách, což se také projevilo na množství odevzdaného nebezpečného odpadu.
|
|
Město má vytvořeny stabilní možnosti pro odevzdávání nebezpečných složek odpadu (ať už ve sběrném dvoře, v rámci svozu NO z místních částí a také v rámci zpětného odběru výrobků s ukončenou životností).
|
Kromě sběrného dvora je 2x ročně (jaro, podzim) prováděn mobilní sběr odpadů, přičemž kromě zaměření na odpady kategorie nebezpečný jsou zároveň sbírány, resp. vytvořena místa pro oddělené odkládání komunálního odpadu také pro odpadní elektrická a elektronická zařízení s potenciálním obsahem nebezpečných látek - spolupráce s kolektivními systémy. Vytvořený systém je funkční a optimalizovaný pro potřeby města.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
V rámci městského úřadu je zřízena
pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnost patří
sledování nebo sběr (údaje od školníků a domovníků) a vyhodnocování spotřeby
energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energií. Vzhledem k aktuálnímu vývoji energetické situace a vzhledem k legislativním povinnostem dle zákona č. 406/2000 Sb. město připravuje zavedení energetického managementu budov a zařízení v majetku města a zavedení normy ČSN EN ISO 50 001.
|
Oblast hospodaření s energiemi je ve městě řízena, je jmenován energetický manažer. Veškeré investiční aktivity jsou prováděny podle principů trvalé udržitelnosti a energetické efektivnosti. Více v hodnocení podrobnějších parametrů této kapitoly níže.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci městského úřadu je zřízena pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnosti patří sledování a vyhodnocování spotřeby energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energie. Vzhledem k aktuálnímu vývoji energetické situace a vzhledem k legislativním povinnostem dle zákona č. 406/2000 Sb. město připravuje zavedení energetického managementu budov a zařízení v majetku města a zavedení normy ČSN EN ISO 50 001. V budovách v majetku města jsou zpracovány energetické audity budov a vyvěšeny průkazy energetické náročnosti budovy. Postupně město do roku 2019, viz. minulý audit, realizovalo na budovách v majetku města z 99 % energeticky úsporná opatření spočívající v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění, rekonstrukce osvětlení apod. V městských budovách je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. Monitoringem energií došlo za poslední období k významnému zlepšení a úspoře. rok 2020 (částky uvedeny bez DPH) Výměna výměníků Bezručova č.p. 1520 a č.p. 1543 - 587.958,- Kč Výměna střešní krytiny V Jirchářích č.p. 313 - 904.931,- Kč Prodloužení plynofikace k č.p. 1520 a č.p. 1543 - 587. 958,- Kč rok 2021 Přestavba bývalého internátu na ul. Hornoměstská na byty domu s pečovatelskou službou - 83.000.000,- Kč Výměna oken a dveří Mírová č.p. 1886 - 481. 365,- Kč rok 2022 Klimatizace Obecník - 558.357,- Kč Výměna oken Strmá č.p. 1050 - 721.632,- Kč Opravy Obecník - 835.140,- Kč Výměna oken a dveří Čermákova č.p. 2009 - 946.977,- Kč S ohledem na energetickou
krizi, která vypukla v roce 2022 kvůli válce na Ukrajině, dochází
k pravidelnému sledování spotřeby energií v rámci příspěvkových
organizací zřizovaných městem Velké Meziříčí. Už v pololetí roku 2021 se začala u našich 12
příspěvkových organizací sledovat spotřeby vody, plynu a elektřiny. První
odečet provedly příspěvkové organizace k 1.7.2021. První sledované období
bylo pololetní (od 1.7.2021 do 31.12.2021), druhé taktéž pololetní (od 1.1.2022
do 30.6.2022). Pak se dle pokynu pana místostarosty (v souvislosti
s nastávající energetickou krizí) začala sledovat spotřeba čtvrtletně
(první sledované čtvrtletní období bylo od 1.7.2022 do 30.9.2022). Teď se tedy
sleduje spotřeba ve čtvrtletních odečtech. Podobně to pak začalo od 1.1.2023
fungovat i v rámci budov určených pro fungování Městského úřadu Velké
Meziříčí, kde se sleduje spotřeba ve všech čtyřech budovách městského
úřadu. Výsledky ze sledování spotřeby
vody, plynu a elektřiny pak budou využity pro další motivaci ředitelů a
zaměstnanců příspěvkových organizací a městského úřadu, aby i nadále šetřením
s energiemi přispívali k ekologickému chování města. Dále byl dne 14.9.2022
vydán s účinností od 15.9.2022 příkaz tajemníka Městského úřadu Velké
Meziříčí č. 5/22 ze dne, kterým se stanoví opatření ke snížení spotřeby zemního
plynu a elektrické energie (dále jen „Příkaz“). Tímto Příkazem byly
konkretizovány pravidla stanovená obecně závaznými právními předpisy (zejména
vyhláškou č. 194/2007 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku
teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro
přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov
přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie, ve znění
pozdějších předpisů) pro potřeby Městského úřadu Velké Meziříčí. Základním
pravidlem uváděným Příkazem je potřeba dosáhnout úspor v mezích platného
právního řádu při aplikaci principu odpovědného přístupu každého jednotlivce
při nakládání s veřejnými hodnotami a principu vědomé sebekontroly. Nejlépe
tak, že se všichni budou snažit v zaměstnání využívat elektrickou energii
a zemní plyn podobně úsporně, jako by tak činili u sebe doma. Za účelem zhodnocení legislativních povinností
vyplývajících ze zákona 406/2000 Sb., o hospodaření energií, byla pro potřeby
města Velké Meziříčí v listopadu 2022 zpracována „Analýza spotřeb energie
Velké Meziříčí (Energetický audit, ISO 50 001)“. Studie byla zpracována
Energetickou agenturou Vysočiny a bylo hodnoceno, zda je město Velké Meziříčí
(a jeho příspěvkové organizace a firmy s obchodním podílem 100 %) povinno
zajistit podle §9 odst. 3 zákona č. 406/2000 Sb. pro své vlastněné energetické
hospodářství provedení energetického auditu v případě, že hodnota průměrné
roční spotřeby energie energetického hospodářství za poslední 2 po sobě jdoucí
kalendářní roky je vyšší než 500 MWh. Závěrem z analýzy bylo, že město
Velké Meziříčí má dle zákona 406/2000 Sb. povinnost mít vyhotovený energetický
audit anebo zavedenou normu ČSN EN ISO 50 001. Zpracovatel studie vzhledem k
rozsahu energetického hospodářství doporučil učinit kroky, které by umožnily
plynulé zavedení normy ČSN EN ISO 50 001 - Systém managementu hospodaření
energií. Dále byl Energetickou
agenturou Vysočiny zpracován v listopadu 2022 vzorový pasport úspor
energie pro dvě budovy, v nichž sídlí Městský úřad Velké Meziříčí.
Primárním cílem pasportu bylo snížit spotřebu energie v budovách. Dalšími cíli
pak bylo zvýšit bezpečnost a spolehlivost zásobování energií, zlepšit
hospodárnost užití energie, podporovat udržitelný rozvoj a zlepšit pracovní
prostředí zaměstnanců a občanů. Pro budovu Radnická
29/1 byly navrženy následující specifická opatření: ·
seřízení
regulace topení – ekvitermní křivka a následně hlavice na radiátorech ·
nastavení
cirkulace teplé vody (kontrola časů a nastavení výkonu čerpadla) ·
svítidla
– vyčištění, osazení LED, kontrola svítivosti a osvětlení ·
zateplení
půdy ·
kontrola
teploty v místnostech, doplnění teploměrů ·
kontrola
vhodnosti sazby odběru elektrické energie ·
správný
způsob větrání a využívání klimatizace Pro budovu Náměstí č. p. 14 byly navrženy následující
specifická opatření: ·
nefunkční
regulace topení – uvedení do provozu (nebo náhrada), seřízení regulace topení
podle ekvitermy ·
vysoká
spotřeba zemního plynu pro prostory městské policie – identifikace příčiny ·
kontrola
využití teplé vody, nyní cirkulace vypnuta ·
svítidla
– vyčištění, osazení LED, kontrola svítivosti a osvětlení ·
instalace
fotovoltaických panelů na jižní střechu ·
kontrola
vhodnosti sazby odběru elektrické energie ·
kontrola
teploty v místnostech, doplnění teploměrů ·
kontrola
výkonu a doby chodu vzduchotechniky, správný způsob větrání a využívání
klimatizace Celkový návrh opatření pak doporučoval: ·
implementovat
systém normy ISO 50001 nebo energetický audit ·
zkontrolovat
sazby odběru elektrické energie ·
realizovat
opatření uvedená u jednotlivých objektů ·
vypracovat
energetické pasporty budov ·
kontrolu
plnění projektovaných parametrů ·
instalovat
fotovoltaické panely na střechy budov, kde je to možné Závěrečným doporučením od zpracovatele pasportu pak bylo
při realizaci úsporných opatření postupovat v souladu s pravidly energetického
managementu města Velké Meziříčí. S tím, že prvotně je potřeba ustanovit
funkci energetického manažera, důsledně monitorovat spotřebu energie a vytvořit
akční plány pro jednotlivá opatření. V rámci těchto doporučení byla zpracován
harmonogram postupu při řešení navržených
opatření s tím, že na odstranění specifických opatření pro obě budovy byl stanoven termín do 31.1.2023. Pro
opatření týkající se instalace
fotovoltaických panelů na jižní střechu budovy Náměstí č. p. 14 byl stanoven
úkol počkat na vyhotovení energetického auditu (ten by snad mohl být hotov do
konce roku 2023). Pořízení a instalace fotovoltaických panelů by pak měla být
provedena pouze za předpokladu, že na to město získá dotaci (aby to mělo také
ekonomický smysl) a že to bude legislativně umožněno provést v budově,
která se nachází v městské památkové zóně. Taktéž
byla stanoven do 31.1.2022 úkol provést revizi pracovní činnosti stávajícího
energetika města p. Sedláčka s přihlédnutím
k závěrům z analýzy spotřeb energie Velké Meziříčí a s doporučením
z pasportů dvou budov. Jako
nejdůležitější úkol pak bylo zadáno do konce roku 2023 monitorovat možnosti Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných
zdrojů energie - Programu EFEKT (viz. https://www.mpo-efekt.cz/cz/ ). Pokud by to bylo možné, tak připravit projektový záměr a podat ve
stanoveném termínu žádost na základě které bude možné zpracovat dokument
týkající se hospodaření s energiemi v rámci města Velké Meziříčí a
jeho příspěvkových organizací a firem.
Na základě tohoto dokumentu by pak bylo
přistoupeno ke zpracování energetického auditu a k následnému
implementování normy ISO 50001.
|
-
Ano
Od roku 2014 existuje pozice energetického manažera.
|
V roce 2014 byla zřízena funkce energetického manažera, který nejprve provedl audit všech odběrných míst, kontrolu nastavených sazeb. Je pravidelně sledován odběr energií, město vypisuje tendery na nákupy energií pro všechna odběrná místa. Na základě návrhů energetika jsou prováděna jednotlivá opatření vedoucí ke snižování spotřeby energií.
|
Systém energetické managementu je vytvořen. Od r. 2014 je zřízena funkce energetického manažera.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
data jsou získávána: - pro řízený centralizovaný nákup energií pro město a jeho organizace - pro plánování rekonstrukcí a modernizací se současnou realizací energeticky úsporných opatření - pro vyhodnocování skutečného přínosu realizovaných energeticky úsporných opatření - pro optimalizaci energeticky hospodárného provozu budov a technických zařízení v majetku města (měsíční perioda) - pro hodnocení naplnění energetické politiky
|
-
viz. tabulka
Celková spotřeba energií za město
|
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
Elektřina
|
88336
|
94549
|
91401
|
91783
|
93664
|
96720
|
dosud neposkyt-nuto
|
Zemní plyn
|
94807
|
96978
|
96825
|
92187
|
92356
|
99963
|
82278
|
Hnědé a
černé uhlí
|
2,976
|
584
|
370
|
385
|
336
|
314
|
323
|
Celkem
|
183146
|
192111
|
188596
|
184355
|
186356
|
196997
|
|
Výroba
energie z OZE
|
6858
|
7833,9
|
10335
|
12225
|
14286
|
16827
|
25321
|
Podíl
|
3,7 %
|
4,1 %
|
5,5 %
|
6,6 %
|
13%
|
11,7%
|
|
Počet realizovaných "fotovoltaik" v letech 2020 až 2022 a celkový instalovaný příkon v katastru města a jeho okolí Rok realizace | Počet fotovoltaik | Instalovaný příkon | 2020 | 34 | 445 kW | 2021 | 48 | 362kW | 2022 | 168 | 1584 kW |
-
viz. tabulka
Celková spotřeba energií za město
|
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
Elektřina
|
88336
|
94549
|
91401
|
91783
|
93664
|
96720
|
dosud neposkyt-nuto
|
Zemní plyn
|
94807
|
96978
|
96825
|
92187
|
92356
|
99963
|
82278
|
Hnědé a
černé uhlí
|
2,976
|
584
|
370
|
385
|
336
|
314
|
323
|
Celkem
|
183146
|
192111
|
188596
|
184355
|
186356
|
196997
|
|
Výroba
energie z OZE
|
6858
|
7833,9
|
10335
|
12225
|
14286
|
16827
|
25321
|
Podíl
|
3,7 %
|
4,1 %
|
5,5 %
|
6,6 %
|
13%
|
11,7%
|
|
-
-
Spotřeba zemního plynu ve Velkém Meziříčí:
rok 2022 = MWh
rok 2021 = 99.963 MWh
rok 2020 = 92.356 MWh
-
0 KWh
Pouze lokální kotelny, tudíž spotřeba zemního plynu a uhlí, nikoliv CZT.
-
Ano
Spotřeba MěÚ
rok 2022: motorový
benzin = 1985 l motorová
nafta = 1031 l
rok 2021:
motorový benzin = 1539 l
motorová nafta = 917 l
rok
2020:
motorový benzin = 2249 l
motorová nafta = 813 l
-
Všechny budovy města jsou ze zákona označeny štítkem energetické náročnosti budov, jejichž platnost je 10 let. Na začátku roku 2024 budou všechny tyto štítky aktualizovány. Únorové zastupitelstvo města schválilo finanční prostředky na zpracování ISO 50001, které získáme v roce 2024.
Přínosem certifikace systému managementu hospodaření s energií podle ISO 50001 je pomoc organizacím při vytváření systémů managementu a procesů nezbytných pro zlepšování energetické hospodárnosti.
-
Ano
Celková spotřeba energií za město
|
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
MWh
|
Elektřina
|
88336
|
94549
|
91401
|
91783
|
93664
|
96720
|
dosud neposkyt-nuto
|
Zemní plyn
|
94807
|
96978
|
96825
|
92187
|
92356
|
99963
|
82278
|
Hnědé a
černé uhlí
|
2,976
|
584
|
370
|
385
|
336
|
314
|
323
|
Celkem
|
183146
|
192111
|
188596
|
184355
|
186356
|
196997
|
|
Výroba
energie z OZE
|
6858
|
7833,9
|
10335
|
12225
|
14286
|
16827
|
25321
|
Podíl
|
3,7 %
|
4,1 %
|
5,5 %
|
6,6 %
|
13%
|
11,7%
|
|
|
Data jsou využívána pro další opatření vedoucí ke snižování spotřeby energie.
|
Měřená data o spotřebách energií jsou ukládána a vyhodnocována a slouží k následnému managementu a řízení rizik. Doporučuji zajištění maximálního propojení a systematické hodnocení na úrovni celého města.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí s ohledem na budoucí spotřebu energie. Při zpracování projektů na investiční akce se město řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo novostaveb jsou součástí projektu PENB. V rámci realizace projektu IPRM byla realizována řada opatření, která přispěla velkou měrou k ochraně životního prostředí a zlepšení kvality života obyvatel žijících v této lokalitě. Uvažovanými aktivitami došlo k realizaci projektových záměrů na objektech, které jsou v majetku města. Byly zatepleny obvodové pláště a střechy bytových domů. Investice do zateplení směřovaly k výraznému zlepšení tepelně technických vlastností bytových domů, k zamezení výskytu plísní s pozitivním dopadem na životní prostředí včetně zvýšení fyzické atraktivity zóny. Byly rekonstruovány a modernizovány společné prostory bytových domů. Rekonstrukcí a modernizací výtahů se zlepšila bezpečnost a spolehlivost, snížila se nákladnost provozu a údržby.
|
|
I když město nemá zpracován vnitřní předpis, jsou při investičních akcích dodržovány platné zákony a normy, které mají za cíl dosáhnout energetických úspor.
|
Ačkoli město nemá samostatné předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby s ohledem na budoucí spotřeby energií, je postupováno dle platných předpisů a sledování energetické náročnosti budov (PENB). S ohledem na stávající vývoj a zajištění bezpečnosti a trvalého přísunu jednotlivých energetických komodit je nutné zvažovat, přípravovat a ideálně i realizovat vícezdrojovou energetiku a energetickou soběstanost jednotlivých budov.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba energie se na úrovni města Velkého Meziříčí sleduje u veškerého majetku se kterým nakládá město a nebo jeho městské organizace. Od roku 2014 se sleduje vyúčtování nákladů na vytápění, spotřebu el. energie, vodu a plyn. Získaná data od jednotlivých ZŠ a MŠ se evidují ročně. Porovnávají se roční spotřeby energií mezi jednotlivými ZŠ a MŠ, zejména u těch, kde bylo potřeba znát data pro připravované investiční akce. Spotřeba vody v budovách MěÚ (v m3)
Budova ve
vl. města
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Hasičská
zbrojnice
|
268
|
270
|
265
|
237
|
292
|
336
|
365
|
324
|
Záchranná
služba
|
221
|
180
|
189
|
189
|
185
|
223
|
185
|
202
|
Spořitelna
|
164
|
177
|
190
|
180
|
165
|
208
|
248
|
261
|
Nová budova
radnice
|
132
|
80
|
76
|
68
|
75
|
120
|
105
|
114
|
Stará
budova radnice
|
504
|
513
|
492
|
496
|
546
|
549
|
505
|
526
|
K měsíční spotřebě energií. Otázkou je využití získaných údajů. Meziroční porovnání měsíčních údajů v objektech, kde je spotřeba energií zásadně ovlivňována klimatickými podmínkami, by totiž mohlo vést k nesprávným závěrům a následným opatřením.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Do budoucna je nezbytné pro lepší přehlednost, dostupnost, rychlost zpracování dat a dokumentů pořídíit energetický sw, ktrý by všechna energetická data a dokumenty evidoval centrálně, byl přístupný i pro organizace města, občany.
|
Spotřeby energií, včetně vody, jsou na úrovni města sledovány u veškerého majetku se kterým nakládá město a nebo jeho městské organizace. Od roku 2014 jde o parametry (vytápění, spotřeba el. energie, voda a plyn) v různých intervalech od měsíčních po roční.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci územního plánu a příslušných regulativů. Vzhledem k zákonu o zadávání veřejných zakázek je obtížné hodnotit původ stavebních hmot, jejich energetickou náročnost při výrobě, ani využívání recyklovatelných materiálů. Pozitivně je však třeba hodnotit zateplování objektů v majetku města, tzn. základních a mateřských škol, bytů v majetku města, apod. Při investičních akcích města je maximální snaha recyklované stavební odpady (vedlejší produkty) stejně jako zeminu v režimu předcházení vzniku odpadů využít na dalších akcích a projektech města.
|
Možnosti, které město v této oblasti má, jsou využívána. Výstavba je prováděna podle územních regulativů. Investiční akce prováděné městem jsou vedeny ve snaze maximálního využití recyklovaných materiálů a energetické efektivnosti.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá schválený vnitřní regulační předpis, kterým by řešil problematiku udržitelnosti při vlastní investiční činnosti. V současnosti jsou preferovány principy udržitelného rozvoje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu.
|
-
Ne
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
-
Ne
V praxi velmi obtížně realizovatelné.
|
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
|
Předpis sestaven není. Postupuje se podle pravidel udržitelného rozvoje. Z hlediska municipalit je toho hledisko možné uplatnit pouze u vlastní výstavby.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledování na úrovni celého města je náročnější. Data je možné získat od distributorů (E.gd, Inoggy, atd.).
|
|
Nebylo dosud stanoveno, nelze hodnotit. Překládáme spustit tuto aktivitu do zpracování dalšího auditu.
|
V současné době není možné tyto indikátory sledovat a hodnotit.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout, protože alespoň částečné zateplení (výměna oken) bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Plocha, kde byla provedena energetická opatření z prostředků města nebo z jiných dotačních titulů nebyla dosud spočítána. Vyčíslit lze pouze úsporná opatření. (viz. 3.3.1) Tento přehled však nezahrnuje nájemní bytové domy a pronajímané nebytové prostory. V menších objektech se realizují většinou jen dílčí energeticky úsporná opatření v rámci oprav a snížení spotřeby energie se nevyčísluje. V zadání se pouze stanoví, že dotčená konstrukce musí po opravě splňovat doporučenou hodnotu součinitele prostupu tepla dle ČSN 73-0540-2 v platném znění. Město v letech 2021- 2022 z energeticky zcela nevyhovujícího internátu pro střední školy vybudovalo i s přispěním dotace za 80 mil. Kč bytový dům s malometrážními byty (35 bytů). Při splnění všech energetických norem.
|
|
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout. Úplné či částečné zateplení bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Stavební úpravy vedou k úsporám energií.
|
Podlahová plocha není sledována. Dle informací ze sebehodnocení došlo u většiny budov spravovaných městem k zateplení a jsou prováděny další energetické úspory.
|