6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace je stabilní, přesto by podpora města mohla být aktivnější. Pracuje se na strategickém dokumentu. Zvětší části se jedná o pozitivní vliv vývoje ekonomiky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz komentáře níže. Město se dle možností snaží podporovat místní zaměstnanost a podnikání při zachování principů udržitelného rozvoje. Nicméně v řadě případů bylo a je pod vlivem makroekonomické situace Česka i kraje a různých událostí (např. covid a jeho důsledky apod.) a ne všechny trendy v oblasti podnikání a zaměstnanosti může město ovlivnit.
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V době před pandemií COVID 19 se dařilo místní ekonomice extrémně dobře, překážkami byla pouze minimální nezaměstnanost a tím nedostatek pracovní síly. V této chvíli jsou dopady pandemie viditelné zejména v malých podnicích a u živnostníků. Mnohem výraznější jsou ovšem negativní dopady dramatického nárůstu cen energií. Tato skutečnost se dotýká i velkých podniků, jejich ziskovosti. Město aktuálně zpracovalo nový stratetický dokument, který řeší rozvoj města Břeclavi v horizontu 10 let. Jedna velká oblast (oblast C) se týká Ekonomiky, podníkání a cestovního ruchu. Konkrétně sem spadají podoblasti C2 (vytváření prostředí pro podnikání) a C3 (Podpora cestovního ruchu). V rámci podpory zaměstnanosti a místních podnikatelů město navíc zahajuje projekt technického vzdělávání od základního, přes střední školství až po stáže a praxe u místních významných zaměstnavatelů z oblasti průmyslu (Gumotex, Fosfa, Alcaplast). Město dále využívá zaměstnanců v rámci veřejněprospěšných prací, prací při výkonu trestu, je navázána úzká spolupráce s místním úřadem práce. V rámci dotačního projektu na odstraňování bariér při vstupu na pracovní trh prošlo několik stovek lidí technickými službami. Oddělení živnostenského úřadu každoročně pořádá na středních školách semináře na téma, jak začít podnikat. Město dále pracuje na vytvoření podnikatelského inkubátoru v rámci projektu oživení zámku
|
-
Dle živnostenských oprávnění.
-
5625 k 31. 12. 2020 - z toho 1749 právnických osob, 3876 fyzických osob
-
Vznik technických služeb, které nabízí práci obyvatelům sociálního bydlení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město disponuje strategickým dokumentem na podpotu podnikání a zaměstnanosti. Výhledově doporučuji provádět pravidelná vyhodnocení strategie, aby bylo vidět, jaké reálné výsledky strategie přináší. Jinak jsou aplikovány i další vhodné nástroje pro zvýšení podnikavosti např. na školách. Opět bude zajímavé sledovat konkrétní efekty těchto aktivit.
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Postupný nárůst je trendem posledních let. Vývoj díky pandemii prozatím nejsme schopni hodnotit, ale očekáváme mírný pokles. Do budoucna ovšem očekáváme trvalý mírný nárůst.
|
-
5625 k 31. 12. 2020 - z toho 1749 právnických osob, 3876 fyzických osob
Meziroční nárůst o 28 subjektů - 16 právnických osob, 12 fyzických osob
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace je dobrá a zatím stabilizovaná, má ale potencionál ke zlepšení, v případě vniku dalších (výrobních) kapacit ve městě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V případě hodnocení vývoje podnikatelských subjektů doporučuji trend hodnotit dle delší časové řady a nejen meziroční změnu. Data jsou dostupná na ČŠU. Dle metodické poznámky v indikátoru je vhodné tento ukazatel navíc přepočítat na počet ekonomicky aktivních obyvatel a nepracovat jen s absolutním číslem firem. V ideální případě by bylo vhodné pracovat s ekonomickými subjekty se zjištěnou aktivitou a nikoliv s celkovým počtem ekonomických subjektů (dávám tedy ke zvážení).
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Míra nezaměstnanosti dosáhla v Jihomoravském kraji hodnoty 4,02 %, okres Břeclav 3,63 %. V Jihomoravském kraji jde o meziroční pokles o 0,53 .
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Míra nezaměstnanosti je svázána s makroekonomickými trendy v národní ekonomice, ale i se specifiky kraje. Doporučuji doplnit časovou řadu nezaměstnanosti, alespoň za 5 let, aby bylo možné trend lépe interpretovat. Data jsou dostupná na MPSV nebo ČSÚ.
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Průběžná komunikace s firmami není ve městě zavedena. Ze sebehodnocení zástupců města není zřejmé, proč je zájem podnikatelů tak nízký, jestli došlo k vyhodnocení poptávky a jaké nástroje aktivní podpory jsou plánovány.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Komunikace s podnikateli probíhá, ale poptávka je evidentně nízká. Město dle poskytnutých informací neplánuje nějaké cílené aktivity k budoucí podpoře spolupráce s místními podnikateli.
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město znovu zavedlo pravidelné setkávání s podnikateli. Každé setkání je tématicky zaměřeno, často se jedná o projekty připravované městem, dopravní situace (obchvat atd.) či jiné konkrétní body. V rámci podpory zaměstnanosti a místních podnikatelů město navíc zahajuje projekt technického vzdělávání od základního, přes střední školství až po stáže a praxe u místních významných zaměstnavatelů z oblasti průmyslu (Gumotex, Fosfa, Alcaplast). Dále byly schváleny zásady spolupráce s investory, kdy byla jasně definována pravidla vzájemných vztahů. Další jednání probíhají individuálně dle potřeb obou stran. Řeší se rušivé provozy, dopravní obsluha, ochrana vodních zdrojů či odpadové hospodářství. Okresní hospodářská komora pořádá každoročně Břeclavský fortel, jehoč cílem je především přiblížení technických oborů absolventům i široké veřejnosti.
https://breclav.eu/aktuality/breclav-je-treti-nejlepsi-mesto-pro-byznys https://www.czechinvest.org/cz/Homepage/Akce/Podpora-zacinajicich-podnikatelu https://www.czechinvest.org/getattachment/Homepage/Akce/Podpora-zacinajicich-podnikatelu/pozvanka_Breclav.pdf
|
-
dobrá spolupráce s místními zaměstnavateli (Gumotex, Fosfa, Alcaplast, ZFP Group)
-
Město vyvolalo několik setkání s podnikateli, ale jejich zájem je velmi malý. Společný zájem nacházíme u dopravních staveb teď u rozvoje lokality i Zámku. Pravidelné setkávní s podnikateli na radnici
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Průběžná komunikace s podnikateli je ve městě zavedena dle informací v
auditu - avšak chybí nějaké doložení o konaných setkání. Je možné např.
využít odkaz na webové stránky města, nebo na místní zpravodaj apod.,
odkud by bylo jasné, kdy a jaké setkání se konalo (pokud něco podobného
je dostupné). Každopádně zájem ze strany podnikatelů je evidentně velmi
omezený a bylo by tedy vhodné doplnit, jaké opatření v této souvislosti
město chystá (pokud se nějaké aktivity plánují).
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Infocentrum obsloužilo v roce 2020 celkem 11.434 návštěvníků, což je výrazný pokles v porovnání
s předcházejícími lety. Tento úbytek byl způsoben pandemií covid 19, kvůli které bylo na základě
vládního nařízení TIC uzavřeno hned několikrát, a to nejdříve v období od 14. 3. do 30. 4. 2020, poté od
22. 10. do 2. 12. 2020 a také mezi vánočními svátky s pokračováním do nového roku 2021.
Mimořádná opatření byla v létě rozvolněna, proto hlavní turistická sezóna proběhla téměř srovnatelně
s minulými roky. Rozdíl byl pouze v počtu zahraničních turistů – jejich podíl se snížil, zato jsme
obsloužili větší množství českých návštěvníků. V polovině srpna proběhlo na TIC hodnocení kvality služeb pomocí metody Mystery Shopping, které
bylo provedeno ve spolupráci s agenturou CzechTourism a Asociací turistických informačních center
České republiky. Jednotlivá infocentra byla hodnocena z pohledu běžného zákazníka, kdy se hodnotil
například exteriér i interiér TIC, první dojem zákazníka (příjemnost prostředí, rychlost obsloužení),
profesionální vystupování pracovníka TIC, schopnost navrhnout řešení a jeho atraktivita pro zákazníka,
vybavenost infocentra apod. Všechny tyto parametry byly poté celkově přepočteny tzv. indexem, ve
kterém naše TIC získalo celkem 92,86 %, což je velmi dobrý výsledek. Dotazník s odpověďmi i celý
výsledek Mystery Shoppingu je k nahlédnutí na TIC.
Turisté stále projevují zájem o propagační materiály a mapy, žádají si informace o turistických
atraktivitách ve městě a regionu, nakupují suvenýry či sběratelské předměty, místní občané pak
využívají zejména kancelářských služeb nebo předprodeje vstupenek na vybrané kulturní a společenské
akce.
Existuje nevyužitý potenciál, zaměření na propagaci LVA se ukázal jako neefektivní. Dosud nebyl stanoven jasný koncept rozvoje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Informace k cestovnímu ruchu, jeho koordinaci a konkértní empirická data jsou uvedeny v detailní podobě. Z toho je patrné, že město realizuje celou řadu aktivit v této oblasti a je nezbytné čakat, jak se to projeví v průběhu času na návštěvnosti tuzemských i zahraničních turistů a v návštěvnosti i obsazenosti místních místních institucí.
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cestovní ruch a jeho rozvoj není nijak koordinová, proto město zdalo zpracování Strategického dokumentu rozvoje kultury a cestovního ruchu na území města Břeclavi. Současně probíhá zpracování jednotné korporátní identity, s cílem vytvořit nové logo města jako start do nové PR strategie, ukázat město jako moderní, pokrokové, avšak držící si své tradice (folklorní). Město Břeclav není významnou turistickou destinací. Kompetence v oblasti cestovních ruchu spadají pod příspěvkovou organizace Městské muzeum a galerie Břeclav, p.o. Tato organizace pořádá spoustu kulturních akcí, byl spuštěn web www.dobreclavi.cz. Město významně podporuje formou dotací organizátory akcí, v době pandemie pomáhalo místním podnikatelům odpouštěním místních poplatků.
|
-
Turistické informační centrum. Významné prostředky jsou alokovány do dobudování sítě cyklostezek, do kulturních akcí, na podporu cestovního ruchu.
-
Spuštěný turistický web akce ve městě: slavnosti piva, pořádané místním pivovarem. Slavnosti rajčat, Moravské dny, Lichtenštejské stezky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Probíhají aktivity směřující ke koordinaci cestovního ruchu. Mezi ně patří Strategický dokument rozvoje kultury a cestovního ruchu, zpracování jednotné identity apod. Vzhledem k hodnocené kategorii MA21 se jedná o vhodné a dostatečné aktivity. Především je nutné pozitivně vnímat to, že cestovní ruch nebyl nijak zásadně koordinován a nyní tyto snahy evidentně existují.
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nesludujeme, jen pomocí místního poplatku z pobytu, který je každoročně téměř shodný (bez vlivu pandemie COVID 19). V uplynulých 2 letech byl zaznamenán dramatický úbytek zahraničních turistů díky opatřením vlády.
|
-
Nevíme
Data o ubytovaných hostech nejsou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Trend v oblasti cestovního ruchu je popsán korektně. Data je možné rozšířit o informace z ČSÚ, na které odkazuje přímo definice indikátoru v tomto auditu.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Břeclav není specifickým místem s tradičním výrobkem, nicméně v rámci akcí podporujeme akce typu Slavnosti rajčat, Faitradové akce, tradiční Svatováclavské slavnosti, jarmarky, Chilli festival. Všechny akce mají dlouholetou tradici. Město aktivně celoročně podporuje specifika místních výrobků zejména formou jejich propagace na profilu Zdravého města, podílí se na spolupořádání akcí, fair traidových akcí, na tradiční festivaly, jarmarky a další akce jsou zváni místní prodejci místních produktů a výrobků (jedná se o lokální produkty a speciality). Zmíněné akce mají již letitou tradici.
Jako příklad lze uvést tradiční Svatováclavské slavnosti, slavnosti rajčat, slavnosti piva, gulášfest, a několikeré hody, které probíhají v několika částech města, podle sounáležitosti obyvatel města. Po přitom probíhají akce menšího formátu, jako jsou umělecké výstavy, výstavy vín vinařů z regionu. Pravidelně se v Břeclavi konají farmářské, velikonoční a vánoční trhy.
|
-
Pravidelně se opakující akce:
Tradiční Svatováclavské slavnosti, slavnosti rajčat, slavnosti piva, gulášfest, a několikeré hody, které probíhají v několika částech města, podle sounáležitosti obyvatel města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město dlouhodobě aktivně přistupuje k organizaci lokálních slavností, festivalů aj., kde lze propagovat regionální výrobky a zejména se podporuje místní turistika. V tomto smyslu nelze nic zásadního vytknout.
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Daná otázka se netýká města Břeclav.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|