1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Břeclav se snaží nadále rozvíjet funkční využití a
prostorné uspořádání území. Tomu napomáhá územní plán. Územní plán je však
určitou regulí, která v území vzniká a která na základě požadavků iniciátorů
z území. Dále zde zasahuje řada regulí, jako ochranná pásma, chráněné
oblasti, limity v území a tak dále. To vše se odráží v konečném řešení
funkčního využití a prostorového uspořádání území.
Pátá aktualizace územně analytických podkladů pro správní obvod obce s rozšířenou
působností Břeclav (SO ORP Břeclav) kontinuálně navazuje na předchozí aktualizace
zpracované v předchozích letech. Aktualizace Územně analytických podkladů SO ORP Břeclav 2020 obsahuje dvě na sebe
navazující části. Část A – Podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území (zjištění
a vyhodnocení stavu a vývoje území). Na část A navazuje část B – vlastní rozbor udržitelného
rozvoje území pro správní obvod ORP Břeclav. A_Podklady pro RURU_ORP_Břeclav2020 (3).pdf
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro významné rozvojové lokality jsou zpracovány územní
studie a regulační plány. U velkých záměrů probíhá s investorem diskuze a
jsou vzneseny požadavky ze strany města, co vše by měl projekt obsahovat. Město
Břeclav má zpracovány Zásady pro výstavbu města Břeclavi. Zásady pro výstavbu města Břeclavi, Město
Břeclav (breclav.eu)
Přednádraží - úprava veřejného prostoruBřeclav je první železniční stanicí na současném českém území, kam přijel vlak. Tento fakt jen dokládá, že železnice je s městem pevně spjatá a z hlediska dopravy je významným prvkem. I proto si prostor před nádražní budovou zaslouží důstojnější vzhled, než je stávající stav. Úprava prostoru před nádražní budovou na ulici Stromořadní je dlouholetým záměrem města, který získává čím dál jasnější obrysy. K záměru je k dispozici studie, momentálně se zpracovává projektová dokumentace. Stávající prostor je v současnosti neuspořádaný a esteticky a funkčně ne zcela vyhovující. Cílem je vytvořit živý veřejný prostor s dostatkem zeleně, s maximem vodopropustných povrchů a s minimem nezasákavých ploch, které naváží na zrekonstruovanou nádražní budovu. Dalším důležitým bodem je vytvoření dostatku parkovacích míst, avšak v takové formě, aby se eliminovali velké souvislé dlážděné plochy. Do prostoru bude nově umístěn vodní prvek, dále zde budou zrealizovány krytá stání pro taxi, stání pro kola, která doplní stavbu cyklověže – automatického zařízení pro bezpečné uschování kol. Dalším požadavkem je maximálně ochránit stavbu kostela a ponechat jej co nejvíce utopeného v zeleni. https://breclav.eu/urad/prednadrazi Obchvat Břeclavi: Obchvat Břeclavi: Poslední kompenzační opatření jsou hotova!, Město Břeclav (breclav.eu)
Dopravní infrastruktura
SO ORP Břeclav má výborné dopravní napojení, ať už se jedná o silniční, železniční nebo
hromadnou dopravu. Nejvýznamnějšími dopravními komunikacemi jsou dálnice D2 Brno –
Bratislava, silnice I/55, I/40 a železniční tratě, které jsou součástí 2 koridorů nadstátního
významu.
Problémem je hluk, kterým jsou zatíženy především obce poblíž dálnice D2 a silnic I. třídy. Hluk
ohrožuje taktéž obce, kterými prochází železniční tratě, zejména tratě koridorů nadstátního
významu.
Pro zajištění dopravní obsluhy území slouží síť pozemních komunikací. Ta se dle legislativy dělí
na dálnice a silnice I. třídy, které jsou v majetku ČR, silnice II. a III. třídy, které jsou v majetku
krajů, místní komunikace I., II., III. a IV. třídy, které jsou v majetku jednotlivých obcí a účelové
komunikace, které jsou majetkem právnických nebo fyzických osob.
Silniční doprava
K dopravní obsluze území, zajišťované silničními vozidly, jinými vozidly splňující mi technické
podmínky provozu na pozemních komunikacích, cyklisty a chodci, slouží síť pozemních
komunikací. Tyto se ve smyslu legislativní úpravy dělí na dálnice a silnice I. třídy (v majetku
ČR), silnice II. a III. třídy (v majetku krajů), místní komunikace I., II., III. a IV. třídy, (v majetku
jednotlivých obcí) a účelové komunikace (v majetku právnických nebo fyzických osob).
Jev č. 93a - Pozemní komunikace, jejich kategorie a jejich ochranná pásma
Dálnice:
Územím SO ORP Břeclav prochází dálnice D2 Brno – Bratislava s výjezdy u obcí Břeclav a
Podivín. Výhledově je uvažováno s dostavbou MÚK mezi obcemi Velké Pavlovice a Zaječí a
mezi obcí Kostice a Lanžhot.
Terminály a logistická centra
V současnosti se žádný významný logistický terminál multimodální dopravy v řešením území
nevyskytuje. Avšak vzhledem k unikátní poloze Břeclavi jako křižovatky významných
železničních tahů a blízkosti dálnice D2 je dlouhodobě sledován záměr výstavby veřejného
logistického centra v této lokalitě. V případě realizace kanálu D-O-L nebo alespoň jeho části
mezi Dunajem a Břeclaví navíc dojde k rozšíření návazností také na vodní dopravu. Řešení problematiky parkování ve městech je významným aspektem pro řešení dopravní
situace ve městech, ve venkovských obcích bývá většinou řešeno formou parkování na
vlastních pozemcích obyvatel. Stupeň automobilizace stále roste a proto je nutné vzhledem
k očekávanému pokračování tohoto trendu postupně rozšiřovat možnosti parkování – zejména
v oblastech se zástavbou městského typu. V místech, kde budou povolovány nové stavební
záměry, je nutné dbát na vybudování dostatečného počtu parkovacích stání již přímo jako
součást projektu, vč. řešení dopadů zvýšených intenzit dopravy do dopravní situace na okolních
komunikacích. Vedle městských oblastí je třeba přednostně řešit parkování v lokalitách
s vysokým potenciálem cestovního ruchu.
Dále je v území vybudováno několik samostatných cyklostezek a cyklopruhů sloužících
zejména pro pravidelnou dojížďku obyvatel. Ucelený základní systém bezpečných komunikací
pro cyklisty nabízí město Břeclav, které je v tomto jedním z nejlépe vybavených měst v ČR.
Dále se nachází samostatné cyklostezky ve Valticích (podél ulice Mikulovská). Tyto cyklostezky
nejsou součástí systému tras pro cykloturisty a nejsou uvedeny v datech ÚAP
|
-
Kompaktní zástavba: 86,25%
Rozvolněná zástavba: 11,26%
Plošná zástavba: 2,5%
Rozptýlený zástavba: 0%
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V souladu se strategickými dokumenty a zásady udržitelného rozvoje město preferuje efektivní využití současně zastaveného území, realizaci záměrů na stabilizovaných plochách dle platného Územního plánu Břeclav.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav prosazuje funkční diferenciaci využití území dle výše uvedeného. Město Břeclav má zpracovány Zásady pro výstavbu města Břeclav. Zásady pro výstavbu města Břeclavi, Město Břeclav (breclav.eu). Důraz je především kladen na rozvoj, údržbu a atraktivitu města, řešena musí a je dopravní obslužnost, občanská a technická vybavenost, plochy veřejné zeleně, důraz je kladen také na řešení parkování, které by nemělo být na úkor veřejných ploch, komunikace pro pěší a cyklisty. Výrobní plochy umisťovat mimo obytné lokality.
Zásady definují podmínky a způsob spolupráce s žadateli při přípravě a
realizaci jejich stavebních záměrů. Cílem tohoto dokumentu je, aby nová
výstavba, která je realizována ve větším rozsahu, řešila lokalitu jako celek
v návaznosti na stávající zástavbu. Chceme, aby v Břeclavi vznikaly
nové ulice/čtvrti/bytové bloky, které neřeší jen samy sebe. Chceme, aby byla
vybudována kvalitní dopravní a technická infrastruktura, které bude mít
dostatečnou kapacitu i pro další budoucí využití. Výsledkem pak mají být
estetické a funkční ulice, kde je dostatek prostoru pro automobily, chodce,
cyklisty a také pro stromy. Není vždy jednoduché si takové řešení prosadit, protože
ubíráme stavebníkům pozemky, které by mohli lépe zpeněžit. Ale vždy se snažíme
najít kompromis a takové řešení, které vyhovuje oběma stranám. U nových lokalit obecně (ať už pro bydlení nebo výrobu) se
snažíme docílit dobré dopravní dostupnosti, nejen pro osobní dopravu, ale také
pro městkou hromadnou dopravu. Dále se snažíme o oddělení plochy pro bydlení a
ploch pro výrobu (např. pásem zeleně, který je zanesen i v platném územním
plánu). Právě územní plán je hlavním koncepčním dokumentem města Břeclav, je
zde zachycena vize dalšího rozvoje. V srpnu letošního roku došlo
k vydání změny č. 1 Územního plánu Břeclav, která odráží aktuální potřeby
města a jeho obyvatel. U rozsáhlejších rozvojových lokalit se snažíme jít cestou
studií, ať už územních nebo urbanistických. Příkladem může být nový ulice Fr.
Kňourka v Charvátské Nové Vsi nebo lokalita Hájová. V obou případech
jsou zpracovány územní studie, ty jsou tedy podkladem pro rozhodování
v území a jsou závazné. Vždy se snažíme, aby v lokalitách byla řešena
zeleň, volnočasové využití v podobě např. multifunkčního hřiště, umístění
autobusové zastávky v odpovídající vzdálenosti, dostatečný počet
parkovacích stání jak pro budoucí obyvatele, tak pro návštěvníky. U jiných
ploch, jako je například areál bývalého cukrovaru, jsou zpracovány studie
urbanistické. Nejsou tedy závazné, ale slouží jako podklad pro budoucí rozvoj.
Nezpracováváme studie jen pro lokality na bydlení, v loňském roce byla
vytvořena studie na lokalitu Pastvisko, která mimo jiné řeší možný návrh sportovního
areálu.
Problémem rozvoje města v obecné rovině je to, že město
Břeclav nevlastní velké množství pozemků a má tak těžkou vyjednávací pozici při
stanovování svých podmínek u developerských projektů.
|
-
Podíl počtů rodinných domcích: 29%
Podíl počtů bytů v bytových domech: 71%
Dle ČSÚ
-
Dobrá
V každé městské části se nachází alespoň jeden veřejný park a veřejně přístupné dětské hřiště. Ve všech částech jsou také základní služby jako prodejny potravin, pošta, apod.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dle zásad platného územního plánu města Břeclav, budou rozvojové plochy v celém rozsahu, jak jsou navrženy, realizovány pouze v případě ideální hospodářské a demografické situace a kdy budou současně vybudovány nepostradatelné strategické stavby - obchvat a protipovodňová ochrana.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územní plán města Břeclav je hlavním koncepčním dokumentem a
zároveň podkladem pro strategické dokumenty z něj vyplývající. Je nutné si
uvědomit, že vytvoření územního plánu je časově a finančně náročné. Proto je
pro nás jako pro město nezbytné, aby koncepce územního plánu zahrnovala vše
podstatné s přesahem mnoha let. Změny území plánu jsou možné a také k nim
dochází, opět se ale jedná o zdlouhavý proces, např. změna č. 1 Územního plánu
Břeclav, která nabyla účinnosti v srpnu 2022, se pořizovala téměř pět let.
Nicméně to dokazuje, že potřeby a požadavky města se v průběhu let mění. Každý
koncepční dokument musí být zároveň dokumentem dynamickým a musí být schopný
reagovat na aktuální potřeby. Zastupitelstvo města Břeclav si letos schválilo nové
strategické dokumenty, včetně Strategického plánu rozvoje města Břeclav, jehož
přílohou je zásobník projektů - akční plán pro období 2022-2024, který zahrnuje
specifické cíle a projekty města Břeclav. I tento dokument musí být v
souladu s platnou územně plánovací dokumentací a vychází z potřeb města
jako celku. Strategický dokument popisuje hlavní tematické oblasti, ve
kterých se Břeclav má kvalitně rozvíjet. Jedná se o: 1) sociální oblast,
školství, kultura, zdraví, 2) životní prostředí, doprava, infrastruktura, 3) místní
ekonomika, cestovní ruch, 4) správa města a služby úřadu.
Zároveň máme nastaven
nový systém řízení pro implementaci strategie, protože i sebelepší strategie je
zbytečná, pokud se jí nebudeme řídit a nebudeme ji správně aplikovat. Vizí
města Břeclav je prosperující město, poskytující příjemné a dlouhodobě kvalitní
podmínky pro život svých obyvatel a má jí být dosaženo naplňováním cílů
Strategického plánu rozvoje města. Zpracovatelem nového strategického plánu je
asociace Národní síť Zdravých měst České republiky ve spolupráci s úřadem
a strategickým týmem města.
Územní plán Břeclav a Strategický plán rozvoje města Břeclav
jsou hlavními koncepčními a rozvojovými dokumenty města, které jsou pro město
závazné. Strategická vize rozvoje města Břeclavi do roku 2022
Strategická vize rozvoje města představuje základní strategickou orientaci města, cíl, jehož
naplnění by mělo být předmětem aktivit veřejné správy. Strategická vize je tedy definicí „žádoucí“
socio- ekonomické reality města v okamžiku dosažení horizontu strategie (v tomto případě roku 2022).
Strategie samotná následně formuluje a detailně rozpracovává cestu k dosažení vize, tedy cestu od
„aktuální“ socio-ekonomické reality, popsané detailně v analytické části a shrnuté prostřednictvím
SWOT analýzy, k definované „žádoucí“ realitě.
Vize je proto strukturována do konkrétních okruhů – priorit, v nichž se město musí angažovat,
aby směřovalo k naplnění své vize. Tyto priority jsou dále členěny do dalších podrobnějších úrovní (jako
jsou opatření, aktivity a následně v rámci akčního plánu i projekty).
Vize města proto zahrnuje a deklaruje (vymezuje):
- reflexi aktuální socio-ekonomické situace města, z níž strategie vychází;
- realitu, k níž se město Břeclav chce do roku 2020 dopracovat, formuluje úroveň, které chce
dosáhnout; - cíle, které jsou pro rozvoj města stanoveny (ty jsou následně rozpracovány v nižších
stupních strategie);
- hlavní opěrné pilíře, tedy klíčové priority pro udržitelný rozvoj města
|
-
Poměr nově navrhovaných zastavitelných ploch mimo stávající zastavěné území města k zastavěnému území: 38%
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, město má vizi kvalitativního rozvoje obsaženou v územním plánu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Břeclav v případě dobré praxe spolupracuje i opakovaně s osvědčenými projektanty. Město má městského architekta. Město se začíná zlepšovat v architektonických soutěžích. O záměrech se snaží komunikovat s veřejností (především formou anket, sbírky podnětů).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Ano
Využití formou ideového záměru - spolupráce se studenty z Mendelovy Univerzity, Lednice, krajina, podzámčí, návrh intravilánu sídliště na Valtické.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, u důležitých projektů město vyhlašuje architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Břeclav má smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem. Město spolupracuje s městským architektem od září roku 2019. Městský architekt pracuje pro město na základě dohody o pracovní činnosti. Především se podílí na konzultaci záměr ve městě, návrhu řešení, případně architektonických soutěží. Břeclav má městského architekta, Město Břeclav (breclav.eu)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má smluvně zajištěnou spolupráci s městským architektem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tato situace je zatím neřešena. Prozatím jsme řešili jen samostatnou architektonickou soutěž. S vítězi bude město spolupracovat, jestli až po autorský dozor a dokončení stavby, lze v současné době těžko předjímat. Tato možnost tu však je. U běžných investičních akcí vykonává autorský dozor běžně projektant stavby. V posledních 4 letech jinou architektonickou soutěž neřešilo. Je téměř pravidlem, že s projektantem spolupracujeme od tvorby projektové dokumentace, přes tavební povolení až po samostatnou realizaci (autorský, technický dozor). Pokud máme s projektantem dobré zkušenosti, spolupracujme s ním stabilně i v dalších věcech. Co se týká procesu od studie, zde se často stává, že studii zpracovává někdo jiný a následně na základě studie se vybírá projektant dokumentace. Veřejné zakázky jsou členěny na zpracování studie a dále pak na PD.
|
-
Ano
Ano využívá externí odborné pomoci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zatím jsme tuto skutečnost neřešili. Dle našeho názoru je tento stav ideální a vhodný.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V běžných výběrových řízení je v rámci kritérií kladen důraz především na cenu a případné reference u zrealizovaných staveb. U architektonických soutěží je brán zřetel na zkušenosti a hodnocen je samostatný návrh. V poslední době realizovány dvě architektonické soutěže, Revitalizace areálu bývalého Cukrovaru a úpravy veřejného prostranství s víceúčelovým parkováním. Za poslední 4 roky byl největší projekt přístavby domova seniorů (cca 100 milionů Kč). U této zakázky se soutěžilo na ekonomické kritérium - nejnižší cena.
|
-
U velkých ano, formou ankety k návrhu, v některých případech jen představení konkrétního návrhu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
U běžných výběrových řízeních je kladen důraz především na cenu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U velkých záměrů (jako předprostor výpravní budovy, areál Cukrovaru, revitalizace sídlišť) probíhá debata s veřejností, která spočívá v anketním dotazování, veřejných projednáních apod.
Odkazy na jednání za poslední 3 roky: Podklady pro zastupitelstvo (breclav.eu)
Pozvánka na facebooku: Facebook
Měsíčník Radnice, který informuje o dění ve městě: 04_Breclav_2022.pdf
Úřední deska: Výsledky hledání pro pozvánka - , Město Břeclav (breclav.eu) Pozvánka na 28. zasedání Zastupitelstva města Břeclav: 18.05.2022 v 17:00 hodin, Město Břeclav (breclav.eu) (2022) Pozvánka na opakované veřejné projednání Změny č. 1 Územního plánu Břeclav, Město Břeclav (breclav.eu) (2021) Pozvánka-1.doc, Město Břeclav (breclav.eu) (2020)
Územní studie Břeclav – Ch. N. Ves, ulice F. Kňourka - pozvánka na jednání, Město Břeclav (breclav.eu) (2019)
|
-
U velkých ano, formou ankety k návrhu, v některých případech jen představení konkrétního návrhu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Velké záměry jsou projednávány s veřejností především formou anket, případně veřejných projednání.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Brownfieldy na území města existují, převážně se jedná o historické objekty a dále pak plochu s ekologickou zátěží (cukrovar). Na tyto brownfieldy se těžko hledají investoři, čemuž nepřidává ani období pandemie Covidu. Záměry se město snaží konzultovat s Czechinvestem a RRAJM.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Břeclav evidujeme 5 brownfieldů - areál Cukrovaru, zámek, Vranův mlýn, sladovna a bývalá rota PS jsou ve vlastnictví soukromých osob. Areál Cukrovaru a zámek jsou v majetku města. Na revitalizaci areálu bývalého Cukrovaru proběhla v nedávné době ideová urbanistická soutěž (https://breclav.eu/urad/studie-mozneho-vyuziti-arealu-cukrovaru). S vítězem bude uzavřena smlouva a bude se řešit zasíťování oblasti v souladu s vítězným návrhem. Zámek Břeclav je investičně náročný, ale jsou zde realizovány alespoň dílčí části, v roce 2020 byla opravena jižní věž. V tomto roce je záměrem obnova vnitřních omítek. Zároveň na zámku probíhá, archeologický průzkum. Vedení města má možné záměry pro využití zámku, realizace však závisí na získání finančních zdrojů, které nepůjdou z rozpočtu města. Aktualizovaný přehled existuje na odkaze: https://www.brownfieldy-jmk.cz/?obec=B%C5%99eclav
|
-
Ano, průběžně existuje aktualizovaný přehled brownfields v Břeclavi
https://www.brownfieldy-jmk.cz/?obec=B%C5%99eclav
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ke znovu využití existujících brownfielsds v zastavěném území města zatím nedošlo. V budoucnu se plánuje revitalizace areálu bývalého Cukrovaru a Břeclavského zámku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tuto problematiku řešíme s Czechinvestem a RRAJM, které nám poskytují maximální součinnost pro nabízení brownfieldů cílovým investorům. Několikrát do roka se s Czechinvestem setkáváme, řešíme s nimi předmětné plochy (zámek, cukrovar), komunikujeme možnosti nalákání investora, obeznamujeme je se záměry (i dílčími). Jednání se účastní i zástupce RRAJM. Místa pro výstavbu na zelené louce z hlediska majetkového vlastnictví město Břeclav nemá. Lokality však jsou. Ve městě je vzhledem k plochám brownfield velké množství výrobních ploch, které se nachází většinou v okrajových částech městských částí. Výrobní plochy jsou většinou využívány malými podnikateli. Brownfields ve městě jsou hlavně u historických objektů nebo ploch (nejpalčivější je objekt zámku, plochy cukrovaru - tyto jsou v centru, sladovna, plochy bývalé Tranzy. Další brownfieldy se nacházejí v okrajových plochách města, kolikrát i mimo zástavbu jako solitéry. Jedná se o menší objekty. Město nechce jít u žádného brownfieldu cestou, na které by muselo celý záměr investovat ze své kapsy. Je nakloněné jít raději cestou soukromého investora, případně formou partnerství. Prozatím město není schopno nalákat investory, což je dáno povahou a charakterem brownfieldů (např. zámek). Právě z tohoto důvodu město obeznamuje se svými záměry i Czechinvest.
|
-
Na brownfields zatím nebyla realizována žádná výstavba.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, město se snaží držet přehled o nevyužitých objektech.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pomoc s překonáním administrativních a majetkových obtíží spojených s využití brownfieldu zatím žádný investor nepožadoval. Město samozřejmě počítá v případě zájmu se vstřícnými kroky případně je otevřeno ke konstruktivní diskuzi. Město u svých areálů brownfields chce řešit ekologickou zátěž, pozemky zasíťovat a napojit na dopravní infrastrukturu. V případě soukromých vlastníků brownfieldů je pomoc města závislá na rozsahu plochy brownfield, přínosu pro město a dalších faktorech. Pokud jsou tyto faktory ku prospěchu a rozvoji města, je město otevřeno i případné finanční výpomoci.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vše závisí na konkrétním záměru, přínosu pro město, jeho rozvoj atd. Pokud je v možnostech města, město je samozřejmě svolné k nápomoci při překonávání administrativních a majetkových obtíží.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má k dispozici digitální technickou mapu, která je průběžně aktualizována, město má tedy k dispozici relevantní informace. Město se snaží optimalizovat svůj majetek - postupně obnovuje bytové fondy, řešena je problematika vyhovující občanské a technické vybavenosti, město se snaží revitalizovat veřejná prostranství. Velké akce jsou koordinovány s dotčenými správci tak, aby byly zásahy do rekonstruovaných ploch minimální.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2008 - 2014 byl v lokalitě sídliště Na Valtické realizovaný plán města. V rámci projektů byly revitalizovány bytové domy a veřejná prostranství. V letech 2012 až 2015 jsme za přispění MMR úspěšně revitalizovali veřejná prostranství sídliště Slovácká. (1. Etapa RPS – Břeclav, Regenerace panelového sídliště Slovácká (I. etapa), Město Břeclav (breclav.eu) 2. Etapa RPS – Břeclav, Regenerace panelového sídliště Slovácká (II. etapa), Město Břeclav (breclav.eu) 3. Etapa RPS – Břeclav, Regenerace panelového sídliště Slovácká (III. etapa A), Město Břeclav (breclav.eu)). Z vlastních prostředků město revitalizovalo veřejné prostranství na sídlišti J. Palacha (2016 - 2021) Revitalizace sídliště Jana Palacha, Město Břeclav (breclav.eu)). V současné době připravujeme projekty na revitalizaci dalších sídlišť a to Dukelských hrdinů a Budovatelská. V letech 2019 - 2020 proběhla výstavba nového administrativního zázemí a kuchyně Domova seniorů. V současné době se připravuje projekt na revitalizaci lůžkové části. Z vlastních prostředků město postupně revitalizuje objekt Kino Koruna v Břeclavi, kdy letošní rok proběhne interiérová rekonstrukce. Postupně jsou revitalizovány školy, řešeny jsou stavební úpravy za účelem zvýšení kapacit, bezbariérovosti, konektivity, vybudování odborných učeben a jejich vybavení. Na městských objektech je řešena problematika snižování energetické náročnosti, plánováno je využití FVE, atd.
|
-
Do budoucna chceme indikátor více řešit a zaměřit se na něj.
Město Břeclav má ve svém vlastnictví 125 bytových jednotek,
z nichž je ročně cca 5 % kompletně zrekonstruováno. U zbývajících bytů se
provádí pouze nezbytně nutné opravy. Možnost provést kompletní rekonstrukci
bytů souvisí také s jejich obsazeností. U užívaných bytových
jednotek jsou tyto zásahy téměř nemožné, proto se větší opravy/rekonstrukce
provádí až při jejich uvolnění. Obdobná situace je také u komerčních prostor, které město
Břeclav vlastní. Město má ve svém vlastnictví např. kulturní domy, dům
školství, knihovny a další zařízení. I zde se dá říct, že ročně se opraví cca 5
% prostor. U staveb občanské vybavenosti jako jsou základní, mateřské školy
nebo například budova městského úřadu jsou investice do rekonstrukcí větší.
Neinvestuje se jen do samotných oprav a zlepšení estetické funkce, ale také do
snížení energetické náročnosti budov.
Jsme si vědomi, že tato čísla jsou nedostačující a je
potřeba do městského majetku investovat více financí. Nicméně vždy záleží na
momentální situaci (nečekané poruchy a havárie mají vždy přednost) a také
politickém rozhodnutí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město provádí regenerací domů a bytů ve vlastnictví města i městské občanské vybavenosti. Vedení města pravidelně monitoruje situaci ve všech místních částech.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vodohospodářské stavby, čističku odpadních vod, kanalizace, dešťové kanalizace, vodovod má na starosti ve městě Břeclav společnost Vodovody a kanalizace, která si také zajištuje údržbu stávající technické infrastruktury. Pokrytí telekomunikacemi a jejich rozšiřování si opět řeší vlastníci telekomunikací. Kvalita inženýrských sítí je v posledních letech řešena formou pasportů, které jsou vkládány do digitální technické mapy Břeclavi (https://breclav.eu/urad/on-line-sluzby/mapovy-portal-mesta-breclavi). Město má také obecně závaznou vyhlášku o vedení technické mapy obce (https://breclav.eu/urad/vyhlasky-a-narizeni/technicka-mapa). Tato obecně závazná vyhláška upravuje povinnost vlastníka stavby ohlásit a doložit změny týkající se obsahu technické mapy, podmínky zpracování a předávání geometrické části dokumentace skutečného provedení stavby, atd. Správci sítí pravidelně zasílají podklady městu za účelem udržení aktuálnosti technické mapy. Kapacity pro vodu, kanalizaci, elektřinu a plyn jsou dostatečně dimenzované, v případě nových zástaveb je nutné dimenze upravovat v závislosti na na velikosti zástavby. Inženýrské sítě se snaží správci postupně obnovovat. Město i správci se snaží své stavby koordinovat tak, aby nemuselo být veřejného prostranství zasahováno několikrát během pár let. Každý rok investiční oddělení dává dohromady přehled akcí na další léta a tato jsou zasílána významným síťářům ve městě (vesměs vodovody a kanalizace, E.ON, Itself, atd.). V případě potřeby se vedení setkává se síťaři i několikrát do roka. Město se postupně snaží řešit obnovu veřejného osvětlení (za využití prostředků z EFEKTU), postupně se soustředí na obnovu veřejných prostranství na sídlištích, řešeny jsou nevyhovující chodníky, komunikace, doplňována je zeleň, rozvíjena je síť cyklistické infrastruktury.
|
-
Komunikace: 1:17
Veřejné osvětlení 1:13
Poslední rekonstrukce teplovodů proběhla v roce 2016.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, dochází k průběžné obnově technického vybavení města inženýrských sítí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zatím nejsou řešeny žádné komplexnější projekty, které by řešili zachytávání vod pro pozdější využití zpomalení odtoku vod, hospodaření s vodou. Tuto problematiku chce však město co nejdříve vyřešit. Je již zaběhnutou praxí, že parkovací plochy josu v projektech již řešeny ze zasakovací dlažby či propustných povrchů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má zpracován plán protipovodňových opatření. Povodňové aktivity jsou koordinovány povodňovou komisí města, současně tato komise vykonává funkci povodňové komise ORP. Povodňový plán: Povodňový plán ORP Břeclav (dppcr.cz) V posledních 5 letech realizovalo Povodí Moravy za příspěvku města Břeclav protipovodňové hráze kolem řeky Dyje. Hlásný systém v minulosti město připravovalo, nakonec však nebyl projekt realizován. V Břeclavi jsou informace distribuovány formou mobilního rozhlasu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, město má zpracován Povodňový plán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou zpracován nemá. Město nemá zpracovanou vyhlášku na zadržení vody v krajině. Zatím nebyla řešena ani regulace zalévání zahrad (avšak vzhledem ke stále teplejším obdobím se při nedostatku srážek dá předpokládat, že bude nakládání s vodou, především pitnou zcela jistě regulováno (zálivka, bazény, atd.). V posledních letech je kladen důraz na to, aby projektové parkovací plochy byly řešeny formou propustných materiálů, která je součástí zadávacích podmínek). Ze strany města je u nově řešených projektů požadováno řešení hospodaření s vodou (zadržováni vody pro následné využití, akumulační nádrže apod.). Doposud však žádný takový projekt město nerealizovalo. Vzhledem ke klimatické situaci a poloze města je jen otázkou času, než bude město požadovat zpracování plánu opatření proti suchu.
|
-
Opatření ke zvýšení akumulace vod v prostředí a ke zpomalení odtoku město výrazně neřeší. Při realizaci nového parkoviště na starém autobusovém nádraží byl uprostřed parkoviště ponechán zelený pás, do kterého byly vysazeny stromy keře a který plní zároveň funkci zasakovacího pásu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá zpracován plán opatření proti suchu, ani krizové hospodaření s vodou. Do budoucna bude nutné tyto dokumenty vytvořit či zadat jejich zpracování.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|