1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Běží změna č. 5 územního plánu - kompletní revize stávajících ploch k výstavbě. Dopravní zátěž lokalit je jedno z kritérií při úpravě územního plánu. Město využívá své polohy, která je blízko hl. města, a zároveň má významné krajinné prvky (řeku, les) a z toho důvodu se snaží o funkční diferenciaci využití území. Procento zastavitelného území se oproti předešlému sledovanému období zvýšilo o 1,3 %. Za sledované období 2019-2021 bylo zkolaudováno o 16 bytů méně než v období 2015-2018. V roce 2021 město vybudovalo stezku kolem řeky Sázavy a zpřístupnilo tím další část břehů řeky veřejnoti. Zastavitelná plocha území se oproti předešlému sledovanému období snížila o 36 000 m2.
|
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současnosti nemáme takovou
stavbu, která by měla vliv na dané téma. ÚPD má rozvojové plochy. Stávající kapacita ČOV, vodovodu, školy a dopravy je vyčerpána, další rozvoj znamená navýšení těchto kapacit. Další rozvoj města je podmíněn rozšířením základní infrastruktury. ÚPD obsahuje na některých rozvojových plochách povinnost zpracovat územní studii. Při zpracování územních studií, město podmínkuje rozvoj územní infrastruktury, stavbou chodníků, zvyšování bezpečnosti chodců a budováním dostatečných parkovacích kapacit. Při aktualizaci ÚPD se případné
požadavky na zástavbu prověřují ve vazbě na kapacitu stávající infrastruktury
(doprava, kanalizace, vodovod) a zpravidla není rozšíření schváleno. Rozvoj je v ÚP povolen pouze
v prolukách a volných plochách v intravilánu.
Územní plán města Týnec nad Sázavou včetně jeho změn je zveřejněn na webových stránkách:
http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=605Např. v lokalitě ZT2 se předpokládá napojení na stávající komunikace Středočeského kraje (které mají dostatečnou kapacitu) a tato lokalita tak nezatíží stávající místní komunikace. Zároveň při stavbě bude kladen důraz na využití povrchové vody (viz Adaptační strategie) a bezpečnost chodců (výhybny, prvky zpomalující dopravu).
Podkladem pro územně plánovací dokumentaci je Filozoficko-architektonická koncepce (FAK), která se zabývá vizemi rozvoje města. Filozoficko-architektonická koncepce se skládá ze 2 částí, z analytické a návrhové. Analytická část se věnuje území, dopravě, zeleni, veřejnému prostranství, významným funkcím města, turismu na řece Sázavě a jeho vztahu k městu, potenciálu města a tématům rozvoje města. Návrhová část je zaměřena na konkrétní návrhy pro vybrané lokality.
Město
Týnec nad Sázavou má od roku 2022 zpracován strategický dokument: Zásady pro
spolupráci s investory při rozvoji veřejné infrastruktury města, jehož
smyslem je nastavení transparentních a nediskriminačních pravidel jednání mezi
Městem a investory hodlajícími na území Města realizovat svůj investiční záměr,
s důrazem na tvorbu odpovídajících podmínek pro kvalitní obytné prostředí
Města, zejména ve vztahu k udržitelnému rozvoji veřejné infrastruktury a
veřejných služeb.
Územní plán vytváří územní podmínky pro fungování dopravní infrastruktury v rámci města. Dopravní infrastruktura pro pěší je limitována rozptýleností místních částí města. Ve většině místních částí města chybí chodníky, které se město snaží průběžně stavět. Pokud investor zastavuje rozvojové plochy, standardní podmínkou je i budování základní dopravní infrastruktury, která klade důraz na pohyb chodců a cyklistů. Technické parametry nejsou v Zásadách pro investory uvedeny. Ve městě a jeho blízkém okolí je vyznačeno značné množství turistických tras pro pěší, které se sbíhají na dopravním terminálu.
|
-
82,3%
Pomocí aplikace MYSIS byla
zaměřena hranice zastavitelného území. Celková plocha zastavitelného území je
3 584 200,00 m2. V současné době je zastavěno
2 948 600 m2. Rozdíl oproti předešlému období je
36 000 m2. Nyní je tedy zastavěno 82,3 % zastavitelného území.
Procento zastavitelného území se oproti předešlému sledovaného období zvýšilo o 1,3 %.
Rozšiřování zastavitelných ploch není navrhováno.
|
Město má rozvojové plochy, které v současné době s ohledem na chybějící infrastrukturu nebo její malou kapacitu, nelze využít. Zvětšování
zastavitelných ploch, proto není dle aktuální platné ÚPD možné.
Město v územně plánovací dokumentaci nenavrhuje rozšiřování zastavitelných ploch. Požadavky veřejnosti na novou bytovou výstavbu město odmítá. Aktuálně se řeší navýšení kapacity ČOV a základní školy.
Běží změna č. 5 územního plánu - kompletní revize stávajících ploch k výstavbě. Dopravní zátěž lokalit je jedno z kritérií při úpravě územního plánu. Řeší se etapovitost výstavby v jednotlivých rozvojových lokalitách.
|
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město je v ÚPD
rozčleněno do zón bydlení městského a venkovského typu, bydlení
v rodinných a bytových domech, čisté bydlení a bydlení s možností drobného
podnikání. Při parcelaci nových ploch je vyžadována bezpečná dopravní
obslužnost, v případě větších ploch i plochy pro zeleň (park, hřiště,…).
Návrhy jsou konzultovány s městským architektem, jeho stanovisko je
zásadní pro kladné stanovisko města. Ve městě nevznikají odloučené satelity. Dostupnost veřejné infrastruktury (škola, školka, hřiště), obchodů a služeb je pro většinu obyvatel v docházkové vzdálenosti. Město se rozvíjí v souladu s územním plánem. Snažíme se přednostně zahušťovat zastavěné území města a nerozpínat se do okolní přírody a krajiny. Město plní významnou rekreační funkci, protože je v rekreačně atraktivním prostředí Posázaví. Město hojně navštěvují turisté i vodáci. Město spadá do systému Pražské integrované dopravy (PID). Ve městě je poměrně rozvinuta cyklodoprava, městem prochází několik cyklotras a cyklostezek. Ve městě a jeho blízkém okolí je vyznačeno značné množství turistických tras pro pěší, které se sbíhají na nově vybudovaném dopravním terminálu. Rozvoj města má své limity, které jsou stanoveny v územním plánu. Další rozvoj města je podmíněn rozvojem základní infrastruktury a občanské vybavenosti. Řeší se stavba dálnice D3 v blízkosti města, včetně napojení města dálničním přivaděčem. Tato stavba by odvedla tranzitní dopravu mimo město. Město
Týnec nad Sázavou má od roku 2022 zpracován strategický dokument: Zásady pro
spolupráci s investory při rozvoji veřejné infrastruktury města, jehož
smyslem je nastavení transparentních a nediskriminačních pravidel jednání mezi
Městem a investory hodlajícími na území Města realizovat svůj investiční záměr,
s důrazem na tvorbu odpovídajících podmínek pro kvalitní obytné prostředí
Města, zejména ve vztahu k udržitelnému rozvoji veřejné infrastruktury a
veřejných služeb.
|
-
0
Stavební úřad v Týnci nad Sázavou je pověřený úřad, do jehož správního území spadá nejen Týnec nad Sázavou a jeho místní části, ale i tyto obce:
- Obec Bukovany (k.ú. Bukovany)
- Obec Chářovice (k.ú. Chářovice)
- Obec Chleby (k.ú. Chleby)
- Obec Krhanice (k.ú. Krhanice)
- Obec Krňany (k.ú. Krňany, Teletín, Třebsín)
- Obec Lešany (k.ú. Břežany, Lešany)
- Obec Netvořice (k.ú. Dunávice, Netvořice, Maskovice,
Všetice, Tuchyně)
- Obec Rabyně (k.ú. Blaženice, Rabyně)
- Obec Vysoký Újezd (k.ú. Vysoký újezd)
Přesto se podařilo získat informace o přidělených č. p. v jednotlivých letech. Ve většině případů se jedná o rodinné domy, tzn. přidělené č. p. = 1 byt. Výjimku tvoří 21 bytů v zkolaudovaných v roce 2018 v místní části Chrást nad Sázavou. V tomto případě se jednalo o přestavbu bývalé vojenské ubytovny na byty.
|
r. 2015
|
r. 2016
|
r. 2017
|
r. 2018
| r. 2019 | r. 2020 | r 2021 |
Týnec nad Sázavou
|
3
|
5
|
6
|
3
| 7 | 8 | 3 |
Chrást nad Sázavou
|
1
|
2
|
2
|
22
| 2 | 3 | 1 |
Podělusy
|
0
|
1
|
0
|
0
| 0 | 0 | 1 |
Brodce
|
0
|
0
|
0
|
0
| 0 | 0 | 3 |
Pecerady
|
0
|
3
|
0
|
0
| 0 | 3 | 2 |
Zbořený Kostelec
|
1
|
0
|
1
|
2
| 1 | 1 | 2 |
Čakovice
|
2
|
0
|
4
|
1
| 3 | 1 | 0 |
Krusičany
|
0
|
1
|
1
|
1
| 2 | 0 | 3 |
Celkem zkolaudovaných bytů
|
7
|
12
|
14
|
29
| 15 | 16 | 15 |
-
0
Ve městě je velké množství veřejných
ploch. Vzhledem k poloze města na řece Sázavě je veřejný prostor dostupný.
Zároveň se dlouhodobě zaměřujeme na revitalizaci a zpřístupnění těchto ploch ve
spolupráci s partnery (Povodí Vltavy, Lesy ČR, Středočeský kraj).
V roce 2021 město vybudovalo stezku kolem řeky
Sázavy z kempu k obchodnímu řetězci Lidl, na stezku město získalo
dotaci z MMR v rámci programu Podpory cestovního ruchu. Je to jeden
z kroků, jak zrekultivovat břehy Sázavy, ale bohužel jsou velkou překážkou
dohody s vlastníky dalších pozemků v okolí řeky.
Indikátor dostupnosti nesledujeme.
|
Město využívá své polohy,
která je blízko hl. města, a zároveň má významné krajinné prvky (řeku, les) a
z toho důvodu se snaží o funkční diferenciaci využití území, aby
vyhovovala ze všech uvedených hledisek.
|
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město si udržuje přehled o využití
ploch v rámci ÚPD. Podkladem pro rozhodování o žádostech o změny ÚPD je
zpracovaná Filozoficko-architektonická koncepce (strategický dokument). Filozoficko-architektonická koncepce města je zveřejněna na webových stránkách: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=1692 Na těchto stránkách jsou uvedeny všechny strategické dokumenty i analytické dokumenty, které mají přispět k rozvoji města.
Uveřejněn je zde strategický plán rozvoje města,
filozoficko-architektonická koncepei, plán prevence kriminality, plán zdraví,
koncepce sportu, strategie pro kulturu a volný čas. Na pořízení většinu těchto
rozvojových dokumentů získalo město dotaci z Operačního programu Zaměstnanost.
V dokumentech jsou vydefinovány rozvojové priority města. Plán prevence
kriminality je zacílený na zlepšení preventivní činnosti a bezpečnosti ve městě.
Filosoficko-architektonická koncepce je zaměřena na urbanistické řešení města,
využití veřejných prostranství a zelených ploch. V rámci zpracování dokumentů
se mohli občané vyjádřit k potřebám, nedostatkům a požadavkům, které jsou nutné
ve městě řešit. Výsledná zjištění byla projednávána a zakomponována do
strategických dokumentů formou nastavení priorit a cílů města v oblasti jeho
dalšího rozvoje. Letos k těmto dokumentům nově přibyl i Interpretační plán - Týnec světu!
Žádosti o nově zastavitelné plochy
jsou zpravidla zamítány. Čeká se na zaplnění volných ploch v intravilánu.
Předpokladem je dostatečná kapacita infrastruktury.
Aktuálně probíhá změna ÚPD. Hlavní důraz je kladen na vybudování infrastruktury důležité pro obyvatele - vodovod, kanalizace, školství, parkování, ...
Pozn: Používáme systém MISYS, geografický informační systém, který je
přístupný zaměstnancům úřadu. Systém MISYS nám umožňuje snadnou práci s daty
katastru nemovitostí včetně propojení grafické a písemné části operátu – tedy
snadné vyhledávání a výběr dat dle různých zadání, správu infrastruktury, např.
lavičky, osvětlení, dopravní značky, inženýrské sítě, pasport komunikací a
další. Máme zde připojení dalších informací do systému - např. územní plány,
průběhy inženýrských sítí dle zaměřeného stavu nebo dle dokumentace správců
sítí, polohopisné a výškopisné plány. Využíváme dat existujících a jejich
průběžné doplnění zajišťuje zaměstnanec z Odboru majetku. Máme zde propojení
leteckých snímků ve stejném měřítku s ostatními mapovými podklady
(ortofotomapa). Využíváme data pro tvorbu nebo aktualizaci územního plánu obce
a pracujeme s územním plánem.
Byl proveden pasport zeleně v majetku
města, vyhodnocen současný stav a navrženy ošetřující práce na základě
současného stavu, na základě tohoto pasportu probíhá každoroční údržba veřejné
zeleně. Podklady jsou propojeny v systému MISYS. Další pasporty, které
jsou také součástí systému MISYS jsou pasport mobiliáře a pasport komunikací.
Informace a také fotografie jednotlivých prvků (ať už je to z lavička ,
strom ,…) jsou propojeny s mapami. Dále připravujeme novou interaktivní mapu projektů (projektových
záměrů), která bude přístupná na novém webu města v roce 2023.
|
-
0,22;
2,96
Pomocí aplikace MISYS bylo vypočteno: a) Zbývající zastavitelná plocha je 635 600 m2, zastavěno je v současné době 2 948 600 m2. Poměrem těchto dvou údajů získáme hodnotu 0,22. b) Navrhované a přestavbové plochy uvnitř zastavěného území představují 214 634 m2. Zbývající zastavitelná plocha je 635 600 m2. Poměrem těchto dvou údajů získáme hodnotu: 2,96.
|
Kvalitativní rozvoj v ÚPD: - zkvalitňování a budování dopravní obslužnostui území - výstavba inženýrských sítí v zastavěných lokalitách, kde dosud nejsou (kanalizace, vodovod) - v místních částech - v současné době město pracuje na projektové dokumentaci
na výstavbu vodovodu a kanalizace v místní části Krusičany a projektové
dokumentaci na výstavbu vodovodu v místní části Pecerady a Zbořený
Kostelec. Rozbíhá se příprava dokumentace pro navýšení kapacity základní školy.
|
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Město od roku 2014 využívá služby městského architekta. Nové stavby vznikají ve spolupráci projektanta s architektem pod dohledem městského architekta a projektant vykonává autorský dozor. Město vyhlásilo architektonickou soutěž s cílem vyřešit obřadní síň na městském hřbitově. Velké projekty jsou součástí strategického plánu. Aktualizace strategického plánu je vždy projednávána s veřejností.
V poslední době byl dokončen dopravní terminál, jeho příprava začínala architektonickým návrhem a vyhodnocením dopravní kapacity. Stavba po dokončení zapadá do krajiny Posázavského Pacifiku a splňuje všechny kapacitní předpoklady.
|
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Realizované projekty vznikaly ve
spolupráci s architektonickým ateliérem VAS.
Je připravena architektonická soutěž na územní studii pro využití lokality
V Náklí, vlastnické vztahy však neumožňují její vyhlášení.
Vybrané veřejné prostory a stavby jsou
prověřeny ve Filosoficko-architektonické koncepci. Zde je určen i potenciál pro
architektonické soutěže.
V současné
době město vyhlásilo architektonickou soutěž na řešení obřadní síně na městském hřbitově. Soutěž bude dokončena v 6/2022, výsledky se budou průběžně prezentovat veřejnosti, jakmile budou k dispozici.
|
-
ANO
Město dlouhodobě využívá služby městského architekta. Je vyhlášena architektonická soutěž. Její organizaci má na starost autorizovaný architekt, soutěž je v souladu s pravidly ČKA a je certifikovaná ČKA.
|
Město dlouhodobě využívá služby městského architekta.
Je vyhlášena architektonická soutěž
s cílem vyřešit obřadní síň na městském hřbitově.
|
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město spolupracuje s městským
architektem od roku 2014. Probíhají pravidelné konzultace záměrů s vedením
města 1x za měsíc, jsou poskytovány konzultace veřejnosti (záměry soukromníků)
a vydává stanoviska ke všem stavbám v klíčových lokalitách. Informace o městském architektovi jsou zveřejněny na webových stránkách města:
http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/mestsky-urad/architekt
|
-
ANO
Město dlouhodobě využívá služby městského architekta.
|
Město spolupracuje se stálým městským architektem již od roku 2014.
|
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Architektonická
soutěž dosud nebyla dokončena. Nové stavby ale vždy vznikají ve spolupráci
projektanta s architektem pod dohledem městského architekta. Projektant
vždy vykonává autorský dozor. Městský architekt se účastní kontrolních dnů na
stavbách a připomínkuje vzorkování materiálů a mobiliáře.
Město má zpracovaný manuál povrchů a mobiliáře, který
je vždy součástí výběrových řízení na realizaci staveb a projektování staveb.
|
-
ANO
Město dlouhodobě využívá služby městského architekta. Je vyhlášena architektonická soutěž
s cílem vyřešit obřadní síň na městském hřbitově.
|
Nové stavby vznikají ve spolupráci projektanta s architektem pod dohledem městského architekta a projektant vykonává autorský dozor.
|
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Idea záměru
vždy vzniká ve spolupráci s architektem města. Většina významných projektů
vznikalo nejprve ve studii, kde měl architekt zásadní vliv. U malých (veřejné
WC) i velkých staveb (přístavba školy a tělocvična).
Studie jsou důležitým podkladem pro realizaci nových projektů.
V rámci veřejných zakázek je pro město prioritním kritériem cena, kritérium kvality výsledku není využíváno. Podkladem pro přípravu dokumentace či samotné realizace je u větších staveb vždy studie, která definuje požadavky na kvalitu použitých materiálů, technologické řešení, využití dešťové vody, energetické náklady.
|
-
ANO
Město
s veřejností projednalo stavbu nové sportovní haly (2015). V roce
2021 město projednávalo s občany dotčených místní částí stavbu vodovodu a
kanalizace. Jiné velké investiční záměry s dopadem na veřejnost se v posledních 3 letech nerealizovaly.
|
Obec při zadání projektů uplatňuje požadavky na kvalitu a výtvarnou hodnotu. Vždy ve spolupráci s městským architektem se nejprve zpracuje studie záměru. Studie následně slouží jako zadání projekčních prací.
|
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Velké stavby
jsou ve městě výjimečné. Poslední stavbou je stavba tělocvičny. Požadavek na
její stavbu byl projednán v rámci komunitního setkání Volný čas ve městě
(2015). Zde se potvrdilo, že stavba tělocvičny je nezbytná a žádaná. Následně
byla zahájena příprava projektu. Nyní je stavba dokončena a v provozu
(2018). Další
veřejně projednávaný záměr byla revitalizace veřejné plochy Rondel. Vzhledem
k nevyřešeným vlastnickým vztahům nebyla realizace záměru provedena. Názor veřejnosti u větších záměrů prochází veřejnou diskuzí
při schvalování na zastupitelstvu. V roce 2021 město s obyvateli dotčených
místní částí projednávalo záměr stavby vodovodu a kanalizace. I drobné projekty jsou průběžně zveřejňovány na veřejných plochách (bannery, billboardy). Při vzniku Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou (hospodaření s povrchovou vodou) byla do procesu zapojena veřejnost. (http://www.mestotynec.cz/download/tl2021-cervenec.pdf, http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2046)
|
|
Velké projekty jsou součástí strategického plánu. Aktualizace strategického plánu je vždy projednávána s veřejností.
|
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Město si udržuje přehled o využití ploch v rámci ÚPD. Město nabízí součinnost při projednávání změn ÚPD a hledání průchozích variant s dotčenými orgány státní správy. Město Týnec nad Sázavou není vlastníkem pozemků, které by bylo možné označit za brownfield.
|
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V minulosti vlastník plochy
odstranil starou teplárnu. Plocha je nyní vyčištěna a v rámci ÚPD čeká na
investora.
V území nejsou plochy a budovy
typu brownfield.
Město není vlastníkem plochy či budovy, které by odpovídalo definici brownfieldu. Avšak město jedná s vlastníkem plochy po staré teplárně o odkupu, aby zde město mohlo výhledově vybudovat místo se zázemím pro volnočasové aktivity (např. koupaliště, psí cvičák, fotbalové hřiště s umělým povrchem).
|
-
NE
Město Týnec nad Sázavou není vlastníkem žádného pozemku, který by mohl být označen za brownfield. S vlastníky ploch výrobních areálů jsme v nepravidelném kontaktu. O jejich rozvojových nebo útlumových plánech jsme zpravidla informováni. Při jednáních preferujeme využití ploch v souladu s ÚPD, případně jsme připravení jednat o změnách regulativů v ÚPD. Před stavbou areálů na zelené louce preferujeme využití stávajích výrobních areálů. V případě Metazu v historii proběhlo jednání s Lidlem, který část areálu přestavěl na prodejnu. Další nepotřebné administrativní budovy byly využity ke komerčním účelům (Teta, Benea, kanceláře,..). Bylo tak přestavěno cca 9% plochy areálu.
-
0,8%
Dle Národní databáze brownfieldů se na území města Týnec nad Sázavou nenachází žádný pozemek, které by byl označen za brownfield. Výměra pozemku bývalé teplárny je 24 479 m2.
|
V areálu Metazu došlo k přestavbě, viz popis v indikátoru.
|
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plochy přestavby jsou v ÚPD
definovány a sledovány. Cílem je celistvost ve využití jednotlivých lokalit. Město si udržuje přehled o využití
ploch v rámci ÚPD. Podkladem pro rozhodování o žádostech o změny ÚPD je
zpracovaná Filosoficko-architektonická koncepce (strategický dokument). Výstavba na zelené louce je možná pouze
v souladu s ÚPD. Především zástavba proluk a vnitřních ploch v intravilánu. Na rozvojové plochy se v ÚPD
vztahuje podmínka vzniku územní studie. Podmínky pro vznik této
dokumentace stanovuje město ve spolupráci s městským architektem.
Ve městě jsou 2 areály továren (Metaz a Jawa). V obou
areálech probíhá výroba, nejsou však využity na 100%. Město je v kontaktu
s vlastníky areálů a je informováno o jejich záměrech. V minulosti
proběhly v obou areálech modernizace výrobních technologií i opravy budov.
Nevyužité části areálu Jawa jsou vyčištěny a čekají na investiční záměr (dle
ÚPD výroba). V části areálu Metaz je nevyužívaná část areálu nabízena
k prodeji. Jedná se o možnosti přestavby na obchodní centrum nebo
pokračování výroby s firmou Strojmetal.
|
-
0
Město Týnec nad Sázavou není vlastníkem pozemků, které by bylo možné označit za brownfield. Dle Národní databáze brownfieldů se na území města Týnec nad Sázavou nenachází žádný pozemek, který by byl označen za brownfield. Výměra pozemku bývalé teplárny je 24 479 m2. Avšak na tomto pozemku nebyla realizována žádná výstavba. Ve sledovaném období 2019-2021 byla realizována zástavba na návrhových plochách mimo zastavěné území o rozloze 2 500 m2.
|
Město si udržuje přehled o využití
ploch v rámci ÚPD.
|
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dosud takový investor nebyl. Ke spolupráci
jsme připraveni.
Naopak jsme odmítali záměry na zelené louce (výstavba
hypermarketu) a snažili se je nasměrovat právě do nevyužívaných částí areálů
Metaz. Investor však od záměru raději ustoupil. Investora jsme motivovali možností změny ÚPD.
Město
Týnec nad Sázavou má zpracován strategický dokument: Zásady pro
spolupráci s investory při rozvoji veřejné infrastruktury města, jehož
smyslem je nastavení transparentních a nediskriminačních pravidel jednání mezi
Městem a investory hodlajícími na území Města realizovat svůj investiční záměr,
s důrazem na tvorbu odpovídajících podmínek pro kvalitní obytné prostředí
Města, zejména ve vztahu k udržitelnému rozvoji veřejné infrastruktury a
veřejných služeb.
|
|
Město nabízí součinnost při projednávání změn ÚPD a hledání průchozích variant s dotčenými orgány státní správy.
|
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Město je vlastníkem 37 budov občanské vybavenosti. Město má zavedený energetický management, o všechny své budovy pečuje, provádí pravidelné údržby a revize. Ve sledovaném období proběhla regenerace v 8 budovách občanské vybavenosti, což je oproti předešlému sledovanému období o 2 budovy méně. Město provádí systematickou obnovu technického vybavení města a inženýrských sítí. V rozpočtu jsou každoročně vyčleněny nezbytné finanční prostředky dle strategických dokumentů. Ve sledovaném období bylo obnoveno o 2 343 m komunikací více než v předešlém sledovaném období. Dále bylo obnoveno o 768 m vodovodu více než v předešlém sledovaném období. Stejně jako v předešlém sledovaném období nebyla obnovována kanalizace. Ve sledovaném období přibylo 30 bodů veřejného osvětlení.
|
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Máme 37 staveb typu občanská vybavenost a bydlení. Jedná se o 4
bytové domy, 2 domy s pečovatelskou službou, budovy ZŠ a MŠ, knihovna, muzeum,
zdravotní středisko, budova úřadu, sokolovna, drobné objekty jako prodejny,
veřejné WC, klubovny, hasičské zbrojnice, Kulturní centrum Týnec, ZUŠ, dopravní terminál,
obřadní síň na hřbitově. Údržba probíhá pravidelně dle situace, opravy
jsou pravidelně plánovány do rozpočtu dle aktuálních požadavků.
K regeneraci se využívají dotační zdroje (zateplování, bezbariérové
přístupy), nebo jsou realizovány z rozpočtu města (obnova výtahů, výměna
balkonů a oken…). Všechny objekty jsou ve velmi dobrém technickém stavu. Alokace prostředků v rozpočtu města na údržbu a
opravy nemovitostí je stabilní, každoročně se mírně navyšuje. Město
vybudovalo bezbariérový přístup do obřadní síně a zasedací místnosti na
městském úřadě. Město postavilo dopravní terminál (http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy/archiv/2019&artid=1721, http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy/archiv/2019&artid=1797, http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy/archiv/2019&artid=1832). Město zahájilo rekonstrukci
střechy na jednom z domů s pečovatelskou službou. Dále rekonstruujeme WC,
tělocvičnu a nářaďovnu v ZŠ (http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2171, http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2262) , jídelnu s kuchyní v MŠ. V roce
2022 proběhne rekonstrukce ZUŠ, kde dojde k zateplení a stavebním úpravám
budovy včetně prostoru okolo ZUŠ. Rekonstrukce výtahu v jednom
z bytových domů. Ostatní objekty ve vlastnictví města procházejí
pravidelnou údržbou a revizemi.
Město ve
svých budovách zavedlo energetický management, pravidelně sleduje jednotlivé
spotřeby, které následně vyhodnocuje.
|
-
21,6 %
Město je vlastníkem 37 budov občanské vybavenosti a v 8
z nich byla provedena regenerace.
|
Město provádí průběžnou údržbu. Při dožití technologie provádí její kompletní výměnu (výtahy, kotelny,...). Součástí úprav je snaha o efektivní využití energií a médií. Město má zavedený energetický
management, o všechny své budovy pečuje, provádí pravidelné údržby a revize.
|
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město provádí systematickou obnovu technického vybavení města a inženýrských sítí. Máme strategické dokumenty: Plán rozvoje vodovodu a kanalizací -
každoročně se plánuje obnova infrastruktury, je zpracován čtyřletý výhled prací.
S provozovatelem infrastruktury Vodovody a Kanalizace Týnec s.r.o. (100%
vlastní město) probíhají pravidelné kontrolní dny. Pasport komunikací – ve vlastnictví je 80,5 km komunikací (místních, účelových a chodníků)
Alokace prostředků v rozpočtu
města na údržbu, obnovu a opravy infrastruktury je stabilní, každoročně se
mírně navyšuje. Na obnovu komunikací je to 5 000 000 Kč. Vodohospodářský
majetek obnovujeme ročně cca za 4 mil. Kč. Je k tomu zřízen Fond obnovy
vodohospodářského majetku. Na rozvoj veřejného osvětlení je ročně alokováno 400 000 Kč.
Obnova komunikací se vyhodnocuje vždy
po zimním období, lokality schvaluje rada města. Obnovou se rozumí nové povrchy a zlepšení technických vlastností komunikací. Průběžně také provádíme opravy a údržby např. dopravního značení, vpustí, oprava nerovností, doplnění štěrkového povrchu atd. Průběžnou údržbu a výspravy
zajišťuje na základě smlouvy společnost Technické služby Týnec s.r.o. (100%
vlastní město). Veřejné osvětlení na základě Smlouvy o správě, provozu, údržbě, opravě a obnově spravuje společnost Osvětlení Týnec k.s. (město má podíl v této společnosti). Smlouva je uzavřena na dobu neurčitou, při podpisu smlouvy v roce 2016 byla součástí kompletní obnova veřejného osvětlení v hodnotě 1,8 mil. Kč, dokončeno v roce 2017. Součástí smlouvy je také koncepce svícení.
Město podává žádosti o dotace a postupně provádí
rekonstrukce komunikací. V roce 2021 město získalo dotaci z programu
MMR na obnovu komunikace ve „starém“ Týnci na obnovu komunikace Krusičanská.
Dále město pravidelně rekonstruuje stávající chodníky a snaží se řešit
majetkové vztahy tak, aby mohlo budovat nové chodníky.
|
-
4,32 % komunikace
3,42 % vodovodu
0 % kanalizace
2, 83 % veřejného osvětlení
Dle
pasportu komunikací je v majetku města celkem 81 900 m komunikací. Za
sledovaného období 2019-2021 bylo obnoveno (pouze nový povrch) 3 539 m komunikací.
Dle
evidence společnosti Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. je délka vodovodní sítě
39 085 m. Za sledované období 2019-2021 bylo obnoveno 1 338 m vodovodu. Dle evidence společnosti Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. je délka kanalizační sítě 47 184 m. Za sledované období 2019-2021 bylo obnoveno 0 m kanalizace. Město
vlastní celkem 1 057 bodů veřejného osvětlení.
Za sledované období 2019-2021 bylo obnoveno 30 bodů veřejného osvětlení.
|
Město provádí systematickou obnovu technického vybavení města a inženýrských sítí. V rozpočtu jsou každoročně vyčleněny nezbytné finanční prostředky dle strategických dokumentů.
|
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
|
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Město má zpracován Plán protipovodňových opatření.
|
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zpracovává se dokumentace stavby
vodovodu, který by měl rozvést vodovod do všech místních částí. Při stavbách
(opravách) chodníků a komunikací i novostaveb se řeší vsakování dešťových vod. Město
zpracovalo studii na zlepšení odtokových poměrů v lokalitě Hlinka. Na
základě této studie se v současné době zpracovává projektová dokumentace.
Je dokončený strategický dokument s názvem Adaptační strategie
přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou, na jejíž zpracování
získalo město dotaci z Norských fondů. Cílem této studie je navrhnout opatření, která by mohla zmírnit
nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky
sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i
v intravilánu. (http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2046, http://mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/dokumenty-rozvoje-mesta)
|
-
ANO
Je zpracovaná dokumentace na opatření v lokalitě Hlinka (tůně, průlehy). Při rekonstrukcích a stavbách školy a nádraží se budovaly retenční nádrže a vsakovací žebra pro dešťovou vodu.
|
Město při přípravě a realizaci staveb zapracovává opatření na zadržení vody.
|
|