7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Město Chrudim jako zřizovatel škol a školských zařízení poskytuje stabilní příspěvek na provoz, který slouží i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení školy. Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Ve sledované období došlo k významnému zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, separace odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje a to díky činnosti energetického manažera a nastavení vzájemné spolupráce. U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou realizována opatření snižující spotřebu energií.
|
Systém VUR je v oblasti formálního vzdělávání ve městě
stabilně na dobré úrovni. Pozitivně hodnotíme portfolio aktivit souvisejících s
UR, které jsou realizovány na školách nebo ve spolupráci města se školami,
inspirativní je aktivita realizovaná od roku 2017 Chrudim za udržitelný svět.
Sdílení zkušeností a dobré praxe probíhá mj. při síťování škol v rámci projektu
MAPII.
Obec stabilně využívá hodnocení VUR na školách podle vlastního
systému indikátorů, přičemž Metodiku systematicky reviduje podle aktuálních
potřeb. Hodnocení je
realizováno každoročně a ukazuje tak postup škol v jednotlivých kategoriích UR,
které jsou hodnoceny. Umožňuje tak jak městu, tak školám samotným, sledovat svůj
postup v této oblasti.
Za pozitivní považujeme systémovou práci energetického
managera, jeho podíl na přípravě projektů energetických úspor u škol a
pravidelný monitoring spotřeby energií na školách. Za výborné považujeme
propojení systému spotřeb ve školách s městem, takže se brání zbytečnému
plýtvání (např. při úniku vody).
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školy nadále věnují VUR pozornost zhruba ve
stejném rozsahu, jak bylo minule popsáno ve zpracovaném auditu v roce 2019. V
letech 2020 - 2021 proběhl pouze omezený počet akcí (pandemie COVID).“ Pro výuku jsou stále více využívány školní zahrady jako
přírodní učebny. Město zpracovává projekt na základě požadavků pedagogů, je jeho
žadatelem i realizátorem (např. školní zahrada u MŠ Na Valech). Ve spolupráci s NNO jsou připravovány ekovýchovné programy
tzv. na míru – např. k problematice fair trade, předcházení třídění odpadů apod. Role města v těchto případech spočívá v tom, že město stanoví téma podle potřebnosti osvěty v daných tématech a poskytne finanční prostředky na připravený program. Podpora
vzdělávání pro UR je také zajištěna v rámci kampaní Zdravého města Chrudim, kde
jsou organizovány aktivity pro všechny věkové kategorie - od dětí MŠ, přes žáky
ZŠ, studenty SŠ přes aktivní občany po seniory. Jde především o Den Země, kdy
součástí kampaně jsou i další doprovodné aktivity – vycházky s odborníkem,
besedy na témata spojená především s UR a ochranou přírody, výsadba stromů
apod. V roce 2021 proběhl Den Země online. Role města
v této části spočívá v organizačním zastřešení, technickém zajištění
akcí, propagaci, připravení propagačních materiálů (zajištění ze stránky
finanční, materiální i odborné) apod. Školy
mohou být žadateli v rámci grantového programu Zdravého města a MA 21. Pro zkvalitnění ekologické výchovy a osvěty je i nadále ve
spolupráci s Městskými lesy realizován projekt „Lesní škola Podhůra“. Od roku
2017 realizujeme akci Chrudim za udržitelný svět. Tematicky tato akce
vychází ze schválených cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Akci připravuje město
Chrudim prostřednictvím projektu Zdravé město a MA 21 ve spolupráci s partnerskými
organizacemi, je určena pro žáky 8. tříd ZŠ . Připraveno je 10 stanovišť, kde se
žáci dozvědí informace o dílčích cílech udržitelného rozvoje ‑ SDGs i ve vazbě
na ČR, případně Chrudim (zaměření stanoviště odpovídá zvolenému cíli SDGs). Vítězný
tým z každé školy získává hlavní cenu (poukaz na Skutečný dárek). Odbornost jednotlivých workshopů zajišťují např. Vodní zdroje, Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim, Mama klub, Regionální muzeum apod. Více je možno najít v propozicích v příloze. Pro ZŠ připravujeme školní fórum. Žáci se tak mohou nově podílet na
zlepšení života města. Smyslem Školního fóra není jen získat co nejširší
zpětnou vazbu od nejmladší generace, ale také podpořit zdravý místní
patriotismus a probudit aktivní zájem o své okolí, o veřejné dění. Podobnou akci pořádáme už
mnoho let také pro studenty středních škol. Na rozdíl od akce pro SŠ žáci ZŠ
mohou dát impulz i ke změnám či zlepšením ve své škole. Zřizovatelem ZŠ je město,
které tak může zajistit reálný dopad nasbíraných podnětů. Pro realizaci námětů
je vyčleněna finanční částka v rozpočtu – tzv. participativní rozpočet pro
školy. Město je realizátorem projektu MAP II, kde je řešena i oblast VUR. Řada
aktivit realizovaných v MAP směřuje k VUR (např. Exkurze
v Železných horách, Mobilní technohrátky, Povolání pro život, Bajky v zahradách). Na stránkách bylo
možno dohledat některé typy pro distanční výuku v době pandemie (viz Desatero
pro efektivní distanční výuku v době karantény). Tyto informace byly zasílány i přímo do zapojených škol.
|
|
Město se snaží pro oblast vzdělávání pro UR ve školách zajišťovat jak materiální, finanční, tak i odbornou pomoc. Snažíme se připravovat i nové akce dle požadavků škol.
|
Oceňujeme, že ani v době pandemie Covid 19 město
nerezignovalo na některé tradiční aktivity, které realizuje mj. ve spolupráci
se školami, a Den Země uspořádalo online. Za vhodnou považujeme spolupráci
města s NNO s ohledem na tvorbu programů VUR pro školy. Také činnost
MAP podporuje VUR, tak jak je chápáno v SDG 4, a to nejen jako podporu studentů v získávání znalostí a dovedností
potřebných k podpoře udržitelného rozvoje, mimo jiné
prostřednictvím vzdělávání o udržitelném rozvoji a trvale udržitelném způsobu
života, ale také podporou dětí a mládeže k získávání technických a
odborných dovedností, které budou předpokladem pro zaměstnání, důstojné
pracovní zařazení a pro podnikání – viz např. projekty Mobilní technohrátky a
povolání pro život). Vyzdvihnout lze také snahu o tvorbu a návštěvy přírodních
prostorů vhodných pro výuku venku (školní zahrady jako učebny, lesní pedagogika
v městských lesích). Pozitivem je rozšíření Školního fóra ze středních
také na základní školy.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncem roku 2015 jsme ve spolupráci s odbornými partnery
(Univerzitou Karlovou, odborem OŠK) vytvořili metodiku „Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj v MŠ a ZŠ města
Chrudim“. (Při její tvorbě jsme vycházeli z literatury - Hodnocení
uplatňování myšlenky udržitelného rozvoje ve výchovně - vzdělávacím procesu za
základních školách v městě Banská Šťiavnica - V. Chrenščová, j. Škvarková
a Indikátory TUR pre školy - J. Šimonovičová a M. Šudý) a upravili si ji
na základě našich potřeb. Metodika si klade za cíl zjistit, jaký vztah mají mateřské
a základní školy v Chrudimi k udržitelnému rozvoji a jaká opatření v rámci
této problematiky realizují. Metodika zahrnuje 4 oblasti - oblast managementu - 3 indikátory,
výchovy a vzdělání - 12 indikátorů, zdraví a sociálního prostředí - 11
indikátorů a provozní - 16 indikátorů. Celkem je hodnoceno 42 indikátorů. Sebehodnocení si provádějí školy samostatně a sebehodnotící
zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením
finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Hodnocení probíhá ve spolupráci s energetickým manažerem,
především v oblasti provozní. Metodika byla na základě zkušeností
aktualizována, jedná se o interní materiál města, není zveřejněna. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí
hodnocených velmi dobře a dobře. V tabulce jsou čísly znázorněny počty škol,
které po přepočtu bodů z jejich sebehodnocení dosahují požadovaného procenta
bodů na přirazení do dané oblasti (velmi dobré, dobré ...apod.) I toto hodnocení bylo ovlivněno pandemií COVID.
80 -
100% - velmi dobré |
|
60 - 79,9% - dobré |
|
40 - 59,9% - uspokojivé |
|
- 39,90% - neuspokojivé |
|
|
Vyhodnocení výchovy k UR za rok 2021
Rok 2020
Vyhodnocení
MŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I.Indikátory managementu |
2 |
2 |
1 |
1 |
II.Indikátory výchovy a vzdělání |
3 |
1 |
2 |
0 |
III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
3 |
2 |
1 |
0 |
IV.Indikátory provozní |
2 |
1 |
3 |
0 |
|
|
Vyhodnocení
ZŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I. Indikátory managementu |
2 |
2 |
0 |
0 |
II. Indikátory výchovy a vzdělání |
0 |
1 |
3 |
0 |
III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
0 |
3 |
1 |
0 |
IV. Indikátory provozní |
0 |
0 |
4 |
0 |
|
|
|
Rok 2019
Vyhodnocení
MŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I.Indikátory managementu |
2 |
2 |
1 |
1 |
II.Indikátory výchovy a vzdělání |
3 |
1 |
2 |
0 |
III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
3 |
2 |
1 |
0 |
IV.Indikátory provozní |
2 |
1 |
3 |
0 |
|
|
|
Vyhodnocení
ZŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I. Indikátory managementu |
2 |
2 |
0 |
0 |
II. Indikátory výchovy a vzdělání |
0 |
1 |
3 |
0 |
III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
0 |
3 |
1 |
0 |
IV. Indikátory provozní |
0 |
0 |
4 |
0 |
|
|
Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí hodnocených velmi dobře a dobře.
|
Město Chrudim
reagovalo na podněty z předchozích auditů a sestavilo metodiku Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj
v MŠ a ZŠ města Chrudim, která se stala systematickou součástí
vyhodnocování VUR na školách v rámci výročních zpráv škol. Metodika může
sloužit nejen jako hodnotící nástroj, ale může být také inspirací škol
v tom, v čem se dále mohou zlepšovat. Díky
informacím získaným z evaluace škol lze vidět pozitivní posun v řadě
hodnocených kategorií souvisejících s VUR jak mateřských, tak základních
školách. Metodika hodnocení není veřejná, ale byla předložena při kontrole na
místě. Zároveň je město poskytlo několika dalším municipalitám. Aktuálně
prochází Metodika revizí.
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Databáze didaktických materiálů je volně dostupná na http://www.vychovakezdravi.cz/ a http://www.ceskaskola.cz/ a http://www.klickevzdelani.cz/ (školský portál Pardubického kraje, nabízí informace pro širokou veřejnost, pracovníky ve školství, management škol, žáky a studenty), portál http://www.rvp.cz/ , http://www.paleta.cz/ – obchůdek s pomůckami, http://www.ekovychova.cz/ – rubrika periodika, publikace. Databáze jsou již tradičně využívány, ale dle aktuálnosti potřeb se jejich obsah proměňuje, reaguje na aktuální témata. Jsou tedy stále dobrým zdrojem pro získávání potřebných aktuálních informací a materiálů k VUR pro školy.
Informace, materiály jsou školám poskytovány zejména při tematických kampaních nebo na jejich žádost (úspory energií, měření ovzduší, třídění odpadů apod.).
Pro školy byly vyrobeny pomůcky: - speciální EKOBOX, který získaly všechny školy zdarma – zaměřen na problematiku třídění odpadů,
- plachtová hra" Jdeme bezpečnou cestou
- pomůcka Hraj si s geoparkem
Tyto pomůcky hradilo město Chrudim ze svého rozpočtu, byly předány školám pro jejich využívání dle potřeb a projektů. Jsou průběžně využívány, neplánuje se prozatím jejich obnova. Pomůcky je možné kdykoliv doplňovat novými materiály dle potřeb vyučujících. Aktualizaci garantovaných přednášek k prevenci kriminality rozesílá školám pravidelně Odbor sociálních věcí, ten zodpovídá za jejich aktualizaci.
V rámci realizace projektu MAP II získávají velké množství informací, které mohou pro VUR využít. Naplňování strategie vzdělání se řeší ve spolupráci se zapojenými školami, podporují se aktivity, které vycházejí z jejich potřeb. V rámci kampaně Den Země online se mohly školy zapojit i do této verze kampaně, některé z nich to využily i v rámci distanční výuky. K této příležitosti bylo k dispozici několik studijních materiálů, pracovních listů, kvízů apod.
|
|
Školám jsou informace poskytovány, není ale sledován počet přístupů do elektronické databáze.
V rámci realizace projektu MAP II získavají velké množství informací, které mohou pro VUR využít.
|
Oproti minulému auditu nedošlo ve využívání databází
k žádnému posunu, deklarované pomůcky jsou také již používány školami
delší dobu. Je však nutno konstatovat, že uvedené databáze, z nichž školy
čerpají, jsou smysluplné. Dalším zdrojem inspirace pak mohou být setkání
v rámci MAPII.
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má
zpracovaný Akční plán udržitelné energetiky provázaný s Adaptační strategií
města Chrudim na klimatickou změnu. Cíle stanovené v těchto dokumentech se
naplňují i prostřednictvím opatření realizujících na školských zařízeních. Město
školy podporuje v oblasti třídění odpadů – do škol byly zdarma dodány koše
na tříděný odpad a před budovy kontejnery na tříděný sběr. Město
připravuje projekty na rekonstrukce jednotlivých školských zařízení (dle
potřeby), které zohledňují snížení energetické náročnosti budov. Takto proběhla
rekonstrukce budovy MŠ Topol, MŠ Víta Nejedlého, MŠ U Stadionu. Zpracovává se
projekt na MŠ Strojařů. Na přípravě projektů se podílí již od začátku i
energetický manažer. Veškerá
data týkající se jednotlivých médií jsou monitorována, zaznamenána a
vyhodnocena. Na mnohých místech je monitoring častější. Máme i dálkové odečty
na mnohých měřidlech (EOP, ČEZ, VAK). Tento monitoring napomáhá i při
minimalizaci ztrát v případě poruch či havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i
s daty z projektu EPC. Vzhledem ke covidu byl provoz škol v roce 2021 částečně omezován, ale školy nebyly zavřeny úplně, proto probíhalo i jejich vytápění (v případě zavření byly temperovány). Při
plánovaných investicích je vždy komunikováno s energetickým manažerem,
investičním technikem a školou. Investice do škol jsou tedy plánované a
vycházejí z efektivního snižování energetické náročnosti budov. Nakládání
s vodami - na zahradách škol je na zalévání využívána dešťová voda - především
v MŠ, řeší se projekty využívající spodní vody, které se nacházejí pod budovami
škol (MŠ Sv. Čecha a ZŠ U Stadionu). Pro úspory vody jsou ve všech školách
namontovány perlátory. V současné
době probíhají jednání k potřebnému navýšení rozpočtu z hlediska vyšších
cen za energie.
Všem
školským zařízením je k dispozici energetický manažer (poradenství, řešení
havárií apod.) Školy, především mateřské, které mají kompostéry, využívají toto i jako pomůcku pro výuku - většinou jde o MŠ, které mají přírodní ráz školní zahrady. Ze ZŠ jde jde o dvě školy - ZŠ Dr. Peška a ZŠ Dr.Malíka, obě školy využívají kompostéry při výuce.
|
|
S nově zavedenou funkcí energetického manažera dochází k pravidelnému monitoringu spotřeb na školách. Manažer je v každodenním kontaktu s pověřenou osobou. Byl realizován pilotní projekt rekonstrukce celé MŠ.
|
Město realizovalo další renovace budov ve smyslu
snížení jejich energetické náročnosti. Kladně lze hodnotit systematickou,
dlouhotrvající podporu škol ve třídění odpadů a nakládání s vodami, včetně
vod dešťových (viz také audit 2019). Dané aktivity přispívají nejen
k ochraně zdrojů, resp. ŽP, ale také pozitivní aktivitou vzdělávání dětí,
které jsou ve školním prostředí vedeny k proenvironmentálnímu chování
nových generací žáků. Za pozitivní považujeme systémovou práci energetického
managera, jeho podíl na přípravě projektů energetických úspor u škol a
pravidelný monitoring spotřeby energií na školách. Za výborné považujeme
propojení systému spotřeb ve školách s městem, takže se brání zbytečnému
plýtvání (např. při úniku vody). Význam pro informální i formální vzdělávání má
samozřejmě i způsob nakládání s dešťovými vodami, či zavedení kompostérů.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Některé MŠ a ZŠ jsou členy následujících sítí: Síť M.R.K.E.V. – ZŠ a SŠ: Základní škola, Chrudim, Dr. Peška 768 Základní škola Školní náměstí Chrudim Speciální základní škola Chrudim Gymnázium Josefa Ressela, Chrudim Střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola Chrudim
Síť M.R.K.V.I.Č.K.A. – MŠ: Mateřská škola, Chrudim 4, Strojařů 846 Mateřská škola, Svatopluka Čecha 345 Mateřská škola Pastelka, Dr. J. Malíka 765 V síti Zdravých škol jsou: Mateřská škola Pastelka, Dr. J. Malíka 765 Základní škola, Chrudim, Dr. Peška 768 Základní škola, Chrudim, Dr. J. Malíka Ekoškola: MŠ Na Valech Město má se všemi školami podepsanou Dohodu o přistoupení k partnerství uzavřená dle § 51 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění. Uzavřením tohoto partnerství se obě smluvní strany dohodly na vzájemné a bezplatné spolupráci v rámci Projektu Zdravé město a místní Agendy 21.
V rámci zapojení škol do projektu MAP II jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
-
ano
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Většinou nejde o finanční podporu, ale podporu při organizaci akcí.
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Z auditu vyplývá, že oproti minulému hodnocení
nedošlo k žádnému výraznému posunu v dané oblasti. Školy se dle zájmu
sdružují v již existujících platformách (např. M.R.K.E.V.), projekt Zdravá
škola či MAP II. Síťování v obci probíhá intenzivněji zejména v rámci
různých aktivit města (viz např. Den Země, Chrudim za udržitelný svět). Celkově
je v tomto směru možno konstatovat, že stabilita účasti škol
v zavedených sítích i v MAP je pozitivní.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi bylo
sledováno v roce 2022 prostřednictvím systému Mobilní rozhlas s využitím
metodiky evropského indikátoru A1 spokojenost obyvatel s místním společenstvím.
Na dotazník odpovědělo 346 respondentů.
Zde jsou výsledky týkající se škol:

 
Realizace šetření
proběhla jiným způsobem, než v minulosti a to pomocí dotazníku přes
aplikaci Mobilního rozhlasu. Šetření se zúčastnilo méně respondentů než
v minulosti, navíc nešlo o náhodný výběr, ale výzkumu se zúčastnili ti
občané, kteří se k situaci ve městě chtěli vyjádřit. To do určité míry
ovlivňuje srovnatelnost dat s předchozím šetřením. Pokles ve spokojenosti
se školami, pak pravděpodobně můžeme spojit jednak s tím, že šetření bylo
realizováno po dlouhé době distančního vzdělávání z důvodu pandemie Covid
19 a pravděpodobně také v souvislosti se vzorkem, který se výzkumu
zúčastnil (častěji se vyjadřuje nespokojenost než spokojenost).
|
-
spokojenost byla sledována prostřednictvím dotazníkového šetření prostřednictvím systému Mobilní rozhlas.
|
Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
|
Hodnocení prezentované v aktuálním Auditu
probíhalo jiným způsobem, než předchozí šetření, a to dotazníkem přes mobilní
rozhlas. Vzhledem k této skutečnosti z metodologického hlediska
nemohou být data přesně porovnána. Pokles v hodnotách spokojenosti se
školami může být zapříčiněn několika důvody, jednak právě způsobem měření, kdy
dotazníky nevyplňují respondenti náhodně vybraného vzorku, ale Ti, kteří se
aktivně přihlásí. Dále do hodnocení mohla negativně zasáhnout pandemie Covid
19, která byla jak z pohledu škol, tak z pohledu rodin složitá.
Přesto doporučujeme věnovat dané skutečnosti pozornost.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města či kraje. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR. V rámci aktivit Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty navzájem.
|
Město disponuje dostatečnou
kapacitou organizací realizujících VUR v neformálním vzdělávání. Město jim
poskytuje finanční podporu v podobě grantů, objem prostředků se však
s ohledem na úspory města snížil. Granty se zaměřují na potřeby, které
vycházejí z komunitního plánování. Dále město poskytuje pronájmy v objektech v
majetku města za zvýhodněných podmínek. Na území obce probíhá síťování různých
stakeholderů v oblasi VUR (KoNeP, MAP II apod.).
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2015 jsme provedli první hodnocení neformálního vzdělávání města Chrudim. Zjistili jsme, že působení organizací v oblastí neformálního vzdělávání zasahuje do všech pilířů UR, pokrývá všechny cílové skupiny. V roce 2021 jsme provedli aktualizaci dat. V tomto roce máme nárůst počtu spolupracujících organizací - staheholders na 74. Od roku 2015 máme nárůst 11 spolupracujících organizací. Přiložený graf pochází ze šetření v roce 2021. 
Na území města působí hojné množství
organizací, zabývajících se mimoškolními aktivitami, které jsou ve větší či
menší míře zaměřeny na osvětu dětí v oblasti udržitelného rozvoje. Děti se
touto nenásilnou formou učí přijímat a respektovat přírodu a svět kolem nás, a
to nejčastěji v rovině sociální a environmentální. Aktivity ale nejsou cíleny pouze na děti. Vzdělávací aktivity pro dospělé bývají součástí kampaní a projektů jednotlivých NNO. Ekonomická rovina je zohledňována i v programech organizací zasahujících do více rovin - programy jsou zaměřeny většinou na finanční gramotnost a podvodné jednání - např. pro seniory (CSSP Chrudim), Městská knihovna v rámci univerzity třetího věku, Paleta - v rámci programu předcházení vzniku odpadů - re. use centrum, Hurá na Výlet - program Šmejdi.
Granty Zdravého města a MA 21 pak reagují na aktuální problémy, které vycházejí z komunitního plánování. Jejich realizátory bývají pak právě stakeholders. V rámci vyhodnocení grantů probíhá i vyhodnocení jednotlivých projektů. V rámci velkého projektu MAP II mají možnost se zapojovat i organizace poskytující neformální vzdělání v oblasti UR.
Město Chrudim je zřizovatelem příspěvkových organizací, které se podílejí na neformálním vzdělávání ve městě. Připravují společně s městem akce i projekty. Mezi nejvíce zapojené z řad NNO a škol patří:
Město poskytuje pronájmy v objektech v majetku města těmto organizacím za zvýhodněných podmínek. Na koordinačních hodnotících schůzkách, které se konají po větších akcích vyhodnocujeme společně jednotlivé programy a ze závěrů vycházíme při dalším plánování.
|
-
projekt Zdravé město a MA 21 ve městě rozvíjí 74 partnerských organizací
|
Ve městě se nachází široké a stabilní spektrum NNO, které se zaměřují na všechny pilíře UR a různé cílové skupiny. Reagujeme i na demografický vývoj obyvatel. Připravujeme mezigenerační projekty. Město pravidelně vynakládá finanční prostředky pro zajištění vzdělání k UR prostřednictvím fungujících NNO jako prostředku pro další vzdělávání obyvatel města. Pokud vznikne nová NNO, má neomezenou možnost vstoupit do procesu komunitního plánování, stát se partnerem ZM a MA 21, které se problematikou UR zabývá. Partnerství je stabilní, organizace se pravidelně zapojují do akcí realizovaných městem Chrudim.
|
V oblasti neformálního vzdělávání byla uskutečněna nová analýza
organizací a institucí zajišťujících VUR v rámci neformálního vzdělávání.
Přibylo dalších 11 spolupracujících organizací. Počet organizací v obci je
dostatečný, pokrývá většinu cílových skupin a zasahuje do všech podstatných
oblastí UR. Dále oceňujeme, že město po větších akcích vyhodnocuje na
koordinačních schůzkách program a zkušenosti s jeho realizací, což
zefektivňuje další plánování a potenciálně zvyšuje úspěšnost následně
realizovaných aktivit města.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci grantů a dotací města není
vyčleněn samostatný bod, který by řešil pouze oblast vzdělávání. Zájemci mohou
podat žádost, kde vzdělávání pro UR bývá i součástí.
V rámci grantů
Zdravého města a MA21 si mohou zájemci podat žádost jak do oblasti životního
prostředí, tak oblasti sociální či vzdělávací. V žádostech se objevují
přírodovědné vycházky spojené s výkladem, besedy s odborníky na téma
udržitelného rozvoje, spolupořadatelství akcí, které bývají součástí kampaní
Den Země, Dnů zdraví, Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut apod.
Pro rok 2022 byla témata upravena. Grantová témata vychází
z dokumentu Česká republika 2030. Ten udává směr rozvoje ČR na příští
desetiletí. Jsou v nich zohledněny i potřeby města Chrudim (výsledky
komunitního plánování apod.).
Vypisování grantů:
2016 - 200.000 Kč
2017 - 200.000 Kč
2018 - 200.000 Kč
2019 - 200.000 Kč
2020 - 200.000 Kč
2021 - 150.000 Kč
2022 - 150.000 Kč
Finance na granty byly na základě systémového šetření v rámci
aktivit města omezeny. Přesto se podařilo realizovat řadu zajímavých projektů.
Dotace (ostatní a přímé vztahující se k UR):
2016 - 1.730.000 Kč
2017 - 1.720.000 Kč
2018 - 1.792.000 Kč
2019 - 1.950.000 Kč
2020 - 1.930.000 Kč
2021 - 1.722.000 Kč
NNO čerpají i tzv. přímé dotace, které slouží pro jejich existenční zajištění
(NNO zaměřené na sociální a ekologickou tematiku).
Granty Zdravého města a MA 21 - Počet žádostí/Počet přidělených
grantů
2015 15/12
2016 21/15
2017 15/13
2018 12/11
2019 10/10
2020 13/13
2021 9/9
Přímé dotace - Počet žádostí/Počet přidělených přímých dotací
2015 13/13
2016 15/12
2017 16/13
2018 16/14
2019 16/15
2020 15/15
2021 16/16
|
|
Je zachována podpora NNO a dalších institucí pro rozvoj principů UR.
Město podporuje vybrané NNO - dle potřebnosti - přímými dotacemi, které mají tyto organizace na provoz, překlenutí doby, než mají přiděleny národní či evropské finance.
Dále jsou přidělovány především dotace ostatní a granty ZM a MA 21, kde jsou témata volena dle potřeb z komunitního plánování. Město podporuje NNO také formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR. V rámci projektu MAP II se těmto organizacím poskytují jak finance, tak zázemí - postihuje celé ORP.
|
Město stabilně
finančně i nefinančně podporuje NNO ve městě. Granty jsou přidělovány v rámci realizace MA21 a zaměřují se na potřeby (i v rámci VUR)
vycházející z komunitního plánování. V rámci úspor města se finanční
prostředky na granty snížily. Přesto byla realizována celá řada zajímavých
projektů. Je však otázkou do budoucna, jak udržet systémový chod podpory VUR
v neformálním vzdělávání, zvláště pokud současná ekonomická situace bude
nadále nepříznivá. Město by případně mohlo zvážit nějakou systémovou odbornou
podporu NNO v získávání prostředků mimo rozpočet města.
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
NNO je ve městě dostatek, město podporuje jejich rozvoj a činnost formou přímých dotací nebo grantových či dotačních schémat.
Ve městě je 74 organizací působících v rámci VUR. Domníváme se, že počet těchto organizací je v současné chvíli dostačující, svými programy pokrývají všechny cílové skupiny, reagují i na demografickou situaci. Při konstatování vycházíme s aktualizované analýzy neformálního vzdělávání ve městě z května 2021.
|
|
Ve městě je 74 organizací působících v rámci VUR. Pokrývají všechny cílové skupiny.
|
Město má dostatečné množství NNO a dalších subjektů
zajišťujících VUR a aktualizuje díky pravidelnému hodnocení seznamy
spolupracujících organizací v oblasti VUR.
|
7.2.4. Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, občanskými sdruženími, profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snahou města je podporovat partnerství mezi organizacemi. Připravujeme i společná setkání škol, NNO a dalších organizací.
Komunitní plánování sociálních služeb, veřejná setkání v rámci projektu Zdravé město a MA 21 jsou platformou pro vzájemnou spolupráci. Město podporuje činnosti těchto subjektů např. formou bezplatného poskytování prostor pro jejich činnost; dále formou zařazení do propagace a reklamy jejich činnosti na webu města a na stránkách měsíčníku Chrudimského zpravodaje (měsíčníku chrudimské radnice).
Síť: Koalice nevládních organizací Padrubicka (KoNeP) je otevřeným sdružením neziskových organizací, které působí v Pardubickém kraji. Dlouhodobým cílem Koalice je podporovat vzájemnou spolupráci, výměnu zkušeností a pomáhat v rozvoji neziskových organizací. Koalice vznikla v roce 1998, jako samostatná organizace funguje od roku 2004. Koalici finančně podporují Pardubický kraj a Evropská unie.
V oblasti sociálních služeb funguje Komunitní plán, ve kterém spolupracují organizace zabývající se sociální oblastí. Každý rok je provedena aktualizace formou Akčního plánu. Case management - v Chrudimi je vytvořen systém vzájemné spolupráce mezi poskytovateli sociálních služeb pracujícími s ohroženou rodinou. Společně se domlouvají na jednotném postupu práce s konkrétním klientem na dodržování tohoto postupu a na pravidlech vyhodnocování. Rodina ohrožená nepříznivou životní situací není většinou schopna sama situaci bez pomoci vyřešit. Case management lez definovat jako: - případovou sociální práci
- koordinovanou péči o klienta v síti sociálních služeb
- spolupráci v síti sociálních služeb ve prospěch klienta
Dalším příkladem vytváření partnerství je tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání v ORP Chrudim (MAP). Jde o participativní zapojení škol do přípravy strategických plánů pro vzdělávání v rámci ORP. Vytvářejí se tam nová partnerství. Do procesu by měly být zapojeny i další organizace působící v oblasti výchovy a vzdělání (NNO). V rámci tohoto projektu vznikají nové programy tzv. šité na míru - např. ve spolupráci Ekocentra Palety a Střední školy zemědělské a VOŠ projekt s názvem "Environmentální výukový program pro MŠ a ZŠ na školním statku" . Síťování probíhá i v rámci pravidelného setkávání škol, neziskových organizací a dalších partnerů, které je chápáno spíš jako společenská událost spojená s poděkováním za spolupráci v daném roce. V rámci společného posezení jsou navazovány nové kontakty, spojení a dohody o spolupráci na nových či stávajících programech a aktivitách. V květnu 2022 se konal kulatý stůl na téma Práce a péče o rodinu - lze to sladit? Cílem bylo navázat spolupráci s odbornými partnery k otázce možnostech zaměstnávání, rekvalifikací, zkrácených pracovních úvazcích, kapacitách školských zařízení apod. V rámci MAP probíhá implementační aktivita "Povolání pro život", které se účastní všechny základní školy v ORP Chrudim. Probíhá spolupráce s výchovnými poradci na jednotlivých školách. Programy jsou zaměřeny na popularizaci technických oborů. Partner projektu Kovolis Hedvikov připravil vzdělávací video v podobě online exkurze, které umožní žákům osmých a devátých tříd získat bližší informace o pracovních možnostech, specificích různých povolání a pomoci jim při volbě dalšího studia. Této možnosti již využilo několik škol v ORP Chrudim.
|
-
ano, nadále i v rámci MAP II. v ORP Chrudim
|
Síťování - především v sociální oblasti funguje ve městě již delší dobu a má pozitivní vliv pro klienty. Síťová spolupráce je nastavena i v rámci projektu MAPII v ORP Chrudim.
|
Ve městě dlouhodobě pracuje síť KoNeP - otevřené
sdružení neziskových organizací. Tradičně dobrá je spolupráce mezi školami,
městem, neziskovými organizacemi i vzájemná spolupráce mezi školami ve městě i
regionu. Spolupráce probíhá také mezi některými podnikatelskými subjekty a
školami, což umožňuje představit žákům možnosti jejich budoucího studia a
pracovního uplatnění. Zajímavá je také realizace kulatého stolu „Práce a péče o
rodinu - lze to sladit?“, což umožňuje při setkání starosty města, zástupců
Odboru školství, kultury, sportu a památkové péče, Místního akčního plánu
vzdělávání, Krajské hospodářské komory, Úřadu práce a ředitelé školských
zařízení představit zájemcům možnosti jejich dalšího vzdělávání, rekvalifikací
apod.
|
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
Město společně s NNO organizují osvětové akce na školách, ale i pro širokou veřejnost. Odborná pomoc pro veřejnost je k dispozici webových stránkách pomocí speciálních odkazů, formou dotazů a odpovědí nebo mohou oslovit přímo osobu, která za danou oblast zodpovídá. Město ve spolupráci s NNO připravuje osvětové akce či projekty, vzdělávací moduly a poskytuje finanční podporu projektům zaměřeným na tuto oblast. Z větších akcí se snažíme získávat zpětnou vazbu. Pořádané osvětové akce jsou cíleny na všechny věkové kategorie.
|
Město realizuje mnoho aktivit prezentujících témata UR,
přičemž řada akcí je již tradiční součástí dění ve městě. Město se zaměřuje na
všechny cílové skupiny obyvatel. Schopnost města vyhodnocovat tyto akce a
uplatňovat poznatky při jejich dalším pořádání jsou jistě pozitivní. Omezení
tohoto hodnocení i aktivit v rámci pandemie Covid 19 není překážkou pro
obnovení této praxe, což je patrné z činnosti města v roce 2022.
|
7.3.1. Zajišťuje obec systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
ano
Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030 - především v oblasti B a C.
|
Město systematicky řeší a zdokonaluje přípravu v oblasti VUR z hlediska jeho systematičnosti a efektivnosti. VUR je součástí strategické dokumentace města. Školy jsou hodnoceny dle indikátorů zaměřených na VUR. Tato oblast je součástí projektu MAP II v ORP Chrudim.
|
Město řeší otázku VUR
ve svých strategických dokumentech. Explicitně je uvedeno VUR v opatření
C.1.4. Řada aktivit města, jak dokládá mj. tento Audit, skutečně věnuje VUR
velkou pozornost.
|
7.3.2. Nabízí obec odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňování principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- V Chrudimském zpravodaji vycházejí pravidelné informace
z oblasti třídění odpadů, označování popelnic, rozdávání biopopelnic či
kompostérů zdarma, provozu sběrného dvora apod. Na webu města je zřízena
zvláštní rubrika.
- K velkým projektovým záměrům připravujeme veřejná projednání
nebo plánovací setkání (kanalizace Medlešice). Na webu města je k této problematice
také zřízena zvláštní rubrika.
- Na webu města jsou také dostupné informace rozdělené podle oblastí: životní prostředí, autovraky, sociální oblast apod., veřejnost má k dispozici rubriku „dotazy a odpovědi “
- Při pořádání kampaní jsou vždy připraveny workshopy partnerů,
kteří poskytují poradenství zdarma na témata – třídění bioodpadu,
předcházení vzniku odpadů, udržitelná energetika, třídění odpadů, pasivní domy,
povodňový plán, elektromobilita – témata jsou volena dle aktuálních
potřeb apod.
- Díky dobře fungujícímu Dobrovolnickému centru Farní charity probíhá
větší informovanost o problematice dobrovolnictví - Den dobrovolnictví, grant
ZM a MA21 na podporu dobrovolnictví.
- Probíhá poradenství v sociální (ekonomické) oblasti – např.
poradenství tíživých životních situací, zadluženost, domácí násilí. Pomoc je
zajišťována Krizovým centrem.
- Pro lepší informovanost obyvatel využíváme systém Mobilní rozhlas.
Každý týden je registrovaných občanům zasílán newsletter s aktuálními informacemi
ze všech oblastí.
|
|
Snažíme se veřejnosti nabízet více akcí , kde mohou získat informace z oblasti UR - jsou ale vždy tematicky zaměřeny. Veřejnost je využívá dle vlastního uvážení (poradny, poradentsví, workshopy apod.). Více informací tematicky utříděných jsou zveřejňovány na webu města. Pro lepší informovanost využíváme Mobilní rozhlas.
|
Město zprostředkovává informace občanům na vlastních
akcích města a jsou tematicky zaměřeny. Na tradičně dobré úrovni je poradenství
zaměřené na sociální problematiku. Město také pro informování občanů využívá
tištěný zpravodaj a Mobilní rozhlas.
|
7.3.3. Iniciuje obec ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje. Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? Je součástí rovněž vzdělávání a osvěta veřejnosti pod vedením kvalifikovaného lektora? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v rámci projektu Zdravé
město a MA 21 je hlavním organizátorem osvětových kampaní. V menší míře jsme
pak v roli spoluorganizátora.Téma osvětových akcí je voleno vždy na základě společného setkání partnerů na
koordinačních schůzkách, podle aktuálnosti daného tématu, potřebnosti města,
aktuálního vývoje v zemi, výsledů komunitního plánování apod.Kampaně: Den Země, Dny zdraví, Evropský
týden mobility a Evropský den bez aut, Světový den bez tabáku, Národní dny bez
úrazů, Chrudim za udržitelný svět, Chrudimský týden pro FT apod.Součástí některých z nich bývají i workshopy či besedy, které zajišťuje
kvalifikovaný lektor. Neosvědčily se ale akce, které jsou zaměřeny obecně na
problematiku UR. Vzhledem k pandemické situaci v letech 2020 a 2021
akce tohoto typu připravovány nebyly.
Pro úřad probíhají vzdělávací akce,
kde tento úvod je více odborně zaměřen a propojen na fungování MěÚ (udržitelná
energetika, adaptace města na klimatickou změnu, pakt starostů a primátorů, následná
výzva do roku 2050 apod.)Partnerům je k dispozici grantový systém Zdravého města a MA 21,
díky kterému jsou podporovány subjekty pořádající osvětové akce.
V březnu 2022 připravujeme akci Den zdraví se STOBem
pod vedením a s konzultacemi odborného lektora. Akce je připravena v rámci
partnerské spolupráce.
|
|
Město osvětové akce připravuje pravidelně, akce jsou veřejností navštěvovány, připravují se pro různé cílové skupiny. V letech 2020 a 2021 pořádány z důvodu pandemie nebyly.
Součástí některých z nich jsou i workshopy či besedy, které zajišťuje kvalifikovaný lektor. Neosvědčily se ale akce, které jsou zaměřeny obecně na problematiku UR. Více jsou žádané akce spíš cílené na vybraný problém.
|
Město je organizátorem mnoha osvětových a
vzdělávacích akcí, přičemž některé akce jsou každoroční (Den Země, Dny zdraví,
Den bez aut, atp.). Jako podstatné vnímáme, že město se na akcích cíleně
zaměřuje na problémy, které občany zajímají, a zasazuje do kontextu UR.
|
7.3.4. Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? ( anketa, dotazník) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidelně vyhodnocujeme kampaň Na kolo jen s přilbou. Tato akce bývá součástí kampaně Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut. Vyhodnocení probíhá ve spolupráci s Městskou policií.
Zvláštní hodnocení je prováděno prostřednictvím evropského indikátoru Spokojenost s místním společenstvím. Poslední průzkum probíhal v roce 2022 prostřednictvím online dotazníku.
Hodnocení akce Chrudim za udržitelný svět probíhá prostřednictvím evaluačních bublin. Ty vyplňují samotní účastníci akce (před akcí, po akci). Hodnocení je prováděno i ze strany pedagogů.
Jiné hodnocení dopadu akcí z hlediska působnosti neprobíhá.
Vzhledem k pandemické situaci se mnoho akcí nekonalo, z tohoto důvodu neprobíhalo ani hodnocení (veřejná projednání, desatero apod.)
|
|
Připravované akce vždy vycházejí z provedených analýz, problémů apod.
Dle možností se snažíme získat zpětnou vazbu. Na její základě pak připravujeme akce následující.
|
Pozitivně hodnotíme
snahu města akce vyhodnocovat a plánovat je s ohledem na co nevyšší
atraktivitu pro občany a zvyšovat tím tak potenciální návštěvnost. Z diskuzí
se zpracovateli auditu vyplynul jejich skutečný zájem o maximální efektivitu
připravovaných akcí z hlediska zprostředkování potřebných témat. Je
pochopitelné, že v období pandemie vyhodnocování neprobíhala, neboť akce
byly omezené, či improvizované podle možností daných opatřeními.
|
7.3.5. Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- V této oblasti spolupracujeme (máme podepsanou dohodu o spolupráci) s Ekocentrem Paleta, která připravuje vzdělávací programy pro všechny věkové skupiny.
- Pro MŠ a ZŠ pravidelně připravujeme akci Nakrmte Hliníkožrouta - zaměřeno na třídění hliníku, ukliďme svět – uvědomění si vztahu k životnímu prostředí a nutnost ho chránit. V rámci akce spolupracují celé rodiny.
- Vzdělávání v oblasti UR pro různé cílové skupiny připravuje i Mama klub Chrudim.
- Pro seniory je Městskou knihovnou Chrudim připravováno mnoho programů.
- Spolek Hurá na Výlet realizuje volnočasové aktivity pro seniory – výlety a kulturní akce spojené s informačně osvětovou činností. V roce 2018 otevřel Hurá centrum pro seniory, kde pořádá vzdělávací a cestovatelské přednášky, společně se učí, cvičí a tvoří.
- Vzdělávání nenásilnou formou probíhá v rámci kampaní Den Země, Den s Technickými službami, Biojarmark – snažíme se připravit bloky pro různé cílové skupiny. Vzdělávání zážitkovou formou probíhá v Městských lesích – lesní pedagogika.
- Ve městě jsou dostatečně pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace. Vzdělávací akce pořádají příspěvkové organizace města, samo město, NNO.
- Prostřednictvím dotací a grantů jsou podporovány také cílové skupiny se specifickými potřebami - zrakově a tělesně handicapovaní - TyfloCentrum a Centrum pro tělesně postižené (vzdělávací programy, výlety, společná setkávání apod.)
|
|
Vzdělávací akce jsou ve spolupráci s partnery připravovány pro všechny cílové skupiny. Snažíme se reagovat i na demografický vývoj společnosti.
|
Město výčtem aktivit
dokládá, že akcemi a programy jsou pokryty všechny cílové skupiny v obci.
|
7.3.6 Jsou pracovníci místní samosprávy a úřadu vzděláváni v oblasti UR, MA21 a souvisejících tématech? (Návodná otázka je povinná pro realizátory v kategorii A a B dle sady kritérií místní Agendy 21) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidelně je připravováno certifikované školení pro zaměstnance MěÚ, které je "šité" na míru potřebám MěÚ. Je využíván kvalifikovaný lektor. Úvod je věnován UR a MA 21 a jejich provázání s činností Zdravého města a MěÚ, cíly SDGs a celkové zasazení do kontextu cíle Zdravého města. V letech 2020 a 2021 školení uskutečněno nebylo z důvodu covid. V rozpočtu města je toto vyčleněna finanční částka.
V roce 2021 proběhlo školení k tématu akční plán udržitelné energetiky s provazbou na Adaptační plán města Chrudim na klimatickou změnu a přijetí následného závazku do roku 2050. V rámci provozu MěÚ se s vedoucími odborů i odpovědnými osobami z příspěvkových organizací a obchodních společností řeší otázky energetického managementu.
|
|
Školení pro MěÚ je připravováno pravidelně, vychází z aktuálních potřeb a je prováděno kvalifikovaným lektorem. V letech 2020 a 2021 uskutečněno nebylo. V roce 2021 ale proběhl seminář na téma Pakt starostů a přijetí následného závazku do roku 2050.
|
Město provádí
pravidelná certifikovaná školení pro zaměstnance městského úřadu. Obecné
školení k tématu UR a MA21 v letech 2020 a 2021 s ohledem na
Covidovou situaci neproběhlo. Město se ale zaměřilo na osvětu v oblasti
udržitelné energetiky s vazbou na Adaptační plán klimatické změny.
|
7.3.7 Účastní se koordinátor/ka MA21 v obci pravidelných školení MŽP, případně dalších školení dle stanoveného profilu koordinátora? (Návodná otázka je povinná pro realizátory v kategorii A a B dle sady kritérií místní Agendy 21. Realizátoři v kategorii C dokládají v rámci plnění Kritérií MA21)) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidelně se koordinátor účastní akreditovaného vzdělání na téma UR, MA 21, Zdravé město apod.- Podzimní Škola 2021 - Nový Jičín
- Letní Škola 2021 - Online
- Jarní Škola 2021 - Online
- Podzimní Škola 2020 - Online
- Podzimní Škola 2019 - Hodonín (Time-management - Efektivní plánování a využití času, Metodická diskuse, Lektoři NSZM ČR, Petra Drahoňovská)
|
|
Pravidelně se koordinátor účastní akreditovaného vzdělání na téma UR, MA 21, Zdravé město apod.
|
Koordinátorka města se účastní pravidelných
školení, v MA 21 je velmi aktivní. Školení se zúčastnila i v době
Covidové situace, kdy probíhala online.
|
7.4
Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4
Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
|
Obyvatelé města mají možnost provozovat svou zájmovou činnost dle svých preferencí. Nabídka této činnosti je ve městě široká. Je připravena pro různé cílové skupiny a odpovídá absorpční schopnosti potřeb.
Trend návštěvnosti komunitních center se jeví jako stabilní, i když vzhledem k pandemii byl provoz omezen, s uvolněním se lidé do komunitních center pomalu vrací zpět. Snažíme se prostřednictvím dotačních titulů města podporovat i nové "trendy" aktivity.
|
Město prokazuje, že disponuje dostatečným množstvím
komunitních center pokrývajících potřeby všech cílových skupin v obci, obecně komunitní plánování v obci je na velmi
vysoké úrovni. Obyvatelé města mají příležitost využívat sportoviště pro organizované i neorganizované
aktivity, počet hřišť neustále zvyšuje. Pozitivně hodnotíme, že město využívá pro realizaci svých
záměrů v této oblasti výstupy z participativního rozpočtu a provádí
šetření spokojenosti obyvatel v tomto směru.
|
7.4.1. Existují v obci „komunitní centra“ pro různé cílové skupiny (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Mama
klub - Mama klub
posiluje prvořadou a nezastupitelnou roli rodiny a rodičovské výchovy a
mateřskou roli ve společnosti, vytváří prostor pro sociální prevenci pro rodiny
s dětmi, získává a předává odborné poznatky o výchově, zdraví a psychologii
rodinného života, nabízí prostory pro využívání vlastních znalostí a schopností
pro vzájemnou pomoc, vychovává děti i dospělé k aktivnímu poznávání a úctě k
přírodě, podporuje právní ochranu rodiny, mateřství a rovné příležitosti mužů a
žen.
Trend návštěvnosti:
2019 - 4 025
2020 – 589 - covid
2021 -
2 654 - covid
- Šance
pro Tebe - otevřená a tvořivá komunita. Poskytuje
nízkoprahové, snadno dostupné sociální služby dětem, mládeži a mladým dospělým.
Provozuje nízkoprahová zařízení Futur, Kopretina, Agora. Provádí terénní
kontaktní práci – streetwork – v Chrudimi a v Prachovicích. Nabízí uplatnění
zájemcům o dobrovolnickou činnost. Provozuje Dům Agora jako „místo k setkávání“
a prostřednictvím Produkčního centra Domu Agora poskytuje zázemí kulturním,
společenským a zájmovým aktivitám.
Počet návštěvníků se stále zvyšuje. Statistika odpovídá
specifičnosti tohoto zařízení a podrobně je rozepsána ve výročních
zprávách.
Statistika je blíže specifikována po dílčích projektech a
aktivitách ve výročních zprávách.
- Centrum
sociálních služeb a pomoci Chrudim - Posláním
Centra sociálních služeb a pomoci Chrudim (dále jen CSSP) je zlepšit kvalitu
života osob, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a poskytnout jim
nebo jejich rodinám přiměřenou pomoc a podporu tak, aby mohly žít co nejdéle
důstojným životem ve vlastních domácnostech.
Statistika činnosti 2019: počet akcí – 31, účastníci - 11.382
Statistika činnosti r.2020: počet akcí – 12, účastníci - 1504
V letech
2020 a 2021 budou údaje nižší s ohledem na pandemickou situaci.
- Hurá na výlet - Spolek Hurá na Výlet! je zapsaný spolek, který vznikl v roce
2014 a od roku 2015 realizuje volnočasové aktivity pro seniory – výlety a
kulturní akce spojené s informačně osvětovou činností.
V roce 2018 otevřel Hurá centrum pro seniory, kde pořádá
vzdělávací a cestovatelské přednášky, společně se učí, cvičí a tvoří.
Počet návštěvníků se stále zvyšuje, ale poslední dva roky jsou
ovlivněny pandemii Covid 19.
Statistika je blíže rozepsána ve výročních zprávách.
- Spolkový dům je vybudované
zázemí pro spolkovou činnost ve městě. Využívají ho především NNO pro
organizaci besed, přednášek, zkoušek apod.
|
|
Z uvedených údajů je zřejmé, že v obci existuje dostatečně široké spektrum komunitních center, o jejichž činnost je velký zájem u všech věkových skupin obyvatel. Trend návštěvnosti se jeví jako stabilní.
Obyvatelé města mají možnost provozovat svou zájmovou činnost dle svých preferencí. Nabídka této činnosti je ve městě široká. Je připravena pro různé cílové skupiny a odpovídá absorpční schopnosti potřeb.
|
Komunitní život a sociální plánování je ve městě již
tradičně na vysoké úrovni. Snížení návštěvnosti některých center byl zaznamenán
v době pandemické situace, což je přirozený výkyv.
|
7.4.2. Existují v obci sportoviště, které je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim má celkem 65 hřišť. Z toho je 36
dětských hřišť (plocha o jednom či více herních prvků, jako je kolotoč,
skluzavka, houpačka, pískoviště a pod. nebo plocha o jedné či více herních
sestavách). Z toho je 29 sportovních hřišť
(plocha asfaltová, mlatová, antuková, pro kopanou, tenis, košíkovou, volejbal,
nohejbal a pod.). Další možností je sportování na travnatých plochách. Dětská hřiště na území města
budujeme a obnovujeme za spolupráce s veřejností, snažíme se vytvářet plochy
pro různé věkové skupiny. Všechna tato hřiště jsou volně přístupná široké
veřejnosti. Stezku využívají obyvatelé i pro inline-brusle. Doposud není
dořešeno propojení cyklostezkou k městským lesům Na Podhůře. Město se snaží budovat
síť cyklostezek - podél řeky Chrudimky (směr Slatiňany), spojení
s místní částí Medlešice a nově i Vestec. Nově se vybudovaly pruhy pro cyklisty na ulici
Pardubická – došlo k prodloužení a propojení cyklistických tras po městě. Vzhledem k tomu,
že byla otevřena druhá etapa obchvatu, došlo ke změnám v dopravě po městě.
Předpokládáme zpracování Plánu mobility, který nám určí další směr. V městských lesích je
vybudováno zázemí pro neorganizovaný sport, ale i pro pro odpočinek a
relaxaci. Nabídka programů je stejná, ale i jejich návštěvnost ovlivňuje
počasí. 2019: 24 850 návštěvníků 2020: 27 960 návštěvníků 2021: 25 490 návštěvníků
ZŠ v Chrudimi nabízí možnost
pronájmu tělocvičny nebo venkovního hřiště pro širokou veřejnost.
Pro
neorganizované sporty slouží i Sportovní areály města Chrudim – krytý bazén,
letní koupaliště, zimní stadion, dopravní hřiště, sportovní hala, hokejbal apod.
Úpravy sportovišť jsou řešeny
na veřejných projednáních s obyvateli města. Ve městě jsou sportoviště,
dětská hřiště a další veřejná prostranství, která mohou občané využívat k
volnočasovým aktivitám. Údržbu a opravy sportovišť a dětských hřišť provádí
město Chrudim. Hřiště podléhají pravidelným revizím. Město tedy pravidelně ze svého
rozpočtu hradí jednak provoz Sportovních areálů a jejich zařízení a dále pak i
údržbu veřejně přístupných hřišť a odpočinkových míst ve městě (položka
kapitoly OIN "využití volného času dětí a mládeže" - údržba
stávajících dětských hřišť a rekonstrukce, výstavba a doplnění dětských hřišť): 2019: 2.538 tis. Kč
2020: 1.430 tis. Kč V rámci participativního rozpočtu v letech 2020 a 2021 vznikla nová hřiště, jak pro děti, tak i pro
workout. Workoutová tělocvična je také před areálem MFK, je
hojně navštěvovaná. V roce
2020 byl vybudován nový skatepark. Zařízení není oploceno a podle návštěvního
řádu se platí za použití zařízení formou SMS (možnosti: 10 Kč/den; 30 Kč/měsíc,
300 Kč/rok). Video z otevření skateparku.
Mapa sportovišť a dětských hřišť
|
-
ANO
Město Chrudim má ve svém katastru veřejně přístupná hřiště. v rozpočtu pravidelně vyčleňuje částku na jejich budování, rekonstrukce a údržbu (dále platí provoz a investice do Sportovních areálů). V roce 2020 byl otevřen nový skatepark (investice 6 mil. Kč). Byly zrealizovány i nové workoutové tělocvičny. V rámci participativního rozpočtu Tvořím Chrudim také na základě projektů veřejnosti vznikají nová hřiště jak pro děti, tak i dospělé.
|
V obci jsou volně přístupná sportoviště, především dětská hřiště a sportovní hřiště, cyklostezky s odpočívadly, areál městských lesů s lesní tělocvičnou, který je hojně využíván.
Město disponuje sportovišti, která lze využívat pro neorganizované sportovní aktivity. Byly vybudovány nové přístupné workoutové tělocvičny a skatepark hřiště (zpoplatněno přes mobilní aplikaci).
|
Počet hřišť proti
minulému auditu opět vzrostl, rozšiřuje se tak prostor pro volnočasové aktivity
občanů města. Přihlíženo je při realizaci nových zařízení na výstupy
z participativního rozpočtu. Probíhá tak výstavba hojně navštěvovaných
workoutových stanovišť/hřišť nebo stejně hojně využívaného skateparku. Obé
napomáhá trávit svůj čas mj. mladým/ dospívajícím občanům města. Město
vyhodnocuje spokojenost obyvatel s hřišti, kvalitou parků a odpočinkových
zón a sportovních zařízení.
|
7.4.3. Realizuje obec volnočasové aktivity občanů tak, aby nedocházelo ke zbytečnému poškozování okolního prostředí? Podporuje obec sportovní kluby a jinou zájmovou činnost určenou pro rozličné cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V případě pořádání běžeckých akcí, turistických pochodů a
vycházek dbáme na to, aby se využívalo stávající turistické značení. Pro
cyklisty budujeme cyklostezky a cyklotrasy. Ty využívají také pro jízdu na
inline-bruslích. Před
pořádáním každé akce probíhá komunikace se Správou majetku a Technickými
službami o technickém či jiném potřebném zabezpečení. Existuje databáze na
Správě majetku. Dětská
hřiště jsou opatřena provozními řády. Podél tras jsou umístěny odpadkové koše. Volnočasové aktivity se věnují oblasti sportu, kultury,
vzdělávání k UR, oblasti sociálních služeb. Volnočasové
aktivity podporované nebo pořádané městem jsou velmi pestré. Z grantu
Zdravého města jsou podporovány např. akce Klubu českých turistů (výstup na
Sněžku), v rámci sportovních dotací Klub rekreačních běžců … Z titulu
zapojení města do sítě Zdravých měst je prioritní snahou vždy dbát na ochranu
životního prostředí. Město
zdokonaluje systém organizace a spolupráce při organizaci sportovních podniků
právě v napojení na Technické služby (instalace košů, jejich odvoz). Při
organizování akcí pro volnočasové aktivity ve volném prostoru v majetku města
je nutný souhlas města - odboru majetku a správy městské zeleně s
vyjádřením, že nedojde k poškození okolního prostředí a po akci bude prostor
uveden do původního stavu. Dále je nutné zajistit svoz odpadu. Je požadováno
dodržení norem k ochraně zeleně, zajištění pořádku a uvedení ploch do původního
stavu. V rámci akcí pořádaných
městem je snaha o eliminaci odpadu, zejména odpadu plastového. Z toho
důvodu jsou využívány vratné (zálohované) kelímky, které toto umožňují. Praxe
ve využívání je zatím z menších akcí, postupně budou rozšiřovány na akce
větší a počítá se rovněž se zápůjčkou dalším organizacím.
V rámci sportovních dotací jsou podporovány:
- sportovní kluby – Moderní gymnastika, Sokolská všestrannost,
lední hokej, sportovní gymnastika, basketbal, mažoretky, futsal, stolní tenis,
házená, florbal, stolní tenis, fotbal, atletika, tanec
- akce pro neorganizovanou veřejnost - např. Velká cena Monaka, Malá cena Monaka, Novoroční
běh, Atletický den pro předškoláky + Nejrychlejší Chrudimák, Chrudimský
vejšlap, Pochod generací, MTB maraton Manitou Železné hory, Cvičení dětí a
rodičů, Kurzy bruslení pro
neregistrovanou mládež předškolního a školního věku, Voda pro všechny,
Sportovní den mládeže apod.
Nově máme pro seniory připravené sportovní hry.
Sport, vrcholový sport - veřejná finanční podpora v letech 2019 -
2022 |
|
došlé žádosti |
podpořené žádosti |
požadavek |
přiděleno |
2019 |
44 |
43 |
3 084
392,00 Kč |
2 300
000,00 Kč |
2020 |
44 |
44 |
2 943
400,00 Kč |
2 300
000,00 Kč |
2021 |
34 |
34 |
2 706
486,00 Kč |
2 150
000,00 Kč |
vrcholový sport - 2021 |
2 |
2 |
250
000,00 Kč |
250
000,00 Kč |
vrcholový sport - 2020 |
2 |
2 |
500
000,00 Kč |
50 000,00
Kč |
|
-
ano
Snažíme se připravovat akce pro různé cílové skupiny. Při konání akcí zohledňujeme ochranu okolního životního prostředí.
|
Veškeré volnočasové aktivity organizované jak příspěvkovými organizacemi města, tak i NNO jsou realizovány s ohledem na ochranu životního prostředí. Snažíme se pokrýt více cílových skupin.
|
Město podporuje řadu volnočasových aktivit pro různé
cílové skupiny v obci. Prokazuje dobré organizační schopnosti díky
komunikaci s relevantními subjekty, čímž při pořádání akcí nedochází
k poškozování ŽP. Město také pro
aktivity vytvořilo systém výpůjčky vratných kelímků na opakované použití tak,
aby nedocházelo k nadměrnému zatížení životního prostředí odpady.
Z důvodu pandemie prozatím tento přístup byl realizován jen na menších
akcích, do budoucna, po vyhodnocení, se plánuje širší využití.
|