7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Město Chrudim jako zřizovatel škol a školských zařízení poskytuje stabilní příspěvek na provoz, který slouží i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení školy. Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Ve sledované období došlo k významnému zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, separace odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje a to díky činnosti energetického manažera a nastavení vzájemné spolupráce. U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou realizována opatření snižující spotřebu energií.
|
Systém VUR je v oblasti formálního vzdělávání ve městě
stabilně na dobré úrovni. Pozitivně hodnotíme portfolio aktivit souvisejících s
UR, které jsou realizovány na školách nebo ve spolupráci města se školami,
inspirativní je aktivita realizovaná od roku 2017 Chrudim za udržitelný svět.
Sdílení zkušeností a dobré praxe probíhá mj. při síťování škol v rámci projektu
MAPII.
Obec stabilně využívá hodnocení VUR na školách podle vlastního
systému indikátorů, přičemž Metodiku systematicky reviduje podle aktuálních
potřeb. Hodnocení je
realizováno každoročně a ukazuje tak postup škol v jednotlivých kategoriích UR,
které jsou hodnoceny. Umožňuje tak jak městu, tak školám samotným, sledovat svůj
postup v této oblasti.
Za pozitivní považujeme systémovou práci energetického
managera, jeho podíl na přípravě projektů energetických úspor u škol a
pravidelný monitoring spotřeby energií na školách. Za výborné považujeme
propojení systému spotřeb ve školách s městem, takže se brání zbytečnému
plýtvání (např. při úniku vody).
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školy nadále věnují VUR pozornost zhruba ve
stejném rozsahu, jak bylo minule popsáno ve zpracovaném auditu v roce 2019. V
letech 2020 - 2021 proběhl pouze omezený počet akcí (pandemie COVID).“ Pro výuku jsou stále více využívány školní zahrady jako
přírodní učebny. Město zpracovává projekt na základě požadavků pedagogů, je jeho
žadatelem i realizátorem (např. školní zahrada u MŠ Na Valech). Ve spolupráci s NNO jsou připravovány ekovýchovné programy
tzv. na míru – např. k problematice fair trade, předcházení třídění odpadů apod. Role města v těchto případech spočívá v tom, že město stanoví téma podle potřebnosti osvěty v daných tématech a poskytne finanční prostředky na připravený program. Podpora
vzdělávání pro UR je také zajištěna v rámci kampaní Zdravého města Chrudim, kde
jsou organizovány aktivity pro všechny věkové kategorie - od dětí MŠ, přes žáky
ZŠ, studenty SŠ přes aktivní občany po seniory. Jde především o Den Země, kdy
součástí kampaně jsou i další doprovodné aktivity – vycházky s odborníkem,
besedy na témata spojená především s UR a ochranou přírody, výsadba stromů
apod. V roce 2021 proběhl Den Země online. Role města
v této části spočívá v organizačním zastřešení, technickém zajištění
akcí, propagaci, připravení propagačních materiálů (zajištění ze stránky
finanční, materiální i odborné) apod. Školy
mohou být žadateli v rámci grantového programu Zdravého města a MA 21. Pro zkvalitnění ekologické výchovy a osvěty je i nadále ve
spolupráci s Městskými lesy realizován projekt „Lesní škola Podhůra“. Od roku
2017 realizujeme akci Chrudim za udržitelný svět. Tematicky tato akce
vychází ze schválených cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Akci připravuje město
Chrudim prostřednictvím projektu Zdravé město a MA 21 ve spolupráci s partnerskými
organizacemi, je určena pro žáky 8. tříd ZŠ . Připraveno je 10 stanovišť, kde se
žáci dozvědí informace o dílčích cílech udržitelného rozvoje ‑ SDGs i ve vazbě
na ČR, případně Chrudim (zaměření stanoviště odpovídá zvolenému cíli SDGs). Vítězný
tým z každé školy získává hlavní cenu (poukaz na Skutečný dárek). Odbornost jednotlivých workshopů zajišťují např. Vodní zdroje, Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim, Mama klub, Regionální muzeum apod. Více je možno najít v propozicích v příloze. Pro ZŠ připravujeme školní fórum. Žáci se tak mohou nově podílet na
zlepšení života města. Smyslem Školního fóra není jen získat co nejširší
zpětnou vazbu od nejmladší generace, ale také podpořit zdravý místní
patriotismus a probudit aktivní zájem o své okolí, o veřejné dění. Podobnou akci pořádáme už
mnoho let také pro studenty středních škol. Na rozdíl od akce pro SŠ žáci ZŠ
mohou dát impulz i ke změnám či zlepšením ve své škole. Zřizovatelem ZŠ je město,
které tak může zajistit reálný dopad nasbíraných podnětů. Pro realizaci námětů
je vyčleněna finanční částka v rozpočtu – tzv. participativní rozpočet pro
školy. Město je realizátorem projektu MAP II, kde je řešena i oblast VUR. Řada
aktivit realizovaných v MAP směřuje k VUR (např. Exkurze
v Železných horách, Mobilní technohrátky, Povolání pro život, Bajky v zahradách). Na stránkách bylo
možno dohledat některé typy pro distanční výuku v době pandemie (viz Desatero
pro efektivní distanční výuku v době karantény). Tyto informace byly zasílány i přímo do zapojených škol.
|
|
Město se snaží pro oblast vzdělávání pro UR ve školách zajišťovat jak materiální, finanční, tak i odbornou pomoc. Snažíme se připravovat i nové akce dle požadavků škol.
|
Oceňujeme, že ani v době pandemie Covid 19 město
nerezignovalo na některé tradiční aktivity, které realizuje mj. ve spolupráci
se školami, a Den Země uspořádalo online. Za vhodnou považujeme spolupráci
města s NNO s ohledem na tvorbu programů VUR pro školy. Také činnost
MAP podporuje VUR, tak jak je chápáno v SDG 4, a to nejen jako podporu studentů v získávání znalostí a dovedností
potřebných k podpoře udržitelného rozvoje, mimo jiné
prostřednictvím vzdělávání o udržitelném rozvoji a trvale udržitelném způsobu
života, ale také podporou dětí a mládeže k získávání technických a
odborných dovedností, které budou předpokladem pro zaměstnání, důstojné
pracovní zařazení a pro podnikání – viz např. projekty Mobilní technohrátky a
povolání pro život). Vyzdvihnout lze také snahu o tvorbu a návštěvy přírodních
prostorů vhodných pro výuku venku (školní zahrady jako učebny, lesní pedagogika
v městských lesích). Pozitivem je rozšíření Školního fóra ze středních
také na základní školy.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncem roku 2015 jsme ve spolupráci s odbornými partnery
(Univerzitou Karlovou, odborem OŠK) vytvořili metodiku „Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj v MŠ a ZŠ města
Chrudim“. (Při její tvorbě jsme vycházeli z literatury - Hodnocení
uplatňování myšlenky udržitelného rozvoje ve výchovně - vzdělávacím procesu za
základních školách v městě Banská Šťiavnica - V. Chrenščová, j. Škvarková
a Indikátory TUR pre školy - J. Šimonovičová a M. Šudý) a upravili si ji
na základě našich potřeb. Metodika si klade za cíl zjistit, jaký vztah mají mateřské
a základní školy v Chrudimi k udržitelnému rozvoji a jaká opatření v rámci
této problematiky realizují. Metodika zahrnuje 4 oblasti - oblast managementu - 3 indikátory,
výchovy a vzdělání - 12 indikátorů, zdraví a sociálního prostředí - 11
indikátorů a provozní - 16 indikátorů. Celkem je hodnoceno 42 indikátorů. Sebehodnocení si provádějí školy samostatně a sebehodnotící
zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením
finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Hodnocení probíhá ve spolupráci s energetickým manažerem,
především v oblasti provozní. Metodika byla na základě zkušeností
aktualizována, jedná se o interní materiál města, není zveřejněna. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí
hodnocených velmi dobře a dobře. V tabulce jsou čísly znázorněny počty škol,
které po přepočtu bodů z jejich sebehodnocení dosahují požadovaného procenta
bodů na přirazení do dané oblasti (velmi dobré, dobré ...apod.) I toto hodnocení bylo ovlivněno pandemií COVID.
80 -
100% - velmi dobré |
|
60 - 79,9% - dobré |
|
40 - 59,9% - uspokojivé |
|
- 39,90% - neuspokojivé |
|
|
Vyhodnocení výchovy k UR za rok 2021
Rok 2020
Vyhodnocení
MŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I.Indikátory managementu |
2 |
2 |
1 |
1 |
II.Indikátory výchovy a vzdělání |
3 |
1 |
2 |
0 |
III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
3 |
2 |
1 |
0 |
IV.Indikátory provozní |
2 |
1 |
3 |
0 |
|
|
Vyhodnocení
ZŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I. Indikátory managementu |
2 |
2 |
0 |
0 |
II. Indikátory výchovy a vzdělání |
0 |
1 |
3 |
0 |
III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
0 |
3 |
1 |
0 |
IV. Indikátory provozní |
0 |
0 |
4 |
0 |
|
|
|
Rok 2019
Vyhodnocení
MŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I.Indikátory managementu |
2 |
2 |
1 |
1 |
II.Indikátory výchovy a vzdělání |
3 |
1 |
2 |
0 |
III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
3 |
2 |
1 |
0 |
IV.Indikátory provozní |
2 |
1 |
3 |
0 |
|
|
|
Vyhodnocení
ZŠ |
velmi dobré |
dobré |
uspokojivé |
neuspokojivé |
I. Indikátory managementu |
2 |
2 |
0 |
0 |
II. Indikátory výchovy a vzdělání |
0 |
1 |
3 |
0 |
III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí |
0 |
3 |
1 |
0 |
IV. Indikátory provozní |
0 |
0 |
4 |
0 |
|
|
Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí hodnocených velmi dobře a dobře.
|
Město Chrudim
reagovalo na podněty z předchozích auditů a sestavilo metodiku Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj
v MŠ a ZŠ města Chrudim, která se stala systematickou součástí
vyhodnocování VUR na školách v rámci výročních zpráv škol. Metodika může
sloužit nejen jako hodnotící nástroj, ale může být také inspirací škol
v tom, v čem se dále mohou zlepšovat. Díky
informacím získaným z evaluace škol lze vidět pozitivní posun v řadě
hodnocených kategorií souvisejících s VUR jak mateřských, tak základních
školách. Metodika hodnocení není veřejná, ale byla předložena při kontrole na
místě. Zároveň je město poskytlo několika dalším municipalitám. Aktuálně
prochází Metodika revizí.
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Databáze didaktických materiálů je volně dostupná na http://www.vychovakezdravi.cz/ a http://www.ceskaskola.cz/ a http://www.klickevzdelani.cz/ (školský portál Pardubického kraje, nabízí informace pro širokou veřejnost, pracovníky ve školství, management škol, žáky a studenty), portál http://www.rvp.cz/ , http://www.paleta.cz/ – obchůdek s pomůckami, http://www.ekovychova.cz/ – rubrika periodika, publikace. Databáze jsou již tradičně využívány, ale dle aktuálnosti potřeb se jejich obsah proměňuje, reaguje na aktuální témata. Jsou tedy stále dobrým zdrojem pro získávání potřebných aktuálních informací a materiálů k VUR pro školy.
Informace, materiály jsou školám poskytovány zejména při tematických kampaních nebo na jejich žádost (úspory energií, měření ovzduší, třídění odpadů apod.).
Pro školy byly vyrobeny pomůcky: - speciální EKOBOX, který získaly všechny školy zdarma – zaměřen na problematiku třídění odpadů,
- plachtová hra" Jdeme bezpečnou cestou
- pomůcka Hraj si s geoparkem
Tyto pomůcky hradilo město Chrudim ze svého rozpočtu, byly předány školám pro jejich využívání dle potřeb a projektů. Jsou průběžně využívány, neplánuje se prozatím jejich obnova. Pomůcky je možné kdykoliv doplňovat novými materiály dle potřeb vyučujících. Aktualizaci garantovaných přednášek k prevenci kriminality rozesílá školám pravidelně Odbor sociálních věcí, ten zodpovídá za jejich aktualizaci.
V rámci realizace projektu MAP II získávají velké množství informací, které mohou pro VUR využít. Naplňování strategie vzdělání se řeší ve spolupráci se zapojenými školami, podporují se aktivity, které vycházejí z jejich potřeb. V rámci kampaně Den Země online se mohly školy zapojit i do této verze kampaně, některé z nich to využily i v rámci distanční výuky. K této příležitosti bylo k dispozici několik studijních materiálů, pracovních listů, kvízů apod.
|
|
Školám jsou informace poskytovány, není ale sledován počet přístupů do elektronické databáze.
V rámci realizace projektu MAP II získavají velké množství informací, které mohou pro VUR využít.
|
Oproti minulému auditu nedošlo ve využívání databází
k žádnému posunu, deklarované pomůcky jsou také již používány školami
delší dobu. Je však nutno konstatovat, že uvedené databáze, z nichž školy
čerpají, jsou smysluplné. Dalším zdrojem inspirace pak mohou být setkání
v rámci MAPII.
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má
zpracovaný Akční plán udržitelné energetiky provázaný s Adaptační strategií
města Chrudim na klimatickou změnu. Cíle stanovené v těchto dokumentech se
naplňují i prostřednictvím opatření realizujících na školských zařízeních. Město
školy podporuje v oblasti třídění odpadů – do škol byly zdarma dodány koše
na tříděný odpad a před budovy kontejnery na tříděný sběr. Město
připravuje projekty na rekonstrukce jednotlivých školských zařízení (dle
potřeby), které zohledňují snížení energetické náročnosti budov. Takto proběhla
rekonstrukce budovy MŠ Topol, MŠ Víta Nejedlého, MŠ U Stadionu. Zpracovává se
projekt na MŠ Strojařů. Na přípravě projektů se podílí již od začátku i
energetický manažer. Veškerá
data týkající se jednotlivých médií jsou monitorována, zaznamenána a
vyhodnocena. Na mnohých místech je monitoring častější. Máme i dálkové odečty
na mnohých měřidlech (EOP, ČEZ, VAK). Tento monitoring napomáhá i při
minimalizaci ztrát v případě poruch či havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i
s daty z projektu EPC. Vzhledem ke covidu byl provoz škol v roce 2021 částečně omezován, ale školy nebyly zavřeny úplně, proto probíhalo i jejich vytápění (v případě zavření byly temperovány). Při
plánovaných investicích je vždy komunikováno s energetickým manažerem,
investičním technikem a školou. Investice do škol jsou tedy plánované a
vycházejí z efektivního snižování energetické náročnosti budov. Nakládání
s vodami - na zahradách škol je na zalévání využívána dešťová voda - především
v MŠ, řeší se projekty využívající spodní vody, které se nacházejí pod budovami
škol (MŠ Sv. Čecha a ZŠ U Stadionu). Pro úspory vody jsou ve všech školách
namontovány perlátory. V současné
době probíhají jednání k potřebnému navýšení rozpočtu z hlediska vyšších
cen za energie.
Všem
školským zařízením je k dispozici energetický manažer (poradenství, řešení
havárií apod.) Školy, především mateřské, které mají kompostéry, využívají toto i jako pomůcku pro výuku - většinou jde o MŠ, které mají přírodní ráz školní zahrady. Ze ZŠ jde jde o dvě školy - ZŠ Dr. Peška a ZŠ Dr.Malíka, obě školy využívají kompostéry při výuce.
|
|
S nově zavedenou funkcí energetického manažera dochází k pravidelnému monitoringu spotřeb na školách. Manažer je v každodenním kontaktu s pověřenou osobou. Byl realizován pilotní projekt rekonstrukce celé MŠ.
|
Město realizovalo další renovace budov ve smyslu
snížení jejich energetické náročnosti. Kladně lze hodnotit systematickou,
dlouhotrvající podporu škol ve třídění odpadů a nakládání s vodami, včetně
vod dešťových (viz také audit 2019). Dané aktivity přispívají nejen
k ochraně zdrojů, resp. ŽP, ale také pozitivní aktivitou vzdělávání dětí,
které jsou ve školním prostředí vedeny k proenvironmentálnímu chování
nových generací žáků. Za pozitivní považujeme systémovou práci energetického
managera, jeho podíl na přípravě projektů energetických úspor u škol a
pravidelný monitoring spotřeby energií na školách. Za výborné považujeme
propojení systému spotřeb ve školách s městem, takže se brání zbytečnému
plýtvání (např. při úniku vody). Význam pro informální i formální vzdělávání má
samozřejmě i způsob nakládání s dešťovými vodami, či zavedení kompostérů.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Některé MŠ a ZŠ jsou členy následujících sítí: Síť M.R.K.E.V. – ZŠ a SŠ: Základní škola, Chrudim, Dr. Peška 768 Základní škola Školní náměstí Chrudim Speciální základní škola Chrudim Gymnázium Josefa Ressela, Chrudim Střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola Chrudim
Síť M.R.K.V.I.Č.K.A. – MŠ: Mateřská škola, Chrudim 4, Strojařů 846 Mateřská škola, Svatopluka Čecha 345 Mateřská škola Pastelka, Dr. J. Malíka 765 V síti Zdravých škol jsou: Mateřská škola Pastelka, Dr. J. Malíka 765 Základní škola, Chrudim, Dr. Peška 768 Základní škola, Chrudim, Dr. J. Malíka Ekoškola: MŠ Na Valech Město má se všemi školami podepsanou Dohodu o přistoupení k partnerství uzavřená dle § 51 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění. Uzavřením tohoto partnerství se obě smluvní strany dohodly na vzájemné a bezplatné spolupráci v rámci Projektu Zdravé město a místní Agendy 21.
V rámci zapojení škol do projektu MAP II jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
-
ano
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Většinou nejde o finanční podporu, ale podporu při organizaci akcí.
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Z auditu vyplývá, že oproti minulému hodnocení
nedošlo k žádnému výraznému posunu v dané oblasti. Školy se dle zájmu
sdružují v již existujících platformách (např. M.R.K.E.V.), projekt Zdravá
škola či MAP II. Síťování v obci probíhá intenzivněji zejména v rámci
různých aktivit města (viz např. Den Země, Chrudim za udržitelný svět). Celkově
je v tomto směru možno konstatovat, že stabilita účasti škol
v zavedených sítích i v MAP je pozitivní.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi bylo
sledováno v roce 2022 prostřednictvím systému Mobilní rozhlas s využitím
metodiky evropského indikátoru A1 spokojenost obyvatel s místním společenstvím.
Na dotazník odpovědělo 346 respondentů.
Zde jsou výsledky týkající se škol:

 
Realizace šetření
proběhla jiným způsobem, než v minulosti a to pomocí dotazníku přes
aplikaci Mobilního rozhlasu. Šetření se zúčastnilo méně respondentů než
v minulosti, navíc nešlo o náhodný výběr, ale výzkumu se zúčastnili ti
občané, kteří se k situaci ve městě chtěli vyjádřit. To do určité míry
ovlivňuje srovnatelnost dat s předchozím šetřením. Pokles ve spokojenosti
se školami, pak pravděpodobně můžeme spojit jednak s tím, že šetření bylo
realizováno po dlouhé době distančního vzdělávání z důvodu pandemie Covid
19 a pravděpodobně také v souvislosti se vzorkem, který se výzkumu
zúčastnil (častěji se vyjadřuje nespokojenost než spokojenost).
|
-
spokojenost byla sledována prostřednictvím dotazníkového šetření prostřednictvím systému Mobilní rozhlas.
|
Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
|
Hodnocení prezentované v aktuálním Auditu
probíhalo jiným způsobem, než předchozí šetření, a to dotazníkem přes mobilní
rozhlas. Vzhledem k této skutečnosti z metodologického hlediska
nemohou být data přesně porovnána. Pokles v hodnotách spokojenosti se
školami může být zapříčiněn několika důvody, jednak právě způsobem měření, kdy
dotazníky nevyplňují respondenti náhodně vybraného vzorku, ale Ti, kteří se
aktivně přihlásí. Dále do hodnocení mohla negativně zasáhnout pandemie Covid
19, která byla jak z pohledu škol, tak z pohledu rodin složitá.
Přesto doporučujeme věnovat dané skutečnosti pozornost.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města či kraje. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR. V rámci aktivit Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty navzájem.
|
|