6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Nezaměstnanost v chrudimském regionu mírně stoupla. Předpokládáme, že navýšení souvisí s pandemií v letech 2020 a 2021. Zaměstnanost je podporována i finančním zajištěním příspěvkových organizací města a neziskového sektoru. Snahou města je podporovat stabilitu místního podnikatelského prostředí i tím, že se prozatím nezvyšují daně z nemovitosti, byly odpuštěny poplatky za venkovní zahrádky. Podpora podnikání je zakotvena v Územním plánu (využití brownfieldů) a Strategickém plánu rozvoje města.
|
Město Chrudim disponuje velmi širokým spektrem nástrojů pro ovlivňování úrovně podnikání a v souvislosti s tím i lokální i spádovou zaměstnanost. Lze ocenit, že s jednotlivými nástroji neustále město pracuje, a je evidentní dobrý přehled o celkové situaci ve městě. V hodnoceném období let 2019 až 2021 dosahovaly statistické hodnoty sledovaných ekonomických ukazatelů dobré až velmi dobré výsledky, zvlášť pokud uvážíme, že v daných letech se promítaly intenzivně restriktivní opatření vlády v období pandemie Covid-19. Počet aktivních podnikatelských subjektů se udržuje na stabilní úrovni (v přepočtené hodnotě se mírně zlepšuje), míra nezaměstnanosti významně poklesla na úroveň mírně podprůměrnou vůči hodnotám za celou ČR.
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030 zohledňuje v rozvojové oblasti
A Ekonomika (ekonomika, podnikání, cestovní ruch) oblast podnikání v cíli A.1.
Podporovat podnikatelské aktivity ve městě a zaměstnanost.
Rozvojovou
oblast A - Ekonomiku sledujeme prostřednictvím dvou měřítek k vizi a 3 měřítek
k oblasti. Jedním z měřítek k vizi je i sledování nezaměstnanosti, u které máme
nastavený směr "nepřesáhnout přes stanovenou mez" a sledujeme jej
každoročně.
Město Chrudim disponuje
několika různými nástroji na podporu zaměstnanosti a podnikání na svém území.
Jedná se zejména o:
§
vytváření
podmínek pro podnikání v průmyslové zóně Chrudim západ;
§ podpoře podnikání
v oblasti služeb ve městě a aktivním vlivem prostřednictvím ÚP;
§ podpoře zaměstnanosti ve
městě ve vlastních institucích a příspěvkových organizacích, a znevýhodněných
skupin na trhu práce (zejména ženy po mateřské dovolené, budoucí absolventi
středních škol);
§ podporu podnikání v širším okolí v rámci
spolupůsobení v regionální rozvojové agentuřeV rámci platby daní se v posledních
letech nezvyšují daně z nemovitosti - dan ze staveb a dan z
pozemku. Ve městě je stanoven koeficient 2,0, okrajových částech
je daň nižší - 1,6 - Medlešice, Topol, Vlčnov a
Vestec mají koeficient 1,4. Pouze ve 2 lokalitách je
ponechán koeficient snížený o 2 kategorie (1,4), a to u lokalit Lindy a Podhůra. Tyto části jsou trvalé obývané
velmi málo a na Podhůře se jedná spíše o rekreační a zahrádkářskoukolonii. Při stanovení výše
koeficientu bylo přihlédnuto přitom k jejich vzdálenosti, dostupnosti
poskytovaných služeb, vybavení infrastrukturou,
zajištění dopravní obslužnosti i k objemu investovaných prostředků a realizovaným investicím.
Vytváření podmínek pro podnikání v průmyslové zóně
Město Chrudim spravuje průmyslovou zónu (dále jen PZ),
prostřednictvím které napomáhá vytvářet podmínky pro podporu podnikání.
Konkrétně se jedná o:PZ Západ – pro investory bylo připraveno k prodeji cca 33
ha volných pozemků, přičemž tyto navazovaly na areál bývalé Transporty, a. s.,
který má rozlohu dalších 40 ha.
V roce 2021 byla tato velká průmyslová zóna naplněna
podnikatelskými subjekty zhruba z 75%. V minulosti město Chrudim velmi
spolupracovalo při propagování a prodeji pozemků s agenturou CzechInvest (v
gesci Ministerstva průmyslu a obchodu).
Tato spolupráce byla v roce 2022 znovu obnovena, vzhledem ke
skutečnosti, že se podařilo městu Chrudim vykoupit část pozemku, která
umožnila, aby mohlo město Chrudim opět poskytovat pozemky určené pro investory
a tím dovolilo této lokalitě další rozvoj.
V roce 2022 tam město může potencionálním investorům nabídnout
zhruba 4 ha zasíťovaných pozemků.
V roce 2013 byla v průmyslové zóně zrealizována výstavba
závodu na výrobu automobilových komponentů, investorem je společnost KYB CHITA
Manufacturing Europe s. r. o. V roce 2018 KYB využila právo opce na cca 2 ha a
nyní připravuje výstavbu. Společnost KYB CHITA se podílí na rozvoji
společenských a kulturních aktivit ve městě - sponzoring festivalu Zlaté Pecky,
podpora sociálních aktivit CSSP Chrudim a je sponzorem chrudimského hokeje (HC
Chrudim), spolupracuje i v rámci Místního akčního plánu vzdělávání II. v ORP
Chrudim na pozici kariérního poradce.
I další firmy a drobní podnikatelé ve městě se podílejí na
sponzoringu akcí ve městě (Bike sport - kampaň Do práce na kole, Geogard -
fotbal apod.).
Příchod tohoto
investora přinesl městu vznik přibližně stovky pracovních míst ve strojírenském
odvětví, které bylo a je pro Chrudim typické. Firma SOFIKO, česká firma,
zabývající se zpracování plechů - lisování, kovotlačení, sváření, zámečnictví,
zakázková výroba, v roce 2019 zahájila stavbu svého závodu v PZ Západ na
pozemku o rozloze 0,8 ha. Rozvoj firmy pokračuje na tomto pozemku i v roce
2021.
V roce 2021 pak byly prodány pozemky o výměře 1,2 ha v
průmyslové zóně společnosti BURKOŇ s. r. o, která v průmyslové zóně vybuduje nové
sídlo a přesune sem administrativu a velkoobchod. Ve stávajícím sídle v Dašické
ulici tak získá větší prostory pro maloobchodní prodej. Společnost provozuje
železářství, prodej střešních krytin a dalšího stavebního sortimentu.
Další podnikatelské subjekty, které v roce 2021
odkoupily pozemky v průmyslové zóně, byly
společnosti Monas Trade Company s.r.o.
a Redleta s.r.o. Těmto firmám bylo prodáno 0,5 ha. První ze
společností provozuje e-shop s vlasovou kosmetikou, druhá jmenovaná
vyrábí, prodává a opravuje hydraulická zařízení, jako jsou motory, válce,
čerpadla, agregáty a další. Město
se zabývalo kroky, které by mohly lokalizovat nové podnikatelské subjekty:
§ aktualizování informací o průmyslové zóně pro
Czechinvest
§ propagování průmyslové zóny v Chrudimském zpravodaji
§ propagování průmyslové zóny na webových stránkách
města Chrudimi
§ obchodní jednání s potencionálními investory -
komunikujeme s investory, připravujeme podklady a zajišťujeme spolupráci s úřady.
Prozatím se nepodařilo intenzivněji využít další či nové rozvojové plochy (dle
územního plánu) pro rozvoj místního podnikání a zaměstnanosti (např. ve směru k
plánované trase východního obchvatu s předpokladem vzniku administrativního a
komerčního centra v prostoru nového vjezdu do města ve směru od Pardubic).
Území není v našem vlastnictví a stávající vlastníci prozatím nemají zájem
pozemky prodávat či zainvestovat, dokud nebude vybudován obchvat. Podpora podnikání v oblasti služeb ve městě a aktivní
vliv prostřednictvím ÚP
- Město Chrudim rovněž disponuje dalšími rozvojovými
plochami a připravují i nové v územním plánu. Jedná se zejména o bývalé
vojenské DEPO, Sladovny, a také plochy určené pro zástavbu. Územní plán tak
představuje jeden ze stěžejních nástrojů podpory podmínek pro podnikání, ve
kterém mají jasně vymezeny plochy pro podnikatele.
- Prostřednictvím ÚP došlo ke změně hospodářských lesů
na rekreační lesy. Rekreační lesy spravuje Společnost Městské lesy Chrudim,
s.r.o. V minulosti došlo k vybudování Rozhledny Báry
s přístřeškem s občerstvením, dále bylo cílem z lesů Podhůra
vytvořit místo pro aktivní odpočinek a rekreaci a zvyšováním atraktivity
oblasti přilákat do regionu návštěvníky. Za přispění dotace z ROP došlo
k vybudování nových atraktivit cestovního ruchu – venkovní tělocvičny a
lanového parku pro dospělé a děti, což přispělo k zpestření nabídky
cestovního ruchu. Vyjma venkovní tělocvičny a lanového parku došlo rovněž
k vybudování sítě turistických tras a hipostezek, vydání map se
zakreslenými novými trasami a označení turistických cílů a atraktivit. Pro
zlepšení přístupnosti došlo k vytvoření autobusové dopravní linky Chrudim
– Podhůra (MHD).
- Postupně se vytvářejí další doplňkové aktivity –
vybudování nouzového nocoviště, uzavřené ohniště, parkoviště, existuje studie
na napojení rekreačních lesů prostřednictvím cyklostezky z Chrudimi na
Podhůru a studie rekultivace skládky odpadů.
- V roce 2019 RM ustavila dvě nové komise, které se
budou touto problematikou zabývat - komise cestovního ruchu, komunikace. Komise pro komunikaci ukončila v roce 2021 svou činnost. Jejím cílem bylo vytvoření jednotného vizuálního stylu, který byl schválen.
- Velkou výhodou je dobrá dopravní dostupnost města
Chrudim. Město navíc aktivně podporuje podnikání a zaměstnanost i v rámci
městské hromadné dopravy, zejména pak se podařilo zlepšit dopravní napojení
zmíněných průmyslových zón (prodlužovaly se linky MHD).
Podpora
zaměstnanosti ve městě a znevýhodněných skupin na trhu práce
- Samotné město Chrudim patří mezi významné
zaměstnavatele, cca 600 zaměstnanců na MěÚ a jeho příspěvkových organizacích
(cca 5,5 % z celkového počtu ekonomicky aktivních obyvatel po odečtu
uchazečů o zaměstnání).
- Město Chrudim umožňuje také pravidelné praxe
studentů (cca 10 – 20 studentů za rok) na zajištění administrativní agendy
města, čímž napomáhají v budování profesních životopisů budoucích
absolventů škol a jejich potenciální zaměstnatelnosti.
- Ve městě Chrudim dále fungují neziskové organizace
podporované každý rok dotacemi přímo z městského rozpočtu. Tyto neziskové
organizace se zaměřují zejména na vybrané znevýhodněné skupiny obyvatel na trhu
práce. Aktivity těchto NNO jsou zaměřeny na návrat zmíněných znevýhodněných
skupin obyvatel na trh práce. Město disponuje přímými dotacemi na poskytovatele
sociálních služeb. Tyto NNO dostanou na začátku roku finanční podporu, kterou
musí na konci daného roku vyúčtovat společně se závěrečným vyhodnocením. Dotace
jsou přidělovány na základě analýzy a zjištěné poptávky a musí koncepčně
zapadat do potřeb města.
- Přímé dotace jsou přidělovány na
základě "Pravidel pro přidělování přímých dotací", zdroje dotací jsou
závislé na finančních možnostech města. O jejich výši rozhoduje Rada města
Chrudim a Zastupitelstvo města Chrudim. Konečnou výši přímých dotací
stanovuje Zastupitelstvo města Chrudim v rámci rozpočtu města na příští
kalendářní rok.
- v květnu 2022 proběhl kulatý stůl na téma Práce a péče o rodinu - lze to sladit?
- v rámci MAP II v ORP Chrudim (Místní akční plán vzdělávání) probíhá popularizace profesí v rodinných firmách Kovolis Hedvikov a Arca Chrast
- probíhají kulaté stoly v rámci MAP II v ORP Chrudim se Svazem průmyslu, coby partnerem projektu zaměřené na kariérní poradentství, ukázky profesí. Jejich cílem je vrátit děti po studiu na pracovní trh v regionu
Podpora podnikání v širším okolí v rámci
spolupůsobení v regionální rozvojové agentuře
- Město Chrudim je členem regionální
rozvojové agentury – Regionální rozvojová agentura Pardubického kraje je
zájmové sdružení právnických osob, které nyní již 11 rokem podporuje
rozvoj Pardubického kraje. K dosažení tohoto cíle úzce spolupracuje s veřejnou
správou regionu, zejména s místními samosprávami měst a obcí. Úkolem
RRA PK je zastupovat zájmy místní správy v regionálních institucích,
koordinovat problémy spojené s rozvojem měst a obcí
a spolupracovat s centrálními orgány státu a krajskou správou.
Své aktivity zaměřuje zejména na oblast rozvoje lidských zdrojů
a vzdělávání, dopravní infrastruktury, životního prostředí, cestovního
ruchu a obnovy kulturních památek.
- RRA PK podporuje rozvoj
Pardubického kraje a poskytuje podporu a poradenství členům
a dalším subjektům v oblasti strategického plánování, dotačních
titulů a dalších oblastí, které mají vazbu na regionální rozvoj.
- Město Chrudim se snaží zprůhlednit
zadávání veřejných zakázek a zvolilo si k tomu cestu, k níž má současný moderní
člověk nejblíže - a to internet. Díky internetové aplikaci zveřejněné na
stránkách města mají všechny firmy rovný přístup k informacím o právě
probíhajících veřejných zakázkách, o jejichž zadání jsou spraveny ve stejnou
dobu. Rovněž obyvatelé města mohou mít o zakázkách města přehled - webová
aplikace totiž umožňuje přístup do databáze i jim, ačkoliv jen do veřejné
části.
- Aplikace ale nevedla pouze ke
zprůhlednění městských investic - rovné příležitosti měly také za následek
rozšíření počtu uchazečů o jednotlivé zakázky.
|
-
podpora probíhá ve vazbě na Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030
Cíl A.1 - Podporovat podnikatelské aktivity ve městě a zaměstnanost Cíl A.2 - Rozvíjet cestovní ruch
-
míra podnikatelské aktivity má mírně vzestupnou tendenci
-
projekt MAP II v ORP Chrudim
|
Mírně klesající počet podnikatelských subjektů naznačuje míru podnikatelské aktivity ve městě ( předpokládáme, že zde bude vliv pandemie v letech 2020 a 2021). . Snažíme se možnými prostředky vytvářet podmínky pro podnikání a zaměstnanost. Současné nástroje podpory podnikání jsou využívány, dochází i k obsazování průmyslových zón. Město Chrudim je členem MAS Chrudimsko, z.s. v rámci kterého je podporováno drobné a střední podnikání (zemědělské i nezemědělské).
Město Chrudim je realizátorem projektu MAP II v ORP Chrudim, v rámci kterého probíhají aktivity zaměřené na popularizaci technických oborů.
|
Město Chrudim disponuje velmi širokým spektrem nástrojů pro ovlivňování úrovně podnikání a v souvislosti s tím i lokální i spádovou zaměstnanost. Lze ocenit, že s jednotlivými nástroji neustále město pracuje, a je evidentní dobrý přehled o celkové situaci ve městě. V budoucím období by bylo vhodné více posílit průběžné hodnocení jednotlivých nástrojů (např. interní evaluace), a tím dále posílit možnosti pro další zlepšování situace.
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vývoj počtu podnikatelských subjektů lze vyčíst z následujících údajů: Data k 31.12.2021
Ekonomické odvětví (dle CZ-NACE)
|
Registrované
podniky
|
Podniky se
zjištěnou aktivitou
|
Celkem
|
6 188
|
3 435
|
A
Zemědělství, lesnictví, rybářství
|
200
|
128
|
B-E
Průmysl celkem
|
996
|
626
|
F
Stavebnictví
|
745
|
474
|
G
Velkoobchod a maloobchod;
opravy a údržba motorových vozidel
|
1 185
|
556
|
H
Doprava a skladování
|
133
|
79
|
I
Ubytování, stravování a pohostinství
|
244
|
132
|
J
Informační a komunikační činnosti
|
130
|
96
|
K Peněžnictví
a pojišťovnictví
|
33
|
28
|
L
Činnosti v oblasti nemovitostí
|
419
|
119
|
M
Profesní, vědecké a technické činnosti
|
785
|
520
|
N
Administrativní a podpůrné činnosti
|
117
|
77
|
O
Veřejná správa a obrana;
povinné sociální zabezpečení
|
9
|
5
|
P
Vzdělávání
|
106
|
66
|
Q
Zdravotní a sociální péče
|
125
|
105
|
R
Kulturní, zábavní a rekreační činnosti
|
168
|
78
|
S
Ostatní činnosti
|
578
|
272
|
nezařazeno
|
-
|
-
|
Rok
|
Počet ekonomických subjektů k 31. 12.
|
Počet aktivních ekonomických subjektů k
31.12.
|
2010
|
5 753
|
3 303
|
2011
|
5 862
|
3 452
|
2012
|
6 002
|
3 562
|
2013
|
5 890
|
3 436
|
2014
|
5 913
|
3 349
|
2015
|
6 029
|
3 346
|
2016
|
6 111
|
3 354
|
2017
|
6 178
|
3 428
|
2018
|
6 248
|
3 502
|
2019
|
6 162
|
3 491
|
2020
|
6 171
|
3 463
|
2021
|
6 188
|
3 435
|
Zdroj: ČSÚ, Registr
ekonomických subjektů, ekonomické subjekty se sídlem na území měst
Z výše uvedené
tabulky vyplývá, že počet podnikatelských subjektů má mírně
vzrůstající úroveň, ale počet aktivních subjektů mírně klesající. Můžeme se domnívat, že pokles byl způsoben pandemií v letech 2020 a 2021. Počet obyvatel Chrudimi ve věku 15 až 64 let činil k 31. 12. 2020 celkem
14 579 (podle sčítání lidu v roce 2011 bylo ekonomicky aktivních osob
v Chrudimi celkem 11 671). Počet registrovaných podniků činil koncem
roku 2021 celkem 6 188 subjektů, z toho se zjištěnou aktivitou bylo 3 435.
Počet ekonomických subjektů podle velikosti (město Chrudim)
Celkem
|
z toho s počtem zaměstnanců
|
neuvedeno
|
bez
zaměstnanců
|
malé podniky
|
střední podniky
|
1 až 5
|
6 až 9
|
10 až 19
|
20 až 24
|
25 až 49
|
50 až 99
|
100 až 199
|
200 až 249
|
250 až 499
|
6 188
|
3 308
|
2 180
|
465
|
77
|
61
|
11
|
42
|
30
|
9
|
2
|
3
|
Počet ekonomických subjektů podle právní formy (město Chrudim)
Celkem
|
Obchodní společnosti
|
Družstva
|
Státní
podniky
|
Fyzické osoby
|
celkem
|
z toho
akciové
společnosti
|
soukromí podnikatelé
podnikající dle
živnostenského
zákona
|
zemědělští
podnikatelé
|
soukromí
podnikatelé
podnikající dle
jiných zákonů
|
6 188
|
1 020
|
42
|
20
|
-
|
4 181
|
33
|
222
|
V tomto smyslu lze vyvodit dílčí závěr, že ve městě Chrudim se podnikatelské prostředí zasloužilo o určité ztlumení negativních dopadů zejména na trh práce (míra nezaměstnanosti), který byl negativně poznamenán stejným způsobem jako kterýkoliv region či město v ČR i celé EU. V Chrudimi má tradici především strojírenská výroba (bývalý závod Transpotra Chrudim- 5 tisíc zaměstnanců). Po roce 1989 došlo k postupnému rozpadu této firmy s tím, že se výrobní program závodu atomizoval do menších a středních firem. Ty většinou zůstaly ve městě nebo jeho blízkém okolí. Strukturu podniků ve městě tvoří vedle strojírenství i textilní výroba ( Evona), služby (kromě drobných služeb cool centrum Vodafone), zdravotnictví a sociální péče ( Nemocnice, Centrum sociálních služeb a pomoci Chrudim, Arriva) apod. V Chrudimi má tradici mateřské, základní i střední školství (20 škol). V oblasti strojírenské výroby jsou firmy zaměřené na různé evropské i mimo evropské trhy, což je dobré v případě lokálních krizí trhu.
|
-
míra podnikatelské aktivity má mírně vzestupnou tendenci
míra podnikatelské aktivity v letech: 2021 - 24,20 % 2020 - 23,75 % 2019 - 23,82 % 2018 - 23,67 %
|
Ze srovnání je patrný pokles ekonomicky aktivních podniků. Předpokládáme, že tento pokles je ovlivněn epidemickou situací v letech 2020 - 2021. Míra podnikatelské aktivity má mírně vzrůstající tendenci.
|
Míra podnikatelské činnosti měřená počtem aktivních podnikatelských subjektů ve městě vykazuje velmi solidní hodnoty. Navíc, když zvážíme turbulentní dopady restriktivních opatření ekonomiky v souvislosti s pandemií Covid, tak dosažené výsledky lze považovat spíše za velmi dobré. Od posledního auditu v roce 2019 lze sledovat stabilní situaci v absolutních údajích, v případě přepočtené % míry podnikatelské činnosti se pak hodnoty mírně zlepšují, tj. z hodnoty 23,82% v roce 2019 na hodnotu 24,2 % v roce 2021.
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vývoj
nezaměstnanosti ve městě Chrudim (stav k 31.12.)
Rok
|
Počet uchazečů o zaměstnání
|
Počet dosažitelných uchazečů o
zaměstnání
|
Míra nezaměstnanosti
(v %)
|
Podíl nezaměstnaných osob (v %)
|
2000
|
1 166
|
-
|
9,54
|
-
|
2001
|
1 003
|
-
|
8,21
|
-
|
2002
|
1 148
|
-
|
9,39
|
-
|
2003
|
1 145
|
-
|
9,37
|
-
|
2004
|
1 058
|
-
|
8,66
|
-
|
2005
|
982
|
925
|
8,04
|
7,57
|
2006
|
876
|
832
|
7,17
|
6,81
|
2007
|
690
|
638
|
5,65
|
5,22
|
2008
|
677
|
649
|
5,54
|
5,31
|
2009
|
1 134
|
1 129
|
9,28
|
9,24
|
2010
|
1 189
|
1 170
|
9,73
|
9,57
|
2011
|
1 047
|
1 022
|
8,57
|
8,36
|
2012
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2013
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2014
|
1 133
|
1 101
|
-
|
7,05
|
2015
|
904
|
869
|
-
|
5,61
|
2016
|
703
|
644
|
-
|
4,19
|
2017
|
489
|
449
|
-
|
2,96
|
2018
|
376
|
357
|
-
|
2,38
|
2019
|
351
|
332
|
-
|
2,24
|
2020
|
518
|
501
|
-
|
3,42
|
Zdroj: MPSV Z výše uvedených statistických dat vyplývá, že míra nezaměstnanosti zaznamenala poměrně dramatický vývoj v období od začátku poslední hospodářské krize (tj. rok 2008) až do roku 2010. Mezi nejvíce postižené sektory ve městě patřila zejména strojírenská výroba a textilní průmysl. Z nynějších 3,42 % nezaměstnaných je většina těžko uplatnitelná na trhu práce, neboť se z převážné části jedná o lidi s dosaženým základním vzděláním. Další část tvoří lidé s handicapem či těsně před důchodem. Někteří se dostali do statistik ÚP díky pandemické situaci - zánik některých provozoven. Jako nedostatkové profese se pro Chrudim a jeho okolí jeví zaměstnanci do strojírenských a údržbářských provozů, stavebnictví, nemocniční personál - zdravotní sestry, lékaři, řemesla atd. Z hlediska řešení v oblasti zdravotnictví spolupracujeme s ÚP v Chrudimi, Střední školou zdravotnickou a sociální Chrudim a připravujeme i benefity - např. vytvoření dětských skupin pro děti zdravotníků, nabídka bydlení apod. Z pohledu bilance vyjížďky a dojížďky za prací se na základě dat od dopravců jeví tato bilance jako vyvážená.
|
|
Ve městě se dařilo snižovat nezaměstnanost do doby, než byly ekonomicky aktivní podniky zasaženy pandemickou situací. Proto lze pozorovat nárůst míry nezaměstnanosti. Ve spolupráci s Úřadem práce jsou realizovány některé projekty.
|
Míra nezaměstnanosti je ve městě Chrudim, které má velmi silné průmyslové zázemí, na velmi dobré úrovni. Zvlášť pokud porovnáme situaci ve městě ještě v roce 2014, kdy dosahovala míra nezaměstnanosti 7%, tak i v prvním roce období Covidu se nezaměstnanost držela pod 3,5 % (tj. méně než poloviční úroveň z roku 2014). V období od posledního auditu se udržovala nezaměstnanost stabilně na velmi nízké úrovni.
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Komunikace s místními podnikateli se rozvíjí, podnikatelé jsou pravidelně zváni na společná setkání. Město spolupracuje s Krajskou hospodářskou komorou.
|
Město Chrudim disponuje s propracovaným systémem komunikace s místními podnikateli a jedná se zejména o Komisi hospodářského rozvoje a dále také o organizaci tzv. kulatých stolů.
Město Chrudim je členem dobrovolného svazku obcí Mikroregionu Chrudimsko, ze kterého však není zcela zřejmé, jak silná a intenzivní je podpora tématiky podnikání a zaměstnanosti v daném mikroregionu. Evidentně silnější vazba a podpora této tématiky je prostřednictvím MAS Chrudimsko, z.s., což není vázáno jen na "redistribuci" dotačních prostředků, ale aktivnější komunikaci s podnikatelským sektorem - viz kulatý stůl s podnikateli, jehož tématem bylo nastínění možností pro získávání dotací v novém programovacím období dle potřeb podnikatelského sektoru.
Oceňuji udržování aktivit týkajících se i méně formálních diskusí s podnikatelskou sférou, což evidentně přispívá k lepším vzájemným vztahům - viz pravidelná setkání podnikatelů se starostou města pro udržení společenských vazeb, a dále také i "Klub podnikatelů" pro neformální komunikaci. Využívání těchto nástrojů lze považovat za stabilní.
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Rada města zřídila poradní orgán Komisi hospodářského rozvoje. Komise
představuje poradní a konzultační orgán města. V rámci této komise je
diskutována průběžně problematika hospodářského rozvoje města s vazbou na soukromé
podnikání. Pokud vzejde podnět k řešení od podnikatelů či občanů, komise
se jím město zabývá a řeší vzniklé problémy.
- Město Chrudim je členem dobrovolného svazku obcí Mikroregionu
Chrudimsko, kde se řeší problémy regionu, hledají se společné aktivity a
podávají se dotace na zvelebení prostředí v členských obcích.
- Město Chrudim je členem MAS Chrudimsko, z.s. Kancelář MAS poskytuje
bezplatně podnikatelům konzultace a poradenství v oblasti dotačních možností,
psaní projektů, žádostí apod. Podnikatelé byli zapojeni prostřednictvím
pracovních skupin a veřejných projednání do tvorby strategie území MAS. Přes
MAS mohou žádat o finanční prostředky z Evropských fondů přes IROP a PRV – v tomto
programovém období se jednalo především o zemědělské subjekty nebo sociální
podniky.
V rámci MAS máme s KHS podepsané „Memorandum o partnerství na
podporu lokální ekonomiky“. Účelem tohoto Memoranda o partnerství je rozvíjet aktivní
partnerství KHK a MAS s cílem vzájemné koordinace a propojení aktivit
jednotlivých subjektů tak, aby byla zvyšována regionální konkurenceschopnost
díky partnerství lokálních subjektů. Obsahem partnerství je efektivní sdílení
informací, vzájemná prezentace zdrojů a potřeb jednotlivých subjektů ze strany
KHK a MAS. Součástí aktivit je i vzájemné vzdělávání o struktuře a činnosti
partnerů. Prostřednictvím MAS Chrudimsko, z.s. jsme
také připravili Vánoční trhy s MAS on-line Dárky on-line s MAS a Krajskou
hospodářskou komorou Pardubického kraje. - Město Chrudim je realizátorem projektu MAP II v ORP Chrudim, kde jednou z aktivit je Povolání pro život.
Jejím cílem je zvýšit motivovanost žáků o technické obory a podnikatelskou
činnost a posílení povědomí o správné volbě dalšího vzdělávání prostřednictvím
přímého kontaktu se zaměstnavateli realizací netradičních exkurzí pro žáky,
návštěvy podniků a přednášek podnikatelů a odborníků z praxe.
K získání aktivní podpory regionálních
zaměstnavatelů jsme uzavřeli smlouvu o účelovém partnerství se Svazem průmyslu
a dopravy České republiky a aktivně spolupracujeme s agenturou CzechInvest. Pro
začátek máme připravené pracovní dílny ve firmě Kovolis Hedvikov, ARKA Chrast,
C-Kovo Chroustovice a TMT Chrudim. Ze spolupráce je toto ilustrační video. - Město Chrudim se podílí realizaci destinačního managementu turistické
oblasti Chrudimsko - Hlinecko. V rámci turistické oblasti také
komunikuje s podnikateli z oblasti cestovního ruchu, např. při přípravě
propagačních materiálů, webových stránek apod. Při tvorbě
cykloturistického materiálu byli osloveni podnikatelé, kteří mají zájem
ubytovat turisty s koly. Tito pak byli zveřejněni v propagačních materiálech.
- V Chrudimi existuje několik brownfieldů, které je snaha přeměnit na
fungující podnikatelské plochy, případně již tak bylo učiněno v minulosti:
Bývalá Transporta (starý
i nový závod) – vzniklo zde nákupní středisko, dále 15-20 nových firem Evona Chrudim –
rekonstrukce nevyužívané haly na nákupní středisko, připravená studie na
revitalizace celého objektu Vojenské Depo –
připravený projekt na kompletní revitalizaci se záměrem využít prostory pro
lehčí výrobu, služby, obchod, bydlení a sport Sladovna – brownfield s
novými majiteli - zahájena projekční příprava na realizaci VCES – revitalizace
stavebního podniku na lokalitu pro bydlení - jeden objekt již postaven, další
se chystají, projekt je v realizaci Bývalý pivovar – vznikl
zde welness, fitness, domov pro seniory
Realizujeme odstranění staré ekologické zátěže na území bývalé Transporty,
s.p. při aktivní spolupráci s místními podnikateli. Zpracování rizik ekologickýchzátěží. Cílem je monitorování zátěže, odhad
její rozsah a případné transportní cesty šíření.
1x ročně probíhá pravidelné setkání starosty města s podnikateli - jedná se
o setkání společenského, ale i pracovního charakteru. Cíle je budovat
sounáležitost a soudržnost s městem.
"Klub podnikatelů" se zabývá
shromažďováním přání, připomínek, potřeb podnikatelského sektoru. Scházejí se
max.4 ročně v počtu 20 - 30 zástupců firem a neformálně diskutují nad
aktuálními problémy a potřebami v podnikání ( v minulosti řešili např. GDPR,
nový obchodní zákoník apod.).
|
|
Město působí jako koordinátor socioekonomických aktivit. Probíhají pravidelné setkání i komunikace s podnikateli. Snažíme se hledat oběma stranám prospěšná řešení. Nastavenou spoluprací se daří zavádět společná stanoviska do praxe - odstranění staré ekologické zátěže, zpracování rizik ekologických zátěží. Každoročně probíhá setkání vedení města s podnikateli. Funguje spolupráce s MAS Chrudimsko, z.s., místní podnikatelé bývají úspěšnými žadateli ve vyhlášených výzvách.
|
Město Chrudim disponuje s propracovaným systémem komunikace s místními podnikateli a jedná se zejména o Komisi hospodářského rozvoje a dále také o organizaci tzv. kulatých stolů.
Město Chrudim je členem dobrovolného svazku obcí Mikroregionu Chrudimsko, ze kterého však není zcela zřejmé, jak silná a intenzivní je podpora tématiky podnikání a zaměstnanosti v daném mikroregionu. Evidentně silnější vazba a podpora této tématiky je prostřednictvím MAS Chrudimsko, z.s., což není vázáno jen na "redistribuci" dotačních prostředků, ale aktivnější komunikaci s podnikatelským sektorem - viz kulatý stůl s podnikateli, jehož tématem bylo nastínění možností pro získávání dotací v novém programovacím období dle potřeb podnikatelského sektoru.
Oceňuji udržování aktivit týkajících se i méně formálních diskusí s podnikatelskou sférou, což evidentně přispívá k lepším vzájemným vztahům - viz pravidelná setkání podnikatelů se starostou města pro udržení společenských vazeb, a dále také i "Klub podnikatelů" pro neformální komunikaci. Využívání těchto nástrojů lze považovat za stabilní.
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Město Chrudim podporuje certifikaci regionálních produktů pod značkou - Železné hory. V roce 2021 byla schválena nová Koncepce rozvoje cestovního ruchu 2020 - 2028, včetně akčního plánu. Snažíme se podporovat udržitelné formy cestovního ruchu - cykloturistika, hipoturistika, naučné stezky pro pěší a imobilní občany. Město připravuje akce, jejichž je přímo organizátorem. Tyto akce zajišťuje Chrudimská beseda. Je podporována i spolková činnost. Zaměřujeme se jak na akce tradiční, tak i novodobé tak, aby podporovaly rozvoj cestovního ruchu (tradiční jarmarky, Loutkářská Chrudim apod.).
|
Město Chrudim stále působí velmi proaktivně v oblasti rozvoje cestovního ruchu a aktivně jej koordinuje na svém území s ohledem na životní prostředí i veřejné zdraví obyvatel. Prokazatelně k tomu používá vhodné nástroje, zároveň je aktivní v koncepční činnosti. Statistiky počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním obvodu města Chrudim vykazují ve sledovaném období zhoršení situace, což je logický důsledek restriktivních vládních opatřeních v rámci pandemie Covid-19. Navíc se do lokální situace města dlouhodobě a negativně propisuje situace kolem kapacitně největšího hotelu Bohemia, který je stále zavřený již od roku 2013, a zatím to vypadá tak, že otevírat ani nebude. Z hlediska aktivit města týkajících se podpory místních výrobků a pořádání tradičních slavností, tak město i i přes náročné období v minulých letech nijak nezaostávalo, a stále se organizovaly nejen tradiční, ale nové akce podporující rozvoj cestovního ruchu.
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim má od roku 2021
novou Koncepci rozvoje
cestovního ruchu na roky 2021 - 2028, kterou průběžně realizuje. Nový dokument
navázal na Koncepci rozvoje cestovního ruchu 2009-2018. Koncepce byla
připravována, podobně jako předchozí, s přihlédnutím k eliminaci negativních
vlivů cestovního ruchu na životní prostředí. Vyhodnocení akčního plánu na roky 2014-2018: § probíhalo v roce
2019 § následně byla na
základě hodnocení a nových impulzů vytvořena v roce 2020 nová koncepce 2021-2028 § vytvořen akční plán na
rok 2021 § hodnocení
a následné vytvoření nového akčního plánu měla na starosti Komise pro cestovní
ruch (složená z odborníků a podnikatelů v cestovním ruchu a Úsek
cestovního ruchu Odboru školství, kultury, sportu a památkové péče Městského
úřadu Chrudim) § většina
bodů akčního plánu byla alespoň částečně realizována § výzvou do
dalšího období zůstal jednotný vizuální styl města včetně loga využitelného pro
marketingové účely, následně byl realizován v rámci akčního plánu nové koncepce
v roce 2021 § Akční plán na
rok 2021 bude vyhodnocen v rámci Komise pro cestovní ruch § každoročně bude
připravován roční akční plán ve vazbě na rozpočet města § Je zpracovaná Studie rozvoje
infrastruktury pro cyklisty v Chrudimi. § Město
Chrudim pořádá každoročně tematicky zaměřené akce k jednomu danému tématu
(např. Rok hudby 2010, Rok baroka 2011, Rok sportu 2012, Chrudim hraje 2013,
Chrudim sobě 2014 až 2020, Rok divadla 2021). Dále pořádá slavnosti, festivaly,
jarmarky, výstavy, kulturní představení a spolupracuje v této oblasti i se
soukromými subjekty. § Město
Chrudim koordinuje rozvoj cestovního ruchu s ohledem na Koncepci rozvoje
cestovního ruchu. § Velmi intenzivní
je kooperace města Chrudim s mikroregionem
Chrudimsko, v rámci kterého rovněž řeší vhodné formy cestovního
ruchu (např. hippostezky a cyklostezky v mikroregionu). § Dále město
intenzivně spolupracuje s MAS Chrudimsko,
z.s. a Národním geoparkem Železné hory (spravují Vodní zdroje Chrudim). § V uplynulých
letech bylo řešeno několik společných projektů v cestovním ruchu (v rámci
turistické oblasti Chrudimsko - Hlinecko, od roku 2017 v rámci spolku
Chrudimsko-Hlinecko, z.s.). § V případě
města Chrudim je nutné uvést, že cestovní ruch se musí řešit a koordinovat
komplexněji v širším prostoru a územního zázemí města, které nepatří mezi
klíčové turistické destinace České republiky. Spíše se jedná o město, které
může dlouhodobě poskytovat vhodné formy cestovních ruchu pro turisty
navštěvující okolí (např. Železné hory). Spolupráce v rámci turistické
oblasti se doposud osvědčila. § Město Chrudim
dále vytvořilo podmínky pro tzv. Rekreační lesy,
které však doposud nemají příslušné ubytovací kapacity. Návštěvníci proto mají
možnosti vyžití max. na 1-2 dny. Dále mohou pokračovat do Železných hor a dále
směr Hlinsko, které nabízí další možnosti. § Město Chrudim
dále disponuje následujícími formami cestovního ruchu, které nevytváří
negativní vlivy na životní prostředí a jsou v souladu s požadavky na
zajištění veřejného zdraví, tj.: § Muzeum barokních soch § Muzeum
loutkářských kultur § Regionální muzeum Chrudim § půjčovna kol § periodické
slavnosti (např. pořádají „rok hudby/divadla/baroka“, lesy) § Městské lesy Chrudim § Město Chrudim se
nachází v turistické oblasti Chrudimsko – Hlinecko. V rámci této oblasti
dochází ke spolupráci za účelem rozvoje cestovního ruchu a k žádostem o dotace
(v minulosti 3 žádosti do SROP a ROP) na podporu místního cestovního ruchu. § V roce 2016-2021
každoroční žádost o podporu činnosti a provozu oblastní organizace cestovního
ruchu Chrudimsko-Hlinecko, z.s. (žádost na PK, pozn. v roce 2016 žádalo MAS
Chrudimsko, z.s.), z kterého jsou financovány především marketingové aktivity
zaměřené prioritně na udržitelný cestovní ruch (např. pěší a cykloturistiku). http://www.navstevnik.cz/
http://www.chrudimsky.navstevnik.cz/ Pro zvýšení úrovně komerčního využití centra města i historického
jádra město provedlo následující kroky: § centrum města se
využívá pro pronájmy předzahrádek, § trhy, § podnikatelé si
pronajímají plochy pro reklamní poutač. Spolupráce s podnikateli v
cestovním ruchu na území Chrudimska (turistická oblast Chrudimsko-Hlinecko) v
současné době navazuje na spolupráci započatou při realizaci projektů
spolufinancovaných z fondů EU (Informační a propagační kampaň turistické
oblasti Chrudimsko-Hlinecko a Informační a propagační kampaň turistické oblasti
Chrudimsko - Hlinecko II) realizovaných v letech 2009 - 2012, projektu Krok za
krokem geoparkem realizovaným v letech 2014 - 2015 a podporu činnosti a provozu
oblastní organizace cestovního ruchu MAS Chrudimsko, z.s. v roce 2016 a
Chrudimsko-Hlinecko, z.s. (2017 a 2018). Hlavními aktivitami zintenzivňujícími spolupráci s podnikateli
jsou: § webové stránky
turistické oblasti www.navstevnik.cz § turistické
noviny oblasti s přílohou chrudimských turistických novin. § podnikatelé, ale
i ostatní subjekty působící v oblasti cestovního ruchu se zapojují
prostřednictvím jednotlivých turistických informačních center, která spravují
přidělené území v rámci turistické oblasti § Informační
centra bezplatně vkládají na web služby, které podnikatelé nabízejí. Rovněž
spolupracují s podnikateli na článcích určených do turistických novin, případně
chrudimského turistického magazínu. § Město
Chrudim ve spolupráci s ostatními městy zapojenými do projektu (provozovateli
turistických informačních center) poté webové stránky propaguje a distribuuje
turistické noviny (mezi poskytovatele služeb v oblasti, ale také mimo oblast do
vybraných turistických cílů a center po celé ČR). § Do
Informačního centra města Chrudim může také jakýkoliv podnikatelský subjekt v
cestovním ruchu umístit svůj propagační materiál apod. § Pokud si
návštěvník nevybere ze služeb (hlavně ubytování) nabízených v Chrudimi, jsou mu
doporučeny služby ve zbytku turistické oblasti Chrudimsko-Hlinecko. Turistická
informační centra si materiály a informace pravidelně vyměňují. Služby
podnikatelských subjektů jsou poté propagovány také např. na veletrzích
cestovního ruchu apod.
§ Jako příklad
dobré praxe v rámci udržitelného cestovního ruchu můžeme uvést Rekreační lesy
Chrudim - Podhůra.
Návštěvnost v Městských lesích:
- 2019: 24 850 návštěvníků
- 2020: 27 960 návštěvníků
- 2021: 25 490 návštěvníků
Návštěvnost v Turistickém informačním centru Chrudim: - rok 2019 16 134 návštěvníků
- rok 2020 10 332 návštěvníků - zavřeno bylo od 16.3. do 30. 4. a pak od 19.10 do 3.12. 2020
- rok 2021 7 549 návštěvníků - zavřeno bylo od 1.1 do 10.5. 2021
|
-
Ano
Rekreační lesy Chrudim - Podhůra Spolupráce v rámci turistické oblasti Chrudimsko- Hlinecko
-
Rekreační lesy Chrudim - Podhůra
Spolupráce v rámci turistické oblasti Chrudimsko- Hlinecko
|
Máme schválenou novou Koncepci cestovního ruchu 2020 - 2028 s akčním plánem na rok 2021. Snažíme se podporovat udržitelné formy cestovního ruchu. Město připravuje akce, jejichž je přímo organizátorem. Tyto akce zajišťuje Chrudimská beseda. Je podporována i spolková činnost. Zaměřujeme se jak na akce tradiční, tak i novodobé tak, aby podporovaly rozvoj cestovního ruchu (tradiční jarmarky, Loutkářská Chrudim apod.).
|
Město
Chrudim se aktivně snaží koordinovat cestovní ruch na svém území s ohledem na
životní prostředí i veřejné zdraví obyvatel. Prokazatelně k tomu používá vhodné nástroje, zároveň je aktivní v koncepční činnosti, viz aktualizace nové Koncepce rozvoje cestovního ruchu, která je plně v souladu s životním prostředím a veřejným zdravím. Jedná se o dlouhodobě aplikovaný
tradiční přístup města. Oceňuji vedení evidence a statistiky k problematice cestovního ruchu.
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkový vývoj počtu hostů v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) byl od roku 2001 ve znamení stoupajícího trendu, tj. z počtu cca 5000 návštěvníků na úroveň 9 800 v roce 2005 (rok po vstupu do EU). V roce 2013 nastal propad v počtu návštěvníků HUZ dle ČSÚ na úroveň 4 802 návštěvníků z 12 586 v roce 2012, což bylo zapříčiněno především rekonstrukcí největšího ubytovacího centra ve městě s tradičně velmi dobrou obsazeností, tj. hotelu Bohemia. Rekonstrukce byla v roce 2013 přerušena, hotel zůstává zavřený, což má až do současnosti negativní dopad na návštěvnost. V roce 2015 sice vzrostl počet hostů na 8 577 a v roce 2016 dokonce až na 9 491, v roce 2017 avšak opět poklesl na 6 344. Pokud nebude rekonstrukce dokončena, hotel otevřen nebo nahrazen jiným zařízením s dostatečným počtem lůžek a odpovídající úrovní, nelze předpokládat, že se návštěvnost zařízení přiblíží návštěvnosti z roku 2013. Město Chrudim dále podporuje atraktivitu města pro návštěvníky i tím, že nevybírá poplatky za ubytované návštěvníky.
V současné době je Hotel Bohemia stále ještě uzavřen. Město Chrudim jedná s majitelem hotelu o možnostech dokončení rekonstrukce a znovuotevření zařízení.
Rok |
Počet hostů |
Počet
hostů |
Hromadná ubytovací zařízení |
Rezidenti |
Nerezidenti |
rok 2015 |
8
577 |
7
129 |
1
448 |
rok 2016 |
9
491 |
7
944 |
1
547 |
rok 2017 |
6
344 |
5
295 |
1
049 |
rok 2018 |
7
339 |
5
670 |
1
669 |
rok 2019 |
7
663 |
6
209 |
1
454 |
rok 2020 |
4
086 |
3
553 |
533 |
|
-
viz tabulka 6.3.2
Město Chrudim podporuje atraktivitu města pro návštěvníky tím, že nevybírá poplatky za ubytované návštěvníky. V současné době je Hotel Bohemia stále ještě uzavřen. Město Chrudim jedná s majitelem hotelu o možnostech dokončení rekonstrukce a znovuotevření zařízení.
|
Vznikají nová ubytovací zařízení - ubytování v soukromí. Velký Hotel Bohemia je stále uzavřen, s tím souvisí i nižší počty rezidentů. Situace byla v letech 2020 a 2021 ovlivněna pandemií.
|
Statistiky počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním obvodu města Chrudim vykazují ve sledovaném období zhoršení situace, což je logický důsledek restriktivních vládních opatřeních v rámci pandemie Covid-19. Navíc se do lokální situace města dlouhodobě a negativně propisuje situace kolem kapacitně největšího hotelu Bohemia, který je stále zavřený již od roku 2013, a zatím to vypadá tak, že otevírat ani nebude.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V úvodu musíme konstatovat, že v letech 2020 a
2021 došlo ke snížení počtu pravidelně připravovaných akcí. Město v běžném
režimu pořádá nebo spolupořádá řadu kulturních a sportovních akcí: ÚNOR - Masopustní jarmark - masopustní
veselice s tradiční obchůzkou maškarád DUBEN – Athény východních Čech –
festival klasické hudby nejen pro mladé ČERVENEC – Loutkářská Chrudim –
týdenní přehlídka amatérského loutkářství s workshopy, loutkářskou poutí,
hudebním programem ČERVENEC - Balóny nad Chrudimí -
balónová show s doprovodným programem SRPEN – Rallye Železné hory –
automobilové závody se startem, cílem a servisní zónou v Chrudimi SRPEN – Salvátorská pouť –
kolotoče, atrakce pro malé i velké, stánkový prodej SRPEN - MTB Maraton Manitou Železné
hory – cyklistické závody pro všechny věkové kategorie s
bohatým doprovodným programem SRPEN/ZÁŘÍ - Zlatá Pecka -
hudební festival s účastí chrudimské rodačky Dagmar Peckové ZÁŘÍ – Dožínky –
folklórní festival a celodenní trh lidových řemesel, tradiční dožínkové
občerstvení ŘÍJEN – Bramborový jarmark LISTOPAD - Loutkářský víkend –
víkend plný pohádek pro děti (přehlídka loutkářských souborů) LISTOPAD – Kateřinské posvícení –
posvícení se zabíjačkou a jarmarkem na Resselově náměstí PROSINEC – Mikulášský jarmark –
tradiční jarmark s „čertem a Mikulášem“ PROSINEC – Stříbrná neděle v Muzeu –
celodenní prodejní akce ve všech prostorách Muzea – zaměřeno na vánoční dárky Každoročně je vyhlášen tematický rok, v rámci kterého se konají
další akce. V posledních letech se zintenzivňuje spolupráce s Národním
geoparkem Železné hory při pořádání akcí zaměřených na tradice. Vždy se jedná o
jarmark (s nabídkou regionálních produktů, ukázkou tradičních řemesel
apod.) doplněný doprovodnými akcemi zaměřenými na aktuální téma. Město je možné projít s průvodcem. Průvodcovské služby nabízí
turistické informační centrum města. O všech akcích se mohou návštěvníci informovat
v Informačním centru nebo na webu.
Město Chrudim je členem MAS Chrudimsko, z.s., který spolupracuje s MAS Železnohorský region na certifikaci regionálních výrobků pod značkou Železné hory - regionální produkt. Tyto produkty propagujeme např. na Dni Země i v rámci dalších akcí.
|
|
Město připravuje akce, jehož je přímo organizátorem. Tyto akce zajišťuje Chrudimská beseda. Je podporována i spolková činnost. Zaměřujeme se jak na akce tradiční, tak i novodobé tak, aby podporovaly rozvoj cestovního ruchu (tradiční jarmarky, Loutkářská Chrudim apod.) Město Chrudim podporuje certifikaci regionálních produktů pod značkou - Železné hory.
|
Z hlediska aktivit města týkajících se podpory místních výrobků a pořádání tradičních slavností, tak město i i přes náročné období v minulých letech nijak nezaostávalo, a stále se organizovaly nejen tradiční, ale nové akce podporující rozvoj cestovního ruchu.
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tato otázka není pro město Chrudim relevantní, protože město Chrudim nelze považovat za turistickou destinaci.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nerelevantní pro hodnocení.
|