4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Město dlouhodobě realizuje doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její dostupnost a bezbariérovost. Nové přechody pro chodce jsou již bezbariérové a postupně probíhají bezbariérové úpravy stávajících přechodů. Rozsah pěších zón mírně vzrostl, připravují se do budoucna i další oblasti. Všechny autobusy MHD ve městě jsou nízkopodlažní a nízkoemisní. Vznikají nové plochy K+R a P+R. V rámci veřejného terminálu dopravy vzniklo 44 míst pro uložení kol. Problémem zůstává parkování v sídlištích. Připravujeme zpracování Plánu mobility v návaznosti na dokončení 2. etapy obchvatu.
|
Podpora veřejné a dalších druhů alternativní dopravy je na uspokojující úrovni. Město objednává vlastní MHD, která je provozována nízkopodlažními vozidly (i když již poněkud stárnoucími), postupně se zvyšuje bezbariérovost infrastruktury pro pěší, byl dokončen nový dopravní terminál. Přetrvávajícím problémem je nedostatečná/nedořešená infrastruktura pro parkování, jak v centru města, tak na sídlištích.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Realizace doprovodné infrastruktury je prováděna především za situace, kdy je nutno provést rozsáhlou výstavbu nebo rekonstrukci a v případě, že to místní poměry dovolují.
Parkoviště pro zdravotně postižené: Dle žádostí občanů jsou budována parkovací místa pro tělesně postižené. Vznikla také parkovací místa pro dočasně hendikepované (rodiče s dětmi) - přestože to zákon neukládá.
Stojany na kola: - Byla zmapována situace týkající se počtu stojanů na kola u budov, obchodů, nádraží. Bylo zjištěno následující: úřad a veřejné budovy 22 stojanů, 1 klec, školy 31 stojanů + 1 klec, u dopravního terminálu 44 míst.
- Instalován stojan u MŠ Dr.J.Malíka.
- Na vlakovém nádraží je zřízena půjčovna kol.
Situace v oblasti cyklistické dopravy: - Cyklostezka Chrudim – Medlešice, součást propojení do Pardubic, jsou zde odpočinková místa, která jsou využitelná i pro in-line bruslaře
- Cyklostezka podél toku řeky Chrudimky včetně zázemí pro cyklisty formou odpočinkových míst, spojení pro cyklisty s městem Slatiňany.
- Cyklopěší stezka Chrudim – Markovice
- Cyklopěší stezka Chrudim, ulice Dašická. V roce 2016 provedena výstavba stezky od ČS PHM Shell. V roce 2018 byla provedena výstavba železničního přejezdu na cyklopěší stezce. Bylo tak odstraněno poslední místo, které přerušovalo vedení cyklopěší stezky a chodníku v trase Chrudim - místní část Vestec.
- Nově bylo vytvořeno cyklistické zázemí u Rekreačních lesů Na Podhůře - cyklostojany, myčka na kola, malý samoobslužný cykloservis. Součástí je i parkoviště pro návštěvníky Rekreačních lesů .
- Je ustanovena pracovní skupina pro cyklodopravu ve městě Chrudim.
- Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy, cyklostezky.
- V roce 2022 došlo v ulici Pardubická a na Masarykově náměstí ke zřízení vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty.
Vypracována studie potřebnosti cyklistické infrastruktury ve městě Chrudim, která je dále postupně rozvíjena pro jednotlivé části města, viz ulice Dašická.
V roce 2022 bude zahájeno vypracování plánu mobility města Chrudim.
- V rámci regenerací sídlišť je tomuto věnována zvýšená pozornost, aby uvnitř bloků byla zklidněná oblast. Výrazně je pamatována na úpravy pro nevidomé občany. Při každé stavbě jsou zřizovány potřebné prvky.
- zóna 30 ulice Široká směr Resselovo náměstí., v ulici Dr. Václava Peška a Víta Nejedlého, ulice Vaňkova. Zóna 30 v ulici Dr. Václava Peška a Vita Nejedlého vznikla na podnět obyvatel ulice, byla s nimi projednána. Vznikla síť jednosměrek kdy bylo umožněno parkování a dále byl do jednosměrných ulic umožněna jízda cyklistů v protisměru jednosměrné ulice.
- zóna 30 v ulici Čs. armády (projekt IPRM) a v návaznosti na ni obytné zóny v ulicích Přemysla Otakara a Revoluční.
- V roce 2019 až 2021 proběhla velká rekonstrukce prostoru před železničním nádražím v ulici ČSA pro vytvoření lepších přestupních vazeb z městské autobusové dopravy na vlaky a příměstskou autobusovou dopravu. Součástí je vybudování 44 stojanů na kola, některé i zastřešené. Výstavba parkovišť P+R, zlepšení stavu chodníků k těmto parkovištím. Vše bude bezbariérové.
- V roce 2019 byla vypracována mapa bezbariérovosti za celé město Chrudim. V současné době má město zmapovanou bezbariérovost ve městě. Centrem města vede bezbariérová trasa. Bezbariérové přechody ve městě jsou doplněny vodícími pásy pro zrakově postižené a nevidomé.
- Každý rok jsou zřizovány nové bezbariérové úpravy přechodů pro chodce. V průběhu roku probíhají rekonstrukce chodníků dle požadavků veřejnosti, připravených projektů a ve vazbě na rozpočet města.
- Pro turisty jsou připraveny naučné trasy po městě, některé z nich jsou i bezbariérové.
Statistika bezbariérovosti ve městě: - Ve městě se nachází 168 přechodů pro chodce. Z toho je již intenzivněji nasvětleno v souladu s technickými předpisy 29 ks.
Počet přebudovaných přechodů na bezbariérové v roce: - 2009 – 9
- 2010 – 23
- 2011 – 22
- 2012 – 5
- 2013 - 18
- 2014 - 21
- 2015 - 24
- 2016 - opraveno 46 ks
- 2017 - opraveno 1 ks
- 2018 - opraveno 2 ks
- 2019 - opraveno 3 ks
- 2020 - opraveno 6 ks
- 2021 - opraveno 4 ks
- Lze konstatovat, že kulturní zařízení města jsou již zcela bezbariérová (MUBASO, Muzeum, kino, divadlo, spolkový dům).
- 3 ZŠ jsou také bezbariérové – vybudovány výtahy. Budovy MěÚ jsou také bezbariérové, stejně tak jako sportoviště města. CSSP Chrudim, které poskytuje služby sociálně potřebným občanům, disponuje také bezbariérovým přístupem. Jsou zde vybudovány bezbariérové byty.
- Máme zajištěnu 100% bezbariérovost MHD. Parky a odpočinková místa ve městě jsou dostupná i pro handicapované občany.
Počet km nových a regenerovaných silnic spravovaných městem 2016 - opraveno 1,365 km 2017 - opraveno 0,677 km 2020 - opraveno 2,9255 km 2021 - opraveno 2,61 km
Počet nových a regenerovaných chodníků spravovaných městem 2016 - opraveno 5,644 km 2017 - opraveno 1,179 km 2020 - opraveno 3,099 km 2021 - opraveno 1,2671 km
Délka cyklostezek a cyklotras na území města 2016 - opraveno 0,235 km 2017 - opraveno 0,07 km 2021 - nově vybudováno 9,3 km
|
-
ano
2016 - opraveno 5,644 km/143,4 km - 3,94%
2017 - opraveno 1,179 km/143,4 km - 0,82% 2020 - opraveno 3,099 km / 143,4 km - 2,16 % 2021 - opraveno 2,61 km/ 143,4 km - 1,82 %
Uvedené hodnoty jsou přepočítány s ohledem na bezbariérové úpravy.
-
ano
Délka cyklostezek: 2011 – 6,5 km/141,39 km – 4,6% 2012- 6,5 km/ 141,39 km – 4,6%
2015 - 8,1 km/143,4 km - 5,6 % Délka cyklostezek a cyklotras na území města 2016 - 0,235 km/143,4 km - 0,16% 2017 - 0,07 km/143,4 km -0,05% 2021 - 9,3 km/143,4 km, to je 6,4 %
|
Ve sledovaném období došlo k podpoře environmentálně šetrných druhů dopravy, byly vybudovány či zrekonstruovány trasy pro cyklisty, vyznačeny cyklopruhy, doplněno zázemí pro cyklisty v Městských lesích Na Podhůře.
|
Město pokračuje v úpravách bezbariérovosti na infrastruktuře pro pěší, délka cyklostezek a cyklotras se zvyšuje.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město využívá při budování infrastruktury, kromě odborných podkladů, rovněž výstupy z plánovacích setkání a kulatých stolů, veřejného projednání Desatera problémů města Chrudim s veřejností, akcí a kampaní Zdravého města - např. ETM a EDBA.
Po městě je instalován mobiliář - odpadkové koše, lavičky, stojany na kola, hrací a fitness prvky. Všechen tento mobiliář je přístupný, je umístěn na veřejných plochách. Dle poptávky jsou po městě umísťovány lavičky, odpadkové koše i stojany na kola.
V rámci revitalizace přednádražního prostoru - projekt Terminál veřejné dopravy v Chrudimi je pamatováno na pěší i na cyklisty - lavičky, stojany pro cyklisty, včetně krytých stojanů. V Městských lesích Na Podhůře bylo instalována zázemí pro cyklisty - myčka, nářadí na opravu kol, pumpička, stojany apod.
|
-
ano
Vybrané budovy města jsou vybaveny cyklistickou infrastrukturou.
10 školských zařízení - 64 stojanů a 1 klec - 92% budov vybavených stojany pro cyklisty (1 škola nemá stojan) 3 budovy MěÚ - 100% budov vybavených stojany pro cyklisty (stojany, zvětšený prostor pro parkování v uzamykatelné kelci) 3 příspěvkové organizace města - 67% budov vybavených stojany pro cyklisty 44 nových stojanů pro kola u dopravního terminálu v ulici ČSA
|
Průběžně probíhají úpravy doprovodné infrastruktury pro
pěší a cyklisty ve městě. V rámci úprav přednádražního prostoru došlo k
modernizaci infrastruktury pro provozování hromadné dopravy s možností přestupu
na cyklo nebo pěší, zvýšení bezpečnosti silničního provozu, rozšíření
infrastruktury pro parkování automobilů a jízdních kol, zkvalitnění podmínek
pro provozovatele veřejné dopravy.
|
Město doprovodnou infrastrukturu realizuje, v hodnoceném období především v rámci nového dopravního terminálu (stojany na kola, mobiliář pro pěší).
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provozovatelem MAD ve městě je společnost Arriva Východní Čechy a.s. Město Chrudim má uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby o provozování MAD do konce roku 2022. Finančně se podílíme na jejím provozu. Změny jízdních řádů probíhají na základě projednání mezi oběma stranami.
Od 1. 9. 2011 jsou autobusy plně nízkopodlažní, bezbariérové, splňují normu Euro 5, jsou všechny nové a jsou připraveny i na komunikaci mezi autobusy a zastávkami. Je uvažováno s elektronickými info panely, které budou umístěny na významnějších zastávkách. Ve městě je jeden hlavní dopravní uzel v ulici ČSA. Tento uzel umožňuje přestup mezi vlakovými a autobusovými spoji i MAD. Vazby mezi jednotlivými druhy dopravy jsou zachovány. Město Chrudim provozuje MAD, která je využívána jak pro dopravu do škol, tak do zaměstnání. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MAD a vybudována BUS zastávka. Na přání veřejnosti byla vybudována nová MAD zastávka v ulici Škroupova – zkrátila se tak i doba jízdy v MAD linkách. Trasy se vyhnou oblastem s hustým provozem.
MAD Chrudim je integrována v systému integrované dopravy v Pardubickém kraji. Je zaveden integrovaný systém IREDO (Integrovaná Regionální Doprava, jehož organizátorem je Pardubický kraj. V roce 2017 došlo k přestavbě autobusové zastávky v ulici V Tejnecku na bezbariérovou se zvýšenou nástupní hranou a autobusovým obrubníkem k těsnému najetí autobusu k nástupní hraně. V roce 2019 - 2021 proběhla velká rekonstrukce prostoru před železničním nádražím v ulici ČSA pro vytvoření lepších přestupních vazeb z městské autobusové dopravy na vlaky a příměstskou autobusovou dopravu. Součástí je vybudování 44 stojanů na kola, některé i zastřešené. Výstavba parkovišť P+R, zlepšení stavu chodníků k těmto parkovištím. Vše je bezbariérové. Zřízeny jsou 4 stání pro nabíjení elektromobilů.
|
-
100% - 6 vozidel
Všechna vozidla jsou nízkopodlažní, vybavena naklápěním a ruční rampou k nástupu cestujícího na vozíku.
|
Všechny autobusy MHD ve městě jsou nízkopodlažní a nízkoemisní.
Obec přispívá k budování infrastruktury pro environmentálně šetrné druhy dopravy. Je pamatováno i na osoby se sníženou pohyblivostí. Postupně dochází k budování nových cyklostezek. U škol jsou budovány bezpečné přechody - vyvýšené, osvětlené.
|
MHD je zajišťována nízkopodlažními autobusy, v hodnoceném období došlo především k rekonstrukci přednádražního prostoru do podoby dopravního terminálu (informační tabule, stojany na kola, K+R, P+R).
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Parkování je umožněno na povrchu formou parkovacích pruhů a pásů, je vybudován regálový parkovací dům v ul. Hradební (90 míst).
- Velká parkovací plocha pro návštěvníky centra je především v místě tzv. Moravovy zahrady.
- V rámci rekonstrukce hotelu Bohemia s předpokladem do 2025 vznikne parkovací dům s 90 místy, s možnosti parkování pro veřejnost (příspěvek od města).
- Je vybudována pěší zóna v centru města - Resselovo náměstí a okolní ulice, pěší zóna v lokalitě bytové zástavby Píšťovy.
- Jsou zřízeny „zóny 30“ (např. rozšířené centrum města, ul. Na Výsluní, ulice Dr. Václava Peška, Víta Nejedlého, ulice Vaňkova, ulice Čs. armády).
- B&R není, ale u autobusového a vlakového nádraží jsou zřízeny stojany pro kola.
- U železniční stanice v ulici ČSA jsou zřízena 3 místa K+R.
- V rámci výstavby terminálu veřejné dopravy je zřízeno i 70 míst P+R, K + R a 44 stojanů pro kola.
- Obytné zóny jsou zřizovány při rekonstrukcích ulic (od r. 2009 Filištínská, v r. 2013 Revoluční, r. 2015 ulice Přemysla Otakara, 2018 obytná zóna v Markovicích při výstavbě nové lokality 20 RD), dále je zřízena obytná zóna v ul. Husova, ulice Topolská - sídliště.
Je platné nařízení o placeném stání na místních komunikacích, regulace parkování v centru města probíhá formou parkovacích karet a automatů. Při placení je nutné zadat SPZ. Platit je možné hotově, kartou nebo přes aplikaci clickpark.cz. Problémem zůstává parkování v sídlištích. Připravujeme setkání s veřejností zaměřená na představení systému parkování v daných lokalitách v parkovacích domech.
|
|
Vznikají nové plochy K+R a P+R. V rámci veřejného terminálu dopravy vznikla nová místa pro uložení kol. Velkým problémem zůstává parkování v sídlištích.
|
Doprava v klidu je řešena postupně, dílčím zlepšením je P+R a K+R u dopravního terminálu, přetvrává problém s parkováním na sídlištích i rostoucími požadavky na rezidenční parkování v centru.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Město dlouhodobě usiluje o rozvoj MAD jako základního dopravního prostředku, podporuje pěší a cyklistickou dopravu zvyšováním její dostupnosti, bezbariérovosti a bezpečnosti. Finanční podpora MAD dlouhodobě mírně roste. V rámci využívání MAD jsou finančně zvýhodněni senioři. Cílem města je zvyšovat podíl cestujících využívajících tento způsob dopravy. V rámci ETM je jeden den MAD zdarma.
|
Město za účelem snižování potřeby používání IAD financuje místní MHD, která je integrována do krajského systému. V hodnoceném období byl dokončen dopravní terminál zlepšující návaznost vlak-bus, vlak-auto i vlak-kolo. Město stojí před úkolem zajistit pokračování MHD po skončení smlouvy s nynějším provozovatelem, optimálně s nasazením elektrobusů.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je zavedena ve městě taktová doprava MAD Chrudim, která je koordinována s vlakovou dopravou a ostatní linkovou dopravou. Umožněn přestup v MAD do 30 min. zdarma na elektronickou kartu.
MAD je součástí Integrovaného dopravního systému Pardubického kraje – systém Integrované regionální dopravy (IREDO). Na autobusovém a vlakovém nádraží je elektronická tabule o spojích. V roce 2013 byla vybudována zastávka Škroupova, v blízkosti je poliklinika a obchodní středisko. V roce 2015 byla vybudována zastávka v ulici Topolská, naproti hasičské zbrojnici a to na základě potřeb obyvatel z lokality ulice V Tejnecku. Ve městě jezdí 7 linek.
Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim: - Rok 2010 - 241 000 km.
- Rok 2011 – 241 240 km
- Rok 2012 – 248 000 km
- Rok 2013 - 240 000 km
- Rok 2014 – 240 000 km
- Rok 2015 – 241 000 km
- Rok 2016 – 242 547 km
- Rok 2017 - 238 142 km
- Rok 2018 - 239 087 km
- Rok 2019 - 240 000 km
- Rok 2020 - 213 000 km
- Rok 2021 - 222 978 km
Počet přepravených cestujících: - Rok 2010 – 568 000
- Rok 2011 – 567 000
- Rok 2012 – 583 000
- Rok 2013 – 545 000
- Rok 2014 – 540 000
- Rok 2015 - 545 000
- Rok 2016 - 598 000
- Rok 2017 - 624 000
- Rok 2018 - 618 000
- Rok 2019 - 610 000
- Rok 2020 - 380 000
- Rok 2021 - 390 000
V tomto sčítání nejsou zahrnuti cestující, kteří přestoupilo v rámci IREDO z příměstských linek na MAD – od roku 2012 je zahrnuta MAD do systému IREDO. Je odhadováno, že dalších cca 30 až 40 tis. cestujících cestuje na kartu systému IREDO V rámci osvětové akce Evropský týden mobility a Evropský den bez aut je 22.9. MAD pro veřejnost zdarma - propagace alternativní dopravy.
V roce 2021 byl vypracován Plán dopravní obslužnosti města Chrudim.
|
-
viz. níže
Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim:
- Rok 2010 - 241 000 km.
- Rok 2011 – 241 240 km
- Rok 2012 – 248 000 km
- Rok 2013 - 240 000 km
- Rok 2014 – 240 000 km
- Rok 2015 – 241 000 km
- Rok 2016 – 242 547 km
- Rok 2017 - 238 142 km
- Rok 2018 - 239 087 km
- Rok 2019 - 240 000 km
- Rok 2020 - 213 000 km
- Rok 2021 - 222 978 km
Počet přepravených cestujících: - Rok 2010 – 568 000
- Rok 2011 – 567 000
- Rok 2012 – 583 000
- Rok 2013 – 545 000
- Rok 2014 – 540 000
- Rok 2015 - 545 000
- Rok 2016 - 598 000
- Rok 2017 - 624 000
- Rok 2018 - 618 000
- Rok 2019 - 610 000
- Rok 2020 - 380 000
- Rok 2021 - 390 000
-
-
Poslední šetření ECI indikátoru proběhlo v roce 2015. Nová data budou sbírána až při zpracování Plánu udržitelné mobility.
Z výsledků vyplývá, že největší podíl cest byl uskutečněn pěšky (41,6 %). Druhým nejčastějším způsobem přepravy je cesta automobilem (35,1 %), dále na kole (12,9 %) a hromadnou dopravou (autobusem, vlakem) (9,5 %). Minimální podíl počtu cest byl tvořen cestami na motocyklu (1,0 %).
|
Město dlouhodobě finančně podporuje zajištění MAD, zkvalitňuje a rozšiřuje její infrastrukturu, finančně zvýhodňuje vybrané uživatele (seniory) a připravuje projekty pro další rozvoj systému MHD.
Trend v počtu přepravených osob je v dle statistik v posledním letech mírně klesající (možno i s ohledem na pandemii). Trend v ujetých kilometrech je v letech 2020 a 2021 odvíjející se od pandemické situace. Snahou města je, aby i nadále byla zajištěna obslužnost a dostupnost MAD. V současné době je možné přestupovat mezi železnicí, linkovou a MAD v jednom místě. MAD je součástí integrovaného systému v Pardubickém kraji. Snažíme se strategicky řešit dopravu i mobilitu ve městě. Připravujeme zpracování Plánu mobility, máme zpracován Plán dopravní obslužnosti města. Prostřednictvím grantů a dotací podporujeme NNO, které připravují akce pro veřejnost v duchu propagace udržitelných způsobů dopravy a mobility.
|
Podpora MHD je stabilní, výzvou se jeví vysoutěžení nové smlouvy na zajištění MHD s postupným nasazením elektrobusů. Trend dopravních a přepravních výkonů je zkreslen vlivem pandemie, proto nehodnoceno.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z dostupných ekonomických nástrojů jsou využívány parkovací zóny v centru města. Výše poplatků je stanovena nařízením RM. Od roku 2018 byl zaveden systém placení parkovného pomocí karty nebo aplikací clickpark.cz Parkování je progresivní s cílem zkrátit délku parkování. Mýtné ani zpoplatnění vjezdu nejsou doposud využívány.
Realizován projekt parkování na bývalém hřišti za sportovní halou v ulici Opletalova kde vzniklo cca 80 míst.
|
-
ano
Pomocí placených zón pro parkování v centru města Chrudim.
|
Současný systém je stabilní, byla vybudována nová parkovací stání za sportovní halou v ulici Opletalova.
|
Město využívá systém placených zón stání v centru s mírně progresivními sazbami.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cestou od územního plánování, vytvoření strategického plánu města a jeho akčního plánu je ve vzájemné provázanosti nastaven systém rozvoje dopravy v Chrudimi.
Jednotlivé akce jsou pak postupně prováděny.
SUMP x SUMF je plánováno - plán rok 2022. Je alokována částka v rozpočtu.
|
-
ano
V přípravě je zadání zpracování Plánu mobility - je alokována částka v rozpočtu města.
|
Doprava ve městě Chrudim se postupně zlepšuje. Jsou budovány jízdní pruhy pro cyklisty a na bývalých silnicích I. třídy. Postupně posiluje oblast elektromobility formou výstavby nabíjecích míst. Připravujeme zpracování Plánu mobility.
|
V zásadě ano, město má strategický plán, který zahrnuje oblast dopravy, a připravuje zpracování SUMP/SUMF.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Ve městě MAD zajišťuje 8 autobusů, které jsou nízkopodlažní a splňují normu Euro 5. Město se na jejich nákupu také finančně spolupodílí. Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 7 let. V rámci budování dopravního terminálu byly vybudovány 4 nabíjecí stanice pro elektromobily. V rámci MěÚ byly zřízeny 2 dobíjecí stanice pro vozidla MěÚ. Pro potřeby MP bylo zakoupeno auto s hybridním pohonem a pro MěÚ 2 elektromobily.
|
V hodnoceném období byla situace ve vozovém parku MHD stabilní, provozovaná vozidla patří mezi nízkoemisní. Došlo k pořízení elektromobilů pro potřeby MěÚ a vybudování několika dobíjecích bodů.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě MAD zajišťuje 6 autobusů, které jsou nízkopodlažní a splňují normu Euro 5. Město se na jejich nákupu také finančně spolupodílí. Jde nyní již o 100% podíl ekologicky šetrných autobusů, které po městě jezdí. Městskou hromadnou dopravu (MHD) zajišťuje pro město Chrudim Arriva Východní Čechy, v provozu je 6 autobusů s naftovým motorem značky SOR, s rokem výroby 2011 splňujících normu Euro V, které ročně najedou cca. 240 tis. km a spotřebují cca 95 tis. litrů nafty. Do konce roku 2022 má město uzavřenou smlouvu o provozování MHD ve městě Chrudimi. Město Chrudim plánuje pro novou smlouvu uzavřenou s dopravcem pro roky 2023 – 2033 zavedení autobusů s pohonem na CNG a elektrobusů, včetně vybudování infrastruktury pro dobíjení elektrobusů a CNG provoz.
|
|
Stav vozového parku MHD je dobrý. Je zajištěna 100% ekologicky šetrná doprava.
|
MHD je zajišťována vozidly plnícími normu EURO V, které již pomalu zastarávají. V nové smlouvě pro následujcí 10leté období by již měly být reflektovány požadavky envropské legislativy na minimální podíly nízko- a bezemisních vozidel, což v takto malém systému MHD může být výzva jak pro objednatele tak pro dopravce.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Auta, která provozuje MěÚ jím zřízené organizace, procházejí pravidelnou technickou kontrolou a měřením emisí. Vyčíslit emise produkované autodopravou je velmi obtížné, sledovány jsou ujeté kilometry a spotřeba pohonných hmot. Hodnoty za sledované roky jsou vyhodnoceny v přiloženém grafu. Kromě toho bylo na základě úvodního environmentálního přezkoumání zjištěno, že množství emisí produkované autodopravou není významným aspektem. 
Ke služebním cestám, které jsou vykonávány po městě Chrudim, na území obce s rozšířenou působností, ale i mimo území Pardubického kraje je na městském úřadě využíváno 13 osobních aut. Zaměstnanci mají možnost používat po městě Chrudim i zakoupené průkazky MHD, elektrokolo a svá jízdní kola.
Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 6 let. Byly zakoupeny 2 elektromobily, pro potřeby MP auto s hybridním pohonem. Podíl EEV tak u městského úřadu je 100 %. V případě vozidel např. Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o. a Sportovních areálů města Chrudim s. r. o. je podíl jízd nízkoemisními vozidly cca 30 %.
|
-
100% MěÚ, 30% ostatní organizace
100% MěÚ 30% ostatní organizace
|
Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V. V rámci MěÚ se snažíme prosazovat využívání EEV vozidel. Zaměstnanci využívají pro služební pochůzky elektrokolo. Byly zakoupeny pro potřeby MěÚ 2 elektromobily, pro MP auto s hybridním pohonem.
|
Podíl je uspokojivý, lze ocenit pořízení elektomobilů a hybridu i trend snižující se spotřeby PHM a počtu cest na zaměstnance.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Chrudimi byla v roce 2016 otevřena stanice CNG, bude zahájen i prodej vozidel na CNG.
Město Chrudim provedlo v roce 2021 ve spolupráci s ČEZ a.s. výstavbu 4 nabíjecích míst v rámci terminálu veřejné dopravy v ulici ČSA.
Banka Moneta plánuje ve městě vybudovat 2 parkovací místa pro elektroautomobil. Soukromá společnost provedla za čerpací stanicí PHM v ulici Obce ležáků umístění dvou nabíjecích míst.
|
|
Postupně dojde k umístění nabíjecích míst ve městě Chrudim ať již z prostředků města nebo soukromých.
|
V rámci dopravního terminálu vznikly 4 dobíjecí body, další 2 jsou k dispozici vedle čerpací stanice na okraji města. K dispozici jsou i čerpací stanice pro LPG a CNG.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U nákupu vozidel pro městský úřad je zohledňována emisní norma motoru vozidla. Je nakupováno vozidlo s poslední platnou emisní normou. Jsou vozidla nakupována s malým objemem motorů. Dle možností technických a finančních í jsou i při nákupu zohledňovány environmentální požadavky při zajištění služeb. Město má zpracován EMAS. Stáří vozidlového parku městského úřadu je cca 6 let.
Pro Městskou policii Chrudim bude zakoupeno vozidlo s hybridním pohonem. Pro MěÚ v roce 2021 2 elektromobily.
|
|
Při nákupu vozidel pro potřeby MěÚ jsou tyto principy dodržovány. Při zajištění externích služeb nejsou doposud zohledňovány environmentální parametry dopravních prostředků dodavatelů.
|
Ve výběrových řízeních v současnosti nedochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Prováděná rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích i na základě podnětů veřejnosti. Spolupráce v oblasti preventivních aktivit s Městskou policií je stabilní a vykazuje pozitivní trend. V rámci osvětových akcí a řešených projektů se snažíme zajišťovat dostatečné vzdělávání v oblasti dopravy pro různé cílové skupiny.
|
Město se snaží bezepčnost silničního provozu zvyšovat celkem systematicky, a to nejen dopravně-inženýrskými a organizačními opatření, ale i prevencí a osvětou.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Prováděna rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích. - Dopravní napojení Sportovních areálů města Chrudim - 2020 - byly vybudovány nové chodníky v délce cca 315 m, 3 přechody pro chodce a jedno místo umožňující přecházení chodců, podélná parkovací místa - nedělená - cca 40 m
- Rekonstrukce komunikace Na Kopci - 1. etapa - 2021 - proběhla rekonstrukce komunikace v délce cca 140 m, vznikl nový chodník v délce 62 m a 1 místo umožňující přecházení chodců
- vznikla nová obslužná parkoviště - u parkovacích stání - 130 m, formou zasakování vody
V roce 2022 proběhlo online představení 2 dopravních projektů, které řeší zklidnění dopravy v ulici Na Ostrově a oblasti Koželužská. Záznam z přenosu. Počet přechodů pro chodce je ve městě stabilizovaný. Dochází k postupné úpravě přechodů pro chodce za účelem zlepšení bezbariérovosti a ve spolupráci s BESIP. V roce 2019 takto bude v rámci nové okružní křižovatky ulice Vlčnovská a SNP provedena úprava přechodu pro chodce. Osvětlené přechody pro chodce jsou budovány při rekonstrukcích komunikací nebo vzniku nových přechodů pro chodce - např. ulice Václavská.
Počet dopravních nehod a počty zraněných na území města Chrudim Rok 2019
Dopr. nehod - 131 usmrceno osob - 1 Těžká zranění - 3 Lehká zranění - 29
Rok 2020
Dopr. nehod - 123 usmrceno osob - 0 Těžká zranění - 6 Lehká zranění 26
Rok 2021
Dopr. nehod - 127 Usmrceno osob - 0 Těžká zranění - 5 Lehká zranění - 19
|
-
Spíše setrvalý trend
Ve městě jsou využívány a realizovány prvky zklidňující dopravu. Přesto dochází ke zvyšování nehodovosti v dopravě, město proto nadále realizuje řadu stavebních úprav na podporu zvyšování bezpečnosti dopravy a bude pokračovat v instalacích dalších prvků na podporu bezpečnosti a zklidnění dopravy. Několik dopravních nehod vzniklo v souvislosti s nově otevřenými etapami obchvatu. Počet dopravních nehod a počty zraněných na území města Chrudim Rok 2019
Dopr. nehod - 131 usmrceno osob - 1 Těžká zranění - 3 Lehká zranění - 29
Rok 2020
Dopr. nehod - 123 usmrceno osob - 0 Těžká zranění - 6 Lehká zranění 26
Rok 2021
Dopr. nehod - 127 Usmrceno osob - 0 Těžká zranění - 5 Lehká zranění - 19
|
Prováděná rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích - přechody pro chodce, místa pro přecházení, osvětlení, ostrůvky apod.
|
Zklidňující opatření jsou realizována, vč. osvětlených a bezpečných přechodů. Trend vývoje počtu nehod stagnuje, ale počet nehod se zraněním mírně klesá.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Vzhledem k pandemii v roce 2020 a 2021 proběhlo v těchto letech méně besed i akcí. Téma prevence je stále žádané a probíhá dle možností.
- Besedy se strážníky MP jsou připravovány pravidelně v průběhu celého roku, začátkem září jsou připraveny krátké vstupy v 1. třídách – cca 15 min, ty jsou zaměřeny na základy bezpečného přecházení.
- Koncem září jsou besedy ve 4. třídách – zaměřené na jízdu na kole, základní silniční předpisy. V průběhu celého roku docházejí strážníci MP pravidelně do škol.
- Besedy bývají součástí ETM.
- Pořádáme i zážitkové vycházky – jsou oblíbené. Strážníci s dětmi obcházejí nebezpečná místa u škol.
- Pravidelně realizujeme kampaň Na kolo jen s přilbou a Vidíš mě? Ta je zaměřena na používání reflexních materiálů.
- Každé 2 roky je připravena akce Bezpečné prázdniny ve spolupráci s PČR, MP, IZS, BESIP a NNO.
- Úzce spolupracujeme s BESIP - společné akce pro cyklisty, děti i jejich rodiče.
Problematika prevence úrazů obecně, zahrnuje tedy i prevenci úrazů dopravních – děti zde jsou jak v roli chodce, cyklisty, tak spolucestujícího, je součástí Národních dnů bez úrazů. Prevence úrazů obecně je řešena v komplexním projektu – Bezpečná komunita. Na akcích úzce spolupracujeme s partnery – školy, NNO, Besip apod.
Město Chrudim vlastní Dětské dopravní hřiště, které provozuje firma Sportovní areály města Chrudim a je využíváno při realizaci kampaní. Jinak hřiště navštěvují školy a veřejnost. V této oblasti výborně funguje spolupráce mezi městem Chrudim, MP, PČR a Besip.
Od roku 2016 je realizován ve spolupráci s Městskou policií Chrudim společně s BESIP projekt, který je zaměřený na malé cyklisty. Jde o vydávání tzv. „Průkazů cyklisty“. Cílem projektu je zvýšit teoretické znalosti i praktické dovednosti žáků čtvrtých tříd.
Pro seniory byl zajištěn projekt s názvem Senior bez nehod. Jeho cílem bylo snížit nehodovost seniorů a rozšířit povědomí o této problematice. Informovat jaká jsou specifika chování seniorů v provozu a doporučit opatření, jež by měla přispět ke zvýšení jejich bezpečnosti nejen na silnicích. Seznámit s potenciálem moderních asistenčních systémů motorových vozidel, připomenout pravidla silničního provozu, poukázat na vedlejší účinky léků a zdravotních omezení vyplývajících z věku účastníka silničního provozu.
|
|
V rámci osvětových akcí a řešených projektů se snažíme zajišťovat dostatečné vzdělávání v oblasti dopravy. Tyto akce jsou zaměřeny na prevenci úrazů v dopravě, v roli chodce, cyklisty i spolucestujícího. Dle možností a při rekonstrukci vozovek odstraňujeme krizová místa v dopravě. Spolupráce v oblasti preventivních aktivit s Městskou policií je stabilní a vykazuje stabilní trend.
|
Město je ve oblasti prevence velmi aktivní (za platnosti protipandemických opatření s omezeními), je realizováno široké spektrum aktivit (besedy a vycházky s MP, spolupráce s BESIP a PČR, ETM), disponuje rovněž dopravním hřištěm.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problémová místa máme zmapovaná z dřívějších průzkumů. Některá nejvíce nebezpečná místa, zvláště v okolí škol, byla opravena - nap. vybudován přechod pro chodce s osvětlením. Předpokládáme, že s otevřením 1. a 2. etapy obchvatu by se mohla zklidnit. Veřejnost využívá pro hlášení problémů ve městě systém Mobilní rozhlas, kde nám chodí i informace z oblasti dopravy - např. vzrostlá zeleň, chybějící či poškozené dopravní značení, chybějící přechod pro chodce apod. Postupně se snažíme tato hlášení řešit ( v případě, že jsou shledána jako důvodná). V současné době je 72 % rizikových míst odstraněno.
Na webových stránkách je zřízena rubrika Dotazy - odpovědi, kde se objevují dotazy a náměty i z oblasti dopravy, prevence apod.
|
-
72%
V současné době je 72 % rizikových míst odstraněno.
|
Zjištěné požadavky občanů na krizová místa se postupně řeší. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy. Využíván je nově systém Mobilní rozhlas.
|
Problémová místa byla zmapována průzkumy, počet odstraněných kritických nehodových míst od minulého hodnocení mírně vzrostl.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Ve městě Chrudim je sledováno zatížení dopravní sítě vozidly. Je vyhodnocován hluk z dopravy a dlouhodobě sledujeme kvalitu ovzduší prostřednictvím pravidelného monitoringu významných znečišťujících látek.
Hlavní problémy, vyplývající z dopravy, jsou definovány ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje města a jednotlivá opatření jsou realizována dle dostupných vlastních a externích zdrojů (dotací).
|
Město sleduje dopravní zátěž (hluk, emise), má stategické cíle k jejímu řešení, nicméně řada opatření nespadá do jeho působnosti (mj. severní přeložka I/17, elektrifikace a odstranění úvrati na železničním spojení s Pardubicemi).
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Samostatně zpracovaný plán pro oblast dopravy město prozatím nemá zpracován. Oblast dopravy je zahrnuta do strategických dokumentů.
Oblast dopravy je zahrnuta do Strategického plánu udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030, který byl schválen ZM v roce 2016.
Zpracovaná SEA ke strategii města.
Koncem roku 2015 byla otevřena první etapa obchvatu. V prosinci 2021 byla uvedena do provozu II. část východního obchvatu, směr na Slatiňany. Před městem je další výzva a to řešení severní přeložky silnice I/17.
|
-
Nemáme zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech města.
|
Nemáme zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech města. Došlo i k posunu při řešení největšího problému města v oblasti dopravy – vybudování obchvatu. Koncem roku 2015 byla otevřena první etapa obchvatu. V prosinci 2021 byla uvedena do provozu II. část východního obchvatu, směr na Slatiňany. Před městem je další výzva a to řešení severní přeložky silnice I/17.
|
Oblast dopravy není zatím řešena samostatným plánem, je však zahrnuta ve strategickém plánu, který byl podroben SEA. Existuje záměr zpracovat pro město SUMP/SUMF.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim si nechalo udělat studii hlukové zátěže místních částí Vestec a Medlešice po zprovozněném obchvatu městě, jeho I. etapy. Výsledky této studie prokazují dodržení povolených hodnot.
Město nechalo provést průzkum zatížení místních komunikací v lokalitě kolem sportovních areálů a ulice Vrchlického v souvislosti s připravovanou výstavbou bytových domů Kopanický mlýn. Sledujeme dopravní zatížení ulic prostřednictvím vlastního sčítání nebo za využití periodického celostátního sčítání dopravy. Měření stavu ovzduší se provádí na měřící stanici umístěné na parkovišti MěÚ v Pardubické ulici. Sledovány jsou tyto ukazatele: PM10, PM2,5, benzen, Benzo(a)pyren a NO2. Výsledky měření jsou zveřejněny na stránkách města.
|
|
Životní prostředí ve městě je na dobré úrovni. Přesto je vyhodnocováno i za dopravu. Byla vyhodnocena hluková zátěž po zprovozněné 1. etapě obchvatu s pozitivním zjištěním. Hlukové normy jsou dodrženy.
|
Město zatížení dopravou vyhodnocuje, mj. realizuje měření před a po otevření severojižního obchvatu.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní dopravní problémy souvisí s velkým zatížením centra města dané silnicemi I/17 a I/37. Zatížení silnice I/37 poklesne díky vybudování celého obchvatu města, to je i jeho II. etapy, kterou ŘSD připravuje, dokončení k 06/2022. Nyní probíhá předčasné užívání stavby. Pak dojde k převedení tranzitní nákladní dopravy ve směru sever - jih na obchvat.
Město má pak připravené studie umístění jízdních pruhů pro cyklisty na silnice I. třídy. Kdy pokud dojde k výstavbě obchvatu pak bude možné snad od roku 2022 cyklistickou dopravu více řešit. V roce 2021 provedena realizace cyklopruhů v ulici Pardubická a Masarykovo náměstí. Na komunikacích, vyřazených silnicích I. třídy, budou umístěny jízdní pruhy pro cyklisty. Jejich vznik bude koordinovaný s opravou silnice pro předání Pardubickému kraji, jako novému vlastníkovi silnice II/324 (bývalá I/37). V roce 2020 došlo k výstavbě nového napojení sportovních areálů kolem ulice V Průhonech. Kdy dojde k přímému napojení na silnici I/17, ulice Dr. Milady Horákové a k odlehčení ulic Na Ostrově, Jungmannova nábřeží a ulice V Průhonech. Hrozbou pro efektivní využití nového dopravního napojení je zjištění z mostní prohlídky mostu přes náhon v ulici V Průhonech z 12/2021, která zjistila havarijní stav mostu s nosností jen do 6 t. Plánované investice jsou zahrnuty do rozpočtového výhledu města ve vazbě na Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudim 2015 - 2030.
|
|
K zlepšení na pozemních komunikacích postupně dochází. Jsou připraveny jízdní pruhy pro cyklisty. Jejich realizace je odvislá od obnovy živičného krytu, kterou provede ŘSD, správa Pardubice. Plánované investice jsou zahrnuty do rozpočtového výhledu města.
|
Časová představa existuje ve strategickém plánu města do roku 2030. Aktuálně byl dokončen severojižní obchvat (I/37), který částečně odclonil tranzitní dopravu z města, u severní části obchvatu (I/17) jsou vymezeny 3 možné varianty, ovšem časový rámec řešení je nejistý.
|