3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město Chrudim má od roku 2016 nastaven energetický management a zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energií pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací (celkem cca 55 objektů). Od roku 2009 máme na MěÚ zaveden a certifikován systém EMAS. V roce 2022 předpokládáme certifikaci ISO 50001.
|
V
oblasti udržitelné spotřeby došlo od minulého hodnocení k mírnému zlepšení,
nicméně stále existuje významný prostor k dalšímu rozvoji – např.
zohledňování i jiných kritérií udržitelnosti než jsou ekoznačka a recyklovaný
papír (např. FSC a obdobné certifikace), rozšíření spektra takto nakupovaného
zboží (nejen běžné kancelářské zboží a čisticí prostředky), případně využívání exitujících
metodik pro šetrné nakupování (např. od MŽP či MPSV).
Město
se aktivně zapojilo do kampaně #dostbyloplastu (nákup opakovaně použitelných kelímků
na veřejné akce, zapojení kaváren) a ve školách probíhá ekovýchovný program k udržitelné
spotřebě. Zároveň je Chrudim zapojena do inciativy Fairtradová města (vazba na
oblast globální odpovědnosti).
Oblast udržitelné
spotřeby je vhodným způsobem propojena se zavedeným systémem EMAS a energetickým
managementem.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zodpovědné nakupování
Město Chrudim má od roku 2009 certifikován systém EMAS. Zavedením systému EMAS na úřadě město Chrudim jasně deklaruje svůj postoj k problematice ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje a svou odpovědnost za stav životního prostředí ve městě. Součástí systému je Příručka EMAS, ve které jsou řešena i pravidla nakupování. V rámci nakupování zboží s ekoznačkou jsou nakupovány především ekologicky šetrné čisticí prostředky (EMAS). Většina zboží je pak nakupována s ohledem na principy UR. Environmentální prohlášení a další informace k systému pro veřejnost jsou zveřejněno na internetových stránkách města. Město nemá jiný schválený vnitřní předpis upravující pravidla pro zodpovědné nakupování. Nákupy jsou v gesci OKT - hospodářské správy. Při nových nákupech drobného hmotného majetku je upřednostňováno zboží s pozitivním vlivem na UR, energetickou třídou A+ apod.
Spotřeba energie Město má od roku 2016 zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energie, od roku 2019 postupně online měření spotřeby vody, elektriky a tepla pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací. viz Oblast 3.3 - Hospodaření s energií. Město monitoruje nákupy DDHM, žárovek, zářivek, papírenského zboží či spotřebičů. V souladu s energetickým managementem je dáno, že obnova bude probíhat v nejlepším možném energetickém standardu s ohledem na ekonomické parametry a komplexnost opatření, což se vztahuje při rekonstrukcích i na obměnu elektrospotřebičů. Bylo provedeno energetické štítkování budov na objektech v majetku města (budovy mateřských a základních škol, divadlo, sportoviště, bytové domy atd.). Všechny tyto objekty byly opatřeny energetickými štítky.
Osvěta Město s partnery v průběhu roku připravuje osvětové akce a kampaně, které se nějakým způsobem dotýkají tématu udržitelné spotřeby - cíl dle SDgS - cíl 12 - odpovědná výroba a spotřeba. - Den Země
- Den bez aut, Evropský týden mobility
- Den s Technickými službami
- Chrudim za udržitelný svět
Všechny informace k těmto kampaním lze nalézt na stránkách města. V letech 2020 a 2021 se některé z akcí nekonaly. Město nakoupilo vrtné plastové kelímky, které budou používány na akcích města. Cílem je snižovat množství používaného plastu. V budoucnu chceme připravit i pravidla pro používání těchto kelímků i dalšími organizacemi. Některé kavárny zavedli i nákup nápojů do donesených kelímků, hrníčků.
|
-
ano - EMAS, jiný systém ne
-
ano
2016: 8,23%
2017: 9,10% 2018: 11,30% 2021: 11,43%
-
ano
2019 - 4 krabice - 1,96% 2020 - 6 krabic - 2,14% 2021 - 3 krabice - 1,14%
Město preferuje nákupy zboží s pozitivním dopadem na životní prostředí, máme nastaven systém EMAS, jiný schválený vnitřní předpis nemáme.
-
ano
Město má zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energií pro městské budovy.
Elektrospotřebiče A+: 2019 - 0,4 % 2020 - 0,42% 2021 - 0,68%
-
ano
2019 - 21,96% 2020 - 23,19% 2021 - 29,47%
|
Zavedený systém EMAS stanovuje pravidla pro nakupování v souladu s principy UR. Jiná pravidla zavedena nemáme. Máme zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energie pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací.
Dle možností jsou nové elektrospotřebiče nakupovány podle energetických štítků. V průběhu roku pořádáme pravidelně 5 osvětových akcí, které v sobě zahrnují problematiku udržitelné spotřeby. Snažíme se dbát o jejich kvalitu. V letech 2020 a 2021 se některé z akcí nekonaly. I jednotlivé spotřeby jsou ovlivněny pandemií. Město nakoupilo vratné plastové kelímky, které budou používány na akcích města s cílem snižovat množství plastů.
|
Náhradou samostatného vnitřního předpisu je Příručka EMAS. Aspekty
udržitelné spotřeby jsou v rámci systému sledovány v registru environmentálních
aspektů, jsou sledovány konkrétní indikátory a vykazovány v environmentálním
prohlášení.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Podíl vytříděných složek odpadu roste, třídění je ve městě na vysoké úrovni. V posledních letech se město zaměřuje také na předcházení vzniku odpadů (ekovýchovné programy na školách, nákup kompostérů). V uplynulém období byl v rámci pilotního projektu zahájen svoz bioodpadu od rodinných domů. V roce 2021 bylo občanům města rozdáno 1 500 popelnic na bioodpad.
|
Nakládání
s (komunálními) odpady je ve městě na velmi dobré úrovni. Město postupně
zahušťuje sběrnou síť pro tříděný sběr a rozšiřuje množství komodit, které mohou
občané třídit. Zlepšuje se nakládání s BRKO, a to jak z hlediska jeho
svozu (zejména od rodinných domů), tak z hlediska předcházení jeho vzniku
(distribuce kompostérů). Dále bylo v oblasti prevence zprovozněno re-use
centrum, je podporována iniciativa nevyhazujto.cz. Na druhé straně se zatím
nepodařilo dotáhnout plánovaný projekt druhého sběrného dvora s kompostárnou.
Město nemá strategii nakládání s odpady (po
skončení platnosti POH nebyl vypracován nový). Byla však vytvořena nová
pracovní pozice pro pracovníka zabývajícího se výhradně odpadovým hospodářstvím
a ustavena pracovní skupina pro OH, která řeší jeho rozvoj ve městě. Dále byla
vydána nová obecně závazná vyhláška.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2020 byla na úseku OH města
provedena řada opatření zaměřených na plnění legislativních požadavků ČR (zákon
č. 185/2001 Sb., o odpadech) a EU (směrnice ES 98/2008 o odpadech, směrnice ES
31/1999, o skládkách a.j.), jejichž cílem je zintenzivnit třídění zákonem
daných jednotlivých složek KO a připravit systém města na legislativní změny,
zejména zákaz skládkování komunálních odpadů.
Pro zefektivnění nakládání
s odpady na území města a operativnější řešení problematiky byla na jaře 2020
ustanovena pracovní skupina pro odpadové hospodářství, ve které jsou
zástupci z Odboru životního prostředí, TS Chrudim 2000 spol. s r.o.,
agendy Zdravého města, právního oddělení, vedení města a komise životního
prostředí. Pracovní skupina se pravidelně schází, řeší systém nakládání s
odpady na území města a navrhuje Radě města postupy a projekty.
S
ohledem na připravované změny v města v roce 2021 a
z důvodu nutné aktualizace s ohledem na současně platnou legislativu
byla 14.9.2020 usnesením zastupitelstva města schválena nová obecně závazná
vyhláška města č. 5/2020 o stanovení systému shromažďování, sběru, přepravy,
třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním
odpadem, která nahradila OZV z roku 2008.
V roce
2020 byla Městu Chrudim z „Operačního programu životní prostředí
2014-2020“ MŽP přidělena dotace ve výši 1 478 831, Kč (85 %
způsobilých nákladů) na realizaci projektu „Zkvalitnění nakládání s odpady
ve městě Chrudim“, jehož účelem bylo zlepšení stávajícího systému nakládání
s využitelnými složkami odpadů prostřednictvím pořízení nových sběrných
nádob – 70 ks nádob (1100 l) na plast, 30 ks zvonů (1,1 m3) na sklo,
40 ks zvonů (2,15 m3) na papír. Došlo ke zvýšení počtu separačních
hnízd a zahuštění sítě.
Dále
byla v roce 2020 Radou města schválena realizace pilotního projektu
„Svoz bioodpadu od rodinných domů“, zaměřeného primárně na třídění biologicky
rozložitelných odpadů z domácností a ze zahrádek ve vybraných lokalitách
RD v městských částech. Projektu předcházela několikastupňová informační
kampaň. K přidělení bylo 1500 nádob (240 l, 120 l), zapojení občanů
ve vybraných lokalitách dobrovolné (nicméně prezentována povinnost třídit
vyplývající z nové OZV), výše poplatku a četnost svozu SKO zachována. Svoz
realizován ve dvou nových svozových trasách TS Chrudim, v letním období 1x
týdně, v zimním 1x za 2 týdny. Svoz bioodpadu byl zahájen v březnu
2021.
Na
pořízení nádob získalo město z OPŽP 2014-2020 dotaci 1974 720,- Kč (85 %
způsobilých nákladů) v rámci projektu „Shromažďování bioodpadů v Chrudimi“.
Dále
část občanů využívá kompostéry (distribuce 600 ks v minulém období),
uživatelům kompostérů bylo umožněno využívat i biopopelnici.
Vytřídění
BRKO je možné i nadále předáváním do sběrného dvora a zajišťováno
jednorázovými svozy biologických odpadů ze zahrádkářských kolonií,
prováděných v předem ohlášených termínech a pod dozorem pracovníků
Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o.
V roce
2021 bylo rozhodnuto o navázání spolupráce s firmou JRK a přípravě k
využívání evidenčního systému ECONIT (v 1. fázi plánováno označování nádob QR
kódy a příprava databáze).
Ostatní
složky odpadového hospodářství fungují podobně jako v minulých
letech, tedy provoz sběrného dvora města zajišťovaný TS Chrudim spol.
2000 s r.o. (přijímány všechny využitelné složky komunálního odpadu,
nebezpečný odpad, BRKO, objemný odpad, textil, jedlé oleje..), průběžně
aktualizovány smlouvy s provozovateli kolektivních systémů ASEKOL,
EKOLAMP, ELEKTROWIN a nově ECOBAT (nádoba na třídění baterií ve
veřejných prostorách MěÚ Pardubická), zajišťujících zpětný odběr
elektrozařízení z domácností. V případě drobných eletrozařízení
(ASEKOL) je sběr doplněn veřejnou sítí s červenými kontejnery, umožňujících
sběr baterií.
V rámci
sběrného dvora je provozováno Re-use centrum.
Odpady
jsou tříděny plošně prostřednictvím separačních hnízd s kontejnery na
recyklovatelné složky komunálního odpadu (plasty, papír, sklo, nápojové
kartony, nově kovy). Počet separačních hnízd vzrostl oproti minule hodnocenému
období ze 113 na 131, disponujeme 206 ks kontejnerů na plasty, 130 ks nádob na
sklo, 150 ks na papír (různých objemů), celkový počet kontejnerů/zvonů je
v současnosti 486 (k roku 2018 bylo 379). Počet obyvatel na jedno sběrné
místo – 177 (zlepšení z 205 – ideál 200). Zahuštění sítě je výsledkem
čerpání dotačního titulu.
Dále
jsou na území města umístěny následující nádoby na třídění odpadů:
- kovy
jsou nově od roku 2021 tříděny též do kontejnerů na plasty v separačních
hnízdech (smlouva TS s provozovatelem třídící linky).
- použité
potravinářské jedlé oleje z domácností jsou tříděny prostřednictvím
již 30 ks zelených popelnic, jejichž svoz a využití zajišťuje společnost
EKO – PF s.r.o.
- vytříděné
oděvy: po městě je rozmístěno 26 kontejnerů na vytříděné oděvy (nárůst o
6 ks oproti přechodnému období), které provozuje společnost TextilEco a.s.
Množství předaných oděvů má oproti původnímu období (kolem 90 t) mírně
vzrůstající tendenci, v letech 2019 – 2021 se ustálilo na množství kolem
100 t (99 - 106 t). V případě textilu jsou městem již plněny
legislativní požadavky zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech.
Plán odpadového hospodářství města, zpracovanému v roce 2015 společností
ISES s.r.o. a schválenému zastupitelstvem města dne 25.1.2016
skončila platnost, nový zákon o odpadech již povinnost jeho zpracování pro obce
neobsahuje. Za rok 2020 bylo ještě provedeno Vyhodnocení plnění POH. Jednotlivá vyhodnocení jsou umístěna na webu města.
Dále je připravován Projekt nového
sběrného dvora v průmyslové zóně, dokumentace prochází řízením EIA,
je projednávána varianta s kompostárnou, třídící linkou, překládací
stanicí komunálního odpadu a novým sběrným dvorem. Podklady k projektu sběrného dvora jsou na stránkách města.
|
-
-
rok 2019 - 193,11 kg/obyv.
rok 2020 - 169,51 kg/obyv.
rok 2019 - 193,11 kg/obyv. rok 2020 - 169,51 kg/obyv.
|
Mezi základní tříděné složky patří plasty, papír, sklo, kovy, jedlé oleje a
tuky a textil a bioodpad. Mezi
hlavní tříděné složky patří plasty, papír, sklo barevné, tetrapaky, kovy, jedlé
oleje, tuky, textil a biodpad. Celkově
bylo v roce 2019 vytříděno 195,3 kg/obyv. (bez započtení kovů ze
sběren tj. 139,3 kg/obyv.), v roce 2020 to bylo 171,5 kg/obyv. (bez
započtení kovů ze sběren 118,0 kg/obyv.). Započteny byly položky plasty, papír,
sklo, NK, BRKO, jedlé oleje, textil, kovy i NO. Příčinou meziročnímu
poklesu mezi 2019 a 2020 je zejména propad sběru papíru o cca 544 t a dále
skla, což nevynahradilo zvýšení plastů o 42 t a dalších položek. Údaje
za rok 2021 nebyly v době zpracování ještě kompletně k dispozici. S ohledem
na předcházející období je stav třídění hlavních položek kolísavý, zřejmě i s ohledem
na výkupní ceny – viz. Vyhodnocení POH, tab. 5 – Produkce tříděného sběru. Výtěžnost
tříděného sběru (plasty, papír, sklo, nápojový kartón) za 2019:108,2 kg/obyv.,
za 2020: 85,9 kg/obyv., což je oproti ČR nadprůměr Stále
mírně zlepšující trend je ve třídění jedlých olejů a tuků a textilu. Od roku
2021 zavedeno třídění BRKO „dům od domu“ ve vybraných lokalitách
s RD, rozdáno 1 500 nádob na bioodpad. Podrobnosti
viz též Vyhodnocení plnění POH
|
Ve městě je možné třídit základní složky (papír, plasty, sklo), dále nápojové
kartony, použité jedlé tuky a oleje a nově kovy. Je rozšiřován svoz BRKO (pravidelně od rodinných domů + jednorázové svozy).
Ve spolupráci s kolektivními
systémy jsou v rámci zpětného odběru sbírána vysloužilá elektrická a
elektronická zařízení, svítidla a baterie a akumulátory. Ve spolupráci s organizací
TextilEco je zajišťován sběr textilu. Další složky komunálního odpadu mohou
občané odevzdávat ve sběrném dvoře.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zahuštěním sítě
separačních hnízd a zvýšením počtu kontejnerů a zvonů v místě se snažíme
zlepšit docházkovou vzdálenost a komfort při třídění - bez přeplňování
kontejnerů, vzniku černých skládek vylepšit vztah veřejnosti ke třídění (viz dotační titul výše „Zkvalitnění
nakládání s odpady ve městě Chrudim“). Navýšili jsme počet hnízd ze 113 na
131, snížili docházkovou vzdálenost ke separačním hnízdům a počet obyvatel, kteří je využívají ( aktuálně je to průměrně 177 obyvatel na
jedno sběrné místo), tím se zamezí přeplňování nádob a vzniku "černých skládek" kolem nich. V rámci
pilotního projektu „Svoz bioodpadu od rodinných domů“, zaměřeného na třídění
biologicky rozložitelných odpadů z domácností a ze zahrádek proběhla před
jeho spuštěním informační kampaň na podporu třídění - nejprve s obecnou tématikou třídění,
dále cíleně zaměřená na bioodpad. Kampaň proběhla formou článků ve Zpravodaji, informacemi na webových stránkách města, sociálních sítí a
distribucí letáků do domácností. Nově je využíván také Mobilní rozhlas. Dále bylo formou
letákové kampaně a výlepů obyvatelstvo informováno o zavedení možnosti třídění
drobných kovů do kontejnerů na tříděné plasty.
Akce pro veřejnost proběhly naposledy v roce 2019, v roce 2020 byla akce z důvodu protiepidemických opatření zrušena, v roce 2021 proběhl Den Země on line Den Země 2021: Chrudim.
|
-
rok 2019 - 174 kg/obyv,
rok 2020 - 187,5 kg/obyv.
ok 2019 - 174 kg/obyv, rok 2020 - 187,5 kg/obyv.
-
2019: kovy 30,5%, papír 37,5 %, plasty 9,7 %, sklo 8,6 %, nápojové kartony 0,2%, BRKO 11 %, textil 2,7 %, nebezpečné odpady 0,1%,
2020: kovy 33,8 %, papír 29 %, plasty 12,2 %, sklo 9,3 %, nápojové kartony 0,36 %, BRKO 12,7 %, textil 2,7 %, nebezpečné odpady 0,1%
|
Podíl vytříděných materiálově využitelných složek na celkové produkci odpadů činil v roce 2019 42,82 %, v roce 2020 39,83 % (plasty, papír, sklo, NK, kovy, textil, oleje) Produkce množství netříděného směsného KO (č. 200301 dle Katalogu odpadů) od roku 2016 do 2018 stále mírně rostla, mezi lety 2018 - 2020 dochází k mírnému poklesu, v roce 2021 pak je zaznamenán výrazný pokles oproti 2020 o 320,06 t (předběžný údaj TS s ohledem na zavedení svozu BIO). Nicméně snížení SKO úplně nekoresponduje s nárůstem sebraného BIO, který za 2021 oproti 2020 představoval 552,476 t. Toto kopíruje zkušenosti i z jiných obcí. Podrobnosti viz též Vyhodnocení plnění POH
|
Podmínky
pro třídění odpadu se ve městě průběžně zlepšují – zahušťování sběrné sítě,
počet komodit, svoz BRKO od rodinných domů apod. Informace k třídění odpadů
jsou pravidelně zveřejňovány v radničním zpravodaji a jako téma jsou zařazovány
do osvětových kampaní a veřejných akcí.
V určitém směru
rozkolísané praktické výsledky (vytříděný odpad x netříděný odpad) je možné do
značné míry přičíst epidemické situaci v letech 2020-21, kdy chování
obyvatel i v otázce nakládání s odpady nebylo zcela standardní.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobilní svoz
nebezpečného odpadu je prováděn 2 x ročně Technickými službami Chrudim 2000
spol. s r.o. O harmonogramu svozu jsou občané s předstihem informováni na
webových stránkách TS Chrudim, města a prostřednictvím Chrudimského zpravodaje. Množství nebezpečného
odpadu v systému je snižováno i díky spolupráci s kolektivními systémy
prostřednictvím veřejných sběrových
míst. ASEKOL má na veřejných
prostranstvích města 7 ks červených kontejnerů na elektroodpad (2019 – 5 t,
2020 – 6 t). V roce 2021 byla umístěna do vestibulu MěÚ v Pardubické
ulici nádoba na baterie – jde o veřejné sběrné místo (ECOBAT). Produkce nebezpečného
odpadu se už dlouhodobě (za období 2016 –
2020, údaje za 2021 nebyly v době zpracování ještě k dispozici)
pohybuje v rozmezí cca 40 – 50 t/rok. Nebezpečné odpady se do systému dostávají zejména prostřednictvím
sběrného dvora, nejvýznamnější položkou jsou akumulátory (předávání za úplatu
prostřednictvím sběren) a také produkce azbestu jako stavebního odpadu (odvoz
do sběrného dvora ale i zajišťováno individuálně např. přistavením kontejneru
na základě smlouvy s TS). Bez těchto položek jsou údaje o nebezpečných
odpadech optimističtější (lépe se
promítá „komunální“ produkce jako jsou oleje, znečištěné obaly, filtry a
absorpční materiály, chemikálie apod.). Přehled
produkce nebezpečných odpadů:
Rok
|
Množství vytříděných NO v t
|
Množství NO v t bez olověných
akumulátorů a stavebního azbestu
|
2016
|
41,841
|
|
2017
|
42,025
|
|
2018
|
45,018
|
23,353
|
2019
|
51,131
|
18,266
|
2020
|
46,325
|
16,525
|
|
|
Množství vytříděných nebezpečných odpadů mírně klesá, ve městě je dobře zajištěno jejich třídění.
|
Občané mohou odevzdávat nebezpečný odpad na sběrném dvoře, dále je 2x
ročně zabezpečován mobilní sběr. Významná část nebezpečného odpadu je
eliminována prostřednictvím zpětného odběru elektrozařízení, na kterém město
aktivně spolupracuje s příslušnými kolektivními systémy.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
V rámci MěÚ Chrudim je od roku 2015 zřízena pozice energetického manažera a aplikován systém energetického managementu a provozován systém EPC. V roce 2022 předpokládáme certifikaci ISO 50001.
Pravidelně sledujeme spotřeby jednotlivých médií, máme zaveden systém online sledování. Instalujeme fotovoltaiky na budovách v majetku města . Od roku 2016 jsme zapojeni v Paktu starostů a primátorů, V roce 2021 byla provedena aktualizace a vyhodnocení Plánu udržitelné energetiky pro město Chrudim. Tento plán je propojen s Adaptační strategií na ochranu klimatu pro město Chrudim. V roce 2022 přijalo město Chrudim následný závazek v rámci Paktu starostů a primátorů do roku 2050. V roce 2020 předpokládáme certifikaci systému ISO 50001.
|
Město má velmi kvalitně zavedený systém energetického
managementu (míří k certifikaci ISO 50001), který je částečně propojen se
systémem EMAS. Má zřízenou pozici energetického manažera s plným pracovním
úvazkem. Dále je město zapojeno v Paktu starostů a primátorů, v rámci kterého
má zpracovaný SECAP, a má zpracovánu Adaptační strategii (vazba na ochranu
klimatu – globální odpovědnost).
Průběžně jsou
realizována energeticky úsporná opatření (včetně projektů EPC a financování
prostřednictvím Fondu obnovy majetku), která přináší konkrétní úspory. Klesá
spotřeba elektrické energie, zemního plynu i tepla, zároveň dochází k navyšování
energie z obnovitelných zdrojů. Klesá i spotřeba pohonných hmot.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
systematicky sleduje spotřebu energie od roku 2009, kdy byl zaveden
systém EMAS. Odpovědnost za sledování
spotřeb Odbor kanceláře tajemníka, oddělení hospodářské správy. Při
zpracovávání každoroční aktualizace
Environmentálního prohlášení jsou data vyhodnocena a případně navržena opatření
ke snížení spotřeby.
Stejně tak příspěvkové organizace města sledují průběžně spotřeby energií. Od
1.1.2015 zavedeno místo energetického manažera, který
spolupracuje se všemi organizacemi a společnostmi města. Město
Chrudim zahájilo v roce 2014 zavádění systému managementu
hospodaření s energií (EnMS) v souladu
s normou ČSN EN ISO 50001:2012, a to za finanční podpory Státního
programu na podporu úspor energie
a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2014 - Program EFEKT. V roce
2022 bude zahájena certifikace systému na majetku města Chrudim a jeho
organizací. Bude provedena vstupní
analýza stavu a přezkum spotřeb, bude vytvořen vnitřní předpis, jak nakládat
s majetkem, předpokládáme zavedení automatizovaných
dálkových odečtů a faktur, bude sestavena pracovní skupina pro EnMS,
proběhne proškolení
osob a bude sestaven akční plán. Od roku
2015 je zaveden projekt EPC, který je pravidelně vyhodnocován. Nakládání
s úsporami – ZM je
schválen Fond obnovy majetku (FOM). Fond je
možné rozpočtovat jednou ročně v rámci tvorby rozpočtu města a jeho konečná
výše je kalkulována z výše úspor
energie v daném roce a poté schválena po předložení každoroční zprávy o
činnosti a vyhodnocení energetického
managementu. Výše propočtu úspor musí splňovat schválené podmínky, které
nemohou být bez souhlasu
Rady města či Zastupitelstva města měněny. Rozpočtové určení prokazatelných úspor energie Pro
zachování dlouhodobé udržitelnosti fondu a jeho významu prokazatelné úspory
rozdělujeme mezi klíčové aktéry, kteří mají největší vliv (ať již díky
alokovaným finančním prostředkům, nebo díky vlastním opatřením) na to, jakých
úspor se do budoucna dosáhne a které mohou dané prostředky opětovně investovat
do ekonomicky výhodných projektů úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů
energie. Rozdělení
uspořených prostředků je navrženo s cílem: - finanční
motivace jednotlivých příspěvkových organizací k úsporám energie;
- finančního
rozvoje Fondu obnovy majetku;
- poskytnutí
příspěvku do rozpočtu města.
Z
těchto důvodů je navrhováno následující dělení finančních prostředků z
prokazatelných úspor energie: - 20%
alokace přímo do rozpočtu města;
- 45%
alokace do Fondu obnovy majetku;
- 35%
alokace konkrétní příspěvkové organizaci či obchodní společnosti, kde úspora
energie či využití OZE bylo realizováno;
V
případě, že tato úspora, či využití OZE bylo realizováno přímo v budovách
městského úřadu, zůstává tato částka v rozpočtové rezervě pro případné krytí
zvýšených výdajů za energii v důsledku nepředvídatelných událostí (tužší zima,
havárie, nárůst cen, atd.). Podmínkou
tohoto rozdělení úspor je při tvorbě rozpočtu pro příspěvkové organizace a
odbory městského úřadu hradící výdaje za energii respektovat předpokládané
snížené výdaje za energii na základě provedených opatření (centrální nákup
energie, zateplení objektů, atd.).
O
konkrétní alokaci na daný rok rozhoduje Rada města a následně Zastupitelstvo
města na základě doporučení Finančního výboru a podkladů energetického
manažera. Předpokládaná výše úspor je propočítána v daném roce a rozpočtovým
opatřením provedeno rozdělení mezi rozpočet města a fond úspor na začátku
daného roku. V následujícím roce dojde k vyhodnocení faktických úspor a tyto
pak dle navrhovaného poměru rozděleny mezi příspěvkové organizace. Finanční
prostředky z FOM lze použít na financování, spoluúčast a předfinancování
výdajů investiční i neinvestiční povahy, včetně zapojení prostředků
k dotacím a přípravy projektové dokumentace, souvisejících
s následujícími činnostmi. Provádění opatření směřujících k úsporám
provozních nákladů v objektech města v oblasti médií (elektřina,
voda, teplo, plyn aj.) – tyto zdroje budou zahrnuty buď ve schváleném rozpočtu
na daný kalendářní rok, případně budou zapojeny v průběhu roku
z fondu po schválení rozpočtového opatření nezbytné či havarijní stavy na
bytovém fondu a placení bankovních poplatků.
Příklad využití naspořené částky z FOM: V roce 2018 byla na
budově MěÚ Pardubická 67 vybudována fotovoltaická výrobna. V roce 2019 byla
provedena rekonstrukce osvětlení na MěÚ v budově Pardubická 67, městské
knihovny a tělocvičnám ZŠ. V následujících letech z FOM byla vybudována ve
spolupráci s VAK síť online sledování spotřeby vody na objektech města Chrudim
a jeho organizací.
Pilotní
projekt z roku 2018 - osazení budovy MěÚ Pardubická 67 se osvědčil, proto se s
instalacemi FTV na majetku města pokračuje dál.
Byly
instalovány panely FTV: rok 2020 na Technických službách Chrudim s výkonem
19,32 kWp, MěÚ Resselovo náměstí s výkonem 6,29 kWp, rok 2021 na letním
stadiónu MFK s výkonem 19,8 kWp. Na majetku města Chrudim je nainstalována FTV
o celkovém výkonu 67,25 kWp, což činí 68 MWh, v úsporách emisí 79,5 tun
CO2.
V
dalších letech počítáme s instalací FTV o celkové výkonu 250 kWp. Projekt
vychází ze strategických a koncepčních dokumentů města: Strategický plán města Při
rekonstrukcích budov v majetku města se přihlíží k energetických úsporám. Po
zkušenostech z pilotní rekonstrukce MŠ V. Nejedlého v roce 2019 byla v roce
2020 rekonstruována další budova MŠ U Stadionu (rekuperace, řízení tepla,
výměna světel, zateplení budovy). V roce 2021 - 2022 je připravován projekt na
rekonstrukci MŠ Strojařů a sportovní haly.
Realizované projekty propojujeme i s osvětou. V roce 2019 se konal Den Země s tématem „Nevyhazujmeto aneb
vše lze využít“.
V roce 2020 se osvětová akce Den Země nekonala z důvodu COVID 19.
V roce 2021 jsme ji z téhož důvodu připravili v online verzi. Pro rok 2022 je
Den země připravován pod tématem „Klimatická s(z)měna, vyměníme klima za
pohodlí?“
Téma
Udržitelné energetiky je i součástí akce Chrudim za
udržitelný svět. Cílem akce je seznámit žáky ZŠ s cíly SDGs a
s daným cílem spojit i praktickou ukázku, která je spojena s městem
Chrudim. Akce je mezi ZŠ oblíbená a pravidelně se jí účastní.
|
|
Od roku 2015 byla vytvořena pozice energetického manažera města, zaveden energetický management a je realizován projekt EPC.
Funkce energetického manažera města přináší pravidelnou a častou spoluprací se všemi subjekty města a úspory jak energií, tak financí. Téma energetiky je propojeno i do osvětových akcí města. Byl zřízen Fond obnovy majetku.
|
Město má od roku 2015 zavedený systém energetického
managementu na veškerém svém majetku (s výjimkou bytových domů). Oblast
hospodaření s energií je dále sledována v rámci systému EMAS
(zavedený od roku 2009), kde patří mezi významné environmentální aspekty
(střední úroveň významnosti). Tento systém je pravidelně ověřován a je
obnovována jeho registrace. Pozice energetického manažera je zřízena od roku
2015 (plný pracovní úvazek).
Město každoročně realizuje konkrétní energeticky
úsporná opatření na budovách ve svém majetku, další opatření jsou průběžně
plánována, včetně např. rekonstrukce veřejného osvětlení či instalace střešních
fotovoltaických elektráren. K financování projektů je využívána metoda EPC
(od roku 2015), finance naspořené ve Fondu obnovy majetku i dotační prostředky.
Do budoucna uvažuje
město o zavedení komunitní energetiky.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Chrudim realizuje od roku 2015 projekt snižující energetickou náročnost
určitých objektů vlastněných městem Chrudim prostřednictvím metody EPC. Data
jsou použita pro přípravu projektů zaměřených na snižování spotřeby energie a
využití obnovitelných zdrojů. Seznam objektů, kde je EPC realizováno: Chrudimská
beseda, Muzeum, restaurace Široká 85, Široká 86 Městské
kino Svatopluka Čecha 256 ZŠ Dr.
Peška Dr. Peška 768 ZŠ Dr.
Malíka Dr. Malíka 958 ZŠ U
Stadionu U Stadionu 756 Bazén V
Průhonech 503 Zimní
stadion V Průhonech 503 Budova
městského úřadu Pardubická 67 V přiložené
zprávě jsou uvedeny jednotlivé objekty, které spadají pod Smlouvu a u kterých
došlo k realizaci úsporných opatření. U každého objektu je napsáno, jaká
úsporná opatření byla realizována, jaké jsou garantované úspory provozních
nákladů v Kč i technických jednotkách. Dále je zde vyčíslena skutečně dosažená
úspora a v příloze v tabulkách sepsány všechny sledované spotřeby energií a vody.
Závěrem dokumentu je souhrnná tabulka s celkovým přehledem dosahovaných
výsledků. Průběžně
jsou dále realizovány projekty řešící "Modernizaci veřejného
osvětlení Chrudim", modernizaci osvětlení tělocvičen, tříd u budov MěÚ
např. (realizován projekt Revitalizace MŠ Topol, projekt Revitalizace MŠ
Víta Nejedlého, MŠ U Stadionu apod.), projekt sportovní haly apod. Veškerá
data týkající se jednotlivých médií jsou nejméně 1x měsíčně monitorována,
zaznamenána a vyhodnocena. Je využíván systém E-manager. Na mnohých místech je
monitoring častější. Máme i dálkové odečty na mnohých měřidlech (EOP, ČEZ,
VAK). Tento monitoring napomáhá i při minimalizaci ztrát v případě poruch či
havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i s daty z projektu EPC. Podrobnou
analýzou emisí k roku 2015 se zabývá i dokument Základní inventura emisí jako
příloha č.1 k Akčnímu plánu udržitelné energetiky města Chrudim. V roce
2021 jsme provedli v rámci členství v Paktu starostů a primátorů
Aktualizaci akčního plánu pro udržitelnou energetiku – monitorovací zprávu a
vyhodnocení a aktualizaci.
V únoru
2022 byl schválen následný závazek k Paktu starostů a primátorů do roku
2050. Spotřeba
pohonných hmot i ujetá vzdálenost v km je sledována v rámci EMAS.
Veškerá získaná
data jsou analyzována a na jejich základě jsou stanovena opatření.
Komunitní energetika - zjišťujeme za jakých podmínek budeme moci aplikovat na majetku města popř. zapojení občanů; EPC - budeme prověřovat zapojení dalších budov + veřejné osvětlení; Omezovače výkonů - montujeme na majetek města (snižujeme cenu pevné složky) a zároveň jsme schopni regulovat topení; FTV - zpracováváme plán na pokrytí střech majetku města + budeme podávat žádost na dotaci pro 6 projektů
|
-
2019 - 3950 MWh , podíl obnovitelné energie činí 0,61%
2020 - 3250 MWh , podíl obnovitelné energie činí 1,32%
-
2019 - 3950 MWh
2020 - 3250 MWh
-
2018: 9 MWh/rok
2019: 24 MWh/rok
2020: 43 MWh/rok
-
2019 - 1926MWh
2020 - 1511MWh
-
2018: 10 399 MWh/rok
2019: 8 177 MWh/rok
2020: 6 078 MWh/rok
-
2019 - 8027 l
2020 - 5999 l
-
11,76% z F do C; 4,76% z G do C; 10% z D do B
-
2019 - 3974 MWh
2020 - 3293 MWh
2019 - 3974 MWh 2020 - 3293 MWh
|
Město má zaveden systém EMAS a nastaveny odpovědnosti za jednotlivé činnosti.
Energetický manažer spolupracuje na realizaci metody EPC. Město má vytvořený funkční energetický management, dochází k úsporám energie. Data jsou aktivně využívána pro další opatření vedoucí ke snižování spotřeby energie.
|
Všechna data týkající se spotřeb energie jsou
monitorována s minimální periodou 1x měsíčně, zaznamenávána
prostřednictvím systému E-manager a vyhodnocována. V některých případech
jsou zavedené i dálkové odečty. V rámci systému energetického managementu
je s daty aktivně pracováno, jsou využívána pro identifikaci případných
odchylek a plánování nových opatření a projektů.
Dále dochází
k monitoringu spotřeby vody. V rámci systému EMAS je sledována
spotřeba pohonných hmot a ujetých kilometrů.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí a ohledem na
budoucí spotřebu energie. Při zpracovávání projektů na investiční akce se město
řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo novostaveb
jsou součástí projektu PENB. Energetický manažer je ke všem projektům přizýván již ve fázi příprav, aby
se podílel na snížení provozních nákladů v budoucnu. Zde se snažíme najít vždy
vyváženost mezi náklady a výší úspor tak.
V roce 2018 byla realizována kompletní rekonstrukce MŠ Víta Nejedlého, v roce
2019 MŠ U Stadionu, připravujeme projekty na MŠ Strojařů, sportovní halu atd.
Zde se na přípravě projektů podílí již od základu i energetický
manažer, pracujeme s budoucími provozními náklady.
|
|
Město posuzuje významné investiční akce z hlediska spotřeby energie i dalších provozních nákladů do budoucna.
|
Město
nemá samostatný předpis, který by upravoval požadavky na stavební investiční
akce z hlediska budoucí spotřeby energie. Tento aspekt je však při plánování
staveb a rekonstrukcí řešen, neboť již od počátku jejich příprav je k nim přizýván
energetický manažer. Na základě jeho vstupů jsou stanoveny konkrétní technické
podmínky a požadavky, které jsou včleněny do zadávací dokumentace výběrového
řízení. To už je pak soutěženo pouze podle kritéria nejnižší ceny.
Kromě parametrů
energetické účinnosti se nabízí prostor pro uvažování i dalších aspektů, např.
v oblasti materiálů/odpadů, vody či změny klimatu (souvislost
s oblastí 3.4).
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškerá data týkající se jednotlivých médií jsou monitorována - z 95% denně ( teplo, voda, elektřina), dále jsou zaznamenána a vyhodnocena. Tento monitoring napomáhá i při minimalizaci ztrát v případě poruch či havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i s daty z projektu EPC. Data se shromažďují v aplikaci E manažer.
|
|
Díky pravidelnému monitoringu jednotlivých spotřeb eliminujeme případné ztráty. Dochází jednak k šetření přírodních zdrojů, tak i financí z rozpočtu města.
|
Data o
spotřebě energie i vody jsou monitorována s minimální periodou 1x měsíčně a vyhodnocována v rámci systému energetického
managementu (viz otázka 3.3.2).
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu a příslušných regulativů. Při renovaci budov jsou po konzultacích s energetickým manažerem preferovány postupy a opatření, které z energetického hlediska jsou pro město přínosné jak finančně, tak i z hlediska přínosu pro životní prostředí.
|
Oblast udržitelné výstavby/stavebnictví se rozvíjí jen pozvolna. Město
zvažuje při investiční výstavbě parametry spotřeby energie, avšak tento postup
není nijak formalizován (viz otázka 3.3.3). V menším rozsahu jsou
zvažovány i další, ‚neeneregtické‘ aspekty. Město začalo řešit otázku využívání
dešťových vod, při rekonstrukcích silnic jsou zaváděny cyklopruhy, existuje pilotní
projekt zelené střechy. Také je zřízena plocha pro starý stavební a demoliční
odpad, který je následně v případě potřeby městem využíván.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim má zájem o svůj rozvoj a o realizaci nových staveb na svém území, proto budoucí investory neomezuje pravidly nad rámec platných právních předpisů. V tomto smyslu nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla. Certifikaci ponecháváme na dobrovolnosti každého z nich.
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu a příslušných regulativů, avšak specifický předpis pro udržitelné stavitelství nemáme. Při renovaci budov jsou po konzultacích s energetickým manažerem preferovány postupy a opatření, které z energetického hlediska snižují spotřeby energií daného objektu (MŠ V. Nejedlého, MŠ U Stadionu, sportovní hala apod.) Při přípravě nových projektů i rekonstrukcí se snažíme řešit i jiné aspekty než je pouze spotřeba energie (např. řešíme i oblast vody). Příkladem mohou být připravované projekty např. vzdělávací centrum na Podhůře ( zde řešíme i dostupnost prostřednictvím cyklostezky); zelená střecha na knihovně či využití fotovoltaických panelů.
|
|
nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla
|
Město nemá žádný předpis, který by stanovoval parametry pro novou
výstavbu a rekonstrukce. Existuje standardní, byť ne formalizovaný, postup pro
zvažování technických řešení z pohledu budoucí spotřeby energie (viz
otázka 3.3.3).
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledování na úrovni celého města je náročnější. Data je možné získat od distributorů (ČEZ, RWE, atd.), zde však na základě osobních dopisů od starosty města. Bylo by dobré nastavit jednotný systém pro města, která by data využívala a dát toto zadání i jednotlivým distributorům. V roce 2021 byl aktualizován a vyhodnocen Akční plán udržitelné energetiky města Chrudim dle metodiky Paktu starostů a primátorů.
|
|
Sledování na úrovni celého města probíhá zpětně. Data jsou využívána i pro výpočet ekologické stopy města.
|
Možnost
sledování indikátorů v oblasti udržitelné výstavby na úrovni celého města
předpokládá vstřícnost a otevřenost soukromých firem, které těmito údaji
disponují (např. distribuční společnosti). Městu se komunikace s nimi do
určité míry daří, byť to vyžaduje oficiální, formál |