2 – Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1
Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1
Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Z dlouhodobých sledování spotřeby vody je zřejmé, že její trend je stabilní a pod hodnotou průměrné potřeby vody, která činí 95 l/os/den.
Převážná část města je napojena na centrální ČOV Májov. Od minulého audiu došlo k pozitivnímu posunu v tom, že byla dokončena projektová dokumentace na splaškovou kanalizaci v místní části Medlešice, stavba je povolena, bude zahájena 28. 2. 2022 a má být dokončena v roce 2023. Nadále nejsou na centrální ČOV napojeny místní části Topol a Vestec. Pro místní část Vestec se řeší projektová příprava, ale věc vázne na složitých majetkoprávních vztazích. Napojení místní části Topol je ve střednědobém plánu.
Z bilance vypouštěné vody z ČOV je zřejmé, že čištění splaškových vod má vysokou úroveň. Téměř na dvou třetinách území města dochází k zasakování dešťových vod, využití dešťové vody v budovách města zatím realizováno nebylo. Ve všech nově budovaných lokalitách je posuzována možnost zasaku dešťových vod a kde je to možné, je zasak využíván.
|
Město
odpovědně přistupuje k využívání vodních zdrojů - spotřeba vody je dlouhodobě
na poměrně nízké úrovni. Nesleduje se, jaký vliv na spotřebu vody mají
klimatické a ekonomické faktory. Tyto analýzy opakovaně doporučujeme provést;
vyžaduje je Audit a mohou přinést další důležité informace (a souvislosti). Nakládání
se zdroji vody pozitivně ovlivňuje městská Adaptační strategie města na
klimatickou změnu.
Město si je
vědomo a řeší nedostatky v nakládání s odpadními vodami v místních částech
Medlešice, Topol a Vestec (podmínka auditu 2019). Nejhorší situace
z hlediska časového výhledu konečného řešení je v MČ Topol.
U návodné otázky 2.1.7.
týkající se množství vypouštěných znečišťujících látek do povrchových vod
(druhá podmínka z r. 2019) audit doplnil údaje o množství odstraněného
znečištění z odpadních vod přitékajících na ČOV (t/rok). V hodnocení se
ale neodpovídá na otázku, tj. k jaké změně došlo ve snížení objemu
znečišťujících látek, vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Město si dobré samohodnocení dává za plnění
norem/limitů na ČOV, to je ale jiný údaj a jiné hodnocení. Navíc město kategorie A by plnění jakýchkoliv
norem mělo považovat za samozřejmost. V příštím
auditu se je tedy nutné se zaměřit na analýzu a hodnocení tak, aby otázka byla
zodpovězena správně a dala tak informaci o zátěži ŽP v této oblasti. Při
dlouhodobém sledování pak bude možné dělat relevantní analýzy – hodnocení změn
v čase, vztáhnout znečištění k počtu obyvatel, porovnat přitékající znečištění na ČOV a znečištění vypouštěné atd.
|
2.1.1. K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/obyvatele)* v obci došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? * v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20%, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období se denní spotřeba vody pohybovala kolem 70 litrů/osoba,
což je hodnota hluboko pod směrnými čísly (průměrná spotřeba se udává v hodnotě 95 l/os./den). V přiložené tabulce jsou uvedeny spotřeby vody za období let 2012 - 2021, z které vyplývá, že tato hodnota se udržuje dlouhodobě a nedochází k výkyvům. Zdroj dat: Vodárenská společnost Chrudim a.s..
|
-
Ano
rok 2019 - 23 763 l/os./rok,
rok 2020 - 27 038 l/os./rok rok 2021 - 25 971 l/os./rok
|
Spotřeba vody se dlouhodobě pohybuje kolem 70 l/os/den, v meziročním srovnání jde o stabilní trend.
|
|
2.1.2. K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny budovy městského úřadu (budovy č.p. 53 a 67 v Pardubické ulici a č.p. 1 a 77 na Resselově náměstí) jsou napojeny na veřejný vodovod.
Spotřeby:
Rok
|
Celková spotřeba vody (l/rok)
|
Spotřeba vody na osobu (l/os./rok)
|
2011
|
1 981
|
9,17
|
2012
|
2 528
|
12,04
|
2013
|
2 365
|
12,87
|
2014
|
2 792
|
12,87
|
2015
|
2 629
|
12,0
|
2016
|
1 866
|
8,48
|
2017
|
2 587
|
11,76
|
2019
|
3 002
|
13,16
|
2020
|
1 763
|
7,90
|
2021
|
1 796
|
8,01
|
Spotřeba vody na osobu byla stanovena podle počtu zaměstnanců úřadu, nebyl řešen vliv návštěvníku na spotřebu vody, protože počet návštěvníků v budovách úřadu není znám. V budově na Pardubické ulici jsou na toaletách instalovány úsporné baterie. Meziročně spotřeba vody v budovách úřadu kolísá a nelze úplně přesně definovat trendy. v letech 2020 a 2021 je spotřeba vody nižší pravděpodobně proto, že z důvodu protiepidemických opatření byl provoz úřad omezen a zaměstnanci se střídali na home office. Město má ve správě řadu dalších budov, ale ve všech předchozích auditech byly uváděny pouze budovy úřadu a nikdy nebylo požadováno doplnění ostatních budov. V současné době máme on - line sledování spotřeby vody, pro potřeby auditu byla zpracována tabulka se spotřebami vody za roky 2019, 2020 a 2021. Zdroj dat - podklady energetického manažera.
|
|
Z dostupných dat není možné ani v dlouhodobém časovém horizontu hodnotit trendy, spotřeba velmi kolísá a lze těžko hodnotit důvody.
|
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR a vybranými městy ČR – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Chrudim není umístěn
srážkoměr, letiště Chrudim data z meteorologické stanice
nearchivuje.
Vzhledem k dlouhodobě nízké spotřebě vody nepovažujeme
za podstatné sledovat korelace meziroční spotřeby vody v souvislosti s cenou
vody a srážkami. Domníváme se, že spotřebu vody není možné snižovat neustále,
jsou jisté hygienické standardy, které je nutné dodržovat. Město má dlouhodobě nízkou spotřebu vody na osobu a den, která nijak zásadně nekolísá. Z tohoto důvodu podle našeho názoru nemá smysl řešit korelaci mezi cenou vody a spotřebou. Navíc provozovatel vodárenské soustavy odmítl poskytnout data o vývoji cen v minulých letech. Proto korelace mezi spotřebou vody a změnou ceny nebyla zpracována.
|
|
Objem ročních srážek ani cena pitné vody spotřebu vody ve městě zásadně neovlivňuje. Graf, který by tuto korelaci popsal, jsme nezpracovávali jednak z tohoto důvodu a také proto, že na území města není srážkoměrná stanice a nemáme relevantní data, která by se při zpracování grafu dala použít. Nejbližší srážkoměrná stanice je v obci Zaječice, což je 14 km od Chrudimi a tato data by neměla vypovídací hodnotu.
|
|
2.1.4. Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období nebyla provedena
žádná rekonstrukce vodovodní sítě na území města. V základních a mateřských školách na
území města jsou instalovány úsporné baterie a perlátory.
Město každoročně financuje ekovýchovné
programy pro mateřské a základní školy, jedním z témat těchto programů je
i problematika šetření vodou, ochrana čistoty vody apod.. V letech 2020 a
2021 tyto programy praktiky neprobíhaly z důvodů protiepidemických
opatření. Ze stejného důvodu byl zrušen Den Země v roce 2020 a v roce 2021 proběhl
online formou. Na stránkách města byly ke stažení materiály týkající se všech
složek životního prostředí. Této problematice se věnuje také jedno z témat soutěže pro základní školy Chrudim za udržitelný svět - a to téma klimatická změna. V rámci energetického managementu máme online sledování vody na budovách v majetku města. Toto řeší energetický manažer.
|
-
Ano
rok 2019 - 23 763 l/os./rok,
rok 2020 - 27 038 l/os./rok rok 2021 - 25 971 l/os./rok
|
Zásadní úsporná opatření řešena nebyla, spotřeba vody je dlouhodobě pod směrnými čísly potřeby vody. Také je nutné říci, že spotřebu vody nelze snižovat stále, je určité hygienické minimum spotřeby vody, která bude spotřebovávaná vždy.
|
|
2.1.5. Jsou v budovách ve správě obce informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům, apod.)? Proběhla v obci osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V budovách úřadu informace k šetření
vodou umístěny nejsou, přímá kampaň k šetření vodou ve sledovaném období neproběhla. V rámci energetického managementu máme online sledování vody na budovách v majetku města. Toto řeší energetický manažer. Kampaň zaměřená pouze na šetření vodou neproběhla, téma je součástí větších kampaní.
|
|
Samostatná kampaň na šetření vodou neproběhla, tomuto tématu se věnujeme v rámci jiných akcí a kampaní (např. Den Země, Chrudim za udržitelný svět)
|
|
2.1.6. K jaké změně v podílu počtu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod došlo za sledované období? * v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20%, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Chrudim je jednotná kanalizace, vypouštění odpadních vod při přívalových srážkách je řešeno odlehčovacími komorami. Ve sledovaném období nedošlo k zásadní změně
v podílu počtu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod. Proběhla projektová příprava a územní a
stavební řízení na stavbu kanalizace Medlešice. Dne 28. 2. 2022 byla tato
stavba zahájena a stále probíhá. Bude vybudována oddílná splašková kanalizace pro 500 obyvatel
a 230 čísel popisných s napojením na ČOV Májov. Předpokládaná cena 63,5 mil Kč bez DPH. Dokončení této stavby je plánováno v roce 2023. Kanalizace bude mít celkovou délku 5,8 km gravitační kanalizace a 2,2 km výtlaku.
Další místní části: Vestec – probíhá projektová příprava pro
stavbu I. etapy kanalizace (část horního Vestce a dolní Vestec). Momentálně
jsou řešeny komplikované majetkoprávní vztahy k dotčeným pozemkům. V současné době není ani předpokládaný termín zahájení stavby znám. Není dokončena příprava projektové dokumentace a nebylo vydáno stavební povolení.
Topol – kanalizace v této místní
části ve sledovaném období nebyla řešena.
|
|
Postupně se všechny nové rozvojové lokality napojují na centrální kanalizaci. Výhledově bude dořešeno odkanalizování největší místní části Medlešice.
|
|
2.1.7. K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek, vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při provozu ČOV Chrudim jsou dlouhodobě s velkou rezervou dodržovány limity nařízení vlády č.401/2015 Sb. a povolení Krajského úřadu Pardubického kraje ze dne 17. 2. 2014, spis. zn. SpKrÚ/80028/2013/OŽPZ k vypouštění přečištěných odpadních vod z ČOV. Tabulka odstraněného znečištění z odpadních vod přitékajících na ČOV v t/rok:
|
BSK2 (t/rok)
|
NL (t/rok)
|
CHSK2 (t/rok)
|
Pc (t/rok)
|
N-NH4+ (t/rok)
|
N-anorg. (t/rok)
|
Nc (t/rok)
|
2019
|
408,48
|
338,69
|
949,49
|
9,91
|
80,57
|
64,2
|
116,54
|
2020
|
516,96
|
434,03
|
994,88
|
11,58
|
93,1
|
70,35
|
121,23
|
2021
|
433,06
|
383,73
|
860,95
|
11,36
|
95,75
|
68,62
|
120,34
|
V příloze uvádíme výsledky vzorkování vody na přítoku a odtoku z ČOV. Z přiložených podkladů je zřejmé, že účinnost čistění odpadních vod je vysoká a dlouhodobě se pohybuje přes 90 %.
|
|
Kvalita odpadních vod vypouštěných z centrální ČOV s rezervou splňuje zákonné požadavky a při provozu ČOV nedochází k překračování stanovených limitů. Podařilo se zahájit stavbu kanalizace v místní části Medlešice.
|
|
2.1.8. K jaké změně došlo v procentech plochy zastavěného území města, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je odváděna do toků (neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V lokalitách pro novou výstavbu dochází k řešení nakládání se srážkovou vodou nejen v souladu s příslušnými právními předpisy, ale i v souladu trendy (boj proti suchu, změna klimatu).
Lokalita v Dolíčku Markovice – veškerá srážková voda včetně ploch komunikací je svedena do zasaku. Lokalita U Kostela Markovice - srážkové vody z komunikace jsou svedeny do jednotné kanalizace, jednotlivé pozemky řeší zasakování dešťové vody na vlastním pozemku, popř. mají jímky na dešťovou vodu. Bytové domy Na Špici – veškeré srážkové vody včetně zpevněných ploch jsou svedeny do zasakovacího objektu. Objekt Výjezdové základny ZZS PAK, ulice Milady Horákové – celý areál je napojen na zasakovací objekt. Revitalizace Michalského parku - je dokončen projekt, dešťové vody budou řešeny zasakem. Nově byl zasakovací povrch vybudován při stavbě parkoviště na Palackého třídě. Při přípravě projektů na nové stavby, popř. rekonstrukce stávajících staveb se vždy posuzují varianty vhodného nakládání se srážkovou vodou (zasakování nebo jímky na dešťovou vodu) , ne vždy je však z objektivních důvodů možné toto realizovat. Od minulého auditu nedošlo k zásadními zvýšení vybudovaných ploch pro zasak, hodnota indikátoru zůstala stejná, protože parkoviště na Palackého třídě na to nemá vliv. Do indikátoru byly jako plochy, kde je možné zasakování, započítány plochy veřejné i soukromé zeleně a tato plocha je vztažena k celkové ploše zastavěného území města. Celková plocha zastavěného území činí 873,9 ha, plochy, na kterých je možný zasak, mají výměru 536,65 ha, což činí 61,4 %.
|
|
Při všech stavbách, kde dochází k úpravám veřejných prostranství je posuzována možnost zasaku dešťových vod a kde je to možné, je zasak využíván. Problémem je, že ne všude je možné zasak využít.
|
|
2.1.9. Vytvořila obec nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci, a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění obce, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Chrudim je historicky daná jednotná kanalizace, tzn., dešťové a splaškové vody jsou společně svedeny na centrální ČOV. V posledních letech se likvidace a případné využití dešťových vod řeší samostatně. Viz bod 2.1.8.
Od minulého auditu město žádné podmínky týkající se zpomalení odtoku nebo akumulaci srážkových vod nevytvořilo .Na kropení ulic a zálivku mobilních nádob na květiny se nepoužívá pitná voda, využívá se voda povrchová z vodního toku Chrudimka. Pro stanovení indikátoru byly použity tyto údaje: - vodoprávního úřadu – informace o projektech, kde bylo vybudováno nebo navrženo zasakování, - plochy, kde dešťová voda může zasakovat - tedy zelené plochy ve městě včetně parků a soukromých zahrad - kvalifikovaným odhadem byly také započítány plochy soukromých zahrad, kde k zasakování dochází. Do budoucna se počítá s tím, že v nových rozvojových plochách bude požadována oddílná kanalizace nebo zasakování dešťových vod.
Město má zpracovanou Adaptační strategii města Chrudim na klimatickou změnu a její součástí jsou v obecné rovině návrhy opatření, které se týkají i akumulace dešťové vody. Při zpracovávání projektů na úpravy veřejných prostranství nebo stavební úpravy např. budov škol je tato možnost vždy zvažována.
|
|
Postupně je řešena problematika samostatného odvedení dešťových vod, vybudování oddílné kanalizace je z finančních důvodů nereálné. Město se bude zaměřovat na zasaky a záchytné jímky.
|
|
2.2
Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2
Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Oproti minulému auditu nedošlo k realizaci dalších ÚSES na území města. Je to dáno tím, že část z nich už realizována byla a další je možné řešit v rámci komplexních pozemkových úprav, protože město nemá pozemky pozemky pro prvky ÚSES. Na území města jsou dvě zvláště chráněná území - Přírodní památka Ptačí ostrovy a Přírodní rezervace Habrov. Obě mají zpracované plány péče a jejich údržbu zajišťuje Krajský úřad Pardubického kraje v úzké spolupráci s městem. K úbytku ploch přírodního charakteru nedochází, nová zástavba je realizována v brownfieldech (např. nová výstavba bytových domů v areálu bývalé dřevovýroby v Koželužské ulici, v bývalém areálu VCES apod.) nebo na plochách orné půdy.
|
Péče o přírodní kapitál ve městě je na stálé úrovni. Dlouhodobě
nedochází ke zvýšení plochy funkčních ÚSES. Velká část ZCHÚ "Ptačí
ostrovy" byla revitalizována, neplatí to však severní části území. Město ve spolupráci s Krajským úřadem Pardubického
kraje hledá možnosti řešení.
Ve městě je upřednostňována výstavba na plochách
nepřírodního charakteru, je zpracována a využívána inventarizace brownfields (nejsou informace o nevyužitých a špatně využitých plochách).
Na území města s velkou rozlohou zemědělské půdy
nehospodaří ani jeden zemědělec s certifikovanými ekologickými postupy. Město
by mělo najít vhodný způsob podpory ekologického zemědělství.
|
2.2.1. Pokud má obec v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu (%) realizovaných nebo k realizaci připravených ÚSES k navrhovaným ÚSES došlo? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nový územní plán města
schválilo Zastupitelstvo města dne 11.11.2013 usnesením č. Z/78/2013 a nabyl
účinnosti dne 28.11.2013. Poslední vydanou změnou územního plánu je změna
č. 2 ÚP Chrudim (vydaná ZM dne 14. 9.2020, usnesením Z/66/2020 a nabyla účinnosti dne 6. 10.
2020).
Součástí schváleného
územního plánu je i Územní systém ekologické stability. Realizace ÚSES: Od minulého auditu nedošlo k realizaci dalších
prvků ÚSES, proto se ani indikátor nemění.
Městský úřad Chrudim
jako obec s rozšířenou působností
v souladu s ustanovením § 77 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o
ochraně přírody a krajiny vymezuje a hodnotí místní systém ekologické
stability. Z tohoto důvodu přistoupil ke zpracování plánu ÚSES pro celé
území ORP vyjma části, kde se nachází CHKO Železné hory. Rozloha
řešeného území je 58 937,32 ha. Pro území ORP chybí aktuální koncepce řešení
všech hierarchických úrovní ÚSES a vymezení biocenter a biokoridorů všech
úrovní, která by se stala podkladem pro závazné vymezení ÚSES v územně
plánovací dokumentaci. Vymezení ÚSES v existujících územně plánovacích
dokumentacích je nepřehledné, nejednotné a místy bez návaznosti. Zpracování
Plánu ÚSES je financováno z OPŽP, prioritní osa IV, 4.3. – posílení přirozených
funkcí krajiny. Žádost o dotaci byla podána na konci roku 2018. Město dotaci
obdrželo a na základě výběrového řízení byla jako zhotovitel vybrána firma
Atregia s.r.o.. Práce na projektu byly zahájeny v roce
2019 a projekt byl rozdělen na tyto etapy:
- Shromáždění
podkladů a rozbor aktuálního stavu -
dokončeno k 30. 9. 2021
- Zpracování
návrhové části – dokončeno k 30. 6. 2021- Projednání
návrhu s dotčenými orgány,
dokončovací práce a předání díla – do 31.3 .2022
Zpracovaný Plán ÚSES pro
ORP Chrudim bude součástí ÚAP a bude podkladem pro územní plány jednotlivých
obcí. Zahrnuje samozřejmě i území města Chrudim a v souladu s ním
bude aktualizován systém ÚSES v platném územním plánu.
|
|
V územním plánu je vymezen systém ÚSES, u části už došlo k realizaci, další biocentra a biokoridory od minulého auditu vybudovány nebyly.
V přírodní památce Ptačí ostrovy a přírodní rezervaci Habrov jsou dochované přírodě blízké biotopy a tato zvláště chráněná území mají vysokou ekologickou hodnotu. .
|
|
2.2.2. Vyskytují se na území obce zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Pokud ano, jak je zajišťována péče o tato území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města jsou dvě zvláště chráněná území – Přírodní památka Ptačí ostrovy a Přírodní rezervace Habrov.
Přírodní památka Ptačí ostrovy: Tato přírodní památka byla zřízena nařízením Okresního
úřadu Chrudim, číslo: 1/1997 ze dne: 4. 7. 1997.
Předmětem ochrany je vodní tok Chrudimka s přilehlými náhony,
lemovanými zbytky lužních porostů,
břehovými a suťovými porosty na svažitých pozemcích. V území jsou významná hnízdiště chráněných druhů ptactva,
zejména unikátní havraní kolonie, hnízdiště ledňáčka říčního, žluv hajních a
dalších druhů ptactva. Dále jsou zde biotopy s výskytem obojživelníků. Přírodní památka je v zastavěném území
města a slouží jako městský park. Péče o toto zvláště chráněné území je
zajištěna Krajským úřadem Pardubického kraje ve spolupráci s městem. Plán
péče byl schválen 5. 1. 2021 a je na tomto odkazu: Pardubický
kraj - Plány péče o zvláště chráněná území (pardubickykraj.cz)
V říjnu 2018 byla
zahájena realizace projektu „Revitalizace ramene drobného vodního tokuv Chrudimi“. Jde o náhon ramena
vodního vodního toku Chrudimka na území Přírodní památky Ptačí ostrovy. Projekt
se týká území zahrnujícího hlavní větev náhonu v parku Střelnice od mostu
přes náhon v ulici Malecká po konec vzdutí pevného jezu v km 0,712 o
délce 0,65 km a spojovací koryto od rozdělovacího objektu na hlavní větvi
náhonu po soutok s Chrudimkou v délce 0,19 km. Byla revitalizována hlavní větev náhonu a spojovacího koryta, došlo ke zpřístupnění
vodních ekosystémů pro volnočasové aktivity. Zásadní částí projektu bylo odtěžení bahnitých sedimentů v hlavní
větvi náhonu a ve spojovacím korytě. Dále
byl odstraněn stavidlový jez v km 0,360 a dořešeno migrační zprůchodnění
pevného jezu v km 0,712, hydrotechnické řešení z hlediska zajištění a
zlepšení protipovodňové ochrany. Projekt byl
dokončen v roce 2019.
Komentář k pozemkům
v severní části území Přírodní
památky Ptačí ostrovy: - - pozemek p. č. 2656/6 v k. ú. Chrudim: je ve
vlastnictví města, jde o bývalý areál sběrných surovin. Město řeší další
využití tohoto pozemku, ale pro konečné rozhodnutí bylo nutné zjistit stav
pozemku z hlediska možné ekologické zátěže. Byl realizován projekt
„Analýza rizik Chrudim, ul. Malecká – stará skládka odpadů a bývalé sběrné
suroviny v přírodní památce Ptačí ostrovy“, který byl spolufinancován
Evropskou unií – Fondem soudržnosti v rámci Operačního programu životní
prostředí. Předmětem projektu bylo provedení průzkumných prací a vypracování
analýzy rizik v daném území. Prostor bývalé sběrny odpadů byl po ukončení
provozu sběrny překryt navážkou neidentifikovatelného materiálu a lokalita tak
představuje možné riziko pro podzemní a povrchové vody. Projekt byl realizován v období
31. 7. 2018 – 28. 2. 2020. Závěrečná zpráva je přílohou tohoto auditu. - - Zastupitelstvo města po jednání se společností
CETIN souhlasilo s odkoupením pozemku p. č. 2656/7 v k. ú. Chrudim. Tento pozemek
navazuje na areál bývalých sběrných surovin. - pozemky p. č. 2656/1, 2656/2, 2656/3, 2656/4 a 2656/5 v k.ú.
Chrudim: jde o pozemky ve vlastnictví Správy a údržby Pardubického kraje (dále
jen SÚS), která je využívá jako skládku
posypového materiálu a
manipulační plochu. Město ve spolupráci s Krajským úřadem Pardubického
kraje hledá možnosti řešení. Možnost přemístění
skládky posypového materiálu zástupci SÚS nevylučují, ale je nutné najít
pozemky v dostatečné ploše a v přiměřené dojezdové vzdálenosti. Město
momentálně takovými pozemky nedisponuje a věc je dále v řešení. Je také
třeba říci, že výše uvedené pozemky byly stejným způsobem využívány už
v době, kdy bylo zvláště chráněné území vyhlašováno, tedy s plným
vědomím orgánu ochrany přírody, který tak učinil. Přírodní rezervace Habrov: Přírodní rezervace
Habrov byla zřízena nařízením Okresní úřad Chrudim č. 4/96 ze
dne 29.
4. 1996, nařízení nabylo účinnost dne 3.
7. 1996. Přírodní rezervace Habrov se nachází asi 3 km
severovýchodně od města Chrudim a 0,5 km severně od místní části Topol.
Předmětem ochrany jsou vzácná teplomilná rostlinná společenstva (lilie zlatohlavá,
dymnivka dutá, sasanka hajní aj.) v hajním dubohabrovém porostu, doplněném
na okrajích doprovodnými lemy keřů, lučními enklávami i mokřadními stanovišti.
Území je bohaté na výskyt různých druhů bezobratlých i obratlovců. V jižní
části směrem k osadě Topol se nachází památkově chráněné pravěké hradiště
z konce neolitického období. Péči o rezervaci zajišťuje Krajský
úřad Pardubického kraje na základě plánu péče schváleného 23. 1. 2020: Pardubický
kraj - Plány péče o zvláště chráněná území (pardubickykraj.cz) Na
území rezervace jsou staré ovocné sady,
dožívající stromy jsou postupně nahrazovány novými stromy. Nově
vysazované stromy jsou staré krajové odrůdy ovocných stromů. Při nových výsadbách v lesích jsou
využívány původní druhy listnatých dřevin, aby došlo k postupné obnově
původních dubohařinových porostů. K problematice výskytu havranů ve
městě:
Největší hnízdní kolonie
havranů je na území přírodní památky Ptačí ostrovy. V letech 2011 a 2013 byly
na území města letní bouřky doprovázené silným větrem a došlo k poškození
části hnízdních stromů na území Přírodní památky Ptačí ostrovy a k
vyvrácení některých z nich. To způsobilo další rozšíření hnízdních kolonií havranů
mimo území přírodní památky. Menší hnízdní kolonie jsou v současné době na
celém území města - hřbitov u Sv. Kříže,
sídliště Víta Nejedlého, sídliště U Stadionu, Škroupova ulice a městský park
v Pardubické ulici. Dále jsou havrany pro hnízdění využívány jednotlivé
stromy po celém městě, např. jasan ztepilý v zahradě u Domu dětí a
mládeže, v parku u Centrálu, v Průmyslové ulici apod. Hnízdění havranů v zastavěné části města je
částí veřejnosti vnímáno negativně, zejména kvůli hluku a znečišťování okolí
trusem. Každoročně zaznamenáváme stížnosti občanů na hnízdění havranů, jde
řádově o jednotky stížností (4 – 5 ročně), přesto se město snaží tento problém řešit každoročním
shozem hnízd na stromech v zastavěné části na začátku hnízdní sezóny,
což pomůže pouze částečně. Při hledání možností, jak problematiku
havranů ve městě řešit, intenzivně spolupracujeme s Východočeskou pobočkou
České společnosti ornitologické, popř. s Agenturou ochrany přírody a
krajiny České republiky, pracovištěm Východní Čechy. Vzhledem k současně
platné legislativě nejsou jiné zásahy než shoz hnízd na začátku hnízdní sezóny
možné. Zároveň ve spolupráci s ornitology sledujeme místa výskytu hnízd
havranů. Máme k dispozici údaje o počtu
hnízdících havranů za roky 2000,
2001, 2003, 2004, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2014, 2016, 2017, 2021 (údaje poskytli: za roky 2000 – 2014 RNDr.
Lemberk, 2016 – 2017 Bartošková, 2021 Hellinger): rok 2000 – 666, rok 2001
– 681, rok 2003 – 693, rok 2004 – 653, rok 2006 – 772, rok 2007 – 854, rok 2008
– 854, rok 2009 – 707, rok 2010 – 556, rok 2014 – 565, rok 2016 – 831, rok 2017
– 642, rok 2021 – 637.
Sčítání hnízd nebylo prováděno každoročně,
nicméně poskytuje dobrý náhled na vývoj hnízdění havrana polního ve městě.
|
|
V Chrudimi a jejím okolí je silně antropogenně změněná krajina, ve které každá plocha přírodního charakteru má velký význam. Dvě zvláště chráněná území jsou cenným přírodním územím s vysokou ekologickou hodnotou a jsou důkazem zachování přírodních hodnot alespoň na části území města Chrudim.
|
|
2.2.3. Došlo za hodnocené období ke snížení podílu úbytku ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči přírůstku zastavěných a ostatních ploch nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, provozní prostranství, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K úbytku ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru nedošlo, nová zástavba se realizuje mimo zastavěné území převážně na orné půdě, ale dle schváleného územního plánu. Nedochází k zabírání ploch zeleně pro výstavbu, nicméně zastavěné území města se postupně zvětšuje. Pro vyhodnocení tohoto bodu byla zpracována mapa města, ve které jsou vyznačeny plochy zeleně a postupně se rozrůstající zástavba (mapu přikládáme v příloze). Z ní vyplývá, že nedochází k úbytku ploch zeleně, zástavba je situována mimo plochy zeleně. Plochy intenzivně využívané orné půdy za přírodě blízké považovat nelze. Město plochy brownfieldů nevlastní, nicméně podporuje jejich znovuvyužití a z územního plánu města toto jasně vyplývá. Od minulého auditu se tyto skutečnosti nezměnily.
|
|
Plochy zeleně zůstávají prakticky stejné, je zajišťována pravidelně údržba.
|
|
2.2.4. Jaký je na území města dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území, měřený koeficientem ekologické stability? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koeficient ekologické stability byl vypočten pro roky 2013, 2018 a 2019 - zdrojem dat byla veřejná databáze Českého statistického úřadu, která má podle našeho názoru dostatečnou vypovídací hodnotu. Pro rok 2013 koeficient ekologické stability činí 0,16, pro roky 2018, 2019, 2020 a 2021 je stejný a má hodnotu 0,22. Z porovnání těchto údajů lze usuzovat mírné zlepšení. Vývoj trendů bude možné porovnat až v delším časovém horizontu, protože z roku na rok nejsou změny změny statisticky významné. Území města je silně antropogenně ovlivněno a z hodnoty KES vyplývá, že došlo k podstatnému narušení přírodních struktur.
|
-
ano
rok 2013 - 0,16
rok 2018 - 0,22 rok 2019 - 0,22 rok 2020 - 0,22 rok 2021 - 0,22
|
Z porovnání dostupných údajů je patrné mírné zlepšení, ale nelze prozatím vyhodnotit, zda jde o trend.
|
|
2.2.5. Došlo ke zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů v obci (v rámci celého území města)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozloha ploch veřejné
zeleně se prakticky nemění, je řešena hlavně péče a údržba stávajících ploch. S komisí životního
prostředí byla řešena četnost sečí trávníků ve městě a možnost zakládání
květnatých luk a trvalkových záhonů V méně exponovaných částech města byl
počet sečí omezen, ale v sídlištích a centru města jsou nadále prováděny
častější seče, protože zde jsou travnaté plochy koncipovány jako pobytové
trávníky. Bylo založeno několik trvalkových záhonů, záhonů letniček a cibulovin
– u Muzea barokních soch, v Śiroké ulici podél chodníku kolem kostela, na
Palackého třídě před objektem České
spořitelny a vedle bytového domu č.p. 58 – 59. Tyto záhony jsou osázeny různými
druhy rostlin a přispívají ke zvýšení biodiverzity a zvýšení estetické hodnoty
travnatých ploch. Město udržuje 120 ha ploch trávníků. Péče o stromy na
pozemcích města je prováděna podle inventarizace
dřevin, která je zpracovaná pro celé území města včetně místních částí na
pozemcích v jeho majetku zpracovanou pro celé území. U každého stromu je popis,
hodnocení jeho vitality, perspektivy a návrh na jeho ošetření, popř. naléhavost
kácení. Informace jsou pravidelně aktualizovány. Základem péče o stromy je
zajištění jejich estetické a ekologické funkce a provozní bezpečnosti. Délka liniově zeleně
byla stanovena dle schválené metodiky, byla tedy započítána zeleň mimo
zastavěné území města. Její délka byla zjištěna na základě terénního šetření a
dostupných informací v GIS.
V letech 2020 a
2021 proběhla v různých lokalitách města výsadba stromů a keřů – celkový
počet vysazených stromů – 115, celkový počet vysazených keřů 345. Druhová
skladby: lípa, javor, borovice, habr, topol, okrasná třešeň, jeřáb, březovec.
Druhy stromů jsou vybírány podle vhodnosti na dané stanoviště a místních podmínek.
|
|
Je zajištěna dlouhodobě kvalitní péče o stávající dřeviny, jsou dosazovány stromy nové.
|
|
2.2.6. Je upřednostňována nová výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území obce před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě mimo ně? Pokud ano, uveďte příklady. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim ve spolupráci s firmami řeší využití starých brownfields
pro realizaci nových firemních objektů, včetně kompletní infrastruktury.
Brownfields jsou obsaženy v ÚPD. Ve městě všechny brownfields mají konkrétní
majitele, kteří mají záměry v těchto lokalitách a postupně je realizují. Město
s těmito subjekty aktivně spolupracuje a monitoruje jejich aktivity.
Průběžně probíhá v rámci finančních možností města rekonstrukce komunikací i
sítí a to i ve spolupráci s majiteli zařízení a sítí. Celková plocha brownfields je cca 40 ha, plocha celého
zastavěného území města Chrudim je cca 828 ha. Brownfields tedy zabírají
cca 4,8 % zastavěného území. Město seznam brownfieldů má a v příloze přikládáme jejich mapy. Seznam nevyužitých nebo špatně využitých ploch město nevede. Areál bývalé Dřevovýroby Ficek - probíhá zde výstavba bytových domů Bývalý Pivovar VCES - probíhá výstavba bytových domů bývalé vojenské DEPO - postupně využíváno pro skladování a výrobu Evona - zahájení regenerace,
areál bývalých Sladoven - připravena studie využití a
zahájeny projektové práce na dopravním napojení lokality.
|
|
Jsou zmapovány všechny brownfields a je navrženo jejich využití. Projekty se postupně realizují.
|
|
2.2.7 Další informace k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2015 byl na celém území města proveden monitoring výskytu vytipovaných invazních druhů rostlin (křídlatka - všechny druhy, bolševník velkolepý, třapatka dřípatá, slunečnice topinambur, kolotočník ozdobný, pajasan žláznatý, loubinec - všechny druhy, javor jasanolistý, kustovnice cizí, zlatobýl obrovský, zlatobýl kanadský).
Od minulého auditu nedošlo k rozšíření nebo zvětšení ploch invazích rostlin, a to zejména díky údržbě pozemků. Bodově se objevuje výskyt bolševníku velkolepého, zejména na březích Chrudimky, ve spolupráci s Povodím Labe s.p. jsou rostliny vždy zlikvidovány a nedochází k jejich šíření. V indikátoru jsou uvedeny druhy invazních rostlin, které byly na území města zaznamenány, od minulého auditu se seznam druhů nezměnil.
|
-
Ano - monitoring
javor jasanolistý, slunečnice topinambur, loubinec popínavý, zlatobýl kanadský, zlatobýl obrovský, kustovnice cizí, pajasan žláznatý, třapatka dřípatá, , kolotočník ozdobný, křídlatka japonská, křídlatka sachalinská, bolševník velkolepý
|
Výskyt invazních druhů není na území města Chrudim zásadním problémem. Je zajištěna pravidelná údržba pozemků, díky které nedochází k šíření invazních druhů. Bodový výskyt bolševníku velkolepého je řešen okamžitě a plochy této invazní rostliny na území města nejsou.
|
|
2.3
Kvalita půdy, ochrana ekologicky produktivní půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3
Kvalita půdy, ochrana ekologicky produktivní půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
Součástí schváleného územního plánu je vyhodnocení záboru zemědělské půdy. Na území města jsou zemědělské půdy vysoké bonity, z důvodu rozvoje města není možné výstavbu na nich zcela vyloučit. Od minulého auditu nebyly v rámci změn územního plánu schváleny žádné nové rozvojové plochy na zemědělské půdě. Na území města nejsou ekologicky hospodařící subjekty. Většina ploch lesů s certifikací PEFC je v majetku města. Zásadní problémy s erozí půdy město nemá, jednotlivé případy (zejména lokalita Stromovka) jsou řešeny ve spolupráci s vlastníky a uživateli pozemků.
|
Zábor ZPF pro výstavbu v územním plánu je vysoký a je
zde tedy vysoké potenciální riziko nepříznivých dopadů na ŽP. V minulém
auditu město reportovalo indikátor 2.3.A Zábory ZP v I. a II. třídě ochrany za
dané období ve výši 0,01% ; nyní hodnotu o řád vyšší, tj. 0,1 %. Město si ale tuto nedobrou situaci uvědomuje
(je částečně dána specifickými přírodními podmínkami) a reálně se snaží zábory
minimalizovat. Je nutno situaci průběžně vyhodnocovat i v období mezi audity.
Prakticky celá výměra lesů v majetku města je
certifikována systémem PEFC. Lze doporučit vyšší certifikaci FSC.
Na území města nehospodaří ani jeden zemědělec s
certifikovanými ekologickými postupy. Město by se mělo pokusit o nalezení
vhodných způsobů podpory ekologického zemědělství.
|
2.3.1. Došlo ke zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím a/nebo s respektováním zásad správné hospodářské praxe? Jedná město se zemědělci s cílem podpořit zvýšení počtu certifikovaných hospodářství? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výměra zemědělské půdy na území města:
Výměra (ha)
|
k 31. 12. 2020
|
k 31. 12. 2021
|
Celková výměra
|
3 320,95
|
3 320,95
|
Zemědělská půda
celkem
|
2 419,36
|
2 399,29
|
Orná půda
|
2 006,12
|
1 986,01
|
Zahrada
|
157,55
|
157,34
|
Ovocný sad
|
84,84
|
84,66
|
Trvalý travní
porost
|
170,85
|
171,27
|
Na území města nejsou zemědělské pozemky s certifikovaným zemědělstvím (zdroj: portál www.eagri.cz). Důvodem je zřejmě to, že v okolí města jsou rozsáhlé půdní bloky orné půdy, které jsou intenzivně využívány velkými subjekty. Město se zemědělskými subjekty o možnostech ekologického hospodaření nejedná, protože nemá žádné motivační nástroje a ani neplánuje přípravu podpory ekologického zemědělství. Město vlastní zemědělskou půdu a tyto pozemky užívají na základě nájemní smlouvy zemědělské subjekty. Žádný případ nerespektování správné zemědělské praxe na svém území město neřešilo.
|
|
Plochy půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím na území města nejsou. Pro podporu ekologického zemědělství město nemá motivační nástroje.
|
|
2.3.2. Došlo ke zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa na správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ke zvýšení výměry pozemků
určených k plnění funkcí lesa od minulého auditu (v letech 2019 – 2021)
nedošlo. Na území města jsou lesy v kategorii
lesů zvláštního určení a to:
- - lesy v majetku města Chrudim na ploše
123 ha zařazeny do kategorie lesů zvláštního určení – lesy příměstské a další
lesy se zvýšenou funkcí rekreační v lokalitě Podhůra
- - lesy soukromých vlastníků České republiky
a města Chrudim v k.ú. Topol – lesy na území přírodní rezervace Habrov.
Část výměry lesů jsou lesy
certifikované systémem PEFC a jde o lesy v majetku města Chrudim a ČR. Podle sdělení ředitele společnosti Městské lesy Chrudim s.r.o. se o získání certifikace FSC v současné době neuvažuje.
V souvislosti s novým auditem byly přezkoumány plochy lesů certifikovaných a lesů zvláštního určení, bylo zjištěno, že nedošlo ke změnám. Plochy lesa v jednotlivých katastrálních územích náležejících do správního obvodu města:
Katastrální území
|
Plocha lesa (ha)
|
Plocha lesa ve vlastnictví města (ha)
|
Certifikované PEFC (ha)
|
Chrudim
|
139,7221
|
123,2237
|
125,1661
|
Medešice
|
0
|
0
|
0
|
Topol
|
19,2777
|
11,2897
|
15,7026
|
Vestec u
Chrudimi
|
2,8653
|
0
|
0,2915
|
Vlčnov u
Chrudimi
|
0
|
0
|
0
|
Celkem
|
161,8651
|
134,5134
|
141,1602
|
Plochy lesů v majetku města byly zásadně zničeny kůrovcovou kalamitou, došlo k rozsáhlým těžbám a v současné době probíhá postupná obnova porostů. Jsou vysazovány lesy smíšené s vyšším podílem listnatých stromů.
|
|
Lesy v majetku města Chrudim, které tvoří většinu plochy lesů na území města, jsou certifikovány systémem PEFC a zároveň zařazeny do lesů zvláštního určení. Nyní je řešena obnova lesních porostů po kůrovcové kalamitě.
|
|
2.3.3. Má obec problémy s erozí půdy? Pokud ano, přijala nebo podpořila konkrétní protierozní opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od minulého auditu nebyly problémy s erozí půdy, nejsou, zemědělské pozemky v okolí města jsou převážně rovinaté, svažité pozemky v údolí Chrudimky (pod Střeleckou ulicí a nad ulicí Pod Kopcem jsou porostlé vegetací a k erozi prakticky nedochází).
Problematickým místem je lokalita Stromovka, kde několikrát (v letech 2008, 2010 a 2015) došlo vlivem přívalových dešťů k lokální povodni a splachu ornice z polí. V této lokalitě docházelo ke splachům ornice z půdního bloku č. 5102/2 o výměře 44,43 ha (jde o zemědělské pozemky vpravo podél ulice Topolská ve směru na místní část Topol). Vzhledem ke konfiguraci terénu docházelo ke splachům zhruba z poloviny této plochy. K další erozi docházelo z půdních bloků č. 5901/8 (výměra 8,17 ha), č. 5901/5 (výměra 8,58 ha), č. 5901/4 (výměra 9,44 ha) a č. 5901/10 (výměra 4,30 ha) (jde o zemědělské pozemky vpravo od ulice Na Větrníku). Původně byl plánován suchý poldr, v současné době je zpracovávána studie přírodě bližšího řešení. Momentálně je dokončena projektová dokumentace pro územní řízení a probíhá její projednání s dotčenými orgány. Termín realizace lze špatně odhadnout - po vydání územního rozhodnutí bude zpracována a projednána dokumentace pro stavební řízení a musí se projednat odkupy pozemků. Odhad realizace je nejdříve rok 2025. V dokumentu Adaptační strategie města Chrudim na klimatickou změnu jsou vytipovány lokality, kde je zvýšené riziko eroze půdy.
|
|
Eroze půdy nepředstavuje na území města Chrudim problém, erozně ohroženo je pouze několik pozemků.
|
|
2.3.4 Chrání obec zemědělský půdní fond? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nový územní plán města schválilo Zastupitelstvo města dne 11.11.2013 usnesením č. Z/78/2013 a nabyl účinnosti dne 28. 11. 2013. Poslední vydanou změnou územního plánu je změna
č. 2 ÚP Chrudim (vydaná ZM dne 14. 9.2020, usnesením Z/66/2020 a nabyla účinnosti dne 6. 10.
2020). Předmětem změny jsou lokality: Lokality: Z113, Z13, Z134, Z135, Z140, Z17, Z25, Z27, Z68, Z75a - rozloha 18,7100 ha. Využití je možné pro bydlení. Lokality: Z84, Z136 - rozloha 0,6200 ha. Využití je možné pro dopravu. Lokalita: Z138 - rozloha 0,0900 ha. Využití je možné pro technickou infrastrukturu. Lokality: Z37, Z55 - rozloha 0,5600 ha. Využití je možné pro občanskou vybavenost. Lokalita: N80 - rozloha 1,1700 ha. Využití je možné pro přírodní plochy. Lokality: N88, N89 - rozloha 14,9500 ha. Využití je možné pro plochy smíšené. Lokalita: N85 - rozloha 0,6000 ha. Využití je možné pro plochy vodní. Lokality: Z137, Z139 - rozloha 2,6400 ha. Využití je možné pro výrobu a skladování. Lokality: N20, N36, N38, N86, N90 - rozloha 3,4600 ha. Využití je možné pro zeleň.
Dále je uvedeno vyhodnocení záborů půdy pro změnu č. 2 ÚP:
Změnou č. 2 se zvyšuje zábor ZPF o 17,38 ha a snižuje se o 13,84 ha zemědělské půdy v katastru Chrudim (v celkovém součtu +3,54 ha) a v místní části Medlešice se zvyšuje zábor ZPF o 0,68 ha a snižuje se o 0,33 ha zemědělské půdy (v celkovém součtu +0,35 ha). Dotčeny jsou jednotlivé lokality záboru ZPF, zvětšují se či zmenšují, jsou odstraněny či nově vymezeny. Tyto úpravy se týkají v drtivé většině ploch které již byly v předpokládaném záboru ZPF vyčísleny a pro zábor schváleny. Většina nových ploch je rovněž vymezena v zastavěném území. Nové plochy, kterých se toto netýká jsou Z136 a Z139. Z136 je vymezena pro rozšíření silnice I. třídy (záměr pochází ze ZÚR Pk). Z139 je vymezena pro umístění záměru oplocení a dostavby provozních objektů zahradnictví. Celkově se zábor ZPF po změně č. 2 zvýší o 2,31 ha (porovnáno se záborem ZPF v platné ÚPD Chrudim, zábor ploch pro ÚSES není ve výpočtu zahrnut). Realizováno bylo 1,05 ha ploch navržených k záboru platným ÚP – tyto plochy již dál nejsou vyhodnoceny jako zábor, ze ZPF byly již vyjmuty. Nově navrženo změnou č. 2 mimo zastavěné území bylo celkem 4,85 ha lokalit záboru ZPF, přičemž 2,1 ha z tohoto čísla náleží do rozšíření plochy pro protipovodňová opatření (suché vodní nádrže). Dokumentace ke změně územního plánu je na stránkách města.
Zařazení půd do tříd ochrany zemědělského půdního fondu (dále jen ZPF) je z hlediska územního plánování určující pro jejich následné efektivní využívání. Převážná část půd v řešeném území je v daném klimatickém regionu vysoce produkční, zařazená do I. a II. třídy ochrany, případně středně produkční - III. třídě ochrany. Od 1.4.2015, kdy platí novela zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů se zpřísnila ochrana pozemku v I. a II. třídě ochrany a do budoucna bude další rozšíření rozvojových ploch na tyto půdy komplikované. V příloze uvádíme mapy vývoje zastavěného území města od roku 1997 s výhledem do roku 2025.
|
-
0,1 %
Pro výpočet byla použita data za celé sledované období, tedy roky 2019 - 2021. Výpočet záborů byl stanoven na základě reálně zastavěné plochy v daných letech. Data byla čerpána z podkladů stavebního úřadu a z vydaných souhlasů k odnětí půdy. Indikátor ovlivnila stavba II. etapy obchvatu, kde byly zábory půdy zařazené v I. a II. třídě ochrany v rozsahu téměř 2 ha.
|
Od minulého auditu nebyly v rámci změn územního plánu schváleny žádné další zábory zemědělské půdy.
|
|
2.4
Kvalita ovzduší
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4
Kvalita ovzduší
|
Stav ovzduší ve městě Chrudim je dlouhodobě stabilní bez výkyvů v podobě smogových situací. Lokální topeniště na území města problém problém nepředstavují, a to ani v okrajových částech města. Žádná opatření ke zlepšení stavu ovzduší město od minulého auditu nepřijalo. Hlavním zdrojem znečišťování ovzduší je doprava. Situaci by mělo zlepšit otevření druhé části obchvatu, kdy část tranzitní dopravy od Pardubic směrem na Žďár nad Sázavou je odkloněna z města.
|
Kvalita ovzduší
nepatří mezi zásadní problémy města. Některé sledované polutanty vykázaly
snížení, k čemuž pravděpodobně přispělo nejen dokončení obchvatu města,
ale také pokles intenzity dopravy v důsledky pandemie COVID-19. I přes dodržování platných imisních limitů přetrvávají
vyšší hodnoty polétavého prachu PM2,5, u dalších polutantů (benzo(a)pyrenu a
benzenu) jsou koncentrace již na limitních hodnotách. Je pozitivní, že město
plánuje vlastní měření těchto rizikových polutantů.
|
2.4.1. Došlo ke zlepšení kvality ovzduší v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na základě měření (koncentrací polétavého
prachu PM10, PM2,5) lze říci, že kvalita ovzduší je ve městě stabilní, výhled
je mírně optimistický (s ohledem na dokončenou realizaci obchvatu města -
v prosinci 2021 dokončena 2. etapa, obchvat Slatiňan). Od 1.1.2013 byl prováděn monitoring
polétavého prachu - měření
koncentrací PM10 a PM2,5 prostřednictvím jednoduchého stacionárního
měřícího zařízení umístěného v areálu dvora městského úřadu na Pardubické
ulici, obsluhovaného zaměstnancem Zdravotního ústavu. Výstupem bylo 50
provedených 24hodinových gravimetrických měření za rok, která z důvodu
nedostatečné četnosti pouze přibližně odrážela situaci na úseku ochrany
ovzduší. Poslední měření venkovního ovzduší proběhlo v 1. Q roku
2021. Dne 14. 6. 2021 město uzavřelo smlouvu o
poskytování služeb se společností Agdata, s. r. o, která zajišťuje monitoring
prostřednictvím nové bezdrátové monitorovací stanice s instalovaným
senzorem pro měření koncentrace prachových částic. Rozsah zjištěných
hodnot koncentrací prachových částic je tvořen hodnotami PM1,0, PM2,5,
PM4, PM10. Na území města jsou umístěny dvě
měřící stanice - ve dvoře městského úřadu v Pardubické ulici a
v areálu sběrného dvora v ulici Obce Ležáků. Data jsou odesílána
v intervalu 15 minut pomocí bezdrátových sítí. Změřená data jsou archivována a po dobu
spolupráce zpřístupněna prostřednictvím hostované
stránky, poskytující informace
o aktuálních hodnotách sledovaných veličin v daném místě prostřednictvím
grafů a tabulek. Jedná se o dlouhodobý, moderní, v podstatě
bezúdržbový a ekonomicky dostupný způsob online měření kvality ovzduší. V případě zájmu ze strany města je
možné v budoucnu jednoduché instalování dalších senzorů, provádějících
měření oxidů síry, oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, troposférického ozónu a
dalších nebezpečných látek. Výsledky všech měření ovzduší od roku 2012
s komentářem jsou na webových stránkách města pod odkazem. Z důvodu změny způsobu měření je
posuzováno zvlášť období za 2019-2020 a za 2021. Výstupy za 2021 nejsou
prozatím zpracovány. Imisní limit stanovený legislativou
pro PM10 je 50 mikrogramů/m3 (doba průměrování
24 hodin, povolený počet překročení 35). V roce 2019 dle prováděných
měření nedošlo k překročení
tohoto limitu (pouze jednou dosaženo 41 mikrogramů/m3), průměrná 24-hodinová
hodnota v tomto roce činila 15
mikrogramů/m3 (30% hodnoty imisního limitu). Situace za 2020 byla ještě
příznivější, max. dosažená hodnota PM10 - 22 mikrogramů/m3, průměrná hodnota za rok 11,8 mikrogramů/m3 (24% imisního
limitu), z měření v lednu až únoru 2021 zjištěna opět průměrná hodnota 11,8 (žádné jednotlivé
překročení). Ze zjištěných
údajů lze odhadovat, že imisní limity pro PM10 překračovány nejsou (a to ani
limit 40 mikrogramů/m3, doba průměrování 1 rok). Zákonný imisní limit pro PM2,5 je 25 mikrogramů/m3 s dobou
průměrování 1 rok, s účinností od 1.1. 2020 je to pouze 20 mikrogramů/m3. Námi změřené hodnoty
PM2,5 (doba průměrování 24 hodin) lze se zákonným limitem srovnávat jen
orientačně. V roce 2019 zjištěno
překročení imisního limitu 3 x (hodnoty v rozmezí 26,4 – 34,6
mikrogramů/m3), dále 3 x překročena orientační hodnota 20 mikrogramů/m3,
průměrná hodnota za rok 2019 11,7
mikrogramů/m3 (47% zákonného limitu). Situace za 2020 byla lepší, platný
zákonný limit 20 mikrogramů/m3 nepřekročen
vůbec, průměrná hodnota za rok 8,7 mikrogramů/m3 (43% nového zákonného limitu). Z měření
v měsíci lednu až únoru 2021 průměr činil 9 mikrogramů/m3 (žádné jednotlivé překročení limitu). Ze zjištěných
údajů lze usuzovat, že imisní limity pro PM2,5 v případě nepříznivých
klimatických podmínek překračovány být mohou. Průměrná 24-hodinová koncentrace PM10 za
uplynulé období 2019 – 2020 činila 13,4 mikrogramů/m3, což představuje oproti období 2016 – 2018 mírné
zlepšení (průměr za toto období 14,7 mikrogramů/m3). Průměrná 24-hodinová koncentrace PM2,5 za
uplynulé období 2019 – 2020 činila 10,2 mikrogramů/m3, což představuje oproti období 2016 – 2018 mírné zlepšení (průměr
za toto období 12,3 mikrogramů/m3). Nicméně dle zprávy ČHMÚ o kvalitě ovzduší
byly roky 2020 a 2021 klimaticky velmi příznivé. Stav ovzduší v Chrudimi je ovlivňován
místními průmyslovými zdroji znečišťování ovzduší a dále lze předpokládat
vliv průmyslových zdrojů z lokality Pardubice, nepochybným významným zdrojem
emisí je hustá doprava v intravilánu města i v okolí. Z dalších znečišťujících látek patří
k hlavním problémům kvality ovzduší v ČR znečišťování
benzo(a)pyrenem. Jedná se o zástupce karcinogenních polycyklických aromatických
uhlovodíků (PAU) vznikajícího nedokonalou oxidací (spalováním) fosilních paliv
při 300 – 600oC. Na jeho produkci mají významný vliv
lokální topeniště, produkce B(a)pyrenu koresponduje s počtem topných dnů.
Je uváděno, že 80 – 100 % uhlovodíků s více benzenovými jádry je vázáno na
částice PM2,5 a překračování imisních limitů benzo(a)pyrenu je provázáno
s překračováním imisních limitů pro PM2,5. Nejvíce zatíženou částí
ČR zůstávají kraje Moravskoslezský, Zlínský a Olomoucký. Měření této veličiny není
v Chrudimi prováděno, nicméně není do budoucna vyloučeno (instalace
dalšího čidla). Dle údajů ČHMÚ roční průměrná
koncentrace na nejbližší měřící stanici Pardubice – Dukla v letech
2019 -2020 (2021 dosud nevyhodnoceno) dosahovala hraničních hodnoty imisního
limitu 1 ng/m3 nebo se mu blížila (0,7 – 1 ng/m3). Z
pětiletých průměrných koncentrací pro pětiletí 2016 – 2020 (mapy v síti 1 x 1 km) byly pro k. ú. města
Chrudim (údaje ČHMÚ) orientačně
zjišťovány průměrné imise dalších znečišťujících látek (kromě
městem měřených PM10 a PM2,5 ) se
stanoveným IL pro ochranu zdraví lidí s dobou průměrování 1 rok: - PM10 21,2 µg/m3 (rozsah
hodnot v rámci k.ú. Chrudim cca 20,7 – 21,5 µg/m3; IL 40 µg/m3),
- PM2,5 15,9 µg/m3 (15,6
– 16,2 µg/m3; IL 25/20 µg/m3),
- benzen 0,87 µg/m3 (0,8-0,9 µg/m3;
IL 5 µg/m3),
- Benzo(a)Pyren 1 ng/m3 (0,9 – 1,1 ng/m3; IL 1 ng/m3),
- NO2 13,5 µg/m3 (1,1 –
15,2 µg/m3; IL 40 µg/m3).
V případě těžkých kovů činily
průměrné hodnoty v k.ú. města: - As 1,4 ng/m3 (1,3 – 1,4 ng/m3,
IL 6 ng/m3),
- Pb 4,6 ng/m3 (4,4 – 4,8 ng/m3, IL 0,5 µg/m3),
- Ni 0,6 ng/m3 (pouze 0,6 ng/m3,
IL 20 ng/m3),
- Cd 0,3 ng/m3 (pouze 0,3 ng/m3,
IL 5 ng/m3)
POZN: Pro zjednodušení nebyly započítávány
místní vzdálenější méně obydlené části jako Vestec venkovského charakteru
(výsledný průměr posunutý tak spíše k horším hodnotám v neprospěch
města), dále Medlešice (vzdálenější od Chrudimi, na rozhraní vlivu mezi znečištěním
z Chrudimi a Pardubic), naopak „zelená“ rekreační Podhůra vzata v úvahu
oproti předchozímu období byla (narůstající počet rekreačních nemovitostí
užívaných trvaleji a vliv lokálních topenišť). Imisní limity překračovány nejsou, kromě
hodnot benzo(a)pyrenu pohybujících se na hranici IL. Pro PM10 a
PM2,5 lze říci, že hodnoty změřené městem přibližně
korespondují s údaji ČHMÚ (v rámci pětiletí ČHMÚ započteny „horší roky“).
Pro ZL nejsou zaznamenány významné rozdíly mezi průmyslovou zónou a obytnou
oblastí, obecně nejvyšší koncentrace ZL v „ose“ dopravy. Město Chrudim nepatří mezi oblasti se
zhoršenou kvalitou ovzduší“ (území s překročením imisního limitu),
celorepublikovým problémem nicméně zůstávají imise benzo(a)pyrenu a přízemního
ozónu.
|
-
ano
PM10: 2019 - 15 mikrogramů/m3 2020 - 11,7 mikrogramů/m3 PM2,5: 2019 - 11,8 mikrogramů/m3 2020 - 8,7 mikrogramů/m3
-
ano
benzen 0,87 µg/m3 (0,8-0,9 µg/m3;
IL 5 µg/m3), Benzo(a)Pyren
1 ng/m3 (0,9 – 1,1 ng/m3;
IL 1 ng/m3), NO2
13,5 µg/m3 (1,1
– 15,2 µg/m3; IL 40 µg/m3). Težké kovy: As 1,4 ng/m3 (1,3 – 1,4 ng/m3,
IL 6 ng/m3), Pb 4,6 ng/m3 (4,4 – 4,8 ng/m3,
IL 0,5 µg/m3), Ni 0,6 ng/m3 (pouze 0,6 ng/m3,
IL 20 ng/m3),
Cd 0,3 ng/m3 (pouze 0,3 ng/m3, IL 5 ng/m3)
|
Kvalita ovzduší je dlouhodobě stabilní a jsou
dodržovány imisní limity. Kvalita ovzduší je kromě meteorologických a
klimatických podmínek jako jsou např. inverze, délka a intenzita topné sezóny
zásadně ovlivňována dopravou, dálkovými
zdroji znečišťování ovzduší a místními velkými zdroji znečišťování ovzduší a
ovzduší. Město má od 2021 zajištěno kontinuální měření imisních
koncentrací polétavého prachu ve dvou lokalitách. Provádění monitoringu
polétavého prachu vedlo k vytipování a podnětu ČIŽP na provozovatele
průmyslového velkého zdroje znečišťování ovzduší. Ve spolupráci
s dotčenými orgány státní správy a samosprávy je řešen místní zdroj
prašnosti – deponie inertů stavební firmy na soukromých pozemcích v Pardubické
ulici.
Je zajišťována pravidelná údržba komunikací a veřejných
prostranství, čímž je snižována prašnost.
|
|
2.4.2. Má obec problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť? Jaká opatření proti tomu obec činí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá závažné problémy se
znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť, určitý vliv ale nelze zanedbat
zejména v topné sezóně. Většinová zástavba využívá jako zdroj vytápění
zemní plyn nebo horkovod z Elektrárny Opatovice, v částech města
s převažující zástavbou rodinných domů se mohou používat spalovací
zařízení na tuhá paliva – v moderních novostavbách bývají využívány zdroje
vytápění jako krby, krbová kamna, krbové vložky apod., ve starší zástavbě
(např. na „Skřivánku“) pak i kotle na pevná paliva. Stížnosti jsou řešeny
ojediněle, každoročně jsou řešeny max. 2-3 sousedské podněty.
Z údajů ČHMÚ (pětileté průměrné
koncentrace ZL 2016 – 2020 (mapy v síti 1 x 1 km)
bylo zjištěno:
Okrajové části města nemají vyšší imise
(město nepociťuje závažný problém se spalováním pevných paliv v domácích
topeništích ve starších zástavbách rodinných domů a rekreačních
objektech), naopak vykazují mírně lepší imisní situaci.
Pro „venkovské“ části nebyly dále např.
zjištěny zvýšené imise SO2, NO2 (NOx),
PM10 a PM2,5.
Hlavním zdrojem znečišťování ovzduší je
ovšem doprava, nicméně realizace obchvatu města byla tím nejúčinnějším
představitelným řešením. Dalšími zdroji znečišťování ovzduší jsou místní
podniky umístěné ve dvou průmyslových zónách, spadající povětšinou do kategorie
„vyjmenované zdroje“ dle zákona o ochraně ovzduší. Dle informací Krajského úřadu Pardubického kraje, Odboru životního prostředí a zemědělství žádný
z významných znečišťovatelů ovzduší v místě a okolí Chrudimi v současnosti
nechystá významná opatření v rámci snižování emisí. K případnému porovnávání
emisních vlivů velké zdroje – mobilní zdroje – lokální zdroje nemáme k dispozici
dostatek údajů a metodiku, zpracování zprávy v takovém rozsahu přesahuje
rámec tohoto dokumentu.
Původní monitoring prašnosti pomocí ručně
obsluhovaného gravimetrického zařízení umístěného v areálu MěÚ (PM10 a
PM2,5) byl od poloviny roku 2021 nahrazen online bezdrátovovou monitorovací
stanicí s instalovaným senzorem na dvou místech pro měření
koncentrace prachových částic v rozsahu PM1,0, PM2,5,
PM4, PM10. Sledovány jsou tak oproti minulému období
i mnohem jemnější částice, mající větší vliv na zdraví lidí.
Obyvatelé o nutnosti měnit zastaralé
emisně nevyhovující zdroje mají určitou povědomost a využívají (i když ne nijak
masově) „kotlíkové dotace“. V roce 2019 byly v k. ú. Chrudim na
základě žádostí obyvatel zrealizovány 4 dotace (2x TČ, 2x plynový kondenzační
kotel na ZP), v roce 2020 2 dotace (1x TČ, 1 x plyn. kotel), v roce
2021 přiděleny 2 dotace (plyn. kondenzační kotle), další žádosti (2x TČ)
zařazeny do „zásobníku“.
|
-
ano
PM10: 2019 - 15 mikrogramů/m3 2020 - 11,7 mikrogramů/m3 PM2,5: 2019 - 11,8 mikrogramů/m3 2020 - 8,7 mikrogramů/m3
-
ano
Za období od minulého auditu nedošlo k výsadbě nových pásů izolační zeleně, ale v platném územním plánu města plochy pro izolační zeleň vymezeny jsou. Ve městě došlo k výsadbě dřevin v různých lokalitách, ale nejednalo se o izolační zeleň.
|
Město nemá významné problémy se znečišťováním ovzduší lokálními domácími topeništi na tuhá paliva. Vytápění je realizováno většinou zdroji na zemní plyn nebo napojením na horkovod.
|
|
2.4.3. Jaké jsou hlavní zdroje znečištění ovzduší na území města (např. dle kategorií: stacionární zdroje / doprava / lokální zdroje), nebo např. hlavní znečišťovatelé) a jaká opatření ke snížení emisí byla učiněna? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle údajů z portálu ČHMÚ REZZO 1 za rok
2019 (registr emisí a zdrojů znečišťování ovzduší) se na území města nachází 19
velkých zdrojů znečišťování ovzduší (z toho 6 v průmyslové zóně). Největšími znečišťovateli v
průmyslové zóně jsou firmy ONIVON a.s. s emisní
produkcí cca 11,8 t CO, 9,3 t NOx a 1,1 t TZL (provoz
kogeneračních jednotek na zemní plyn, celk. příkon 10 MW), SIAG CZ,
s.r.o. s výrobou tubusů větrných elektráren – zejména provádění
povrchových úprav kovů, aplikace nátěrových hmot, přímé procesní ohřevy (14,5 t VOC, 5,3
t org. látek vyj. jako TOC, 0,4 t TZL), Jan Ficek Dřevovýroba s.r.o.
Chrudim – zpracování dřeva a kotelna na biomasu o příkonu 0,7 MW (0,04
t formaldehydu, 0,3 t CO, 0,2 t NOx, betonárna –
FRISCHBETON s.r.o. (0,5 t TZL). Skončili nebo utlumili provoz dřívější
znečišťovatelé Iron & Steel, s.r.o. (strojírenská výroba, tavení v el.
indukčních pecích) a TRANSPORTA CZECH REPUBLIC (povrchová úprava kovů,
odmašťování a čištění povrchů, aplikace nátěrových hmot). Předpokládá se, že
dříve nebo později zaujmou jejich místo jiní znečišťovatelé využívající
stávající zavedenou infrastrukturu. Poměrně dost významných zdrojů se nachází
mimo velkou průmyslovou zónu, v intravilánu města. Jedná se zejména o BASF
Stavební hmoty ČR s.r.o. s produkcí 4,8 t CO, 1,1
t NOx, 0,7 t TZL, 0,7 t SO2 (výroba stavebních
hmot, spalovací jednotky přímých procesních ohřevů), Tereos TTD, a.s. -
Lihovar, emise 2,4 t NOx (kotelna ZP - 15,7
MW), Vodárenská společnost Chrudim a.s. – ČOV (nad 10 000 EO) a kotelna
1,7 MW, emise 1,1 t NOx, 1,4 t CO (kogenerační
jednotka), TMT spol. s r.o. s 1,1 t VOC (strojírenství,
nátěrové hmoty) a dále BRAMAC střešní systémy s.r.o., emise 0,8 t NOx,
0,4 t TZL (výroba betonových tašek, spalování paliv), ERA-PACK s.r.o.,
flexografický tisk s emisemi 1,8 t VOC, VEMA, a.s. -
Produkční farma vajec Chrudim (spalování – 0,5 t NOx). Tyto zdrojem vcelku svým negativním vlivem
na kvalitu ovzduší konkurují strojírenskému průmyslu a podnikům
v průmyslové zóně. Jsou průběžně monitorovány výsledky
kontinuálního měření prašnosti jako vodítka nedodržování provozní kázně – např.
pravidelný noční skokový nárůst emisí, informace o překračování limitu
atd.
|
-
ano
PM10: 2019 - 15 mikrogramů/m3 2020 - 11,7 mikrogramů/m3 PM2,5: 2019 - 11,8 mikrogramů/m3 2020 - 8,7 mikrogramů/m3
-
ano
Za období od minulého auditu nedošlo k výsadbě nových pásů izolační zeleně. Plochy pro výsadbu izolační zeleně jsou uvedeny v platném územním plánu města. Plochy izolační zeleně jsou navrženy na pozemcích, které nejsou ve vlastnictví města, probíhá jednání s vlastníky o případném odkupu těchto pozemků.
|
Nebyla provedena výsadba dalších izolačních pásů zeleně.
|
|
2.4.4. Další informace k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úklid veškerých veřejných prostranství ve městě zajišťují Technické služby Chrudim 2000 spol. s r. o.. Na jaře a na podzim probíhá blokové čištěni ulic a veřejných prostranství podle zveřejňovaného harmonogramu. Pro roky 2019, 2020 a 2021 je tento harmonogram v příloze pro ilustraci toho, jak je čištění ulic a veřejných prostranství prováděno. V letních měsících je podle potřeby prováděno kropení ulic - podle smlouvy města s Technickými službami Chrudim 2000 spol. s r.o. je kropení prováděno při teplotách nad 30 st.. Prioritou ale je zálivka květinových záhonů a dřevin. Technické služby vedou evidenci ošetřovaných ploch v km komunikací a chodníků a ploch náměstí. Indikátor byl vyplněn podle těchto evidenčních údajů. Podklad pro vyplnění těchto údajů poskytla společnost Technické služby Chrudim 2000 spol. s r.o.. Indikátor je stanoven tak, že se má uvést plocha ošetřovaných ulic a veřejných prostranství a počet úklidů za rok - to je v auditu uvedeno a jde o přesná čísla, nikoli kvalifikovaný odhad. Navíc je popsáno to, že v centru města se některé ulice po proběhlých akcí čistí častěji. To se ale nedá přesně kvantifikovat, protože počet proběhlých akcí se rok od roku mění.
|
-
Ano
Čištění ploch veřejných prostranství probíhá 2 x ročně. Rozsah ošetřovaných ploch: plocha náměstí: 19 949 m2, délka komunikací: 122 km, délka chodníků: 150 km V centru města jsou náměstí a přilehlé komunikace čištěny častěji, např. po velkých akcích jako je chrudimská pouť, jarmarky, koncerty apod..
|
Pravidelné čištění ulic do určité míry prašnost sníží, ale negativní vliv dopravy na prašnost v ulicích, je čištěním možné eliminovat pouze částečně.
|
|