1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Snažíme se využívat přednostně zastavěné území města a minimalizovat zábory nezastavěného území okolních ZPF, okolní přírody a krajiny (zástavby proluk, brownfilds). Město se rozpíná v souladu s územním plánem. Město se snaží rovnoměrně rozložit diferenciaci využití území. Jediná výchylka je u ploch dopravní infrastruktury, která činí 13,2%. Toto je způsobeno připravovanými rozsáhlými strategickými stavbami jako je západní propojení města, východní propojení města a dopravní koridor ČD Chrudim - Pardubice.
|
Jakým způsobem město získává data o území a spravuje? Má vlastní oddělení
územní správy nebo zaměstnance, spravuje „chytřeji“ územní analytické podklady?
Jaká data dále pro sebe sleduje? (Není záměrně přiřazeno ke konkrétní otázce –
je možné případně zahrnout do celkového hodnocení oddílu).
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že město Chrudim má zpracovaný kvalitní a poměrně nový ÚPD a pro všechny významnější rozvojové lokality jsou zpracovávány zástavbové studie, lze konstatovat, že v maximální možné míře je eliminován negativní vliv nových staveb na životní prostředí. Územně plánovací dokumentaci lze najit zde. Územní plán zde.
Územní studie jsou k nahlédnutí nejen v tištěné podobě na Odboru územního plánování a regionálního rozvoje, ale i na webových stránkách města.
Nový územní plán Chrudim byl vydán v roce 2013. Poslední vydanou změnou územního plánu je změna č. 2 ÚP Chrudim (vydaná ZM dne 14. 9.2020, usnesením Z/66/2020 a nabyla účinnosti dne 6.
10. 2020). RP MPZ se pořizuje nový. Veřejné projednání proběhlo v prosinci 2021. ÚP v zásadě umožňuje zahuštěnou zástavbu např. řadových rodinných domů na pozemcích cca do 500 m2. V současné době je zájem i o pozemky menší rozlohy i o řadové RD či dvojdomky.
|
-
393,6%
2000: Tato data můžeme považovat za orientační – nejsou dostupná v digitální podobě Obvod města s jeho částmi (zast. uz.) = 53 623 m Obvod budov= 238 026m Tzn., že výsledek je +/- : 238 026m/53 623 m = 443,8 % 2011: Obvod města s jeho částmi (zast. uz.) =69 975m Obvod budov= 279 067m 279 067m/69975m = 398,8% 2015: Obvod města s jeho částmi (zast. uz.) =71 545 m Obvod budov= 282 663m 282 663 m/71 545 m = 395,1% 2018 - 2022: obvod města s jeho částmi ( zastavěné území) činí 71930 m a obvod budov činí 283 120 m
|
Snažíme se využívat přednostně zastavěné území města a minimalizovat zábory nezastavěného území okolních ZPF, okolní přírody a krajiny (zástavby proluk, brownfilds). Město se rozpíná v souladu s územním plánem. Průmyslová zóna poskytuje pracovní příležitosti pro obyvatele města, máme platné regulativy pro její osazování. Ve městě se snažíme uspokojovat poptávky po plochách a pozemcích pro různé typy bydlení ve městě, jsou k tomuto účely využívány i brownfieds.
|
Jak řeší město dopravní problematiku v rámci
širších vztahů, celého ORP, resp.kraje? Daří se prosazovat taková řešení, které
nemají negativní dopad na město? Jak město sleduje dostatečné kapacity občanské
vybavenosti (maloobchod, služby) a jejich rovnoměrné rozmístění v částech města
s vyšší koncentrací obyvatel?
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Navržená koncepce rozvoje města vychází ze zásad: - rozvíjet především jádrové území Chrudimě a to severním, doplňkově jihovýchodním směrem od stávající zástavby, přičemž územní plán musí respektovat také územně připravený rozvoj jižním směrem,
- v okrajových místních částech se omezit na nekapacitní dostavbu,
- neumožnit rozptýlenou výstavbu rodinných domů v krajině, a to ani přestavbou chatových nebo zahrádkářských lokalit, neboť je z hlediska řešení dopravy a inženýrských sítí neekonomická,
- podporovat rekreační využití území podél Chrudimky, zejména zde vymístit nevhodně situované výrobní a skladové areály a nahradit je plochami přírodního charakteru, zprůchodnit území kolem toku a doplnit zde plochy územního systému ekologické stability, v záplavových územích zamezit situování nových staveb,
- zatraktivnit město z hlediska turistického ruchu doplněním sportovních a rekreačních ploch nadmístního charakteru na plochách mezi Chrudimí a Železnými Horami vč. autokempinku Podhůra, ve výhledu zde zvážit i situování golfového hřiště,
- umožnit rozvoj komerčních aktivit a administrativních center firem, situovat je na hlavních příjezdových trasách do města (Dašická, prodloužení ulice Novoměstské) a také jižně průmyslové zóny Transporta,
- rozvoj průmyslové výroby s negativním dopadem na okolní zástavbu omezit na dosud nevyčerpané plochy stávajících průmyslových zón, zónu nadmístního významu při ulici Dašické řešit jako územní rezervu (pro případného strategického investora) vč. možnosti zavlečkování.
- v roce 2021 byla dokončena druhá etapa obchvatu města.
- máme nový územní plán od roku 2013 a 4 změny, poslední vydanou změnou je změna č. 2 v roce 2020
- v roce 2020 byla dokončena výstavba dopravního terminálu Chrudim
Podle SLDB 2011 bylo v Chrudimi v roce 2011 celkem 3 262 domů, z toho bylo 8,8 % neobydlených domů s byty a 91,05 % trvale obydlených. Z celkového počtu 2 970 trvale obydlených domů tvořily rodinné domy 87 % a bytové domy 19,02 %. Nejvíce domů ve městě mělo 1 - 2 nadzemní podlaží. Podle počtu bytů v domě převažovaly domy s 1 bytem. Největší počet domů v Chrudimi v roce 2011 byl ve vlastnictví fyzických osob a nejméně domů vlastnilo bytové družstvo. Na území města se nachází vysokopodlažní i nízkopodlažní zástavba, převládají nízkopodlažní domy. Ve městě se nachází celkem 565 bytových domů, z toho je 37 domů ve vlastnictví státu a města Chrudim. Výsledky sčítání z roku 2021 nejsou prozatím zveřejněny. V roce 2011 bylo ve městě celkem 10 348 bytů, z toho bylo 890 neobydlených bytů. Podíl trvale obydlených bytů v rodinných domech v roce 2011 byl 27,6 %, naproti tomu podíl bytů v bytových domech představoval 71,2 %. Z trvale obydlených bytů v roce 2011 tvořily 41 % byty v osobním vlastnictví, 23,4 % byly byty ve vlastním domě a 20 % byly byty nájemní. V roce 2011 byla ve městě v obydlených bytech průměrná velikost obytné plochy bytu 62,7 m2, Podle počtu obytných místností v roce 2011 jednoznačně převažovaly v obydlených bytech čtyřpokojové byty. Z posledních dohledaných informací jsou k dispozici údaje o dokončených bytech za město Chrudim.
Dokončené byty
|
|
Byty celkem
|
v rodinných domech
|
v bytových domech
|
2013
|
43
|
15
|
18
|
2014
|
56
|
14
|
-
|
2015
|
59
|
30
|
23
|
2016
|
78
|
21
|
46
|
2017
|
29
|
25
|
4
|
2018
|
137
|
35
|
102
|
2019
|
156
|
33
|
123
|
2020
|
19
|
−
|
−
|
Již při pořizování územního plánu a jeho změnách se vždy počítá s veřejnou zelení.
|
-
Podíl bytů v rodinných domech činil v roce 2016 27% a v domech bytových 59%. V roce 2017 podíl v rodinných domech 86% a domech bytových 0%. Hodnoty se vztahují k dokončeným bytům v daném roce.
Aktuální data ze sčítání bytů a domů nejsou ještě zveřejněny.
-
Dostupnost separačních hnízd pro obyvatele do vzdálenosti 300 m činí 88,14%
Dostupnost veřejných prostranství nad 5000 m2 pro obyvatele do vzdálenosti 300 m činí 71,53% - zde je nárůst o 5% vzhledem k tomu, že v rámci revitalizace brownf.vznikly obytné domy opodál Městského parku
Dostupnost zastávek MHD pro obyvatele do vzdálenosti 300 m činí 83,16%
Dostupnost veřejných škol pro obyvatele do vzdálenosti 300 m činí 55,34%
|
Z celkové zastavěné a zastavitelné plochy, které činí 1114 ha činí zastavitelné plochy s rozdílným využitím následující podíly:
plochy bydlení individuální 84,4 ha 7,5 % plochy výroba a sklady 40,2 ha 3,6 % plochy rekreace 33,4 ha 2,9 % plochy smíšené obytné 40 ha 3,6% plochy dopravní infrastruktury 147,9 ha 13,2 % plochy občanského vybavení 33,4 ha 2,9% plochy veřejného prostranství 31,3 ha 2,8% plochy technické infrastruktury 6,4 ha 0,6% plochy vojenského využití 5,3 ha 0,5%
zastavitelné plochy celkově - 440 ha - 53,6% zastavitelné plochy mimo zastavěné území - 286 ha - 34,3% zastavěné území - 828 ha Z výše sledovaného lze konstatovat, že se město snaží rovnoměrně rozložit diferenciaci využití území. Jediná výchylka je u ploch dopravní infrastruktury, která činí 13,2%. Toto je způsobeno připravovanými rozsáhlými strategickými stavbami jako je západní propojení města, východní propojení města a dopravní koridor ČD Chrudim - Pardubice.
|
Počet
obyvatel od roku 2000 stagnuje mezi 24000 a 23000 obyvateli. Z jakého důvodu
při změnách územního plánu z roku 2013 byly stále zachovány zastavitelná
území a územní rezervy, které byly ponechány i při poslední změně (2020)?
Zvažoval projektant snížení zastavitelných ploch či alespoň rezerv? Pokud se
předpokládá nárůst počtu obyvatel na základě, územně plánovací dokumentace nebo
strategického plánu, jaké body město naplnilo, aby nové obyvatele přilákalo?
Jak je dopravně připraveno na nárůst počtu obyvatel? ZÚR Pardubického kraje
byly vydány roku 2010 a
stále se projektuje jejich aktualizace – jak často a nad čím komunikujete
s projektanty zpracovávající dokumentaci?
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim v roce 2013 pořídilo a byl vydán nový územní plán, který je zpracováván v souladu se zákonem č.183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, prováděcích vyhlášky č. 500 „O územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti“ a vyhlášky č. 501 „O obecných požadavcích na využívání území“, ve znění pozdějších předpisů. Ke konceptu Územního plánu Chrudim byla zpracována dokumentace „Posouzení vlivu územně plánovací dokumentace – vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území“. Zpracovatel vyhodnocení koncepce (územně plánovací dokumentace) na základě posouzení z hlediska předpokládaných vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví navrhl, aby příslušný úřad vydal souhlasné stanovisko k posuzované územně plánovací dokumentaci. Rozvojové oblasti a rozvojové osy jsou vymezeny správními obvody obcí s rozšířenou působností (ORP). Rozvojové osy jsou vymezeny s výraznou vazbou na významné dopravní cesty. Řešené území města Chrudimě se nachází v rozvojové oblasti OB4 Hradec Králové/Pardubice. Jedná se o území, jehož rozvoj je výrazně ovlivňován vazbou na jádro rozvojové oblasti (území ovlivňované rozvojovou dynamikou krajských měst při spolupůsobení města Chrudim). Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně vytvářet podmínky pro veřejnou infrastrukturu. Rozvojové koridory – ŽD2 Chrudim – Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř (koridor konvenční železnice celostátní). Vedení kapacitní dopravní cesty částečně novým koridorem, kde je ve stávající stopě vysoká intenzita osobní dopravy. Zavedení dopravy šetrnější k životnímu prostředí do oblastí se zvýšenou ochranou přírody a krajiny. Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně vytvářet podmínky pro zvýšení přepravní rychlosti dopravy a atraktivity koridoru. Výše uvedené skutečnosti mají vliv na řešení ÚP Chrudimě – předpokládá se nárůst obyvatel města a zlepšení dopravního spojení do Pardubic. Zásady územního rozvoje (ZÚR) Pardubického kraje (AURS, spol. s r. o., ve spolupráci s DVH CR, spol. s r. o., 2009). Ze ZUR vyplývá mimo jiné požadavek na navržení a rozšíření koridoru pro umístění stavby D05 – přeložky silnice I/37 Medlešice – Chrudim – Slatiňany, tento i další požadavky vyplývající ze ZUR jsou ÚP Chrudim respektovány. V roce 2016 byla dokončena stavba silničního obchvatu města na silnici I/37 - 1. etapa. příloha - vývoj zastavěného území v letech 2005 - 2023
|
-
zastavitelné plochy celkově - 440 ha - 53,6%
zastavitelné plochy mimo zastavěné území - 286 ha - 34,3%
zastavěné území - 828 ha
|
Město Chrudim má díky kvalitnímu územnímu plánu dostatečné množství rozvojových ploch mimo zastavitelné území, ale především uvnitř tohoto území. Proto se město nerozvíjí příliš extenzivně, ale nabízí dostatek možností realizace různorodých investičních záměrů uvnitř města.
|
Má město koncepci, vizi urbanistického rozvoje města v delším
časovém horizontu (obecně se doporučuje zpracovat v rámci Doplňujících průzkumů
a rozborů)? Jak se promítne do rozvojových plánů (resp.územního plánu) demografický
vývoj (klesající počet obyvatel)? Jak se promítá Strategický plán udržitelného
rozvoje města Chrudim 2015-2030 do územního plánu? Bylo pořízení těchto
dokumentů časově zkoordinované?
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Město již běžně projednává investiční záměry s veřejností. Veškeré tyto investiční záměry jsou konzultovány s městským architektem, který dohlíží na dodržení ucelené koncepce rozvoje sídla, tak jak je uvedena v územním plánu a dalších dokumentech. V budoucnu se chceme zaměřit na projednání velkých inv. záměrů s veřejností, a to i takových, kde není investorem město.
|
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškeré projekty jsou soutěženy především z hlediska ceny, nicméně v zadávacích podmínkách soutěží jsou promítnuty omezení z územních studií, regulačních plánů, územního plánu atd. Rada města zřídila poradní orgán – Komisi pro hospodářský rozvoj a Stavební komisi. Máme zřízenou funkci architekta města Chrudim. Už ve fázi studií a dokumentací pro územní rozhodnutí jsou téměř všechny projekty soutěženy. Je při nich přihlíženo nejen k finančnímu aspektu věci, ale i k estetickému a architektonickému hledisku. Proto na všech zadání soutěží spolupracuje architekt města. Architekt města je externistou, který se účastní veškerých veřejných projednání, úzce spolupracuje s městem. Město Chrudim vypsalo architektonickou soutěž na nové vzdělávací a návštěvnické centrum Na Podhůře a na rekonstrukci sportovní haly na Tyršově náměstí. Město na podzim 2015 uspořádalo víkendový workshop na téma úprav historické centrální části města. Jeho výstupy budou sloužit jako jeden z podkladů pro regulační plán centra města a rozvojové studie v centru města. Architektonické soutěže
|
-
ANO
Ve schváleném rozpočtu města je každoročně vyčleněna smluvně daná finanční částka na zajištění služeb architekta města. Stavební komise, jako orgán RM, se schází cca 7 x ročně a dává podpůrná stanoviska k významnějším stavbám na území města.
|
Dle možností se snažíme zajišťovat externí odbornou pomoc a konstruktivní oponenturu vůči orgánům města (VŠ, architekt města). Zajišťujeme včasné zapojování veřejnosti do rozvoje města, do ověřování přijatelnosti záměrů, které jsou zaměřeny na výrazné změny v území města.
|
Chystá Město aktuálně na některý ze svých projektů
architektonickou soutěž o návrh, nebo ideovou architektonickou
(příp.urbanistickou) soutěž? Na menší projekty do cca 20mil.Kč IN je možné
uplatnit uzavřenou vyzvanou soutěž o návrh. Umožňují pravidla města pro veřejné
zakázky tento typ zadání projektových prací (projektové práce do výše 2mil.Kč)? Vyhlásilo
město alespoň jednu drobnou soutěž na výtvarné ztvárnění menšího projektu
v posledních 3 letech? Poslední soutěže jsou z roku 2013 a 2014, kdy stejné
odkazy byly využity při posledním auditu.
Indikátor 1.6.A. Využilo město za poslední 3 roky spolupráci
s externistou nežli s městským architektem? Může to být spolupráce
s vysokou školou, či pozvaný externista na sérii přednášek
k architektonické či urbanistické problematice
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Již více než 10 let je zřízena funkce městského architekta, který vykonává tyto služby externě. Účastní se dle potřeby jednání RM a ZM, je členem Strategického týmu pro udržitelný rozvoj, podílí se na přípravě projektů již od samého začátku. Vykonává konzultační a poradenskou službu pro veřejnost i podnikatele. Je odborníkem na oblast UR, spolupodílí se i na zajišťování odborných vzdělávání pro MěÚ.
|
-
ANO
Ve schváleném rozpočtu města je každoročně vyčleněna smluvně daná finanční částka na zajištění služeb architekta města.
|
Na základě dlouhodobých zkušeností je funkce architekta města velice prospěšná a hodnotíme ji velmi kladně.
|
Má
město stavební/rozvojovou komisi? Jaké je její odborné složení?
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že doposud nebyla žádná stavba vzešlá z architektonické soutěže realizována, tomu tak nebylo. Do budoucna o tomto zapojení uvažujeme.
|
|
Vzhledem k tomu, že doposud nebyla žádná stavba vzešlá z architektonické soutěže realizována, tomu tak nebylo.
|
Můžete uvést u jakých projektů byla zachována kontinuita?
Především od studie po realizaci – pokud ano uveďte prosím příklad
z posledních 3 let. Projekt může být stále zpracováván.
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Některé veřejné zakázky na studie a projekty jsou kontinuálně zadávány původním projektantům a projektantům předcházejících stupňů PD, tak aby byla zachována ideová kontinuita projektů a podpořen tvůrčí záměr a potenciál projektanta.
|
-
2021 - 3
v roce 2020 - 1 - projednání v lokalitě Skřivánek - možné parkování v roce 2021 - 3 - setkání s občany v ulici Na Kopci, projednání vypořádání připomínek knihovna Topolská, projednání Lávka z letního kina do Poděbradovy ulice
|
Většina investičních záměrů je projednávána s veřejností.
|
Můžete uvést u jakých projektů byla zachována kontinuita?
Především od studie po realizaci – pokud ano uveďte prosím příklad
z posledních 3 let. Projekt může být stále zpracováván.
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Velké investiční záměry se prozatím neprojednávaly přímo s veřejností, byly projednávány s odborníky a pracovními skupinami, zastupiteli...V současnosti se velké projekty připravují, v rámci komisí se chceme zaměřit na vytvoření společného postupu - metodiky. V současné době se projednával investiční záměr soukromého investora ve spolupráci s městem.
|
Kdy
vznikla komise pro komunikaci? Jaké plány a záměry komise má?
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Snažíme se přednostně nabízet znovuvyužití území před výstavbou na zelené louce a zvyšovat kompaktnost zástavby, využíváme stávající dopravní a technickou infrastrukturu. Cílevědomě směřujeme k postupnému omezování ploch brownfields na území města. Rozvojové záměry směřuje převážně na plochy brownfields s cílem omezit zábory zemědělských a lesních pozemků a zelených ploch ve městě. Územní plán vyčleňuje plochy přestavby.
|
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim ve spolupráci s firmami řeší využití starých brownfields pro realizaci nových firemních objektů, včetně kompletní infrastruktury. Brownfields jsou obsaženy v ÚPD. Ve městě všechny brownfields mají konkrétní majitele, kteří mají záměry v těchto lokalitách a postupně je realizují. Město s těmito subjekty aktivně spolupracuje a monitoruje jejich aktivity. Průběžně probíhá v rámci finančních možností města rekonstrukce komunikací i sítí a to i ve spolupráci s majiteli zařízení a sítí.
|
-
celková plocha brownfields je cca 40 ha, plocha celého zastavěného území města Chrudim je cca 828 ha. Brownfields tedy zabírají cca 4,8 % zastavěného území.
Areál bývalé Dřevovýroby Ficek
Bývalý Pivovar
VCES
bývalé vojenské DEPO
Evona - zahájení regenerace,
areál bývalých Sladoven - připravena studie využití a zahájeny projektové práce na dopravním napojení lokality.
-
|
Snažíme se přednostně nabízet znovuvyužití území před výstavbou na zelené louce. Snažíme se zvyšovat kompaktnost zástavby, využíváme stávající dopravní a technickou infrastrukturu. Cílevědomě směřujeme k postupnému omezování ploch brownfields na území města. Rozvojové záměry směřuje převážně na plochy brownfields s cílem omezit zábory zemědělských a lesních pozemků a zelených ploch ve městě. Žádný z brownfields není ve vlastnictví města a možnost je ovlivňovat je omezená. Výsledné hodnoty považujeme za příznivé, protože došlo ke zlepšení situace, zvýšil se počet revitalizovaných brownfields. Řešení této problematiky je zachyceno ve Strategickém plánu pro udržitelný rozvoj města Chrudim 2015 - 2030. Cíl B.3 - Zaručit kvalitní urbanistický rozvoj s ohledem na potenciál města a nejvhodnější strategický směr se zajištěním ochrany kulturních i přírodních hodnot území
|
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Součástí Územního plánu je i využití starých brownfields pro realizaci nových firemních objektů, včetně kompletní infrastruktury. Brownfields jsou obsaženy v ÚPD. Ve městě všechny brownfields mají konkrétní majitele, kteří mají záměry v těchto lokalitách a postupně je realizují. Město s těmito subjekty aktivně spolupracuje a monitoruje jejich aktivity. Průběžně probíhá v rámci finančních možností města rekonstrukce komunikací i sítí a to i ve spolupráci s majiteli zařízení a sítí. Příklady rekonstruovaných brownfields: SIAG CZ je významným dodavatelem komponent zařízení na výrobu takzvané „čisté energie“, vznikl na pozemku bývalé Transporty Chrudim. TMT - zrekonstruovaný brownfield firmy zabývající se Transportní a manipulační technikou, který při vyhlašování ocenění Průmyslová zóna roku 2005“ získal první místo v kategorii Brownfields roku. Pivovar – Dům pro seniory a vzdělávací centrum - uskutečněna první etapa revitalizace Nyní je připravena studie na rekonstrukci dalších 6: - VCES – bydlení v návaznosti na Městský park - proběhla první etapa revitalizace - https://www.chrudimpark.cz/
- DEPO - přesun 2 nových firem do území a přístavby k jedné stávající hale,
- areál bývalých sladoven – bydlení, administrativa
- areál bývalé Dřevovýroby Ficek - probíhá výstavba první etapy bytových domů - http://www.kopanickymlyn.cz/
- Evona - zahájení regenerace
- areál bývalých Sladoven - připravena studie využití a zahájeny projektové práce na dopravním napojení lokality
Databáze brownfields na území města je aktualizována průběžně sledováním aktivit a komunikací s majitely. Město neuvažuje realizovat investiční záměr v brownfieldech (nemáme v majetku, nemáme prozatím zájem o koupi).
|
-
cca 45 %
pro 100% brownfields plánují majitelé budoucí reálné využití, které je v souladu s ÚP
|
Součástí Územního plánu je i využití starých brownfields pro realizaci nových firemních objektů, včetně kompletní infrastruktury. Brownfields jsou obsaženy v ÚPD. Ve městě všechny brownfields mají konkrétní majitele, kteří mají záměry v těchto lokalitách a postupně je realizují.
|
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě byla vytipována lokalita, kde se předpokládá ekologická zátěž. Toto území bylo v minulosti využíváno jako sběrna odpadů, která byla z lokality již vymístěna. Lokalita se nachází v přírodní památce Ptačí ostrovy. Probíhá projekt, jehož cílem je získat data o druhu uložených odpadů a o míře a rozsahu kontaminace zemin, podzemních a povrchových vod. Na základě těchto dat budou navržena případná nápravná opatření. V roce 2015 byl dokončen projekt, jehož předmětem byla sanace ekologické zátěže velkých ohnisek znečištění v areálu bývalého strojírenského závodu Transporty a.s.. V současné době probíhá postsanační monitoring podzemních vod. Do průmyslové zóny byla provedena rekonstrukce příjezdové komunikace (včetně výkupu pozemků), vzniklo propojení mezi nově vybudovanou průmyslovou zónou a průmyslovým areálem bývalé Transporty. Pro zaměstnance byla zřízena nová linka MHD, která obsluhuje průmyslovou zónu. V průmyslové zóně západ byla vybudována plná infrastruktura. Město i městský úřad aktivně v případě zájmu spolupracuje na realizaci záměrů v těchto lokalitách a to již od projektové přípravy tak, aby nekolidovaly se zájmy města.
|
|
Město i městský úřad aktivně v případě zájmu spolupracuje na realizaci záměrů v těchto lokalitách a to již od projektové přípravy tak, aby nekolidovaly se zájmy města.
|
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Po dobu životnosti zajišťujeme řádnou údržbu, opravy a modernizace stávajícího bytového fondu a občanské vybavenosti v majetku města. Provádíme řádnou údržbu, opravy a modernizace komunikací a inženýrských sítí, které jsou v majetku města po celou dobu jejich životnosti. K obnově využíváme jak prostředky z vlastního rozpočtu, tak externí dotace. Obnova infrastruktury je prováděna ve spolupráci s veřejností.
|
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim postupně zpracovává kompletní projekty na regeneraci jednotlivých sídlišť za účasti veřejnosti. Studie jsou zveřejněny na internetu. Město Chrudim je vlastníkem celkem 467 bytů, které se nacházejí v bytových domech ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví města Chrudim. Město Chrudim zároveň tento bytový fond spravuje. Správou bytového fondu se rozumí zajišťování související s administrativní a operativní činností. Administrativní činnost představuje úkony ekonomického charakteru (stanovení nájemného a jeho inkasa, vč. vymáhání nedoplatků, rozúčtování nákladů na služby poskytované s užíváním bytu, vedení agendy spojené s provozem a správou bytového fondu, zpracování podkladů pro daně a poplatky a jejich úhrada) a právního charakteru (uzavírání nájemních smluv). Operativní činností se rozumí agenda v oblasti technické (objednávání, přejímání a kontrola oprav bytového fondu, zabezpečování povinných revizí, odborných prohlídek či zkoušek, vypracovávaní návrhů na provedení rozsáhlejších oprav bytového fondu či jeho rekonstrukcí a modernizací) a v oblasti provozní (fyzické předávání a přejímání bytů, zajišťování běžné havarijní údržby bytového fondu, zabezpečení dodávek všech médií, zabezpečení úklidu společných prostor v domě).
V letech 2015 – 2018 bylo z rozpočtu města regenerováno cca 28 bytů.
V rámci města i celého regionu napomohly prostředky z EU prostřednictvím projektu IPRM k revitalizaci komplexního územního celku – lokality pod nádražím. Celkově zde došlo ke zlepšení životní úrovně obyvatel, nejen dotčených bytových domů, ale všech, kteří v lokalitě nejen žijí, ale i do lokality přicházejí. V rámci regenerace bytových domů bylo především hleděno na dosažení energetické úspory, čehož bylo bezesporu dosaženo. Bytové domy nejen ve vlastnictví města, ale i ve vlastnictví SVJ, dostály prodloužení životnosti a celkové modernizace. V rámci revitalizace veřejných prostranství vznikla dvě nová dětská hřiště, prostory pro odpočinek i nová parkovací stání.
Od poloviny roku 2008, kdy vzniklo oddělení správy bytového a nebytového fondu, jako součást Odboru správy majetku, které spravuje mimo jiných i bytový fond města Chrudim, se situace bytového fondu města Chrudim oproti předcházejícím letům podstatně zlepšila. V současné době jsou však stále limitujícím faktorem dalšího zlepšování stavu bytového fondu omezené finanční prostředky v rozpočtu OSM na kalendářní rok.
V objektech vlastněných městem se snažíme průběžně snižovat jejich energetickou náročnost a to vždy k přihlédnutím k ekonomické rentabilitě (fotovoltaika, pravidelný monitoring spotřeb apod.)
|
-
5,6% bytů ve vlastnictví města a 3,6% OV ve vlastnictví města
|
Po dobu životnosti zajišťujeme řádnou údržbu, opravy a modernizace stávajícího bytového fondu a občanské vybavenosti v majetku města. Provádíme řádnou údržbu, opravy a modernizace komunikací a inženýrských sítí, které jsou v majetku města po celou dobu jejich životnosti. K obnově využíváme jak prostředky z vlastního rozpočtu, tak externí dotace. Obnova infrastruktury je prováděna ve spolupráci s veřejností.
|
Co konkrétně město z uvedených dokumentů a záměrů
realizovalo za poslední 3 roky? Doplňte prosím případně odkazem.
Jak sleduje
Město při regeneraci domů a bytů ve svém vlastnictví kriterium výraznějšího
snížení energetické náročnosti objektů? Sleduje také při regeneracích využití v
místě dostupných obnovitelných zdrojů energie? Sleduje město u projektů obnovy
kromě výše investičních nákladů také budoucí provozní náklady? Požaduje město
ve svých projektech zpracování projektové dokumentace v metodě BIM?
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim má celkem 65 hřišť. Z toho je 36 dětských hřišť (plocha o jednom či více hracích prvků, jako je kolotoč, skluzavka, houpačka apod., nebo sestava). Z toho je 29 sportovních hřišť (plocha asfaltová, mlatová, antuková pro kopanou, tenis, košíkovou, volejbal, nohejbal apod.) Rekonstrukce dětských hřišť probíhá za účasti veřejnosti.
Město Chrudim disponuje několika pasporty: - zeleně – projekt péče o stromy, na základě jehož se provádí kácení, zdravotní řezy stromů, náhradní výsadba apod.
- komunikací (ulic a chodníků) – je k dispozici na OD
- mostů – k dispozici na OIN – provádí se kontrolní prohlídky, opravy a údržby mostů atd.),
- dále pak existují inventarizační seznamy technického vybavení města (lavičky, koše apod. Na základě těchto seznamů je vyhodnocováno stáří, technická zastaralost atp. a průběžně jsou přijímána opatření k zlepšení technického stavu tohoto vybavení. Samozřejmostí jsou pravidelné revize.
- Bezdrátový varovný systém – provozují TS
- Veřejné osvětlení, světelná signalizace – revize a údržby provádějí TS
- Plán zimní údržby chodníků a místních komunikací – TS
- Plán letní údržby chodníků a místních komunikací – odplevelování, ruční mytí chodníků, strojní čištění místních komunikací, vysavač na psí exkrementy, údržba a obnova vodorovného a svislého dopravního značení na místních komunikacích
- Úklid a údržba hřbitovů a kašen ve městě
|
-
ano
Počet km nových a regenerovaných silnic spravovaných městem
2020 - opraveno 2,9255 km - poměr 2,04%
2021 - opraveno 2,61 km - poměr - 1,82%
Počet nových a regenerovaných chodníků spravovaných městem
2020 - opraveno 3,099 km - poměr 2,16% 2021 - opraveno 1,2671 km - 0,88%
Délka cyklostezek a cyklotras na území města 2016 - opraveno 0,235 km 2017 - opraveno 0,07 km 2021 - opraveno, nově vybudováno 9,3 km - 6,48%
|
Probíhá pravidelná obnova komunikací a inženýrských sítí, kterou každý rok pravidelně koordinujeme se všemi správci sítí. Toto provádíme nejenom pro akce v daném roce, ale i s výhledem na 2 - 4 roky dopředu. Připravujeme rekonstrukce celých ulic včetně kompletních sítí a to i včetně mobiliáře. V nových lokalitách potom dbáme na dostatečnou kapacitu a kvalitu všech sítí, které budují jednotliví developeři.
|
Sleduje
město při obnově technického vybavení snížení energetické náročnosti (např.v
případě veřejného osvětlení), příp.dopady na modrozelenou infrastrukturu
(zpevněné plochy s možností zasakování dešťových vod v místě, apod.)?
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
Město se dlouhodobě zabývá problematikou protipovodňových opatření (ve spolupráci s dotčenými subjekty). Máme vypracovaný digitální povodňový plán města a v současné době je v realizaci projekt zaměřený na modernizaci stávajícího varovného systému, uvedení do provozu protipovodňového varovného a
informačního systému pro město Chrudim a doplnění digitálního povodňového
plánu.
a schválený plán Adaptace města Chrudim na klimatické změny.
|
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město ve spolupráci s Povodím Labe nyní
zapracovává do územního plánu protipovodňová opatření navržená povodím tak, aby
tyto stavby byly veřejně prospěšnými stavbami a mohlo tak lépe dojít k
realizaci těchto opatření v budoucnosti.
Město má zpracován digitální povodňový plán. V současné době se připravuje nový Protipovodňový varovný a informační systém města Chrudim Předmětem projektu je modernizace
stávajícího varovného systému, uvedení do provozu protipovodňového varovného a
informačního systému pro město Chrudim a doplnění digitálního povodňového
plánu. Hlavním cílem projektu je zvýšení a zlepšení celkového systému povodňové
služby a preventivní protipovodňové ochrany a tudíž zajištění bezpečnosti
obyvatel a ochrany jejich majetku.
|
|
V realizaci je projekt, jeho cílem je modernizace
stávajícího varovného systému, uvedení do provozu protipovodňového varovného a
informačního systému pro město Chrudim a doplnění digitálního povodňového
plánu.
|
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má zpracován dokument Adaptační strategie města Chrudim na klimatickou změnu. V územním plánu se počítá se zasakováním ze staveb v nově budovaných lokalitách. Snažíme se naplňovat dílčími aktivitami Adaptační strategii města např.:
|
|
Město má zpracován dokument Adaptační strategie města Chrudim na klimatickou změnu. V územním plánu se počítá se zasakováním ze staveb v nově budovaných lokalitách.
|
Jaký projekt byl na základě uvedené strategie realizován
za poslední 3 roky?
Zahrnují
dokumenty města manuál pro modrozelenou infrastrukturu?
|