4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Vzhledem
k tomu, že město nevlastní, tudíž neprovozuje MHD, tuto problematiku řeší
s koordinátorem
veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. KOVED. Od 1. ledna 2021 došlo ke změně
autobusových přepravců pro Zlínský kraj, čímž také došlo k obnovení vozového
parku v regionu, který je v dané chvíli kvalitní, prakticky všechny vozy jsou
nízkopodlažní, co se týká kvality přepravy osob došlo ke skokovému zlepšení
stavu. Oblast Rožnovska obsluhují tito autobusoví dopravci: ARRIVA Morava a.s.,
ARRIVA autobusy a.s., TQM – holding s.r.o., Transdev Morava s.r.o., ČSAD Frýdek
– Místek, a. s., Z-Group bus, a. s. a ČSAD Havířov, a. s. a dále tito vlakoví
dopravci České dráhy, a. s, a Arriva vlaky, s. r. o. Všechny autobusy
obsluhující město jsou nízkopodlažní, pouze tři z nich jezdí na alternativní
pohon, zbývající jezdí na naftu, nicméně jsou nízkoemisní s průměrným stářím
kolem 4 let.
Významnou službou v
rámci městské dopravy je tzv. „Senior taxi“, služba, která je k dispozici občanům,
držitelům „Rožnovské seniorské karty“, starším 65 let již od roku 2018. Smlouva
na tuto službu je uzavřena do 30. června 2023.
Co se týká bezbariérovosti, tak město má od roku 2010 zpracován
Generel bezbariérových tras, který slouží jako koncepční materiál pro další
rozhodování v oblasti realizace bezbariérových tras na území města Rožnova pod
Radhoštěm. Město při rekonstrukcích a výstavbě nových chodníků a přechodů pro
chodce dbá na to, aby tyto byly tvořeny bezbariérově s ochrannými
bezpečnostními prvky. Město dále postupně
upravuje veřejný prostor pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace Bezbariérový přístup ke službám:
Sociální služby KP: Rožnov pod Radhoštěm (roznov.cz) . Na všech
veřejných parkovištích jsou zřizována vyhrazená parkovací místa pro osoby s postižením,
držitele průkazu ZTP/P, tito dále mají možnost požádat o zřízení vyhrazeného
stání pro svá motorová vozidla.
V okolí Rožnova pod Radhoštěm je hustá síť cyklotras, na
které navazují cyklotrasy a cyklostezky v intravilánu města. Městem vede
„Cyklostezka Bečva“, která umožňuje dobrou prostupnost města pro cyklisty ve
směru východ-západ, pouze na ulici Tyršovo nábřeží je v blízkosti pozemní
komunikace, jinak vede mimo pozemní komunikace. Cyklotrasy vedou po
komunikacích v ulicích Radhošťská, Dolní Paseky, Hradišťko, 5. května,
Nádražní, Videčská, Bayerova, Tylovice, Kramolišov, Na Končinách, Uhliska. Na
ulici Palackého ve směru na Masarykovo náměstí je cyklopruh, využívané jsou podjezdy
pro cyklisty pod u horního mostu na ulici Palackého. Na komunikacích ve městě
jsou dále namalovány piktogramové koridory pro cyklisty, které zpřehledňují a
usnadňují pohyb cyklistů po městě. V rámci rozšíření cyklotras ve městě se
připravuje projekt tzv. „Rožnovská cyklošvestka“, která bude spojovat pravý a
levý břeh řeky. Bečvy. Oblast Rožnovska je jedna z nejrozvinutějších
cykloturistických tras v rámci Zlínského kraje.
Město Rožnov má zpracován
Plán udržitelné mobility města
(2021)“, Strategický plán rozvoje města (2021–2030), Územní plán Rožnova pod
Radhoštěm ve znění změny č. 2 s účinností od 11. 3. 2017 (v přípravě je
nový územní plán), Generel dopravy města Rožnov pod Radhoštěm (2015), Generel
bezbariérových tras města Rožnov pod Radhoštěm (2010). Chystá se zpracování Strategie bezpečnosti silničního
provozu města“, která navazuje na „Národní strategii bezpečnosti silničního
provozu“ a „Krajskou strategii bezpečnosti silničního provozu – Zlínský kraj“.
|
Město neprovozuje vlastní MHD, což není u municipality této velikosti nutně potřebné. Vyžaduje to však větší úsilí při jednání s krajem při zajištění obslužnosti z hlediska plošného (docházková vzdálenost na zastávky) i časového (dostupnost VHD po celý den a ve všechny dny v týdnu). Jedna z linek má vnitroměstský charakter a zajišťuje obslužnost čistě v rámci města. Pokud nedojde v dohledné době k zavedení vlastní MHD, bylo by vhodné vytvořit alespoň "souborný JŘ" a přes něj komunikovat občanům veřejnou dopravu, zejména pro spojení z centra do místních částí. Nevýhodou je totiž, že spoje shodného směru (po území města) jsou běžně roztříštěny do dvou nebo tří linek. Zlepšení je možné dosáhnout také v oblasti realizace P+R služeb v oblasti vlakového a autobusového nádraží. Možnost pohodlně zaparkovat by umožnila při cestách do vzdálenějších cílů využít přestupu na VHD.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Infrastruktura
pro pěší: Při
rekonstrukcích nebo nové výstavbě komunikací pro pěší, vč. přechodů pro chodce
(místa pro přecházení) jsou dodržovány všechny obecně závazné technické
požadavky na dané stavby, vč. jejich nasvětlení. Zvláštní důraz je kladen také
na bezbariérovost komunikací (ochranné bezpečnostní prvky, varovné pásy,
snížené obruby). Městský park, který je
součástí centra města je také dostupný ze všech stran i pro handicapované
občany. Postupně jsou nově budovány chodníky v lokalitách, ve kterých
chybí. V roce 2019–2021
došlo k vybudování nebo k opravám: Světelné
signalizační zařízení přechodu u knihovny Přechod pro
chodce ul. Partyzánská Prodloužení
chodníku ul. Partyzánská Chodník na ul.
Palackého k mostu u Eroplánu Úprava
komunikace a chodníků před ZŠ 5.května na ul. Horská Chodník
Tylovice-Hážovice, úsek 1 Rekonstrukce
chodníku na ul. Kulturní nad restaurací Láz Oprava nátěru
a povrchu lávky pro pěší Oprava
chodníků – úseky č. 4, č. 5 a č. 6 v parku Oprava
chodníku ve vnitrobloku na ul. Partyzánská č. 1005–1008 Oprava
chodníků v parku - 3.etapa Oprava
chodníků ul. Kulturní – Vítězná a Svazarmovská/1.máje Oprava
chodníku ul. 1. máje, areál Tesla Oprava
chodníku na ulici Horská Oprava
chodníku na ul. Partyzánská Oprava
chodníku na ul. Kulturní u podchodu Oprava
chodníku na ul. Julia Fučíka Oprava
chodníku č. 1 (úsek 1) v parku V roce
2022 Oprava chodníků
na ul. Pod Hrází Oprava
chodníků v dolním parku – ČÁST 1 2. Oprava
chodníku, schodiště na hřbitově Láň Parkoviště pro
postižené: Na všech
veřejných parkovištích jsou zřizována vyhrazená parkovací místa pro osoby s
postižením, držitele průkazu ZTP/P. Občané mají možnost požádat o zřízení vyhrazeného stání pro
osoby těžce zdravotně postižené. V průměru je podáno ročně do 10 žádostí.
Žádost je schvalována odborem správy majetku, který stanoví místo v blízkosti
pobytu postiženého, odbor dopravy poté na základě žádosti schválí umístění dopravního
značení a zvláštní užívání na dané komunikaci, parkovišti. Cyklistická
doprava:
Město Rožnov je napojeno na celostátní síť cyklistických tras
prostřednictvím cyklotrasy II. kategorie – trasy č. 46 a Cyklostezky Bečva. V
okolí města je hustá síť cyklotras IV. třídy. Tyto cyklotrasy mají význam
zejména pro cykloturistiku. Cyklostezka Bečva, která vede podél toku Rožnovské
Bečvy, je s výjimkou úseku v ul. Tyršovo nábřeží bez přítomnosti motorové
dopravy. Cyklotrasy vedou po komunikacích v ulicích Radhošťská, Dolní Paseky,
Hradišťko, 5. května, Nádražní, Videčská, Bayerova, Tylovice, Kramolišov, Na Končinách,
Uhliska. Cyklisté nevyužívají pro pohyb po městě na kole pouze značené
cyklostezky a cyklotrasy, ale i další dopravní komunikace, včetně chodníků.
V Rožnově jsou
na některých komunikacích namalovány piktogramové koridory pro cyklisty, které
zpřehledňují a usnadňují pohyb cyklistů po městě (ulice 1. máje, Bayerova,
Pletařská a Maria Kotrby). Tyto jsou pravidelně obnovovány – zvýrazňovány. Pro
usnadnění pohybu cyklistů po městě byly také vybudovány dva podjezdy pod
komunikacemi, které spojují centrum města s průtahem silnice I/35. Jedná se o
podjezd pod silničním mostem v ul. Palackého – „U Eroplánu“ a podjezd pod
mostem v ul. Nádražní – „U Janíka“. V rámci
rozšíření cyklotras ve městě se připravuje projekt tzv. „Rožnovská cyklošvestka“. Okruh zahrnuje část ulice 5. května od kruhového
objezdu u prodejny po křižovatku se silnicí I/35, navazující ulici Nádražní po
křižovatku s ulicí Pionýrskou, variantně až po ulici Sokolskou, průjezd
Masarykovým náměstím na ulici Palackého. Dále pokračuje městským parkem na
lávku u knihovny, opětovně překonává silnici I/35 a pokračuje ulicí Bezručovou
a Hradišťko k výchozímu kruhovému objezdu u prodejny Penny. Vyřešením Rožnovské
švestky a realizací navržených opatření město významně podpoří cyklistickou
dopravu, jedná se o klíčová opatření po zajištění bezpečné cyklistické dopravy
po městě. Pro cyklistu musí být možné na Švestku nejen najet, ale také ji
bezpečně a pohodlně opustit a pokračovat k cíli své cesty. Místa napojení a
průjezdů musí být bezpečná, přehledná pro všechny účastníky provozu, obousměrná
a pohodlná pro průjezd na kole (není přípustné vyvolané převádění kola chůzí).
Projekt byl představen a diskutován s občany města v rámci veřejné
debaty s občany k cyklodopravě ve městě v květnu 2021. Ve městě jsou
zřízena 2 odpočinková místa u cyklostezky, a to u Eroplánu a u Bučiského mostu.
Stojany na kola jsou u všech budov v majetku města, vč. škol a školek. Na
základě požadavků se průběžně doplňují.
Turistické informační centrum
Rožnov pod Radhoštěm nabízí v době hlavní turistické sezóny (od 1.5. do 30.9.)
možnost zapůjčení 5 jízdních kol, 4 elektrokol a 2 koloběžek.
|
-
víc než 50
Město má zpracovaný Generel bezbariérových
tras na území města Rožnov pod Radhoštěm z roku 2010, který slouží jako
koncepční materiál pro další rozhodování v oblasti realizace bezbariérových
tras na území města Rožnova pod Radhoštěm File.ashx
(roznov.cz), D:\Rožnov
pod Radhoıtìm\roznov_bg\Rožnov V1_CB.dwg Trasa A2500 (1), 00_Přehledný
výkres tras (roznov.cz). V generelu bylo navrženo 10 hlavních bezbariérových
tras, které mají zajišťovat dostupnost významných cílů v intravilánu města i
spojení meziměstské pěší s obcí Vigantice nebo veřejnou
dopravou v rámci regionu a České republiky. Trasa A – Rožnov p. R.,
centrum – Tylovice – Hážovice – (Vigantice) Trasa B – Rožnov p. R.,
centrum – ŽST, Autobusové nádraží Trasa C – Rožnov p. R.,
centrum – Valašské muzeum v přírodě Trasa D – Rožnov p. R.,
centrum – Poliklinika Trasa E – Rožnov p. R.,
centrum – Domov důchodců Trasa F – Rožnov p. R.,
centrum – ZŠ Praktická – Zimní stadion Trasa G – ŽST, Autobusové
nádraží – Bazén – Gymnázium, Koryčanské Paseky Trasa H – ŽST, Autobusové
nádraží – Domov Kamarád Trasa I – ŽST, Autobusové
nádraží – Finanční úřad Trasa J – Rožnov p. R.,
centrum – ZŠ 5. května Plně bezbariérovými jsou
trasy B, C, E, F a trasa I. Trasa A,
která vede z centra města do Tylovic a Hážovic je ve výstavbě,
téměř před dokončením, kdy chybí poslední úsek, který by měl být hotov v měsíci
říjnu 2022, taktéž realizace trasy H proběhne v roce 2022. Trasa D je také
bezbariérová, avšak parkovací stání pro držitele karet ZTP/P před lékárnou,
resp. u vchodu do polikliniky je třeba zrekonstruovat. Trasy G a J nejsou v současné
době plně bezbariérové, kdy chybí některé sjezdy, povrchy jsou nerovné.
Město při rekonstrukcích a výstavbě nových
chodníků a přechodů pro chodce dbá na to, aby tyto byly tvořeny bezbariérově
s ochrannými bezpečnostními prvky. Město má zpracovaný pasport komunikací,
avšak tento je nutno aktualizovat, pasport chodníků, přechodů pro chodce, ať již
osvětlených nebo neosvětlených k dispozici nemá, ale dochází k posunu
v tom, že na pasportu komunikací se začalo intenzivně pracovat. Vzhledem
k tomu, že v letech 2019–2022 dochází k významnému posunu ve
stavbě chodníků na území města, lze říct, že tato situace se téměř skokově
zlepšuje. Odhadem lze uvést, že více než 50 % chodníků je v současné době
bezbariérových.
-
50+
V okolí
Rožnova pod Radhoštěm je hustá síť cyklotras IV. třídy, na které navazují
cyklotrasy a cyklostezky v intravilánu města. Městem vede „Cyklostezka Bečva“, která umožňuje
dobrou prostupnost města pro cyklisty ve směru východ-západ, vede podél toku
Rožnovské Bečvy a jen s výjimkou úseku na ulici Tyršovo nábřeží je bez
přítomnosti motorové dopravy. Celková délka cyklostezky na území města Rožnov
p. R. je 4 467 m. Cyklotrasy
vedou po komunikacích v ulicích Radhošťská, Dolní Paseky, Hradišťko, 5.
května, Nádražní, Videčská, Bayerova, Tylovice, Kramolišov, Na Končinách,
Uhliska.
V roce
2019 byl vybudován pruh pro cyklisty na ul. Palackého ve směru na Masarykovo
náměstí a byl také vybudován podjezd pro cyklisty pod silnicí III. třídy na ul.
Palackého – horní most. Oblast
Rožnovska je jedna z nejrozvinutějších cykloturistických tras v rámci
Zlínského kraje.
Město Rožnov pod Radhoštěm zatím nesleduje poměr cyklostezek (dělených,
společných, cyklopruhů) k délce komunikací na území města. Vzhledem k tomu,
že na jaře 2022 byl vysoutěžen nový dodavatel geografického informačního
systému (GIS), společnost T-mapy, budou postupně do této aplikace zaváděny veškeré
komunikace nacházející se na území Města Rožnov pod Radhoštěm, z čehož bude následně zřejmý poměr jednotlivých druhů komunikací.
|
Město začalo v posledních letech
daleko více vnímat potřebu úprav chodníků a přechodů pro osoby s omezenou schopností
pohybu a orientace a na narůstající počet seniorů, tudíž při všech úpravách,
opravách a výstavbě nové dopravní infrastruktury klade důraz na bezbariérovost a ochranné
bezpečnostní prvky. V posledních 3 letech došlo k významným opravám
chodníků v rámci města, a tyto všechny jsou již bezbariérové.
Při výstavbě nových parkovišť jsou zřizována vyhrazená
parkovací místa pro osoby s postižením. Držitelé průkazu ZTP/P mají
možnost požádat o zřízení vyhrazeného stání pro osoby těžce zdravotně
postižené.
Ve městě nejsou vyhrazené jízdní pruhy ani
není preferována autobusová doprava na světelných křižovatkách. MHD Rožnov pod
Radhoštěm vlastní nemá.
Oblast Rožnovska je jedna z nejrozvinutějších
cykloturistických tras v rámci Zlínského kraje. Městem prochází „Cyklostezka
Bečva“, která vede podél toku Rožnovské Bečvy ve směru východ – západ,
a na kterou navazují cyklotrasy do okolí města. Připravuje se projekt „Rožnovská
cyklošvetka“, která vytvoří bezpečné cyklistické spojení v centru města
v dopravně nejvytíženější oblasti (křižovatky se silnicí I/35 „U Janíka“ a
u knihovny, ul. 5. května, Nádražní apod.).
|
Situace v oblasti budování infrastruktury vychází z koncepčních dokumentů, je patrný progres. Ten však není doposud kvantifikovaný, což se připravuje až v rámci nového městského GIS. Bylo by vhodné pořídit data v takové podobě, aby bylo možné datovou řadu zpětně dopočítat alespoň od roku 2019.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město aktivně podporuje budování
doprovodné infrastruktury ať se to týká stojanů na kola v rámci města,
nebo také laviček k odpočinku. Doplňuje a obměňuje stojany na kola,
lavičky a odpadkové koše dle požadavků veřejnosti, škol a úřadů. Vybavení
doprovodnou infrastrukturou (např. stojany na kola) je umístěno u významných
občanských budov (např. úřady). Stojany na kola se nacházejí u všech čtyř budov
Městského úřadu (Masarykovo náměstí, budova Stefania, Letenská a budova městské
policie Čechova) a také u všech základních a mateřských škol, u polikliniky,
kina, knihovny, zimního stadionu, sběrného dvoru, hřbitova na Láni,
nízkoprahového centra na ulici Zemědělská, u Jurkovičovy rozhledny a u bytových
domů, kde jsou v režii správců budov. Stojany na kola se nacházejí také v
průmyslové zóně města, v omezeném počtu také v areálu autobusového a vlakového
nádraží. Uzamykatelné klece pro veřejnost na území města instalovány nejsou. Opravy
a výměny stojanů, laviček, odpadkových košů má v gesci odbor správy
majetku MěÚ Rožnov pod Radhoštěm. Město postupně upravuje veřejný prostor pro osoby se sníženou
schopností pohybu a orientace. Na webových stránkách města jsou informace pro
osoby, které mají problémy s mobilitou – vozíčkářům, seniorům nebo
maminkám s kočárky. V sekci Sociální služby – Pro zdravotně postižené
– Bezbariérový přístup ke službám jsou uvedeny odkazy a kontakty na poskytované
služby (bankomaty, supermarkety, stravování, ubytování, bezbariérové WC, muzea,
kultura, sportoviště, úřady, instituce a firmy). Rovněž
i mapa bezbariérových míst.
Bezbariérový
přístup ke službám: Sociální služby KP: Rožnov pod Radhoštěm (roznov.cz) Tam,
kde bezbariérový přístup není je tato skutečnost řešena náhradním způsobem,
např. zvonkem přivolávajícím pomoc.
|
-
víc než 50
VVšechny budovy v majetku města jsou
vybaveny cyklistickou infrastrukturou (stojany na kola). U budov základních
škol, které jsou v majetku města je potřeba ke stávajícím stojanům doplnit
stojany, jelikož se ukázalo, že dochází k většímu využívání jízdních kol k cestám
do školy. Město tuto situaci řeší, např. u ZŠ Videčská se plánuje umístit
uzamykatelné stání pro jízdní kola.
Průběžně dochází k doplňování a opravám
doprovodné infrastruktury pro pěší a cyklisty ve městě, jakož
k rozšiřování bezbariérových přístupů při rekonstrukcích chodníků,
prostranství a budov. Pro pěší turisty je instalováno dostatečné množství laviček
k odpočinku, a to v blízkosti řeky Bečvy, a především v parku,
který navazuje na Valašské muzeum v přírodě.
|
Město Rožnov postupně obnovuje a doplňuje
infrastrukturu pro pěší a cyklisty, a to jak z vlastní iniciativy, tak i
na podněty občanů, kteří mohou své připomínky kdykoliv uplatňovat na odboru
správy majetku, ať již osobně, prostřednictvím emailů, či přes aplikaci mobilní
rozhlas.
Trend v oblasti bezbariérovosti je
pozitivní, má zvyšující tendenci. V rámci rekonstrukcí či nových staveb
probíhají bezbariérové úpravy automaticky. Žádosti a návrhy občanů jsou
posouzeny a jsou-li oprávněné, dochází k realizaci a úpravě na bezbariérovost.
|
Město má vybaveny budovy možností zaparkovat kolo. Dostupnost je průběžně sledována a reaguje se na změny v poptávce. nicméně hodnota indikátoru není doposud plně kvantifikována.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod
Radhoštěm neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu. MHD je suplována provozem
regionální linkové dopravy (Dolní Paseky, Horní Paseky, Koryčanské Paseky),
proto město není schopno přímo ovlivnit komfort ve veřejné dopravě pouze
v připomínkových řízeních s krajským koordinátorem (KOVED, Zlín). Město
připomínkuje také dostatečný počet linek ať již autobusových nebo vlakových k zajištění
bezproblémové veřejné dopravy ve městě a do okolních obcí. Od 1. ledna
2021 došlo ke změně autobusových přepravců pro Zlínský kraj, čímž také došlo
k obnovení vozového parku v regionu, který je v dané chvíli
kvalitní, prakticky všechny vozy jsou nízkopodlažní, co se týká kvality
přepravy osob došlo ke skokovému zlepšení stavu. Průměrné stáří autobusů
je kolem 4 let. Autobusové linky, které plní charakter MHD začínají a končí na
autobusovém nádraží, které je v těsném kontaktu s železniční stanicí. Jedná se o lokalitu Dolní Paseky – 7 zastávek
na území města, Koryčanské Paseky – 5 zastávek na území města a Horní Paseky –
7 zastávek na území města. Autobusové zastávky jsou průběžně rekonstruovány.
Významnou službou
v rámci městské dopravy je tzv. „Senior taxi“, služba, která je
k dispozici občanům, držitelům „Rožnovské seniorské karty“, starším 65 let
již od roku 2018. Smlouva na tuto službu je uzavřena do 30. června 2023, a to
každý pracovní den od 6 do 14 hodin a je nutné si ji objednat telefonicky
prostřednictvím dispečinku pro tuto službu. Na cesty k lékařům,
na hřbitovní místa, pošty, nádraží, do supermarketů, do míst poskytování
nezbytné péče o tělo nebo také k budovám Městského úřadu Rožnov pod Radhoštěm
může být s držitelem seniorské karty přepravována 1 osoba
jako doprovod, spoluzavazadla, skládací invalidní vozíky, francouzské hole.
Poplatek za přistavení vozidla ve výši 20 Kč platí držitel seniorské karty, Město
Rožnov platí ujeté kilometry 65 000 Kč měsíčně. V měsících září až
listopadu 2021 byla provozní doba zkušebně rozšířena do 16 hodin, kdy město
navíc za každý měsíc zaplatilo 23 000 Kč. Podle statistiky jízd je zřejmé,
že tato služba je využívána téměř na 100 %.
|
-
90%
Vzhledem k tomu, že město
MHD neprovozuje, nemůže přímo ovlivnit nízkopodlažní vozidla ve veřejné dopravě, nicméně se změnou autodopravců od 1. 1. 2021 došlo ke skokovému zlepšení stavu kultury cestování.
|
Přestože město neprovozuje MHD a nemůže tak
přímo ovlivnit vozový park dopravce, tak od 1.1.2021 došlo ke skokovému
zlepšení autobusů, které obsluhují městské linky. Všechny jsou nízkopodlažní,
což přispívá k lepšímu komfortu především starším, méně mobilním občanům,
ale také maminkám s kočárky, které autobusovou dopravou také jezdí.
Každoročně dochází ke schůzkám s koordinátorem Zlínského kraje KOVED, kdy
jsou ze strany města připomínkovány jízdní řády.
Velmi se osvědčila také služba „Senior
taxi“, která je mezi seniory, držiteli „Rožnovské seniorské karty“ velmi
oblíbená a téměř ze 100 % využívána.
V nově vypracovaném „Plánu udržitelné
mobility“ byly stanoveny priority v oblasti dopravy, kdy jednou z nich
je zavedení MHD v Rožnově pod Radhoštěm.
|
V oblasti VHD město těží z rozhodnutí učiněných krajem, jakožto objednatelem autobusové dopravy. Ve své působnosti zřídilo navíc speciální taxi pro seniory. Autobusové a vlakové nádraží se ve městě nacházejí ve společné lokalitě již historicky, umožňují vzájemnou vazbou obou druhů dopravy již od 60. let minulého století.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Parkování
ve městě je jedním z nejdůležitějších problémů, které město trápí. V nově vypracovaném „Plánu udržitelné mobility“
je v analytické části podrobně popsán současný stav parkování ve městě https://www.roznov.cz/html/soubory/pum/
a v návrhové části jsou pak uvedeny 4 režimy parkování, které by přispěly
ke zlepšení dané situace (rezidenční stání, návštěvnické stání krátkodobé,
návštěvnické stání dlouhodobé a volné stání). Tyto návrhy budou následně řešeny
pracovníky městského úřadu.
Město
vlastní 8 parkovacích automatů, jejichž prostřednictvím je zpoplatněno
parkování na Masarykově náměstí (3 automaty), parkoviště u pošty, v Pivovarské
ulici, v Sokolské ulici, v ul. Pionýrská a v ul. Palackého. Taktéž je
zpoplatněno parkování u Valašského muzea v přírodě a u polikliniky v ul.
Letenská, avšak až po třech hodinách stání. Ostatní parkoviště jsou bezplatná. Téměř
všechny parkovací automaty umožňují placení kartou i prostřednictvím sms. Vzhledem
k akcím ve Valašském muzeu v přírodě s očekávaným větším nájezdem návštěvníků
jsou v případě potřeby organizována dočasná parkoviště v ulicích města.
Problémem zůstává parkování na
sídlištích, které se průběžně řeší vybudováním nových parkovacích stání (ulice
Horská – nová parkovací místa vybudována v roce 2019, ulice Vítězná – nová
parkovací místa vybudována v roce 2021). Na ulici Kulturní jsou postaveny
dvoupatrové garáže, kdy poptávka převyšuje nabídku.
Z „Plánu udržitelné mobility“
také vzešla potřeba budovat systémy parkovišť P+R, B+R a K+R, a to zejména u železničních stanic s
intervalovou dopravou, na okrajích města, je nutno propojit veřejnou dopravu s individuální prostřednictvím systémů typu
B+R, P+R. V současné době jsou tyto druhy parkování pouze v omezeném množství
(P+R v blízkosti autobusového a vlakového nádraží jsou pouze malá
parkoviště, K+R do areálu autobusového a vlakového nádraží je povolen vjezd,
místo na vystoupení a nastoupení osob je omezeno a B and R zřízeno není, ale v areálu
autobusového a vlakového nádraží jsou zřízeny stojany pro kola, opět omezeně).
Pěší zóny ve městě Rožnov pod
Radhoštěm nejsou.
U všech budov
Městského úřadu se nacházejí stojany na kola. Taktéž u všech budov v majetku
města jsou stojany umístěny.
Na webové stránce http://www.strategieroznov.cz/ jsou přehled všech
investičních akcí. Z tohoto je zřejmé, které akce v rámci nejen
dopravy jsou již ukončené, které jsou právě dělány a které město do budoucna
připravuje.
|
|
Velkým problémem města je především parkování na
sídlištích, což občané, obyvatelé sídlišť vnímají jako největší problém. V posledních
třech letech došlo k částečnému zlepšení na ulici Vítězná a na ulici Horská.
S výstavbou nové prodejny na ulici Meziříčská také došlo k částečnému
zlepšení, jelikož občané začali parkovat na jejím parkovišti. Vzhledem k tomu,
že byl vypracován „Plán udržitelné mobility“ a aktualizován „Strategický plán
města“ na další období, kde byly vytyčeny mimo jiné i priority v oblasti parkování,
lze předpokládat, že město se bude touto problematikou aktivně zabývat. Taktéž otázkou
parkování v blízkosti autobusového a vlakového nádraží je třeba se zabývat,
a to nejen pro motorová vozidla, ale také pro parkování jízdních kol.
|
Parkování na sídlištích je bolestí mnoha měst a s tím se potýká také Rožnov. Nedostatečně je zatím řešena možnost zaparkovat v prostoru autobusového a vlakového nádraží, takže je obtížný přestup na veřejnou dopravu např. při cestách do vzdálenějších cílů.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Město Rožnov pod
Radhoštěm v současné době neprovozuje vlastní městskou dopravu. Po městě se lze
přepravovat pouze meziměstskými spoji, které nejsou primárně určeny pro pohyb
po městě a jejich vedení a časovou polohu stanovuje Zlínský kraj jako
objednatel, i když město na pravidelných schůzkách svoje požadavky s ním řeší.
Plošná obsluha území města, a zejména
významných oblastí, není adekvátně zajištěna. Hlavním cílem by mělo být snížení
podílu individuální motorové dopravy ve prospěch dopravy veřejné nebo
nemotorové (cyklistické, pěší). Vedení linek MHD má být v rámci možností přímé
bez zbytečných zajížděk. Plán udržitelné mobility v akčním plánu stanovil priority
týkající se zavedení MHD. V první fázi zavedení MHD se dvěma linkami, s tím,
že tyto linky pravidelně pojednou do důležitých cílů a určit časové polohy
jízdních řádů s ohledem na návaznou dopravu. Vzhledem k velikosti města je
nutno zvolit takový interval, který bude finančně udržitelný a zároveň nabídne
cestujícím dostatečně časté spojení, aby se jim vyplatilo na spoj městské
dopravy počkat.
Další možností snížení individuální
automobilové dopravy je regulace parkování motorových vozidel v nejvíce
exponovaných částech města, což je centrum. Parkování v centru města je
sice zpoplatněné, ale není natolik „drahé“, že by obyvatelé nejeli do centra
autem.
Město má za cíl snižovat podíl
IAD ve prospěch používání alternativních druhů dopravy, jako je používání
jízdních kol, koloběžek, chůze. Město se již od roku 2017 zapojuje do kampaně „Do
práce na kole“. Cílem osvětové aktivity/soutěže je vyměnit alespoň na měsíc
auto za kolo, chůzi nebo běh, a prospět tak životnímu prostředí i vlastnímu
tělu a dalším cílem je, aby lidé změnili své dopravní jednání dlouhodobě,
nikoliv aby během pár týdnů podávali extrémní sportovní výkony. Město dále
uspořádalo akci „Pocitová mapa k cyklodopravě“ s cílem zjištění situace v
cyklodopravě z pohledu cyklistů, chtělo znát názor občanů, co je v cyklodopravě
trápí a co naopak hodnotí pozitivně. Nově zpracovaný Plán udržitelné mobility mimo
jiné obsahuje návrhy, jakým způsobem snížit nutnost používat IAD a podpořit
občany v užívání alternativních druhů dopravy.
Významnou službou v rámci městské dopravy je již zmíněné
„Senior taxi“, služba, která je k dispozici občanům, držitelům „Rožnovské
seniorské karty“. Z osobní praxe vím, že senioři místo toho, aby jeli svým
vlastním vozidlem k lékaři či na úřad, tak tuto službu využívají.
Od 1. května 2021
jezdí cyklobusy na Pustevny, Bílou a Bumbálku. Pravidelná sezónní linka nazvaná
„Cyklobus Beskydy“ jede z Nového Jičína přes několik měst a obcí včetně Rožnova
pod Radhoštěm a veze cyklisty pohodlně i s kolem do hor. Tato byla občany města
hojně využívána. Správně byla zvolena i výchozí rožnovská zastávka na
autobusovém nádraží. V této podobě jezdit až do roku 2023. Na úspěšný letní
cyklobus navázal zkušební provoz zimního skibusu (únor, březen, duben 2022) do
Beskyd (Bumbálka, Bílá), opět s odjezdem z Nového Jičína přes Rožnov.
|
Město neprovozuje vlastní MHD, v rámci vlastní objednávky realizuje pouze provoz SeniorTaxi. Veřejná doprava je objednávána pouze krajem, do budoucna se však připravuje vlastní provoz MHD. Pro Rožnov a jeho nejbližší okolí je specifickou výzvou zajištění vhodné dopravní obslužnosti nejen pro místní obyvatele, ale také pro návštěvníky, kteří do regionu přijíždějí za rekreací. Město má nově zpracovaný Plán udržitelné mobility, což není ve městech této velikosti úplně běžné.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejnou dopravu v oblasti Rožnova pod
Radhoštěm zajišťuje Zlínský kraj skrze svého koordinátora veřejné dopravy
KOVED. Na území kraje je zaveden integrovaný systém Integrovaná doprava Zlínského
kraje, který umožňuje cestovat vlakem i autobusem na jeden jízdní doklad. Město
Rožnov pod Radhoštěm neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu. Autobusové
linky, které plní charakter MHD začínají a končí na autobusovém nádraží, které
je v těsném kontaktu s železniční stanicí.
Jedná se o lokalitu Dolní Paseky – 7 zastávek na území města, Koryčanské
Paseky – 5 zastávek na území města a Horní Paseky – 7 zastávek na území města. Město
pravidelně připomínkuje dostatečný počet spojů, ať již autobusových nebo
vlakových k zajištění bezproblémové veřejné dopravy ve městě a do okolních
obcí. Z Rožnova pod Radhoštěm od 1. května 2021
jezdí nové cyklobusy na Pustevny, Bílou a Bumbálku. Pravidelná sezónní linka
nazvaná „Cyklobus Beskydy“ jede z Nového Jičína přes několik měst a obcí včetně
Rožnova pod Radhoštěm a veze cyklisty pohodlně i s kolem do hor. Od května do
konce září z Rožnova do Beskyd jezdí jeden spoj v pátek a dva spoje denně o
víkendech, během prázdnin se zájemci navíc svezou cyklobusem i v pracovních
dnech. Linka Cyklobusu Beskydy bude v této podobě jezdit až do roku 2023. Do
projektu jsou kromě Rožnova zapojena také města Kopřivnice, Příbor, Frenštát
pod Radhoštěm a Nový Jičín, kde linka do Beskyd začíná.
Na úspěšný letní cyklobus navázal zimní
skibus do Beskyd. Z Rožnova pod Radhoštěm v únoru, březnu a dubnu 2022 jezdí pravidelný
skibus do Beskyd. Autobus, který vyjíždí každou sobotu a neděli (a svátky) z
Nového Jičína, turisty, běžkaře či sjezdaře zaveze na Bumbálku nebo třeba do lyžařského
střediska Bílá.
Významnou službou v rámci městské dopravy je tzv. „Senior taxi“, služba, která je k dispozici občanům, držitelům „Rožnovské seniorské karty“, starším 65 let již od roku 2018. Smlouva na tuto službu je uzavřena do 30. června 2023, a to každý pracovní den od 6 do 14 hodin a je nutné si ji objednat telefonicky prostřednictvím dispečinku pro tuto službu.
|
-
0
V Rožnově MHD
zavedena není. MHD suplují 3 linky, tyto začínají a končí na
autobusovém nádraží, které však není v úplné blízkosti centra, resp.
náměstí, ale je v blízkosti nákupního centra (Billa, Lidl, FastMall).
-
0
Z Rožnova odjíždí 20 autobusových linek a 3
vlakové linky (Kojetín, Valašské Meziříčí, Horní Lideč) s frekvencí
několika spojů denně. Vícečetné odjezdy jsou především s konečnou zastávkou do
okolních obcí – Velké Karlovice, Horní Bečva, Valašské Meziříčí, ale také do
krajského města Zlína. Některé linky mají též rekreační charakter (Bumbálka,
Pustevny, Soláň). Od 1. ledna 2021 došlo ke změně dopravce, kdy počet
spojů se zvětšil, došlo k pravidelným odjezdům, k jednoduššímu zapamatování
odjezdů (např. 15:03, 16:03, 17:03). Dopravci pro oblast Rožnovska jsou: autobusoví ARRIVA Morava a.s., ARRIVA autobusy a.s., TQM – holding s.r.o., Transdev Morava s.r.o., ČSAD Frýdek – Místek, a. s., Z-Group bus, a. s. a ČSAD Havířov, a. s. a dále tito vlakoví dopravci České dráhy, a. s, a Arriva vlaky, s. r. o.
-
0
V rámci přípravy
a ve spolupráci s městem a jeho odbornými složkami došlo v rámci „Plánu
udržitelné mobility“ k návrhu tras linek MHD, včetně možných variant,
přibližnému rozmístění zastávek a obratišť a přibližnému vyčíslení nákladů na
provoz. Podrobný výzkum o chování cestujících v příměstských linkách zatím nebylo zjišťováno. Velmi se osvědčila se služba „Senior taxi“ pro osoby starší 65 let, ve které by
chtělo město v následujících letech pokračovat.
|
Město má v této oblasti složitou úlohu, protože neprovozuje vlastní MHD.
Konzultacemi s koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje však tuto
problematiku řeší a navrhuje na základě požadavků s občany zlepšení v rámci
jízdních spojů ve městě. Město však plánuje zavedení MHD se dvěma linkami na
území města.
|
Provozování MHD se teprve připravuje, VHD je tvořena pouze spoji realizovanými v rámci krajské objednávky.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
vlastní 8 parkovacích automatů, jejichž prostřednictvím je zpoplatněno
parkování na Masarykově náměstí (3 automaty), parkoviště u pošty, v Pivovarské
ulici, v Sokolské ulici, v ul. Pionýrská a v ul. Palackého. Taktéž je
zpoplatněno parkování u Valašského muzea v přírodě a u polikliniky v ul.
Letenská, avšak až po třech hodinách stání. Ostatní parkoviště jsou bezplatná.
Téměř všechny parkovací automaty umožňují placení kartou i prostřednictvím sms.
Zpoplatněné vjezdy Rožnov
pod Radhoštěm nemá, taktéž nevybírá mýtné.
|
-
0
Poplatek za parkování je zaveden především na parkovištích v okolí centra města, na parkovišti u polikliniky a u Valašského muzea v přírodě, tedy v místech s velkou koncentrací osob. Parkovné je příjmem města.
|
Město
postupnými kroky zavádí regulaci parkování v centru města, především z důvodu
zklidnění centra města, zatím však bez zásadnějších ekonomických nástrojů,
jelikož poplatek za parkování je spíše symbolický. Občanům umožňuje placení kromě hotovosti, také
prostřednictvím platebních karet, či prostřednictvím sms. Do budoucna bude
nutné zásadním způsobem řešit regulaci parkování jak v centru, tak také v sídlištích.
Odstranění problému ve statické dopravě patří k prioritám města. „Plán
udržitelné mobility“ určil směr, jakým se bude město v budoucnu v rámci
parkování ubírat.
|
Popsaná situace odpovídá standardní praxi běžně využívané ve městech velikosti Rožnova.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov má zpracovány tyto
následující strategické dokumenty, které se týkají dopravy:
|
-
ANO
Město Rožnov pod Radhoštěm, kromě toho, že má nově vypracovaný "Plán udržitelné mobility", tak připravuje nový územní
plán. Aktuální první etapa zahrnuje sběr podnětů od obyvatel, analýzu
současného stavu území, stanovení rozvojového potenciálu města či diskuze se
zastupiteli i veřejností. Na základě vyhodnocení bude připraveno zadání pro
tvorbu územního plánu, které bude schvalovat zastupitelstvo města na podzim
2022.
|
Město Rožnov se v oblasti dopravy opírá o
strategické dokumenty vydané v minulosti, dále o aktualizovaný „Strategický plán
rozvoje města“ a nově o „Plán udržitelné mobility města“, který byl schválen
zastupitelstvem města dne 21. června 2021. PUMM je mimo jiné zaměřen na rozšíření cyklodopravy
v rámci města o jeho okolí, na možnost zavedení MHD, kterou v dané chvíli
suplují příměstské autobusové linky, parkování pro rezidenty a turisty, kdy
turisté tvoří velkou a podstatnou část zvlášť v letní sezóně, na pěší
dopravu. Cílem dokumentu bylo vytvořit podmínky pro uspokojení potřeb zlepšení
mobility ve městě a přispět ke zlepšení kvality života. Strategické dokumenty
jsou zpracovávány vždy za aktivního zapojení občanů a firem města. Nově se
připravuje územní plán, ve kterém důležitou složkou bude také dopravní infrastruktura
města.
|
Město má zpracovány důležité strategické dokumenty, nově včetně PUMM, který lze považovat za nadstandard u města této velikosti.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Město Rožnov neprovozuje MHD a nemá tudíž vliv na podíl vozidel EEV ve
veřejné dopravě ve městě. Nicméně, se změnou dopravců provozujících od 1. ledna
2021 autobusovou dopravu pro rožnovskou oblast došlo k výraznému zkvalitnění
dané oblasti. Všechny autobusy jsou, dle
sdělení, koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. KOVED nízkopodlažní
s průměrným stářím kolem 4 let, alternativní pohon (CNG) je pouze u tří
autobusů.
Město již v roce 2019 zakoupilo 2 vozidla na alternativní pohon, v posledních
dvou letech žádné motorové vozidlo zakoupeno nebylo, vozový park města byl
dostačující. V roce 2022 se počítá s nákupem motorového vozidla pro
městskou policii, bude brán zřetel na to, aby toto vozidlo splňovalo nejvyšší
emisní normu.
Na území města se nachází 3 tradiční čerpací stanice s výběrem všech
druhů pohonných, ve městě je možno natankovat jak LPG, tak CNG. Připravuje se instalace
dobíjecích stanic na elektromobily, jedna elektrodobíječka funguje v rámci
města již několik let u soukromé osoby.
|
Vozový park města je početně malý, v uplynulém období tak nebyla nutná jeho obnova. Infrastruktura pro alternativní pohony se ve městě postupně rozšířila, všechny významné vč. CNG a elektro jsou již ve městě přítomny. Environmentální charakteristika vozidel nehraje žádnou roli při zajišťování služeb pro město, pouze při přímém nákupu vozidel úřadem.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm neprovozuje MHD, ani jinou
veřejnou dopravu. MHD je suplována provozem regionální linkové dopravy (Dolní
Paseky, Horní Paseky, Koryčanské Paseky), proto město není schopno přímo
ovlivnit podíl vozidel EEV ve veřejné dopravě, pouze v připomínkových řízeních
s krajským koordinátorem (KOVED, Zlín). Od 1. ledna 2021 došlo
ke změně autobusových přepravců pro Zlínský kraj, čímž také došlo k obnovení
vozového parku v regionu (průměrné stáří autobusů je 4,1 let). Alternativní
pohon (CNG) je pouze u 3 z těchto autobusů. Vozový park je v dané chvíli
kvalitní, prakticky všechny vozy jsou nízkopodlažní, co se týká kvality
přepravy osob došlo ke skokovému zlepšení stavu.
|
-
0
Město
Rožnov pod Radhoštěm neprovozuje MHD. Vozidla dopravců, kteří zajišťují provoz
na linkách v regionu jsou jen z malé části environmentálně šetrná, nicméně se změnou autobusových přepravců od ledna 2021 došlo k obnovení vozového parku, kdy průměrné stáří autobusů se pohybuje kolem 4 let, tudíž splňují i vyšší emisní normy, než autobusy, které jezdily v regionu do roku 2021. Město Rožnov však má vliv na výběr motorového vozidla pro službu "Senior taxi", kdy jednou z podmínek pro provozování této služby byla také kvalita motorového vozidla, co se týká emisních limitů. Vozidlo splňuje emisní normu EURO 6.
|
I když Město Rožnov neprovozuje MHD a nemá tudíž
vliv na podíl vozidel EEV ve veřejné dopravě ve městě, je zřejmé, že se změnou
dopravců od 1. ledna 2021 došlo ke výraznému zkvalitnění dané oblasti, což se
jistě podepíše nejen na spokojenosti obyvatel, ale také přispěje k lepšímu
životnímu prostředí v Rožnově.
|
Město nemá vlastní MHD, všechny spoje VHD jsou zajišťovány v rámci krajské objednávky. Vzhledem k novým soutěžím, které kraj vypsal na autobusové dopravce od ledna 2021, jsou provozovány moderní vozidla splňující aktuální požadavky.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Referentská, resp. služební vozidla v majetku
města jsou převážně na benzinový pohon, pouze dvě vozidla jsou s pohonem
benzin/CNG. Městská policie používá vozidla na smíšený pohon benzin/LPG.
Průměrné stáří motorových vozidel městského úřadu je 8 let, u městské policie
je to 4,5 roku. Město sleduje ujeté kilometry svých vozidel, spotřebu pohonných
hmot a ostatní náklady na údržbu v rámci kalendářního roku, vyčísli emise
produkované autodopravou je velmi obtížné. Motorová vozidla procházejí
pravidelnou technickou kontrolou, měřením emisí a jsou udržována v dobrém technickém
stavu. V roce 2022 se uvažuje o zakoupení nového vozidla pro MP
s benzinovým pohonem a emisní normou min. EURO 6. MěÚ zatím neplánuje zakoupení dalšího motorového
vozidla. Jelikož má město 4 budovy v různých částech města, tak převoz písemností
z hlavní podatelny zajišťuje zaměstnanec úřadu „pošťák“ na elektrokole. V červnu 2022 byla pro zaměstnance MěÚ zakoupena 1 elektro koloběžka a 2 jízdní kola, které budou sloužit ke "služebním cestám" v rámci města Rožnov.
|
-
20
Město se problematikou
kvality svého vozového parku zabývá, což ukazuje také zakoupení vozidel s pohonem
benzin/LPG a benzin/CNG v minulých letech. I když průměrný věk motorových
vozidel je 8 let, vozidla jsou v dobrém technickém stavu, protože jsou pravidelně
servisována. V případě zakoupení nového vozidla bude brán zřetel na to,
aby vozidlo splňovalo emisní normu EURO 6, příp. EURO 7 nebo bylo na
alternativní pohon.
|
Město od prvního auditu v roce 2020 nezakoupilo žádné vozidlo,
jelikož má za to, že vozový park jak pro městský úřad, tak i pro městskou
policii byl dostačující. V případě zakoupení nového vozidla bude brán
zřetel na to, aby vozidlo splňovalo emisní normu EURO 6, příp. EURO 7 nebo bylo
na alternativní pohon.
|
V uplynulém období nedošlo k žádné obnově vozového parku, situace je tedy beze změny.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města jsou 3 tradiční čerpací stanice, na
jedné z nich je možno načerpat CNG (stlačený zemní plyn), dále jedna
čerpací stanice s LPG. Na ulici Sluneční nabízí soukromá osoba nabíjení
elektromobilů. Nabíjecí stanice pro elektromobily bude dále zřízena v areálu čerpací
stanice na ulici Meziříčská, dále pak v areálu prodejce automobilů taktéž
na ulici Meziříčská. Město Rožnov bylo v minulosti osloveno společností
ČEZ, a. s. s nabídkou vybudování 2–4 dobíjecích stanic pro elektromobily, po
jednáních v rámci koordinační skupiny města byla vytipována lokalita –
tyto budou umístěny na pozemcích města, na ulici Pionýrská. Realizace všech tří
dobíjecích stanic pro elektromobily jsou ve fázi před dokončením.
|
|
Je zřejmé, že jak soukromé subjekty, tak Město Rožnov má zájem na tom,
aby byla možnost čerpání pohonných hmot jak tradičních, tak také alternativních,
které jsou v současné době v rozvoji. Na tradičních čerpacích
stanicích je výběr všech druhů pohonných hmot, čerpací stanice jsou rozmístěny na
území města jak na hlavním tahu Valašské Meziříčí - Slovensko u silnice I/35, tak v blízkosti sídliště
1. máje a Koryčanské Paseky, v blízkosti průmyslového areálu Tesla. Dobíjecí stanice na elektromobily budou umístěny u
silnice I/35 a v blízkosti centra města.
|
Ve městě se postupně objevily možnosti pro různé druhy alternativních pohonů. Všechny významné (CNG, elektro) jsou již ve městě dostupné.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U nákupu vozidel jak pro
městský úřad, tak pro městskou policii je zohledňována emisní norma vozidla (vozidla zakoupená v roce 2018 splňují emisní normy EURO 6). V nákupu
dvou motorových vozidel v roce 2019 (poslední zakoupená vozidla) byl zohledňován
pohon (CNG), jakož i malý objem motoru.
V únoru 2022 byla
vypsána veřejná zakázka na 1 ks osobního vozidla pro městskou
policii. Jedná se o vozidlo nové s rokem výroby 2022, tudíž s poslední platnou
emisní normou, min. EURO 6.
Při výběrových řízeních na zajištění služeb pro své činnosti Město
Rožnov pod Radhoštěm v současné době nevypisuje ukazatel využívání
environmentálně šetrného vozového parku.
|
|
Při nákupu vozidel pro potřeby městského úřadu a městské policie jsou
tyto principy dodržovány.
|
Environmentální parametry jsou zohledněny pouze při výběrových řízeních na nákup vozidel, při jiných nákupech se nezohledňují.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Město Rožnov pod Radhoštěm
se aktivně zabývá bezpečností silničního provozu (BESIP). V rámci dopravní
výchovy pro žáky 4. tříd probíhá teoretická část výuky ve třídách a praktická
část na mobilním dopravním hřišti, které je vždy přechodně umístěno na zimním
stadionu. Tato výuka je zajišťována externím instruktorem s dlouholetými zkušenostmi
ve spolupráci s krajským koordinátorem BESIP. Pro děti a mládež jsou
zajišťovány akce pro děti „Dětská policie, „Vidíme se“, „Pěšky do školy“, „Výtvarná
soutěž s dopravní tematikou“. Dětem jsou rozdávány reflexní prvky s vysvětlením,
proč tyto prvky je nutno používat.
Město monitoruje místa, kde dochází k dopravním nehodám, místa,
která jsou pro účastníky silničního provozu nebezpečná a má zájem na tom, aby
vytvořilo bezpečné prostředí pro všechny obyvatele i návštěvníky města. Tato
nebezpečná místa vyhodnocuje v rámci koordinační skupiny, která je zřízena
při městském úřadu, kdy členy jsou pracovníci příslušných odborů městského
úřadu společně s vedením města, v případě potřeby jsou k jednání
přizváni odborníci z oboru doprava (PČR, MP, dopravní inženýr, dopravní experti.
Nelze však říct, že všechny dopravní nehody vznikají z důvodu
závad na komunikacích nebo z důvodu chybějící dopravní infrastruktury, ale
také nedodržováním pravidel silničního provozu dle zákona č. 361/2000 Sb., o
silničním provozu ze strany jak řidičů, cyklistů, tak také chodců.
Informace o dopravních
nehodách, které byly nahlášené Policii České republiky lze dohledat v aplikaci
Nehody
v ČR | Statistiky (cdv.cz).
Město má vypracovány strategické dokumenty města – aktualizovaný „Strategický
plán města“, nově vzniklý „Plán udržitelné mobily“, připravuje se nový „Územní
plán“. Dále se chystá další strategický dokument „Strategie bezpečnosti silničního provozu města“, který
navazuje na „Národní strategii bezpečnosti silničního provozu“ a „Krajskou
strategii bezpečnosti silničního provozu – Zlínský kraj“.
|
Město realizuje aktivity na poli bezpečnosti, přičemž uplatňuje především místní znalosti lokalit. Výuka BESIP na základních školách probíhá, avšak ve městě není stálé dopravní hřiště, je však nahrazováno instalací mobilního. Do budoucna se připravuje strategie pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zklidňující opatření na infrastruktuře jsou realizována
postupně a průběžně, při rekonstrukcích komunikací a ulic je brán zřetel na
zajištění všech účastníků silničního provozu, především chodců a cyklistů.
V rámci města je několik lokalit řešeno formou zón TEMPO 30.
Jedná se o historické centrum města, sídliště Jižní Město, sídliště 1. Máje,
ul. Kulturní na sídlišti Láz, ul. 5. května směrem k základní škole, ul. Lesní,
ul. Lázeňská a ul. Sluneční. Obytné zóny a pěší zóny se v Rožnově pod Radhoštěm
nevyskytují.
Na ulici 1. máje, na ulici Boženy Němcové a na ulici 5.
května se nacházejí „retardéry“ pro snížení rychlosti. Všechny rekonstruované přechody pro chodce jsou nasvětlovány.
Na silnici I/35 u Knihovny bylo instalováno světelné
signalizační zařízení přechodu pro chodce. Tento přechod je jedním z nejfrekventovanějších
ve městě, jelikož spojuje sídliště Písečná, Láz, 1.máje s centrem města, v bezprostřední
blízkosti se nacházejí dvě hojně využívané autobusové zastávky a tato signalizace
byla dlouhodobě v tomto místě potřebná. Praxe ukázala, že provoz na této
hlavní komunikaci se díky tomuto opravdu zklidnil.
V roce 2019 Město Rožnov zakoupilo 2 automatické radary
měření rychlosti, které byly střídány ve třech měřících skříních (silnice I/35
ulice Meziříčská, silnice I/58 ulice Ostravská a silnice III/05726 ulice
Kramolišov). V roce 2021 byl zakoupen třetí automatický radar měření
rychlosti. Do konce června 2022, resp. července 2022 budou připraveny další dvě
měřící místa, a to na frekventované silnici I/35 Nábřeží Dukelských hrdinů a na
silnici III/4867 Tylovice. Všechny tyto radary jsou na místech, kde řidiči
dlouhodobě nedodržují povolenou padesátikilometrovou rychlost.
Tato opatření
přispěla ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. Bližší informace ohledně dopravních nehod, které byly nahlášeny Policii České republiky lze dohledat na webu Nehody v ČR | Statistiky (cdv.cz)
|
-
0
Statistika dopravních nehod ve městě není ani městskou policií ani
odborem dopravy, dopravních přestupků cíleně vedena. Odbor dopravních přestupků
sice řeší účastníky dopravních nehod, ale ke správnímu orgánu nejsou Policií
České republiky oznamovány všechny dopravní nehody, ale pouze ty, které nejsou
vyřešeny na místě s přestupcem (nesouhlas s přestupkem ze strany
účastníků, zranění účastníků silničního provozu, nutnost vypracování znaleckého
posudku znalcem z oboru dopravy aj.). Ani Policie České republiky nemá
úplný přehled o všech dopravních nehodách na území města, protože zákon č.
361/2000 Sb., o silničním provozu umožňuje, že v případě, že se účastníci
dopravních nehod dohodnou na místě, tak nemusí dopravní nehodu Policii České
republiky nahlásit. Nicméně Město Rožnov dlouhodobě ví o místech, kde dochází
ke zvýšenému výskytu dopravních nehod. Problémové lokality jsou, dle očekávání,
na silnici I/35 (výjezd z průmyslového areálu, výjezd od obchodní zóny –
Billa, FastMall) a na silnici I/58 (ulice Ostravská směr Frenštát pod
Radhoštěm), což jsou páteřní komunikace města s největším provozem motorových
vozidel, jízdních kol, ale také výskytem chodců. K dopravním nehodám dochází také na ulici
1. máje, ulici Nádražní – křižovatka Vidče, Bajerova – křižovatka směr Valašská
Bystřice, místní část Tylovice (v současnosti dochází k výstavbě chybějících
chodníků, které velkou měrou přispějí k větší bezpečnosti silničního
provozu, především chodců).
Bližší informace ohledně dopravních nehod, které byly nahlášeny
Policii České republiky lze dohledat na webu Nehody v ČR | Statistiky (cdv.cz)
|
Město dlouhodobě monitoruje místa, kde dochází k dopravním nehodám,
místa, která jsou nebezpečná jak pro řidiče, chodce, tak také pro cyklisty.
Město má zájem na tom, aby vytvořilo bezpečné prostředí pro všechny obyvatele i
návštěvníky města. V rámci koordinační skupiny, která je zřízena při
městském úřadu, jsou definovány a diskutované nebezpečné lokality, které jsou v rámci
možností upravovány. Velkou pozornost město věnuje podnětům z řad obyvatel
města, kteří mohou své připomínky kdykoliv uplatňovat na odboru správy majetku,
odboru dopravy, ať již osobně, prostřednictvím emailů, či přes aplikaci mobilní
rozhlas. Je však třeba zohlednit skutečnost, že všechny dopravní nehody
nevznikají pouze z důvodu závad na komunikacích, z důvodu chybějící infrastruktury
nebo snad nedostatečně osazených dopravních značek, ale především nedodržováním
pravidel silničního provozu dle zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu ze
strany řidičů, tedy selháním nebo nezodpovědností lidského faktoru. To, že řidič nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu
vozovky, či nepřizpůsobí rychlost jízdy v obci, nebo řídí vozidlo pod
vlivem alkoholu či jiné návykové látky, to nemá nic společného s dopravní infrastrukturou
města, ale s nepozorností či nezodpovědností řidičů vozidel, jak
motorových, tak nemotorových. Taktéž chodci jsou ti, kteří ne vždy dodržují
pravidla silničního provozu a zbytečně riskují i za cenu spáchání přestupku či
způsobení dopravní nehody.
|
Město postupně realizuje určitá opatření i monitoruje vývoj stavu.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dopravní výchova pro děti patří dlouhodobě mezi klíčové
aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Dopravní výchova
probíhá v mateřských, základních i středních školách. V rámci
základní výuky mají žáci 4. tříd dopravní výchovu povinnou. Tato je i nadále
zajišťována externím instruktorem dopravní výchovy ve spolupráci
s krajským koordinátorem BESIP Zdeňkem Patíkem. Vzhledem k situaci
okolo covidu byla v roce 2020–2021 povinná výuka pro 4. třídy pozastavena,
avšak na podzim 2021 proběhla pro žáky 4. a dodatečně i 5. tříd teoretická část
dopravní výchovy s tím, že na jaře 2022 proběhne praktická část výuky na
mobilním dopravním hřišti, které má Město Rožnov pod Radhoštěm zapůjčeno od
Ministerstva dopravy na dobu 5 let. Opětovně toto bude umístěno v hale
zimního stadionu. Aby toto hřiště bylo využito a se základní dopravní
výchovou bylo seznámeno co nejvíce dětí, bude toto přístupné dětem
z mateřských škol a I. stupně základních škol. Město Rožnov pod Radhoštěm
nemá stálé dopravní hřiště, stále nebylo vytipováno adekvátní místo. Některé
školy dojíždějí na stálé dopravní hřiště ve Valašském Meziříčí.
V rámci BESIP byla odborem
dopravy Městského úřadu uspořádána ve spolupráci s Policií České
republiky, dopravním inspektorátem Vsetín tzv. „Dětská policie“ pro děti nejen
rožnovských základních škol, ale také škol v rámci ORP Rožnov pod
Radhoštěm
„Dětská policie“
kontrolovala řidiče vozidel, 136/2021.: Rožnov pod Radhoštěm (roznov.cz)
https://zsprostrednibecva.cz/2021-22/detska-policie
V měsíci prosinci 2021 byla ve
spolupráci s krajským koordinátorem BESIP a preventistou Policie České
republiky Vsetín uskutečněna akce „Vidíme se“, při které byly rozdávány
reflexní pásky, dětem pak reflexní přívěšky na aktovky a batohy. Cílem této
akce je naučit občany používat reflexní prvky tak, aby v době snížené
viditelnosti byli vidět, protože už jen obyčejné pásky na kotnících nebo
zápěstích, zvyšují výrazně bezpečnost chodců.
Akce pro mateřské a základní školy byly v minulosti Městskou
policií připravovány v průběhu celého roku, avšak v roce 2020–2021
neproběhla žádná z těchto, a to z důvodu uzavření, resp. omezení
veškerých školních aktivit. Nicméně na
webových stránkách MP jsou uveřejněny programy, které si mohou mateřské a
základní školy objednat a se kterými se v rámci BESIP počítá i
v následujících letech. Dále Město v měsíci září 2021 uspořádalo kampaň "Pěšky do školy", kdy cílem bylo podpořit pohyb dětí, zdravou a udržitelnou dopravu do škole a ze školy a motivovat rodiče d děti ke změně dopravního chování, snížit počty aut pohybujících se před školou nejen v ranních hodinách. Kampaně se zúčastnilo 6 základních škol.
Strážníci Městské policie v Rožnově pod Radhoštěm stále
zajišťují v ranních hodinách před začátkem vyučování u frekventovaných
přechodů a škol dozor, čímž pozitivně působí ve vztahu k prevenci a
dopravní výchově. Pomáhají dětem při přecházení. V roce 2020–2021 tuto
činnost zajišťovali kromě strážníků také dva externí pracovníci. Jelikož se
toto osvědčilo, v dalších letech se počítá s jejich navýšením.
V rámci
„Evropského týdne mobility“ mohou děti využít aktivit stánku krajského
koordinátora BESIPU, kde si mohou např. vyzkoušet jízdu na kole a být při tom
změřeny radarem.
|
-
100
Přestože Město Rožnov nemá k dispozici pro
děti stálé dopravní hřiště, jak teoretická, tak praktická výuka pro žáky 4. tříd probíhá každoročně. Je zajišťována externím
instruktorem s dlouholetou praxí a zkušenostmi s dětmi. Téměř všechny
základní školy, nejen z Rožnova, ale i celého ORP Rožnov se na tuto výuku
přihlašují. Další programy byly v minulosti zajišťovány odborem dopravy
Městského úřadu ve spolupráci s krajským koordinátorem BESIP a městskou a dopravní
policií Vsetín. Stále MP zajišťuje v ranních hodinách před začátkem
vyučování dozor u přechodů pro chodce. Tento dozor lze brát také jako jednu z preventivních
akcí pro školáky v rámci bezpečnosti silničního provozu.
|
V Rožnově
se žáci 4. tříd základních škol pravidelně zapojují do dopravní výuky v rámci
povinné školní docházky. Mobilní dopravní hřiště je umístěno vždy v jarních
měsících na krytém zimním stadionu, tudíž praktická výuka může probíhat za
jakéhokoliv počasí. Připravují se také akce na dopravním hřišti pro děti z mateřských
škol, aby již od mladšího věku děti získaly dostatečnou představu o bezpečnosti v silničním
provozu. Pro děti jsou mimo jiné připravovány akce „Dětská policie“, „Vidíme se“
„Pěšky do školy“, „Výtvarná soutěž“. Město má zájem na tom, aby děti věděly,
jak se mají chovat jako chodci, jako cyklisti, jako účastníci silničního
provozu.
|
Výuka u žáků ZŠ probíhá v dostatečné míře, její realizaci v minulých letech však narušila opatření v souvislosti Covid a distanční výuka. Dopravní hřiště není ve městě vybudováno, bývá však nahrazováno instalací hřiště mobilního nebo školy využívají hřiště v jiném městě.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pasport
problémových míst město Rožnov pod Radhoštěm v současné době zpracovaný
nemá. Město Rožnov však zná místa, kde dochází ke zvýšenému výskytu
dopravních nehod a místa, která jsou nebezpečná pro účastníky silničního provozu.
Postupně přijímá opatření, která by měla přispět k větší dopravní
bezpečnosti ve městě, ať je to tím, že byly v minulosti zavedeny radary
měření rychlosti jízdy vozidel (ulice Meziříčská, Ostravská, Kramolišov, v přípravě
Tylovice, Nábřeží Dukelských hrdinů), připravuje se také snížení nejvyšší
povolené rychlosti jízdy na 30 km/h v obytných oblastech (Rybníčky, sídliště
Záhumení), vybudováním chodníků v místní části Tylovice, či místní části
Dolní Paseky. Změny také částečně
vychází z podnětů obyvatel města.
V nově vypracovaném
„Plánu udržitelné mobility“ byla mimo jiné zpracována analýza nehodovosti ve městě.
V příštích letech se počítá s vypracováním „Strategie bezpečnosti
silničního provozu města“, která navazuje na Krajskou strategii BESIP (Zlínský kraj
2022-2030) a Národní strategii BESIP (2021-2030), ve které je hlavním cílem snížit
počet obětí a těžkých zranění v důsledku dopravních nehod na polovinu.
Pracovníci
odboru dopravy a Městské policie se pravidelně účastní Dopravní konference s
BESIPEM, na které se mimo jiné projednávají místa dopravních nehod v rámci
kraje a jejich bezpečnější řešení.
Informace o
dopravních nehodách, které byly nahlášené Policii České republiky lze dohledat v aplikaci
Nehody v ČR | Statistiky (cdv.cz).
|
-
0
Město Rožnov postupně na základě podnětů
pracovníků úřadu, obyvatel města, policistů Policie České republiky nebo
strážníků městské policie, dále aktualizovaného „Strategického plánu města a teď
i na základě vypracovaného „Plánu udržitelné mobility“ postupně odstraňuje nebo
upravuje problémová místa na pozemních komunikacích. Tyto jsou diskutovány na
koordinační skupině města, která se pravidelně schází. Členy skupiny jsou starosta
a místostarostové města, pracovníci odboru správy majetku, odboru životního
prostředí a výstavby, odboru dopravy, městský architekt a právník. V případě
potřeby jsou k jednání přizváni odborníci, např. dopravní inženýr Policie
České republiky, či odborníci ze oboru dopravy. V závěru roku 2021 byla
dokončena část chodníku v místní části Tylovice, kdy s dalším úsekem
výstavby se započne na jaře roku 2022. Ve městě se nevyskytuje místo tzv.
častých dopravních nehod, místo, kde by docházelo k vážným dopravním nehodám
opakovaně.
|
Město Rožnov v této oblasti investuje
každoročně nemalé finanční prostředky na odstraňování problémových míst. V roce
2021 došlo k velkým opravám povrchů pozemních komunikacích a také k opravám
chodníků pro chodce, nejen na sídlištích, ale také v městském parku. Byla
započata výstavba chybějícího chodníku kolem silnice III. třídy v místní části
Tylovice, která bude v roce 2022 pokračovat dalším úsekem, taktéž započne
výstavba chodníků v místní části Dolní Paseky. Právě výstavbou chodníků
dojde k odstranění problémových míst v daných místních částech města.
Na velmi dobré úrovni probíhá v této oblasti s občany města, tak také
s odborníky na dopravu (PČR, MP). Město také připravilo akci cílem zjištění
situace v cyklodopravě z pohledu cyklistů, kdy zjišťovalo, jaké místa
ve městě vnímají jako nebezpečné. Město má zájem na tom, aby „kritická místa“
ve městě byla definována, řešena a odstraňována.
|
Město nemá aktuálně zpracovaný detailní pasport kritických míst, spoléhá se převážně na místní znalost. Analýza nehodovosti proběhla v rámci PUMM. Samostatná strategie pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu je ve fázi přípravy.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Město Rožnov je součástí
Chráněné krajinné oblasti Beskydy a jak životní prostředí, tak oblast dopravy
byla a je jednou z priorit, které město má. Jsou vypracované strategické
dokumenty (Plán udržitelné mobility města, Strategický
plán, v přípravě je nový územní plán města), ve kterých jsou stanoveny
cíle, priority a opatření, které mají vliv, jak na oblast životního prostředí,
tak na oblast dopravy. Jedná se o realizace opatření, která snižují poptávku po
individuální automobilové dopravě, jako je třeba zavedení MHD s pravidelnými,
víceobrátkovými spoji, doplnění infrastruktury pro alternativní druhy dopravy
(cyklostezky, cyklopruhy, bezbariérové komunikace), tak aby občané neměli
potřebu kvůli krátkým tratím používat motorová vozidla. Taktéž byla instalována
monitorovací stanice kvality ovzduší, která byla v lednu 2022 puštěna do
ostrého provozu. Dále byla zřízena pracovní pozice manažera akčního plánu
zlepšování kvality ovzduší se počítá s tím, že budou naměřené hodnoty ze
stanice pravidelně vyhodnocovány a následně navrženy koncepční řešení dané
situace.
|
Město má v nedávném období zpracovány potřebné strategické dokumenty, ze kterých vychází ve svém dalším rozvoji. Zároveň začalo kontinuálně sledovat znečištění ovzduší ve vztahu k dopravně exponované lokalitě U Janíka.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán udržitelné mobility města (PUMM) byl
vypracován společností CityTraffic, s. r. o. a schválen zastupitelstvem města
dne 21. června 2021. Tomuto přecházelo téměř dvouleté úsilí jak ze strany
představitelů města, tak také občanů, kteří přispěli k dotvoření tohoto
dokumentu. Opakovaně probíhaly
konzultace s občany, a to nejen prezenční formou, ale také online formou, kterou
doba „covidová“ přinesla. PUMM je zaměřen na oblast dopravy ve městě
(cyklodopravu, MHD, parkování, pěší dopravu aj). Cílem bylo vytvoření podmínek
pro uspokojení potřeb zlepšení mobility ve městě a přispět ke zlepšení kvality
života, ve městě, které je v turisticky oblíbené lokalitě.
|
|
Město Rožnov má nově
vypracovaný „Plán udržitelné mobility města“, aktualizovaný „Strategický plán“
a v připravuje se nový „Územní plán města“. Taktéž byla instalována monitorovací
stanice kvality ovzduší, která byla v lednu 2022 puštěna do ostrého
provozu. V současné době probíhá sběr dat, která budou následně
vyhodnocována.
|
Město si nechalo zpracovat nový Plán udržitelní mobility, což rozhodně není běžné pro města této velikosti. PUMM byl sice projednán s veřejností, avšak nebylo na něj zpracováno vyhodnocení koncepce na ŽP (SEA). Základním rozvojovým dokumentem města je Strategický plán rozvoje města Rožnov pod Radhoštěm na roky 2021-2030, který posouzením vlivu na ŽP prošel s výsledkem, že předmětná koncepce nevykazuje natolik závažné vlivy na životní prostředí či veřejné zdraví, které by byly důvodem pro její neschválení.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Rožnově nebyla prováděna speciální měření pro oblast dopravy a jejího vlivu na životní prostředí. Nejbližší měřící stanice kvality ovzduší byla ve Valašském Meziříčí. V roce 2020 byla vyhlášena veřejná zakázka na monitorovací stanici kvality ovzduší. V závěru 2021 byla ve
městě instalována měřící stanice imisního monitoringu v blízkosti světelné křižovatky U Janíka, která obsahuje mimo jiné
i čítač dopravy, jehož údaje budou podkladem pro plánování opatření, které
povedou ke zlepšení životního prostředí ve městě. Monitorovací stanice však prioritně
měří hodnoty suspendovaných částic: PM2,5, PM10, oxidů dusíku NO, NO2,
NOx, oxidu siřičitého, přízemního ozonu a obsahuje rovněž vzorkovač na prach
pro laboratorní stanovení koncentrací benzo(a)pyrenu. Součástí stanice jsou též
komponenty pro meteorologická měření směru a rychlosti větru, teploty a
vlhkosti vzduchu, atmosférického tlaku a srážek. Stanice je v provozu krátkou
dobu na to, aby mohlo dojít k nějakým závěrům či hodnocení.
V roce 2021 byla vytvořena nová
pracovní pozice Manažer Akčního plánu zlepšování kvality ovzduší. Tento
zaměstnanec má v pracovní náplni zabývat se problematikou zlepšování
kvality ovzduší v Rožnově. Plánuje se vypracování Akčního plánu zlepšování
kvality ovzduší.
|
|
Město Rožnov
je součástí Chráněné krajinné oblasti Beskydy. Jejím posláním není pouze
ochrana všech hodnot krajiny, ale i vytváření vyváženého životního prostředí. Město
je z hlediska dopravy dosti zatížené, jelikož jím procházejí
frekventované komunikace silnice I/35 (Valašské Meziříčí – Slovensko) a silnice
I/58 směr Ostrava s průjezdem více než 12 000 vozidel za 24 hodin, značnou část
tvoří nákladní doprava. I když oblasti dopravy je věnována zvýšená pozornost,
tak omezit dopravu na výše uvedených silničních tazích není zcela jednoduché,
proto je třeba věnovat pozornost nemotorové dopravě, k omezení používání
motorových vozidel obyvateli města, např. zřízením MHD či vybudováním nových bezpečných
cyklostras či cyklostezek. Vzhledem k pořízení monitorovací stanice kvality
ovzduší a ke zřízení pracovní pozice manažera akčního plánu zlepšování kvality
ovzduší se počítá s tím, že budou naměřené hodnoty ze stanice pravidelně vyhodnocovány
a následně navrženy koncepční řešení dané situace.
|
V uplynulém roce začalo město pravidelně monitorovat kvalitu ovzduší v dopravně exponované lokalitě. Zároveň byla jmenována osoba zodpovědná za realizaci akčního plánu pro zlepšení kvality ovzduší, který se zaměřuje také na dopravní opatření.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov pod Radhoštěm má
aktualizovaný Strategický plán rozvoje města na roky 2021–2030 a nově
vypracovaný Plán udržitelné mobility města, tudíž revize se v následujícím
období nechystá.
Oba tyto dokumenty obsahují
akční plány do roku 2025, resp. do roku 2030
C_AKCNI-PLAN-PUMM-Roznov_verze
8.6..xlsx (live.com)
I.Akcni_plan_2022-2025.xlsx
(live.com) – priorita B1
Město
však připravuje nový územní plán, který se také bude zabývat řešením a
optimalizací dopravy. Aktuální první etapa zahrnuje sběr podnětů od obyvatel,
analýzu současného stavu území, stanovení rozvojového potenciálu města či
diskuze se zastupiteli i veřejností. Na základě vyhodnocení bude připraveno
zadání pro tvorbu územního plánu, které bude schvalovat zastupitelstvo města na
podzim 2022.
Město má zřízenou webovou
stránku Strategie města Rožnova
(strategieroznov.cz). Na této stránce je umístěn přehled akcí, které
již byly v minulosti dokončeny, jsou rozpracované a také ty, které jsou
teprve ve fázi příprav. Z přehledu je zřejmé, že oblasti dopravy byla a je
věnována ze strany města velká pozornost.
|
-
ANO
Město Rožnov má nově
vytvořený „Plán udržitelné mobility“, který v akčním plánu do roku 2030
stanovil priority v oblasti cyklistické dopravy, pěší dopravy, veřejné
dopravy, individuální dopravy a managementu dopravy. Taktéž v aktualizovaném
„Strategickém plánu rozvoje města do roku 2030“ byly stanoveny cíle v rámci
udržitelné dopravy, kterými jsou např. regulovat provoz aut a parkování ve
městě, zajistit pravidelnou MHD do důležitých cílů a podporovat veřejnou
hromadnou dopravu do nejbližších obcí, či zvýšit počet obyvatel využívajících
ke svém pravidelnému pohybu jízdní kolo. Chystaný nový územní plán města se
bude zabývat řešením a optimalizací dopravy na územní města.
|
Oblast dopravy byla
pro Město Rožnov vždy z jednou priorit nejen kvůli své poloze, návštěvnosti
turisty, ale také s ohledem na jeho obyvatele. Vždy na tuto oblast bylo
pamatováno ve „Strategickém plánu rozvoje města, v územním plánu města a
nově to je také v koncepčním dokumentu „Plánu udržitelné mobility“. V posledních
dvou letech byla věnována zvýšená pozornost komunikacím nejen ve vlastnictví
města, ale došlo také k úplné rekonstrukci páteřní komunikace I/35, na
nejfrekventovanějším místě, kterým je Nábřeží Dukelských hrdinů. Město postupně
vyhodnocuje hlavní problémy dopravy, ať už je to nedostatečné parkovací plochy
na sídlištích (2020–2021 nově vybudovaná parkovací místa na ulici Horská-Písečná
a Vítězná), chybějící chodníky nejen v okrajových částech města (výstavba
– ulice Palackého k mostu u Eroplánu, Tylovice – Hážovice, úsek 1, opravy –
chodníky v parku + oprava povrchu lávky přes Bečvu, která vede od silnice
I/35 do parku, ulice Partyzánská, Julia Fučíka, Hradišťko, Kulturní, Vítězná,
Svazarmovská, 1. máje), dále opravy městských komunikací (Hranička
ulice Nádražní, Tyršovo nábřeží, Chodská,
Průkopnická, Meziříčská, 1. máje, Bayerova, Košíkářská, Polanského, Květinová,
Dolní Paseky, Letenská, Hradišťko, Tkalcovská, Okružní, Habrová, Láz, Kulturní,
5. května, Vítězná, Horská, Lesní, Bezručova, Pletařská, Mária Kotrby, Bezručova,
Nerudova, Čechova a Boženy Němcové, Palackého a Zuberská). Město dále postupně
realizuje a vyhodnocuje hlavní problémy dopravy, které se týkají nejen zlepšení
životního prostředí. V následujícím
období se počítá s tvorbou dokumentu „Strategie bezpečnosti silničního
provozu města“, který navazuje na Národní strategii BESIP (2021–2030) a
Krajskou strategii BESIP (Zlínský kraj 2022–2030).
|
Město Rožnov nově vytvořilo „Plán udržitelné mobility“, který v akčním plánu do roku 2030 stanovil priority v oblasti cyklistické dopravy, pěší dopravy, veřejné dopravy, individuální dopravy a managementu dopravy. Zároveň má čerstvou aktualizaci „Strategického plánu rozvoje města do roku 2030“ a připravuje nový územní plán.
|