4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
|
Kapitola je zpracována přehledně a odpovídá na dotazy. Aktivity jsou popsány, ale mám pocit že zásadní progres oproti prvnímu auditu příliš není. Jsou zpracovány koncepční dokumenty, které je potřeba začít reallizovat.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2017 až 2020 se ve městě
pokračovalo s výstavbou nových bezbariérových chodníků. Nové byly vybudovány
v ulicích Cyrilometodějská směrem k ulici Trhovisko, na
ul. Sbořisko i v okolí Základní školy a Mateřské školy
na ul. Dlouhá. Rekonstrukce chodníků proběhla i na ul. Brumovská a Nádražní. V rámci
města Valašské Klobouky je tak na všech chodnících umožněn bezbariérový přístup
občanům se sníženou pohyblivostí. Na nových chodnících byly upraveny i vjezdy
k domům.
Ulice U Váhy a
Hodňov označena dopravní značkou„ Obytná zóna“. V těchto ulicích tak došlo
ke zklidnění provozu vozidel, a to hlavně v místech, kde je vedena
cyklotrasa.
V ostatních částech města, vzhledem ke
kopcovitosti terénu, je provoz cyklistů na těchto místních komunikacích malý. Mezi lety 2013 - 2014 byla realizována I. etapa
projektu Bezbariérové trasy. Ta bezbariérově spojuje centrum s dalšími
důležitými lokalitami. V celé délce úseku došlo k položení nové dlažby chodníků
a vjezdů k objektům, výměně obrubníků, vzniklo 10 osvětlených míst pro
přecházení a 3 nově osvětlené přechody pro chodce. Projekt podpořil SFDI.
|
-
3940m
2017
Bezbariérové chodníky v ulici Brumovská I.
etapa (větev „A“ - „B“) - 1 021,22 metrů
V rámci této investiční akce byly
vybudovány 2 nové místa pro přecházení vč. nasvětlení
2018
Přechod přes silnici I/57 v ulici
Cyrilometodějská
Bezbariérové chodníky v ulici Brumovská – II.
etapa
- 1 110 metrů
Vznikla dvě místa pro přecházení.
Propojovací chodník u KD Klobučan – 70 metrů
2019
Dokončení chodníku u SOU v ulici
Brumovská - 60 metrů
Chodník v ulici Koželužská – 133 metrů
2020
Přístupový chodník u zastávky 2. Května - 20 metrů
Rekonstrukce chodníku v ulici Sbořisko –
206 metrů
Rekonstrukce chodníku na ul. Cyrilometodějská –
Trhovisko – 380 m (170 metrů rekonstrukce + 210 nový chodník k Trhovisku)
Rekonstrukce chodníku u MŠ – 75 metrů
Rekonstrukce chodníku v ulici Školní – 238
metrů
Vybudování
chodníku v ulici Dlouhá – 630 metrůCELKEM 3940 m bezbariérových tras
-
3
Byla vybudována cyklostezka v intravilánu města, je součástí páteřní dálkové cyklostezky BEVLAVA, o délce 1,8 km Dále cyklostezka mezi Valašskými Klobouky a Brumove-Bylnicí v délce 2km
Náklady na projekt Cyklostezka, tam to
žije : 374 531,50,- Kč
Náklady na projekt Bezbariérové trasy - I.etapa: 6 028 659,00,- Kč
|
Městu se velmi dobře daří budovat nebo opravovat infrastrukturu pro alternativní environmentálně šetrné druhy dopravy, především pěší a cyklistickou dopravu. Komunikace určené pro pěší jsou v bezbariérovém standardu a jsou součástí komplexního plánu bezbariérových tras v celém městě tak, aby město bylo prostupné pro osoby s omezením hybnosti nebo orientace. Tento plán se postupně daří plnit. V současné době je rozpracováno několik projektů na další období a probíhá příprava na realizaci.
Veřejná hromadná doprava ve městě vzhledem k jeho velikosti není.
Využívá se místních zastávek autobusové dopravy. Bylo zřízeno senior
taxi. Město podporuje pěší dopravu opravou stávajících chodníků a to
do bezbariérové podoby, budováním nových tras formou pěšin a stezek.
Připravují se v návaznosti na dotační tituly se budují nové trasy
cyklostezek
|
Msto vyplnilo tuto kapitolu odpovědně a uvedená fakta jsou odrazovým můstkem pro další aktivity.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Stojany na kola jsou umístěna u hlavních
městských budov - městského úřadu, polikliniky, kulturního centra.
Stávající cyklostezka v intravilánu města je vybavena mobilářem k odpočinku a rekreaci nebo posilování. Z dalšího projektu "Na kole za Gessnerem" budou na cyklostezce instalovány další odpočinková místa, informační tabule, fotopointy atd.
Uzamykatelné klece ve městě nejsou.
Jedna z hlavních aktivit města v poslední době je podpora výstavby cyklostezek.
První část městské cyklostezky protínající město směrem od Brumova na Poteč
byla otevřena v minulém roce.
Nyní se usilovně pracuje na dalších částech. Prioritní je zvláště úsek mezi
Valašskými Klobouky a městem Brumov. Zde se podařilo již vykoupit všechny
soukromé pozemky a získat povolení ke stavbě od dotčených institucí a občanů.
Nyní se čeká pouze na kladné stanovisko k získání dotací. Tyto úseky budou
součástí plánované mezinárodní cyklostezky Bevlava (Bečva - Vlára - Váh), která
povede od Ústí u Vsetína až ke slovenskému Váhu. Město Valašské Klobouky je
hlavní silou tohoto projektu.
Katastrem města nyní procházejí tři cyklotrasy, o jejich rozšíření má město
zájem, vše je zatím ale ve fázi plánování
|
-
80
Délka bezbariérových chodníků ve městě:
Cyrilometodějská , Čs armády 1,388 km
Cyrilometodějská, Čs armády (druhá strana) 1,458 km
Luční 0,64 km
Krátká 0,098 km
Masarykovo náměstí 0,473 km
Nádražní 0,363 km
Zahradní 0,26 km Délka cyklostezky ve městě: 1.350 metrů
Téměř každá budova v majetku města má stojan na kola, u základní školy je zatřešený přístřešek pro kola.
|
V roce 2019 se otevřela nová cyklostezka ve
směru na Brumov-Bylnici, která dále propojuje naše město až se slovenským
Trenčínem. Díky tomu se cyklisti již nepohybují na silnici I. třídy č. 57, kde
docházelo díky hustému provozu k jejich ohrožování. V ul. Palackého
byl piktogramy vyznačen koridor pro cyklisty v místech, kde je příslušnými
dopravními značkami (E 12a a E12b) povolena jízda cyklistů v protisměru. Těmito
piktogramy jsou řidiči vozidel upozorněni na zvýšený provoz cyklistů na
komunikaci, což přispívá k větší bezpečnosti cyklistů v těchto
místech.
Město VK připravuje výstavbu cyklostezky v rámci
projektu Bevlava ve směru na obec Poteč.
Úpravou komunikace a vybudováním chodníku
v ul. Dlouhá došlo k zajištění
větší bezpečnosti dětí při cestě do základní i mateřské školy.
|
Zde bych upozornil na řešení provázanosti cyklistické sítě. Ne jen budovat hlavní směry, ale zajistit provázanost.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Valašské Klobouky MHD nemá
|
|
Městská hromadná doprava ve městě není taxi, částečně dálkové autobusové spoje, které projíždí městem a staví na několika zastávkách ve městě. Město vypracovalo koncepci dopravy, ve které je doporučeno vybudování multimodálního uzlu na vlakovém nádraží, kde by mělo být přemístěno i autobusové nádraží z náměstí. Město se spolupodílí na vytváření jízdních řádů v návaznosti na potřeby občanů.
|
Zde bych uvítal větší iniciativu v rámci vybudování přestupního uzlu.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město VK je, co do počtu obyvatel, menším
městem a proto zde nejsou pěší zóny ani parkoviště P+R, K+R. Problémem je,
ostatně jako všude, parkování vozidel ve městě, obzvlášť v jeho centru.
Přímo na náměstí je velké parkoviště pro cca 120 míst a to v místech, kde by
spíše měla být doprava vyloučena kvůli velkému pohybu chodců i cyklistů. Město proto
plánuje vybudování většího „záchytného“ parkoviště v lokalitě blízké
náměstí (cca 250 m) o kapacitě cca 100míst. Toto parkoviště P&R může v budoucnu sloužit i plánovaným bytovým domům v okolí. Provedení tohoto záchytného parkoviště je v zasakovacím povrchu a obklopeno zelení (stromy a keře), aby nebyl narušen vzhled blízké smuteční síně. Další menší parkoviště jsou plánovány v v přilehlých ulicích k náměstí.
V ostatních
částech města, obzvlášť na sídlišti Luční, je velký nedostatek parkovacích
míst. Z koncepce dopravy zpracované firmou ADEM s.r.o:
https://www.valasskeklobouky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=17631&id=474351&n=koncepce%2Ddopravy%2Dmesta%2Dvalasske%2Dklobouky i dopravní studie firmy HBH (viz příloha)
vyplývá, že město má dostatek parkovacích míst celkem, ale problém je v rozmístění míst. Exponovaná místa jako je centrum, poliklinika, sídliště má míst nedostatek, na druhé straně v jiných částech města a to i v docházkové vzdálenosti jsou parkovací místa volná.
Ulice U Váhy a
Hodňov označena dopravní značkou„ Obytná zóna“. V těchto ulicích tak došlo
ke zklidnění provozu vozidel, protože se jedná o místo, kde je vedena
frekventovaná cyklotrasa.
|
|
Město si aktivně získává podklady pro rozhodování, jak dopravu v klidu řešit. Máme zpracovánu koncepci dopravy, statistické šetření obsazenosti parkoviště na náměstí a u polikliniky v čase. Máme připraveny modely regulace parkovací politiky cenami za parkování v různých částech města.
Město řeší průběžně problémy s parkováním změnami parkovací politiky a cenami za parkování především v centru města, kdy došlo k rozdělení jednotné parkovací zóny na dvě různě placené zóny. Připravuje se projekt na vybudování záchytného parkoviště v blízkosti náměstí, ale v docházkové vzdálenosti. Připravuje se projekt a realizace revitalizace problematického sídliště Luční, kde je navrženo rozšíření počtu parkovacích míst.
|
Kvituji aktivitu msta v rámci koncepčního přístupu k dopravě v klidu. Nicméně je potřeba toto i aktvně řešit. Jsem si vědom, že je to většinou běh na delší trať, ale vyloučení parkování v centru města, by byl jedním z důležitých kroků.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Město mám zpracovány koncepční dokumenty, které je potřeba začít naplňovat. Doporučuji aby byl zpracován interní akční plán aktivit pro následné monitorování realizací konkrétních aktivit.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Valašské Klobouky MHD nemá
|
|
Vzhledem k velikosti města nepovažujeme VHD za efektivní. Zkušební provoz jednoho vozidla minibusu po dobu 14dnů nepřesvědčil zastupitelstvo města o potřebnosti tohoto druhu dopravy ve městě. Vzdálenosti ve městě jsou výhodnější spíše pro pěší a cyklistickou dopravu. Pro starší občany město provozuje senior taxi za zvýhodněnou dotovanou paušální cenu. Další náhradou za VHD je využití dálkové autobusové dopravy k místní přepravě. Město se snaží zvýšit počet zastávek ve městě nebo je vhodně přemístit tak, aby obsloužilo co nejvíc lidí k přepravě z okrajových částí města do centra a naopak. Dopravní studie firmy HBH projekt navrhuje využívat potenciálu multimodálního uzlu na vlakovém nádraží. Zde se podařilo upravit jízdní řády některých autobusových spojů tak, aby zajížděly na vlakové nádraží nebo aby tam zajížděly tak, aby navazovaly na vlakové spojení.
|
Město nemá vlastní MHD. Veřejnou dopravu zajišťují dálkové spoje autobusové dopravy a vlaková spojení. Alternativně je řešeno taxi. Pro velikost města je toto akceptovatelné.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má zpoplatněné parkování na náměstí a
přilehlých parkovacích místech. Poplatek za parkování vybírá automat a
kontroluje jej městská policie. Ve zbytku města se parkovné neplatí. Mýtné ano
zpoplatněné vjezdy město nemá.
Ve městě je příslušným Nařízením města VK zpoplatněno
parkování na náměstí a v některých přilehlých ulicích. Prostory placeného
parkování je vymezeno dopravními značkami „Zóna“ s příslušným vyobrazením
parkoviště s parkovacím automatem. Výběr poplatků je tedy zajištěn přes
parkovací automat. Uhrazení poplatku za parkování kontroluje Městská policie. Kapacita parkoviště na náměstí je omezena
počtem cca 110 míst. Hlavně v pátek pak dochází k jeho plnému obsazení a
řidiči svá vozidla parkují v místech, kde dochází k ohrožení
bezpečnosti provozu a chodců.
|
-
700000
Parkovné stanovené nařízením města ve dvou zónách v centru města
Parkovné (příjem do rozpočtu města) je průměrně zhruma 700 000 Kč ročně.
|
Dopravní studie z roku 2019 i Dopravní koncepce města zpracovaná v roce 2020 hodnotí jako nedostatečnou kontrolu stávajícího systému placení za parkování a také nedostatečnou regulaci dopravy v klidu pomocí zpoplatněných parkovacích zón nebo parkovišť. V tomto směru by se měla parkovací politika změnit, je to účinný nástroj regulace IAD V Dopravní studii jsou navrženy postupy, jak regulovat parkování nebo jak parkování zefektivnit prostřednictvím smart city řešení (kamery, navádění na volná parkovací místa, platební aplikace pro parkování atd.)
|
Strategické a koncepční dokumneta mám město zpracováno. Nyní je potřeba je začít naplňovat. Doporučuji si zpracovat interní akční plán s tím co, kdy a jak udělat, ať se to dá v průběhu let monitorovat.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá vypracovaný Integrovaný plán dopravy
|
-
50%
Město Valašské Klobouky v roce 2020 získalo dva důležité konpcepční dokumenty. Jednak to byla Dopravní studie na posouzení konkrétních problémů ve městě. Za druhé komplexní Kocpece dopravy ve městě. Plán udržitelné mobility město nemá. Koncepci dopravy je však vypracována s ohledem na udržitelnou mobilitu, na podporu nemotorových a hromadných druhů dopravy. Plán mobility má vypracovaný Základní škola
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Pro velikost města jsou zmíněné dokumenty dostatečné.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Tato oblast není ve městě systematicky řešena. Doporučuji se zaměřit na možnost většího zohlednění ekologicky šetrných vozidel při zajišťování mobility v rámci města a jimi řízených organizací. Zároveň doporučuji zbudování veřejného dobíjecího místa pro elektrokola s možností využití i pro vozidla.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nevyužívá nízkoemisních vozidel. Pravidelně mění vozový park za nová, šetrnější a úspornější vozdila. Městská policie využívá k dopravě po městě elektrokola.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Zde bych doporučoval zvážit možnost jak ošetřit nákup ekologicky šetrných vozel. Jako vhodné považuji provoz elektrokol městskou policií.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě se nachází tři čerpací stanice na pohonné
hmoty. Pouze jedna z nich nabízí alternativní pohon. Tím je LPG
(stlačený zemní plyn). Čerpací stanici na CNG ani elektřinu ve městě nemáme.
Nejbližší stanice na CNG se nachází ve Zlíně (35 kilometrů). Dle nejnovějších
zpráv bude vybudána CNG stanice ve městě Slavičín (cca. 15 kilometrů od
Valašských Klobouk)
|
|
Počet čerpacích stanic : 3
Stojanů na benzín (Natural 95, 98) : 5
Stojanů na naftu : 3
LPG : 1 ( 11,1 % z celkové počtu stojanů)
Počet čerpacích stanic na LPG je v okolí
dostatečný (např. také Brumov - Bylnice 6 kilometrů, Lidečko 10 kilometrů). Zřízení
stanice na CNG v okolí (Slavičín) by mohlo nastartovat nákup automobilů na CNG
v okolí. V rámci
výstavby parkoviště u marketu Lidl mělo být zřízeno jedno dobíjecí místo pro
elektromobily. Zatím zbudováno není, ale bylo slíbeno v nejbližší době jeho pořízení.
|
Ve vztahu k elektrokolům doporučuji zřízení veřejné dobíjecí stanice pro kola a případně i provozidla. Toto souvisí i rozvojem cestovního ruchu.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že většinu služeb obstarávají městem
zřízené organizace, zatím k zohledňování enviromentálně šetrných vozidel při
výběrových řízeních nedochází (počet šetrných vozidel v majetku města je nula).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Doporučuji se touto problematikou zabývat v dalším období.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Bezepčnost silničního provozu není ve Valšských Kloboukách dobrá. V dopravní koncepci města je velká část věnována problematice nehodovosti a ze statistických dat vychází poměrně vysoký počet dopravních nehod. Způsobeny především nedodržení rychlosti, nevěnování se řízení a nerespektování dopravního značení.
|
Celkově není situace idelní, ale dílčí aktivity jsou popsány a realiizovány. Doporučuji zpracovat pasport kritických míst člověkem vzdělaným v dané oblasti a to především z poledu budoucích navrhovaných opatření. Zvolená forma získávání dat je zajímavá, ale je potřeba zahrnout i názor odborníků.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě je celkem 12 přechodů pro chodce.
Z toho 9 na silnici I. třídy č. 57. Všechny tyto přechody jsou kvůli
bezpečnosti a přehlednosti intenzivněji osvětleny a řádně označeny příslušným
dopravním značením. V místech, kde je největší počet přecházejících
chodců, je vozovka zúžená. Na dvou přechodech pro chodce jsou ostrůvky. Na
silnici II. třídy jsou 2 přechody pro chodce a na místní komunikaci u základní
a mateřské školy je 1 přechod.
|
-
22
Rok 2014 :
9x silnice I.třídy.
1x silnice II. tříd
1x silnice III. třídy
11x místní komunikace
Celkem : 23 dopravních nehod, z toho ve 4 případech srážka automobilu a chodce
(5x lehké zranění)
Rok 2015 :
2x silnice I.třídy
1x silnice II. tříd
2x silnice III. třídy
9x místní komunikace
Celkem : 14 dopravních nehod, z toho v 1 případu srážka automobilu a chodce (1x
těžké zranění)
Rok 2016 : (do září)
9x silnice I.třídy
1x silnice II. tříd
6x místní komunikace
1x parkoviště
Celkem : 17 dopravních nehod, z toho v 1 případě srážka automobilu a chodce (1x
těžké zranění)
|
Velmi dobře se nám daří uspokojovat potřeby pěší dopravy. Bezbariérové trasy, zvyšující se počty přechodů pro chodce s osvětlením. Opravené chodníky, to vše zvyšuje bezpečnost chodců a ochotu obyvatel chodit pěšky. Na rozdíl od IMD je pěší doprava velmi dobře a bezpečně zajištěna.
|
Problematika zajištění bezpečnosti pěších je situace velmi dobrá a město udělalo významné kroky k jejímu zlepšení.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úpravou komunikace a vybudováním nového chodníku
v ul. Dlouhá a Kopec došlo v rámci
projektu „Bezpečně do škol“ k zajištění větší bezpečnosti dětí při
cestě do základní i mateřské školy Žáci
4. ročníku absolvují v rámci výuky přípravu k získání „Průkazu
cyklisty“. Jedná se o teoretickou výuku významu dopravních značek a správného
řešení různých dopravních situací. Na mobilním vypůjčeném dopravním
hřišti u základní
školy pak
probíhá praktická část jízdou na jízdním kole. Z dotace Zlínského kraje probíhá pro
žáky základní školy každoročně projekt na podporu udržitelné mobility, jedná se o sérii aktivit zakončenou tzv. Týdnem mobility v rámci evropských dnů mobility. Základní škola i matřeská škola pořádá pravidelně besedy s městskou policií,
dopravní policií. Členové MP v průběhu roku hlídají přechody pro chodce v okolí
základní a mateřské školy.
Dopravní hřiště se v městě nenachází, ale v roce 2021 došlo k zadání vypracovnání studie a investičního záměru vybudování dopravního hřiště u budovy základní školy. Ve spolupráci se Základní školou Valašské Klobouky byla vypracována studie s
názvem "Bezpečné cesty do školy". Byly podchyceny nejkritičtější místa v okolí
základní školy, kde by mohlo dojít ke kolizi chodců s automobilem a navrhnuto
řešení.
|
-
40%
Na jediné základní škole ve městě je dopravní výchově věnována velká pozornost. Ta je zakomponována do výuky a výchovy ve všech ročnících. Speciálně se dopravní výchově věnuje především 4. ročník ZŠ.
|
Především díky komplexu opatření - od dopravní výchovy ve školce a škole, kde je prevenci věnována velká pozornost, podpory bezpečné pěší dopravy, je možné kostatovat, že tato oblast se městu velmi daří. Prostor pro zlepšování je v osvětě a školení řidičů.
|
V oblasti prevece bezpečnosti silničního provozu město dělá kroky, které vedou ke zlepšení situace. ZŠ je aktivní a bezpečnost silničního provozu implementuje do výuky. Je vize vybudovat dopravní hřiště, uvidíme jak to dopadne.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Křižovatka na ulici Kopec byla stavebně
upravena a stala se přehlednější a provoz vozidel a pohyb chodců je zde
bezpečnější. Chystaná revitalizace sídliště Luční by měla
přinést větší přehlednost a bezpečnost jízdy v tomto místě. Kolem budovy, která zasahuje do silnice I/57
na ulici Brumovská byl vybudován nový chodník. Výrazně se tak zvýšila
bezpečnost zde procházejících chodců. Pasport problémových míst neexistuje, je
však v širokém povědomí několik míst, které problémové ve městě jsou. Jedná se
například o křižovatku na ulici Kopec, zasahující budova do silnice I/57 na
ulici Brumovská, nedostatečně široká a nepřehledná vozovka na sídlištíi Luční
nebo nebezpečná křižovatka na silnici I/57 v ulici Československé armády. Významným dokumentem je dotazníkové šetření žáků ZŠ, které mělo mapovat místa, kde se žáci a rodiče cítí ohroženi nebo kde je podle jejich názoru nebezpečné dopravní řešení. Dotazníkového šetřeí se účastnilo cca 450 respondentů a vyhodnocením dotazníku vznikla mapa dopravně nebezpečných míst ve městě.
|
|
Velkým šetřením v projektu Základní školy Valašské Klobouky "Bezpečné cesty do škol" byly zmapovány komunikace a nebezpečná místa z pohledu dětí a rodičů. Další studie problémových míst vznikla šetřením města formou pocitové mapy. Na základě těchto zjištění jsou realizována nápravná opatření.
|
V rámci aktivit na ˇZŠ došlo k šetření z hlediska kritických míst. Toto je využito k přípravvě návrhových opatření na jejich zlepšení. Doporučuji, aby byl pasport těchto kritických míst zpracován proškolenou a vzdělanou osobou.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
|
Tato část není řešena do detailu, ale je řešena uspokojivě. Jako možnost zlepšení vidím v provázanosti např. na sledování kvality ovzduší, případně na rozvojový plány města, které projdou posouzením SEA.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má od roku 2020 vypracovánu Koncpeci dopravy. Dokument byl zpracován se zadáním, aby navrhovaná opatření směřovala k ochraně životního prostředí a k udržitelnému systému všech druhů dorpavy ve městě.
|
-
0
Koncepce dopravy nebyla vyhodnocena z pohledu vlivu na životní prostředí
|
Přestože samostatný dokument, který by se zabýval hodnocením a měřením vlivu dopravy na životní prostředí, si město uvědomuje negativní dopady IMD na životní prostředí a prostor ve městě. Za účelem snížení emisí jsou cíleně podporovány nemotorové druhy dopravy ve městě. Je připravováno záchytné parkoviště mimo centrum. Náměstí by se tak mělo uvolnit pro obyvatele jako přirozené centrum veřejného života.
|
Nejsem si vědom, že by zmiňovaná koncepce prošla hhodnocením SEA. Nicméně kvituji, že je tento dokumnet zpracován. Nyní je potřeba zpracovat následný Akční plán pro realizaci konrétních opatření.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město vliv dopravy na životní prostředí vyhodnocuje v dílčích dokumentech.
|
|
Koncpece dopravy obsahuje několik hodnocení různých paramatrů a ukazatelů. Jsou to především počty projíždějících motorových vozidel, počty cyklistů, hustota pěší dopravy, nehodovost. Hodnocení zatížení životního prostředí dopravou město neprovádí.
|
Zde by stálo za to konzultovat vhodné možnosti, jak k dané problemati přistoupit systematicky. V rámci konzultací bude probráno.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncepce dopravy časový harmonogram neřeší, navrhuje opatření. V současné době zpracovává straegická komise jak Strategický plán města, tak jednotlivé koncepční dokumenty z pohledu priorizace. Sestavuje se akční plán opatření jednotlivých kapitol strategického plánu, včetně akčního plánu realizace opatření Koncepce dopravy
|
|
Město v roce 2020 začíná vytvářet akční plány opatření, které doporučují odborné studie vypracované v roce 2020. V návaznosti na akční plán bude upravován rozpočet města na rok 2021.
|
Důležitou aktivitou je zpracování Akčního plánu, poté bude možno hodnotit jejo naplňování.
|