3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město pracuje v režimu UR
především v oblasti OH a energetiky. Díky zateplování budov
dosahuje úspor energií. Přispívají k tomu i zavedené nové
technologie a přístroje v rámci topení a využívání
elektrické energie. Největší
potenciál UR je v oblasti budov, které město vlastní.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá žádný vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti. Podklady pro radu a zastupitelstvo města jsou zasílány v elektronické podobě. Recyklovaný papír není v tiskárnách a kopírkách využíván - předcházení zvýšeným nákladům na servis a opravy.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
3.1.A
Město
nemá vnitřní předpis upravující udržitelné nakupování ,
tudíž nepracuje se žádnými indikátory, které by tuto kapitolu
zobrazovaly. K dispozici není žádný zelený předpis.
Doporučení:
Zavést předpis upravující udržitelné nakupování. Jeho
součástí by měly být indikátory. Např. šetření v oblasti
spotřebních nákladů. Kolik Kč se ušetřilo vůči minulým
rokům.
3.1.B
Protože
město nesleduje podíl nákupu zboží s ekoznačkou,
doporučuje se zajistit sledování nákupu takového zboží. Jako
indikátor může posloužit procentuální zastoupení zboží
s ekoznačkou vůči zboží bez této značky
3.1.C
Město
nesleduje podíl recyklovaného papíru, protože ničí tiskárny a
kopírky.Tento postoj je pochopitelný. Přesto by bylo vhodné
zamyslet nad tím , kde jinde recyklovaný papír využívat.
3.1.D
Podíl
elektrospotřebičů v nejvyšší spotřební třídě
s nejmenší energetickou spotřebou se nesleduje. Doporučení:
V dnešní situaci, kdy ceny energií rostou, je výhodné
z ekologického i ekonomického hlediska nakupovat
elektrospotřebiče s nejnižší spotřebou a nejvyšší
energetické třídě. (vždy zvážit cenu pořízení a cenu
úspory z provozu)
3.1.E
Snažit se sledovat množství
spotřebního materiálu a drobného hmotného majetku z hlediska
UR. Tedy, co nejméně spotřebního materiálu. U malých spotřebičů
sledovat vedle spotřeby také jejich opravitelnost. Mnoho firem
vyrábí výrobky z tzv.“ kurvítky“, které výrobek
znehodnocující po uplynutí záruční lhůty. Je-li to možné a
známé, vyhněte se těmto výrobkům. V každém případě
je vhodné podporovat drobné opravárenské služby a vytvořit jim
co nejlepší podmínky.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V této kapitole není
slovní hodnocení odpadového hospodářství . Doporučení:
Stanovit si cíle pro OH v příštích letech a písemně je
popsat. Jinak jsou
výsledky práce v oblasti OH
vcelku dobré.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém nakládání s odpady nadále upravují OZV: 1) Obecně závazná vyhláška o stanovení systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem na území města Valašské Klobouky; 2) Obecně závazná vyhláška města Valašské Klobouky, kterou se stanoví systém komunitního kompostování a způsobu využití zeleného kompostu k údržbě a obnově veřejné zeleně na území města. Město Valašské Klobouky má zpracovaný "Plán odpadového hospodářství na období 2017 - 2022". Občané města mají v rámci třídění odpadů k dispozici 36 veřejných hnízd s celkovým počtem 141 ks kontejnerů (papír, směsný plast + nápojový karton, sklo, BIO, elektro, textil, kovy). V roce 2018 přistoupilo město ke společnému dotačnímu projektu "Doplnění sběru separovaných odpadů v obcích Mikroregionu Jižní Valašsko" a poskytlo vlastníkům rodinných domů nádoby na tříděný odpad (870 ks/120 l papír; 870 ks/120 l plasty). V důsledku zavedení sběru tříděného odpadu z těchto nádob byl na konci roku 2017 ukončen pytlový sběr tříděných odpadů a tzv. bonusový program "TŘÍDÍM" s možností úlevy na poplatku za komunální odpad. Dále byla zavedena 14-denní frekvence svozu směsného komunálního odpadu u rodinných domů a nádoby byly nově označeny QR kódy. V roce 2019 město rozšířilo areál sběrného dvora a zavedlo sběr kovů i mimo sběrný dvůr - rozmístilo nádoby na kovy nejprve na sídlištích a následně v roce 2020 i v zástavbě rodinných domů. Díky rozvoji a provozu systému tříděného sběru a recyklace využitelných složek komunálních odpadů, včetně obalových, město ve spolupráci se společností EKO-KOM, a.s. přispělo ke zlepšení životního prostředí a snížení "uhlíkové stopy". Úspora, kterou město dosáhlo představuje 1 903,757 tun emisí CO2 ekv. a 36 052 645 MJ úspory energie za období 2016-2019 (2020 zatím není vyčíslen). V rámci uzavřené smlouvy se společností ASEKOL a.s. bylo předáno za období 2016 - 2020 v režimu zpětného odběru 84,097 tun elektrozařízení (TV + PC + drobné elektro) a tím město přispělo ke snížení produkce skleníkových plynů o 193,24 t CO2 ekv. a dále k úspoře primárních surovin 36,98 t. V rámci uzavřené smlouvy se společností Elektrowin a.s. bylo předáno za období 2016 - 2020 v režimu zpětného odběru 119,701 tun elektrozařízení (chlazení + velké/malé spotřebiče). V rámci uzavřené smlouvy se společností Ekolamp s.r.o. bylo předáno za období 2016 - 2020 v režimu zpětného odběru 3,212 t osvětlovacích zařízení. V rámci uzavřené smlouvy se společností Ecobat s.r.o. bylo předáno za období 2016 - 2020 v režimu zpětného odběru 0,683 t použitých přenosných baterií.
|
-
11
Včetně výše uvedených složek město třídí jedlé oleje a tuky, dřevo.
-
kg/obyv/rok
Množství vytříděných odpadů uvedených v bodě 3.2.B (mimo elektroodpad a baterie) 2016 - 62 kg 2017 - 67 kg 2018 - 81 kg 2019 - 98 kg 2020 - 110 kg
|
Počet složek z odděleného sběru komunálních odpadů vykazuje nárůst. Množství směsného komunálního odpadu ukládaného na skládku roste. Podíl vytříděných odpadů z celkové produkce odpadů ve sledovaném období 2016 - 2020 nevykazuje velké rozdíly.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Odpadové hospodářství je
nastavené v duchu UR. Množství tříděného odpadu roste spolu s
celkovým odpadem. Doporučení: snažit se o zastavení navyšování
odpadu.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v současné době nemá zavedený žádný motivační systém k třídění odpadů, ale provádí osvětu třídění formou místního rozhlasu, Klobuckého zpravodaje (měsíční periodikum) a webových stránek. Každoročně realizuje ke Dni Země pro MŠ, ZŠ, SŚ a veřejnost programy zaměřené na životní prostředí a zapojuje se do akce "Ukliďme Česko". Město nemá zapojené podnikatelské subjekty do systému sběru a odstraňování komunálních odpadů. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby mají z 95% uzavřené smlouvy s Valašskoklobouckými službami s.r.o., které zajišťují služby v oblasti nakládání s odpady a zároveň provozují skládku odpadů.
|
-
kg/obyv/rok
Množství směsného komunálního odpadu 2016 - 170 kg 2017 - 147 kg 2018 - 162 kg 2019 - 162 kg 2020 - 177 kg
-
%
Podíl jednotlivých druhů odpadů na celkové produkci odpadů.
|
Množství směsného komunálního odpadu a tříděného odpadu na obyvatele má rostoucí tendenci. Velký podíl na zvyšování množství odpadů v roce 2020 měla epidemiologická situace v ČR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá zavedený žádný
motivační systém k třídění odpadů. Provádí pouze
nárazové propagační akce. Na zvyšování odpadů měla vliv
epidemiologická situace. Nicméně je nutné ocenit evidenci
množství tříděného a směsného odpadu.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sběr nebezpečných složek KO není vzhledem k otevření sběrného dvora od druhé poloviny roku 2013 zajišťován formou mobilního sběru 2x ročně. Občané mají možnost celoročně odevzdávat nebezpečné odpady v areálu sběrného dvora, který je určen pouze pro občany s trvalým pobytem ve Valašských Kloboukách, nikoli pro podnikatelské subjekty. Celková produkce nebezpečných odpadů: 2016 - 3,821 t (0,28% z celkové produkce odpadů); 2017 - 4,671 t (0,38% z celkové produkce odpadů); 2018 - 4,976 t (0,37% z celkové produkce odpadů); 2019 - 4,956 t (0,34% z celkové produkce odpadů); 2020 - 6,218 t (0,38% z celkové produkce odpadů).
|
|
Množství nebezpečných odpadů má stoupající tendenci. Návštěvnost sběrného dvora se každoročně zvyšuje a tím narůstá i množství odevzdaných nebezpečných odpadů. Větší nárůst byl zaznamenán v roce 2020 (o 1,262 t více než v roce 2019). Velký podíl na zvyšování množství odpadů v roce 2020 měla epidemiologická situace v ČR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Množství odebraného
nebezpečného odpadu se zvyšuje a roste návštěvnost sběrného
dvora. Město tento trend hodnotí negativně, ale zvýšené
množství odevzdaného
nebezpečného odpadu
dokazuje, že občané ho odnášejí k odborné likvidaci a
nedostává se tak do ŽP. A to je možné hodnotit pozitivně.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá energetického
manažera. Tuto funkci plní místostarosta.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Valašské Klobouky od roku 2017 systematicky sleduje spotřeby energií ve vlastních budovách. Garanti budov, určení místostarostou města zasílají data přes doporučený formulář do společnosti Výroba tepla s.r.o. Valašské Klobouky. Město Valašské Klobouky je zřizovatelem této firmy. Odpovědnost za sledování energetických dat je garantována místostarostou města Valašské Klobouky. Ten koordinuje povinnost zodpovědných správců budov města posílat data do společnosti Výroba tepla s.r.o. a spolupráci při sledování a předávání dat jednotlivými osobami. Výstupy dat jsou uloženy do souborů Excel podle jednotlivých sledovaných budov.
|
-
částečně
Město nemá nastaven systém energetického managementu, ale pravidelně monitoruje spotřebu energií městských budov a budov organizací města.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město sleduje spotřebu
energií ve vlastních budovách. Přestože město nemá nastavený
systém energetického managmentu, tak tento úkol de facto plní
místostarosta. A to je nutné ocenit
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
1. Město Valašské Klobouky využívá dat podle bodu 3.3.1, jako posuzovací základnu pro rozhodování o opatřeních směřujících ke snižování energetické náročnosti budov vlastněných městem. 2. Nejvýraznější úspory byly od roku 2016 zaznamenány ve spotřebě tepelné energie u těchto budov: a) KD Klobučan Valašské Klobouky - realizace opatření v r. 2015 až 2016 - úspory tepla zhruba 25% ročně; b) Katastrální úřad - Čs. armády č. 259 - realizace opatření v letech 2018 - 2019 - úspory tepla cca 18% ročně; c) koni Svět - realizace opatření v roce 2019 a 2020 - úspory více než cca 28% ročně. 3. Oblast CZT řeší jeho provozovatel, tj. společnost Výroba tepla s.r.o. Valašské Klobouky, založená městem Valašské Klobouky. Zde byly zaznamenány úspory paliva a energií realizací modernizačních opatření (úspornější čerpadla a instalace ekonomizérů u kotlů). 4. V oblasti obnovitelných zdrojů energie realizovala společnost Výroba tepla s.r.o., Valašské Klobouky v roce 2020 výstavbu fotovoltaické elektrárny na budově Luční č. 919 o výkonu 19,77 kW. V areálu Luční tímto opatřením (novou technologií) dochází k úspoře nákladů na elektrickou energii a zemní plyn.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město využívá naměřených
údajů spotřeby energií ve vlastních budovách ke konkrétním
opatřením v budovách – zateplování. Zároveň se snaží
upravovat technologie budov tak, aby se snižovala spotřeba
elektrické energie a tepla. Tyto akce vedly k úsporám
spotřeby plynu .
V areálu
Luční byla vybudována malá FTVE s výkonem 20 kW. Tím
došlo k úsporám elektřiny. Bohužel není sledován podíl
obnovitelné elektřiny na celkové spotřebě ve všech budovách
města, ačkoliv číselné údaje jsou podle všeho k dispozici.
Doporučení:
pokračovat ve výstavbě FTVE a
uvažovat o systému akumulace elektřiny vyrobené v rámci OZE.
Prověřit možnost využití větrné energií. Okolí města má
podle všeho větrný energetický potenciál.
Jelikož v rámci
zateplování budov se mění energetická kategorie budovy, není
to deklarováno.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tento bod nebyl zpracován .
Je zřejmé, že se touto problematikou nikdo systematicky
nezabývá. Doporučení : Zapojit Stavební odbor.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano tato data existují a jsou součástí agregace ročních dat v databázi podle bodu 3.3.1.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Údaje o spotřebě energií
ve vlastních budovách města jsou k dispozici
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Udržitelná výstavba není
řešena, ačkoliv v rámci stavebních úprav došlo ke
zlepšení v rámci UR, např. při
nakládání se
srážkovou vodou v rámci ZŠ, vegetační úpravy vybraných
lokalit, přírodní zahrady, zateplování
budov apod.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
V roce 2020 byla započata výstavba dopravní a technické infrastruktury stavební lokality Dlouhá pro 17 rodinných domů.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Právně závazný dokument
stanovující parametry nové výstavby v UR není
k dispozici. Územní plány nevyjadřují trendy k UR.
Podíl certifikovaných staveb
(zelená certifikace) neexistuje.
Doporučení: do budoucna je
nutné do této problematiky zapojit Stavební odbor
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Za podmínky dané stavebním zákonem a dodržení čtyřletých cyklů zákonných aktualizací územního plánu, které vyhodnocují stávající stav v území a vyhodnocují rozvoj území k danému datu.
|
|
V roce 2020 byla započata formou zprávy o uplatňování územního plánu další zákonná aktualizace vyhodnocující stav celého území.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci stavebního
zákona bude docházet jednou za 4 roky k hodnocení územního
plánu a budou posouzeny změny vedoucí k UR.
Indikátory
nejsou stanovené.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nově jsou zatepleny budovy, kde sídlí katastrální úřad a kinosál, procentuální výměra lze odhadnout nově na 70%.
|
|
Město v rámci finančních možností veřejného rozpočtu zateplilo další dvě veřejné budovy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Došlo k zateplení
dalších budov (kinosál, budova katastrálního úřadu), takže se
výměra plochy budov spravované městem pohybuje kolem 70 %.
Úspory energií nejsou stanovené, ačkoliv statistické údaje
spotřeby energií jednotlivých budov města jsou k dispozici.
Stačí tedy porovnat údaje.
|