1A – Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Město Valašské Klobouky má nastaven systém, ve kterém je realizace strategického plánu provázána s dílčími koncepcemi a strategiemi. Investiční záměry jsou plánovány tak, aby jejich realizace plnila strategické cíle. Jak strategický plán, tak strategické dokumenty a koncepce jsou zveřejněny na webových stránkách města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
ad 1.1.1.Prosím o doplnění funkčního (veřejného) odkazu na strategický plán VK do roku 2030. Oceňuji provázanost SP na Aarlborgské závazky, nicméně by bylo dobré všechny indikátory k opatřením nakvantifikovat. Je v plánu v rámci aktualizace SP navrhnout konkrétní cíle? Např. procento objektů s číslem popisným, nenapojených na veřejnou kanalizaci ukončenou ČOV nebo změna kvality předčištěné odpadní vody na odtoku z ČOV "z" "na"?
ad 1.1.2. Zásady udržitelného rozvoje jsou zajištěny souladem projektů se Strategickým plánem VK 2030, nebo jsou sledovány i v rámci projektového zásobníku? Prosím jen o komentář. Moc oceňuji ambici projektu Rozvoj nástrojů strategického řízení a komunikace s veřejností.
ad 1.1.4. Existuje jednotný systém aktualizace koncepcí a sektorových dokumentů? Kde je ukotven? Je nastaven systém aktualizace i pro aktuálně platný Strategický plán VK 2030? Pokud ano - kde a jak je pravidelný?
ad 1.1.6. Plán investic je schvalován na kolik let dopředu?
ad 1.1.6. Oceňuji nastavení monitoringu rizik a "databáze poznatků" u každého projektu a zavedení projektového řízení v prostředí ATTIS / modulu MBO.
|
1.1.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Valašské Klobouky naplňuje při správě a řízení územní model „Dělat správné věci
správně“ z hlediska výběru „správných věcí“. V rámci zvyšování
kvality zavedlo město Valašské Klobouky metoda kvality ISO. Aplikace
ČSN EN ISO 9001:2015 je závazkem udržovat a průběžně zlepšovat efektivnost
integrovaného systému řízení organizace a to v návaznosti a
s využitím všech dosažených cílů v rámci implementace modelu CAF,
který byl zaveden v roce 2006. Zavedení
metody kvality ISO 9001:2015 doporučila rada města ke schválení zastupitelstvu
města na svém zasedání dne 01. 11. 2016 usnesením číslo 61/1185/2016. Zavedení
metody kvality ISO 9001:2015 schválilo zastupitelstvo města na svém zasedání
dne 19. 12. 2016 usnesením číslo 16/1365/2016. Integrovaný
systém managementu je založen na procesním přístupu, který je nadřazen přístupu
organizačnímu, a který byl vytvořen s cílem reagovat na přicházející změny
a současně reflektovat zkušenosti z dlouhodobé aplikace modelu CAF. Městský
úřad Valašské Klobouky sestavil tým interních auditorů, kteří byli proškoleni,
a kteří provedli interní audity na všech odborech městského úřadu a to jak
v roce 2018, tak v roce 2019.
Dne
29. 10. 2018 proběhl na Městském úřadě Valašské Klobouky 1. stupeň
certifikačního auditu, a dále ve dnech 12. – 14. 11. 2018 2. stupeň
certifikačního auditu. Ve dnech 14. – 15. 11. 2019 se uskutečnil recertifikační
audit. Ani jeden z auditů neshledal žádnou neshodu.
Doporučení z obou auditů byla zpracována do akčního plánu, který byl
pravidelně vyhodnocován.
Rada
města svým usnesením č. 28/765/2019 ze dne 16. 09. 2019 vzala na vědomí
výsledky zapojení města Valašské Klobouky do projektu „Spolupráce obcí ke
zvýšení kvality veřejné správy za pomoci metody MA21“- dokument Portfolio
integrace řízení kvality – doporučení pro město Valašské Klobouky.
Město Valašské Klobouky má schválený
dokument Strategický plán města Valašské Klobouky 2030 (Strategický plán města Valašské Klobouky
do roku 2030 byl schválený na zasedání zastupitelstva města dne 13. 12. 2017
číslem usnesení 22/1131/2017). Zastupitelstvo města schválilo dne 17. 02. 2021 svým
usnesením č. 17/103/2021 aktualizaci
Strategického plánu města Valašské Klobouky 2030, kterou vypracoval kolektiv
autorů Zdravého města Valašské Klobouky pod jednáními strategické komise rady
města Valašské Klobouky. https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=474728 Schválení původní verze strategického plánu předcházelo jeho veřejné
projednávání a dotazníkové šetření. Velké investiční akce či záměry a projekty
jsou veřejně projednávány.
Další aktualizace, podrobnější specifikace či příprava akčních plánů
není zatím plánována.
Strategický
plán byl zpracován tak, že vychází ze základních principů udržitelného rozvoje,
odpovídá metodice pro Místní Agendu 21.
Strategický
plán, představující dlouhodobý plán rozvoje města, je rozdělen do čtyř
prioritních oblastí a je naplňován prostřednictvím jak akčních plánů, tak
požadavků ze strany veřejnosti, která je zapojena prostřednictvím veřejného
fóra.
https://www.valasskeklobouky.cz/forum-desatero-problemu-2018/ds-20716/p1=40516
https://www.valasskeklobouky.cz/zaci-hledali-podnety-pro-zlepseni-na-skolnim-foru/d-473497/p1=36512
Výběr
„správných věcí“:
- Výstup z veřejného fóra
- Veřejná projednávání
s občany
- Plán investičních akcí
- Projektový zásobník
- Rozpočet města
- Dotace, dotační tituly
Druhé
veřejné fórum se konalo 1. února 2017, jeho součástí byla i ověřovací anketa. https://www.valasskeklobouky.cz/forum-desatero-problemu-2017/ds-20665/p1=37627 Třetí
veřejné fórum se konalo 13. února 2018, jeho součástí byla i ověřovací anketa. https://www.valasskeklobouky.cz/forum-desatero-problemu-2018/ds-20716/p1=40516 Čtvrté
veřejné fórum se konalo 20. února 2020, opět na něj navazovala ověřovací
anketa. https://www.valasskeklobouky.cz/verejne-forum-2020/d-473499/p1=36461 https://www.mobilnirozhlas.cz/app/anketa/g7hiYO1p https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=471280 Kromě
veřejných fór proběhla už 2x školní fóra na Základní škole Valašské Klobouky: https://www.valasskeklobouky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=17631&id=465306&n=zaci%2Ddiskutovali%2Do%2Dproblemech%2Dna%2Dskolnim%2Dforu
https://www.valasskeklobouky.cz/obrazem-zaci-hledali-podnety-pro-zlepseni-na-skolnim-foru/gs-15534
Druhé
veřejné fórum se konalo 1. února 2017, jeho součástí byla i ověřovací anketa.
https://www.valasskeklobouky.cz/forum-desatero-problemu-2017/ds-20665/p1=37627
Třetí
veřejné fórum se konalo 13. února 2018, jeho součástí byla i ověřovací anketa.
https://www.valasskeklobouky.cz/forum-desatero-problemu-2018/ds-20716/p1=40516
Čtvrté
veřejné fórum se konalo 20. února 2020, opět na něj navazovala ověřovací
anketa.
https://www.valasskeklobouky.cz/verejne-forum-2020/d-473499/p1=36461
https://www.mobilnirozhlas.cz/app/anketa/g7hiYO1p
https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=471280
Kromě
veřejných fór proběhla už 2x školní fóra na Základní škole Valašské Klobouky:
https://www.valasskeklobouky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=17631&id=465306&n=zaci%2Ddiskutovali%2Do%2Dproblemech%2Dna%2Dskolnim%2Dforu
https://www.valasskeklobouky.cz/obrazem-zaci-hledali-podnety-pro-zlepseni-na-skolnim-foru/gs-15534
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.2. Vybírá a prosazuje (schvaluje) město nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
vybírá a realizuje své plány a záměry tak, aby korespondovaly se zásadami
udržitelného rozvoje, optimálním rozsahem a rozpočtem a rozvíjely kvalitu
života svých obyvatel, návštěvníků a podnikatelské sféry. Investice
jsou realizovány na základě strategie města, rozpočtu města, investičních
plánů, projektového zásobníků, výstupů z veřejných fór a veřejných
projednávání a dále na základě vypsaných dotačních titulů. Veřejné
služby jsou realizovány v souladu s platnou legislativou
v rozsahu stanoveném zákonem a možnostmi úřadu.
https://www.valasskeklobouky.cz/projekty-a-investice/ds-20460/p1=35968
- Základní škola v hodnotě 13
740 096 Kč (včetně výměny radiátorových, regulačních kohoutů za
termostatické ventily)
- Valašskokloboucká poliklinika v
hodnotě 3 505 098 Kč
- Dům s pečovatelskou službou
v hodnotě 2 836 974 Kč
- Dům dětí a mládeže v hodnotě
6 599 607 Kč (včetně změny otopného systému budovy na biomasu)
- Kulturní dům Klobučan
v hodnotě 5 186 141 Kč
- Mateřská škola v hodnotě 6
991 854 Kč
- Penzion v hodnotě 1 014 423 Kč
(pouze výměna oken)
- Kompletní opatření ke snížení
energetické náročnosti osvětlovací soustavy města Valašské Klobouky
v hodnotě 3 589 140 Kč (výměna 244 svítidel veřejného
osvětlení na území města Val. Klobouky na LED svítidla)
- Rekonstrukce místní komunikace
v ulici U Váhy – Hodňov v hodnotě 1 936 856 Kč (mimo
jiné došlo k rekonstrukci veřejného osvětlení s LED svítidly
- Revitalizace budovy č.p. 282
Valašské Klobouky v hodnotě 4 184 219,94 Kč (zateplení
objektu, výměna otvorových výplní a změna systému vytápění a ohřevu
TV)
- Rekonstrukce místní komunikace a
veřejného osvětlení v ulici Kramolišova v hodnotě
8 960 971 Kč (mimo jiné došlo k rekonstrukci veřejného
osvětlení s LED svítidly)
- Snížení energetické náročnosti VO
Valašské Klobouky – EFEKT 2018 v hodnotě 3 331 263 Kč
(výměna 250 svítidel veřejného osvětlení na území města Val. Klobouky na
LED svítidla)
- Hasičská zbrojnice ve Smolině
v hodnotě 201 821 Kč (pouze výměna otvorových výplní)
- 5.1.a – Energetické úspory kina
Svět Valašské Klobouky č.p. 916 v hodnotě 2 108 387 Kč
(zateplení objektu, výměna otvorových výplní)
- 5.1.b – Energetické úspory kina
Svět Valašské Klobouky č.p. 916 v hodnotě 1 933 450 Kč
(pořízení rekuperační vzduchotechnické jednotky ve vnitřních provedení
umístěné v prostoru strojovny)
- Energetické úspory katastrální
úřad č.p. 259 Valašské Klobouky v hodnotě 4 212 619 Kč
(zateplení půdních prostor a výměna otvorových výplní)
- Oprava střešního pláště Městského
úřadu Valašské Klobouky v hodnotě 2 244 200 Kč (mimo jiné
zateplení půdních prostor)
- Rekonstrukce veřejného osvětlení
v ulicích Školní, Dlouhá a Mlýnská Valašské Klobouky v hodnotě
1 056 067,40 Kč
- Chodník, veřejné osvětlení –
ulice Sbořisko Valašské Klobouky v hodnotě 2 010 000 Kč
(mimo jiné došlo k rekonstrukci veřejného osvětlení s LED
svítidly)
V
rámci projektu „Rozvoj nástrojů strategického řízení a komunikace s veřejností
v podmínkách města Valašské Klobouky“
- byla zpracována strategické
dokumenty v oblasti udržitelnosti – Koncepce ochrany životního
prostředí města Valašské Klobouky, Koncepce dopravy města Valašské
Klobouky a Koncepce zdraví.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.3. Existuje provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provázanost
strategického plánu a územního plánu existuje. Žádný z bodů strategického
plánu není v rozporu s územním plánem, jednotlivé aktivity
strategického plánu jsou konzultovány vůči územnímu plánu. Územní
plán podrobně rozčleňuje urbanistickou koncepci rozvoje území na jednotlivé
funkční plochy, závazně vznáší podmínky na činnosti v těchto plochách, navrhuje
rozvoj těchto funkcí a v neposlední řadě stanovuje závazné podmínky rozvoje,
ale i činností ve volné krajině. Jednotlivé investiční záměry právnických i
fyzických osob musí být vždy v souladu s územním plánem, což je bezpodmínečně
kontrolováno. Město
Valašské Klobouky v únoru 2020 zahájilo zákonnou aktualizaci svého územního
plánu. Na základě výzvy z roku 2019 už k ní občané vznesli 28 připomínek, které
si přáli zohlednit a zapracovat. Na základě projednané aktualizace územního
plánu zastupitelstvo města schválilo dne 21. 6. 2020 pořízení změny územního
plánu. Dne 20. 7. 2020 bylo zahájeno poptávkové řízení na zpracovatele a v
srpnu podepsána smlouva s Ing. arch. Jitkou Šimordovou ze Zlína. Dne 28. 8. 2020 byl požádán zpracovatel o
vypracování dokumentace změny územního plánu, který má být vypracován do konce
ledna roku 2021. Poté proběhne zákonné projednání, včetně projednání s
veřejností.
https://www.valasskeklobouky.cz/dokumenty-oddeleni-uzemniho-planovani/ds-18134/p1=35817
|
-
Ano
Schválené strategické rozvojové dokumenty a ÚPD města jsou provázány. Měřitelný soubor indikátorů stanovený není.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.4. Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti municipality efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Základním
koncepčním dokumentem je Strategický plán udržitelného rozvoje města Valašské
Klobouky 2030, ze kterého se následně odvíjí další dokumenty řešící dílčí oblasti. Za
sledované období vznikly tyto nové koncepční dokumenty: Koncepce
zdravotní oblasti města Valašské Klobouky Urbanisticko-ekonomická
studie zintenzivnění městské zástavby města Valašské Klobouky Strategie
rozvoje cestovního ruchu města Valašské Klobouky Koncepce
ochrany životního prostředí města Valašské Klobouky Koncepce
dopravy města Valašské Klobouky Koncepce bydlení
Metodika
participativního řízení města a komunikace s veřejností https://www.valasskeklobouky.cz/strategicke-dokumenty-a-koncepce/ds-20779/p1=36040 Každá
nová koncepce a strategie či její aktualizace prochází nastaveným schvalovacím
procesem za účasti daných zainteresovaných stran a obsahuje odkazy a informace
o návaznosti na ostatní především nadřazené dokumenty.
Opatření
z nově vzniklých koncepčních dokumentů byla rovněž zapracována do
strategického plánu města, aktualizaci schválilo zastupitelstvo města.
|
-
Ano
Strategické rozvojové dokumenty a ÚPD města jsou provázány. Měřitelný soubor indikátorů stanovený není.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.5. Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V návaznosti na
provedené audity v letech 2018 a 2019 vznikla Směrnice integrovaného
systému řízení městského úřadu Valašské Klobouky. V roce 2020 se
připravovala reorganizace a restrukturalizace městského úřadu tak, aby byly
optimalizovány lidské zdroje s využitím ekonomických a personálních
nástrojů se zachováním stejného rozsahu poskytování služeb. Účinnost od 01. 01.
2021. https://www.valasskeklobouky.cz/mestsky-urad-predstavuje-svou-novou-strukturu/d-474315 Sociální oblast: V roce 2019 se
připravovala aktualizace Komunitního plánu. V současné době existuje
dokument Návrh komunitního plánu sociálních služeb ORP Valašské Klobouky 2021 –
2025, který čeká na závěrečné schválení. https://www.valasskeklobouky.cz/2020/ds-20773/archiv=0&p1=35835 Plán prevence
kriminality města Valašské Klobouky 2016 – 2020 https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=461932
Organizace zřízené
městem ať už obchodní či příspěvkové předkládají radě města či valné hromadě
své výsledky svého hospodaření. Zřizovatel podle § 27 odst. 11 zákona č.
250/2000 Sb., O rozpočtových pravidlech územních rozpočtů provádí kontrolu
hospodaření příspěvkových organizací, u nichž je prováděna též veřejnosprávní
kontrola.
|
-
2 000 000
Předpokládaná finanční úspora při reorganizaci a restrukturalizaci úřadu je vyčíslena na 2 000 000 Kč. Radě města je předkládána zpráva o hospodaření organizací, a to minimálně 1x ročně. Rozpočet pro organizace města je projednáván v několika stupních jednání a schválen zastupitelstvem města. Hospodaření organizací: https://www.valasskeklobouky.cz/hospodareni-prispevkovych-organizaci/ds-20676/p1=39281
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.6. Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Každý rok se schvaluje
rozpočet města, rozpočtový výhled a plán investic. V roce 2019 bylo
zavedeno řízení/evidence projektů v prostředí ATTIS, v modulu MBO.
Byl zpracován procesní model a procesní dokumentace. Jedná se o nástroj pro
evidenci a řízení projektů, díky němuž lze vidět informace o projektech na
jednom místě. Projekty jsou provázány na strategický plán, lze je provázat na dílčí
koncepce, plány nebo též polické programy a prohlášení. U projektů lze sledovat
ekonomické informace, termíny, dokumentaci nebo strukturované informace
obsažené v projektové kartě. Každý jednotlivý projekt je propojen se
sdíleným diskem, na kterém jsou ukládány veškeré informace o projektu, včetně
kompletní projektové dokumentace, stavebního povolení, výběrového řízení,
dotačních titulů, fotografií a dalších. Každý z projektů je propojen na
rozpočet, má nastavená rizika a možnost vpisování úkolů (ty mají e-mailovou
notifikaci. Toto prostředí je přístupné odkudkoliv přes tenkého klienta a
vzdálenou plochu, je zde též možnost prohlížení přes mobilní telefon.
Důležitou součástí je
založení „databáze poznatků“ vztahující se k jednotlivým projektům.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.7. Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Valašské Klobouky zpracovává rozpočtový výhled každý rok. V současné době
je aktuální Střednědobý výhled rozpočtu města Valašské Klobouky na období let
2021 – 2022, který byl schválen Zastupitelstvem města Valašské Klobouky dne 16.
12. 2019, usnesením číslo 9/1037/2019. Rozpočtový výhled obsahuje předpokládané
kapitálové výdaje a zamýšlené investiční akce, které jsou součástí
strategického plánu, popřípadě projektového zásobníku. V roce
2019 byl zpracován procesní model řízení rizik a procesní dokumentace řízení
rizik. Byla nastavena rizika týkající se výkonu státní správy a samosprávy.
Stanoveno bylo devět typů rizik ve třech stupních významnosti. Rizika nejsou
stanovena dogmaticky, jednou ročně se vyhodnocují a mohou se měnit celkově či
ve stupni významnosti.
Při
sestavování rozpočtu se přísně dbá na to, aby bylo zřejmé, k jaké aktivitě
strategického plánu se daná položka rozpočtu vztahuje, se kterou investiční
akcí je provázána.
|
-
Ano
Rozpočet, rozpočtový výhled a investiční akce jsou provázány. https://www.valasskeklobouky.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=17631&id_ktg=20612&n=hospodareni%2Dmesta&p1=35910
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Naším posláním je trvalé zvyšování kvality všech aspektů
života ve městě Valašské Klobouky. Poslání naplňujeme prostřednictvím veřejných služeb, které
přizpůsobujeme oprávněným požadavkům a očekáváním zainteresovaných stran –
občanů, podnikatelů, státních institucí i ostatních partnerů. Rozvoj města řídíme tak, abychom nežili na úkor budoucích generací.
Dlouhodobě plánujeme a vyhodnocujeme dopady naší činnosti na všechny oblasti
udržitelného rozvoje. Kvalitu řídíme a hodnotíme ve všech aspektech naší činnosti.
Kvalitní služby jsou podmíněny kvalitními a efektivními procesy. Kvalitní a
efektní procesy vyžadují kvalitní zdroje. Nejcennějším zdrojem Města Valašské Klobouky jsou lidé, kteří
pro něj pracují. Jejich motivace, vzdělávání a osobní rozvoj jsou základním
předpokladem pro naplňování dlouhodobých cílů rozvoje města.
Vedení města a městského úřadu přijímám závazek plnit
požadavky norem řízení kvality a trvale zlepšovat integrovaný systém
managementu s cílem kvalitněji a efektivněji naplňovat potřeby občanů
města a dalších zainteresovaných stran.
Integrovaný
systém řízení zahrnuje funkce řízení a správy města, v rozsahu vykonávaném,
respektive podporovaném, Městským úřadem Valašské Klobouky. Městský úřad sám
poskytuje řadu veřejných služeb v samostatné a přenesené působnosti, kromě
toho podporuje činnost vedení města a zastupitelstva a vykonává řídící a
kontrolní činnost pro služby zajišťovanými organizacemi veřejnoprávní korporace
města i dalšími dodavatelskými a partnerskými organizacemi. Integrovaný systém
řízení zahrnuje všechny činnosti městského úřadu v kontextu s přímým
poskytováním služeb, řízením města, správou zdrojů města a řízením a kontrolou
veřejnoprávní korporace města Valašské Klobouky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oceňuji zavedení procesního řízení rizik, možnost platit správní poplatky kartou, celotýdenní úřední dny a virtuální prohlídky. Stejně tak výčet ocenění, kterými je externě hodnocena přívětivost úřadu, akcent na rovnost příležitostí anebo kvalita řízení. Oceňuji možnost webového podání dotazu paní starostce,. Prosím o doplnění komentáře do sekce 1.2.5. o to, kdo rozhoduje o obsahu "Úřadového občasníku" a do sekce 1.2.6. k poznámce "Speciální vaky k zavlažování stromů" (ideálně pokud je k tomu nějaké systémové nastavení, tak popsat, uvést dokument, pravidla apod.). Postupné investice do energetických úspor probíhají na základě nějakého koncepčního dokumentu nebo ad hoc pro ten který objekt, úsek veřejného osvětlení ?
|
1.2.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu města k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Valašské Klobouky dbá na to, aby jeho rozpočet byl vyrovnaný, bez
dluhů. V roce 2020 byl vzat úvěr na investiční akci „ZTV ulice Dlouhá“ –
zasíťování pozemků pro individuální rodinnou výstavbu.
Město Valašské Klobouky využívá metod kvality ve veřejné správě.
Dokladem, že naplňujeme při správě a řízení územní model „Dělat správné
věci správně“ je úspěšná certifikace normy ISO 9001:2015 v roce 2018 a
úspěšná recertifikace téže normy o rok později. Viz kapitola 1.1.1
Byl dopracován procesní model (modul
GDPR, nově zpracován modul RIZIKA) a zavedené procesní řízení doplněno o řízení
rizik, řízení projektů, řízení změn/zlepšování. Původní procesní model byl tak
nahrazen modelem novým.
Nejen externí kontrola v podobě
certifikačního auditu neshledala žádné neshody, ale ani interní kontrola
v podobě interních auditů provedených v roce 2018 a v roce 2019.
Bylo definováno pouze několik oblastí pro zlepšení, která byly
s konkrétními úkoly, termíny splnění a odpovědnostmi zavedeny do akčního
plánu, který je vyhodnocován dle předem stanoveného a schváleného harmonogramu.
Interní a externí
kontroly jsou též ukazateli v SW ATTIS v modulu MBO. Metriky (počet
zjištěných závad během interních/externích kontrol) jsou reportovány 4x ročně
vedoucími jednotlivých odborů. Za období od 01. 01. 2016 do 31. 12. 2020 bylo
zjištěno 21 nedostatků při interních kontrolách 3
nedostatky při externích kontrolách.Máme
připraveny podklady, abychom se v budoucnu mohli připojit k tzv.
Benchmarkingové iniciativě a porovnat se tak s ostatními.
|
-
Ano
Střednědobý výhled rozpočtu města Valašské Klobouky na období let 2021 - 2022 https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=470848
-
-
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.2. Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování města a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Valašské Klobouky nemá nastavena vnitřní pravidla pro zadlužování, nicméně je
nastaven proces řízení rozpočtu města (tvorba, projednávání, vyhodnocování).
Běžný rozpočet je sestavován tak, aby byla pokud možno zajištěna kladná bilance
při zajištění chodu všech důležitých struktur a rozvoje města. Návrh
rozpočtu je projednáván s jednotlivými vedoucími odborů, finančním
výborem, radou města a schválen zastupitelstvem města.
Bylo
zavedeno procesní řízení rizik.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.3. Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dokladem
je několikanásobné získání ocenění v soutěži Přívětivý úřad, kterou
Ministerstvo vnitra České republiky pořádá od roku 2016. Cílem soutěže je
mapovat a hodnotit stav přívětivosti úřadů vůči občanům. Sledují se taková
kritéria, jako počet úředních hodin, elektronizace agend, zavádění online
nástrojů (objednávkový systém, sledování obslužnosti přepážek, webové formuláře
a žádosti) a mobilních aplikací, možnost platit správní poplatky platební
kartou, komunikace s občany a další. Vše za cílem efektivnější a
modernější veřejné správy, která občanům nabídne kvalitní veřejné služby. Viz
kapitola 1.2.4. -
Otevírací
doba – každý den je úředním dnem
-
Zavedení
objednávkového systému -
Platební
terminály -
Zápisy
z jednání rad, zastupitelstev, komisí a výborů na webu města -
Medializace -
Mobilní
rozhlas
-
Virtuální
prohlídky
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.4. Prokazuje městský úřad a klíčové organizace města při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce
2017 byl spuštěn projekt, jehož cílem je certifikovat městský úřad normou ISO
9001:2015. V roce 2018 proběhl certifikační audit, v roce 2019 potom
recertifikační audit. Cílem auditů bylo:
- Posouzení shody systému
managementu organizace s kritérií auditu,
- posouzení schopnosti systému
managementu plnit určené požadavky zákonů, standardů a smluv,
- posouzení efektivnosti systému
managementu k plnění stanovených cílů,
- identifikace oblastí
potencionálního zlepšování systému managementu,
- posouzení efektivnosti systému
managementu k plnění opatření stanovených na základě analýzy rizik.
Kritéria
auditu zahrnovala:
- Požadavky norem,
- procesy organizace a dokumentací
systému managementu organizace.
Výsledky
obou auditů neshledaly žádné neshody. Byl
vydán vnitřní pokyn č. 4/2019 Integrovaný systém řízení kvality Městského úřadu
Valašské Klobouky, jehož součástí jsou definované zainteresované strany. 2017
– Přívětivý úřad, 1. místo ve Zlínském kraji, 3. místo v České republice 2018
– Zlatý erb, 2. místo ve Zlínském kraji v kategorii měst 2018
– Přívětivý úřad, 1. místo ve Zlínském kraji 2018
– ocenění Férový zaměstnavatel Zlínského kraje 2018
– čestné uznání Úřad půl na půl, respekt k rovným příležitostem 2018
– certifikát ISO 9001:2015 2019
– Zlatý erb, 1. místo ve Zlínském kraji v kategorii měst 2019
– Město pro byznys – 7. místo ve srovnávacím výzkumu 2019
– Přívětivý úřad, 3. místo ve Zlínském kraji 2019
– bronzový stupeň ceny MV ČR za kvalitu
2019
– certifikát o shodě ISO 9001:2015
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.5. Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vnitřní
komunikace je tvořena strukturou porad. Porady vedoucích odborů a ředitelů
organizací řízených městem, porady vedoucích odborů, porady vedení města,
porady na odborech. Ze všech porad (kromě porad na odborech) je vždy vyhotoven
zápis, který je rozeslán všem zaměstnancům e-mailem a vložen na intranet. K vnitřní
komunikaci patří také roční hodnocení zaměstnanců – kompetenční modely, kdy
v systému hodnocení zaměstnance (zaměstnanec hodnotí sám sebe, následně je
hodnocen vedoucím, vedoucí pracovníci jsou pak hodnoceni tajemníkem) je též
ústní pohovor vedoucího se zaměstnancem, tajemníka s vedoucím. Za
součást vnitřní komunikace lze považovat též interní časopis vydávaný
zaměstnanci úřadu „Úřadový občasník“, který je rozesílám 1x měsíčně e-mailem,
vyvěšen na nástěnkách a který mimo jiné shrnuje všechny důležité věci včetně
odkazů na zápisy z porad, vydaných vnitřních pokynů, apod. Úřadový
občasník tvoří referentka odboru dopravně-správního, oddělení matriky a
evidence obyvatel a současně koordinátorka zdravého města Eva Fialová. Do
tiskoviny může přispět každý zaměstnanec a často se tak i děje. Než je občasník
rozeslán čtenářům, je poslán tajemníkovi městského úřadu. Ten obsah schválí.
Součástí
interní komunikace je rovněž přidělování úkolů plynoucích z rady města a
zastupitelstva města. Znění usnesení je prostřednictvím SW ATTIS přidělováno
k řešení konkrétnímu vedoucímu pracovníkovi. Ten následně zadává hodnotu
stavu řešení daného úkolu a sestava je reportována orgánům města. Vnější
komunikace se řídí dokumentem Metodika participativního řízení města a komunikace
s veřejností. Webové
stránky města nabízí jednoduché a poměrně přívětivé uživatelské rozhraní.
Informace jsou děleny do 4 základních kategorií. Zvláštní místo na úvodní
stránce webových stránek města Valašské Klobouky zaujímá kategorie E-Služby,
která je členěna do 11 sekcí, z nichž za zmínku stojí minimálně následujících 7
sekcí: •
Jako nejunikátnější sekci lze označit sekci „Zeptejte se starostky“, která
slouží k oboustranné výměně informací mezi vedením města a veřejností
prostřednictvím kontaktního formuláře (včetně zpřístupnění archivovaných
odpovědí na předešlé dotazy). •
Další významnou sekcí je interaktivní „Ohlášení závad“, pomocí něhož mohou
občané informovat vedení města o závadách vyskytujících se ve městě. Pro
legitimizaci využití této služby
zde město také publikuje závady či nedostatky, které jsou buď momentálně
řešeny, nebo už vyřešeny byly, aby měli obyvatelé jistotu, že se jejich hlášení
setkávají se zpětnou vazbou. •
Nelze opomenout ani informačně nenahraditelnou sekcí „Životní situace“, která
poskytuje informace správního charakteru v několika různých kategoriích, jako
jsou sociální oblast, příroda a zemědělství, doklady, doprava, finance nebo
sňatky a narození dětí. • V
neposlední řadě je nabízeno chytré řešení pro čekatele na vyřízení dokladů v
podobě sekce „Vyhotovené doklady“. Ta informuje žadatele o vyhotovení dokladů o
tom, zda již jsou jejich doklady připraveny k vyzvednutí. •
Sekce „Dopravní informace“ nabízí aktuální informace o dopravních omezeních na
území města
Valašské Klobouky. •
Sekce „Mobilní průvodce“ zprostředkovává odkaz ke stažení mobilní aplikace pro
chytré telefony, která slouží primárně pro posílení cestovního ruchu a obsahuje
základní informace o
všech památkách a řadě zajímavých míst ve městě a jeho okolí. • Sekce
„Mapový portál města“, která odkazuje na mapovou aplikaci, která je přímo
propojená s katastrem nemovitostí, a obsahuje hlavní datové vrstvy, jako jsou
územní plán a jeho změny, inženýrské sítě, pasporty mobiliáře apod.
https://www.valasskeklobouky.cz/assets/File.ashx?id_org=17631&id_dokumenty=474350
|
-
Ano
I |