9 – Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.1 Vytváří obec ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rozpočtu města jsou vyčleněny
finanční prostředky k zajištění přípravy na krizové situace a řešení krizových
situací a odstraňování jejich následků. Od roku 2014 má město Opava k tomuto
účelu schváleny Zásady použití zajišťovacího fondu,
který je k kompetenci odboru kanceláře tajemníka - konkrétně vedoucího oddělení
havarijního a krizové řízení - Ing. Romana Otipky. V rozpočtu SMO je vyčleněna
částka 1.200.000,- Kč jako zvláštní fond a odbor kanceláře tajemníka, pokud
který spadá oddělení havarijní a krizové řízení má každoročně k dispozici pro
tyto účely 100.000,- Kč na mimořádné události. Případné rozdělení finančních
prostředků postižených občanům schvaluje rada města, která v případě potřeby
mimořádně zasedá.
Statutární město Opava podporuje
nestátní neziskové organizace působící v oblasti sociálních služeb, které
dokáží s klienty v krizových situacích efektivně pracovat, včetně zajištění
ubytování, ošacení atd. a jsou tak jedním s nástrojů účinné pomoci občanům
města v případě nenadálých událostí. Příkladem je Charita Opava, která
poskytuje službu krizová pomoc.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.2 Má obec v rámci jí spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (občanské sdružení, NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Opava podporuje
nestátní neziskové organizace působící v oblasti sociálních služeb, které
dokáží s klienty v krizových situacích efektivně pracovat, včetně zajištění
ubytování, ošacení atd. a jsou tak jedním z nástrojů účinné pomoci občanům
města v případě nenadálých událostí. Město podporuje finančně služby azylový
dům a azylový dům pro matky s dětmi Armády spásy v ČR, z.s., krizovou
pomoc Charity Opava aj.
Společně s Armádou spásy
spolupracuje rovněž při řešení problematiky bydlení, kdy organizaci poskytlo
k dispozici 3 byty - 1 spadá pod sociální službu azylový dům, 2 jsou
v režimu zvýhodněného nájemního bydlení. Dále probíhá vzájemná spolupráce
při umístění některých klientů azylového domu do městského bytu.
Organizace Armáda spásy v ČR
z.s. také aktivně řeší společně se statutárním městem Opava problematiku
sociálního bydlení – jedná se o aktivitu v rámci projektu „Prevence
bezdomovectví“, která je zaměřena na vznik sociálního bydlení.
Statutární město Opava zpracovalo
Koncepci rozvoje sociálního bydlení v Opavě na období 2011 - 2014, kterou se odbor
majetku a odbor sociálních věcí řídí i v současné době, a to především při
rozhodování ubytovat občany se špatnými sociálními podmínkami.
Více informací na stránkách města - www.opava-city.cz nebo
na tomto odkaze: http://www.opava-city.cz/cs/koncepce-rozvoje-socialniho-bydleni. (Jak je již popsáno v auditu) SMO poskytuje Armádě spásy v ČR,
z.s. 3 byty, z toho 1 byt na Krnovské ulici je určen přímo pro klienty
azylového domu. Byt ročně využívá dohromady 6 klientů.
Armáda spásy v ČR, z.s. má k dispozici od SMO ještě další 2 byty
(Komárov, Dolní náměstí), které však nespadají pod sociální službu azylový dům,
ale slouží pro klienty opouštějící jakoukoliv službu uvedeného poskytovatele,
jako tzv. prostupné bydlení. Tímto typem bydlení projde ročně dalších 6 osob. SMO poskytuje Armádě spásy v ČR, z.s. byty (viz výše), ve kterých poskytovatel
zajišťuje terénní sociální práci a které nabízí k dispozici stávajícím klientům
či opouštějícím službu azylový dům.
SMO dále Armádě spásy poskytuje dotace v rámci dotačních programů a
taktéž jiná zvýhodnění – např. bezplatné výpůjčky objektů a bezplatné
poskytnutí služeb. Poskytovatel tím ušetří částku cca 300.000,00 Kč ročně. SMO
spolupracuje i v jiných oblastech dle konkrétních potřeb občanů, a to i s ostatními
organizacemi, které jsou součástí komunitního plánování ve městě Opava.
|
-
1
Statutární město Opava problematiku sociálního bydlení řeší již
od roku 2012, kdy od 1.4.2012 vstoupila v platnost Koncepce sociálního bydlení na území statutárního města Opavy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.3 Došlo k vývoji/změně v počtu sociálně potřebných domácností v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Byty pro neplatiče
Statutární město Opava v současné době nedisponuje žádnými
byty pro neplatiče.
Odbor majetku města spolupracuje
s odborem sociálních věcí při řešení nájemců, kteří hrubým nebo zvlášť závažným
způsobem porušují své povinnosti včetně neplacení nájemného. Odbor sociálních
věcí provádí v dané věci testování příjmové a majetkové situace osob ohrožených
ztrátou bydlení, s přihlédnutím k celkové sociální situaci osob užívajících
bytovou jednotku. V rámci multidisciplinární spolupráce odboru majetku a odboru
sociálních věcí při řešení situací osob ohrožených ztrátou bydlení a sociálním
vyloučením realizuje odbor sociálních věcí, se souhlasem dotčených osob,
činnosti sociální práce vedoucí k řešení nepříznivé sociální situace a k
sociálnímu začleňování osob v souladu s ustanovením § 92 písm. d) zákona č.
108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších právních předpisů.
Město Opava disponuje byty pro
osoby v nepříznivé sociální nebo životní situaci, spojené se ztrátou bydlení
nebo nevyhovujícím bydlením. Při rozhodování o přidělení bytů pro osoby v
nepříznivé sociální nebo životní situaci, spojené se ztrátou bydlení nebo
nevyhovujícím bydlením je jedním z podkladů sociální šetření, které provádí
odbor sociálních věcí v rámci realizace činností sociální práce vedoucí k
řešení nepříznivé sociální situace a k sociálnímu začleňování v souladu s
ustanovením § 92 písm d) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Sociální šetření je jedním z
dílčích podkladů pro vyhodnocení potřebnosti přidělení bytu. Konečné vyhodnocení zpracovává odbor majetku
města a přidělení bytu schvaluje RMO.
Více informací viz koncepce sociálního bydlení. Na území statutárního
města Opava je Azylový dům pro muže na
Nákladní ulici
http://armadaspasy.cz/pobocky/opava/socialni-sluzby-samaritan-opava/ a Dům pro ženy
a matky s dětmi na ulici Rybářské http://armadaspasy.cz/pobocky/opava/socialni-sluzby-samaritan-opava/opava-dum-pro-zeny-a-matky-s-detmi/. Za rok 2020 eviduje Úřad práce v Opavě 1 100 žádostí o
příspěvek na živobytí. Jedná se údaj za celý ORP Opava, ale přibližně 90%
žádostí je přímo ze SMO. Dle kvalifikovaného odhadu se čísla pohybují
každoročně přibližně stejně, přesná evidence počtu osob se však nevede.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.4 Disponuje obec byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
SMO má zpracovanou koncepci rozvoje sociálního bydlení, v rámci které
má vyčleněné byty pro různé cílové skupiny, včetně sociálně znevýhodněných. Při
přidělování bytů spolupracuje se žadateli odbor majetku města, současně se
sociálními pracovníky odboru sociálních věcí (sociální šetření, sepsání
žádosti). https://www.opava-city.cz/cz/mesto-urad/strategicke-dokumenty/koncepce/koncepci-rozvoje-bydleni-statutarniho-mesta-opava-obdobi-2021-az-2030.html Taktéž probíhá aktivní spolupráce s Armádou spásy v ČR, z.s.,
které SMO poskytuje bezplatnou výpůjčku objektů pro účely poskytování
sociálních služeb: azylové domy, nízkoprahové denní centrum, noclehárna a
terénní programy. V řešení otázky bezdomovectví ve městě napomáhají
pracovníkům Armády spásy také terénní sociální pracovníci odboru sociálních
věcí Magistrátu města Opavy. Organizace nově započala projekt Prevence
bezdomovectví, v rámci kterého dlouhodobě s klienty pracují v 3
městských bytech. K dispozici jsou také 2 byty pro klienty na přechodnou
dobu, dokud si nenajdou vlastní nájemní bydlení. Jedná se o systém tzv.
prostupného bydlení, kterým ročně projde cca 6 osob (viz 9.1.3)
Terénní programy Armády spásy jsou každoročně finančně podporovány z rozpočtu
SMO. V rámci projektu Prevence bezdomovectví budou v rozpočtu SMO
vyhrazeny další finanční prostředky na pokrytí úhrad nákladů spojených
s navýšením personálního zajištění projektu o 0,5 úvazku terénního sociálního
pracovníka. Osoby bez přístřeší i ostatní cílové skupiny mohou využít široké nabídky
sociálních služeb – terénních (terénní programy, osobní asistence aj.),
ambulantních (nízkoprahové denní centrum, sociální rehabilitace aj.) i
pobytových (např. domov se zvláštním režimem). Taktéž mohou využít odborného
sociálního poradenství pracovníků odboru sociálních věcí MMO a jiných návazných
sociálních služeb. Podpora rodin s dětmi a seniorů V rámci sociálních služeb mohou rodiny s dětmi využít služby
azylový dům pro matky s dětmi, terénní programy a sociálně-aktivizační
služby pro děti a mládež. Pro děti jsou na území SMO 2 nízkoprahové kluby. V návaznosti na stárnutí populace jsou na území SMO podporovány
terénní sociální služby pro seniory (pečovatelská služba, osobní asistence) a
taktéž pobytové služby (rozvoj kapacit domovů pro seniory a domovů se zvláštním
režimem). Pro seniory jsou také k dispozici kluby pro seniory (2 zřizuje
přímo SMO, 1 Charita Opava) a další doprovodné související služby (kluby a
svazy). Sociální pracovníci obce poskytují těmto cílovým skupinám odborné sociální
poradenství.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení) ? Existuje podpora obce nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města je několik
organizací zajišťujících odborné sociální poradenství pro osoby, které se
potýkají s dluhovou problematikou, jsou zatíženy exekucí aj. Jedná se
především o následující organizace:
- EUROTOPIA.CZ, o.p.s. – poskytuje komplexního sociálně-právního
poradenství, zejména v oblastech orientace v sociálních systémech a právních záležitostech,
např.: problematika dluhů, exekuce a osobní bankrot ("oddlužení"),
bydlení aj. Organizace má pro klienty k dispozici služby bezplatného
právníka.
- Charita Opava - Občanská
poradna Charity Opava – rovněž poskytuje komplexní sociálně právní poradenství
a v rámci své činnosti klientům poskytuje mimo jiné i pomoc s řešením
problematiky dluhů, exekucí aj.
Na území statutárního města Opavy
dále fungují následující organizace poskytující odborné sociální poradenství:
ANIMA VIVA z.s., Centrum pro zdravotně postižené v MSK, o.p.s. a
s osobami ohroženými sociálním vyloučením či potýkajícími se s existenčními
a dalšími přidruženými problémy, aktivně pracují rovněž sociální pracovníci
odboru sociálních věcí Magistrátu města Opavy. S osobami nacházejícími se v situaci předlužení pracuje Občanská
poradna Charity Opava, dále pak EUROTOPIA.CZ, o.p.s. a také poradna ANIMA VIVA
z.s., která je primárně zaměřena na práci s osobami s duševním
onemocněním. Poradny řeší oddlužení osob a poskytují bezplatné právní a
sociální poradenství. Z aktuálně dostupných statistik, tzv. mapy exekucí, vyplývá, že v roce
2019 byl v obci Opava, podíl osob v exekuci 7,90%. Celkový počet osob
v exekuci byl 3 790 a celkový počet exekucí je 19 282. Z uvedeného
vyplývá, že každá zadlužená osoba v Opavě má průměrně 5,1 exekucí.
Obec všechny výše uvedené organizace podporuje v rámci dotačního
řízení. Probíhá úzká spolupráce se sociálními pracovníky obce. Exekuční oddělení
MMO, včetně odboru sociálních věcí MMO informuje o možnostech řešení situace
(kontakty na sociální služby, poradny, bezplatné právní poradenství aj.).
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Podporuje obec vznik a fungování mateřských center, která umožňují matkám snazší návrat do zaměstnání nebo zvyšování jejich kvalifikace v období čerpání rodičovské dovolené? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Opava s ohledem
na nedostatek finančních prostředků od roku 2017 dotačně nepodporuje vznik a
fungování mateřských center. Důvodem je skutečnost, že se jedná o typ
neregistrované související služby, která má dle platných podmínek Dotačního programu sociální a související
služby nejnižší prioritu ve financování. Organizace však i nadále
s městem spolupracuje v rámci komunitního plánování sociálních
služeb.
Na území SMO v současné době
funguje Mateřské centrum OASA Opava, o.p.s., jehož aktivity jsou nabízeny za
úhradu a rodiče si je mohou v případě potřeby hradit ze svých prostředků. V současné době město Opava žádné jiné aktivity nahrazující mateřské centra nepodporuje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.2 Monitoruje obec rovný přístup obyvatel ke vzdělávání minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rovný přístup obyvatel ke vzdělávání město Opava nemonitoruje. Rovný přístup je však definován školským zákonem č, 561/2004 Sb. V Opavě se nachází také 3 speciální školy: - Základní škola pro tělesně postižené, Dostojevského
- Základní škola a praktická škola, Slezského odboje (pro mentálně postižené)
- Základní škola pro zrakově postižené a žáky s vadami řeči
Pokud je to však možné, jsou děti s postižením zařazovány do normálních základních škol, které jsou vybaveny výtahy, schodolezy a dalšími pomůckami usnadňující inkluzi postižených dětí do běžného kolektivu. Tito žáci se potom zúčastňují všech aktivit pořádaných školou. V současné době probíhají jednání týkají se zavedení volnočasových kroužků výhradně pro žáky se zdravotním postižením.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v obci? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti/stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Opava disponuje mapovou aplikací - Mapa přístupnosti Opavy, ve které je znázorněno, které budovy a zastávky MHD jsou či nejsou bezbariérově přístupné. https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=d9108c47f610414ea938c150e0730eb8 Co se týká přechodů pro chodce téměř všechny jsou bezbariérově upraveny. V rámci bezbariérového přístupu a již zmíněné mapy spolupracuje město s projektem "Opava bez bariér", která si klade za cíl hlavně aktualizovanost mapové aplikace a rovněž vytipovává a spolupracuje na budování dalších bezbariérových přístupů. Díky této spolupráci dochází ke vzniku stále nových bezbariérových přístupů. Zastávky MHD v Opavě jsou rovněž ve velké většině bezbariérové. Nyní se pracuje na zastávkách MHD v městských částech a okolních obcích do niž městská doprava zasahuje (Otice, Slavkov, ...). Z kulturních objektů je bezbariérově přístupné divadlo, muzeum, Opavská kulturní organizace, Kulturní dům, Klub Art a podobně. Do budoucna by se měly bezbariérově zpřístupnit také kostely. V současnosti se také pracuje na zpřístupnění kaváren, cukráren a restaurací a to včetně vhodně upravené toalety pro vozíčkáře.
|
-
1
Město navázalo spolupráci
s organizací Opavskem bez bariér, z.s., které poskytlo prostory a
technické zabezpečení. Organizace mapuje bezbariérovost v Opavě (zastávky,
chodníky, budovy úřadů, škol a dalších institucí) a jako jediná organizace je
distributorem tzv. Euroklíče.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.4 Zajišťuje obec nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na specifické skupiny (senioři, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Opava podporuje
poskytovatele sociálních a souvisejících služeb, kteří s uvedenými
skupinami pracují. Podílí se na financování služeb pro specifické cílové
skupiny (osoby bez přístřeší, senioři, menšiny aj.) a finančně podporuje rovněž
odborné sociální poradenství.
Statutární město Opava dále
podporuje proces komunitního plánování sociálních služeb, v rámci kterého
se problematika specifických skupin řeší, a to na následujících pracovních
skupinách: Senioři, Děti, mládež a rodina, Osoby se zdravotními problémy, Osoby
se specifickými sociálními problémy, Osoby s duševním onemocněním. Tyto
skupiny jsou otevřené rovněž pro veřejnost a zájemci o řešení problematiky se
jich mohou zúčastnit.
Město obyvatele o výše uvedených
aktivitách informuje prostřednictvím tištěného Katalogu sociálních a souvisejících služeb na území statutárního města
Opavy (k dispozici v městském informačním centru, distribuován
organizacím, lékařům atd.), který je umístěn rovněž na webových stránkách
města:
https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/socialni-oblast/katalog-poskytovatelu-sluzeb/
V katalogu jsou uvedeny
veškeré kontakty na potřebné služby (odborné sociální poradenství, služby
sociální péče a prevence, telefonické linky – Linka bezpečí aj.).
Město dále obyvatele o aktivitách
pro specifické cílové skupiny informuje prostřednictvím městského zpravodaje
Hláska (články o nabízených sociálních službách, kontakty) a také
prostřednictvím konání akcí, které jsou určeny i pro veřejnost. Např.
tematických konferencí (o autismu, o duševním zdraví), seminářů a dalších veřejných
akcí s účastí pracovníků odboru sociálních věcí (SeniorAkademie aj.).
Se specifickými skupinami
ohroženými sociálním vyloučením pracují rovněž terénní sociální pracovníci
odboru sociálních věcí Magistrátu města Opavy, kteří realizují přímou sociální
práci zaměřenou na řešení nepříznivé situace klienta.
Činnost terénních sociálních
pracovníků zahrnuje velmi širokou oblast působnosti. V lokalitách ohrožených
sociálním vyloučením se zaměřuje na eliminaci sociálního vyloučení osob
žijících v těchto lokalitách s důrazem na překonání sociálně ekonomického
vyloučení. Formou terénní práce jsou vyhledáváni jedinci a skupiny ohrožené
sociálním vyloučením v jejich přirozeném prostředí. Klientům je poskytována
pomoc a podpora - zejména při hospodaření s příjmy, placení závazků, získání a
udržení zaměstnání, udržení stávajícího bydlení, jednání s úřady,
administrativních úkonech, vyřizování nárokových sociálních dávek apod., tak
aby byla minimalizována rizika spojená s životem v lokalitách ohrožených
sociálním vyloučením.
Sociální kurátor pro dospělé poskytuje odborné sociální poradenství osobám ohroženým
sociálním vyloučením z důvodu předchozí ústavní nebo ochranné výchovy nebo
výkonu trestu, osobám, jejichž práva a zájmy jsou ohroženy trestnou činností
jiné osoby a jejichž způsob života může vést ke konfliktu se společností.
Kontaktuje klienty ve věznicích, ve školských zařízeních zajišťujících ústavní
a ochrannou výchovu a dalších zařízeních poskytujících sociální služby,
společně s odborníky v těchto zařízeních připravuje plynulý přechod
klientů do života mimo tato zařízení a napomáhá jejich následné adaptaci
V rámci výkonu agendy kurátorů
pro mládež zajišťuje péči o nezletilé děti do 18 let věku, které se dopustily
činu jinak trestného, o mladistvé 15-18 let, kde bylo zahájeno trestní stíhání
nebo o nezletilé děti s opakovanými poruchami chování závažného charakteru
(záškoláctví, útěky z domova, toxikomanie a další).
Statutární město Opava vykonává
funkci opatrovníka občanům, kteří byli omezeni ve způsobilosti k právním úkonům, a to
konkrétně u 130 (počet opatrovanců za rok 2020). Veřejní opatrovníci zastupují
opatrovance ve všech úkonech, které jsou vymezeny rozsudkem příslušného soudu.
Odbor sociálních věcí zajišťuje
sociálně právní ochranu dítěte, preventivní a poradenskou činnost, podávání
návrhů k soudu, výkon funkce opatrovníka. Zajišťuje oblast náhradní rodinné
péče a zprostředkování osvojení a pěstounské péče.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.5 Podporuje obec nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Stautární město Opava v současné době disponuje dostatečnou
kapacitou mateřských škol a základních škol. Je zřizovatelem Střediska volného
času. Na území město je Základní škola umělecká - výtvarný i hudební obor. Nad
rámec zákona podporuje na svých školách zřizování školních klubů a zájmového
vzdělávání.
Na území města se nachází Slezská univerzita v Opavě a velké množství středních škol ( dvě gymnázia, obchodní akademie, střední zdravotnická škola, střední škola stavební, střední škola umělecko-průmyslová, střední škola zemědělská atd.) a učilišť. Středisko volného času se zabývá organizováním zájmových
kroužků pro děti a mládež. Nabízí volnočasové aktivity v oblasti sportu,
techniky, přírody, hudby, zpěvu, tance a vzdělání. Pořádá sportovní utkání,
přehlídky hudebních, pěveckých a tanečních útvarů či rukodělné soutěže.
Zajišťuje letní i příměstské tábory.
Statutární město Opava pro zapojení seniorů a těžce
zdravotně postižených občanů města do kulturního a společenského života zřídilo
a provozuje klub seniorů.
Na úzení obce funguje nízkoprahové zařízení pro děti a
mládež - Elim, jehož cílem je podpora při začleňování dětí a mládeže, které
jsou ohroženy společensky nežádoucími jevy. A další služby podporující dobrovolnictví
a rozvoj sociálních služeb na území města širokým spektrem - děti, mladiství,
senioři.
Na území města je také řada hřišť a sportovišť pro volnočasové aktivity.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.1 Existují v obci sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době se na území statutárního
města Opavy nacházejí lokality ohrožené sociálním vyloučením. Nejedná se přímo
o vyloučené lokality, ale o místa, domy či části domů, které vykazují znaky
vyloučených lokalit. Za rok 2020
zaznamenali sociální pracovníci 34 těchto míst. Uvedené lokality jsou sledovány
odborem sociálních věcí - docházejí zde sociální pracovníci odboru sociálních
věcí, kteří spolupracují s celou řadou sociálních pracovníků neziskových
organizací.
Do uvedených lokalit dochází rovněž
terénní sociální pracovník pro romskou menšinu, který úzce spolupracuje se
sociálními pracovníky, pravidelně dochází do lokalit, kde žije romská komunita
(návštěva domácností v přirozeném prostředí klienta), zjišťuje jejich
problémy, se kterými se potýkají, a navrhuje možnosti jejich řešení.
Odbor rozvoje města a strategického plánování pravidelně zpracovává
strategický plán města. Cíle v sociální oblasti, včetně opatření vedoucích
k jejich naplňování, jsou uvedeny v komunitním plánu.
V současnosti je platný Komunitní plán rozvoje sociálních a souvisejících
služeb SMO na období 2017-2021.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel obce s místem, ve kterém žijí? – sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí (čistota, zeleň, graffiti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výzkum spokojenosti občanů se provádí vždy při zpracování strategického plánu. Aktuálně proběhlo poslední šetření letos na jaře. Výsledky ještě nemají oficiální podobu, avšak již lze konstatovat některé závěry. Například: 88% občanů je s životem v Opavě spokojeno 79% občanů si myslí, že má Opava na venek dobrou image 55% občanů se cítí být součástí města a nevnímá ho jako anonymní 80% občanů se v Opavě cítí bezpečně 72% občanů vnímá, že v Opavě není dostupné kvalitní bydlení za přiměřenou cenu 61% občanů je spokojeno s kvalitou a dostupností zdravotní péče 56% občanů je také spokojeno s dostupnosti a kvalitou sociálních služeb na území města 74% občanů je také spokojeno s životním prostředí ve městě a množstvím zeleně 48% občanů považuje hladinu hluku ve městě jako přiměřenou 77% občanů vnímá, že je ve městě málo parkovacích míst 68% občanů je spokojeno veřejnou dopravou 66% občanů vnímá město jako přívětivé pro dopravu na kole a 88% jako přívětivé pro pěší 77% občanů je spokojeno s kulturní nabídkou 81% občanů je spokojeno s nabídkou osobních služeb 45% občanů je spokojeno s nabídkou volnočasových aktivit pro dospívající a rodiny s dětmi 85% občanů vnímá město jako vhodné pro založení rodiny 77% občanů si myslí, že nabídka a kvalita vzdělávání je dostačující 41% občanů si myslí, že je v Opavě možno najít zajímavou práci
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.3 Mají obyvatelé obce zájem podílet se na veřejném dění obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Občané mají řadu možností jak se podílet na veřejném dění obce a využívají toho. Do konce roku 2019 měli možnost každoročně navštěvovat Fórum Zdravého města, kde se měli možnost vyjádřit, ke všem oblastem života ve městě Opava. Ke konci roku 2019 však město ze sítě Zdravých měst vystoupilo. V současnosti se žádná celoobecní diskuse zaměřená na všechny oblasti života ve městě nepořádá. Konají se pouze konkrétně zaměřené setkání jako:
Statutární město Opava také podporuje
Komunitní plánování sociálních služeb, které vytváří příležitosti pro
dlouhodobé zapojování a spolupráci občanů na rozhodovacím procesu
(připomínkování strategických dokumentů, definování potřeb v sociální
oblasti). Do konce roku 2021 je v platnosti Komunitní plán rozvoje
sociálních a souvisejících služeb statutárního města Opavy na období 2017-2021. Dále se občané mohou zapojit do veřejných projednávání k aktuálním tématům řešených ve městě. V posledních letech to byl zejména nový bazén či využití budovy Slezanky. Další formou, jak mohou občané ovlivnit dění ve městě je služba Není nám to jedno, kam mohou lidé psát, co je aktuálně pálí, např. rozbitý chodník, nelegální skládka odpadů, atd. Dále Opava každoročně vyhlašuje výzvu k participačnímu rozpočtu Nápady pro Opavu, jejichž prostřednictvím mohou občané podávat své nápady. V letošním roce bylo na nápady občanů vyčleněná částka 1.500.000 Kč. https://www.opava-city.cz/cz/napadyproopavu/
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika obce k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Terénní práce pro romskou menšinu má
na území města Opava dlouhodobý charakter.
Terénní pracovník pravidelně
navštěvuje lokality, které jsou ohroženy negativními jevy, mapuje změny ve
vývoji těchto jevů, avšak působí také preventivně za účelem jejich předcházení.
Získal již stabilní pozici v systému sociální pomoci zajišťované městem
Opava, navázal dobré vztahy s rodinami i jednotlivci a získal jejich
důvěru.
Ve spolupráci s dalšími subjekty
(sociální pracovníci obce, neziskové organizace apod.), se věnuje problémům,
které nejsou specifické jen pro romskou menšinu, ale které přetrvávají jak
v majoritní, tak i v minoritní společnosti. Jedná se zejména o
problémy s hledáním vhodného a cenově dostupného bydlení, zadlužeností,
vstupem na trh práce, dodržováním docházky dětí do školy a návazným vzděláváním
po absolvování základní docházky.
Terénní práce je také zaměřena také na
pravidelnou a aktivní spolupráci s vybranými školami, terénní pracovník se
pravidelně setkává se rodiči romských dětí za účelem společného řešení
kázeňských i jiných problémů ve škole, snahou je ve spolupráci s učiteli
ulehčit romským dětem vstup do školského prostředí prostřednictvím předškolních
zájmových aktivit.
Důležitou aktivitou vedoucí ke
zmírňování projevů chudoby je prohlubování spolupráce s úřadem práce při
uplatňování nároků na sociální dávky a zapojování příjemců dávek pomoci
v hmotné nouzi z řad romského obyvatelstva do veřejné služby a pomoc
při vyhledávání vhodného umístění, aby nedocházelo k zákonným sankcím a
snižování příspěvku na živobytí. S tím souvisí i motivace romských občanů
vedených na úřadu práce k hledání vhodných pracovních míst a zapojení na
běžný trh práce.
Za velmi přínosnou považujeme i jeho
terénní práci na městských ubytovnách, kde pravidelně navštěvuje romské rodiny
v jejich přirozeném prostředí. Práce je zaměřena na snahu docílit, aby
rodiny i jednotlivci vedli řádný způsob života, nedocházelo k vážnějším
vztahovým problémům, neplatičství a dalším podobným jevům.
Snahou terénního pracovníka je rovněž
snaha zapojit romské obyvatele do některých aktivit, a to prostřednictvím
společných akcí rodičů a dětí ve školách zaměřených na smysluplné trávení
volného času, informovat romské občany o romských a proromských akcích a
aktivitách jiných subjektů směřujících k jejich zapojování do občanského
života. Za důležité považujeme i předcházení diskriminaci, předcházení
předsudků mezi majoritou a minoritou a zmirňování napětí mezi nimi.
Terénní pracovník se aktivně
zapojuje do procesu komunitního plánování, kde se setkává se zástupci
organizací působících ve městě. Jedná se o nestátní neziskové organizace, ale
také o PČR, PMS a další. S pracovníky těchto organizací je v kontaktu a v
případě potřeby využívá jejich pomoc a spolupráci při řešení aktuální
problematiky. Cílem romského pracovníka pro rok 2021 je pokračovat ve stávající
práci. Město Opava v současné době nijak mezigenerační spolupráci nepodporuje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.5 Došlo v obci ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, graffiti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Opava je podle podle posledních statistik jedním z nejbezpečnějších měst v Moravskoslezském kraji (drží v současnosti 2. místo). S Patologické jevy se samozřejmě nevyhnou ani Opavě, ale není jich mnoho a týkají se zejména výtržnictví, bezdomovectví a drog. Graffity, gambling a prostituce se potom objevují spíše výjimečně. Kriminalita v Opavě má spíše klesající tendenci, avšak nejedná se o žádný závratní pokles. Více ke kriminalitě v bodech 9.4.1 a 9.4.3
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.6 Existují v obci dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území statutárního města Opavy
funguje Dobrovolnické centrum ELIM Opava o.p.s., které je jediným akreditovaným
dobrovolnickým centrem v opavském, bruntálském a vítkovském regionu. Jeho
posláním je motivovat, realizovat, rozvíjet a podporovat zájem o dobrovolnickou
činnost.
Dobrovolnické centrum
spolupracuje se sociálními službami – dobrovolníci docházejí například do
domovů pro seniory a jiných. V roce 2020 centrum aktivně spolupracovalo
rovněž na řešení situace spojené s onemocněním COVID-19 a vyhlášením
nouzového stavu, kdy spolupracovalo s Magistrátem města Opavy a Českým
červeným křížem při zajišťování nákupů ohroženým občanům města (senioři aj.).
|
-
1
Dobrovolnické centrum
zprostředkovává dobrovolníky do 38 organizací. V roce 2020 centrum evidovalo
až 80 aktivních dobrovolníků.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území obce (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rok
|
Celková kriminalita
|
Obecná kriminalita
|
Násilná
|
Mravnostní
|
Majetková
|
Index na 10 tis.
obyvatel
|
2018
|
1179
|
786
|
110
|
29
|
527
|
204,96
|
2019
|
1194
|
802
|
107
|
17
|
501
|
208,17
|
2020
|
969
|
634
|
72
|
24
|
384
|
173,26
|
Pokud porovnáváme jednotlivé typy kriminality, došlo
v roce 2020 oproti předešlému roku k výraznému poklesu zejména
kriminality majetkové, což pravděpodobně souvisí s omezeným pohybem osob a
zavedenými epidemiologickými opatřeními. Jedinou výjimku tvoří kriminalita
mravnostní, která oproti předešlému roku vzrostla téměř na úroveň roku 2018. 
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.2 Dovede obec rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve 40 ti obcí ve správním obvodu
ORP Opava tak za řešení krizových situací zodpovídá starosta obce. Na území
města Opavy zodpovídá primátor a na území MČ Opavy za krizovou situaci odpovídá
starosta MČ ve spolupráci s primátorem nebo krizovým štábem ORP Opava. Co
se týká krizových situací jako např. povodně, havárie vody, plynu apod. jsou
zpracovány postupy (krizové karty) jednotlivými složkami IZS a podle těchto se
ve spolupráci s obcí řeší krizová situace. Pokud krizová situace naroste
do takových rozměrů, že ji není možné zvládat vlastními silami, může starosta
požádat hejtmana o vyhlášení krizového stavu (stavu nebezpečí). Pokud krizová
situace přeroste hranice kraje vyhlásí vláda ČR nouzový stav tak jako je to
nyní při Covid-19.
Každá krizová situace má svého
řešitele, který zpravidla bývá velitel zásahu (zpravidla hasič) v případě
vyhlášení krizového stavu Krizový štáb (kde je vedoucím starosta). Ten
operativně na základě kompetencí stanovených krizovými zákony a
předpřipravených podkladů jako například Krizový plán ORP situaci řeší. Krizový
plán obsahuje operační plány, které stanoví postupy k řešení situace,
mapové podklady, telefonní spojení apod.. Samozřejmě je vše o lidech jak jsou
školeni a připraveni.
Takže shrnutí:
zásah složek IZS –
Integrovaný záchranný systém (hasiči spolu s JSDH, policie, zdravotnická
záchranná služba) zodpovědnost
velitele zásahu – řeší podle krizových karet, informuje starostu obce pokud je nutné
starosta svolá pracovní skupinu, pokud požádá o vyhlášení krizového stavu tak
Krizový štáb obce – pracují podle operačních plánů a předpřipravených dokumentů použití zákonů (jak
k řešení tak k odstraňování následků) dále probíhá
komplexní koordinace a spolupráce KŠ obce, kraje apod. Po skončení krizové
situace se zpracovávají vyhodnocení a situace se probírají na zasedáních
Bezpečnostních rad ORP nebo Pracovních skupin starosty obce.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel obce z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na přelomu roku 2020/2021 byla realizována mezi
občany města Opavy anketa: Vnímání pocitu bezpečí občanů Opavy. Anketa byla
přístupná na webových stránkách města během měsíce prosince 2020 a ledna 2021.
Informace o možnosti zapojení se do ankety byly zveřejněny na webových
a facebookových stránkách města. Anketa zahrnovala celkem 10 otázek, z nichž
jedna byla vázána
na předchozí negativní odpověď. Do ankety se zapojilo celkem 213 respondentů.
Na otázku č. 4 „Cítíte se v Opavě bezpečné?“
odpovědělo 147 respondentů ANO a 66 respondentů NE. Výstupy z ankety viz
příloha.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.4 Jak je v obci řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problematika domácího násilí je
na území SMO zabezpečena prostřednictvím poskytovatelů sociálních služeb. Jedná
se především o organizací Bílý kruh bezpečí, která v roce 2021 nově
otevírá kontaktní místo po osoby ohrožené domácím násilím přímo ve
městě Opava.
Domácí násilí řeší rovněž
pracovníci Magistrátu města Opavy, odboru sociálních věcí. U cílové skupiny
děti a rodina má problematiku na starost pracovník sociálně-právní ochrany
dětí, u ostatních cílových skupin (senioři, zdravotně postižení aj.) pak
pracovníci oddělení sociálních služeb a komunitního plánování.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Poslední dobou jsou preventivní akce velmi omezené z důvodu pandemie. Za loňský rok se uskutečnilo:
senior akademie s 50 účastníky seniorského
věku, která byla vzhledem k epidemiologické situaci předčasně ukončena. Účast na filmu „V síti – za školou“, kdy v
dopoledních hodinách proběhly dvě projekce, kterých se zúčastnily všechny 6.
ročníky opavských základních škol. Po každé projekci následovala beseda s
režisérem dokumentu Vítem Klusákem za účasti zástupců místních organizací,
kteří se s tímto tématem v rámci svých profesí setkávají. Žáci škol měli mnoho
dotazů, které se týkaly nejen natáčení, ale i samotného tématu. Ještě před
promítáním obdržely všechny školy metodiku k této verzi filmu a následně s
tímto tématem dále pracovaly v rámci svých tříd. Internet je dnes běžnou součástí
našich životů. Kyberprostor nám přináší neskonalé možnosti, ale také určitá
rizika, na která je třeba být připraven
a vědět si v dané situaci rady. Proto je nutné realizovat tuto osvětu nejen
mezi žáky, ale také mezi jejich rodiči. K tomu byla určena podvečerní projekce
dokumentu „V síti“. Plně obsazené kino Mír přivítalo v následné besedě kromě
režiséra také jednu z protagonistek filmu Terezu Těžkou, která pochází z Opavy.
Všechny tři projekce byly podpořeny z rozpočtu Moravskoslezského kraje a pro účastníky
tudíž zdarma.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|