7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora VUR ve školách a
školských zařízeních nad rámec platných standardů:
Podpora a spolupráce v rámci
VUR je zakotvena v Koncepci EVVO Statutárního města Opavy, kterou
v letošním roce (2021) aktualizujeme. Tato koncepce vychází ze
Strategického plánu města Opavy. Oba dokumenty viz https://www.opava-city.cz/cz/mesto-urad/strategicke-dokumenty/.
V rámci stanovených priorit
a opatření školy a školská zařízení v jejich aktivitách podporujeme jak
odborně, tak materiálně i finančně.
Všechny školy a školská zařízení
mohou žádat o finanční podporu města několika způsoby. Město každoročně vyhlašuje
dotační programy, mezi nimi i program zaměřený na životní prostředí a EVVO,
jehož prostřednictvím mohou organizace žádat i na podporu VUR. Školy zřizované
městem nemohou žádat přímo, nýbrž prostřednictvím SRPŠ, apod. Dotační systém
města a jeho pravidla viz https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/dotace/dotacni-programy-2021/
Školy a školská zařízení pravidelně
využívají také jiné dotace a granty – v případě zájmu mohou požádat o
pomoc se zpracováním žádosti jak městskou koordinátorku EVVO, tak jiné
pracovníky z odboru školství (SKOL) anebo odboru rozvoje a strategického
plánování (RMSP). Odbor RMSP administruje „velké“ dotační projekty na rozvoj
vzdělávání i zázemí pro tyto aktivity.
Drobná materiální podpora
(především jednotky, výjimečně desítky tisíc korun) probíhá pravidelně skrze
rozpočet města, odboru školství a rozpočet na EVVO. Jedná se nejen o dotační
projekty, ale také o drobné akce a školní projektové dny, apod. Materiální a
finanční podpora mimo dotační projekty se týká především městských
příspěvkových organizací, po odsouhlasení vedením města můžeme podpořit i
ostatní organizace.
Odbornou podporu všem školám a
školským zařízením města poskytuje pravidelně městská koordinátorka EVVO
v rámci svých možností, která v případě potřeby zajišťuje a
zprostředkovává další odbornou pomoc specialistů.
Na Středisku volného času byla
zřízena pozice pracovníka pro EVVO, který pro školy zajišťuje vzdělávací
programy se zaměřením na VUR. Zde rovněž funguje i veřejná „knihovna“
tematických materiálů pro EVVO – jak knih, tak i pomůcek, apod., které si mohou
zájemci vypůjčit.
Od roku 2018 se školy a školská
zařízení mohou obracet s žádostí o odbornou podporu také na MAS Opavsko
v rámci projektu Místní akční plány rozvoje vzdělávání, které v rámci
ORP zahrnují i samotné město Opavu (projekt potrvá pravděpodobně do roku 2023).
Městská koordinátorka EVVO
pravidelně pořádá setkání školních koordinátorů EVVO a neziskových organizací.
Jednou ročně probíhá velké společné setkání pro všechny, kde dochází nejen
k distribuci informací, ale zároveň i k distribuci zajímavých pomůcek
(na základě požadavků koordinátorů škol), během roku se koná i několik dílčích
tematických setkání a exkurzí na základě aktuálních potřeb školních
koordinátorů EVVO (v době epidemie covidu byly akce zrušeny). Na základě zájmu
koordinátorů EVVO v Opavě zajišťujeme také vzdělávací akce se zajímavými
odborníky. Na tyto akce v případě volných kapacit zveme také školní
koordinátory EVVO ze škol ORP Opava. V rámci podpory DVPP město Opava
uspořádalo (2012, 2013) dva běhy specializačního studia pro koordinátory EVVO
(pro MŠ a pro ZŠ) ve spolupráci s KEV (Doc. M. Švecová), které se konaly
přímo v Opavě. Účast na tomto vzdělávání svým příspěvkovým organizacím
město plně uhradilo. Noví koordinátoři EVVO mají možnost požádat odbor školství
o uhrazení doplnění tohoto studia (nyní se studium koná v Ostravě na
Ostravské univerzitě). Díky systematické podpoře vzdělávání školních pracovníků
v rámci EVVO absolvovala většina školních koordinátorů EVVO města Opavy
specializační studium a dále se pravidelně vzdělávají (a setkávají) také na
jiných odborných seminářích a konferencích.
Pravidelně v průběhu roku
dochází k distribuci aktuálních informací emailem v rámci vytvořených
emailových skupin koordinátorů EVVO škol a neziskových organizací.
Městský web obsahuje stránku
věnovanou EVVO, kde jsou uvedeny základní informace v této oblasti – viz https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/skolstvi/environmentalni-vzdelavani-vychova-osveta/.
Město se tedy snaží v rámci
VUR aktivně podporovat všechny školy a školská zařízení na svém území, a to jak
odborně, tak materiálně a finančně. Podporuje vzájemnou spolupráci školských
zařízení a mnohé jejich projekty také samo iniciuje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školské příspěvkové organizace předkládají každoročně
výroční zprávy, kde hodnotí jak hospodaření, tak celkovou činnost školy. Obsah
výroční zprávy je jedním z kritérií pro finanční ohodnocení ředitele školy
schvalované Radou města Opavy. Aktuální
výroční zpráva je k dispozici na webových stránkách škol. http://www.opava-city.cz/cs/skoly
Ve výročních zprávách předkládaných školami je vždy
okomentována činnost školy v oblasti EVVO a její naplňování je jedním z
kritérií při každoročním hodnocení ředitelů škol. Environmentálnímu vzdělávání
je věnována ze strany města velká pozornost a město se školami v této oblasti
intenzivně spolupracuje již od roku 2011.
|
-
1
Vyhodnocování probíhá na základě výročních zpráv, a také na účasti škol a školských zařízení na akcích pořádaných městem.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školy využívají veřejné
didaktické databáze na základě svého zájmu a potřeb, žádnou evidenci nebo
přehled v tomto směru nevedeme. Město Opava se snaží podporovat
vzájemné sdílení materiálů pro VUR. V letech 2011 až 2015 měla Opava vlastní
speciální webovou stránku (na heslo), v rámci které docházelo k ukládání
a předávání zajímavých materiálů a kontaktů mezi školními koordinátory EVVO.
Tato stránka byla při rekonstrukci městského webu, bohužel, zrušena. Nyní
dochází k předávání zajímavých materiálů a odkazů na ně pouze emailem
skrze městskou koordinátorku EVVO (kdokoli z NNO anebo koordinátorů může
ostatním předat zajímavou informaci nebo materiál skrze koordinátorku, která je
následně rozpošle na vytvořené emailové skupiny), a také osobně na pravidelných
setkáních opavských koordinátorů EVVO.
V současné době se neplánuje obnovení uzamykatelné webové stránky, jelikož se jako praktické osvědčilo, zasílat informace přímo konkrétním koordinátorům emailem. Takto se k nim informace dostanou automaticky a nemusí kontrolovat, zda na stránce něco přibylo či nikoliv. Veřejné materiály jsou potom na stránce ke stažení volně. Facebook je v rámci města velmi komplikované medium, ale rozhodně by stálo za zvážení jeho zapojení v rámci EVVO.
Tištěné materiály a pomůcky
v rámci EVVO ukládáme také do knihovny EVVO na Středisku volného času –
viz https://www.svcopava.cz/nabidky-pro-skoly-evvo-knihovna Didaktické pomůcky a materiály jsou
školami pořizovány jak z přímých nákladů (ONIV), tak z provozních prostředků
zřizovatele. Tvorbu zajímavých materiálů, pomůcek a dalších výstupů
z projektů město podporuje také skrze své dotační programy – viz https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/dotace/dotacni-programy-2021/.
Školy ke tvorbě materiálů využívají i další dotační pobídky. Rovněž dochází ke vzájemné
spolupráci škol na tvorbě těchto materiálů, a to jak v rámci stejných, tak
i různých stupňů škol. Střední školy a gymnázia pořádají vzdělávací akce a
soutěže pro základní školy (např. projekt Emise - SGO, Den pro poznání přírody –
MGO, Den mláďat – MSSZeŠ, ad.). Za zmínku stojí i spolupráce škol se studenty
Střední školy průmyslové a umělecké Opava. Mladí výtvarníci se podílejí na
výzdobách a malbách v MŠ, ZŠ i některých oddělení Slezské nemocnice Opava.
Studenti SŠ průmyslové a umělecké spolupracují s městem také na tvorbě
jeho informačních materiálů – např. letáků. Studenti SŠ průmyslové a umělecké
společně s učni Středního odborného učiliště stavebního vytvořili pro
město dřevěný betlém v životní velikosti a na jeho rozšiřování každoročně
pokračují. Studenti Masarykovy střední školy zemědělské občas spolupracují
s mateřskými školami na utváření jejich zahrad. Žáci základní a praktické
školy Slezského odboje vytvořili několik hmyzích hotelů pro mateřské školy a
pro město veřejná krmítka. Žáci základních škol často připravují projektové dny
a zahradní akce pro děti na mateřských školách. Přestože se tyto akce konají
pod dohledem učitelů, jejich hlavními aktéry a tvůrci jsou především samotné
děti/žáci/studenti. A tímto výčet příkladů dobré
praxe samozřejmě nekončí. Tyto aktivity jsou v případě potřeby finančně či
materiálně podporovány městem a také odpovídajícím způsobem prezentovány. Zajímavé materiály, především pro
potřeby místně zakotveného učení, vytvářejí i místní neziskové organizace – viz
https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/skolstvi/environmentalni-vzdelavani-vychova-osveta/neziskove-organizace-opave-venujici-se-evvo/ Školy byly a jsou podporovány
místním strojírenským podnikem Ostroj, který sponzoroval nákup stavebnic MERKUR
pro ZŠ a CHEVA pro MŠ. Ojedinělá přírodní stanoviště, která následně
v rámci exkurzí navštěvují školy, vytvořila firma Semix Pluso – viz https://natura.semix.cz/ Ve snaze o podporu VUR se i město
samotné snaží vytvářet potřebné zázemí a zajímavé vzdělávací materiály, např.
publikace o životním prostředí Opavska, dendrologickou stezku s pracovními
listy, broukoviště s naučnými tabulemi a pracovními listy, quest na téma
„Co skrývají opavské parky“, veřejná krmítka, model sluneční soustavy, atd.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Opava u svých příspěvkových
organizací podporuje úspory v rámci provozu – environmentálně šetrný
provoz. Ve všech školách pravidelně
probíhají aktivity na podporu třídění odpadu – Tonda obal na cestách,
Recyklohraní, apod., časté jsou i projektové dny na toto téma. Některé školy se
v rámci dobrovolných projektových aktivit zaměřily také na téma šetření
vodou a úspor energií, a to nejen na úrovni osvěty a vzdělávání, ale také na
úrovni praktických opatření. Všichni školní koordinátoři
získali potřebné informace o environmentálně šetrném provozu škol v rámci
specializačního studia koordinátorů EVVO, které jim město na své náklady
zajistilo a novým koordinátorům jej pravidelně hradí. Město se na úsporách energií podílí pravidelně, a to formou rekonstrukce jednotlivých budov (zateplení, výměna oken, modernizace topných systému, apod.) Za poslední rok investic do škol ubylo, jelikož město část financí investovala do boje s pandemii Covid -19.
rok 2019 |
|
ZŠ Otická (zateplení + výměna oken + střecha) |
|
ZŠ B. Němcové - fasáda |
|
ZŠ Ochranova - výměna oken (zbývající část) + fasáda |
|
ZŠ Mírová 35 (výměna oken) |
|
ZŠ Mírová 33 (výměna oken, střecha, fasáda) |
|
MŠ Milostovice - výměna oken + elektro + fasáda |
|
ZŠ B. Němcové - kotelna |
|
MŠ Havlíčkova (výměna oken, zateplení) |
|
|
rok
2020 |
|
ZŠ Opava Kylešovice-rekonst.atria s využitím akumul.nádrže |
|
ZŠ Mařádkova - hala - střecha |
|
ZŠ Mařádkova - kotelna |
|
|
rok
2021 - PŘEDPOKLAD |
|
MŠ Komárov - budova MŠ Podvihov |
|
ZŠ Malé Hoštice - zateplení + střecha |
|
MŠ Mostní (výměna oken, zateplení) |
|
ZŠ Komárov - rekonstrukce (vč. vestavby) |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Opava v souladu s
Koncepcí EVVO SMO (viz informace výše) síťování nejen pedagogů, ale zástupců
NNO a dalších organizací plně podporuje. Městská koordinátorka EVVO pořádá
pravidelná setkání školních koordinátorů EVVO, zástupců NNO a dalších
organizací. Jednou ročně (zpravidla v lednu – letos kvůli covidu zrušeno)
se koná velké Setkání koordinátorů EVVO v městských prostorách, kterého se
účastní i vedení města. Několikrát ročně probíhají také dílčí setkání pedagogů
v podobě seminářů s odborníky anebo exkurzí, na kterých se pedagogové
dohodnou (volba tématu) na lednovém setkání. Město Opava zajišťuje financování
těchto akcí, jejich konání i vhodné prostory.
K setkávání, síťování a
sdílení dobré praxe dochází také na dalších seminářích, které pořádá buď
krajský úřad MSK anebo místní neziskové organizace. Pozvánky na tyto akce skrze
vytvořené emailové skupiny aktivně šíří městská koordinátorka EVVO. Tyto
aktivity mají v Opavě dlouholetou tradici a místní koordinátoři EVVO,
kteří se akcí aktivně účastní, se mezi sebou dobře znají, což je dobrým
základem jejich další vzájemné spolupráce. Na území ORP Opava byl 1. dubna 2016 zahájen rozsáhlý projekt - Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území Opavska (MAP Opavsko). Do projektu se zapojilo všech 63 základních a mateřských škol na Opavsku.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zatím poslední dotazníkové šetření, které by zahrnovalo spokojenost občanů se vzdělávacími institucemi proběhlo v roce 2016. Ukazatelem spokojenosti se školami je v současnosti jen jejich naplněnost či nenaplněnost při zápisu a reference rodičů. Cíleně se zatím žádné dotazníkové šetření nechystá, v současnosti však probíhá řada výzkumů v různých oblastech města v rámci zpracování nového strategického plánu (samozřejmě se jedná také o oblast vzdělávání)
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě Opava funguje hned
několik aktivních NNO v oblasti VUR. Jejich aktuální seznam visí
na webu města zde: https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/skolstvi/environmentalni-vzdelavani-vychova-osveta/neziskove-organizace-opave-venujici-se-evvo/. Kromě výše zmíněných organizací v Opavě fungují také volnočasové centra pro děti a mládež jako ELIM Opava či EUROTOPIA.CZ. Aktivity a akce podporuje a organizuje také Knihovna Petra Bezruče, Opavská kulturní organizace, Slezské divadlo či Slezská univerzita v Opavě.
Město s organizacemi
pravidelně spolupracuje na řadě akcí a aktivit. K systematickému
vyhodnocování jejich aktivit a srovnávání výsledků NNO nedochází.
K hodnocení aktivit dochází pouze v případě, kdy organizace požádají
o dotaci města na podporu jejich celoroční činnosti (Jedná se o dotační titul
v rámci dotačních programů města).
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, jsou, organizace mohou žádat
o finanční podporu skrze dotační programy města, především pak prostřednictvím
programu Životní prostředí a EVVO – bližší informace viz https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/dotace/dotacni-programy-2021/zivotni-prosredi-evvo-2021.html
Dotační program Životní prostředí a EVVO je každoročně
vyhlašován od r. 2013, alokována je částka 500.000 Kč. V programu jsou tři
dotační tituly: 1. Podpora akcí a aktivit EVVO, 2. Podpora činnosti neziskových
organizací zaměřených na EVVO a ochranu životního prostředí a 3. Podpora
opatření ve prospěch životního prostředí. Kromě dotačního programu Životní prostředí a EVVO, město poskytuje také dotace v programu Prevence kriminality (tituly - Podpora projektů orientovaných na aktivní využití volného času dětí a mládeže do 26 let, Podpora pravidelné činnosti dětských a mládežnických organizací a spolků a různých zájmových subjektů sdružujících příslušníky všech věkových kategorií, podpora opatření ve prospěch prevence kriminality), Sport ( tituly - Celoroční sportovní činnost, Sportovní akce, Celoroční sportovní činnost vybraných subjektů), Kultura (tituly - Podpora celoroční kulturní činnosti, Podpora jednorázových kulturních akcí ve městě, Kreativní výstupy, Reprezentace města) a Sociální a související služby.
Drobné aktivity (semináře,
exkurze, tvorba pomůcek), které NNO pořádají ve spolupráci s městem anebo
pro městské školy a školská zařízení město financuje přímo ze své rozpočtu
anebo se na financování takových aktivit podílí.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V obci
působí hned několik aktivních NNO v rámci VUR – viz výše. NNO se mohou
průběžně obracet na městskou koordinátorku EVVO, skrze kterou mohou mimo jiné
sdílet informace s ostatními podobnými organizacemi a školami. Jakmile se
objeví nová organizace, snažíme se ji co nejdříve zapojit do stávající
komunikační sítě, poskytnout dostatek informací o možnostech spolupráce s městem
a dalšími organizacemi, a navázat vzájemnou spolupráci.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.4. Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, občanskými sdruženími, profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město podporuje vytváření sítí v
oblasti EVVO, každoročně probíhá setkávání pedagogů - školních koordinátorů
EVVO se zástupci NNO, organizací zabývajících se vzděláváním v oblasti EVVO
apod. Vzájemnou spolupráci na různých projektech podporuje městská
koordinátorka EVVO, skrze kterou funguje i hromadná rozesílka informací mezi
organizacemi emailem. Příležitostně tyto organizace pořádají pro pedagogy
rozmanité akce, kde dochází k setkávání, stejně tak na velkých městských
osvětových akcích jako je Den Země, Den stromů a Evropský týden mobility, na
kterých spolupracují desítky těchto organizací. Obdobně potom město postupuje i v jiných oblastech. V oblasti prevence kriminality existuje pracovní skupina, která seskupuje osoby jichž se tato problematika týká (pracovníci ÚP, Psychologicko-pedagogické poradny, městské policie, psychiatrické léčebny a podobně). V oblasti sociální potom existuje v rámci sociálního plánování 5 skupin, které shromažďují pracovníky v oblastech: Děti a rodina, Osoby se zdravotními problémy, Osoby s duševním onemocněním, Osoby se specifickými sociálními problémy a Senioři.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.1. Zajišťuje obec systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.2. Nabízí obec odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňování principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Uvedená témata město
s občany komunikuje skrze několik komunikačních kanálů. Základní informace
jsou uvedeny na webových stránkách města, především na webu odboru životního
prostředí viz https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/zivotni-prostredi/
Na webu města je k dispozici i mapový portál, kde občané naleznou
informace o umístění kontejnerů, údržbě zeleně, ochraně přírody, atd. – viz https://map.opava-city.cz/waportal/apps/MapAndAppGallery/index.html?appid=7d3757d968ae4e66ba996f07d50db961
Dále komunikace probíhá skrze
sociální sítě města – facebook, twitter, instagram. Zájemci o informace mohou
pracovníky úřadu kontaktovat také poštou, telefonicky anebo emailem. Město rovněž vydává svůj vlastní
zpravodaj – měsíčník Hláska, ve kterém reaguje na aktuální situaci a žádaná
témata (kotlíkové dotace, dešťovka, …). Osobně mohou občané témata UR
rozebírat s pracovníky města i dalšími odborníky na velkých pravidelných
akcích města – Den Země (duben), Den stromů (říjen), Evropský týden mobility
(září), kde nikdy nechybí informační stánky města s pověřenými pracovníky,
především zástupci odboru životního prostředí. A dále na příležitostných
kampaních, které reagují na aktuální témata – např. kampaň Krotitelé vzduchu k tématu
znečištění ovzduší a správnému vytápění, semináře pro občany k tématu
kompostování, setkání
s občany u příležitosti projednávání strategických záměrů města,
apod. V případě potřeby město
vydává informační letáky, které putují do všech schránek ve městě (viz např. https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/zivotni-prostredi/aktuality/letak-vam-usnadni-trideni-odpadu.html
), případně využívá výlepové plochy.
Na šíření informací v oblasti UR město spolupracuje
také se školami a NNO prostřednictvím jejich vzdělávacích akcí a kampaní.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.3. Iniciuje obec ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje. Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? Je součástí rovněž vzdělávání a osvěta veřejnosti pod vedením kvalifikovaného lektora? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Opava od roku
2011 pravidelně organizuje osvětové kampaně Den Země (duben, akce není zaměřena
na jediné téma - témata volíme dle potřeby a aktuálního tématu vyhlášeného OSN),
Evropský týden mobility (září, zaměření na udržitelnou dopravu a okrajově
ovzduší) a Den stromů (říjen, zaměřeno na zeleň) – jedná se o velké akce
s bohatým doprovodným programem, kterých se účastní stovky až tisíce lidí.
Do akcí jsou zapojeny desítky dalších organizací - školy, NNO a další. Mimo
pravidelných akcí město organizuje i příležitostné kampaně, např. Krotitelé
vzduchu na téma znečištění ovzduší a podporu správného vytápění. Dále ve městě proběhly osvětové kampaně jako Den bez tabáku, Den boje proti AIDS, Duše a zdraví, Blázníš, nebo co? a podobně.
V průběhu roku probíhá i řada dalších akcí na
aktuální témata, které pořádají místní NNO a školy všech stupňů. Město tyto
akce a aktivity podporuje jak finančně – skrze dotační systém města, případně
přímou podporou, anebo případně i materiálně (např. poskytnutím pytlů na úklidové
akce) či zapojením odborných pracovníků města (na seminářích). Jedná se např. o akce Den Země v MŠ Havličkova, Opava žije a Hravě po Opavě (Středisko volného času), Voda pro život (ZŠ Šrámková), Týden pro klima (Za Opavu, z. s.)
Vzdělávání a osvěta pod vedením kvalifikovaného lektora v Opavě probíhá (výstava s přednáškou - Klima se mění, změň se i ty!)
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.4. Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? ( anketa, dotazník) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U některých akcí se používají pro zpětnou vazbu dotazníky. Jedná se především o besedy, přednášky či konference (Den bez tabáku, Bezpečnost v silničním provoze). Návštěvníci dávají městu zpětnou vazbu, zda byla akce zajímavá, přínosná, zda by chtěli více akcí tohoto typu a podobně. Tyto výstupy jsou potom zohledňovány při plánovaní dalších akcí. U ostatních akcí se dopad nijak nezjišťuje.
|
-
ano
Obec pořádá akce typu Den Země, Den stromů, Evropský týden mobility a podobně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.5. Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tradiční osvětové kampaně města
(Den Země, Den stromů, Evropský týden mobility) jsou svou šíří a množstvím
pořádaných doprovodných akcí a aktivit zaměřeny na všechny cílové skupiny od
malých dětí, přes mládež a dospělé až po seniory. Pestrost nabízených informací
a aktivit je umožněna velkým množstvím organizací, které na konání
spolupracují.
Velké množství akcí pro děti
pořádají opavské školy a Středisko volného času, stejně tak jako některé další
příspěvkové organizace města (Knihovna P. Bezruče, Opavská kulturní organizace)
a neziskové organizace (např. kroužky a příměstské tábory spolku Za Opavu,
skautské akce, a další). Některé tematické akce zaměřujeme cíleně na určité
skupiny obyvatel – např. besedy o bezpečnosti v dopravě na seniory, akce a
dopravní soutěže v rámci BESIP na děti, akce o správném vytápění cílíme na
majitele rodinných domů a akce na podporu kompostování na zahrádkáře a majitele
zahrad, apod. Širokou veřejnost pravidelně zapojujeme také do praktických
aktivit spojených s péčí o město, jako jsou akce Ukliďme svět nebo veřejné
výsadby zeleně, které se v Opavě těší dlouhé tradici a velké oblibě.
Celkově se tedy snažíme o velkou pestrost nabízených aktivit a oslovení co
nejširšího spektra obyvatel, vždy v souladu s konkrétními tématy UR.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.6 Jsou pracovníci místní samosprávy a úřadu vzděláváni v oblasti UR, MA21 a souvisejících tématech? (Návodná otázka je povinná pro realizátory v kategorii A a B dle sady kritérií místní Agendy 21) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. V loňském roce byli zaměstnanci seznámeni se základními informacemi o MA21 a také prošli školením k auditům UR MA21.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.7 Účastní se koordinátor/ka MA21 v obci pravidelných školení MŽP, případně dalších školení dle stanoveného profilu koordinátora? (Návodná otázka je povinná pro realizátory v kategorii A a B dle sady kritérií místní Agendy 21. Realizátoři v kategorii C dokládají v rámci plnění Kritérií MA21)) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, koordinátorka pro MA21 se pravidelné účastní vzdělávacích akcí. V loňském roce to byl program "Indikátory udržitelného rozvoje jako nástroj rozvoje municipalit"
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4
Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4
Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.1. Existují v obci „komunitní centra“ pro různé cílové skupiny (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci sociálních služeb je na území Opavy mnoho poskytovatelů pro široké spektrum uživatelů: https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/socialni-oblast/katalog-poskytovatelu-sluzeb/. V oblasti ochrany životního prostředí potom v Opavě působí komunitní Alžbětina zahrada, kterou provozuje spolek
Za Opavu. Co se týká počtu obyvatel využívajících sociální služby, tak je jednoznačná odpověď nemožná. Záleží na každé konkrétní službě. V rámci komunitní Alžbětiny zahrady se počet navštěvujících obyvatel jednoznačně zvyšuje.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.2. Existují v obci sportoviště, které je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města je mnoho veřejně
přístupných sportovišť, které mají ve správě Technické služby. Jedná se o sportoviště
např. typu sídlištích hřišť, veřejných plácků, a mnoha dalších (workoutové hřiště, inline stezky, basetbalové hříště, apod.) Přehled všech hřišť a sportovišť je k nalezení na mapovém portálu: https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=ef04707b805040509a38efb204aef004
Dále máme sportoviště u základních škol a mateřských škol
(zahrady), která jsou veřejně přístupná pro veřejnost v době mimoškolního
vyučování, o víkendech a o prázdninách, viz odkazy Zahrady a hřiště | Statutární město Opava (opava-city.cz)
(zahrady u MŠ) https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/skolstvi/skoly/zakladni-skoly.html (hřiště u ZŠ)
Na
sportovištích jsou instalovány provozní řády, které určují pravidla provozu na
sportovištích, včetně otvíracích dob dle ročních období. Provozní řády jasně
určují povinnosti návštěvníků tak, aby nedocházelo k úrazům, byly
zachovány bezpečnostní normy a pořádek na sportovišti. Provoz na
sportovištích je nastaven v režimu, aby nedocházelo k poškozování
okolního prostředí s ohledem např. na okolní zeleň, stromovou výsadbu nebo
bytovou zástavbu.
Na
území města jsou rovněž sportoviště ve vlastnictví tělovýchovných subjektů a
soukromých subjektů, kde je vstup pro veřejnost umožněn po předchozí domluvě
nebo dle uveřejněných otvíracích dob.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.3. Realizuje obec volnočasové aktivity občanů tak, aby nedocházelo ke zbytečnému poškozování okolního prostředí? Podporuje obec sportovní kluby a jinou zájmovou činnost určenou pro rozličné cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města je mnoho veřejně
přístupných sportovišť a dětských hřišť viz 7.4.2., které mohou občané využívat pro svůj volný čas.
Volnočasové aktivity zaměřené na oblast
sportu podporuje město prostřednictvím dotačního programu SPORT, přehled
podpořených subjektů v rámci celoroční sportovní činnosti a podpory
sportovních akcí na rok 2021 najdete v odkazu: https://www.opava-city.cz/cz/nabidka-temat/dotace/aktuality/zastupitele-schvalili-prideleni-financnich-dotaci-pro-rok-2021.html
Další podpora sportovní a volnočasové činností
pro cílové skupiny obyvatel je realizována prostřednictvím individuálních
žádostí. Město se také snaží, aby akce co nejméně poškozovali okolí i životní prostředí. Město nemá vlastní zálohované kelímky, ale podmínkou pro stánkaře, kteří se účastní akce je zálohové kelímky mít. Během environmentálních akcí jsou potom požívány keramické hrnky a další nádobí. Na akce jsou také dodávány třídící koše, aby bylo možné separovat velké množství vyprodukovaného odpadu.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|