6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z informací obsažených v sebehodnocení města Opavy je zřejmé, že se zde střetávají jak trendy pozitivní (nezaměstnanost), tak negativní (počet podnikatelských subjektů). Tyto trendy jsou zřejmě ovlivněny zejména objektivními faktory, jejich popis v sebehodnocení ovšem chybí. Pozitivně lze naopak hodnotit aktivní vstupy města do působení těchto faktorů (ve spolupráci s ÚP ale i vlastními podpůrnými aktivitami).
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jedním ze základních cílů hospodářské a sociální
politiky státu je dosažení plné, produktivní a svobodně zvolené zaměstnanosti,
která je vykonávána prostřednictvím Úřadu práce ČR. Podpora
zaměstnanosti pro zaměstnavatele a OSVČ (mpsv.cz) Součástí státní politiky zaměstnanosti je i podpora
zřizování nových pracovních míst poskytováním příspěvků zaměstnavatelům při
zaměstnávání uchazečů o zaměstnání, i uchazečům samotným např. příspěvkem
k zahájení podnikatelské činnosti. Jedná se zejména o následující opatření
(nástroje) aktivní politiky zaměstnanosti: a)
rekvalifikace
b) veřejně prospěšné práce
c) společensky účelná pracovní místa
d) investiční pobídky e) příspěvek na dojížďku Rovněž i Evropský sociální fond, který je
hlavním evropským nástrojem na podporu pracovních míst, pomáhá lidem získat
lepší zaměstnání a zajišťuje spravedlivější pracovní příležitosti pro všechny
občany EU. Působí prostřednictvím investic do lidského kapitálu Evropy, do
jejich pracovníků, mladých lidí a všech těch, kdo hledají pracovní místo. Aktuálně nabízené projekty ÚP ČR - KoP Opava: ·
Podpora
forem flexibilního zaměstnávání (FLEXI) ·
Outplacement (OUT) ·
Iniciativa
na podporu mladých uchazečů o zaměstnání (INICIATIVA) ·
Podpora
zaměstnanosti dlouhodobě evidovaných uchazečů o zaměstnání (PDU) ·
Záruky pro mladé ·
Jdi dál! 50+ ·
Rodina i práce ·
Podpora
odborného vzdělávání zaměstnanců II (POVEZ II) ·
Vzdělávání
a dovednosti pro trh práce II (VDTP II) ·
Rozvoj
systému podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením na volném trhu práce
(OZP)
https://www.uradprace.cz/web/cz/projekty-v-realizaci Samotné aktivity města v této oblasti vyplývají ze Strategického plánu platného do roku 2020 (v současnosti se tvoří nový Strategický plán 2021+). Město si v něm stanovilo konkrétní cíle, z niž se některé podařilo naplnit a jiné nikoliv. Významnou aktivitou v této oblasti je Veletrh pracovních příležitostí, jež je určen převážně pro žáky vyšších ročníků základních škol. Jedná se o přehlídku nejrůznějších oborů a povolání. http://www.veletrhpovolani.cz/ Dále je v oblasti destinačního managementu navázána úzká spolupráce s organizací Opavské Slezsko. https://opavske-slezsko.cz/?mapa-webu=1&lang=cs Také existuje "Pracovní skupina Brownfieldy", kde se setkávají zástupci města a Opavské hospodářské komory a řeší dostupnost a vybavenost pozemků města pro podnikání https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=1290509238b4479e997698d71075ebd1
|
-
-
0
18 944
podnikatelských subjektů
-
1
Se společnosti MAS Opavsko a Opavskou hospodářskou komorou byly zavedeny do opavských mateřských škol ponky. Ty mají sloužit k tomu, aby si děti již od útlého věku měly možnost vyzkoušet práci s nejrůznějším nářadím a třeba i najít zalíbení v řemeslu, které v současné době nemá mnoho svých příznivců. https://opavsky.denik.cz/zpravy_region/obrazem-deti-zatloukaji-hrebiky-a-pracuji-s-pilkou-do-skolky-putoval-dalsi-ponk-20200204.html
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V opravené verzi sebehodnocení figuruje obsáhlá pasáž, argumentující že řešení zaměstnanosti není v kompetenci města (ale ÚP). Tento argument kontrastuje jak s obsahem do loňska platného Strategického plánu (SP), který věnuje značnou pozornost spolupráci školství a podnikatelů, podpoře malého a středního podnikání a podpoře cestovního ruchu, tak faktickým podpůrným aktivitám města na tomto poli, jak jsou uvedeny v odpovědích na návodné otázky (v rámci celého bodu 6.1.), s tím, že i tyto aktivity přispívají k velmi nízké míře nezaměstnanosti ve městě/okrese.
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ke dni 31.12.2017
živnostenský úřad evidoval 19 522 podnikatelských subjektů (držitelů
živnostenského oprávnění). Z těchto údajů vyplývá že počet podnikatelských subjektů mírně poklesl. Toto je jediný údaj, který město v tomto ohledu má. Zaměstnaností se město nezabývá, to je v kompetenci Úřadu práce ČR. Úřad práce ČR však neeviduje data o počtu
podnikatelských subjektů v obci. Jednou ročně prostřednictvím
monitorovacího dotazníku oslovuje zaměstnavatele s předpokládaným počtem okolo
25 zaměstnanců v pracovním poměru. Z počtu oslovených
zaměstnavatelů můžeme konstatovat, že se jejich počet příliš nemění. Poskytnutá
data slouží ke sledování, vyhodnocování a predikci změn v oblasti
zaměstnanosti a trhu práce na národní i regionální úrovni. Na jejich základě
Úřad práce ČR koordinuje realizaci veřejných služeb zaměstnanosti.
|
-
0
K lednu 2021 je evidováno 18 944 podnikatelských subjektů
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V opravené verzi sebehodnocení je doplněn aktuální počet podnikatelských subjektů v obci, na základě kterého lze konstatovat pokles jejich počtu v čase, čili negativní trend. Bohužel chybí úvaha, co mohou být příčiny tohoto trendu a jaké jsou jeho strukturální dopady.
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Okres
Opava se v ukazateli podílu nezaměstnaných již mnoho měsíců po sobě drží
na prvním místě mezi ostatními okresy Moravskoslezského kraje. Ale i v delším
časovém horizontu vykazoval ve srovnání s těmito ostatními okresy vždy
jedny z nejlepších ukazatelů. Za
období posledních 12 měsíců se podíl nezaměstnaných v okrese Opava
pohyboval od 2,9 % do 3,5 %. Nejvyšší hodnoty byly zaznamenány tradičně pouze
na počátku roku, tedy v zimních měsících. Dá se říct, že ani pandemie
nemoci covid-19 příliš s místním trhem práce nezahýbala. Hodnoty se sice
mírně zvýšily, ale byly srovnatelné např. s rokem 2018. Navíc rok 2019 byl
v této oblasti mimořádný, téměř ve všech ukazatelích padaly v průběhu
roku absolutní rekordní hodnoty (v červnu a říjnu 2019 byl podíl nezaměstnaných
jen 2,2 %). Pokud se týká vývoje u samotného města
Opavy, lze říct, že kopíruje okres jako celek. V tabulce níže uvádíme
hodnoty základních ukazatelů nezaměstnanosti u města Opavy v posledních
několika obdobích.
období
|
počet uchazečů o zaměstnání
|
volná pracovní místa
|
podíl nezaměstnaných
|
5/2021
|
1 319
|
778
|
3,4
|
3/2021
|
1 421
|
728
|
3,7
|
1/2021
|
1 448
|
642
|
3,8
|
11/2020
|
1 308
|
604
|
3,4
|
9/2020
|
1 375
|
845
|
3,5
|
6/2020
|
1 312
|
947
|
3,4
|
1/2020
|
1 154
|
771
|
2,9
|
6/2019
|
1 029
|
795
|
2,6
|
6/2018
|
1 339
|
783
|
3,4
|
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Po opravě doplněny aktuální údaje o vývoji nezaměstnanosti, z nichž vyplývá vcelku pozitivní trend, přes dopad epidemie Covid - 19 na trh práce. Škoda, že se městu nepodařilo doplnit údaje o strukturálních změnách na trhu práce, případech propouštění ve firmách, kvalifikačním nesouladu na trhu práce apod.
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vedení města
komunikuje s místními podnikateli a firmami formou pravidelných pracovních
setkání. Zároveň také úzce spolupracuje s Hospodářskou komorou Opava,
která zaštiťuje největší portfolio opavských podnikatelů, na různá témata
spolupráce a rozvoje podnikatelské činnosti v rámci území města.
Vedení města pravidelně pořádá setkání
s podnikateli, a to v prosinci v budově radnice. Poslední
setkání však z důvodu covidu proběhlo v prosinci roku 2019. Na
jednáních probíhá zhodnocení spolupráce za poslední rok, město prezentuje své
připravované projekty, investiční akce a společenské akce, které budou probíhat
v následujícím roce, s nabídku zapojení se. Následně mohou
podnikatelé prezentovat své názory či požadavky vůči městu. Dále je diskutována
dopravní problematika ve městě, spolupráce podnikatelů s místními školami
atd. Během roku probíhají akce, do kterých se zapojují
místní firmy formou propagace či PR. Například Den stromů, Opavský den dětí,
Město vítá léto, Opavské léto zábavy atd. Například akce Do Opavy na Fidorku,
do Krnova na Kofolu je pravidelná zářijová cyklojízda pro rodiče s dětmi,
která je podporována společnostmi Kofola, a.s. a Mondeléz International, Inc. Více
jak stovka středních škol nejen z Opavska a zaměstnavatelů se představila na
nové akci Veletrh povolání Opava, která se bohužel z důvodu covidu
uskutečnila v říjnu 2019 poprvé a v loňském roce se nerealizovala.
Akce proběhla pod záštitou Moravskoslezského kraje ve spolupráci s Úřadem práce
ČR v Opavě, Okresní hospodářskou komorou Opava a sdružením MAS Opavsko.
Přehlídky středních škol a oborů vzdělávání se staly v Opavě tradicí od
poloviny 90. let a pomáhají při rozhodování mládeže v oblasti volby dalšího
studia a povolání. Jsou určeny žákům posledních ročníků základních škol, jejich
rodičům, výchovným poradcům a učitelům. Budoucí studenti by měli myslet na to,
zda se po ukončení studia dobře uplatní na trhu práce a zda vůbec mají pro dané
studium ty správné předpoklady. Cílem akce je proto pomoci žákům vycházejících
ročníků základních škol a jejich rodičům správně zvolit nejvhodnější studijní
obor. Doposud byly přehlídky středních škol v Opavě zabezpečovány ve spolupráci
se Střední školou technickou v Opavě, známé pod názvem Informa. Od roku 2019
měla být zahájena nová éra těchto přehlídek pod názvem Veletrh povolání Opava.
Věříme, že se akce v příštím roce opět uskuteční. V roce
2019 byly zřízeny projektové týmy strategických projektů města Opavy, do
kterých jsou zapojeni podnikatelé z opavských firem. Projektové týmy
pracují na projektech, jako například výstavba nového parkovacího domu na
Masařské ulici, revitalizace Dukelských kasáren, vybudování nového sběrného
dvora a kompostárny v Opavě atd. V současné
době se připravuje nový strategický plán, do kterého jsou rovněž opavští
podnikatelé zapojováni, a to formou strukturovaných rozhovorů či zapojení do
pracovních skupin. Město
umožňuje podnikatelům provozovat stánkový prodej na trzích, ať už jsou to trhy
farmářské, které probíhají 3x týdně od dubna do listopadu na Dolním náměstí,
tak trzích velikonočních či vánočních. Zároveň vytipovalo místa pro stánkový
prodej v centru města či městských parcích, která si podnikatelé mohou
pronajmout. Opavští radní
v květnu 2021 rozhodli o tom, že město sleví nájemné na polovinu
těm provozovnám v budovách patřících městu, které musely být kvůli vládním
protiepidemickým opatřením uzavřeny. Jednalo se zejména o prodejny,
restaurace, služby či další provozovny. Žádat mohli i provozovatelé
sportovišť či provozovny, které jsou umístěné v areálu městských lázní.
Slevu mohli získat za měsíce únor, březen a duben 2021. Jednalo se
tak o další opatření, kterým chctělo město pomoci zejména živnostníkům či
menším podnikatelům. Nejedná se o první pomoc, o slevu z nájemného
mohli podnikatelé žádat už v loňském roce. Kromě toho mohli požádat
i o jednorázový finanční dar ve výši až 20 tisíc korun.
V letošním roce z důvodu covidové pandemie umožnilo město
podnikatelům od května do poloviny října zábor veřejného prostranství zdarma
pro předzahrádky.
Vedení
města se v době pandemie setkávalo s podnikateli prostřednictvím
online setkání, vyzvalo je k zapojení do diskuse k Plánu udržitelné
mobility nebo do dalších osvětových akcí. V polovině června letošního roku
se uskutečnilo setkání se členy Hospodářské komory Opava na téma kybernetické
bezpečnosti a aktivity komory. Akce se zúčastnili pracovníci Ministerstva
školství, se kterými byla navázána spolupráce na poli vzniku nových oborů a
z výšení atraktivity učňovského školství.
|
-
0
Pravidelné setkávání a řešení aktuální situace v této oblasti.
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V opravené verzi sebehodnocení se podařilo obecné (pozitivní) konstatování o spolupráci podnikatelů a města doplnit výčtem četných konkrétních aktivit, které se týkají nejen výměny a koordinace názorů (např. při tvorbě SP), ale mají i podobu přímé pomoci (nájemné) či věcné spolupráce. Nezdá se ovšem, že by v jakékoli z těchto forem hrála významnější roli enviromentální kritéria.
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Cestovní ruch hraje v Opavě neodmyslitelnou roli, byť se nejedná o takové turistické lákadlo jako např. města Praha či Český Krumlov. Opav těží ze svého umístění mezi dvěma pohořími - Jeseníky a Beskydy. Opava ani její okolí není zatím vystavováno takovému masivnímu turismu, které by mělo jakýkoli negativní dopad. Město Opava je pro většinu turistů místem ubytování a výchozím bodem pro výlety do okolí, případně pak místem jednodenního výletu. Nezanedbatelnou roli představují také obchodní cestující, kteří se ubytují a tráví čas přímo ve městě. Město Opava provozuje Turistické informační centrum (dále jen TIC), které má na starosti mimo jiných činností (ediční činnost, propagační předměty města) cestovní ruch a jeho rozvoj. V průběhu posledních let dochází k nárůstu návštěvnosti města (pro příklad uvádím návštěvnost TIC v roce 2015: 38 765 osob a návštěvnost v roce 2019: 45 638 osob, rok 2020 byl poznamenám pandemií). TIC se také snaží o zmírnění dopadů na životní prostředí (např. zavedení mobilního průvodce městem, spuštění hrací aplikace Skryté příběhy).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V Opavě hraje cestovní ruch dosti důležitou úlohu a popis obsažený v sebehodnocení to potvrzuje. Četné informace obsažené v dalších pasážích kapitoly byly v opravené verzi doplněny, aktualizovány a konkretizovány, což jen podtrhlo aktivní roli města při rozvoji cestovního ruchu i již dosažené (relativní) úspěchy na tomto poli.
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
0
Město Opava podporuje cestovní ruch především svým zapojením do aktivit Destinačního managementu Opavské Slezsko. Na aktivity destinačního managementu přispívá město ročně členským příspěvkem 800 000,- Kč a v průběhu roku se personálně a pracovně významně podílí na tradičních akcích ve městě Opava (Týden slezské kuchyně, Svatomartinské slavnosti, Burčáková stezka) i mimo území města (Otevírání turistické sezóny, prezentace oblasti Opavské Slezsko na veletrzích, festivalech, roadshow po ČR atd.). Dále prostřednictvím Turistického informačního centra město koordinuje a podporuje cestovní ruch v souladu s Moravskoslezským krajem (např. prodej suvenýrů Technotrasy, propagace v tištěné i digitální formě propagačních materiálů MSK atd.). Na území města pak každoročně město pořádá akce s nadregionálním významem, které lákají místní, návštěvníky z celé ČR, ale také zahraniční návštěvníky (především z Polska). Mezi takové akce patří: Opavská míle Grand Prix Pepa (celorepubliková přehlídka kulturistiky) Do Krnova na kofolu do Opavy na fidorku (výlet pro cyklisty) Vánoční trhy Opavské léto zábavy (koncerty, letní kina, atletický cirkus apod. v průběhu červen-září) festival Bezručova Opava (měsíční multižánrový festival - září) Festival Další břehy (alternativní multižánrový festival - duben)
-
1
Podpora místní turistiky probíhá ve dvou
rovinách : 1. kooperace a komunikace na území města (partnerství
s příspěvkovými organizacemi města, se sportovními a kulturními
institucemi ve městě, zpracovávání měsíčního kalendáře akcí, propagace
ubytovacích a stravovacích služeb, turisticky atraktivních míst atd.) 2.marketingové aktivity – město Opava je součástí Opavského Slezska
(řídí Destinační management Opavské Slezsko), které zabezpečuje např: jednotnou
prezentaci, společné propagační materiály v informačních centrech,
vydávání Turistických novin Opavského Slezska, propagace celé turistické
oblasti na veletrzích CR a na nejrůznějších akcí místního významu a
celorepublikového významu 3. Viz pořádání akcí s nadregionálním a celorepublikovým významem (viz bod výše)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivní zpráva o strategickém i taktickém řízení cestovního ruchu byla v opravené verzi doplněna výčtem konkrétních klíčových akcí CR ve městě a zhodnocením dopadů cestovního ruchu na životní prostředí, případně i na běžný život obyvatel. Zdá se, že cestovní ruch není negativním faktorem vývoje životního prostředí ve městě.
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Do konce roku 2019 počet návštěvníků města Opavy značně
rostl, bohužel v roce 2020 došlo ke zhruba 35% poklesu návštěvnosti. Tento
pokles byl způsoben epidemií Covid-19. Z dlouhodobého hlediska se návštěvnost výrazně zvyšuje, což je dáno jednak obecným trendem, kdy obyvatelé ČR rádi objevují "zapomenutější" kouty ČR, ale také aktivitami na podporu cestovního ruchu, především pak aktivitami Moravskoslezského kraje a aktivitami Destinačního managementu Opavské Slezsko. Na podporu cestovního ruchu se vynakládají nemalé prostředky, které se nám pak vracejí v návštěvnosti a ekonomice. Dobrým příkladem je zavedení značky Opavské Slezsko regionální produkt, která je udělována od roku 2015 místním výrobcům a poskytovatelům služeb a zážitků, kteří splní náročné podmínky. Dále se více soustředíme na propagaci akcí směrem do Polska (převážně Ratiboř), šíření informací za hranice Moravskoslezského kraje. Co Opavě stále z hlediska zvýšení cestovního ruchu chybí jsou "opravdová lákadla" typu aquapark, nový zimní stadion, větší vyžití pro rodiny s dětmi (např. trampolínové centrum apod.).
Statistiky návštěvnosti jsou vedeny za ORP Opava, zde vývoj
do roku 2020 (počet ubytovaných v HUZ – hromadné ubytovací zařízení):
ORP OPAVA
> 2016 = 31 589
> 2017 = 34 560
> 2018 = 39 498
> 2019 = 46 152
|
-
0
Přesné statistiky za loňský rok ještě nejsou známy,
verifikovaná data budou k dispozici na konci 1. čtvrtletí roku 2021. Za
území ORP Opava se předběžně počítá s poklesem návštěvníků o 37 %.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V opravené verzi byly doplněny aktuální údaje o počtu ubytovaných je třeba doplnit údaje za rok 2020 (za ORP), i odhad dopadů epidemie Covid - 19 na využití ubytovací kapacity ve městě v současnosti. Přes značný pokles ubytovaných lze trend hodnotit jako uspokojivý.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město se snaží podporovat místní výrobce a
místní výrobky formou jejich propagace (webové stránky, facebook, měsíčník
Hláska, ukázky místních výrobků v zahraničí – např. městská slavnost
v Ratiboři, prezentace města v německém Rothu, rakouském Leobenu).
Místní výrobky město využívá hojně k propagačním účelům – dárky pro
návštěvy města, zahraniční návštěvy atd. Město je napojeno na síť místních
výrobků s označením „Opavské Slezsko regionální produkt“. Zároveň nabízí místním výrobcům možnost
prodeje výrobků v Turistickém informačním centru, kde je zároveň
zajišťována propagace formou letáčků. Na vánočních trzích prodává TIC ve svém
stánku také regionální produkty těch výrobců, kteří nemají personální kapacity
na zajištění stánku vlastního. V případě, že bylo město pořadatelem trhů,
měly produkty s označením „Opavské Slezsko regionální produkt“ přednost
při výběru prodejců do stánků. Město při pořádání městských akcí vždy oslovuje
místní výrobce – v oblasti pohostinství na městských slavnostech, akcích
typu Piknik na Ptačím vrchu, Vítání léta atd. Zároveň ve velké míře podporuje místní tradici
např. podpora akce Chodníčky k domovu (podpora folkoru – pořádá SVČ Opava,
p. o. města), Svatomartinské slavnosti (podpora místních prodejců vína – pořádá
Turistická oblast Opavské Slezsko), Týden slezské kuchyně (zapojení opavských
restaurací, které připraví speciální menu pouze z místních receptů a
z místních surovin – pořádá Turistická oblast Opavské Slezsko) atd.
|
-
0
viz 6.3.3. Statistiky návštěvnosti akcí bohužel město Opava nevede, nicméně ze zkušeností a z pozorování můžeme konstatovat velkou návštěvnost a oblíbenost všech akcí vyjmenovaných v bodě 6.3.3. Většinu akcí, které pořádá město Opava dělá pro návštěvníky zdarma (vyjma akcí v rámci festivalů - Bezručova Opava a Další břehy), takže efektivnost nákladů měříme pouze spokojeností a návštěvností, která je dle našich pozorovacích schopností rok od roku vyšší.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Informačně bohatý a výstižný popis podpory rozvoje místní turistiky! V opravené verzi doplněný aktuálními údaji, byť stále chybí alespoň odhad kvantitativních a kvalitativních dopadů (alespoň u nejdůležitějších akcí).
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|