4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Zvyšování počtu zastávek MHD, výstavba nových cyklotras, výstavba nových chodníků, přes nově zrekonstruovaný most přes řeku Labe, hipostezka přes nově zrekonstruovaný most přes řeku Labe
|
Situace
ve městě Štětí v oblasti 4.1 je uspokojivá. Město postupně buduje pěší
(chodníky) a cyklistickou infrastrukturu včetně doprovodné infrastruktury.
Parkování pro kola (parkovací stojany) je zajištěno u hlavních veřejných budov
a komerčních objektů a jsou jimi pokryty všechny místní části. Co se
týče podpory veřejné hromadné dopravy, městu se daří reflektovat požadavky
obyvatel na zastávky a časy, většina spojů na sebe navazuje. Je nově vybudováno
parkoviště P+R. Problémy
se ukazují v oblasti parkování, kdy vzrůstají požadavky na parkovací místa ze strany
občanů. Město nevyužívá nástrojů managementu parkování.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí při realizaci svých projektů týkajících se stavebních oprav či investičních akcí na komunikacích a to nejen pro chodce dbá na dodržování zásad bezbariérového užívání. Na území města Štětí se nachází několik značených cyklotras, které jsou pravidelně udržovány. Ve městě byly instalovány na vybraných místech stojany na kola. Ve druhé polovině roku 2019 byla zrealizována akce "Řešení cyklodopravy přes Nové náměstí", v rámci které se zvýšila v prostorech Nového náměstí bezpečnost chodců, cyklistů a zároveň došlo k nasměrování cyklistů na navazující značenou cyklotrasu. Na jižním chodníku nově zrekontruovaného mostu je nově otevřena cyklostezka (směr Štětí - Hněvice). Trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace jsou budovány v rámci výstaveb a oprav chodníků a přechodů pro chodce. Všechny nové stavby i opravované chodníky jsou budovány jako bezbariérové.
V současné době probíhá ve městě Štětí realizace celkových oprav tří ulic v celkové délce 655 metrů, v rámci rekonstrukce budou vybudovány i bezbariérové chodníky.
Parkoviště pro
zdravotně postižené:
Na základě opodstatněných žádostí jsou budována parkovací
místa pro tělesně postižené, vázaná na registrační značku vozidla. Za poslední tři roky bylo vybudováno a vydáno povolení na ZUK pro12 držitelů ZTP nebo ZTP/P.
V k. ú Štětí a místních částech je celkem 69 přechodů pro chodce. Z toho 25 přechodů je nasvětlených. Všechny nasvětlené přechody jsou bezbariérové. Za poslední 3 roky byly vystavěny tři nasvětlené přechody. Město neprovozuje městskou hromadnou dopravu. Doprava je zajišťována na základě Smlouvy s Ústeckým krajem. Město zajištuje dopravní obslužnost spádových obcí kam nezajíždí MHD Ústeckého kraje.
|
-
Ano.
Celková délka komunikací pro pěší je cca 15,5 km, z toho délka bezbariérových komunikací je 5,8 km. Pěší zóna s bezbariérovým přístupem pro chodce měří 127 m Pěší zóna pro chodce + jízdní pruh pro cyklisty s usměrněním jízdy SDZ i VDZ měří 346 m Přechody pro chodce: Ve městě a místních částech je celkem 69 přechodů pro chodce, z toho je 25 přechodů nasvětlených s bezbariérovým přístupem. Za poslední 3 roky byly vystavěny 3 nasvětlené bezbariérové přechody pro chodce a jedno přechodové místo.
-
20
Celková délka silnic je 47,7 km z toho je 32,2 km silnic je majetku Ústeckého kraje délka místních komunikací je 15.5 km délka komunikací vhodných pro cyklisty 5 km, včetně nové cyklostezky umístěné na jižním chodníku mostu přes řeku Labe a cyklostezky přes Nové náměstí
|
Probíhá výstavba nových chodníků propojujících město s místními částmi i s okolními obcemi. Rovněž probíhají rekonstrukce komunikací ve městě. Prioritou města je bezpečnost chodců i cyklistů.
|
Město Štětí
realizuje infrastrukturní akce na podporu pěších a cyklistů a pro zvýšení
bezbariérovosti dopravní infrastruktury. Město se může pyšnit pěší zónou s
bezbariérovým přístupem pro chodce v délce 127 m. Poskytnuté údaje v auditu
představují dobrý základ pro to, aby bylo možné stanovit cíl a sledovat trend v této
oblasti.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí využívá při podpoře doprovodné infrastruktury kromě
odborných podkladů rovněž výstupy z konzultací s veřejností (např. Kulatý stůl, verejné projednání Fórum Zdravého města)
a specifickými cílovými skupinami a konzultací s odbornými partnery. Instalovaný mobiliář (lavičky, odpakové koše, stojany na kola, hrací prvky, fitnes prvky) je přístupný a je umístěn na veřejných plochách. Mobiliář je postupně obnovován a doplňován. V letech 2016 - 2019 bylo vyměněno za nové přes 120 ks odpadkových košů, opraveno 74ks a doplněno 20 ks nových laviček.
V současnosti je na území města 92ks laviček, město eviduje 145ks odpadkových košů a cca 60 ks jednotlivých hracích a fitness prvků.
V roce 2019 byl vybudován bezbariérový přístup k veřejnému WC v průchodu Obchodní ulice.
V roce 2019 město podalo žádost o dotaci k projektu "Revitalizace intravilánové zeleně sídliště ve městě
Štětí". Součástí tohoto projektu je i vybudování několika odpočinkových
zón pro pěší v různých lokalitách města. Případná realizace projektu by měla proběhnout v roce 2020. Je vázáno dotací
Ve městě jsou stojany na kola například před Informačním centrem,
další nové ploše před kinem, jeden je i před městskou knihovnou. Před
Kulturním informačním zařízením a Ekonomickým odborem je umístěný jeden
stojan na kola. Všechny budovy Kulturního informačního zařízení jsou
pro hendikepované přístupné. U památek ve městě jsou nainstalovány lavičky.
|
-
20
Ve
městě jsou rozmístěny stojany na kola např. na Novém náměstí, Dohnalově,
Školní, Jiráskově, Lidické, Mánesově, ČSA, U stadionu, U věžáků, U
tržnice, Družstevní, Obchodní ulici, u prodejen Tesco, Penny market, u
kina, městské knihovny, Informačním centrem, některých restaurací, vlakových nádražích, přístavišti. Stojany na kola jsou i v každé místní části. Dále např. před Kulturním informačním zařízením a Ekonomickým odborem je umístěný jeden stojan na kola. Všechny budovy Kulturního informačního zařízení jsou pro hendikepované přístupné. U památek ve městě jsou nainstalovány lavičky.
Informační centrum je zapojeno do projektu Cyklisté vítáni - tzn. cyklistovi, který přijede, umyjí kolo, dofouknou, promažou apod. V informačním centru je cyklistům k dispozici opravárenská sada a nářadí. U všech úřadů, školy, mat. škol, sportovišť, kulturních zařízení jsou umístěny stojany na kola.
|
Podpora především v oblasti přístupu veřejných prostor nebo přístupnost pro hendikepované je ve městě stálá a tudíž se situace v těchto oblastech zlepšuje. V oblasti doprovodné infrastruktury v podobě stojanů na kola atd. je jistě prostor pro zlepšení současného stavu. Již v současné době jsou u všech úřadů, škol, mateřských škol, sportovišť, kulturních zařízení umístěny stojany na kola. Informace o veřejné hromadné dopravě (jízdní řády, autobusové linky, zastávky) jsou zveřejněny na stránkách města a na nainstalovaných označnících na každé zastávce. Informační tabule pro nevidomé nainstalovány na území města nejsou. Přestup mezi jednotlivými druhy přepravy je zajištěn autobusovými zastávkami přímo v žel. stanicích a označníkem zastávky s vyvěšeným JŘ. V letošním roce se připravuje projekt tzv. chytrých zastávek v ulici Cihelná, kde jejich součástí bude mimo jiné kompletní servis v podobě informací o všech spojích všech druhů dopravy v k. ú. Štětí a místních částí.
|
Situace města Štětí je v podoblasti 4.1.2. uspokojivá.
Řada veřejných budov je vybavena parkovací infrastrukturou pro cyklisty, část
veřejných budov má vyřešen přístup pro hendikepované. Parkovací stojany jsou rozmístěny
ve všech místních částech. Informační centrum města má certifikaci
"Cyklisté vítáni". Na území města jsou rozmisťovány lavičky. Potřeby
obyvatel jsou zjišťovány na akcích s veřejností. Město připravuje nové
projekty, které pomohou zlepšit situaci v této podoblasti.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí má pouze jednoho dopravce MHD, který je zejména využíván k svozu občanů a dětí z místních částí do města Štětí za prací a do škol. Jízdní řády jsou upravovány dle potřeb občanů. Nízkopodlažní vozidla Město Štětí v MHD nemá. Ačkoli město nemá vlastní rozsáhlou MHD, je přeprava cestujících zajištěna v rámci přepravy Ústeckého kraje. Přepravce využívá mimo jiné i nízkopodlažní vozidla. Na území města je vybudováno několik autobusových zastávek, které zajišťují dostupnost přepravy ve všech lokalitách města. Spoje jsou zajištěny ve všech třech hlavní směrech (Praha, Ústní nad Labem, Dubá).
|
-
žádný
Město má jednoho dopravce, který ve svém vozovém parku nemá nízkopodlažní vůz. Ten je zejména využíván ke svozu občanů a dětí z místních částí do městaza prací a do škol. Autobusy zajišťované Ústeckým krajem a PID jsou nízkopodlažní. Jízdní řády jsou upravovány dle potřeb občanů. Od 1.7. vznikly na území města nové zastávky.
|
V roce 2018 bylo vybudováno nové parkoviště u vlakového nádraží Hněvice. Autobusy jezdí cca 1x za hodinu téměř po celý den. Autobusové a vlakové linky na sebe zpravidla navazují. V dubnu 2019 byl z důvodu rekonstrukce uzavřen most přes řeku Labe ve Štětí. Autobusová přeprava přes most byla dočasně nahrazena přívozem pro pěší a cyklisty, který je po dobu oprav financován z rozpočtu Ústeckého kraje. Provozní řád přívozu navazuje na vlakové spoje ve stanici Hněvice a rovněž i na autobusovou dopravu na obou březích řeky. Tím je rovněž zajištěna i doprava do škol a zaměstnání.
|
Při
zajišťování provozu MHD je město Štětí pouze objednatelem služeb. Městu se však
daří přizpůsobovat jízdní řády a zastávky VHD potřebám občanů. Nízkopodlažní
vozy jezdí na spojích obsluhovaných Ústeckým krajem a PID. Dopravu dětí do
školy a občanů za prací na území města zajišťuje místní dopravce MHD
dotovaný městem. Autobusy zajíždí k železničním zastávkám. Město
vybudovalo nové autobusové zastávky. U vlakové stanice Hněvice je vybudováno
nové parkoviště.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Otázka parkování ve městě Štětí je velmi složitá a je to ožehavé téma. Město Štětí se potýká s nedostatkem parkovacích míst již řadu let což je způsobeno zejména trvalým nárustem počtu vozidel na počet obyvatel. Vozdila jsou zdarma odstavována na vyznačených parkovištích, ale také podlé komunikací. . V roce 2020 budou nově vybudována parkovací místa v ulici Palackého v příjezdu od ulice Radouňská a na konci ulice Lukešova na jejím východním konci. V roce 2018 bylo vybudováno P+R parkoviště u vlakové stanice Hněvice. Kapacita parkoviště je 99 míst. V současné době, kdy je uzavřen most přes řeku Labe ve Štětí je parkoviště hojně využíváno i přesto, že se pro automobily z druhého břehu řeky stalo nedostupné. Nyní jej využívají zejména osoby, přepravující se z/do Štětí prostřednictvím provizorně zbudovaného přívozu.
Vzhledem k rozloze města je zde "pouze" jedna pěší zóna. Nachází se přímo v centru města a prochází ulicemi Obchodní a Nové náměstí. Doprava je zde umožněna pro pěší, cyklisty a vozidla s povolením. V roce 2019 byla cesta doplněna piktogramy usměrňujícími pohyb osob a cyklistů.
V roce 2020 je plánováno veřejné setkání "U kulatého stolu" na téma doprava
|
|
Parkovacích míst je málo, jejich počet je nedostačující. V roce 2020 po ukončení rekonstrukce ulic Palackého, Lukešova a Pivovarská přibude šest parkovacích míst pro OA v ulici Palackého a pět míst pro OA v ulici Lukešova. Přesto je celková situace s parkovacími místy ve městě hodnocena jako nevyhovující. V současné době probíhají jednání, respektive návrhy na výstavbu dalších parkovacích míst ve městě v takovém počtu, která už by měla vliv na zlepšení situace.
|
Situace města
Štětí v podoblasti 4.1.4 je uspokojivá. Město má vybudovanou pěší zónu v centru
města, v roce 2018 bylo vybudováno P+R parkoviště u vlakové stanice
Hněvice.
Město
bohužel nevyužívá nástrojů managementu parkování (tedy regulace
parkování a hospodaření s parkovacími místy), především zpoplatnění parkování a
podpory krátkodobého parkování (zvláště v centrálních částech města).
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Město Štětí doposud nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy. V roce
2016 přistoupilo k integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje
(dohoda s Ústeckým krajem). Město nemá vlastní MHD avšak je zapojeno do systémů DUK a PID. Pouze některé místní části obsluhuje soukromý dopravce
|
Město
Štětí je součástí IDS Ústeckého kraje, na jeho území operuje i PID. Město nemá
k dispozici plán rozvoje dopravy a nevyužívá nástrojů řízení poptávky po
dopravě.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí doposud nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy. V roce 2016 přistoupilo k integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje (dohoda s Ústeckým krajem). Město Štětí dlouhodobě udržuje konstantní cenu jízdenek v dopravě místním dopravcem. Je navyšována dotace na provoz MHD z rozpočtu města. Dopravní infrastruktura pro MHD (zastávky) je udržována a přizpůsobována požadavkům cestující veřejnosti. Počet přepravených cestujících: v roce 2019 - 12 369 osob v roce 2016 - 12 965 osob Na území města se potkávají dva systémy DUK a PID
Autobusové a vlakové spoje nasmlouvané Ústeckým krajem jsou zaintegorávny do DUK (integrovaný dopravní systém Dopravy Ústeckého Kraje provozovaného na území definovaném tarifními zónami). V rámci systému DÚK platí jednotný tarif, který umožňuje jednoduché
cestování prostřednictvím autobusové, železniční, lodní, městské i
turistické dopravy. S jednou jízdenkou
DÚK je možné v rámci
její místní a časové platnosti přestupovat mezi různými dopravními prostředky dle
potřeby. Pražská integrovaná doprava (PID) je rozdělena pro potřeby Tarifu PID na jednotlivá tarifní pásma. Město Štětí spadá jak autobusovou dopravou tak i vlakovou dopravu ve staních Hněvice i Štětí do 6 tarifního pásma.
|
-
Dokladované informace dodavatelem MHD ve Štětí
Počet osob přepravených MHD Štětí:
|
|
| Dopravní
výkon(voz/km.) |
Počet
cestujicích |
2010 |
53 009 |
14 397 |
2011 |
52 021 |
12 974 |
2012 |
49 896 |
10 531 |
2013 |
51 321 |
11 175 |
2014 |
50 876 |
12 903 |
2015 |
49 988 |
11 247 |
2016 |
51 342 |
10 988 |
2017 |
52 088 |
12 076 |
2018 |
51 890 |
13 043 |
2019 |
52 321 |
11 296 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
smlouvy s provozovatelem MHD, dohoda s Ústeckým krajem
Město Štětí má vlakovou zastávku (trať Lysá nad Labem - Mělník - Litoměřice - Ústí nad Labem), další železniční stanice Hněvice (trať Praha - Děčín) se nachází na protilehlém břehu řeky Labe. Dostupnost stanice je řešena jak pro pěší, osobní přepravu (parkoviště P+R) i autobusovými spoji, které navazují na hlavní vlakové spoje. Město dále zajistilo provozovatele MHD pro město a jeho městské části i autobusovou dopravu zajištěnou dopravcem Ústeckého kraje.Od 1. 7. vznikly na území města nové zastávky z důvodu potřeb dopravní obslužnosti částí města, především škol.

V rámci zřízení nových zastávek se dopravní obslužnost v současnosti velmi zkvalitnila. Prakticky na každý vlakový spoj je zajištěna autobusová linka a nově je zřízena i linka na propojení žst. Hněvice a žst. Štětí. Vlakové spojení z a do žst. Hněvice je dle platného JŘ zajištěné prakticky každou hodinu v průběhu celého dne. Doprava MHD má 13 zastávek a jezdí v pravidelných časech od 5.10 do 22.25 hodin.
-
Ano
Město Štětí nemá vedenou statistiku, která by sledovala počet
každodenních cest nebo čas strávený cestováním, druh cesty a druh dopravy,
celkovou průměrnou denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob
dopravy. Zpracované strategické dokumenty tyto trendy nezkoumaly. V roce 2015 a 2018 proběhlo dotazníkové šetření v
rámci výpočtu indikátoru ECI A.3: Mobilita a přeprava místních obyvatel. 
|
Město nemá vlastní MHD avšak je zapojeno do systémů DUK a PID. Pouze některé místní části obsluhuje soukromý dopravce.
|
MHD je ve Štětí
poskytována soukromým dopravcem dotovaným městem. Počet přepravených osob je
víceméně stabilní, byť s mírným dlouhodobým trendem k poklesu. Město je
součástí dvou integrovaných dopravních systémů (DÚK a PID). Je dostatečně pokryto zastávkami MHD. Město nevyužívá
nástrojů řízení poptávky po dopravě na zvýšení výkonů MHD.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí nemá zavedené žádné vyhlášky či nařízení pro regulaci a ani zpoplatněné vjezdy.
|
|
Město Štětí nemá zpoplatněné parkování ani vjezdy, nevybírá ani mýtné. Nejenže město nemá žádná parkování v k. ú. Štětí a místních částech zpoplatněná, ale doprava MHD je pro všechny cestující zcela zdarma. Město má zpracovanou koncepci na rozšíření parkovacích míst a průběžně i nová parkovací místa buduje.
|
Město Štětí na svém území
nevyužívá žádné ekonomické nástroje, včetně toho asi nejčastějšího –
zpoplatnění parkování.
Zpoplatnění parkování může být pro město řešením požadavků na navýšení počtu parkovacích míst. Teorie i praxe v oblasti dopravního plánování ukazují, že parkovací
poplatky (a vhodné nastavení počtu parkovacích míst) pomáhá efektivně řešit
nejnaléhavější problémy způsobené parkováním a odstavováním vozidel, zvyšují
kvalitu života v daných městech a ukazují, že se vynaložené úsilí i politická
odvaha vrátí ve větší spokojenosti obyvatel.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí doposud nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy. V roce 2016 přistoupilo k integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje (existuje dohoda s Ústeckým krajem).
|
|
Město Štětí doposud nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy. V roce
2016 přistoupilo k integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje
(existuje dohoda s Ústeckým krajem). Město je zaintegrováno nejen do DUK, ale také PID.
|
Město je součástí IDS Ústeckého kraje a PID. Vlastní dopravní plán zpracovaný nemá. V Zásobníku projektů má vyčleněné oblasti na zlepšování pěší a cyklistické dopravy a parkovací místa.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Žádné vozidlo ve vlastnictví Města Štětí není nízkoemisní.
|
Situaci v oblasti 4.3 hodnotím jako špatnou. Na území města nejezdí nízkoemisní autobusy, město nevlastní nízkoemisní vozidla ve svém vozovém parku, není zde vybudována dobíjecí stanice na elektrovozidla. Město má však v plánu do budoucna vybudovat nabíječku pro elektromobily a elektrokola.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí má pouze jednoho dodavatele veřejné dopravy, který nedisponuje vozidly EEV. Město je zapojeno do integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje, není objednatelem místní dopravy a proto nemůže ovlinit vozový park dopravců.
|
-
bez podílu
Podíl vozidel EEV celkovému počtu obsluhujících město Štětí a spádové obce nemůže přímo ovlivnit.
|
Město není objednatelem
místní dopravy a proto nemůže ovlinit vozový park dopravců.
|
Podíl
environmentálně šetrných vozidel ve veřejné dopravě, která
obsluhuje město Štětí, je velmi nízký.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí nedisponuje EEV vozy, do budoucna uvažuje o možnostech využití elektromobilů/CNG do vozového parku MěÚ.
|
-
Bez podílu
Město Štětí nedisponuje žádnými EEV vozy
|
Pro zlepšení situace město do budoucna uvažuje o možnostech využití elektromobilů/CNG do vozového parku MěÚ.
|
Město Štětí nemá ve svém vozovém parku EEV vozidla. Zvažuje však jejich pořízení v budoucnu.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V okolí města Štětí
nejsou v současné době žádné čerpací stanice pro alternativní pohony.
Nabíjení
elektromobilů je nejblíže možné v areálu elektrárny v Horních Počáplech,
nicméně toto místo se už nachází mimo katastr obce Štětí a jeho místních částí.
V druhé polovině roku 2020
plánuje město zpracování projektové dokumentace k projektům Veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily u
radnice (ve spolupráci s ČEZ) a Veřejná dobíjecí stanice pro elektrokola u
cyklostezky v Hněvicích (ve spolupráci s ČEZ).
|
|
Na území Štětí se nenachází čerpací stanice pro alternativní pohony.
|
Ve městě v současné době nejsou žádné čerpací ani dobíjecí stanice pro alternativní paliva / pohony. Město však zvažuje vybudovat veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily a pro elektrokola.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Požadavky na EEV vozidla nejsou zahrnuty v požadavcích při výběrových řízeních na zajištění služeb pro Město Štětí.
|
|
Vzhledem ke skutečnosti, že požadavky na EEV vozidla nejsou zahrnuty v požadavcích při výběrových řízeních na zajištění služeb pro Město Štětí, ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel na zajištění služeb pro město nedochází.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
K zohlednění EEV
při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město nedochází.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Stabilní
Dohled městské policie u přechodů před ZŠ. Budování bezpečných chodníků a křižovatek. Úprava a modernizace dopravního značení. Využití ukazatelů rychlosti v rizikových úsecích. Spolupráce městské policie s PČR při měření rychlosti vozidel. "Malý cyklista" - získání průkazu cyklisty - akce pořádaná na dopravním hřišti ZŠ.
|
Situace ve městě Štětí
v oblasti bezpečnosti silničního provozu je dle mého názoru uspokojivá. Město realizuje
zklidňující opatření na dopravní infrastruktuře, věnuje se aktivitám a kampaním
v této oblasti, podporuje výuku dopravní výchovy na školách a provozuje
dopravní hřiště. Chvályhodné jsou i aktivity zaměřené na seniory. Nebezpečná
místa jsou evidována a řešena. Město také získalo zpětnou vazbu od obyvatel v rámci
dvou šetření "Bezpečná cesto do a ze školy“, ze kterých vyplynuly další
podněty k řešení problémových míst v blízkosti škol. Není však jasné,
jak město dále s těmito daty pracuje. Z pohledu čísel – počtu a
závažnosti nehod – je situace v posledních letech víceméně stabilní, není
patrný trend ke zlepšení.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí každý rok investuje do zklidňujících opatření na infrastruktuře. Realizovalo se například nasvětlení většiny přechodů pro chodce ve městě, další se v současné době připravují. Došlo k instalaci zpomalovacích chodeckých semaforů na silnici II/261 ve Štětí a v Počeplicích. Po dokončení rekonstrukce mostu bude sjezd na štětské straně napojen na okružní komunikaci kolem města (ulice Cihelná) přes nově vystavěnou kruhovou křižovatku, u které bude nově vystavěný nasvětlený přechod pro chodce. Současná nepřehledná dopravní situace u dvou zastávek naproti sobě v ulici Cihelná bude vyřešena velkými zálivy pro zastavení až dvou autobusů za sebou, čímž se dopravní situace výrazně zlepší (dokončení červen 2020).
V rámci zklidnění dopravy ve městě byla provedena úprava stávajícího vodorovného a svislého značení v ulici Bezručovy sady spočívající ve zjednosměrnění této ulice, kde byl vyznačen obousměrný provoz cyklistů z důvodu vedení stávající cyklotrasy touto ulicí. Důvodem tohoto opatření bylo dodržení rozhledových poměrů na místě pro přecházení přes tuto ulici a legalizace stávajícího podélného parkování. V roce 2019 bylo provedeno nasvětlení přechodu pro chodce u Bezručových sadů.
|
-
statistika Policie ČR
2019 Počet nehod celkem - 64
- usmrcených - 0
- počet těžce zraněných - 3
- počet lehce zraněných - 8 statistiku lze porovnat s lety 2015 a 2016, kdy byla statistika k dispozici.
2015 Počet nehod celkem - 60
- usmrcených - 0
- počet těžce zraněných - 1
- počet lehce zraněných - 10
2016 Počet nehod celkem - 62
- usmrcených - 0
- počet těžce zraněných - 1
- počet lehce zraněných - 4Město se snaží snižovat množství dopravních nehod vozidel s chodci zejména instalací osvětlených přechodů na jedotlivých komunikacích v obci. Na silnici II/261 je v rizikovějších úsecích snížena nejvyšší povolená rychlost. Kontrolu rychlosti při průjezdu místní částí Počeplice a městem Štětí zajišťují instalované panely měření rychlosti.
|
Při přípravě každé akce je vždy kladen důraz na zklidňující opatření v dopravě. V roce 2020 bude vystavěn kruhový objezd na sjezdu z mostu do ulice Cihelná, která je součástí obchvatu města. V přípravě je projektová dokumentace na opravu ulice Stračenská, kde se výrazně řeší zpřehlednění a zklidnění dopravy v části ulice u základní umělecké školy.
|
Město pravidelně
realizuje zklidňující opatření na infrastruktuře. V přípravě jsou i větší
projekty (kruhový objezd na sjezdu z mostu do ulice Cihelná na obchvatu
města). Co se týče počtu dopravních nehod, je trend i přes uvedená opatření víceméně stabilní,
nedochází ani ke výraznějšímu snížení počtu nehod, ani k jejich zvýšení.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci prevence, která se týká dopravy, zajišťujeme dle požadavků škol a zájmových organizací, jak teoretickou výuku dopravní výchovy (zpravidla ve třídách), tak i praktickou výuku na dopravním hřišti. Pro žáky 4. tříd základních škol probíhá každoročně od dubna do června projekt BESIPu "Průkaz cyklisty". Na teoretickou část průkazu cyklisty (Pravidla silničního provozu v rozsahu pro cyklisty, dopravní značení, povinná a doporučená výbava jízdního kola, význam reflexních prvků, pravidlo pravé ruky atd.) se žáci připravují ve třídě a praktická část probíhá na dětském dopravním hřišti a to od dubna do června. Po splnění praktické části na dětském dopravním hřišti (znalost a dodržování svislého a vodorovného dopravního značení, bezpečný průjezd křižovatkou, zkouška zručnosti na jízdním kole) následuje závěrečný test, ve kterém si žáci ověří i své teoretické znalosti. Po splnění obou částí, děti dostávají samotný "Průkaz cyklisty" vystavený na jejich jméno. Úspěšnst této akce je velmi vysoká. Dopravní výchova na dopravním hřišti probíhá i v rámci akcí, jako je "Evropský týden mobility", Dětské dny a jiné pořádané akce zejména pro děti. V roce 2016 vznikl projekt prevence kriminality Městské policie Štětí "Průkaz cyklisty aktivního seniora", který má za cíl zopakovat pravidla silničního provozu a zvýšit tak bezpečnost seniorů při pohybu v silničním provozu. Odkaz http://www.steti.cz/content/view/3729/442/. V rámci tohoto projektu je taktéž využíváno dopravní hřiště. Pro první stupně základních škol probíhá dle požadavků projekt prevence kriminality Městské policie Štětí "Bezpečně do školy i ze školy", kdy jsou děti upozorňovány na možná nebezpečí, se kterými se mohou při cestě do školy či ze školy setkat a hlavně, jak jim předcházet (bezpečné přecházení vozovky, důležitost reflexních prvků aj.). Na tento projekt navazuje "Malý strážník", kdy děti s hlídkou Městské policie Štětí provádějí upravenou kontrolu města, kde jsou mimo jiné upozorněny i na nebezpečná místa v blízkosti školy a jak svým správným chováním v silničním provozu předejít dopravní nehodě, která by mohla mít i tragický následek. V tomto projektu tzv. "Malí strážníci" sami upozorňují občany na jejich protiprávní jednání a to i v dopravě, zejména pak cyklisty např. na vybavenost jízdního kola, osvětlení jízdního kola, použití ochranné přilby nebo reflexní prvky. Již 12 let probíhá ve městě Štětí akce pro žáky 2. ročníků ZŠ ze Štětí Den s Ajaxem. Dopoledne plné zajímavých ukázek z policejní práce rozdělených na jednotlivá stanoviště, na kterých si děti vyzkouší např. dechovou zkoušku na alkohol, ochranný oblek policisty, seznámí se se snímáním otisků prstů, ukázkami z výcviku služebních psů a dopravní techniky a dalšími činnostmi nejen státní, ale i městské policie. Akce je připravována ve spolupráci s Policií ČR, Městskou policií Štětí a zástupci města.
Při všech těchto akcích jsou rozdávány reflexní dopňky (reflexní pásky, přívěsky, nálepky). V reakci na vznik konkrétní problematiky, která se týká dopravy, kdy je nutné oslovit širší okruh osob, jsou využívána místní média, jsou publikovány články v místním tisku, ve spolupráci s místní kabelovou televizí se natáčejí reportáže a informace k dané problematice jsou zveřejňovány i na webových stránkách města. V současnosti jsou pro informování občanů významným způsobem využívány sociální sítě. Jako jedno z preventivních opatření při plnění úkolů Městské policie spojených s bezpečnstí a plynulostí provozu na pozemních komunikacích, je kontrola rychlosti projíždějících vozidel, které probíhá několikrát ročně na vytipovaných schválených místech Dopravním inspektorátem Policie ČR v Litoměřicích a to vždy po předchozím ohlášení akce Obvodnímu oddělení Policie ČR Štětí.
|
-
všichni žáci 4. tříd všech ZŠ ve Štětí.
Žáci 4. tříd základních škol se každoročně od dubna do června
účastní projektu BESIPu "Průkaz cyklisty". Na teoretickou část průkazu cyklisty
(Pravidla silničního provozu v rozsahu pro cyklisty, dopravní značení,
povinná a doporučená výbava jízdního kola, význam reflexních prvků,
pravidlo pravé ruky atd.) se žáci připravují ve třídě a praktická část
probíhá na dětském dopravním hřišti. Po splnění
praktické části na dětském dopravním hřišti (znalost a dodržování
svislého a vodorovného dopravního značení, bezpečný průjezd křižovatkou,
zkouška zručnosti na jízdním kole) následuje závěrečný test, ve kterém
si žáci ověří i své teoretické znalosti. Po splnění obou částí, děti
dostávají samotný "Průkaz cyklisty" vystavený na jejich jméno. Úspěšnost
této akce je velmi vysoká.
|
Město Štětí má dopravní hřiště, na kterém se pravidelně uskutečňuje několik akcí, jako např. "Malý cyklista", akce pro žáky 4. tříd, kteří po absolvování akce na základě prokázaných vědomostí a dovedností získávají průkaz cyklisty, dále akce např. "Průkaz cyklisty aktivního seniora", kdy jsou senioři seznamováni s novými dopravními značkami a řešením situací na typu křižovatek, které dříve nebyly v takovém množství budovány (např. kruhové objezdy).
|
Město organizuje řadu aktivit pro prevenci bezpečnosti
v dopravě, provozuje dopravní hřiště, spolupracuje s Besipem a zapojuje se do
národních i evropských kampaní. Všechny děti ze 4. tříd se každoročně účastní
projektu "Průkaz cyklisty". Oceňuji také akce zaměřené na
seniory ("Průkaz cyklisty aktivního seniora").
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oficiální pasport problémových míst neexistuje. Město si vede pouze evidinci. V roce 2015 a 2018 proběhlo dotazníkové šetření "Bezpečná cesto do a ze školy", která se zaměřovala na problémová místa v okolích škol.
|
-
řeší se průběžně - kontrolní činností nebo podněty od občanů
Město při zpracovávání plánu investic a oprav komunikací, chodníků, cyklostezek, přechodů pro chodce, přechodových míst nebo projektů na zklidnění dopravy reaguje jednak na podněty občanů, ale také na odstraňování nebezpečných či nepřehledných míst ve městě či spádových oblastech. odhad počtu odstraněných krizových nehodových míst za poslední rok - 5 ( jde o výstavbu kruhové křižovatky, úpravy provozu svislými DZ, výstavbu cyklostezky)
|
Město Štětí vede evidenci problémových míst. Zástupci obce tyto místa evidují a také tato problémová místa v dopravě průběžně odstranují.
|
Situaci ve Štětí v podoblasti 4.4.3 hodnotím jako uspokojivou.
Město si vede evidenci problémových míst a reaguje na podněty občanů. Přínosná
je realizace dvou dotazníkových šetření "Bezpečná cesta do a ze
školy", které se zaměřovaly na problémová místa v okolích škol (v letech 2015
a 2018). Pocit bezpečnosti cesty do/ze školy se sice ukázal jako velmi příznivý,
přesto však panovaly výhrady k absenci/nebezpečnosti některých přechodů,
křižovatek či chodníků a frekventovanosti dopravy. Tyto průzkumy jsou jistě
velmi užitečné, není však patrné, jak město s jejich výsledky naložilo. Zpracovatelé
průzkumu se domnívají, že obavy z dopravy mohou být důvodem, proč je ve Štětí
vysoký podíl dojíždějících dětí do školy automobilem.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Město ke snižování vlivu dopravy využívá standardní prostředky jako např. usměrňování dopravy instalací svislých dopravních značek, výstavbou zálivů pro autobusy pro plynulejší průjezd vozidel po komunikacích, výstavbou cyklostezek apod.
|
Situace v oblasti 4.5 ve městě Štětí je dle mého názoru uspokojivá. Město monitoruje imise pomocí monitorovací stanice v centru, její data jsou přístupná online. Co se týče konkrétních opatření ke snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí a zdraví, nejsou realizována žádná systematická a koncepční opatření. Rozvoj dopravy je řešen v územním plánu, v novém územním plánu chce město reflektovat negativní dopady dopravy.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozvoj dopravy ve městě je v současnosti řešen návrhem nového územního plánu. Město Štětí pořídilo monitorovací stanici, kde se provádí měření a hodnoty měření jsou zobrazovány mimo jiné i na informačním panelu umístěného na fasádě budovy knihovny v Obchodní ulici.
|
-
Ano
Město Štětí má zpracovaný střednědobý plán na opravy komunikací, chodníků s bezbariérovým přístupem i výstavbu nasvětlených přechodů pro chodce v souladu se zpracovaným Strategickým plánem a projekty realizuje z pohledu vlivů na ŽP azdraví obyvatel.
|
Město Štětí má zpracovaný
střednědobý plán na opravy komunikací, chodníků s bezbariérovým
přístupem i výstavbu nasvětlených přechodů pro chodce. Projekty realizuje z pohledu vlivů na
ŽP a zdraví obyvatel.
|
Město Štětí nemá
zpracovaný plán rozvoje dopravy; rozvoj dopravy řeší pouze ve svém územním
plánu. Ze strategických dokumentů má zpracovaný Strategický plán rozvoje města
a pracuje se Zásobníkem projektů, kde jsou i kapitoly pro projekty na podporu
pěší a cyklistické infrastruktury.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současnosti nejsou prováděna speciální měření pro oblast dopravy a jejího vlivu na životní prostředí. V roce 2016 proběhlo na území celé České
republiky tzv. Sčítání dopravy. Pro město Štětí bylo významné zejména proto, že
potvrdilo vytíženost silnice II/261. Dle výsledků sčítání projelo po této
silnici přes 3 000 vozidel za 24h. Vjezd nákladním automobilům, tj. vozidlům nad 3,5t, do
centra města je zakázán, jejich pohyb je směřován na obchvatovou silnici města. Měření stavu ovzduší se provádí na měřící stanici umístěné v areálu Základní školy T.G.Masaryka.. Sledovány jsou tyto ukazatele: PM10, PM2,5, O3, SO2, NOx, TRS, H2S. Výsledky měření jsou zveřejněny http://portal.envitech.eu:81/ovzdusi-steti/station/1
|
|
Město Štětí obecně klade velký důraz na životní prostředí ve svých strategiích. Studii na zatížení životního prostředí dopravou zpracovanou ani rozpracovanou nemá.
|
Město Štětí
monitoruje hlavní imise pomocí monitorovací stanice; získaná data jsou mimo
jiné zobrazována na informačním panelu umístěném na budově knihovny.
Město v současnosti
zpracovává návrh nového územního plánu, kde se věnuje také rozvoji
dopravy ve městě a jejím negativním dopadům.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí má definované priority ve Strategickém plánu rozvoje města a realizuje opatření dle dostupných finančních prostředků. Každoročně aktualizuje zásobník projektů. V současné době má město zpracován i Katalog záměrů, který rovněž reaguje na zlepšení dopravy ve městě a městských částech.
|
-
Na zpracované strategické dokumenty město reaguje opatřeními, které vedou k snížení zátěže z dopravy, ale děje se v návaznosti na strategické dokumenty ÚK (např. ve Štětí rekonstrukce mostu přes řeku Labe, připravovaná rekonstrukce silnice II/261).
Projekty a opatření se realizují dle dostupných finančních prostředků. Každoročně
se aktualizuje zásobník projektů. V současné době má město zpracován i
Katalog záměrů, který rovněž reaguje na zlepšení dopravy ve městě a
městských částech
|
Časová představa o řešení dopravních problémů z akčního plánu je 2 až 3 roky, nicméně termíny od přípravy a až po realizaci jednotlivých akcí jsou velmi rozlišné, kdy do přípravy každé akce vstupuje několik proměnných, které nelze nikdy dopředu přesně určit.
|
Vzhledem k tomu,
že město Štětí nemá zpracovaný plán rozvoje dopravy, vychází především z dvou-
až tříletých akčních plánů.
|