3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město i jeho příspěvkové organizace při nákupu a obnově elektrospotřebičů pořizuje takové, které mají nízkou spotřebu. Zároveň dbá na úspory ohledně spotřebního materiálu např. papíru, tonerů apod. přecházením na postupnou elektronizaci, a spolu s tříděním odpadů a úsporám energií přispívá ke zmenšení ekologické stopy. Nákup elektrické energie je prováděn centralizovaně pro město i jeho příspěvkové organizace prostřednictvím energetické burzy.
|
Oceňuji kvalitu zpracování sebehonocení municipiality a jejího přístupu k oblastem udržitelné spotřeby a výroby.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí v současné době nemá žádný vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérií energetické efektivnosi.
Nákup elektrické energie je prováděn centralizovaně pro město a jeho příspěvkové organizace prostřednictvím energetické burzy, a to v souladu s platnými předpisy.
Drobné nákupy elektro se řídí kritériem spotřeby
pořizovaného spotřebiče. Postupně vyřazujeme starší elektrospotřebiče
(ledničky, mikrovlnky) a nahrazujeme je novými, úspornými spotřebiči.
Dalším krokem je postupná elektronizace materiálů pro představitele města.
Dnes už materiály k rozhodování v orgánech města nedostávají radní a
zastupitelé v papírové podobě, ale jen v digitální. Jen v ojedinělých případech
je materiál předložen v papírové podobě.
Je využíván elektronický systém pro spisovou a archivační službu. Díky elektronizaci
jsou veškeré dokumenty z úřadu generovány do centrálního systému a netisknou se
zbytečné papíry. Probíhá elektronický oběh účetních dokladů. Elektronické
zpracování je jednoduše dohledatelné, napárovatelné po potřeby dalšího účtování
a nutnou a zákonnou archivaci.
Vše se děje za účelem odstranění zbytečné spotřeby papíru na úřadu, stejně tak
i snížení spotřeby tonerů (nakupujeme repasované tonery). Podobný přístup mají i příspěvkové organizace
města, které postupnou elektronizací, tříděním odpadů a úsporám ve spotřebě
přispívají ke zmenšení ekologické stopy.
Drobných energetických úspor dosahujeme např. na toaletách pro personál (pořízeny
úsporné splachovače). Třídění odpadů je samozřejmostí, na to byly pořízeny
nádoby na tříděný odpad na každé patro městského úřadu.
|
-
vnitřní předpis
Město Štětí nemá vnitřní předpis, který by upravoval udržitelné
nakupování. Co se týká nákupu el. energie prostřednictvím energetické
burzy, pak podmínky nákupu (např.období, na které se nákup provádí, forma
nákupu - postupný nákup nebo jednorázový s fixací ceny apod.) se předkládá Radě
města ke schválení. Následně se uzavírá mezi Městem Štětí a jeho
příspěvkovými organizacemi uzavírá Smlouva o centralizovaném zadávání veřejné
zakázky a Město dále uzavírá Smlouvu o vzniku oprávnění k uzavírání obchodů na
trhu PXE pro konečné zákazníky a při nákupu se postupuje v souladu s Burzovním
předpisem - burzovní pravidla pro trh s komoditami pro konečné zákazníky.
-
podíl zboží s ekoznačkou
Město Štětí tento indikátor nesleduje.
-
Ne.
Prozatím jsme nesledovali podíl recyklovaného papíru. Spotřebuju papíru jsme omezili díky elektronickému oběhu účetních dokladů a předáváme radním a zastupitelům podklady v elektronické podobě. Přesný podíl neslegujeme.
-
Ne.
Podíl nesledujeme, při zakoupení nových výrobků upřednosťujeme pouze spotřebiče s nejvyšší ekologickou třídou.
-
Podíl spotřebního zboží a drobného hmotného majetku (DHM) s pozitivním vlivem na UR
Město Štětí tento indikátor nesleduje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi - např. nákup elektrické energie prostřednictvím burzy PXE pro město Štětí i jeho příspěvkové organizace.
|
Doporučuji zavést sledování nákupů s ohledem na vyhodnocování indikátorů oblasti 3.1
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Množství složek tříděného odpadu v posledních letech vzrůstá, přibývají také nádoby na tříděný odpad. Město má v plánu navýšit kapacitu některých hnízd vybudováním polopodzemních kontejnerů, v této souvislosti bylo požádáno o dotace. Zvažuje se také možnost svozu plastového odpadu spolu s nápojovými kartony od prahu rodinných domů, doposud se sváží od prahu domů pouze bioodpad. V loňském roce bylo provedeno 15 kontrol živnostníků, byl zjišťován způsob nakládání s odpadem, zda-li nezneužívají systém obce určený pro občany. V některých případech došlo dodatečně k uzavírání smluv se svozovou společností. V letošním roce budeme v kontrolách pokračovat. Informace o správném třídění odpadu poskytuje město na svých webových stránkách, další důležité informace jsou uvedeny ve vyhláškách č. 1/2015 a č. 2/2018. V loňském roce proběhla dotazníková akce, po které někteří občané obdrželi tašky ke třídění odpadu do domácností. Nebezpečný odpad, objemný odpad a další složky odpadu je možné odevzdávat ve sběrném dvoře ve Štětí, jehož otevírací doba byla v letošním roce prodloužena a nyní je zde možné odevzdávat odpady v určený čas sedm dní v týdnu. V místních částech je organizován svoz drobného nebezpečného odpadu 2x ročně a svoz objemného odpadu 4x ročně. Město Štětí spolupracuje se svozovou společností FCC BEC, s.r.o.
|
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro komunální odpady vznikající na území obce, které mají původ v
činnosti fyzických osob nepodnikajících, se za původce odpadů považuje
obec. Obec se stává původcem komunálních odpadů v okamžiku, kdy fyzická
osoba odpady odloží na místě k tomu určeném, obec se současně stane
vlastníkem těchto odpadů.
Pro informovanost občanů, jak s odpady nakládat, vydalo Město Štětí Obecně závaznou vyhlášku č. 1/2015,
o stanovení systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem na
území města a Obecně závaznou vyhlášku č. 2/2018, kterou se OZV č. 1/2015 mění.
Město rovněž ve spolupráci s Ekologickým centrem Kralupy nad Vltavou vydalo desetidílný seriál věnující se problematice třídění odpadu. Odpadový seriál by zveřejněn ve Zpravodaji města Štětí. Informace o správném třídění odpadu poskytujeme na webových stránkách města a spolupracujeme přitom se svozovou společností FCC BEC a.s., která dle způsobu nakládání s konkrétním druhem odpadu způsob třídění upřesňuje: http://www.steti.cz/content/view/4961/518/ Město Štětí včetně jeho místních částí má v současnosti 41 stanovišť pro separované odpady.
Zvláštní sběrné nádoby jsou barevně odlišeny a označeny příslušnými nadpisy :
-
papír, nápojové kartony, sklo, plasty, PET lahve, bioodpad
Od roku 2020 jsme rozšířili sběr separovaného odpadu o kovy a jedlé oleje a tuky.

Svozová firma vyváží:
·
Papír - 1x týdně - úterý
·
Plasty - 1x týdně - pátek
·
Sklo - 1x za 14 dní - středa (lichý týden)
·
Nápojové kartony - 1x měsíčně
·
Jedlé oleje a tuky (od 2020) -1x měsíčně
·
Drobné kovy (od 2020) – 1x měsíčně
·
Nádoby na bioodpad - 1x za 14 dní - středa (sudý
týden)
2. Objemný odpad takový druh odpadu, který vzhledem ke svým
rozměrům, případně hmotnosti nemůže být umístěn do normalizovaných
sběrných nádob, např. nábytek, koberce. Výše uvedený odpad je možno
uložit do sběrného dvora, který se nachází v městském areálu na
obchvatu, Papírenská 806 (naproti stavebninám ŠOS). Odpad
zde může uložit občan města a místních částí po předložení občanského
průkazu nebo dokladu o zaplacení místního poplatku za odpady příslušného
kalendářního roku. 4x ročně je organizován mobilní svoz tohoto odpadu v místních částech města Štětí.
3. Biologicky rozložitelný odpad. Jedná se odpad rostlinného
původu ze zahrad ( listí, tráva, plevel, větve), zbytky jídel včetně
potravin s prošlou zárukou, zbytky ovoce, zeleniny, slupky, výkaly
drobných domácích zvířat.
4. Nebezpečné složky komunálního odpadu. Jedná se například o:
mazací a motorové oleje, televizory, obrazovky, lednice, mrazící boxy,
zářivky, výbojky, zbytky barev, ředidel, autobaterie, pneumatiky,
linoleum apod. Výše uvedený odpad je možno uložit do sběrného dvora. Odpad zde může uložit občan města a
místních částí po předložení občanského průkazu nebo dokladu o zaplacení
místního poplatku za odpady příslušného kalendářního roku. 2x ročně je v místních částech organizován mobilní svoz tohoto odpadu.
5. Směsný komunální odpad
Je vyvážen z území města a místních částí dvakrát týdně, a to v pondělí a ve čtvrtek.
V pondělí se jedná o popelnicové nádoby o objemu 110 l, 120 l a
240 l, které jsou umístěny u rodinných domků a sídlištní kontejnery o
objemu 1100 l v ulicích Obchodní, U Stadionu , Školní, 1.máje 597,598 a
na hřbitově.
Ve čtvrtek pak všechny sídlištní kontejnery o objemu 1100 l.
Je nutné, aby sběrné nádoby byly přistaveny a popelnicová stání odemčena v den vývozu nejpozději do 6 hodin ráno.
Celoroční otevírací doba sběrného dvora:
|
Pondělí
|
08.00 –
16.30 hod.
|
Úterý
|
08.00 –
16.30 hod.
|
Středa
|
08.00 –
19.00 hod.
|
Čtvrtek
|
08.00 –
16.30 hod.
|
Pátek
|
08.00 –
16.30 hod.
|
Sobota
|
08.00 –
14.00 hod.
|
Neděle
|
14:00 –
17:00 hod.
|
|
|
-
8 ks tříděných složek ve sběrných hnízdech (6 v roce 2019, 8 od roku 2020)
1 ks tříděné složky - nádobový sběr od rodinných domů
2 ks složky organizovaného svozu z místních částí
1 sběrný dvůr
Ve sběrných hnízdech je možné ukládat plasty, papír, nápojové kartony, sklo, jedlé oleje a tuky, drobné kovy, elektroodpad a textil (jedlé oleje a tuky, drobné kovy od roku 2020). Město nabízí možnost svozu bioodpadu (nádobový sběr) od rodinných domů. Město organizuje v místních částech každoročně 2x svoz nebezpečného odpadu a 4x svoz objemného odpadu. Občané mají možnost využít pro ukládání odpadu také sběrný dvůr ve Štětí.
-
68,71kg/obyvatele
Počet obyvatel k 31.12.2019 byl 8443. Do celkového množství biologicky rozložitelného odpadu nebyl zahrnut podíl z údržby městské zeleně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kromě základních složek separovaného odpadu umožňujeme sběr textilu, spolupracujeme s firmou Kloktex, která odebírá textil z nádob umístěných ve sběrných hnízdech pro charitativní účely, dále spolupracujeme s firmou ASEKOL, která sváží elektroodpad z nádob umístěných ve sběrných hnízdech. BRKO je možné ukládat do kontejneru ve sběrném dvoře nebo do nádob určených ke sběru biologicky rozložitelného odpadu u rodinných domů. Nádoby na bioodpad k rodinným domům poskytuje město občanům zdarma. Od roku 2020 se rozšířil sběr v hnízdech o složky drobné kovy a jedlé oleje a tuky.
|
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Štětí je 41 hnízd (stanovišť) s nádobami určenými k odkládání separovaného odpadu. Na webových stránkách města jsou uvedeny základní informace pro správné třídění odpadu: https://www.steti.cz/content/view/4961/518/ V loňském roce proběhla dotazníková akce, po které někteří občané obdrželi tašky ke třídění odpadů do domácností. V roce 2019 bylo uskutečněno 15 kontrol nakládání s odpady u živnostníků. Tam, kde byly zjištěny nedostatky, město poskytlo radu a byla sjednána náprava.
|
-
226,72 kg/os
Množství tohoto vyprodukovaného odpadu v roce 2019 bylo 1914,173t, jedná se o kód odpadu 200 301 dle katalogu odpadů. K 31.12.2019 mělo město Štětí 8443 obyvatel.
-
23,26% tříděného odpadu
76,74% netříděného odpadu
Do tříděného odpadu nebyl zahrnut podíl složky bioodpadu, který vzniká z údržby městské zeleně. Podrobnější rozpis je uveden v příloze.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město podává dostatečné informace o možnostech třídění odpadu.
|
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město provádí ve spolupráci s firmou FCC BEC, s.r.o. 2x ročně svoz drobných nebezpečných odpadů v místních částech. Odpad je nutné předávat osobně, pro občany je služba bezplatná. Informace o plánovaném svozu NO jsou umístěny na facebooku a webu města (v aktualitách a v sekci životní prostředí), na informačních tabulích v místních částech, jsou vyvěšeny na úřední desce, pravidelně se plánované svozy vyhlašují rozhlasem a posílá se informační sms. Celoročně je možné odevzdávat nebezpečné odpady ve sběrném dvoře ve Štětí. Od roku 2019 spolupracujeme s firmou ECOBAT, s.r.o., která poskytla nádoby určené ke sběru drobných baterií. Tyto nádoby jsou umístěny v budově MěÚ Štětí, v knihovně, informačním centru a v areálu sběrného dvora.
https://www.steti.cz/content/view/4878/237/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zajišťuje sběr nebezpečných složek KO pomocí mobilního sběru, který probíhá 2x ročně v místních částech. Celoročně je obyvatelům k dispozici sběrný dvůr, jehož otevírací doba byla rozšířena a nyní mohou občané odevzdávat nebezpečné odpady 7dní v týdnu. Občané mohou nově odevzdávat drobné baterie do nádob k tomuto účelu určených na 4 stanovištích ve městě.
|
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město realizuje svou energetickou politiku v souladu se schválenými
koncepčními dokumenty. Na svých objektech realizuje energetická opatření,
především komplexní zateplení obvodových plášťů a výměny výplní oken a dveří. Energetický
manažer města průběžně sleduje a vyhodnocuje data o spotřebě energií, instruuje
zaměstnance města i jeho příspěvkových organizací ohledně jednotlivých odečtů
energií včetně úsporného hospodaření s energiemi.
|
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Štětí má vytvořen systém energetického managementu. V současné době je pozice energetického manažera personálně zajištěna. Vykonává ji referent energetického managementu zařazený na odboru majektu a investic. Město také využívá software energetického managementu (EM). V této aplikaci je přehled všech objektů a odběrných míst, které má město ve své správě. U všech těchto odběrných míst dochází ke sběru a vyhodnocování sledovaných dat. Převážně se jedná o spotřebované množství elektřiny, vody (teplé a studené) a tepla. Pravidelným monitoringem dat a jejich zapisováním do aplikace EM jsou pověřeni konkrétní zaměstnanci jednotlivých odborů Městského úřadu a příspěvkových organizací. Odečty dat z měřidel jsou prováděny v měsíčním intervalu.
|
-
systém energetického managementu
Energetický management na majetku města existuje, a to u všech budovách
ve svém vlastnictví. Tedy i v budovách, které jsou ve výpůjčce. Je
zajišťován jedním referentem, který však tuto činnost vykonává spolu s další
jinou agendou, tzn. práce energetického manažera je vykonávána cca z 1/3
jeho náplně práce. Město využívá software energetického managementu (EM), v němž
jsou evidovány všechny objekty a odběrná místa ve vlastnictví. Jedná se
především o spotřebu elektrické energie, vody (teplé a studené) a tepla. Pověření
zaměstnanci provádějí měsíční odečty jednotlivých měřidel včetně zavedení do
software s měsíční frekvencí. Veškerá data jsou průběžně sledována a
vyhodnocována.
Energetický manažer dále sleduje energetickou burzu, aby došlo
ke správnému načasování pro nákup elektrické energie na předmětné burze. A zároveň
doporučuje v rámci připravovaných investičních akcí či větších oprav realizovat
opatření pro úspory jednotlivých energií. Daná osoba také upozorňuje jednotlivé
správce budov o případných výkyvech ve spotřebě energií a řeší s nimi odstranění
příčin.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Štětí má vytvořen systém energetického managementu včetně pozice energetického manažera.
|
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Získaná data jsou využívána zejména ke sledování spotřeby jednotlivých druhů energií a k jejich vyhodnocování. Dále jsou využívána při nákupu elektrické energie, který probíhá na energetické burze. Ze získaných dat lze vyčíst také úsporu energií po realizaci snížení
energetické náročnosti budov - zateplení. Zateplení budov bylo
realizováno u čtyř mateřských škol, jedné základní školy, a domu dětí a
mládeže. Úspora energií u těchto budov se projevila především u úspory
tepla.
Celé Město Štětí je zásobováno teplem z CZT. Jedná se odpadní teplo
produkované v místní továrně na výrobu papíru. Teplo pak dále redistribuuje
místní soukromá společnost ke konečným zákazníkům. U všech budov, které má Město Štětí ve svém vlastnictví, byly v letech 2014 - 2016 zpracovány Průkazy energetické náročnosti budov. Tyto jsou v souladu s platnými předpisy vyvěšeny ve všech budovách. Elektronická verze těchto průkazů je uložena také v aplikaci energetického managementu. V rámci energetických opatření byly na budovy ve vlastnictví města Štětí
zpracovány energetické audity a opatření v nich popsaná byla postupně
realizovaná. Jedná se o zateplení budov včetně výměny oken, regulace
topných systémů a výměna vnitřního osvětlení v souladu s platnými
hygienickými předpisy.
|
-
2018 - 982 MWh
2019 - 721 MWh
cena silové elektrické energie na rok 2019 činila 1451,44 Kč/MWh
cena silové elektrické energie na rok 2020 činí 1404,61 Kč/MWh
Z výše uvedených indikátorů je patrné snížení spotřeby elektrické energie v roce 2019 oproti r. 2018. Odbor MI nákup silové elektrické energie na roky 2019 - 2020 řešil též formou postupného nákupu, a toto se vyplatilo, protože v letošním roce je cena nižší než v r. 2019. Rozdíl ceny mezi lety 2019 a 2020 je ve výši 46,83 Kč/MWh. Příčinou bylo delší časové období, které eliminovalo riziko růstu ceny a také výhodný kurz Eura (nákup na burze probíhá v Eurech).
-
2018 - 982 MWh
2019 - 721 MWh
Spotřeba elektrické energie je shodná s bodem 3.3.B. Město Štětí nakupuje elektrickou energii pouze pro budovy ve svém vlastnictví. Nákup elektrické energie pro VO je zajišťována dodavatelskou společností, která provádí i správu veškerého VO ve vlastnictví města Štětí. V loňském roce proběhla jednání, zda by Město Štětí řešilo samo i nákup elektrické energie VO, ale vzhledem k tomu, že daná společnost nakupuje větší množství, je jejich cena výhodnější a není tedy důvod toto jakkoliv měnit.
-
spotřeba elektřiny
Město
Štětí nevyrábí vlastní energii z obnovitelných zdrojů a nedisagreguje
spotřebu elektřiny na elektřinu dodanou z vlastních a dalších
zdrojů.
-
0
Zemní plyn není do Města Štětí zaveden.
-
2018 - 4636 MWh, 2019 - 4361 MWh
Z výše uvedených indikátorů je patrné snížení spotřeby teplav roce 2019 oproti r. 2018.
-
2018 - 20120 litrů, 2019 - 17924,8 litrů
Z výše uvedených indikátorů je patrné snížení spotřeby PHMv roce 2019 oproti r. 2018.
-
Podíl staveb v energetické třídě B -8,82%, C - 26,47%
Město Štětí se snaží rekonstruovat budovy dle zpracovaných Průkazů energetické náročnosti budov (PENB).
-
spotřeba obnovitelné a neobnovitelné energie
Město Štětí nedisponuje těmito hodnotami.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má zavedenou funkci energetického manažera. V rámci sběru dat v měsíčním intervalu jsou tato data zpracovávána a je kontrolována spotřeba energií.
|
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí a ohledem na
budoucí spotřebu energie. Při zpracovávání projektů na investiční akce
se město řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo
novostaveb jsou součástí projektu PENB. Objekty v majetku města (bytové i nebytové prostory) jsou průběžně rekonstruovány, např. výměna oken, dveří a výloh jsou nahrazována novými s lepšími parametry a koeficienty tepelné propustnosti. Případné zateplení fasád i střech budov provádíme s ohledem na hodnoty uvedené v PENB.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí a ohledem na
budoucí spotřebu energie. Při zpracovávání projektů na investiční akce
se město řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo
novostaveb jsou součástí projektu PENB.
|
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškerá data týkající se jednotlivých médií jsou nejméně 1x měsíčně monitorována a zaznamenána v aplikaci energetického managementu. Případné výkyvy spotřeb jsou prošetřovány a řešeny. Město plánuje a v některých případech již realizuje výměnu stávajících měřidel za měřidla s dálkovými odečty.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Štětí sleduje v pravidelných měsíčních intervalech spotřebu energií a vody.
|
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu a příslušných
regulativů. Při renovaci budov jsou po konzultacích s energetickým
manažerem preferovány postupy a opatření, které z energetického hlediska
jsou pro město přínosné jak finančně, tak i z hlediska přínosu pro
životní prostředí.
|
Doporučuji se také zaměřit na využívání recyklovaných stavebních materiálů a oblast nakládání a materiálové využití stavebních a demoličních odpadů.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu a příslušných
regulativů, avšak specifický předpis pro udržitelné stavitelství
nemáme. Při renovaci budov jsou po konzultacích s energetickým manažerem
preferovány postupy a opatření, které z energetického hlediska snižují
spotřeby energií daného objektu.
|
-
vnitřní předpis
Město Štětí nemá vnitřní předpis, kterým nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce. Řídí se platným Územním plánem a energetickými audity pro snižování energetické náročnosti budov.
-
zelený certifikát
Město Štětí nedisponuje takovýmito stavbami.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Štětí nedisponuje předpisem ohledně principů udržitelného stavitelství, ale veškerá nová výstavba je řešena v souladu s Územním plánem, průkazy PENB a příslušnými regulativy.
|
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Indikátory v dané oblasti standardně sledujeme prostřednictvím energetického managementu. Do tohoto systému jsou s měsíční frekvencí zaváděny spotřeby energií jednotlivých budov.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátory v dané oblasti standardně sledujeme prostřednictvím energetického managementu. Do tohoto systému jsou s měsíční frekvencí zaváděny spotřeby energií jednotlivých budov.
|
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Potřebné údaje jsme dohledali v
systému e-manažer, který využíváme v rámci systému energetického
managementu. Prostřednictvím něho sledujeme spotřeby energie budov na
majetku města. Nyní máme v systému 51 budov.
Díky snížení spotřeby energie (viz indikátor 3.3.B) lze dopočíst úsporu emisí CO2 v r. 2018 oproti r. 2017 ve výši 42,802 t Co2. jednotlivé spotřeby: elektrická energie: r. 2017 - 1063,781 MWh,
r. 2018 - 1027,189 MWh, teplo: r. 2017 - 5333,8 MWh, r. 2018 - 4767,4 MWh voda: r. 2017 - 21473 m3, r. 2018 - 17448 m3
Zateplené máme čtyři mateřské školy, jednu základní školu, zdravotní středisko, DDM a u dvou základních škol byla vyměněna okna a dveře, ale požadovaná % nedokážeme odhadnout. Tyto statistiky nesledujeme a nemáme k dispozici.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zateplené máme čtyři
mateřské školy, jednu základní školu, zdravotní středisko, DDM a u dvou
základních škol byla vyměněna okna a dveře, ale požadovaná % nedokážeme
odhadnout. Tyto statistiky nesledujeme a nemáme k dispozici.
|
|