7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Město Velké Meziříčí podporuje u všech jím zřizovaných organizací vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Poskytuje všem subjektům stabilní příspěvek na provoz, z něhož mohou školy čerpat finanční prostředky i pro VUR dle konkrétního individuálního zapojení školy. Zřizovatel monitoruje činnost škol včetně VUR prostřednictvím výročních zpráv o činnosti školy a výstupů z projektu MAP. Na mateřských a základních školách a školských zařízeních je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. V rámci plánovaných oprav je vždy kladen důraz na snižování energetické náročnosti budov.
|
Systém VUR na úrovni města je poměrně stabilizovaný.
Aktivity škol dokládají, že disponují prostředky z provozních nákladů,
které umožňují rozvoj VUR na školách. Město spolupracuje se školami na
společných akcích (např. Den záchranářů, Den zdraví), školy jsou také
v kontaktu s řadou organizací zajišťujících VUR a další důležité
vzdělávací aktivity posilující kompetence žáků, budoucích občanů. Obec
monitoruje dílčím způsobem VUR na školách pomocí výročních zpráv, potenciál je
zde v nějakých dalších analýzách těchto zpráv, které by umožnily
nahlédnout systematičtěji silné a slabé stránky a umožnily by případně nějakou
cílenější podporu ze strany města, bylo-li by to žádoucí. Město se intenzivně
věnuje úspornému provozu budov. Potenciál ke zlepšení je v monitoringu
spokojenosti obyvatel se vzdělávacími institucemi.
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí zřizuje 1 mateřskou školu, 3 základní
školy s 1. – 9. ročníkem, 2 základní školy malotřídní (1. – 5. ročník)
spojené s mateřskými školami v místních částech Mostiště a Lhotky,
základní uměleckou školu a středisko volného času – Dóza. Dále ve městě působí
Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí, Gymnázium Velké Meziříčí, Hotelová škola Světlá a Střední odborná
škola řemesel Velké Meziříčí zřizované Krajem Vysočina. Oblast globálního rozvojového vzdělávání je součástí
průřezových témat školních vzdělávacích programů jednotlivých škol. Je součástí
vzdělávání především v předmětech vlastivěda, přírodověda (především na 1.
stupni základních škol), výchova k občanství, případně společenské vědy.
Konkrétní aktivity směřující tímto směrem nad rámec výuky ve školách
realizované nejsou. Stejně tak školy zřizované krajem se tématům VUR věnují při vzdělávání v průřezových tématech především v předmětem společenské vědy a výchova k občanství. Samostatným aktivitám nad rámec ŠVP se věnuje GVM, kde působí studenstská rada. Schází se 1x měsíčně, vydává školní časopis, organizuje
sportovní den, projekt Adopce na dálku. Škola organizuje výměnné pobyty žáků
s jinými zeměmi https://www.gvm.cz/cs/o-skole/zahranicni-spoluprace , organizuje mezikulturní program AFS, ve kterém si
studenti mohou vyzkoušet odlišný způsob života v jiné zemi, na určitý čas
se jejich spolužáky stali žáci z jiných zemí (Thajsko, Argentina). https://www.gvm.cz/cs/o-skole/zahranicni-spoluprace/mezikulturni-program-afs.
Město podporuje u všech jím zřizovaných organizací vzdělávání
pro udržitelný rozvoj. Poskytuje všem subjektům stabilní příspěvek na provoz,
z něhož mohou školy čerpat finanční prostředky i pro VUR dle konkrétního individuálního zapojení
školy. V příspěvku na provoz nevyčleňuje konkrétní finanční prostředky na
VUR - www.velkemezirici.cz/rada-mesta-a-zastupitelstvo/hospodareni-prispevkovych-organizaci.
Všechny školy a školská zařízení jsou zapojeny do projektu MAP II., který navázal na již realizovaný projekt MAP I. Obě fáze projektu zastřešuje MAS MOST Vysočina. Předsedou řídícího výboru je vedoucí odboru školství Městského úřadu Velké Meziříčí. https://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-ii
Mateřská škola Velké Meziříčí www.skolkavm.cz
Mateřská škola se šesti
pracovišti, z nichž každé pracuje podle vlastního vzdělávacího programu
pro předškolní vzdělávání. Škola je zapojena do projektu OP
VVV Šablony pro MŠ a ZŠ II., spolupracuje se zřizovatelem v oblasti rozvoje
ekologie a zdravého životního stylu v projektu Zdravé město (např. podpora
projektu „Příroda nejlepší učitelka“), účastní se kampaní Den Země, Evropský
týden mobility, Den bez aut, Den bez bolístek. K rozvoji pohybu dětí přispívá
i projekt „Děti na startu“. Je zapojena
do celorepublikového projektu Mrkvička, který podporuje rozvoj
environmentálního cítění a směřuje děti k udržování a zlepšování životního
prostředí. Z Fondu Kraje Vysočina čerpala škola prostředky na projekt
„Ruku v ruce s přírodou“. Škola spolupracuje se záchranným
integrovaným systémem, městskou knihovnou, střediskem volného času Dóza Velké
Meziříčí a Střediskem ekologické výchovy Chaloupky. Do činnosti zapojuje i
rodiče dětí ať již prostřednictvím společného úklidu školních zahrad či účastí
na dalších ekologicky zaměřených činnostech.
Základní škola Velké Meziříčí, Sokolovská 470/13 www.zssokolovska.cz
Základní škola s 1. – 9.
ročníkem (celkem 16 tříd umístěných ve dvou samostatných budovách a školní
jídelna v dalším samostatném objektu). Škola pracuje podle ŠVP pro
základní vzdělávání „Škola vzájemného porozumění a důvěry“ www.zssokolovska.cz/cs/formulare-a-dokumenty/dokumenty.
Prosazuje a realizuje VUR ve
výuce i díky projektům financovaným z EU fondů (vybavení počítačové
učebny, interaktivní tabule, tvorba digitálních učebních materiálů, projekt
zjednodušeného vykazování Šablony pro ZŠ II.), podporuje vzdělávání cizinců ve
škole – rozvojový program MŠMT, zapojila se do projektu Implementace KAP Kraje
Vysočina I „Učíme se ze života pro život“. Škola má zpracovaný vlastní Školní
program enviromentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. V oblasti VUR spolupracuje
se Střediskem ekologické výchovy Chaloupky, střediskem volného času Dóza Velké
Meziříčí, městskou knihovnou, muzeem, složkami integrovaného záchranného systému.
Žáci školy se pravidelně účastní akcí jako je Den zdraví, Den mobility,
dopravní soutěže, Mladý zahrádkář, sportovní soutěže. Škola pořádá exkurze a
návštěvy míst tzv. užité ekologie. Účastní se soutěží a ekologicky zaměřených
akcí jako jsou Evropský týden mobility, Den Země. Pořádá sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvěř. Zařazuje projektové dny
s tématikou VUR, např. Recyklohraní. Žáci 9. ročníků pravidelně
obsazují stůl mladých v rámci projektu města „Desatero problémů města
Velké Meziříčí“. Jde o veřejnou diskuzi nad problémy ve městě. Cílem zapojení
stolu mladých je, aby i mládež města měla možnost ovlivnit cestu budoucího
rozvoje města. Školní jídelna získala
v roce 2018 titul „Zdravá školní jídelna“. Škola je zapojena do celostátního
projektu Mléko do škol, Ovoce do škol. Pedagogičtí pracovníci školy se
účastní vzdělávacích akcí s tématikou VUR, např. akce „Výuka
v přírodě“, „Enviromentální exkurze“. Při prevenci sociálně
patologických jevů škola spolupracuje s pedagogicko-psychologickými
poradnami, speciálně pedagogickými centry, Střediskem výchovné péče a s Charitou
Žďár nad Sázavou, která zajišťuje pro školu ucelený program pro žáky 5. – 9.
ročníků pod názvem Ponorka.
Základní škola Velké Meziříčí, Oslavická 1800/20 www.zs-oslavickavm.cz
Základní škola s 1. – 9.
ročníkem (celkem 18 tříd umístěných v jedné budově). Škola pracuje podle
školního vzdělávacího programu s názvem „Základní škola s úsměvem" . Škola využívá finanční i odbornou
podporu v rámci projektu OP VVV Šablony pro ZŠ II. S městem
spolupracuje v oblasti rozvoje ekologie a zdravého životního stylu
v projektu Zdravé město, účastní se osvětové kampaně Den země. Ve
spolupráci s Krajem Vysočina a městem se pravidelně podílí na pořádání
soutěže Mladý cyklista – oblastní i krajské kolo, přednášek pro učitele i děti
v rámci první pomoci. Žáci školy navštěvují celou řadu akcí, jako jsou Den
záchranářů, Den zdraví, besed (např. „Závislost on-line“), účastní se exkurzí,
které přispívají k VUR, např. Jaderná elektrárna Dukovany, Alternátor
Třebíč, Vida! Brno. Pro žáky druhého stupně pořádala
ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému v roce 2018
akci „Chování v mimořádných situacích“, které se zúčastnili i žáci
sousední ZŠ Školní. Žáci školy pravidelně chodí do
přírody, provádí úklid kolem školy v rámci projektu Čistá Vysočina. Škola
uspořádala výstavu spojenou s besedou „Klima se mění“. Spolupracuje se
všemi výchovně vzdělávacími institucemi ve městě (Chaloupky, Dóza – středisko
volného času, městská knihovna, pedagogicko-psychologické poradny, středisko
výchovné péče), se složkami integrovaného záchranného systému a s Oblastní
charitou Žďár nad Sázavou, která pro žáky druhého stupně připravuje program
klubu Ponorka jako prevenci sociálně-patologických jevů.
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055 www.3zsvm.cz
Základní škola s 1. – 9.
ročníkem (celkem 18 tříd umístěných v jedné budově). Škola pracuje podle
ŠVP „Škola v pohodě“- http://www.3zsvm.cz/dokumenty.
Škola má zpracovaný vlastní
„Školní program EVVO 2019 – 2020“ - https://www.3zsvm.cz/dokumenty.
Využívá možnosti čerpání prostředků EU v rámci programu OP VVV Šablony pro
ZŠ II. Spolupracuje s institucemi, které se věnují VUR jako jsou Středisko
ekologické výchovy Ostrůvek (součást SEV Chaloupky), síť M.R.K.E.V., Charita
Žďár nad Sázavou – klub Ponorka. Žáci školy se pravidelně účastní
akcí města – Den záchranářů, Den bez úrazu, dopravní výchovy s podporou
BESIP. Škola pořádá vzdělávací akci pro celou školu – Program Tonda Obal na
cestách, která je zaměřena na třídění odpadů, projektové dny Den
s ekologií. Každoročně škola využívá granty
v programu Zdravé město. Je zapojena i do projektu kraje „První pomoc do
škol“ pro 8. ročníky a „Prevence dětských úrazů“ pro 3. ročníky. Spolupracuje
se sdružením Slepíši Tasov, kde se věnují hmatovému modelování zrakově
postižených. Projektový den zaměřený na zdokonalení finanční gramotnosti ve spolupráci s Českou spořitelnou. Žáci školy se podílí na úklidu
okolí školy – jaro, podzim.
Základní škola Velké Meziříčí, Lhotky 42 www.zs-lhotky.tym.cz
Dvoutřídní základní škola
v místní části města s 1. – 5. ročníkem, součástí je i jednotřídní
mateřská škola v samostatné budově. Škola pracuje podle ŠVP pro základní
vzdělávání „Škola základ života“ a ŠVP pro předškolní vzdělávání „Dvanáct je
měsíců a každý z nich jinou čepici nosí“. Využívá finanční prostředky
z podpory EU – Šablony pro ZŠ i MŠ I. z OP VVV II. Škola je velmi aktivní
v oblasti VUR. Její žáci získali mnoho ocenění v různých soutěžích
z oblasti VUR – projekt Recyklohraní: soutěž ve sběru baterií, Zatočme
s vodou či větrem, Vydrží víc a poslouží déle, Věnuj mobil a pojeď do ZOO,
Umíme žít bez odpadů?, soutěže Zlatý list, Žijeme veřejnou dopravou, soutěž
v projektu EDUCARD – Pěstuj, zkoumej, vyprávěj. Z celoročních
projektů v oblasti VUR je možné jmenovat projekt Kamarádi s vodou,
Zdravý životní styl, Zdraví mě baví, Zdravé zuby, Zdravá škola – škola je
zařazena do sítě škol podporujících zdraví, Přírodní zahrada, Přírodní
praktika. Škola je zapojena i do projektů Kraje Vysočina podpořených
z MA21 a Zdraví 2020 V zdravém těle zdravý duch a Sportuj, bádej,
poznávej. Z těchto projektů realizuje např. vzdělávací pobyty v centru
Ekologické výchovy Lipka – pracoviště Jezírko, dopravní projekty, Voda kolem
nás, Obklopení přírodou aj. Žáci ZŠ i děti z MŠ a jejich
rodiče pečují o čistotu okolí škol, účastní se kampaní „Ukliďme svět, ukliďme
Česko“, Čistá Vysočina. Podporují i zdravé stravování, účastní se projektu
zdravých svačin „Žijme zdravě“. Spolupracují se střediskem ekologické výchovy
Ostrůvek, při školní družině působí myslivecký kroužek. Zapojují se do projektů
Den země, Stromy, Recyklace očima mladého vědce a dalších. K podpoře
pohybu dětí využívají programy Lokomoce – pohyb jako prevence, Škola tančí.
Základní škola Velké Meziříčí, Mostiště 50 www.zsmostiste.cz
Čtyřtřídní základní škola
v místní části města s 1. – 5. ročníkem a dvěma pracovišti mateřských
škol v místní části Mostiště a místní části Olší nad Oslavou. Škola pracuje podle ŠVP pro
základní vzdělávání „Škola pro děti“, mateřská škola Mostiště podle ŠVP pro
předškolní vzdělávání „Poznáváme svět s krtkem“ a mateřská škola Olší nad
Oslavou podle ŠVP pro předškolní vzdělávání „Umění – klíč k poznání i
k srdci“. V loňském roce začala využívat finanční prostředky
z OP VVV Šablony pro ZŠ II. V oblasti VUR spolupracuje se
střediskem volného času Dóza Velké Meziříčí, Ekologickou stanicí Pavlov,
integrovaným záchranným sborem. V oblasti stravování žáků je škola
zapojena do projektu Mléko do škol, Ovoce do škol. Zdravý pohyb dětí a žáků se
snaží podpořit účastí v projektech Čokoládová tretra, Sportuj ve škole.
Účastní se akcí pořádaných městem – Den záchranářů, Den zdraví. Škola má vytvořený
environmentální plán, ve kterém se zaměřuje na systematické vedení žáků
k ekologickému myšlení, k získávání informací o životním prostředí.
Žáci se podílí na úklidu okolí školy, udržují školní zahradu, třídí odpad.
|
-
ANO
Objem provozních prostředků z rozpočtu města na podporu vzdělávání.
|
Město poskytuje všem školám a
školským zařízením příspěvek na provoz, který mohou školy využívat i na financování
aktivit a projektů spojených s VUR. Za nedostatek lze považovat, že nelze
přesně vyčíslit hodnotu poskytované pomoci na VUR.
Školy jsou aktivně vyzývány
k účasti na projektech města podporujících VUR – Zdravě město, Dny
záchranářů, Dny bez úrazů, Desatero problémů města aj. Rada města zřizuje
školskou komisi, která při své činnosti spolupracuje s institucemi
podporujícími VUR a při jejich jednáních dochází k výměně zkušeností mezi
školami z oblasti VUR.
|
Město uvádí, že v rozvojovém vzdělávání ani
v environmentálním vzdělávání nejdou příliš nad rámec toho, co školám určuje
RVP. Na druhé straně však dokladuje, že v řadě škol jsou podporovány
aktivity a organizovány aktivity, které environmentální a rozvojové vzdělávání
mohou posouvat na vyšší úroveň (např. účast na programu Čistá Vysočina/ukliďme
Česko, kde se žáci podílejí na úklidu v obci; spolupráce se Střediskem
ekologické výchovy Chaloupky; zapojení do projektů Den Země, účast na
projektech města). Jako důležitou vidíme také spolupráci škol s IZS.
Významněji nad rámec povinností pak pracuje Gymnázium Velké Meziříčí, které má
mj. studentskou radu. Pozitivně lze hodnotit také zapojení do MAP II. Pozitivně
oceňujeme, že Rada města zřizuje školskou komisi, která při své činnosti
spolupracuje s institucemi podporujícími VUR a při jejich jednáních
dochází k výměně zkušeností mezi školami z oblasti VUR.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém vyhodnocování vzdělávání
pro udržitelný rozvoj je propracován v jednotlivých školách různým
způsobem. Školy, které mají zpracovaný Školní program environmentálního
vzdělávání, výchovy a osvěty (ZŠ Velké Meziříčí, Sokolovská; ZŠ Velké Meziříčí,
Lhotky a ZŠ Velké Meziříčí, Mostiště) vyhodnocují jeho plnění na konci školního
roku. Aktivity škol v oblasti EVVO jsou součástí výročních zpráv všech škol. Výroční
zprávy základních škol schvalují školské rady, škola je následně předává na
vědomí zřizovateli. Ten následně provádí monitoring.
Na ZŠ Velké Meziříčí, Sokolovská
proběhlo v roce 2018 unikátní dotazníkové šetření v rámci projektu
„Portfolionet“ firmy Heuréka Zlín, které mělo za cíl zjistit, jakýma očima vidí
školu všichni důležití aktéři – žáci, zákonní zástupci i učitelé.
Aktivity hrazené z projektu
MAP I., MAP II., do kterého se zapojily všechny školy a školská zařízení zřizovaná
Městem Velké Meziříčí jsou monitorovány a vyhodnocovány dle podmínek projektu.
V roce 2018 zpracoval realizační tým projektu průběžnou sebehodnotící
zprávu, viz. http://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-i/vystupy-projektu.
Město nemá zpracovaný samostatný systém vyhodnocování aktivit organizací v oblasti UR. Výstupy VUR nejsou samostatně analyzovány. Jsou obsahem jednotlivých výročních zpráv o činnosti škol a školských zařízení a je k nim přihlíženo při hodnocení práce ředitele školy.
|
-
ANO
Aktivity VUR si školy vyhodnocují
rozdílně. Všechny zpracovávají výroční zprávy o činnosti školy, které následně
schvaluje školská rada. Některé zpracovávají programy environmentálního
vzdělávání a ty následně vyhodnocují. Realizační tým projektu MAP monitoruje a
vyhodnocuje všechny aktivity projektu, které se dotýkají i VUR.
|
Zřizovatel monitoruje činnosti
škol včetně VUR prostřednictvím výročních zpráv o činnosti školy a výstupů
z projektu MAP. Dosud nemáme zpracován samostatný systém vyhodnocování těchto
aktivit. Výstupy z výročních zpráv jsou jedním z podkladů hodnocení práce ředitele školy zřizovatele.
|
Město nemá zpracovaný samostatný systém vyhodnocování VUR, nicméně
informace o VUR jsou součástí výročních zpráv škol a některé školy, které mají
zpracovaný Školní plán EVVO vyhodnocují pravidelně jeho plnění. Informace jsou
tedy systematicky školami sbírány. Dalším krokem by mělo být jejich další
vyhodnocení, aby město mohlo případně směřovat svoji podporu u jím zřizovaných
škol tam, kde by z pohledu města byl potenciál pro změnu (např. akcentace
důležitých témat VUR).
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mateřská škola Velké Meziříčí
Škola spolupracuje v rámci
environmentální výchovy s dalšími mateřskými a základními školami
v regionu. Využívá materiály ekologického střediska Chaloupky. Účastní se
různých animačních pořadů zaměřených na podporu zdravého životního stylu i
ekologii. Tyto aktivity a didaktické materiály umožňují dětem snadněji pochopit
principy ochrany životního prostředí.
Základní školy
Základní školy zřizované Městem Velké Meziříčí se zapojily do projektu
Kraje Vysočina „Stavíme z Merkuru“ určeného pro žáky 4. – 8. ročníků ZŠ,
resp. žáky 2. stupně ZŠ a do projektu „ROTO z Vysočiny“ určeného pro žáky
1. – 3. ročníků ZŠ. Oba projekty podporují zručnost a tvořivost dětí. Projekt
„Stavíme z Merkuru“ funguje již od roku 2014 a Město Velké Meziříčí se
spolupodílelo na financování nákupu těchto stavebnic do jím zřizovaných škol.
Projekt „ROTO z Vysočiny“ je podporován Krajem Vysočina od roku 2016, kdy
všichni žáci 1. ročníků v celém kraji obdrželi poprvé tyto stavebnice. Tento projekt funguje již 5 let a bude pokračovat i
v dalších letech. Stavebnice dostávají žáci 1. ročníku do osobního
vlastnictví. Kraj ani obec nezajišťuje žákům jejich obnovu, životnost stavebnic
je dostačující. Stavebnice jsou primárně určeny pro věkovou kategorii do 10
let. Ve vyšších ročnících žáci pracují se stavebnicemi Merkur, které kraj
Vysočina zajišťuje pro vybrané školy ve spolupráci s firmou Bosch Jihlava.
K oběma stavebnicím kraj zpracovává pracovní, resp. metodické listy, které
jsou pravidelně aktualizovány. Součástí projektů jsou každoročně vyhlašované soutěže tvořivosti.
Základní škola Velké Meziříčí, Sokolovská 470/13
Škola vytvořila
v rámci projektu EU – peníze školám Didaktické učební materiály (dále jen
„DUM“). Materiály umístily všechny školy zapojené do tohoto projektu do
jednotného úložiště: http://dumy.cz/. Při výuce škola tyto materiály využívá.
Aktivně škola rovněž
využívá produkty středisek ekologické výchovy a jejich ekologické výukové programy
www.ekologickavychova.cz . Škola je zapojena, kromě projektů „Merkur do
škol“ a „ROTO z Vysočiny“ i do dalšího krajského projektu v rámci
I-KAP „Učíme se ze života pro život“.
Snaha o VUR je na ZŠ uskutečňována
také prostřednictvím průřezových témat, které jsou zařazovány do většiny
vyučovacích předmětů. Škola naplňuje cíle VUR ve všech oblastech průřezových
témat včetně vlastenecké výchovy, zvládání chování v mimořádných situacích,
polytechnické výchovy, třídění odpadů, šetření energií, péče o zeleň
v okolí školy, osvěty. Při výuce těchto témat využívá dostupné digitální
učební materiály.
Základní škola Velké Meziříčí, Oslavická 1800/20
Využití DUM je obdobné ostatním
základním školám. Škola rovněž využívá digitální učební materiály
z portálu www.dumy.cz. Při vzdělávání pro
udržitelný rozvoj využívá výukové softwary „Živá příroda“, „Dopravní značky“,
„Dopravní výchova“. Škola čerpá i z materiálů ekologického střediska
Chaloupky, pořizuje odbornou literaturu a populárně naučnou literaturu.
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055
Při výuce čerpají pedagogičtí
pracovníci informace z celostátní databáze digitálních učebních materiálů
– DUM. Na tvorbě těchto materiálů se škola rovněž podílela v rámci
projektu EU – peníze do škol. Při výuce vyučující využívají i další software,
např. „Dopravní výchova“.
Základní škola Velké Meziříčí, Lhotky 42
Škola využívá databázi DUM a
mnoho dalších digitálních učebních materiálů z oblasti VUR. K podpoře
zdravé výživy dětí a žáků čerpá náměty „Zdravá5“ či projektu „Žijme zdravě“,
k podpoře života dětí v souladu s přírodou prvky lesní
pedagogiky, materiály středisek ekologické výchovy, projektu „Kamarádi
s vodou“, projektů kraje Vysočina „Zdravý životní styl“ a „Zdraví mě
baví“.
Základní škola Velké Meziříčí, Mostiště 50
Škola využívá digitální učební
materiály (DUM) a vlastní digitální učební materiály vytvořené pedagogy
v rámci projektu EU – peníze školám. Při vzdělávání žáků v oblasti
udržitelného rozvoje dále využívá materiály z projektů Zdravé zuby, Les ve
škole – škola v lese, VZPoura úrazům a další materiály
z internetových portálů, např. https://rvp.cz/.
Škola je rovněž vybavena
množstvím digitálních programů (Terasoft, Silcom), využívá elektronické
programy Všeználek ve městě, Všeználek na vesnici, Dopravní výchova a další.
|
-
NE
Veřejně dostupnou databázi didaktických materiálů spravuje Ministerstvo školství. Vzniká v jednotlivých školách jako výstup projektů šablona I. a II. Tato databáze je poté přístupná všem školám v celé České republice. Zřizovatel nemá důvod do tohoto zavedeného systému samostatně finančně vstupovat.
|
V rámci příspěvku na provoz
školy disponují dostatečnými finančními prostředky pro nákup software a pomůcek
pro VUR. Město v minulosti uzavřelo s Krajem Vysočina smlouvu o
podpoře nákupu stavebnic Merkur pro jím zřizované školy v rámci
projektu „Merkur do škol“. Všechny školy
disponují vysokou dostupností internetového připojení v rámci metropolitní
sítě Kraje Vysočina a mohou tak bez problémů využívat veřejně přístupné
databáze elektronických výukových materiálů.
|
Město samostatně didaktickou databázi na podporu VUR nevytváří, nicméně
dokládá, že školy využívají stávající databáze jako je např. portál rvp.cz, či
dumy.cz s řadou podnětů pro výuku napříč předměty včetně průřezových
témat, či www.ekologickavychova.cz.
Z přehledu materiálů je zřejmé, že jde o relevantní zdroje. Stojí za
úvahu, zda nesystematizovat na jednom místě informace o vhodných materiálech
pro školy k VUR, aby učitelé měli snazší práci. Toto by mohlo být podnětem
např. pro nějaké sdružení zabývající se tímto vzděláváním, které by město mohlo
podpořit. Město rovněž ve spolupráci a s podporou kraje Vysočina zajišťuje
pomůcky pro technické vzdělávání (stavebnice Merkur).
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na mateřských a
základních školách a školských zařízeních je pravidelně monitorována spotřeba
energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. V
rámci plánovaných oprav je vždy kladen důraz na snižování energetické
náročnosti budov. Základní škola Velké
Meziříčí, Sokolovská 470/13
Na základní škole proběhla:
- výměna oken, zateplení fasády a střechy na
budově Sokolovská
- zateplení fasády a výměna střechy - školní
jídelna na ulici Poštovní
- každá budova si zajišťuje separaci odpadu dle
svých požadavků, zvýšil se podíl třídění využitelných složek odpadu
- v rámci zdravého prostředí pro žáky probíhá
měření úrovně radonu ve dvaceti učebnách
- škola využívá dotovaných kompostérů do školní
zahrady V současné době je v realizaci: - projekt rekonstrukce odborných učeben a řešení
bezbariérového přístupu do budov na ulici Komenského a Sokolovská (výtahy),
- výměna osvětlení za úsporné ve třídách a tělocvičnách škol včetně
řešení dozvuku Základní škola Velké Meziříčí,
Oslavická 1800/20 Na základní škole proběhla:
- zateplení budovy včetně výměny oken
- zrekonstruovaná kuchyně s konvektomaty, sběr olejů Lapol
- instalace spořičů vody na vodovodní baterie
- výměna plynového kotle za kondenzační
- výměna osvětlení s výměnou původních zářivkových za úspornější
svítidla s regulací
- třídění odpadu do barevných kontejnerů V současné době je v realizaci: - výměna osvětlení a řešení dozvuku ve
školní družině a učebně hudební výchovy
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055 Na základní škole proběhla:
- budova postavená v roce 2003 odpovídá současným standardům bez
nutnosti stavebních úprav
- výměna klasických zářivek za LD zářivky v tělocvičně školy
- instalace spořičů vody na všechny vodovodní baterie
- úprava dozvuku pomocí akustických panelů v jídelně, v učebně
chemie a přírodopisu
- nádoby na tříděný odpad na chodbách (papír, plast), tříděný odpad do
barevných kontejnerů před školou. Soutěž ve sběru starého papíru mezi třídami.
- kompostéry na posekanou trávu Mateřská škola Velké Meziříčí Na základní škole proběhla:
- zateplení jednotlivých pracovišť spolu s výměnou oken
- nově zrekonstruované kuchyně s konvektomaty, které přispívají ke
zdravějšímu zpracování surovin i k úspoře energií
- rekonstrukce sociálních zařízení, při kterých jsou zřizovací předměty
(mísy WC, baterie) nahrazovány výrobky s úsporou vody
- třídění odpadu, využívány kontejnery v blízkých ulicích
- kompostéry na posekanou trávu V současné době je v realizaci: - rekonstrukce kuchyně a hospodářské části
na odloučeném pracovišti Nad Plovárnou
Základní škola a mateřská škola Velké
Meziříčí, Lhotky 42 Na základní škole proběhla:
- oprava budovy základní školy včetně zateplení a výměny
oken,
- ekologický způsob vytápění v budově základní školy (pelety)
- monitoring sledování spotřeby elektřiny, vody, pevných paliv
- sběr tříděného odpadu
- přírodní zahrada + dotovaný kompostér do školní zahrady Základní škola a mateřská škola Velké
Meziříčí, Mostiště 50 Na základní škole proběhla:
- MŠ Mostiště - zateplení budovy včetně výměny střechy +
rekuperace
- ZŠ Mostiště a MŠ Olší n. Oslavou - výměna oken
- ZŠ Mostiště - nová výdejna obědů, baterie na úsporu vody
- v blízkosti školy kontejnery na tříděný odpad
- dotované kompostéry do školní zahrady od zřizovatele
Shrnutí: Na školských budovách
jsou zpracovány energetické audity budov a vyvěšeny průkazy energetické
náročnosti budovy. Postupně Město realizuje energeticky úsporná opatření
spočívající v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění,
rekonstrukce osvětlení. Na školách je pravidelně monitorována spotřeba, která patří
k největší části provozních nákladů hrazenou zřizovatelem. Ředitelé jsou motivování
k úsporám energie, úsporu mohou použít ve prospěch vlastního rozpočtu.
Jedná se o orientační ukazatel, je plně v kompetenci ředitelů
příspěvkových organizací, jak prostředky využijí. Monitoringem energií došlo za
poslední období k poměrnému zlepšení a úspoře, viz tabulka Spotřeba celkem ZŠ, MŠ.
Úspory
vody a energií jsou dostupné na nástěnkách v odborných učebnách, s kterými
jsou žáci ve výuce seznámeni, zároveň dochází k neformálnímu vzdělávání
žáků v oblasti udržitelného rozvoje. Zateplení MŠ + ZŠ přehled
objekt
|
zdroj
|
ukončení realizace
|
celkové výdaje (Kč)
|
výše dotace (Kč)
|
ZŠ Lhotky
|
OPŽP
|
2010
|
1 944 640
|
1 454 486
|
Školní jídelna, Poštovní ulice
|
OPŽP
|
2014
|
2 371 188
|
1 228 050
|
MŠ Čechova
|
OPŽP
|
2014
|
4 429 398
|
2 918 520
|
MŠ Sokolovská
|
OPŽP
|
2014
|
4 593 958
|
2 831 400
|
MŠ Nad Plovárnou
|
OPŽP
|
2015
|
4 398 982
|
2 504 700
|
MŠ Sportovní
|
OPŽP
|
2015
|
4 806 269
|
2 853 180
|
ZŠ Sokolovská
|
OPŽP
|
2015
|
9 270 608
|
5 499 450
|
MŠ Mostiště
|
OPŽP
|
2017
|
3 086 550
|
990 888
|
CELKEM
|
|
|
34 901 593
|
20 280 674
|


|
-
ANO
Vzhledem k tomu, že výdaje na energie příspěvkových organizací města jsou dominantní částí příspěvku na provoz poskytovaných zřizovatelem, je společný zájem tyto výdaje maximálně snižovat a to nejen realizací úsporných opatření, ale i centrální poptávkou energií (Komoditní burza Kladno). V oblasti vzdělávání jsou děti a žáci vedeni k odpovědnému chování v rámci udržitelného rozvoje.
|
Na školských
budovách jsou zpracovány energetické audity budov a vyvěšeny průkazy
energetické náročnosti budovy. Postupně město realizuje energeticky úsporná
opatření spočívající v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění,
rekonstrukce osvětlení apod. Na školách je pravidelně monitorována spotřeba
energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií.
Monitoringem energií došlo za poslední období k významnému zlepšení
a úspoře.
|
Město monitoruje spotřebu energie i vody ve školách a školských
zařízeních, v rámci úprav realizovalo celou řadu opatření vedoucí
k úsporám zdrojů energie i vody. Město deklaruje existenci energetického
auditu pro budovy, což hodnotíme pozitivně. Kladně rovněž hodnotíme skutečnost,
že do škol byly dodány kompostéry a je umožněna separace odpadů. Velmi zajímavé
je také řešení hlukové zátěže. Věříme, že zveřejnění informací o úsporách pro
žáky, stejně jako jejich vedení k úsporám zdrojů v rámci běžného
provozu školy bude pozitivně formovat jejich přístup k ochraně zdrojů.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora sítě učitelů je realizována prostřednictvím MAS MOST Vysočina o.p.s., která je součástí organizace založené městem (Jupiter club s.r.o.), a to v rámci projektu MAP.
projekt MAP I. Hlavním cílem projektu je vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území, tzn. společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Aktéři, tedy představitelé samospráv, ředitelé školských zařízení, učitelé, rodiče a zástupci neziskových organizací společně vytvoří koncepci, na jejímž základě budou spolupracovat a využívat možnosti a kapacity tak, aby přispěli ke kvalitnějšímu vzdělávání na našem území. Cílem je rovněž podpora místních lídrů a odborníků ve vzdělávání.
http://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-i
projekt MAP II. Navazuje na projekt " Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání na území ORP Velké Meziříčí (MAP I), který nastartoval pozitivní spolupráci pedagogů a ředitelů napříč jednotlivými ZŠ a MŠ v území. Projekt umožňuje pokračovat v rozvoji, aktualizaci, evaluaci a monitoringu MAP.
http://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-ii
Oblasti vzdělávání pedagogů v oblasti udržitelného rozvoje se věnuje také ekologické centrum Chaloupky o.p.s.
Jde o neziskovou vzdělávací instituci s dlouhou tradicí. Zabývají se především environmentální výchovou a vzděláváním. Děti i dospělé vedou k ochraně přírody a trvale udržitelnému způsobu života. Město tuto organizaci podporuje poskytováním prostor k provozování činnosti a k výuce, dále dostávají od města dotace na energie a provoz. Vytváří zázemí pro učitele pro celý region, poskytují pedagogům vzdělávání v souvislosti s udržitelným rozvojem a environmentální výchovou.
https://www.chaloupky.cz/dalsi-vzdelavani-pedagogu/
https://www.chaloupky.cz/velke-mezirici/
|
-
ANO
Město je zapojeno do projektu MAP a aktivně se podílí na jeho realizaci a současně finančně podporuje organizace zajišťující toto vzdělávání.
|
Město podporuje síťování učitelů prostřednictvím realizace projektu MAP I a MAP II. Dále významně podporuje centrum Chaloupky, o.p.s., která vzdělává učitele zejména v oblasti environmentálního a udržitelného rozvoje. Město poskytuje zázemí a prostory pro realizaci aktivit, zajišťuje také propagaci.
|
Síťování učitelů
probíhá zejména v rámci MAP1 a MAPII, síťování probíhá také v rámci
Střediska ekologické výchovy Chaloupky, kde se učitelé mohou setkávat při
vzdělávání v oblasti EVVO, resp. VUR. Město uvádí, že podporuje síťování
poskytnutím vhodných prostor pro realizaci aktivit a zajišťuje propagaci.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci objednaného průzkumu katedry kulturologie FF UK v Praze se historicky dlouhodobě sleduje Výzkum obyvatel města Velké Meziříčí. https://docplayer.cz/726418-Vyzkum-obyvatel-mesta-velke-mezirici.html
V rámci tohoto průzkumu se prováděl i průzkum spokojenosti obyvatel se vzdělávacími institucemi. Po roce 2010 se mírně zhoršilo hodnocení středních škol. V důsledku demografického vývoje došlo v posledních letech k redukci nabídky středního vzdělávání ve městě. Školy poskytující tento druh vzdělávání zřizuje Kraj Vysočina.
Rada města Velké Meziříčí zřizuje jako svůj poradní orgán školskou komisi, která mimo mnoha záležitostí sleduje také kvalitu vzdělávacích institucí ve městě a operativně reaguje na vzniklé problémy. Např. reaguje na připomínky veřejnosti a dle potřeb se vyjadřuje k vyhlášce o školských obvodech, ke koncepčním materiálům o školství, spolupracuje s různými institucemi (OSPOD, kurátor, policie městská i státní, Výchovný ústav mládeže, Chaloupky, pedagogicko-psychologická poradna, BESIP, ...)
V každé základní škole v našem městě je zřízena školská rada, složená ze zástupců zřizovatele, rodičů a pedagogických pracovníků. Rada řeší úkoly dané školským zákonem a rovněž monitoruje a vyhodnocuje spokojenost v úrovni poskytovaného vzdělávání školy. Kvalita poskytovaného vzdělávání je vyjádřena také trvalým zájmem rodičů dětí a žáků mimo spádové území města a jeho místních částí o poskytování základního a předškolního vzdělávání, a rovněž účastí rodičů na aktivitách školy (jarmarky, koncerty, soutěže, projektové dny, ...).
Sledování evropského indikátoru ECI A.1 Spokojenost občanů s místním společenstvím zatím neproběhla, je však v plánu v letošním roce.
Dotazníkové šetření „Spokojenost občanů s místním
společenstvím“ proběhlo v období květen – červen 2020 a zjišťovalo
spokojenost občanů s různými rysy fungování města, mj. i se školstvím. V současné době probíhá vyhodnocování. S výsledkem bude seznámena i široká veřejnost.
https://www.velkemezirici.cz/images/stories/2020/5/Velkomeziricsko_2020_květen_navrh06_dotaznik.pdf
|
-
ANO
V rámci přístupu "otevřená radnice" je všem občanům přístupná aplikace Kniha přání a stížností, kam mohou psát své podněty a připomínky. V oblasti vzdělávání je minimum připomínek ke kvalitě dostupnosti a úrovni vzdělávání ve městě.
|
Hodnocení spokojenosti probíhá průběžně na úrovni školských zařízení v rámci činnosti školských rad a jednorázově v rámci průzkumů spokojenosti mezi obyvateli.
|
Šetření spokojenosti
obyvatel podle auditu proběhlo v roce 2010 a nyní je realizováno
v roce 2020 (výsledky nejsou prozatím k dispozici). V meziobdobí
reaguje město na podněty občanů a školských rad zřizovaných na školách.
Doporučujeme, aby šetření spokojenosti bylo realizováno v kratších
intervalech (cca 3 roky). Výsledky vhodně a šířeji doplňují pohled občanů na
kvalitu vzdělávacích institucí na území města.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj, globálního (rozvojového) vzdělávání a osvětou v této oblasti. Tyto organizace jsou přístupné široké veřejnosti. Škála nabídky těchto programů je dostatečná. Organizace, které nejsou zřizovány městem, podporuje tím, že sídlí v objektech, které jsou ve vlastnictví města, platí snížený nájem a mohou získat finanční prostředky na svoje další aktivity, a to buď z grantových systémů města nebo na základě individuální dotace.
Organizace zřízené městem jsou podporovány odpovídající výší příspěvku na provoz. Vzhledem k tomu, že město od roku 2019 vydává svůj měsíčník v elektronické i papírové podobě, poskytuje všem těmto organizacím zdarma mediální podporu včetně informování o výstupech jejich aktivit.
|
Obec disponuje
dostatkem organizací, které zajišťují různé typy VUR v mimoškolním
prostředí. Aktivit VUR se mohou účastnit všechny věkové skupiny v obci.
Monitoring VUR v neformálním vzdělávání se orientuje spíše na konkrétní
aktivity a systémový monitoring doposud realizován není. V rámci obce se
síťují důležití aktéři ve VUR (město, organizace města, školy, podnikatelské
subjekty), což je jak pro vzdělávání, tak pro město a potažmo region pozitivní.
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny cílové skupiny občanů rovnoměrně pokrývají svou nabídkou NNO a občansky prospěšné společnosti , ale i organizace zřizované obcí (Sociální služby města Velké Meziříčí), nebo Krajem Vysočina (Domov důchodců - univerzita třetího věku). Velké Meziříčí je spíše malá municipalita s počtem 10 000 obyvatel. Z tohoto důvodu nedisponujeme desítkami těchto organizací, které by se nabízely ke spolupráci. S některými je spolupráce vynikající, s některými taková již není. Po každé aktivitě provádíme spíše ústní sebereflexi analyzujeme, zda jsme neudělali chybu, pokud výsledky nebyly ideální. Případné nedostatky řešíme okamžitě. Pokud jsme se dohodli na spolupráci, většinou jsme s výsledky velmi spokojeni.
Oblastní charita Žďár nad
Sázavou - Kopretina - centrum pro rodiče s dětmi ve Velkém Meziříčí Kopretina
– centrum pro rodiče s dětmi, je
zařízením Oblastní charity Žďár nad Sázavou. Jejím posláním je podpora
rodiny, zvyšování rodičovských kompetencí a zodpovědnosti. Pomocí programů
působí preventivně proti negativním jevům v rodině, podporuje mezigenerační
komunikaci, vztahy a soudržnost rodiny. Veškerá činnost a programy se přísně
řídí pravidly udržitelného rozvoje. Je
to místo, kde se maminky s malými dětmi mohou scházet, zúčastňovat se
rozličných programů či se samy aktivně podílet na jejich vytváření. Jde
o seznámení malých dětí s otázkami udržitelného rozvoje nenásilnou formou
dříve, než nastoupí do školek a škol. Kopretina
připravuje tematické akce pro veřejnost zaměřené na UR - např. Kopretinová ZOO
(celý měsíc výrobky z recyklovatelných materiálů), Jak se správně recykluje
(zážitkový program pro děti), Dny zdraví, Evropský týden mobility (celý týden
akce, např. Vyměníme koně za auta, Malování na silnici,...). https://zdar.charita.cz/nase-sluzby-a-zarizeni/kopretina-centrum-pro-rodice-s-detmi/ Organizace sídlí v objektu města, platí symbolické nájemné a
dostává od města dotaci na energie a provoz.
Chaloupky, o.p.s.
Jde o ekocentrum, neziskovou vzdělávací instituci s dlouhou tradicí. Zabývají
se především environmentální výchovou a vzděláváním. Děti i dospělí jsou vedeni
k ochraně přírody a trvale udržitelnému způsobu života. Nabízí vzdělávací programy pro školy a učitele (např. každoročně
pořádají pro základní školy přírodovědnou soutěž Zlatý list, pro střední školy
Ekologickou olympiádu), pro veřejnost (např. program Půda nás živí, Den země,
Evropský týden mobility, Den Zdraví, ,...) https://www.chaloupky.cz/velke-mezirici/ Organizace sídlí v objektu města, platí symbolické nájemné a
dostává od města dotaci na energie a provoz. Rovněž využívá grantové systémy
města. Junák – český
skaut, středisko Velké Meziříčí, z.
s. Středisko skautů a skautek Velké Meziříčí se skládá ze tří
oddílů, které sídlí ve Velkém Meziříčí, spolu od roku 2006 úzce
spolupracují. Oddíly konají pravidelné víkendové výpravy a také jarní a letní
tábory, jejichž cílem je zejména okolní příroda. Na výpravách se zabývají
převážně tradiční skautskou činností, jako je táboření a pobyt v přírodě,
rukodělné činnosti, sport a hry. Každá z činností je nedílnou součástí skautské
výchovy. Každoročně se skauti zapojují do ekologických brigád v okolí města a i
na výpravách se snaží pomoci přírodě od odpadků. Na mnoha veřejných akcích ve
městě se zúčastňují jako spolupořadatelé. Cílem organizace je harmonická
výchova a sebevýchova mládeže v kolektivu vrstevníků s pozitivním vztahem k
přírodě, lidem a životnímu prostředí (např. akce Zasaďme les, Ukliďme Velké
Meziříčí, Čistá Vysočina,.... ). http://skautvm.cz/o-nas/ V roce 2019 tuto organizaci město podpořilo částkou 450.000,- Kč
na nákup budovy, která byla přetvořena na klubovnu. DÓZA - středisko volného
času Velké Meziříčí Jde o centrum volného času pro všechny věkové skupiny
obyvatel Velkého Meziříčí a okolí. Město Velké Meziříčí je jeho zřizovatelem.
Středisko nabízí velkou škálu volnočasových aktivit pro děti, žáky, studenty i
dospělé občany města. http://www.dozavm.cz/ Městská knihovna Velké
Meziříčí Knihovna je organizací města, sídlí v jeho budově a město
stoprocentně hradí jeho provoz. Nejenže půjčují knihy, ale i pořádají soutěže a
akce pro obyvatele města. https://www.knihovnavm.cz
|
-
ANO
Ve Velkém Meziříčí existují organizace, které se VUR zabývají. Město s nimi spolupracuje, eviduje je a podporuje.
|
Město Velké Meziříčí vzhledem k své malé velikosti disponuje dostatečným počtem organizací zabývajících se výchovou k udržitelnému rozvoji a tyto jsou trvale podporovány ze strany města. Po některých akcích následuje dotazníkové šetření, které slouží jako zpětná vazba organizacím. Dále existuje zpětná vazba od ředitelů a učitelů škol, jež své hodnocení uvádí ve výročních zprávách. Město má tedy přehled o činnosti organizací i o hodnocení účastníků.
|
VUR (v různých aspektech) se věnuje na území obce více organizací. EVVO
je hlavní doménou Střediska ekologické výchovy Chaloupky, které poskytuje
nabídku aktivit pro děti i dospělé a směřuje je k ohleduplnému chování
k přírodnímu prostředí. Řadu programů, včetně např. programů orientujících
se na zdravý životní styl připravuje Středisko volného času Dóza, které zřizuje
město. Zde také mohou realizovat volnočasové aktivity všech věkových skupin
obyvatel. Podporu rodinného, ale komunitního života zajišťuje organizace
Kopretina, která také pořádá/spolupořádá řadu tematických akcí (Den zdraví, Jak
se správně recykluje, atd.). Město vyhodnocuje činnost spíše po uspořádání
konkrétních aktivit – jejich reflexí, ucelený systém hodnocení prozatím nemá.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Město Velké Meziříčí podporuje NNO formou zajištění zázemí a dále pak grantovými prostředky.
|
Město podporuje
organizace na území města jednak poskytnutím zázemí, jednak systémem grantů.
Objem prostředků je stabilní a v rámci grantů, např. Zdravého města, ze
kterého je možno dle našeho názoru na aktivity spojené s VUR čerpat. Kromě
toho lze v rámci města žádat o individuální podporu projektů mimo grantový
systém.
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
NNO zabývajících se udržitelným rozvojem je ve městě dostatek, město podporuje jejich činnost a rozvoj formou přímých dotací nebo grantových programů. Pokud by se objevila iniciativa na vznik nové organizace, město je připraveno ji podpořit v rámci svých finančních možností.
|
-
ANO
Město má v současné době dostatečný počet fungujících organizací. Případný zájem zvenčí o vznik nových organizací město podporuje.
|
Případný vznik nových organizací je město připraveno finančně, organizačně i mediálně podpořit.
|
Organizací zabývající
se VUR nebo podporující UR je v obci dostatek a pokrývají potřeby všech
cílových skupin v obci.
|
7.2.4. Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, občanskými sdruženími, profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí zapojené do projektu Zdravé město spolupracuje při organizaci akcí a kampaní s místními partnery. Zprostředkovává spolupráci mezi místními NNO, veřejným i podnikatelským sektorem.
Mezi subjekty veřejného sektoru patří především: HZS Velké Meziříčí, Policie ČR, Městská policie, ZZS Kraje Vysočina, Městská knihovna Velké Meziříčí, organizace zřízené a založené městem (14). Mezi nestátní neziskové organizace, se kterými město nejvíce spolupracuje, patří především : Kopretina - centrum pro rodiče s dětmi, Ekocentrum Chaloupky, o.p.s., Junák – český skaut, středisko Velké Meziříčí, z. s., Spolek žen Velké Meziříčí ZO ČSŽ z.s.. Spolupráce se realizuje i s podnikatelskými subjekty na území města především v oblasti motivace žáků k výběru oboru vzdělávání odpovídající jejich potřebám.
Školy zajišťují pro žáky exkurze do výrobních závodů ve
městě, ale i k menším podnikatelům mimo území města. Možnosti jsou však
omezené z důvodu hygienických a bezpečnostních předpisů. Příkladem dobré
spolupráce aktivního zapojení podnikatelského subjektu je zájem místní firmy
Výtahy Velké Meziříčí o znovuobnovení učebního oboru výtahář v místní
střední odborné škole (této firmě chybí kvalifikovaná pracovní síla), kdy se
jim díky aktivnímu oslovení žáků základních škol podařilo získat několik
chlapců pro učení tomuto oboru.
Spolupráce také probíhá mezi školami - v rámci projektu MAP pro ORP Velké Meziříčí. Je vytvářena fungující síť a vytváří se pravidelně pracovní skupiny MAP, ve kterých se zapojují nejen ředitelé a pedagogové škol, ale také zástupci neformálního vzdělávání, zástupci ORP,.... Při těchto pracovních setkáních dochází k propojování zmíněných subjektů a spolupráce začíná být systematičtější.
Velmi se nám osvědčila i neformální setkávání. Před každou kampaní (Dny zdraví, Dny záchranářů, Evropský týden mobility,....), do které jsou zapojeny všechny organizace, probíhá několik neformálních organizačních schůzek a v rámci nich se řeší i nesouvisející problémy s tématem schůzky. Dochází k teambuildingu představitelů organizací.
|
-
ANO
Město zprostředkovává setkání jednotlivých subjektů v rámci konkrétních akcí a projektů.
|
Město podporuje vytváření sítí mezi institucemi.
|
Síťování na území obce
probíhá mezi všemi důležitými stakeholdery v rámci VUR. Pozitivní je
propojení škol s podnikatelskými subjekty v obci, což umožnuje
pochopit žákům, který obor by případně rádi dále studovali (a dokončili).
Z toho potencionálně může profitovat i město/region, kde nemusí docházet
od odchodu občanů do jiných měst/regionů po dokončení školy za prací. Za
důležitou považujeme rovněž spolupráci se složkami IZS.
|
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
Město Velké Meziříčí a jednotlivé odbory MěÚ společně s NNO organizují osvětové akce na školách pro širokou veřejnost. Odborná pomoc je k dispozici na webových stránkách. Město realizuje jak vlastní akce prostřednictvím svých odborů MěÚ, zároveň poskytuje finanční podporu projektům zaměřeným na tuto oblast. Pořádané osvětové akce jsou cíleny na všechny věkové kategorie od nejmenších předškoláků až po seniory.
|
Obec v auditu
uvádí řadu aktivit, které v rámci UR, resp. VUR pořádá; řada těchto akcí má již
svou tradici. Pořádané aktivity i dílčím způsobem vyhodnocuje s využitím
dotazníků. Nabízenými aktivitami jsou pokryty všechny cílové skupiny
v obci. Ve městě probíhají vzdělávací akce pro místní samosprávu a úřad
v oblasti UR, rovněž koordinátor města se účastní potřebných školení.
|
7.3.1. Zajišťuje obec systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výchova, osvěta a vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje je řešena prioritně na jednotlivých základních a mateřských školách v rámci vzdělávacích programů.
Město, stejně jako všechny školy a školská zařízení, jsou zapojeny do projektu MAP, který v našem území realizuje Místní akční skupina MAS MOST Vysočina.
http://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-i https://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-ii
Koncepce školství města Velké Meziříčí
řeší pouze optimální naplnění kapacitních možností škol ve městě a jeho
místních částech
Dokument Koncepce školství ve Velkém Meziříčí (viz. příloha).
Hlavním cílem projektu je vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území, tzn. společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Aktéři, tedy představitelé samospráv, ředitelé školských zařízení, učitelé, rodiče a zástupci neziskových organizací, společně vytvoří koncepci, na jejímž základě budou spolupracovat a využívat možnosti a kapacity tak, aby přispěli ke kvalitnějšímu vzdělávání na našem území. Cílem je rovněž podpora místních lídrů a odborníků ve vzdělávání. Od září 2016 probíhají vzdělávací akce (semináře, workshopy atd.) pro ředitele, pedagogy a další zájemce na různá témata souvisejících se vzděláváním na úrovni mateřských a základních škol.
http://www.masmost.cz/2015-03-09-14-27-36/projekty-o-p-s/map-i/vzdelavaci-akce-v-ramci-projektu-map
Akce Zdravého města a MA 21 zahrnují vždy výchovně vzdělávací aktivity, např.: Den záchranářů: https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11366-deti-videly-zachranare-v-akci, https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11354-den-zachranaru-13-09-2019 Den zdraví: https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11377-den-zdravi-nabidl-ukazky-remesel-rukodelne-vyrobky-i-ochutnávky, https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11906-probehl-tradicni-den-zdravi-s-vodni-tematikou
Putovní výstava "Klima se mění, změň se i ty": https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11353-putovni-vystava-o-zmene-klimatu-zavita-do-velkeho-mezirici
Evropský týden mobility https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11335-evropsky-tyden-mobility-letos-na-tema-multimodalita https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11884-evropsky-tyden-mobility-2019 https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11912-vyuzijte-questove-prochazky-mestem-a-ziskejte-odmenu
Ekologická stopa města Velké Meziříčí
https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11937-ekologicka-stopa-velkeho-mezirici-2019-klesa https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11907-jaka-je-ekologicka-stopa-naseho-mesta
|
|
Obec je zapojena do programu MAS MOST Vysočiny o.p.s. - MAP, dále pořádá vlastní vzdělávání např. Den záchranářů, Den zdraví,...
|
Problematika školství, resp. rozvoje škol je
řešena zejména v Integrovaném plánu rozvoje města Velké Meziříčí. Akcent
je z hlediska vzdělávání kladen na zvyšování kvality vzdělávání ve
školských zařízení, což je rovněž jednou z priorit čtvrtého cíle dokumentu
OSN Cíle udržitelného rozvoje (SDGs). Specificky se však dokument nedotýká VUR.
|
7.3.2. Nabízí obec odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňování principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidelně vychází
články na webu města
www.velkemezirici.cz , https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/odbory/odbor-zivotniho-prostredi a
v místním zpravodaji Velkomeziříčsko, občané jsou tak informováni o všem novém,
co se udržitelného rozvoje týká. Mimo jiné i s účastí města v
soutěžích.
Město Velké Meziříčí
se pravidelně umisťuje v soutěži "My třídíme nejlépe", kterou
realizuje Kraj Vysočina ve spolupráci s kolektivními systému EKO-KOM, a.s.,
ASEKOL, a.s. a ELEKTROWIN, a.s. a to v hlavní soutěži, v kategorii nad 10.000
obyvatel.
V letech
2015-2017 se třikrát za sebou umístilo na prvním místě v kategorii obcí nad
10.000 obyvatel v rámci Kraje Vysočina https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11147-v-trideni-odpadu-jsme-opet-nejlepsi
Nebo soutěž
Baterkománie, jejímž cílem je podpořit třídění a recyklaci baterií.
Dále byla uveřejněna
příručka Odpady v domácnosti a jak na ně 1. a 2. díl - https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/odbory/odbor-zivotniho-prostredi/11021-odpady-v-domacnosti-a-jak-na-ne-2-dil,
tuto dostali obyvatelé města a místních částí i do svých schránek.
Během roku probíhají
debaty ohledně odpadů a udržitelného rozvoje, např.: https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11205-nejlepsi-je-vzniku-odpadu-predchazet-vyplynulo-z-debaty.
Město Velké Meziříčí
podporuje třídění odpadů v domácnostech také tím, že několik let vydává ve
spolupráci s obalovou společností EKO-KOM, a.s. pro občany města sady tří
barevných tašek na třídění papíru, plastů a skla. Na těchto taškách je názorně
uvedeno, co do kterého kontejneru patří, občané mají tedy jasný návod. Tyto
tašky si mohou zájemci vyzvednout zdarma na Městském úřadě, kde dostanou
kdykoliv i případné doplňující informace.https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11680-tasky-na-trideny-odpad
Město získalo dotaci z
Operačního programu životního prostředí 2014 - 2020 na pořízení 300 ks
kompostéru pro občany města a jeho místních částí, dále 7 kusů kompostovacích
sil a 2 kusů nádob na textil. V rámci této akce "Předcházení vzniku
textilních a biologicky rozložitelných odpadů ve městě Velké Meziříčí "
bylo uveřejněno dostatečné množství informací v tisku i na webu města. Občané
při výdeji kompostérů dostanou brožuru a odborný výklad od pracovníků odboru
životního prostředí.
Hlášení akcí místním
rozhlasem - tento informuje pravidelně o provozu sběrného dvora, odstávkách
pitné vody, elektrické energie, dále jsou šířeny informace ke krizovým
situacím.
Technické služby města Velké Meziříčí -
Recyklační dvůr a sběrný dvůr (nebezpečné odpady, objemný odpad, stavební
odpad, plasty, sklo, pneumatiky, ...), Karlov 1398/54, Velké Meziříčí - tato
příspěvková organizace provozuje sběrný a recyklační dvůr, který je určen k
oddělenému sběru využitelných a nebezpečných složek komunálního odpadu a
dalších odpadů produkovaných občany města a k zajištění jejich předání k
dalšímu využití či k odstranění oprávněným osobám. Rovněž slouží jako místo
zpětného odběru baterií, elektrických a elektronických zařízení pocházejících z
domácností, případně dalších použitých výrobků na konci životnosti.
http://tsvelmez.cz/odpady/bioodpady/
V případě individuálních dotazů pracovníci města
vždy vyjdou tazateli vstříc. Město velice úzce spolupracuje a podporuje organizaci
Středisko Ekologické výchovy Chaloupky (snížený pronájem, dotace na provoz) Působí
na celé Vysočině, u nás již 20 let a má zde významnou základnu. Obyvatelstvu je
jejich činnost v oblasti poradenství a ekologické výchovy dostatečně známá a
mnozí se obracejí přímo na tuto organizaci.
|
-
ANO
Všichni odborníci městského úřadu jsou připraveni pomoci občanům ve všech oblastech UR.
|
Kontakty na odpovědné pracovníky odboru ŽP, Technických služeb, stejně tak i další materiály jsou k dispozici na webových stránkách MěÚ Velké Meziříčí.
|
|