3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi.
|
Kladně hodnotím přístup města k USV a snahy o další rozvoj a zlepšování.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá
vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické
efektivnosti, ale při zpracovávání zadávacích dokumentací se řídí metodikou
odpovědného veřejné zadávaní zpracovanou MPSV.
Odpovědné veřejné zadávání
není v právní úpravě definováno. Metodiku vnímáme jako odpovědné veřejné
zadávání jako proces, při kterém nakupujeme produkty, služby a stavební práce,
které potřebujeme, přičemž získáváme maximální hodnou za peníze vytvářením prospěchu
pro společnost a ekonomiku, a minimalizací negativních dopadů na životní
prostředí.
Tuto širokou definici
odpovědného zadávání preferujeme proto, že propojuje ekonomické, sociální i
environmentální aspekty a má tak blízko k tzv. principu 3E, který zahrnuje
hospodárnost, účelnost a efektivnost. Jedná se o přístup, který se nesoustředí
pouze na některé, úzce vymezené, společenské aspekty, ale jeho přesah je právě
v komplexnosti jeho pojetí.
V praxi je tato metodika
uplatňována, např. výběrová řízení na techniku (IT) již obsahují požadavky na
maximální energetickou náročnost elektroniky. Také nákupy spotřebního materiálu
(do 2.000,- Kč), drobného dlouhodobého hmotného majetku i dlouhodobého hmotného
majetku (nad 40.000,- Kč) se řídí kritériem spotřeby pořizovaného spotřebiče. Dalším opatřením je již zavedená elektronizace materiálů pro představitele města. Dnes už materiály k rozhodování v orgánech města nedostávají radní a zastupitelé v papírové podobě, ale jen v digitální. Dalším novým modulem, který byl na Městském úřadě ve Velkém Meziříčí zaveden (leden 2019) jsou tzv. elektronické procesy, sloužící pro veškerou elektronickou bezpapírovou komunikaci a schvalovací procesy (work flow) daňových dokladů, smluv atd. Veřejné osvětlení. Máme proveden pasport veřejného osvětlení, proběhla optimalizace odběrných míst a data slouží jako podklad k postupné rekonstrukci VO ve městě. Tak jako i v jiných městech město musí zajišťovat službu osvětlení a ročně toto stojí nemalé finanční prostředky.
|
-
Ne
Při nakupování a při zpracovávání zadávací dokumentace se úřad řídí metodikou odpovědného veřejného zadávání zpracovanou MPSV. Činíme i další kroky týkající se bezpapírového work flow, ...
-
odhadem 40 %
Město a jeho organizace
provádějí pravidelné vyhodnocování technické úrovně spotřebičů i vozového parku
s vazbou na jejich vlastnosti v oblasti emisí znečišťujících látek,
možnosti recyklace nebo náhrady za ekologicky šetrnější alternativy. Opravy a
obnova těchto prostředků pak závisí na komplexním vyhodnocení nejen finančních
ale i ekologických souvislostí těchto opatření.
Při nákupu elektrospotřebičů je
přihlíženo k energetické třídě spotřebičů a jsou nakupovány takové, které
splňují kategorii A a vyšší.
-
10 %
2015 - počet nakoupených papírů A4 602.500 ks 2016 - počet nakoupených papírů A4 600.000 ks 2017 - počet nakoupených papírů A4 750.000 ks 2018 - počet nakoupených papírů A4 800.000 ks 2019 - počet nakoupených papírů A4 820.000 ks
Na Městském úřadě ve Velkém Meziříčí se recyklovaný papír do kopírek nepoužívá, jelikož prach z recyklovatelného papíru se usazuje ve strojích, což zvyšuje náklady na servis, opravy a profylaxi. Používá se na ostatní činnosti (papírové utěrky na WC, volné listy, ...)
-
Ano
Město a jeho organizace
provádějí pravidelné vyhodnocování technické úrovně spotřebičů i vozového parku
s vazbou na jejich vlastnosti v oblasti emisí znečišťujících látek,
možnosti recyklace nebo náhrady za ekologicky šetrnější alternativy. Opravy a
obnova těchto prostředků pak závisí na komplexním vyhodnocení nejen finančních
ale i ekologických souvislostí těchto opatření. Při nákupu elektrospotřebičů je
přihlíženo k energetické třídě spotřebičů a jsou nakupovány takové, které
splňují kategorii A a vyšší.
-
odhadujeme na 40%
Recyklovaný papír do kopírek není nakupován,
protože jeho používání se ukázalo jako neekologické a neekonomické ve
vztahu k životnosti tiskáren. Používá se na ostatní činnosti (papírové utěrky
na WC, volné listy, ...) V jisté míře je i používán například při tvorbě
propagačních materiálů města. Spotřebiče jsou při nákupu posuzovány i z hlediska eko
třídy a jsou nakupovány spotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Stejný princip je uplatňován i při nákupu spotřebního
zboží s pozitivním vlivem na UR.
|
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi. Některé činnosti jsou sledovány částečně.
|
Ačkoli město nemá zpracovaný samostatný předpis upravující pravidla pro nakupování s kriterii energetické efektivnosti, jsou stanovena pravidla a postupy, které principy USV naplňují. Doporučuji přidat do výběrových kriterií také požadavek na splnění podmínky ekoznačky.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Je zaveden celoplošný komplexní
systém třídění komunálního odpadu. Dochází ke zvyšování podílu vytříděného
odpadu na obyvatele. Dále došlo k navýšení počtu složek separovaného odpadu.
Osvěta a popularizace třídění odpadů probíhá v rámci kampaní. Informace jsou
umístěny na webových stránkách města a jednou ročně v tištěném měsíčníku, který
obdrží každá rodina. Velmi dobré výsledky v oblasti
s nakládáním s odpady byly potvrzeny umístěním města v soutěži
"My třídíme nejlépe". http://www.novinyvm.cz/15067-mesto-velke-mezirici-ziskalo-3-misto-v-soutezi-obci-my-tridime-nejlepe.html
|
Městský systém nakládání s komunálními odpady je dobře nastaven. Co bych doporučil je zaměřit se na kontroly "černých pasažérů" z řad podnikatelských subjektů tak, aby se také zapojili do systému.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Po městě je rozmístěno asi 120 stanovišť na tříděné
složky komunálního odpadu. Krom papíru, plastů, nápojových kartonů a skla
(bílého a barevného zvlášť) jsou ve městě od roku 2009 rozmístěny i nádoby na
bioodpad (asi 110 stanovišť a 6 velkoobjemových kontejnerů
v zahrádkářských koloniích), od roku 2018 nádoby na kovy (23 stanovišť),
od roku 2015 nádoby na textil textil (12 stanovišť, které sváží společnost
TextilEco) a drobné elektro (8 stanovišť – od společnosti Asekol). V roce 2019 bylo umístěno na vybraných místech 10
stanovišť s nádobami na potravinové oleje a tuky. Množství některých vytříděných odpadů za
rok (tun)


|
-
Ano
Velkém Meziříčí je možnost třídit tyto druhy odpadů:
- papír a lepenka
- sklo
- plasty
- objemný odpad
- směsný odpad
- nebezpečný odpad
- kovy železné
- kovy neželezné
- stavební odpad (kódy 170101, 170102, 170103, 170107)
- elektroodpad
- dřevěný odpad
- bioodpad
- potravinové oleje
- textilní odpad
- elektroodpad
- zářivky a výbojky
-
Ano
Rok 2019: 1.896.374 kg, 160,7 kg/obyv. Rok 2018: 1.683.000 kg, 147 kg/obyv. Rok 2017: 1.664.000 kg, 145 kg/obyv. Rok 2016: 1.893.000 kg, 164 kg/obyv. (extrém kvůli
bioodpadu (tam ho bylo o téměř 300 tun víc než v dalších letech)
|
Je zaveden celoplošný komplexní systém třídění komunálního odpadu.
|
Systém tříděného sběru KO je zaveden a s ohledem na počet separačních stanovišť pokrývá území města. Doporučil bych zavedení systému monitoringu využívání stanovišť a průběžné vyhodnocování potřeb četnosti svozu a množství nádob.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obyvatelé města jsou pravidelně informováni na webu
města, v měsíčníku Velkomeziříčsko a na internetovém portále NovinyVM. Ve
městě funguje ekocentrum Chaloupky, které pořádá osvětové kampaně několikrát do
roka. Spolupracujeme se společností EKO-KOM, která zhruba 1x za tři roky
provede osvětovou kampaň na základních školách.
Na webu města jsou občané informováni jak třídit odpad
správně.
https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/odbory/odbor-zivotniho-prostredi/3001-tridme-odpad-spravne
Motivací pro třídění je již několik let se nezvedající
místní poplatek za komunální odpad. Pro občany nabízíme sadu tří tašek na
třídění papíru, skla a plastů (zdarma) a dále kompostéry do zahrad.
Z posledních dvou dotací z OPŽP (rok 2015 a 2018) jsme rozdali 800
kusů kompostérů do pětileté výpůjčky a následného převodu do osobního
vlastnictví (tedy také zdarma). Kompostéry jsou o objemu 900 a 1050 litrů. Dále
v rámci motivace snižujeme docházkovou vzdálenost pro občany
k separačním hnízdům…. Z původních zhruba 60 stanovišť (v roce 2004)
jsme dosáhly za 15 let zdvojnásobení množství stanovišť.
Do škol jsme společně se společností EKO-KOM nabídli
krabice na třídění odpadů na chodby a do vestibulu.
Firmy a drobní podnikatelé jsou taktéž informováni
prostřednictvím webových stránek města. Metodicky jsou vedeni na odboru
životního prostředí, ať už v rámci ohlašování odpadů přes webový portál
ISPOP, tak jsou jim poskytovány informace ohledně firemního odpadového
hospodářství. Drobní podnikatelé mohou využívat systému nakládání
s komunálním odpadem ve městě, tedy nádoby na tříděný odpad a to
v tom případě, že mají uzavřenou smlouvu s městem.
|
-
Ano
V roce 2016 to bylo celkem 1.873.076 kg, tedy v přepočtu
162 kg na osobu a rok.
V roce 2017 bylo množství SKO 1.907.460 kg, tedy v přepočtu 165 kg na osobu a
rok.
V roce 2018 město naprodukovalo 1.954.169 kg SKO, tedy v přepočtu 170 kg na
osobu a rok.
V roce 2019 město naprodukovalo 1.896.374 kg SKO, tedy 160,7 kg na osobu a rok.
Ve městě Velké Meziříčí bohužel každoročně množství komunálního odpadu narůstá.
Přes veškeré snahy města množství SKO narůstá, také se ale zvyšuje podíl
tříděných složek komunálního odpadu. Tedy sice množství odpadů narůstá (to
celosvětově), ale také více třídíme.
Za rok 2019 došla k mírnému poklesu celkového množství
komunálního odpadu.
 

-
Ano
Rok 2016:
Podíl BRO ku SKO: 59% (extrémní
množství BRO)
Podíl
plastů k SKO: 13%
Podíl skla k SKO: 9%
Podíl papíru k SKO: 15%
Rok 2017:
Podíl
BRO k SKO: 45%
Podíl
plastů k SKO: 14%
Podíl skla k SKO: 10%
Podíl papíru k SKO: 15%
Rok 2018:
Podíl BRO ku SKO: 43%
Podíl
plastů k SKO: 15%
Podíl skla k SKO: 10%
Podíl papíru k SKO: 15% Rok 2019: Podíl BRO ku SKO: 74% Podíl plastů k SKO: 15% Podíl skla k SKO: 12% Podíl papíru k SKO: 17%
Podíl biologicky rozložitelných
odpadů ke směsnému komunálnímu odpadu klesá. To přičítáme k dobru kompostérům
rozdaným občanům do zahrad, kteří si tak sami BRO zkompostují a využijí ho jako
kompost a neodkládají tak biologicky rozložitelný odpad pouze do kontejnerů
rozmístěných po městě. Každoročně se město Velké Meziříčí umisťuje na předních
příčkách v krajské soutěži My třídíme
S postupujícím
rozvojem města a stavbou nových sídělních útvatů rostou plochy veřejné zelně a
tím i produkce BRO, který vzniká při jejich údržbě.
|
Motivace a informovanost občanů je na dobré úrovni, svědčí o tom i množství vytříděných odpadů. Velké Meziříčí bylo v rámci Kraje Vysočina a obcí ORP v posledních třech letech vyhodnoceno 2x na prvním místě a jednou na místě třetím co se týká třídění odpadů.
|
Motivace občanů a firem je zavedena. V textu není informace o tom, zda-li jsou u podnikatelských subjektů prováděny kontroly, které by omezily výskyt "černých pasažérů" systému městského nakládání s komunálními odpady. Také to je jedním z nástrojů motivace a není nutné hned nastavovat sankce, ale upozorněním přimět k zapojení do systému.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí prostřednictvím Technických
služeb, které ze 100% vlastní,
provozuje sběrný dvůr, kde je možné odevzdávat nebezpečné odpady všeho druhu
(např. Rozpouštědla, kyseliny, zásady, fotochemikálie, barvy, lepidla,
detergenty, baterie a akumulátory, znečištěné obaly a v rámci zpětného odběru
také vyřazená elektrická a elektronická zařízení, zařízení obsahující
chlorfluorouhlovodíky, zářivky atd.)
V místních částech
probíhají 2x ročně svozy nebezpečných odpadů (na jaře a na podzim).Na vybraných
stanovištích jsou umístěny červené nádoby na drobné elektro, na městském úřadě
je umístěný nádoba na sběr monočlánků a baterií, stejně tak probíhá zpětný
odběr elektrozařízení v prodejnách elektro, pneumatiky lze bezplatně odevzdat
při výměně v pneuservisech (zpětný odběr), baterie a monočlánky lze taktéž
odevzdat v prodejnách.
Celkové množství nebezpečných odpadů za rok
2016:
62 tun
2017: 52 tun
2018: 55 tun 2019:
91 tun Celková produkce nebezpečných odpadů za město
v roce 2019 je 91, 241…. z toho je ale 55 tun azbestu, což
v předchozích letech bylo vždycky tak v rozmezí 25 – 30 tun… takže se
tu víc bourali staré stavby a stavěli nové domy a tím to vzniklo.
Celkově se množství nebezpečných odpadů (pokud
z nich vyjmeme nebezpečné odpady ze stavebnictví) snižuje, množství
nebezpečného stavebního odpadu je odvislé od množství staveb a rekonstrukcí
objektů soukromých osob na území města.
|
|
Město má vytvořeny stabilní možnosti pro odevzdávání nebezpečných složek odpadu.
|
Systém sběru nebezpečných odpadů je zaveden a obsahuje jak sběrný dvůr tak mobilní svozy, což je ideální kombinací.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
V rámci městského úřadu je zřízena pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnost patří sledování nebo sběr (údaje od školníků a domovníků) a vyhodnocování spotřeby energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energií. Našim cílem je ve spolupráci s městem Litoměřice (v prosinci roku 2019 proběhla návštěva Ing. Klusáka v našem městě a došlo k ústní dohodě o další spolupráci) přistoupit k tomuto problému ještě sofistikovaněji a v roce 2020 podat projektovou žádost MPO do programu "EFEKT".
|
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci městského úřadu je zřízena pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnost patří sledování a vyhodnocování spotřeby energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energie. Našim cílem je ve spolupráci s městem Litoměřice (v prosinci roku 2019 proběhla návštěva Ing. Klusáka v našem městě a došlo k ústní dohodě o další spolupráci) přistoupit k tomuto problému ještě sofistikovaněji a v roce 2020 podat projektovou žádost MPO do programu "EFEKT".
Město realizovalo tyto aktivity:
V budovách v majetku města jsou zpracovány energetické audity budov a vyvěšeny průkazy energetické náročnosti budovy. Postupně město realizuje energeticky úsporná opatření spočívající v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění, rekonstrukce osvětlení apod. V městských budovách je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. Monitoringem energií došlo za poslední období k významnému zlepšení a úspoře.
Zrušení centrálního vytápění bytových domů ve vlastnictví města a jejich náhrada ekologickými lokálními topeništi, realizováno do roku 2010.
Rekonstrukce budovy Spořitelny - administrativní prostory části MěÚ, výměna všech oken a zateplení, realizace rok 2012, rozpočet 36 mil. Kč
Nová budova radnice - administrativní prostory části MěÚ, výměna oken a vstupních dveří, zateplení střechy, realizace 2014, rozpočet 1 mil. Kč
Kulturní centrum města JUPITER CLUB - kompletní rekonstrukce budovy, rozpočet 110 mil. Kč, realizováno v roce 2016. Historická budova radnice - administrativní prostory části MěÚ výměna všech oken ve třech podlažích na dvě etapy 2016 a 2018, rozpočet 4,5 mil. Kč.
Budova Hasičské zbrojnice - výměna oken a celkové zateplení budovy, rozpočet 12,5 mil. Kč, realizace v roce 2019
Na mateřských a základních školách a školských zařízeních je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. V rámci plánovaných oprav je vždy kladen důraz na snižování energetické náročnosti budov.
Základní škola Velké Meziříčí, Sokolovská 470/13 Na základní škole proběhla: - výměna oken, zateplení fasády a střechy na budově Sokolovská - zateplení fasády a výměna střechy - školní jídelna na ulici Poštovní
Základní škola Velké Meziříčí, Oslavická 1800/20 - zateplení budovy včetně výměny oken - výměna plynového kotle za kondenzační - v letošním roce bude provedena rekonstrukce osvětlení s náhradou původních žárovkových osvětlovacích těles za úspornější zářivková svítidla tak, aby se docílila předepsaná intenzita osvětlení s co nejmenší spotřebou elektrické energie
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055 - relativně nová škola z roku 2003 - zateplená okna, vytápění – odpovídá současným standardům bez nutnosti stavebních úprav - výměna klasických zářivek za LD zářivky v tělocvičně školy
Mateřská škola Velké Meziříčí (6 odloučených pracovišť v různých částech města) - zateplení jednotlivých pracovišť spolu s výměnou oken
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Lhotky 42 - rekonstrukce budov včetně výměny oken, - nové vytápění, výměna kotle včetně instalace termoregulačních ventilů a hlavic - monitoring sledování spotřeby elektřiny, vody, pevných paliv
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Mostiště 50 - MŠ Mostiště - zateplení budovy včetně výměny střechy + rekuperace - ZŠ Mostiště a MŠ Olší n. Oslavou - výměna oken
Zateplení MŠ + ZŠ přehled
objekt | zdroj | ukončení realizace | celkové výdaje (Kč) | výše dotace (Kč) | ZŠ Lhotky | OPŽP | 2010 | 1 944 640 | 1 454 486 | Školní jídelna, Poštovní ulice | OPŽP | 2014 | 2 371 188 | 1 228 050 | MŠ Čechova | OPŽP | 2014 | 4 429 398 | 2 918 520 | MŠ Sokolovská | OPŽP | 2014 | 4 593 958 | 2 831 400 | MŠ Nad Plovárnou | OPŽP | 2015 | 4 398 982 | 2 504 700 | MŠ Sportovní | OPŽP | 2015 | 4 806 269 | 2 853 180 | ZŠ Sokolovská | OPŽP | 2015 | 9 270 608 | 5 499 450 | MŠ Mostiště | OPŽP | 2017 | 3 086 550 | 990 888 | CELKEM | | | 34 901 593 | 20 280 674 |
Veřejné osvětlení. Máme proveden pasport veřejného osvětlení, proběhla optimalizace odběrných míst a data slouží jako podklad k postupné rekonstrukci VO ve městě. Tak jako i v jiných městech město musí zajišťovat službu osvětlení a ročně toto stojí nemalé finanční prostředky.
|
-
Ano
Od roku 2014 existuje pozice energetického manažera.
|
V roce 2014 byla zřízena funkce energetického manažera, který nejprve provedl audit všech odběrných míst, kontrolu nastavených sazeb. Je pravidelně sledován odběr energií, město vypisuje tendery na nákupy energií pro všechna odběrná místa. Na základě návrhů energetika jsou prováděna jednotlivá opatření vedoucí ke snižování spotřeby energií.
|
Je zřízena pozice energetického manažera, město usiluje o získání podpory v rámci projektu v programu EFEKT MPO.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
data jsou získávána: - pro řízený centralizovaný nákup energií pro město a jeho organizace - pro plánování rekonstrukcí a modernizací se současnou realizací energeticky úsporných opatření - pro vyhodnocování skutečného přínosu realizovaných energeticky úsporných opatření - pro optimalizaci energeticky hospodárného provozu budov a technických zařízení v majetku města (měsíční perioda) - pro hodnocení naplnění energetické politiky
|
-
-
-
-
Spotřeba zemního plynu ve Velkém Meziříčí:
rok 2019 = 96.187 MWh
rok 2018 = 96.825 MWh
rok 2017 = 96.978 MWh
rok 2016 = 94.807 MWh
rok 2015 = 91.465 MWh
-
0 KWh
Pouze lokální kotelny, tudíž spotřeba zemního plynu a uhlí, nikoliv CZT.
-
Ano
Spotřeba MěÚ
rok 2019: motorový
benzin = 6295 l motorová
nafta = 1548 l
rok 2018:
motorový benzin = 5434 l
motorová nafta = 2362 l
rok
2017:
motorový benzin = 8410 l
motorová nafta = 1547 l
-
2014 - 9%
2015 - 18%
2016 - 18%
2017 - 21%
2018 - 21%
2019 - 24%
-
|
Data jsou využívána pro další opatření vedoucí ke snižování spotřeby energie.
|
Získaná data o spotřebách energií a energetické náročnosti jsou zpracovávána, vyhodnocována a slouží pro další rozhodování, případně jako podklad pro centralizovaný nákup energií, apod.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí s ohledem na budoucí spotřebu energie. Při zpracování projektů na investiční akce se město řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo novostaveb jsou součástí projektu PENB. V rámci realizace projektu IPRM byla realizována řada opatření, která přispěla velkou měrou k ochraně životního prostředí a zlepšení kvality života obyvatel žijících v této lokalitě. Uvažovanými aktivitami došlo k realizaci projektových záměrů na objektech, které jsou v majetku města. Byly zatepleny obvodové pláště a střechy bytových domů. Investice do zateplení směřovaly k výraznému zlepšení tepelně technických vlastností bytových domů, k zamezení výskytu plísní s pozitivním dopadem na životní prostředí včetně zvýšení fyzické atraktivity zóny. Byly rekonstruovány a modernizovány společné prostory bytových domů. Rekonstrukcí a modernizací výtahů se zlepšila bezpečnost a spolehlivost, snížila se nákladnost provozu a údržby.
|
|
I když město nemá zpracován vnitřní předpis, jsou při investičních akcích dodržovány platné zákony a normy, které mají za cíl dosáhnout energetických úspor.
|
I přes neexistenci předpisů upravujících parametry investičních akcí jsou tyto akce posuzovány i z hlediska spotřeby energií.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba energie se na úrovni města Velkého Meziříčí sleduje u veškerého majetku se kterým nakládá město a nebo jeho městské organizace. Od roku 2014 se sleduje vyúčtování nákladů na vytápění, spotřebu el. energie, vodu a plyn. Získaná data od jednotlivých ZŠ a MŠ se evidují ročně. Porovnávají se roční spotřeby energií mezi jednotlivými ZŠ a MŠ, zejména u těch, kde bylo potřeba znát data pro připravované investiční akce. Spotřeba vody v budovách MěÚ (v m3)

K měsíční spotřebě energií. Otázkou je využití získaných údajů. Meziroční porovnání měsíčních údajů v objektech, kde je spotřeba energií zásadně ovlivňována klimatickými podmínkami, by totiž mohlo vést k nesprávným závěrům a následným opatřením.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Do budoucna je nezbytné pro lepší přehlednost, dostupnost, rychlost zpracování dat a dokumentů pořídíit energetický sw, ktrý by všechna energetická data a dokumenty evidoval centrálně, byl přístupný i pro organizace města, občany.
|
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci územního plánu a příslušných regulativů. Vzhledem k zákonu o zadávání veřejných zakázek je obtížné hodnotit původ stavebních hmot, jejich energetickou náročnost při výrobě, ani využívání recyklovatelných materiálů. Pozitivně je však třeba hodnotit zateplování objektů v majetku města, tzn. základních a mateřských škol, bytů v majetku města, apod.
|
Doporučuji zaměření nejen na použití recyklovaných stavebních materiálů, kde je s ohledem na zákon o veřejných zakázkách problém s doplňováním dalších kriterií. Cestou k principům udržitelného stavitelství může být také materiálové využití stavebních a demoličních odpadů přímo na lokalitě stavby ve formě zásypů, apod.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá schválený vnitřní regulační předpis, kterým by řešil problematiku udržitelnosti při vlastní investiční činnosti. V současnosti jsou preferovány principy udržitelného rozvoje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu.
|
-
Ne
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
-
Ne
V praxi velmi obtížně realizovatelné.
|
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
|
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledování na úrovni celého města je náročnější. Data je možné získat od distributorů (E.on, Inoggy, atd.).
|
|
Nebylo dosud stanoveno, nelze hodnotit. Překládáme spustit tuto aktivitu do zpracování dalšího auditu.
|
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout, protože alespoň částečné zateplení (výměna oken) bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Plocha, kde byla provedena energetická opatření z prostředků města nebo z jiných dotačních titulů nebyla dosud spočítána. Vyčíslit lze pouze úsporná opatření. (viz. 3.3.1) Tento přehled však nezahrnuje nájemní bytové domy a pronajímané nebytové prostory. V menších objektech se realizují většinou je dílčí energeticky úsporná opatření v rámci oprav a snížení spotřeby energie se nevyčísluje. V zadání se pouze stanová, že dotčená konstrukce musí po opravě splňovat doporučenou hodnotu součinitele prostupu tepla dle ČSN 73-0540-2 v platném znění.
|
|
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout. Úplné či částečné zateplení bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Stavební úpravy vedou k úsporám energií.
|
|