1B – Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5
Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Situace je uspokojivá. Poznámka:
Dne 23.6.2020 byl nový ÚP schválen na zasedání zastupitelstva města s platností a účinností od 1.7.2020. Územně plánovací dokumentace bude teprve v příštích dnech zkolektována a publikována na webových stránkách města jako nový strategický dokument.
|
|
1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město prosazuje při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón města. Územní plán důsledně vymezuje funkční plochy pro průmysl, služby, bydlení a zemědělskou výrobu. V územně analytických podkladech (ÚAP) jsou sledovány jednotlivé funkční plochy, záměry na změny v území, při každé aktualizaci ÚAP je zpracováván rozbor udržitelného rozvoje území a stanovovány problémy k řešení v ÚPD.
Umísťování nových staveb je povolováno
MÚ v souladu z ÚPD.
Stávající Územní plán Velké Meziříčí (dále jen ÚP VM) nabyl
účinnosti 7.10.2009, Změna č.1 ÚP VM nabyla účinnosti dne 2.10.2014. Po změně
nebyl zpracován právní stav z důvodů změny digitalizace některých
katastrálních území a nemožnosti provedení soutisku změn do platného ÚP VM.
Zadání nového ÚP VM bylo schváleno
zastupitelstvem města dne 28.6.2016. V pondělí 24.2.2020 proběhlo druhé veřejné projednání návrhu nového územního plánu.
Odkaz na ÚPD na webu města: https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/uzemni-planovani/uzemni-plany-ve-spravnimobvodu-orp-velke-mezirici
Současně
platný územní plán vč. změny č. 1 byl pořízen v souladu
s legislativou autorizovaných architektem, který stanovil koncepci územního rozvoje a mimo jiné vymezuje zastavěné
území, zastavitelné plochy, plochy přestavby, plochy pro veřejně prospěšné
stavby, plochy pro veřejně prospěšná opatření, plochy pro územní rezervy a
stanovuje podmínky využití těchto ploch.
Konkrétní
případy snížení dopravní zátěže:
připravovaný
jihovýchodní obchvat města – ve spolupráci s Krajem Vysočina ( propojení
D1 ve směru na Třebíč) přemístění
sběrného dvora z intravilánu města (v blízkosti autobusového nádraží)
do lokality Karlov na západním okraji města, snaha vymezit
v novém územním plánu koridor pro výstavbu zbývající části obchvatu města
ve směru od Jihlavy do Brna. Koridor by měl začínat u místní lokality Jestřábec
a napojit se na křižovatku u obce Oslavice (tam nyní vede silnice II/360, která
je součástí plánovaného jihovýchodního obchvatu města).
|
-
ANO
V rámci stávajícího územního plánu nejsou hodnoty potřebné pro výpočet indikátoru vyčísleny. Město připravuje nový územní plán a v návaznosti na něj budou vstupní údaje výpočtu vyčísleny. Prostým měřením je celkový obvod zastavěného území v roce 2018 11,2 km.
Rovněž tento indikátor a metodika jeho vyhodnocení bude propracována v připravovaném IPRM 2028. V současné době nám dosluhuje již
vousatý Územní plán dávno schválený, který neobsahuje spoustu údajů. Již tři
roky se intenzivně pracuje na novém ÚP, který by měl být v případě příznivých
podmínek schválen do konce roku 2019. Díky více než 130 námitkám či připomínkám, které se sešli v rámci veřejného projednávání v polovině roku 2019 a vzhledem k jejich vypořádání je předpoklad, že tento bude schválen do 1.7.2020. Ten již bude obsahovat všechny standardní
údaje.
|
Město se rozvíjí v souladu s územním plánem. Snaží se přednostně využívat zastavěné území města a snaží se minimalizovat zábory nezastavěného území města a snaží se minimalizovat zábory nezastavěného území okolních ZPF, okolní přírody a krajiny. V oblasti dopravy podporuje rozvoj cyklistiky. K expanzivnímu vývoji města došlo na počátku tisíciletí a to především výstavbou nové průmyslové zóny, která přivedla do města nové investory, kteří eliminovali výpadek v zaměstnanosti způsobený útlumem činnosti u tradičního zaměstnavatele společnosti Kablo. Na druhou stranu pro výstavbu nových obchodů a služeb (supermarkety a drobní podnikatelé) byly využívány lokality v zastavěném území města .
|
1.5.1. Bez připomínek, komentář k
indikátoru akceptován. Návrh ÚP je před opakovaným veřejným projednáním a dle
našeho názoru neúměrně rozšiřuje plochy bydlení vzhledem ke spíše stagnující až
klesající tendenci vývoje počtu obyvatel. Prosíme k výše uvedenému komentář.
|
1.5.2. Prosazuje město takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hledisek fungování města a jeho dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní zásadou urbanistické koncepce města zpracované v územním plánu při vytváření podmínek pro rozvoj území jsou požadavky na ochranu architektonických, urbanistických a přírodních hodnot území při navázání na dosavadní urbanistický a stavební vývoj jednotlivých katastrálních území.
Město se prostřednictvím územního plánu snaží docílit optimální hustoty zástavby, na jednotlivé rozvojové plochy bude zpracovávat územní studie, které navrhnou vhodnou skladbu budoucí zástavby.
Opět je nutné se
odkázat na připravovaný IPRM 2028, kde jedním z hlavních témat bude
vyhodnocení stávajícího využití území a návrh jejich využití. Předpokládáme, že
se oba dokumenty v zásadních věcech shodnou.
|
-
ANO
Data ze sčítání SLDB 2011: 2.063 obydlených domů 4.318 obydlených bytů
Jako vstupní hodnoty indikátorů město
použije data z nového ÚP a IPRM 2028.
Hodnoty indikátorů při aktualizaci
tohoto dokumentu budou vztahovány k těmto výchozím hodnotám.
Plánované počty z ÚP (schválen ZM 23.6.2020) - v plochách nově vymezených v ÚP je plánováno 392 bytových jednotek. Z nového IPRM data ještě nemáme k dispozici
-
ANO
Dostupnost veřejných prostranství a parků - 100 % Dostupnost služeb - 86,95 % Dostupnost veřejné infrastruktury v městské části je lepší, než v sedmi místních částech, které mají vesnický charakter území.
|
Město se prostřednictvím územního plánu snaží docílit optimální hustoty zástavby, na jednotlivé rozvojové plochy bude zpracovávat územní studie, které navrhnou vhodnou skladbu budoucí zástavby.
|
1.5.2.
Prosím doplnit indikátory 1.5.B, pokud je to možné. V návrhu ÚP je pouze 1
plocha cca 4 ha
v centru města navržena na zpracování územní studií a určitě by bylo
přínosnější i další, poměrně rozsáhlé plochy řešit podrobněji. Zábor chráněných
půd je i přes převážnou část území v nižších třídách ochrany, přesto na
výrobu a skladování je 11,1
ha ve II. tř. ochrany, 6,1 ha na bydlení v I.
a II. tř. ochrany. Prosíme k výše uvedenému komentář.
|
1.5.3 Má město jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Platný územní plán svou koncepcí vymezuje prověřené množství ploch pro rozvoj města i s ohledem na dlouhodobý rozvoj. Kvalita tohoto potenciálního rozvoje je podpořena regulativy vyplývajícími z ÚP - stanovení hlavního, přípustného a nepřípustného využití, požadavky na zpracování územních studií autorizovanými osobami a v neposlední řadě konzultace.
Přestože je snahou města přednostně využívat proluky v zastavěném území a zabývá se využitím současných brownfields, dochází k postupnému naplňování i rozvojových ploch, zejména s funkcí pro bydlení. V případě ploch s podmíněným zpracováním územní studie je při jejich naplňování postupováno v souladu s konkrétní studií.
|
-
ANO
Výměra zastavěného území ve Velkém Meziříčí je 605,5714 (v k. ú.
Velké Meziříčí). V platném územním plánu je navrženo jako zastavitelné území
165,0785 ha, v drtivé většině se jedná o půdy nižších bonitních tříd. Plocha
pro přestavbu je 15,033 ha.
V současné době se dokončují práce na novém ÚP, který by měl být platný od 1.7.2020.
Kompetentní pracovníci i vzhledem k aktuální situaci (koronavirus, snížené personální stavy) se intenzivně věnovali především tomu, aby byl ÚP schválen.
a) Nově navrhované zastavitelné plochy mimo stávající území - 28,6 ha : zastavěné území - 606 ha b)Nově navrhované zastavitelné plochy mimo stávající území - 28,6 ha : přestavbové plochy uvnitř zastavěného území - 5 ha
|
Město se maximálně snaží prosazovat diferenciaci využití území, aby vyhovovala fungování jejího spravovaného celku, zajistila dopravní obsluhu, dostupnost a prostupnost území, zdravé životní prostředí a celkově vhodné podmínky pro život obyvatel i návštěvníků.
|
1.5.3. Bez
připomínek, prosím doplnit hodnotu indikátoru z dostupných čísel.
|
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6
Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií.
|
Město projednává zásadní investiční záměry s veřejností. Rada města dále zřizuje Komisi pro regeneraci městské památkové zóny. Tato provádí aktualizaci programu regenerace a vyhodnocuje plnění programu. Připravuje návrhy akcí obnovy na následující rok. Projednává aktuální problematiku v Městské památkové zóně /možnost využití památkově chráněných objektů, řešení dopravy, nová výstavba, úprava veřejných prostor, zeleň, apod.
|
|
1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2016 město
vyhlásilo architektonickou soutěž s názvem „ Rekonstrukce náměstí a přilehlých
ulic“.
V zadání byla
podoba Náměstí a ulic Radnická, Vrchovecká, Komenského, Kostelní a U Bašty. Účastníci řešili povrchy
náměstí a ulic, návrh na budoucí dopravní obslužnost, na využití centra jako
místa pro společenské a kulturní akce a jako odpočinkové zóny.
Všechna data jsou uvedena v katalogu. https://www.velkemezirici.cz/online/katalog-soutez-namesti/#84 Ke konci února došlo ke kompletní obměně celé rady města a novým starostou města se stal Ing. arch. Kaminaras. Vzhledem k jeho zkušenostem i ze zahraničí (studium v Singapuru), a vzhledem k tomu, že není zatížen minulostí, se svým způsobem stal nejmenovaným městským architektem, neb celkový architektonický vzhled města a jeho budoucí architektonický rozvoj je jeho největší zájem a doména.
Město zadá zpracování územní studie na centrální smíšenou zónu (přestavbovou plochu) bývalé koželužny - Areál Svit. Předpokládaná realizace - 2020-2021.
|
-
ANO
Sekretářem v případě
této architektonické soutěže byl jmenován Ing. Petr Velička – autorizovaný
krajinářský architekt.
|
Město v minulosti ve spolupráci s ČKA vyhlásilo architektonickou soutěž s názvem „ Rekonstrukce náměstí a přilehlých ulic“.
|
1.6.1. Jaká
je zkušenost Města s Vámi uvedenou architektonickou soutěží? Proč nebyly
výsledky soutěže na náměstí Městem doposud využity? Realizovali by jste něco
jinak? Uvažujete s architektonickými (příp.urbanisticko-architektonickými)
soutěžemi také do budoucna?
|
1.6.2. Má město smluvně zajištěnou spolupráci se stálým městským architektem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Externí odborná pomoc ve věcech
urbanismu a architektury je zajišťována externími subjekty.
V této chvíli v rámci projektu „Tvorba strategických dokumentů, zvýšení kvality a
profesionalizace Městského úřadu Velké Meziříčí“ (projekt
je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu
prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost (80.
výzva,
registrační číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_080/0009963, prioritní osa OPZ: 4
Efektivní veřejná správa)) probíhá intenzivní spolupráce s paní Ing.
arch. Barborou Zemanovou Brossovou (https://www.cka.cz/cs/svet-architektury/seznam-architektu/ing-arch-zemanova-brossova-barbora
). Paní architektka má autorizaci na obor územní plánování a jako konzultant
nového integrovaného plánu rozvoje města (IPRM) koordinuje ostatní zpracovatele
jednotlivých prioritních os „Podnikání“, „Mobilita“, „Udržitelný rozvoj“,
Cestovní ruch“ a „Město pro život“.
Město bude řešit otázky ohledně architekta města v průběhu zpracování nového IPRM 2028.
|
-
ANO
Město využívá externí odbornou pomoc
v této oblasti formou autorského dozoru.
Velké Meziříčí je desetitisícové město. Neprobíhá zde žádný překotný rozvoj a město zahajuje výstavbu nového objektu ve vlastnictví města jednou za 5 let. Vámi uváděných nástrojů se dá samozřejmě využít i pro rekonstrukce drobnějšího charakteru, např. i třeba zateplení fasády. Bohužel u těchto drobnějších akcí Vámi výše zmiňovaných nástrojů nevyužíváme. V roce 2018 probíhala zásadní přestavba mostu přes řeku Balinku, kde tohoto institutu bylo využito. I na základě poptávky (např. i z veřejného projednání) veřejnosti město Velké Meziříčí zvažuje převod nové židovské synagogy z majetku židovské obce do majetku města a její revitalizaci. V rámci těchto aktivit město od začátku roku 2020 velmi úzce spolupracuje s FS, VUT Brno, doc. Šmídem na průzkumu kondice budovy a její úpravy pro budoucí využití.
Externí odborná pomoc ve věcech
urbanismu a architektury je zajišťována externími subjekty.
V této chvíli v rámci projektu „Tvorba strategických dokumentů, zvýšení kvality a
profesionalizace Městského úřadu Velké Meziříčí“ (projekt
je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu
prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost (80.
výzva,
registrační číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_080/0009963, prioritní osa OPZ: 4
Efektivní veřejná správa)) probíhá intenzivní spolupráce s paní Ing.
arch. Barborou Zemanovou Brossovou (https://www.cka.cz/cs/svet-architektury/seznam-architektu/ing-arch-zemanova-brossova-barbora
). Paní architektka má autorizaci na obor územní plánování a jako konzultant
nového integrovaného plánu rozvoje města (IPRM) koordinuje ostatní zpracovatele
jednotlivých prioritních os „Podnikání“, „Mobilita“, „Udržitelný rozvoj“,
Cestovní ruch“ a „Město pro život“.
|
Externí odborná pomoc ve věcech urbanismu a architektury je zajišťována externími subjekty na základě výběrových řízení.
|
1.6.2.
Město připravuje konzultační skupinu, která bude složena z více odborníků
a bude řešit strategii města včetně urbanismu. Mohlo by být také pro Město
řešení architekta externisty na částečný úvazek, jako architekta města?
Vzhledem k velikosti města, by mohlo jít o časově relativně nenáročnou činnost,
řešeny by byly koncepční záležitosti rozvoje. Druhou možností by mohlo být
širší zapojení zpracovatele územního plánu.
|
1.6.3. Uplatňuje město důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci realizace investičních projektů uplatňujeme zásadu, že autor projektu provádí autorský dozor až do dokončení stavby.V současné době nejsou schválené finance na realizaci projektu.
V případě, že projekt bude realizován, bude postupováno tak, jak je uvedeno v otázce.
|
-
ANO
Město využívá externí odbornou pomoc v této oblasti formou autorského dozoru.
|
Autoři projektových dokumentací provádí autorský dozor v průběhu realizace stavby.
|
1.6.3. V
případě, že projekt bude realizován, bude postupováno tak, jak je uvedeno v
otázce?
|
1.6.4. Uplatňuje obec při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v obci kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v rámci výběrových řízení hodnotí ekonomickou výhodnost, stanovuje kvalifikační požadavky na odbornost zpracovatelů dokumentace. Cena má v zadávání veřejných zakázek procentuální váhu cca 90 - 100%. Mezi další kvalitativní kritéria využívaná při zadávání veřejných zakázek patří např. záruka. Ve většině zakázek však soutěžíme na cenu, další parametry se snažíme vtělit do kvalifikačních kritérií. Město nemá stanovenou dumpingovou cenu projektu ve vnitřních dokumentech. Ve všech případech město postupuje dle zákona.
|
-
ANO
Oceněné návrhy
na úpravu náměstí v rámci záměru „Rekonstrukce náměstí a přilehlých ulic“ byly představeny jednotlivými autory
veřejnosti.
V oblasti projektů zaměřených na
revitalizaci zeleně město projednalo tyto
záměry:
revitalizace sídliště Nad gymnáziem regenerace zeleně ve Velkém Meziříčíregenerace zeleně v místní části
Olší nad Oslavou
|
Město v rámci výběrových řízení hodnotí ekonomickou výhodnost, stanovuje kvalifikační požadavky na odbornost zpracovatelů dokumentace.
|
1.6.4. V
zásadě bez připomínek. Město se snaží získávat více návrhů od autorizovaných
architektů formou soutěží nebo vyzvaných soutěží.
|
1.6.5. Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město zapojuje své obyvatele do procesu přípravy významných investičních
záměrů. Prostřednictvím průzkumů jsou zjišťovány jejich názory a požadavky pro
řešenou oblast, které jsou zapracovány do zadání pro přípravu studie řešení.
Oceněné návrhy na úpravu náměstí v rámci záměru „Rekonstrukce náměstí
a přilehlých ulic“ byly představeny
jednotlivými autory veřejnosti.
V oblasti projektů zaměřených na revitalizaci zeleně město projednalo
tyto záměry:
|
-
ANO
Oceněné návrhy
na úpravu náměstí v rámci záměru „Rekonstrukce náměstí a přilehlých ulic“ byly představeny jednotlivými autory
veřejnosti.V oblasti projektů zaměřených na
revitalizaci zeleně město projednalo tyto
záměry:
revitalizace sídliště Nad gymnáziem regenerace zeleně ve Velkém Meziříčíregenerace zeleně v místní části
Olší nad Oslavou.
|
Obyvatelé města jsou zapojováni do dílčích etap přípravy projektů různými participačními technikami.
|
|
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7
Regenerace a znovu využití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Nabídky pozemků či prostor jsou omezené. Postupně jsou obnovovány nevyužívané objekty, město investovalo do demolice nevyužívaných objektů (Domov důchodců) a území bylo přeměněno na veřejnou zeleň.
|
|
1.7.1. Došlo k regeneraci a znovu využití existujících brownfields v zastavěném území města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano.
Na území města se
nacházejí areály typu brownfields, které vznikly zánikem či útlumem průmyslové
výroby či služeb.
Větší polovina závodu
Kablo Velké Meziříčí jež byla typickým brownfieldem byla rekultivována a
vzniklo zde nákupní centrum, soukromé zdravotní středisko a centrum některých
služeb.
V současné době se dokončuje Relaxační centrum v areálu brownfields bývalé firmy „Agromotor“ Aktualizace: Relaxační centrum je dokončeno. V areálu vzniklo
nákupní centrum a prodejna náhradních dílů.
Město zvažuje využití brownfields bývalé firmy „Svit“ přímo v centru
města. Tento záměr označila i veřejnost v rámci veřejného fóra „Zdravé
město Velké Meziříčí“ 20.5.2019.
|
-
ANO
Aktualizace brownfields ve městě
bude zpracována v IPRM 2020 - 2028. Město Velké Meziříčí je desetitisícové město (venkovského charakteru) a nedisponuje velkým množstvím brownfields. Z toho důvodu nejsou ani popsány v žádném koncepčním dokumentu (jsou známy). Připravovaný dokumentu IPRM na léta 2020 - 2028 však bude obsahovat detailní popis brownfields, nevyužitých ploch a případně využívaných objektů v horším technickém stavu, kde by bylo vhodné změnit způsob využívání a objekt rekonstruovat.
-
ANO
Aktuální počet = 3 ( areál SVIT, Agromotor, Kablo). Pro areál Kablo se z větší části již našlo nové využití. Pro Agromotor v současné době probíhá projekční práce a výstavba - obchod, služby, welness centrum. Co se týče areálu SVIT město aktivně hledá využití. Tento záměr označila i veřejnost v rámci veřejného fóra v květnu 2019 jako jeden z palčivých problémů města.
Rozvojové plochy typu brownfields ve městě tvoří asi 6 ha. Některé z nich již našly nové využití. Intravilán ve městě 606 ha. Katastr města 1484 ha
|
Nemovitosti, které byly v minulosti označovány za brownfield, jsou postupně obnovovány, popř. dochází k jejich demolici a novému využití území.
|
1.7.1. Je
možné doplnit informace k dotazům ze sloupku hodnocení oponenta? Prosím doplnit
indikátor 1.7.B.
|
1.7.2. Udržuje si obec průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území města, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby obce nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
ANO, pracuje se s nimi, hledají se vhodné dotační tituly a investoři.
Město Velké Meziříčí je desetitisícové město (venkovského charakteru) a nedisponuje velkým množstvím brownfields. Z toho důvodu nejsou ani popsány v žádném koncepčním dokumentu (jsou známy). Připravovaný dokumentu IPRM na léta 2020 - 2028 však bude obsahovat detailní popis brownfields, nevyužitých ploch a případně využívaných objektů v horším technickém stavu, kde by bylo vhodné změnit způsob využívání a objekt rekonstruovat. Rozvojové plochy typu brownfields (3) ve městě tvoří asi 6 ha. Některé z nich již našly nové využití.
Na odboru výstavby a
reg. rozvoje pravidelně aktualizují tabulku, kterou na vyžádání předáváme
agentuře pro podporu podnikání a investic (CzechInvest).
|
-
ANO
Rozvojové plochy typu brownfields ve městě tvoří asi 6 ha. Některé z nich již našly nové využití.
Plocha
pro přestavbu je 15,033 ha – schváleno ZM 23.6.2020
|
Byla realizována řada projektů, díky kterým došlo k využití dříve opuštěných objektů.
|
1.7.2.
Prosím doplnit indikátor 1.7.C, pokud je to možné, příp.komentář. Návrh ÚP řeší
vybrané plochy brownfields k přestavbě, ale výrazně je nepreferuje.
|
1.7.3. Nabízí obec investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad je vstřícný vůči investorům. Součinnost věcně příslušných odborů je řešena individuálně.
Vždy se jedná o individuální žádosti s konkrétním řešením. Jedná se v našem případě o jednotky (napojení na technickou či dopravní infrastrukturu, pomoc s majetkoprávními otázkami).
V rámci rekultivace
poloviny závodu Kablo
Velké Meziříčí jež byla typickým brownfieldem zde vzniklo nákupní centrum,
soukromé zdravotní středisko a centrum některých služeb. Město v rámci spolupráce
se soukromými investory provedlo rekonstrukci příjezdové komunikace a spolupracovalo
při napojení ostatních sítí (kanalizace, vodovod, splašková kanalizace, apod.).
Dále v rámci rekultivace v areálu brownfields bývalé
firmy „Agromotor“, kde se nyní dokončuje Relaxační centrum, připravilo město
kompletní rekonstrukci ulice Pod Strání, která je hlavní páteřní komunikací při
vstupu nejen do brownfields bývalé firmy
„Agromotor“, ale i do brownfields v bývalém areálu SVITu (lokalita v těsné
blízkosti náměstí). V rámci rekonstrukce, která probíhá v roce 2020,
dojde nejen k výměně povrchu komunikace, ale i k rekonstrukci všech
sítí (kanalizace, vodovod, dešťová kanalizace, plyn, elektřina, apod.)
|
|
V případě zájmu investora, město poskytne součinnost.
|
|
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8
Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Je zjišťována řádná správa a údržba objektů občanské vybavenosti, bytového fondu, veřejných prostranství a technické infrastruktury.
|
|
1.8.1. Provádí obec regeneraci domů a bytů ve vlastnictví města, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město realizovalo tyto aktivity:
Postupně město realizuje energeticky úsporná opatření spočívající
v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění, rekonstrukce
osvětlení apod. V městských budovách je pravidelně monitorována
spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu
energií. Monitoringem energií došlo za poslední období k významnému
zlepšení a úspoře.
Zrušení centrálního vytápění bytových domů ve vlastnictví města a jejich náhrada ekologickými
lokálními topeništi, realizováno do roku 2010.
Rekonstrukce budovy Spořitelny
- administrativní prostory části MěÚ, výměna všech oken a zateplení, realizace
rok 2012, rozpočet 36 mil. Kč
Nová budova radnice
- administrativní prostory části MěÚ,
výměna oken a vstupních dveří, zateplení střechy, realizace 2014, rozpočet 1
mil. Kč
Kulturní centrum města JUPITER CLUB
- kompletní rekonstrukce budovy, rozpočet
110 mil. Kč, realizováno v roce 2016.
Historická budova radnice
- administrativní prostory části MěÚ
výměna všech oken ve třech podlažích na dvě etapy 2016 a 2018, rozpočet 4,5
mil. Kč.
Budova Hasičské zbrojnice
- výměna oken a celkové zateplení budovy,
rozpočet 12,5 mil. Kč, realizace v roce 2019
Na mateřských a základních školách a školských zařízeních je pravidelně
monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která
snižují spotřebu energií. V rámci plánovaných oprav je vždy kladen důraz na
snižování energetické náročnosti budov.
Základní škola Velké Meziříčí, Sokolovská 470/13
Na základní škole proběhla:
- výměna oken, zateplení fasády a střechy
na budově Sokolovská
- zateplení fasády a výměna střechy -
školní jídelna na ulici Poštovní
Základní škola Velké Meziříčí, Oslavická 1800/20
- zateplení budovy včetně výměny oken
- výměna plynového kotle za kondenzační
- v letošním roce bude provedena
rekonstrukce osvětlení s náhradou původních žárovkových osvětlovacích
těles za úspornější zářivková svítidla tak, aby se docílila předepsaná
intenzita osvětlení s co nejmenší spotřebou elektrické energie
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055
- relativně nová škola z roku 2003
- zateplená okna, vytápění – odpovídá
současným standardům bez nutnosti stavebních úprav
- výměna klasických zářivek za LD zářivky
v tělocvičně školy
Mateřská škola Velké Meziříčí (6 odloučených pracovišť v různých částech
města)
- zateplení jednotlivých pracovišť spolu
s výměnou oken
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Lhotky 42
- rekonstrukce budov včetně výměny oken,
- nové vytápění, výměna kotle včetně
instalace termoregulačních ventilů a hlavic
- monitoring sledování spotřeby elektřiny,
vody, pevných paliv
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Mostiště 50
- MŠ Mostiště - zateplení
budovy včetně výměny střechy + rekuperace
- ZŠ Mostiště a MŠ Olší n. Oslavou
- výměna oken
Zateplení MŠ + ZŠ přehled
objekt
|
zdroj
|
ukončení realizace
|
celkové výdaje (Kč)
|
výše dotace (Kč)
|
ZŠ Lhotky
|
OPŽP
|
2010
|
1 944 640
|
1 454 486
|
Školní jídelna, Poštovní ulice
|
OPŽP
|
2014
|
2 371 188
|
1 228 050
|
MŠ Čechova
|
OPŽP
|
2014
|
4 429 398
|
2 918 520
|
MŠ Sokolovská
|
OPŽP
|
2014
|
4 593 958
|
2 831 400
|
MŠ Nad Plovárnou
|
OPŽP
|
2015
|
4 398 982
|
2 504 700
|
MŠ Sportovní
|
OPŽP
|
2015
|
4 806 269
|
2 853 180
|
ZŠ Sokolovská
|
OPŽP
|
2015
|
9 270 608
|
5 499 450
|
MŠ Mostiště
|
OPŽP
|
2017
|
3 086 550
|
990 888
|
CELKEM
|
|
|
34 901 593
|
20 280 674
|
Město Velké Meziříčí průběžně provádí
regeneraci domů a bytů, jejichž je vlastníkem. Ve vlastnictví města je
k dnešnímu dni (duben 2019) 496 bytů. Průběžně jsou rekonstruovány
koupelny, měněny povrchové krytiny a prováděny výměny vybavení, zejména
kuchyňských linek, bojlerů a zdrojů vytápění. Pokud jde o nebytový fond města,
který je využíván ke komerčnímu pronájmu, jsou prováděny zejména opravy
vnějšího pláště, popř. prostor, které jsou společné více nájemcům. Nepíši o
školách, KD a ost. budovách, které nemáme na SMB na starosti.
V posledních 5 letech byly provedeny
následující opravy budov většího rozsahu:
2014
-
BD Sokolovská 1589, 1590, Kostelní 1900, Mírová 1886,
1887, 1888, Pionýrská 1873, 1874, 2011 - Vymalování společných prostor – 140
tis. Kč
-
Nebytové prostory Náměstí 79 - Vymalování společných
prostor - 45 tis. Kč
-
BD Karlov 708 - Oprava tarasu - 57 tis. Kč
-
BD Karlov 708 - Oprava regulace plyn. topení - 60 tis.
Kč
-
BD Čermákova 1926, 1927 - Výměna oken - 1.253 tis. Kč
-
BD Čermákova 1926, 1927 - Oprava balkonů - 25 tis. Kč
-
DDM Komenského - Demolice skladu - 235 tis. Kč
-
DPS Zd. Vorlové 2001 - Požární hlásiče - 33 tis. Kč
-
ZUŠ Poříčí - Výměna plotu a oprava tarasu – 309 tis.
Kč
-
ZUŠ Poříčí - Demolice staré kuchyně - 217 tis. Kč
-
BD Karlov 1001 - Oprava střechy – 662 tis. Kč
2015
-
ZUŠ Poříčí - Vybudování parkoviště za budovou – 513
tis. Kč
-
Nebytové prostory Ostrůvek 288 - Výměna oken - 960
tis. Kč
-
Nebytové prostory Ostrůvek 288 – Stavební úpravy,
fasáda - 707 tis. Kč
-
BD Bezděkov 1754, V Jirchářích 313, Poštovní 551,
Karlov 1001, Karlov 708, Karlov 436 - Vymalování společných prostor - 102 tis.
Kč
2016
-
BD Bezručova 1520, 1643 - Oprava balkonů a lodžií –
2.793 tis. Kč
-
BD Nad Sv. Josefem 1719, 1720, 1735, Nad Sv. Josefem
238, Náměstí 24, Strmá 1050 - Vymalování společných prostor - 127 tis. Kč
-
BD Bezručova 1520, 1543, Čermákova 2009, 2012, 2039,
2040, 2064, 2065, 2066, DPS Zdenky Vorlové 2001 – Osazení nouzových svítidel -
212 tis. Kč
-
DDM Komenského 10 – Oprava vodovodní přípojky - 30
tis. Kč
-
DPS Zd. Vorlové 2001 - Výměna oken a vch. dveří -
společné prostory, oprava exteriérových obkladů - 483 tis. Kč
-
ZUŠ Poříčí 807 – Stavební úpravy oplocení - 544 tis.
Kč
-
BD Karlov 708 - Oprava balkonů - 247 tis. Kč
-
Náměstí 79 - Oprava zdi podél venkovní zahrádky - 33
tis. Kč
2017
-
Nebytové prostory Náměstí 79 – Oprava vzduchotechniky
- 147 tis. Kč
-
Nebytové prostory Náměstí 79 – Natření oken - 33 tis.
Kč
-
BD Sokolovká 1589 a 1590 - Výměna bojleru, související
opravy v kotelně - 71 tis. Kč
-
BD Mírová 1886, 1887, 1888 - Zateplení části fasády -
92 tis. Kč
-
BD Čermákova 2012, 2039, 2040, 2064, 2065, 2066,
Novosady 1124 - Vymalování společných prostor - 179 tis. Kč
-
DPS Zd. Vorlové 2001 - Výměna oken, balkonových a
vchodových dveří - 722 tis. Kč
-
DPS Zd. Vorlové 2001 – Rekonstrukce kotelny – 1.062
tis. Kč
-
ZUŠ Poříčí 807 - Předláždění vjezdu - 276 tis. Kč
-
ZUŠ Poříčí 807 - Rekonstrukce zámkového systému - 57
tis. Kč
-
BD V Jirchářích 313 - Výměna vchodových dveří do bytů
- 27 tis. Kč
-
Nebytové prostory Nábřežní 701 – Demolice objektu
2018
-
BD Kostelní 1900 - Výměna kotlů a regulace - 389 tis.
Kč
-
BD Kostelní 1900 - Výměna vchodových dveří - 94 tis.
Kč
-
BD Kostelní 1900 - Výměna střešních oken - 143 tis. Kč
-
DPS Zd. Vorlové 2001 - Výměna oken a dveří v suterénu
- 147 tis. Kč
-
BD Čermákova 1926, 1927 - Vymalování společných
prostor - 65 tis. Kč
-
BD Bezručova 1520, 1543 - Zateplení vchodů do domu -
12 tis. Kč
-
BD V Jirchářích 313 - Výměna oken a dveří - 328 tis.
Kč
-
BD Uhřínovská 540 - Výměna oken a dveří - 390 tis. Kč
2019
- Areál zdraví, Sportovní 7 – oprava
elektroinstalace - 240 tis. Kč
- Areál zdraví, Sportovní 7 – oprava tarasu a
oplocení – 227 tis. Kč
- Obecník, Náměstí 79 – instalace klimatizace –
211 tis. Kč
- BD Čermákova 2064, 2065, 2066 – montáž sněholamů
a protisněhových háků – 349 tis. Kč
- ZUŠ Poříčí 807 – výměna vstupní stěny – 230 tis.
Kč
Doplnění:
Snižování energetické náročnosti objektů je při rekonstrukci jedním z nejdůležitějších hledisek. V minulosti se přistupovatlo k regeneraci objektů od nejhoršího stavu (nejstarší budovy) postupně budovám "v lepším stavu". I z logiky věci vyplývá že energetická náročnost budov je nejvyšší v nejstarších budovách. Využití v místě dostupných obnovitelných zdrojů energie se v případě projektu nové výstavby (rekonstrukce zimního stadionu, případně do budoucna výstavba plaveckého areálu).
|
-
ANO
Ročně je regenerováno cca 5 - 10 % celkového vlastnictví města.
|
Po dobu životnosti zajišťujeme řádnou údržbu, opravy a modernizace stávajícího bytového fondu a občanské vybavenosti v majetku města. Provádíme řádnou údržbu, opravy a modernizace komunikací a inženýrských sítí, které jsou v majetku města po celou dobu jejich životnosti. K obnově využíváme jak prostředky z vlastního rozpočtu, tak externí dotace. Obnova infrastruktury je prováděna ve spolupráci s veřejností.
|
1.8.1. Z
popisu je zřejmé, že Město sleduje také při regeneraci domů a bytů ve
vlastnictví kriterium snížení energetické náročnosti objektů. Sleduje také
využití v místě dostupných obnovitelných
zdrojů energie? Sleduje se také při regeneraci ekologické nakládání s dešťovými
vodami v místě stavby?
|
1.8.2. Provádí obec systematickou obnovu technického vybavení města a inž. sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město koordinuje
obnovu technického vybavení a inženýrských sítí s vlastníky technické
infrastruktury (dále TI).
Každoročně
probíhají ve spolupráci s vlastníky TI koordinační schůzky, kde se plánuje
společný postup (ev. výběrová řízení) opravy, rekonstrukce a nová TI
v souladu s rozvojovými projekty města.
Přehled aktuálních
a připravovaných projektů:
2019 - 2020 – rekonstrukce sítí v areálu
na ul. Třebíčská ( bývalý areál Technických služeb) 2020 - rekonstrukce sítí na ulicích Záviškova a K Novému světu 2021 – rekonstrukce sítí na ulici Ve
Vilách.
|
-
ANO
Tento indikátor město nevyhodnocuje.
Město průběžně
komunikuje a spolupracuje se všemi orgány a společnostmi, které mají správu komunikací a IT na starosti.
Tu část, kterou
nespravují výše uvedené orgány a společnosti, město spravuje prostřednictvím
Technických služeb Velké Meziříčí s.r.o. (místní komunikace, některé veřejně
přístupné účelové komunikace a veřejné osvětlení) nebo odborů.
Odkaz
na web stránky: http://tsvelmez.cz/.
|
Město přistupuje aktivně k systematické obnově technického vybavení a techn. infrastruktury, využívá k tomu jak prostředky z vlastního rozpočtu, tak externí dotace. Obnova infrastruktury je prováděna ve spolupráci s občany.
|
1.8.2.
Prosím doplnit indikátor 1.8.B, pokud je to možné.
|
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9
Připravenost na důsledky globálních změn klimatu
|
Jsou připravována opatření ke snížení očekávaných dopadů souvisejících s klimatickou změnou.
|
|
1.9.1. Má obec/město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má vypracovaný digitální povodňový plán a je nositelem
společného projektu ochrany před povodněmi, do kterého je zapojeno 7 partnerských
obcí a všechny naše místní části. Jeho součástí bylo vybudování systému
srážkoměrných stanic a hladinoměrné sítě pro monitorování situace ve správním
obvodu. - Projekt IROP. https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/krizove-rizeni/10461-povodnovy-plan
Ve Velkém Meziříčí a jeho místních částech a dále v Balinách,
Borech, Černé, Křižanově, Meziříčku, Měříně, Stránecké Zhoři a Uhřínově jsou
monitorovací, hlásné a varovné systémy, které jsou včetně digitálních
povodňových plánů pro ORP Velké Meziříčí a shora uvedené obce součástí společně
realizovaného projektu, jenž byl spolufinancován z národních zdrojů
a prostředků Evropské unie.
V obcích Černá,
Meziříčko, Stránecká Zhoř, Bory, Křižanov a místních částech Lhotky, Olší nad
Oslavou a Svařenov jsou umístěny srážkoměrné stanice. Na vybraných vodních
tocích v Měříně, Stránecké Zhoři a Křižanově jsou instalována hladinoměrná
čidla, ve Frankově Zhořci pak vodočetné latě.
Pro varování a vyrozumění obyvatelstva při krizových
událostech byl v rámci digitálního povodňového plánu nově v roce 2014
zrealizován systém bezdrátového rozhlasového vysílání.
|
-
Ano
Město má vybudovánu stavbu s funkcí
protipovodňové ochrany na řece Oslavě a Balince, která chrání území před tzv.
stoletou vodou.
|
Město Velké Meziříčí má zpracovaný protipovodňový plán, který se pravidelně aktualizuje.
|
1.9.1. Jsou
řešena protipovodňová opatření formou přírodě blízká nebo pouze technicky?
Balinka i Oslava jsou z hlediska
přírodního potenciálu významné i návrhu ÚP (biokoridory) a v některých
plochách se zastavitelná území dotýkají blízkosti těchto vodních toků.
|
1.9.2. Má obec /město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U všech novostaveb je v rámci projektové přípravy a následného povolování kladen důraz na eliminaci přímého odvádění dešťových vod do kanalizací a realizaci technických opatření, která umožňují zasakování srážkových vod co nejblíže místu jejich prvotního výskytu.
V rámci zpracování projektové žádosti IROP - Plánování a příprava možných opatření v oblasti nedostatku srážek a s tím souvisejících problémů město zpracovalo Studii proveditelnosti. Tato byla schválena radou města.
Pro systém
krizového zásobování vodou se realizuje pořízení cisterny pro nouzové
zásobování.
Plánování a
příprava možných opatření v oblasti nedostatku srážek a s tím
souvisejících problémů je ve fázi vyhodnocování konkrétních možností
v území.
Město Velké Meziříčí se touto problematikou aktuálně zabývá i v souvislosti s nově připravovanou legislativou v této souvislosti. Plán opatření proti suchu nemá, dílčí opatření jsou v 1. krizovém plánu města 2. ve Studii proveditelnosti - Plán a příprava možných opatření v oblasti nedostatku srážek a s tím související problémy města v rámci zpracovávání projektové žádosti IROP Dokumentace je součástí krizových plánů a vzhledem k citlivosti údajů jsou tyto neveřejné.
|
-
ANO
Město se zabývá touto problematikou ve spolupráci s dotčenými subjekty.
Při rekonstrukcích stávající kanalizace, nebo při budování kanalizace nové,
je důsledně dbáno na to aby byla budována oddílná kanalizace a dešťové vody
nebyly odváděny splaškovou kanalizací na ČOV. V nových lokalitách pro bytovou
výstavbu na území města – Hliniště, jsou budovány retenční nádrže na srážkovou
vodou, které mají bezpečnostní přepad do dešťové kanalizace, u bytových domů ve
stejné lokalitě jsou vybudovány dešťové zdrže. U nově budovaných jednotlivých
nemovitostí je srážková voda likvidována na pozemcích investorů v souladu
s platnou legislativou, buď zasakováním, nebo jejich jímáním a využitím
pro zálivku, zajišťováno v rámci vyjadřovací činnosti.
Dle údajů z GIS
je v současnosti odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace ze 643 ha (10,72
%) zastavěného území města. Ve zbylé části zastavěného území je na části ploch
(zejména u rodinných domů) dešťová voda zasakována, jímána a používána na
závlahy.
|
Město se zabývá touto problematikou (ve spolupráci s dotčenými subjekty).
|
|