9 – Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1
Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na prevenci a zmírňování chudoby se město zaměřuje v různých oblastech, zejména Oblast školství - projekty obědy do škol pro děti, jejichž rodiče pobírají dávky HN, školní psychologové ve všech ZŠ, program na podporu výuky anglického jazyka ve všech ZŠ, apod. - blíže oblast vzdělávání. Oblast sociální - podpora registrovaných soc. služeb zaměřujících se na prevenci, rodinná politika a podpora rodin, dětí a seniorů, komunitní plánování a naplňování jednotlivých opatření střednědobého plánu. Oblast volného času - podpora NO zaměřených na trávení volného času dětí, rodin, seniorů apod.
|
Prosím o doplnění celkového hodnocení oblasti a sebehodnocení municipality.
|
9.1.1 Vytváří obec ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rozpočtu Města Hodonína je každoročně uvedena položka -
fond lidské solidarity, která je určena pro případy náhlé finanční pomoci
obětem neštěstí ve výši 100.000,-Kč. Tato částka je dlouhodobě stejná (tj. již cca 10 let
je každoročně vyčleněno 100.000,,- Kč). Do dalších let počítáme se stejnou
výší. V rozpočtu odboru sociálních věcí a
školství je vyčleněna každoročně částka 15.000,-Kč na náklady spojené se
sociální pomocí pro osoby v tíživé sociální situaci. Jedná se o pomoc pro
osoby, se kterými sociální odbor spolupracuje v rámci sociální práce. I tato částka je každoročně stejná a to z důvodu,
že postačuje na pokrytí potřeb. Nikdy nedošlo k jejímu celému vyčerpání.
V případě potřeby by byla navýšena. Město
Hodonín podporuje také registrované sociální služby, které pracují s klienty v
krizových situacích, včetně zajištění ubytování, ošacení, stravy, apod. Jsou
tedy velkou mírou nápomocni městu a zejména jeho občanům v případě nenadálých
událostí.
Od 1.3.2016 na dobu
neurčitou, je realizována veřejná sbírka s účelem shromáždění finančních
prostředků finanční a materiální pomoc sociálně slabším rodinám s dětmi a
rodinám, které se ocitly v těžké životní situaci, pořízení kompenzačních,
rehabilitačních a jiných pomůcek, které podporují integraci zdravotně
postižených osob do běžného života. V roce 2019 se vybrala částka
143.500,-Kč pro chlapečka, který mohl absolvovat delfíní terapii a
rehabilitační cvičení.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
alokované prostředky se v průběhu 5 let nezměnily, k navýšení vedení města může přistoupit v případě nutné potřeby.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o zhodnocení výše alokovaných prostředků, ev. nástin jejich vývoje (zda se jejich výše v posledních např. 5-ti letech nějak mění a na základě jakých vlivů). Poslední odstavec doporučuji zařadit k otázce sociální inkluze.
|
9.1.2 Má obec v rámci jí spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (občanské sdružení, NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín nemá bytovou
rezervu, má však k dispozici byty, které spravuje. Jedná se o běžné nájemní byty, sociální byty, byty zvláštního určení v Domě s pečovatelskou službou (DPS), startovací byty, byty v Komunitním domě seniorů a družstevní byty. Hodnocení poptávky a nabídky jednotlivých typů bydlení: Běžné nájemní bydlení - Městu chybí zejména byty 2kk a větší, které jsou vhodné pro
početnější rodiny. Primárně je třeba se zamyslet nad tím, komu má město poskytovat
bydlení /soc. slabým, mladým rodinám, ekonomicky aktivním nebo lidem v
důchodovém věku. Poptávka po tomto typu bydlení převyšuje nabídku. Na 1 volný byt se běžně hlásí až 40 osob. Sociální bydlení - Chybí zejména byty 2+kk a větší, které jsou
vhodné pro početnější rodiny, stávající velikost sociálních bytů je 1+0 nebo 1+1. Nedostatek větších bytů ve vlastnictví města
lze řešit novou výstavbou bytových domů nebo přestavbou stávajících bytů, kdy
např. z dvou menších bytů vznikne jeden větší byt. Poptávka opět převyšuje nabídku. DPS - K datu 31.12.2019 bylo evidováno celkem 177 žádostí o byt. Zájem o přidělení
bytu ihned má pouze 38 žadatelů, 95 žadatelů má zájem o přidělení bytu později,
22 žadatelů nesplňuje podmínku trvalého pobytu a 22 žadatelů nesplňuje jinou
podmínku (např. nereagovali na výzvu k aktualizaci žádosti). Z těchto
38 žadatelů je dle důkladné analýzy vhodné přidělení bytu pouze 18 žadatelům
(např. z důvodu vlastnictví nemovitosti, příp. již v městském bytě
bydlí). KODUS - K 31.12.2019 je podáno celkem 37 žádostí.
Z toho má 13 žadatelů zájem o přidělení bytu ihned a 24 žadatelů později,
podmínky splňuje 11 žadatelů. Za období od 1.5.2019 do 31.12.2019 bylo podáno 9
nových žádostí. Žádosti o přidělení
sociálního bytu, bytu v DPS a v komunitním domě seniorů jsou
evidovány na odboru sociálních věcí a školství, kde jsou následně předkládány
na jednání komise sociální, která doporučuje konkrétní žádosti radě města k
přidělení. Město Hodonín má zpracovanou Koncepci bytové politiky města Hodonína
a probíhá aktualizace této koncepce. Zásady pro přidělování sociálních bytů a
bytů zvláštního určení v DPS, Zásady pro přidělování podporovaných bytů v
Komunitním domě seniorů a zásady pronajímání městských bytů jsou zveřejněny na
internetových stránkách. Součástí aktualizace koncepce je také opatření pod názvem Optimalizace a podpora bydlení pro podporované cílové skupiny, kdy cílem tohoto opatření, je jasně definovat
cílové skupiny, pro které budou městské byty určeny z řad sociálně
znevýhodněných, potřebných, seniorů, zdravotně postižených, mladých rodin. Těmto osobám je třeba zajistit sociální a dostupné bydlení, a to zejména dle
zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, tzn. vytváření podmínek pro rozvoj sociální
péče a uspokojování potřeb jejich občanů. Město Hodonín se rozhodlo tyto potřeby svých občanů naplňovat, kdy prvním
krokem je zpracování Koncepce bytové politiky města a realizace jednotlivých
opatření, která povedou právě k zajištění dostatečného počtu bytů pro
podporované cílové skupiny. http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1096498 http://www.hodonin.eu/zasady-pro-pridelovani-socialnich-bytu-a-bytu-se-zvlastnim-urcenim-dps/d-1091413/p1=84187 http://www.hodonin.eu/zasady-pro-pridelovani-bytu-v-komunitnim-dome-senioru/d-1088402/p1=84187
http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1099999 
|
-
Ano
Město Hodonín velmi úzce
spolupracuje s poskytovateli sociálních služeb - azylový dům pro muže, chráněné
bydlení (Psychocentrum Domeček), azylový dům pro matky s dětmi v tísni
(Oblastní charita Hodonín) a s majiteli soukromých ubytoven se schváleným
provozním řádem, reaguje na potřeby svých občanů. Akutní případy a zajištění
ubytování potřebných občanů řeší odbor sociálních věcí a školství
prostřednictvím sociální práce ve spolupráci s poskytovateli sociálních služeb
a majiteli ubytoven, příp. noclehárnou Oblastní charity Hodonín. Všechny tyto
služby jsou městem finančně podporovány.
V případě katastrof jsou všichni pracovníci
sociálního odboru také členy odborné skupiny evakuace, mají připraveny
spolupracující organizace, které v případě krizové situace jsou schopny a
ochotny poskytnout prostory pro ubytování většího počtu osob.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím doplnit o přesné údaje počtu a vyhodnocení poptávky a nabídky u jednotlivých typů podporovaného či sociálního bydlení. V souvislosti s tím je dobré zmínit aktuální strategii města v oblasti podporovaného a sociálního bydlení. K tabulce dotací reg. služeb s ohledem na vývoj podpory v uplynulých letech je významné doplnit komentář počtu uživatelů a vývoje služby za dané období, ev. soulad s koncepcí města.
|
9.1.3 Došlo k vývoji/změně v počtu sociálně potřebných domácností v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2013 lze říci, že z pohledu Úřadu práce Hodonín
počet potřebných osob - domácností klesá. Důkazem je snížení počtu vyplácených
dávek hmotné nouze Úřadem práce Hodonín. Důležitým faktorem snížení počtu je
také důsledná kontrola, zda nedochází ke zneužívání dávek. I z těchto důvodů
jsou často dávky hmotné nouze odejímány. Nicméně je v poslední době stále
důležitější výkon sociální práce na obcích, který byl i na Městském úřadu
Hodonín posílen od 1.3.2017 o 2 sociální pracovníky Odbor
sociálních věcí a školství se více zaměřuje na terénní sociální práci,
depistáž, nové způsoby sociální práce s osobami - interdisciplinární a
multidisciplinární spolupráci, případové konference a sociální konzília. Přehled vyplacených
dávek ÚP, KoP Hodonín:
Rok
|
2017
|
2018
|
Dávka
|
Počet
|
Částka
|
Počet
|
Částka
|
Doplatek na bydlení
|
3361
|
11 075 244,00 Kč
|
2756
|
8 991 911 Kč
|
MP na úhr.nezb.nák.
|
29
|
144 374,00
Kč
|
19
|
88 211 Kč
|
MP odův. náklady
|
53
|
120 135,00
Kč
|
43
|
97 548 Kč
|
MP post.mimoř.udál.
|
1
|
20 000,00
Kč
|
0
|
- Kč
|
MP sociál.vyloučení
|
8
|
6
300,00 Kč
|
3
|
2 300 Kč
|
MP úhr.jednor.výdaj
|
292
|
756 292,00
Kč
|
201
|
458 688 Kč
|
MP újma na zdr.
|
1
|
2
200,00 Kč
|
0
|
- Kč
|
Pohřebné
|
10
|
50 000,00
Kč
|
13
|
65 000 Kč
|
Porodné
|
136
|
1 568 000,00 Kč
|
108
|
1 206 000 Kč
|
Přídavek na dítě
|
28457
|
17 627 776,00 Kč
|
23220
|
18 377 556,00 Kč
|
Příspěvek na bydlení
|
12427
|
39 779 670,00 Kč
|
11094
|
33 989 783,00 Kč
|
Příspěvek na mob.
|
19858
|
8 299 200,00 Kč
|
21587
|
11 573,00
Kč
|
Příspěvek na péči
|
27656
|
186 886 860,00 Kč
|
29351
|
191 924 740,00 Kč
|
Příspěvek na živobytí
|
6820
|
23 694 655,00 Kč
|
5097
|
17 630 697,00 Kč
|
Příspěvek zvl. pomůcku
|
35
|
4 981 289,00 Kč
|
28
|
4 324 734,00 Kč
|
Rodičovský příspěvek
|
18829
|
126 007 863,00 Kč
|
18909
|
133 659 102,00 Kč
|
K 31. 12. 2018 bylo v
Jihomoravském kraji evidováno 32 042 uchazečů o zaměstnání. Okres Hodonín
patří úrovní nezaměstnanosti k nejvíce postiženým okresům v rámci celé ČR. Do
roku 2014 byl okresem s nejvyšší průměrnou hodnotou podílu nezaměstnaných osob
v Jihomoravském kraji, až v roce 2015 byl „předstižen“ okresem Znojmo. V roce
2018 dosáhl podíl nezaměstnaných na obyvatelstvu 15-64 let průměrné roční
hodnoty 5,1 % (kraj 4,0 %, ČR 3,2 %), což je devátá nejvyšší úroveň
nezaměstnanosti v rámci ČR. Okres Hodonín je zároveň charakterizován relativně
vysokým počtem uchazečů na jedno pracovní místo, na konci roku 2018 tento poměr
činil 2,6 osob, což je vysoko nad krajským (1,3) i celorepublikovým průměrem
(0,7). Tato situace je dána zejména historickým vývojem, kdy zde po roce 1989
zanikla řada významných zaměstnavatelů a v současné době investoři nejeví o
tuto oblast příliš velký zájem díky okrajové poloze regionu. Nezanedbatelným
faktorem je také poměrně vysoký počet občanů Slovenska na místním pracovním
trhu, kteří využívají možnosti denní dojížďky a konkurují tak domácí pracovní
síle. Úroveň nezaměstnanosti v okrese Hodonín je také výrazně ovlivňována
průběhem sezónních prací v zemědělství. Počet evidovaných uchazečů o zaměstnání ve správním obvodu:
v roce 2013 – 5772, v roce 2014 – 5094, v roce
2015 – 4300, v roce 2016 – 3638, v roce 2017 – 2784. Počet volných míst ve správním obvodu: v roce 2013 –177, v roce 2014 – 244, v roce 2015 –
365, v roce 2016 – 301, v roce 2017 – 539. Počet uchazečů na 1 pracovní místo ve správním obvodu v roce 2013 – 32,6, v roce 2014 – 20,9, v roce
2015 – 11,8, v roce 2016 – 12,1, v roce 2017 – 5,2 Počet nezaměstnaných osob ve správním obvodu v %:
v roce 2013 –13,27, v roce 2014 – 11,85, v roce
2015 – 10,12, v roce 2016 – 8,67, v roce 2017 – 6,7. Aktuální situace v roce 2019:
Podle předpokladu vývoje nezaměstnanosti, dochází spíše ke
stagnaci. Zaměstnavatelé stále obtížněji hledají vhodné zaměstnance. Uchazeči
vedeni v evidenci ÚP velmi často nesplňují požadavky zaměstnavatelů nejen po
stránce kvalifikační, ale i z hlediska pracovní morálky, flexibility či ochoty
pracovat za nabízenou mzdu. Zaměstnavatelé proto situaci řeší importem pracovní
síly ze zahraničí (především z Ukrajiny). Přes celkový růst zaměstnanosti lze
tedy očekávat, že úbytek uchazečů z evidence ÚP již nebude tak rychlý, jako v předchozím období. Na regionálním
trhu práce zůstávají vymezeny věkové, vzdělanostní i profesní skupiny osob, u
nichž je šance získat práci ztížena z objektivních důvodů (uchazeči starší 50 let, osoby pečující o děti do 15 let
věku, občané zdravotně postižení). K nejobtížněji uplatnitelným skupinám
uchazečů pak patří zejména nekvalifikovaní a dlouhodobě nezaměstnaní uchazeči, u nichž jednak došlo ke ztrátě pracovních
návyků a jednak dosažitelný pracovní výdělek není pro ně dostatečně motivující
v poměru k pobíraným sociálním dávkám, případně jsou navíc zatíženi exekucemi a
o legální pracovní příjmy proto nemají zájem. Bez intenzivní podpory Úřadu práce v rámci aktivní politiky zaměstnanosti jsou
tyto osoby na volném trhu práce prakticky neuplatnitelné.
Vývoj podílu nezaměstnaných osob ve městě Hodoníně
Rok
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
31.12.
|
30.6.
|
31.12.
|
30.6.
|
31.12.
|
30.6.
|
31.12.
|
30.6.
|
31.12.
|
30.6.
|
31.12.
|
30.4.
|
Podíl nezaměstnaných osob
|
12,60%
|
10,40%
|
10,50%
|
9,00%
|
8,90%
|
7,00%
|
6,90%
|
5,54%
|
5,92%
|
4,40%
|
5,33%
|
5,95%
|
Zdroj: ČSÚ
K 31.12.2019 bylo ve městě Hodoníně celkem 860 uchazečů o
zaměstnání, podíl nezaměstnaných
na obyvatelstvu činil 5,3 %, k 30. 4. 2020 se zvýšil počet uchazečů o
zaměstnání na 961 osob. Okres Hodonín se pravidelně umisťuje na nejvyšších
příčkách všech okresů ČR, tzn,. do 10. místa.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nemám námitek, pouze v tabulce řádek příspěvek na bydlení došlo za rok 2018 asi k přepisu a je zde jedno číslo navíc.
|
9.1.4 Disponuje obec byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín disponuje byty: 38
sociálními byty 20
startovacími byty 64 byty v DPS 21 byty v
Kodusu 4
družstevními byty
233 běžnými
nájemními byty Podmínky pro přidělování bytů jsou
schváleny radou města - Zásady pro přidělování sociálních bytů a bytů se
zvláštním určením (DPS) a zásady pronajímání městských bytů. Seznam osob, které
mají o přidělení bytu zájem (sociální, DPS, Kodus), vede odbor sociálních věcí
a školství, který také pravidelně sleduje situaci rodiny po stránce finanční
(hrazení nákladů na bydlení, splácení dluhů). Byty přiděluje rada města na
návrh komise sociální. Evidenci žádostí o startovací byty a městské byty vede odbor
majetkový, který žádosti projedná na bytové komisi a předloží radě města. Odbor
sociálních věcí a školství spolupracuje s majiteli ubytoven a registrovanými
sociálními službami zajišťujícími bydlení pro různé cílové skupiny osob. zasady-pro-pridelovani-sb-a-dps-od-9.4.2014.pdf Koncepce bytové politiky města 2018 http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1096498 V roce 2020 je připravována aktualizace stávající koncepce, která se ve své strategické části zaměřuje na rozpracování následujících cílů, která by měla být v dalších letech naplňována:
Cíl
|
Opatření
|
1. Podpora
individuálního bydlení
|
1.1. Vytváření podmínek pro individuální
výstavbu
|
2. Zaměření
na správu stávajících bytů
|
2.1. Efektivní správa bytového fondu - zajištění dobrého
technického stavu domů a bytů, udržitelnost nájemního bytového fondu,
vytvoření plánu údržby
|
3. Optimalizace a podpora bydlení pro podporované cílové skupiny
|
3.1. Zajištění dostatečného počtu bytů
pro podporované cílové skupiny
|
3.2. Nesoustředění sociálního
bydlení do jedné lokality
|
3.3. Vytvoření "Zásad
pro podporované cílové skupiny"
|
4. Podpora
bydlení obecně
|
4.1. Sociální práce s osobami na
ubytovnách jako prevence bezdomovectví
|
4.2. Sledování demografického
vývoje
|
|
-
viz 9.1.4.
V současné době je podmínkou přidělení bytu bezdlužnost, žadatel nesmí mít dluhy vůči městu Hodonínu, organizacím řízeným nebo zřizovaným městem Hodonínem. Počet bytů: - podporované bydlení s podmínkou sociální práce - podporované bydlení pro osoby zdravotně postižené, chráněné bydlení - podporované startovací bydlení - podporované bydlení seniorů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji pojmenovat indikátor: počty bytů .....je zde odkaz na koncepci za uplynulý rok, Jaká je strategie pro další období?
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení) ? Existuje podpora obce nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle průzkumu Mapy
exekucí je podíl osob v exekuci za rok 2017 8,70 %, průměrný počet
exekucí na osobu je 4,7, počet osob v exekuci je 4564, celkový počet
exekucí je 21 497. Osob s 1 exekucí
je 33%, se 2 exekucemi 13%, s 3–9 exekucemi 41% a s 10-29 exekucemi
13%. Trend počtu předlužených osob (počet lidí v exekuci) se oproti
loňskému roku zvýšil (v roce 2016 byl podíl osob 8,32%, průměrný počet
exekucí na osobu 4,8, počet osob v exekuci 4 368, celkový počet exekucí
21 177). V rámci sociální práce, kterou vykonávají sociální
pracovníci Městského úřadu Hodonín, odboru sociálních věcí a školství probíhá
zejména základní poradenství pro klienty. V této oblasti spolupracujeme s
registrovanou sociální službou Charitní poradna Oblastní charity Hodonín, která je zaměřena na dluhové poradenství. Počet
klientů/intervencí (nejedná se o kontakty) Charitní poradny (bez rozlišení zda se jedná o téma dluhů či jiné téma, samostatně se dluhy nesledují): r. 2015 - 288/1350, r. 2016 - 301/1822, r.
2017 – 261/1472, r. 2018 – 235/1553 . Město se podílí na financování této
služby: v roce 2015 částkou 134.083,-Kč, v roce 2016 částkou 131.713,-Kč,
v roce 2017 částkou 31.980,-Kč, v roce 2018 částkou 112.012,-Kč v roce 2019 částkou 123.331,-Kč. Od 1.4.2018 zabezpečuje Město Hodonín pro seniory zdarma
poradenství v životních situacích pro seniory 55+, a to každé první úterý
v měsíci, 4 hodiny. Náklady v rozpočtu města činí 24.000,-Kč/ročně.
|
-
nesleduje se
Počty preventivních aktivit - vzdělávání, kurzy, přednášky. Spolupráce s neziskovými organizacemi, městskou knihovnou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je poradna cíleně zaměřena jako dluhová poradna nebo je to občanská poradna? Jsou počty intervencí vztažené k tématu dluhů a exekucí nebo jsou to všechny kontakty? Prosím o indikátory:např . vzdělávací a preventivní aktivity pořádané městem či jinými subjekty Počty intervencí v poradně k tématu dluhů a exekucí
|
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2
Zajištění rovného přístupu k veřejným službám
a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Volnočasové aktivity na podporu dětí ze sociálně slabých rodin – dětem ze sociálně slabých rodin hradí město Hodonín zájmový kroužek,
příměstský (max. 2.000,-Kč) nebo pobytový tábor (max. 4.000,-Kč) nebo lyžařský výcvikový. Částka je poukázána na základě žádosti rodiče na účet organizace, která kroužek nebo
tábor poskytuje.
Senior taxi - poskytování
přepravy seniorů bydlících na území města Hodonína za zvýhodněných podmínek - blíže viz příloha
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění celkového hodnocení dané oblasti.
|
9.2.1 Podporuje obec vznik a fungování mateřských center, která umožňují matkám snazší návrat do zaměstnání nebo zvyšování jejich kvalifikace v období čerpání rodičovské dovolené? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín každoročně finančně podporuje Centrum pro
rodinu a sociální péči Hodonín, a to v rámci rodinné politiky dotací na
veřejně prospěšnou činnost. Dotace jsou poskytovány na jednotlivé projekty,
zejména pak na projekt Rodičem aktivně směrem k dětem i k práci, který je
zaměřen na snazší návrat matek do zaměstnání a zvyšování kvalifikace v období
čerpání rodičovské dovolené. S Centrem pro rodinu a sociální péči Hodonín
spolupracuje Město Hodonín prostřednictvím odboru sociálních věcí a školství,
kdy společně pořádají kulaté stoly a workshopy na téma slaďování rodinného a
pracovního života, dobrá praxe v oblasti rodinné politiky, a další. Centrum
také provozuje miniškolku Mateřídouška, kam přijímá děti od 18-ti měsíců. Koncepce rodinné
politiky města http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1061602
byla schválena radou města dne 15.5.2012 a zastupitelstvem města dne 25.9.2015.
Dne 10.5.2010 byla ustanovena Komise pro
rodinu jako poradní a iniciativní orgán rady města v roce 2019 byla
tato komise sloučena s Komisí pro děti a mládež, nyní pod názvem Komise
pro děti, mládež a rodinu. V současné
době je každoročně připravován Akční plán na jednotlivé roky, probíhá jeho
písemné vyhodnocování http://www.hodonin.eu/akcni-plany-pro-rodinnych-aktivit/ds-50297/archiv=0&p1=84184.
Oba materiály jsou předkládány radě města
a zastupitelstvu města. Organizace, které se zabývají rodinnou politikou města,
tzn. zaměřují se na děti a rodiny, mohou každý rok žádat o příspěvek na
veřejně prospěšnou činnost v rámci grantů. Úspěchy v oblasti rodinné politiky 1. místo v
soutěži Obec přátelská rodině 2009 1. místo v
soutěži Obec přátelská rodině 2013 2. místo v soutěži Obec přátelská rodině 2020 Certifikát
auditu rodina a zaměstnání 2014
Certifikát
auditu familyfriendlycommunity, udělený Jihomoravským krajem, 2017 http://www.hodonin.eu/audit-familyfriendlycommunity-dohoda-o-cilech/d-1087539/p1=84184 Familypoint Místnost na úřadě, která kromě možnosti nakrmit, přebalit
dítě, nabízí v úředních dnech v pondělí a ve středu od 13.00 do 16.00
hodin poradenství kontaktní pracovnice a hlídání dětí v době vyřizování
záležitostí rodiče na úřadě.
|
-
ano
- kulaté stoly k tématu rodinné politiky - počet rodinných center - koncepce rodinné politiky - akční plán pro-rodinných aktivit
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
prosím o uvedení indikátorů: např. veřejné vzdělávací aktivity - kulaté stoly aj, mateřská centra v Hodoníně, koncepce rodinné politiky na každý rok
|
9.2.2 Monitoruje obec rovný přístup obyvatel ke vzdělávání minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín je zřizovatelem 4 základních škol a 5-ti
mateřských škol. Každá z těchto škol má zpracován vlastní školní program, který
vychází z Rámcového vzdělávacího programu MŠMT http://www.hodonin.eu/skoly-a-skolska-zarizeni-ve-meste/ds-8190/archiv=0&p1=79576.
Jedna z MŠ má vyčleněnu také logopedickou třídu. V Hodoníně
dále působí mateřská škola pro děti s různými druhy postižení a základní škola,
která poskytuje výchovu a vzdělání žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zřizovatelem těchto dvou zařízení je Jihomoravský kraj. MěÚ Hodonín, odbor
sociálních věcí a školství monitoruje v rámci výkaznictví děti zdravotně
handicapované, děti s podpůrnými opatřeními. Děti ze sociálně vyloučených nebo slabých rodin monitorují
školy v rámci projektů obědy do škol a zapojují se každý rok do projektu Obědy
do škol. Ve všech základních školách fungují školní psychologové, jejichž mzda
je hrazena z prostředků města. Město Hodonín také naslouchá potřebám obyvatel v
souvislosti s rovnými příležitostmi. Součástí tohoto přístupu je vytváření
bezbariérového prostředí města s cílem zkvalitnění života nejen zdravotně handicapovaných
občanů, ale i dalších skupin obyvatel (seniorů, rodičů s malými dětmi, osob s
omezenou pohyblivostí, apod.). Jedna MŠ se v roce 2015 zapojila do
projektu „Zdravá školní jídelna“. Ve třech ZŠ nabízejí ve školních jídelnách
dětem se zdravotním hendikepem dietní stravování pod dohledem nutričních
terapeutů. Město podporuje primární prevenci v ZŠ, kdy poskytuje základním
školám finanční prostředky na preventivní programy (2015 – 150.000,- Kč, 2016-
150.000,- Kč, 2017 – 150.000,- Kč, 2018 –
150.000 Kč, 2019 – 150.000,- Kč). Ve spolupráci s Ekocentrem „Dúbrava“ jsou
připravovány pro MŠ a ZŠ výukové programy, které jsou v rámci kampaní ZM
Hodonín městem finančně podporovány. Město vyhlásilo pro rok 2017, 2018, 2019 nový dotační program na podporu talentované mládeže pro základní a
střední školy ve městě (dotační program - 100.000 Kč). Od školního roku 2013/2014 město
umožnilo zřízení funkce školního
psychologa ve ZŠ zřizovaných městem, kdy finančně zabezpečuje mzdové
prostředky na 2 psychology, od školního roku 2018/2019 došlo k navýšení
finančních prostředků na 4 psychology v ZŠ (úvazek 0,5/1 ZŠ – 2015 – 848.000,- Kč, 2016 – 867.000,- Kč,
2017 – 957.000,- Kč, úvazek 1,0/1 ZŠ -
2018 – 1.527.600,- Kč, 2019 2.525.200,- Kč). Město v rámci provozních
prostředků podporuje v ZŠ výuku plavání,
kdy přispívá na pronájem plaveckého bazénu (2017 – 169.300,- Kč, 2018 –
217.300,- Kč, 2019 – 338.000,- Kč), dále probíhá výuka plavání dětí
předškolního věku 4 MŠ, kde je také hrazen pronájem bazénu z prostředků
města. Město má zájem podporovat ZŠ
v oblasti výuky TV a sportovních tříd příspěvkem na pronájem sportovišť
(od r. 2017 ročně 430.000,- Kč). Město podporuje od škol. roku 2017/2018
v ZŠ výuku cizích jazyků
finančním příspěvkem na rozšíření výuky AJ s rodilým mluvčím (2017 –
73.950,- Kč, 2018 – 164.100,- Kč, 2019 – 164.100,- Kč). V rámci modernizace výuky získalo město
v roce 2018 a 2019 dotace z IROP i na rekonstrukci odborných učeben
pro ZŠ U Červených domků a ZŠ Vančurova (cca 20 mil. Kč). Další zkvalitňování
vzdělávání umožňuje i zapojení všech MŠ a ZŠ do projektů Šablony I. a Šablony
II. V rámci projektů v ZŠ připravují projektové dny, podporují
matematickou a čtenářskou gramotnost, doučování žáků ohrožených školním
neúspěchem, rozšiřování odborných znalostí pedagogů prostřednictvím dalšího
vzdělávání.
Dne 10.4.2018 uspořádalo Město
Hodonín pro žáky 7. – 9. tříd všech ZŠ
seminář pod názvem „Seznam se bezpečně“,
který se týkal nástrah internetu a nebezpečí, která jsou skryta za
nejrůznějšími identitami. Seminář vedl Martin Kožíšek, manažer pro internetovou
bezpečnost a prevenci a Ben Cristovao, český populární zpěvák. Město finančně podporuje rodiny s podprůměrnými příjmy, které usilují o vzdělávání svých dětí. Opatření umožňuje účast těchto dětí v zájmových aktivitách (kroužky hudební, sportovní a jiné zájmové), na letních pobytových nebo příměstských táborech a nově od roku 2016 je podpora poskytována i žákům 7. tříd na lyžařské kurzy. Jedná se o podporu dětí ze sociálně slabých rodin, kterým nejsou rodiče schopni z finančních důvodů výše uvedené aktivity uhradit. Dochází tak jednak k podpoře talentů a nadání dětí a dále je cílem tohoto opatření předcházení možnému negativnímu chování dětí v jejich volném čase. Celková částka vyčleněná v rozpočtu činí 100 tis. Kč.
|
-
ano
Kulaté stoly k rodinné politice Počet center pro rodinu v Hodoníně Akční plány pro-rodinných aktivit Aktualizace koncepce rodinné politiky Počet podpořených dětí ze sociálně slabých rodin
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji vložit poslední odstavec z odpovědi u otázky 9.1:1: Otázka je namířena v rovnému přístupu ke vzdělání, tzn. inkluzivní výuce, integrovanému školství, bezbariérovosti která je dobře zpracována podobně jako vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poud město nabízí podporu dětí ze sociálně slabých rodin formou dotovaných kroužků či příspěvků na sport, prosím o doplnění.
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v obci? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti/stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín se již v roce 2006 zapojilo do programu
Mobility projektem Bezbariérové město Hodonín. Cílem projektu bylo odstranění bariér při vstupu do budov
státních a veřejných institucí, zkvalitnění služeb, zpřístupnění dopravy a
zvýšení mobility všech občanů. Projekt mapoval stávající stav přístupnosti
veřejných budov i osobám s omezenou schopností pohybu a orientace a na základě
těchto údajů byl zpracován záměr bezbariérové trasy. Trasa spojuje všechny
důležité úřady, instituce, školy, kulturní, zdravotní a sociální zařízení z
hlediska jejich dostupnosti tak, aby tvořila jeden komplexní celek. Díky projektu Bezbariérové město Hodonín došlo k vybudování
bezbariérových přístupů do budovy městského úřadu, do MŠ a ZŠ B. Martinů 5 a do
objektu České pošty, dále úpravy bezbariérových přechodů ve městě, které jsou z
pohledu dětí nebezpečné a jsou dětským parlamentem zapracovány do projektu
Bezpečná cesta do školy. Již v roce 2007 byla vydána 1. bezbariérová mapa města
Hodonína, v níž jsou barevně zaznačeny vstupy do úřadů a institucí,
zdravotnických zařízení, obchodů, restaurací z hlediska jejich dostupnosti pro
zdravotně handicapované. V roce 2017 probíhaly přípravy na vydání mapy bezbariérových
tras v Hodoníně, a to ve spolupráci s osobami zdravotně postiženými, v rámci
komunitního plánování sociálních služeb. Vydání mapy je také zakotveno ve
schváleném plánu pro-rodinných aktivit na rok 2017. Průběžně probíhají v
jednotlivých částech města úpravy komunikací s bezbariérovými nájezdy. V roce 2018 k vytištění mapy nedošlo.
V případě žádosti/stížnosti občana, pokud se jedna o nějaké
lokální věci, které je město schopno zvládnout vlastní iniciativou (například
sklopení obrubníku u chodníku či vjezdu) je tato věc řešena odborem Investic a
údržby, kteří problém vyřeší. V případě větších projektů jako jsou vybudování
bezbariérových vstupů do veřejných budov je vypracován projekt, projednán
pracovní skupinou Bezbariérové město a dle uvážení a doporučení skupiny na
podnět občanů se uvede v praxi. Koncepce bezbarierových tras https://www.hodonin.eu/vismo/zobraz_dok.aspid_org=4041&id_ktg=50509&n=koncepce%2Dbezbarierovych%2Dtras%2Dmesta%2Dhodonin vyhodnocení akčního plánu pro-rodinných aktivit 2018: https://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1104247 Akční plán pro-rodinných aktivit 2020: https://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1104246
|
-
přesný počet bezbariér sledován není
Ve městě jsou bezbariérová místa budována průběžně. Aktualizace koncepce rodinné politiky Vydání mapy bezbariérových tras
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci indikátorů uveďte prosím takový, který umožní sledovat změny a rozvoj při dalším hodnocení.
|
9.2.4 Zajišťuje obec nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na specifické skupiny (senioři, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský úřad Hodonín, odbor sociálních věcí a
školství se v rámci sociální práce
zabývá problematikou sociálního vyloučení z důvodu zdravotního postižení a
stáří, zabývá se problematikou národnostních menšin, vyhledává klienty sociální
práce v jejich přirozeném prostředí, zajišťuje odborné poradenství a
aktivizační služby pro cílové skupiny - zdravotně postižení, rodiny s dětmi,
cizince, osoby v hmotné nouzi a seniory, vykonává funkci opatrovníka a
vyhledává vhodné osoby pro funkci opatrovníka nesvéprávným osobám, realizuje
pro-rodinnou politiku v obci, plní úkoly na úseku protidrogové
problematiky, zabezpečuje výkon funkce sociálního kurátora, v rámci tohoto
výkonu poskytuje odborné sociální poradenství, realizuje některé koordinační
činnosti při poskytování služeb sociální prevence, plní úkoly na úseku
protidrogové problematiky, zabývá se problematikou rizikového chování a trestné
činnosti. Ve městě Hodoníně funguje již řadu let Komunitní plánování sociálních služeb, v rámci kterého se
pravidelně scházejí 4 pracovní skupiny - senioři, zdravotně postižení, rodina
děti a mládež a ohrožení sociálním vyloučením v problémech a krizi. Pravidelně
je schvalován komunitní plán sociálních služeb na 3 leté období, který mapuje
potřeby jednotlivých skupin jak v oblasti sociálních, tak i navazujících
služeb. www.kpss-hodonin.eu
Město Hodonín také každoročně schvaluje Minimální síť sociálních služeb
– registrované sociální služby, o které má město zájem a které podporuje.
Minimální síť v současné době pokrývá většinu problematických aspektů na území
Hodonínska. Jsou zde služby pro seniory, pro osoby se zdravotním postižením,
pro osoby ohrožené sociálním vyloučením a v neposlední řadě pro rodiny s dětmi.
Občané jsou o aktivitách v rámci komunitního plánování sociálních služeb
informováni na webových stránkách, prostřednictvím měsíčníku Hodonínské listy, prostřednictvím tiskových zpráv. www.socialnisluzby-hodonin.cz
V
Hodoníně funguje také řada neziskových organizací – Senioři ČR, Spolky
zdravotně postižených občanů, Český červený kříž, Společnost pro podporu lidí s
mentálním postižením a další, které Město Hodonín podporuje v rámci dotací na
veřejněprospěšnou činnost, a které pomáhají specifickým cílovým skupinám http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1099940.
Výše uvedeným cílovým skupinám se intenzivně věnuje odbor sociálních věcí a
školství v rámci sociální práce, využívá přitom všech metod sociální práce -
depistáž, doprovázení, atd. O této formě pomoci jsou občané informováni formou
článku v Hodonínských listech, na webových stránkách www.hodonin.eu. V roce 2018
vydalo Město Hodonín: - Střednědobý plán sociálních služeb pro Hodonínsko na období
2018-2020 http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1094409 - informační brožury, týkající se řešení nepříznivých
životních situací v oblasti rodiny, sociálního vyloučení, péče o zdravotně
postižené a seniory. http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1097552 http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1097453 http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1095804 http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1096845 Katalog sociálních služeb Hodonínska 2018 http://www.kpss-hodonin.cz/storage/1540294134_sb_katalog_socialnich_sluzeb.pdf v roce 2019: Okresní katalog sociálních služeb Hodonínska, Kyjovska a
Veselska http://www.kpss-hodonin.cz/storage/1562597668_sb_katalog_web.pdf Analýzu potřeb uživatelů sociálních služeb v ORP
Hodonín http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1095492 Od 1.4.2018 zabezpečuje Město Hodonín pro seniory zdarma poradenství v životních situacích pro
seniory 55+, a to každé první úterý v měsíci, 4 hodiny, náklady
v rozpočtu města činí 24.000,-Kč.
ProSenior – klub
určen pro všechny seniory, pořádá pravidelné besedy, dílny a přednášky. Jedná
se o projekt hodonínské knihovny zaměřený na podporu aktivního života seniorů a
poradenství. Informace o činnosti jsou předávány prostřednictvím Městské
knihovny.
|
-
ano
Výdaje města na registrované sociální služby v roce 2019 Výdaje města na registrované sociální služby v roce 2020 Střednědobý plán sociálních služeb pro Hodonínsko na období 2021 - 2023
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dobře zpracované. Prosím o doplnění sledovatelných indikátorů: např. výdaje města na sociální služby v roce 2019 a 2020. Doplnit o trendy - záměry shrnutí a priority. Zajímavá spolupráce měst, možná doplnit a rozvést.
|
9.2.5 Podporuje obec nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro město Hodonín je zásadní také sladování rodinného a
pracovního života. Městský úřad má zpracovaný realizační plán s jednotlivými opatřeními, který vede ke
zlepšení slučitelnosti rodiny a zaměstnání. Zejména se jedná o pružnou pracovní
dobu, možnosti zůstat v kontaktu pro rodiče na MD a RD, akce pro rodiny
s dětmi, jazykové kurzy, apod. V rozpočtu města je na rodinné akce
vyčleněna částka 100 tis. Kč. V roce 2018 byl
zpracován genderový audit, na
základě výstupů z tohoto auditu byly zpracovány dokumenty týkající se sladování,
zejména: Stručný průvodce pro zaměstnance/kyně na MD a RD, Metodický pokyn pro
mentoring a vnitřní předpis k adaptaci nových zaměstnanců. Město Hodonín má dostatečné kapacity mateřských škol i
základních škol, které zřizuje, kapacita činí celkem 840 míst, k 1.9. bylo
v MŠ v roce 2016 – 825 dětí, v roce 2017 – 830 dětí, v roce 2018
– 827 dětí. Město jako zřizovatel finančně zajišťuje provoz zařízení mateřských
i základních škol. Každoročně probíhá vyhodnocení
stavu předškolního vzdělávání v Hodoníně a je předkládáno radě města na
vědomí. Počet míst v MŠ je dostačující, jsou přijímány také děti mladší 3 let. http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1100318. Dalšími subjekty, které podporují sladění rodinného a
pracovního života jsou: Miniškolka Mateřídouška - Centra pro rodinu a sociální
péči, Jesle u babičky, dětská skupina Sluníčko společnosti Chemila s.r.o. a
dětská skupina Beruška Nemocnice TGM Hodonín. V Hodoníně působí také Základní
umělecká škola, která nabízí výuku v hudebním, výtvarném, taneční a
literárně dramatickém oboru s možností získání absolventského vysvědčení za I.
i II. stupeň studia. V Hodoníně působí dostatek organizací zajišťující zájmové
činnosti dětí a jsou také Městem Hodonínem podporovány v rámci dotací na
veřejně prospěšnou činnost. Jedná se např. o tyto organizace: Centrum pro
rodinu a sociální péči Hodonín - nabízí vzdělávání zaměřené na posilování
rodinných vztahů, volnočasové aktivity zpestřující rodinný život, Středisko
volného času - nabízí využití volného času dětí předškolního a školního věku,
mládeže i rodin s dětmi a další http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1099940.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Navrhuji uvést, zda poptávka a nabídka míst v MŠ je dostačující, možno též doplnit o situaci v přešlých letech. Označení dostatečné kapacity v tomto případě nemusí ještě znamenat, že jsou všechny žádosti o umístění do MŠ uspokojeny na základě stanovených pravidel.
|
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3
Zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci aktualizace koncepce bytové politiky bude řešena optimalizace a podpora bydlení pro podporované cílové skupiny. Budou jasně definovány cílové skupiny, pro které budou městské byty
určeny z řad sociálně znevýhodněných, potřebných, seniorů, zdravotně
postižených, mladých rodin. Těmto osobám je třeba zajistit sociální a dostupné bydlení, a to zejména dle
zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, tzn. vytváření podmínek pro rozvoj sociální
péče a uspokojování potřeb jejich občanů. Tyto úkoly má obec plnit v souladu s
místními předpoklady a zvyklostmi. Přitom zákonem není definován způsob
uspokojování těchto potřeb ani potřebný počet disponibilních bytů.
Město Hodonín se rozhodlo tyto potřeby svých občanů naplňovat, kdy prvním
krokem je zpracování Koncepce bytové politiky města a realizace jednotlivých
opatření, která povedou právě k zajištění dostatečného počtu bytů pro
podporované cílové skupiny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění celkového hodnocení oblasti.
|
9.3.1 Existují v obci sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle analýzy MPSV z roku 2015, v rámci níž byla
zpracována mapa vyloučených lokalit,
jsou v Hodoníně celkem 3 sociálně vyloučené lokality. Jednalo se o tyto lokality: Zahrádkářská kolonie – lokalita na periferii města, kde jsou
3 dřevěné chatky uzpůsobené k celoročnímu bydlení. Obyvatelé si je
vybudovali sami, pozemek mají pronajatý od SŽDC. Dopravní dostupnost a bytové
podmínky jsou nevyhovující. Postupně jsou osoby z těchto chatek přesouváni
do azylového bydlení nebo sociálního bytu. Činžovní domy na ul. Pr. Veselého – lokalita je spíše
ohrožena SV, jedná se o činžovní dům, součást městské zástavby, 38 soc. bytů o
velikosti 1+0 nebo 1+1 blízko centra města. Ve vnitrobloku se nachází dětské
hřiště. Působí zde domovník a asistenti prevence kriminality. Ubytovna Wilsonova 5a – soukromá ubytovna s kapacitou
50 míst pro muže i ženy, 5 minut chůze od centra města, dopravní dostupnost je
velmi dobrá. Charitní ubytovna – ubytovna s kapacitou 29 lůžek, 15
min. chůze od centra města, dopravní dostupnost je velmi dobrá. Ubytovna Plucárna – soukromá ubytovna s kapacitou 46
lůžek pro muže a ženy se nachází cca 10 minut chůze od centra města, dopravní
dostupnost je velmi dobrá. Ubytovna U nádraží, Sv. Čecha 4a – soukromá ubytovna
s kapacitou 41 lůžek pro muže a ženy se nachází cca 5 minut chůze od
centra města, dopravní dostupnost je velmi dobrá. Ubytovna Hodonín, Rodinova 2 – soukromá ubytovna
v centru města. ABP ubytovna Elektrárny – soukromá ubytovna, 10 minut chůze
do centra města, dopravní dostupnost velmi dobrá. Aktuální přehled ubytoven k 31.12.2019:
Ubytovna / název
|
Adresa ubytovny
|
Kapacity
|
Ubytovna Pančava 3785/47, 695 01 Hodonín
|
Pančava 3785/47, Hodonín, 695 01 Hodonín
1
|
341 osob – 70 bytů
|
Ubytovna Modrásek, Třída bří Čapků
3222/9
|
Třída bří Čapků 3222/9, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
202 osob- 50 bytů
|
Ubytovna v Hodoníně, Národní třída, čp.
81
|
Národní třída 3360/81, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
8 osob- počet bytů nezjištěn
|
Ubytovna ROZISTAV, Plucárna 12, Hodonín
|
Plucárna 3595, Hodonín, 695 01 Hodonín 1
|
22 dvoulůžkových pokojů, max. kapacita
44 osob
|
I. Ubytovna Hodonín, Rodinova 2, Hodonín
|
Rodinova 720/2, Hodonín, 695 01 Hodonín
1
|
21 bytů, 6 pokojů pro matky s dětmi
|
Ubytovna při Gymnáziu, Obchodní akademii
a Jazykové škole, Legionářů 1
|
Sadová 26, 695 01, Hodonín
|
36 osob (v přízemí je 9 pokojů – 21
lůžek +1 kuchyňka), v patře je 8 pokojů – 19 lůžek a 1 společenská
místnost)
|
Charitní ubytovna
|
Sacharovova 4230/40, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
28 osob (12 pokojů)
|
Ubytovna U Nádraží
|
Sv. Čecha 3106/4a, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
20 dvoulůžkových pokojů, 4 jednolůžkové
pokoje
|
Ubytovna Bří Čapků, Třída bří Čapků
3920/1a
|
Třída bří Čapků 3920/1a, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
250 osob – 100 bytů
|
ABP ubytovna Elektrárny Hodonín
|
U Elektrárny 3030/1, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
26 pokojů, max. kapacita 63 osob
|
Ubytovna Wilsonova 4266/5a
|
Wilsonova 4266/5a, Hodonín, 695 01
Hodonín 1
|
19 pokojů, max. kapacita 55 osob,
3. patro neobsazeno
|
Mapa vyloučených
lokalit: https://www.esfcr.cz/mapa-svl-2015/www/index2f08.html?page=iframe_orp
Sociální práce v přenesené působnosti je v ORP
Hodonín vykonávána již řadu let v souladu s platnou legislativou.
Činnost je zaměřena nejčastěji na osoby a rodiny ohrožené sociálním vyloučením
(často v hmotné nouzi), ale i osoby ohrožené nebo stižené ztrátou bydlení
či osoby s rizikovým způsobem života. Další cílovou skupinou jsou také
osoby se zdravotním hendikepem či duševním onemocněním a senioři. Sociální
práce se zaměřuje na intenzivní individuální práci s klienty v jejich
přirozeném prostředí, depistáž, doprovázení, intenzívnější interakci
s klienty s umožněním vyšší míry saturace potřeb klientů. Snahou města je nesoustředit sociální bydlení do jedné lokality - opatření aktualizované koncepce bytové politiky. Aktivity: - přidělování bytů osobám sociálně
znevýhodněným mimo tuto lokalitu, aby nedocházelo k soustředění těchto osob do
jednoho místa.
- postupné
"odstěhovávání" stávajících nájemníků z této lokality do uvolňujících se městských bytů, při zachování podmínky - minimálně 70% bytů
v domě nejsou byty s podporovaným bydlením pro osoby sociálně znevýhodněné.
|
-
ano jsou sledována viz 9.3.1
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace je dobře popsána. otázkou je jaká je politika města, zda je tato situace stabilizovaná nebo jak ji město nahlíží?
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel obce s místem, ve kterém žijí? – sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí (čistota, zeleň, graffiti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkový průzkum spokojenosti obyvatelstva města proběhl naposledy v roce 2013, ze kterého vyšlo že až 86% obyvatel je s životem ve městě spokojena a že Hodonín je dle celorepublikových průzkumů nejbezpečnějším okresním městem. Tento průzkum se již v průběhu let nedělal a v budoucnu se s ním počítá.
Cílem dotazníkového šetření je zprostředkovat vedení města zpětnou vazbu názorů, postojů a preferencí obyvatel města na jednotlivé tematické oblasti
Průzkum k strategickému plánu města proběhl během roku 2016 a v roce 2017 vyšlo vyhodnocení dotazníkového šetření občané https://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1089165
v roce 2019 průzkum mezi podnikatelskými subjekty Hodonín:
https://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1102007
V roce 2020 probíhá příprava nového Střednědobého plánu sociálních služeb na Hodonínsku pro období 2021 - 2023, pravidelně se setkávají pracovní skupiny komunitního plánu (zadavatelé, poskytovatelé, uživatelé), vytvářejí SWOT analýzy a pracují na prioritách pro další období.
V roce 2020 bude aktualizována také Koncepce rodinné politiky, v rámci kulatého stolu dne 4.2.2020 byly zjišťovány potřeby a podněty z oblasti rodiny, seniorů. Kulatého stolu se účastnili odborníci , kteří působí v našem městě v oblasti školství, sociálních služeb, odborné pomoci rodinám, volnočasových a zájmových oblastí, lékařů a dalších. Byla zmapována a definována témata, která jsou v Hodoníně aktuální a je potřeba se na ně zaměřit. Tyto výstupy jsou podkladem pro aktualizaci koncepce.
V roce 2019 proběhl v Hodoníně Výzkum potřeb obyvatel města Hodonína ve vztahu k bydlení.
|
-
86% obyvatel je spokojeno z životem ve městě, vyplývá z Evropských indikátorů měřených v roce 2013 nyní se zaměřujeme na dílčí sledování k jednotlivým strategickým dokumentům
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spokojenost obyvatel města je pravidelně sledována a vyplývá z něj celková spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí.Poslední měření proběhlo v roce 2013.Od této doby sledujeme spokojenost prostřednictvím hodnocení dílčích akcí, evaluací veřejných projednání apod
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění indikátorů: ankety průzkumu spokojenosti, evaluace veřejných aktivit
|
9.3.3 Mají obyvatelé obce zájem podílet se na veřejném dění obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci projektu Zdravé město a MA21 jsou uplatňovány různé metody zapojování veřejnosti do veřejného dění. Součástí aplikace MA 21 na městském úřadě je projednávání jakýchkoliv záměrů města s veřejností. Metody komunitního plánování se využívají při plánovaných rekonstrukcích dětských hřišť, ulic, odpočinkových míst, regenerací parků, projednání Desatera problémů, Integrovaného plánu rozvoje města apod. http://www.hodonin.eu/park-quot-mirove-namesti-quot-vyhodnoceni-ankety-k-revitalizaci-parku/d-1090242 https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1100266&n=anketa%2Dk%2Dsidlisti%2Djihovychod%2Dkonci%2Dv%2Dpatek https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1099648&n=anketa%2Dpomozme%2Dzlepsit%2Dprostory%2Dkolem%2Drozmarynu Jednou z největších akcí je Veřejné fórum, na kterém u jednotlivých tematicky vyčleněných stolech probíhá diskuse s odborníky a vedením města. Na závěr se společně pojmenuje "10 problémů města", o kterých se dále hlasuje veřejnost. V průběhu VF si také občané sami určují, na jakou aktivitu město vynaloží finanční částku 10.000,-Kč. Velmi často tuto částku získá na svoji činnost dětský nebo studentský parlament, který mám na VF své zastoupení. Dětský i studentský parlament je ve městě velmi aktivní a při projednávání záležitostí nikdy nechybí. http://www.hodonin.eu/integrovany-plan-rozvojemesta/ds-48262/p1=36684 http://www.hodonin.eu/dotace/ds-48766/p1=49698 https://www.dataplan.info/cz/hodonin/ocima-lidi Realizace projektu IPRM vychází z principů místní Agendy 21 a předpokládá zapojení partnerů různého typu. http://www.hodonin.eu/investicni-akce-2017/ds-50151/archiv=0&p1=36901 http://www.hodonin.eu/investicni-akce-2016/ds-50034/archiv=0&p1=36901 https://www.hodonin.eu/investicni-akce-a-opravy/d-1089019 https://www.hodonin.eu/investicni-akce-2019/ds-50517/archiv=0
Kulaté stoly Město dále organizuje v průběhu roku kulaté stoly a ankety zaměřené na různá témata související s kvalitou života ve městě – ankety např. dětská hřiště, odpadkové koše, kulaté stoly a veřejná projednávání. Snaží se zapojovat obtížněji dosažitelné skupiny do dění ve městě. http://www.hodonin.eu/park-quot-mirove-namesti-quot-vyhodnoceni-ankety-k-revitalizaci-parku/d-1090242 http://www.hodonin.eu/poradenstvi-v-nbsp-oblasti-domaciho-nasili/d-1067898/p1=84183 v roce 2019 hlasování o participativním rozpočtu „ Vylepšíme Hodonín společně“ https://www.hodonin.eu/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=4041&id_ktg=29137&n=zdrave%2Dmesto%2Dhodonin%2Da%2Dmistni%2Dagenda%2D21&p1=84116 https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1104414&n=zacinaji%2Dprace%2Dna%2Dprojektech%2Dnavrzenych%2Dobcany&p1=84116
|
-
ano
počet veřejných projednání v letech 2016 - 5 (Veřejné fórum, Hovory vedení města) 2017 - 11 (Veřejné fórum 1, Hovory s vedením města 2, kulaté stoly sociální oblast 1, komunitní plánování sociální, rozvoj města 6) 2018 - 27(Veřejné fórum 1, Hovory s vedením mě sta 2, kulaté stoly sociální oblast 2, komunitní plánování sociální 24, rozvoj města 2) 2019 - 35 (Veřejné fórum 1, Hovory s vedením mě sta 4, kulaté stoly sociální oblast 2, komunitní plánování sociální 22, rozvoj města 2) Účast se pohybuje od 20-100 občanů na jedné plánovací akci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Velmi dobrá bude za předpokladu, že všechy aktivity z předchozí otázky (9.3.2.), které patří do této otázky přemístíte. Participativní rozpočet, kulaté stoly, veřejná zasedání atd. Současně doplníte indikátory: počet kulatých stolů, účast občanů na aktivitách, atd.
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika obce k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komunitní plánování Občané se pravidelně účastní setkávání všech čtyř pracovních
skupin KPSS a aktivně se zapojují do tvorby Střednědobého plánu sociálních
služeb, účastní se veletrhů sociálních služeb, podílí se na tvorbě informačních
letáků, mají zájem o vzdělávání v oblasti komunitního plánování a
participace občanů. O účast v pracovních skupinách KPSS mají zájem jak
poskytovatelé, tak uživatelé sociálních služeb, zástupci navazujících služeb
nebo zadavatelé z řad spádových obcí. Konkrétní výstupy ze jednání pracovních skupin viz. https://www.hodonin.eu/pracovni-skupiny/ds-50697/p1=99726 Informace o komunitním plánování sociálních služeb: https://www.hodonin.eu/komunitni-planovani/ms-99513/p1=99513
Rodinná politika https://www.hodonin.eu/kpss/ Město Hodonín jako obec přátelská rodině vyvíjí aktivity
také v oblasti rodinné politiky a to formou pořádání pro-rodinných akcí
(např. Den rodin), finanční podporou neziskových organizací a spoluprací
s nimi, podporou v oblasti školství i podporou v oblasti
seniorů. Občané jsou o oblasti KPSS i rodinné politiky oslovováni
prostřednictvím Hodonínských listů - měsíčník, internetových stránek www.hodonin.eu, www.kpss-hodonin.cz, www.hodoninske-rodiny.cz,
prostřednictvím letáků a osobně.
Senior taxi –
město zajišťuje pro své občany s trvalým pobytem na území města Hodonína
starší 65-ti let nebo držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P službu senior taxi. Na
zajištění služby je v rozpočtu města vyčleněna částka 100 tis. Kč. Participativní rozpočet: https://www.hodonin.eu/vismo/zobraz_dok.aspid_org=4041&id_ktg=29137&n=zdrave%2Dmesto%2Dhodonin%2Da%2Dmistni%2Dagenda%2D21&p1=84116 Hovory vedeni s občany:
https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1100493&n=hovory%2Ds%2Dvedenim%2Dmesta%2Dse%2Dzameri%2Dna%2Dnesyt https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1101392&n=hovory%2Dvedeni%2Ds%2Dobcany%2Dse%2Dzameri%2Dna%2Dzivot%2Dobyvatel%2Dbazantnice https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1095840&n=hovory%2Ds%2Dvedenim%2Dmesta%2Dukazuji%2Dco%2Dje%2Dpro%2Dobcany%2Ddulezite https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1094109&n=obcane%2Ddiskutovali%2Do%2Daktualnich%2Dotazkach%2Ds%2Dvedenim%2Dmesta https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1092628&n=obcane%2Ddiskutovali%2Ds%2Dvedenim%2Dmesta%2Dletos%2Djiz%2Dpodruhe https://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1100766&n=predstavi%2Dverejnosti%2Dkoncepci%2Drozvoje%2Dsportu&p1=84149
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pokud máte konkrétní příklady výstupů participativního vytváření KPSS a nějaké výstupy, prosím o doplnění.
|
9.3.5 Došlo v obci ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, graffiti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín
v roce 2015 přijalo petice a stížnosti, které se však týkaly přesunu
sociální služby noclehárna a denního centra pro bezdomovce a byly vyřešeny ke
spokojenosti občanů. V případě
výskytu sociálně patologických jevů, řeší bezodkladně tuto situaci terénní
sociální pracovníci ve spolupráci s městskou policií a pracovníkem odboru
majetkového (pokud se zde vyskytuje větší množství odpadů). Při posledním
monitoringu osob bez domova, bylo nalezeno na území obce cca 30 osob. Místa,
kde se tito lidé zdržují jsou pravidelně kontrolována a dokumentována. S
osobami je vykonávána intenzivní sociální práce - evidence u ÚP, vyřízení dávek
HN, vyřízení osobních dokladů, zajištění bydlení, atd.
Obyvatelé města si stěžují na
to, že se bezdomovci povalují opilí, znečišťují veřejné prostranství či jinak
narušují veřejný pořádek. Statistika se nevede a tudíž ne každý zanedbaný a
opilý člověk je bezdomovec. Stížnosti na tyto jevy nevybočují z běžného stavu.
|
-
ano
Počet stížností v letech: 2015 -0 2016 - 2 2017 -0 2018 - 0 2019 - 0
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.6 Existují v obci dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dobrovolnické centrum
Dobromysl při Centru pro rodinu a sociální péči, z.s. https://cprhodonin.cz/stante-se-dobrovolnikem/ Dobrovolníci pomáhají klientům ze zařízení S-centrum Hodonín, Domov pro seniory
Hodonín, Nemocnice TGM Hodonín, Domov na Jarošce, Dětský domov, Zelený dům
pohody, klientům pečovatelské služby. V rámci Dobrovolnického centra Dobromysl se každoročně zapojuje okolo 25 - 30 dobrovolníků, kteří dlouhodobě nabízejí svoji pomoc. V roce 2018 tito dobrovolníci (27 dobrovolníků) společně odpracovali přes 720 hodin. V roce 2019 byl stav podobný a podobně je v plánu i v roce 2020. V letech 2018 a 2019 uspořádalo Město Hodonín slavnostní ocenění dobrovolníků ke dni dobrovolnictví.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění počtu dobrovolníků, ev. doplnění trendu, jak se počet vyvýjí. Možno využít jako indikátor.
|
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4
Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Díky spolupráci se zainteresovanými subjekty a vzájemným aktivitám se nám daří udržovat kriminalitu ve městě na poměrně nízké úrovni. Trend objasněnosti případů trestné činnosti má dle Policie ČR stále se zvyšující tendenci. Existují vzdělávací programy zabývající se problematikou prevence kriminality.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění celkového hodnocení oblasti a sebehodnocení.
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území obce (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
rámci okresu Hodonín je kriminalitou nejvíce zatíženo právě území OOP Hodonín a
nápad zde spáchané trestné činnosti tvoří více než třetinu celkového nápadu za
celý okres. Objasněnost trestných činů na území OOP Hodonín byla v loňském
roce 53,6 %. Trestná činnost na území Hodonínska má klesající tendenci.
Porovnání podílu zatíženosti trestnou
činností okresu Hodonín a OOP Hodonín v letech 2015 – 2019
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
Trestné činy v okrese Hodonín
|
1765
|
1853
|
1713
|
1630
|
1600
|
Trestné činy v teritoriu OOP Hodonín
|
701
|
760
|
683
|
650
|
581
|
Z místně specifických indikátorů vychází, že míra kriminality v Hodoníně má klesající trend:
Indikátor |
Jednotka |
Hodnoty
a trendy |
|
|
Výchozí
hodnoty (2015) |
Hodnoty
z roku 2016 |
Hodnoty
z roku 2017 |
Hodnoty
z roku 2018 |
Hodnoty
z roku 2019 |
Trend
2015-2019 |
Míra kriminality |
Počet
na 10 tis. obyv. |
283,3 |
307,7 |
277,6 |
264,4 |
224,8 |
Klesající |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění vývoje trestné činnosti za poledních 5 let, možno vzít jako indikátor. Vyhodnocení trendu.
|
9.4.2 Dovede obec rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zajištění přípravy na mimořádné a krizové situace -
zpracovaná dokumentace pro přípravu a řešení mimořádných a krizových situací
Město Hodonín má zpracovaný: Krizový plán obce s rozšířenou působností Hodonín
– příslušné orgány, jsou povinny po vyhlášení krizového stavu postupovat podle
tohoto plánu. Plán krizové připravenosti obce s rozšířenou působností
Hodonín - k zajištění krizové připravenosti vlastního fungování za krizových
situací a k zajištění provedení stanovených krizových opatření v podmínkách
správního obvodu obce s rozšířenou působností a pro řešení zabezpečení činnosti
KŠ. Plán krizové připravenosti právnických osob s vymezením
předmětu činnosti, úkolů a opatření, které byly důvodem zpracování plánu
krizové připravenosti. (MND Drilling & Services a.s., TESPRA Hodonín,
s.r.o., Základní škola Hodonín, U Červených domků 40., Základní škola Dubňany.)
Plány opatření pro případ vzniku mimořádné události mimo
zákon o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými
chemickými látkami a chemickými látkami jsou zpracovány pro: Zimní stadion
Hodonín Krytý bazén a koupaliště Hodonín The Candy Plus Sweet Factory, s.r.o.
Rohatec
Je zřízena stálá pracovní skupina krizového štábu a spolu se
skupinou stálá služba krizového štábu je zajištěno nepřetržité řízení. Je
zřízen Krizový štáb a je vybaveno jeho pracoviště potřebnou administrativní
technikou a je organizačně zabezpečen náhradní zdroj elektrické energie. Je určeno
náhradní pracoviště krizového štábu mimo budovy městského úřadu. Krizový štáb
je organizačně rozdělen do skupin: do kterých jsou začleněny jednotlivé odbory
městského úřadu ve smyslu organizačního řádu. Vnitřní chod úřadu je nastaven
již v období klidu tak, aby mohl vykonávat veřejnou správu v nejnutnějším
rozsahu i v krizové situaci s vyčleněním zaměstnanců pro zvládání mimořádných a
krizových situací. Je jmenována Bezpečnostní rada města, která pravidelně
projednává bezpečnostní otázky se stanovením jednotlivých úkolů a opatření
členům bezpečnostní rady. http://krizport.firebrno.cz/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím o doplnění indikátorů...
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel obce z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Policisté z OOP Hodonín
jako lokality, kde dochází častěji k narušování občanského soužití, výtržnostem
či páchání trestné činnosti, stanovili jako nejvíce problémové tyto: okolí
diskotékových klubů v době konání kulturně-společenských akcí, kde často
dochází k narušení občanského soužití, výtržnostem a vandalismu lokalita ulic
Janáčkova, Pravoslava Veselého a park u Mírového náměstí, kde zaznamenáváme
časté výjezdy k řešení případů občanského soužití, drobné kriminalitě, ale i
závažnějším skutkům vlakové a autobusové nádraží, kde se soustřeďují závadové
osoby a páchají zde protiprávní jednání či porušují obecně závazné vyhlášky
města. obchodní domy a přilehlá parkoviště, kde jsou evidovány drobné krádeže v
obchodech, na parkovištích a také zvýšený počet drobných dopravních nehod
garáže v lokalitě Kapřiska z důvodu opakovaných případů vloupání a poškození
objektů zahrádkářská kolonie za objektem bývalého masokombinátu, kde se
soustřeďují závadové osoby zahrádkářské kolonie Salajka, Štěpnice a Mutěnka
kvůli opakovaným případům poškození či vykradení zahradních chatek, odcizení
kovových předmětů, apod. viz bod 9.4.1. Analýza kriminality na území Hodonína
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sledování míry bezpečí ve městě proběhlo naposledy v roce 2013 na základě zpracování Evropských indikátorů. Ze kterých vyšlo , že se občané cítí vesměs bezpečně. Nové šetření se zatím neprovedlo a v budoucnu se plánuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z odpovědi nelze vysledovat míru obav, ani v rámci Místně specifických indikátorů....
|
9.4.4 Jak je v obci řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Hodoníně působí od roku 2012 o.p.s. Spondea, která
poskytuje služby v oblasti krizové intervence dětem a pomoci v oblasti domácího
násilí. Do roku 2018 zde služba fungovala 2x měsíčně, od roku 2019 pouze 1x
měsíčně. Služba je určena pro občany Hodonína a je úzce navázána na oddělení
sociálně-právní ochrany dětí. Nejdříve byla služba zaměřena pouze na oblast
krizové intervence, později jsme službu rozšířili také o poradenství v oblasti
domácího násilí, a to z důvodu zvýšené poptávky. V současné době je poptávka po
službě v oblasti domácího násilí uspokojena, počet řešených případů domácího
násilí je za rok 2016 – 7, za rok 2017 – 2, za rok 2018 - 15. k 30.6.2019 - 20. Každoročně
vyhodnocujeme spolupráci s o.p.s. Spondea, zejména v oblasti potřeb - s jakými
problémy se na ně občané nejčastěji obracejí. Služba je poskytována na základě
uzavřené smlouvy o spolupráci za sjednanou cenu 50.000,-Kč ročně do roku 2018 a
za cenu 30.000,-Kč ročně od roku 2019. Postupně došlo ke snížení počtu řešených klientů v rámci krizových intervencí, služba se více zaměřuje na domácího násilí v rodině. Konzultace 1x týdně v Hodoníně jsou dostačující. Klienty si případně služba ošetří v ústředí v Brně. Toto snížení bylo se službou dohodnuto. V tabulce jsou počty vykázaných násilných osob a počet trestných
činů týrání z hlášení za Hodonín na policii:
Vykázání násilné osoby ze společného obydlí
|
2017
|
1
|
2018
|
0
|
2019
|
3
|
Trestný čin Týrání osoby žijící ve společného obydlí
|
2017
|
0
|
2018
|
2
|
2019
|
4
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Počet případů roste, služba funguje méně. Jak vysvětlíte tento trend? Je dostačující aktuální nabídka? Jak je využívána poradna?
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přednáškám se věnují dva strážníci. Mají zpracována témata vhodná pro jednotlivé ročníky. Přednášky jsou doprovázeny promítáním výukových klipů a fotografií vztahujících se k přednášenému tématu. Od roku 2018 zajišťují tito strážníci také výuku pro žáky základních škol na dopravním hřišti. V červnu 2018 se městská policie Hodonín prezentovala akcí „Den s policií“, které se odhadem zúčastnilo asi 1 000 osob. Další akce v průběhu roku s městskou policií - počty účastníků:
Akce
|
2017
|
2018
|
2019
|
Týden mobility
|
120
|
127
|
323
|
Den s policií
|
700
|
780
|
650
|
Soutěže mladých cyklistů
|
88
|
182
|
208
|
Bezpečný přechod
|
60
|
90
|
110
|
Senior v dopravě
|
-
|
-
|
60
|
Bezpečná cesta do školy
|
-
|
98
|
240
|
Autobus je náš kamarád
|
-
|
530
|
-
|
Letní dětské tábory
|
-
|
240
|
-
|
Den s policií: https://itvs24.cz/hodonin/v-hodonine-se-uskutecnil-den-s-policii
Na akci se podíleli také strážníci MěP Brno s preventivním mobilním centrem Mobidik a BESIP se simulátorem nárazu. Akci, v jejímž průběhu byla vyhodnocena i celoroční soutěž mladých cyklistů, provázeli moderátoři Rádia Jih.
Městská policie Hodonín má zpracovaný plán prevence kriminality 2019-2023 http://www.mphodonin.cz/soubory/plan-prevence-kriminality/plan-prevence-kriminality-na-leta-2019-2023.pdf
|
-
ano
Údaje jsou za školní roky. 2014 – 2015: 41 akcí, 902 účastníků 2015 – 2016: 32 akcí, 860 účastníků 2017: dopravní výuka 2232 žáků, ostatní výuka prevence kriminality 753žáků 2018 : dopravní výuka 2296 žáků, ostatní výuka prevence kriminality 1055 žáků 2019: dopravní výuka 1912 žáků, ostatní výuka prevence kriminality 1060 žáků
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení pravidelných aktivit neprobíhá
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Provádíte nějaké hodnocení uvedených aktivit?
|